Duvel | donderdag 12 mei 2011 @ 20:59 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | ||
Duvel | donderdag 12 mei 2011 @ 20:59 | |
Nee, is bij wisselstroom niet zo'n probleem. | ||
bork | donderdag 12 mei 2011 @ 21:06 | |
14 en 15 mei maakt de rode Duivel weer een paar ritjes ![]() http://www.spoorwegmuseum.nl/het_museum/heimwee_express.html ![]() | ||
Duvel | donderdag 12 mei 2011 @ 21:07 | |
Klopt, op de Betuweroute ook. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 21:11 | |
Waarom zit er dan zo'n equipotentiaalleiding op de HSL? Is dat dan alleen zodat de masten niet onder stroom kunnen komen te staan als er iets kapot gaat? | ||
Duvel | donderdag 12 mei 2011 @ 21:21 | |
Nee, lees dat stukje op Infrasite ff, staat het helderder in dan ik hier kan typen. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 21:34 | |
Ah okee, gelezen. ![]() | ||
greavy | donderdag 12 mei 2011 @ 21:36 | |
Gepland zou hij om 13:09 moeten vertrekken richting Amsterdam, uit Rotterdam. Betreft trein 9221 Brussel Zuid 11:18, Roosendaal 12:30, Rotterdam 13:08, Amsterdam 14:06. Daar behoort het te keren op trein 9252 Amsterdam 15:54, Rotterdam 16:55, Roosendaal 17:32, Brussel Zuid 18:42. In Brussel vertrekt de stam uiteindelijk weer om 19:18, Roosendaal 20:30, Rotterdam 21:08, Amsterdam 22:06. Trein 9252 Amsterdam-Brussel begon erg goed: Vertrek Amsterdam +9, Brussel was dit al +29.. | ||
greavy | donderdag 12 mei 2011 @ 21:42 | |
Een toevoeging op voorgaand bericht: Wanneer de ÖBB stam onderhoud nodig heeft en in de "onderhoudslag" zit, doet het maar 1 slag Brussel volgens onderstaande tijden: Trein 9228 Amsterdam 9:54, Rotterdam 10:55, Roosendaal 11:32, Brussel Zuid 12:42 Daar keert het op trein 9233 Brussel Zuid 14:18, Roosendaal 15:30, Rotterdam 16:08, Amsterdam 17:06. | ||
greavy | donderdag 12 mei 2011 @ 22:06 | |
BAM Unimat VolkerRail Unimat 4S 08-475 was aan het schouwen (of testen). Mosi27 Genomen met de iPhone, nu eens via Flickr online gezet. [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 12-05-2011 22:19:32 ] | ||
Duvel | donderdag 12 mei 2011 @ 22:16 | |
Leuk! Geinig dat ze die MoSi nog steeds gebruiken! | ||
greavy | donderdag 12 mei 2011 @ 22:21 | |
Ding word nog best veel gebruikt. Zie hem veel rangeerwerk doen, maar ook los over de hoofdbaan rijden, of met iets rijden wat niet de hoofdbaan op mag zelfstandig enzo. | ||
Fixers | donderdag 12 mei 2011 @ 22:22 | |
Dan ben jij nog niet op een Brussels station geweest als het hommeles is. Dan is het met de belgische omroep princiepes net een voetbalcommentator. Ze hebben een rare manier van omroepen daar: "Mededeling voor de reizigers op spoor 5, de IC-trein naar Antwerpen en Essen van 15 uur 25 vertrekt van spoor 3." Dat dan in twee talen en uiteraard ook tweemaal. Internationale treinen worden zelfs viertalig omgeroepen volgens het zelfde stramien. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 22:34 | |
Köln Hbf goedenavond ![]() | ||
Ascendancy | donderdag 12 mei 2011 @ 22:49 | |
Dan had ie sowieso vertraging want ik kwam om 10 over 1 op Rotterdam aan. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 22:59 | |
Hoe rijdt die trein man? Ik snap er de bliksem van. Uit Köln hbf weg via Köln Süd, maar de eerste halte is Wuppertal Hbf ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 23:03 | |
Apart ![]() Tussen Köln-Süd Köln-Kalk en Köln-Mülheim zal 'ie wel over het goederenspoor moeten ja. Maar vanaf daar kan je in principe gewoon de route via Opladen/Solingen volgen. Maar vertel straks maar hoe het echt was. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:07:09 ] | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 23:08 | |
Nou ja ik zit hier gewoon met de spoorkaart van NRW en daar staat zoeen boogje niet op ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 23:11 | |
En Mülheim, daar waren we vanuit Düsseldorf al langs gekomen. Lekker strak lusje dus ![]() Nu nog zien hoe Wuppertal - Dortmund gaat ![]() | ||
Socios | donderdag 12 mei 2011 @ 23:26 | |
Ûber Hagen Hbf? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 23:31 | |
Geen poep Scheerslot ![]() Maar dan? Kopmaken achter Witten? Door t bos bij Wittbräucke? Terugsteken uit Hamm? Geen idee. Mogelijk ligt er wel weer een boogje bij Witten? | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 23:33 | |
De RE4 rijdt toch ook gewoon Wuppertal-Hagen-Witten-Dortmund, net als de ICE-trein Berlijn-Keulen? Die route dus, lijkt mij. Of anders die van de S8/S5, dat kan eventueel ook. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:36:17 (Berlijn-Keulen gaat niet via Dortmund) ] | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 23:39 | |
En tenzij je de S-Bahn-route neemt is dat dus inderdaad via een ingenieus boogje bij Bochum-Langendreer, bij de aftakking van Bochum-Witten en Bochum-Dortmund. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 23:40 | |
S8 lost niks op, is alleen een andere route tussen Schwelm en Hagen. Het zal een boogje bij Witten moeten zijn. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 23:41 | |
Ik zal het uittekeken. Wacht ff. Edit: ![]() [ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2011 23:43:30 ] | ||
#ANONIEM | donderdag 12 mei 2011 @ 23:47 | |
Maar als ik vrij mocht kiezen zou ik toch voor 'door het bos bij Wittbräucke' gaan. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 mei 2011 @ 23:54 | |
Ja, gauw even een dubbelspan br218 ervoor en brullen maar ![]() | ||
rietjeszuiger | vrijdag 13 mei 2011 @ 00:17 | |
Even een vraagje: wat kan er allemaal kapot zijn na een blikseminslag bij/op het spoor? En dan zo kapot dat er tot nu toe 12 uur nodig is om de boel te fixen. voor de duidelijkheid; ik heb het over de storing tussen Usquert en Roodeschool. [ Bericht 20% gewijzigd door rietjeszuiger op 13-05-2011 00:26:52 ] | ||
MREn | vrijdag 13 mei 2011 @ 00:30 | |
Relaiskasten | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 mei 2011 @ 06:09 | |
Inderdaad. En anders kunnen er nog assentellers, ATB-bakens, etc geraakt worden. We hadden vooral veel overwegen gestoord, dus wellicht was de aansturing daarvan gefrituurd. Het is trouwens nog niet klaar. | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:29 | |
Succes gewenst aan de seinwezenmonteurs aldaar. Hèt voordeel van geëlektrificeerd spoor: er hangt een bliksemafleider boven. | ||
Ascendancy | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:38 | |
Er zijn wel meer voordelen aan elektrisch spoor. Geen irritante brom van een dieselmotor bijvoorbeeld. | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:39 | |
Er zijn ook nadelen, zoals landschapsvervuiling en gekut met palen als je een trein wilt fotograferen. En het is duur om te bouwen. Et cetera. ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:42 | |
Aan de andere kant vertellen die (scherpe) palen je op sommige foto's weer wel dat je camera gewoon kut is en de snelheid niet aankan. | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:45 | |
En soms staan de palen scheef in beeld, zodat je weet dat je camera nog kutter dan kut is. ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:53 | |
![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:17 | |
Landschapsvervuiling is opzih wel waar, maar echt storend is er niet. Foto's maken ga ik niet op in ![]() En is electriciteit op de lange termijn niet goedkoper, ondanks de aanleg? | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:22 | |
Op de heel lange termijn misschien, vroeger gingen ze ervan uit dat bij een halfuurdienst het omslagpunt lag. Inmiddels ligt dat iets anders geloof ik. | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:33 | |
Ik vraag me toch af wie al die oude delen heeft opgezocht en gelinkt. Dat moet een rotwerk zijn geweest. ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:34 | |
Ik mag toch hopen dat dat automatisch gaat ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:35 | |
Anne heeft dat gedaan, maar heeft er wel een tooltje voor dat een groot deel van het werk doet. Dus hulde aan Anne. ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:37 | |
Zoiets? ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:39 | |
Heeft er niet ooit een "trainpics, news and chattopic" bij gezeten? | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 09:40 | |
Weet ik veel ![]() | ||
Ireyon | vrijdag 13 mei 2011 @ 10:15 | |
't Is eigenlijk best wel simpel ![]() Vraag hier een reeks aan als die nog niet is gekoppeld :). De lijst op de wiki bijhouden, dát was pas een rotwerk ![]() | ||
Socios | vrijdag 13 mei 2011 @ 10:18 | |
De link in de OP die naar Wikipedia verwijst, kan wel vervangen worden voor deze link: http://forum.fok.nl/topicchain/175 | ||
Peterselieman | vrijdag 13 mei 2011 @ 10:22 | |
Het is deels automatisch gegaan. Heb zelf ook een paar reeksen zo gedaan en na 2 topics geknoopt te hebben kwam de rest er achteraan. Alleen pak je dan niet alles en moet er af en toe handmatig nog iets bij ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 mei 2011 @ 10:26 | |
DSB heeft hun advocaten de opdracht gegeven om te kijken hoe ze onder het contract uit kunnen komen... | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 14:53 | |
Rondleiding Rotterdam Centraal Dinsdag 5 Juli 2011 Altijd al eens de werkzaamheden aan deze nieuwbouw van station Rotterdam Centraal van dichtbij willen bekijken? Dat kan! Op dinsdag 5 juli heb ik een rondleiding georganiseerd bij Rotterdam Centraal. Hier zijn GEEN kosten aan verbonden. Tijdens deze rondleiding wordt er een presentatie gegeven, maar word het bouwterrein zelf ook nader bekeken. De rondleiding start om 11:00. Voor deze rondleiding wordt er verzameld vanaf 10:30 op Rotterdam Centraal, op de loopbrug ter hoogte van spoor 1. De rondleiding duurt ongeveer 90 tot 100 minuten, het kan echter ook langer of korter zijn. Voor de (goederen)fotografen onder de deelnemers bestaat er nog een extra optie: Bezoek aan de Havenspoorlijn ter hoogte van ECT City Terminal. Hiervoor zijn twee opties; Optie 1: Extra betalen en een bus huren Optie 2: Met de Metro en bus naar de locatie, met een kleine 10 minuten à kwartier lopen. Bij optie 2 kan je natuurlijk meer vrijheid hebben; Je kunt met de groep vrij rondlopen. Uitgangspunt voor de fotolocatie is de Vondelingenweg. Deze weg loopt een heel eind door richting de Botlok/Europoort. De terugreis kan er voor gekozen worden om richting Metro Pernis te lopen, langs de sporen (achter de hekken natuurlijk). In principe gaan wij voor optie 2. Bus- tram- en metrokosten dient u zelf te betalen. Om u aan te melden verzoek ik u de volgende gegevens te e-mailen naar rondleidingen@durkhoutsma.nl met als onderwerp: Rondleiding Rotterdam Volledige naam, Woonplaats, aantal deelnemers (bij deelnemers naam en woonplaats voor alle deelnemers vermelden). Ook verzoek ik u erbij te zetten dat u mee wilt naar de Waalhaven of niet. Hiermee kan dan rekening gehouden worden. Natuurlijk is het mogelijk om op de dag zelf nog uw keuze aan ta passen. De minimale leeftijd voor deze rondleiding is 16 jaar. Voor deze rondleiding op 5 juli is er plaats voor 25 deelnemers. Bij over intekening zal er een tweede (of derde) rondleiding gepland worden. Hierover word dan wel gecommuniceerd. Ik hoop uw aanmeldingen tegemoet te zien! Met vriendelijke groet, Durk Houtsma | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 15:48 | |
Sinds wanneer is die Broodzaak op Ede-Wageningen gesloten ![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 13 mei 2011 @ 15:52 | |
Sinds iedereen op dat station te depressief is om te eten Ik had wel een grotere kraan verwacht op R'dam. Is dit echt zo bijzonder, want ik heb groter gezien. | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 15:53 | |
Is de grootste kraan van Europa hoor ![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 13 mei 2011 @ 16:01 | |
Dan zal ik me wel verkeken hebben ![]() | ||
Bitlord | vrijdag 13 mei 2011 @ 19:19 | |
Net op Zwolle: een SLT-VI als stopper naar Utrecht vanaf spoor 4. Zon treinstel past werkelijk maar nét op dat perron. De machinist kan nauwelijks instappen via zn cabinedeur. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 mei 2011 @ 19:40 | |
4, is dat dat kopspoortje waar meestal ouwe meuk staat opgesteld? | ||
Peterselieman | vrijdag 13 mei 2011 @ 19:45 | |
4 is dat spoortje aan de Amersfoortse zijde dat als een soort van inkeping tussen 3 en 5 ligt. Vertrekt regelmatig een stopper naar Utrecht vandaan, maar er staat ook wel eens ICMm of VIRM. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 mei 2011 @ 19:59 | |
Dat bedoel ik. Kopspoor, in mijn herinnering stond er altijd van die oude dubbeldekkerzooi. | ||
Socios | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:03 | |
Bestaat het weekendretour nou wel of niet meer? Het avondretour is een tijdje geleden afgeschaft, maar ik heb in ieder geval vandaag aan het NS-loket op het station een weekendretour kunnen bemachtigen. ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:09 | |
Het weekendretour heeft geen zin meer nu de prijs van een retour gelijk is aan die van twee enkeltjes. | ||
Peterselieman | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:10 | |
Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gepromoot. | ||
Socios | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:12 | |
Okay, mooi. ![]() | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:17 | |
Weekendretour verdwijnt in zijn geheel binnenkort. Net als kaarten zonder datum. Een weekendretour heeft geen toegevoegde waarde meer want de prijs is enkele reis + enkele reis. | ||
MREn | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:19 | |
In andere woorden: de reiziger wordt weer genaaid waar hij bij staat omdat allerhande kaartsoorten vanwege de simpelheid van Het OVC Systeem niet meer 'kunnen'. | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:24 | |
Ja, zo kan je het wel zien.. Kaarten zonder datum gaan verdwijnen "omdat er teveel mee word gefraudeerd" Dat is nog wel een begrijpelijke reden. | ||
MREn | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:29 | |
Sja, en de avondretours zijn destijds (2002?) verdwenen 'om het aanbod van producten aan de klant overzichtelijker te maken' ![]() | ||
Zug-Chef | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31 | |
Tja zo kan je je natuurlijk overal wel druk over maken... | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:31 | |
Oja, reizigertje "pesten": Sneltrein 2218, Breda-Amsterdam CS (V Breda is 7:20) werd opgeheven, zonder maar een oorzaak te melden. Maar 2 minuten na de omroep zie je 2 DDAR stammen leeg gekoppeld door Dordrecht richting Rotterdam denderen. 3 Minuten daarna reden er weer 2 stammen DDAR gekoppeld richting Rotterdam leeg rijden.. Het gevolg was dat de solo rijdende stoptrein naar Leiden vanaf Dordrecht nogal wat reizigers mee kreeg, en de gangpaden overvol kwamen te staan... | ||
Peterselieman | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:32 | |
Klopt, maar met de chipkaart kan net zo goed gefraudeerd worden als je bijvoorbeeld van twee kaarten gebruik maakt ... | ||
Socios | vrijdag 13 mei 2011 @ 20:55 | |
Fraude met een treinkaartje `zonder datum´? ![]() ![]() Dagstempel van datum van gebruik bepaalt geldigheid. Daar is toch niets moeilijks aan? ![]() En sowieso, volgens mij wordt er met een OV-Chipkaart veel meer gefraudeerd. ![]() | ||
MREn | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:03 | |
Met één kaart ook: Bijvoorbeeld inchecken op Hengelo, op saldo naar Leiden reizen. Los kaartje voor de terugreis (tot Hengelo) kopen en in Enschede weer uitchecken. | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:04 | |
Zeker een gemis! Ik heb in mijn leven toch al gauw drie keer gebruik gemaakt van het avondretour! | ||
Peterselieman | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:05 | |
Er zijn dus altijd twee handelingen voor nodig ... | ||
greavy | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:06 | |
Gelijk die kaart afschaffen ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:10 | |
Wel typisch ook dat alleen de bedrijven die nog in overheidshanden zijn de chipkaart nog steunen. | ||
Socios | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:21 | |
Ja, inderdaad zonde dat het verdwenen is. Het was een mooi kaartje voor mensen die 's avonds (wanneer het rustig is in de trein) op familiebezoek gingen o.i.d. | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24 | |
DRIE KEER! | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24 | |
DRIE! | ||
Duvel | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:24 | |
Fucking irony. | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 13 mei 2011 @ 21:53 | |
There, I fixed it ![]() | ||
Temlin | vrijdag 13 mei 2011 @ 22:24 | |
Internet in de trein is toch wel ideaal ![]() | ||
Bitlord | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:13 | |
Heb net even kort Veendam bezocht, voor mij was dit ook de eerste Noordelijke Nevenlijn buiten Groningen-Leeuwarden. Wat een landelijkheid zeg, dat zie je niet vaak bij mij in de omgeving Utrecht. Nog even geteld omdat ik dat leuk vind. De trein (een GTW 2/8) had de volgende aantallen reizigers (bezetting): Stoptrein 21:04 Groningen - Veendam: Groningen - Groningen Europark: 51 (28%) Zuidbroek - Veendam: 18 (10%) Stoptrein 21:42 Veendam - Groningen Veendam - Zuidbroek: 7 (4%) Groningen Europapark - Groningen: 8 (4%) | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:41 | |
Ja, Europapark is populair. Terwijl dat echt op loopafstand van Centraal ligt. ![]() | ||
MREn | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:44 | |
Hoofdstation heet dat naar goed Gronings gebruik. En natuurlijk is Europapark populair, daar ligt de beste supermarkt van het land. | ||
Ascendancy | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:51 | |
Zit er nou ook wel wat in die treinen daar in het noorden? Naast de piekspits. Bedoel rond een uur of 3, is het dan goed gevuld? | ||
bork | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:55 | |
Gaat het hierover een Veghels bedrijf? ff gegoogled op europapark groningen en kwam dit tegen -> http://europapark.groningen.nl/ns-station Geinig maar de planning klopt niet volgens mij, want daar stoppen toch geen intercities? ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:58 | |
Maakt het uit hoe ik het noem? Ik ben geen Groninger. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:00 | |
Dan wel. De 700-serie vast wel, de Intercity-die-overal-stopt. Wat nou minimaal 10 km afstand tussen halteringen voor ICM? | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:02 | |
Maar het nieuwe station komt ook weer net iets verderop te liggen. En het is altijd nog verder uit elkaar dan Norddeich - Norddeich-Mole, ook twee IC-stations, waarover ik laatst postte. ![]() | ||
bork | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:04 | |
en wanneer is dan? 2010 is inmiddels al weer passé | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:09 | |
Typfoutje denk ik, zal wel 2012 hebben moeten staan. | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:17 | |
Ja en nee. Ten eerste zijn er twee landelijke supermarktketens in Veghel gevestigd en ten tweede is de tent eigendom van twee franchisers en dus niet van de organisatie erachter. | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:20 | |
Dat zijn geen minimumafstanden. Het wordt gewoon als onwenselijk beschouwd om met weerstandsstellen vaak te stoppen. Wil niet zeggen dat niet toevallig een paar stations wat dicht bij elkaar mogen liggen. Gebeurt met Enschede en Hengelo elk halfuur. | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:23 | |
Dat is dan vanwege elektrische verliezen neem ik aan? Of is het soms slecht voor het materieel? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 00:23:35 ] | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:26 | |
Ik denk dat de weerstanden te heet worden bij te vaak remmen. SGM is er wat beter op voorbereid, kijk maar eens wat daar allemaal op het dak staat. | ||
Peterselieman | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:30 | |
Voor zover ik weet is dat het probleem ook ja. Bij wat langere afstanden is het geen probleem omdat het spul dan rijwindkoeling heeft, iets wat in de stoptreinseries met stations dicht op elkaar wat meer een probleem is. | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 mei 2011 @ 00:33 | |
Ah ok. Maar tussen hoofdstation en Europapark rijdt de trein maar langzaam, misschien dat het daarom ook wel meevalt. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2011 00:33:36 ] | ||
Bitlord | zaterdag 14 mei 2011 @ 01:41 | |
Niet geheel juiste interpretatie van de getallen, want ik zeg niet dat iedereen bij Europapark is uitgestapt. De meesten stapten bij Kropswolde (prachtige naam) en Hoogezand-Sappemeer uit. Je wordt wat vreemd aangekeken als je bij elke halte door de trein loopt. Nog twee getallen, gewoon omdat het kan: Sneltrein 19:59 Leeuwarden - Groningen Buitenpost - Groningen: 48 (27%) Stoptrein 22:19 Groningen - Nieuweschans Groningen - Groningen Europapark: 38 (21%) Ik weet niet hoe dat qua onderhoud en schoonmaak past bij Arriva, maar het lijkt mij toch wat goedkoper in exploitatie om 's avonds alleen maar GTW 2/6 in te zetten ipv 2/8. | ||
Christiaan | zaterdag 14 mei 2011 @ 04:10 | |
Ik ga over twee weken met dit beestje. Als dat niet prachtig wordt ![]() | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 08:43 | |
Ik denk vooral bij optrekken, de eerste veertig stellen hebben nog weerstandsregeling op de tractiemotoren. | ||
Ascendancy | zaterdag 14 mei 2011 @ 08:46 | |
Dan zou je de 2/8 alleen in de spits nodig hebben, wat voo onevenredige slijtage komt. Daarnaast hebben ze het zelfde vermogen, dus het zal wel meevallen. | ||
dennistd | zaterdag 14 mei 2011 @ 10:53 | |
Zo, vanmorgen al weer even op pad geweest:![]() Loc 78 468 Met de Grachten-Express naar Amsterdam, bij Schüttorf ![]() Loc 23 076 Met de Grachten-Express van Duitsland naar Amsterdam, bij De Lutte | ||
bork | zaterdag 14 mei 2011 @ 11:41 | |
oe, nice ![]() | ||
KapiteinT | zaterdag 14 mei 2011 @ 11:50 | |
Mooi! ![]() | ||
ReisT | zaterdag 14 mei 2011 @ 15:37 | |
Die zou in Europapark gestopt hebben als dat station in 2010 af was geweest. Nu is dat stationnetje dus eind 2012 pas klaar en net op dat moment wordt die Intercity-die-overal-stopt afgeschaft. Dan wordt het dus gewoon een stoptreinstationnetje. | ||
Peterselieman | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:34 | |
mja, Arriva heeft de omlopen echt wel op orde hoor ![]() Ga er maar vanuit dat elk stel per jaar iets meer dan 150.000 kilometer draait. Door op sommige trajecten ook 's avonds een 2/8 in te zetten zorg je er voor dat de slijtage van de stellen gelijkmatig kan verlopen. | ||
Bitlord | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:36 | |
Een goed argument, ik had daar niet over nagedacht. | ||
dan13lv | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:40 | |
wat jij zegt is niet helemaal waar, dr zijn al treinstellen die al meer dan 1 miljoen kilometer hebben afgelegd ... | ||
Peterselieman | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:42 | |
Die Duitsland stellen zeker of niet? | ||
dan13lv | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:43 | |
* dan13lv opent excel lijstje met kilometerstanden en draaiuren | ||
Peterselieman | zaterdag 14 mei 2011 @ 17:46 | |
Oh, en de 10306 natuurlijk. Kom dat stel altijd en overal tegen namelijk ![]() | ||
Bitlord | zaterdag 14 mei 2011 @ 20:44 | |
Ik had het mij nooit beseft eigenlijk, maar wat een gigantisch spoorwegnet ligt er in het Rotterdamse Havengebied! Enorme rangeerterreinen, tientallen spooraansluitingen voor bedrijven en dwars door het gebied een centrale tweesporige "aorta" die volgens mij behoorlijk veel verkeer heeft. Van het uiterste puntje op de Maasvlakte naar de hoofdspoorlijn Rotterdam-Dordrecht is het gewoon 45 kilometer spoor! Ik wil er eigenlijk wel eens een dagje fotograferen! | ||
Peterselieman | zaterdag 14 mei 2011 @ 20:47 | |
Foutje bedankt: schepen kunnen dit weekend Leeuwarden niet via het Van Harinxmakanaal passeren. Er wordt onderhoud gepleegd aan de spoorbrug (richting Heerenveen) aldaar, maar dit is niet aan de scheepvaart gemeld ![]() | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 20:53 | |
En het is nog niet af, ook de Tweede Maasvlakte krijgt natuurlijk weer spoor! | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:21 | |
14 kilometer om precies te zijn. | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:27 | |
Hier... Mensen die denken dat de haven van Rotterdam in Rotterdam ligt. ![]() | ||
Ascendancy | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:29 | |
Idd, ook al een 3-baans snelweg(dat moet het worden) Om alleen die haven te ontsluiten. ![]() | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:31 | |
Om vervolgens een file van vrachtwagens te huisvesten. ![]() Beter verplichten ze die krengen in de haven de trein te nemen. Scheelt ook een hoop gedoe op de A15. | ||
lyolyrc | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:39 | |
De haven ligt niet in het stedelijk gebied van Rotterdam, maar wel binnen de gemeente Rotterdam. Zo gek is de gedachte dus niet. | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:41 | |
Mwah, hele delen van de haven zijn in elk geval geen 010. ![]() | ||
Ascendancy | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:46 | |
Dat is niet overal mogelijk en de capaciteit na Zevenaar is te laag. | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:49 | |
Goede quizvraag: welke treinstations liggen allemaal in de gemeente Rotterdam. Leuke instinker is dat de trits Vlaardingen - Maassluis niet in Rotterdam liggen en Hoek van Holland Haven en - Strand weer wel. | ||
Temlin | zaterdag 14 mei 2011 @ 21:55 | |
Niet alle vracht moeten naar het rurhgebied. | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 22:01 | |
Dat schop je ze bij Valburg de snelweg weer op. Doet dat CUP ook nog eens wat. | ||
Duvel | zaterdag 14 mei 2011 @ 22:01 | |
Interessant ja! ![]() | ||
Temlin | zaterdag 14 mei 2011 @ 22:07 | |
De linkse groepering in Nijmegen wil dat niet. Die wil liever vrachtwagens dan smerige treinen. | ||
Bitlord | zaterdag 14 mei 2011 @ 23:28 | |
Had me al een beetje ingelezen over die 2e Maasvlakte. Bedrijven die zich daar vestigen mogen ten hoogste 55% van hun vervoer van- en naar binnenland over de weg doen. De rest moet per binnenvaartschip of trein. | ||
MREn | zaterdag 14 mei 2011 @ 23:29 | |
Iets in mij zegt dat dat toch niet gehandhaafd wordt. | ||
Telates | zondag 15 mei 2011 @ 00:49 | |
Ik kwam vanmiddag op station Hilversum rond een uur of half zeven een grote stoomtrein tegen, was dat die grachtenexpress? | ||
Hojdhopper | zondag 15 mei 2011 @ 01:38 | |
Zonet in de kroeg een 'discussie' gehad met een vriend over of er in NL ook intercity's bestaande uit 3 treinstellen rijden. En dan hadden we het over de dd-irm/v-irm. Ik was van mening dat ik er wel eens een had gezien (dus drie treinstellen bestaande uit een lange en twee korte om het zo maar even te noemen). Hij was ervan overtuigd dat in NL de maximale lengte van een IC twee lange (dus 2x6 coupés) is. Onbenullige discussie, maar hé, je weet hoe dat gaat bij een biertje. ![]() | ||
MREn | zondag 15 mei 2011 @ 01:41 | |
Ga om 17:30 ma-vr maar in Amersfoort wachten op de trein naar Groningen/Leeuwarden: IRM 4+4+6. En tussen Amsterdam en Eindhoven rijden combi's van 4+4+4, maar geen idee wanneer, ik ben een notoire spitsmijder. | ||
Hojdhopper | zondag 15 mei 2011 @ 01:44 | |
YESSSS!!! ![]() Thanks! | ||
Peter | zondag 15 mei 2011 @ 02:01 | |
Bovendien rijden koplopers ook wel eens met 4 setjes gecombineerd. Dat zijn dan setjes van 3 of 4 'bakken'. Voornamelijk tussen rotterdam/den Haag via utrecht (daar worden ze gekoppeld) naar Amersfoort en dan naar Zwolle (splitsen voor Leeuwarden en Groningen) of Enschede (blijft er vaak in Deventer een deel achter). Dat komt ook wel voor bij die nieuwe dubbeldekkers jah, maar dan op de lijnen die MREn aangaf en dan met 4/4/4, 4/4/6 ![]() | ||
MREn | zondag 15 mei 2011 @ 02:12 | |
Nee, setjes van 1-5 stellen. Eén koploperstel bestaan dan weer uit 3 of 4 bakken. In de spits richting Apeldoorn en Zwolle zijn de langste treinen 5 stellen van 3 bakken: 15 bakken koploper dus, hoewel incidenteel ook langere treinen voorkomen. | ||
Socios | zondag 15 mei 2011 @ 07:51 | |
15 bakken ICM doorlopen. ![]() | ||
dennistd | zondag 15 mei 2011 @ 09:13 | |
Klopt, die is even na 18u vertrokken uit Amsterdam | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 mei 2011 @ 09:55 | |
Volgens mij is er voetbal in Mokum. Er staan zoveel reizigers op Hooge-fucking-veen, dat de 534 een extra stop maakt daar. | ||
Zug-Chef | zondag 15 mei 2011 @ 10:04 | |
Niet helemaal ![]() | ||
Stefanovic83 | zondag 15 mei 2011 @ 10:46 | |
Wel mooi gezicht altijd als er 14 bakken VIRM langs dendert. Ik kom die vroege weleens tegen in Overvecht als ik in de IC ![]() | ||
Hojdhopper | zondag 15 mei 2011 @ 13:20 | |
Dank voor jullie toelichting. Ik wist zeker dat ik het wel had gezien. Hoewel, een 5x3 ICM heb ik dan nog nooit gezien (ik stap altijd uit in Utrecht CS, IC Rotterdam-Groningen/Leeuwarden). Volgende keer zal ik eens wachten en kijken hoe veel er gekoppeld worden. ![]() | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 13:28 | |
Gister ben ik even op pad geweest, oa foto's uit Breda, Amersfoort, Naarden-Bussum, Apeldoorn en Zutphen: HSA 186 111 met Fyra 905 te Breda ERS 189 290 met containertrein door Breda richting Tilburg VSM 23 076 te Amersfoort Toen ben ik via Arnhem en Ede-Wageningen naar Amersfoort verkast. Daar nog even bij de Plan U 115 geklust, en rond 12 uur tussendoor voor de stoomtrein naar het perron gegaan. VSM 23 076 en VolkerRail 203-3 teAmersfoort VSM 23 076 met Grachten Express te Amersfoort En ja, hier stonden wij zeker legaal! DBS 6471+6461 met militaire trein te Amersfoort Toen weer even geklust, en later naar Utrecht, en vervolgens naar Naarden-Bussum. SGMm te Naarden Vanwege werkzaamheden bij de Watergraafsmeer moest de CNL en Jan Kiepura (Euronight) uitwijken richting Naarden, waar kop gemaakt werd en teruggestoken naar Amsterdam. Eerst gingen wij naar een overweg bij de Rijksweg / Cort van der Lindenlaan. NSR 17xx met CNL LeegMat Achterop liep de EETC 1252 mee, die hem terug zou rijden naar Amsterdam Vervolgens als een speer naar station Naarden-Bussum gelopen, waar wij de stoomtrein wouden platen, maar eerst nog even dit plaatje: DDAR en Leegmat CNL te Naarden Vervolgens kwam de VSM 23 076 met Grachten Express aan: Toen op naar Apeldoorn: Vanaf Apeldoorn ben ik naar Zutphen gereisd, waar ik dit oude locje tegen kwam. Hij is inmiddels wel verplaatst.. | ||
Zug-Chef | zondag 15 mei 2011 @ 13:31 | |
Jammer dat je die 23 076 zo vroeg heb geklikt in Ndb, dat had een mega plaat kunnen zijn omdat de zon daar scheen en goed stond.. | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 13:44 | |
Ik had hem ook later geklikt, maar dan had ik precies een paal met een kast voor de loc. Dat heb ik nu gemeden. | ||
Zug-Chef | zondag 15 mei 2011 @ 13:54 | |
Ja ok, maar dat kan je van te voren toch zien. Als je nou van te voren bepaald hoe de ultieme plaat gemaakt kan worden (op een legale plek), dan ga je daar toch meteen staan. Op die plek daar heb je zat mogelijkheden om sowieso geen kasten of palen in beeld te krijgen. Was je de enige daar of waren er meer fotografen? Bijv: ![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | zondag 15 mei 2011 @ 13:57 | |
Dat geldt alleen voor de Leeuwarder tak neem ik aan? Het Groninger deel van die trein wordt standaard met VIRM gereden. | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 13:58 | |
Ja, ik had hem nog wat dichterbij kunnen hebben. En wij stonden daar voor dat hek met 14 man, dus het was "passen en meten" | ||
Zug-Chef | zondag 15 mei 2011 @ 13:58 | |
Uiteraard, maar ja ik ben ook een Liwwadder, ik mijd Grunning zo veel als mogelijk ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 16:54 | |
* Igen mompelt iets over vriezen en dooien enzo. ![]() Maar waarom gaat 'ie vanuit Leeuwarden dan ineens op een andere tijd? [ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 16:57:09 ] | ||
Duvel | zondag 15 mei 2011 @ 16:56 | |
Wat ging daar mis? | ||
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 16:57 | |
Ik had op 'invoeren' geklikt zonder dat ik überhaupt iets getypt had. [ Bericht 72% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2011 16:57:34 ] | ||
KapiteinT | zondag 15 mei 2011 @ 17:03 | |
Bron | ||
Zug-Chef | zondag 15 mei 2011 @ 19:21 | |
Omdat de IC naar Leeuwarden dan los rijdt van het Groningen deel tussen Utrecht en Zwolle. Vandaag scheen tussen al die wolken soms de zon: ![]() Dit weekend wordt door Spitzke het stuk spoor tussen emplacement Leeuwarden en de brug over het Van Harinxmakanaal (Hrmk) vernieuwd. Omdat de eigen loks van Spitzke elders in het land nodig waren, werd er tractie ingehuurd van oa DB Schenker en Strukton. Deze fraaie Deutz-lok is gebouwd in 1961 en daarmee samen met de 303006 de oudste diesellok in dienst bij Strukton. Het raccordement Schenkenschans dient dit weekend als opslagplek voor zowel lege als nog beladen Fccpps'n, die in groepjes naar Leeuwarden zijn gereden afgelopen week. Tussen de wolken door schijnt soms de zon, waardoor met een beetje geluk tijdens het rangeren het geheel in de zon te vangen was. Het middelste spoor is nog geëlektrificeerd, hier maakt NSR dagelijks gebruik van om de IC-treinen tussen emplacement, perronsporen en wasstraat te kunnen rangeren. De twee dieselspoorlijnen links daarvan worden gebruikt door Arriva naar Harlingen Haven en Sneek-Stavoren. Gisteravond was het minder zonnig: ![]() Dit weekend worden door Spitzke de sporen tussen het emplacement Leeuwarden en de brug over het van Harinxmakanaal vernieuwd. Hiervoor is tractie ingehuurd van zowel Strukton als DB Schenker. Een van de werkmachines die daarvoor benodigd zijn, betreft de zogenaamde kettinghor. De machine is benodigd om de huidige ballast te verschonen. De kettinghor heeft een ketting die onder de dwarsliggers moet worden gemonteerd. De ketting bestaat uit hardstalen punten die de ballast wegschrapen en de machine in voeren. Vergruisd ballast, zand en vuil worden hier uit de ballast gezeefd en apart afgevoerd. De schone ballast wordt weer tussen en onder de rails gestort, aangevuld met verse ballast om tekort te voorkomen. Na gedane arbeid vertrok onder vrij lastige lichtomstandigheden op zaterdagavond 14 mei 2011 de DBS 6414 met enkele begeleidingswagens en de Strukton kettinghor uit Leeuwarden via het enkelsporige dieselbaanvak richting Groningen. Een goederenpad op werkdagen (ma-za) is alleen nog mogelijk na 19:30 bij aankomst van de sneltrein van Arriva uit Groningen, omdat er in de avonduren nog maar 1x per uur een stoptrein rijdt. Hierdoor is er meer capaciteit op het deels enkelsporige baanvak tussen Leeuwarden en Veenwouden. | ||
#ANONIEM | zondag 15 mei 2011 @ 19:28 | |
mooie foto's! | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 20:08 | |
ICM 4240, één van de laatste ongereviseerde ICM's die nog rondrijden, had vandaag het recht om op pad te gaan naar Venlo, met een gereviseerd drietje gekoppeld. ICM 4240 staat gepland om als laatste gereviseerd te worden. Hier passeert de 4240 met een onbekend gebleven ICMm drietje de Grote brug over de Oude Maas als trein 1952 Venlo-Den Haag voorop, op een moment dat ze zon zich net liet zien. Op de achtergrond vind je de Grote Kerk van Dordrecht. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 mei 2011 @ 20:48 | |
Hey greavy, waarom noem je jezelf eigenlijk ook The Knitter? Hou je van breien? | ||
bork | zondag 15 mei 2011 @ 20:57 | |
ook heel nice ![]() ![]() | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 22:18 | |
Van breien zeker niet. Maar ik gebruik op veel overige fora The Knitter danwel met een - of _ ertussen. Ik was ooit met Greavy begonnen, nu is het The Knitter voornamelijk op sites waar ik mij aanmeld. | ||
greavy | zondag 15 mei 2011 @ 22:45 | |
Die EBO (Elektrisch Bediende Overweg) in Naarden-Bussum is ook idioot.. Ding is meer dicht dan open.. Ik kan de mensen uit Naarden eo wel begrijpen dat ze daar een tunnel willen hebben... Van de 60 minuten 40 minuten of meer gesloten.. ![]() En dan komt er soms in 5 minuten geen enkele trein... Is tie toch dicht... | ||
bork | zondag 15 mei 2011 @ 23:39 | |
![]() | ||
Ofyles2 | zondag 15 mei 2011 @ 23:46 | |
Klopt. Dat is een IC naar Heerlen/Limburg, waarvan het laatste treinstel in Eindhoven wordt afgekoppeld... | ||
greavy | maandag 16 mei 2011 @ 06:46 | |
En in de spits gaat er ook nog wel eens een tweede viertje naar Maastricht. | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 07:39 | |
De Plan W groene Hondekop van het NSM? Zou ook de rode Plan U kunnen zijn. Lastige opgave! | ||
bork | maandag 16 mei 2011 @ 07:56 | |
![]() ![]() Onvoorstelbaar dat het 50 jaar oud materiaal is, het ziet er wel gedateerd uit maar het rijdt als een trein! | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 mei 2011 @ 08:16 | |
Ja, maar waarom Knitter? | ||
Stefanovic83 | maandag 16 mei 2011 @ 08:46 | |
En daarom Du en niet De? Of het? | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 09:40 | |
Vanochtend eens de Fyra meegepakt tussen Breda en Rotterdam. Wel een beetje vertraging opgelopen, eerst al bij vertrek uit Breda... reden we net, werd de trein meteen gestopt en zo te zien iemand eruitgegooid. En bij het oprijden van de HSL stonden we ook nog even stil omdat er een Thalys aan een noodvaart kwam langszeilen. Afgezien van dat, prima ritje! ![]() | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 09:47 | |
't Is een beetje sloom, dat wel... Maar verder blijft het wel rijden, eens in de zoveel tijd een nieuwe diesel er in, en gaan! | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 09:47 | |
* Duvel denkt aan de Grote Grijze Geitenbreier. | ||
Ireyon | maandag 16 mei 2011 @ 09:47 | |
De laatste keer dat ik ermee reisde, stond er een Thalys stil omdat Fyra er nog even voor moest ![]() | ||
bork | maandag 16 mei 2011 @ 10:02 | |
![]() ![]() | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 10:17 | |
Ik bedoelde eigenlijk een nieuwe motor, maar inderdaad: er moet ook nog peut in. ![]() | ||
stinow | maandag 16 mei 2011 @ 11:53 | |
Vorige week TrainZ Simulator 12 besteld, vanmorgen binnen gekomen op werk. Yes! Wat een riante manier om de dag te beginnen ![]() Ben nieuw @ dit topic, maar zijn er meer trein sim liefhebbers hier? Gr, Stijn | ||
#ANONIEM | maandag 16 mei 2011 @ 11:57 | |
Jep, maar ik hou het bij Microsoft Train Simulator ![]() | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 11:57 | |
Is dat de nieuwe Trainz? Ik heb die oude (2009) wel veel gespeeld, maar dan vooral zelf dingen bouwen. | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 12:01 | |
Ik heb Railworks, werkt mooi, maar geen Nederlandse routes helaas. Voor Trainz is volgens mij wel heel veel Nederlands spul beschikbaar. | ||
stinow | maandag 16 mei 2011 @ 12:03 | |
Hey ja klopt. Had zelf de 2006 versie nog.. toe aan een upgrade dus! | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 12:09 | |
Dat is zeker waar. Hoe zit dat met die nieuwe Trainz? | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 12:35 | |
Ik ken Trainz niet, dus ik weet niet hoe het zit met backwards compatibility. | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 12:45 | |
Als bestuurder vind ik MSTS nog steeds erg leuk, ook al is het bijna 10 jaar oud en is het onzeker of er ooit een opvolger komt. Er wordt nog steeds een hoop spul voor gemaakt, waaronder de AGV. Als tycoon vind ik Locomotion en OpenTTD ook erg leuk. Infra, treintjes kopen en laten rijden, noem maar op. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 mei 2011 @ 13:19 | |
Cities in Motion vind ik ook interessant. | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 13:23 | |
Die schijnt 12 mei uit te zijn gekomen, ik zal eens kijken. Zag er inderdaad interessant uit, al waren mensen wel sceptisch. | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 13:35 | |
stinow | maandag 16 mei 2011 @ 13:49 | |
Destijds (toen ik TRS2006 had en er alweer 2 nieuwe versies uit waren), was de backwards compatibility prima. Ook was er nog veel te downloaden voor de oude versies. Zal hem straks eens registreren en kijken wat er qua Nederlands materiaal te vinden is. Ik vind het zelf bouwen van banen ook veruit het leukst. OpenTTD is ook erg vermakelijk als gratis game! | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 13:51 | |
Moet wel zeggen dat het zelf bouwen best lastig en vooral erg tijdrovend was, realisme was lastig om te realiseren en baanplannen lastig om 'recht' te krijgen. Maargoed, het was wel leuk om te doen, ik had heel veel Nederlands spul gedownload. | ||
Bitlord | maandag 16 mei 2011 @ 14:03 | |
Ik speel OpenBVE. Hoewel er minder routes voor zijn is vooral het rijden erg realistisch. | ||
stinow | maandag 16 mei 2011 @ 14:23 | |
Bijna vergeten te melden: TrainZ 12 heeft Multiplayer! :x | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 14:25 | |
Haha wat moet ik mij daarbij voorstellen dan ![]() Heb je 'm al? | ||
#ANONIEM | maandag 16 mei 2011 @ 14:57 | |
Werkt dat spel niet op de pc ![]() | ||
bork | maandag 16 mei 2011 @ 14:57 | |
Dat weet ik niet, nog 1 plaatje ![]() | ||
Brembo | maandag 16 mei 2011 @ 15:10 | |
Denk een iemand is machinist en de ander conducteur ![]() | ||
ZwartmetSuiker | maandag 16 mei 2011 @ 15:22 | |
Net gespeeld. | ||
dennistd | maandag 16 mei 2011 @ 16:50 | |
Het NSM heeft volgens mij geen tankplaat: er gaan wel eens treinen naar Arnhem om te tanken namelijk vanaf het NSM | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 17:34 | |
Tering wat een hoop plaatjes ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:09 | |
Nou okee. Eentje dan ![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 16 mei 2011 @ 19:10 | |
Je moet nog een keer terug, Fles ![]() | ||
dan13lv | maandag 16 mei 2011 @ 19:12 | |
Fles ik heb nog een aantal bordjes voor je, van Edingborough t/m glasgow queens street t/m mallaig interesse? | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:12 | |
Je meent het ![]() Maar goed, nu na de Benelux Denemarken het volgende doel is, is dit vast een aardige stap natuurlijk ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:13 | |
Altijd leuk ![]() | ||
Socios | maandag 16 mei 2011 @ 19:14 | |
Ik denk het niet. ![]() De bordjes dient men zelf `geschoten´ te hebben, lijkt mij? Anders is de verzameling veel minder leuk. | ||
Socios | maandag 16 mei 2011 @ 19:14 | |
Ohw, nevermind. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 16 mei 2011 @ 19:15 | |
Jawel hoor. Ik speel hem al een paar weken op mijn pc. | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:17 | |
Ik sla ze wel apart op hoor, maar het telt niet mee voor de verzameling idd. Anders kan je net zo goed een paar dagen op plaatjes googlen, dus dat slaat nergens op ![]() | ||
Ascendancy | maandag 16 mei 2011 @ 19:24 | |
Kapot GTW'tje bij Stadspolders. Wordt nog leuk in de spits als die langer niet kan rijden ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:31 | |
Staat of valt dat met één kapot stel dan ja? ![]() | ||
Bitlord | maandag 16 mei 2011 @ 19:32 | |
Als er enkelspoor is wel ja. | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 19:32 | |
![]() Ik ga er even vanuit dat ze dat ding morgenochtend wel weggesleept zullen hebben ![]() | ||
Ascendancy | maandag 16 mei 2011 @ 19:33 | |
Nou ja. Er zijn 7 treinstellen. Doordat er 1 stel tot Gorinchem rijdt steeds, kan je in de spits alle treinen 6 bakken geven. Volgens mij lukt dat niet als er 1 kapot is. Dat was bij veolia op de heuvellandlijn toch ook. | ||
KapiteinT | maandag 16 mei 2011 @ 19:52 | |
Hoe kunnen er dan zo vaak stellen bij de wasstraat in Rotterdam staan? Of gaan die na de ochtendspits heen en voor de avondspits terug? | ||
Peterselieman | maandag 16 mei 2011 @ 19:52 | |
jep | ||
dennistd | maandag 16 mei 2011 @ 19:54 | |
De start van de FStM (de stoomtrein tussen Sneek en Stavoren) is uitgesteld tot volgend jaar: de loc is nog altijd niet goedgekeurd, en in Nederland kost het nog zeker acht weken om ATB in te bouwen. | ||
Socios | maandag 16 mei 2011 @ 19:55 | |
Jammer, hoor. Zag mijzelf deze zomer al zitten in ICK op dat traject. | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 20:16 | |
Afgelopen weekend ben ik even naar Stockholm geweest om mijn beste vriend op te zoeken die daar in 2007 naartoe geëmigreerd is en die ik sindsdien niet gezien had ![]() 1. Utrecht Centraal, 12 mei 2011. AnsaldoBreda-schandvlek V250 getrokken door 2 diesellocs op weg naar misschien wel de Watergraafsmeer. ![]() 2. Solrød Strand (DK), 13 mei 2011. S-Tog stel 8203 is net aangekomen en rijdt als leeg mat door naar Køge. ![]() 3. Køge (DK), 13 mei 2011. Tweebaks dieseltreinstel 4044 komt zojuist binnen als stoptrein naar Roskilde vanuit Naestved. ![]() 4. Køge (DK), 13 mei 2011. Twee stellen van de S-Tog op hun eindpunt. Mooi man, sluitseinen ![]() ![]() 5. Nässjö (SE), 13 mei 2011. Ook anno 2011 rijden er nog steeds dieselmotorwagens rond in Zweden. Hier treinstel 1299 van een lokale vervoerder. ![]() 6. Stockholm Central, 13 mei 2011. Na een treinreis van 22½ uur kwam ik aan in Stockholm. Hier de X2000 die mij daarheen bracht vanuit København H. Het duurt nog wel even voordat de X2000 een fatsoenlijke hogesnelheidstrein is. Het is leuk als je met kantelbaktechniek 200 km/h kunt rijden op "normaal" spoor, maar comfortabel is het niet echt. Daarnaast blijft er door 11 halteringen, variërend van zo'n 4 tot ruim 10 minuten (!!) ook niet veel over van de snelheid. Tot slot is de laatste 180 km vanaf Norrköping tot Stockholm grotendeels enkelspoor. Over 647 km doet het ding ruim 5½ uur. Overigens is er sinds kort (eind 2007 was het nog niet zo) een tunnel klaar tussen de Zweedse kant van de Øresundsbron en station Malmö C, waardoor de X2000 tegenwoordig vanuit København H kan vertrekken. (Situatie lijkt heel erg op Antwerpen Centraal, voor wie daarmee bekend is ![]() ![]() 7. Stockholm Central, 13 mei 2011. Dubbeldeks treinstel 3321 als trein naar Gävle Central. Zo lelijk als ze van buiten zijn, zo comfortabel zijn ze van binnen ![]() ![]() 8. Stockholm Central, 15 mei 2011. Green Cargo-loc 1274 staat aan het eind van het perron. Links mijn maat Yvo. ![]() 9. Nässjö (SE), 15 mei 2011. Tweebaks treinstel 1405 van de Krösatågen. ![]() 10, 11. København H, 15 mei 2011. De tweede omstreden AnsaldoBreda-schandvlek van dit weekend: De IC4 van DSB. ![]() ![]() Tot slot nog 2 metrostellen uit Stockholm: ![]() ![]() Enjoy ![]() | ||
greavy | maandag 16 mei 2011 @ 20:19 | |
Mooie plaatjes Fles! | ||
Duvel | maandag 16 mei 2011 @ 20:19 | |
Løke plåtën! | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 20:30 | |
Prachtplaten, Fles! En zat die Coradia van Alstom (foto #7) lekker? | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 16 mei 2011 @ 20:50 | |
Wauw, ![]() ![]() | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 20:51 | |
Het zijn dubbeldekkers. En ze rijden. Ook in de winter. Dat valt van NS' meest recente bestellingen niet altijd te zeggen ![]() | ||
Peterselieman | maandag 16 mei 2011 @ 20:54 | |
Leuk Fles. Reed die IC4 nog of stond het ding te wachten op een sleep? | ||
Ascendancy | maandag 16 mei 2011 @ 21:12 | |
Wat is er mis met 4.5 uur naar Stockholm? Dat doet de auto niet zo snel hoor. | ||
V2 | maandag 16 mei 2011 @ 21:15 | |
Die IC4 is itt de V250 nog wel mooi te noemen. Deens ontwerp, toch? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:22 | |
Heb er dit weekend niet in gezeten ![]() ![]() ![]() En ik heb nog speciaal een foto gemaakt van het logo van Alstom vlakbij het station van Norrköping ![]() Hij zou gaan rijden naar Lintorp, maar voordat er echt beweging was, kwam mijn CNL voorrijden. Dus dat heb ik niet kunnen bewijzen ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 mei 2011 @ 21:23 | |
Mooi reisverslag Fles! ![]() Wat is er dan zo oncomfortabel aan? Ik ben niet in Zweden geweest maar wel in Portugal, en daar haalt de kantelbaktrein op normaal spoor ongeveer dezelfde snelheid: Porto-Faro is 663 km in 5:39 uur. Ik vond het zelf prima comfortabel, de kantelbaktrein trilde en schudde zelfs duidelijk minder dan de langzamere gewone IC. Maar om een of andere reden lag wel bij elke stoel een kotszakje. Heeft het oncomfortabele van de X2000 ook daarmee te maken, of is dat iets anders? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2011 21:27:06 ] | ||
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 21:24 | |
Hippe foto´s. Die V250 op de eerste foto heb ik vandaag nog in gewerkt ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:30 | |
Ik kan heel dat Lintorp niet vinden ![]() ![]() | ||
De_Hertog | maandag 16 mei 2011 @ 21:34 | |
Er is wel een Lintrup, kan dat ook? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:36 | |
Nou ja het bochtgedrag he ![]() ![]() Op de terugweg werd ie trouwens in Malmö opgeheven, en men werd verzocht zich voor Köpenhamn in de Oresundstog te persen. Maar natuurlijk blijft de X2000 nog wel even net lang genoeg voor rood sein staan zodat iedereen het voor de neus wegrijden van de Oresundstog kan meemaken. En natuurlijk is de daaropvolgende te laat. Het filmpje zal ik u besparen, mijn postrechten zijn me nog wel IETS waard. | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 21:37 | |
Het ontwerp van de IC4 is een gevolg van een compromis tussen Italiaans en Deens ontwerp. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit, jammer dat het van die meuk is verder. @Fles: foto? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:39 | |
Oh en toen ik een biertje wilde afrekenen in de bar van de X2000 met een creditcard, bleek dat ik geen zweedse cc had ![]() Ehm. Het is een MasterCard. Afrekenen met je donder ![]() Ja maar ![]() ![]() | ||
James1988 | maandag 16 mei 2011 @ 21:40 | |
![]() | ||
Peterselieman | maandag 16 mei 2011 @ 21:40 | |
Lyntog? Dat is een treintype, zoals we hier Intercity, sneltrein, stoptrein of sprinter hebben Het staat voor extra snelle trein | ||
De_Hertog | maandag 16 mei 2011 @ 21:42 | |
Die trein op foto 7 is trouwens van een dochterbedrijf van DSB en is gemaakt door Bombardier, ooit ontworpen door ADtranz (vandaar de gelijkenis met de RegioShuttle) | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:42 | |
Op de heenweg had hij samen met het bordje van Norrköping gekund... Jammer. EN dan heb ik nog het bordje van Norrköping Goederenstation gemist, en dat was mijn eigen schuld. ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:44 | |
Ja dat weet ik. Misschien ben ik daar wel mee in de war gewoon ![]() ![]() | ||
De_Hertog | maandag 16 mei 2011 @ 21:45 | |
Had je niet met die IC4 mee kunnen gaan? Wie weet wanneer je nog een keer de kans krijgt in een AnsaldoBreda product te zitten.. | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 21:46 | |
![]() ![]() Ik dacht "nu die CNL in en verder iedereen bekhouwe" ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 16 mei 2011 @ 23:19 | |
Zo, fuck NS Hispeed. Net Deventer - Berlijn - Praag - Wenen - Budapest - München - Utrecht via bahn.de en oebb.at geboekt. Enige wat je kon boeken bij NS Hispeed was Deventer - Berlijn en Frankfurt - Utrecht maar die waren al uitverkocht, terwijl bij bahn.de nog genoeg voorradig was ![]() | ||
Socios | maandag 16 mei 2011 @ 23:24 | |
Nice. BahnCard dabei? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 23:25 | |
Ich verstehe nur Bahnhof ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 16 mei 2011 @ 23:32 | |
Neuh, allemaal Europa-specials. | ||
Socios | maandag 16 mei 2011 @ 23:34 | |
Dat snap ik. ![]() Met BahnCard nog eens 25% extra korting. Met zo'n lange vette reis dat er al in één keer uit. | ||
Zug-Chef | maandag 16 mei 2011 @ 23:41 | |
Zit wel steeds 3 a 4 dagen tussen, maarja. Ach ik vind het wel best. Vond dit al goedkoop genoeg ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 16 mei 2011 @ 23:44 | |
Is er eigenlijk al een opvolger bekend voor virm intercity materieel? Zeker spitstreinen moeten ze een vliegtuigindeling gaan geven. | ||
Peterselieman | maandag 16 mei 2011 @ 23:49 | |
Nee. Het eerste VIRM is nu 15 jaar oud en het moet nog zeker een keer zo lang meegaan. Qua intercitymaterieel zit de NS op dit moment gewoon goed. Dat het in de spits druk is, is logisch. Daarom zijn er voor die treinen ook veel staanplaatsen berekend. | ||
Zug-Chef | maandag 16 mei 2011 @ 23:51 | |
Neuh, dat is niet handig kwa in/uitstappen per zitplaats en het past ook niet kwa profiel. | ||
Dr_Flash | maandag 16 mei 2011 @ 23:54 | |
EHm ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:06 | |
Ik ga er niet vanuit dat je een zitplaats op een zeer druk traject kunt eisen ![]() | ||
bork | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:21 | |
Ik opperde het dak als mogelijkheid voor een meneer die 4 zitplaatsen opeiste voor zijn gezelschap om 23.23 op A'dam CS op zaterdagavond naar Nijmegen, vondttie niet leuk ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:24 | |
Eisen is een ander verhaal. Maar simpelweg vervoer inzetten op staanplaatsen dat hebben we de laatste 65 jaar niet meer meegemaakt. En erger nog, nu moet je er nog voor betalen ook. Dus ja, eigenlijk eis ik wel een zitplaats ja. Of ten hoogste iets als een 120% bezetting in de piekspits. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:29 | |
Dat is zeker in bepaalde stoptreinen onhaalbaar. In IC's kan het regelmatig wel gehaald worden. Punt waar je rekening mee moet houden is de spreiding van mensen. Regelmatig kun je in drukke treinen aan de ene zijde nog zitten, terwijl ze aan de andere zijde als haringen in een ton staan. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:35 | |
Stel je je nu niet een beetje aan, met je 65 jaar geleden? ![]() Ik wou hier nou eigenlijk een vergelijking neerzetten tussen stoptreinen en metro's, maar toen besefte ik me dat in de metro hier (op de lijn A'dam Centraal - Gein), bij welk station ik ook instapt, ik eigenlijk altijd wel een zitplaats heb. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2011 00:37:00 ] | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:36 | |
Als je met 3 Veetjes rijdt okee. Maar in 1 zesbaks SLT gaat dat argument al niet op natuurlijk. Enneh "onhaalbaar" is niks. Zet maar gewoon genoeg ijzer in. Niet dat geouwehoer van "ja smorgens om 8 uur moet 4 bakken enkeldeks per half uur genoeg zijn" terwijl iedereen weet dat het dat niet is. Oh ja, dat is natuurlijk een "reizigersoverschot". Tsja, schuld van de reizigers dus ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:37 | |
Een beetje. Meer niet ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:40 | |
Bij IC's snap ik het trouwens wel. Als op Amersfoort weer eens een idioot korte trein aan komt zetten en je tot Zwolle of Apeldoorn in het gangpad mag staan dan vind ik dat ook niet echt tof. Maar op korte stoptreintrajecten vind ik dat je niet moet zeuren, zeker niet als het erop neer zou komen dat NS extra treinen moet bestellen zodat je niet zou hoeven staan. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2011 00:41:35 ] | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 01:02 | |
Met het opbouwen van dd-ar naar intercitymateriaal, moet er in elk geval genoeg materiaal aanwezig zijn, lijkt mij. Voor stoptreinen is dat een heel ander verhaal. Daar is tegen die tijd alleen nog maar SGMm en SLT voor. En dat zelfs zonder de laatste SLT bestellingen (die gecanceld zijn vanwege de wc's). Ik kan mij niet voorstellen dat dat genoeg is om voldoende capaciteit te bieden voor alle stoptreinen. Voor trajecten als Utrecht-Zwolle zijn toch echt dubbeldekkers nodig. | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 07:22 | |
IC's worden normaal gesproken gepland zodat iedereen een zitplaats heeft, stoptreinen niet. Helaas verdelen de reizigers zich nooit netjes over de trein. En NS schijnt heel erg bezig te zijn met het snijden in materieelinzet: de vol-norm wordt op sommige treinen bewust gehaald omdat dat de inzet van een treinstel scheelt. Ik snap het wel, NS is een commercieel bedrijf, maar ik vind het wel kut en ik snap dat de reiziger NS daarvoor een lagere klantwaardering geeft. En er gaat een dag komen dat ik gewoon op mensen hun tas ga zitten als die naast ze staat. | ||
greavy | dinsdag 17 mei 2011 @ 07:24 | |
Wat mij ook erg vaak op valt: De spreiding van de reizigers is slecht. NS rijdt met 15 bakken ICMm, en nog presteren het in het midden knetterdruk te krijgen, maar achteraan of vooraan nog genoeg zitplek is.. Maar dat is bij elk mat. soort.. | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 08:26 | |
Dat is idd dom gedrag van de reiziger, gecombineerd met het feit dat NS te onbetrouwbaar is qua materieelinzet. Als ik doorloop naar het eind van het perron zul je altijd zien dat ze met een stel te weinig rijden. Ook leuk: station Gouda wordt verbouwd, een deel van het perron heeft nu geen overkapping. Dus staat daar niemand (oei, het spettert!). Grappig om te zien. | ||
James1988 | dinsdag 17 mei 2011 @ 09:07 | |
"Door een aanrijding met een persoon rijden er tussen Boxtel en Oisterwijk geen treinen, prognose tot 12.00u." Ik zit in de trein van Breda naar Den Bosch, en die deed een snelremming net voorbij Tilburg Reeshof. De conducteur legde uit dat dit door een alarmoproep kwam i.v.m. die aanrijding. Opvallend dat ook treinen die zo ver uit de buurt zijn (Tilburg - Boxtel is nog wel even) een snelremming doen, vooral als ze niet eens naar Boxtel gaan. | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 09:45 | |
Altijd leuk in de IC van Amsterdam naar Schiphol, die met z'n voorkant bij de trap stopt. Voorin helemaal vol met grote koffers, en de achterste bakken zijn zo goed als leeg. Toeristen. ![]() | ||
Yreal | dinsdag 17 mei 2011 @ 09:57 | |
Dat blijft echt Janken op schiphol. Dat de ene groep met koffers zich eruit probeert te worstelen terwijlen de volgende groep met koffers in de deuropening gaat staan ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Peter | dinsdag 17 mei 2011 @ 09:59 | |
Doorloopkoppen ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:00 | |
Het is gewoon waardeloos. Er wordt puur uit overwegingen van eigen gewin een onvolledig produkt geleverd zonder dat je daar als klant wat aan kunt doen. Ja, "een lagere klantwaardering geven" ![]() | ||
stinow | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:28 | |
Die X2000 is echt een riant treintje qua looks vind ik. Destijds ook in gezeten in rondreis door Europa (Malmo traject idd). Ik ging hier geloof ik ook op een moment met de trein op een boot.. (hoog WTF moment) ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:37 | |
Een alarm-oproep gaat al gauw naar het hele gebied van een treindienstleider, aangezien het vaak niet exact duidelijk is waar het gevaar zit, en eerst alle treinen in de buurt tegelijk stilzetten dan sneller gaat dan uitzoeken welke treinen je stil moet zetten. Misschien ben je dan namelijk al te laat... | ||
Fixers | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:39 | |
Dagelijks gezien in Den Bosch. De IC naar Utrecht rijd in de spits vaak met 12 bakken, maar vaak ook met 10 of 8 (of zelfs 6). De weinigen die dan netjes tot het bordje 12 staan zie je dan grommend terug lopen. Om die reden bleef ik ook altijd maar hangen tussen de bordjes 8-10 want ongeveer de helft van de keren is de trein kleiner dan 12 bakken. Het is niet geheel aan de NS, reizigers zijn inderdaad bang voor een spatje regen. Of willen niet meer dan 10 stappen lopen vanaf een trap of rookpaal. Maar als de treinen zo onberekenbaar zijn is verspreiden over het perron ook lastig. Ik heb de opstelling van de treinen naar schiphol zo ver op de A-zijde ook nooit gesnapt. Ja het zal perrobtechnisch vast efficienter zijn als je op de B-zijde nog een trein kan zetten. Maar gezien het de vrij smalle perrons die ook nog eens vol staan met allerhande obstakels lijkt het mij toch veel logischer om die treinen te verdelen over minstens twee trappen (en tunnels). | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 10:52 | |
Op de B-zijde staat vaak nog een andere trein, dus verder doorrijden is geen optie. Waarom is het zo moeilijk voor toeristen (en dagjesmensen) dat een trein langer is dan de eerste bak? En maar zeuren dat het zo vol is in de trein. | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:29 | |
Bijna goed. Een alarmoproep gaat altijd naar het hele gebied van de trdl. We kunnen niet een alarmoproep uitzenden naar specifieke treinen of een specifiek stuk baan. Dus zodra ik op die alarmknop druk, krijgen alle machinisten in mijn gebied het alarmsignaal. En dat is voor een machinist het teken om boven op de rem te gaan en op zicht te gaan rijden. Als ik dus op het baanvak Leeuwarden-Groningen zit en er gebeurt bij Hardegarijp iets waarvoor ik een alarmoproep plaats, zullen de treinen bij Zuidhorn ook een snelremming maken. Ik kan natuurlijk daarna machinisten die normaal mogen rijden terugbellen, maar dat is van later zorg. De veiligste trein is een stilstaande trein. | ||
Dr_Flash | dinsdag 17 mei 2011 @ 11:33 | |
Net wel 10 minuten lang een enquete in kunnen vullen waarin alle vragen ongeveer 4 keer voorkwamen, en het ging ALLEEN MAAR over informatievoorziening. Men wil helemaal niet horen hoe reizigers het vinden om als haringen in een tonnetje geperst te worden ![]() | ||
Fixers | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:16 | |
Je kent de situatie op Amsterdam CS? De treinen naar schiphol vertrekken daar op de A-zijde, vanaf het uiterste puntje ver buiten de stationsoverkapping. Het is voor een onervaren reiziger niet logisch dat belangrijke treinen met veel reizigers en bagage stoppen op een dusdanige plek dat niet iedereen over één lullig trapje moet. Een ervaren reiziger weet met een zekerheid van hooguit 20% te voorspellen hoelang een trein is. Wat verwacht je dan van een toerist? In het geval van de treinen naar schiphol, kan daar best rekening mee gehouden worden. Helemaal als je ze ook nog dure eerste klas kaartjes aansmeert. Of zijn die tickets to Amsterdam automaten inmiddels aangepast? | ||
Ireyon | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:19 | |
Ook altijd zo leuk in Amsterdam: voor de Beneluxtrein chronisch verkeerd omroepen aan welke kant de eerste klas rijtuigen zich bevinden ![]() | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:25 | |
Ik heb het ook niet verzonnen, maar op de NoordOost is de reserve blijkbaar teruggebracht tot niveautje kut: een paar keer per week is bij de Hagenees danwel de Rotterdammer een stel manco. Leuk hoor, de IC Rotterdam - Utrecht met een drietje. ![]() | ||
James1988 | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:27 | |
Daarom zou er op de CTA's gewoon moeten worden aangegeven waar welke bakken stoppen. Eerste klas tonen met een afwijkend kleurtje, of gewoon een 1 erbij. Nu er toch overal digitale CTA's komen zijn de flapjes het probleem niet meer, nu alleen nog alle treinen aan de juiste systemen koppelen. In Duitsland kan het immers ook. | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 12:28 | |
Alles kan. Het gebrek aan wilskracht staat realisatie in de weg. | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:13 | |
Als er nog geen trein staat is het misschien wat onlogisch, maar als hij er eenmaal staat, en je ziet dat 300 mensen zich door één deur proberen te proppen, kan je je toch bedenken om even wat deuren verderop in te stappen? En even een stukje door de trein lopen is ook een kleine moeite. In plaats van met z'n alle op het balkon te gaan staan. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:27 | |
Ik denk nu even aan een situatie die ik vrij recent nog wel eens ben tegengekomen op Amsterdam Centraal. De intercity vanuit Amersfoort, doorgaande als intercity naar Enkhuizen stopt in Amsterdam Centraal op spoor 11a ofzo, met alleen de achterkant enigszins in de buurt van de trap dus. Als ik daar uitstap terwijl ik wat verderop in de trein zit, en bij de trap probeer te komen is het perron zo enorm volgepakt met mensen die de trein in willen en ook mensen die net de trein uitgestapt zijn, zelfs al zou je willen kom je niet met goed fatsoen naar het rustigere deel van de trein. Wel midden in de spits trouwens. Maar dan is het eigenlijk alleen mogelijk om naar het rustige deel van de trein te lopen als je dat doet voordat de trein leegloopt en het perron vol met mensen die de andere kant op lopen... Extra toelichting: volgens mij wordt deze trein vrij zelden gebruikt door mensen die in Amsterdam blijven zitten: het meerendeel reist ofwel Amersfoort/Hilversum -> Amsterdam Centraal, ofwel Amsterdam Centraal -> Enkhuizen (of iets daartussenin). Extra drukte bij in/uitstappen dus... | ||
Falco | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:07 | |
Hey Socios, ik zat vanavond in de trein en de conducteur meldde dat die maar 40 km per uur reed door een overwegstoring. Wtf is dat? Alle overwegen waren volgens mij gesloten, deden gewoon normaal hun werk en de trein kon dus veel harder. Kun je me uitleggen wat er aan de hand was? | ||
MREn | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:32 | |
Detectie werkt dan mogelijk wat minder, waardoor een overweg 'aangereden' moet worden, dus met gepaste snelheid de aankondingssectie op. Werd ook vast geremd voor de overweg en getoeterd? | ||
Temlin | dinsdag 17 mei 2011 @ 19:56 | |
Speciaal voor de nummertjes fappers. Vandaag in de trein vroeg een kind of er een trein met nummer 1 bestaat? Jah of nee? | ||
dennistd | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:02 | |
Nee, tenminste niet in normale dienst. Het laagste nummer dat nog dienst doet bij NS is Plan V 441, en van alle vervoerders wint Lint 21 van Syntus het denk ik. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:02 | |
Bij een overwegstoring is het meestal zo dat de overweg (of de overwegen) juist te lang dicht is. Een overweg die dicht is terwijl er geen trein komt is zeer frustrerend voor weg-gebruikers, die vroeg of laat toch willen oversteken, als je er dan toch met 120km/u aan komt sjezen met je trein kan dat voor vervelende situaties zorgen. Daarom is het standaardprotocol bij een overwegstoring inderdaad dat alle treinen 'op zicht' moeten rijden en te allen tijde voor de overweg kunnen stoppen om ongelukken te voorkomen. Een overweg wordt al als 'gestoord' gezien (met alarmbellen bij de treindienstleider enzo) als die onvoorzien langer dan 5 minuten gesloten blijft. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:02 | |
Nee. In Nederland bestaat een treinnummer altijd uit een serie, als honderdtal, plus de trein van die serie. Het kleinste treinnummer is daarom 101. Bij internationale treinen kan het anders zijn. Vroeger bestond er bijvoorbeeld een EC 2 Chur(Zwitserland) - Amsterdam. Edit: misschien is dennistd's idee over wat een 'treinnummer' is, in deze context iets zinniger. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2011 20:04:06 ] | ||
Temlin | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:04 | |
Nummer wat je in de trein ziet staan. 9*** nog wat was. | ||
Socios | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:10 | |
9XXX is V-IRM (Verlengd-InterRegioMaterieel) | ||
MREn | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:10 | |
Treinnummer = dienst Stelnummer = nummer van een treinstel. Laagste zal wel de 21 van Syntus zijn? | ||
Socios | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:19 | |
In de spotdatabase vind ik ook geen treinstellen met een lager nummer dan 21. | ||
Ofyles2 | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:21 | |
Bel Neveneffecten! | ||
James1988 | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:27 | |
En nummer 20 dan? ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:28 | |
Maar dan blijft de vraag aan Falco (hoi Falco ![]() Als er twee of meer overwegen langer dan vijf minuten dichtliggen, dan zien wij treindienstleiders niet meer welke overwegen dat zijn. We krijgen dan alleen de melding "meerdere overwegen gestoord" en moeten we alle overwegen behandelen als gestoord. Dan krijg je dus het effect dat een trein tussen de overwegen gewoon mag accelereren, maar bij iedere overweg moet afremmen (en dat is overigens tot 10 km/h, niet 40). Ik denk eerder dat de trein van Falco een baanvak bereed met een rijrichtingsstoring. De systemen verwachten dan alleen treinen van de andere kant en de overwegen zullen dan dus ook niet normaal dichtgaan. De trein kan dan ook niet met een groen sein het baanvak op worden gestuurd, maar moet een aanwijzing STS krijgen (toestemming een rood sein te passeren), wat inhoudt dat er maximaal 40 mag worden gereden. (En een aanwijzing AKI/AHOB voor alle overwegen uiteraard) Waar was het en wanneer? | ||
Socios | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:28 | |
Goeie, ja. Ik dacht ook nog aan het Koninklijk rijtuig, maar dat heeft gewoon nummer 50 84 10-70 647-9. ![]() | ||
MREn | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:31 | |
Vast Apeldoorn-Deventer, daar heb ik zondag en maandag ook al last van een overwegstoring gehad. | ||
Peterselieman | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:32 | |
Eén van de locjes die op de lijn Hoorn-Medemblik rijden draagt nummer 5 En bij de stoomtrein Haaksbergen - Boekelo is er zelfs eentje met nummer 2 | ||
MREn | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:34 | |
Bij de SVM hebben ze 1 - 120 geloof ik ![]() Niet allemaal even rijvaardig. | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:35 | |
RRF 1![]() | ||
V2 | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:36 | |
Wat zijn die potten aan de voorkant nou? Dempers ofzo? Rare constructie zeg... | ||
Peterselieman | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:36 | |
Stoomtrein Goes - Borsele heeft trouwens ook een locje met nummer 1 | ||
Duvel | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:37 | |
Iets tegen rookgassen, zodat de loc ook kon worden ingezet bij de bouw van de Groene Harttunnel en de Sofiatunnel, tunnel Pannerdensch Kanaal etc. | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 20:59 | |
Ronde 3 van m'n stationsspel staat online. ![]() Ronde 1 en ronde 2 zijn trouwens al 109 keer gespeeld. ![]() En nu zijn m'n foto's op. ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:02 | |
Hmm... maar 6 punten... ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:05 | |
5. Die laatste met het hek had ik goed zonder multiple choice. ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:06 | |
12 punten. Maar ik vond 'm ook zeker zo moeilijk als de vorige twee. [ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2011 21:07:10 ] | ||
greavy | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:08 | |
13 Punten ![]() 1x Meerkeuze gebruikt, en achteraf was mijn eerste idee ook nog de goede.. | ||
KapiteinT | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:09 | |
Oh, dat idee had ik, doordat ik nu minder keuze had uit foto's. Binnenkort maar eens een rondje maken om wat nieuwe stations op de foto te zetten. Nietus. Je hebt twee keer meerkeuze gebruikt. ![]() |