abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:36:47 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95773526

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95773642
Eigenlijk moet er een foto met sluitseinen in de sluitpost van het vorige topic komen :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:40:19 #3
Maffe Fries
pi_95773724
Beetje dit idee dus:

pi_95773884
Nee, duidelijker :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95774061
Hmm hoe kan het dat dit topic automatisch in mijn active topics komt zonder dat ik iets doe?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:48:02 #6
Maffe Fries
pi_95774106
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:47 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm hoe kan het dat dit topic automatisch in mijn active topics komt zonder dat ik iets doe?
Dat is nieuw. Heeft te maken met de topicreeksen. Als je in het vorige topic gepost hebt dan komt het topic nu automatisch in je MyAT te staan. Hoef je niet meer te zoeken naar de nieuwe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:48:47 #7
Maffe Fries
pi_95774143
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, duidelijker :P
Dan heb ik niets meer in de aanbieding wat ik nog online heb staan :P
  woensdag 20 april 2011 @ 19:49:44 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95774195
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is nieuw. Heeft te maken met de topicreeksen. Als je in het vorige topic gepost hebt dan komt het topic nu automatisch in je MyAT te staan. Hoef je niet meer te zoeken naar de nieuwe
Heel handig :Y
pi_95774599
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dan heb ik niets meer in de aanbieding wat ik nog online heb staan :P
Asjeblief :)

woensdag 20 april 2011 @ 19:58:44 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95774683

shit net te laat

[ Bericht 1% gewijzigd door bork op 20-04-2011 20:14:34 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 20 april 2011 @ 19:59:53 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95774749

nog 1
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95774863
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:58 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
shit net te laat
Hee dat is Hannover he :) Dat lijntje heb ik nog gemist eind februari :)
pi_95774871
Mijn eerste post in deze reeks was volgens mij eentje met deze foto:

Ook met sluitseinen, maar ik geloof niet dat daar toen iemand over viel. :+
pi_95774934
Nog eentje :s)
pi_95774942
Wat hebben jullie met sluitseinen? Dan doe ik ook mee.

3 rode zelfs :P
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95774962
Ik ben het inderdaad eens met de TT ^O^
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 20:05:22 #17
Maffe Fries
pi_95775018
Platen met sluitseinen er op kunnen best fraai zijn
  woensdag 20 april 2011 @ 20:07:23 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95775124
Hier 3x fout!
Gras
Palen
en sluitseinen ;) O-)

pi_95775549
ik moet er nog ergens eentje hebben waarbij een sluitsein kapot was en er een rode lantaarn achter de cabineruit geplaatst was :')

Kan die foto niet meer vinden :N
  woensdag 20 april 2011 @ 20:16:18 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95775652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee dat is Hannover he :) Dat lijntje heb ik nog gemist eind februari :)
:Y
o.a. richting Hildesheim (ICE halte trouwens)
  woensdag 20 april 2011 @ 20:18:18 #21
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_95775764
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
ik moet er nog ergens eentje hebben waarbij een sluitsein kapot was en er een rode lantaarn achter de cabineruit geplaatst was :')

Kan die foto niet meer vinden :N
Ja, dat zou je moeten posten daar. "Ja, ik zag iets heel bijzonder! Maar, ja, sluitseinen he, dus ik ga de foto niet posten."
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_95776188

:Y)
pi_95776238
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:18 schreef V2 het volgende:

[..]

Ja, dat zou je moeten posten daar. "Ja, ik zag iets heel bijzonder! Maar, ja, sluitseinen he, dus ik ga de foto niet posten."
Ja dat kan ook :') Inmiddels heb ik m toch gevonden *O*

pi_95776422
En nu natuurlijk de vraag: "Mag u zo gaan rijden?"
pi_95777528
Nee, dat mag niet :)
  woensdag 20 april 2011 @ 20:56:39 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95777974
quote:
Nee, want als er een andere trein op dat spoor rijdt verwacht die machinist dat de trein voor hem weg rijdt ipv op hem af komt enzo
  woensdag 20 april 2011 @ 21:20:52 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95779429
Valt me tegen dat de lichten kennelijk niet gekoppeld zijn aan de stand van de tractiehendel.
pi_95779845
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:20 schreef James1988 het volgende:
Valt me tegen dat de lichten kennelijk niet gekoppeld zijn aan de stand van de tractiehendel.
Je moet ook nog gevaarsein, rangeersein en zo kunnen instellen he. Hoe de tractiehendel ook staat.
pi_95780206
Mag je trouwens treinen koppelen met de deuren open?
pi_95780294
Lijkt me niet. Om te kunnen koppelen moet je met minstens 1 trein rijden. Dat mag niet met open deuren.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:35:14 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95780318
Ja, dat mag bij het stilstaande treinstel. Maar er zijn materieeltypen waar het niet mag. Ik dacht DD-AR vanwege de harde klap die het geeft. Normaal kan het stilstaande treinstel de deuren gewoon geopend houden.
pi_95780737
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:35 schreef greavy het volgende:
Ja, dat mag bij het stilstaande treinstel. Maar er zijn materieeltypen waar het niet mag. Ik dacht DD-AR vanwege de harde klap die het geeft. Normaal kan het stilstaande treinstel de deuren gewoon geopend houden.
Syntus namelijk met deze, viel er iemand tijdens het instappen toen ze aan het aankoppelen waren. Gelukkig was het een jong iemand en had hij nergens last van maar toch.

pi_95782188
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:42 schreef Temlin het volgende:

[..]

Syntus namelijk met deze, viel er iemand tijdens het instappen toen ze aan het aankoppelen waren. Gelukkig was het een jong iemand en had hij nergens last van maar toch.

[ afbeelding ]
Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen :'). Erg grappig omdat sommige mensen denk dat de trein vijf minuten te vroeg vertrekt..
pi_95782399
Heel verwarrend is dat altijd ja. Je weet ook meestal niet van tevoren of er nog een tweede/derde/vierde treinstel bij gaat komen, dus sommige mensen blijven staan en andere gaan naar achteren lopen en zo. Wordt ook vrijwel nooit iets over omgeroepen trouwens.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 22:13:24 #36
Maffe Fries
pi_95782622
Ik heb in eerdere delen ook al eens geroepen dat het iets is waar ze naar moeten kijken. Een simpel lichtlijntje op het perron zou genoeg moeten zijn. Voor de blinden en slechtzienden moet dan nog iets bedacht worden.
pi_95782642
quote:
Vier spitstreinen op Station Sassenheim

Op het in december te openen station Sassenheim gaan in de spits vier treinen per uur stoppen. Het gaat om de stoptrein Den Haag-Leiden-Schiphol-Almere en de nieuwe sprinter Schiphol-Hoofddorp-Leiden v.v. Dit meldde wethouder Leo van der Zon dinsdagavond in de raadscommissie Ruimte.

Spoorbeheerder ProRail zal op 19 mei het station opleveren. De gemeente hoopt rond die tijd de aanleg van het stationsplein en de weg naar het station aanbesteed te hebben. De bedoeling is dat hier dan ook zo snel mogelijk mee begonnen wordt.
Bron

Gaaf. Ligt er een compleet af station een half jaar stof te happen tot de gemeente er eens een weg naartoe gebouwd heeft :') Dis is 1845 mên :')
pi_95782644
Ik zie het inderdaad vaak bij de trein naar Amersfoort, Enschede/Groningen/Leeuwarden. Komt in twee delen binnen, eerst een stuk uit Rotterdam, dan uit Den Haag (of omgekeerd). Meestal dan.
En dan zie je dus iedereen dringen om in dat eerste kleine stukje trein te komen omdat ze denken dat dat de hele trein is...

Zolang je halverwege het perron een sein op geel-knipper ziet staan weet je zeker dat er nog een deel aankomt! :)
pi_95782672
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:06 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen :'). Erg grappig omdat sommige mensen denk dat de trein vijf minuten te vroeg vertrekt..
Ik heb bij NS mee gemaakt en dan lopen ze even door de treinen om het te zeggen dat ze gaan koppelen.
  woensdag 20 april 2011 @ 22:21:39 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95783183
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb in eerdere delen ook al eens geroepen dat het iets is waar ze naar moeten kijken. Een simpel lichtlijntje op het perron zou genoeg moeten zijn. Voor de blinden en slechtzienden moet dan nog iets bedacht worden.
Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_95783208
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:14 schreef Temlin het volgende:

[..]

Ik heb bij NS mee gemaakt en dan lopen ze even door de treinen om het te zeggen dat ze gaan koppelen.
Staan soms mensen nog relaxt op het perron :').
  Redactie Sport woensdag 20 april 2011 @ 22:25:23 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95783387
quote:
Ach ja, op Drienerlo zie je ook wel eens Buffeltjes voorbij komen met rangeersein, aangezien deze in Enschede vertrekken van een ander spoor dan dat ze binnenkomen.

http://www.spoornieuws.nl/index?page=foto&img=311 dus bijvoorbeeld
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_95783420
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc.
Waarbij zich dus de merkwaardige situatie voordoet dat HELEMAAL NIEMAND weet hoe lang een trein is. Publiek niet, trdl niet, MCN niet, HC niet. Bijsturing zou het kunnen weten, maar of kennis DAARvandaan ooit de werkvloer bereikt? :?
pi_95784083
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:06 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ach gewoon een speelgoed fluitje meenemen naar 't station en er op random momenten even hard op blazen werkt ook al. :P
  woensdag 20 april 2011 @ 22:42:47 #45
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95784286
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wat kan mij het nou schelen wat de samenstelling had moeten zijn? JUIST bij afwijkingen zou er aangegeven moeten kunnen worden hoe lang de trein dan wél is.
pi_95784371
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:42 schreef ReisT het volgende:

[..]

Wat kan mij het nou schelen wat de samenstelling had moeten zijn? JUIST bij afwijkingen zou er aangegeven moeten kunnen worden hoe lang de trein dan wél is.
En een ICE of Thalys die in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt kan ook worden omgeroepen, dus blijkbaar is er wel een voorziening aanwezig waarmee de omroep van dit soort gegevens kan worden voorzien. :?
pi_95784431
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:43 schreef Igen het volgende:

[..]

En een ICE of Thalys die in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt kan ook worden omgeroepen, dus blijkbaar is er wel een voorziening aanwezig waarmee de omroep van dit soort gegevens kan worden voorzien. :?
Dat is heel anders, daarvan hoef je alleen maar te weten of hij onverwacht gedriehoekt heeft moeten worden.
pi_95784542
Dit kwam ik tot eind vorig jaar ook geregeld tegen, nu gelukkig niet meer trouwens:

Trein bestaande uit 3 delen ICMm komt binnen in Deventer, met op de 3 delen 'Enschede', 'Ensched'e en 'Deventer'.
Ook op het bord boven het perron staat dat het laatste treinstel te Deventer achter zal blijven.
De laatste twee delen (dus ook 1 waar 'Enschede' op staat) worden echter afgekoppeld. Nee, ook in de trein was dat niet omgeroepen, blijkbaar wist alleen de lokale rangeer-machinist dat er twee af moesten en hoefde dat niet doorgecommuniceerd te worden met de reizigers of het rijdend personeel :N

Maar goed, ze hebben nu de omloop enigszins veranderd, en op het tijdstip waar bovenstaande zich vorig jaar nog geregeld voordeed rijden nu alle 3 de stellen door naar Enschede ^O^
pi_95784836
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:46 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dit kwam ik tot eind vorig jaar ook geregeld tegen, nu gelukkig niet meer trouwens:

Trein bestaande uit 3 delen ICMm komt binnen in Deventer, met op de 3 delen 'Enschede', 'Ensched'e en 'Deventer'.
Ook op het bord boven het perron staat dat het laatste treinstel te Deventer achter zal blijven.
De laatste twee delen (dus ook 1 waar 'Enschede' op staat) worden echter afgekoppeld. Nee, ook in de trein was dat niet omgeroepen, blijkbaar wist alleen de lokale rangeer-machinist dat er twee af moesten en hoefde dat niet doorgecommuniceerd te worden met de reizigers of het rijdend personeel :N

Maar goed, ze hebben nu de omloop enigszins veranderd, en op het tijdstip waar bovenstaande zich vorig jaar nog geregeld voordeed rijden nu alle 3 de stellen door naar Enschede ^O^
Dat zal wel opgevallen zijn door een enorme hoeveelheid GtbV's op die verbinding. Ik zou niet weten hoe iemand daar anders ooit achter gekomen moet zijn :')
pi_95784942
Mja, het resultaat was meestal dat de trein met 5 minuten vertraging uit Deventer vertrok om toch al die mensen nog de gelegenheid zich in het voorste treinstel te wurmen...
Ik heb meer dan eens maar de stoptrein gepakt die er achteraan kwam... Die was ook stervensdruk, maar 90% daarvan stapte in Deventer Colmschate alweer uit :)
pi_95785313
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is heel anders, daarvan hoef je alleen maar te weten of hij onverwacht gedriehoekt heeft moeten worden.
Waar het om gaat is volgens mij dat er heel veel verschillende systemen zijn. Ritschema's voor machinisten, procesplannen voor treindienstleiders, vertrekstaten op de stations, informatievoorziening via de CTA's en omroep, enzovoort. Dat zijn vast allemaal losstaande systemen, die allemaal afzonderlijk met de normale dienstregeling geïnitialiseerd moeten worden en die ook allemaal afzonderlijk aangepast moeten worden bij een onverwachte wijziging.

Nou ja, niet helemaal dan. Ik kan me zo voorstellen dat de vertragingsgegevens uit het treinnummervolgsysteem en procesplanwijzigingen worden gebruikt om automatisch informatie over vertragingen en spoorwijzigingen aan te geven en om te roepen.

En er is dus blijkbaar ook een procedure aanwezig waarmee het CTA en omroepsysteem duidelijk kan worden gemaakt dat een trein vandaag in omgekeerde volgorde rijdt. Volgens mij kan de computer dat niet zelf uitvogelen, maar zijn er dus bedrijfsprocedures om die gegevens op de goeie plek te krijgen. Bijvoorbeeld een treindienstleider die het na een driehoeken in de juiste computer invoert, of dat doet wanneer een machinist opbelt dat z'n trein verkeerd om staat, weet ik veel.

Dan lijkt mij dat het ook mogelijk moet zijn om een afwijkende treinlengte o.i.d. ook op dezelfde manier in het proces van informatievoorziening op te nemen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:01:36 ]
pi_95785589
ik snap sowieso niet waarom ze in deventer een stel achter laten en dan terug uit enschede weer aankoppelen :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 23:10:14 #53
Maffe Fries
pi_95785896
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar het om gaat is volgens mij dat er heel veel verschillende systemen zijn. Ritschema's voor machinisten, procesplannen voor treindienstleiders, vertrekstaten op de stations, informatievoorziening via de CTA's en omroep, enzovoort. Dat zijn vast allemaal losstaande systemen, die allemaal afzonderlijk met de normale dienstregeling geïnitialiseerd moeten worden en die ook allemaal afzonderlijk aangepast moeten worden bij een onverwachte wijziging.

Nou ja, niet helemaal dan. Ik kan me zo voorstellen dat de vertragingsgegevens uit het treinnummervolgsysteem en procesplanwijzigingen worden gebruikt om automatisch informatie over vertragingen en spoorwijzigingen aan te geven en om te roepen.

En er is dus blijkbaar ook een procedure aanwezig waarmee het CTA en omroepsysteem duidelijk kan worden gemaakt dat een trein vandaag in omgekeerde volgorde rijdt. Volgens mij kan de computer dat niet zelf uitvogelen, maar zijn er dus bedrijfsprocedures om die gegevens op de goeie plek te krijgen. Bijvoorbeeld een treindienstleider die het na een driehoeken in de juiste computer invoert, of dat doet wanneer een machinist opbelt dat z'n trein verkeerd om staat, weet ik veel.

Dan lijkt mij dat het ook mogelijk moet zijn om een afwijkende treinlengte o.i.d. ook op dezelfde manier in het proces van informatievoorziening op te nemen.
Je zegt het goed. Er zijn erg veel systemen, terwijl het beter is om één meer geïntegreerd systeem te hebben, zodat de kans op fouten veel kleiner is en als je het goed doet de reiziger er mee geholpen is.

Er tegen in te brengen is dat je wel erg veel informatie aan de concurrenten weggeeft, zoals de omlopen van treinstellen, de lengtes van treinen, etc.

Maar als je delen van het systeem af kunt schermen voor de buitenwereld dan zou het zo moeten kunnen zijn dat er veel partijen mee geholpen zijn.
pi_95785898
Omdat ze in de spits op het drukste traject dan met meer stellen heen en weer kunnen rijden (gedeelte van de trein hoeft niet naar Enschede, kan dus eerder weer op de terugweg gebruikt worden), en buiten de spits omdat de ruimte om 'm in Enschede aan de kant te kunnen houden ook maar beperkt is.
Zoiets, maar dan nog een sausje van hogere wiskunde, en de ritschema's, procesplannen, bijsturing en wat al niet meer waar Igen het ook al over had.
pi_95786943
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:05 schreef Yreal het volgende:
ik snap sowieso niet waarom ze in deventer een stel achter laten en dan terug uit enschede weer aankoppelen :')
Minder mat.
Doen ze op de MLL ook. Trein rijdt tot Gorinchen met 6 bakken en 3 daarvaan gaan weer terug Dordrecht zonder reizigers, puur omdat er anders een treinstel extra nodig was.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95787617
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je zegt het goed. Er zijn erg veel systemen, terwijl het beter is om één meer geïntegreerd systeem te hebben, zodat de kans op fouten veel kleiner is en als je het goed doet de reiziger er mee geholpen is.

Er tegen in te brengen is dat je wel erg veel informatie aan de concurrenten weggeeft, zoals de omlopen van treinstellen, de lengtes van treinen, etc.

Maar als je delen van het systeem af kunt schermen voor de buitenwereld dan zou het zo moeten kunnen zijn dat er veel partijen mee geholpen zijn.
ProRail mag dat soort dingen toch wel weten, lijkt mij? Voor de gewone dienstregeling weten ze het sowieso toch al, lijkt mij, om de dienstregeling überhaupt te kunnen ontwerpen, om te zien of de treinen wel langs de perrons passen, etc.

Maar misschien zouden ze iets kunnen bedenken dat de software in de trein automatisch de samenstelling van de trein aan het treinnummervolgsysteem van ProRail doorgeeft. Dan moet het toch geen probleem zijn voor ProRail om ook iets zinnigs op de CTA aan te geven of desnoods lampjes langs de perronrand te laten branden o.i.d.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:42:12 ]
pi_95787621
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:27 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Minder mat.
Doen ze op de MLL ook. Trein rijdt tot Gorinchen met 6 bakken en 3 daarvaan gaan weer terug Dordrecht zonder reizigers, puur omdat er anders een treinstel extra nodig was.
Leeg?

Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst?
pi_95787884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leeg?

Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst?
Hangt er maar net vanaf in welke richting er een vervoersvraag is op welk tijdstip he :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 23:45:34 #59
Maffe Fries
pi_95787904
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef Igen het volgende:

[..]

ProRail mag dat soort dingen toch wel weten, lijkt mij? Voor de gewone dienstregeling weten ze het sowieso toch al, lijkt mij, om de dienstregeling überhaupt te kunnen ontwerpen, om te zien of de treinen wel langs de perrons passen, etc.

Maar misschien zouden ze iets kunnen bedenken dat de software in de trein automatisch de samenstelling van de trein aan het treinnummervolgsysteem van ProRail doorgeeft. Dan moet het toch geen probleem zijn voor ProRail om ook iets zinnigs op de CTA aan te geven of desnoods lampjes langs de perronrand te laten branden o.i.d.
Mee eens, alleen zie de bedrijven maar eens te overtuigen dat dit in het belang van de reizigers en ook de treindienstleiders is. ProRail weet niet van alle treinen de lengtes, getuige het feit dat er af en toe een bak buiten het perron staat.

Het is voor de machinisten ook handig dat ze een richtpunt hebben waar ze moeten stoppen. Er staan bakborden, maar zeker bij combineren/splitsen is dat lang niet altijd genoeg.
pi_95788132
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leeg?

Geen tijd voor. De trein Uit Dordrecht komt om .29 aan. De trein uit Geldermalsen vertrekt op .34. Daarin moet het een heel stuk terugrijden tot voor de wissels. Komt nog bij dat het spits is en de Spoorwegovergang dan al veel teveel dicht is.
Extra sneltreindienst gaat het niet worden. Staat te lang stil in Hardinxveld en heeft geen tijd om op Sliedrecht/stadspolders te stoppen. Komt nog bij dat de spitsrichting in de avond richting Gorinchem is.
Maar voor volwaardige dienst heb je in de spits 8 stellen nodig en dit vond arriva het schijnbaar niet waard. Zeker omdat je richting Geldermalsen maar 1 trein nodig hebt die 6 bakken is. De rest is met 3 bakken al ruim.

Hoe ze het 's ochtends doen weet ik overigens niet. Zal er eens een keer op letten. Want Gorinchem is niet geschikt voor rangeerbewegingen en 6 bakken is pure noodzaak in de ochtendspits.
pi_95788716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Geen tijd voor. De trein Uit Dordrecht komt om .29 aan. De trein uit Geldermalsen vertrekt op .34. Daarin moet het een heel stuk terugrijden tot voor de wissels. Komt nog bij dat het spits is en de Spoorwegovergang dan al veel teveel dicht is.
Extra sneltreindienst gaat het niet worden. Staat te lang stil in Hardinxveld en heeft geen tijd om op Sliedrecht/stadspolders te stoppen. Komt nog bij dat de spitsrichting in de avond richting Gorinchem is.
Maar voor volwaardige dienst heb je in de spits 8 stellen nodig en dit vond arriva het schijnbaar niet waard. Zeker omdat je richting Geldermalsen maar 1 trein nodig hebt die 6 bakken is. De rest is met 3 bakken al ruim.

Hoe ze het 's ochtends doen weet ik overigens niet. Zal er eens een keer op letten. Want Gorinchem is niet geschikt voor rangeerbewegingen en 6 bakken is pure noodzaak in de ochtendspits.
Ja dat snap ik dus niet. Je hebt op dat stukje 2 treinen per uur in beide richtingen, klaar. Hoe ga je dan tijdswinst pakken door stellen af te kopelen halverwegen?
pi_95788871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja dat snap ik dus niet. Je hebt op dat stukje 2 treinen per uur in beide richtingen, klaar. Hoe ga je dan tijdswinst pakken door stellen af te kopelen halverwegen?
Tijdwinst? Materiaalwinst.
In plaats van dat er een extra stel meegaat naar Geldermalsen, wordt het teruggestuurd naar Dordrecht, zodat dit stel weer eerder in de spitsrichting ingezet kan worden.
pi_95789074
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht?
pi_95789135
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Yreal het volgende:
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht?
Nee, gaat als leeg mat terug. Er is geen tijd om het aan de andere trein te koppelen. En dan moet de hoofdader van het Gorinchemse verkeer ook gekruisd worden en die weg zit al dicht genoeg in de avondspits.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 00:09:31 #65
Maffe Fries
pi_95789137
Je kunt zo momenteel in de spits met 6 stellen rijden en eentje op reserve of in onderhoud te hebben. Ook kun je besluiten om voor de drukste trein een stel extra door te laten rijden naar Geldermalsen als alle 7 stellen aanwezig zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Yreal het volgende:
Nee, dat andere stel rijdt er los achteraan en koppelt in Dordrecht aan.
pi_95789185
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:09 schreef Peterselieman het volgende:
Je kunt zo momenteel in de spits met 6 stellen rijden en eentje op reserve of in onderhoud te hebben. Ook kun je besluiten om voor de drukste trein een stel extra door te laten rijden naar Geldermalsen als alle 7 stellen aanwezig zijn.
Dat gebeurt ook. Tevens stelt arriva zich zo in staat de GTW's overdag te wassen en toch een reservestel te hebben.
pi_95789239
Dat klinkt als behoorlijk inefficient gebruik van je treinen en machinisten, om een volle en een lege trein achter elkaar aan te hebben rijden.

staan trouwens best wat vertragingen op de borden, is er nog iets speciaals aan de hand?
pi_95789305
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:11 schreef Yreal het volgende:
Dat klinkt als behoorlijk inefficient gebruik van je treinen en machinisten, om een volle en een lege trein achter elkaar aan te hebben rijden.

staan trouwens best wat vertragingen op de borden, is er nog iets speciaals aan de hand?
Een extra trein is blijkbaar duurder. Want een trein door laten rijden naar Geldermalsen is nog inefficienter, want die krijg je toch niet vol.
pi_95789310
Voornamelijk oude lijn en utrecht -> amsterdam. Sneltreinen naar Amsterdam die 3 kwartier vertraagd zijn, sprinters naar den haag met +35. Das toch behoorlijk voor zo'n laat tijdstip
pi_95800635
NS weer lekker bezig dit weekend. Omdat er bij lage zwaluwe werkzaamheden zijn vervalt de 1900 tussen Breda en Den haag, waardoor Centraal alleen met een stoptrein vanuit Rotterdam te bereiken is.
pi_95801008
quote:
13s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:20 schreef Ascendancy het volgende:
NS weer lekker bezig dit weekend. Omdat er bij lage zwaluwe werkzaamheden zijn vervalt de 1900 tussen Breda en Den haag, waardoor Centraal alleen met een stoptrein vanuit Rotterdam te bereiken is.
Misschien rijdt er van Rotterdam Centraal wel een IC naar Den Haag HS, waarvandaan je ongeveer zandkorrelduizend trams naar Centraal kunt nemen?
pi_95801895
quote:
3s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Misschien rijdt er van Rotterdam Centraal wel een IC naar Den Haag HS, waarvandaan je ongeveer zandkorrelduizend trams naar Centraal kunt nemen?
Ja, met als meest gereden, tram 9, en waar wil tokkie-Nederland heen met pasen en lekker weer?(het is geen ikea :') )
pi_95802166
Scheveningen Noorderstrand? :9
  donderdag 21 april 2011 @ 13:03:26 #74
45532 ziggyziggyziggy
pi_95802241
Keukenhof?
pi_95802256
quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Scheveningen Noorderstrand? :9
Ja. Dinsdag nog mee geweest en dat kreng zit om 2 uur nog gewoon vol hoor, op een werkdag.
Dus met pasen helemaal.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:06:53 #76
Maffe Fries
pi_95802379
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Keukenhof?
Die ligt niet in de buurt van Den Haag :+
pi_95802464
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Des te meer reden om er naar toe te gaan.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:13:11 #78
Maffe Fries
pi_95802605
quote:
6s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:09 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Des te meer reden om er naar toe te gaan.
Mja, je struikelt er in het voorjaar over de toeristen
  donderdag 21 april 2011 @ 13:24:28 #79
45532 ziggyziggyziggy
pi_95803118
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tram 9 vol met Keukenhof-toeristen laden, deuren vergrendelen, en op een dieplader naast de Keukenhof dumpen. Win-win-situatie.
pi_95803795
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Tram 9 vol met Keukenhof-toeristen laden, deuren vergrendelen, en op een dieplader naast de Keukenhof dumpen. Win-win-situatie.
Ik stel eerder voor om met pasen de ikea vol te laten lopen en er daarna een koepel van 10 centimeter dik lood overheen te leggen.
  donderdag 21 april 2011 @ 13:42:55 #81
45532 ziggyziggyziggy
pi_95803919
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:39 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik stel eerder voor om met pasen de ikea vol te laten lopen en er daarna een koepel van 10 centimeter dik lood overheen te leggen.
Ook goed. Als het maar niet met de IKEA in Groningen gebeurt, daar wil ik nog af en toe wel eens heen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:43:26 #82
Maffe Fries
pi_95803939
Die Ikea is niet vol te krijgen ;)
pi_95804073
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ook goed. Als het maar niet met de IKEA in Groningen gebeurt, daar wil ik nog af en toe wel eens heen.
Als het maar niet met pasen is.
  donderdag 21 april 2011 @ 13:48:32 #84
45532 ziggyziggyziggy
pi_95804159
quote:
10s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Als het maar niet met pasen is.
Nee hoor, ik ga meestal doordeweeks. De kleine houdt van Zweedse gehaktballetjes.
  donderdag 21 april 2011 @ 13:59:38 #85
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95804653
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:43 schreef Peterselieman het volgende:
Die Ikea is niet vol te krijgen ;)
De parkeerplaats daarintegen. :X
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_95806335
Staat hier op schiphol een witte trax voor een fyra, en mijn sneltrein naar leiden staat al weer 12 minuten stil :O
pi_95808049
Maar nog even flash, hoe wil je al die paashazen, die met dit zonnige weer zondag en maandag naar het strand willen in Den haag vanaf HS gaan verwerken? De auto is ook geen optie, want tokkie Nederland staat ook in de rij om de ikea Delft te bereiken.
pi_95811243
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 15:31 schreef Ascendancy het volgende:
Maar nog even flash, hoe wil je al die paashazen, die met dit zonnige weer zondag en maandag naar het strand willen in Den haag vanaf HS gaan verwerken? De auto is ook geen optie, want tokkie Nederland staat ook in de rij om de ikea Delft te bereiken.
Oh ehmm. Niet mijn probleem :s)

Ik dacht dat jij een makkelijke manier zocht om naar CS te komen. Indachtig de verwachte drukte zou ik dat stukje gewoon gaan lopen eigenlijk :)

Maar als het helemaal vastloopt daar, tsja dan loopt het helemaal vast daar. Ik kan er niet wakker van liggen :)
pi_95811614
Totdat het over een fyra zou gaan :')
pi_95812149
2,5 uur over Amsterdam Bijlmer arena => leiden. :% :'(
pi_95812385
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:50 schreef Ascendancy het volgende:
Totdat het over een fyra zou gaan :')
Hou eens op met je getroll :*
  donderdag 21 april 2011 @ 17:36:09 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95813328
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 14:40 schreef Yreal het volgende:
Staat hier op schiphol een witte trax voor een fyra
Kan kloppen, dat is een van de nieuwe locs. Die gaan niet rood worden, maar wel van een Fyra-sticker voorzien worden.
pi_95814713
Helemaal wit verder? Dat kan er best mooi uitzien denk ik. Al snel beter dan dat gifgroen....
  donderdag 21 april 2011 @ 18:19:36 #94
146033 ReisT
pi_95814793
Wit met een rood Fyra logo wordt het dan?

Zeg maar precies het tegenovergestelde van dit:

donderdag 21 april 2011 @ 18:19:55 #95
146033 ReisT
pi_95814803
-oeps-
pi_95814832
quote:
5s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Helemaal wit verder? Dat kan er best mooi uitzien denk ik. Al snel beter dan dat gifgroen....
Best mooi? Dat ding is binnen een paar weken smerig.
  donderdag 21 april 2011 @ 18:22:58 #97
146033 ReisT
pi_95814895
Hier zomaar nog wat plaatjes:

Sluitseintjes in Rotterdam

Nieuwe stationnetje Houten
pi_95814918
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:20 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Best mooi? Dat ding is binnen een paar weken smerig.
Nou ja, die rijtuigen blijven toch ook best mooi schoon? sws kan je ze natuurlijk iedere week ff door de wasstraat gooien of zo
  donderdag 21 april 2011 @ 18:58:19 #99
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95816379
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:22 schreef ReisT het volgende:
Hier zomaar nog wat plaatjes:

[ afbeelding ]
Sluitseintjes in Rotterdam

Dat Rotterdam CS wordt straks ook wel mooi als het klaar is volgens mij. Door die hoge perronoverkapping lijkt het wel mooi ruim.
  donderdag 21 april 2011 @ 19:02:54 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95816591
ik ben benieuwd naar die über mega maxi turbo kraan die ze daar gaan bouwen :)
pi_95816904
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:58 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat Rotterdam CS wordt straks ook wel mooi als het klaar is volgens mij. Door die hoge perronoverkapping lijkt het wel mooi ruim.
Inderdaad. Ik dacht eerst dat die foto een render was.
pi_95817892
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:
ik ben benieuwd naar die über mega maxi turbo kraan die ze daar gaan bouwen :)
Met eigen fundering :D
  donderdag 21 april 2011 @ 19:29:52 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95817989
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:28 schreef Temlin het volgende:

[..]

Met eigen fundering :D
Dat heeft iedere vaste torenkraan ;)

Maar deze schijnt dus wel Hors Catégorie te worden _O_ met 70 heipalen en zo _O_
pi_95818514
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat heeft iedere vaste torenkraan ;)

Maar deze schijnt dus wel Hors Catégorie te worden _O_ met 70 heipalen en zo _O_
Jah maar niet zo groot als die van Rotterdam.
  donderdag 21 april 2011 @ 19:41:21 #105
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95818573
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:40 schreef Temlin het volgende:

[..]

Jah maar niet zo groot als die van Rotterdam.
Over die heb ik het idioot 8)7
pi_95818983
quote:
15s.gif Op donderdag 21 april 2011 19:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Over die heb ik het idioot 8)7
Jah dat weet, ik maar die fundering is heel groot.
  donderdag 21 april 2011 @ 20:29:57 #107
45532 ziggyziggyziggy
pi_95821571
Ik stel een nieuwe regel voor voor in dit topic: alleen foto's met sluitseinen plaatsen. :')
  donderdag 21 april 2011 @ 20:31:32 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95821698
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik stel een nieuwe regel voor voor in dit topic: alleen foto's met sluitseinen plaatsen. :')
Ja ik wou al gaan krijsen over die ene die een verkeerde foto postte :X O-)
  donderdag 21 april 2011 @ 20:46:06 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95822632
quote:
Luccus schreef op donderdag 21 april 2011 @ 20:14:
Curieus incident: op de Betuweroute bij Meteren staan ergens twee SLT's als gevolg van een niet zo slimme treindienstleider en een eveneens niet zo slimme machinist. Spul staat er inclusief reizigers al even; inmiddels zijn wel twee afsleeploccen (bijna) ter plekke.
  donderdag 21 april 2011 @ 20:47:24 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95822713
loccen... Loccen.. hm.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 20:49:27 #111
Maffe Fries
pi_95822847
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

_O-

Je mag blij zijn dat het spul niet gefrituurd is
  donderdag 21 april 2011 @ 20:51:17 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95822962
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

_O-

Je mag blij zijn dat het spul niet gefrituurd is
Inderdaad ja, hoe kan dat?? :o
  donderdag 21 april 2011 @ 20:51:33 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95822974
Verkeerde rijweg ingesteld gok ik.
  donderdag 21 april 2011 @ 20:53:33 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95823094
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:51 schreef James1988 het volgende:
Verkeerde rijweg ingesteld gok ik.
je meent het :')

Maar hoe kan die boel onder 25 kV intact gebleven zijn?
  donderdag 21 april 2011 @ 20:55:46 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95823213
Misschien is de trein tot stoppen gekomen voor de 25 kV-sectie (noodremming + stroomafnemers neer)?
  donderdag 21 april 2011 @ 20:57:53 #116
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95823333
Stroomafnemers neer alleen denk ik. anders zak je gewoon achteruit terug naar Gdm :)
  donderdag 21 april 2011 @ 20:58:53 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95823375
Alles beter dan je koppeltje SLT laten frituren door 25 kV. :D
  donderdag 21 april 2011 @ 21:00:02 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95823460
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:58 schreef James1988 het volgende:
Alles beter dan je koppeltje SLT laten frituren door 25 kV. :D
Mwoa.

Die kutzooi afbranden en vervangen door nieuwbouw MET plee erin :+
  donderdag 21 april 2011 @ 21:04:21 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95823777
In principe ben ik het met je eens. Maar om nou 850 miljoen euro aan trein zomaar af te schrijven binnen 3 jaar nadat ze in dienst zijn gekomen? ;(
pi_95823983
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je meent het :')

Maar hoe kan die boel onder 25 kV intact gebleven zijn?
Ik denk dat de machinist echt het bordje 'pas op, andere bovenleidingspanning, doe er wat mee!' gezien heeft, en toen in een instinctieve reactie de stroomafnemers naar beneden heeft gegooid om z'n trein heel te houden?
pi_95824033
Wat een prachtige actie van die trdl. Die wilde die SLT's natuurlijk kapot krijgen. _O_
  donderdag 21 april 2011 @ 22:34:36 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95830211
OpeensHadIkHet:
quote:
seb schreef:

Vandaag heeft ook de NS geprobeerd gebruik te maken van de Betuweroute. Ik zag rond 18.00 uur vanavond tien bakken SLT vol met reizigers voor de rooie staat bij Meteren aansluiting, blijkbaar was hij verkeerd gestuurd na Geldermalsen en is met de beugels op door de spanningsluis gereden (dus kortsluiting) en gestopt voor het rode sein dat toegang geeft tot de Betuweroute. Afgezien dat dit de kortse route is van Utrecht naar Nijmegen blijkt het toch niet te werken zo.

Helaas voor de reizigers duurde het allemaal weer erg lang. Rond 20.00 uur zijn ze uit de trein geholpen en rond 21.00 uur zijn de stellen door een duo DBS 6500 teruggesleept richting Geldermalsen.

Ik denk dat er vanavond iemand niet helemaal heeft op zitten letten... _O-
Ofwel, daar is wat stuk.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 22:35:48 #123
Maffe Fries
pi_95830289
Hmm, daar zag de verzekering niet blij van worden
  donderdag 21 april 2011 @ 22:38:13 #124
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95830487
daar zal GtbV alleen wel niet genoeg zijn ook :N
  donderdag 21 april 2011 @ 22:41:47 #125
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_95830742
Hoeveel afvalbakjes zouden er zijn volgepist? :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 22:42:33 #126
Maffe Fries
pi_95830796
Frituurpannen vol
pi_95830866
ik vind het een geweldig verhaal _O_ _O_

Fuck de dienstregeling, gewoon wat doen _O_
  donderdag 21 april 2011 @ 22:45:44 #128
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_95831032
Even Apeldoorn bellen? Oh nee, wacht...
pi_95831415
Hoe kan het nou weer dat die mensen 2 uur in die kuttrein opgesloten zitten. Zo onbereikbaar is het daar nu ook weer niet
  donderdag 21 april 2011 @ 23:04:12 #130
45532 ziggyziggyziggy
pi_95832224
Mooi kodakmoment moet dat zijn. Ik heb er vandaag ook een paar gecreëerd: een paar keer een Spurtje bij Haren en een ICM pal voor de post, naast de brug zeg maar.
pi_95833099
Lolz, de trein van Tirana naar Dürres, zoals ik deze afgelopen week aantrof. Meer foto's binnenkort.

Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 23:21:09 #132
Maffe Fries
pi_95833172
zo, wat een luxe _O_

quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Mooi kodakmoment moet dat zijn. Ik heb er vandaag ook een paar gecreëerd: een paar keer een Spurtje bij Haren en een ICM pal voor de post, naast de brug zeg maar.
ICM omhalen via spoor 40?
  donderdag 21 april 2011 @ 23:22:09 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95833240
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:19 schreef Bitlord het volgende:
Lolz, de trein van Tirana naar Dürres, zoals ik deze afgelopen week aantrof. Meer foto's binnenkort.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meer meer O+

Dit is echt Champions League gaafheid O+

Vind ik dan O-)
  donderdag 21 april 2011 @ 23:22:33 #134
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_95833270
Wel meer beenruimte dan in een SLT :Y
pi_95833276
SLT vindt ie nix, maar hier wil ie wel in staan hoor.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 23:23:53 #136
Maffe Fries
pi_95833337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:34 schreef James1988 het volgende:
OpeensHadIkHet:

[..]

Ofwel, daar is wat stuk.
Mja, als de tractie onderbroken is geweest dan zou het misschien best nog wel eens mee kunnen vallen.
  donderdag 21 april 2011 @ 23:27:37 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95833543

Zo gaat het in Irak. Het is maar one step beyond eigenlijk O+
pi_95833610
quote:
10s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]

Zo gaat het in Irak. Het is maar one step beyond eigenlijk O+
En dan klagen wij over 4 baks sletjes :D
  donderdag 21 april 2011 @ 23:44:58 #139
45532 ziggyziggyziggy
pi_95834401
quote:
10s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
zo, wat een luxe _O_

[..]

ICM omhalen via spoor 40?
Zoiets. Denk ik. Al ken ik de term omhalen niet. Maar 15 bakken ICM past iig niet op spoor 7.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 23:55:50 #140
Maffe Fries
pi_95835009
spoor 7 is geschikt voor 12 bakken ja :P

Omhalen is rangeren waarbij een stel of loc aan de ene zijde er af gehaald wordt en er aan de andere zijde weer aangeplakt wordt :P
pi_95836907

de oldtimer meeting waar ik vorig weekend stond in Budapest was in het spoormuseum aldaar. aanrader :)

zit nu in Bratislava, is ook een transportmuseum, maar dit is niet echt mijn stad (itt Budapest) dus daar ga ik (dit keer) niet naar toe :) Moet toch nog terug komenhier, doe ik het danwel :P
pi_95837712
Een degelijke vertrekprocedure maakt deel uit van een veilige treinreis...

Redactie Sport vrijdag 22 april 2011 @ 04:04:00 #144
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95839823
De Fyra gaat nu toch echt waar voor zijn geld leveren:
quote:
Zo kunnen reizigers Rotterdam - Eindhoven gebruik maken van de Fyra en zijn daardoor 5 tot 10 minuten onderweg.
Bron: treinreiziger.nl
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 april 2011 @ 06:00:32 #145
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95840031
-laatmaar-
berichten gemist
  vrijdag 22 april 2011 @ 07:51:55 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95840421
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:34 schreef James1988 het volgende:
OpeensHadIkHet:

[..]

Ofwel, daar is wat stuk.
Nope, met beugels op door de sluis is alles uitschakelen, zodat je trein dus niet gefrituurd wordt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 april 2011 @ 08:48:24 #147
45532 ziggyziggyziggy
pi_95840858
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:55 schreef Peterselieman het volgende:
spoor 7 is geschikt voor 12 bakken ja :P

Omhalen is rangeren waarbij een stel of loc aan de ene zijde er af gehaald wordt en er aan de andere zijde weer aangeplakt wordt :P
Oh ja, wij noemen dat omlopen. En er kunnen 14 bakken op 7. ;)
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:14:54 #148
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95841189
Vraagje, Fyra rijdt tijdens de werkzaamheden dit weekend bij Lage Zwaluwe toch gewoon Breda-Rotterdam? en toeslagvrij of word ik gek?
pi_95841273
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:14 schreef bork het volgende:
Vraagje, Fyra rijdt tijdens de werkzaamheden dit weekend bij Lage Zwaluwe toch gewoon Breda-Rotterdam? en toeslagvrij of word ik gek?
Ja dat doet 't, ja 't rijdt de hele maand april nog toeslagvrij en dat laatste weet ik niet :P
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:23:42 #150
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95841332
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:20 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ja dat doet 't, ja 't rijdt de hele maand april nog toeslagvrij en dat laatste weet ik niet :P
Thx!
Nou dan wordt deze route angstvallig geheim gehouden door de diverse reisplanners als je van Mechelen naar Utrecht moet op maandag :( en niet met de Thalys reist.

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-04-2011 09:31:28 ]
pi_95841785
Dat is gewoon om je op kosten te jagen
Edit: Ik krijg in de reisplanner gewoon een benelux te zien die ook in breda stopt.
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:50:45 #152
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95841917
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:44 schreef Ascendancy het volgende:
Dat is gewoon om je op kosten te jagen
Edit: Ik krijg in de reisplanner gewoon een benelux te zien die ook in breda stopt.
ja precies die je in Breda de slt instuurt naar Den Bosch of Utrecht.(omdat dit iets korter duurt, vanwege een brakke overstap in rotterdam, 2 minuten om van 13 naar 12 te gaan :()
pi_95842001
Wat is je probleem dan? Je moest altijd al via Den Bosch naar Brede vanuit Utrecht. Dat de overstap vanuit Utrecht niet goed is is dan ook niet echt vreemd en gewoon te risicovol.
In mijn ervaring is deze overstap wel prima te halen overigens want in de andere richting heb ik 'm al 2x gemaakt.

En die fyra is toch altijd te laat :+
  vrijdag 22 april 2011 @ 10:54:46 #154
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95843660
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:54 schreef Ascendancy het volgende:
Wat is je probleem dan? Je moest altijd al via Den Bosch naar Brede vanuit Utrecht. Dat de overstap vanuit Utrecht niet goed is is dan ook niet echt vreemd en gewoon te risicovol.
In mijn ervaring is deze overstap wel prima te halen overigens want in de andere richting heb ik 'm al 2x gemaakt.

En die fyra is toch altijd te laat :+
probleem=slt
pi_95843776
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:54 schreef bork het volgende:

[..]

probleem=slt
Dan pak je de 800 en de 3600. Probleem opgelost.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:03:02 #156
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95843966
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:57 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dan pak je de 800 en de 3600. Probleem opgelost.
ehm

[ Bericht 13% gewijzigd door bork op 22-04-2011 11:57:47 ]
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:16:44 #157
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95844501
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:04 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Bewust of was dat in de categorie: Foutje, bedankt... ?

En dan nog was het niet zo'n duur foutje. Een Spurtje gaat niet stuk als hij bij Haren rijdt. :P En die ICM wordt pas echt een probleem als hij de brug over gaat richting Leeuwarden. :P
pi_95844986
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:03 schreef bork het volgende:

[..]

moet ik 2x overstappen ipv 1x ;)
Dat moet je met de fyra ook :')
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:33:52 #159
45532 ziggyziggyziggy
pi_95845178
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:16 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Bewust of was dat in de categorie: Foutje, bedankt... ?

En dan nog was het niet zo'n duur foutje. Een Spurtje gaat niet stuk als hij bij Haren rijdt. :P En die ICM wordt pas echt een probleem als hij de brug over gaat richting Leeuwarden. :P
Door een storing bij Waterhuizen hadden we een koppel Spurtjes via Haren naar Groningen laten rijden. En die stonden dus toen verkeerdom, met het Indusistel aan de Groningse kant. En zo konden ze de wc's ook niet meer legen, dat kan maar aan één kant.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 april 2011 @ 11:38:15 #160
Maffe Fries
pi_95845318
Tsja, dan moeten ze idd via dezelfde route weer even omgedraaid worden. Best handig dat die sporendriehoek vrij klein is.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:52:51 #161
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95845806
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:33 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Door een storing bij Waterhuizen hadden we een koppel Spurtjes via Haren naar Groningen laten rijden. En die stonden dus toen verkeerdom, met het Indusistel aan de Groningse kant. En zo konden ze de wc's ook niet meer legen, dat kan maar aan één kant.
Ach joh, WC's zijn overrated, vraag maar aan de NS... :P
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:57:27 #162
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95845972
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:03 schreef bork het volgende:

[..]

ehm
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:57:49 #163
146033 ReisT
pi_95845995
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 10:54 schreef bork het volgende:

[..]

probleem=slt
Breda-Den Bosch is 36 minuten, dan mag je er al weer uit; is dat nou echt zo'n ramp? Ik zou allang blij zijn dat je niet een deel van je reis met een NS-bus hoeft te doen.
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:01:07 #164
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95846119
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Breda-Den Bosch is 36 minuten, dan mag je er al weer uit; is dat nou echt zo'n ramp? Ik zou allang blij zijn dat je niet een deel van je reis met een NS-bus hoeft te doen.
nou vorige week tilburg-west den bosch gedaan en was niet fijn. Overigens ben ik niet alleen maar ook nog met mijn vriendin en een klein ventje die nogal eens moet. Bovendien wil best een keertje met de Fyra :).
pi_95846805
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat ding is echt niet leuk. Keer hoogzomer de laatste trein Den haag-Dordrecht genomen. Dan zit je dus meer dan een uur in die trein. Was buiten nog een lekkere 26 graden, maar binnen zat de airco vol op me te blazen :r
pi_95847014
Beter dat dan zo'n Mat'64 zweethok :{
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:43:00 #167
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95847410
Dit was heel erg afgelopen zomer, 35 graden buitentemperatuur, geen airco en geen open raampjes en bomvol!

Betrof hier een Stadler Flirt volgens mij.
pi_95848107
OV is vandaag ineens wel geldig :o Is dat veranderd.
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:15:42 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95848256
Het is een feestdag (goede vrijdag).

Wie van jullie wist dat er onder Londen een smalspoorlijntje ligt, in het verleden gebruikt door de posterijen? Inmiddels is het geheel verlaten (want verlieslatend) maar een paar mensen zijn op verkenningsreis gegaan, en ze hebben een fotoverslag gemaakt.
pi_95848268
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:10 schreef Temlin het volgende:
OV is vandaag ineens wel geldig :o Is dat veranderd.
Ja ter compensatie omdat nieuwe studenten, die hier dus niks aan hebben, straks niet meer een gratis OV-chipkaart krijgen maar daar eenmalig ¤7,50 voor moeten betalen :')
pi_95848550
Vandaag reed de 1802 de testtrein tussen Welkenraedt-Oostende-Welkenraedt.
We zien de trein hier bij de terugrit naar Welkenraedt.

Jammer staat de zon altijd verkeerd, de foto toont dus de achterkant van de trein.
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:25:45 #172
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95848590
Sluitseinen :o :o :o

Nee even serieus... leuke foto :) Betekent dit dat de HLE18 op korte termijn in dienst gaat komen, en dat alle gebreken dus zijn opgelost?
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:29:15 #173
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95848703
quote:
Gilles schreef:
(...) Heb inmiddels begrepen dat de trdl van Geldermalsen een goederentrein richting Betuweroute had afgeseind en vervolgens handmatig de rijweg instelde maar even vergat dat er nog een SLT voor zat... En dan krijg je dus dit soort verschijnselen :|W
pi_95849128
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:25 schreef James1988 het volgende:
Sluitseinen :o :o :o

Nee even serieus... leuke foto :) Betekent dit dat de HLE18 op korte termijn in dienst gaat komen, en dat alle gebreken dus zijn opgelost?
Ik heb al horen waaien dat ze vanaf begin mei in dienst zouden komen op P treinen.
Men is ook al bezig met het opleiden van bestuurders ervoor.
pi_95853618
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:01:01 #176
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95854049
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Fijn, erg goed opgelet.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95854997
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:15 schreef James1988 het volgende:

Wie van jullie wist dat er onder Londen een smalspoorlijntje ligt, in het verleden gebruikt door de posterijen? Inmiddels is het geheel verlaten (want verlieslatend) maar een paar mensen zijn op verkenningsreis gegaan, en ze hebben een fotoverslag gemaakt.
Wow, dat is echt supervet!
Waarom kan dat geen metrolijntje worden.
pi_95855800
Oke wie woont er in Rotterdam _O-
  Redactie Sport vrijdag 22 april 2011 @ 17:03:23 #179
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95855940
greavy woont er wel in de buurt... maar die is geen 28
PM mij!
pi_95855951
In de categorie hogesnelheidstreinen:

Thalys naar Paris Nord te Rotterdam Centraal

FYRA naar Breda te Rotterdam Centraal
pi_95856108
*hap*

Wat is er hogesnelheid aan 160km/u?
pi_95856141
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:08 schreef Ascendancy het volgende:
Wat is er hogesnelheid aan 160km/u?
Zie tabel 9 van het Spoorboekje. FYRA staat aangeven als HST.
  vrijdag 22 april 2011 @ 17:16:41 #183
45532 ziggyziggyziggy
pi_95856353
Kssst met je oud papier.
pi_95856511
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:09 schreef Socios het volgende:

[..]

Het spoorboekje maakt ook fouten. Daarnaast suggereert HST een hoge snelheid en die heeft de fyra voor Nederlandse begrippen niet.
quote:
Een hogesnelheidstrein, afgekort hst, is een trein die geschikt is voor dienstsnelheden van 200 km/h en hoger, tot maximaal 360 km/h
Ook aan de definitie van wikipedia schaart de fyra niet onder HST. Kortom, NS weet niet eens wat voor treinen het zelf rijdt _O-
pi_95856541
Dat is wel een rare definitie.. Dus als-tie sneller kan dan 360km/h is het ook geen HST meer :?
pi_95856601
Spoorboekje :')
pi_95857061
quote:

wauw alle foto's bekeken, ziet er heel mooi uit *O*
  vrijdag 22 april 2011 @ 17:46:31 #188
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95857163
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:25 schreef Temlin het volgende:
Spoorboekje :')
Ja, je weet wel, dat hele dikke boek wat je vroeger kon kopen. Uit de tijd dat de NS nog gewoon treinen liet rijden en een abonnement en voordeelurenkaart nog voor alle spoorlijnen geldig waren. Uit de tijd van de Tienertoer, werkende doorloopkoppen en getrokken treinen tussen Zandvoort en Maastricht. O+
  vrijdag 22 april 2011 @ 18:18:54 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95858034
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 17:09 schreef Socios het volgende:

[..]

Ja, ik kan mijn fiets ook als als HSF beplakken, met allerlei flitsende namen enzo. Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo ís.

De internationaal vastgestelde definitie voor een hogesnelheidstrein specificeert een trein die minimaal 200 km/h (op bestaand spoor) of 250 km/h (op speciaal aangelegd spoor) rijdt in reizigersdienst. Een zeerhogesnelheidstrein begint zelfs bij 310 km/h.

De intercity Berlijn is dus een hogesnelheidstrein volgens die begrippen. De Fyra niet.

Maar je foto's zijn leuk. ;)
  vrijdag 22 april 2011 @ 18:58:17 #190
45532 ziggyziggyziggy
pi_95859362
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 18:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

De intercity Berlijn is dus een hogesnelheidstrein volgens die begrippen.
De Pimpel? :o
  vrijdag 22 april 2011 @ 20:04:04 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95862229
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 18:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

De Pimpel? :o
Ja. :)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 april 2011 @ 20:11:21 #192
Maffe Fries
pi_95862565
quote:

Zoiets is erg leuk om te lezen :)
  vrijdag 22 april 2011 @ 20:18:10 #193
45532 ziggyziggyziggy
pi_95862872
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2011 20:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja. :)
Cool, dat wist ik niet. Daar zit ik eind volgende week weer in.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 april 2011 @ 21:00:03 #194
Maffe Fries
pi_95865173
De SLeTjes die gisteren Utrecht - Nijmegen via de Betuweroute probeerden te doen hebben aan het incident niets overgehouden en waren vandaag dan ook gewoon weer in dienst
  Redactie Sport vrijdag 22 april 2011 @ 21:18:30 #195
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95866137
De 23 058 (stoomloc FStM) komt dit weekend niet naar Nederland: de Zwitserse autoriteiten hebben geen toestemming gegeven voor vertrek.
PM mij!
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:26:28 #196
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95866628
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
De SLeTjes die gisteren Utrecht - Nijmegen via de Betuweroute probeerden te doen hebben aan het incident niets overgehouden en waren vandaag dan ook gewoon weer in dienst
Hoe kom je vanuit Utrecht in Nijmegen via Geldermalsen?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 april 2011 @ 21:30:43 #197
Maffe Fries
pi_95866910
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoe kom je vanuit Utrecht in Nijmegen via Geldermalsen?
Utrecht - Geldermalsen - Betuweroute - Nijmegen

De boogjes liggen er :P
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:50:31 #198
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95868118
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
Natuurlijk hebben ze daar niets aan overgehouden. :{w
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:52:15 #199
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95868204
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Natuurlijk hebben ze daar niets aan overgehouden. :{w
Onkruid vergaat immers niet, bedoel je? :P
  vrijdag 22 april 2011 @ 21:53:41 #200
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95868293
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Onkruid vergaat immers niet, bedoel je? :P
Nee, de sluizen zijn er juist op ontworpen om te voorkomen dat een 1500V-trein onder 25kV komt te staan. En dat systeem is geloof ik uitentreuren getest.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:21:43 #201
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95870033
Woepie met meer dan een uur vertraging aangekomen op Mechelen. We hadden ook nog eens een OBB-sauna coupe, heerlijk!
Betalen ze nog iets voor dit materiaal of krijgen ze er geld voor anders snap ik het niet meer.
  vrijdag 22 april 2011 @ 23:30:16 #202
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95873784
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:21 schreef bork het volgende:
Woepie met meer dan een uur vertraging aangekomen op Mechelen. We hadden ook nog eens een OBB-sauna coupe, heerlijk!
Betalen ze nog iets voor dit materiaal of krijgen ze er geld voor anders snap ik het niet meer.
Kassa!
pi_95875757
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kassa!
quote:
Uitval van Fyra

Het komt helaas wel eens voor dat Fyra uitvalt of dat een NS-trein vertraging heeft waardoor u de aansluiting op uw Fyra mist. In zon geval kunt u bij de Trainmanagers van Fyra of een Ticket en Servicemedewerker een Fyra Toeslagsticker krijgen om uw toeslag opnieuw of langer geldig te maken.
De Fyra Toeslagsticker geeft u eenmalig het recht om de Fyra-toeslag enkele reis nogmaals voor
een volgende Fyra-reis te gebruiken. De sticker is alleen geldig in combinatie met een geldig vervoerbewijs voor het Fyra-traject. De sticker is geldig in de klasse die op het vervoerbewijs staat aangegeven.

Heeft u een Fyra Toeslag Maandabonnement of Fyra Maandtrajectabonnement, dan maakt de sticker het abonnement een dag langer geldig.
:')!

Hoeveel stickers passen er op een maandabbo? :+
dag
pi_95876283
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, de sluizen zijn er juist op ontworpen om te voorkomen dat een 1500V-trein onder 25kV komt te staan. En dat systeem is geloof ik uitentreuren getest.
Oh, dus ze kunnen het wel? Dat testen voordat iets in gebruik gaat :o
  zaterdag 23 april 2011 @ 00:41:26 #205
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95876709
Het verschil tussen de Betuweroute en de HSL-Zuid is echt gigantisch. De Betuweroute loopt inmiddels als een trein (groeit nog steeds) en is betrouwbaar. Met de HSL wordt al jaren aangesukkeld, en niet alleen met de treinen maar ook de baan zelf (EMC-problematiek, bijvoorbeeld).
pi_95876833
Hou toch op. De betuweroute was ook een bende in het begin, alleen begonnen ze daar eerder mee. Maar er reed in het begin geen kut op en de eerste problemen met die 25k waren tussen Hardinxveld en Gorkum, waar ie direct naast de MLL ligt.
Daarnaast was bijvoorbeeld de aansluiting bij Geldermalsen ook ernstig vertraagd
  zaterdag 23 april 2011 @ 02:44:04 #207
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95878927
De Betuweroute is inmiddels iets van 5 jaar in gebruik, waarvan 4 jaar onder draad (de bovenleiding is later aangezet). De HSL is in 2009 in gebruik gekomen, en 1,5 jaar later, zijn er nog steeds veel problemen met zo'n prestigeproject. Uit de Betuweroute hadden meer lessen getrokken kunnen worden.

NS Hispeed vingerwijst naar ProRail, zodra er een Fyra uitvalt is het "problemen met het beveiligingssysteem, want gloednieuw!" wat gewoon niet waar is. ERTMS ligt al 5 jaar op de Betuweroute, is al jaren in gebruik in het buitenland en ook in Nederland - Thalys heeft er geen moeite mee.

De ERTMS-problemen zullen waarschijnlijk te maken hebben met de Bombardier-locomotieven. Die hebben al zo veel problemen gehad met ERTMS wanneer ze over een niet-Bombardier-baan moeten rijden. Wanneer de noordsectie van de HSL wordt omgezet naar ERTMS Level 2 verwacht ik ook daar een hoop problemen en uitval met de Fyra, meer dan nu het geval is.
pi_95879840
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe dan precies?
  zaterdag 23 april 2011 @ 08:08:07 #209
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95879998
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 april 2011 07:18 schreef Fixers het volgende:

[..]

Hoe dan precies?
Als een trein met pantograaf op de sluis in rijdt, maakt hij kortsluiting. Die kortsluiting wordt gedetecteerd en voordat de trein de 25kV in rijdt, is de spanning daar al afgeschakeld. Ook de 1500V wordt volgens mij in zo'n geval uitgeschakeld.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 23 april 2011 @ 09:58:42 #210
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95881197
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 00:13 schreef Peter het volgende:
Hoeveel stickers passen er op een maandabbo? :+
Eindeloos veel. Ze worden er toch meteen weer vanaf gerukt door eoa overijverig kutwijf "omdat daar heel veel mee gefraudeerd wordt". Heb ik gehoord :Y
pi_95888443
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:21 schreef bork het volgende:
Je weet hopelijk dat je de airco in zo'n coupé zelf even aan moet zetten :+ ?
pi_95888781
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 15:16 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Je weet hopelijk dat je de airco in zo'n coupé zelf even aan moet zetten :+ ?
:D :D :D
  Redactie Sport zaterdag 23 april 2011 @ 19:41:16 #213
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95895055
Afgelopen week nog even een toevallig filmpje in Haaksbergen gemaakt van de MBS:
PM mij!
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:17:15 #214
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_95896306
Hallo treinliefhebbers!

Ik zit met een nieuwsgierig vraagje en hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover. Hoeveel cameratoezicht er zit in treinen en waar dan precies. En wat kunnen de heren/dames voyeurs allemaal zien en wat niet?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_95896370
Er is geen cameratoezicht in treinen dus fap d'r maar flink op los
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:19:55 #216
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95896410
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:19 schreef Ireyon het volgende:
Er is geen cameratoezicht in treinen dus fap d'r maar flink op los
D'r is toch een VIRM met camera's?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:20:31 #217
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95896431
jezus zit die gek ook al hier. Moet je mij hebben of zo?
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:23:01 #218
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95896534
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar heb jij last van?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:24:46 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95896589
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waar heb jij last van?
Van Schenkstroop :) Die kwam ook in de KSC al langs, vaag doen :)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 23 april 2011 @ 20:25:28 #220
Maffe Fries
pi_95896615
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hallo treinliefhebbers!

Ik zit met een nieuwsgierig vraagje en hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover. Hoeveel cameratoezicht er zit in treinen en waar dan precies. En wat kunnen de heren/dames voyeurs allemaal zien en wat niet?
Reis met Arriva, dan zit je gebakken
pi_95896623
Tja, toeval misschien. Hij stelt in ieder geval gewoon een normale vraag.
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:26:22 #222
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95896643
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:25 schreef Anne het volgende:
Tja, toeval misschien. Hij stelt in ieder geval gewoon een normale vraag.
Mja, ook weer zo. Laat ook maar -O-
pi_95896806
Heeft SLT geen camera's?
GTW iig wel en daar is niets mis mee imo. MLL schijnt de veiligste lijn van Nederland te zijn.
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:36:20 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95896910
SLT heeft camera's, dat zijn de kleine zwarte bolletjes bij de bakovergangen. Het rijdend personeel kan naar het schijnt niet bij de beelden, dit mede voor hun eigen veiligheid. Onderhoudspersoneel kan er natuurlijk wel bij.
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:42:32 #225
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95897088
Hoort dat niet aangekondigd te worden, zoals in die VIRM?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 23 april 2011 @ 20:44:32 #226
Maffe Fries
pi_95897164
Als er op de deur een pictogram van ene camera staat dan is dat voldoende
  zaterdag 23 april 2011 @ 20:44:48 #227
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95897174
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:44 schreef Peterselieman het volgende:
Als er op de deur een pictogram van ene camera staat dan is dat voldoende
Dat is me bij SLT nog nooit opgevallen...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95897210
Bij VIRM zit er geen camera bewaking die kun je dus gerust slopen.
pi_95899210

170 treinstellen per uur :o
  zaterdag 23 april 2011 @ 21:56:28 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95899553
ja ja, een hoop gegoochel met treinen, treinstellen en bakken, en dan nog meters, per uur of per dag, en dan nog in of buiten de spits, anyway, het zijn er veel. Nou ja, best veel voor zuidelijke begrippen :')
  Redactie Sport zaterdag 23 april 2011 @ 22:14:01 #231
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95900214
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat is me bij SLT nog nooit opgevallen...
Zijn ze wel mee bezig: http://www.flickr.com/photos/46425670@N08/5591757457/
PM mij!
  zondag 24 april 2011 @ 08:31:29 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95910039

3x Class66 door Roosendaal

DDAR en Varkensneus te Roosendaal

Plan V te Roosendaal

De volgende foto's zijn te Brussel Zuid:

zondag 24 april 2011 @ 16:04:52 #233
45532 ziggyziggyziggy
pi_95920757
In de GTW kan de machinist de camerabeelden live bekijken.
  Redactie Sport zondag 24 april 2011 @ 16:29:00 #234
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95921930
Maar dat is omdat het daar een vervanging van de conducteur is, en bij NS dient het waarschijnlijk alleen als bewijsmateriaal.
PM mij!
  zondag 24 april 2011 @ 16:39:10 #235
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_95922393
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:
quote:

[..]

Waar heb jij last van?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  zondag 24 april 2011 @ 16:41:06 #236
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_95922477
SLT, GTW, VIRMN ?

(ik ga even zoeken, bedankt)
  zondag 24 april 2011 @ 17:11:04 #237
258802 Yreal
henk..!
pi_95923385
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 16:41 schreef Schenkstroop het volgende:
SLT, GTW, VIRMN ?

vraag blijft , waarom wil je dit zo graag weten?
  zondag 24 april 2011 @ 17:21:10 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95923693
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 16:41 schreef Schenkstroop het volgende:
SLT, GTW, VIRMN ?

KJRELS LOEFRHAS UOFS IORJE Q;P,CD HRTBVGF SAB HVBS KJSRFV BHVFR AKSD.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 24 april 2011 @ 17:34:33 #239
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95924128
quote:
3s.gif Op zondag 24 april 2011 17:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

KJRELS LOEFRHAS UOFS IORJE Q;P,CD HRTBVGF SAB HVBS KJSRFV BHVFR AKSD.
quote:

[..]

Waar heb jij last van?
  zondag 24 april 2011 @ 18:20:46 #240
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95925380
_O-
  zondag 24 april 2011 @ 18:36:57 #241
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95925805
quote:
7s.gif Op zondag 24 april 2011 17:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

[..]

Tieptering, dat zie je toch.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95926033
Zeg greavy, dat kan echt niet hoor! ;)
Ik zie veel te weinig sluitseinen op die foto's! Heb je de topic-titel niet gelezen ofzo? :D
Alleen die DDAR is goedgekeurd, de rest mag je bewaren tot het volgende deel ofzo :P

quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 08:31 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
3x Class66 door Roosendaal

[ afbeelding ]
DDAR en Varkensneus te Roosendaal

[ afbeelding ]
Plan V te Roosendaal

De volgende foto's zijn te Brussel Zuid:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
  zondag 24 april 2011 @ 18:46:19 #243
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95926065
LOL. De laatste 2 hebben sowieso sluitseintjes
pi_95926088
O ja, sorry, toen had ik al te veel front-seinen gezien om nog goed op te letten, excuus!
  zondag 24 april 2011 @ 18:53:27 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95926253
Whaha. Zal er straks nog wel 1 met sluitseintjes posten :P
pi_95926345
Wat zijn belgische treinen toch afzichtelijk.
  zondag 24 april 2011 @ 19:00:35 #247
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95926421
quote:
8s.gif Op zondag 24 april 2011 18:57 schreef Ascendancy het volgende:
Ik heb me vorige week nog zitten verbazen over hoe slecht de AM96-motorstellen wel zijn ingedeeld. 3 bakken, waarvan een HELE bak eerste klas. Waar dus nooit iemand in zit 8)7

En dan gaan ze ook nog met een enkel setje rijden, één keer per uur, op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille. Madness eigenlijk.
  zondag 24 april 2011 @ 19:17:17 #248
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95926794
Ik las "op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille - Madness"
Ging ik zoeken waar Madness ligt _O- _O- _O-
  zondag 24 april 2011 @ 19:17:50 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95926805
quote:
8s.gif Op zondag 24 april 2011 18:57 schreef Ascendancy het volgende:
De locs met die puntneus zijn nog wel lollig: die zijn zo ontworpen om de drukgolf zo klein mogelijk te maken. Qua treinstellen is het janken. (Oh, en qua moderne e-locs ook.)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 24 april 2011 @ 19:18:14 #250
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95926811
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 19:17 schreef greavy het volgende:
Ik las "op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille - Madness"
Ging ik zoeken waar Madness ligt _O- _O- _O-
In Schotland. Tegenover Inverness.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95926839
Belgische treinen _O_

Ook AM96 zit en rijdt een stuk lekkerder dan al het Nederlandse materieel. Net als M4, M6 en I11 rijtuigen en de Breaks _O_ .
pi_95927045
quote:
3s.gif Op zondag 24 april 2011 19:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

De locs met die puntneus zijn nog wel lollig: die zijn zo ontworpen om de drukgolf zo klein mogelijk te maken.
Je bedoeld de 11/12/21/27??
  zondag 24 april 2011 @ 19:34:08 #253
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95927162
quote:
3s.gif Op zondag 24 april 2011 19:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

In Schotland. Tegenover Inverness.
Dan heeft die IC wel een afstandje af te leggen. Gelukkig dat ik later las dat er naar Lille een . (punt) kwam.
  zondag 24 april 2011 @ 20:16:04 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95928356
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 19:28 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Je bedoeld de 11/12/21/27??
Ja, die. En de reeks 20 ook wel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95928414
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb me vorige week nog zitten verbazen over hoe slecht de AM96-motorstellen wel zijn ingedeeld. 3 bakken, waarvan een HELE bak eerste klas. Waar dus nooit iemand in zit 8)7

En dan gaan ze ook nog met een enkel setje rijden, één keer per uur, op een grote IC-lijn als Luik - Namen - Lille. Madness eigenlijk.
Heb het laatst gezien ja, maar overdag is het eigenlijk wel genoeg. Meer dan zelfs.
pi_95928685
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2011 20:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, die. En de reeks 20 ook wel.
Ja, die vergeet ik altijd. Mede doordat die er net iets anders uitzien dan de 11/12/21/27, en de techniek is volgens mij ook anders ;)
  zondag 24 april 2011 @ 21:02:17 #257
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95930034
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 20:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb het laatst gezien ja, maar overdag is het eigenlijk wel genoeg. Meer dan zelfs.
Bij ons rijdt er op een vergelijkbare lijn ieder kwartier 8 of 10 bakken dubbeldeks :D Blijkbaar wordt er hier toch op een heel andere manier gebruik gemaakt van zo'n transportsysteem dan in Begië.
pi_95930751
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bij ons rijdt er op een vergelijkbare lijn ieder kwartier 8 of 10 bakken dubbeldeks :D Blijkbaar wordt er hier toch op een heel andere manier gebruik gemaakt van zo'n transportsysteem dan in Begië.
Dat is onzin. Die treinen rijden ieder kwartier tussen de steden Utrecht, Amsterdam, Den haag en Rotterdam.
De enige steden in Belgie die daar echt mee te vergelijken zijn, zijn Antwerpen en Brussel.
  zondag 24 april 2011 @ 21:23:30 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95931015
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 21:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is onzin. Die treinen rijden ieder kwartier tussen de steden Utrecht, Amsterdam, Den haag en Rotterdam.
De enige steden in Belgie die daar echt mee te vergelijken zijn, zijn Antwerpen en Brussel.
Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Alkmaar, Ede, Arnhem, Nijmegen, s-Hertogenbosch, Eindhoven, Dordrecht, Leiden, anders nog iets? :?
  zondag 24 april 2011 @ 21:30:07 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95931342
quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2011 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Alkmaar, Ede, Arnhem, Nijmegen, s-Hertogenbosch, Eindhoven, Dordrecht, Leiden, anders nog iets? :?
Gouda, natuurlijk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95932001
Enschede - Hengelo - Almelo - Wierden
  zondag 24 april 2011 @ 21:55:20 #262
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95932649
En aan de andere kant is Luik ook best groot hoor. En Gent. En Charleroi. En Namen.
pi_95935037
O ja, dit weekend kun je weer onmeunig lang (vergeef me m'n twents) zonder overstappen in de trein zitten: roosendaal-groningen zonder overstappen!
  zondag 24 april 2011 @ 22:52:25 #264
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95935644
Jaja. Daar zal Socios wel inzitten omdat het minder overstappen is...
Er is zelfs 1 late rit die door naar Vlissingen gaat volgens mij.
  zondag 24 april 2011 @ 23:11:58 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95936717
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 22:52 schreef greavy het volgende:
Jaja. Daar zal Socios wel inzitten omdat het minder overstappen is...
Er is zelfs 1 late rit die door naar Vlissingen gaat volgens mij.
Vast niet, omdat ie vaker stopt :')
pi_95937405
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2011 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:
En aan de andere kant is Luik ook best groot hoor. En Gent. En Charleroi. En Namen.
Gent mee eens, luik is eerder vergelijkbaar met Breda.

Punt is, alle IC's die je noemt houden verband met zeer relevante steden, waar jou IC dat niet doet. Die is eerder vergelijkbaar met de 3600.
Je ziet het ook aan het veel meer radiale netwerk van wegen vanuit Brussel en Antwerpen, dan in Nederland het geval is. Daarnaast is het belgische spoorwegennet dusdanig kut dat iedereen daar liever de auto pakt.
  zondag 24 april 2011 @ 23:28:13 #267
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95937723
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ben je er weleens geweest? :')

quote:
Punt is, alle IC's die je noemt houden verband met zeer relevante steden, waar jou IC dat niet doet. Die is eerder vergelijkbaar met de 3600.
Omdat ie precies alle net-niet-ECHT-grote steden verbindt? Misschien. Waarom rijden we de 3600 in Nederland dan met 10 bakken ICRm of 6 bakken VIRM per HALF uur en is in België 3 bakken enkeldeks per HEEL uur blijkbaar genoeg? Dat is dan toch omdat het spoor in België gewoon totaal niet aantrekkelijk is?

Okee daar zijn we het eens dus :D
pi_95937854
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Omdat ie precies alle net-niet-ECHT-grote steden verbindt? Misschien. Waarom rijden we de 3600 in Nederland dan met 10 bakken ICRm of 6 bakken VIRM per HALF uur en is in België 3 bakken enkeldeks per HEEL uur blijkbaar genoeg?
No way dat die ICRm stammen in de 3600 (Roosendaal-Zwolle) 10 bakken zijn, volgens mij ook maar 7 ofzo... In ieder geval veels te weinig in de spits tussen Deventer en Zwolle
  zondag 24 april 2011 @ 23:32:53 #269
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95937998
best. 7 bakken per half uur. Tegen 3 bakken per heel uur. 8)7
pi_95938097
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben je er weleens geweest? :')

[..]

Omdat ie precies alle net-niet-ECHT-grote steden verbindt? Misschien. Waarom rijden we de 3600 in Nederland dan met 10 bakken ICRm of 6 bakken VIRM per HALF uur en is in België 3 bakken enkeldeks per HEEL uur blijkbaar genoeg? Dat is dan toch omdat het spoor in België gewoon totaal niet aantrekkelijk is?

Okee daar zijn we het eens dus :D
7 bakken ICRm, niet liegen. En de 3600 werd toch ook wel eens met een ICM III gereden?
Dat komt omdat Nederland een ander spoornetwerk heeft en veel flexibelere forenzen. In België wil het grootste deel naar Antwerpen of Brussel. Dat is in Nederland ook zo, maar wel minder.

Vergelijk het met Parijs. Daar gaat toch ook iedere TGV naar Parijs.
pi_95938265
Fles, kijk ook eens naar de parallel lopende snelwegen en bekijk die intensiteiten. Waar de A2 onder Utrecht nog boven de 100k komt, komen vergelijkbare wegen in België op de ring nog niet boven de 80k.
Behalve bij Brussen en Antwerpen, die vergelijkbaar zijn met Rotterdam qua intensiteiten. De mobiliteit is daar gewoon heel anders.
  zondag 24 april 2011 @ 23:39:10 #272
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95938371
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:37 schreef Ascendancy het volgende:
De mobiliteit is daar gewoon heel anders.
Ja, dat kunnen we wel concluderen idd.

Maar je moet niet zeggen dat Luik vergelijkbaar is met Breda want dat is echt een beetje scheef :P
pi_95938464
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat kunnen we wel concluderen idd.

Maar je moet niet zeggen dat Luik vergelijkbaar is met Breda want dat is echt een beetje scheef :P
Waarom, zelfde aantal inwoners ongeveer en ook Breda vervult een sterke regionale functie.
Luik is alleen wel een heel stuk lelijker. Alsof je het oostblok inrijdt.
  zondag 24 april 2011 @ 23:49:40 #274
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95938971
De regionale functie van Luik gaat wel IETS verder dan die van Breda hoor. Zowel stuwend als verzorgend. Luik is praktisch de hoofdstad van Wallonië. Breda heeft altijd nog plenty steden om zich heen, die de invloed van Breda toch wel beperken tot ongeveer de westbrabantse zeeklei, waar niet echt achterlijk veel mensen wonen :)
  maandag 25 april 2011 @ 00:51:06 #275
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95942327
Breda heeft vandaag (=zondag) en morgen een rechtstreekse verbinding met Antwerpen, want de IC Brussel rijdt niet tussen Roosendaal en Amsterdam. I.p.v. daarvan gaat hij naar Breda. Reizigers vanuit Amsterdam naar België kunnen (toeslagvrij) de Fyra naar Breda pakken en daar overstappen.
  maandag 25 april 2011 @ 00:53:57 #276
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95942447
Oh gaaf. Dus als je vanaf Den Haag HS naar Antwerpen wil moet je niet 0 maar 2 keer overstappen :')
  maandag 25 april 2011 @ 09:00:06 #277
45532 ziggyziggyziggy
pi_95946537
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:49 schreef Dr_Flash het volgende:
De regionale functie van Luik gaat wel IETS verder dan die van Breda hoor. Zowel stuwend als verzorgend. Luik is praktisch de hoofdstad van Wallonië. Breda heeft altijd nog plenty steden om zich heen, die de invloed van Breda toch wel beperken tot ongeveer de westbrabantse zeeklei, waar niet echt achterlijk veel mensen wonen :)
Ze liggen allebei onder de Grote Riolen. :{w
pi_95946669
Wallonië is een Europees 3e wereldland
  maandag 25 april 2011 @ 09:54:55 #279
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95947092
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

quote:
Het hele stedelijke gebied van Luik (met voorsteden als Seraing, Saint-Nicolas, Ans, Herstal en Flémalle) telt ongeveer 600.000 inwoners.
Daar kan Breda niet tegenop. :Y)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95947640
Je hebt gelijk, de inschatting was misschien niet helemaal juist, Maar kleiner dan Utrecht is het zeker. Misschien is Eindhoven een betere kandidaat :@
  maandag 25 april 2011 @ 10:34:44 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95947819
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 10:25 schreef Ascendancy het volgende:
Je hebt gelijk, de inschatting was misschien niet helemaal juist, Maar kleiner dan Utrecht is het zeker. Misschien is Eindhoven een betere kandidaat :@
Zou kunnen, maar in België is de bevolkingsverdeling anders volgens mij: een paar grote agglomeraties en daar buiten veel kleinere steden. Zo wonen er volgens een lijst op wikipedia maar weinig mensen in Brussel, maar staan Schaarbeek en Anderlecht als aparte steden... Terwijl ik die eigenlijk bij Brussel zou rekenen. :@
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95947923
Dat klopt, maar ik heb het even opgezocht. Nergens in het hele snelwegennet rond luik komen de intensiteiten boven de 100.000 voertuigen per dag. Dat zegt ook wel iets over de mobiliteit.
Ik vraag me af wat daar de oorzaak van is. Is België wel in staat zijn werkgelegenheid goed te verdelen, itt tot Nederland, waar Almere vol gepropt wordt met arbeidskrachten, die allemaal ergens anders werken.

Dat van die voorsteden is bij Rotterdam en Den haag ook zo. Schiedam, Vlaardingen, Poortugaal, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam. Allemaal dorpen/steden die eigenlijk bij de aglommeratie horen.
  maandag 25 april 2011 @ 11:24:09 #283
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95948997

SLUITSEINTJES! *O*
Een RegioSprinter te ??
Is niet zo moeilijk denk ik
  maandag 25 april 2011 @ 11:35:19 #284
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95949300

En nog meer sluitseintjes!
  maandag 25 april 2011 @ 11:37:26 #285
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95949361
Er komen nu nog 16 sluitseintjes ? :+

Mooi dak op dat station trouwens ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 april 2011 @ 11:43:39 #286
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95949553
quote:
3s.gif Op maandag 25 april 2011 11:37 schreef Sounddragon het volgende:
Er komen nu nog 16 sluitseintjes ? :+

Mooi dak op dat station trouwens ^O^
Liège Guillemins, van Calatrava!

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 25 april 2011 @ 11:44:39 #287
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95949590
Inderdaad een prachtstation:

En voor het gemak nog 1 met sluitseintjes :Y
  maandag 25 april 2011 @ 11:45:25 #288
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95949617
Maar aanstaande zomer eens wat meer tijd besteden aan de foto's daar, heb dan een overstap van anderhalf uur ofzo :P
  maandag 25 april 2011 @ 11:47:50 #289
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95949715
Naais! _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_95949757

'k Heb nog wel een mooie (al zeg ik het zelf) nachtreportage liggen.. 'k zal eens even in 't archief spitten :9
  maandag 25 april 2011 @ 11:49:06 #291
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95949766
Luxemburg is ook een prachtstation, ook met sluitseintjes :6

Oud stoptreintje..

Dubbeldekkers

Loc met dubbeldeks

Station van binnen. Door werkzaamheden aan de buitenzijde was het niet gelukt om dat te fotograferen, stond volledig in de steigers..
  maandag 25 april 2011 @ 11:49:08 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95949768
BTW, de pimpel is in de hens gevlogen:
quote:
Brandje in internationale trein bij Diemen
door Ward Wijndelts
Binnenland

Update 11:30: De internationale trein 242 uit Bentheim had kortsluiting, door een lekkage van het toilet. Er was grote rookontwikkeling bij de schakelkast, maar slechts een klein brandje dat door passagiers geblust kon worden.

In een trein bij station Docter Van Gemertplein in Diemen is brand uitgebroken, meldt Prorail. Het gaat om een zogenoemde TIS 2.4-melding. De kenmerken van een dergelijke melding zijn: Brand groot of van onbekende omvang in: station of tunnel, trein verblijvende op station of in tunnel, treinstilstand in tunnel, zonder spraak-verbinding met het treinpersoneel. Volgens AT5 zou het gaan om een brand in een of twee treinstellen. De zender meldt dat de brandweer met groot materieel is uitgerukt.
Volgens @Brandweerforum zou het gaan om internationale trein 242.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95949810
Ohjee als die NS-madame maar niet gaan twitteren dat ze nog een reden tegen wc's in de trein heeft gevonden..
  maandag 25 april 2011 @ 11:51:19 #294
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95949836

Dit is ook wel netjes in Luxemburg, aankomst- en vertrektijden bij elke trap naar/van het perron!

En daar werken ze lekker nog met oude vertrouwde flappen CTA's
pi_95952600
Is dat station van luik zo druk dat het zo'n station nodig heeft, want het is echt belachelijk duur geweest.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_95952636
quote:
15s.gif Op maandag 25 april 2011 13:08 schreef Ascendancy het volgende:
Is dat station van luik zo druk dat het zo'n station nodig heeft, want het is echt belachelijk duur geweest.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je ziet toch op de foto's hoe druk 't is :P
pi_95952692
Ja, er loopt dus eigenlijk gewoon geen kut. Maar ze laten daar toch geen treintjes rijden en dure stations bouwen, gewoon omdat het kan en de staatsschuld nog best wat hoger mag? Toch??
pi_95953222
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:11 schreef Ascendancy het volgende:
Ja, er loopt dus eigenlijk gewoon geen kut. Maar ze laten daar toch geen treintjes rijden en dure stations bouwen, gewoon omdat het kan en de staatsschuld nog best wat hoger mag? Toch??
jawel oO<
  maandag 25 april 2011 @ 14:02:34 #299
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95954184
En die gasten daar spreken "alleen" maar Frans.. Ze mogen op zijn minst 2 talig (+Engels) en beter nog, 3 talig(+Nederlands) zijn daar..
  maandag 25 april 2011 @ 14:09:12 #300
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95954372
Stoomloc 23 058 met vertraging naar Nederland

Een onverwachte tegenvaller voor de Friese Stoomtrein Maatschappij FStM. Stoomloc 23 058 werd een uur voor het vertrek de toegang tot het Zwitserse spoor geweigerd. Daardoor was de geplande overbrenging op 24 april naar Stadskanaal niet mogelijk. Per snelle ICE zijn de machinisten van FStM zaterdag comfortabel, maar met een onvoldaan gevoel, naar Nederland teruggekeerd.

Om aan toekomstige milieueisen te kunnen voldoen, is rijden op kolen geen optie voor de FStM. Na een lange voorbereiding werd begin november 2010 een contract getekend met de Zwitserse locomotievenbouwer DLM in Winterthur. Naast een aantal aanpassingen zou de 23 058 worden voorzien van het door DLM ontwikkelde systeem voor het stoken op bio-diesel. Een beproefde methode die al eerder was toegepast op stoomlocomotieven en de raderboten op het meer van Geneve. Onderdeel van het contract was de opleverdatum van 22 april 2011 met als vertrekdatum zaterdag 23 april.

In nauw overleg met DLM had Rail Event in Winterthur de overbrenging van de loc van Winterthur naar Stadskanaal geregeld. Geheel conform de planning kwam de overbrengings-locomotief en begeleidend rijtuig op 22 april op tijd in Schaffhausen aan. Voor de loods van de DLM stond de 23 058 onder stoom en klaar voor vertrek.

Na een laatste check van de benodigde papieren bleek er geen laatste inspectie van de ketel te zijn en een goedkeuring voor de branders. Overleg met de Zwitsere autoriteiten leidde tot een verbod tot vertrek. En daarmee verviel de overbrenging naar Nederland.

Dinsdag vindt een overleg tussen de DLM en Zwitserse autoriteiten plaats. Dan zal duidelijk worden hoe snel men voor de benodigde stempels kan zorgen. Pas na het beschikbaar zijn van de correcte toelatingspapieren wordt het transport naar Stadskanaal opnieuw ingepland.

Inmiddels is de FStM in overleg met Nederlandse stoomcollegas om te kijken naar alternatieven voor het geval de goedkeuring langer zal duren dan de verwachte één week. Voorlopig gaat de FStM er van uit dat de eerste geplande rit op 2 juli 2011 doorgaat.
  maandag 25 april 2011 @ 14:09:24 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95954380
Daarom ook vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')