abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:36:47 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95773526

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95773642
Eigenlijk moet er een foto met sluitseinen in de sluitpost van het vorige topic komen :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:40:19 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95773724
Beetje dit idee dus:

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95773884
Nee, duidelijker :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95774061
Hmm hoe kan het dat dit topic automatisch in mijn active topics komt zonder dat ik iets doe?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:48:02 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95774106
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:47 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm hoe kan het dat dit topic automatisch in mijn active topics komt zonder dat ik iets doe?
Dat is nieuw. Heeft te maken met de topicreeksen. Als je in het vorige topic gepost hebt dan komt het topic nu automatisch in je MyAT te staan. Hoef je niet meer te zoeken naar de nieuwe
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 19:48:47 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95774143
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, duidelijker :P
Dan heb ik niets meer in de aanbieding wat ik nog online heb staan :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 april 2011 @ 19:49:44 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95774195
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is nieuw. Heeft te maken met de topicreeksen. Als je in het vorige topic gepost hebt dan komt het topic nu automatisch in je MyAT te staan. Hoef je niet meer te zoeken naar de nieuwe
Heel handig :Y
pi_95774599
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dan heb ik niets meer in de aanbieding wat ik nog online heb staan :P
Asjeblief :)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 april 2011 @ 19:58:44 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95774683

shit net te laat

[ Bericht 1% gewijzigd door bork op 20-04-2011 20:14:34 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 20 april 2011 @ 19:59:53 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95774749

nog 1
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95774863
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 19:58 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
shit net te laat
Hee dat is Hannover he :) Dat lijntje heb ik nog gemist eind februari :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95774871
Mijn eerste post in deze reeks was volgens mij eentje met deze foto:

Ook met sluitseinen, maar ik geloof niet dat daar toen iemand over viel. :+
pi_95774934
Nog eentje :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95774942
Wat hebben jullie met sluitseinen? Dan doe ik ook mee.



3 rode zelfs :P
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95774962
Ik ben het inderdaad eens met de TT ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 20:05:22 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95775018
Platen met sluitseinen er op kunnen best fraai zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 april 2011 @ 20:07:23 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95775124
Hier 3x fout!
Gras
Palen
en sluitseinen ;) O-)

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_95775549
ik moet er nog ergens eentje hebben waarbij een sluitsein kapot was en er een rode lantaarn achter de cabineruit geplaatst was :')

Kan die foto niet meer vinden :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 april 2011 @ 20:16:18 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95775652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee dat is Hannover he :) Dat lijntje heb ik nog gemist eind februari :)
:Y
o.a. richting Hildesheim (ICE halte trouwens)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 20 april 2011 @ 20:18:18 #21
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_95775764
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
ik moet er nog ergens eentje hebben waarbij een sluitsein kapot was en er een rode lantaarn achter de cabineruit geplaatst was :')

Kan die foto niet meer vinden :N
Ja, dat zou je moeten posten daar. "Ja, ik zag iets heel bijzonder! Maar, ja, sluitseinen he, dus ik ga de foto niet posten."
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_95776188



:Y)
pi_95776238
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 20:18 schreef V2 het volgende:

[..]

Ja, dat zou je moeten posten daar. "Ja, ik zag iets heel bijzonder! Maar, ja, sluitseinen he, dus ik ga de foto niet posten."
Ja dat kan ook :') Inmiddels heb ik m toch gevonden *O*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95776422
En nu natuurlijk de vraag: "Mag u zo gaan rijden?"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95777528
Nee, dat mag niet :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 april 2011 @ 20:56:39 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95777974
quote:
Nee, want als er een andere trein op dat spoor rijdt verwacht die machinist dat de trein voor hem weg rijdt ipv op hem af komt enzo
  woensdag 20 april 2011 @ 21:20:52 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95779429
Valt me tegen dat de lichten kennelijk niet gekoppeld zijn aan de stand van de tractiehendel.
pi_95779845
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:20 schreef James1988 het volgende:
Valt me tegen dat de lichten kennelijk niet gekoppeld zijn aan de stand van de tractiehendel.
Je moet ook nog gevaarsein, rangeersein en zo kunnen instellen he. Hoe de tractiehendel ook staat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95780206
Mag je trouwens treinen koppelen met de deuren open?
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95780294
Lijkt me niet. Om te kunnen koppelen moet je met minstens 1 trein rijden. Dat mag niet met open deuren.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 april 2011 @ 21:35:14 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95780318
Ja, dat mag bij het stilstaande treinstel. Maar er zijn materieeltypen waar het niet mag. Ik dacht DD-AR vanwege de harde klap die het geeft. Normaal kan het stilstaande treinstel de deuren gewoon geopend houden.
pi_95780737
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:35 schreef greavy het volgende:
Ja, dat mag bij het stilstaande treinstel. Maar er zijn materieeltypen waar het niet mag. Ik dacht DD-AR vanwege de harde klap die het geeft. Normaal kan het stilstaande treinstel de deuren gewoon geopend houden.
Syntus namelijk met deze, viel er iemand tijdens het instappen toen ze aan het aankoppelen waren. Gelukkig was het een jong iemand en had hij nergens last van maar toch.

Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95782188
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:42 schreef Temlin het volgende:

[..]

Syntus namelijk met deze, viel er iemand tijdens het instappen toen ze aan het aankoppelen waren. Gelukkig was het een jong iemand en had hij nergens last van maar toch.

[ afbeelding ]
Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen :'). Erg grappig omdat sommige mensen denk dat de trein vijf minuten te vroeg vertrekt..
pi_95782399
Heel verwarrend is dat altijd ja. Je weet ook meestal niet van tevoren of er nog een tweede/derde/vierde treinstel bij gaat komen, dus sommige mensen blijven staan en andere gaan naar achteren lopen en zo. Wordt ook vrijwel nooit iets over omgeroepen trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 22:13:24 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95782622
Ik heb in eerdere delen ook al eens geroepen dat het iets is waar ze naar moeten kijken. Een simpel lichtlijntje op het perron zou genoeg moeten zijn. Voor de blinden en slechtzienden moet dan nog iets bedacht worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95782642
quote:
Vier spitstreinen op Station Sassenheim

Op het in december te openen station Sassenheim gaan in de spits vier treinen per uur stoppen. Het gaat om de stoptrein Den Haag-Leiden-Schiphol-Almere en de nieuwe sprinter Schiphol-Hoofddorp-Leiden v.v. Dit meldde wethouder Leo van der Zon dinsdagavond in de raadscommissie Ruimte.

Spoorbeheerder ProRail zal op 19 mei het station opleveren. De gemeente hoopt rond die tijd de aanleg van het stationsplein en de weg naar het station aanbesteed te hebben. De bedoeling is dat hier dan ook zo snel mogelijk mee begonnen wordt.
Bron

Gaaf. Ligt er een compleet af station een half jaar stof te happen tot de gemeente er eens een weg naartoe gebouwd heeft :') Dis is 1845 mên :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95782644
Ik zie het inderdaad vaak bij de trein naar Amersfoort, Enschede/Groningen/Leeuwarden. Komt in twee delen binnen, eerst een stuk uit Rotterdam, dan uit Den Haag (of omgekeerd). Meestal dan.
En dan zie je dus iedereen dringen om in dat eerste kleine stukje trein te komen omdat ze denken dat dat de hele trein is...

Zolang je halverwege het perron een sein op geel-knipper ziet staan weet je zeker dat er nog een deel aankomt! :)
pi_95782672
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:06 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen :'). Erg grappig omdat sommige mensen denk dat de trein vijf minuten te vroeg vertrekt..
Ik heb bij NS mee gemaakt en dan lopen ze even door de treinen om het te zeggen dat ze gaan koppelen.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  woensdag 20 april 2011 @ 22:21:39 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95783183
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:13 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb in eerdere delen ook al eens geroepen dat het iets is waar ze naar moeten kijken. Een simpel lichtlijntje op het perron zou genoeg moeten zijn. Voor de blinden en slechtzienden moet dan nog iets bedacht worden.
Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_95783208
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:14 schreef Temlin het volgende:

[..]

Ik heb bij NS mee gemaakt en dan lopen ze even door de treinen om het te zeggen dat ze gaan koppelen.
Staan soms mensen nog relaxt op het perron :').
  Redactie Sport woensdag 20 april 2011 @ 22:25:23 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_95783387
quote:
Ach ja, op Drienerlo zie je ook wel eens Buffeltjes voorbij komen met rangeersein, aangezien deze in Enschede vertrekken van een ander spoor dan dat ze binnenkomen.

http://www.spoornieuws.nl/index?page=foto&img=311 dus bijvoorbeeld
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_95783420
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc.
Waarbij zich dus de merkwaardige situatie voordoet dat HELEMAAL NIEMAND weet hoe lang een trein is. Publiek niet, trdl niet, MCN niet, HC niet. Bijsturing zou het kunnen weten, maar of kennis DAARvandaan ooit de werkvloer bereikt? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95784083
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:06 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ik heb meegemaakt in Utrecht dat ze toch floten, deuren dicht dan koppelen en weer open doen :'). Erg grappig omdat sommige mensen denk dat de trein vijf minuten te vroeg vertrekt..
Ach gewoon een speelgoed fluitje meenemen naar 't station en er op random momenten even hard op blazen werkt ook al. :P
  woensdag 20 april 2011 @ 22:42:47 #45
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95784286
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Helaas zijn de samenstellingen niet altijd zoals verwacht. Defecte stellen, tekort op eindstations, etc etc.
Wat kan mij het nou schelen wat de samenstelling had moeten zijn? JUIST bij afwijkingen zou er aangegeven moeten kunnen worden hoe lang de trein dan wél is.
pi_95784371
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:42 schreef ReisT het volgende:

[..]

Wat kan mij het nou schelen wat de samenstelling had moeten zijn? JUIST bij afwijkingen zou er aangegeven moeten kunnen worden hoe lang de trein dan wél is.
En een ICE of Thalys die in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt kan ook worden omgeroepen, dus blijkbaar is er wel een voorziening aanwezig waarmee de omroep van dit soort gegevens kan worden voorzien. :?
pi_95784431
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:43 schreef Igen het volgende:

[..]

En een ICE of Thalys die in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt kan ook worden omgeroepen, dus blijkbaar is er wel een voorziening aanwezig waarmee de omroep van dit soort gegevens kan worden voorzien. :?
Dat is heel anders, daarvan hoef je alleen maar te weten of hij onverwacht gedriehoekt heeft moeten worden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95784542
Dit kwam ik tot eind vorig jaar ook geregeld tegen, nu gelukkig niet meer trouwens:

Trein bestaande uit 3 delen ICMm komt binnen in Deventer, met op de 3 delen 'Enschede', 'Ensched'e en 'Deventer'.
Ook op het bord boven het perron staat dat het laatste treinstel te Deventer achter zal blijven.
De laatste twee delen (dus ook 1 waar 'Enschede' op staat) worden echter afgekoppeld. Nee, ook in de trein was dat niet omgeroepen, blijkbaar wist alleen de lokale rangeer-machinist dat er twee af moesten en hoefde dat niet doorgecommuniceerd te worden met de reizigers of het rijdend personeel :N

Maar goed, ze hebben nu de omloop enigszins veranderd, en op het tijdstip waar bovenstaande zich vorig jaar nog geregeld voordeed rijden nu alle 3 de stellen door naar Enschede ^O^
pi_95784836
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:46 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dit kwam ik tot eind vorig jaar ook geregeld tegen, nu gelukkig niet meer trouwens:

Trein bestaande uit 3 delen ICMm komt binnen in Deventer, met op de 3 delen 'Enschede', 'Ensched'e en 'Deventer'.
Ook op het bord boven het perron staat dat het laatste treinstel te Deventer achter zal blijven.
De laatste twee delen (dus ook 1 waar 'Enschede' op staat) worden echter afgekoppeld. Nee, ook in de trein was dat niet omgeroepen, blijkbaar wist alleen de lokale rangeer-machinist dat er twee af moesten en hoefde dat niet doorgecommuniceerd te worden met de reizigers of het rijdend personeel :N

Maar goed, ze hebben nu de omloop enigszins veranderd, en op het tijdstip waar bovenstaande zich vorig jaar nog geregeld voordeed rijden nu alle 3 de stellen door naar Enschede ^O^
Dat zal wel opgevallen zijn door een enorme hoeveelheid GtbV's op die verbinding. Ik zou niet weten hoe iemand daar anders ooit achter gekomen moet zijn :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95784942
Mja, het resultaat was meestal dat de trein met 5 minuten vertraging uit Deventer vertrok om toch al die mensen nog de gelegenheid zich in het voorste treinstel te wurmen...
Ik heb meer dan eens maar de stoptrein gepakt die er achteraan kwam... Die was ook stervensdruk, maar 90% daarvan stapte in Deventer Colmschate alweer uit :)
pi_95785313
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is heel anders, daarvan hoef je alleen maar te weten of hij onverwacht gedriehoekt heeft moeten worden.
Waar het om gaat is volgens mij dat er heel veel verschillende systemen zijn. Ritschema's voor machinisten, procesplannen voor treindienstleiders, vertrekstaten op de stations, informatievoorziening via de CTA's en omroep, enzovoort. Dat zijn vast allemaal losstaande systemen, die allemaal afzonderlijk met de normale dienstregeling geïnitialiseerd moeten worden en die ook allemaal afzonderlijk aangepast moeten worden bij een onverwachte wijziging.

Nou ja, niet helemaal dan. Ik kan me zo voorstellen dat de vertragingsgegevens uit het treinnummervolgsysteem en procesplanwijzigingen worden gebruikt om automatisch informatie over vertragingen en spoorwijzigingen aan te geven en om te roepen.

En er is dus blijkbaar ook een procedure aanwezig waarmee het CTA en omroepsysteem duidelijk kan worden gemaakt dat een trein vandaag in omgekeerde volgorde rijdt. Volgens mij kan de computer dat niet zelf uitvogelen, maar zijn er dus bedrijfsprocedures om die gegevens op de goeie plek te krijgen. Bijvoorbeeld een treindienstleider die het na een driehoeken in de juiste computer invoert, of dat doet wanneer een machinist opbelt dat z'n trein verkeerd om staat, weet ik veel.

Dan lijkt mij dat het ook mogelijk moet zijn om een afwijkende treinlengte o.i.d. ook op dezelfde manier in het proces van informatievoorziening op te nemen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:01:36 ]
pi_95785589
ik snap sowieso niet waarom ze in deventer een stel achter laten en dan terug uit enschede weer aankoppelen :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 23:10:14 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95785896
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar het om gaat is volgens mij dat er heel veel verschillende systemen zijn. Ritschema's voor machinisten, procesplannen voor treindienstleiders, vertrekstaten op de stations, informatievoorziening via de CTA's en omroep, enzovoort. Dat zijn vast allemaal losstaande systemen, die allemaal afzonderlijk met de normale dienstregeling geïnitialiseerd moeten worden en die ook allemaal afzonderlijk aangepast moeten worden bij een onverwachte wijziging.

Nou ja, niet helemaal dan. Ik kan me zo voorstellen dat de vertragingsgegevens uit het treinnummervolgsysteem en procesplanwijzigingen worden gebruikt om automatisch informatie over vertragingen en spoorwijzigingen aan te geven en om te roepen.

En er is dus blijkbaar ook een procedure aanwezig waarmee het CTA en omroepsysteem duidelijk kan worden gemaakt dat een trein vandaag in omgekeerde volgorde rijdt. Volgens mij kan de computer dat niet zelf uitvogelen, maar zijn er dus bedrijfsprocedures om die gegevens op de goeie plek te krijgen. Bijvoorbeeld een treindienstleider die het na een driehoeken in de juiste computer invoert, of dat doet wanneer een machinist opbelt dat z'n trein verkeerd om staat, weet ik veel.

Dan lijkt mij dat het ook mogelijk moet zijn om een afwijkende treinlengte o.i.d. ook op dezelfde manier in het proces van informatievoorziening op te nemen.
Je zegt het goed. Er zijn erg veel systemen, terwijl het beter is om één meer geïntegreerd systeem te hebben, zodat de kans op fouten veel kleiner is en als je het goed doet de reiziger er mee geholpen is.

Er tegen in te brengen is dat je wel erg veel informatie aan de concurrenten weggeeft, zoals de omlopen van treinstellen, de lengtes van treinen, etc.

Maar als je delen van het systeem af kunt schermen voor de buitenwereld dan zou het zo moeten kunnen zijn dat er veel partijen mee geholpen zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95785898
Omdat ze in de spits op het drukste traject dan met meer stellen heen en weer kunnen rijden (gedeelte van de trein hoeft niet naar Enschede, kan dus eerder weer op de terugweg gebruikt worden), en buiten de spits omdat de ruimte om 'm in Enschede aan de kant te kunnen houden ook maar beperkt is.
Zoiets, maar dan nog een sausje van hogere wiskunde, en de ritschema's, procesplannen, bijsturing en wat al niet meer waar Igen het ook al over had.
pi_95786943
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:05 schreef Yreal het volgende:
ik snap sowieso niet waarom ze in deventer een stel achter laten en dan terug uit enschede weer aankoppelen :')
Minder mat.
Doen ze op de MLL ook. Trein rijdt tot Gorinchen met 6 bakken en 3 daarvaan gaan weer terug Dordrecht zonder reizigers, puur omdat er anders een treinstel extra nodig was.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95787617
quote:
14s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je zegt het goed. Er zijn erg veel systemen, terwijl het beter is om één meer geïntegreerd systeem te hebben, zodat de kans op fouten veel kleiner is en als je het goed doet de reiziger er mee geholpen is.

Er tegen in te brengen is dat je wel erg veel informatie aan de concurrenten weggeeft, zoals de omlopen van treinstellen, de lengtes van treinen, etc.

Maar als je delen van het systeem af kunt schermen voor de buitenwereld dan zou het zo moeten kunnen zijn dat er veel partijen mee geholpen zijn.
ProRail mag dat soort dingen toch wel weten, lijkt mij? Voor de gewone dienstregeling weten ze het sowieso toch al, lijkt mij, om de dienstregeling überhaupt te kunnen ontwerpen, om te zien of de treinen wel langs de perrons passen, etc.

Maar misschien zouden ze iets kunnen bedenken dat de software in de trein automatisch de samenstelling van de trein aan het treinnummervolgsysteem van ProRail doorgeeft. Dan moet het toch geen probleem zijn voor ProRail om ook iets zinnigs op de CTA aan te geven of desnoods lampjes langs de perronrand te laten branden o.i.d.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2011 23:42:12 ]
pi_95787621
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:27 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Minder mat.
Doen ze op de MLL ook. Trein rijdt tot Gorinchen met 6 bakken en 3 daarvaan gaan weer terug Dordrecht zonder reizigers, puur omdat er anders een treinstel extra nodig was.
Leeg?

Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst?
pi_95787884
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leeg?

Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst?
Hangt er maar net vanaf in welke richting er een vervoersvraag is op welk tijdstip he :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 april 2011 @ 23:45:34 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95787904
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef Igen het volgende:

[..]

ProRail mag dat soort dingen toch wel weten, lijkt mij? Voor de gewone dienstregeling weten ze het sowieso toch al, lijkt mij, om de dienstregeling überhaupt te kunnen ontwerpen, om te zien of de treinen wel langs de perrons passen, etc.

Maar misschien zouden ze iets kunnen bedenken dat de software in de trein automatisch de samenstelling van de trein aan het treinnummervolgsysteem van ProRail doorgeeft. Dan moet het toch geen probleem zijn voor ProRail om ook iets zinnigs op de CTA aan te geven of desnoods lampjes langs de perronrand te laten branden o.i.d.
Mee eens, alleen zie de bedrijven maar eens te overtuigen dat dit in het belang van de reizigers en ook de treindienstleiders is. ProRail weet niet van alle treinen de lengtes, getuige het feit dat er af en toe een bak buiten het perron staat.

Het is voor de machinisten ook handig dat ze een richtpunt hebben waar ze moeten stoppen. Er staan bakborden, maar zeker bij combineren/splitsen is dat lang niet altijd genoeg.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95788132
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:40 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leeg?

Is dat stel niet beter te gebruiken? Bijvoorbeeld om te koppelen aan een trein richting Dordrecht of een extra (snel)dienst?
Geen tijd voor. De trein Uit Dordrecht komt om .29 aan. De trein uit Geldermalsen vertrekt op .34. Daarin moet het een heel stuk terugrijden tot voor de wissels. Komt nog bij dat het spits is en de Spoorwegovergang dan al veel teveel dicht is.
Extra sneltreindienst gaat het niet worden. Staat te lang stil in Hardinxveld en heeft geen tijd om op Sliedrecht/stadspolders te stoppen. Komt nog bij dat de spitsrichting in de avond richting Gorinchem is.
Maar voor volwaardige dienst heb je in de spits 8 stellen nodig en dit vond arriva het schijnbaar niet waard. Zeker omdat je richting Geldermalsen maar 1 trein nodig hebt die 6 bakken is. De rest is met 3 bakken al ruim.

Hoe ze het 's ochtends doen weet ik overigens niet. Zal er eens een keer op letten. Want Gorinchem is niet geschikt voor rangeerbewegingen en 6 bakken is pure noodzaak in de ochtendspits.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95788716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:49 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Geen tijd voor. De trein Uit Dordrecht komt om .29 aan. De trein uit Geldermalsen vertrekt op .34. Daarin moet het een heel stuk terugrijden tot voor de wissels. Komt nog bij dat het spits is en de Spoorwegovergang dan al veel teveel dicht is.
Extra sneltreindienst gaat het niet worden. Staat te lang stil in Hardinxveld en heeft geen tijd om op Sliedrecht/stadspolders te stoppen. Komt nog bij dat de spitsrichting in de avond richting Gorinchem is.
Maar voor volwaardige dienst heb je in de spits 8 stellen nodig en dit vond arriva het schijnbaar niet waard. Zeker omdat je richting Geldermalsen maar 1 trein nodig hebt die 6 bakken is. De rest is met 3 bakken al ruim.

Hoe ze het 's ochtends doen weet ik overigens niet. Zal er eens een keer op letten. Want Gorinchem is niet geschikt voor rangeerbewegingen en 6 bakken is pure noodzaak in de ochtendspits.
Ja dat snap ik dus niet. Je hebt op dat stukje 2 treinen per uur in beide richtingen, klaar. Hoe ga je dan tijdswinst pakken door stellen af te kopelen halverwegen?
pi_95788871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja dat snap ik dus niet. Je hebt op dat stukje 2 treinen per uur in beide richtingen, klaar. Hoe ga je dan tijdswinst pakken door stellen af te kopelen halverwegen?
Tijdwinst? Materiaalwinst.
In plaats van dat er een extra stel meegaat naar Geldermalsen, wordt het teruggestuurd naar Dordrecht, zodat dit stel weer eerder in de spitsrichting ingezet kan worden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95789074
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht?
pi_95789135
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Yreal het volgende:
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht?
Nee, gaat als leeg mat terug. Er is geen tijd om het aan de andere trein te koppelen. En dan moet de hoofdader van het Gorinchemse verkeer ook gekruisd worden en die weg zit al dicht genoeg in de avondspits.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 00:09:31 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95789137
Je kunt zo momenteel in de spits met 6 stellen rijden en eentje op reserve of in onderhoud te hebben. Ook kun je besluiten om voor de drukste trein een stel extra door te laten rijden naar Geldermalsen als alle 7 stellen aanwezig zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:08 schreef Yreal het volgende:
oh wacht effe, dus er rijden 2 stellen van dord naar gor, dat 2de stel word afgekopeld, trein verder naar geldermalsen en dat andere stel word weer aangekoppeld op de trein naar dordrecht?
Nee, dat andere stel rijdt er los achteraan en koppelt in Dordrecht aan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95789185
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:09 schreef Peterselieman het volgende:
Je kunt zo momenteel in de spits met 6 stellen rijden en eentje op reserve of in onderhoud te hebben. Ook kun je besluiten om voor de drukste trein een stel extra door te laten rijden naar Geldermalsen als alle 7 stellen aanwezig zijn.
Dat gebeurt ook. Tevens stelt arriva zich zo in staat de GTW's overdag te wassen en toch een reservestel te hebben.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95789239
Dat klinkt als behoorlijk inefficient gebruik van je treinen en machinisten, om een volle en een lege trein achter elkaar aan te hebben rijden.

staan trouwens best wat vertragingen op de borden, is er nog iets speciaals aan de hand?
pi_95789305
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 00:11 schreef Yreal het volgende:
Dat klinkt als behoorlijk inefficient gebruik van je treinen en machinisten, om een volle en een lege trein achter elkaar aan te hebben rijden.

staan trouwens best wat vertragingen op de borden, is er nog iets speciaals aan de hand?
Een extra trein is blijkbaar duurder. Want een trein door laten rijden naar Geldermalsen is nog inefficienter, want die krijg je toch niet vol.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95789310
Voornamelijk oude lijn en utrecht -> amsterdam. Sneltreinen naar Amsterdam die 3 kwartier vertraagd zijn, sprinters naar den haag met +35. Das toch behoorlijk voor zo'n laat tijdstip
pi_95800635
NS weer lekker bezig dit weekend. Omdat er bij lage zwaluwe werkzaamheden zijn vervalt de 1900 tussen Breda en Den haag, waardoor Centraal alleen met een stoptrein vanuit Rotterdam te bereiken is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95801008
quote:
13s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:20 schreef Ascendancy het volgende:
NS weer lekker bezig dit weekend. Omdat er bij lage zwaluwe werkzaamheden zijn vervalt de 1900 tussen Breda en Den haag, waardoor Centraal alleen met een stoptrein vanuit Rotterdam te bereiken is.
Misschien rijdt er van Rotterdam Centraal wel een IC naar Den Haag HS, waarvandaan je ongeveer zandkorrelduizend trams naar Centraal kunt nemen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95801895
quote:
3s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Misschien rijdt er van Rotterdam Centraal wel een IC naar Den Haag HS, waarvandaan je ongeveer zandkorrelduizend trams naar Centraal kunt nemen?
Ja, met als meest gereden, tram 9, en waar wil tokkie-Nederland heen met pasen en lekker weer?(het is geen ikea :') )
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95802166
Scheveningen Noorderstrand? :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 21 april 2011 @ 13:03:26 #74
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95802241
Keukenhof?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_95802256
quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Scheveningen Noorderstrand? :9
Ja. Dinsdag nog mee geweest en dat kreng zit om 2 uur nog gewoon vol hoor, op een werkdag.
Dus met pasen helemaal.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:06:53 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95802379
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Keukenhof?
Die ligt niet in de buurt van Den Haag :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95802464
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die ligt niet in de buurt van Den Haag :+
Des te meer reden om er naar toe te gaan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:13:11 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95802605
quote:
6s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:09 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Des te meer reden om er naar toe te gaan.
Mja, je struikelt er in het voorjaar over de toeristen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 21 april 2011 @ 13:24:28 #79
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95803118
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Die ligt niet in de buurt van Den Haag :+
Tram 9 vol met Keukenhof-toeristen laden, deuren vergrendelen, en op een dieplader naast de Keukenhof dumpen. Win-win-situatie.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_95803795
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Tram 9 vol met Keukenhof-toeristen laden, deuren vergrendelen, en op een dieplader naast de Keukenhof dumpen. Win-win-situatie.
Ik stel eerder voor om met pasen de ikea vol te laten lopen en er daarna een koepel van 10 centimeter dik lood overheen te leggen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 21 april 2011 @ 13:42:55 #81
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95803919
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:39 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik stel eerder voor om met pasen de ikea vol te laten lopen en er daarna een koepel van 10 centimeter dik lood overheen te leggen.
Ook goed. Als het maar niet met de IKEA in Groningen gebeurt, daar wil ik nog af en toe wel eens heen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 april 2011 @ 13:43:26 #82
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95803939
Die Ikea is niet vol te krijgen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95804073
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ook goed. Als het maar niet met de IKEA in Groningen gebeurt, daar wil ik nog af en toe wel eens heen.
Als het maar niet met pasen is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 21 april 2011 @ 13:48:32 #84
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95804159
quote:
10s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Als het maar niet met pasen is.
Nee hoor, ik ga meestal doordeweeks. De kleine houdt van Zweedse gehaktballetjes.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 21 april 2011 @ 13:59:38 #85
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95804653
quote:
14s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:43 schreef Peterselieman het volgende:
Die Ikea is niet vol te krijgen ;)
De parkeerplaats daarintegen. :X
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_95806335
Staat hier op schiphol een witte trax voor een fyra, en mijn sneltrein naar leiden staat al weer 12 minuten stil :O
pi_95808049
Maar nog even flash, hoe wil je al die paashazen, die met dit zonnige weer zondag en maandag naar het strand willen in Den haag vanaf HS gaan verwerken? De auto is ook geen optie, want tokkie Nederland staat ook in de rij om de ikea Delft te bereiken.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95811243
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 15:31 schreef Ascendancy het volgende:
Maar nog even flash, hoe wil je al die paashazen, die met dit zonnige weer zondag en maandag naar het strand willen in Den haag vanaf HS gaan verwerken? De auto is ook geen optie, want tokkie Nederland staat ook in de rij om de ikea Delft te bereiken.
Oh ehmm. Niet mijn probleem :s)

Ik dacht dat jij een makkelijke manier zocht om naar CS te komen. Indachtig de verwachte drukte zou ik dat stukje gewoon gaan lopen eigenlijk :)

Maar als het helemaal vastloopt daar, tsja dan loopt het helemaal vast daar. Ik kan er niet wakker van liggen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_95811614
Totdat het over een fyra zou gaan :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_95812149
2,5 uur over Amsterdam Bijlmer arena => leiden. :% :'(
pi_95812385
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:50 schreef Ascendancy het volgende:
Totdat het over een fyra zou gaan :')
Hou eens op met je getroll :*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 21 april 2011 @ 17:36:09 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95813328
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 14:40 schreef Yreal het volgende:
Staat hier op schiphol een witte trax voor een fyra
Kan kloppen, dat is een van de nieuwe locs. Die gaan niet rood worden, maar wel van een Fyra-sticker voorzien worden.
pi_95814713
Helemaal wit verder? Dat kan er best mooi uitzien denk ik. Al snel beter dan dat gifgroen....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 21 april 2011 @ 18:19:36 #94
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95814793
Wit met een rood Fyra logo wordt het dan?

Zeg maar precies het tegenovergestelde van dit:

  donderdag 21 april 2011 @ 18:19:55 #95
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95814803
-oeps-
pi_95814832
quote:
5s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Helemaal wit verder? Dat kan er best mooi uitzien denk ik. Al snel beter dan dat gifgroen....
Best mooi? Dat ding is binnen een paar weken smerig.
  donderdag 21 april 2011 @ 18:22:58 #97
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95814895
Hier zomaar nog wat plaatjes:


Sluitseintjes in Rotterdam


Nieuwe stationnetje Houten
pi_95814918
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:20 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Best mooi? Dat ding is binnen een paar weken smerig.
Nou ja, die rijtuigen blijven toch ook best mooi schoon? sws kan je ze natuurlijk iedere week ff door de wasstraat gooien of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 21 april 2011 @ 18:58:19 #99
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95816379
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:22 schreef ReisT het volgende:
Hier zomaar nog wat plaatjes:

[ afbeelding ]
Sluitseintjes in Rotterdam

Dat Rotterdam CS wordt straks ook wel mooi als het klaar is volgens mij. Door die hoge perronoverkapping lijkt het wel mooi ruim.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  donderdag 21 april 2011 @ 19:02:54 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95816591
ik ben benieuwd naar die über mega maxi turbo kraan die ze daar gaan bouwen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')