James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 20:30 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! [ Bericht 99% gewijzigd door James1988 op 02-02-2011 20:32:56 (OP erbij) ] | |
ziggyziggyziggy | woensdag 2 februari 2011 @ 20:31 |
Hai. | |
dan13lv | woensdag 2 februari 2011 @ 20:31 |
zo die taurus trek snel op ![]() | |
greavy | woensdag 2 februari 2011 @ 20:32 |
Een dagje Keulen, trams, treinen en bussen Zaterdag, 29 Januari 2011. Ver in het verleden een ticket geboekt bij NS HiSpeed voor mij en mijn moeder, om een dagje naar Keulen te gaan. Echter, mijn moeder is ziek, dus ik heb een maat gevraagd om mee te gaan. Het plan zou nu zijn om het OV van Keulen te bewonderen, voornamelijk de tram.
![]() Tram 18 naar Bonn kwam binnen http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F ![]() Lijn 3 naar Mengenich Ook stond lijn 159 naar Poll te wachten: ![]() Daar even buiten gekeken, en toen weer met de tram 18 door naar Thielenbruch. Daar ook even rondgekeken. http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Oud en nieuw http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F De in/uitgang van Thielenbruch http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Ditmaal gingen wij met lijn 3 die met de nieuwste soort trams reed. Vanaf Thielenbruch zijn wij naar Steigerwald-Siedlung gegaan, en daar overgestapt op de lijn 4 naar Schlebusch. http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Daar viel mij ook gelijk de grote koppeling op (afstand tussen beide trams): http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Lijn 4 naar Schlebusch In Schlebusch zijn wij weer gekeerd naar Bf Deutz. Daar moesten wij de tunnel in, om met lijn 1 naar de Bensberg te gaan. Omdat de reisgenoot nog wou roken, even naar buiten gegaan. Ondertussen bedachten wij ons dat het ook leuk zou zijn om met lijn 9 naar Königsforst te gaan, en daar bus 423 naar de Bensberg te nemen. Dus wij hadden alsnog de tram naar Bensberg laten schieten, en gekozen voor de tram naar Königsforst. Eenmaal in Königsforst aangekomen de bustijden even opzoeken. Een leuke extra is dat in Königsforst de trams nog over de keerlus rijdt. Wat is hiervan de reden? Ook aangezien aan beide kanten gewoon een cabine zat (2 stellen). Onze bus kwam over ongeveer 20 minuten, dus onderstaande foto's nog even geschoten: ![]() De tram op de keerlus http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Lijn 154 In de bus naar de Bensberg ook nog een paar leuke foto's genomen. Een leuke lijn. Ik denk dat ik mij ook wel in die bussen zou vermaken. gezien de omgeving daar. De buschauffeur had door dat wij uit Holland kwamen (Hij zei ineens Holland Holland). Onderweg nog een beetje gebabbeld. Een leuke chauffeur met humor ![]() Te Bensberg: http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Bus 423 naar Berg. Gladbach http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Stijle helling.. http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Tram 1 naar Keulen Weiden West, te Bensberg Te Bensberg hadden wij de tram net gemist omdat wij nog een paar foto's wouden maken, dus dat werd 15 minuten wachten wat uiteraard geen probleem was ![]() Deze lijn 1 hebben wij helemaal naar Köln Weiden West uitgereden, en zijn daar de tram gaan verlaten om met de S-bahn naar Hbf te gaan (plan was eerst even naar Flughafen). http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F De tram 1 naar de Bensberg retour http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F De achterste tram vertrok net, de voorste kwam net aan http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Een korte cargo ![]() Ook nog een ekte Diesel In Hbf hebben wij uiteindelijk de EuroCity die met een 101 nog geplaat cq gefilmd. http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Bus te Keulen Hbf http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F ICE te Keulen Hbf http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F BR143 met Dosto te Keulen Hbf ![]() EuroCity naar Hamburg Altona, te Keulen Hbf En omdat de Niehl Sebastianstrasse toch wel een leuke straat is voor Sebastiaan, toch maar even daar heen gegaan. Jammer dat het al aardig donker begon te worden! http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F Toen zijn wij terug gegaan naar Keulen Hbf, en eerst eten gehaald. http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F En Duits eten mag niet ontbreken, Currywurst mit Pommes Terug op Hbf troffen we om 19:10 de EuroCity ook nog, die met een Taurus reed. ![]() Toen kwam vrij snel onze ICE ook al aan, met plusminus 10 minuten vertraging. Te Utrecht waren dat nog maar 3 minuten ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 03-02-2011 08:49:24 ] | |
greavy | woensdag 2 februari 2011 @ 20:33 |
En daar was het verslag. Lekker uitgebreider als op OHIH, want die gasten zijn ook gek. Ik mag daar niet posten van de noodontgrendeling.... | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 20:39 |
Die Taurus is zo te zien gehuurd van MRCE Dispolok. Leuk verslag! ![]() | |
galtfactory | woensdag 2 februari 2011 @ 20:40 |
Ik hoop dat het juist staat want ik wilde wat ervaringen aanhoren van mensen die gebruik hebben gemaakt van de hoge snelheidstrein in Nederland. Hoe staat het met het gratis? internet en de prijzen eerste klas in vergelijking met de normale treinen? | |
Ireyon | woensdag 2 februari 2011 @ 20:46 |
Internet zal voorlopig nog niet in Fyra te vinden zijn. Gewoon mobiel bereik kun je ook een dikke 20% van het traject wel vergeten. Van de prijzen staat een mooi overzichtje op de Website. | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 20:50 |
Leuk verslag ja, greavy! ![]() Mooi om te zien dat ze een nieuwe bestemming voor de lokomotieven van de Br. 143 hebben gevonden. Dat blijft toch een van mijn lievelingstreinen. ![]() En als geheime tip voor als het weer eens druk in de ICE is: gewoon op de bahn.comfort plekken gaan zitten. Die zijn gegarandeerd niet gereserveerd. Weliswaar hebben mensen met een bahn.comfort-kaart voorrang, maar zo veel zijn dat er toch niet. En ook zonder bahn.comfort-kaart mag je er gewoon gaan zitten, maar veel mensen weten / durven dat niet. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 20:51:29 ] | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 21:02 |
Weleens het hele traject tussen Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf in de `Bordbistro´ gestaan omdat het zo druk was en het één van de zeldzame keren was dat ik geen reservering had. | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 21:04 |
De enige HST in Nederland met wifi aan boord is de Thalys, dit is gratis voor reizigers in de eerste klas, reizigers in de tweede klas betalen. Hoe de snelheid is? Geen idee. Nooit gebruikt, behalve de portal. En die was niet echt snel. ![]() | |
greavy | woensdag 2 februari 2011 @ 21:06 |
Maar als je van trein wisselt met iets van 200-300 man dan heb je echt niet de zitplaats voor het uitkiezen, en dan zitten er ook al 200 man in die andere ICE. | |
greavy | woensdag 2 februari 2011 @ 21:50 |
Pompleures. Mijn hele uitgetypte bericht is weer eens verkleuwt... Edit: Ik zie nu dat SoundDragon mij daar een PB over stuurde... Stonden teveel foto's in enzo ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 22:01 |
Ik vond het wel leuk om te zien ![]() | |
greavy | woensdag 2 februari 2011 @ 22:07 |
Ja, was iets met maar 10 foto's per post enzo dat hier een tijdje geleden was afgesproken.. | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 22:14 |
Dat is heul geen afspraak. Ik zie liever die tientallen foto's in één keer dan dat ik overal op moet klikken. ![]() | |
Sounddragon | woensdag 2 februari 2011 @ 22:17 |
Inderdeed, ik had ze ook allemaal kunnen deleten, nu heb ik RSI van het linkjes veranderen ![]() Er is een tijd geleden afgesproken dat we het hier een beetje een PRAAT topic zouden houden, en niet laten verzanden tot een spotters topic, wat vol staat met afkortingen en spotterslatijn waar niemand buiten jullie iets mee kan. Tevens was er afgesproken dat er niet meer als 10 piçs in een verslag zouden staan om het een beetje leuk te houden voor iedereen; niet iedereen vindt dat geweldig.. het is een kleine moeite om de rest onder een linkje in een album te zetten, dan kan iedereen die dat wil, daar lekker op klikken. Voor spotters en andere treinenfapper hobbyisten is er plek zat op het net, laten we het hier op FOK! wat toch een discussieforum is, gewoon lekker 'gewoon' houden, en toegankelijk voor iedereen die iets met treinen heeft .. Dat wil overigens niet zeggen dat er helemaal geen spots meer gepost mogen worden, want ook dat vindt iedereen leuk, iets aparts mag best wel gepost worden, maar hou het een beetje binnen de perken ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 22:19 |
Maar als je nou 3 berichten plaatst met 4 foto's..dan heb je het zelfde ![]() | |
Sounddragon | woensdag 2 februari 2011 @ 22:20 |
Mjah, kijken hoe ver je kan gaan mag altijd; ik kan je alleen vertellen dat een post verwijderen een allejezus eind rapper gaat als posten ![]() | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 22:24 |
Ik snap dat `gezeur´ over dat er foto's gepost worden serieus niet. Van oorsprong is dit het treinenfototopic (Wie heeft er mooie treinpics?). Dat daar `praat´ en `nieuws´ aan toegevoegd is, vind ik helemaal prima (treintopic #2: Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.). Sowieso vind ik dat alles gerelateerd aan treinen hier gepost mag worden. Maar klagen over (teveel) foto's slaat echt nergens op. | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 22:34 |
Helemaal mee eens. Het is gewoon lastig om een mooie selectie van foto's te maken als je er zoveel hebt. Ik heb 171 foto's gemaakt op InnoTrans (zie linkje in OP) en daar, met veel pijn en moeite, de 25 in mijn ogen mooiste uit gekozen en hier gepost (in september). Dat nog verder terugbrengen is juist a-motiverend om überhaupt nog foto's te posten, of om er iets bij te vertellen. Zeker bij een zeer gevarieerd aanbod is het gewoon bijna niet te doen om dat te beperken tot 10 foto's. Ik heb geen enkel probleem met 30 foto's in een post. Leuk zelfs! Edit: en oh, ik heb daarstraks greavy's foto's bekeken vanaf mijn iPad (voordat de post werd verbouwd) en toen vond ik het leuk om te zien. Ik ga echt geen 30 linkjes aanklikken om foto's te bekijken hoor ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 februari 2011 @ 22:37 |
Mits van te voren geresized om de mobiele users (dat zijn er steeds meer) een beetje te ontzien, lijkt me daar niet direct een probleem mee. BEHALVE als 80 % over bussen, trams, roltrappen en andere onzin blijkt te gaan, zoals hier. | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 22:39 |
Fles ![]() Overigens, zullen we deze discussie verplaatsen naar [PTA FAQ & Feedback] ? Dan hier even een fotootje om het weer on-topic te brengen: ![]() 21 april 2009 Twee Thalys-treinstellen staan te Paris Nord te wachten op een volgende lading reizigers. | |
Duvel | woensdag 2 februari 2011 @ 22:40 |
Ik denk dat het exacte aantal niet het allerbelangrijkste is, maar er ook een link met de kwaliteit gelegd moet worden. Als James al zegt dat ie van 171 terug gaat naar 25 dan komt me dat wel bekend voor: je mag wel enigszins kritisch zijn op wat je post. Daar is volgens mij die 10 foto's op gebaseerd: dat iemand niet de hele inhoud van zijn geheugenkaart uitbraakt in het topic. | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 22:41 |
`Mobiele users´ gebruiken maar een `mobiele layout´ en bekijken het topic met foto's maar uitgebreid elders op een computer. | |
Sounddragon | woensdag 2 februari 2011 @ 22:42 |
Dat bepaal jij niet ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 22:43 |
![]() De Berlijn trein wachtend op een trein van tegengestelde richting. Foto is van vorig jaar toen er nog enkel spoor lag ivm Almelo Verdiept. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 22:50:27 ] | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 22:44 |
Ik zie helaas geen foto ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 22:45 |
Imageshack flipt m | |
Dr_Flash | woensdag 2 februari 2011 @ 22:46 |
Dat is volslagen onzin natuurlijk. | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 22:46 |
Sowieso, altijd maar `online´ moeten zijn overal. ![]() Natuurlijk bepaal ik dat niet en is iedereen vrij om dat wel te doen, maar ga dan niet zitten klagen omdat alle foto's niet (snel genoeg) laden. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 22:50 |
Nu wel ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 februari 2011 @ 22:51 |
Komt me bekend voor ja ![]() Heb zo eens de trein naar Mariënberg gemist omdat een trein richting Hengelo vertraagd was ... Ik kon in Mariënberg gelukkig de trein naar Zwolle nog net halen. Was tijdens het rondje dat ik 9 verschillende treinmaatschappijen in Nederland aandeed. | |
Dr_Flash | woensdag 2 februari 2011 @ 22:53 |
NS, NS Regio, NS HiSpeed en al dat soort onzin zeker ![]() Dan maak ik liever een rondje langs alle provinciehoofdsteden ![]() | |
James1988 | woensdag 2 februari 2011 @ 22:59 |
Uit de oude doos:![]() 30 juli 2008 Na een bezoekje aan Antwerpen is het tijd om weer huiswaarts te keren. NMBS-locomotief 1191 komt hier het diepste niveau (niveau -2) van Antwerpen Centraal binnengereden, achter zich een sleep ICRm-rijtuigen. De geelrode locomotieven zijn inmiddels vervangen door mintgroene Traxx-locomotieven omdat de reeks 11.8 onbetrouwbaar zou zijn. Ook de Traxx-locomotieven blinken niet altijd uit in betrouwbaarheid. In 2008 was men nog vol optimisme en waren de ramen van de rijtuigen voorzien van grote stickers waarop stond dat deze rijtuigen naar de HSL zouden gaan. De Beneluxtrein had eigenlijk allang vervangen moeten zijn door een fonkelnieuwe hogesnelheidstrein, maar die liep vertraging op. Inmiddels is de toekomst van HSA (het bedrijf wat namens NS Internationaal de dienst op de HSL uitvoert) allesbehalve rooskleurig, het is zelfs nog niet eens zeker of Fyra ooit tot Brussel zal rijden. | |
Peterselieman | woensdag 2 februari 2011 @ 23:04 |
NS Regio was niet meegeteld, Wel Arriva, NS, VSM, Veolia, Syntus, DB Regio, Prignitzer Eisenbahn, NS Hispeed, Connexxion | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 23:16 |
Vandaag de treinkaarten thuisgestuurd gekregen. Vrijdag 11 maart a.s. ga ik voor een persoonlijk dagrecord in treinkilometers. ![]() IC (10)518: Leeuwarden 05.45u - Amersfoort 07.22u (ICM) IC 1618: Amersfoort 07.24u - Schiphol Airport 08.08u (ICM) THA 9318: Schiphol Airport 08.31u - Paris Nord 11.35u (Thalys) ICE 9555: Paris Est 13.08u - Frankfurt (Main) Hbf 16.58u (ICE 3) ICE 2556: Frankfurt (Main) Hbf 17.42u - Köln Hbf 20.05u (ICE ?) ICE 120: Köln Hbf 20.46u - Utrecht Centraal 22.58u (ICE 3) IC 585: Utrecht Centraal 23.21u - Zwolle 00.14u (ICM) IC 10787: Zwolle 00.59u - Leeuwarden 01.59u (ICM) Totaal 2.009 kilometer. | |
Crientj | woensdag 2 februari 2011 @ 23:19 |
Antwerpen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 2 februari 2011 @ 23:23 |
Zit nog wel wat rek in dus. Die vanuit K naar Utrecht komt ook uit Frankfurt. EN in Parijs is ook tijd over.l | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 23:28 |
Klopt, ja... Echter `moet´ ik wel via de conventionele route over Koblenz Hbf en Bonn Hbf om extra kilometers te maken. Net als dat ik via Utrecht Centraal ga en niet bij Arnhem alweer naar het Noorden. Wilde per se door de 2.000. ![]() | |
Temlin | woensdag 2 februari 2011 @ 23:29 |
Je komt 2 kilometer te kort ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 februari 2011 @ 23:31 |
Ach, tijd zat om in Parijs 2 kilometer met de RER te gaan ofzo. | |
Socios | woensdag 2 februari 2011 @ 23:32 |
Nee, hoor. Alles exact uitgerekend. Meerdere bronnen gebruikt. Lijnfolders uit de trein van Deutsch Bahn, Kursbuch Deutsche Bahn, het Spoorboekje van NS, Internationaal Spoorboekje Thomas Cook. Bij kleine verschillen tussen sommige bronnen (1 of 2 kilometer) zelfs de `laagste opgave´ gekozen. | |
Temlin | woensdag 2 februari 2011 @ 23:38 |
Dat bedoelde ik niet, 2011 kilometer in 2011. Blijkbaar was het niet grappig ![]() | |
bork | woensdag 2 februari 2011 @ 23:44 |
hihi, ik trek mij eigen conclusies (laat ik trouwens wel even hier zeggen dat ik nergens vanaf weet en nergens iets mee te maken heb, maar ik vind het wel een leuke doch onverwachte ontwikkeling). Gezellig jongens! ![]() | |
greavy | donderdag 3 februari 2011 @ 06:25 |
Ik heb 27 foto's gepost, ik had die dag 131 foto's gemaakt. Dus ja, ik heb ook erg lopen filteren. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 3 februari 2011 @ 06:28 |
Ik bemoei me er niet te veel mee, maar ik kom hier niet voor foto's van bussen en roltrappen en voor vertragingslogboeken. En het even snel bijlezen op de mobiel is wel wat lastig als ik via 3G of GPRS tientallen foto's moet laden. Nee, ik heb op mijn werk en onderweg geen wifi. | |
Anne | donderdag 3 februari 2011 @ 08:43 |
Punt ![]() | |
greavy | donderdag 3 februari 2011 @ 14:44 |
Op OpeensHadIkHet een interessant bericht:Aldus Marc-Sch De treinen zitten dus gevuld in de spits voor zo'n 35% | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 14:48 |
Dat is nog niet de helft van de gemiddelde spitsbezetting van NS-materieel. Buiten de spits (20.30 's avonds) is de bezetting slechts 4% waar dit gemiddeld nog steeds 29% is bij NSR. | |
Temlin | donderdag 3 februari 2011 @ 16:19 |
Interessante cijfers ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 17:13 |
Hee moet je nou eens kijken ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2011 @ 17:28 |
Wat is er bijzonder aan ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 18:13 |
Het is nieuw ![]() ![]() En blijkbaar is er dus een campagne gaande om meer en meer van die dingen te plaatsen, alleen heb ik geen idee waar allemaal ![]() | |
dennistd | donderdag 3 februari 2011 @ 18:57 |
Beetje overdreven lijkt me, en waarom juist dat traject ![]()
| |
Mathijz | donderdag 3 februari 2011 @ 19:19 |
Geen idee, weet ook niet welke stuk ze nu laten vervallen. Site van de NS geeft ook niks aan. | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 19:22 |
waar haal je dat vandaan? | |
Mathijz | donderdag 3 februari 2011 @ 19:26 |
Site van prorail, daarom is de communicatie ook zo lekker ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 19:27 |
Belachelijk zeg ![]() | |
greavy | donderdag 3 februari 2011 @ 19:29 |
Vandaag even bij de "Brug over de Oude Maas" (tussen Dordrecht en Zwijndrecht) geweest omdat ik las dat er 5x Plan V in de InterCity naar Venlo zat, die om 15:31 van Dordrecht vertrekt (Normaal een ICRm TD-10 stam). En beter te vroeg dan te laat, gelijk nog een paar kiekjes gemaakt.![]() ERS 189 met beladen containertrein, te Brug over de Oude Maas ![]() 2x SLT-IV als Stoptrein naar Dordrecht, te Brug over de Oude Maas ![]() 2x VIRM-IV als Sneltrein naar Amsterdam, te Brug over de Oude Maas ![]() 2x Arriva E-GTW 2/8 'Spurt' te Brug over de Oude Maas En toen kwam dan ook het Plan V: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 19:31 |
Deze vind ik mooi ![]() Alleen ik had denk ik EEN stap naar voren gezet, qua lantaarnpaal gesproken ![]() | |
greavy | donderdag 3 februari 2011 @ 19:38 |
Hmm. Ja, een stap naar voren was achteraf niet slecht geweest. | |
CantFazeMe | donderdag 3 februari 2011 @ 21:23 |
Waar is het grappige omroep topic gebleven? Of zit ik in het verkeerde fora? | |
greavy | donderdag 3 februari 2011 @ 21:30 |
Staat in General Chat ![]() Mooiste of leukste omroepbericht in de trein deel 5 [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 03-02-2011 21:36:34 ] | |
Crientj | donderdag 3 februari 2011 @ 21:55 |
Lalala. Weer iets met de overweg in Bilthoven, Leyenseweg. ![]() AGAIN. xD, veiligste overgang, mn neus.
| |
bork | donderdag 3 februari 2011 @ 22:12 |
zie http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/072abcc2.wmv | |
Temlin | donderdag 3 februari 2011 @ 22:30 |
Ligt het aan mij of staan daar ook geen borden die aangeven dat er een overweg komt ![]() | |
Fixers | donderdag 3 februari 2011 @ 22:30 |
Het staat inmiddels ook bij de NS te lezen. k vind het ook apart om dan alleen daar de treindienst aan te passen. Zou het zijn omdat de kop van Noord-Holland een relatief smalle landstrook is met aan twee kanten water? | |
Crientj | donderdag 3 februari 2011 @ 22:31 |
Dat klopt. Je hebt alleen vanaf de kant van brandweer/politiebureau een waarschuwingsbord. Maar vanaf de Plus helemaal niets. | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 22:37 |
Leuk om te zien: hoe Marokko zijn mobiliteit verder aan het ontwikkelen is. Hogesnelheidstreinen (TGV Duplex), Prima 2-locomotieven en Citadistrammetjes. Deze maand in 360 (vanaf 4:20 ongeveer). | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 23:12 |
Nou dat lijkt me niet, het IJsselmeer is binnenwater gewoon. En dan nog, er wordt alleen maar windkracht 8 voorspeld, en alleen maar aan de kust. Daar de treindienst op gaan aanpassen is volstrekte waanzin. Maar misschien is "de treindienst aanpassen" gewoon hip, dat kan ook. | |
Peterselieman | donderdag 3 februari 2011 @ 23:15 |
Uhuh. Je zou eerder verwachten dat ze de dienst op de Hoekse Lijn dan in gaan krimpen. | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 23:15 |
Cabride op de HSL, en dan versneld. Schiphol - Rotterdam in 7 minuten: | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 23:18 |
ik moet zaterdag naar Zandvoort. Waar kan ik een tank huren? | |
Temlin | donderdag 3 februari 2011 @ 23:26 |
Tof ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 3 februari 2011 @ 23:26 |
Amersfoort Vlasakkers | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 23:33 |
Klopt, maar voorlopig is het enige wat daar rijdt Thalys en het hangt er maar net van af of een Thalys-machinist gelegenheid ziet om een cabvideo te maken. Deze is ook wel leuk, alleen klopt er iets niet. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 3 februari 2011 @ 23:35 |
Gaaf ![]() | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 23:43 |
Doen we! | |
Temlin | donderdag 3 februari 2011 @ 23:52 |
![]() Deze ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 3 februari 2011 @ 23:54 |
Wat aan die tweede ook mooi is dat het over de oude route via Den Haag gaat, en dus helemaal niet over de HSL. ![]() | |
Temlin | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:13 |
Dat ook ![]() | |
KapiteinT | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:31 |
In Hoofddorp hangen ze ook sinds een jaartje. Geen idee welke stations nog meer. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:33 |
Hmm... kan me herinneren dat daar ook nog iets tegen een geluidsmuur staat of zo. Moet zaterdag toch in die buurt zijn.... ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:42 |
Het kan er ook mee te maken hebben dat de schommelboten regelmatig de bovenleiding naar beneden trekken en dat ze voor de zekerheid de gevolgen van een eventuele draadbreuk willen beperken. Zeker omdat de storm in Noord-Holland het hevigste zou zijn. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:43 |
dude, er wordt kracht 8 verwacht. Stormachtige wind. Het is niet alsof de Apocalyps losbreekt of zo. | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:45 |
Klopt, maar een andere reden is er niet te bedenken. Het is natuurlijk ook veel te voorbarig om bij een briesje wind zoiets te doen. | |
KapiteinT | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:46 |
Dat is de Zuidtangenthalte, maar die is inmiddels vervangen door een andere, omdat deze niet goed tegen harde wind konden. Ik moet zaterdag werken, dus misschien zie ik je nog. ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:48 |
Het stuk vanaf ongeveer 04.00 is het stuk waarin ik erg veel uren heb gewerkt, vanaf de funderingen van de kolommen waar het viaduct op is gebouwd, tot en met de kilometerslange geluidwerende glazen wanden, én het stukje tunnel tot aan de bocht voor Rotterdam CS, ik heb zelfs met de kraan in de Diergaarde gestaan om aan het viaduct te werken ![]() Leuk om ze eens terug te zien, en dit is nog de goede kant op ook ![]() ![]()
| |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:51 |
Bestaat dat nog als zodanig ja, dat opschrift? Foto is van september 2003, lang voordat ik iets met bordjes deed eigenlijk... | |
KapiteinT | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:53 |
Het zou kunnen dat één van de twee oude haltes er nog staat, maar dan zijn ze zonder dak en zijn er waarschijnlijk een paar letters weggevallen. De Zuidtangenthaltes zijn de afgelopen jaren flink verloederd. Vandaar dat ze nu allemaal worden vervangen. De nieuwe haltes hebben niet een dergelijke opschrift. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 00:53 |
hoere. Dan moet ik dus de beste kiezen uit die paar foto's van 2003 ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 4 februari 2011 @ 01:02 |
Of je keilt ze onder een linkje ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 01:06 |
Tegen wie heb jij het nou? | |
James1988 | vrijdag 4 februari 2011 @ 01:25 |
Misschien worden morgen die maatregelen in Noord-Holland genomen om de overlast van bomen op het spoor voor de rest van het land (lees: de treinen naar Maastricht/Heerlen) te beperken. Net als Brabant en Limburg werden losgekoppeld toen het dreigde te gaan sneeuwen. | |
Sounddragon | vrijdag 4 februari 2011 @ 01:57 |
Tegen jou, of begreep ik je verkeerd ?? ![]() | |
Socios | vrijdag 4 februari 2011 @ 03:13 |
Sowieso, HSL Zuid ![]() | |
CantFazeMe | vrijdag 4 februari 2011 @ 06:37 |
Bedankt! | |
Stefanovic83 | vrijdag 4 februari 2011 @ 09:15 |
Hier nog een artikeltje over de problematiek van HSA, afkomstig uit 'het veld', in dit geval de consultancy-wereld (= veld want consultancy-bureau BCG heeft het onderzoek gedaan waar Schulz over rapporteerde) http://www.consultancy.nl(...)financiele-problemen Beetje ingewikkeld stuk en ik kan er weinig concreets uit halen, maar jullie vinden het vast interessant ![]() | |
Temlin | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:18 |
Belachelijk dat er minder treinen rijden?
| |
Ascendancy | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:27 |
Laat ze. Je mag hier geen somda-taal praten maar ondertussen weet iedereen het beter dan pro-rail. | |
Temlin | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:33 |
![]() | |
ReisT | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:42 |
Toch snap ik niet meteen wat ze hier nou mee proberen te bereiken. Er rijden dus minder treinen, maar de treinen die wel rijden hebben daardoor niet minder last de wind of eventuele omvallende bomen. De 'knip' in doorgaande verbindingen is nog wel te begrijpen (sneeuwbaleffect voorkomen) maar waarom dan minder treinen? Er ja het is ook wel erg opvallend dat er steeds weer nieuwe problemen bedacht worden waar het treinverkeer vroeger niet of nauwelijks last van had (of je hoorde er tenminste niets over). Eerst kreeg je die blaadjes op de rails, toen was de sneeuw de boosdoener en nu ineens weer de wind... | |
Temlin | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:48 |
Allemaal te verklaren door 1 simpel feit: Meer treinen. | |
Mathijz | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:48 |
Massa van een lege oplegger is wel even anders dan die van een trein, ze rijden ook niet langzamer door de wind. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 10:49 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 11:04 |
Voor mensen met tijd over: ik kwam namelijk gisteren op Youtube een cabinerit met een wadloper tussen Leeuwarden en Stavoren tegen: Het filmpje komt uit 2005. Op dat moment stond het bord van snelheid minderen tot 40 km/h er nog ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 4 februari 2011 @ 11:50 |
En toen stond de watersportwinkel er ook nog ![]() | |
Temlin | vrijdag 4 februari 2011 @ 12:44 |
Een verzakking ![]() | |
Lord_Brett_Sinclair | vrijdag 4 februari 2011 @ 14:16 |
Vroeger had men er net zo veel last van, alleen maakte men zich er minder druk om. Alleen nieuwer materiaal heeft meer last van bladeren omdat de remblokken niet meer direct op het rijvlak van de wielen drukken. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 4 februari 2011 @ 15:19 |
Vroeger kon je nog niet via internet al tijdens je vertraagde reis mensen vinden die mee wilden klagen. Vroeger waren treinen nog lomp, zwaar en sterk en gleden ze niet achterwaarts de helling weer af. Vroeger kon je nog echt bij een persoon van vlees en bloed een treinkaartje kopen. Vroeger probeerden ze niet 10 treinen per uur over 1 stukje spoor te proppen. Vroeger werkten er nog echte kerels met kolenschoppen op de trein. Vroeger was alles natuurlijk beter. Vroeger bla foo bar etc niet. Vroeger buzzwoorden--. Vroeger. ![]() | |
bork | vrijdag 4 februari 2011 @ 16:12 |
Daar komt nog achteraan Vroeger toen ons pap nog Noorman was en poep met de lange "oe" werd geschreven ![]() | |
Socios | vrijdag 4 februari 2011 @ 16:16 |
De `gammele´ treintjes van tegenwoordig kunnen niets meer hebben. ![]() Plan V en ICM, dat raast overal doorheen. | |
Ascendancy | vrijdag 4 februari 2011 @ 16:28 |
Inderdaad, die gammele ICE gaat ook bij continu kapot. ![]() | |
Lord_Brett_Sinclair | vrijdag 4 februari 2011 @ 16:29 |
ICM heeft anders goed last van blaadjes.. driverse stations er mee "doorheen geraast" eeh gegleden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 16:34 |
Toen de guldens nog getimmerd werden ![]() | |
Brembo | vrijdag 4 februari 2011 @ 17:30 |
http://twitter.com/#!/NSCommunicatie lol ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 4 februari 2011 @ 17:56 |
Toen de lucht nog schoon en seks nog vies was. | |
Watertornado | vrijdag 4 februari 2011 @ 17:59 |
Toen de mannen nog van staal waren en de schepen van hout. | |
greavy | vrijdag 4 februari 2011 @ 18:36 |
![]() Er werd ook gewerkt bij Lombardijen. Alhoewel ze daar maar kort weg zijn geweest. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 18:55 |
![]() Met dank aan Pintaxi Ede ![]() Er moet maar eens een lijst opgedoken worden met alle stations waar ze dit gaan doen... | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 18:57 |
Ik word nu al gek van de aangepaste omroep van Arriva. Bij ieder station omroepen dat je vooral niet moet vergeten om uit te checken | |
greavy | vrijdag 4 februari 2011 @ 19:02 |
In Lombardijen zijn ze weggehaald om gewassen te worden, zijn er maar 4-5 dagen weg geweest ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:01 |
kwam nog een opmerkelijk plaatje tegen dat ik nog even wilde delen vandaag:![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:04 |
Wehehehe. NoordNed is nog niet helemaal weg ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:06 |
stond de hele dag er nog op trouwens ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:12 |
damn, dat had ik moeten weten dan had ik de camera ook er even bij gepakt. Leeuwarden is ook nog niet helemaal NoordNed-vrij, want het fietsenhokje naast het Arriva-kantoor is nog altijd groen/paars | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:14 |
het noordned kantoor staat er ook altijd nog hoor in Leeuwarden ![]() ![]() volgens mij staat het er nog steeds op, even snel de trein pakken dus ![]() en als je ziggyziggy lief aankijkt, kan hij de bordjes ook aanpassen toch ![]() | |
greavy | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:18 |
Arriva weg, Noordned terug met de Wadjes ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:27 |
DIT | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:29 |
Ik kan vast op een onbewaakt moment de CTA's wel aanpassen. ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:34 |
Ziggy ik weet dat je het kan, ik ben vroeger vaak genoeg in het trdl centrum in groningen geweest ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:44 |
Weet ziggy ook precies waar alle per ongeluk nooit verwijderde flapjes zitten dan? | |
carboni | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:52 |
Overigens zal DDZ de prijs over nemen van het lelijkste materiaal op de rails. Die witte kozijnen ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 20:59 |
zonder die witte kozijnen ziet het er nog redelijk uit, nu lijkt het net een pakjes boot met die raampjes ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 4 februari 2011 @ 21:03 |
Ik vind ze leuk. ![]() Bedankt trouwens voor de links ![]() | |
KapiteinT | vrijdag 4 februari 2011 @ 21:26 |
De voorkant is anders ook wel ernstig lelijk. ![]() | |
James1988 | vrijdag 4 februari 2011 @ 21:28 |
Die kozijnen zijn inderdaad best wel lelijk... naar het schijnt komt dat door het materiaal wat daarvoor gebruikt wordt. Het front is gewoon het huidige DD-AR met een ander likje verf, niet veel bijzonders daar. Naar mijn mening blijft V250 het lelijkste materieel wat er in Nederland is. Daarna volgen de wadslopertjes. Helemaal aan de top (mooiste dus ![]() | |
dan13lv | vrijdag 4 februari 2011 @ 21:31 |
wadlopers zijn helemaal niet lelijk ![]() ze zijn juist mooi ![]() | |
James1988 | vrijdag 4 februari 2011 @ 21:59 |
Safety in the Channel Tunnel 02/02/2011 Following the declarations on Tuesday, 1 February about safety rules in the Channel Tunnel and their possible evolution, Patrick Kron, Chairman and CEO of Alstom, re-states that the safety rules remain under the exclusive responsibility of the appropriate authorities - the Inter-Governmental Commission and not of Eurotunnel nor of Eurostar. Today, these rules lay down two essential conditions: • A concentrated power system (power cars at the front and back end of the train-set) to avoid all possible risk of fire along the length of the train, contrary to the distributed power system; • A train length of 400 metres, which is greater than the distance between the Tunnels existing emergency exits (located at every 375 metres), thus allowing a safe evacuation. Alstom, which, like its competitor in the Eurostar tender, is in a position to offer trains using the two technologies distributed or concentrated power is not aware of any safety study likely to conclude that either one or other of these present conditions for Tunnel traffic could be lifted. Simple declarations or mock evacuation exercises cannot take the place of a full safety study. It is absurd to state that it is a political and not a technical choice to allow or not allow - trains non-compliant with the present rules to operate in the tunnel. This declaration aims to pressure the authorities who have jurisdiction in the matter of safety to adapt the rules to a specific train type, whereas, in all parts of the world, it is the trains which are adapted to safety rules and not the reverse. Bron: Alstom.com | |
dennistd | vrijdag 4 februari 2011 @ 22:15 |
Waarom zou een trein van 400 meter veiliger zijn dan een trein van 200 meter? Ok, je moet misschien aan beide uiteindelijk hoogstens 40 meter lopen naar de nooduitgangen, maar is dat zo'n probleem? Vind het nogal een hoog jankgehalte hebben van Alstom... | |
James1988 | vrijdag 4 februari 2011 @ 22:23 |
Ik denk dat de gedachte achter die regel is dat je in de trein veilig bent. De tunnel zou mogelijk gevuld kunnen zijn met rook of gassen afkomstig van de brand, waarbij je in de trein veilig bent omdat die eigenlijk geheel afgesloten is m.u.v. de deuren tegenover de nooduitgangen. Het heeft een hoog jankgehalte, dat ben ik met je eens. Maar het zijn Fransen... dat zit nou eenmaal in hun karakter. En Alstom heeft er een groot belang bij als zij in het gelijk worden gesteld. Het contract waar het over gaat is een contract ter waarde van ¤ 600 miljoen. Dat is een heel erg fors bedrag en Alstom wil die order natuurlijk graag binnenslepen. Vandaar dat ze iedere mogelijkheid aangrijpen om toch in het gelijk gesteld te worden. Zeker wanneer ze dit netjes via de regeltjes en wetten die er zijn kunnen spelen. | |
James1988 | vrijdag 4 februari 2011 @ 23:48 |
Eurotunnel Says Distributed-Drive Trains Safer, Figaro Reports By Francois de Beaupuy - Feb 2, 2011 8:00 AM GMT+0100 Groupe Eurotunnel SA Chairman Jacques Gounon said yesterday that trains made by Siemens AG with motors under each carriage are less risky in the undersea tunnel between Britain and France than those with a locomotive at each end, Le Figaro reported. Gounon would like to see German train operator Deutsche Bahn AG get approval from the U.K. and French governments to run such distributed-drive trains through the tunnel by the 2012 London Olympics, the newspaper said. Alstom SA and the French government protested when train operator Eurostar Group Ltd. decided in October to buy Siemens trains that dont comply with the tunnels current safety requirements, Le Figaro said. Bron: Bloomberg | |
Zug-Chef | zaterdag 5 februari 2011 @ 00:11 |
Vind het eigenlijk nog wel meevallen, en dat voor een raampjes-trein ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 5 februari 2011 @ 00:16 |
Zijramen weg & donkere vlak naar beneden (tot onder middenfrontsein) doorgetrokken. | |
James1988 | zaterdag 5 februari 2011 @ 00:24 |
Hm, grappig. Naar het schijnt staat in het contract met AnsaldoBreda dat ze na het opleveren van het eerste functionele stel nog 4 maanden de tijd hebben om de rest te leveren. Kennelijk staat niets gespecificeerd over wanneer het eerste functionele stel geleverd moet zijn ![]() | |
Fixers | zaterdag 5 februari 2011 @ 07:05 |
Zijn die dingen echt wit, is het niet een beschermfolietje wat er nog op kleeft? 't Past met dat wit heel niet bij de kleurstelling van andere NS treinen. | |
Fixers | zaterdag 5 februari 2011 @ 09:17 |
Hoeveel wordt dat spoor langs de Maliebaan nog gebruikt? Mijn trein moest net wachten bij de Aansluiting bij Blauwkapel op een goederentrein, met volgens mij steenkool, die vanuit de richting Hilversum/Amsterdam die richting de stad reed. Ik dacht dat dat spoor er nog hoofdzakelijk voor het museum lag. In mijn herinnering loopt dat spoor ook over het museumterrein. Maar de laatste keer dat ik daar was is een jaar of 20 terug. Lijkt me vreij ongewenst om daare met zware goederentreinen doorheen te rijden. | |
dennistd | zaterdag 5 februari 2011 @ 11:25 |
Even een afbeelding erbij voor de duidelijkheid:![]() De trein kwam dus uit het noorden (Hilversum, Hvs) en ging naar het zuiden (Maliebaan, Utm)? Die route wordt inderdaad nauwelijks nog gebruikt door goederentreinen, met name omdat je vanaf de Maliebaan alleen nog richting Arnhem kunt en niet meer naar Geldermalsen/Den Bosch. Als je via Maliebaan gaat kom je inderdaad door het spoorwegmuseum. | |
Peterselieman | zaterdag 5 februari 2011 @ 11:29 |
Er zijn dit weekend werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht, dus dan willen ze nog wel eens goederentreinen direct door Maliebaan sturen om Utrecht Centraal wat te ontlasten. | |
Temlin | zaterdag 5 februari 2011 @ 11:31 |
Dat zal niet lang meer kunnen.
| |
Zug-Chef | zaterdag 5 februari 2011 @ 11:44 |
Door werkzaamheden tussen Asd en Ut worden goederentreinen vanuit Beverwijk/Amsterdam richting Utrecht en verder omgeleid via Hilversum. Treinen die doorgaan naar Geldermalsen/Betuweroute gaan vervolgens bij Blauwkapel weer rechtsaf en via Utrecht Centraal. Treinen die doorgaan naar Arnhem en Emmerich, kunnen eventueel ook nog via de Maliebaan. De trein die je zag betreft de lege kalktrein uit Beverwijk naar Flandersbach in het Ruhrgebiet en ziet er ongeveer zo uit: ![]() | |
Fixers | zaterdag 5 februari 2011 @ 14:43 |
Toch niet Zug, het waren wel van die zelflossende wagons. Maar niet de kalktrein, ze zaten niet onder het witte poeder en ik zag duidelijk zwarte bergjes boven uitsteken. | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 12:02 |
![]() Arriva E-GTW 2/8 'Spurt' opweg naar Geldermalsen, te Dordrecht - Groet aan de Machinist terug! ![]() Arriva E-GTW 2/8 'Spurt' opweg naar Geldermalsen, te Dordrecht Wantijbrug ![]() Arriva E-GTW 2/6 'Spurt' 10407 opweg naar Dordrecht, te Dordrecht Wantijbrug - Groet aan de Machinist terug! ![]() En bij station Dordrecht Stadspolders word druk gewerkt aan (o.a.) een tweede perron. Maar daarover komt later wel meer. | |
Rdaalwil | zondag 6 februari 2011 @ 12:55 |
Sinds wanneer kan je vanaf Roosendaal naar Groningen ![]() Want het staat op NS.nl .. heel vreemd | |
Socios | zondag 6 februari 2011 @ 12:58 |
Komt door werkzaamheden tussen Amersfoort en Zwolle. De Intercity vanuit Groningen gaat over in de 3600. | |
Rdaalwil | zondag 6 februari 2011 @ 13:07 |
Oww oké. Maar moeten ze dat niet aangeven dan? Op het station zelf staat Zwolle.. | |
KapiteinT | zondag 6 februari 2011 @ 13:10 |
Waarschijnlijk kunnen de CTA's (de borden boven het perron) geen Groningen weergeven. Waarschijnlijk roepen ze het wel om in de trein. | |
Zug-Chef | zondag 6 februari 2011 @ 13:11 |
Waarom zou men. De enige sterveling die die hele reis wil maken heet Socios of Greavy, denk ik ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 13:11 |
Het bord in Groningen zal wel geen flapje voor Roosendaal in zitten. | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 13:14 |
Misschien omdat er *veel* mensen zijn die Groningen-Amersfoort of vv reizen, die je zo gerust zou kunnen stellen dat ze niet bang hoeven te zijn om in Zwolle door de drukte de aansluiting te missen? ![]() | |
KapiteinT | zondag 6 februari 2011 @ 13:18 |
Rdaalwil heeft het over het bord in Roosendaal. Daar komen mensen die Groningen-Amersfoort doen niet echt langs. ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 februari 2011 @ 13:19 |
Er is dit weekend 's avonds laat geloof ik zelfs een trein die helemaal Groningen - Vlissingen doet | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 13:38 |
![]() | |
Mr.Jorn. | zondag 6 februari 2011 @ 14:36 |
Gaat niet door, omdat het VIRM stel in Roosendaal moet blijven. Anders zou de trein inderdaad overgaan op de stoptrein naar Vlissingen. | |
Ireyon | zondag 6 februari 2011 @ 14:41 |
En ikke ![]() maar geen tijd voor ![]() | |
Brembo | zondag 6 februari 2011 @ 15:19 |
Denk wel de langste durende treinverbinding in Nederland ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 16:29 |
Dus ik zat vandaag, het kwam zo uit, voor het eerst sinds m'n ongeluk in de Merwede-Lingelijn, of in een trein OP die lijn zo u wilt. Een biertje te doppen natuurlijk, want dat hoort erbij ![]() Word ik daar ineens aangesproken door een Steward, of Stewardess zo u wilt, van Arriva, dat dat niet mag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 16:47 |
den helder/schagen naar Maastricht is toch de langste treinverbinding? | |
Peterselieman | zondag 6 februari 2011 @ 16:51 |
Klopt. In de ochtend komt er één slag vanuit Den Helder die helemaal door gaat naar Maastricht. | |
Zug-Chef | zondag 6 februari 2011 @ 16:56 |
Is er al. Bij de metronom, rijdt met name diverse RE-verbindingen rond Bremen/Hamburg/Cuxhaven/Hannover, geldt een absolutes Alkohol konsum verbot. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 16:57 |
Niet waar. Den Helder - Amsterdam - EIndhoven - Maastricht is 298 km Roosendaal - Nijmegen - Zwolle - Groningen is 311 km. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 16:58 |
Suf. Jij hebt dat ook al eens aan den lijve ondervonden of...? | |
Zug-Chef | zondag 6 februari 2011 @ 17:00 |
Nee, nouja, heb er enkele ritten meegemaakt maar toen was er onbewust geen alcohol in het spel. | |
Peterselieman | zondag 6 februari 2011 @ 17:00 |
Die laatste rijdt normaal gesproken niet ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 17:43 |
Ja zo kan ik het ook ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 6 februari 2011 @ 18:53 |
Er zit in de reguliere dienstregeling ook zo'n leuke trein. De intercity Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal zit gekoppeld aan de intercity Amsterdam Centraal - Enkhuizen, en zodoende staat op de trein ook 'Enkhuizen' als je in Amersfoort in stapt. Maar op het perron staat eindbestemming Amsterdam Centraal. Nee, geen 'ontbrekende flapjes', Amersfoort heeft elektronische CTA's ![]() | |
Kentekenplaat | zondag 6 februari 2011 @ 18:59 |
Vroeger had je leuke rechtstreekse treinen: Groningen - Maastricht Groningen - Valkenburg Amsterdam (of was het Zandvoort) - Luxemburg En die laatste met ICM-rijtuigen. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 19:14 |
amsterdam naar polen. berlijn trein ![]() | |
Brembo | zondag 6 februari 2011 @ 19:27 |
Maar dan wel overstappen bij de grens bij de laatste trein ICM in Belgie :x. Trouwens dan is Amsterdam - Moskou de langste treinverbinding ![]() | |
Zug-Chef | zondag 6 februari 2011 @ 19:34 |
Nou nee als je zo gaat beginnen is Moskou - Wladiwostok de langste :-} | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 19:40 |
Ik zou het alleen doen als er ICRm in zat, maar er zat VIRM in... Er waren wel 4 man uit Groningen die het deden "omdat het kon" | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 19:42 |
Sinds DRGL2011 rijdt de BerlijnIC niet meer naar Sczcezin Glowny ofzo. | |
Hugo__Boss | zondag 6 februari 2011 @ 20:21 |
Net vertrokken met de IC vanuit Assen. Het is inderdaad een VIRM. Kan helemaal blijven zitten tot Breda. Of ik daar nou blij mee ben weet ik niet, want het zijn een hoop stations van Zwolle naar Nijmegen. 3 uur en 18 minuten totaal, normaal is het 2 uur en 48 minuten met een beetje geluk. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 20:23 |
Szczecin. Weet je best. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 6 februari 2011 @ 20:37 |
Die plaatsnaam is volgens mij gewoon een opzettelijke pesterij voor buitenlanders. Net als plaatsnamen als Ljubljana, Zalaegerszeg, Hódmezövásárhely of Miercurea Ciuc etc. ![]() Ja, die hebben ook allemaal een station, dus on-topic. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2011 20:40:41 ] | |
KapiteinT | zondag 6 februari 2011 @ 20:55 |
Niks mis mee hoor. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 21:11 |
![]() ![]() Wales dat wordt wel eens tijd ja. Llanfair en dat smalspoorgeweld op Mt Snowdon ![]() Zomervakantie hier aj kum. Me huis schiet toch geen fuck op ![]() | |
Rdaalwil | zondag 6 februari 2011 @ 21:34 |
Bedankt nog voor jullie antwoorden! Het is mij nu veel duidelijker ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 21:36 |
Wij weten ALLES ![]() Vraag is meer "Wat vind jij leuk?" | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 21:49 |
![]() 3x Plan V opweg naar Den Haag als Intercity, te Brug over de Oude Maas ![]() 2x ERS BR189 met containertrein te Brug over de Oude Maas ![]() DDAR opweg naar Amsterdam, te Brug over de Oude Maas ![]() SLT opweg naar Dordrecht, te Brug over de Oude Maas Zo, dat waren ze wel weer voor vandaag denk ik. Bij de laatste paar foto's, rond 15:15/15:30 genomen, is het alleen jammer dat er zoveel bewolking is.. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 21:51 |
ik zat rond 14:00 in een SLT vanuit Lombardijen (jaja de witte letters ![]() ![]() | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 21:53 |
Hmm. Om 14:00 stopte mijn Sneltrein op Lombardijen, toen ging ik even naar Rotterdam. Bleek ik mijn geheugenkaartje vergeten te zijn ![]() Dat word aanstaande week uit school maar even naar Rotterdam. Spoor 4/5/6 zijn weer in dienst ![]() Spoor 8/9 zijn nu afgesloten. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 21:55 |
Hoe is dat nou toch mogelijk? ![]() ![]() | |
Stefanovic83 | zondag 6 februari 2011 @ 21:56 |
Wat een drama! ![]() | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 21:57 |
De SD-kaart zat nog in de laptop... Ben toen maar een rondje gaan lopen en een half uur later terug naar Dordrecht. Toen naar huis, SD-kaart ophalen, en terug naar de brug voor die Plan V's. @Fles, heb jij het naambordje van "Station Dordrecht" ook wat op het stationsgebouw staat (aan de voorkant?). Er staat letterlijk "Station Dordrecht" op. Ik kom er zo vaak, maar vandaag zag ik het pas ![]() | |
Rdaalwil | zondag 6 februari 2011 @ 21:59 |
Dat is wel een goede vraag. Ik heb bijvoorbeeld al paar ritjes door NL gemaakt bv: Van Rsd richting Adam, vanuit Adam richting Arnhem en toen weer terug naar Rsd of Rsd richting Maastricht, Valkenburg, Heerlen en dan weer terug =) Een mooi landschap erbij is ook niet verkeerd ![]() | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 21:59 |
Mooi landschap is Maastricht-Heerlen/Kerkrade. Heerlen-Kerkrade is enkelsporig, maar ook wel de moeite. | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:07 |
Nou ja, als je ECHT een mooi ritje wilt maken, dan pak je in Heerlen of Maastricht (waar je ook maar begint) een Euregioticket en maak je een rondje Heerlen - Aken - Luik - Maastricht of de andere kant op natuurlijk. | |
Ascendancy | zondag 6 februari 2011 @ 22:13 |
Dan mag je zeker niet de thalys/ice tussen aken en luik pakken? | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:16 |
Nee. Maar dat zou ook wel een beetje de pret verkloten. Het is echt een prachtige rit namelijk, die doe je graag met het stoppertje, je verveelt je geen moment ![]() | |
bork | zondag 6 februari 2011 @ 22:16 |
Ah, hoogstwaarschijnlijk vindt jij een van mijn lievelingsstations ook niet zo nice om uit te spreken. Przemysl g[l met streepje erdoor)ówny oh lekker fok neemt geen poolse lettertekens over ![]() ![]() nb: binnen het veeeeeel mooier. | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 22:18 |
De AVV(Aachener Verkehrs Verbund) meldt:
| |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:19 |
Psjemies kwoefnie ![]() | |
bork | zondag 6 februari 2011 @ 22:21 |
bijna P-s-je-mis kwoef-ni is net wat beter | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:22 |
Jonguh, geen grappen nu, ik spreek beter Pools dan jij ![]() | |
James1988 | zondag 6 februari 2011 @ 22:23 |
Als spoor 8/9 in Rotterdam dicht is, komt de sneltrein naar Amsterdam (2200) en de IC naar Den Haag (1900) aan dan op spoor 5/6 of wat? | |
greavy | zondag 6 februari 2011 @ 22:27 |
Vandaag kwamen ze ook aan op spoor 11. Volgens mij word er nog niet goed met sporen indeling gewerkt. Dit zou logisch zijn: richting Dordrecht: Stop- en Sneltreinen kunnen nu op 4, Intercity's op 3. Richting Den Haag: Stop- en Sneltreinen kunnen op 6, Intercity's op 7.. Maar vandaag ging alles door elkaar: Stoppers ri Den Haag op 11, ri Dordrecht op 6. Sneltreinen en IC's ri Den Haag op 6, ri Dordrecht op 3... | |
Kapitein_Schavuit | zondag 6 februari 2011 @ 22:40 |
Is het niet het leukste om gewoon in te stappen en ter plekke ergens uitstappen? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:41 |
Ja, dat vond ik ook toen ik 18 was ![]() | |
Rdaalwil | zondag 6 februari 2011 @ 22:44 |
Dan ga ik dat gewoon doen, zonder doel ergens heen reizen:D En tussendoor foto's maken ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 22:47 |
Mja. Jammer ![]() | |
James1988 | zondag 6 februari 2011 @ 23:21 |
Wat ik zo kan zien aan de reisplanner: - Intercities vanaf spoor 11 - Stop- en sneltreinen vanaf spoor 7 - NS Hispeed (Benelux, Fyra, Thalys) vertrekt van spoor 12 Ofwel... er zit wel wat logica in. | |
bork | zondag 6 februari 2011 @ 23:24 |
Als dat een uitdaging is dan ga ik die aan, ik spreek het wel met een zwaar Goraals accent (net als vroeger in nederland btw ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 23:34 |
S goed. Boek maar een weekendje Jan Kiepura, ik regel wel onderdak. | |
bork | zondag 6 februari 2011 @ 23:36 |
liever andersom ![]() | |
bork | zondag 6 februari 2011 @ 23:40 |
Je zou nu ff op nl 1 moeten kijken | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 23:42 |
Waar ga jij onderdak regelen? | |
Dr_Flash | zondag 6 februari 2011 @ 23:45 |
Pieter v Vollenhoven kapt ermee? | |
Kapitein_Schavuit | maandag 7 februari 2011 @ 00:10 |
Ja, maar is het leuk als 'leek' om vantevoren een lijstje uit te printen met vertrektijden en je daar aan te houden? | |
Dr_Flash | maandag 7 februari 2011 @ 00:12 |
Misschien niet ![]() Maar doe dat dan ook gewoon, en ontdek het ZELF ![]() | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 07:44 |
Nee, dat zit er niet in. Je hebt nu geen Cross-platform tussen Intercity's en Snel- en stoptreinen. Je hebt daar de mogelijkheid voor. Alles richting Dordrecht op spoor 3/4, richting Den Haag en verder op spoor 6/7. Thalys richting Parijs op spoor 1, Fyra uit Amsterdam ook op spoor 1 zoals de hele tijd. Richting Amsterdam op spoor 11. Trein richting Uitgeest/Alkmaar op spoor 12. | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 07:55 |
Een vraag die mensen hier vast weten. 18 Februari wil ik naar Duisburg Hbf. 19 of 20 Februari ga ik weer terug. Ik heb voor 18 Februari mijn Studenten OV. Wat is de goedkoopste mogelijkheid naar Duisburg? Ik denk via Venlo, en daar een enkeltje Duisburg te kopen. Voor de zaterdag wil ik terug via Enschede de grens over. Misschien ook wel een ICE-reservering voor de terugreis, maar dat is nog even bekijken. Op Zaterdag wil ik 's Ochtends naar Emmerich. Dus: Zit ik hier goed mee, via Venlo? En wat is het voordeligst in Duitsland (naar Emmerich en terug)? Is dat het SchönerTagTicket NRW. [ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 07-02-2011 08:01:42 ] | |
Guppy | maandag 7 februari 2011 @ 10:06 |
Tis ook echt nieuwswaardig ja | |
KapiteinT | maandag 7 februari 2011 @ 10:44 |
Het is ook nog eens een behoorlijk onsamenhangend verhaal... | |
Ireyon | maandag 7 februari 2011 @ 11:45 |
97% op tijd.. Wat een onzin.. | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 12:17 |
Aanrijding bij Haren. Men, wat geeft een alarmoproep een herrie... [ Bericht 1% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 07-02-2011 12:24:53 ] | |
James1988 | maandag 7 februari 2011 @ 12:19 |
97% op tijd zal best, als je de uitval niet meetelt. Fyra is juist daarom onbetrouwbaar. | |
JDude | maandag 7 februari 2011 @ 12:28 |
Wat is daar in Bilthoven nou eigenlijk gebeurd? Blijven de spoorbomen daar open als er een trein een nabijgelegen station binnenrijdt, net als in Elst bijvoorbeeld? | |
Crientj | maandag 7 februari 2011 @ 12:30 |
? Dat ding had weer een storing. Kwam een IC aan, bomen ging niet naar beneden, bijna een ongeluk gehad met een taxibusje geval ding. Doet me denken aan vroeger, politie die de bomen omhoog moesten houden omdat ie weer een storing had. Stomme overweg, en ik moet dr steeds over rijden. | |
Dr_Flash | maandag 7 februari 2011 @ 12:32 |
maar knotsrail heeft dat ding toch daags erna gefixt? Dat zouden ze gaan doen iig ![]() | |
JDude | maandag 7 februari 2011 @ 12:32 |
Nou, in de eerste berichten meende ik te lezen dat er een trein door rood was gereden. Als ik vroegah op station Elst op de trein stond te wachten, dan kwam het voor dat het sein bij de overweg op rood stond voor een stoppende trein. De overwegbomen gingen dan pas dicht vlak voor vertrek van de trein, in plaats van al op het moment dat'ie binnenkwam. Maar goed, ik weet dus niet of zulks in Bilthoven ook speelt. | |
Crientj | maandag 7 februari 2011 @ 12:42 |
Ehh. Het is de andere overweg, niet die bij het station. Maar dat met die seinen enzo, dat is op Bilthoven ook? Tenminste, ze gaan bij het station zo laat mogelijk dicht, terwijl die op de Leyenseweg heel snel dicht staan. Behalve als er een IC aan komt, dan staat het sein voor de overweg (Die bij het station) al op groen en gaan de bomen pas veel later naar beneden. Hoor mn pa regelmatig mopperen dat ie weer voor 6 treinen stond te wachten bij de Leyenseweg.. En ja, je had gelijk. Machinist is toen door rood gereden. Bron: RTV Utrecht. Yeah. Rot overweg. | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 13:17 |
Dat heeft te maken met de stop-doorschakeling volgens mij. Als de trein moet stoppen, staat de schakeling op "stop", de slagbomen sluiten dan veel later dan dat de schakeling op "door" staat. | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 13:20 |
Defect aan het spoor Veenendaal C.- Utrecht - Breukelen Tussen Utrecht en Breukelen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten. Door een defect aan het spoor rijden er tussen Utrecht Centraal en Breukelen minder treinen. Prognose: * Treindienst normaal om 15:00 uur. Defect aan het spoor Doetinchem-Winterswijk Tussen Doetinchem en Winterswijk moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten. Door een defect aan het spoor rijden er tussen Doetinchem en Winterswijk geen treinen maar bussen. Prognose: * onbekend. Die 2 storingen zijn ook al sinds vanochtend vroeg actief.. | |
Guppy | maandag 7 februari 2011 @ 13:24 |
Da's inderdaad al sinds vanmorgen, vroeg me al af waarom je dat nog postte | |
Socios | maandag 7 februari 2011 @ 13:25 |
Hadden we allang op NOS-TT 751 gezien. | |
Guppy | maandag 7 februari 2011 @ 13:25 |
En op de trein-app ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 13:59 |
In principe is het zo dat een overweg achter een bediend sein pas dicht gaat als het sein bediend is én een trein in de aankondiging (de ca. 1000 meter voor de overweg) rijdt/staat. Als het sein wordt bediend als de trein al in de aankondiging staat, wordt het pas groen als de overweg dicht is, zonder trein wordt het direct groen. Bij een stop/door-schakeling wordt het sein wel bediend, maar blijft het rood en blijft de overweg nog een tijdje open. | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 14:59 |
In Zeeland word er zelf nog gesleuteld, sowieso te Bergen op Zoom en Goes ![]() Laatst was een HC 'vergeten' te sleutelen: Deuren dicht, hoor je de omroep: "HC, u hebt niet gesleuteld!" Vervolgens ging hij via de cabine naar het perron om alsnog te sleutelen. | |
ReisT | maandag 7 februari 2011 @ 15:00 |
Bovendien heet een trein met 5 minuten vertraging ook "op tijd". 5 minuten is toch een vrij groot deel van die beloofde 20 minuten tijdswinst. Deze zin is ook hilarisch:
![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 15:13 |
Oh, maar dat gebeurt wel meer, in elk geval in het Noorden. In dat geval wordt de vertraging van de stop/door niet bepaald door een tijdrelais, maar door het sleutelen. | |
Dr_Flash | maandag 7 februari 2011 @ 15:15 |
Ik had gisteren een SLT tussen ROtterdam en Dordrecht waar bij elke stop de machinist uit zn hok kwam om te sleutelen. Het leek Friesland wel ![]() | |
Socios | maandag 7 februari 2011 @ 15:19 |
In Friesland heeft men nu afstandsbedieningen. ![]() | |
greavy | maandag 7 februari 2011 @ 15:20 |
Ik reis er dagelijks, maar sleutelen gebeurt daar echt niet hoor ![]() En in het Noorden word nu vanuit de cabine op een oogje gericht. | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 15:23 |
In Groningen ook. Het systeem erachter blijft hetzelfde als sleutelen, en de blauwe sleutelkastjes zijn er ook nog gewoon. | |
dan13lv | maandag 7 februari 2011 @ 15:24 |
klopt, met een laserlampje, alleen als je een conducteur hebt die 3 minuten bezig is om te richten en dan iemand anders het laat doen, is sleutel toch sneller ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 15:25 |
Infraroid, geen laser. En Arriva rijdt zonder conducteurs, de machinist schiet zelf. | |
dan13lv | maandag 7 februari 2011 @ 15:29 |
sorry my mistake, ik bedoelde natuurlijk de machinist ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 februari 2011 @ 15:31 |
Jep, alleen zijn het andere dan vroeger. Vroeger kon je de sleutel er meteen in steken om de overwegen die er achter liggen te bedienen. Nu moet je eerst het kastje openen voordat je er met je sleutel bij kunt. | |
V2 | maandag 7 februari 2011 @ 15:33 |
Benieuwd hoe veilig dat IR-systeem is eigenlijk. Is dat ooit onderzocht, hoe dat werkt en/of hoe veilig het is? | |
#ANONIEM | maandag 7 februari 2011 @ 15:38 |
Wat zou er onveilig aan moeten zijn? Het ergste dat er kan gebeuren, lijkt me, is dat 'ie het niet goed doet. Dan blijft de overweg open en het sein op rood en is de veiligheid dus nog steeds niet in het geding. | |
James1988 | maandag 7 februari 2011 @ 15:45 |
Pieuw pieuw | |
V2 | maandag 7 februari 2011 @ 15:48 |
Ja je kunt er inderdaad weinig mee. Ik doelde eigenlijk op iemand anders met een IR-apparaat die de overweg triggerde, maar het enige dat er dan gebeurt is dat de overweg te vroeg dicht gaat. | |
Peterselieman | maandag 7 februari 2011 @ 15:56 |
Ook dat zal meevallen denk ik, want je kunt niet op elk moment dat pistool richten en hiermee de overweg aansturen. Pas als boven in de paal een lichtje brandt heeft je schietactie kans op succes. Als het lichtje na geschoten te hebben uit gaat weet je dat de overweg dicht zal gaan. | |
Dr_Flash | maandag 7 februari 2011 @ 16:08 |
met sleutelen bedoel ik trouwens de deuren, niet een overweg of zo ![]() | |
Zug-Chef | maandag 7 februari 2011 @ 17:13 |
![]() Met ingang van 5 februari 2011 is ACTS Nederland officieel opgegaan in HUSA Transportation Railway Services. De afgelopen weken waren hiervan de eerste tekenen al zichtbaar. Het begon met de kleine Husa sticker op de 1621, later volgden ook de 7104 (nu 1506) en de 1609. Langzamerhand zal als het goed is, de complete tractievloot in de nieuwe huisstijl worden gestoken. Na een flinke omweg via Tliburg en Arnhem als gevolg van werkzaamheden op de Veluwe tussen Putten en Nunspeet, passeert onder vrij lastige lichtomstandigheden de HTRS 1621 met de volledig beladen containertrein 50044 naar Veendam het station van Meppel. Op de achtergrond is het witte stationsgebouw van het type SS nieuw 3e klasse, daterende uit 1866, te zien. Gelukkig besloot Prorail deze zware trein te laten roestrijden over spoor 4 (niet-perron-spoor), waardoor de trein met zo'n 60km/h op de ISO-400 gevoelige plaat vastgelegd kon worden. Op de voorgrond de losweg die nog af en toe gebruikt wordt om werkmaterieel te stallen. ![]() ACTS, afkorting voor Afzet Container Transport Systeem is al een tijdje in handen van de van Gansewinkel groep. Gans, in het Tsjechisch Husa, verklaard meteen het nieuwe logo op de oranje huif van de eerste fris her-bestickerde g1206. Voorheen ging de lok als 7104 door het ACTS-leven maar aangezien het fabrieksnummer toch echt 500 1506 is, wordt laatstgenoemde nu aangehouden als officieel loknummer. De nieuwe eigenaar van ACTS, HRTS, is een afkorting van Husa Transportation Railway Services. Met aan de haak de volledig beladen trein 50148 uit het Italiaanse Mortara wordt hier het station van Oisterwijk gepasseerd op weg naar de Rotterdamse Waalhaven. | |
Dr_Flash | maandag 7 februari 2011 @ 17:16 |
Ik zag gisteren op de Kijfhoek een 1600 staan in die kleuren. Ik moet telkens aan de Rabo-wielerploeg denken ![]() | |
James1988 | maandag 7 februari 2011 @ 18:37 |
Ik zit nu in een SLT van Den Bosch naar Breda... het ding weet me te vertellen dat het volgende station Utrecht Lunetten is, en dat we daar 1 minuut geleden aan gaan komen (met vertraging). Wat is toch de fascinatie van die dingen met Utrecht Lunetten? ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 7 februari 2011 @ 18:37 |
- insert woordgarpje over treinen en doping - | |
Yreal | maandag 7 februari 2011 @ 23:16 |
Trein ontspoord tussen Hengelo en Duitsland volgens ns.nl maar nog nergens iets te vinden... wie weet er iets? | |
Peterselieman | maandag 7 februari 2011 @ 23:22 |
Schijnt in Oldenzaal een Lintje uit de rails te zijn gelopen. Gevolgen lijken mee te vallen | |
Temlin | maandag 7 februari 2011 @ 23:25 |
Die linten zijn ook klote materieel. Ik verbaas me er nog steeds over dat ze bij Zevenaar naar Didam niet omvallen, zo erg wordt je daar door elkaar geschud. | |
KapiteinT | maandag 7 februari 2011 @ 23:25 |
Treinreiziger.nl meldt het ook, maar heeft tot nu toe verder ook geen informatie. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:01 |
Vervoersbedrijf Syntus verwacht dat de trein tussen Hengelo en Oldenzaal dinsdagochtend rond half 10 weer volgens schema gaan rijden. Syntus Dinsdagochtend vroeg ontspoorde een trein van het bedrijf. Vanwege een wisselstoring reed de trein al langzaam maar ontspoorde toch. De passagiers bleven ongedeerd. Er worden bussen ingezet tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van ongeveer een half uur. rtvoost.nl | |
Crientj | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:11 |
Ontwerpfout bij overweg in Bilthoven Bij de spoorwegovergang in de Leijenseweg in Bilthoven, waar deze week bijna een busje met acht kinderen werd aangereden door een sneltrein is mogelijk sprake van een ontwerpfout. Dat zegt raildeskundige prof. dr. ing. Ingo Hansen van de TU Delft. De chauffeur kon zichzelf en de passagiers ternauwernood redden door een dot gas te geven. De spoorbomen waren niet gedaald, toen de sneltrein Amersfoort-Utrecht luid toeterend kwam aandenderen. De machinist was door een rood sein gereden, zo heeft spoorbeheerder Prorail inmiddels bevestigd. Volgens Hansen is standaard elke overweg uitgerust met detectie die de bomen laat dalen als er een trein aankomt, ook al die een rood sein passeert. Volgens Prorail is bij Bilthoven sprake van een bijzondere situatie, omdat anders de bomen te lang dicht blijven. Dat geeft op zich weer aanleiding tot onveilig gedrag van weggebruikers. Hansen meent dat dat nooit afbreuk mag doen aan de standaard voorziening. Anders ontstaat een veiligheidsrisico. Prorail heeft gisteren maatregelen genomen door de installatie van verbeterde Automatische Trein Beïnvloeding bij twee seinen. Die brengt treinen tot stilstand als de overweg niet dicht is. Bron: AD | |
Crientj | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:15 |
Kortom, ik begrijp er niets van. Na t ongeluk, waardoor die complete overweg vervangen moest worden en deze 'superveilige' overweg er kwam is het alleen maar ellende geweest. Bomen die niet dicht gingen, bomen die niet meer open wilden. Vaak zat gezien dat de politie erbij stond en het verkeer aan het regelen was. Of al die treinen achter elkaar. Het record dat ik ooit heb gezien was 25 minuten wachten, en in de tussentijd kwamen er 6/7 treinen langs. Ze zouden in plaats van een tunnel bij station Bilthoven gewoon die hele Leyenseweg anders moeten maken. Maarja, dat doen ze toch niet. Of uiteindelijk wel; als de andere kant inmiddels klaar is. Rot overweg. | |
James1988 | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:29 |
Zojuist bij vertrek uit Breda zag ik een rode loc met een Fyra-sticker in Breda op spoor 5 staan. Het integraal proefbedrijf (IPB) naar Breda is begonnen of beter gezegd: hervat. Vanaf 2 april zal Fyra op en neer gaan rijden tussen Amsterdam en Breda, wat 2 dagen eerder is dan de officieel gecommuniceerde planning van 4 april. Deze ritten staan ook niet in de dienstregeling, maar gaan toch plaatsvinden: er zijn dat weekend voetbalwedstrijden bij Rotterdam Stadion en daarom kan er dan niet daar gekeerd worden. Daarnaast zullen tijdens het IPB er ritten zijn die na een passagiersdienst Amsterdam - Rotterdam leeg doorrijden naar Breda, om aldaar te keren en weer terug te keren. Te Rotterdam kunnen er dan weer passagiers instappen voor de richting Amsterdam. Bron: OHIH. | |
greavy | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:45 |
Ja, de vorige keer dat er gevoetbald werd bij de Kuip werd ook de Fyra gedegradeerd tot 1x/uur omdat op CS gekeert moest worden. Ze hebben nu wel een extra stam nodig om naar Breda te rijden verwacht ik zo. | |
Brembo | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:41 |
Als het nou NAC - Feyenoord is kan de Fyra mooi gevuld worden ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:25 |
"Dames en heren, welkom aan boord van deze Fyra trein met eindbestemming Rotterdam stadion. We zullen onderweg nog stoppen op station Schiphol en Rotterdam Centraal" ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:00 |
Kut, zou ik net met de kleine met de trein, liggen zowel Roodeschool als Delfzijl eruit. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:41 |
Als jij het niet regelt dan doet niemand het daar blijkbaar ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:28 |
Ik zie geen storingen hoor? | |
Guppy | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:32 |
Insait informeesjun ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:34 |
Oh, gaan we zo beginnen ![]() | |
V2 | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:39 |
Ja, staat het op insite? Kan ik nu niet bij ![]() | |
Guppy | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:39 |
T was maar een garpje ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:46 |
Niet0sz ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:47 |
Ik zag trouwens vanochtend weer minimaal 3 treinen in de serie 7400 (de sprinters Rhenen - Utrecht - Amsterdam) met plan V gereden worden ![]() ![]() | |
dan13lv | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:07 |
kwam zonet een behoorlijk lange vrachttrein door groningen, getrokken door een VOITH MAXIMA ![]() en het noorned logo staat nog steeds op de cta's | |
Zug-Chef | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:11 |
En vandaag was het dan zover... ![]() Voor mij is de ex-ACTS nu HTRS 1609 de allereerste 1600 die niet in het standaard geel (of bruin-zwart) in Nederland op de baan te zien is. Aangezien ik op donderdag 3 februari een uiterst belangrijke Bila had met mijn baas, moest ik de eerste commerciele rit van de HTRS 1609 laten schieten. Vandaag mocht de fris bestickerde Rabo-look-a-like voor de tweede keer de containertrein Leeuwarden-Maasvlakte voor zijn rekening nemen. Sinds het nieuws van het komen te vervallen van het Leeuwarden- en Veendam-shuttles ergens dit jaar, is de vraag hoelang de divers gekleurde containertreinen nog op de Veluwe te zien zijn. Nadat de trein volgens TDR-dienstregeling op tijd in 't Harde gearriveerd was, moest er aldaar een machinisten-wissel plaatsvinden met de vertraagde Veendam-shuttle. In verband met het te kops staan van de zon, werd er last-minute besloten de overbekende boog bij Nijkerk te verlaten en de heil in de buurt van het gehucht Hell, gelegen tussen Nijkerk en Putten, te gaan zoeken. Gelukkig waren bijna alle stapelwolken inmiddels weer opgelost en kon er met een gerust hart gewacht worden op hetgene dat zou komen. Met anderhalf uur vertraging aan de broek, passeert het fleurig en kleurige geheel als trein 50063 op weg naar de Kijfhoek. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:11 |
Ah, is-ie weer terug naar Duitsland? Gisteren moest hij met 530 meter zand van Leer naar Delfzijl. | |
KapiteinT | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:18 |
Ik zat vanochtend ook in een Plan V in de 7400. Had mooi wel een kwartier vertraging... | |
dan13lv | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:19 |
lijkt me van wel ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:40 |
Inderdaad. Ook voor een treindienstleider mooi werk, om zo'n joekel door de normale dienstregeling te loodsen. | |
Peter | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:46 |
Hoeveel DR_flesjes ( lees: gehaaste reizigers) heb je nu op een zijspoor moeten zetten om die vrachtsliert er doorheen te krijgen? ![]() | |
dan13lv | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:46 |
ik liep net over de weg die over het spoor loopt ( vlak bij het hoofdstation en het spoor richting delfzijl/roodeschool/leeuwarden en ik zie daar ineens een grote trein rijden ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:52 |
Ging redelijk goed hoor. Het kruisen met tegemoetkomende treinen is altijd even goed uitmikken, met al dat enkelspoor. | |
greavy | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:53 |
Ook wel eens leuk om te doen toch? Een uitdaging moet er uiteindelijk ook zijn ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:26 |
De krenten in de pap. Al zijn er heel veel dingen leuk: vertragingen op Groningen-Leeuwarden eruit werken, een megastrak rangeerplan op Groningen dat precies goed loopt, etc. | |
Peterselieman | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:35 |
Dat is geen kunst, want uit zichzelf zit er al ongeveer 5 minuten per uur ruimte in en dat kan oplopen door alle stop/door-schakelingen voor de stoptreinen tussen Hurdegaryp en Zuidhorn op door te zetten. kun je nog eens vier tot vijf minuten winnen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:42 |
De praktijk leert dat vertragingen er toch niet in één slagje uit zijn. En met zes plaatsen waar treinen op elkaar moeten wachten, is de boel weer zo verneukt als één machinist het even rustig aan doet of als één stationnement wat langer duurt dan normaal. | |
Peterselieman | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:51 |
Klopt. Ik ging uit van een ideale situatie en die is er natuurlijk niet. Je moet trouwens blij zijn dat er GTW's rijden en geen wadjes meer, waardoor het makkelijker is om vertragingen in te lopen. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 19:57 |
heel die lijn moet gewoon verdubbeld worden, makkelijk zat ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:06 |
Zo zijn er meer stukjes: Deventer - Olst Zevenaar - Winterswijk Hoorn - Enkhuizen Groningen - Groningen Noord Zwolle - Emmen en nog wel meer ... | |
Dr_Flash | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:12 |
Rhenen - Kesteren ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:15 |
En daar weer internationale treinen over laten hobbelen zeker? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:15 |
Tja, zie de ruimte maar te vinden in bijvoorbeeld Leeuwarden. | |
James1988 | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:16 |
Zo zijjn er wel meer plekken. Ravenstijn bijvoorbeeld. | |
James1988 | dinsdag 8 februari 2011 @ 20:16 |
En vol |