abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:30:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92242192

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 99% gewijzigd door James1988 op 02-02-2011 20:32:56 (OP erbij) ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:31:19 #2
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_92242267
Hai.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_92242297
zo
die taurus trek snel op *O*
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:32:36 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92242355
Een dagje Keulen, trams, treinen en bussen
Zaterdag, 29 Januari 2011. Ver in het verleden een ticket geboekt bij NS HiSpeed voor mij en mijn moeder, om een dagje naar Keulen te gaan. Echter, mijn moeder is ziek, dus ik heb een maat gevraagd om mee te gaan. Het plan zou nu zijn om het OV van Keulen te bewonderen, voornamelijk de tram.

quote:
De wekker gaat vroeg, het is 4:00 in de ochtend. Om 5:40 gaat mijn trein, dus ik had tijd. Douchen, tas checken, en de laatste dingen erin doen. Ik liet niets aan het toeval over, want ik had al gekeken dat, wanneer de stoptrein te laat was, wat mijn laatste reismogelijkheid was om de ICE te halen. Dat was er nog één: Sprinter Gouda, daar IC Utrecht. Gelukkig kwam het niet zover.

Om 5:30 sta ik dan op Zwijndrecht, in de kou, te wachten. Om 5:38 kwam er nog een goederentrein langs over spoor 1 (daar vertrok de stoptrein ook!). Ik zag de bui al hangen, vertrek met +1.. Te Lombardijen kwamen wij om 5:49 aan, dus ruim op tijd, gezien het vertrek 5:50 is. Deuren op tijd dicht, maar de Mcn vertrok pas om 5:51.. Wederom +1!
Te Rotterdam CS was het zelf +2... Dat was dus toch haasten om de Intercity van 6:05 te halen naar Utrecht Centraal. Dit is een nachttrein. Gehaald, dus mijn reisgenoot, Sebastiaan (Op OHIH is hij Tram! ) opgezocht, en wij kwamen met -2 binnen rollen op Utrecht. +- 45 minuten overstap, dus alles verliep goed. Echter, het liep weer mis. Om 7:18 kwamen wij naar beneden op het spoor na gewacht te hebben bij het HiSpeed loket (waar het heerlijk warm was). IC 3121 naar Arnhem van 7:23 stond er nog. Niks mis mee, maar daarachter stond de 7421, Sprinter naar Rhenen. De PLP'er die rond liep meldde al dat er "een verstoring" was, uiteindelijk zei hij spoorloper. De 3121 vertrok rond 7:30, maar de Sprinter ging maar niet weg.. Nee, dat kwam omdat de HC en Mcn al vertrokken waren. Voor het gemak werd deze trein maar opgeheven, volgens de PLP'er. De ICE 121 naar Frankfurt Hbf werd dus binnen genomen op spoor 15, vertrek met +11. Onderweg kwam de trein tot stilstand, met later de mededeling dat de trein enkelspoor moest rijden, en dus op een tegentrein wachtte. En die kwam, IC naar Den Helder. Daarna vertrokken. Te Arnhem ongeveer +30 op de teller..

Snel opweg naar Duitsland, met de Lint achter ons latend. Wij vertrokken eigenlijk 1 minuut na zijn vertrektijd, maar wij kregen gelukkig voorrang. Echter, je verwacht in Duitsland een hogere snelheid te krijgen. Deze bleef steken rond de 110/120. Wij zagen wel veel "geflits" van de pantograaf komen, dus er was veel rijp op de bovenleiding. Onderweg viel het RIS (?) uit, eveneens de schermpjes waar de reserveringen op staan. Even later viel de verlichting uit, en was er nog beperkt verlichting. Te Empel-Rees kwam de trein tot stilstand, en leek alles helemaal stil te zijn.. Na +- 15 minuten kwam dan de mededeling dat de trein een defecte pantograaf had door teveel ijs op de bovenleiding. Reizigers konden met de Regionale trein naar Oberhausen van 9:47, maar mochten zitten blijven tot 9:30, omdat het zo koud was buiten.
Daar vlak na kwam een update, ICE 105 naar Basel zou extra stoppen op Empel-Rees. Reizigers konden met deze IC mee, en onderweg alsnog hun reis vervolgen. Deze kwam al over ongeveer 10 minuten, dus wij moesten de trein toch maar uit. Iedereen pakt de bagage, loopt naar de deur, maar de ontgrendeling werd niet verwijderd. Tram! zei daarna "Zal ik de noodontgrendeling gebruiken?" Alle reizigers stemden hiermee in. Wel in acht nemend dat de ICE langs het perron stond, en er geen gevaarlijke situaties voor konden doen, werd dit gedaan. Eenmaal buiten is hij langs de trein gaan lopen, om de overige deuren te openen. Bij de ICE kan dit ook van buiten. Het treinpersoneel zei hier totaal niets van. Reizigers konden nu rustig verplaatsen naar het andere perron. Het was nog ongeveer 5 minuten wachten, en toen kwam de andere ICE ons oppikken. De reizigers waren ons toch dankbaar...

Eenmaal in de ICE 105 (waar al de nodige zitplaatsen bezet waren), nam iedereen plaats op de plaatsen waar "Last Minute" aangegeven stond. Ja, dat is voor reizigers die Last Minute nog een zitplaats reserveren, maar wij hadden OOK recht op onze zitplaats ;) Wij hadden immers OOK betaald voor die zitplaats ;) Wij hadden immers OOK een vervoerbewijs. Bijna iedereen kreeg wel een zitplaats. Een nadeel was dat bij de volgende stations Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf nog reizigers erbij kwamen voor een aantal "Last Minute" zitplaatsen. Ja, jammer. Wij zaten daar. Zo dachten bijna alle reizigers. Problemen? Haal de chef trein (HC/TM of hoe heet dat in de ICE?) er maar bij als je ons weg wilt. Alhoewel wij niet gestoord werden, gebeurde dit bij een aantal andere reizigers wel, die dus ook duidelijk zitten bleven. Dus dat werd een volle bak met mensen die nog moesten staan, en eigenlijk een zitplaats reservering voor ICE 105 hadden. _o-

Te Keulen werd maar medegedeeld dat de reizigers uit ICE 121 kwamen en geen zitplaatsreservering hadden naar het voorste treinstel moesten gaan, waarmee gekoppeld zou worden. De trein was namelijk al helemaal vol met overige reserveringen, maar dat andere stel had nog genoeg plaats over. Dus de trein stroomt leeg met ICE 121 klanten, en verplaatsen hun naar het andere stel.

Fijn, Wel hadden wij +75 minuten vertraging.

Omdat wij nog geen ticket bezaten, hebben wij snel het loket opgezocht. De dame achter de balie begreep ons niet, dat wij een TagesTicket 5 personen von 13,60 euro wilde. Ze wou een Tagesticket van 10,70 geven.. Toen ik zei dat ik die niet wou, zei ze dat je daar wel mee naar de stad in kon in Keulen. Maar daar vroeg ik niet om...!!

Oké, ticket rijker, en gelijk de tram naar Thielenbruch opgezocht, lijn 18 die nog met een redelijk oude tram reed, waar ook het Trammuseum zit (die niet open was).
Omdat wij niet de hele tijd beneden wouden wachten, namen wij Tram 18 naar halte Herler Strasse.

Tram 18 naar Bonn kwam binnen

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F


Lijn 3 naar Mengenich

Ook stond lijn 159 naar Poll te wachten:


Daar even buiten gekeken, en toen weer met de tram 18 door naar Thielenbruch. Daar ook even rondgekeken.
http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Oud en nieuw

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
De in/uitgang van Thielenbruch

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F

Ditmaal gingen wij met lijn 3 die met de nieuwste soort trams reed. Vanaf Thielenbruch zijn wij naar Steigerwald-Siedlung gegaan, en daar overgestapt op de lijn 4 naar Schlebusch.
http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F

Daar viel mij ook gelijk de grote koppeling op (afstand tussen beide trams):
http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Lijn 4 naar Schlebusch

In Schlebusch zijn wij weer gekeerd naar Bf Deutz. Daar moesten wij de tunnel in, om met lijn 1 naar de Bensberg te gaan. Omdat de reisgenoot nog wou roken, even naar buiten gegaan. Ondertussen bedachten wij ons dat het ook leuk zou zijn om met lijn 9 naar Königsforst te gaan, en daar bus 423 naar de Bensberg te nemen. Dus wij hadden alsnog de tram naar Bensberg laten schieten, en gekozen voor de tram naar Königsforst. Eenmaal in Königsforst aangekomen de bustijden even opzoeken. Een leuke extra is dat in Königsforst de trams nog over de keerlus rijdt. Wat is hiervan de reden? Ook aangezien aan beide kanten gewoon een cabine zat (2 stellen).

Onze bus kwam over ongeveer 20 minuten, dus onderstaande foto's nog even geschoten:


De tram op de keerlus

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Lijn 154

In de bus naar de Bensberg ook nog een paar leuke foto's genomen. Een leuke lijn. Ik denk dat ik mij ook wel in die bussen zou vermaken. gezien de omgeving daar. De buschauffeur had door dat wij uit Holland kwamen (Hij zei ineens Holland Holland). Onderweg nog een beetje gebabbeld. Een leuke chauffeur met humor :)

Te Bensberg:
http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Bus 423 naar Berg. Gladbach

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Stijle helling..

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Tram 1 naar Keulen Weiden West, te Bensberg

Te Bensberg hadden wij de tram net gemist omdat wij nog een paar foto's wouden maken, dus dat werd 15 minuten wachten wat uiteraard geen probleem was :D
Deze lijn 1 hebben wij helemaal naar Köln Weiden West uitgereden, en zijn daar de tram gaan verlaten om met de S-bahn naar Hbf te gaan (plan was eerst even naar Flughafen).

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
De tram 1 naar de Bensberg retour

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
De achterste tram vertrok net, de voorste kwam net aan

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Een korte cargo


Ook nog een ekte Diesel

In Hbf hebben wij uiteindelijk de EuroCity die met een 101 nog geplaat cq gefilmd.

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
Bus te Keulen Hbf

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
ICE te Keulen Hbf

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
BR143 met Dosto te Keulen Hbf


EuroCity naar Hamburg Altona, te Keulen Hbf

En omdat de Niehl Sebastianstrasse toch wel een leuke straat is voor Sebastiaan, toch maar even daar heen gegaan. Jammer dat het al aardig donker begon te worden!

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F

Toen zijn wij terug gegaan naar Keulen Hbf, en eerst eten gehaald.

http://www.durkhoutsma.nl(...)n_29_Januari_2011%2F
En Duits eten mag niet ontbreken, Currywurst mit Pommes

Terug op Hbf troffen we om 19:10 de EuroCity ook nog, die met een Taurus reed.


Toen kwam vrij snel onze ICE ook al aan, met plusminus 10 minuten vertraging. Te Utrecht waren dat nog maar 3 minuten :)

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 03-02-2011 08:49:24 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:33:58 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92242443
En daar was het verslag. Lekker uitgebreider als op OHIH, want die gasten zijn ook gek. Ik mag daar niet posten van de noodontgrendeling....
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:39:55 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92242807
Die Taurus is zo te zien gehuurd van MRCE Dispolok.

Leuk verslag! :)
pi_92242855
Ik hoop dat het juist staat want ik wilde wat ervaringen aanhoren van mensen die gebruik hebben gemaakt
van de hoge snelheidstrein in Nederland.

Hoe staat het met het gratis? internet en de prijzen eerste klas in vergelijking met de normale
treinen?
pi_92243228
quote:
2s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:40 schreef galtfactory het volgende:
Ik hoop dat het juist staat want ik wilde wat ervaringen aanhoren van mensen die gebruik hebben gemaakt
van de hoge snelheidstrein in Nederland.

Hoe staat het met het gratis? internet en de prijzen eerste klas in vergelijking met de normale
treinen?
Internet zal voorlopig nog niet in Fyra te vinden zijn. Gewoon mobiel bereik kun je ook een dikke 20% van het traject wel vergeten. Van de prijzen staat een mooi overzichtje op de Website.
pi_92243435
Leuk verslag ja, greavy! :)

Mooi om te zien dat ze een nieuwe bestemming voor de lokomotieven van de Br. 143 hebben gevonden. Dat blijft toch een van mijn lievelingstreinen. :)

En als geheime tip voor als het weer eens druk in de ICE is: gewoon op de bahn.comfort plekken gaan zitten. Die zijn gegarandeerd niet gereserveerd. Weliswaar hebben mensen met een bahn.comfort-kaart voorrang, maar zo veel zijn dat er toch niet. En ook zonder bahn.comfort-kaart mag je er gewoon gaan zitten, maar veel mensen weten / durven dat niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 20:51:29 ]
pi_92244208
Weleens het hele traject tussen Frankfurt (Main) Hbf en Köln Hbf in de `Bordbistro´ gestaan omdat het zo druk was en het één van de zeldzame keren was dat ik geen reservering had.
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:04:54 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92244396
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 20:40 schreef galtfactory het volgende:
Ik hoop dat het juist staat want ik wilde wat ervaringen aanhoren van mensen die gebruik hebben gemaakt
van de hoge snelheidstrein in Nederland.

Hoe staat het met het gratis? internet en de prijzen eerste klas in vergelijking met de normale
treinen?
De enige HST in Nederland met wifi aan boord is de Thalys, dit is gratis voor reizigers in de eerste klas, reizigers in de tweede klas betalen. Hoe de snelheid is? Geen idee. Nooit gebruikt, behalve de portal. En die was niet echt snel. :)
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:06:30 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92244505
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:50 schreef Igen het volgende:En als geheime tip voor als het weer eens druk in de ICE is: gewoon op de bahn.comfort plekken gaan zitten. Die zijn gegarandeerd niet gereserveerd. Weliswaar hebben mensen met een bahn.comfort-kaart voorrang, maar zo veel zijn dat er toch niet. En ook zonder bahn.comfort-kaart mag je er gewoon gaan zitten, maar veel mensen weten / durven dat niet.
Maar als je van trein wisselt met iets van 200-300 man dan heb je echt niet de zitplaats voor het uitkiezen, en dan zitten er ook al 200 man in die andere ICE.
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:50:23 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92247721
Pompleures. Mijn hele uitgetypte bericht is weer eens verkleuwt...
Edit: Ik zie nu dat SoundDragon mij daar een PB over stuurde...
Stonden teveel foto's in enzo :r :(
pi_92248575
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:50 schreef greavy het volgende:
Pompleures. Mijn hele uitgetypte bericht is weer eens verkleuwt...
Edit: Ik zie nu dat SoundDragon mij daar een PB over stuurde...
Stonden teveel foto's in enzo :r :(
Ik vond het wel leuk om te zien :D
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:07:50 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92249026
Ja, was iets met maar 10 foto's per post enzo dat hier een tijdje geleden was afgesproken..
pi_92249485
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:07 schreef greavy het volgende:
Ja, was iets met maar 10 foto's per post enzo dat hier een tijdje geleden was afgesproken..
Dat is heul geen afspraak. Ik zie liever die tientallen foto's in één keer dan dat ik overal op moet klikken. :')
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:17:32 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92249742
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:50 schreef greavy het volgende:
Pompleures. Mijn hele uitgetypte bericht is weer eens verkleuwt...
Edit: Ik zie nu dat SoundDragon mij daar een PB over stuurde...
Stonden teveel foto's in enzo :r :(
Inderdeed, ik had ze ook allemaal kunnen deleten, nu heb ik RSI van het linkjes veranderen :*

Er is een tijd geleden afgesproken dat we het hier een beetje een PRAAT topic zouden houden, en niet laten verzanden tot een spotters topic, wat vol staat met afkortingen en spotterslatijn waar niemand buiten jullie iets mee kan.
Tevens was er afgesproken dat er niet meer als 10 piçs in een verslag zouden staan om het een beetje leuk te houden voor iedereen; niet iedereen vindt dat geweldig.. het is een kleine moeite om de rest onder een linkje in een album te zetten, dan kan iedereen die dat wil, daar lekker op klikken.

Voor spotters en andere treinenfapper hobbyisten is er plek zat op het net, laten we het hier op FOK! wat toch een discussieforum is, gewoon lekker 'gewoon' houden, en toegankelijk voor iedereen die iets met treinen heeft ..
Dat wil overigens niet zeggen dat er helemaal geen spots meer gepost mogen worden, want ook dat vindt iedereen leuk, iets aparts mag best wel gepost worden, maar hou het een beetje binnen de perken ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92249848
Maar als je nou 3 berichten plaatst met 4 foto's..dan heb je het zelfde :P ?
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:20:40 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92249971
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:19 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Maar als je nou 3 berichten plaatst met 4 foto's..dan heb je het zelfde :P ?
Mjah, kijken hoe ver je kan gaan mag altijd; ik kan je alleen vertellen dat een post verwijderen een allejezus eind rapper gaat als posten :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92250261
Ik snap dat `gezeur´ over dat er foto's gepost worden serieus niet. Van oorsprong is dit het treinenfototopic (Wie heeft er mooie treinpics?). Dat daar `praat´ en `nieuws´ aan toegevoegd is, vind ik helemaal prima (treintopic #2: Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.). Sowieso vind ik dat alles gerelateerd aan treinen hier gepost mag worden. Maar klagen over (teveel) foto's slaat echt nergens op.
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:34:40 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92250918
Helemaal mee eens. Het is gewoon lastig om een mooie selectie van foto's te maken als je er zoveel hebt. Ik heb 171 foto's gemaakt op InnoTrans (zie linkje in OP) en daar, met veel pijn en moeite, de 25 in mijn ogen mooiste uit gekozen en hier gepost (in september).

Dat nog verder terugbrengen is juist a-motiverend om überhaupt nog foto's te posten, of om er iets bij te vertellen. Zeker bij een zeer gevarieerd aanbod is het gewoon bijna niet te doen om dat te beperken tot 10 foto's.

Ik heb geen enkel probleem met 30 foto's in een post. Leuk zelfs!

Edit: en oh, ik heb daarstraks greavy's foto's bekeken vanaf mijn iPad (voordat de post werd verbouwd) en toen vond ik het leuk om te zien. Ik ga echt geen 30 linkjes aanklikken om foto's te bekijken hoor :{w
pi_92251055
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:34 schreef James1988 het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met 30 foto's in een post. Leuk zelfs!
Mits van te voren geresized om de mobiele users (dat zijn er steeds meer) een beetje te ontzien, lijkt me daar niet direct een probleem mee. BEHALVE als 80 % over bussen, trams, roltrappen en andere onzin blijkt te gaan, zoals hier.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:39:48 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92251269
Fles O+

Overigens, zullen we deze discussie verplaatsen naar [PTA FAQ & Feedback] ?

Dan hier even een fotootje om het weer on-topic te brengen:

21 april 2009 Twee Thalys-treinstellen staan te Paris Nord te wachten op een volgende lading reizigers.
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:40:06 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_92251301
Ik denk dat het exacte aantal niet het allerbelangrijkste is, maar er ook een link met de kwaliteit gelegd moet worden. Als James al zegt dat ie van 171 terug gaat naar 25 dan komt me dat wel bekend voor: je mag wel enigszins kritisch zijn op wat je post. Daar is volgens mij die 10 foto's op gebaseerd: dat iemand niet de hele inhoud van zijn geheugenkaart uitbraakt in het topic.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_92251395
`Mobiele users´ gebruiken maar een `mobiele layout´ en bekijken het topic met foto's maar uitgebreid elders op een computer.
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:42:53 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92251492
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:41 schreef Socios het volgende:
`Mobiele users´ gebruiken maar een `mobiele layout´ en bekijken het topic met foto's maar uitgebreid elders op een computer.
Dat bepaal jij niet :*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92251554


De Berlijn trein wachtend op een trein van tegengestelde richting.
Foto is van vorig jaar toen er nog enkel spoor lag ivm Almelo Verdiept.


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2011 22:50:27 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:44:42 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92251627
Ik zie helaas geen foto ;(
pi_92251664
Imageshack flipt m
pi_92251716
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:41 schreef Socios het volgende:
`Mobiele users´ gebruiken maar een `mobiele layout´ en bekijken het topic met foto's maar uitgebreid elders op een computer.
Dat is volslagen onzin natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_92251767
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:42 schreef Sounddragon het volgende:
Dat bepaal jij niet
Sowieso, altijd maar `online´ moeten zijn overal. :') Alle topics op FOK! werken uitstekend, ook fototopics als deze. Indien men dat met mobiel internet niet trekt, kan men het beter op dat moment niet gebruiken.

Natuurlijk bepaal ik dat niet en is iedereen vrij om dat wel te doen, maar ga dan niet zitten klagen omdat alle foto's niet (snel genoeg) laden. :')
pi_92251968
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:44 schreef James1988 het volgende:
Ik zie helaas geen foto ;(
Nu wel :Y
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 februari 2011 @ 22:51:32 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_92252057
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]

De Berlijn trein wachtend op een trein van tegengestelde richting. Foto is van vorig jaar toen er nog enkel spoor lag ivm Almelo Verdiept.
Komt me bekend voor ja :)

Heb zo eens de trein naar Mariënberg gemist omdat een trein richting Hengelo vertraagd was ...

Ik kon in Mariënberg gelukkig de trein naar Zwolle nog net halen. Was tijdens het rondje dat ik 9 verschillende treinmaatschappijen in Nederland aandeed.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_92252189
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Komt me bekend voor ja :)

Heb zo eens de trein naar Mariënberg gemist omdat een trein richting Hengelo vertraagd was ...

Ik kon in Mariënberg gelukkig de trein naar Zwolle nog net halen. Was tijdens het rondje dat ik 9 verschillende treinmaatschappijen in Nederland aandeed.
NS, NS Regio, NS HiSpeed en al dat soort onzin zeker :')

Dan maak ik liever een rondje langs alle provinciehoofdsteden *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:59:20 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92252531
Uit de oude doos:


30 juli 2008 Na een bezoekje aan Antwerpen is het tijd om weer huiswaarts te keren. NMBS-locomotief 1191 komt hier het diepste niveau (niveau -2) van Antwerpen Centraal binnengereden, achter zich een sleep ICRm-rijtuigen. De geelrode locomotieven zijn inmiddels vervangen door mintgroene Traxx-locomotieven omdat de reeks 11.8 onbetrouwbaar zou zijn. Ook de Traxx-locomotieven blinken niet altijd uit in betrouwbaarheid.

In 2008 was men nog vol optimisme en waren de ramen van de rijtuigen voorzien van grote stickers waarop stond dat deze rijtuigen naar de HSL zouden gaan. De Beneluxtrein had eigenlijk allang vervangen moeten zijn door een fonkelnieuwe hogesnelheidstrein, maar die liep vertraging op. Inmiddels is de toekomst van HSA (het bedrijf wat namens NS Internationaal de dienst op de HSL uitvoert) allesbehalve rooskleurig, het is zelfs nog niet eens zeker of Fyra ooit tot Brussel zal rijden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 februari 2011 @ 23:04:23 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_92252851
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NS, NS Regio, NS HiSpeed en al dat soort onzin zeker :')

Dan maak ik liever een rondje langs alle provinciehoofdsteden *O*
NS Regio was niet meegeteld,

Wel Arriva, NS, VSM, Veolia, Syntus, DB Regio, Prignitzer Eisenbahn, NS Hispeed, Connexxion
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_92253494
Vandaag de treinkaarten thuisgestuurd gekregen.

Vrijdag 11 maart a.s. ga ik voor een persoonlijk dagrecord in treinkilometers. :P

IC (10)518: Leeuwarden 05.45u - Amersfoort 07.22u (ICM)
IC 1618: Amersfoort 07.24u - Schiphol Airport 08.08u (ICM)
THA 9318: Schiphol Airport 08.31u - Paris Nord 11.35u (Thalys)
ICE 9555: Paris Est 13.08u - Frankfurt (Main) Hbf 16.58u (ICE 3)
ICE 2556: Frankfurt (Main) Hbf 17.42u - Köln Hbf 20.05u (ICE ?)
ICE 120: Köln Hbf 20.46u - Utrecht Centraal 22.58u (ICE 3)
IC 585: Utrecht Centraal 23.21u - Zwolle 00.14u (ICM)
IC 10787: Zwolle 00.59u - Leeuwarden 01.59u (ICM)

Totaal 2.009 kilometer.
pi_92253631
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:59 schreef James1988 het volgende:
Uit de oude doos:

[ link | afbeelding ]
30 juli 2008 Na een bezoekje aan Antwerpen is het tijd om weer huiswaarts te keren. NMBS-locomotief 1191 komt hier het diepste niveau (niveau -2) van Antwerpen Centraal binnengereden, achter zich een sleep ICRm-rijtuigen. De geelrode locomotieven zijn inmiddels vervangen door mintgroene Traxx-locomotieven omdat de reeks 11.8 onbetrouwbaar zou zijn. Ook de Traxx-locomotieven blinken niet altijd uit in betrouwbaarheid.

In 2008 was men nog vol optimisme en waren de ramen van de rijtuigen voorzien van grote stickers waarop stond dat deze rijtuigen naar de HSL zouden gaan. De Beneluxtrein had eigenlijk allang vervangen moeten zijn door een fonkelnieuwe hogesnelheidstrein, maar die liep vertraging op. Inmiddels is de toekomst van HSA (het bedrijf wat namens NS Internationaal de dienst op de HSL uitvoert) allesbehalve rooskleurig, het is zelfs nog niet eens zeker of Fyra ooit tot Brussel zal rijden.

Antwerpen *O*
pi_92253886
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:16 schreef Socios het volgende:
Vandaag de treinkaarten thuisgestuurd gekregen.

Vrijdag 11 maart a.s. ga ik voor een persoonlijk dagrecord in treinkilometers. :P

IC (10)518: Leeuwarden 05.45u - Amersfoort 07.22u (ICM)
IC 1618: Amersfoort 07.24u - Schiphol Airport 08.08u (ICM)
THA 9318: Schiphol Airport 08.31u - Paris Nord 11.35u (Thalys)
ICE 9555: Paris Est 13.08u - Frankfurt (Main) Hbf 16.58u (ICE 3)
ICE 2556: Frankfurt (Main) Hbf 17.42u - Köln Hbf 20.05u (ICE ?)
ICE 120: Köln Hbf 20.46u - Utrecht Centraal 22.58u (ICE 3)
IC 585: Utrecht Centraal 23.21u - Zwolle 00.14u (ICM)
IC 10787: Zwolle 00.59u - Leeuwarden 01.59u (ICM)

Totaal 2.009 kilometer.
Zit nog wel wat rek in dus. Die vanuit K naar Utrecht komt ook uit Frankfurt. EN in Parijs is ook tijd over.l
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_92254117
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Zit nog wel wat rek in dus. Die vanuit K naar Utrecht komt ook uit Frankfurt. EN in Parijs is ook tijd over.l
Klopt, ja... Echter `moet´ ik wel via de conventionele route over Koblenz Hbf en Bonn Hbf om extra kilometers te maken. Net als dat ik via Utrecht Centraal ga en niet bij Arnhem alweer naar het Noorden. Wilde per se door de 2.000. :P
pi_92254168
Je komt 2 kilometer te kort ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_92254244
quote:
12s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:29 schreef Temlin het volgende:
Je komt 2 kilometer te kort ;(
Ach, tijd zat om in Parijs 2 kilometer met de RER te gaan ofzo.
pi_92254313
quote:
12s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:29 schreef Temlin het volgende:
Je komt 2 kilometer te kort ;(
Nee, hoor. Alles exact uitgerekend. Meerdere bronnen gebruikt. Lijnfolders uit de trein van Deutsch Bahn, Kursbuch Deutsche Bahn, het Spoorboekje van NS, Internationaal Spoorboekje Thomas Cook. Bij kleine verschillen tussen sommige bronnen (1 of 2 kilometer) zelfs de `laagste opgave´ gekozen.
pi_92254587
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Nee, hoor. Alles exact uitgerekend. Meerdere bronnen gebruikt. Lijnfolders uit de trein van Deutsch Bahn, Kursbuch Deutsche Bahn, het Spoorboekje van NS, Internationaal Spoorboekje Thomas Cook. Bij kleine verschillen tussen sommige bronnen (1 of 2 kilometer) zelfs de `laagste opgave´ gekozen.
Dat bedoelde ik niet, 2011 kilometer in 2011. Blijkbaar was het niet grappig ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:44:11 #45
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_92254827
hihi, ik trek mij eigen conclusies (laat ik trouwens wel even hier zeggen dat ik nergens vanaf weet en nergens iets mee te maken heb, maar ik vind het wel een leuke doch onverwachte ontwikkeling). Gezellig jongens! :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 3 februari 2011 @ 06:25:16 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92261118
quote:
3s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:40 schreef Duvel het volgende:
Ik denk dat het exacte aantal niet het allerbelangrijkste is, maar er ook een link met de kwaliteit gelegd moet worden. Als James al zegt dat ie van 171 terug gaat naar 25 dan komt me dat wel bekend voor: je mag wel enigszins kritisch zijn op wat je post. Daar is volgens mij die 10 foto's op gebaseerd: dat iemand niet de hele inhoud van zijn geheugenkaart uitbraakt in het topic.
Ik heb 27 foto's gepost, ik had die dag 131 foto's gemaakt. Dus ja, ik heb ook erg lopen filteren.
  donderdag 3 februari 2011 @ 06:28:50 #47
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_92261136
Ik bemoei me er niet te veel mee, maar ik kom hier niet voor foto's van bussen en roltrappen en voor vertragingslogboeken. En het even snel bijlezen op de mobiel is wel wat lastig als ik via 3G of GPRS tientallen foto's moet laden. Nee, ik heb op mijn werk en onderweg geen wifi.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_92262194
quote:
3s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:40 schreef Anne het volgende:

[..]

We hebben het er al eens eerder over gehad inderdaad. Volgens mij is er toen voorgesteld om zo'n 10 foto's te plaatsen en de rest achter een linkje (of een verwijzing naar een foto-album is ook prima inderdaad).

Volgens mij heeft iedereen dan zijn/haar zin?
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 13:56 schreef Anne het volgende:
Okay, greavy heeft iig beterschap beloofd qua plaatjes posten ^O^.
Punt ;). Geen discussie over mogelijk.
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:44:06 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_92274105
Op OpeensHadIkHet een interessant bericht:
quote:
Ik heb gisteren op 6 Fyra's moeten rijden en heb speciaal voor jullie (ahum) bijgehouden hoeveel reizigers erin zaten. De eerste drie treinen heb ik niet gedaan ivm de aanrijding bij Mariahoeve en het toeslagloos rijden daardoor tot 14:30.

947 (17:23 uit Rotterdam): 144 reizigers (26 1e klas, 118 2e klas) -> 4 reizigers geen toeslag
962 (18:56 uit Amsterdam): 106 reizigers (14 1e klas, 92 2e klas) -> 5 reizigers geen toeslag
959 (20:23 uit Rotterdam): 16 reizigers (3 1e klas, 13 2e klas) -> 1 reiziger geen toeslag

Alles is geteld op Schiphol-Rotterdam of Rotterdam-Schiphol.
Aldus Marc-Sch

De treinen zitten dus gevuld in de spits voor zo'n 35%
  donderdag 3 februari 2011 @ 14:48:28 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_92274305
Dat is nog niet de helft van de gemiddelde spitsbezetting van NS-materieel. Buiten de spits (20.30 's avonds) is de bezetting slechts 4% waar dit gemiddeld nog steeds 29% is bij NSR.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')