abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77982965

Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je discussiëren over financieel-economisch nieuws en de achtergronden bij het nieuws.

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Eerdere topics

[NWS] Dollar
De dag dat de dollar viel #01: Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02: Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03: De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel #04: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel #05: op naar de $ 1.40 per �
De dag dat de dollar viel #06: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #07: 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08: Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09: 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #12: Zhe crisis havs returned!
De dag dat de dollar viel #13: Nieuwe Dollars.
De dag dat de dollar viel #14: De 1.50 komt erg dichtbij
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] / [AEX] Huidige reeks
Wereldwijde koersval beurzen #01: Recessievrees.
Wereldwijde koersval beurzen #02: Fors herstel
Wereldwijde koersval beurzen #03: Fase two in de BEAR market
Wereldwijde koersval beurzen #04: Free money for the poor.
Bulls, Bears & Bucks #05: Einde financiële crisis nog niet in zicht
Bulls, Bears & Bucks #06: Dollar zakt verder; Beurzen roodgekleurd
Bulls, Bears & Bucks #07: FED regelt bail-out voor 'n koopje.
Bulls, Bears & Bucks #08: Rente -75bp; Wall Street door het dak
Bulls, Bears & Bucks #09: Euro weer 1,58 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #10: Consumentenvertrouwen VS laagste in 26 jaar
Bulls, Bears & Bucks #11: Euro 1,60 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #12: Trichet: Ergste van kredietcrisis moet nog komen
Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Bulls, Bears & Bucks #14: Kredietcrisis nog niet over
Bulls, Bears & Bucks #15: 400 punten sneuvelt
Bulls, Bears & Bucks #16: Weer bloedbad op beurzen
Bulls, Bears & Bucks #17: Beren nemen het roer weer over
Bulls, Bears & Bucks #18: Fed laat rente ongewijzigd
Bulls, Bears & Bucks #19: Lehman Brothers aan de beurt?
Bulls, Bears & Bucks #20: Lehman failliet, Merrill overgenomen
Bulls, Bears & Bucks #21: Wall Street struikelt over bankencrisis
Bulls, Bears & Bucks #22: Fed laat rente ongewijzigd
Bulls, Bears & Bucks #23: Vertrouwen is nul
Bulls, Bears & Bucks #24: Short squeeze
Bulls, Bears & Bucks #25: Shiny happy people
Bulls, Bears & Bucks #26: De moeder van alle bail-outs.
Bulls, Bears & Bucks #27: Erop, erover of eronder? Wie weet.
Bulls, Bears & Bucks #28: Reddingsplan VS verworpen
Bulls, Bears & Bucks #29: The 30's revival
Bulls, Bears & Bucks #30: Wall Street stuitert terug
Bulls, Bears & Bucks #31: Reeks bloedrode maandagen duurt voort
Bulls, Bears & Bucks #32: Just another manic Monday
Bulls, Bears & Bucks #33: Free-fall for all!
Bulls, Bears & Bucks #34: Dow duikt onder 10.000 punten
Bulls, Bears & Bucks #35: Nog geen einde aan glijbaan
Bulls, Bears & Bucks #36: The Wildest Rollercoaster Ride
Bulls, Bears & Bucks #37: Wall Street capituleert
Bulls, Bears & Bucks #38: Beurzen wereldwijd onderuit
Bulls, Bears & Bucks #39: Mag ik één Zwarte Vrijdag van u
Bulls, Bears & Bucks #40: Dow breekt ook door 8000
Bulls, Bears & Bucks #41: AEX verliest 25% in een week
Bulls, Bears & Bucks #42: Op en neer, op en neer......
Bulls, Bears & Bucks #43: Grootste stijging sinds Great Depression
Bulls, Bears & Bucks #44: Beurzen kleuren weer rood
Bulls, Bears & Bucks #45: Philly Fed vloert Wall Street
Bulls, Bears & Bucks #46: ING lijdt verlies door kredietcrisis
Bulls, Bears & Bucks #47: PPT en DPG bereiden zich voor
Bulls, Bears & Bucks #48: Fed verlaagt rente met 50 bp naar 1 pct
Bulls, Bears & Bucks #49: 50.000 banen weg bij Citigroup
Bulls, Bears & Bucks #50: Het uur van de waarheid
Bulls, Bears & Bucks #51: Fed verlaagt rente naar 0 - 0,25%
Bulls, Bears & Bucks #51: Fed verlaagt rente naar 0 - 0,25%
Bulls, Bears & Bucks #52: Omzet detailhandel VS krimpt 3% in december
Bulls, Bears & Bucks #53: Megaverlies Royal Bank of Scotland
Bulls, Bears & Bucks #54: Senaat akkoord met Obama-plan
Bulls, Bears & Bucks #55: Lloyds voor 65% genationaliseerd
Bulls, Bears & Bucks #56: Geithner's plan in werking
Bulls, Bears & Bucks #57: ING 793 miljoen verlies & Duitse 'bad-bank'
Bulls, Bears & Bucks #58: De recessie-expres dendert door
Bulls, Bears & Bucks #59: The Lost Decade
Bulls, Bears & Bucks #60: Viva Obama
Bulls, Bears & Bucks #61: Beter dan verwacht!
Bulls, Bears & Bucks #62: RIP Amerikaanse consument
Bulls, Bears & Bucks #63 : Survival Of The Biggest
Bulls, Bears & Bucks #64 : Systeem of bankiers?
Bulls, Bears & Bucks #65 : Vastgoed of straks in je ondergoed
Bulls, Bears & Bucks #66 : Met stakende ambtenaren
Bulls, Bears & Bucks #66 : Met stakende ambtenaren
Bulls, Bears & Bucks #67 : Met speculerende handelaren
Bulls, Bears & Bucks #68 : De impotente FED in een dubbeldip

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Marketwatch: laatste nieuws Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar

Dow Jones - 5 jaar

S&P 500 - 5 jaar

AEX - 3 jaar

AEX / Dow Jones - 2 jaar

Hang Seng - 2 jaar

OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).

[ Bericht 2% gewijzigd door PietjePuk007 op 24-01-2011 17:45:11 ]
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_77983017
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:55 schreef draaier89 het volgende:
Even een idee + animo-check. Het idee is om 2 portefeuilles aan te maken op bijvoorbeeld Belegger.nl en daar mensen die geloven in TA te laten spelen tegen mensen die geloven in FA, en dan bijvoorbeeld in Augustus of eerder(?) kijken wat het resultaat is. Het is maar een idee, jullie mogen het zo afschieten.
Hier weer verder.
pi_77983467
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:13 schreef draaier89 het volgende:

[..]

Hier weer verder.
Het lijkt mij interessant om een derde portfolio aan te maken wat op geen enkele analysemethode gebaseerd is. Gewoon om te kijken of het echt zin heeft om allerlei analyses los te laten op de beurzen of dat je beter kan selecteren met dartpijltjes (of een aap).
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77984736
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het lijkt mij interessant om een derde portfolio aan te maken wat op geen enkele analysemethode gebaseerd is. Gewoon om te kijken of het echt zin heeft om allerlei analyses los te laten op de beurzen of dat je beter kan selecteren met dartpijltjes (of een aap).
Dus het plan is een portfolio op FA, TA en een random portfolio te kiezen? Het grote probleem hierin is het volgende. Als je een portfolio puur baseert op geen enkel argument, random selectie dus, krijg jij bijvoorbeeld over 1 maand een rendement van 10%. Als ik het doe krijg ik misschien -5%, en als een ander het doet +40%. Dit zijn allemaal verschillende samples die als je die bij elkaar doet wel een leuk gemiddelde krijgt, maar met een enorme flawed error van inconsistentie! Dit bewijst dus helemaal niks tegen over het feit of TA en FA zinloos zijn of niet. En zeker niet of je nu wel of niet analyses moet loslaten op grafieken!

Wat betreft TA, hoe wil je dit gaan aanpakken? Er zijn honderden zo niet duizenden TA indicatoren. Wil je een mix van dat alles gebruiken of slechts 1 sample gebruiken uit al die indicatoren? Again, je krijgt verschillende resultaten die zullen variëren en dus niks bewijzen. En even voor de goede orde: er is geen enkel efficiënte bestaande lange termijn TA indicator. Geen enkele! Wat je ook doet, als je het uitsmeert over tientallen jaren is het waardeloos. TA werkt alleen in sommige gevallen voor de (zeer) korte termijn om excessieve rendementen te halen.

Wat betreft FA, hoe had je dit in gedachten? Ook hier zijn er weer legio FA indicatoren die je kunt gebruiken. Ook dit eventuele resultaat bewijst niks want er zijn genoeg indicatoren die elkaar zelfs tegenspreken.

Wat (leuker) interessanter is misschien een portfolio van 25 blue chips aandelen om dat te vergelijken met de verschillende indices. In mijn ogen ook de meeste save beleggingsstrategie op het moment als je aandelen wilt bezitten omdat die bedrijven niet failliet gaan en je 100% gegarandeerd bent van dividend en ten tijde van een goede economie je extra rendement doordat het aandeel stijgt.
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit hele forum zit vol met beleggende apen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 14 februari 2010 @ 15:23:31 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77985034
Deflatie en dalende lonen zijn een bitch. Nu nog in Europa!
quote:
Hi Mish,

As I'm sure you're aware, Rhode Island has one of the highest unemployment rates in the nation.

Central Falls is one of the poorest towns in the state. It looks like the pictures everyone's seen of Detroit or Flint. There are lots of boarded up windows, abandoned buildings, decrepit factories with broken windows, etc. It's an absolutely depressed community. According to Wikipedia, the median income in the town is $22k.

Teacher salaries at the high school average $72-78k . Apparently 50% of the students at the school are failing all of their classes, and the graduation rate is also under 50%. In an effort to turn the school around, the superintendent requested some changes be made whereby the school day would be slightly extended, teachers would perform some extra tutoring, etc.

The union balked and refused the terms, so now she is firing the entire teaching staff of the high school and replacing them. This is yet another example of unions digging their own graves by refusing to negotiate or accept reasonable terms. Sentiment is on the side of the superintendent, at least among the folks I have discussed the issue with.

Jason
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77986577
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:12 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dus het plan is een portfolio op FA, TA en een random portfolio te kiezen? Het grote probleem hierin is het volgende. Als je een portfolio puur baseert op geen enkel argument, random selectie dus, krijg jij bijvoorbeeld over 1 maand een rendement van 10%. Als ik het doe krijg ik misschien -5%, en als een ander het doet +40%. Dit zijn allemaal verschillende samples die als je die bij elkaar doet wel een leuk gemiddelde krijgt, maar met een enorme flawed error van inconsistentie! Dit bewijst dus helemaal niks tegen over het feit of TA en FA zinloos zijn of niet. En zeker niet of je nu wel of niet analyses moet loslaten op grafieken!

Wat betreft TA, hoe wil je dit gaan aanpakken? Er zijn honderden zo niet duizenden TA indicatoren. Wil je een mix van dat alles gebruiken of slechts 1 sample gebruiken uit al die indicatoren? Again, je krijgt verschillende resultaten die zullen variëren en dus niks bewijzen. En even voor de goede orde: er is geen enkel efficiënte bestaande lange termijn TA indicator. Geen enkele! Wat je ook doet, als je het uitsmeert over tientallen jaren is het waardeloos. TA werkt alleen in sommige gevallen voor de (zeer) korte termijn om excessieve rendementen te halen.

Wat betreft FA, hoe had je dit in gedachten? Ook hier zijn er weer legio FA indicatoren die je kunt gebruiken. Ook dit eventuele resultaat bewijst niks want er zijn genoeg indicatoren die elkaar zelfs tegenspreken.

Wat (leuker) interessanter is misschien een portfolio van 25 blue chips aandelen om dat te vergelijken met de verschillende indices. In mijn ogen ook de meeste save beleggingsstrategie op het moment als je aandelen wilt bezitten omdat die bedrijven niet failliet gaan en je 100% gegarandeerd bent van dividend en ten tijde van een goede economie je extra rendement doordat het aandeel stijgt.
[..]

Dan kunnen we toch afspreken welke indicatoren we gebruiken? Of iedereen maakt een eigen portefuille aan en geeft aan of hij of zij uitsluitende FA of TA gebruikt en dan kijken we wat gemiddeld het behaalde rendement is, om maar eens iets te noemen.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:18:08 #7
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77988246
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:23 schreef SeLang het volgende:
Deflatie en dalende lonen zijn een bitch. Nu nog in Europa!
[..]

Zit daar ook een bron bij? Het lijkt me nogal overdreven uitzondering. Middelbare school salarissen van boven de 70.000$ dollar? Dat zo een school nog niet is gesloten vanwege de lage slagingspercentage is me dan ook een vraagteken
Never change a winning formula
  zondag 14 februari 2010 @ 17:31:58 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77988738
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:18 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Zit daar ook een bron bij? Het lijkt me nogal overdreven uitzondering. Middelbare school salarissen van boven de 70.000$ dollar? Dat zo een school nog niet is gesloten vanwege de lage slagingspercentage is me dan ook een vraagteken
De hele discussie + bronnen staat op Mish
http://globaleconomicanal(...)and-fires-every.html
quote:
The average teacher’s salary at the high school ranges between $72,000 and $78,000 a year, because most are at the district’s top step, Gallo said.
Mijn reisverslagen
pi_77990285
Apart dat je zomaar je hele staff kunt ontslaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 14 februari 2010 @ 18:29:50 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77990640
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Apart dat je zomaar je hele staff kunt ontslaan
Zo zou dat in Nederland ook moeten. De publieke sector is inmiddels beter betaald dan de private sector.
Mijn reisverslagen
pi_77991750
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

De hele discussie + bronnen staat op Mish
http://globaleconomicanal(...)and-fires-every.html
[..]
toch wel weer strak dat ze de hele staf konden ontslaan. ik had begrepen dat een leraar ontslaan in de vs nogal een drama is. ordinaire tvp, maar je moet toch wat he
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_77992135
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:23 schreef draaier89 het volgende:

[..]

Dan kunnen we toch afspreken welke indicatoren we gebruiken? Of iedereen maakt een eigen portefuille aan en geeft aan of hij of zij uitsluitende FA of TA gebruikt en dan kijken we wat gemiddeld het behaalde rendement is, om maar eens iets te noemen.
Dat kan inderdaad maar ik kan je de resultaten nu ook al wel geven door domweg uit te gaan van langjarig gemiddeldes. Desalniettemin wil ik je niet ontmoedigen voor dit soort onderzoekjes. Ik heb ze zelf ook gedaan omdat ik de boekjes niet geloofde omdat het zo simpel lijkt om een systeem te bedenken waardoor je de markt wel kunt verslaan. Guess I was wrong
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_77993237
6k per maand om een paar koters de abc-formule en integreren/differentieren te leren. Ik teken er voor
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77994782
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:43 schreef Mendeljev het volgende:
6k per maand om een paar koters de abc-formule en integreren/differentieren te leren. Ik teken er voor
dat leren ze toch heul nog niet op high school joh! daar mag je blij zijn als ze kunnen lezen & schrijven, afhankelijk van de plaats van de school we hebben het toch over de publieke scholen?
pi_78001927
Ook komende week koud en glad

Probeert Bos soms het tekort in 1 keer te dichten door hogere aardgasbaten?
pi_78022726
http://www.tijd.be/nieuws(...)ctie.8297133-600.art

Britse economen sporen regering aan tot actie

Een groep invloedrijke economen spoort de Britse regering aan om het overheidstekort sneller af te bouwen. Ze vrezen dat het herstel van economie gevaar loopt als er niet snel in de uitgaven wordt gesnoeid.

Euhhhhhhhhhhh....
  dinsdag 16 februari 2010 @ 13:16:47 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78053900
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:13 schreef pberends het volgende:
Inflatie VK hoogst sinds november 2008

Even de Britten sarren .
3,5%
Omhoog met die rente!
Maar nee, de BoE kondigt bij voorbaat aan om de rente het hele jaar nog laag te houden. Geen wonder dat de huizenbubble in de UK alweer herstart is. Dat wordt weer paniek over 1 of 2 jaar
Mijn reisverslagen
pi_78054112
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

3,5%
Omhoog met die rente!
Maar nee, de BoE kondigt bij voorbaat aan om de rente het hele jaar nog laag te houden. Geen wonder dat de huizenbubble in de UK alweer herstart is. Dat wordt weer paniek over 1 of 2 jaar
3,5 procent is echt absurd hoog als je ziet dat de economie slechts 0,4 procent gegroeid is op jaarbasis afgelopen kwartaal.

'Oliecrisis treft Britse economie binnen de vijf jaar'

http://www.zita.be/busine(...)en-de-vijf-jaar.html
  dinsdag 16 februari 2010 @ 13:28:04 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78054259
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:23 schreef pberends het volgende:

[..]

3,5 procent is echt absurd hoog als je ziet dat de economie slechts 0,4 procent gegroeid is op jaarbasis afgelopen kwartaal.

'Oliecrisis treft Britse economie binnen de vijf jaar'

http://www.zita.be/busine(...)en-de-vijf-jaar.html
Het is natuurlijk wel year on year, dus je vergelijkt met januari 2009 toen alles hier door het putje ging.
Zelf zie ik eigenlijk (nog) geen prijsverhogingen. M'n huur is al voor het 3de jaar hetzelfde. Eten is gemiddeld ongeveer hetzelfde. Alleen die hoerige council tax zal wel omhoog gaan
Mijn reisverslagen
pi_78057027
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel year on year, dus je vergelijkt met januari 2009 toen alles hier door het putje ging.
Zelf zie ik eigenlijk (nog) geen prijsverhogingen. M'n huur is al voor het 3de jaar hetzelfde. Eten is gemiddeld ongeveer hetzelfde. Alleen die hoerige council tax zal wel omhoog gaan
Wat is de spaarrente eigenlijk in het VK?
  dinsdag 16 februari 2010 @ 14:48:50 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78057269
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:42 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat is de spaarrente eigenlijk in het VK?
Rond de 2%, maar ik heb nog 3% bij ING Direct tot mid augustus vanwege een promotie
Mijn reisverslagen
pi_78057300
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Rond de 2%, maar ik heb nog 3% bij ING Direct tot mid augustus vanwege een promotie
Vreemd, eist de bondmarket in de UK geen hogere rente ivm de hoge inflatie?
  dinsdag 16 februari 2010 @ 14:51:33 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78057385
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Vreemd, eist de bondmarket in de UK geen hogere rente ivm de hoge inflatie?
Langere maturities natuurlijk wel. De korte rente wordt voorlopig nog wel even gesaboteerd door de BoE

Mijn reisverslagen
pi_78057483
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Langere maturities natuurlijk wel. De korte rente wordt voorlopig nog wel even gesaboteerd door de BoE

[ afbeelding ]
En die 300 miljard pond staatsobligaties opkopen heeft ook niet veel geholpen om de lange rente omlaag te krijgen zeker .
  dinsdag 16 februari 2010 @ 14:57:50 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78057625
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:53 schreef pberends het volgende:

[..]

En die 300 miljard pond staatsobligaties opkopen heeft ook niet veel geholpen om de lange rente omlaag te krijgen zeker .
Je weet natuurlijk niet waar die rente had gestaan als ze dat niet hadden gedaan.
Volgende maand stopt de FED trouwens met hypotheken opkopen. Ben benieuwd wat dat met de hypotheekrentes gaat doen. $1,4T aan hypotheken opkopen zou toch iets aan invloed gehad moeten hebben mag je hopen
Mijn reisverslagen
pi_78057664
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je weet natuurlijk niet waar die rente had gestaan als ze dat niet hadden gedaan.
Volgende maand stopt de FED trouwens met hypotheken opkopen. Ben benieuwd wat dat met de hypotheekrentes gaat doen. $1,4T aan hypotheken opkopen zou toch iets aan invloed gehad moeten hebben mag je hopen
Das waar .

De Fed wil uiteindelijk die hypo's toch weer op de markt verkopen.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:04:44 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78057875
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Das waar .

De Fed wil uiteindelijk die hypo's toch weer op de markt verkopen.
Mijn inschatting is dat die tot maturity op de FED balancesheet zullen blijven staan (verliezen gaan overigens naar de Treasury dus de belastingbetaler gaat hier weer bukken en zeepjes oprapen). Maar als de FED dus wegvalt als koper dan krijg je uiteindelijk weer realistische marktprijzen = hogere hypotheekrente.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:07:23 #31
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78057955
Btw: dat rode gedeelte dus

Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:11:27 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78058108
Btw: je zou verwachten dat het stoppen van MBS opkopen door de FED ook de Treasurieyield omhoog zal drijven. Landen als China hebben effectief hun MBS omgewisseld voor treasuries (dus MBS verkopen aan de FED en daarvoor in de plaats Treasuries kopen). Daardoor lijkt het alsof er een gezonde vraag is voor Treasuries vanuit het buitenland maar feitelijk is het dus grotendeels een omruilactie. Ben benieuwd hoe dat verder gaat de komende maanden.
Mijn reisverslagen
pi_78058263
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:11 schreef SeLang het volgende:
Btw: je zou verwachten dat het stoppen van MBS opkopen door de FED ook de Treasurieyield omhoog zal drijven. Landen als China hebben effectief hun MBS omgewisseld voor treasuries (dus MBS verkopen aan de FED en daarvoor in de plaats Treasuries kopen). Daardoor lijkt het alsof er een gezonde vraag is voor Treasuries vanuit het buitenland maar feitelijk is het dus grotendeels een omruilactie. Ben benieuwd hoe dat verder gaat de komende maanden.
Vanmiddag weer TIC-cijfers...

http://www.forexfactory.com/

Of China het kan volhouden ligt vooral aan het handelstekort in de VS. Ik denk niet dat de VS het huidige hoge tekort nog lang vooruit kunnen schuiven.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:15:38 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78058288
quote:
Goldman’s O’Neill Says ‘Something Brewing’ in China on Currency

Feb. 15 (Bloomberg) -- Goldman Sachs Group Inc. Chief Economist Jim O’Neill said China may be poised to let its currency strengthen as much as 5 percent to slow the world’s fastest growing major economy.

“I have a strong opinion that they’re close to moving the exchange rate,” O’Neill said in a telephone interview from London after China’s central bank told lenders on Feb. 12 to set aside larger reserves. “Something’s brewing. It could happen anytime.”

Chinese policy makers are seeking to restrain credit growth after their economy grew the fastest since 2007 in the fourth quarter. Banks extended 19 percent of this year’s 7.5 trillion yuan ($1.1 trillion) lending target in January as property prices climbed the most in 21 months.

Officials in Beijing have resisted allowing gains in the yuan, having controlled its value since July 2008 after it strengthened 21 percent against the dollar in the previous three years. The status quo has drawn criticism from foreign policy makers who say keeping the currency undervalued has handed China’s exporters an advantage and inflated asset bubbles.

O’Neill, who coined the term “BRICs” in 2001, anticipating the boom in the emerging economies of Brazil, Russia, India and China, said China may allow the yuan to rise as much as 5 percent in a one-off revaluation and to then trade within a bigger band or against a larger basket of currencies. That would help counter international pressure, he said.

‘Sooner the Better’

“They need to do something to slow the economy down and deal with the inflation consequences,” said O’Neill, who forecasts the Chinese economy is currently growing between 12 percent and 14 percent and will expand 11.4 percent over the year. “The more they do -- and the sooner -- the better.”

The World Bank predicts China’s economy will grow 9 percent in 2010, faster than global growth of 2.7 percent. The government said last month the 2009 expansion was 8.7 percent.

China’s yuan recorded its biggest weekly decline in more than a year last week on speculation importers bought dollars before this week’s Chinese New Year holidays. Vice Commerce Minister Zhong Shan said on Feb. 8 the government may allow the yuan to move in a “small range,” while stressing the official stance is to maintain stability in the currency.

The yuan depreciated 0.09 percent last week to 6.8330 per dollar, the biggest loss since the five days ended Jan. 9, 2009. The reserve requirement will rise 50 basis points, or 0.5 percentage point, effective Feb. 25, the People’s Bank of China said. The current level is 16 percent for the biggest banks and 14 percent for smaller ones.

Record Lending

Record lending last year and a 4 trillion yuan stimulus package helped China lead the recovery from the deepest global recession since World War II. Investors’ concern about investment bubbles in China, and what action the government may take to prevent or deflate them, has mounted this year.

“It will take a multi-faceted approach to slow the economy,” Stephen Jen, London-based managing director at BlueGold Capital Management LLP., said in a Feb. 12 interview in which he predicted the yuan will be allowed to gain in the first half of this year.

U.S. President Barack Obama said in a Feb. 9 interview with Bloomberg BusinessWeek that a stronger currency would help China to deal with “a bunch of bubbles” in its “potentially overheating” economy.

To contact the reporter on this story: Simon Kennedy in Paris at skennedy4@bloomberg.net

Last Updated: February 14, 2010 11:00 EST
...en het wordt helemaal interessant als Goldman Sachs gelijk krijgt en China haar currency binnenkort gaat opwaarderen. Dat betekent namelijk dat ze minder Treasuries hoeft te kopen...

Opwaarderen van de Chinese munt is precies wat de Amerikanen willen, althans wat ze denken dat ze willen... Tot het zover is. Het zal namelijk Amerikaanse rente opdrijven.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:31:58 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_78059053
Wat betreft het thema 'sovereign risk'':
Economist: Sovereign risk and the banks
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:54:15 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78060138
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:31 schreef Perrin het volgende:
Wat betreft het thema 'sovereign risk'':
Economist: Sovereign risk and the banks
Deja vu
quote:
Greek banks would be most exposed to the fallout. They hold about ¤39 billion of government debt, roughly equivalent to the amount of capital they have. There are rumours that Greek banks have also been keen sellers of credit-default swaps on sovereign Greek debt, in effect doubling up on their exposure to a debt crisis.
Mijn reisverslagen
pi_78061234
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:54 schreef SeLang het volgende:
Greek banks would be most exposed to the fallout. They hold about ¤39 billion of government debt, roughly equivalent to the amount of capital they have. There are rumours that Greek banks have also been keen sellers of credit-default swaps on sovereign Greek debt, in effect doubling up on their exposure to a debt crisi
Mijn god wat een perversiteit In feite verkopen ze dus ongedekte CDS, zijn er uberhaupt buitenstaanders die dat kopen? Of verkopen de griekse banken die CDS aan elkaar voor een schappelijk prijsje zodat het op de balans FAKE afgedekte posities zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_78062115
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Deja vu
[..]

AIG op z'n Grieks!

Hopelijk gaat de Griekse overheid de Griekse banken ondersteunen, zodat de banken de staatsobligaties kunnen blijven kopen ( ).
  dinsdag 16 februari 2010 @ 16:41:50 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78062281
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Mijn god wat een perversiteit In feite verkopen ze dus ongedekte CDS, zijn er uberhaupt buitenstaanders die dat kopen? Of verkopen de griekse banken die CDS aan elkaar voor een schappelijk prijsje zodat het op de balans FAKE afgedekte posities zijn.
Ze zijn too big to fail, dus who cares...
Daarom schreef ik al: Deja vu
Mijn reisverslagen
pi_78062639
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:15 schreef SeLang het volgende:

...en het wordt helemaal interessant als Goldman Sachs gelijk krijgt en China haar currency binnenkort gaat opwaarderen. Dat betekent namelijk dat ze minder Treasuries hoeft te kopen...

Opwaarderen van de Chinese munt is precies wat de Amerikanen willen, althans wat ze denken dat ze willen... Tot het zover is. Het zal namelijk Amerikaanse rente opdrijven.
Wil de VS dat echt wel, dan wordt de chinese rotzooi waarvan hun zoveel kopen (wij eigenlijk ook) natuurlijk een stuk duurder voor hun en zakken de consumenten cijfers helemaal als een plumpudding in.
pi_78062937
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wil de VS dat echt wel, dan wordt de chinese rotzooi waarvan hun zoveel kopen (wij eigenlijk ook) natuurlijk een stuk duurder voor hun en zakken de consumenten cijfers helemaal als een plumpudding in.
Idd, het effect is dubbel negatief voor de VS want de markt voor treasuries krimpt en de import wordt duurder.
Het enige voordeel dat ik zie is dat de VS meer zelf zouden kunnen gaan produceren als chinese produkten duurder worden.
pi_78063101
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Idd, het effect is dubbel negatief voor de VS want de markt voor treasuries krimpt en de import wordt duurder.
Het enige voordeel dat ik zie is dat de VS meer zelf zouden kunnen gaan produceren als chinese produkten duurder worden.
Waarmee gaan ze dat produceren met de machines die allemaal in china staan.

En op de autos die men daar maakt zit de rest van de wereld niet op te wachten.

Ze kunnen straks natuurlijk wel voor net zulke lage tarieven helpdesk diensten als india gaan aanbieden zonder dat we last hebben van het de slecht engels sprekende indiers'.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:02:05 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78063183
quote:
Beijing Sells Whopping $34.2 Billion Treasuries In December As Japan Becomes Largest Official Holder Of US Debt

Gradually we are getting confirmation that Chinese "posturing" about offloading US debt is all too real. The most recent TIC data confirmed the Treasury's greatest nightmare: China is now dumping US bonds. In December China sold $34.2 billion of debt ($38.8 billion in Bills sold offset by $4.6 billion in Bonds purchased), lowering its total holdings $755.4 billion, the lowest since February 2009, and for the first time in many years relinquishing the top US debt holder spot to Japan, which bought $11.5 billion (mostly in Bonds, selling $1.4 billion Bills) bringing its total to $768.8 billion. Also, very oddly, the surge in UK holding continues, providing yet another clue as to the identity if the "direct bidder" - as we first assumed, these are merely UK centers transacting primarily on behalf of China as well as hedge funds, which are accumulating US debt under the radar. UK holdings increased from $230.7 billion to $302.5 billion in December: a stunning $70 billion increase in a two month span. Yet, with the identity of the UK-based buyers a secret, it really could be anyone... Anyone with very deep pockets.

Bron: Zero Hedge

Oops! Dus toch geen bluf van de Chinezen?
Mijn reisverslagen
pi_78063506
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarmee gaan ze dat produceren met de machines die allemaal in china staan.

En op de autos die men daar maakt zit de rest van de wereld niet op te wachten.

Ze kunnen straks natuurlijk wel voor net zulke lage tarieven helpdesk diensten als india gaan aanbieden zonder dat we last hebben van het de slecht engels sprekende indiers'.
Ja, dat is ook eerder theoriie dan praktijk. Het investeringsklimaat van de VS verslechterd vanwege aanstaande belastingverhogingen en mileueisen, Bovendien worden vakbonden sinds kort preferent gesteld aan bondhouders. Zie GM, dus bondhouders van amerikaanse bedrijven lopen veel grotere risico's dan elders. Op Venezuala na, daar wordt je meteen onteigend.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:11:25 #45
290311 Your_honor
pi_78063659
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ja, dat is ook eerder theoriie dan praktijk. Het investeringsklimaat van de VS verslechterd vanwege aanstaande belastingverhogingen en mileueisen, Bovendien worden vakbonden sinds kort preferent gesteld aan bondhouders. Zie GM, dus bondhouders van amerikaanse bedrijven lopen veel grotere risico's dan elders. Op Venezuala na, daar wordt je meteen onteigend.
Wat te denken van Pakistaanse bedrijven dan? Dat land heeft de hoogste credit default swap rating van de wereld. Daar zou je haast nog geen cent in durven steken
pi_78070970
laten we eens voor de verandering iets positiefs lezen over een bank die het goed doet
quote:

Bank Of North Dakota: America's Only 'Socialist' Bank Is Thriving During Downturn

But now officials in other states are wondering if it is helping North Dakota sail through the national recession.

Gubernatorial candidates in Florida and Oregon and a Washington state legislator are advocating the creation of state-owned banks in those states. A report prepared for a Vermont House committee last month said the idea had "considerable merit." Liberal filmmaker Michael Moore promotes the bank on his Web site.

"There's a lot of hurt out there, a lot of states that are in trouble, and they're tying the Bank of North Dakota together with this economic success that we're having right now," said the bank's president, Eric Hardmeyer.

Hardmeyer says he's gotten "tons" of inquiries about the bank's workings, including questions from officials in California, Michigan, New Mexico, Ohio and Washington state. North Dakota has the nation's lowest unemployment rate at 4.4 percent, soaring oil production and a robust state budget surplus – but Hardmeyer says the bank isn't responsible for the prosperity.

"We are a catalyst, perhaps, or maybe a part of it," he said. "To put this at our feet is flattering, but it frankly isn't true."

The Bank of North Dakota serves as an economic development agency and "banker's bank" that lessens the loan risks of private banks and helps them finance larger projects. It offers cheap loans to farmers, students and businesses.

The bank had almost $4 billion in assets and a $2.67 billion loan portfolio at the end of last year, according to its most recent quarterly financial report. It made $58.1 million in profits in 2009, setting a record for the sixth straight year. During the last decade, the bank funneled almost $300 million in profits to North Dakota's treasury.
Story continues below

The bank has the advantage of being the repository for most state funds, which can be used for loans and occasional relief for private banks that need a jolt of cash during sluggish credit markets.

"We think of ourselves as kind of a little mini-Federal Reserve," Hardmeyer said.

The state earns roughly 0.25 percent less interest than state agencies would get from a commercial institution. The bank also pays no state or federal taxes and has no deposit insurance; North Dakota taxpayers are on the hook for any losses.

The Bank of North Dakota was a cornerstone of the agenda of the Nonpartisan League, a farmers' political insurgency spawned by anger about outside control of North Dakota's credit and grain markets.

Founded in 1915 by A.C. Townley, who became a Socialist Party organizer after he went broke raising flax in western North Dakota, the NPL advocated state-owned banks to provide low-interest farm loans, along with state flour mills, grain elevators, meatpacking houses and hail insurance.

Supporters gained control of the legislature and the governorship within five years. The movement's power quickly waned, but two of its state-owned businesses survived – the Bank of North Dakota and a state flour mill and grain elevator in Grand Forks.

From the 1940s until the early 1960s, the bank served mostly as a public funds depository and municipal bond buyer, said Rozanne Enerson Junker, author of a 1989 history of the bank. Its economic development activity has greatly expanded since.

Gary Petersen, president of the Lakeside State Bank of New Town, a community on the Fort Berthold Indian Reservation in northwestern North Dakota, said the state bank is often willing to take a stake in local development projects.

"In my experience, you make a contact with the (Bank of North Dakota), and their question is, 'How do we get this done?'" Petersen said. "They're not looking at ways to knock it down."

Alerus Financial, a Grand Forks bank, has sold about $115 million of its $600 million loan portfolio to the Bank of North Dakota, both to spread its risk and provide itself with additional loan money, said Karl Bollingberg, Alerus' director of banking services.

"If you're left to find other participating banks, that can be very challenging," he said. "They don't have the same interest that the Bank of North Dakota has in helping you to do deals."

Mauro Guillen, a professor of management at the University of Pennsylvania's Wharton School of Business, said it is unlikely other states would open similar banks, in part because "the political culture here is very much against that kind of a thing."

Some state and federal agencies, such as the Small Business Administration, already have economic development programs similar to those at the Bank of North Dakota, Guillen said.

Bollingberg said the idea of other state-owned banks would also likely rouse opposition from private banks that wanted to keep their share of state deposits. "Because the (Bank of North Dakota) has been here so long, no banks know what it was like to have those deposits," he said.

Hardmeyer said he, too, was always doubtful others would take up North Dakota's model, but now he's not so sure.

"When I see what's going on around the country, it's not quite as far a leap as I thought it once was," he said.
pi_78115989
quote:
Europese denktank: EU blijft overeind, VS en Groot Brittannië vallen om
Amerikaanse bank Goldman Sachs hielp Griekenland met frauderen cijfers

--------------------------------------------------------------------------------

Vergelijking begrotingstekorten van diverse Eurozone-landen. De grafiek laat zien dat het enorme tekort van Griekenland relatief is, gezien het feit dat het land slechts voor 2,6% bijdraagt aan het BNP van de Eurozone.

Terwijl veel analisten en economische experts in Amerika, Groot Brittannië en Azië de Griekse financiële crisis beschouwen als het begin van de het einde van de Euro en misschien zelfs van de hele EU, denkt de Europese Denktank LEAP/E2020 daar heel anders over. Volgens de leden van het gerenommeerde onderzoeksinstituut worden de gevolgen van de Griekse crisis voor de EU door met name de VS en Groot Brittannië doelbewust uitvergroot en overdreven, om zo de aandacht af te leiden van hun eigen, nog veel penibelere financiële situatie. LEAP/E2020 denkt dan ook dat, hoewel de Europeanen het zwaar zullen krijgen, de EU uiteindelijk overeind zal blijven, maar dat de VS en Groot Brittannië juist zullen omvallen.

In de 42e editie van het Global Europe Anticipation Bulletin staat dat in de loop van 2010 het effect van de vele biljoenen die de overheden in 2009 hebben uitgegeven om hun economiën overeind te houden, zal zijn uitgewerkt. Deze enorme sommen geld hebben de wereldwijde systeemcrisis, zoals in 2008 door de denktank werd voorspeld, met enkele maanden uitgesteld. Deze mogelijkheid was destijds al voorzien: de experts van LEAP/E2020 schreven toen dat als de overheden dit pad zouden kiezen -wat inderdaad gebeurd is- de uiteindelijke klap alleen maar zou worden uitgesteld en veel harder zou gaan aankomen.

Die klap, aanvankelijk voorzien voor de herfst van 2009, zal nu ongeveer een jaar later komen. De gekozen tijdelijke lapmiddelen, bestaande uit de zeer kostbare economische stimulansmaatregelen, zullen dan namelijk niet meer op te brengen zijn.

De vorig jaar voorziene 'geopolitieke dislocatie' wordt inmiddels steeds duidelijker zichtbaar. IJsland, Dubai en Griekenland belandden in een grote financiële crisis, en talloze andere landen balanceren op het randje. Overal stijgt de werkloosheid met grote sprongen en raken miljoenen hun uitkeringen kwijt omdat ze te lang zonder baan zitten. De mensen die nog wél werken krijgen vaak te maken met lagere salarissen. Daarnaast wordt er overal fors bezuinigd op publieke diensten.

Het uiteenvallen van het geopolitieke systeem is ook te zien aan het mislukken van de klimaatconferentie in Kopenhagen, de groeiende spanning tussen de VS en China op zowel economisch als militair gebied, en het opnieuw toegenomen risico op een nieuwe oorlog in het Midden Oosten (Israël, Iran, e.d.). LEAP/E2020 denkt dat we nu aan het begin van een versnelling van de wereldwijde systeemcrisis staan, en dat deze gekenmerkt zal worden door vijf negatieve trends:

1. De explosie van de publieke schuldenzeepbel en het daaraan verbonden bankroet van steeds meer landen.

2. De fatale impact van steeds meer faillissementen en de enorme schuldenberg op het Westerse bankensysteem.

3. De onvermijdelijke stijging van de rentetarieven.

4. Als gevolg van deze ontwikkelingen groeiende internationale spanning

5. Toenemende sociale onzekerheid.

Crisis Griekenland voorbode van ontwikkelingen 2010
De financiële crisis in Griekenland laat zien wat 2010 voor de rest van de Westerse wereld in petto heeft. De berichtgeving over de situatie van Griekenland is volgens LEAP/E2020 een perfekt voorbeeld van de manier waarop de in toenemende mate elkaar bestrijdende economische blokken het nieuws en de informatievoorziening manipuleren. Daarom is het van cruciaal belang om de komende maanden en jaren het wereldnieuws kritisch te bekijken, en te bedenken dat veel van dit nieuws steeds vaker doelbewust een verdraaide of verkeerde voorstelling van zaken zal laten zien.*

De experts van de denktank omschrijven de Griekse crisis als een boom die gebruikt wordt om een heel bos van de veel gevaarlijkere schuldenposities van met name de VS en Groot Brittannië te verbergen. Het Griekse probleem is een interne EU-aangelegenheid die binnen enkele weken zal worden opgelost, omdat de EU-leiders nu de gelegenheid hebben om Griekenland te dwingen zijn verouderde politieke en economische systeem los te laten en de 21e eeuw binnen te treden. De Griekse economie draagt voor slechts 2,5% bij aan het BNP van de Eurozone. Daarom is de Griekse crisis een perfekte test voor de stabilisatiemechanismes die de Eurolanden hebben ingevoerd.

Zorgelijke ontwikkeling voor de VS: China is langzaam maar zeker het financieren van de Amerikaanse staatsschuld aan het afbouwen, en dat terwijl de VS onder Obama ongekend veel geld nodig heeft.

De leiders en media van de Anglo-Saksische wereld maken -net als vorig jaar, toen ze voorspelden dat een banken'tsunami' uit Oost Europa de Eurozone zou wegvagen- gretig gebruik van de Griekse situatie om de catastrofale ontwikkeling van hun eigen economiën en schuldensituatie te verbergen. De VS en Groot Brittannië hebben namelijk steeds meer moeite met het aantrekken van kapitaal, en proberen om die reden de Eurozone minder aantrekkelijk te maken voor buitenlandse beleggers en investeerders.

Ondertussen zijn de Eurozone-leiders maar wat blij dat de Euro is gezakt tot (op dit moment) $ 1.37. Ook al beseffen ze dat dit slechts een tijdelijke situatie is omdat het grote probleem de waardevermindering van de dollar en het Britse pond is, toch geeft het de Europese exporteurs tijdelijk even wat ademruimte.

De financiële speculanten (o.a. hedge funds) en banken die grote belangen hebben in Griekenland zijn ermee gebaat dat de Eurozone snel over de brug komt met financiële steun, omdat als deze achterwege blijft, hun eigen financiële positie fors zal verslechteren als onder andere de maatregel wordt genomen om de kredietstatus van Griekenland te verlagen. Hun leningen aan Griekenland worden dan veel minder waard en ook zullen hun speculaties tegen de Euro mislukken. In 2008/2009 lukte het deze hedge funds en banken om op vergelijkbare wijze de Amerikaanse overheid zo ver te krijgen om AIG en feitelijk heel Wall Street met schandalige hoeveelheden belastinggeld uit te kopen.

Goldman Sachs en Griekse regering grote boosdoeners
In de huidige fase van de wereldwijde systeemcrisis spelen hoofdzakelijk de investeringsbanken op het Amerikaanse Wall Street een buitengewoon kwalijke rol. Dat geldt met name voor de leider van deze 'bende': Goldman Sachs. De New Yorkse investeringsbank is namelijk direkt betrokken bij de misleidende trucs die ervoor zorgden, dat het Griekse huishoudboekje op papier in orde leek en het land tot de Euro mocht toetreden. Daarvoor gebruikten ze een listig financieel model, dat ervoor zorgde dat de klant enkele jaren later automatisch met enorme financiële problemen opgezadeld zou worden. De grote profiteur daarvan was natuurlijk Goldman Sachs.

In het Griekse geval werd er een lening verhoogd die niet op de Griekse begroting verscheen. Door zo'n swap overeenkomst konden de Grieken fictief de omvang van hun nationale schuld drastisch verkleinen. Overigens waren de Griekse leiders hier 100% van op de hoogte, en daarom zouden ze volgens de Europese denktank onderworpen moeten worden aan gerechtelijke vervolging, omdat ze zowel de EU als hun eigen burgers belazerd hebben, met als doel te kunnen profiteren van het opgenomen worden in de Eurozone.

Het bedrog van Goldman Sachs is echter net zo ernstig als dat van de Griekse regering, zeker als bedacht wordt dat de vice-president van Goldman Sachs in Europa destijds Mario Draghi was, de huidige president van de Italiaanse Centrale Bank en kandidaat om Jean-Claude Trichet op te volgen als hoofd van de Europese Centrale Bank (!). Hoewel LEAP/E2020 hem niet onmiddellijk wil beschuldigen van het doelbewust manipuleren van de Griekse statistieken, suggereert de denktank dat er toch minstens een onderzoek naar ingesteld zou moeten worden.

In Amerika is Paul Volcker, het huidige hoofd van Obama's financiële adviseurs, één van de grootste critici van Goldman Sachs geworden. Hij is mogelijk de enige die voldoende ervaring en kennis heeft om harde maatregelen tegen deze criminele investeringsbank -en andere, vergelijkbare financiële instellingen- te nemen. Volgens de denktank zouden de hele EU en al haar burgers er mee gebaat zijn om alle (voormalige) managers van dit soort investeringsbanken, die honderden miljarden hebben verdiend aan de financiële crisis, uit te sluiten van het bekleden van een publieke financiële of economische functie (zoals bij de ECB, de Europese Commissie en de Nationale Centrale Banken). De belangenverstrengeling die daarmee gepaard zou gaan, zou namelijk alleen maar meer financiële schade opleveren voor de Europese burgers en regeringen.

De Eurozone kan een eerste goede stap nemen door de Griekse regering te verplichten om te breken met Goldman Sachs, iets wat volgens de Financial Times (28 januari) nog steeds niet gebeurd is. Aangezien het hoofd van Goldman Sachs zich in een recent interview als 'God' omschreef, zou het juist heel verstandig zijn om te beseffen dat deze bank, en alle vergelijkbare collega-investeringsbanken, zich daadwerkelijk als duivels kunnen gedragen. Het advies aan Europa en feitelijk de hele wereld is om hier lering uit te trekken en konsekwenties aan te verbinden.

Als laatste geeft het team experts iedereen die wil weten in welk land de volgende schuldencrisis gaat uitbreken, de tip om uit te zoeken welke staten de afgelopen jaren gebruik hebben gemaakt van de diensten van Goldman Sachs. Het is namelijk zo goed als zeker dat deze landen de volgende slachtoffers zullen zijn.
De NL versie van het eerder geposte leap2020 denktank februari editie.
pi_78120710
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Oops! Dus toch geen bluf van de Chinezen?
Je vraagt je af waar de failliete UK het geld vandaan haalt om US bonds te kopen .

Edit: oh ze kopen alleen maar onder de paraplu van de UK... zouden net zo goed de Chinezen kunnen zijn.
pi_78122069
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:34 schreef pberends het volgende:

Je vraagt je af waar de failliete UK het geld vandaan haalt om US bonds te kopen .
Mwah, ze exporteren meer naar de VS dan ze importeren. Ze hebben dus een handelsoverschot tov de US.
Doorgaans recycled men die reserves middels aankoop van obligaties.
pi_78142756
quote:
Central bankers are planning to eventually remove $1.43 trillion of housing debt from the balance sheet after critics such as Stanford University economist John Taylor accused them of straying beyond monetary policy. Philadelphia Fed President Charles Plosser said yesterday that the Fed’s purchases of housing debt expose it to demands from politicians to support other industries.

Some of the Fed’s emergency actions “blurred the line between monetary policy and fiscal policy, thereby increasing the risk to the Fed’s independence,” Plosser said in a speech. “These policies have veered toward deciding how public money should be allocated across firms and sectors of the economy.”

Policy makers agreed that it “will eventually be appropriate” to “return to holding only securities issued by the U.S. Treasury,” according to minutes of their January 26-27 meeting released yesterday.
BB
Het is idd nogal vreemd om 1 sector uit de economy te pakken en die te gaan steunen als centrale bank. Het opkopen van de MBS wordt gedaan omdat de banken ze niet meer konden verhandelen tegen "normale", zeg bubble prijzen. Daardoor dreigden veel banken om te vallen. Men probeert hier op een gekunstelde manier een vloer onder de huizenprijzen te leggen.
pi_78188010

Voor het eerst sinds 1982 daalt de kerninflatie in Bernanke-land.
pi_78189646
Wat is het verschil tussen kerninflatie en 'gewone' inflatie
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 19 februari 2010 @ 16:37:48 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78189684
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:36 schreef capricia het volgende:
Wat is het verschil tussen kerninflatie en 'gewone' inflatie
Kerninflatie is exclusief de dingen die je echt nodig hebt zoals eten en brandstof
Mijn reisverslagen
pi_78189916
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kerninflatie is exclusief de dingen die je echt nodig hebt zoals eten en brandstof
Ah, okay!
Dus zonder de dingen die erg in prijs kunnen schommelen. Eigenlijk dus een stabieler inflatie-cijfer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78190329
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 16:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alles wat Amerikanen veel verbruiken dus.
pi_78191249
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:55 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Voor het eerst sinds 1982 daalt de kerninflatie in Bernanke-land.
De inflatie zelf is alleen tijdelijk gestegen door de hogere commodity prijzen die deze bubble met zich meebrengt. Ondertussen is de kerninflatie blijven dalen en zal het ook blijven doen. Deflation is coming!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:59:54 #60
38496 Perrin
pi_78345080
Banken knijpen nog flink af:
pi_78353386
Even gezamenlijk UK uitlachen:

Wat een derde wereld-land!

Ondanks dat ze de geldpers hebben aangezet voor 300 miljard pond !
pi_78353725
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:28 schreef pberends het volgende:
Even gezamenlijk UK uitlachen:

[ afbeelding ]

Wat een derde wereld-land!

Ondanks dat ze de geldpers hebben aangezet voor 300 miljard pond !
En dan zeggen dat de Euro in de problemen zit en het Pond en de Dollar veilige havens zijn. !
For great justice!
pi_78354751
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:37 schreef Q. het volgende:

[..]

En dan zeggen dat de Euro in de problemen zit en het Pond en de Dollar veilige havens zijn. !
Dollar is relatief veilig, maar pond zeker niet. Daar ben ik al jaren negatief over!
  woensdag 24 februari 2010 @ 15:06:01 #66
38496 Perrin
pi_78394104
Wanneer je ambassades bunkers worden, weet je dat je geen vrienden aan het maken bent.
US diplomats add a moat to their expenses at $1bn London embassy
pi_78401157

http://en.wikipedia.org/w(...)rent_account_balance

Cumulative Current Account Balance per capita 1980-2008 based on the IMF.
pi_78401181
Australië ook zo'n groot tekort? Had altijd het idee dat het daar wel aardig goed ging.
For great justice!
pi_78401213
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 17:51 schreef Q. het volgende:
Australië ook zo'n groot tekort? Had altijd het idee dat het daar wel aardig goed ging.
Blijkt Cumulative te zijn .

Maar Australie heeft nog steeds een aardig tekort. Lijkt bijna wel een Angelsaksisch fenomeen.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:41:53 #70
38496 Perrin
pi_78410890
quote:
Geithner: Spending and fiscal austerity goals are not in conflict
Assessing a tough governmental juggling act, Treasury Secretary Timothy Geithner assured lawmakers Wednesday that stimulus spending to spur the economy now isn't in conflict with a need for longer-term austerity. Geithner told the House Budget Committee that before the federal government can begin attacking soaring deficits and a massive national debt, it needs to increase jobs and ensure economic growth.

"Without growth, we cannot begin the process of restoring fiscal responsibility," the secretary said in prepared remarks.
quote:
Greenspan Says Crisis ‘By Far’ Worst, Recovery Uneven
Former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan said the financial crisis was "by far" the worst in history and called the recovery from the global recession "extremely unbalanced." The world economy has undergone "by far the greatest financial crisis globally ever," Greenspan said today in a speech to the Credit Union National Association’s Governmental Affairs Conference in Washington. Greenspan said that while the economy was in worse shape in the Great Depression, the recent financial crisis was potentially more harmful than that in the 1930s because "never had short-term credit literally withdrawn."
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:42:33 #71
38496 Perrin
pi_78410934
quote:
US Lending Falls at Epic Pace
U.S. banks posted last year their sharpest decline in lending since 1942, suggesting that the industry's continued slide is making it harder for the economy to recover. While top-tier banks are recovering at a faster clip, the rest of the industry is still suffering, according to a quarterly report from the Federal Deposit Insurance Corp. Banks fighting for survival, especially those plagued by losses on commercial real estate, are less willing to extend loans, siphoning credit from businesses and consumers.
quote:
Nearly 20% of U.S. workers underemployed
Nearly 20 percent of the U.S. workforce lacked adequate employment in January and struggled to make ends meet with reduced resources and bleak job prospects, according to a Gallup poll released on Tuesday. In findings that appear to paint a darker employment picture than official U.S. data, Gallup estimated that about 30 million Americans are underemployed, meaning either jobless or able to find only part-time work.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:43:09 #72
38496 Perrin
pi_78410972
quote:
Republicans push Obama to put Fannie, Freddie on budget
A pair of key Republicans on the House Financial Services Committee is pushing the White House to end the long-standing practice of excluding mortgage finance companies Fannie Mae and Freddie Mac from the federal budget. "It is the same sort of financial shell game that has brought governments like Greece to a crisis point. Hiding your debts just leads to a bigger day of financial reckoning down the road," said Representative Spencer Bachus, the top Republican on the panel.

Bachus said he was backing legislation from Representative Scott Garrett, the top Republican on the House Financial Services Subcommittee on Capital Markets, to put the two enterprises on the federal budget. Fannie Mae and Freddie Mac, which play a role in funding three-quarters of all U.S. residential mortgages, came under government control in September 2008 when they received a massive bailout that gave the government a 79.9 percent stake.
quote:
The deathbed of Keynesian economics
The UK has produced notable economists over the years, but John Maynard Keynes, the guru of government intervention, was one of truly global significance. So it may be fitting that the UK will also become the deathbed of Keynesian economics. Britain has been following the mainstream prescriptions of his followers more than any developed nation. It has cut interest rates, pumped up government spending, printed money like crazy, and nationalised almost half the banking industry.

Short of digging Karl Marx out of his London grave, and putting him in charge, it is hard to see how the state could get more involved in the economy. The results will be dire. The economy is flat on its back, unemployment is rising, the pound is sinking, and the bond markets are bracketing the country with Greece and Portugal in the category marked "bankruptcy imminent." At some point soon, even the most loyal disciples of Keynes will have to admit defeat, and accept that a radical change of direction is needed.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:43:34 #73
38496 Perrin
pi_78410999
Schiet allemaal nog niet zo op, die recovery.
pi_78411193
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 21:43 schreef Perrin het volgende:
Schiet allemaal nog niet zo op, die recovery.
Idd. Ik denk nog wel eens aan het W-scenario. De kou is nog niet uit de lucht. Zeker in Europa niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78413367
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 21:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd. Ik denk nog wel eens aan het W-scenario. De kou is nog niet uit de lucht. Zeker in Europa niet.
Ja, en in de USA gaat het zo lekker met staten die zo goed als failliet zijn.

Oh. En die W is meer een \/\-vorm. Want naar boven gaat er de komende decennia niets.
For great justice!
pi_78413774
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:21 schreef Q. het volgende:
Want naar boven gaat er de komende decennia niets.
Heb ik die mooie pfizer pilletjes dan voor niks besteld
pi_78426596
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:21 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, en in de USA gaat het zo lekker met staten die zo goed als failliet zijn.

Oh. En die W is meer een \/\-vorm. Want naar boven gaat er de komende decennia niets.
Er zijn altijd kansen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_78451026
PvdA wil niet snel bezuinigen

Nee, waarom zou je een belachelijk groot tekort terug dringen? .
For great justice!
  vrijdag 26 februari 2010 @ 18:38:32 #79
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78489440
quote:
Some heavyweight hedge funds have launched large bearish bets against the euro in moves that are reminiscent of the trading action at the height of the U.S. financial crisis.

The big bets are emerging amid gatherings such as an exclusive "idea dinner" earlier this month that included hedge-fund titans SAC Capital Advisors LP and Soros Fund Management LLC. During the dinner, hosted by a boutique investment bank at a private townhouse in Manhattan, a small group of all-star hedge-fund managers argued that the euro is likely to fall to "parity"—or equal on an exchange basis—with the dollar, people close to the situation say.

bron en hele artikel hier: http://online.wsj.com/art(...)087741848074392.html
Die Amerikanen durven wel.
Bedankt Hans.
  zondag 28 februari 2010 @ 21:42:07 #81
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78569100
Blijkbaar ziet Merkel ook niet door de onzin van Engeland en de VS heen,
Bedankt Hans.
  zondag 28 februari 2010 @ 21:58:36 #82
141482 Q.
JurassiQ
pi_78570129
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:42 schreef bascross het volgende:
Blijkbaar ziet Merkel ook niet door de onzin van Engeland en de VS heen,
Dat is nou niet bepaald rocket-science hoor. Maar ik ben blij dat Duitsland nog steeds niet van voornemens lijkt om in te grijpen in Griekenland. Laat ze daar maar lekker hun eigen problemen oplossen.

Merkel. . Kunnen wij haar niet adopteren? Of gewoon Nederland bij Duitsland voegen, zijn we van die Balkenende-types af tenminste en hebben we echt leiderschap.
For great justice!
pi_78693719
Die vakbonden in Griekenland zijn echt om te huilen !

Griekenland kondigt nieuwe bezuinigingen aan
quote:
De bedoeling is dat het laatste blok wordt geschrapt. Vakbonden hebben gezegd dat het schrappen van de 'veertiende maand' gelijkstaat aan een 'oorlogsverklaring'.
quote:
De vakbonden hebben grote moeite met de bezuinigingen. "Het is een erg moeilijke dag voor ons. (...) Deze bezuinigingsmaatregelen brengen ons aan de rand van de afgrond. Brussel wil dat er bezuinigd wordt en de regering doet er niets aan om dat te stoppen," aldus de voorzitter van de ambtenarenvakbonden, Panayiotis Vavouyios.
.
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:54:36 #84
141482 Q.
JurassiQ
pi_78693765
Snappen die vakbonden het nou echt niet?

Dat worden weer een boel stakingen in Griekenland.
For great justice!
pi_78693822
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:54 schreef Q. het volgende:
Snappen die vakbonden het nou echt niet?

Dat worden weer een boel stakingen in Griekenland.
"De vakbonden hebben grote moeite met de bezuinigingen. "Het is een erg moeilijke dag voor ons. (...) Deze bezuinigingsmaatregelen brengen ons aan de rand van de afgrond. Brussel wil dat er bezuinigd wordt en de regering doet er niets aan om dat te stoppen," aldus de voorzitter van de ambtenarenvakbonden, Panayiotis Vavouyios."

Ze denken dat de Griekse overheid het voor het zeggen heeft op de kapitaalmarkt . Het is toch echt de kapitaalmarkt die Griekenland dwingt tot bezuinigingen, niet Brussel. Ze snappen er echt helemaal niets van die vakbonden. Ze hebben liever dat het land failliet gaat.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:01:31 #86
141482 Q.
JurassiQ
pi_78694036
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Ze hebben liever dat het land failliet gaat.
Het gemiddelde vakbondslid blinkt dan ook niet uit in intelligentie. De vakbondleiders zijn niet veel beter, zie Agnes Jongerius.
For great justice!
  zondag 7 maart 2010 @ 00:20:45 #87
290311 Your_honor
pi_78834019
Hoe zit dat nu eigenlijk met het concept van quantitative easing en expansionary open market operations? Ik las in deze internet discussie dat men debatteerde over of open market operations wel of niet de geldhoeveelheid aanpast.

Het is toch zo dat wanneer de FED de interest rates omlaag gooit dit in wezen doet door het opkopen van obligaties? Immers het kopen van obligaties zorgt ervoor dat de interest rates naar beneden gaan en de vraag en aanbod van de geldhoevelheid zal laten stijgen. Zelfde geld toch voor het verlagen van de discount rate en verlagen van de reserve ratio's van banken? Dat is toch ook gewoon een groei in de geldhoeveelheid?

Maar hoe zit het dan met quantitative easing? In de boeken staat dat dat pas wordt gedaan door de centrale bank nadat interest rates verlagen (opkopen van bonds) niet doeltreffend genoeg was. En dus men opnieuw securities (bonds en andere rotzooi) gaat opkopen om de financiële markten beter te laten vloeien. Maar waarom noemt men het dan QE als het concept in wezen het zelfde is als verlagen van interest rates door expansionary open market operations? De definitie van dat laatste zorgt normaliter voor een lagere interest rate en hogere vraag en aanbod van geld. Dan kan dit toch niet zo zijn voor QE? Is dat het enige verschil tussen de 2?

Verwarrend , volgens mij heeft die kerel op dat forum die voor is niet gelijk
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:09:10 #88
38496 Perrin
pi_78919826
quote:
Europe bars Wall Street banks from government bond sales

European countries are blocking Wall Street banks from lucrative deals to sell government debt worth hundreds of billions of euros in retaliation for their role in the credit crunch.

"Governments do not have the confidence that the excessive risk-taking culture of the big Wall Street banks has changed and they still cannot be trusted to put the stability of the financial system before profit," said Arlene McCarthy, vice chair of the European parliament's economic and monetary affairs committee. "It is no surprise therefore that governments are reluctant to do business with banks that have failed to learn the lesson of the crisis. The banks need to acknowledge the mistakes that were made and behave in an ethical way to regain the trust and confidence of governments."
pi_78935351
Brits handelstekort dramatisch hoog

Het houdt maar niet op bij die Britten . Ondanks de compleet waardeloze pond.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:20:16 #90
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78936843
Ik heb van de week nog wat boeken aangeschaft bij amazon.co.uk. Ze mogen niet klagen.
Bedankt Hans.
pi_78937610
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:49 schreef pberends het volgende:
Brits handelstekort dramatisch hoog

Het houdt maar niet op bij die Britten . Ondanks de compleet waardeloze pond.
Ze hebben ook een groeiende inflatie. Ondanks de waardeloze pond, goedkoop blijven die Britten niet.
pi_78990470
Bij gebrek aan diepzinnige discussies hier wat leuk materiaal om de tijd mee te doden.

Greece
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:52:59 #93
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78991837
We kunnen dat plaatje alvast verder tekenen met de bailout/greenshoots bubble, gevolgd door de China crash van 2011, The Great Bond Crash van 2012 en de default van Japan in 2013.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:47:30 #94
38496 Perrin
pi_79061695
Geithner: blijf geld pompen in onze papieren rommel!
quote:
Geithner: European Reforms Would Harm U.S. Interests
Treasury Secretary Tim Geithner has cautioned the European Commission about its latest attempts at financial regulation, warning that American banks, hedge funds and private equity funds would be discriminated against by the proposed rules.

In a letter to Michel Barnier, Europe's new Commissioner for Internal Market, Geithner expressed concern over the directive's "third country" provision, which would restrict European investment in non-European funds, the Financial Times and Wall Street Journal report.
pi_79088466
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:47 schreef Perrin het volgende:
Geithner: blijf geld pompen in onze papieren rommel!
[..]
Third country investment?
Is er een handelsoorlog opkomst?
pi_79092115
voor wie trouwens geintereseerd is in het volledige court appointed auditors rapport over de ondergang van Lehman, hier het linkje: http://dealbook.blogs.nyt(...)miner-finds/#reports
  donderdag 18 maart 2010 @ 14:59:33 #97
38496 Perrin
pi_79296281
pi_79298719
Prachtig plaatje waarin je kunt zien dat overheden de klappen proberen op te vangen. Mede daardoor nog geen echte deflatie (+speculatief geld dat zorgt voor hogere commodityprjzen), maar overheden kunnen daar maar beperkt mee doorgaan. Zodra dat gedaan is en de positie van de private markt niet hersteld is (mijn mening is dat dat niet het geval zal zijn) + overheden die zelf beginnen met het aflossen van schuld, krijgen we echte (zware) deflatie.
  donderdag 18 maart 2010 @ 16:14:01 #99
38496 Perrin
pi_79299496
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Prachtig plaatje waarin je kunt zien dat overheden de klappen proberen op te vangen. Mede daardoor nog geen echte deflatie (+speculatief geld dat zorgt voor hogere commodityprjzen), maar overheden kunnen daar maar beperkt mee doorgaan. Zodra dat gedaan is en de positie van de private markt niet hersteld is (mijn mening is dat dat niet het geval zal zijn) + overheden die zelf beginnen met het aflossen van schuld, krijgen we echte (zware) deflatie.
Geheel met deze analyse eens, helaas.
pi_79299841
Hoe ziet dat plaatje er voor nederland en europa uit?
  vrijdag 19 maart 2010 @ 13:38:52 #101
38496 Perrin
pi_79334721
quote:
Economists: Another Financial Crisis on the Way

Even as many Americans still struggle to recover from the country's worst economic downturn since the Great Depression, another crisis – one that will be even worse than the current one – is looming, according to a new report from a group of leading economists, financiers, and former federal regulators.

In the report, the panel, which includes Rob Johnson of the United Nations Commission of Experts on Finance and bailout watchdog Elizabeth Warren, warns that financial regulatory reform measures proposed by the Obama administration and Congress must be beefed up to prevent banks from continuing to engage in high-risk investing that precipitated the near-collapse of the U.S. economy in 2008.

The report warns that the country is now immersed in a "doomsday cycle" wherein banks use borrowed money to take massive risks in an attempt to pay big dividends to shareholders and big bonuses to management – and when the risks go wrong, the banks receive taxpayer bailouts from the government.

"Risk-taking at banks," the report cautions, "will soon be larger than ever."
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:02:21 #102
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_79338028
We gaan gewoon door waar we gebleven zijn. Ik betwijfel of die bailouts deze keer nog op te brengen zijn.
Bedankt Hans.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:14:51 #103
141482 Q.
JurassiQ
pi_79338556
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:02 schreef bascross het volgende:
We gaan gewoon door waar we gebleven zijn. Ik betwijfel of die bailouts deze keer nog op te brengen zijn.
Dat waren ze de vorige keer al niet. Alle bail outs zijn op de pof betaald.
For great justice!
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:28:23 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79339171
Het wordt gewoon steeds groter. Na de 2000 bubble kregen particuliere beleggers een bailout (Legiolease e.d.). Na de 2007 bubble kregen de banken zelf een bailout. En na de huidige bailout bubble moeten complete landen een bailout hebben. De vraag is alleen wie de staat nog een bailout kan geven...
Mijn reisverslagen
pi_79339343
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:28 schreef SeLang het volgende:
Het wordt gewoon steeds groter. Na de 2000 bubble kregen particuliere beleggers een bailout (Legiolease e.d.). Na de 2007 bubble kregen de banken zelf een bailout. En na de huidige bailout bubble moeten complete landen een bailout hebben. De vraag is alleen wie de staat nog een bailout kan geven...
Hoe kom je er bij dat particulieren een bailout hebben gehad, de rechtzaken er tegen lopen nog steeds. En mensen die akkoord zijn gegaan met de duisenberg regeling (de meesten om van het gezuer af te zijn, of hun BKR notering kwijt te raken) hebben een gedeelte van hun restschuld niet hoeven te betalen. Deze zijn gewoon keihard hun inleg kwijt en 50% restschuld.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 23:10:01 #106
38496 Perrin
pi_79390708
quote:
Federal Reserve Must Disclose Bank Bailout Records
March 19 (Bloomberg) -- The Federal Reserve Board must disclose documents identifying financial firms that might have collapsed without the largest U.S. government bailout ever, a federal appeals court said.

The U.S. Court of Appeals in Manhattan ruled today that the Fed must release records of the unprecedented $2 trillion U.S. loan program launched primarily after the 2008 collapse of Lehman Brothers Holdings Inc. The ruling upholds a decision of a lower-court judge, who in August ordered that the information be released.
  zondag 21 maart 2010 @ 00:14:46 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79392752
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat particulieren een bailout hebben gehad, de rechtzaken er tegen lopen nog steeds. En mensen die akkoord zijn gegaan met de duisenberg regeling (de meesten om van het gezuer af te zijn, of hun BKR notering kwijt te raken) hebben een gedeelte van hun restschuld niet hoeven te betalen. Deze zijn gewoon keihard hun inleg kwijt en 50% restschuld.
Met de Duisenberg regeling e.d. draaien ze zelf op voor maar een deel van de verliezen, in tegenstelling tot beleggers die zelf deze beleggingsconstructie opzetten met opties of met "gewoon" effectenkrediet. Het was een pure bailout, een kadootje. Een groot onrecht imo.
Mijn reisverslagen
pi_79396475
quote:
Op zondag 21 maart 2010 00:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met de Duisenberg regeling e.d. draaien ze zelf op voor maar een deel van de verliezen, in tegenstelling tot beleggers die zelf deze beleggingsconstructie opzetten met opties of met "gewoon" effectenkrediet. Het was een pure bailout, een kadootje. Een groot onrecht imo.
je draait een beetje door imho, je ziet overal bailouts.....

Als een rechter een schadevergoeding toekent wegens onrechtmatige daad, dan kan ik dat met de beste wil van de wereld geen bailout noemen. En ook geen cadeautje.
  zondag 21 maart 2010 @ 09:03:44 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79396787
quote:
Op zondag 21 maart 2010 07:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je draait een beetje door imho, je ziet overal bailouts.....

Als een rechter een schadevergoeding toekent wegens onrechtmatige daad, dan kan ik dat met de beste wil van de wereld geen bailout noemen. En ook geen cadeautje.
Letterlijke citaten uit de Legiolease folder:

"Uw maandbedrag bestaat geheel uit 0,96% rente (12,1% effectief per jaar)"

"Zou de verkoop van aandelen onverhoopt minder opbrengen dan de aankoopprijs, dan zou u het verschil moeten bijbetalen"

Het heette ook niet voor niets Legiolease, dus er kon geen enkele twijfel over bestaan wat dit was. Dus mensen gingen bewust een riskante aandelenlease constructie aan en mochten zich achteraf beroepen op "domheid", terwijl mensen die met effectenkrediet de constructie zelf opzetten dat niet mochten. Dit is een vorm van rechtsongelijkheid en een pure bailout voor een bepaald deel van de particuliere beleggers.

Maar dit is een zijstraatje. Waar het me om ging is dat het probleem met elke bubble groter wordt gemaakt. Eerst een bailout (of je het nu zo noemt of niet) van een groep "domme" particuliere beleggers, daarna een bailout van een groep "domme" banken en de volgende fase is bailouts en/of defaults voor complete landen. Het probleem schuift naar een steeds hoger level.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 21-03-2010 09:17:26 ]
Mijn reisverslagen
  zondag 21 maart 2010 @ 10:01:59 #110
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_79397250
quote:
Op zondag 21 maart 2010 09:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dit is een zijstraatje. Waar het me om ging is dat het probleem met elke bubble groter wordt gemaakt. Eerst een bailout (of je het nu zo noemt of niet) van een groep "domme" particuliere beleggers, daarna een bailout van een groep "domme" banken en de volgende fase is bailouts en/of defaults voor complete landen. Het probleem schuift naar een steeds hoger level.
Dom vraagje misschien, maar wat is nou precies een bailout (en bestaat er een Nederlands woord voor)? Is het puur opkopen of kwijtschelding van schulden, of vallen leningen ook hieronder?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_79562221

Na een kleine (statistische) opleving van de money supply nu weer de grootste krimp ooit.

Deflatie .
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:10:02 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79565020
Ja, en in de huizenmarkt zijn de green shoots ook alweer voorbij.
Maar er komt weer een nieuwe pimpactie aan van Obama die de komende paar maanden weer klein piekje zal geven in de homesales, op kosten van de belastingbetaler. Al zal het nu minder effect hebben dan vorige keer.

Mijn reisverslagen
pi_79717894
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 12:10 schreef SeLang het volgende:
Ja, en in de huizenmarkt zijn de green shoots ook alweer voorbij.
Maar er komt weer een nieuwe pimpactie aan van Obama die de komende paar maanden weer klein piekje zal geven in de homesales, op kosten van de belastingbetaler. Al zal het nu minder effect hebben dan vorige keer.

[ afbeelding ]
countrywide financial revisited

pi_79720125
quote:
Die option arm hypotheken waar die beste man het over heeft zouden die ook weer verpakt zitten in andere pakjes en door de hele wereld verspreid zijn?
  maandag 29 maart 2010 @ 20:17:51 #116
141482 Q.
JurassiQ
pi_79720386
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die option arm hypotheken waar die beste man het over heeft zouden die ook weer verpakt zitten in andere pakjes en door de hele wereld verspreid zijn?
Uiteraard. En dat is niet erg want de crisis is voorbij.
For great justice!
pi_79835401
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:17 schreef Q. het volgende:

[..]

Uiteraard. En dat is niet erg want de crisis is voorbij.
Het nadeel is, is dat die zooi allemaal niet meer te verkopen is. Anders had je die troep mooi aan IJsland kunnen verkopen ofzo.
pi_80123200
Ook de FED bespeurd ondanks al het gepimp steeds meer tekenen van (aankomende) deflatie:
quote:
Although rising energy prices continued to boost overall consumer price inflation, consumer prices excluding food and energy were soft, as a wide variety of goods and services exhibited persistently low inflation or outright price declines. On a 12-month change basis, core personal consumption expenditures (PCE) price inflation slowed in January 2010 compared with a year earlier, as a marked and fairly widespread deceleration in market-based core PCE prices was partly offset by an acceleration in nonmarket prices. Survey expectations for near-term inflation were unchanged over the intermeeting period; median longer-term inflation expectations edged down to near the lower end of the narrow range that prevailed over the previous few years. With regard to labor costs, the revised data on wages and salaries showed that last year’s deceleration in hourly compensation was even sharper than was evident at the January meeting.
pi_80178509
quote:
Era of low interest rates may be coming to an end.
As prospects for the U.S. economy brighten, consumers are about to face a new financial burden: a sustained period of rising interest rates.

By NELSON D. SCHWARTZ
The New York Times

As prospects for the U.S. economy brighten, consumers are about to face a new financial burden: a sustained period of rising interest rates.

That, economists say, is the inevitable outcome of the nation's ballooning debt and the renewed prospect of inflation as the economy recovers from the recession.

The shift is sure to shock consumers whose spending habits were shaped by a historic 30-year decline in the cost of borrowing.
pi_80194086
Eurolanden willen Grieken 30 miljard lenen

Yes, we gaan een deel van de Griekse rente betalen. En de Tweede Kamer maar zeggen dat er geen geld naar Griekenland gaat .
pi_80195301
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:14 schreef pberends het volgende:

Yes, we gaan een deel van de Griekse rente betalen. En de Tweede Kamer maar zeggen dat er geen geld naar Griekenland gaat .
tis weer tijd voor de wazige zondagsdeals?
  zondag 11 april 2010 @ 18:56:49 #124
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80195509
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:14 schreef pberends het volgende:

Het is een lening, we krijgen dit geld uiteraard terug.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt Hans.
pi_80199417
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:56 schreef bascross het volgende:

[..]

Het is een lening, we krijgen dit geld uiteraard terug.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Ze gaan met toch niet vertellen dat het noodlijdende Spanje gaat meefinancieren?
  zondag 11 april 2010 @ 20:29:31 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80199663
Hoe gaat Nederland dat financieren? De HRA afschaffen?
Mijn reisverslagen
pi_80199751
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:29 schreef SeLang het volgende:
Ze gaan de HRA in Griekenland invoeren, op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.
  zondag 11 april 2010 @ 20:32:05 #128
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80199822
quote:
We houden op met subsidies te geven aan derdewereldlanden.
Bedankt Hans.
pi_80203669
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:32 schreef bascross het volgende:

[..]

We houden op met subsidies te geven aan derdewereldlanden.
Griekenland is toch een derde wereldland? Hoeft het ons geen geld te kosten. Gewoon uit het potje ontwikkelingssamenwerking betalen.
  zondag 11 april 2010 @ 23:40:07 #130
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_80210717
quote:
Op zondag 11 april 2010 21:34 schreef pberends het volgende:

[..]

Griekenland is toch een derde wereldland? Hoeft het ons geen geld te kosten. Gewoon uit het potje ontwikkelingssamenwerking betalen.
Haha, goed idee.
Bedankt Hans.
pi_80214074
quote:
Goede vraag idd, we moeten de wildste bezuinigingen gaan doen maar nu gaan we de grieken 2 miljard geven, terwijl die al staken wanneer ze met 62 met pensioen moeten.
pi_80339392
Zo maar eens even wat berichtjes hier neer plempem
quote:
Redding Amerikaanse banken minder duur
13 april 2010, 14:15 uur | FD.nl
De grootschalige steunoperaties om de Amerikaanse financiële sector te redden, vallen mogelijk goedkoper uit dan gedacht.

Bronnen bij het Amerikaanse ministerie van financiën denken dat de teller voor de belastingbetaler stopt bij $ 89 mrd, zo meldt The Wall Street Journal. In 2009 ging het Amerikaanse Congres nog uit van een schade van $ 250 mrd.

In het lagere bedrag zitten veel kosten begrepen, zoals het opkopen van probleemschulden van banken, de kapitaalinjecties in de semi-overheidsbedrijven voor hypotheken Fannie Mae en Freddie Mac en het opkopen van hypotheekobligaties om de vastgelopen markt weer een zetje te geven. Overal komt meer geld terug dan aanvankelijk was gedacht.

Steun aan verzekeraar AIG

Zelfs de steun aan de verzekeraar AIG wordt sneller dan verwacht afgebouwd. Deze verzekeraar kwam in problemen door de afdeling die de kredietrisico's afdekte op bedrijfsobligaties.

Volgens bronnen bij het ministerie komt AIG dit jaar al helemaal los te staan van de overheid, iets wat een jaar geleden nog ondenkbaar was. AIG kan een lening aan de Fed terugbetalen met verkoop van activa, die euro 51 mrd zullen opbrengen. Bovendien bezit de Fed effecten die eerst in de portefeuille van AIG zaten en die nu $ 32 mrd waard zijn. Het is zelfs mogelijk dat de overheid winst boekt op het belang van 80% dat ze bezit. Dan moet dat belang, aangehouden in speciale effecten, eerst worden omgezet in gewone aandelen.

Verliezen bij Fannie Mae en Freddie Mac

Alle sommetjes over meevallende kosten houden echter geen rekening met toekomstige verliezen bij vooral Fannie Mae en Freddie Mac. De beleggingsportefeuilles van deze bedrijven zitten nog vol hypotheken waarvan het onafhankelijke rekenbureau van het Congres denkt dat ze tot 2020 een verlies van $ 370 mrd zullen opleveren, al hangt alles af van de ontwikkeling van de huizenmarkt. Dit verlies komt boven op de geprojecteerde kosten voor de belastingbetaler van $ 89 mrd.

Ook Nederland heeft miljarden in de financiële sector gestoken. Grootste kostenposten zijn mogelijk ABN Amro en Fortis, waarin euro 30 mrd is gestoken. In ruil voor die steun kreeg de overheid een aandelenbelang. Verder is er de garantie voor probleemhypotheken van ING, het 'Alt-A-pakket', die nog geld kunnen kosten.
quote:
Groenink voorspelt fors verlies voor Staat op nationalisatie ABN en Fortis15 april 2010, 11:40 uur | FD.nl
8De belastingbetaler gaat een fors verlies lijden op de 30 miljard euro die hij in ABN en Fortis Nederland heeft gestoken, denkt oud-topman Rijkman Groenink van ABN Amro.

Groenink zei dat bij een optreden woensdag voor economiestudenten van de Universiteit van Amsterdam. 'Dat ABN zo veel gaat verdienen dat je met een normale multiplier de 30 miljard euro haalt, lijkt me hoogst onwaarschijnlijk', zei hij. Zeker omdat de concurrentie in Nederland is toegenomen, voegde hij eraan toe.

De Nederlandse Staat heeft in oktober 2008 ABN Amro, Fortis Bank Nederland en Fortis Verzekeringen Nederland gekocht voor 16,8 miljard euro nadat moederbedrijf Fortis in ernstige moeilijkheden was geraakt. Daarna moest de Staat verschillende keren nieuw kapitaal in het bedrijf steken omdat het door de plotse breuk met de moeder en door tegenvallers ondergekapitaliseerd was.

Lastig

De totale investering zit nu op ruim 30 miljard euro, terwijl de winst van vooral het bankgedeelte nog tegenvalt. Eerder waren ook al binnen het ministerie van Financiën geluiden te horen dat het zeer lastig wordt die investering terug te verdienen.

Ook toenmalig minister Wouter Bos heeft de Tweede Kamer in december al gezegd dat het ,,uitdagender wordt dat bedrag terug te verdienen op een geschikt moment van afstoting richting een nieuwe eigenaar''.

Tijdelijk

Het ministerie wijst erop dat in de 30 miljard euro ook ASR, het voormalige Fortis Verzekeringen, begrepen zit. Dat maakt wel winst. Bovendien is een klein deel van de kapitaalinjectie (1,7 miljard euro) tijdelijk en zou dus op termijn weer terugvloeien.

Groenink zei bij zijn spreekbeurt tegenover studenten blij te zijn dat er in elk geval nog iets van ABN Amro overblijf. Hij roemde woensdag personeel en klantenbestand van zijn voormalige bank. Hij kwam bij de studenten vooral het beeld rechtzetten van ABN als slecht bestuurde bank. Het boek De Prooi van Jeroen Smit, zo begon hij, had hij met tegenzin gelezen. 'Smit begon zijn boek met de premisse dat ABN gefaald had.'

Vertekend

Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld, stelde hij. De bank draaide in zijn ogen uitstekend
Dus de amerikaanse belastingbetaler gaat er door de bail outs nog redelijk vanaf komen , maar wij worden hard genaaid
  donderdag 15 april 2010 @ 12:35:27 #133
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_80339502
quote:
Op zondag 11 april 2010 21:34 schreef pberends het volgende:

[..]

Whaha, scherpe opmerking!
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 15 april 2010 @ 12:42:27 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80339781
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:32 schreef Basp1 het volgende:

Dus de amerikaanse belastingbetaler gaat er door de bail outs nog redelijk vanaf komen ,
Ik dacht al even: waar komt deze bollocks nu weer vandaan, maar de belangrijkste passage staat hier:
quote:
Alle sommetjes over meevallende kosten houden echter geen rekening met toekomstige verliezen bij vooral Fannie Mae en Freddie Mac. De beleggingsportefeuilles van deze bedrijven zitten nog vol hypotheken waarvan het onafhankelijke rekenbureau van het Congres denkt dat ze tot 2020 een verlies van $ 370 mrd zullen opleveren, al hangt alles af van de ontwikkeling van de huizenmarkt. Dit verlies komt boven op de geprojecteerde kosten voor de belastingbetaler van $ 89 mrd.
De meeste hypotheek rotzooi wordt namelijk gewoon gegarandeerd door Fannie en Freddie (lees: de belastingbetaler) dus als je dat buiten de berekening houdt dan vallen de verliezen inderdaad mee

Btw: foreclosures bereikten vorige maand een absoluut record, dus het is niet dat de crisis voorbij is ofzo. En dat is dan bij een record lage hypotheekrente, die inmiddels weer stijgt...
Mijn reisverslagen
  donderdag 15 april 2010 @ 13:20:45 #135
38496 Perrin
pi_80341341
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik dacht al even: waar komt deze bollocks nu weer vandaan, maar de belangrijkste passage staat hier:
[..]

De meeste hypotheek rotzooi wordt namelijk gewoon gegarandeerd door Fannie en Freddie (lees: de belastingbetaler) dus als je dat buiten de berekening houdt dan vallen de verliezen inderdaad mee

Btw: foreclosures bereikten vorige maand een absoluut record, dus het is niet dat de crisis voorbij is ofzo. En dat is dan bij een record lage hypotheekrente, die inmiddels weer stijgt...
Pessimist, het is lente, laten we vrolijk zijn!

*zet roze lemmingenbril op*
  donderdag 15 april 2010 @ 13:30:22 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80341798
quote:
Op donderdag 15 april 2010 13:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Pessimist, het is lente, laten we vrolijk zijn!

*zet roze lemmingenbril op*
Sja, leuker kunnen we het niet maken
En de grote golf resets/ recasts moet nog komen. Ga maar bidden dat de rente dan nog zo laag is als nu.
Btw, de Nederlandse belastingbetaler heeft $22 miljard exposure naar dat grootste lichtblauwe gedeelte, met dank aan de grandiose ING bailout deal van Wouter Bos, die hem precies op tijd is gesmeerd...

Mijn reisverslagen
  donderdag 15 april 2010 @ 13:38:41 #137
38496 Perrin
pi_80342221
pi_80342832
quote:
Op donderdag 15 april 2010 12:32 schreef Basp1 het volgende:
Zo maar eens even wat berichtjes hier neer plempem
[..]

[..]

Dus de amerikaanse belastingbetaler gaat er door de bail outs nog redelijk vanaf komen , maar wij worden hard genaaid
Al die banken zitten nog extreem vol met rotte assets die zelfs bij de meest positieve scenario's enorme verliezen gaan opleveren. Daar kun je echt niet tegenop verdienen met 0-1% korte rente.
pi_80353176
quote:
Op donderdag 15 april 2010 13:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Al die banken zitten nog extreem vol met rotte assets die zelfs bij de meest positieve scenario's enorme verliezen gaan opleveren. Daar kun je echt niet tegenop verdienen met 0-1% korte rente.
kun je die aanwijzen (voor dat in combinatie met het 'meest positieve scenario'), of is dat alleen een onderbuikgevoel?
pi_80353419
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

kun je die aanwijzen (voor dat in combinatie met het 'meest positieve scenario'), of is dat alleen een onderbuikgevoel?
Het meest positief noem ik officiële instellingen zoals het IMF. Ook die zeggen dat er nog veel afgeschreven moet worden.
pi_80353806
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:39 schreef pberends het volgende:

[..]

Het meest positief noem ik officiële instellingen zoals het IMF. Ook die zeggen dat er nog veel afgeschreven moet worden.
zeggen die ook iets over de marges die banken op dit moment maken?

volgens mij niet namelijk
pi_80354575
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

zeggen die ook iets over de marges die banken op dit moment maken?
Pre- of postbonus?
pi_80354666
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:17 schreef dvr het volgende:

[..]

Pre- of postbonus?
maakt niet uit, het bijven genante marges
daar kun je een verrotte hoeveelheid afboekingen uit betalen....
pi_80358661
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

maakt niet uit, het bijven genante marges
daar kun je een verrotte hoeveelheid afboekingen uit betalen....
Het lijkt me sterk dat de banken in twee jaartjes de schade van 10+ jaar aan excessief lenen goedmaken. Maar ik hoop dat het meevalt want er valt obsceen veel af te schrijven en er komt nog steeds bij. In de huidige bankbalansen staan assets 20-40% overgewaardeerd, volgens FDIC, dat nu her en der banken de duimschroeven begint aan te draaien om hun gefaalde leningen af te schrijven. Er komt mede daardoor de komende tijd een hoop vastgoed op de Amerikaanse markt, wat het rendement voor de rest nog zal verslechteren. Ook voor Europese banken trouwens voor zover die nog in MBS zitten.
  vrijdag 16 april 2010 @ 10:10:29 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80374575
quote:
'KLM overweegt geld te lenen uit eigen pensioenfonds'

KLM, onderdeel van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM, wil een 'fors' bedrag uit zijn eigen pensioenfonds halen om meer financiele ruimte te creëren.

AMSTERDAM (Dow Jones)--Dat schrijft De Financiele Telegraaf (DFT) vrijdag. Het blad baseert zich daarbij op vakbondskringen en bronnen rondom het pensioenfonds. Bij dat fonds wordt overigens volgens de krant zeer kritisch gereageerd op het voornemen van KLM.

KLM geeft geen reactie op het gerucht.

DFT suggereert dat het mogelijk om enkele honderden miljoenen euro kan gaan.

Momenteel voert KLM onderhandelingen met de vakbonden over een cao. Tot nog toe konden ontslagen worden voorkomen, maar ook dit jaar is er nog geen zicht op herstel voor de luchtvaart.
Dit zou verboden moeten worden. Als jij voor je pensioen geld inlegt dan moet dat geld van jou zijn en verder moet iedereen er met z'n grafpoten vanaf blijven!
Mijn reisverslagen
pi_80375088
hahahahaha
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80375257
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit zou verboden moeten worden. Als jij voor je pensioen geld inlegt dan moet dat geld van jou zijn en verder moet iedereen er met z'n grafpoten vanaf blijven!
Het pensioen fonds kan natuurlijk wel wat obligaties van de KLM aanschaffen met 10% rente erop.
pi_80393542
Ondertussen loopt in belgie een rechtzaak tegen de citibank die investeerders lehman rotzooi hadden verkocht.

http://www.express.be/sec(...)elijkheid/124730.htm
  vrijdag 16 april 2010 @ 18:26:22 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80393588
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 18:07 schreef pberends het volgende:
Goudman toch: Fraude Goldman Sachs schokt markten
Wat een verrassing. Zoiets had ik echt nooit verwacht
Mijn reisverslagen
pi_80393680
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 18:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat een verrassing. Zoiets had ik echt nooit verwacht
Ik ook niet, zoiets heet namelijk vermeende fraude die eerst maar eens bewezen moet worden
pi_80394745
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 18:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ook niet, zoiets heet namelijk vermeende fraude die eerst maar eens bewezen moet worden
Jij denkt dat de SEC dit soort zaken eerst naar buiten brengt en dan pas onderzoek gaat doen? Ik zie dit meer zoiets als de Galleon zaak. Lang niet alles kan bewezen worden maar waar rook is ....
  vrijdag 16 april 2010 @ 20:09:32 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80397225
quote:

Dit moet dan wel de top van de bubble zijn
Mijn reisverslagen
pi_80397385
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 20:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zul je net zien .. dat je op vakantie bent
  vrijdag 16 april 2010 @ 20:17:05 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80397522
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zul je net zien .. dat je op vakantie bent
Ja . Maar er zit nu een flinke buffer ingebouwd. Het moet wel zo ver omlaag voordat het weer koopwaardig wordt dat ik met een gerust hart een paar maanden op vakantie durf naar een locatie zonder internet access.
Mijn reisverslagen
pi_80398014
quote:

[..]

America's back... how a larger trade deficit saved the economy .
pi_80410621
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 19:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jij denkt dat de SEC dit soort zaken eerst naar buiten brengt en dan pas onderzoek gaat doen? Ik zie dit meer zoiets als de Galleon zaak. Lang niet alles kan bewezen worden maar waar rook is ....
fraude is aleen fraude als een strafbaar feit bewezen kan worden. Dat de media zo nu en dan wat woordjes en nuanceringen weglaten omdat dat beter bekt, da's meer een teken van de tijd

Waar rook is maar geen vuur, is geen fraude. Demn, zit jij nou in het financiele wereldje, of ik?
pi_80411381
quote:

[..]

Het grappige is dat de middenklasse zich ook steeds meer begint te realiseren dat ze gewoon geplayed worden. Dat ze in een kunstmatige economische ruimte leven, vormgegeven door een duivels pact tussen politici, bankiers en ander graaituig (de zgn. "toppers").

Die pijnlijke, ongekende mega-bailouts hebben dit pact fijntjes aan de oppervlakte gebracht. En ik denk niet dat dit deze keer heel snel zal worden vergeven en vergeten. De burger is kritischer geworden, de consument voorzichtiger en de portemonnee geslotener.

Het zal nog een hele kluif worden om de bubble die "Amerikaanse economie" heet opnieuw op te blazen, voor zover die überhaupt nog een keer opnieuw op te blazen is. Want als je een ballon maar vaak genoeg opblaast en daarna ongecontroleerd leeg laat lopen, gaat de rek er vanzelf uit.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80442988
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 03:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

fraude is aleen fraude als een strafbaar feit bewezen kan worden. Dat de media zo nu en dan wat woordjes en nuanceringen weglaten omdat dat beter bekt, da's meer een teken van de tijd

Waar rook is maar geen vuur, is geen fraude. Demn, zit jij nou in het financiele wereldje, of ik?
Hap niet zo dino. Daarom geef ik het voorbeeld ook van Galleon, waar rook is .. Zo verrassend was het niet dat dat kaartenhuis in elkaar kukelde en het zal dan zeker niemand hebben verbaasd dat er al mensen zich schuldig hebben verklaard tegen over de rechtbank.

Tuurlijk moeten er eerst harde bewijzen op tafel worden gelegd maar het is ook naïef om te denken dat dit soort accusations volledig uit de lucht komen vallen. Er zullen weinig mensen verbaasd zijn over deze beschuldigen tegen GS en het zal een zeer lastige zaak worden om te bewijzen maar het zou me niks verbazen dat er wat koppen gaan rollen. Misschien die van Tourre ?
pi_80451760
quote:
Op zondag 18 april 2010 13:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hap niet zo dino. Daarom geef ik het voorbeeld ook van Galleon, waar rook is .. Zo verrassend was het niet dat dat kaartenhuis in elkaar kukelde en het zal dan zeker niemand hebben verbaasd dat er al mensen zich schuldig hebben verklaard tegen over de rechtbank.

Tuurlijk moeten er eerst harde bewijzen op tafel worden gelegd maar het is ook naïef om te denken dat dit soort accusations volledig uit de lucht komen vallen. Er zullen weinig mensen verbaasd zijn over deze beschuldigen tegen GS en het zal een zeer lastige zaak worden om te bewijzen maar het zou me niks verbazen dat er wat koppen gaan rollen. Misschien die van Tourre ?
het gaat meer meer om de gemankeerde pers

Tuurlijk rollen er wat koppen. En er zal wel een regelingetje komen. En dan is het weer business as usual, zit jou nou in London, of ik?

De grens is wat juridisch ontoelaatbaar is, en voor andere principes is geen ruimte in de City, anders dan zoveel mogelijk zo snel mogelijk. Rook is niet boeiend. Rook zoveel je wilt.
pi_80452086
quote:
Op zondag 18 april 2010 18:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

het gaat meer meer om de gemankeerde pers

Tuurlijk rollen er wat koppen. En er zal wel een regelingetje komen. En dan is het weer business as usual, zit jou nou in London, of ik?

De grens is wat juridisch ontoelaatbaar is, en voor andere principes is geen ruimte in de City, anders dan zoveel mogelijk zo snel mogelijk. Rook is niet boeiend. Rook zoveel je wilt.
Tuurlijk is rook enigszins wel belangrijk. Dit is natuurlijk voor de publieke menigte een open deur intrappen en zelfs voor overheden die reforms willen inschakelen. Zo maak je een toekomstige bail out er niet makkelijker op

Ik denk overigens dat GS er goed af zal komen, juridisch gezien. Qua PR is dit gewoon dramatisch.
pi_80452364
quote:
Op zondag 18 april 2010 18:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Tuurlijk is rook enigszins wel belangrijk. Dit is natuurlijk voor de publieke menigte een open deur intrappen en zelfs voor overheden die reforms willen inschakelen. Zo maak je een toekomstige bail out er niet makkelijker op

Ik denk overigens dat GS er goed af zal komen, juridisch gezien. Qua PR is dit gewoon dramatisch.
ach der publieke meningte.....

Eten en spelen, toch?
  donderdag 22 april 2010 @ 00:03:06 #164
271876 copilco
Elvis is dead
pi_80582606
Ik was even de External debts van landen aan het bekijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

en vraag me af hoe het kan en hoe het zit dat Luxemburg op de 6e plaats staat met bijna 4 miljoen dollar per capita schuld?!
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
pi_80583285
quote:
Op donderdag 22 april 2010 00:03 schreef copilco het volgende:
Ik was even de External debts van landen aan het bekijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

en vraag me af hoe het kan en hoe het zit dat Luxemburg op de 6e plaats staat met bijna 4 miljoen dollar per capita schuld?!
Externe schuld is precies wat het zegt: wat een land aan andere landen verschuldigd is. Daar staat tegenover dat die andere landen ook nog het een en ander aan Luxemburg verschuldigd zijn. Google maar eens op Net Foreign Assets, Net Foreign Position of Net International Investment Position, dan zul je waarschijnlijk zien dat Luxemburg per saldo juist erg veel van het buitenland tegoed heeft.

De hoge schuld komt doordat de halve wereld beleggingsrekeningen in Luxemburg heeft lopen. Dat zijn buitenlandse tegoeden, en dus verplichtingen van Luxemburg aan het buitenland.
pi_80622229
SE kan jij eens uitzoeken wat destijds de olieramp(1989 alaska ) met de beurzen deed?

ben benieuwd

http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_80624267
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 09:49 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
LOL, kloppen die onderste cijfers van RTL Z wel? Loopt de rente voor de Grieken elk uur op?
pi_80624888
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 09:53 schreef pberends het volgende:

[..]

LOL, kloppen die onderste cijfers van RTL Z wel? Loopt de rente voor de Grieken elk uur op?
jah op de 2 jarige wel
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_80647029
http://www.thedailyshow.c(...)guys---goldman-sachs

These F@#king Guys - Goldman Sachs Episode #15053
The Republicans respond to the Goldman Sachs fraud charges by announcing they'll filibuster any financial system regulation. (07:47)

Jim Cramer .
pi_80729338

Griekse rente naar 9 procent

Je zou bijna Griekse staatsobligaties gaan kopen.

[ Bericht 29% gewijzigd door pberends op 26-04-2010 15:29:54 ]
  maandag 26 april 2010 @ 15:33:54 #172
38496 Perrin
pi_80729748
quote:
For nations living the good life, the party's over, IMF says
The flow of U.S. debt to the People's Bank of China has acted like a giant, collective credit card, underwriting consumers across the United States and driving the business models of major retailers such as Wal-Mart.

The message from the IMF is that the card is about maxed out and that the imbalance in trade flows needs to be corrected.

Better-than-expected growth would help, or increases in productivity, or even surprises in the form of new technologies. But what's on the horizon is, more likely, a difficult reckoning -- one that Greece is facing and that other developed nations know is in the offing, French Finance Minister Christine Lagarde said in an interview Thursday.

"We're all in the same boat," Lagarde said as she looked ahead to a tough debate in France over changes in pension rules that will make not just government workers but also many in the private sector add years before their expected retirements.

The IMF is studying issues such as which taxes should be raised and which programs should be cut to make "consolidation" as painless as possible. But it views a longer working life as an important tool -- one that would save large amounts of money in the future without cutting spending and decreasing economic activity today.

In the United States, a new fiscal commission is beginning to study how to bring U.S. government debt into line.

"You will see many headlines complaining and moaning and stirring the pot," Lagarde said, as issues such as pension reform are debated. But ultimately, she said, "there is no way out."
pi_80732094
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:21 schreef pberends het volgende:
Je zou bijna Griekse staatsobligaties gaan kopen.
Eén dezer dagen wordt dat een belletje naar de broker. Dit zijn echt absurd hoge yields.
Greece
pi_80733263
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik had van Mw. Lagarde geen hoge pet op, maar dit is de eerste keer dat ik een vooraanstaand Europees politicus de problemen zo kernachtig en correct zie verwoorden.
  maandag 26 april 2010 @ 17:16:12 #175
38496 Perrin
pi_80733352
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:13 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik had van Mw. Lagarde geen hoge pet op, maar dit is de eerste keer dat ik een vooraanstaand Europees politicus de problemen zo kernachtig en correct zie verwoorden.
Yep, ook +1 wat mij betreft!
pi_80781813

Wat is er met Ambac aan de hand?
Gaan ze nu echt een keer failliet?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 28 april 2010 @ 08:44:07 #178
38496 Perrin
pi_80794045
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 22:26 schreef pberends het volgende:
Deze kan het archief in: Minister: Griekenland zal NL terugbetalen
  dinsdag 11 mei 2010 @ 12:46:50 #179
38496 Perrin
pi_81291595
quote:
Food-stamp tally nears 40 million, sets record

WASHINGTON (Reuters) – Nearly 40 million Americans received food stamps -- the latest in an ever-higher string of record enrollment that dates from December 2008 and the U.S. recession, according to a government update.

The Agriculture Department said 39.68 million people, or 1 in 8 Americans, were enrolled for food stamps during February, an increase of 260,000 from January. USDA updated its figures on Wednesday.
pi_81530997
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_81717433
quote:
Hans de Geus: Angst voor deflatie keert terug
De olieprijs is hard gedaald en dat is een indicator dat de inflatie hard daalt, aldus RTL Z beurscommentator Hans de Geus. Hij is er niet gerust op.

Inflatie onder 1%
Het kerncijfer van de inflatie, zonder voeding en energie, staat in Europa onder de 1%, dat is een cijfer dat nog niet eerder is gezien, zo gaat Hans verder. Ook in de VS ligt de kerninflatie onder de 1%, dat is voor het eerste sinds 1966.

'Deflatiespook'
''Toen Ben Bernanke aantrad waarschuwde hij voor het deflatiespook. Nu al een tijdje echter niet meer, terwijl het nu acuut begint te worden.''

Staatsschuld
Deflatie maakt dat de staatsschulden in reële termen meer waard worden, waardoor het steeds moeilijker wordt om de staatsschuld terug te dringen, zo stelt Hans.

Dreiging
Centrale banken wereldwijd hebben de geldpes aansaan, aldus Hans. ''Zo is in de VS de rente al langere tijd 0,25%''. ''Centale banken proberen inflatie te creëren, maar dat lukt niet en dat is één van de dreigingen die op ons afkomen.''
pi_81902953
quote:
Marktrente op laagste niveau sinds 1540
Tijdens het Pinksterweekend is de rente op de kapitaalmarkt gedaald tot onder de 2,9 procent. Dat is het laagste niveau sinds het jaar 1540 blijkt uit research van Wegwijs Kenniscentrum. De rente voor tienjarige staatsleningen (SL-rente), die ook leidraad is voor het niveau van de hypotheekrente, heeft in de geschiedenis alleen rond het jaar 1895 even dit lage percentage aangetipt. De kapitaalmarktrente is onder het niveau van juli 2005 gedaald toen de rente maar net boven de 3 procent bleef. De hypotheekrente lag toen echter aanzienlijk lager.
pi_81903190
Sinds 1540
pi_81903993
Wat was er aan de hand in 1540? Was er toen niet juist gierende inflatie door alle goud en zilver uit Amerika?
pi_82025418
quote:
Japanse werkloosheid loopt op, deflatie stijgt
De werkloosheid in Japan is in de maand april onverwachts opgelopen naar 5,1% van de beroepsbevolking. De stijging komt op een moment dat de deflatie verder toeneemt.

Deflatie
In maart lag de werkloosheid nog op 5%. De consumentenprijzen in Japan zijn vorige maand met nog eens 1,5% gedaald vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Dat is de veertiende daling op rij. De daling is ook groter dan die van maart, toen de belangrijkste consumentenproducten met uitzondering van die van vers voedsel 1,2% goedkoper werden.

Consumenten besteden minder
Consumenten gaven op jaarbasis in de maand april 0,7% minder uit.
pi_82027802
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 00:36 schreef vive_la_france het volgende:
Wat was er aan de hand in 1540? Was er toen niet juist gierende inflatie door alle goud en zilver uit Amerika?
Ja het Spaanse rijk viel in verval en importeerde massaal zilver en goud uit (zuid-)Amerika om daarmee hun luxe levensstijl die men importeerde en oorlogen die men voerde om het rijk in stand te houden te bekostigen. Dat leidde uiteindelijk tot hyperinflatie. Ik denk dan ook dat men bedoeld met sinds 1540 dat de gegevens strekken tot die tijd.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 08:35:51 #187
38496 Perrin
pi_82093329
quote:
Hedgefondsmanagers waarschuwen voor schuldencrisis VS
28 mei 2010, 8:40 uur | FD.nl

Door: Hamme, K. Van
Gerenommeerde Amerikaanse hedgefondsmanagers, zoals David Einhorn, waarschuwen dat ook de Verenigde Staten niet aan de schuldencrisis gaan ontkomen.

De Griekse crisis is mogelijk een teken dat de 'zeepbel in overheidsschulden' aan het barsten is, waarbij ook de VS niet langer buiten schot blijven. Dat zei de invloedrijke hedgefondsmanager David Einhorn woensdag tijdens de Ira Sohn Investment Research-conferentie in New York. Net als andere topsprekers nam Einhorn de kredietratingbureaus onder vuur.

Jaarlijkse hoogmis

De Ira Sohn-conferentie geldt als een jaarlijkse hoogmis voor professionele beleggers. Topmanagers van hedgefondsen laten er tijdens presentaties van 15 minuten bij hoge uitzondering in hun kaarten kijken. Einhorn zorgde hier twee jaar geleden voor ophef met een vernietigende analyse van Lehman. Vier maanden later was de zakenbank failliet.

Dat Einhorn - voorzitter en medeoprichter van Greenlight Capital - nog niets van zijn invloed verloren heeft, mocht Moody's woensdag ondervinden. Nadat Einhorn vertelde dat hij nog steeds speculeerde op een koersdaling van het aandeel Moody's, kreeg het kredietratingbureau een opdoffer tijdens de nabeurshandel.

Kritiek op kredietbeoordelaars

Einhorn verwijt Moody's een kortzichtig beleid te voeren. Volgens hem blijft het ratingbureau zich beperken tot een horizon van slechts 12 tot 18 maanden om de kredietwaardigheid van een land te beoordelen. Concurrent Standard & Poor's is niet veel beter, aldus Einhorn. Hij verbaasde zich over een recent radio-interview waarin een S&P-medewerker zei dat het bedrijf 'twee paar ogen' in elk land heeft voor de beoordeling van de kredietwaardigheid. Volgens Einhorn is dat veel te weinig.

Hij maakt zich dan ook zorgen over het gebrek aan doortastende hervormingen bij de ratingbureaus, die volgens Einhorn en andere sprekers op de conferentie nog steeds afhankelijk blijven van de banken die hen betalen voor ratings. Volgens critici leidde dat tot veel te rooskleurige ratings voor rommelhypotheken, die achteraf waardeloos bleken. Einhorn wil komaf maken met de 'officiële' kredietratings van de drie grote bureaus. Die creëren alleen maar een 'vals vertrouwen' bij institutionele beleggers en lieten Europese banken toe om volop te beleggen in overheidsobligaties van landen als Griekenland, zonder daarvoor kapitaal opzij te moeten zetten.

Voorbode voor VS

Volgens Einhorn is de schuldcrisis in Griekenland en andere landen van de eurozone een mogelijke voorbode van wat de VS te wachten staat. 'Ik zie weinig politieke wil om het land af te houden van een crisis', aldus Einhorn, die erop wijst dat veel Amerikaanse banken nog steeds onvoldoende kapitaal hebben. Hij verwacht dat een crisis niet op de schouders van de volgende generatie zal rusten, maar al op de huidige.

Toppers Grantham en Eisman

Andere sprekers toonden eveneens weinig vertrouwen in westerse economieën en hun oplopende begrotingstekorten. Jeremy Grantham, voorzitter van vermogensbeheerder GMO, waarschuwde dat het Verenigd Koninkrijk en Australië nog met vastgoedzeepbellen kampen die een ravage aanrichten wanneer ze barsten. Obligaties zijn 'grotesk overprijsd'.

Steve Eisman, de hedgefondsmanager van FrontPoint die een fortuin verdiende door op de huizencrash te speculeren, gebruikte zijn presentatie om na de subprime-hypotheekmachine een volgende 'moreel failliete en sociaal verwoestende' industrie aan de schandpaal te nagelen: de 'for-profit' onderwijsinstellingen als Apollo Group die dankzij overheidssubsidies fors groeien ten koste van vaak arme studenten die nooit hun studieleningen zullen kunnen afbetalen. Volgens Eisman zijn het 'marketingmachines vermomd als universiteiten'
  zondag 30 mei 2010 @ 12:49:25 #189
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_82095658
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:54 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ja het Spaanse rijk viel in verval en importeerde massaal zilver en goud uit (zuid-)Amerika om daarmee hun luxe levensstijl die men importeerde en oorlogen die men voerde om het rijk in stand te houden te bekostigen. Dat leidde uiteindelijk tot hyperinflatie. Ik denk dan ook dat men bedoeld met sinds 1540 dat de gegevens strekken tot die tijd.
Huh, aanwezigheid van meer zilver en goud = meer inflatie? Vreemd, leg uit
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_82096844
quote:
Op zondag 30 mei 2010 12:49 schreef SemperSenseo het volgende:

Huh, aanwezigheid van meer zilver en goud = meer inflatie? Vreemd, leg uit
Hoezo, het volume aan betaalmiddelen neemt veel meer toe dan de goederen en diensten die er tegenover staan. Opeens werden goud en zilver veel minder zeldzaam na de ontdekking van zuid amerika.
pi_82616317
Staatsschuld VS: $19,6 biljoen in 2015
quote:
Staatsschuld VS over de 100 procent van het bbp in 2012
2012 komt .
pi_82616466
100 procent van BBP?

Valt nog mee dan, er zijn landen waar dit erger is.
pi_82616695
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:27 schreef Liteuser het volgende:
100 procent van BBP?

Valt nog mee dan, er zijn landen waar dit erger is.
Das zeker waar, maar de VS is de grootste economie ter wereld .

Ik vind deze ook wel mooi trouwens:
quote:
Adviseurs van president Barack Obama stellen dat elk procent tekort 1 miljoen banen oplevert.
Waarom geen hoger tekort dan!?
pi_82626448
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:31 schreef pberends het volgende:

[..]

[..]

Op naar de 200% begrotingstekort, dan kan elke amerikaan dubbel gaan werken om hun schuld terug te gaan betalen.
pi_82627042
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 17:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Op naar de 200% begrotingstekort, dan kan elke amerikaan dubbel gaan werken om hun schuld terug te gaan betalen.
.
  donderdag 10 juni 2010 @ 18:31:33 #196
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_82629136
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:31 schreef pberends het volgende:

[..]

Adviseurs van president Barack Obama stellen dat elk procent tekort 1 miljoen banen oplevert

Echt een Mickey-Mouse economie in Amerika met echte Mickey-Mouse welvaart daar

Kan alleen in Amerika om te zeggen dat schulden daar goed zijn voor hun economie. Maar vervolgens lopen ze in de Anglosaksische landen wel af te geven op de Eurolanden...
pi_82646010
quote:
Pimco: toch deflatie
Obligatiehuis Pimco, ‘s werelds grootste in zijn soort, heeft de laatste dagen een opvallende draai gemaakt. Nadat Bill Gross maandenlang niets wilde weten van Amerikaanse Treasuries, opereert zijn Pimco nu aan de koopkant van de markt, zegt de Wall Street Journal. Dat is opvallend want Pimco was één van de grootste en luidruchtigste tegenstanders van Amerikaans schuldpapier. Pimco waarschuwde talrijke keren voor een scenario van dalende prijzen, oplopende yields bij een aantrekkende Amerikaanse economie en aanhoudende overheidsuitgaven.

Maar nu lijken Gross & Co te zijn overgelopen van het inflatie- naar het deflatiekamp. Pimco verkeert nu in gezelschap van onder anderen Blackrock dat al vanaf maart aangaf dat de tijd rijp was om Amerikaanse Treasuries te kopen. Nassim Taleb, auteur van The Black Swan, vindt dat beleggers Treasuries juist moeten vermijden – uit inflatieoogpunt, zo stelt hij op cnbc.com. Beleggers doen er goed aan te beleggen in assets die als hedge tegen inflatie kunnen fungeren, zoals grondstoffen.

Volgens Taleb is de financiële situatie nu slechter dan twee jaar geleden. De plannen van Obama om de werkloosheid terug te dringen hebben gefaald, de balansen van banken bevatten nog evenveel risico als in 2008, stelt hij. “het is niet dat de regering Obama fouten maakt, het is het feit dat ze bijna niets goed doen.” Zoals je een junkie niet nog meer drugs moet geven, moet je ook een schuldenjunkie niet nog meer krediet verstrekken, vindt Taleb.

Ook Jim Rogers blijft in het inflatiekamp. Uiteraard kan hij zich vinden in Talebs suggestie om vooral in grondstoffen te vluchten. “Het drukken van geld heeft nog altijd tot inflatie geleid – in elk geval in de laatste decennia”, stelt hij op zijn blog. “Inflatie is onvermijdelijk, je moet nu eenmaal eerst inflatie hebben, voordat je hyperinflatie kunt krijgen.” Volgens Rogers liegen landen als de VS en het VK over de inflatiecijfers.
pi_82753916
ook een klassieker onderhand: klikkerdeklik
  maandag 21 juni 2010 @ 12:50:55 #200
141482 Q.
JurassiQ
pi_83093881
Technisch analisten. . Dat moet echt de meest kansloze beroepsgroep in de financiele wereld zijn. .
For great justice!
  maandag 21 juni 2010 @ 13:08:29 #201
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_83094503
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:50 schreef Q. het volgende:
Technisch analisten. . Dat moet echt de meest kansloze beroepsgroep in de financiele wereld zijn. .
Ik heb een beetje een probleem hoe zij tegen de werkelijkheid aankijken: ze kijken heel navelstaarderig naar de grafieken in de hoop allerlei patronen te ontdekken. Maar ondertussen vergeten ze de macro-economische ontwikkelingen. Kijk maar naar die gasten in de topic Beursvloer, die proberen ook een waardeoordeel te geven met al hun grafiekjes. "O jee, hij is zoveel punten in het rood dat moet wat betekenen, en nu is 'ie weer groen" Navelstaarderij

Ik ben meer van de macro-economische ontwikkelingen en oorzakelijke verbanden
pi_83095047
quote:
Op maandag 21 juni 2010 13:08 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik heb een beetje een probleem hoe zij tegen de werkelijkheid aankijken: ze kijken heel navelstaarderig naar de grafieken in de hoop allerlei patronen te ontdekken. Maar ondertussen vergeten ze de macro-economische ontwikkelingen. Kijk maar naar die gasten in de topic Beursvloer, die proberen ook een waardeoordeel te geven met al hun grafiekjes. "O jee, hij is zoveel punten in het rood dat moet wat betekenen, en nu is 'ie weer groen" Navelstaarderij

Ik ben meer van de macro-economische ontwikkelingen en oorzakelijke verbanden
Maar technische analyse geeft juist de werkelijkheid aan. De voorspellingen die eruit voortvloeien misschien niet. Ik bedoel, we weten allemaal wat de prijs was en nu is.

Juist met macro-economische ontwikkelingen en oorzakelijke verbanden / fundamenteel kan je soms afdwalen naar een fantasie wereld. Te veel informatie asymmetrie. Kloppen je informatie bronnen wel? Kloppen de conclusies die je daaruit trekt wel?
pi_83248640
quote:
Fed houdt rente laag
Uitgegeven: 23 juni 2010 21:14
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 23:09

WASHINGTON - Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Fed, houdt het belangrijkste rentetarief op het huidige lage niveau van bijna nul procent.

© ANPDit heeft de Fed woensdag na een tweedaagse vergadering bekendgemaakt.

Om het herstel van de economie te blijven ondersteunen handhaaft de Fed de 'federal funds rate' op 0 tot 0,25 procent voor een onbepaalde periode.

De centrale bank verlaagde het rentetarief al naar bijna nul in december 2008, een jaar nadat de Amerikaanse economie in recessie was geraakt.

Herstel

Het Federal Open Market Committee van de centrale bank zei verder dat de Amerikaanse economie zich ondanks financiële tegenwind vanuit het buitenland verder herstelt van de recessie.

''Informatie die de Fed sinds april kreeg, suggereert dat het economisch herstel vordert en dat de arbeidsmarkt zich geleidelijk verbetert'', aldus een verklaring.

Het tempo van het economisch herstel zal de komende tijd wel bescheiden zijn, aldus de Fed-verklaring.

De centrale bank verwees daarbij naar de negatieve implicaties van de Europese schuldencrisis voor de Amerikaanse financiële markten en economie.
Is er eigenlijk ooit al zo'n lange periode geweest dat geld lenen bij de fed bijna gratis was.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:07:08 #204
38496 Perrin
pi_83274642
quote:
Ben Bernanke needs fresh monetary blitz as US recovery falters
Fed watchers say Mr Bernanke and his close allies at the Board in Washington are worried by signs that the US recovery is running out of steam. The ECRI leading indicator published by the Economic Cycle Research Institute has collapsed to a 45-week low of -5.7 in the most precipitous slide for half a century. Such a reading typically portends contraction within three months or so.

Key members of the five-man Board are quietly mulling a fresh burst of asset purchases, if necessary by pushing the Fed's balance sheet from $2.4 trillion (£1.6 trillion) to uncharted levels of $5 trillion. But they are certain to face intense scepticism from regional hardliners. The dispute has echoes of the early 1930s when the Chicago Fed stymied rescue efforts.
pi_83403524
Heb een leuke kortingscode gevonden die alleen bedoeld was voor institutionele klanten van een beleggingsresearchfirma.....bij mij werkte ie ook nog steeds. :-) Je krijgt 25% korting.

http://www.belegger.nl/co(...)we_downtrend#reactie

Veel plezier ermee voor de liefhebbers
  maandag 28 juni 2010 @ 17:25:43 #206
38496 Perrin
pi_83407265
quote:
WSJ: The Keynesian Dead End
Spending our way to prosperity is going out of style.

Today's G-20 meeting has been advertised as a showdown between the U.S. and Europe over more spending "stimulus," and so it is. But the larger story is the end of the neo-Keynesian economic moment, and perhaps the start of a healthier policy turn. For going on three years, the developed world's economic policy has been dominated by the revival of the old idea that vast amounts of public spending could prevent deflation, cure a recession, and ignite a new era of government-led prosperity. It hasn't turned out that way.
pi_83426352
De geldpersen kunnen 't niet meer bijhouden. .
  woensdag 30 juni 2010 @ 11:14:31 #208
38496 Perrin
pi_83482083
quote:
Nearly 1 in 3 U.S. Q1 home sales a foreclosure
Foreclosure homes accounted for 31 percent of all residential sales in the first quarter of 2010, with the average sales price of properties that sold while in some stage of foreclosure nearly 27 percent below homes that were not in the process, Irvine, California-based RealtyTrac said.

"In a normal market, only 1 to 2 percent of home sales are foreclosures, so this is certainly a significant level," Rick Sharga, senior vice president at RealtyTrac, said in an interview.

Total U.S. foreclosure sales in 2009 were up more than 1,100 percent from 2006 and more than 2,500 percent from 2005. Foreclosure sales accounted for 29 percent of all sales in 2009, up from 23 percent in 2008 and a mere 6 percent in 2007, the real estate data company said.
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:45:19 #209
38496 Perrin
pi_83524128
pi_83541163
quote:
Leuk filmpje. Meer iets voor Youtube kredietcrisis topic
  donderdag 1 juli 2010 @ 19:01:54 #211
38496 Perrin
pi_83541827
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 18:44 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

Leuk filmpje. Meer iets voor Youtube kredietcrisis topic
Ah dank, dat topic was me nog niet opgevallen
pi_83676971
quote:
back to yahoo finance add to my yahoo back to cake

It seems so, if you read the latest from the Financial Times (hat tip Marshall Auerback):

Iceland’s banking sector is facing a fresh wave of losses after a court ruling raised doubts over the legality of billions of dollars of loans.

But here’s the thing. The Supreme Court outlawed loans tied to foreign exchange rates and that is going to have some serious implications.

Financial authorities in Reykjavik have been scrambling for the past two weeks to work out the implications of a landmark Supreme Court judgment outlawing car loans indexed to foreign exchange rates.

Gunnar Andersen, director of the Financial Supervisory Authority, told the Financial Times that Icelandic banks faced "deep trouble" if the verdict was applied to all forms of consumer and corporate credit linked to foreign currencies.

The court decision has been described as one of the most important events in Iceland since the 2008 bank crash, potentially reducing the repayment burden on thousands of households holding foreign-indexed debt while threatening the financial system with renewed turmoil.

The implications are likely to stretch beyond Reykjavik to foreign creditors, including Royal Bank of Scotland and several German institutions, which took control of a large swathe of Iceland’s banking sector after the crisis.

The court ruled that car loans paid out and collected in Icelandic krónur but indexed to foreign currencies violated laws designed to protect borrowers from exchange rate risks.

Someone’s going to take some serious losses here – and you can bet it’s the Icelandic banks first and foremost. Many are now controlled by foreign banks. But since Iceland has a miniscule population of only 300,000. It really shouldn’t affect other economies.

Is this a legally-sanctioned form of debt repudiation? And is this the route that others in Eastern Europe will take when their banking crises become more severe? And since the banks there are owned by western European banks it would mean losses an order of magnitude higher than in Iceland. Hungary is the first country that comes to mind. Read this for example.

I don’t know about you, but I am sick of all of this doom and gloom right now. I am pretty happy to watch the World Cup, drink beer and forget all about the economy this weekend.
bron
pi_83898167
Technische analyse is niet perse gebaseerd op het ontdekken van patronen, de 'richting' wordt voorspeld op basis van behaviour.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:56:16 #216
38496 Perrin
pi_84038109
quote:
Ex-IKB Chief Ortseifen Convicted in Trial Over Subprime Risks

July 14 (Bloomberg) -- Former IKB Deutsche Industriebank AG chief executive officer Stefan Ortseifen was convicted today for market manipulation and received a 10-month suspended sentence and a penalty of 100,000 euros ($127,000), to be paid to charities.

Ortseifen is the first German bank executive convicted over the financial crisis. He faced claims he misled investors by downplaying effect of the looming U.S. subprime crisis in a press release on July 20, 2007. IKB received a bailout package 10 days later and subsequently got as much as 12 billion euros ($15.3 billion) in guarantees from Germany’s bank-rescue fund.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 13:22:44 #217
38496 Perrin
pi_84130185
quote:
Congress approves Basel III before it even exists
Assistant Treasury secretary Mike Barr celebrated the passage of the financial reform bill today by phoning me up for a chat. So of course I asked him how much has really been achieved, and how much the really important stuff has been left to the Basel III negotiation process.

Barr said that the reforms passed today “were absolutely essential to the process,” and added something I didn’t know before — which is that they include Congressional authority for regulators to adopt all the Basel III standards. In other words, there’s no risk of Basel III getting caught up in Congressional opposition, as Basel II did. Once it’s agreed in Switzerland, US regulators are free to implement it immediately. “We got all the authority that we needed in this legislation that just passed,” Barr said. “The regulatory community will be ready to implement it in the US.”
pi_84130605
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 00:05 schreef BigPimp het volgende:
De geldpersen kunnen 't niet meer bijhouden. .

Met de huidige waarde op de biljetjes, inderdaad. Maar dan zetten we gewoon een nulletje extra bij op het nieuwe biljet, dan kunnen we weer verder printen ipv een nieuwe printer kopen...

Wat is geld printen toch gemakkelijk en gebruiksvriendelijk voor de politici en centrale bankiers...
Putin + Timosjenko = Putinsjenko
  zaterdag 17 juli 2010 @ 15:19:30 #219
38496 Perrin
pi_84169627
quote:
With the US trapped in depression, this really is starting to feel like 1932
The US workforce shrank by 652,000 in June, one of the sharpest contractions ever. The rate of hourly earnings fell 0.1pc. Wages are flirting with deflation.

"The economy is still in the gravitational pull of the Great Recession," said Robert Reich, former US labour secretary. "All the booster rockets for getting us beyond it are failing."

"Home sales are down. Retail sales are down. Factory orders in May suffered their biggest tumble since March of last year. So what are we doing about it? Less than nothing," he said.

Let us be honest. The US is still trapped in depression a full 18 months into zero interest rates, quantitative easing (QE), and fiscal stimulus that has pushed the budget deficit above 10pc of GDP.
quote:
The U.S. Economy Is A Dead Horse And The American People Are Starting To Get Really Pissed Off And Frustrated
The economic frustration of the American people is reaching a fever pitch. Millions of Americans can't seem to get a good job no matter what they do. Millions of others are working as hard as they can but find that they keep coming up short at the end of the month. Record numbers of Americans are still going bankrupt. Record numbers of Americans are still losing their homes.

Meanwhile, the U.S. economy is a dead horse at this point. It just doesn't have any more to give. At this point the U.S. economy is like an aging rock star that requires larger and larger doses of drugs each night just to be able to perform. The U.S. economy is addicted to "drugs" such as debt and government stimulus, and years ago those things really supercharged the U.S. economic system, but at this point they aren't provoking much of a response at all. In fact, the things that once "stimulated" the economy are now slowly killing it. But the vast majority of the American people do not understand this. All they know is that the economy is broken and they want someone to "fix" it.
pi_84195371
Illinois staat er qua kredietwaardigheid deze week zelfs nog slechter voor als Californie, die staat nu even niet in het lijstje. Toch niet best als hier Amerikaanse staten in staan...
Waar zijn de greenshoots?

Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 18 juli 2010 @ 13:09:26 #221
141482 Q.
JurassiQ
pi_84195441
quote:
Op zondag 18 juli 2010 13:07 schreef fedsingularity het volgende:

Waar zijn de greenshoots?

In de helicopter van Ben.
For great justice!
pi_84243490
Goudmarkt een bubble?

De wereldwijde goudmarkt is 5 miljard ounces groot. Als je het zo stelt, is er minder dan 1 ounce goud beschikbaar voor iedere bewoner van deze planeet!

Vijf miljard ounces aan $1.200 per ounce, dan spreek je over een omvang van $6.000 miljard of $6 biljoen.

Groot? Vergelijk het dan eens even met de $46 biljoen die geïnvesteerd werd in aandelen of de $82 biljoen in obligaties.

Amper 4% van de beschikbare middelen zit momenteel in goud. In 1982 was dat maar liefst 17%. Toen was er inderdaad sprake van een bubbel.

Om vandaag aan 17% te geraken, moet de prijs stijgen naar minimaal $5.000.

En dat is precies wat zal gebeuren indien meer beleggers een deel van hun aandelen en obligaties verkopen om te diversifiëren richting goud.

De goudmarkt is een lilliputter in vergelijking met de andere activaklassen. Indien beleggers besluiten om 10% van hun obligaties in te ruilen voor goud, dan zit je met een extra vraag van $8,2 biljoen.

Stel je even voor wat er met de prijs gebeurt wanneer er $8,2 biljoen belegd moet worden in een markt die amper $5 biljoen groot is!

En in feite is de goudmarkt veel kleiner dan die $5 biljoen waarover ik het hier heb. Analisten schatten dat amper één vijfde - of $1 biljoen - beschikbaar is voor beleggers. De rest van het goud zit verwerkt in juwelen of opgeslagen in de kluizen van centrale banken.

Het moet eigenlijk allemaal nog beginnen voor goud. Er is pas sprake van een echte goudhysteria wanneer andere activaklassen geliquideerd worden en vluchten in goud.

Pas dan kan je je de vraag stellen of goud een zeepbel is. Maar vooraleer dat "probleem" zich stelt, spreek je over koersen van minimaal $5.000.

Interessante analyse. Heeft de auteur hierin gelijk?
pi_84253435
tussen de 1100 en 1150 is het zeker weer koopwaardig.
Op langere termijn kan de auteur best gelijk hebben, maar het is dan wel raadzaam om fysiek goud te hebben.
  maandag 19 juli 2010 @ 22:56:35 #224
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_84254957
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:30 schreef BigPimp het volgende:
Goudmarkt een bubble?

De wereldwijde goudmarkt is 5 miljard ounces groot. Als je het zo stelt, is er minder dan 1 ounce goud beschikbaar voor iedere bewoner van deze planeet!

Vijf miljard ounces aan $1.200 per ounce, dan spreek je over een omvang van $6.000 miljard of $6 biljoen.

Groot? Vergelijk het dan eens even met de $46 biljoen die geïnvesteerd werd in aandelen of de $82 biljoen in obligaties.

Amper 4% van de beschikbare middelen zit momenteel in goud. In 1982 was dat maar liefst 17%. Toen was er inderdaad sprake van een bubbel.

En dat is precies wat zal gebeuren indien meer beleggers een deel van hun aandelen en obligaties verkopen om te diversifiëren richting goud.

De goudmarkt is een lilliputter in vergelijking met de andere activaklassen. Indien beleggers besluiten om 10% van hun obligaties in te ruilen voor goud, dan zit je met een extra vraag van $8,2 biljoen.

Stel je even voor wat er met de prijs gebeurt wanneer er $8,2 biljoen belegd moet worden in een markt die amper $5 biljoen groot is!

En in feite is de goudmarkt veel kleiner dan die $5 biljoen waarover ik het hier heb. Analisten schatten dat amper één vijfde - of $1 biljoen - beschikbaar is voor beleggers. De rest van het goud zit verwerkt in juwelen of opgeslagen in de kluizen van centrale banken.

Het moet eigenlijk allemaal nog beginnen voor goud. Er is pas sprake van een echte goudhysteria wanneer andere activaklassen geliquideerd worden en vluchten in goud.

Pas dan kan je je de vraag stellen of goud een zeepbel is. Maar vooraleer dat "probleem" zich stelt, spreek je over koersen van minimaal $5.000.

Interessante analyse. Heeft de auteur hierin gelijk?
Als ik in goud belegd zou hebben dan zou dit juist een reden zijn om het te dumpen. Maar goed, je weet nooit wat de toekomst brengen zal. Ik was vroeger bijv. een borstenman en nu vind ik (flinke) billen opeens geil. Klinkt ongelofelijk maar toch is dat echt zo en met investeringen kan dat ook zo gaan.

Maar goed, de bottom line is: trouw niet met een positie of zoiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door Opa2012 op 20-07-2010 00:26:49 (bottom line vergeten!) ]
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_84267368
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:30 schreef BigPimp het volgende:
Goudmarkt een bubble?

Dat kun je niet vergelijken, omdat de financiele wereld nu totaal anders is dan toen. Zo was er vergeleken met nu toen amper een derivatenmarkt en andere beleggingsklasse. Gecorrigeerd voor inflatie is dus een betere maatstaaf, al zijn de macro-economische problemen totaal anders als toen en dus onvergelijkbaar.
pi_84346190
Kamer wil herhaling MSD-ontslagen voorkomen
quote:
Schaart pleitte voor 'een nieuwe industriepolitiek' en het VVD-Kamerlid kreeg in het debat steun daarvoor van de PvdA, PVV en CDA. Volgens Schaart moet de overheid veel gerichter succesvolle industrieën en hoogwaardige kenniscentra stimuleren, zodat bedrijven graag in Nederland blijven. Volgens haar heeft de VVD in oktober al gewaarschuwd voor de reorganisatie bij MSD, maar heeft het kabinet veel te laat gereageerd en te weinig ondernomen.
Dit is toch lachwekkend voor een liberaal VVD-kamerlid. Mevrouw de VVD'er wil eigenlijk het communisme weer invoeren.

De situatie bij MSD is treurig, maar geen reden om in de vrije markt in te grijpen. Nederlandse bedrijven kopen ook bij bosjes buitenlandse bedrijven op en doen precies hetzelfde.
  donderdag 22 juli 2010 @ 10:50:29 #227
141482 Q.
JurassiQ
pi_84347700
quote:
Fed staat klaar om economie te helpen

WASHINGTON - Het stelsel van Amerikaanse centrale banken (Fed) staat klaar om het haperende economische herstel in de Verenigde Staten te ondersteunen met nieuwe monetaire maatregelen.

Dat heeft Fed-voorzitter Ben Bernanke woensdag gezegd in een toespraak tot de bankencommissie van de Amerikaanse Senaat.

De economie wordt volgens hem geconfronteerd met ''ongebruikelijke onzekere vooruitzichten''. Toch zet het economische herstel wel door.

Stimuleringsmaatregelen en de opbouw van voorraden bij bedrijven zullen een kleinere bijdrage leveren aan het herstel vergeleken met voorgaande kwartalen, maar ''een toenemende vraag bij huishoudens en bedrijven zal helpen om de groei vast te houden'', aldus Bernanke.

Bescheiden groei

De Fed-topman, die vorige maand zei dat het herstel van de Amerikaanse economie gestoeld is op een solide basis, voorziet slechts een bescheiden economische groei.

De werkloosheid neemt volgens hem wel geleidelijk aan af, maar het aantal banen dat erbij komt in het bedrijfsleven is onvoldoende om de werkloosheid wezenlijk terug te brengen.

Bernanke staat onder grote druk om groei te stimuleren, met een werkloosheid van bijna 10 procent in de VS en de vrees voor een nieuwe recessie.

Lage rente

Volgens Bernanke rechtvaardigen de economische omstandigheden de historisch lage rente van 0 tot 0,25 procent voor een 'verlengde periode'.

Welke maatregelen de Fed neemt als de economische groei afneemt, is nog onduidelijk.

Wall Street

Wall Street zag de toespraak van Bernanke woensdag als een bevestiging dat het economische herstel aan het wankelen is. ''Iedere hulp van de Fed is een sterk signaal dat we er slechter voorstaan dan we denken'', zei een analist uit Chicago.

De beursgraadmeters in New York, de Dow, de S&P500 en de Nasdaq doken na de toespraak omlaag en sloten met verliezen van meer dan 1 procent.
Nu.nl
.
For great justice!
  donderdag 22 juli 2010 @ 13:14:02 #228
38496 Perrin
pi_84353004
quote:
Spain’s unemployment devastates residents, adds country to European nations in crisis

If you could peer into the very centre of the converging economic forces tearing at the fabric of Europe, you would find a small, politely bewildered man named Jaime Cadena. This week, Spanish Prime Minister José Luis Rodríguez Zapatero became the latest European leader to announce huge cuts to government departments and programs in order to save his country from becoming another bankrupt victim of the continent’s debt crisis. At the same time, Mr. Cadena discovered his own personal place in that crisis.

The 44-year-old construction worker sat at the folding table in the tiny living room of his basement apartment on the outskirts of Barcelona and tried to grasp the larger meaning of a letter from the bank informing him he no longer owned the property. The apartment will be auctioned at a fraction of the price he’d paid for it four years ago, when his fast-rising salary seemed a sure ticket to middle-class stability for his family. If a buyer is found this week, he and his four teenaged children will be evicted. As Spain has no personal-bankruptcy law, he will still owe the bank almost ¤200,000 – more than the current market value of the apartment – even if he loses it. "It’s like a terrible weight I’m forced to carry," Mr. Cadena says. "I feel like the whole country’s problems have fallen on my back."
pi_84392884
leuk leesvoer

alleen linkje, want het is verder veel doorklikken.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 12:16:15 #230
38496 Perrin
pi_84393176
Ahja, het valletje voor de rating agencies in de reform bill. Helaas uitgesteld tot na de verkiezingen nu
quote:
Fitch: Reform limits ratings in SEC registrations
Fitch Ratings on Monday said it will no longer allow its credit ratings to be included in SEC registration statements or prospectuses, because of a provision in the financial reform regulation.

The New York-based company said the regulatory reform, which passed the Senate last week and is awaiting President Barack Obama's signature, repeals a provision of an earlier law that exempts credit rating agencies from being considered "expert" advice.

Fitch said its understanding of the new law is that it would be required to consent to its ratings being included in registration statements and prospectuses, and that if it does, its ratings will expose the company to liability as "expert" views.

"Fitch is not willing to take on such liability without a complete understanding of the ramifications," the company said. While Fitch will continue to publish credit ratings and research, the potential consequences means the company "cannot consent to including Fitch credit ratings in prospectuses and registration statements at this time."
quote:
SEC suspends rule requiring credit agency signoff
WASHINGTON — Federal market regulators are relaxing a rule that could have clogged crucial markets for bonds backed by consumer debt.

The Securities and Exchange Commission says a credit rating agency's signoff will not be needed for the sale of certain newly issued bonds. The change will last six months.

Credit raters currently must endorse certain new bond deals backed by consumer loans. The agencies said this week they would no longer do so. They fear the financial consequences of a new law that makes it easier for investors to sue them if ratings prove inaccurate.

Bond markets are essential to the system that finances consumer loans for houses, cars and tuition.

The measure is part of the financial overhaul signed into law Wednesday.
pi_84430719
Van den Brink vreest voor 2012

Hij is opmerkelijk pessimistisch, Dolf van den Brink.

[ Bericht 36% gewijzigd door pberends op 24-07-2010 12:18:13 ]
pi_84433575
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:41 schreef pberends het volgende:
Bankier Van den Brink vreest voor 2012

Hij is opmerkelijk pessimistisch, Dolf van den Brink.

Nee joh, gewoon optimistisch blijven! Een realist heeft tegenwoordig nergens meer wat te zeggen. :O
  zondag 25 juli 2010 @ 22:34:05 #234
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_84485726
Niets aan de hand dus. ^O^
Bedankt Hans.
  zondag 25 juli 2010 @ 22:40:30 #235
141482 Q.
JurassiQ
pi_84486009
Dan kan ik zo gerust gaan slapen! *O*
For great justice!
pi_84616061
Morgen worden de cijfers bekend gemaakt van het BBP (Bruto Binnenlands Product) in de VS. Aangezien consumptie de belangrijkste component is van het BBP, zal dit ook het grootste effect hebben. Ben benieuwd wat dit voor de EUR/USD wisselkoersen gaat betekenen? zie www.forexpros.nl

[ Bericht 7% gewijzigd door Willow777 op 29-07-2010 08:41:25 ]
  donderdag 29 juli 2010 @ 15:44:03 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84630125
Dat account is uitsluitend aangemaakt om z'n eigen website te spammen. Misschien kan een mod dat even verwijderen?
Mijn reisverslagen
pi_84630813
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 15:44 schreef SeLang het volgende:
Dat account is uitsluitend aangemaakt om z'n eigen website te spammen. Misschien kan een mod dat even verwijderen?
Done (er was dus een spammertje, maar de posts zijn weg nu).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_84658383
- stoppen met je spam aub, lees je PM -

[ Bericht 87% gewijzigd door PietjePuk007 op 30-07-2010 10:52:03 ]
25 jaar in de aandelenbuz
pi_84670893
- spam -

[ Bericht 98% gewijzigd door PietjePuk007 op 30-07-2010 18:42:54 ]
25 jaar in de aandelenbuz
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:19:50 #242
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84671098
Die vicking123 soliciteert naar een ban geloof ik :+
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:27:29 #243
141482 Q.
JurassiQ
pi_84671358
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:19 schreef SeLang het volgende:
Die vicking123 soliciteert naar een ban geloof ik :+
Prima, het is toch geen toevoeging en hij leest niet. :7
For great justice!
  zaterdag 31 juli 2010 @ 03:10:20 #244
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_84694034
Het vervelende is dat er altijd wel mensen zijn die het lezen en in zulke berichtgeving meegaan. Dus gelijk bannen die hap :)
The more debt, the better
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:06:57 #245
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84739223
quote:
'Britse banken moeten lenen aan bedrijven'
1 augustus 2010, 14:51 | ANP

LONDEN (AFN) - De grote Britse banken moeten hun winsten gebruiken om bedrijven geld te lenen en de economie aan te jagen, in plaats van het geld te besteden aan hoge bonussen. Dat zei de Britse minister van Financien George Osborne zondag in een interview in de Sunday Telegraph.

De belangrijke banken Barclays, Lloyds Banking Group en Royal Bank of Scotland komen deze week met cijfers naar buiten. Analisten verwachten gezonde winsten, nu banken de financiële crisis langzaam achter zich laten. De Bank of England, de centrale bank, riep de financiële sector eerder al op de winst opzij te zetten en staatsteun terug te betalen, in plaatst van de bonusdiscussie nieuwe munitie te geven.

De minister doet daar nu een schepje bovenop. ,,We moeten duidelijk zijn naar de banken. Ze hebben een economische plicht. Wanneer beloningen en dividenden weer op hetzelfde niveau zijn als twee jaar terug, dan moeten ze ook meer geld kunnen lenen aan kleine en middelgrote bedrijven'', aldus de minister.
Welcome in the Peoples Republic of the UK ;(
Mijn reisverslagen
pi_84824798
meest idiote nieuws van de dag

quote:
Minister VS waarschuwt voor werkloosheid
Uitgegeven: 3 augustus 2010 17:28
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2010 17:28
WASHINGTON - De Amerikaanse minister van Financiën, Timothy Geithner, heeft dinsdag de Amerikanen gewaarschuwd dat de al hoge werkloosheid nog verder kan oplopen, voordat het aantal werklozen naar beneden gaat.

Hij deed dat in een interview met de tv-zender ABC.

''Het is mogelijk dat we een aantal maanden krijgen waarin (de werkloosheid) stijgt'', zei Geithner. Dat komt doordat Amerikanen zonder werk zien dat de economie weer aantrekt en zich als werkzoekende aanmelden.

Zijn uitlatingen komen enkele dagen voor vrijdag de werkloosheidscijfers over de maand juli worden bekendgemaakt. De verwachting is dat de werkloosheid oploopt van 9,5 naar 9,6 procent van de beroepsbevolking.
well duh....
bron
pi_84825623
Wat is daar zo raar aan? Toch gewoon nieuws voor iemand die niet weet hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit, of ben ik nou gek?
pi_84825818
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 20:11 schreef draaier89 het volgende:
Wat is daar zo raar aan? Toch gewoon nieuws voor iemand die niet weet hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit, of ben ik nou gek?
het gaat om het vetgedrukte gedeelte. men publiceert geregeld werkeloosheidscijfers en beweert dat die accuraat zijn. die cijfers worden overigens vaak zat (ook hier) ter discussie gesteld. en dan komt er nu een (wederom hier en daar qua effectiviteit en/of loyaliteit en/of capabiliteit ter discussie gestelde) politicus even melden dat die cijfers nog bijgesteld moeten worden omdat wanneer het echt economisch herstel is, dan een boel werkelozen die eerst niet meetelden dan opeens wel meetellen. en daarom is het handiger om naar de voedselbonnenvertrekking te kijken wanneer je een realistisch beeld wil krijgen van de werkeloosheid aldaar.
pi_84826089
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 20:11 schreef draaier89 het volgende:
Ik heb een vaag vermoeden dat de meeste mensen in Amerika geen idee hebben hoe de werkloosheid wordt berekend en als zij die zien oplopen ze direct al moord en brand roepen. En nee ik ben niet anti amerikaans ofzo, ik vrees echt dat ze dat niet door hebben.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 07:40:19 #250
38496 Perrin
pi_84841539
quote:
Are the American people obsolete?

Have the American people outlived their usefulness to the rich minority in the United States? A number of trends suggest that the answer may be yes.

Offshoring and immigration, then, are severing the link between the fate of most Americans and the fate of the American rich. A member of the elite can make money from factories in China that sell to consumers in India, while relying entirely or almost entirely on immigrant servants at one of several homes around the country. With a foreign workforce for the corporations policed by brutal autocracies and non-voting immigrant servants in the U.S., the only thing missing is a non-voting immigrant mercenary army, whose legions can be deployed in foreign wars without creating grieving parents, widows and children who vote in American elections.

If the American rich increasingly do not depend for their wealth on American workers and American consumers or for their safety on American soldiers or police officers, then it is hardly surprising that so many of them should be so hostile to paying taxes to support the infrastructure and the social programs that help the majority of the American people. The rich don't need the rest anymore.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 15:42:49 #251
38496 Perrin
pi_84896997
quote:
An August Surprise from Obama?

Main Street may be about to get its own gigantic bailout. Rumors are running wild from Washington to Wall Street that the Obama administration is about to order government-controlled lenders Fannie Mae and Freddie Mac to forgive a portion of the mortgage debt of millions of Americans who owe more than what their homes are worth. An estimated 15 million U.S. mortgages – one in five – are underwater with negative equity of some $800 billion.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 15:57:51 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84897556
Ja die geruchten zijn er al een tijdje. Dat zou echt the mother of all moral hazards zijn: mensen die verstandig waren en gingen huren omdat ze wisten dat ze nooit zo'n grote schuld kunnen dragen of mensen die netjes (een groot deel van) hun hypotheek hebben afbetaald moeten dan (via de belastingen) betalen voor de excessen van de huizenbezitters die grote risicos namen. |:(. En dan heb ik het nog nieteens over de volgende generatie die dan dus gewoon de hypotheekschuld van deze generatie over zich krijgt uitgestort 8)7

Ik hoop op een volksopstand maar de kans daarop is nihil. Het Amerikaanse volk zijn makke schaapjes die zich constant laten naaien door hun elite en dat in stilte allemaal maar slikken, zoveel heeft de geschiedenis ons wel geleerd.

[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 05-08-2010 16:04:26 ]
Mijn reisverslagen
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:03:37 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84897742
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zo'n bedrag is natuurlijk peanuts (hoogstens drie straaljagers minder voor het leger) en kan electoraal veel opleveren.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 5 augustus 2010 @ 17:37:32 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84900982
quote:
40 miljoen Amerikanen afhankelijk van voedselbonnen

1 op de 8 Amerikanen krijgen maandelijks voedselbonnen van de Amerikaanse overheid. Doordat de werkloosheid op het hoogste punt in 27 jaar staat, kunnen een record hoeveelheid Amerikanen het niet meer bolwerken.

Armoede
De Amerikaanse economie is met een BNP van 15 biljoen dollar veruit de grootste economie van de wereld, maar dat wil nog niet zeggen dat de gemiddelde Amerikaan (Joe Sixpack) rijk is. In de maand mei waren er 40,8 miljoen Amerikanen afhankelijk van voedselbonnen, een stijging met 19% ten opzichte van het jaar ervoor en een stijging van 9% ten opzichte van april. Aldus de Amerikaanse overheid vandaag.

Oorzaak
De werkloosheid is in augustus opgelopen naar 9,6%, vergelijkbaar met het dieptepunt in 1983. Velen hebben daardoor te weinig geld voor hun levensonderhoud.

2011
De overheid verwacht dat er in 2011 zelfs 43,3 miljoen mensen voedselbonnen krijgen. In Amerika wonen iets meer dan 300 miljoen inwoners.

1 op de 8 :X
In plaats van 'green shoots' te pimpen kunnen ze beter echt eten gaan verbouwen ipv iPads >:)
Mijn reisverslagen
pi_84901030
40 focking miljoen! Tyfustering!
For great justice!
pi_84901924
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:38:22 #257
38496 Perrin
pi_84902703
Achter de Hollywood-façade is 't idd een puinzooi van epische proporties. En dan te bedenken dat dit pas het begin is. :X
pi_84904004
Als je die kaart beter bekijkt, zie je dat ruwweg 80% al sinds 2007 voedselbonnen ontvangt, met name zwarten.

Naar Amerikaanse maatstaven, is er nog niet veel aan de hand. :).
pi_84905719
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 19:15 schreef BigPimp het volgende:
Als je die kaart beter bekijkt, zie je dat ruwweg 80% al sinds 2007 voedselbonnen ontvangt, met name zwarten.

Naar Amerikaanse maatstaven, is er nog niet veel aan de hand. :).
Amerikaanse maatstaven.. :z

Ik ben benieuwd hoe het er over een half jaartje aan toe gaat daar...
pi_84909550
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:37 schreef SeLang het volgende:

In plaats van 'green shoots' te pimpen kunnen ze beter echt eten gaan verbouwen ipv iPads >:)
Doen ze ook - op steeds meer Amerikaanse scholen (vooral in steden met veel werkloosheid) wordt les gegeven over het kweken van groenten en het houden van vee. Sommige hebben hun eigen boerderij, of ze helpen de leerlingen om zelf een kleinschalig boerenbedrijf op te zetten. De opbrengst verkopen ze op farmers markets, die veel publiek trekken omdat er verder nauwelijks aanbod is van vers, lokaal geproduceerd, organisch voedsel. Ik heb er een paar documentaires over gezien maar die kan ik helaas niet zo snel terugvinden. Op Chris Martenson Daily wordt in de 'Daily Digest' (en de commentaren daaronder) aan dit soort onderwerpen regelmatig aandacht besteed.
pi_84913399
Kijk maar naar Cuba, en hoe zij lokaal gingen verbouwen. Ik denk dat een balans tussen globaal-lokaal voedsel verbouwen en de normale manier om aan voedsel te komen een oplossing zou kunnen zijn.
pi_84914327
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

1 op de 8 :X
40 mln Amerikanen op voedselbonnen
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 15:16:56 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84939824

Niet handig als je economie voor 70% bestaat uit consumer spending. Werklozen zijn doorgaans niet van die big spenders.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 augustus 2010 @ 20:20:23 #264
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_85020340
Op vrijdag 28 april 2006 12:51 schreef macondo het volgende:
En oh ja voor de discussie over de beleggingsfondsen.. Ik mis het alternatief, namelijk gewoon de index trackers. Volg je gewoon de index, en de beheersfee is minimaal. Voor mij is het een cornerstone in mijn portefeeuille.

quote:
Op vrijdag 28 april 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:

Als je geld wilt verdienen is dit voor de meerderheid van de beleggers inderdaad de beste keuze.
Dat blijkt uit zo'n beetje alle statistieken.

Overigens zit ik zelf 100% cash en wacht op een betekenisvolle correctie.
Ik denk dat over een jaar of 2-3 zal blijken dat ik daarmee de meeste beleggers heb verslagen.
(deze post mag over 3 jaar gerust omhooggeschopt worden)
En hoe is het gegaan SeLang?
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
  zondag 8 augustus 2010 @ 21:00:55 #265
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85022306
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 20:20 schreef FixYou het volgende:
Zoals voorspeld inderdaad de meerderheid verslagen (AEX toen ~470)
Mijn reisverslagen
pi_85024354
Marc Faber: Fed to Create Final Crisis that Wipes Out Entire System :')
Faber says the economy shows no signs of strengthening, but shows signs of weakening everywhere in the world. He predicts significantly more quantitative easing will be forthcoming and sees a credit crises occurring after 3 years.
Faber believes investors are better off in equities than in bonds over the long term. :?
pi_85034311
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 20:20 schreef FixYou het volgende:
Heb je de posthistory van SeLang helemaal nageplozen? :o.
  maandag 9 augustus 2010 @ 18:53:26 #268
182020 FixYou
Call 911 NOW!!!
pi_85060461
Nope, ik zat toevallig in dat topic te kijken en zag de post. Omdat ik wist dat SeLang nog steeds actief is heb ik het bericht hier gequoteerd.
ya te encontrara siempre te va buscando la verdad
un día entenderá lo poco que va quedando en su lugar
pi_85062193
Waarom heb je dan geen puts geschreven SeLang?
pi_85142756
pi_85142919
quote:
John Boehner, the Tanglo-American _O-.
pi_85143220
quote:
Het gaat echt nooit meer goed komen met dat land. Wat een achterlijk, corrupt wild-west gebeuren is het daar toch. :').
For great justice!
pi_85143467
quote:
Fed handhaaft historisch lage rente
Uitgegeven: 10 augustus 2010 20:49
Laatst gewijzigd: 10 augustus 2010 21:12

WASHINGTON - Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, handhaaft de rente op het historisch lage niveau van 0 tot 0,25 procent.

© ANPDaartoe heeft het bestuur van de Fed dinsdag besloten.

Het rentebesluit komt overeen met de verwachting van analisten. De Fed houdt de rente sinds december 2008 laag en hoopt zo het herstel van de Amerikaanse economie te stimuleren.

In een verdere poging om de wankelende Amerikaanse economie te ondersteunen, maakte de Fed bekend de opbrengsten van aflopende hypotheekleningen die de centrale bank in portefeuille heeft, te herinvesteren in langlopende staatsobligaties.

Het inkoopprogramma van staatspapier moet er aan bijdragen dat de kosten van geld lenen laag blijven.

Herstel

De Fed waarschuwde dat het herstel van de Amerikaanse economie de laatste maanden is afgezwakt.

De Amerikaanse economie zal nog wel groeien, maar het herstel zal bescheidener zijn dan verwacht, bleek uit een verklaring die het instituut naar buiten bracht.
Dit bericht kan hier natuurlijk ook niet ontbreken. :P
pi_85143918
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 15:39 schreef Q. het volgende:

[..]

Het gaat echt nooit meer goed komen met dat land. Wat een achterlijk, corrupt wild-west gebeuren is het daar toch. :').
Het enige wat de Amerikanen bereikt hebben is dat de rest van de wereld weer meer exporteert naar de VS :').
  woensdag 11 augustus 2010 @ 16:41:25 #276
271876 copilco
Elvis is dead
pi_85146182
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 15:39 schreef Q. het volgende:

[..]

de VS hebben heus wel een lange termijn plan.
Die gaan niet lijdzaam toe kijken hoe hun land naar de filistijnen gaat.

zonder direct naar BNW te worden verwezen, verwacht ik toch wel een actie van dergelijke proporties.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
pi_85147453
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:41 schreef copilco het volgende:

[..]

de VS hebben heus wel een lange termijn plan.
Die gaan niet lijdzaam toe kijken hoe hun land naar de filistijnen gaat.
Ze moeten daar weer dingen gaan DOEN en MAKEN. Dingen PRODUCEREN. Hoe moeilijk kan het zijn? DAT is er mis met de USA.
For great justice!
  woensdag 11 augustus 2010 @ 17:17:49 #278
38496 Perrin
pi_85147873
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:07 schreef Q. het volgende:

[..]

Ze moeten daar weer dingen gaan DOEN en MAKEN. Dingen PRODUCEREN. Hoe moeilijk kan het zijn? DAT is er mis met de USA.
Tja, te lang 'King of the World' zijn, is ook niet alles. Met slechts elkaar diensten verkopen run je geen land, het wordt alleen een pijnlijke les.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 07:56:08 #279
38496 Perrin
pi_85173860
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:07 schreef Q. het volgende:

[..]

Ah je bent niet de enige die zich er druk om maakt:
quote:
U.S. Manufacturing Enhancement Act of 2010

WASHINGTON, DC – Today President Obama signed H.R. 4380, the U.S. Manufacturing Enhancement Act of 2010 into law. Ways and Means Committee Chairman Sander M. Levin (D-MI) issued the following statement:

“The legislation that President Obama signed today is a significant step toward supporting American manufacturing and American jobs. House Democrats worked to enact this law so that American manufacturers could increase production at home and thereby compete internationally. This law is further proof that Democrats in Congress are committed to taking all necessary steps to help rebuild the American economy and restore economic security to hardworking middle-class families.”
Mooie titel overigens, maar voor zovel ik kan zien is het enkel een lijstje artikelen waarop de invoerbelasting omlaag gaat?

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 12-08-2010 08:05:34 ]
  donderdag 12 augustus 2010 @ 08:18:03 #280
38496 Perrin
pi_85174046
quote:
U.S. Is Bankrupt and We Don't Even Know It
Let’s get real. The U.S. is bankrupt. Neither spending more nor taxing less will help the country pay its bills.

What it can and must do is radically simplify its tax, health-care, retirement and financial systems, each of which is a complete mess. But this is the good news. It means they can each be redesigned to achieve their legitimate purposes at much lower cost and, in the process, revitalize the economy.

Last month, the International Monetary Fund released its annual review of U.S. economic policy. Its summary contained these bland words about U.S. fiscal policy: “Directors welcomed the authorities’ commitment to fiscal stabilization, but noted that a larger than budgeted adjustment would be required to stabilize debt-to-GDP.”

But delve deeper, and you will find that the IMF has effectively pronounced the U.S. bankrupt. Section 6 of the July 2010 Selected Issues Paper says: “The U.S. fiscal gap associated with today’s federal fiscal policy is huge for plausible discount rates.” It adds that “closing the fiscal gap requires a permanent annual fiscal adjustment equal to about 14 percent of U.S. GDP.”

The fiscal gap is the value today (the present value) of the difference between projected spending (including servicing official debt) and projected revenue in all future years.

To put 14 percent of gross domestic product in perspective, current federal revenue totals 14.9 percent of GDP. So the IMF is saying that closing the U.S. fiscal gap, from the revenue side, requires, roughly speaking, an immediate and permanent doubling of our personal-income, corporate and federal taxes as well as the payroll levy set down in the Federal Insurance Contribution Act.

Such a tax hike would leave the U.S. running a surplus equal to 5 percent of GDP this year, rather than a 9 percent deficit. So the IMF is really saying the U.S. needs to run a huge surplus now and for many years to come to pay for the spending that is scheduled. It’s also saying the longer the country waits to make tough fiscal adjustments, the more painful they will be.
pi_85182359
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ah je bent niet de enige die zich er druk om maakt:
[..]

Mooie titel overigens, maar voor zovel ik kan zien is het enkel een lijstje artikelen waarop de invoerbelasting omlaag gaat?
Wat een verhaal ook; gaat de Amerikaanse overheid de industrie opeens runnen? _O-

Als je dat in Europa doet, krijg je gelijk de Europese mededingsautoriteiten op je dak.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 13:07:19 #283
38496 Perrin
pi_85182700
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat een verhaal ook; gaat de Amerikaanse overheid de industrie opeens runnen? _O-

Als je dat in Europa doet, krijg je gelijk de Europese mededingsautoriteiten op je dak.
Nouja, opeens. Automarkt en huizenmarkt hebben ze al aardig in eigen bezit: GM, Freddie, Fannie. Maar het is zeker een pakkende titel voor een wijziging van wat importtarieven.
pi_85222803
Nova: `Amerika vrreest voor de dubbeldip`

Te zien hier :
http://www.novatv.nl/page(...)uble+Dip%27+in+de+VS
pi_85256835
Wikipedia artikel over Bill: http://en.wikipedia.org/wiki/William_H._Gross

quote:
Op een dag dat aandelen kelderen en Nederlandse staatsobligaties een al-time high bereiken, valt het nieuwste Bloombergmagazine in mijn postvak. Er staat een prachtig artikel in over de grootste (en de beste) obligatiebelegger ter wereld: Bill Gross van Pimco. Bill heeft ongeveer 750 miljard dollar onder beheer. De titel van het stuk luidt Why Bill Gross likes equities.

Zijn fonds behoort tot de beste 3% van alle obligatiefondsen. En dat terwijl hij ook verreweg het grootste fonds heeft. Over het afgelopen decennium heeft hij een rendement van 7,7% per jaar gemaakt. Bill Gross is een soort superman in obligatieland.

Maar waarom houdt hij eindelijk van aandelen? Schoenmaker, houd je bij je leest, zou ik zeggen. Als je veel van obligaties weet, weet je dan ook wat van aandelen? Is Bill Gross overmoedig geworden? Had hij op het hoogtepunt met pensioen moeten gaan (hij is reeds 66)?

Beleggingsregel
Een jaar geleden beweerde hij nog dat je aandelen moest verkopen en juist treasuries moest kopen. Per saldo zijn beiden sindsdien even hard gestegen. Eigenlijk komt het simpel en krachtig neer op Gross’ eigen beleggingsregel: 'Over a long term, stock return more than bonds when appropriately priced at the beginning of the investment period.'

Hier nog even Pimco’s blik op de wereld in een aantal punten.

• De economische groei in de Verenigde Staten zal niet meer bedragen dan een procent of twee in de komende drie tot vijf jaar, door de regelgeving en het afbouwen van de schuldenlast.
• Aandelen zullen het beter doen dan obligaties in de komende tien tot twintig jaar (dat mag ook wel want dat is de afgelopen vijftien jaar niet het geval geweest).
• Griekenland zal in default gaan. De economische groei is te laag om de rentebetalingen te kunnen doen. Dat betekent niet dat het land ook echt failliet zal gaan, maar simpelweg dat ze niet alle schuld gaan terug betalen. Net zoals Argentinië bijvoorbeeld en Rusland in 1998. Beide landen leven nog steeds.
• De obligatiebullmarkt zal eindigen met de uiteindelijke terugkeer van inflatie.
• Economische groei kunt u nog wel vinden, maar dan in Brazilië, China en India.

Het wordt volgens Pimco dus buiten de BRIC-landen economisch gezien een ijstijd en obligaties zullen weinig opleveren. De voornaamste reden om dan in aandelen te zitten is dus eigenlijk dat het alternatief (obligaties) vrijwel niets oplevert. Ergo, aandelen zijn hét voor de komende jaren, misschien wel komende decennia en dus heeft Pimco een range met aandelenbeleggingsfondsen geïntroduceerd, want ja, zo commercieel zijn ze wel.
Hier interessante charts:

pi_85274227
quote:
If we use the Fed’s own numbers, the impact of debt on GDP is even more dismal. In Chart B below, we present the marginal impact of debt on marginal GDP since 1966 using data from the Federal Reserve. Deficit spending, which has generated smaller and smaller increases in GDP over time, is now generating a negative impact on GDP due to the costs of servicing the debt. The chart suggests we have already entered what PIMCO refers to as the "Keynesian endpoint", where the government can no longer afford to increase debt levels.10 No debt = no stimulus. No stimulus = ??? bron
R.I.P.
pi_85285425
http://www.thedailyshow.c(...)1-2010/deductible-me

The Daily Show with Jon Stewart
Wednesday August 11, 2010
Deductible Me
Republicans don't realize that extending the Bush tax cuts will strengthen the deficit monster that's going to eat our babies.

"The deficit is going to skullfuck you mother!"

"The only way to get our economy going... is to get it moving"

Oh oh oh, die Republikeinen ook _O- :').
pi_85408129
Oh shit, nu weten we zeker dat er minstens een tweede dip komt:

Knevel & Van den Brink - Deel 29 - Wilders obsessie

Vanavond te gast:

Gerrit Zalm

Deskundigen buitelen over elkaar heen om te waarschuwen voor een tweede economische crisis genaamd de ‘double dip’. Oud-minister van Financiën en huidig bestuursvoorzitter van ABN Amro Gerrit Zalm gelooft helemaal niet in dit fenomeen. Wij vragen hem waarom er volgens hem geen 'double dip' komt.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:42:52 #289
38496 Perrin
pi_85427524
quote:
Cargill sounds warning of a slow recovery

Cargill, the world’s largest agricultural commodities trader, on Tuesday warned that the global recovery had yet to gain traction as it reported a second straight decline in annual profit.

As economists debate the merits of government intervention to avoid a double-dip recession, the company said the economic outlook was uncertain.

“More uncertainty lies ahead, for the world has yet to transition from a policy-stimulated upturn to a structurally sustained recovery,” Cargill said in its annual report. “Europe’s debt crisis and China’s monetary tightening are moving markets. Governments have made promises that their economies cannot fulfil. Regulations are changing in unpredictable ways.”

The US’s largest privately owned company by revenue has a unique vantage on global economic trends, trading commodities from corn to oil to salt with employees in 66 countries.
pi_85632282
quote:
Euro is gevaarlijk en onhoudbaar prestigeproject

Europa kampt daarbij met een zelf gecreëerd en niet op te lossen probleem: de euro. Griekenland is het perfekte voorbeeld waarom de euro volgens de Amerikaanse topeconoom Martin A. Armstrong nooit had mogen worden ingevoerd. In het verleden had Griekenland zijn eigen munt, de drachme, kunnen devalueren (een 'extern bankroet'), maar door de euro heeft het land die mogelijkheid niet meer, met als gevolg dat er fors gesneden moet worden in de uitgaven en het aantal overheidsbanen.

De invoering van de euro, volgens Armstrong enkel en alleen een zinloos en zelfs gevaarlijk 'macho' prestigeproject van overwegend socialistische politici, heeft echter niet alleen Griekenland kapot gemaakt, maar zal tevens de rest van Europa en daarna zelfs de hele wereld schade berokkenen. 'Het euro-concept heeft het hele economische spectrum ontregeld. Politici hebben door hun kiezers het 'succes' van de euro voor te houden de hele wereldeconomie verziekt. De euro is echter net zo onhoudbaar als de goudstandaard dit was tijdens de Grote Depressie.'

'De euro is slechts geld, en dat is iets anders als welvaart. Het experiment van Europa was moedig maar ernstig misleid. De euro is verworden tot slechts een vast punt waaraan de waarde van alles wordt afgemeten - terecht of niet terecht. Door de manier waarop de euro is samengesteld is het een zeer gevaarlijke valuta geworden... Alle goederen en arbeid zitten nu vast in het euro-concept.' Armstrong zegt dat de situatie in Griekenland bewijst dat de overheden door hun enorme schulden vooral de obligatiehouders tevreden willen stellen, en het volk daarbij in de steek wordt gelaten.

'Het probleem met de euro is dat verschillende soorten economiën op één hoop zijn gegooid,' legt Armstrong uit. 'Duitsland is begonnen met het exporteren van deflatie naar Griekenland, Italië en Spanje. Het risico is dat er spanningen ontstaan en landen elkaar de schuld gaan geven, waardoor het opkomende nationalisme Europa uit elkaar zou kunnen gaan scheuren. Hierdoor zullen ze de VS in een spagaat storten omdat er een vlucht naar de dollar zal ontstaan. Omdat China zijn munt aan de dollar gekoppeld heeft zal het net als de VS worden getroffen door deflatie. Als de euro-index in 2010 onder de 129 sluit (nu: 128,93) dan zal de munt in 2011 verder gaan dalen. Zodra de euro eenmaal onder de 103 komt, dan is het over en uit voor Europa.'
Interessante stelling.
pi_85633112
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 00:33 schreef Michelle.T het volgende:

Interessante stelling.
Hoe durft die man te stellen dat de euro de wereldeconomie bedreigt, terwijl zijn eigen dollar dat al vele decennia op veel grotere schaal en met veel ingrijpendere effecten doet? De pot verwijt de ketel. :')
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 01:16:27 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85633485
quote:
Zodra de euro eenmaal onder de 103 komt, dan is het over en uit voor Europa.
103. Niet 104 of 102 maar 103. Nou nou _O-
Een aantal jaar geleden stond de euro op 87 ofzo.
Mijn reisverslagen
pi_85633596
quote:

[..]

Interessante stelling.
Professor Kleinknecht van de TU-Delft hangt dezelfde redenatie aan. Maar ik zie het niet zo somber in voor de Euro, wellicht zal de Euro gesplitst worden in een Neuro en Zeuro (of wat voor naam je er ook aan wil geven), maar het concept van monetaire samenwerking is wel verstandig. Verder krijg ik altijd een nare bijsmaak als Amerikaanse economen weer eens de Euro zwart proberen te maken, de problemen in hun eigen land zijn zo ontzettend veel groter dan in Europa.

Weet iemand trouwens wat een Euro-index is?
pi_85634104
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 01:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

Ze bedoelen gewoon de koers in US Dollars.

Neuro/Zeuro zie ik niet gebeuren. Veel te gecompliceerde ingreep, bovendien is voor veel landen onduidelijk in welke groep ze dan zouden horen, en of die groep niet alsnog uiteen zal vallen.

Veel waarschijnlijker is, dat als de economische achteruitgang en/of de oplopende schuldenlasten en/of de bijbehorende sociale spanningen te hard oplopen, sommige landen voor intern gebruik weer op de eigen oude munt zullen terugvallen. Dat is een heel eenvoudige stap. De euro blijft dan -ook in die landen- gewoon gebruikt worden voor internationale transacties met de rest van de EU, en als reken- en munteenheid van de EU als geheel. Zolang de EU bestaat, blijft de euro gegarandeerd bestaan.

[ Bericht 25% gewijzigd door dvr op 24-08-2010 01:49:16 ]
pi_85634248
quote:

Interessante stelling.
P.S. Michelle: Welkom! Maar post svp niet hetzelfde bericht in twee topics, want dan onstaat er verwarring en gaan mensen in beide topics eenzelfde discussie voeren.
pi_85652715
Huizenverkoop VS stort opnieuw in

quote:
De daling met 27 procent is de sterkste die de makelaarsvereniging ooit heeft gemeten. Het verkooptempo daalde in juli tot het laagste niveau sinds mei 1995.
Misschien moet Oboema die huizensubsidie maar weer instellen :+.
pi_85652895
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 01:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Professor Kleinknecht van de TU-Delft hangt dezelfde redenatie aan. Maar ik zie het niet zo somber in voor de Euro, wellicht zal de Euro gesplitst worden in een Neuro en Zeuro (of wat voor naam je er ook aan wil geven), maar het concept van monetaire samenwerking is wel verstandig. Verder krijg ik altijd een nare bijsmaak als Amerikaanse economen weer eens de Euro zwart proberen te maken, de problemen in hun eigen land zijn zo ontzettend veel groter dan in Europa.

Het zijn inderdaad vooral Amerikaanse en Britse economen die de euro al 10 jaar lopen af te kraken. Ondertussen voert de eurozone als geheel al 10 jaar een beter beleid dan de Amerikanen en al helemaal de Britten. Het gemiddelde begrotingstekort is in de eurozone maar de helft van de VS en het VK. We hebben in tegenstelling tot de Britten en de Amerikanen geen enorm handelstekort, maar een handelsbalans dat in evenwicht is. En we hebben een lagere inflatie dan de VS en het VK.

Bovendien zou het uiteenbreken van de euro al helemaal niet gunstig zijn voor de rest van de wereld, dan weet je zeker dat er een depressie uitbreekt.

Dit wil natuurlijk overigens niet zeggen dat de dollar best sterker zou kunnen worden op termijn, maar de enige fundamentele reden hiervoor is deleveraging. Maar wat maakt het uit of de euro op 1,00 of 1,30 staat? Alleen op vakantie gaan buiten de eurozone wordt dan erg prijzig.
pi_85653324
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:48 schreef pberends het volgende:
[..]

didn't see that one coming now did ya? ~O>

vrij vertaalt: wat verwachten mensen nou? dat zomaar opeens de ellende over is terwijl er niets gedaan werd aan de onderliggende problematiek? met meer dan 10% van de beroepsvevolking werkeloos (en een behoorlijk deel van de rest op een belachelijk laag bestaansniveau) geen verdere gevolgen voor de economie?
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:42:20 #300
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_85703267
quote:

[..]

Interessante stelling.
Gut gut gut, wat een azijnpisserij van die Amerikaan zeg :')
pi_85717569
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:48 schreef pberends het volgende:
[..]

Voorlopig ziet het er maar slecht uit voor de Amerikaanse huizenmarkt.
Hoe lang kunnen de banken nog doorgaan met mark to myth? :W
2008 all over again?

http://www.marketwatch.co(...)y-a-house-2010-08-24
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')