Waar ik woon wel. Maar dat heeft niks met de crisis op de huizenmarkt te maken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
joh, het bloed loopt bijna door de straten?
Nope, het zijn de banken, die hebben geen baat bij het instorten van de markt, die houden hun hand wel weer op bij de opvolger van WB.quote:Op zaterdag 17 april 2010 19:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar dat zal vast door een demonisch complot komen. De NVM, de KKK en Elvis, denk ik. Of dat marsmannetjes de panden voor de veiling ondershands opkopen.
Dat zal dan wel flink wat gaan kosten i.v.m. de schaarstequote:Op zaterdag 17 april 2010 20:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Inderdaad nog eventjes en we gaan met zijn allen onder de brug wonen
Natuurlijk zijn die leenkneusjes die nu nog even een tophypotheeknemen behoorlijk naief. Degenen die, op het moment dat de zeepbel uiteenspat, relatief laat zijn ingestapt verliezen straks veel (geleend) geld.quote:Op zaterdag 17 april 2010 12:14 schreef inXs het volgende:
nu ga je alweer uit van het feit dat iedereen die een huis koopt, erin getrapt is...
het feit dat een groot aantal partijen goed verdienen aan projectontwikkeling zegt mij niet dat er een zeepbel op springen staan. Shell verdient ook leuk aan het oppompen van olie. Ook een zeepbel?quote:Op zondag 18 april 2010 16:49 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die leenkneusjes die nu nog even een tophypotheeknemen behoorlijk naief. Degenen die, op het moment dat de zeepbel uiteenspat, relatief laat zijn ingestapt verliezen straks veel (geleend) geld.
Mensen die in 1975 een huis kochten deden natuurlijk een ander soort investering, dat kun je niet met de huidige zeepbel vergelijken.
Is er een zeepbel? Natuurlijk is er een zeepbel! Kijk eens naar de grondprijs. De EU subsidieert landbouw per hectare. Dus je mag veronderstellen dat de prijzen van landbouwgrond kunstmatig hoog zijn. Toch kost een hectare grasland in het randgebied van de stad Utrecht minder dan 70 000 euro, elders in de Randstad gaat grasland vaak al voor 45000 euro van de hand (Bron: http://www.boerderij.nl/web/Grondprijzen.html?gebied=2605 ). Dus een schatting van een grondprijs van 70.000 euro per hectare is aan de hoge kant.
Bovendien is landbouwgrond niet schaars: 80% van ons land is niet bebouwd met wegen, huizen, tuintjes, parken etc maar bestaat uit landbouwgrond of uit natuur.
Enfin, op één hectare kunnen 10-20 villa's op staan. Laten we uitgaan van een ruime villa, dus 10 villa's per hectare, dan kost een kavel 7000 euro. Dat is een hoge inschatting van de marktprijs van een bouwkavel, omdat we uitgaan van een kavel voor een ruime villa in het buitengebied van Utrecht.
Nu denk ik niet dat het ooit haalbaar is dat de Nederlander zijn bouwkavels op de vrije markt mag kopen. Maar de leden van het bouwkavelkartel "Vereniging Nederlandse Gemeenten" hebben snel geld nodig. Bovendien denken alleen aan de korte termijn, want gemeenten worden bestuurd door politici. En op dit ogenblik verkopen ze behoorlijk weinig, zo na die kredietcrisis en in de stilte voor de HRA-storm. Als de zeepbel uiteen spat, dan ontsnapt hier behoorlijk veel lucht.
En dat is lucht waar sommige mensen straks voor moeten opdraaien.
Almere.quote:Op zondag 18 april 2010 18:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In welke gemeentes kan er flink gebouwd worden?
nou als je van water houd en een leuke boot voor de deur leuk vindt, 's avonds na het werk even de grote plas opquote:Op zondag 18 april 2010 18:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Almere.
En da's ook zo ongeveer de enige gemeente die zijn zaakje goed voor elkaar heeft
maar wie wil in Almere wonen?
Wat ik aantoon is dat grond in werkelijkheid nauwelijks schaars is, maar vooral schaars wordt gemaakt door overheid. Daar hebben sommige projectontwikkelaars trouwens veel verloren...quote:Op zondag 18 april 2010 17:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het feit dat een groot aantal partijen goed verdienen aan projectontwikkeling zegt mij niet dat er een zeepbel op springen staan. Shell verdient ook leuk aan het oppompen van olie. Ook een zeepbel?
Ik zal een grijze plaat nadoen, en nog maar eens uitleggen dat gemeentes in Nederland slecht beperkt invloed hebben op gronduitgifte, en de projectontwikkelaars die aan de knoppen draaien echt helemaal niet lauw worden van deze 'crisis'. Die zitten er voor de lange termijn in, die laten zich de pis niet lauw maken. Die zijn heel wat meer gewend.
hoe kunnen gemeentes precies grond verkopen die ze niet bezitten?quote:Op zondag 18 april 2010 18:14 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Wat ik aantoon is dat grond in werkelijkheid nauwelijks schaars is, maar vooral schaars wordt gemaakt door overheid. Daar hebben sommige projectontwikkelaars trouwens veel verloren...
Wanneer gemeenten geld nodig hebben, laten ze meer bouwen dan er woningbehoefte is. Dat is nu al het geval in gebieden die vergrijzen, zoals Parkstad Limburg. De komende jaren zal de financiële druk op gemeenten toenemen. En die hebben vrij weinig andere inkomstenbronnen.
Over simpele wereld en onroerend goed gesproken: Is die lege bovenkamer van je te huur?quote:Op zondag 18 april 2010 18:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me makkelijk om in zo'n simpele wereld als de jouwe te wonen
Sterk tegenargument, nu ben ik helemaal van de leg afquote:Op zondag 18 april 2010 18:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Over simpele wereld en onroerend goed gesproken: Is die lege bovenkamer van je te huur?
Gemeenten verdienen over het algemeen groot geld aan de uitgifte van kavels. Zoek op google maar eens met termen als "grondprijsbeleid" en "gemeentelijk grondbedrijf."quote:Op zondag 18 april 2010 18:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoe kunnen gemeentes precies grond verkopen die ze niet bezitten?
Ik neem mijn eigen gemeente als voorbeeld. De gemeente kan alles willen, ze kunnen hoog en laag springen, maar elke m2 die ze binnen 10 jaar zouden kunnen uitgeven moeten ze eerst bij de projectontwikkelaar langs. Wat ze overigens niet erg vinden, you do the math. En onteigenen kan niet met de reden dat een gemeente inkomsten moet hebben. Een briefje van de eigenaar dat hij met veel plezier een grondexploitatieovereenkomst wil aangaan, en de onteigeningszaak is kapot.
Dit is niet een nieuw probleem hoor, het is er al meer dan dertig jaar, en het zal op dezelfde manier via projectontwikkelaars opgelost worden. En nee, die hebben niet veel verloren hoor Je mag de top 100 van de Quote 500 turven en bedenken waarmee die hun geld hebben verdiend. Die hebben een onmetelijk langere adem dan jij en ik, en de rest van dit topic.
Onredelijk? Vast. Leer er mee leven
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerste . Maar je mag gerust op de inhoud van mijn post ingaan hoor.quote:Op zondag 18 april 2010 18:53 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Gemeenten verdienen over het algemeen groot geld aan de uitgifte van kavels. Zoek op google maar eens met termen als "grondprijsbeleid" en "gemeentelijk grondbedrijf."
Er zijn overigens grote verschillen tussen gemeenten.
Maar dat wist je allemaal toch al?quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerste . Maar je mag gerust op de inhoud van mijn post ingaan hoor.
Waarvan de strekking is dat gemeentes niet de macht hebben om te bepalen hoeveel grond ze uitgeven, omdat ze welliswaar (beperkte en retetrage) zeggenschap over bestemmingsplannen hebben, maar de grond niet bezitten noch kunnen verwerven. Een google-mantra helpt daar niet aan hoor.
maar ik deel mijn kennis en visie graag met jouquote:Op zondag 18 april 2010 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maar dat wist je allemaal toch al?
quote:Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
Het klopt dus niet dat gemeenten weinig macht hebben. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast, er is grondprijzenbeleid en de gemeente verdient op grondexploitatie.quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik hoef niet te googlen, ik weet best wie wat ongeveer verdient, en de gemeente verdient bij lange na niet het meerste . Maar je mag gerust op de inhoud van mijn post ingaan hoor.
Waarvan de strekking is dat gemeentes niet de macht hebben om te bepalen hoeveel grond ze uitgeven, omdat ze welliswaar (beperkte en retetrage) zeggenschap over bestemmingsplannen hebben, maar de grond niet bezitten noch kunnen verwerven. Een google-mantra helpt daar niet aan hoor.
Leg je wel eens een gouden ei danquote:Op zondag 18 april 2010 18:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Sterk tegenargument, nu ben ik helemaal van de leg af
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |