Ga weg, optimist! Dit is een ramptoeristen topic!quote:Op vrijdag 2 november 2007 21:51 schreef Giantus het volgende:
Wat een leuk topic!
Ik zou zeggen dat juist de verlaagde dollarkoers een uitkomst is voor Amerika. Door de lage koers is import van de rest van de wereld uit Amerika goedkoop. De lage koers zorgt er tegelijkertijd voor dat import van Amerikanen erg duur wordt. De import van Amerika neemt dus af en de export toe, wat er toe zal leiden dat de tekorten vanzelf minder zullen worden. Je zal zien dat de US economie zal gaan groeien door een groeiende export!
Alleen moeten ze dan wel zelfvoorzien zijn. Als ze daar zelf niet het gas kunnen maken om in spaarlampen te stoppen is het leuk dat ze de fitting en het glas kunnen fabriceren, maar het licht zal dan niet lang brandenquote:Op vrijdag 2 november 2007 21:51 schreef Giantus het volgende:
Ik zou zeggen dat juist de verlaagde dollarkoers een uitkomst is voor Amerika. Door de lage koers is import van de rest van de wereld uit Amerika goedkoop. De lage koers zorgt er tegelijkertijd voor dat import van Amerikanen erg duur wordt. De import van Amerika neemt dus af en de export toe, wat er toe zal leiden dat de tekorten vanzelf minder zullen worden. Je zal zien dat de US economie zal gaan groeien door een groeiende export!
Dat klopt maar het grote gevaar is de mensen minder kunnen consumeren. In principe zouden de meeste producten duurder moeten worden in amerika (door de lage dollar, andere landen verdienen immers minder) waardoor ze minder te hebben besteden. Ook een stijgende olieprijs en andere grondstoffen. Ze kunnen minder kopen met dezelfde dollar.quote:Op vrijdag 2 november 2007 21:51 schreef Giantus het volgende:
Wat een leuk topic!
Maar met een lage dollar verdienen landen die olie verkopen minder dus moeten ze de prijs verhogen om net zoveel te verdienen. Inflatie helpt ook mee idd (met de stijgende olieprijs) en met het waarschijnlijke feit dat ze vandaag niet meer olie kunnen leveren dan wat de wereld nodig heeft.quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:13 schreef Giantus het volgende:
De binnenlandse koopkracht van de dollar zal niet per definietie afnemen.
Overigens is het toch een circel beweging. Dollar koers laag->meer export->opwaartse druk op de dollarkoers.
De olieprijs is inderdaad zeker een bedreiging, al is het een wereldwijde oorzaak van inflatie die niet alleen voor de VS geldt.
En welke 'Amerikaanse' producten gaan wij dan kopen? Als ik achter op mijn iPod kijk staat daar toch echt op dat ie in China in elkaar is gezet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:13 schreef Giantus het volgende:
De binnenlandse koopkracht van de dollar zal niet per definietie afnemen.
Overigens is het toch een circel beweging. Dollar koers laag->meer export->opwaartse druk op de dollarkoers.
Zelfvoorzienend zijn is natuurlijk een kul-argument. Het gaat niet om absolute zelfvoorzienendheid het gaaat alleen om een concurrentievoordeel. Als de export stijgt en de import daalt hoeft dat niet te betekenen dat je zelfvoorzienend moet zijn. Nederland exporteert ook meer dan het importeerd en NL is verre van zelfvoorzienend. Overigens is de afgelopen tijd de export van de VS behoorlijk toegenomen.
De olieprijs is inderdaad zeker een bedreiging, al is het een wereldwijde oorzaak van inflatie die niet alleen voor de VS geldt.
Wij exporteren idd veel maar amerika dus niet! Ondanks onze vrij sterke munt, zo goed zijn we gewoon.quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:27 schreef Giantus het volgende:
Diezelfde vraag kan gesteld worden voor NL. Wij exporteren ook meer dan dat we importeren. Kan jij mij dingen, naast bloemen, zeggen die wij zouden moeten importeren.
In hoogontwikkelde economien moet je niet alleen denken aan ipodjes en pc'tjes. Dat is allemaal leuk en aardig maar daar verdien je niet echt veel mee. Het is niet voor niets dat die productie naar China verplaatst is. Je moet kijken naar de dienstenmarkt (verreweg het grootste aandeel in de NL en VS economie).
maar apple is een amerikaans bedrijf, dus de winsten tellen in de vs, daar betalen ze ook de belasting dus. (stiekum lekker toch een tvpquote:Op vrijdag 2 november 2007 23:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
En welke 'Amerikaanse' producten gaan wij dan kopen? Als ik achter op mijn iPod kijk staat daar toch echt op dat ie in China in elkaar is gezet.
naar ik begrepen heb exprteren we vooral veel naar EU landen. en nederland is een groot doorvoerland (vandaar steeds het gekrakeer om de haven van antwerpen, en de oosterschelde)quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:33 schreef Aasgier het volgende:
[..]
Wij exporteren idd veel maar amerika dus niet! Ondanks onze vrij sterke munt, zo goed zijn we gewoon.![]()
Dus jij wilt beweren dat we op den duur een economie zonder concrete producten zouden kunnen hebben.quote:Op vrijdag 2 november 2007 23:27 schreef Giantus het volgende:
Je moet kijken naar de dienstenmarkt (verreweg het grootste aandeel in de NL en VS economie).
Daar hebben we toch lage lonen landen voor?quote:Op zaterdag 3 november 2007 12:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus jij wilt beweren dat we op den duur een economie zonder concrete producten zouden kunnen hebben.
In mijn opininie is de dienstenmarkt in het westen alleen uit zijn voegen gebasrten omdat er te weinig mensen zijn die nog echt iets willen en kunnen maken en we de rest van de bevolking in het land ook maar zich bezig moeten laten houden met lucht verkopen aan elkaar.
Totdat transport enorm duur wordt ivm olieschaarste.. Dan sta je hier vrolijk diensten aan elkaar te verkopen terwijl de winkels leeg zijn.quote:Op zaterdag 3 november 2007 12:38 schreef Undergod het volgende:
[..]
Daar hebben we toch lage lonen landen voor?
Er werd gisteren gegild dat de kredietscrisis weer terug was. En kap nou eens met die tyfus TVP's man!quote:
Ik voorzie gouden tijden voor een wederopstanding van de VOC die alleen met zeilschepen gaan varen.quote:Op zaterdag 3 november 2007 13:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Totdat transport enorm duur wordt ivm olieschaarste.. Dan sta je hier vrolijk diensten aan elkaar te verkopen terwijl de winkels leeg zijn.
quote:http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?DocumentId=40012
Chrysler schrapt nog eens 11.000 banen
De Amerikaanse autofabrikant Chrysler schrapt volgend jaar nog eens 11.000 banen bovenop de 13.000 ontslagen die in februari van dit jaar werden aangekondigd. Ook stopt de op twee na grootste autobouwer van de Verenigde Staten met de productie van vier automodellen.
Dat maakte Chrysler donderdag bekend. Het concern werd eerder dit jaar overgenomen door de investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management van DaimlerChrysler. Volgens topman Bob Nardelli is de
banenreductie nodig omdat de Amerikaanse automarkt in de afgelopen acht maanden drastisch is veranderd en de verkoop afzwakt.
Ontslagen in fabrieken
De ontslagen vallen vooral in fabrieken, maar er worden ook duizend kantoorbanen geschrapt. Verder perkt Chrysler het gebruik van uitzendkrachten fors in en wordt gestopt met overwerk.
Daarnaast houdt het concern volgend jaar op met de productie van de Dodge Magnum, de PT Cruiser cabrio, de Chrysler Pacific en de Chrysler Crossfire, omdat ze niet goed genoeg verkopen. Daarvoor komen wel vier nieuwe modellen op de markt, waaronder twee auto's met hybride-aandrijving.
Goed punt, snel haal alle producten hier heen nu het nog kan.quote:Op zaterdag 3 november 2007 13:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Totdat transport enorm duur wordt ivm olieschaarste.. Dan sta je hier vrolijk diensten aan elkaar te verkopen terwijl de winkels leeg zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |