abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54325700
De Dag dat de dollar viel
Het topic om te speculeren over het einde van de dollar, de petrodollar en ons hele financiële systeem.
GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!

De actuele stand van de euro vs dollar:

Koersverloop euro/dollar over 1 jaar:

Als vergelijkingsmateriaal de koers yen/dollar:

En vanwege het rumoer op de beurzen ook de stand van de AEX en Dow:

Eerdere topics:
De dag dat de dollar viel #01 : Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02 : Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03 : De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel, deel 4: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel, deel 5: op naar de $ 1.40 per ¤
De dag dat de dollar viel, deel 6: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #7 : 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08 : Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09 : 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #11: Zhe crisis havs returned!

En hier weer verder... hard op weg naar de 1.46.

GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!
GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!
GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!
GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!
GEEN TVP'S PLAATSEN AUB!

[ Bericht 1% gewijzigd door Xenwolfie op 02-11-2007 21:20:51 ]
Ich bin der Führer.
pi_54325792
Nummer 12 bedoel ik.
Ich bin der Führer.
pi_54325886
Wat ik het opvallendste aan vandaag vond is dat er een ochtenddip om 8 uur was. Ik vraag me af of Europa ook moe begint te worden van het kopen van dollars? Als dat zo is dan is de 1,50 niet ver weg meer.
pi_54326566
Wat een leuk topic!

Ik zou zeggen dat juist de verlaagde dollarkoers een uitkomst is voor Amerika. Door de lage koers is import van de rest van de wereld uit Amerika goedkoop. De lage koers zorgt er tegelijkertijd voor dat import van Amerikanen erg duur wordt. De import van Amerika neemt dus af en de export toe, wat er toe zal leiden dat de tekorten vanzelf minder zullen worden. Je zal zien dat de US economie zal gaan groeien door een groeiende export!
pi_54326601
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 21:51 schreef Giantus het volgende:
Wat een leuk topic!

Ik zou zeggen dat juist de verlaagde dollarkoers een uitkomst is voor Amerika. Door de lage koers is import van de rest van de wereld uit Amerika goedkoop. De lage koers zorgt er tegelijkertijd voor dat import van Amerikanen erg duur wordt. De import van Amerika neemt dus af en de export toe, wat er toe zal leiden dat de tekorten vanzelf minder zullen worden. Je zal zien dat de US economie zal gaan groeien door een groeiende export!
Ga weg, optimist! Dit is een ramptoeristen topic!

. Ik hoop maar voor de Amerikanen dat jij gelijk hebt.
Ich bin der Führer.
pi_54326826
Het valt me inderdaad op dat er altijd erg negatief gedacht wordt. Of dat helemaal terecht is lijkt me de vraag!

• De schulden zijn hoog, maar als je kijkt naar de schulden als percentage van het BBP stelt het nog niet eens zo gek veel voor.

• De dollar koers is laag, maar dit zal juist zorgen voor veel meer evenwicht op de wereldmarkt. Minder Import en meer export.

• De kredietcrisis stelt tot nu toe weinig voor. Het is erg bijzonder dat deze crisis niet doorslaat op "middle income" landen. Argentienie, Rusland etcetc. hebben nog relatief weinig problemen.

• De fundamenten van de economie zijn nog steeds relatief gezond. Er is veel productie en de arbeidsproductivitieit groeit ook nog eens. Samen met een lage koers zal het zeker een concurrentie voordeel opleveren.

• etc
  • pi_54327555
    tvp
    "Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
    pi_54327571
    Eigenlijk zou je zo'n dollarbriefje moeten halen en het dan in een plantenpot poten. Elke dag genoeg water geven en kijken waar je dan over een jaar het meeste profijt van hebt, de koers of de geldboom.
    quote:
    Alleen moeten ze dan wel zelfvoorzien zijn. Als ze daar zelf niet het gas kunnen maken om in spaarlampen te stoppen is het leuk dat ze de fitting en het glas kunnen fabriceren, maar het licht zal dan niet lang branden
    pi_54327930
    quote:
    Wat een leuk topic!

Dat klopt maar het grote gevaar is de mensen minder kunnen consumeren. In principe zouden de meeste producten duurder moeten worden in amerika (door de lage dollar, andere landen verdienen immers minder) waardoor ze minder te hebben besteden. Ook een stijgende olieprijs en andere grondstoffen. Ze kunnen minder kopen met dezelfde dollar.
    En als ie nog verder gaat dalen zal het alleen nog maar meer pijn gaan doen?
    pi_54328627
    De binnenlandse koopkracht van de dollar zal niet per definietie afnemen.
    Overigens is het toch een circel beweging. Dollar koers laag->meer export->opwaartse druk op de dollarkoers.
    Zelfvoorzienend zijn is natuurlijk een kul-argument. Het gaat niet om absolute zelfvoorzienendheid het gaaat alleen om een concurrentievoordeel. Als de export stijgt en de import daalt hoeft dat niet te betekenen dat je zelfvoorzienend moet zijn. Nederland exporteert ook meer dan het importeerd en NL is verre van zelfvoorzienend. Overigens is de afgelopen tijd de export van de VS behoorlijk toegenomen.
    De olieprijs is inderdaad zeker een bedreiging, al is het een wereldwijde oorzaak van inflatie die niet alleen voor de VS geldt.
    pi_54328776
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:13 schreef Giantus het volgende:
    Overigens is het toch een circel beweging. Dollar koers laag->meer export->opwaartse druk op de dollarkoers.
    De olieprijs is inderdaad zeker een bedreiging, al is het een wereldwijde oorzaak van inflatie die niet alleen voor de VS geldt.
    Maar met een lage dollar verdienen landen die olie verkopen minder dus moeten ze de prijs verhogen om net zoveel te verdienen. Inflatie helpt ook mee idd (met de stijgende olieprijs) en met het waarschijnlijke feit dat ze vandaag niet meer olie kunnen leveren dan wat de wereld nodig heeft.
    Ook grondstoffen vanuit het buitenland en alles wat ze importeren zullen duurder worden door een lage dollar. Niet voor niets zorgt china ervoor dat hun munt niet sterk in waarde stijgt omdat ze voornamelijk exporteren/produceren en het is beter voor een land/amerika dat vandaag de dag voornamelijk consumeert en niet produceert dat ze een sterke munt hebben.
    Ok het is nu wel even goed maar over de hele linie is het eerder een bedreiging dan een zegen voor amerika (mijn opinie).
    Ze hebben denk ik gewoon een erg goede controle over de wereldhandel wat zogenaamd een vrije handel is en daarom stijgen de prijzen nog niet in verhouding met de dollar misschien, al zie je wel een stijging maar idd nog niet zo groot! Het voordeel van een wereldhandelmunt ook, en die staat op het spel door een nog verdere waardevermindering. Het is wachten dat olie producerende landen hun olie gaan verkopen in andere munten dat al door een paar is gebeurd en dit verklaard ook hoogstwaarschijnlijk de invasie van Irak en de vijandelijk houding tegenover Iran.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aasgier op 02-11-2007 23:49:35 ]
    pi_54328823
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:13 schreef Giantus het volgende:
    Zelfvoorzienend zijn is natuurlijk een kul-argument. Het gaat niet om absolute zelfvoorzienendheid het gaaat alleen om een concurrentievoordeel. Als de export stijgt en de import daalt hoeft dat niet te betekenen dat je zelfvoorzienend moet zijn. Nederland exporteert ook meer dan het importeerd en NL is verre van zelfvoorzienend. Overigens is de afgelopen tijd de export van de VS behoorlijk toegenomen.
    En welke 'Amerikaanse' producten gaan wij dan kopen? Als ik achter op mijn iPod kijk staat daar toch echt op dat ie in China in elkaar is gezet.
    pi_54328958
    Diezelfde vraag kan gesteld worden voor NL. Wij exporteren ook meer dan dat we importeren. Kan jij mij dingen, naast bloemen, zeggen die wij zouden moeten importeren.

In hoogontwikkelde economien moet je niet alleen denken aan ipodjes en pc'tjes. Dat is allemaal leuk en aardig maar daar verdien je niet echt veel mee. Het is niet voor niets dat die productie naar China verplaatst is. Je moet kijken naar de dienstenmarkt (verreweg het grootste aandeel in de NL en VS economie).
    pi_54329138
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:27 schreef Giantus het volgende:
    Diezelfde vraag kan gesteld worden voor NL. Wij exporteren ook meer dan dat we importeren. Kan jij mij dingen, naast bloemen, zeggen die wij zouden moeten importeren.

In hoogontwikkelde economien moet je niet alleen denken aan ipodjes en pc'tjes. Dat is allemaal leuk en aardig maar daar verdien je niet echt veel mee. Het is niet voor niets dat die productie naar China verplaatst is. Je moet kijken naar de dienstenmarkt (verreweg het grootste aandeel in de NL en VS economie).
    Wij exporteren idd veel maar amerika dus niet! Ondanks onze vrij sterke munt, zo goed zijn we gewoon.
    pi_54335247
    Een slotstand van $ 1.45 / ¤ of net erboven zou nu goed mogelijk zijn, als dat al niet het geval is.
    pi_54335566
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

En welke 'Amerikaanse' producten gaan wij dan kopen? Als ik achter op mijn iPod kijk staat daar toch echt op dat ie in China in elkaar is gezet.
    maar apple is een amerikaans bedrijf, dus de winsten tellen in de vs, daar betalen ze ook de belasting dus. (stiekum lekker toch een tvp )
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    pi_54335597
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:33 schreef Aasgier het volgende:

[..]

Wij exporteren idd veel maar amerika dus niet! Ondanks onze vrij sterke munt, zo goed zijn we gewoon.
    naar ik begrepen heb exprteren we vooral veel naar EU landen. en nederland is een groot doorvoerland (vandaar steeds het gekrakeer om de haven van antwerpen, en de oosterschelde)
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
    pi_54335629
    tvp @ 1.4504

TT
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_54335724
    quote:
    Op vrijdag 2 november 2007 23:27 schreef Giantus het volgende:
    Je moet kijken naar de dienstenmarkt (verreweg het grootste aandeel in de NL en VS economie).
    Dus jij wilt beweren dat we op den duur een economie zonder concrete producten zouden kunnen hebben.

In mijn opininie is de dienstenmarkt in het westen alleen uit zijn voegen gebasrten omdat er te weinig mensen zijn die nog echt iets willen en kunnen maken en we de rest van de bevolking in het land ook maar zich bezig moeten laten houden met lucht verkopen aan elkaar.
      zaterdag 3 november 2007 @ 12:38:56 #20
    88064 Undergod
    Houd u van toffees?
    pi_54336053
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 12:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus jij wilt beweren dat we op den duur een economie zonder concrete producten zouden kunnen hebben.

In mijn opininie is de dienstenmarkt in het westen alleen uit zijn voegen gebasrten omdat er te weinig mensen zijn die nog echt iets willen en kunnen maken en we de rest van de bevolking in het land ook maar zich bezig moeten laten houden met lucht verkopen aan elkaar.
    Daar hebben we toch lage lonen landen voor?
    Noise is all relative to the silence preceding it
      zaterdag 3 november 2007 @ 13:11:27 #21
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_54336219
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 12:38 schreef Undergod het volgende:

[..]

Daar hebben we toch lage lonen landen voor?
    Totdat transport enorm duur wordt ivm olieschaarste.. Dan sta je hier vrolijk diensten aan elkaar te verkopen terwijl de winkels leeg zijn.
    And what rough beast, its hour come round at last,
    Slouches towards Bethlehem to be born?
    pi_54336325
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 12:02 schreef PietjePuk007 het volgende:
    tvp @ 1.4504

TT
    Er werd gisteren gegild dat de kredietscrisis weer terug was. En kap nou eens met die tyfus TVP's man!
    Ich bin der Führer.
    pi_54336382
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 13:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

Totdat transport enorm duur wordt ivm olieschaarste.. Dan sta je hier vrolijk diensten aan elkaar te verkopen terwijl de winkels leeg zijn.
    Ik voorzie gouden tijden voor een wederopstanding van de VOC die alleen met zeilschepen gaan varen.

http://www.skysails.info/

Ik ben echt benieuwd van hoeveel diensten een economie nu echt kan bestaan in verhouding tot de concrete productie.

En als we het dan over concrete productie in de VS hebben dat wordt alleen maar nog minder.
    quote:
    http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?DocumentId=40012

Chrysler schrapt nog eens 11.000 banen
    De Amerikaanse autofabrikant Chrysler schrapt volgend jaar nog eens 11.000 banen bovenop de 13.000 ontslagen die in februari van dit jaar werden aangekondigd. Ook stopt de op twee na grootste autobouwer van de Verenigde Staten met de productie van vier automodellen.

Dat maakte Chrysler donderdag bekend. Het concern werd eerder dit jaar overgenomen door de investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management van DaimlerChrysler. Volgens topman Bob Nardelli is de
    banenreductie nodig omdat de Amerikaanse automarkt in de afgelopen acht maanden drastisch is veranderd en de verkoop afzwakt.

Ontslagen in fabrieken

De ontslagen vallen vooral in fabrieken, maar er worden ook duizend kantoorbanen geschrapt. Verder perkt Chrysler het gebruik van uitzendkrachten fors in en wordt gestopt met overwerk.

Daarnaast houdt het concern volgend jaar op met de productie van de Dodge Magnum, de PT Cruiser cabrio, de Chrysler Pacific en de Chrysler Crossfire, omdat ze niet goed genoeg verkopen. Daarvoor komen wel vier nieuwe modellen op de markt, waaronder twee auto's met hybride-aandrijving.
      zaterdag 3 november 2007 @ 13:29:03 #24
    88064 Undergod
    Houd u van toffees?
    pi_54336401
    quote:
    Op zaterdag 3 november 2007 13:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

Goed punt, snel haal alle producten hier heen nu het nog kan.

[ Bericht 77% gewijzigd door Undergod op 03-11-2007 13:38:10 (voor de duidelijkheid toch maar ff quote-je erbij) ]
    Noise is all relative to the silence preceding it
    pi_54337085
    Zijn er ook mensen die nog wat realistischere opmerkingen kunnen bijdragen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')