abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 maart 2009 @ 15:20:50 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66827387



Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je discussiëren over financieel-economisch nieuws en de achtergronden bij het nieuws.

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.

Eerdere topics

[NWS] Dollar
De dag dat de dollar viel #01: Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02: Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03: De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel #04: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel #05: op naar de $ 1.40 per ¤
De dag dat de dollar viel #06: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #07: 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08: Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09: 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #12: Zhe crisis havs returned!
De dag dat de dollar viel #13: Nieuwe Dollars.
De dag dat de dollar viel #14: De 1.50 komt erg dichtbij
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] / [AEX] Huidige reeks
Wereldwijde koersval beurzen #01: Recessievrees.
Wereldwijde koersval beurzen #02: Fors herstel
Wereldwijde koersval beurzen #03: Fase two in de BEAR market
Wereldwijde koersval beurzen #04: Free money for the poor.
Bulls, Bears & Bucks #05: Einde financiële crisis nog niet in zicht
Bulls, Bears & Bucks #06: Dollar zakt verder; Beurzen roodgekleurd
Bulls, Bears & Bucks #07: FED regelt bail-out voor 'n koopje.
Bulls, Bears & Bucks #08: Rente -75bp; Wall Street door het dak
Bulls, Bears & Bucks #09: Euro weer 1,58 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #10: Consumentenvertrouwen VS laagste in 26 jaar
Bulls, Bears & Bucks #11: Euro 1,60 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #12: Trichet: Ergste van kredietcrisis moet nog komen
Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Bulls, Bears & Bucks #14: Kredietcrisis nog niet over
Bulls, Bears & Bucks #15: 400 punten sneuvelt
Bulls, Bears & Bucks #16: Weer bloedbad op beurzen
Bulls, Bears & Bucks #17: Beren nemen het roer weer over
Bulls, Bears & Bucks #18: Fed laat rente ongewijzigd
Bulls, Bears & Bucks #19: Lehman Brothers aan de beurt?
Bulls, Bears & Bucks #20: Lehman failliet, Merrill overgenomen
Bulls, Bears & Bucks #21: Wall Street struikelt over bankencrisis
Bulls, Bears & Bucks #22: Fed laat rente ongewijzigd
Bulls, Bears & Bucks #23: Vertrouwen is nul
Bulls, Bears & Bucks #24: Short squeeze
Bulls, Bears & Bucks #25: Shiny happy people
Bulls, Bears & Bucks #26: De moeder van alle bail-outs.
Bulls, Bears & Bucks #27: Erop, erover of eronder? Wie weet.
Bulls, Bears & Bucks #28: Reddingsplan VS verworpen
Bulls, Bears & Bucks #29: The 30's revival
Bulls, Bears & Bucks #30: Wall Street stuitert terug
Bulls, Bears & Bucks #31: Reeks bloedrode maandagen duurt voort
Bulls, Bears & Bucks #32: Just another manic Monday
Bulls, Bears & Bucks #33: Free-fall for all!
Bulls, Bears & Bucks #34: Dow duikt onder 10.000 punten
Bulls, Bears & Bucks #35: Nog geen einde aan glijbaan
Bulls, Bears & Bucks #36: The Wildest Rollercoaster Ride
Bulls, Bears & Bucks #37: Wall Street capituleert
Bulls, Bears & Bucks #38: Beurzen wereldwijd onderuit
Bulls, Bears & Bucks #39: Mag ik één Zwarte Vrijdag van u
Bulls, Bears & Bucks #40: Dow breekt ook door 8000
Bulls, Bears & Bucks #41: AEX verliest 25% in een week
Bulls, Bears & Bucks #42: Op en neer, op en neer......
Bulls, Bears & Bucks #43: Grootste stijging sinds Great Depression
Bulls, Bears & Bucks #44: Beurzen kleuren weer rood
Bulls, Bears & Bucks #45: Philly Fed vloert Wall Street
Bulls, Bears & Bucks #46: ING lijdt verlies door kredietcrisis
Bulls, Bears & Bucks #47: PPT en DPG bereiden zich voor
Bulls, Bears & Bucks #48: Fed verlaagt rente met 50 bp naar 1 pct
Bulls, Bears & Bucks #49: 50.000 banen weg bij Citigroup
Bulls, Bears & Bucks #50: Het uur van de waarheid
Bulls, Bears & Bucks #51: Fed verlaagt rente naar 0 - 0,25%
Bulls, Bears & Bucks #51: Fed verlaagt rente naar 0 - 0,25%
Bulls, Bears & Bucks #52: Omzet detailhandel VS krimpt 3% in december
Bulls, Bears & Bucks #53: Megaverlies Royal Bank of Scotland
Bulls, Bears & Bucks #54: Senaat akkoord met Obama-plan

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Marketwatch: laatste nieuws Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)


Meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar


Dow Jones - 5 jaar


S&P 500 - 5 jaar


AEX - 3 jaar


AEX / Dow Jones - 2 jaar


Hang Seng - 2 jaar



OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_66827545
schaamteloze tvp
'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_66827661
tvp want ik verwacht een antwoord op mijn vraag
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 maart 2009 @ 15:32:58 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66827747
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kortom jij bent weer ingestapt ?
Nee, maar ik heb natuurlijk al wel een lijstje klaarliggen
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Heb je dat weleens gebacktest, dat het weinig uitmaakt dat er bedrijven failliet zullen gaan? Dat soort bedrijven worden namelijk al enige tijd voordat dat gebeurt uit alle indexen gegooid, lijkt me. Dit heb je dus nog niet meegenomen in veel van de berekeningen, die gebaseerd zijn op de index zelf (S&P 500).
In "Stocks for the Long Run" heeft Jeremy Siegel onderzocht wat je rendement was geweest als je in 1950 de S&P500 had gekocht en daarna nooit meer iets had gewijzigd. Dus dezelfde aandelen altijd houden, eventuele mergers en afsplitsingen ook houden, nooit herbalanceren en ook geen nieuwe bedrijven toevoegen. En wat failliet gaat dat gaat gewoon failliet.

Van de oorspronkelijke bedrijven zijn er heel veel verdwenen, maar je hebt daarna wel het resultaat van veel mergers en afsplitsingen in portefeuille. Nieuwe aandelen zoals Microsoft zijn uiteraard afwezig.

Conclusie: het rendement van deze 'niets doen' portefeuille lag zelfs iets hoger dan dat van de S&P500. Hij verklaart dit doordat nieuwe aandelen die in de index komen vaak wat zijn gehyped en daardoor soms wat overgewaardeerd, en ook omdat beleggers al anticiperen op de toevoeging in de index en daarom de aandelen al eerder kopen en zo de koersen wat opdrijven. Dit is een van de nadelen van indexvolgen (echter de voordelen wegen daar imo ruimschoots tegenop).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_66827936
Heb net finance for engineers afgerond en ik kan het iedereen aanraden om het te volgen, zeer duidelijk college en sheets.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 8 maart 2009 @ 15:55:18 #6
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66828444
quote:
Op zondag 8 maart 2009 15:32 schreef SeLang het volgende:
In "Stocks for the Long Run" heeft Jeremy Siegel onderzocht wat je rendement was geweest als je in 1950 de S&P500 had gekocht en daarna nooit meer iets had gewijzigd. Dus dezelfde aandelen altijd houden, eventuele mergers en afsplitsingen ook houden, nooit herbalanceren en ook geen nieuwe bedrijven toevoegen. En wat failliet gaat dat gaat gewoon failliet.

Van de oorspronkelijke bedrijven zijn er heel veel verdwenen, maar je hebt daarna wel het resultaat van veel mergers en afsplitsingen in portefeuille. Nieuwe aandelen zoals Microsoft zijn uiteraard afwezig.

Conclusie: het rendement van deze 'niets doen' portefeuille lag zelfs iets hoger dan dat van de S&P500. Hij verklaart dit doordat nieuwe aandelen die in de index komen vaak wat zijn gehyped en daardoor soms wat overgewaardeerd, en ook omdat beleggers al anticiperen op de toevoeging in de index en daarom de aandelen al eerder kopen en zo de koersen wat opdrijven. Dit is een van de nadelen van indexvolgen (echter de voordelen wegen daar imo ruimschoots tegenop).
Oké duidelijk. Dat wordt dus een easy ride voor je.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66831451
Is er nog iemand die voor de optie "deflatie" gaat ? Ik al een tijd niet meer met 't huidige tempo van de drukpers .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 17:37:33 #8
236264 crew  capricia
pi_66831552
Ja, hoe zit het met de deflatie die zou komen gaan...
Tevens TVP.
Definitely not CIA
pi_66831643
tvp
  zondag 8 maart 2009 @ 17:56:04 #10
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66832142
Niet zo ongeduldig mensen...
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 maart 2009 @ 18:14:31 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66832685
quote:
Op zondag 8 maart 2009 17:33 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is er nog iemand die voor de optie "deflatie" gaat ? Ik al een tijd niet meer met 't huidige tempo van de drukpers .
* Meldt

Er wordt weliswaar geld 'geprint' maar dat komt niet in omloop omdat banken dit linksom of rechtsom gewoon gebruiken om hun balans te versterken. Hetzelfde geldt voor consumenten: als ze extra geld in hun zak krijgen dan wordt dat per saldo gebruikt om schulden af te lossen of om te sparen, niet om spulletjes te kopen. Zelfs in de USA zie je nu voor het eerst sinds tijden de spaarquote weer toenemen. Consumenten en banken hebben hun lesje geleerd.

Daarnaast gaat de vernietiging van credit (via afschrijvingen) momenteel gewoon sneller dan de FED en de BOE kunnen printen. Per saldo (nog) geen inflatie risico.

Het inflatierisico ontstaat pas als de economie weer verbetert en de centrale banken de geldhoeveelheid niet snel gaan terug verkleinen voordat het daadwerkelijk in omloop komt. Maar ikzelf twijfel er aan of ze inderdaad de ballen hebben om de rente dan fors te verhogen, want dat betekent waarschijnlijk een hernieuwde bearmarket in aandelen en huizen.

Overigens heeft geld printen en bailouts in Japan ook niet tot inflatie geleid, maar wel tot een astronomische staatsschuld. Gevoelsmatig denk ik echter dat de huidige crisis anders gaat lopen en het hier wel tot flinke inflatie gaat leiden (uiteindelijk). Dit vanwege het verschil in volksaard. Maar niemand weet het dus het is een pure gok.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_66832706
quote:
Op zondag 8 maart 2009 17:33 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is er nog iemand die voor de optie "deflatie" gaat ? Ik al een tijd niet meer met 't huidige tempo van de drukpers .
awel, de geldcreatie valt weg tegen de deleveradge van de banken
we gaan een echt japanscenario in

Maar de overheid is niet in staat om een juist CPI te melden tijdens een zware inflatie, dus ik denk dat ze met deflatie ook niet de waarheid zullen melden.

De enige kosten die blijven stijgen zijn de lasten van de overheid, verder is er al loonsverlaging voor nieuwe banen en stilstand bij pensioenen

[ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 08-03-2009 18:23:17 ]
  zondag 8 maart 2009 @ 19:32:40 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66835120
quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

* Meldt

Er wordt weliswaar geld 'geprint' maar dat komt niet in omloop omdat banken dit linksom of rechtsom gewoon gebruiken om hun balans te versterken. Hetzelfde geldt voor consumenten: als ze extra geld in hun zak krijgen dan wordt dat per saldo gebruikt om schulden af te lossen of om te sparen, niet om spulletjes te kopen. Zelfs in de USA zie je nu voor het eerst sinds tijden de spaarquote weer toenemen. Consumenten en banken hebben hun lesje geleerd.

Daarnaast gaat de vernietiging van credit (via afschrijvingen) momenteel gewoon sneller dan de FED en de BOE kunnen printen. Per saldo (nog) geen inflatie risico.

Het inflatierisico ontstaat pas als de economie weer verbetert en de centrale banken de geldhoeveelheid niet snel gaan terug verkleinen voordat het daadwerkelijk in omloop komt. Maar ikzelf twijfel er aan of ze inderdaad de ballen hebben om de rente dan fors te verhogen, want dat betekent waarschijnlijk een hernieuwde bearmarket in aandelen en huizen.

Overigens heeft geld printen en bailouts in Japan ook niet tot inflatie geleid, maar wel tot een astronomische staatsschuld. Gevoelsmatig denk ik echter dat de huidige crisis anders gaat lopen en het hier wel tot flinke inflatie gaat leiden (uiteindelijk). Dit vanwege het verschil in volksaard. Maar niemand weet het dus het is een pure gok.
Precies zoals ik het ook al de hele tijd zie.

En er is tot op heden nog weinig veranderd om van deze visie af te wijken. Mensen worden ongeduldig ("wanneer komt die deflatie nou eindelijk eens?" ), maar ze realiseren zich niet hoe langzaam zo'n crisis gaat. Het is een sterk vertraagd dominoëffect, waarvan de gevolgen echt niet van de ene op de andere dag meteen zichtbaar zijn.

Dat is trouwens ook de reden dat ik weinig vertrouwen heb in de voorspellingen van politici en sommigen hier dat het dit kalenderjaar alweer sterk aan zal trekken. In mijn ogen betreft het hier vooral wensdenken. Als het al gebeurt, dan zal het niet structureel zijn, maar hooguit een tijdelijke opleving.

We zitten momenteel nog midden in de kredietcrisis, elke paar dagen is er wel weer ergens ter wereld een bailout voor een financiële instelling. Het ergste voor de algemene economie moet duidelijk nog komen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 19:48:45 #14
236264 crew  capricia
pi_66835689
Huh, de vraag ging toch over deflatie. En nu opeens inflatie...
Hoe groot is de kans dat er deflatie komt?
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 19:53:52 #15
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66835878
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:48 schreef capricia het volgende:
Huh, de vraag ging toch over deflatie. En nu opeens inflatie...
Hoe groot is de kans dat er deflatie komt?
Nee, je moet goed lezen. We hebben het hier nog steeds over deflatie. Die moet volgens ons nog komen.

Maar daarna, over een nog langere tijd, zou er weleens een gruwelijke inflatie kunnen komen. Dat hangt echter van verschillende factoren af.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 19:55:36 #16
236264 crew  capricia
pi_66835930
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:53 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee, je moet goed lezen. We hebben het hier nog steeds over deflatie. Die moet volgens ons nog komen.

Maar daarna, over een nog langere tijd, zou er weleens een gruwelijke inflatie kunnen komen. Dat hangt echter van verschillende factoren af.
Oh, okay..
Deflatie lijkt me voor de consument niet direct zo schrikbarend als een hyperinflatie. Een hyperinflatie lijkt mij echt een nachtmerriescenario.
Definitely not CIA
pi_66836047
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, okay..
Deflatie lijkt me voor de consument niet direct zo schrikbarend als een hyperinflatie. Een hyperinflatie lijkt mij echt een nachtmerriescenario.
In Japan zijn de prijzen vanaf 1999 tot 2009 met 3% gedaald .
Japanners zijn thuisspaarders geworden sinds die banken crisis in de jaren 1985 1989, dus een leveradge heeft nooit kunnen gebeuren daar, Japanse banken zijn dus safe, de Yen ook
quote:
Japanse bankencrisis

De Japanse bankencrisis speelt dit land nog steeds parten. In de periode 1990-1997 heeft Japan meer dan 10.000 miljard aan waarde verloren, waarvan 65% veroorzaakt is door de daling van de prijzen van het onroerend goed. De Japanse banken hebben in het verleden veel geld geleend aan onroerendgoedmaatschappijen, die hiermee nieuw onroerendgoed uit de grond stampten. Zolang de onroerendgoedprijzen bleven stijgen leverde dit geen problemen op, maar toen de onroerendgoedmarkt in elkaar stortte kwamen de banken in de problemen. Dit heeft als gevolg dat Japan al 20 jaar wordt gekenmerkt door dalende aandelenprijzen, een zeer lage rente en een enorme hoeveelheid aan slechte kredieten.


[ Bericht 25% gewijzigd door henkway op 08-03-2009 20:04:42 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 maart 2009 @ 20:02:51 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66836195
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:55 schreef capricia het volgende:
Deflatie lijkt me voor de consument niet direct zo schrikbarend als een hyperinflatie. Een hyperinflatie lijkt mij echt een nachtmerriescenario.
Dat hangt er vanaf of je geld hebt of juist schulden.
Inflatie is perfect als je geen geld hebt maar wel een huis met een dikke hypotheek.

Maar hoewel de CPI nog niet year on year daalt zijn er wel degenlijk sterke deflatoire tendensen: prijsdalingen in diverse sectoren, loondalingen (vaak als compensatie minder werken, maar het blijft een loondaling), dalende assetprijzen, dalende commodities, krimp in kredietverlening, schulden worden per saldo afgelost of afgeschreven, etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 20:05:31 #19
236264 crew  capricia
pi_66836281
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf of je geld hebt of juist schulden.
Inflatie is perfect als je geen geld hebt maar wel een huis met een dikke hypotheek.
Je kunt je stenen van je huis niet opeten. Je zult toch geld nodig hebben om brood enzo te kopen van 50 Euro of zo...
quote:
Maar hoewel de CPI nog niet year on year daalt zijn er wel degenlijk sterke deflatoire tendensen: prijsdalingen in diverse sectoren, loondalingen (vaak als compensatie minder werken, maar het blijft een loondaling), dalende assetprijzen, krimp in kredietverlening, schulden worden per saldo afgelost of afgeschreven, etc.
Dus deflatie is waarschijnlijker dan een hyperinflatie?
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 20:05:59 #20
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66836302
quote:
Op zondag 8 maart 2009 19:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, okay..
Deflatie lijkt me voor de consument niet direct zo schrikbarend als een hyperinflatie. Een hyperinflatie lijkt mij echt een nachtmerriescenario.
Deflatie is heel ernstig. Dan moet je echt denken aan een hele donkere tijd van economische krimp. Dan loopt alles vast.

Hyperinflatie kan iets minder vervelend uitpakken. Dan wordt geld waardeloos en beginnen we allemaal, arm en rijk (uitzonderingen daargelaten), weer gewoon bij nul, de grote graaiers incluis. Vergelijk het met de effecten van een oorlog, een harde reset.

Overigens, als je meer wil weten over hyperinflatie, zou je je eens moeten verdiepen in de Weimarrepubliek. Dan zul je zien dat dat een hele andere situatie is. Daar had men te maken met gigiantische herstelbetalingen aan het buitenland vanwege WO 1 en drukte men ten einde raad maar gewoon geld bij om de salarissen van de eigen burgers te betalen. Dat was dus allemaal geld dat direct in de economie terecht kwam, i.t.t. wat nu gebeurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemmeb op 08-03-2009 20:08:42 (correctie: dan wordt geld waardeloos ;)) ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 20:07:20 #21
236264 crew  capricia
pi_66836351
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]
Overigens, als je meer wil weten over hyperinflatie, zou je je eens moeten verdiepen in de Weimarrepubliek. Dan zul je zien dat dat een hele andere situatie is. Daar had men te maken met gigiantische herstelbetalingen aan het buitenland vanwege WO 1 en drukte men ten einde raad maar gewoon geld bij om de salarissen van de eigen burgers te betalen. Dat was dus allemaal geld dat direct in de economie terecht kwam, i.t.t. wat nu gebeurt.
Helaas weet ik best veel van de Weimar republiek. Daarom vind ik het ook zo'n doemscenario.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 20:11:54 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66836487
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:05 schreef capricia het volgende:
Dus deflatie is waarschijnlijker dan een hyperinflatie?
Op de korte termijn wel, imho. Maar dat staat hierboven allemaal al uitgelegd.

Wat er daarna gebeurt is gissen. Als de economie weer aantrekt zou er weleens een vrij hoge inflatie kunnen ontstaan, doordat de grondstofprijzen ineens enorm oplopen (een voorproefje daarvan hebben we vorig jaar gezien met de olieprijs).

Maar een hoge inflatie is nog iets heel anders dan hyperinflatie.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 20:14:12 #23
236264 crew  capricia
pi_66836578
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Maar een hoge inflatie is nog iets heel anders dan hyperinflatie.
Ja, daar zit een wereld van verschil tussen.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 20:19:13 #24
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66836748
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, daar zit een wereld van verschil tussen.
Precies. En hyperinflatie zie ik niet zo snel gebeuren.

Tenzij China de dollar laat vallen als een baksteen (bijvoorbeeld door ze allemaal in te wisselen voor goud), maar dat zal in eerste instantie toch vooral in de VS tot ellende leiden. Maar zolang China geen andere grote afzetmarkt gevonden heeft, zie ik de Chinezen dit niet doen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 20:21:10 #25
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66836810
Voorlopig zitten we in een deflatoir scenario. Er wordt zoveel asset value vernietigd dat echte contanten steeds meer waard worden. Centrale banken en overheden nemen deze toxic assets over en leveren de banken in ruil vers "gedrukt" en geleend geld. Tot nu toe nemen de bad assets van banken nog steeds toe. Dit vanwege dalende koersen en onroerendgoed, ook commercieel onroerendgoed gaat nu kelderen en het aantal defaults door faillisementen neemt toe.Ook creditcards en carloans defaulten steeds meer. Pas als de baillouts stoppen en de schade is op te maken. Dwz hoeveel schulden op de rug van de taxpayers zijn gekomen krijgen we meer helderheid denk ik. Een land als de VS is al failliet en zal het zoeken in devaluatie of inflatie. Hoe het met de euro gaat is moeilijk te zeggen. Er zijn landen met torenhoge schulden en niet gefinancierde toekomstige verplichtingen die zullen streven naar inflatie en devaluatie zoals Griekenland en Italie. Daar tegenover staan landen als Nederland en Duitsland die absoluut geen devalutie/ inflatie wensen. Dat kan stax de euro uiteen doen vallen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_66836877
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Deflatie is heel ernstig. Dan moet je echt denken aan een hele donkere tijd van economische krimp. Dan loopt alles vast.

Hyperinflatie kan iets minder vervelend uitpakken. Dan wordt geld waardeloos en beginnen we allemaal, arm en rijk (uitzonderingen daargelaten), weer gewoon bij nul, de grote graaiers incluis. Vergelijk het met de effecten van een oorlog, een harde reset.

Overigens, als je meer wil weten over hyperinflatie, zou je je eens moeten verdiepen in de Weimarrepubliek. Dan zul je zien dat dat een hele andere situatie is. Daar had men te maken met gigiantische herstelbetalingen aan het buitenland vanwege WO 1 en drukte men ten einde raad maar gewoon geld bij om de salarissen van de eigen burgers te betalen. Dat was dus allemaal geld dat direct in de economie terecht kwam, i.t.t. wat nu gebeurt.
Als je kijkt wat de VS allemaal ooit eens terug zal moeten betalen aan China & co zijn dat ook forse bedragen!
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  zondag 8 maart 2009 @ 20:26:53 #27
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66837014
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:21 schreef digitaLL het volgende:
Hoe het met de euro gaat is moeilijk te zeggen.
Eens. Als Europese politici hun trots en persoonlijke agenda's eens zouden laten voor wat het is, zou het per saldo redelijk positief kunnen uitpakken. Kleine kans dus.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66837016
quote:
Op zondag 8 maart 2009 15:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb natuurlijk al wel een lijstje klaarliggen
[..]

In "Stocks for the Long Run" heeft Jeremy Siegel onderzocht wat je rendement was geweest als je in 1950 de S&P500 had gekocht en daarna nooit meer iets had gewijzigd. Dus dezelfde aandelen altijd houden, eventuele mergers en afsplitsingen ook houden, nooit herbalanceren en ook geen nieuwe bedrijven toevoegen. En wat failliet gaat dat gaat gewoon failliet.

Van de oorspronkelijke bedrijven zijn er heel veel verdwenen, maar je hebt daarna wel het resultaat van veel mergers en afsplitsingen in portefeuille. Nieuwe aandelen zoals Microsoft zijn uiteraard afwezig.

Conclusie: het rendement van deze 'niets doen' portefeuille lag zelfs iets hoger dan dat van de S&P500. Hij verklaart dit doordat nieuwe aandelen die in de index komen vaak wat zijn gehyped en daardoor soms wat overgewaardeerd, en ook omdat beleggers al anticiperen op de toevoeging in de index en daarom de aandelen al eerder kopen en zo de koersen wat opdrijven. Dit is een van de nadelen van indexvolgen (echter de voordelen wegen daar imo ruimschoots tegenop).
doe eens een overzichtje plaatsen van die aandelen die ie in 1950 had gekocht, en wat dat in 2009 is geworden?
pi_66837172
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:26 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

doe eens een overzichtje plaatsen van die aandelen die ie in 1950 had gekocht, en wat dat in 2009 is geworden?
ja doe eens een lijst van microsoft, apple en IBM vanaf 1950
  zondag 8 maart 2009 @ 20:31:44 #30
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66837197
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:22 schreef MoltiSanti het volgende:

[..]

Als je kijkt wat de VS allemaal ooit eens terug zal moeten betalen aan China & co zijn dat ook forse bedragen!
Idd, de VS bevindt zich in dat opzicht in dezelfde situatie als Weimar Duitsland destijds, het heeft een giga schuld aan het buitenland en de VS betaald zijn ambtenaren ook al met vers gedrukt geld. Men noemt dat nu alleen "quantative easing" maar het is gewoon het drukken van geld door het opkopen van obligaties door de centrale bank ipv het geld uit de markt te halen. Het is zelfs erger dan toen omdat de VS toekomstige verplichtingen niet gefinancierd heeft maar de premies ervan al heeft verbrast. Er is dus tevens sprake van een torenhoge schuld aan de eigen burgers.

[ Bericht 0% gewijzigd door digitaLL op 08-03-2009 20:38:37 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 20:35:56 #31
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66837372
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:22 schreef MoltiSanti het volgende:

[..]

Als je kijkt wat de VS allemaal ooit eens terug zal moeten betalen aan China & co zijn dat ook forse bedragen!
Groot verschil is dat de VS minder afhankelijk is van het buitenland voor wat betreft de import van producten. Als de dollar om wat voor reden dan ook sterk devalueert ("valt") op de internationale valutamarkt, hoeft dat op de binnenlandse markt niet per se direct tot hyperinflatie te leiden. Op de lange termijn natuurlijk wel.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 maart 2009 @ 20:47:32 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_66837908
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:26 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

doe eens een overzichtje plaatsen van die aandelen die ie in 1950 had gekocht, en wat dat in 2009 is geworden?
Dat zijn 28 pagina's in kleine lettertjes, dus dat ga ik hier niet posten

Het book is overigens "The Future For Investors" en niet "Stocks For The Long Run" (zelfde auteur dus ik haal ze weleens door elkaar)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 8 maart 2009 @ 20:48:24 #33
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66837951
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:35 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Groot verschil is dat de VS minder afhankelijk is van het buitenland voor wat betreft de import van producten. Als de dollar om wat voor reden dan ook sterk devalueert ("valt") op de internationale valutamarkt, hoeft dat op de binnenlandse markt niet per se direct tot hyperinflatie te leiden. Op de lange termijn natuurlijk wel.
Van produkten niet maar van grondstoffen des te meer. Devalutie leidt dan al snel tot inflatie. Niet voor nix werden de voedsel en energieprijzen uit de VS CPI gehaald. Op die manier kon de inflatie stelselmatig ondergerapporteerd worden. De reele koopkrachtdaling als gevolg werd gecompenseerd door stijgende aandelen en huizenprijzen maar dat is nu ten einde gekomen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 20:52:12 #34
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66838110
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:22 schreef MoltiSanti het volgende:

[..]

Als je kijkt wat de VS allemaal ooit eens terug zal moeten betalen aan China & co zijn dat ook forse bedragen!
Een ander verschil is dat de schuld van de VS aan Duitsland in dollars is. En niet in goud en in natura, zoals bij de Weimarrepubliek.

Dat is het voordeel van het hebben van een wereldmunt: het buitenland heeft er dan helemaal geen belang bij om de dollar te laten vallen. Daarmee snijdt men op korte termijn alleen zichzelf maar in de vingers, doordat de vorderingen op de VS in zo'n geval ook waardeloos worden.

In het geval van de Weimarrepubliek was het voor het buitenland in eerste instantie helemaal niet interessant wat de Mark waard was. Zolang men de herstelbetalingen maar kreeg uitbetaald, en dat mocht niet in Marken uiteraard.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66838204
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:48 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Van produkten niet maar van grondstoffen des te meer. Devalutie leidt dan al snel tot inflatie. Niet voor nix werden de voedsel en energieprijzen uit de VS CPI gehaald. Op die manier kon de inflatie stelselmatig ondergerapporteerd worden. De reele koopkrachtdaling als gevolg werd gecompenseerd door stijgende aandelen en huizenprijzen maar dat is nu ten einde gekomen.
Een sterke devaluatie van de dollar zal leiden tot deflatie in het eurogebied
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 20:54:38 #36
236264 crew  capricia
pi_66838215
Ik mis nog de bezetting van het Rheinland in ons verhaal.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 20:58:45 #37
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66838393
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:54 schreef capricia het volgende:
Ik mis nog de bezetting van het Rheinland in ons verhaal.
Ja, daar begon het eigenlijk zo'n beetje mee. Die zorgde ervoor dat de Mark op de internationale valutamarkt door het putje ging. Waardoor Duitsland steeds meer Marken moest inwisselen om aan de herstelbetalingen te voldoen.

Dit is dus fundamenteel anders dan de situatie van de VS. Die hebben weliswaar hoge schulden aan het buitenland, maar die schulden zijn uitgedrukt in dollars. Hyperinflatie zou in die zin juist een zegen zijn voor de VS. Dan kan het land na een periode van zware ellende weer helemaal opnieuw beginnen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 21:02:42 #38
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66838553
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:54 schreef capricia het volgende:
Ik mis nog de bezetting van het Rheinland in ons verhaal.
Ja, we zouden het Rheinland weer moeten bezetten en herstelbetallingen eisen voor de schade van WOII
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:04:11 #39
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66838609
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:02 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ja, we zouden het Rheinland weer moeten bezetten en herstelbetallingen eisen voor de schade van WOII
Nou, als de VS besluiten om vrijwillig de dollar te devalueren, dan acht ik een bezetting van Alaska en Californië door China niet uitgesloten.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 21:05:53 #40
236264 crew  capricia
pi_66838674
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:04 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nou, als de VS besluiten om vrijwillig de dollar te devalueren, dan acht ik een bezetting van Alaska en Californië door China niet uitgesloten.
Of van Amerikaanse bedrijven in China.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 21:08:10 #41
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66838767
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Of van Amerikaanse bedrijven in China.
Dat sowieso. De Amerikanen worden er dan gewoon uitgeschopt. En wat er dan nog staat aan kapitaal is voor China.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 21:09:57 #42
236264 crew  capricia
pi_66838853
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat sowieso. De Amerikanen worden er dan gewoon uitgeschopt. En wat er dan nog staat aan kapitaal is voor China.
En dan hebben we het nu hier in het Europees parlement over het feit dat we niet te protectionistisch moeten worden met zijn allen...
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 21:14:05 #43
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66839042
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:09 schreef capricia het volgende:

[..]

En dan hebben we het nu hier in het Europees parlement over het feit dat we niet te protectionistisch moeten worden met zijn allen...
Met protectionisme heeft het imho niet zoveel te maken. Eerder met genoegdoening. Met "herstelbetalingen" in natura.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Redactie Frontpage zondag 8 maart 2009 @ 21:15:57 #44
145738 superworm
is erbij
pi_66839143
In Groot-Brittannië zijn ze inmiddels bezig met 'quantitative easing', ofwel 'bijdrukken' (maar dan zonder drukpers) van geld. Ik begreep dat dit anders dan de garanties en bailouts dus echt geldschepping is, en in de reëele economie terecht komt. Weten jullie wellicht wat het verschil precies is? Ze zeggen deze easing te doen, om deflatie te bestrijden - betekent dit dat het pad naar hogere/hyper-inflatie ingeslagen wordt, of puur net genoeg bijgedrukt om de prijzen en lonen gelijk te houden?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  zondag 8 maart 2009 @ 21:21:39 #45
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66839412
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:15 schreef superworm het volgende:
In Groot-Brittannië zijn ze inmiddels bezig met 'quantitative easing', ofwel 'bijdrukken' (maar dan zonder drukpers) van geld. Ik begreep dat dit anders dan de garanties en bailouts dus echt geldschepping is, en in de reëele economie terecht komt. Weten jullie wellicht wat het verschil precies is? Ze zeggen deze easing te doen, om deflatie te bestrijden - betekent dit dat het pad naar hogere/hyper-inflatie ingeslagen wordt, of puur net genoeg bijgedrukt om de prijzen en lonen gelijk te houden?
Bij 'quantitave easing' staat er geen vordering tegenover. Normaal gesproken staat er tegenover het "bijdrukken" van geld altijd een vordering. De banken krijgen geld van de Centrale Bank en de Centrale Bank krijgt een vordering op de bank. Zo werkt het volgens mij.

Het is gewoon "gratis geld" voor de banken, geld dat nooit meer terug hoeft te worden betaald. Men hoopt dan dat de banken dit in het systeem gaan stoppen, bijvoorbeeld door goedkope kredietverlening. Klinkt allemaal aardig, maar er zit momenteel geen hond meer te wachten op een extra lening. Iedereen doet zuinig aan.

Zolang het geld niet bij de consumenten en bedrijven terecht komt en daadwerkelijk uitgegeven wordt, zal er niet zo snel inflatie ontstaan. Tenzij de pond nog verder in elkaar stort, maar dan wordt het weer een heel ander verhaal.

Misschien moeten ze maar geld toe gaan geven op een lening. Dan wil ik er ook wel één.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 21:25:09 #46
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66839560
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:15 schreef superworm het volgende:
In Groot-Brittannië zijn ze inmiddels bezig met 'quantitative easing', ofwel 'bijdrukken' (maar dan zonder drukpers) van geld. Ik begreep dat dit anders dan de garanties en bailouts dus echt geldschepping is, en in de reëele economie terecht komt. Weten jullie wellicht wat het verschil precies is? Ze zeggen deze easing te doen, om deflatie te bestrijden - betekent dit dat het pad naar hogere/hyper-inflatie ingeslagen wordt, of puur net genoeg bijgedrukt om de prijzen en lonen gelijk te houden?
Ja, het is bedoeld om inflatie aan te jagen met als doel deflatie te bestrijden. Althans dat zegt men.
Als de overheid het geld uit de markt haalt door oblies op de geldmarkt te verkopen noemt men dat een "steriele"operatie. Omdat de geldgroei in feite niet toeneemt. Als men veel geld uit de toch al krappe markt haalt via oblies wakkert het deflatie eerder aan omdat er juist extra geld aan de toch al krappe kredietmarkt onttrokken wordt.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:29:38 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66839763
Hier meer over quantitative easing: http://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing

Redelijk ingewikkeld verhaal. En wat ik hierboven schreef (dat verhaal over die vorderingen) klopt blijkbaar ook niet helemaal
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 21:32:08 #48
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66839890
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:21 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Bij 'quantitave easing' staat er geen vordering tegenover. Normaal gesproken staat er tegenover het "bijdrukken" van geld altijd een vordering. De banken krijgen geld van de Centrale Bank en de Centrale Bank krijgt een vordering op de bank. Zo werkt het volgens mij.

Het is gewoon "gratis geld" voor de banken, geld dat nooit meer terug hoeft te worden betaald. Men hoopt dan dat de banken dit in het systeem gaan stoppen, bijvoorbeeld door goedkope kredietverlening. Klinkt allemaal aardig, maar er zit momenteel geen hond meer te wachten op een extra lening. Iedereen doet zuinig aan.

Zolang het geld niet bij de consumenten en bedrijven terecht komt en daadwerkelijk uitgegeven wordt, zal er niet zo snel inflatie ontstaan. Tenzij de pond nog verder in elkaar stort, maar dan wordt het weer een heel ander verhaal.

Misschien moeten ze maar geld toe gaan geven op een lening. Dan wil ik er ook wel één.
Dit is niet hoe het werkt in de praktijk. De overheid schrijft oblies uit die door de centrale bank "gekocht" worden en/of de centrale bank koopt toxic assets op van de banken in ruil voor oblies of vers geld.
Wiki
In feite worden de schulden/tekorten dus van de private naar de publieke sector verschoven
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_66839949
'The Bezzle' defined
quote:
Here are some examples of "The Bezzle":

Liar loans: The borrower can't possibly pay off the loan on the original agreed terms and the institution that makes the loan "passes it" to an investor fully aware that the borrower almost certainly lied about credit capacity.

Overly-rosy projections about growth in property values: The speaker is either incompetent (doesn't understand exponents - a fundamental mathematical concept) or is intentionally deceiving people.

Overly-rosy projections about the stock market: "The market always comes back" and "over long periods of time it outperforms other investments." Both true, but both misleading; if you're 18 you might be able to wait for it to come back, but the market has remained flat to down from a given level for more than 20 years before. How long did you say it was before you intended to retire?

"The Internet is doubling every three months!": It was - for about six months. But that got embedded into the business plans of thousands of businesses, long after the growth rate had started to slow down to something more sustainable. Oh by the way, the fundamental lie of that claim is that in 7 years the Internet would have gone from its original two people to covering more than the entire population of the planet, including the rice farmer in China and the starving child in Bangladesh.

In short The Bezzle is "the lie" that is always present in business.
Die kerel heeft altijd wel aardige inzichten, ietwat pessimistisch, maar das wel gerechtvaardigd.

Het probleem wat hij vooral naar voren haalt is het door de overheid niet laten vallen van ongezonde bedrijven en het daarbij komende niet ontslaan van incompetente werknemers. Zo lang 'de markt' niet de bezem door de economie haalt kan het niet veel beter gaan. Aan de andere kant hebben genoeg van die ongezonde bedrijven Obama gesteund tijdens de verkiezingen... dus.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:33:30 #50
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66839953
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:32 schreef digitaLL het volgende:
Dit is niet hoe het werkt in de praktijk. De overheid schrijft oblies uit die door de centrale bank "gekocht" worden en/of de centrale bank koopt toxic assets op van de banken in ruil voor oblies of vers geld.
Wiki
In feite worden de schulden/tekorten dus van de private naar de publieke sector verplaatst
Ja, zoals je ziet was ik er zelf ook al achter. Iets te simpel gedacht van me.

/edit Maar hoe worden de banken er dan beter van als de Centrale Bank obligaties opkoopt van de overheid? Ik snap het systeem niet helemaal.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 21:42:05 #51
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66840332
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:33 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, zoals je ziet was ik er zelf ook al achter. Iets te simpel gedacht van me.

/edit Maar hoe worden de banken er dan beter van als de Centrale Bank obligaties opkoopt van de overheid? Ik snap het systeem niet helemaal.
De banken worden daar meestal niet direct beter van, alhoewel de FED toxic assets opkoopt met oblies die ze weer van de USgov "gekocht" hebben. De banken kunnen die oblies weer doorverkopen of als onderpand gebruiken. Als de assets te toxic zijn laten ze die opkopen door de USgov die dan weer geld ophaald bij..? juist ja de FED via oblies

[ Bericht 1% gewijzigd door digitaLL op 08-03-2009 21:48:08 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:54:33 #52
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66840835
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:33 schreef waht het volgende:
'The Bezzle' defined
[..]

Die kerel heeft altijd wel aardige inzichten, ietwat pessimistisch, maar das wel gerechtvaardigd.

Het probleem wat hij vooral naar voren haalt is het door de overheid niet laten vallen van ongezonde bedrijven en het daarbij komende niet ontslaan van incompetente werknemers. Zo lang 'de markt' niet de bezem door de economie haalt kan het niet veel beter gaan. Aan de andere kant hebben genoeg van die ongezonde bedrijven Obama gesteund tijdens de verkiezingen... dus.
Interessant en herkenbaar stuk. Dit ook:
quote:
Eventually the embezzled discover the fraud, and they get angry that the embezzlers stole their money. They revolt in whatever way they are able - if there is no law that gives them recourse and no government support for outing the bad actors they either turn to lawless actions or simply withdraw from the marketplace, refusing to continue to be a victim of someone else's grand scheme of theft.

This point was reached for the US Mortgage Market, and the lending market in general, some time around the middle of 2007, when the two Bear Stearns Hedge Funds blew up.
Ook de burger begint zich zoetjes aan te realiseren dat hem door de financiële sector de afgelopen jaren gewoon een poot is uitgedraaid. En voor zover burgers zich dat nog niet realiseren, komt dat nog wel als ze hun afgewaardeerde pensioenoverzicht in handen krijgen. Dat belooft dus nog wat.

Het is niet voor niks dat de pensioenfondsen enkele jaren meer tijd krijgen om de boel "op orde te brengen". De boel zal natuurlijk nooit meer op orde gebracht worden, maar de vervelende boodschap wordt hiermee wel uitgesteld. Het liefst tot na de verkiezingen van 2012. En doordat we tegen die tijd aan slecht nieuws zijn gewend, zal de klap ook wat minder hard aankomen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66841411
quote:
Op zondag 8 maart 2009 17:33 schreef PietjePuk007 het volgende:
Is er nog iemand die voor de optie "deflatie" gaat ? Ik al een tijd niet meer met 't huidige tempo van de drukpers .
ik wel nog steeds. zelfs nu kan de snelheid van de drukpers niet op tegen de snelheid waarmee waarde (schuld) vernietigd wordt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 22:19:29 #54
236264 crew  capricia
pi_66842057
quote:
Crisis? We hebben te veel gespaard
Paul Krugman, 04-03-2009
De crisis is het gevolg van teveel sparen. Er is meer geld dan bedrijven willen investeren.
Wie herinnert zich de goede oude tijd nog, waarin we het hadden over de ‘subprime crisis’ – en sommigen zelfs dachten dat de crisis wel ingeperkt kon worden? Ik word nostalgisch als ik eraan terug denk.

Vandaag de dag weten we dat de giftige hypotheken slechts een fractie van het probleem vormen. We leven in een wereld van bezorgde leners, variërend van projectontwikkelaars tot Europese
‘wondereconomieën’.

Schuldencrisis
En er komen steeds meer nieuwe schuldproblemen bij.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Waarom is de huidige schuldencrisis zo wijdverspreid? Het antwoord kan volgens mij gevonden worden in een speech die Ben Bernanke, de voorzitter van de Amerikaanse Federale Bank, vier jaar geleden gaf. Bernanke probeerde zijn gehoor destijds gerust te stellen. Maar zijn verhaal was toch al een aankondiging van het failliet dat in aantocht was.

De speech, getiteld The Global Saving Glut and the U.S. Current Account Deficit (De wereldwijde overdaad aan spaargeld en het begrotingstekort van de VS) bood een nieuwe verklaring voor het snel oplopende handelstekort van de VS in de vroege 21ste eeuw. De oorzaak daarvoor lag, zo redeneerde Bernanke, niet in Amerika, maar in Azië.

Lenen
Hij wees erop dat de opkomende economieën halverwege de jaren negentig heel veel kapitaal geleend hebben om hun ontwikkeling te kunnen financieren. Maar na de financiële crisis in Azië van ’97-’98 (die destijds enorm leek, maar in vergelijking met de huidige ontwikkelingen weinig voorstelt), begonnen deze landen zichzelf te beschermen door enorme hoeveelheden buitenlandse aandelen aan te schaffen, wat in de praktijk neerkomt op het exporteren van kapitaal naar de rest van de wereld.

Toevloed
Het grootste gedeelte van dat geld ging naar de Verenigde Staten – en zo liep het begrotingstekort van de VS snel op. Maar, zo stelde Bernanke terecht, geld stroomde ook naar andere landen. Vooral een aantal kleinere Europese economieën kreeg een toevloed van buitenlands geld te verwerken die, hoewel in absolute zin kleiner, naar verhouding veel groter was dan die naar de Verenigde Staten.

Toch kwam het spaargeld van de wereld voornamelijk in Amerika terecht. Waarom?
Bernanke zei: ‘De omvang en verfijning van de financiële markten in de VS (die het, onder andere, voor gezinnen mogelijk maakt mooie huizen te kopen).’ Omvang, inderdaad.

Maar verfijning? Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat Amerikaanse bankiers, wijs geworden door een halve eeuw deregulering, wereldwijd toonaangevend waren in het ontwikkelen van verfijnde manieren om zichzelf te verrijken en andere investeerders voor de gek te houden.

Weinig regels
Ook de andere landen die het geld lieten binnenstromen, worden gekenmerkt door open financiële systemen met weinig regels. Dit zou de angstaanjagende correlatie verklaren tussen de lof die conservatieven daar twee tot drie jaar geleden voor uitten en de economische ramp vandaag de dag.

De overdaad is groter dan ooit te voren‘Hervormingen hebben IJsland tot een Nordic Tiger gemaakt’, stond in een paper van het Cato Instituut. ‘Hoe Ierland de Celtic Tiger werd’ luidde de titel van een artikel van de Heritage Foundation; ‘Het Estse Economische Wonder’ dat van een andere. Alle drie de landen zitten nu diep in de crisis.

Voor een korte periode creëerde het inkomende kapitaal de illusie van voorspoed in deze landen, net zoals bij Amerikaanse huiseigenaren: de prijzen van aandelen stegen, valuta waren stabiel en alles zag er prachtig uit.

Bubbels
Maar bubbels barsten vroeg of laat, en de
wondereconomieën van gisteren zijn de zorgenkindjes van vandaag, naties waarvan de aandelen wel verdampt zijn, maar de schulden niet. En die schulden wegen alleen maar zwaarder aangezien het grootste gedeelte van de leningen in buitenlandse valuta is verstrekt.

De schade blijft niet beperkt tot degenen die geleend hebben. In Amerika zijn vooral de steden langs de kust door de huizencrisis getroffen, maar toen de zeepbel barstte, stortte de vraag naar goederen, met name auto’s, in – en dat eist nu een zware tol van het geïndustrialiseerde binnenland van de VS. Ook in Europa barstten de zeepbellen aan de randen van het continent, en toch stort de industrie in Duitsland – het productiecentrum van Europa – snel in door de terugloop van de export.

Wraak
Als je wilt weten waar de crisis vandaan is gekomen, zie het dan als volgt: Het is de wraak van de overvloed aan spaargeld.

Die overdaad is er nog steeds. Sterker, zij is groter dan ooit tevoren, nu verarmde consumenten plotseling de deugd van spaarzaamheid hebben ontdekt en de toename van eigendom, die een uitweg heeft verschaft voor alle grote spaartegoeden, tot een wereldwijd bankroet heeft geleid.

Moeras
Een manier om naar de internationale situatie te kijken, is dat we lijden aan een wereldwijde paradox van de spaarzaamheid: Over de hele wereld is de hoeveelheid spaargeld groter dan de hoeveelheid geld die bedrijven willen investeren. Het resultaat is een wereldwijd moeras waarin iedereen slechter af is.

Zo zijn we dus in deze toestand verzeild geraakt. En we zijn nog steeds op zoek naar de weg eruit.
Bron: Volksrant
Paul Krugman is hoogleraar economie aan Princeton University en columnist voor de New York Times. Krugman kreeg vorig jaar de Nobelprijs voor de Economie.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 22:33:11 #55
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66842807
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]
"Het grootste gedeelte van dat geld ging naar de Verenigde Staten – en zo liep het begrotingstekort van de VS snel op."

Dus het begrotingstekort liep op, doordat het grootste gedeelte van de spaartegoeden uit Azië naar de VS gingen? Lijkt me eerder dat het andersom is. Die Amerikenan kozen er immers zelf voor om eindeloos te blijven lenen van het buitenland.

Maar goed, de man is econoom en zal het wel beter weten.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator zondag 8 maart 2009 @ 22:35:27 #56
236264 crew  capricia
pi_66842916
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:33 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

"Het grootste gedeelte van dat geld ging naar de Verenigde Staten – en zo liep het begrotingstekort van de VS snel op."

Dus het begrotingstekort liep op, doordat het grootste gedeelte van de spaartegoeden uit Azië naar de VS gingen? Lijkt me eerder dat het andersom is. Die Amerikenan kozen er immers zelf voor om eindeloos te blijven lenen van het buitenland.

Maar goed, de man is econoom en zal het wel beter weten.
Kip - ei denk ik.
Het geld moet natuurlijk wel beschikbaar zijn voordat je het kunt lenen.
Definitely not CIA
  zondag 8 maart 2009 @ 22:35:45 #57
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66842935
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Hmm, de schuld leggen bij Azie. Was het Hillary Clinton niet laatst die naar China ging en om dat spaargeld vroeg?
De VS kon lang goedkoop geld lenen omdat de FED de rente erg laag hield en houdt. De chinezen kochten de oblies/schulden op waardoor er geen credietkrapte ontstond en zo onstond de grootste creditbubble uit de historie. De chinezen hebben trouwens herhaaldelijk gezegd uit de dollar te willen door andere valuta/oblies te kopen. Zij hadden er veel sneller mee moeten beginnen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 22:47:14 #58
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66843469
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:35 schreef digitaLL het volgende:
Hmm, de schuld leggen bij Azie. Was het Hillary Clinton niet laatst die naar China ging en om dat spaargeld vroeg?
Een hele vreemde redenatie inderdaad, wijzen naar Azië. De VS wilden het helemaal zelf, Azië was alleen zo dom om het eindeloos te faciliteren.
quote:
De chinezen hebben trouwens herhaaldelijk gezegd uit de dollar te willen door andere valuta/oblies te kopen. Zij hadden er veel sneller mee moeten beginnen.
En nu kan China eigenlijk niet meer terug. China heeft er direct belang bij dat de Amerikaanse economie weer gaat draaien. Alleen zo houdt het de tientallen miljoenen arbeiders aan het werk en ontstaan er geen onlusten en, mogelijk, revolutie.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66844110
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Een hele vreemde redenatie inderdaad, wijzen naar Azië. De VS wilden het helemaal zelf, Azië was alleen zo dom om het eindeloos te faciliteren.
[..]

En nu kan China eigenlijk niet meer terug. China heeft er direct belang bij dat de Amerikaanse economie weer gaat draaien. Alleen zo houdt het de tientallen miljoenen arbeiders aan het werk en ontstaan er geen onlusten en, mogelijk, revolutie.
Maar China gaat echt geen US bonds kopen, echt niet, China kan alles zelf maken en die hebben de US niet meer nodig.
Goed kans dat ze de US bonds voorraad nu gebruiken voor de aankoop van olie in Afrika.

Ze hebben eigen computers, autoindustrie, vliegtuigen, raketten en moeten gewoon de bevolking aan het werk zetten in de landbouw en infrastructuur

Het enige grote probleem dat China heeft is water, als ze dat tackelen dan zijn ze klaar

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 09-03-2009 05:01:31 ]
  zondag 8 maart 2009 @ 23:05:14 #60
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66844263
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:01 schreef henkway het volgende:

[..]

Mar china gaat echt geen US bonds kopen, echt niet, China kan alles zelf maken en die hebben de US niet meer nog nodig.

Ze hebben eigen computers (Lenovo), vliegtuigen, raketten en moeten gewoon de bevolking aan het werk zetten in de landbouw en infrastructuur

Het enige grote probleem dat China heeft is water, als ze dat tackelen dan zijn ze klaar
Ik moet dat nog zien. Op de lange termijn heb je wel gelijk, maar je moet niet vergeten dat daar een totalitair regime zit dat koste wat het kost in het zadel wil blijven. Als de VS ineen storten betekent dat op korte termijn veel werkloosheid en sociale onrust in China. En daar zit de Chinese overheid absoluut niet op te wachten. Dan liever nog veel meer van die dollarrommel opkopen! Denk ik tenminste...

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemmeb op 08-03-2009 23:27:38 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66844453
Bernanke heeft wel gelijk dat Azië veel te veel spaart. Mede daardoor hebben we deze crisis.
pi_66844726
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:10 schreef pberends het volgende:
Bernanke heeft wel gelijk dat Azië veel te veel spaart. Mede daardoor hebben we deze crisis.
Deze crisis komt door de US, door het skyhigh opjagen van de hypotheekmarkt, met leningen aan mensen zonder inkomen, omdat de leningen toch doorverkocht werden
luister maar naar deze marionet van de Big Banks
  zondag 8 maart 2009 @ 23:25:48 #64
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66844958
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:10 schreef pberends het volgende:
Bernanke heeft wel gelijk dat Azië veel te veel spaart. Mede daardoor hebben we deze crisis.
Ja, dat klopt. Maar Bernanke doet het voorkomen alsof de hoofdschuld bij Azië ligt, i.p.v. bij de VS zelf. Dat kan er bij mij echt niet in.

Azië had alleen een faciliterende rol bij het ontstaan van de crisis. De VS hadden geld nodig om hun bubbles op te blazen en Azië was zo stom om dat te leveren. Maar als Azië het niet had geleverd hadden ze het voor een deel wel ergens anders vandaan gehaald. Of desnoods zelf stiekem bijgedrukt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 8 maart 2009 @ 23:26:07 #65
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66844972
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik moet dat nog zien. Op de lange termijn heb je wel gelijk, maar je moet niet vergeten dat daar een totalitair regime zit dat koste wat het kost in het zadel wil blijven. Als de VS ineens storten betekent dat op korte termijn veel werkloosheid en sociale onrust in China. En daar zit de Chinese overheid absoluut niet op te wachten. Dan liever nog veel meer van die dollarrommel opkopen! Denk ik tenminste...
Ik denk hetzelfde, de taktiek die China al langer lijkt te volgen is er een van langzaam losweken. Ze zullen nog wel US bonds kopen maar geleidelijk steeds minder.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 8 maart 2009 @ 23:57:15 #66
182269 sneakypete
On the edge
pi_66846114
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]


Vreemd artikel.
Er is dus teveel gespaard, én teveel geleend.
Misschien nog juist ook, maar waarom verklaart deze progresieve econoom dan niet hoe dit alles mogelijk is?
Het antwoord is dat de FED de rentes onder de marktprijs hield en daardoor de geldhoeveelheid vergrootte. Dát is de reden dat een bubble ontstond, niet de aanwezigheid van spaargeld van hardwerkende burgers.
Schandalig hoe de FED nu de schuld op het buitenland en op spaarzame burgers afschuift.
pi_66851560
quote:
Op zondag 8 maart 2009 23:57 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Vreemd artikel.
Er is dus teveel gespaard, én teveel geleend.
Misschien nog juist ook, maar waarom verklaart deze progresieve econoom dan niet hoe dit alles mogelijk is?
Het antwoord is dat de FED de rentes onder de marktprijs hield en daardoor de geldhoeveelheid vergrootte. Dát is de reden dat een bubble ontstond, niet de aanwezigheid van spaargeld van hardwerkende burgers.
Schandalig hoe de FED nu de schuld op het buitenland en op spaarzame burgers afschuift.
Er is door het westen te veel geleend en door Japan teveel gespaard.
pi_66852646
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:04 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nou, als de VS besluiten om vrijwillig de dollar te devalueren, dan acht ik een bezetting van Alaska en Californië door China niet uitgesloten.
het fall out 3 scenario
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 9 maart 2009 @ 11:03:21 #69
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66853290
quote:
Op maandag 9 maart 2009 10:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het fall out 3 scenario
Zegt me niks.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 9 maart 2009 @ 11:11:56 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66853515
quote:
Op maandag 9 maart 2009 10:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het fall out 3 scenario
Gek genoeg zat ik afgelopen weekend te bedenken dat het misschien wel een idee zijn om nu alvast een hoop bierdopjes in te gaan slaan en er wellicht ook alvast een betaalsysteem in op te zetten. Da's minder risicovol dan euro's in je portemonnee houden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66857037
quote:
Op maandag 9 maart 2009 11:03 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Zegt me niks.
in dat spel annexeert china ook alaska waarna de VS canada beschermt (overneemt) en wat er dan volgt is een nucleaire oorlog
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 9 maart 2009 @ 13:22:13 #73
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66857220
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

in dat spel annexeert china ook alaska waarna de VS canada beschermt (overneemt) en wat er dan volgt is een nucleaire oorlog
Oh wacht, een computerspel! Ik zat aan een scenario van de Amerikaanse overheid te denken ofzo.

Leuk? Ik was vroeger gameverslaafd, maar speel eigenlijk nooit meer.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 13:23:45 #74
236264 crew  capricia
pi_66857273
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:22 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oh wacht, een computerspel! Ik zat aan een scenario van de Amerikaanse overheid te denken ofzo.

Leuk? Ik was vroeger gameverslaafd, maar speel eigenlijk nooit meer.
Voordat ik op fok kwam gamede ik ook vaak, nu met fok erbij heb ik daar geen tijd meer voor...
Definitely not CIA
  maandag 9 maart 2009 @ 13:25:53 #75
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66857345
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Voordat ik op fok kwam gamede ik ook vaak, nu met fok erbij heb ik daar geen tijd meer voor...
Vroeger deed ik alleen maar gamen en fokken. En ohja, naar school en later studeren en een vriendin tevreden houden, maar dat was allemaal meer voor erbij.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66862467
Demonstranten slopen Schwarzenegger-spullen
quote:
Inwoners van Californië zijn afgelopen weekend boos de straat opgegaan en hebben video's en DVD's van Republikeins gouverneur Arnold Schwarzenegger kapot geslagen. Ze zijn fel tegen de voorgestelde belastingverhogingen van de staat.

De demonstranten hadden ook spandoeken met leuzen en afgehakte kunsthoofden van de gouverneur. Ze protesteerden tegen Proposition 1A (Voorstel 1A), waarin plannen staan om de BTW en motorbelastingen in de hele staat fors te verhogen.
.
  maandag 9 maart 2009 @ 15:50:56 #77
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66862609
quote:
Leuk voorproefje van wat nog komen gaat.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66862898
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Leuk voorproefje van wat nog komen gaat.
VS gaat echt een burgeroorlog worden, mark my words.
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 16:00:28 #79
236264 crew  capricia
pi_66862955
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef pberends het volgende:

[..]

VS gaat echt een burgeroorlog worden, mark my words.
Ach, het leger is net warmgedraaid in Irak, toch?
Definitely not CIA
  maandag 9 maart 2009 @ 16:02:31 #80
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66863030
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Ach, het leger is net warmgedraaid in Irak, toch?
Het is daar geen China hoor. No way dat ze het leger zover krijgen om verhongerende landgenoten overhoop te schieten.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 16:05:45 #81
236264 crew  capricia
pi_66863145
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:02 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het is daar geen China hoor. No way dat ze het leger zover krijgen om verhongerende landgenoten overhoop te schieten.
Overhoop schieten? Nee dat denk ik niet direct. Maar wel mensen dwingen tot gehoorzaamheid.
Ze hebben al wat oefening bij Catherina gehad...
Definitely not CIA
pi_66863288
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef pberends het volgende:

[..]

VS gaat echt een burgeroorlog worden, mark my words.
Reps - Dems?

Is niet eerlijk, alle bewapende rednecks zitten bij de Reps.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 9 maart 2009 @ 16:13:05 #83
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66863391
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:07 schreef simmu het volgende:

[..]

ik wel nog steeds. zelfs nu kan de snelheid van de drukpers niet op tegen de snelheid waarmee waarde (schuld) vernietigd wordt.
Yep
quote:
Global Financial Assets Lost $50 Trillion Last Year, ADB Says


By Shamim Adam

March 9 (Bloomberg) -- The value of global financial assets including stocks, bonds and currencies probably fell by more than $50 trillion in 2008, equivalent to a year of world gross domestic product, according to an Asian Development Bank report.
Bron
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_66863761
Buffett: economie VS in het ravijn:-economie-VS-in-het-ravijn.html
quote:
Buffett: "Patriottistische Amerikanen zullen zich realiseren dat dit een oorlog is." Hij roept iedereen dan ook op om zich achter president Obama en zijn stimuleringsplannen te scharen.
Gevaarlijke ontwikkeling dit.
  maandag 9 maart 2009 @ 16:29:23 #85
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66863944
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:24 schreef pberends het volgende:
Buffett: economie VS in het ravijn:-economie-VS-in-het-ravijn.html
[..]

Gevaarlijke ontwikkeling dit.
Fuck Buffet. Hij heeft al meer dan $100 miljard verloren. Hij is ongeloofwaardig en kan beter met pensioen gaan
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 9 maart 2009 @ 16:30:56 #86
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_66864003
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:58 schreef pberends het volgende:

[..]

VS gaat echt een burgeroorlog worden, mark my words.
Wie tegen wie??
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_66864026
Met z'n allen achter Obama scharen en overal biljoenen tegenaan gooien die wij ons hele leven moeten gaan terug betalen, dát is pas een gevaarlijke ontwikkeling.

Seriously, Amerika gaat dit jaar nog ontploffen, mensen die hun belastingen niet meer gaan betalen, opstanden en rellen in de grote steden. Hoe langer al die clowns blijven roepen dat het allemaal wel weer goed komt hoe erger het gaat worden.

Ik denk overigens dat het in de EU minstens net zo erg gaat worden, maar dat is een ander verhaal.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_66864088
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:22 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oh wacht, een computerspel! Ik zat aan een scenario van de Amerikaanse overheid te denken ofzo.

Leuk? Ik was vroeger gameverslaafd, maar speel eigenlijk nooit meer.
wel leuk maar ik speel zelden spellen uit dus deze ook niet.

de echte gamenperiode heb ik gehad vanaf dat ik ben blijven zitten in vwo4 tot vwo6, zoveel tijd over en ik was op den duur zo goed in mohaa en cod dat het niet meer leuk was
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_66864134
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:29 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Fuck Buffet. Hij heeft al meer dan $100 miljard verloren. Hij is ongeloofwaardig en kan beter met pensioen gaan
http://www.msnbc.msn.com/id/29452493/
quote:
With the market still down some 42% in the last year, financial pundits continue to eulogize "buy and hold" investing as a dead strategy, insinuating that trading is the only way to make money going forward.

"Dr. Doom" himself, Marc Faber, even told CNBC recently: "The Warren Buffett approach [of buy and hold] is dead and it's been dead for ten years and it's going to be dead for another ten years."
pi_66864142
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:29 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Fuck Buffet. Hij heeft al meer dan $100 miljard verloren. Hij is ongeloofwaardig en kan beter met pensioen gaan
100 miljard 2x zoveel als dat hij had
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 9 maart 2009 @ 16:35:58 #91
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66864183
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

wel leuk maar ik speel zelden spellen uit dus deze ook niet.

de echte gamenperiode heb ik gehad vanaf dat ik ben blijven zitten in vwo4 tot vwo6, zoveel tijd over en ik was op den duur zo goed in mohaa en cod dat het niet meer leuk was
Ik ben meer van de generatie Civ en Doom en Duke Nuk'em enzo. Bij de eerste keer Doom over het netwerk spelen zat ik bijna te janken, zo gaaf was het.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 9 maart 2009 @ 16:40:11 #92
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_66864369
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

100 miljard 2x zoveel als dat hij had
Dat is het geld dat ie zelf en voor anderen verloren heeft.
quote:
Buffett, 78, who attended Graham’s Columbia University classes and worked for him at New York-based Graham-Newman Corp. in the 1950s, misjudged the severity of the credit market freeze, which spurred the first simultaneous recessions in the U.S., Europe and Japan since World War II. Berkshire’s market value decreased $119 billion since its peak in December 2007, according to data compiled by Bloomberg.
Bron
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_66866799
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Ach, het leger is net warmgedraaid in Irak, toch?
Martial Law in USA per 1 oktober?!
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 17:56:35 #94
236264 crew  capricia
pi_66867190
quote:
Op maandag 9 maart 2009 17:45 schreef MoltiSanti het volgende:

[..]

Martial Law in USA per 1 oktober?!
'
Staan de aandelen FEMA ook genoteerd aan een beurs?
Definitely not CIA
pi_66867794
quote:
Marc Faber Says Government Actions Will Boost Stocks (Update1)

Last Updated: March 9, 2009 09:25 EDT


March 9 (Bloomberg) -- Government spending will spur gains in the Standard & Poor’s 500 Index after it fell 56 percent from an October 2007 record, investor Marc Faber said.

“Equities could rally between here and the end of April,” Faber said in an interview with Bloomberg Television. “The government’s efforts will fail to boost economic activity. They can boost stocks. Stocks have adjusted meaningfully.”

Faber said that although the S&P 500 may drop 27 percent to below 500 before the bear market ends, investors will make money over the next 10 years.

Congress last month enacted President Barack Obama’s $787 billion package of tax cuts and spending on roads, bridges and public buildings. His 2010 budget indicated the government may devote another $750 billion to a financial rescue after an initial $700 billion.

The S&P 500 dropped 56 percent from an Oct. 9, 2007, record, dragged down by $1.2 trillion in losses at financial firms worldwide from the collapse of the subprime mortgage market. The benchmark for American equities lost 38 percent last year, its biggest annual decline since 1937.

Industrial commodities are more attractive than gold, Faber said, after bullion rallied 6.3 percent this year, compared with a 9.1 percent decline for the Reuters/Jefferies CRB Index of 19 materials.

Faber, the publisher of the Gloom, Boom & Doom report, advised buying gold at the start of its eight-year rally, when it traded for less than $300 an ounce. The metal topped $1,000 last year and traded at $932.78 an ounce today. He also told investors to bail out of U.S. stocks a week before the so-called Black Monday crash in 1987, according to his Web site.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aeDRhNolpJIg&refer=home

Interview:

  maandag 9 maart 2009 @ 19:05:22 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66869555


Trichet: "Economie nadert herstel."

Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 19:06:20 #97
236264 crew  capricia
pi_66869586
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:05 schreef Lemmeb het volgende:
[ afbeelding ]

Trichet: "Economie nadert herstel."


Lijkt wel een slangebezweerder met die handen zo.
Definitely not CIA
  maandag 9 maart 2009 @ 19:15:02 #98
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66869874
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt wel een slangebezweerder met die handen zo.
Herken je hem niet?



Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator maandag 9 maart 2009 @ 19:16:55 #99
236264 crew  capricia
pi_66869938
quote:
Op maandag 9 maart 2009 19:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Herken je hem niet?

[ afbeelding ]


De handen van Trichet zijn groter in vergeljking met zijn hoofd...vreemd plaatje.
Definitely not CIA
  maandag 9 maart 2009 @ 19:21:26 #100
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_66870096
Whats in the name !


Trichet - tricher (ww.)

afzetten, bedonderen, bezwendelen, verneuken, vals spelen , spieken, afkijken, smokkelen
pi_66875140
misschien meer iets voor de beursvloer, maar ik vond hem hier ook wel passen:
quote:
Onorthodoxe voorspellingen
Uitgegeven: 9 maart 2009 15:06
Laatst gewijzigd: 9 maart 2009 16:40

AMSTERDAM - De meeste beleggers baseren hun visie op technische analyse, analistenrapporten en cijferpresentaties. Er is echter ook een aantal minder gangbare methoden om tot een beursverwachting te komen.


Belegger.nl zocht er een aantal op. Een ding hebben ze gemeen met de traditionele methodieken: het belooft een matig jaar te worden.

Zoals de maan invloed heeft op eb en vloed, zo zouden planeten ook invloed hebben op de beurs. Irma Schogt (www.markettiming.nl) maakt haar analyses op basis van het gedachtegoed van de Amerikaanse financieel astroloog Ray Merriman. Zij voorziet een langdurige periode van soberheid, met hier en daar een opleving.

Pluto
‘Sinds midden vorig jaar is Pluto in het sterrenbeeld steenbok terecht gekomen. Steenbok staat voor aarde, de basis, tradities, regeringen, banken. Kortom: de fundamenten van de maatschappij. De energie van Pluto haalt naar voren wat er niet klopt in deze gebieden. De problemen bij banken zijn voor een astroloog allemaal heel verklaarbaar.’

‘De komende tien tot zestien jaar wordt een periode van minimalisering. We gaan terug naar ‘wat is echt’, gebakken lucht verdwijnt. Ons verantwoordelijkheidsgevoel neemt toe, alternatieve energie en grondstoffen worden belangrijker. Tastbare producten zullen interessanter zijn dan beleggingsproducten. Koop dus fysiek goud en zilver, een stuk grond etcetera.’

‘Op de beurs is in 2009 een korte opleving te verwachten. Dat komt omdat de stemming dan positief wordt. De fundamentele situatie verandert niet. Daardoor volgt er later weer een daling. Tot 2012 zullen aandelen weinig groeien.’

Fibonacci
De reeks van Fibonacci is eigenlijk heel simpel. Het begint met 0 en 1, de volgende getallen zijn telkens een optelling van de voorgaande twee getallen. Zo krijgt u: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 etc. Tot zover is het vrij gemakkelijk te volgen.

Maar Fibonacci-getallen hebben iets mysterieus. De getallen uit de reeks blijken overal in de natuur terug te komen. De verhouding tussen de getallen is gelijk aan de gulden snede, die terug komt in verhoudingen in gezichten, lichamen, golven in zee, het aantal zaadlijsten in een zonnebloem en nog veel meer. En wie in de technische analyse een beetje doorrekent, ziet dat steun- en weerstandniveaus ook vaak tot Fibonacci te herleiden zijn.

Technisch analist Edward Loef van Theodoor Gilissen Bankiers maakt veelvuldig gebruik van Fibonacci-ratio’s. Zo zijn de koersdoelen 192,14 en 174,94 ermee berekend. Deze week zal volgens Loef het niveau van 192,14 punten worden getest. Daaronder kan de index zakken naar 174,94 punten. Voorafgaand aan genoemde dalingen is een kort herstel richting 219 punten mogelijk, zo schrijft de technisch analist in zijn dagelijkse publicatie.

Schaarsgekleed
Wat hebben mooie vrouwen in bikini te maken met beleggen? Heel veel, als we de Sports Illustrated Issue Indicator mogen geloven.

Het Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated brengt elk jaar haar befaamde bikini-editie uit, de zogenoemde Swimsuit Edition. Een heel blad vol schaarsgeklede vrouwen. De beursindicator draait om de dame op de cover. Want die geeft volgens deze theorie inzicht in het verloop van de S&P 500-index dat jaar.

Als een model uit de Verenigde Staten de cover siert, dan presteert deze beursgraadmeter boven het historische gemiddelde. Als er een niet-Amerikaanse model op de cover staat, dan doet de S&P het juist slechter.

Winst
Tussen 1978 en 2008 was het rendement van de S&P 10,5 procent. Maar met een Amerikaanse op de cover van de Sports Illustrated Swimsuit Edition was de winst voor de index 13,9 procent.

Een niet-Amerikaanse leverde een stijging op van 7,2 procent. In het beste jaar ooit voor de S&P - 1997, met een plus van 34,1 procent - stond er echter een Tsjechisch model op de cover.

En 2009? Dit belooft een matig jaar te worden. Het Israëlische model Bar Refaeli siert de voorpagina.

Rokjes
Nu we het toch over vrouwen hebben, beleggen via de rokjestheorie is ook mogelijk. Het idee hierachter is dat de lengte van de vrouwenrok een indicatie geeft voor de richting waarin de markt uitgaat.

Is het consumentenvertrouwen hoog en staat de wereld bol van de opwinding, dan zijn de rokjes kort. Bij wereldwijde depressie en grote zorgen, zoals nu, bedekken vrouwen echter hun benen.
bron
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_66875469
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:30 schreef simmu het volgende:
misschien meer iets voor de beursvloer, maar ik vond hem hier ook wel passen:
[..]
bron
En 2009? Dit belooft een matig jaar te worden. Het Israëlische model Bar Refaeli siert de voorpagina.

nou dat zal toch een redelijk jaar worden dan??
pi_66876063
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:36 schreef henkway het volgende:

[..]

nou dat zal toch een redelijk jaar worden dan??
[ afbeelding ]
jij man jij.

ik voorspel eerder dit:

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:25:04 #105
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_66932755
quote:
Overheid moet belangen in banken op afstand plaatsen

Arnoud Boot Universiteit van Amsterdam, University of Michigan en CEPR
Lans Bovenberg Universiteit van Tilburg en Netspar
Willem Buiter London School of Economics, CEPR en NBER


Bij het Ministerie van Financiën moet het roer om. Het managen van de vele belangen van de overheid in de financiële sector is niet te verenigen met de sleutelrol die het ministerie moet spelen bij het stabiliseren van de economie en het coördineren van het economisch herstelplan waar het kabinet later deze week meekomt. Richt daarom een zakelijk agentschap op, aldus de economen Boot, Bovenberg en Buiter.

Het ministerie van Financiën moet overzicht en overwicht hebben. Dit wordt doorkruist door de vele overheidsbelangen in de financiële sector die dwars door het ministerie heenlopen en niet goed zijn georganiseerd. De risico’s zijn enorm. Het IMF stelt dat als gevolg van garanties aan de financiële sector de Nederlandse overheid samen met de Ierse de grootste risico’s lopen. Om de financiële risico’s en de staatkas te beschermen moeten de belangen van de Nederlandse overheid in de financiële sector op afstand worden geplaatst van het Ministerie van Financiën.

De ambtenaren in het ministerie draaien overuren maar zij zijn niet aangesteld voor het langdurig managen van zulke enorme belangen. Institutionele structuren om deze risico's te managen ontbreken. De risico’s lopen via directe participaties en garantstellingen in de honderden miljarden – meer dan de hele staatsschuld voordat de crisis toesloeg. Deze risico’s worden nu niet in één hand maar door verschillende afdelingen gemanaged. En dat terwijl de kredietcrisis heeft geleerd dat geïntegreerd risicomanagement cruciaal is.

Hopen dat de overheidsingrepen tijdelijk zijn is naïef. De overheid zal zich nog jaren intensief met de financiële sector moeten bemoeien. Voorlopig zijn er immers geen private partijen die de risico's van de belastingbetaler willen en kunnen overnemen. En dat is begrijpelijk want niemand weet hoe de financiële sector van morgen er uit zal gaan zien.

Richt daarom naar Zweeds voorbeeld een agentschap op met een helder, democratisch gelegitimeerd mandaat: het zoveel mogelijk beheersen en bewaken van de risico's voor de Nederlandse belastingbetaler. Dit is een aparte verantwoordelijkheid naast die van De Nederlandsche Bank die in samenspraak met de Minister van Financiën moet zorgen voor stabiliteit van het Nederlandse financiële stelsel. Het agentschap staat onder leiding van een onkreukbare bestuurder met een kleine staf en legt verantwoording af aan de regering en heeft een directe informatieplicht aan de Kamer, zonder tussenkomst van de regering.

De huidige situatie vraagt om een onafhankelijke, krachtige invulling van de rol van de overheid bij het besturen van de financiële sector. Die krachtige rol is nodig voor tenminste vier redenen.

Ten eerste, een ministerie dat bovenop de financiële belangen in de banken zit wordt telkens meegesleept in politieke inmenging in het bestuur van die financiële instellingen. Een zakelijk beheer moet de politiek beschermen tegen druk van allerlei belangengroepen om de nieuw verworven overheidsinvloed op de financiële sector aan te wenden ten gunste van de private belangen – of het nu gaat over bonussen, sponsoring van sportclubs of Formule 1, kredietverlening die al dan niet moet worden afgedwongen, of mogelijke saneringen en consequenties voor de werkgelegenheid.

Ten tweede, zonder zakelijke organisatie met een helder mandaat om de belastingbetaler te beschermen dreigen grote verliezen voor de schatkist. Voorkomen moet namelijk worden dat de betrokken instellingen te veel risico's nemen ten koste van de belastingbetaler. Het is niet toevallig dat de Duitse Landesbanken met sterke connecties met de Duitse deelstaten het meest getroffen zijn door de kredietcrisis omdat juist zij veel risico's hebben genomen. Zo ook de Amerikaanse hypotheekbanken Fannie Mae en Freddie Mac die de risico bij de Amerikaanse belastingbetaler konden neerleggen.

Ten derde, bij nieuwe investeringen die de overheid geld kosten (bijvoorbeeld als ABN AMRO extra aandelenkapitaal wil om een buitenlands kantorennetwerk te kopen) kan deze nieuwe onafhankelijke instelling een zwaarwegend advies uitbrengen over de wenselijkheid en mogelijke gevolgen voor de Nederlandse staat. De belangen van de belastingbetaler moeten dus goed geborgd worden. De genomen participaties en garantstellingen in de financiële sector zijn slechts een eerste stap, deze zullen tot verdere aanspraken op de overheid leiden. Deze moeten in goede banen worden geleid.

Ten vierde, de overheid komt spoedig met een noodpakket om de economische crisis te lijf te gaan. Het ministerie van Financiën speelt een sleutelrol bij het saneren van onproductieve uitgaven om zo middelen vrij te maken om de Nederlandse economie gericht te stimuleren en stabiliseren. Dat vereist een onafhankelijke rol die zich niet laat verenigen met het managen van de halve Nederlandse financiële sector.

Om het vertrouwen van belastingbetalers en beleggers te behouden moet het agentschap volstrekte helderheid scheppen over de risico's die de overheid op zich neemt. Er is nu geen overzicht en geen geïntegreerd management van de risico’s. In tegendeel, de Nederlandse overheid vervalt in dezelfde fout als het bankwezen door zich vol te laden met risico's die buiten de balans verborgen blijven. De overzichten in de miljoenennota van staatsdeelnemingen en garanties zijn volstrekt ontoereikend. Alle verplichtingen - ook al zijn die voorwaardelijk - moeten worden opgevoerd zodat de balansrisico’s van de Nederlandse staat volstrekt helder zijn. Zij zal ook moeten aandringen op uniforme rapportage hierover in Europees verband.

Het is vijf-voor-twaalf. Het Ministerie van Financiën dreigt te verdrinken in het managen van de financiële sector met een dubbele aanslag op de overheidsbegroting als gevolg: de perikelen bij de banken worden onbeheersbaar en het gezag van het Ministerie van Financiën wordt dermate aangetast dat zij bij het bestrijden van de economische crisis de uitgaven niet meer in de hand kan houden. Daarmee komt de solvabiliteit van de Nederlandse overheid op het spel te staan.

* Dit artikel verscheen in gewijzigde vorm in NRC Handelsblad van 10 maart 2009.
BRON

Wederom ondersteuning uit wetenschappelijke hoek voor de stelling dat de markt beter bankiert dan de staat.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:32:25 #106
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66933046
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:25 schreef Xtreem het volgende:

[..]

BRON

Wederom ondersteuning uit wetenschappelijke hoek voor de stelling dat de markt beter bankiert dan de staat.
Moeten we hier nou van onder de indruk zijn ofzo? Ik zie alleen een mening van een 'wetenschapper' die het al veel vaker bij het verkeerde eind heeft gehad.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 11 maart 2009 @ 13:41:45 #107
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_66933377
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:32 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Moeten we hier nou van onder de indruk zijn ofzo? Ik zie alleen een mening van een 'wetenschapper' die het al veel vaker bij het verkeerde eind heeft gehad.
Als je zou tellen, zou je zien dat het er 3 zijn.

Maar als je tegenargumenten hebt, kom maar
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_66965677
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_66968762
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:12 schreef simmu het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/29528182/displaymode/1107/s/2

linkje voor de doemdenkers
Tent-City
  donderdag 12 maart 2009 @ 18:18:00 #112
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_66978146
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 18:18 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
nou begrijp ik waarom Jjim Rogers wel vertrouwen in de maleisische munt had.
meer dan in de Yen of Zwitserse Frank
pi_66978247
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 15:57 schreef pberends het volgende:
Doemdenkers: word boer:-word-boer.html
dit lijkt me ook wel de toekomst van de financiële diensteneconomie is dood
quote:
Rogers onmiddellijk moeten switchen naar een opleiding in de agrarische of mijnbouwsector: "De macht verschuift in de toekomst naar mensen die daadwerkelijk iets produceren
."
  donderdag 12 maart 2009 @ 19:06:48 #116
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 11:08:35 #118
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_67001658
Cramer VS Stewart, met ook goede serieuze kritiek.

http://www.thedailyshow.c(...)tml?episodeId=220533
pi_67002200
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 11:08 schreef Wheelgunner het volgende:
Cramer VS Stewart, met ook goede serieuze kritiek.

http://www.thedailyshow.c(...)tml?episodeId=220533
Jon noemt Marc Faber .
  Moderator vrijdag 13 maart 2009 @ 16:34:30 #120
236264 crew  capricia
pi_67013014
quote:
Kijker aan Zet: hoe kunnen we ons voorbereiden?Vandaag ging De Kijker aan Zet over de vraag: krijgen we inflatie of deflatie en wat moeten we doen? Bij deflatie: schulden aflossen en nu niets uitgeven, bij inflatie: aandelen kopen. Ook: wanneer herstelt de economie en gaat de rente dan weer hard omhoog?

Kijkersvragen
RTL Z beurscommentator Mathijs Bouman en Eric Mecking, auteur van het boek 'Deflatie in Aantocht', hebben diverse vragen van kijkers uitgebreid beantwoord.

Deflatie of inflatie
Conclusie: bij deflatie moet u snel uw schulden aflossen. Een auto kopen kan nu wel als u goed kunt onderhandelen, anders moet u misschien een jaar wachten. Dat scheelt. Zelfs voor de Noordzee-kust liggen schepen te wachten met onverkochte auto's. Bij inflatie moet u snel in aandelen gaan. Mathijs: "bedrijven zullen dan gaan profiteren."

Rente omhoog?
De centrale banken hebben veel geld in de wereldwijde economieën gestopt. Waar is dat geld heen gegaan, en hoe krijgen ze het weer van de markt? Mathijs: "als de economie weer wat aantrekt dan moet de rente meteen weer naar 5%. Maar de werkloosheid zal op dat moment heel hoog zijn. Ik ben benieuwd of de centrale bankiers aandurven om dan de rente te verhogen, ik denk het niet."
Wie gaat er mee piraatje spelen?
Definitely not CIA
pi_67016537
Handelstekort VS bijna gehalveerd

Eigenlijk goed nieuws. Het Amerikaase handelstekort was juist het kankergezwel van het huidige economische systeem.
pi_67017420
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67024369
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 19:04 schreef simmu het volgende:
geheel onverwacht gaat de pensioenellende gewoon door
Weet iemand bij welke dekkingsgraad we acute betalingsproblemen met de pensioenfondsen krijgen?
pi_67026259
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Weet iemand bij welke dekkingsgraad we acute betalingsproblemen met de pensioenfondsen krijgen?
ikke wel, maar ik ga eerst naar bed. morgenochtend doe ik een poging tot uitleg
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 14 maart 2009 @ 01:45:27 #125
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67030324
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 18:18 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Kan je me deze tabel even uitleggen? Wat houd dit precies in?
Ich bin der Führer.
pi_67031944
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 22:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Weet iemand bij welke dekkingsgraad we acute betalingsproblemen met de pensioenfondsen krijgen?
ok, daar gaan we. allereerst het onderliggende principe bij pensioenen (welke soort dan ook) en verzekeringen: de bedoeling is dat elke individuele client evenveel betaalt als ontvangt (sans kosten en winstopslag) verdiscontieerd naar een vast tijdstip. dus als een client in zijn leven verdiscontieerd naar tijdstip t een totaalbedrag van X euro heeft betaald, dan ontvangt de client ook het totaalbedrag X verdicontieerd naar tijdstip t. dit is het actuarieel grondbeginsel.

maar we hebben te maken met een paar complicaties:

1) zeker bij pensioenen heb je te maken met levensverwachtingen. als iemand dood is hoef je tenslotte aan die persoon geen pensioen meer te betalen. de te betalen/uit te keren bedragen worden dus berekend mbv levensverwachtingen.

2) we hebben niet 1 client, maar heel veel clienten. en levensverwachtingen zijn leuk en aardig, maar kloppen lang niet altijd. gemiddeld hoort het wel ongeveer uit te komen. helaas stijgt de levensverwachting nogal snel en dus de uit te keren (en te innen) bedragen.

er zijn er nog meer hoor, maar hier heb je wel een paar belangrijke factoren beet. enfin, hoe nu verder? pensioenfondsen innen dus premie van hun clienten. vroeger inden ze meer premie dan dat ze uit moeten keren (en dat is aan het veranderen, wederom ivm die toegenomen levensverwachting). daarnaast is bij wet geregeld dat het fonds altijd minimaal aan hun verplichtingen (uitkeren van pensioenen) moet kunnen voldoen. dat is die dekkingsgraad (ofwel de voorziening). fondsen hebben dus een kapitaal waaruit ze kunnen putten om uit te kunnen keren. dat kaptiaal werd belegd (x miljard op een spaarrekening is niet handig tenslotte, en winst maken met kapitaal wel) en is nu gedecimeerd.

en nu dus de vraag: "bij welke dekkingsgraag krijgen de pensioenfondsen acute betalingsproblemen". die kan ik niet zomaar beantworden, ik kan enkel aangeven hoe dat berekend kan worden. we blijven bij het grondbeginsel: wat erin komt gaat er ook weer uit. alleen de (huidige) premies die opgebracht worden door de niet-pensionados is niet voldoende om de (huidige) pensioenen van de pensionados uit te keren. dus in die zin zitten de fondsen al vet in de problemen. ze moeten interen op kapitaal wat gedecimeerd is door de kredietcrisis (alhoewel je vragen kan stellen bij de wijsheid van sommige beleggingen hoor) en de lage rentestand. de wet schrijft ook voor dat de dekkingsgraad minimaal in stand gehouden dient te worden.

dus als antwoord: ze zitten al in acute betalingsproblemen. hopelijk leg ik het goed uit zo het kiss principe kan lastig zijn soms
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67032912
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 09:34 schreef simmu het volgende:

[..]

ok, daar gaan we. allereerst het onderliggende principe bij pensioenen (welke soort dan ook) en verzekeringen: de bedoeling is dat elke individuele client evenveel betaalt als ontvangt (sans kosten en winstopslag) verdiscontieerd naar een vast tijdstip. dus als een client in zijn leven verdiscontieerd naar tijdstip t een totaalbedrag van X euro heeft betaald, dan ontvangt de client ook het totaalbedrag X verdicontieerd naar tijdstip t. dit is het actuarieel grondbeginsel.

maar we hebben te maken met een paar complicaties:

1) zeker bij pensioenen heb je te maken met levensverwachtingen. als iemand dood is hoef je tenslotte aan die persoon geen pensioen meer te betalen. de te betalen/uit te keren bedragen worden dus berekend mbv levensverwachtingen.

2) we hebben niet 1 client, maar heel veel clienten. en levensverwachtingen zijn leuk en aardig, maar kloppen lang niet altijd. gemiddeld hoort het wel ongeveer uit te komen. helaas stijgt de levensverwachting nogal snel en dus de uit te keren (en te innen) bedragen.

er zijn er nog meer hoor, maar hier heb je wel een paar belangrijke factoren beet. enfin, hoe nu verder? pensioenfondsen innen dus premie van hun clienten. vroeger inden ze meer premie dan dat ze uit moeten keren (en dat is aan het veranderen, wederom ivm die toegenomen levensverwachting). daarnaast is bij wet geregeld dat het fonds altijd minimaal aan hun verplichtingen (uitkeren van pensioenen) moet kunnen voldoen. dat is die dekkingsgraad (ofwel de voorziening). fondsen hebben dus een kapitaal waaruit ze kunnen putten om uit te kunnen keren. dat kaptiaal werd belegd (x miljard op een spaarrekening is niet handig tenslotte, en winst maken met kapitaal wel) en is nu gedecimeerd.

en nu dus de vraag: "bij welke dekkingsgraag krijgen de pensioenfondsen acute betalingsproblemen". die kan ik niet zomaar beantworden, ik kan enkel aangeven hoe dat berekend kan worden. we blijven bij het grondbeginsel: wat erin komt gaat er ook weer uit. alleen de (huidige) premies die opgebracht worden door de niet-pensionados is niet voldoende om de (huidige) pensioenen van de pensionados uit te keren. dus in die zin zitten de fondsen al vet in de problemen. ze moeten interen op kapitaal wat gedecimeerd is door de kredietcrisis (alhoewel je vragen kan stellen bij de wijsheid van sommige beleggingen hoor) en de lage rentestand. de wet schrijft ook voor dat de dekkingsgraad minimaal in stand gehouden dient te worden.

dus als antwoord: ze zitten al in acute betalingsproblemen. hopelijk leg ik het goed uit zo het kiss principe kan lastig zijn soms
Helaas gaat het kiss principe al lang niet meer op voor de pensioenfondsen, denk ik zo. Maar je uitleg was heel helder.

Als ik je goed begrijp, is er een dekkingsgraad waarbij de fondsen in acute betalingsproblemen komen en die is te berekenen. Daarvoor hebben we, denk ik, momenteel te weinig informatie. Want je moet weten hoeveel mensen hoeveel euro betalen en aan hoeveel mensen hoeveel euro uitbetaald moet worden. Ook is het huidige kapitaal van het fonds cruciaal in de berekening.

Zo goed samengevat?
pi_67033289
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Helaas gaat het kiss principe al lang niet meer op voor de pensioenfondsen, denk ik zo. Maar je uitleg was heel helder.

Als ik je goed begrijp, is er een dekkingsgraad waarbij de fondsen in acute betalingsproblemen komen en die is te berekenen. Daarvoor hebben we, denk ik, momenteel te weinig informatie. Want je moet weten hoeveel mensen hoeveel euro betalen en aan hoeveel mensen hoeveel euro uitbetaald moet worden. Ook is het huidige kapitaal van het fonds cruciaal in de berekening.

Zo goed samengevat?
zo ongeveer wel. hou er wel rekening mee dat 'kaptiaal' in die situatie geen vast bedrag is. een deel zit vast in allerlei staatsobligaties enzo (en is dus soms niet direct beschikbaar indien dat nodig is). een deel zit in risicovolle dingen zoals aandelen. en uiteraard zijn er boekhoudregels. boekhoudregels zijn 'fun', want daarmee kan je opeens veel meer of minder kapitaal hebben dan je daadwerkelijk hebt
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67033815
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:44 schreef simmu het volgende:

[..]

zo ongeveer wel. hou er wel rekening mee dat 'kaptiaal' in die situatie geen vast bedrag is. een deel zit vast in allerlei staatsobligaties enzo (en is dus soms niet direct beschikbaar indien dat nodig is). een deel zit in risicovolle dingen zoals aandelen. en uiteraard zijn er boekhoudregels. boekhoudregels zijn 'fun', want daarmee kan je opeens veel meer of minder kapitaal hebben dan je daadwerkelijk hebt
Dus de conclusie kan zijn dat we het nooit zullen weten tot de fondsen daadwerkelijk in acute problemen komen, of we een insider te spreken krijgen...?
pi_67034264
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:10 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dus de conclusie kan zijn dat we het nooit zullen weten tot de fondsen daadwerkelijk in acute problemen komen, of we een insider te spreken krijgen...?
psies

maar met wat we wel van de situatie weten kunnen we denk ik wel veilig veronderstellen dat ze in diepe diepe shit zitten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67034347
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:30 schreef simmu het volgende:

[..]

psies

maar met wat we wel van de situatie weten kunnen we denk ik wel veilig veronderstellen dat ze in diepe diepe shit zitten.
Dat is bekend, maar nog geen acute problemen. Ben benieuwd hoe lang ze mooi weer kunnen blijven spelen. En of de overheid bij gaat springen.
pi_67034541
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:35 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat is bekend, maar nog geen acute problemen. Ben benieuwd hoe lang ze mooi weer kunnen blijven spelen. En of de overheid bij gaat springen.
momenteel fungeert een pensioenfonds nog slechts als een omslagstelsel en binnenkort moeten ze meer gaan uitgeven dan er binnenkomt.
Dus moeten ze dan de waardeloze aandelen en winkelcentra die niemand wil hebben (wegens de slechte economie en internet) gaan verkopen
pi_67040389
quote:
da's wel heel erg een mosterd na de maaltijd post he.........
leuk dat het de fp haalt hoor, maar moet dat dan hier als link terwijl we dat nieuws net bediscussieerd hebben?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67083427
Weer een verfrissende blog van de Markt Ticker over reserve banking.

Reserve Banking
quote:
Now let's assume I cannot fractionally reserve. That is, I can't loan out deposited funds (I must reserve them all), only those funds that I have as paid-in capital.

So I can loan out, at best, my $5 million dollars. Once.

I thus must make on that $5 million dollars $850,000 in interest charges to make this enterprise worthwhile.

That means that on average I must charge 17% interest, and this assumes that I never make a bad loan! If there's a bad loan here and there in the mix then the average interest rate must of course be high enough to cover that too. In all probability I need to charge an average rate of around 20%, net-on-net.

This means your mortgage rate is about 15%, car loans are 20% interest, credit cards are 30% (and not only when you don't pay either), and on and on and on.

That sucks, to be blunt. With those sorts of interest rates nobody's going to be borrowing anything, because they simply can't afford to.

But what if I can fractionally reserve?

Then it gets much better.

Let's take the $5 million and run it "to extinction" on a 10% fractional reserve system. In this case I can have around $50 million in loans outstanding at the maximum, but note that I still only need to make the same $850,000, because my capital at-risk is $5 million, not $50 million.

Now my average "net interest margin" must only be 1.7% to make a reasonable amount of money after charge-offs and similar events.

Heh, that's not so bad!

Now I can pay interest on deposits such as savings accounts and CDs, I can offer 6% home mortgages and 7 or 8% car loans. I can offer 10% credit cards. If I pay 2% in interest for the deposits that people place with me, my net interest margin on that mortgage is 4% - well into the safe zone - and this means that I can have a few loans go bad without going bust. I can thus take a bit more risk and do loans with 20% down instead of 30%, and perhaps not force you to prove six or 12 months of segregated cash reserves - just in case you lose your job.

In fact, if you think about this you'll quickly realize that banking in a fractional reserve system is a nicely profitable business - without doing anything dangerous at all.
[..]
There is a cost to fractional reserve banking, and it comes from the law of exponents.

See, nobody will loan you money at less than the expected growth rate in the economy. They'd be nuts to; the law of basic business balance says that you can't get something for nothing. Remember, the banker has to pay his operating costs, and that money must come from you, the borrower.
[..]
As the "spread" between production and net interest expense rises, the economy falters. A higher and higher percentage of the loans ultimately cannot be paid back, even productive loans, because the net interest expense over time exceeds the productive gain of the person who takes them out. The presence of this ever-widening spread, which is inherently part and parcel of fractional reserve banking, means that recessions are necessary and more importantly, some people who have taken out loans and some people who made loans must, during those recessions, go bankrupt.
[..]
But we must recognize that just as fractional reserve banking contributes to booms, it brings the necessity of busts.
[..]
Our failure over the last 20 years is not found in the principle of reserve banking. It is, rather, found in the complete and utter refusal to accept the cyclicality that is a necessary component of reserve banking systems - to accept the costs that come with the benefits.
[..]
All of these actions and more are simply attempts to forestall what mathematics tells us is an inevitable process, and one that gets far worse the longer we delay it.
Followup: Reserve Banking
quote:
Here's the bottom line folks:

-Fractional reserve banking has both costs and benefits.
-The benefits, by and large, appear to this writer to outweigh the costs.
-Attempting to game the costs, however, leads to dramatic and extraordinarily bad outcomes.

Simply put, leverage limits prevent excessive expansion of credit without interfering with the intermediation function that we now find essential in modern life.

Government is, of course, always pressed by business to override these limits in one form or another, because with greater leverage comes greater profits when things go well.

Of course the corollary is that you get greater losses when things go poorly.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 16 maart 2009 @ 06:57:36 #140
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67091684
quote:
Op zondag 15 maart 2009 21:51 schreef Alcatraz het volgende:
The Size of Derivatives Bubble = $190K Per Person on Planet via BoingBoing.

Een 1 met 18 nullen geloof ik..
15 nullen...

En probeer dat zo'n Afrikaan die niks te vreten heeft maar eens wijs te maken!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67092439
quote:
Op maandag 16 maart 2009 06:57 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

15 nullen...

En probeer dat zo'n Afrikaan die niks te vreten heeft maar eens wijs te maken!
reken voor de gein dan ook eens uit hoeveel geld er rondgaat mbt voedselhandel. *alle* voedselhandel. ik vind het een ietwat opruiend artikel wat vrij weinig echt zegt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 16 maart 2009 @ 09:17:06 #142
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67092912
quote:
Op maandag 16 maart 2009 08:49 schreef simmu het volgende:

[..]

reken voor de gein dan ook eens uit hoeveel geld er rondgaat mbt voedselhandel. *alle* voedselhandel. ik vind het een ietwat opruiend artikel wat vrij weinig echt zegt.
Het zegt dat de derivatenbubble een omvang heeft van $190k per wereldbewoner. Dat zegt toch genoeg imho, namelijk dat het nergens meer over gaat. Derivaten van derivaten van derivaten. Zoiets kan niet oneindig door blijven gaan, aangezien de onderliggende assets maar een fractie van die 1 met 15 nullen waard zijn.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 16 maart 2009 @ 10:06:42 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67094123
Veel van die derivaten vallen echter tegen elkaar weg (tegengestelde posities tegen elkaar wegstrepen). De netto exposure zal dus veel kleiner zijn. Evengoed hou je natuurlijk nog steeds een aardig bedrag over als er per saldo 1% netto exposure overblijft en afgerekend moet worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67094150
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:06 schreef SeLang het volgende:
Veel van die derivaten vallen echter tegen elkaar weg (tegengestelde posities tegen elkaar wegstrepen). De netto exposure zal dus veel kleiner zijn. Evengoed hou je natuurlijk nog steeds een aardig bedrag over als er per saldo 1% netto exposure overblijft en afgerekend moet worden.
Is het niet zo dat het hele CDS verhaal alleen al groter is dan het BNP van menig westers land?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  maandag 16 maart 2009 @ 11:23:03 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67096284
Ik sprak gisteren een bejaarde bankdirecteur, zo één van de oude stempel. Slimme man, maar wel erg behoudend. Je had die man moeten hóren. Ik dacht dat ik soms ongenuanceerd was, maar hij ging echt helemaal los op de huidige generatie topbankiers.

Hij had trouwens wel hele leuke verhalen over hoe het vroeger ging als er een run op de bank werd verwacht. Dan werden de bankbiljetten gewoon met een tractor naar de bank gereden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67096776
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Lemmeb het volgende:
Ik sprak gisteren een bejaarde bankdirecteur, zo één van de oude stempel. Slimme man, maar wel erg behoudend. Je had die man moeten hóren. Ik dacht dat ik soms ongenuanceerd was, maar hij ging echt helemaal los op de huidige generatie topbankiers.
Vind hij het ook hebzuchtige dwazen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:40:02 #147
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67096795
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:39 schreef waht het volgende:

[..]

Vind hij het ook hebzuchtige dwazen?
Dat, en erger.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 16 maart 2009 @ 15:27:13 #148
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_67103313
Is er een lijstje van de dekkingsgraden van pensioenfondsen? Ik zit bij StiPP (voor uitzendkrachten) en die zie ik nooit in de krant staan (zou op zich een goed teken moeten zijn). En anders moet ik ze het maar even vragen. Ben wel benieuwd eigenlijk.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_67114605
quote:
Op maandag 16 maart 2009 15:27 schreef Hooghoudt het volgende:
Is er een lijstje van de dekkingsgraden van pensioenfondsen? Ik zit bij StiPP (voor uitzendkrachten) en die zie ik nooit in de krant staan (zou op zich een goed teken moeten zijn). En anders moet ik ze het maar even vragen. Ben wel benieuwd eigenlijk.
financieel dagblad laatst van de grotere.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67115468
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:23 schreef Lemmeb het volgende:


Hij had trouwens wel hele leuke verhalen over hoe het vroeger ging als er een run op de bank werd verwacht. Dan werden de bankbiljetten gewoon met een tractor naar de bank gereden.
dat moet er een van de boerenleenbank geweest zijn dan
  maandag 16 maart 2009 @ 23:25:55 #151
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67123754
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:25 schreef Drugshond het volgende:
1x raden wie dit is.
[ afbeelding ]
lijkt op benny boy
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  dinsdag 17 maart 2009 @ 06:14:15 #153
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67127959
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:25 schreef Drugshond het volgende:
1x raden wie dit is.
[ afbeelding ]
Bernanke in zijn hippie tijd?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:46:47 #155
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67129603
sup

Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_67152169
Opnieuw euforie op Wall Street
quote:
Het sentiment werd vooral gevoed door positieve signalen dat de bodem bereikt zou zijn op de Amerikaanse huizenmarkt. Het aantal in aanbouw genomen woningen steeg in februari met maar liefst 22 procent tot een jaarlijks gemiddelde van 583.000. De stijging was onverwacht, economen rekenden op een afname. Ook het aantal bouwvergunningen steeg drie procent. Op de Amerikaanse huizenmarkt is de wereldwijde financiële crisis begonnen.

Aantal in aanbouw genomen woningen VS afgelopen 24 maanden (x miljoen)
pi_67154746
Hehe, mo' money mo' problems.
  woensdag 18 maart 2009 @ 08:28:37 #160
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67159658
Waarschijnlijk al honderd keer hier gepost, maar toch:
quote:
"The federal government is sending each of us a $600 rebate. If we spend that money at Wal-Mart, the money goes to China. If we spend it on gasoline it goes to the Arabs. If we buy a computer/Software it will go to India. If we purchase fruit and vegetables it will go to Mexico, Honduras and Guatemala. If we purchase a good car it will go to Germany. If we purchase useless crap it will go to Taiwan and none of it will help the American economy. The only way to keep that money here at home is to spend it on prostitutes and beer, since these are the only products still produced in US. I've been doing my part."
-- Dr. Doom
ik kende hem nog niet...

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemmeb op 18-03-2009 08:40:20 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67159675
quote:
IMF poised to print billions of dollars in 'global quantitative easing'

The International Monetary Fund is poised to embark on what analysts have described as "global quantitative easing" by printing billions of dollars worth of a global "super-currency" in an unprecedented new effort to address the economic crisis.
http://www.telegraph.co.u(...)titative-easing.html

new world order
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:35:05 #162
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67166745
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 22:00 schreef pberends het volgende:
Opnieuw euforie op Wall Street
[..]

[ afbeelding ]
Aantal in aanbouw genomen woningen VS afgelopen 24 maanden (x miljoen)
Valse euforie.... er staan al zoveel huizen leeg of in forclosure
Kees de Kort snapte deze cijfers.
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:38:22 #163
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67166848
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 12:35 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Valse euforie.... er staan al zoveel huizen leeg of in forclosure
Kees de Kort snapte deze cijfers.
Eens, maar don't underestimate the power of kapitaalvernietiging.

Sommige wijken staan bijna helemaal leeg. Als dat langer dan een jaar ofzo duurt dan kun je zo'n hele wijk afschrijven. Dan wonen er alleen nog maar junks en dealers. Met het gevolg dat de huizen in andere wijken weer duurder worden...
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:49:59 #164
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67167183
Ik zie toch een deja vu effect optreden ten opzichte van een jr geleden.
De dollar begint langzaam te breken. Ook daar is het besef ingetreden dat waardevermindering beter is voor hun eigen export. Of afdekken van risico's.
Beetje het Zwitserse model... maar dan veel groter.
pi_67167621
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 12:38 schreef Lemmeb het volgende:

Eens, maar don't underestimate the power of kapitaalvernietiging.
Diep treist eigenlijk dat men op deze manier kapitaal zichzelf zo laat vernietigen, alleen maar om weer nieuwe dingen te kunnen produceren en consumeren.
  woensdag 18 maart 2009 @ 13:25:16 #166
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67168272
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 12:35 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Valse euforie.... er staan al zoveel huizen leeg of in forclosure
Kees de Kort snapte deze cijfers.
Tja, als je er goed naar kijkt is het eerder desastreus die cijfers over aantrekkende bouw. Het toont eens te meer overduidelijk aan dat huizen zelfs nu in een al sterk gedaalde markt overpriced zijn omdat men kan bouwen en kan verkopen met winst in een dalende markt. De risicopremie in een dalende markt is hoog. Dat betekend dat zelfs met incalculatie van een verdere daling die huizen gebouwd en verkocht worden.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_67182971
dollar gaat ook meteen omlaag daardoor.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_67184198
dit is de Bernancke variant op een financial nuke.

erg subtiel , enkele dagen nadat de Chinese premier nog US staatsobligaties heeft lopen verdedigen. Ik hou het er maar op dat die 300 mld met graagte door de Chinezen in de markt worden gezet
pi_67194642
Ik hoorde dat na de slechte hypotheken, het volgende grote gevaar de leningen zijn aan bedrijven die nu door de crisis niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Hoe gevaarlijk is dat?
  donderdag 19 maart 2009 @ 01:44:01 #171
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67194715
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 01:36 schreef Provinciaal het volgende:
Ik hoorde dat na de slechte hypotheken, het volgende grote gevaar de leningen zijn aan bedrijven die nu door de crisis niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Hoe gevaarlijk is dat?
Vrij ernstig als je de toekomstige faillissementen er naast gaat leggen.
Banken zijn als een idioot uitstaande risicoleningen & leverage aan het aanpassen.... dat is ook een beetje de reden waarom zo weinig geld vanuit de bancaire sector in de reële economie loopt.
pi_67209132
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dit is de Bernancke variant op een financial nuke.

erg subtiel , enkele dagen nadat de Chinese premier nog US staatsobligaties heeft lopen verdedigen. Ik hou het er maar op dat die 300 mld met graagte door de Chinezen in de markt worden gezet
kopen ze die niet rechtstreeks van de overheid?
'La operación fue, perfecta' Betancourt
  donderdag 19 maart 2009 @ 15:47:37 #173
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67209236
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dit is de Bernancke variant op een financial nuke.

erg subtiel , enkele dagen nadat de Chinese premier nog US staatsobligaties heeft lopen verdedigen. Ik hou het er maar op dat die 300 mld met graagte door de Chinezen in de markt worden gezet
Ach de Chinezen verdienen ook wel eens een mazzeltje
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 19 maart 2009 @ 16:49:59 #174
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_67211114
tvbbb
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_67212288
Jeezus Christus... Dodd en co kunnen het weer niet laten om paniek te schoppen. Hadden we een lekkere bull market, beginnen ze weer te krijsen over meer overheidsingrepen. Die lui hebben echt geen idee waar ze mee bezig zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_67215160
Alcoa bijna 19% erbij in NY
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_67229659
http://www.boston.com/big(...)m_the_recession.html

kwam een linkje tegen, voor als je zin hebt in een drama-mood, dat wel
And then there were syntax-errors
pi_67231850
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 08:52 schreef UberPhreak het volgende:
http://www.boston.com/big(...)m_the_recession.html

kwam een linkje tegen, voor als je zin hebt in een drama-mood, dat wel
die bigpictures van de boston globe zijn altijd wel indrukwekkend zeg.
'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_67264085
Bush zal wel jaloers zijn, zijn begrotingstekort was maar een fractie van dat en hij kreeg al dat gezeik...
pi_67265440
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_mortgage_interest_deduction
quote:
Netherlands

In the Netherlands, all interest payments can be deduced completely. As a result of this in combination with the Netherlands' high income revenue tax rate, the Dutch Home mortgage interest deduction (HRA) reduces the real interest to zero or less. Due to this effect the prices of homes in the Netherlands will continue to rise forever.
LOL .
pi_67293969
Zeer leuk artikel in Rolling Stone over de crisis, de maatregelen en de corruptie. Echt een aanrader.

The big takeover
pi_67294453
quote:
Op zondag 22 maart 2009 14:48 schreef dutch_renter het volgende:
Zeer leuk artikel in Rolling Stone over de crisis, de maatregelen en de corruptie. Echt een aanrader.

The big takeover
ja als je in complottheorieën geloofd
Maar sinds ik ontdekt heb dat de aarde plat is, sinterklaas wel bestaat, en de wereld in zes dagen gemaakt is, geloof ik daar niet meer in

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 22-03-2009 16:09:51 ]
pi_67296457
Nah dat complotgebeuren valt wel mee vind ik. Leuk geschreven en er wordt gewezen op een aantal zaken, die inderdaad een beetje "fishy" zijn.
  zondag 22 maart 2009 @ 17:02:51 #187
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67298275
Uit de oude doos.....

Krapte arbeidsmarkt groter gevaar dan bankencrisis

19 okt 2007
quote:
'Krapte arbeidsmarkt groter gevaar dan bankencrisis'
Bron : Nu.nl


AMSTERDAM - Niet de huidige bankencrisis, maar het grote gebrek aan arbeidskrachten vormt een groot gevaar voor de wereldwijde economie. De loonprijsspiraal zoals ons land die kende in de jaren zestig komt weer terug. Dat voorspelt beleggersgoeroe en hoogleraar Jaap van Duijn.
ANP

"Maak je borst maar nat", aldus Van Duijn donderdag op een symposium over de kredietcrisis op universiteit Nyenrode. Volgens de ex-topman van Robeco staan we aan de vooravond van een krappe arbeidsmarkt en stijgende lonen die zullen leiden tot een toenemende inflatie.

Over een jaar spreekt niemand meer over de bankencrisis, ontstaan door de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, meent Van Duijn. "De Azië-crisis in de jaren negentig leek destijds ook een enorme bedreiging voor de wereldeconomie, maar was binnen enkele maanden voorbij."

Dollar

Over de huidige zwakke dollar maakt Van Duijn zich ook weinig zorgen. "De export vanuit Amerika draait daardoor uitstekend." Hij beschouwt de zwakte van de Amerikaanse munteenheid ten opzichte van de euro daarom eerder als een zegen voor de economie dan een bedreiging voor de VS.

De euro bereikte donderdagmiddag opnieuw op een recordstand ten opzichte van de dollar. De Europese munt stond enige tijd boven de psychologische grens van 1,43 dollar, maar zakte later op de middag weer terug naar een waarde van 1,4283 dollar.

Obligaties

Een te snelle daling van de Amerikaanse munt kan nadelig uitpakken. Obligaties worden minder aantrekkelijk. Het gevolg daarvan kan zijn dat bedrijven, overheid en ook burgers hun bestedingen en investeringen terugbrengen. Dat kan weer ten koste gaan van de economische groei.

De licht afnemende groei van de economie heeft volgens Van Duijn niks te maken met de huidige kredietcrisis, maar moet worden gezien in het licht van de economische cycli. Van Duijn, jarenlang het gezicht van Robeco, denkt dat de economie in 2008 en 2009 een hoogtepunt bereikt, met als enige bedreiging de eerder genoemde loonstijgingen door krapte op de arbeidsmarkt.
Man man man.... wat zat die er naast.
beleggersgoeroe en hoogleraar Jaap van Duijn. Beleggingsaap zou je bedoelen.
pi_67301610
quote:
Op zondag 22 maart 2009 18:24 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]



Interessant (conspiracy)docu over met name bankiers.
quote:
Permit me to issue and control the money of the nation and I care not who makes its laws. — Mayer Amsched Rothchild, a prominent European banker in the eighteenth century
Het is inmiddels wel duidelijk dat vrijheid en democratie niet meer dan gedeeltelijk bestaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_67308446
Alex Jones? Kom nou PBerends...
pi_67308728
quote:
Op zondag 22 maart 2009 22:26 schreef Provinciaal het volgende:
Alex Jones? Kom nou PBerends...
Schreeuwlelijk die gozerd.

Ik vind Webster Tarpley echter zeer interessant:
http://en.wikipedia.org/wiki/Webster_Tarpley
pi_67338172
er zitten hier en daar wat haakjes en oogjes aan dat reddingsplannetje daar in de vs. ik vond dit linkje over saab en zocht nog wat verder. toen vond ik deze link

als ik het goed begrijp komt het er op neer dat als bv duitsland opel nationaliseert duitsland geen opel auto's mag maken zonder de us treasury rechten te betalen. opel zelf is op dit moment vrijwel kaalgeplukt. zelfs de fabrieken zijn formeel niet van opel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_67338443
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:21 schreef simmu het volgende:
er zitten hier en daar wat haakjes en oogjes aan dat reddingsplannetje daar in de vs. ik vond dit linkje over saab en zocht nog wat verder. toen vond ik deze link

als ik het goed begrijp komt het er op neer dat als bv duitsland opel nationaliseert duitsland geen opel auto's mag maken zonder de us treasury rechten te betalen. opel zelf is op dit moment vrijwel kaalgeplukt. zelfs de fabrieken zijn formeel niet van opel.
ik neem aan dat dat wel gaat veranderen anders kunnen ze fluiten naar hun geld
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_67344040
Weer een Market Ticker over het reddingsplan om de banken te helpen 'toxic assets' te lozen.
quote:
Market Ticker

Now that the Treasury Plan to "cleanse" the market of "toxic assets" has been put forward, I have noted that The FDIC is the entity that will both guarantee the debt issued and vet the bidder list.

[..]

There is a potential problem here.

Let's say that I am a bank ("financial institution") with $100 billion in "toxic assets". I have them on my balance sheet at 80 cents on the dollar. The market has them marked at 30 cents. We do not know what the held-to-maturity performance will be, since that requires knowing the future, although for the moment let's assume that they are cash-flowing at the present time.

What I (the bank) do know, however, is that if I sell them at 30 cents I take a monstrous loss - perhaps enough to force me under Tier Capital limits and thus render me subject to an FDIC enforcement action. I therefore will not sell for 30 cents so long as I have any belief whatsoever that the cash flow - or any government subsidy - will exceed that value.

If I, as a "financial institution" can participate as a bidder in these auctions I can foist off my loss onto the taxpayer. Here is how I can rig the game so as to avoid an otherwise-inevitable loss:

I become a "bidder" and "bid" on my own assets at 75 cents.
I am providing 5 or 10% of the money. The rest is covered by Treasury, The Fed and the FDIC via guaranteed bond issuance.
The loan, ex my contribution, is non-recourse. That is, I can lose 5 or 10% of the total portfolio purchased, but nothing more.
Now the "assets" (a passel of CDOs?) turn out to be worthless. I lose 5% of $75 billion, or $3.75 billion that I put up, plus the other nickel on the original mark, but that's all.

The taxpayer gets hosed for the remaining $71.25 billion dollars.

This can and will be done if the "sellers" of these assets are allowed to bid either directly or indirectly as it provides a means for banks to intentionally dump bad assets at a certain loss that is much smaller than their expected realized loss over time, shifting the rest of the loss to the taxpayer.

This program has the potential to shift literally $500 billion or more in losses onto the taxpayer, not through the operation of "bad luck" but rather through what amounts to a bid rigging operation.
Ik snap het niet volledig maar gezien de negatieve eindconclusie en pessimistische houding t.o.v. de regering vind ik het geloofwaardig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_67350980
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_67351146
quote:
"Deze crisis zal miljoenen mensen werkeloos en arm maken, en kan de oorzaak worden voor grote sociale onrust en zelfs oorlog"
Prima, welke landen hebben de grootste wapenindustrieën?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_67351259
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 11:18 schreef waht het volgende:

[..]

Prima, welke landen hebben de grootste wapenindustrieën?
Nederland .
  dinsdag 24 maart 2009 @ 17:47:04 #203
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_67364293
What did NOT cause the global crisis.
quote:
Global imbalances and the crisis: A solution in search of a problem
Michael Dooley Peter Garber

This column argues that current account imbalances, easy US monetary policy, and financial innovation are not the causes to blame for the global crisis. It says that attacking Bretton Woods II as a major cause of the crisis is an attack on the world trading system and a sure way to metastasise the crisis in the global financial system into a crisis of the global economic system.
The current crisis is likely to be one of the most costly in our history, and the desire to reform the system so that it will not happen again is overwhelming. Our fear is that almost all this effort will be misdirected and unnecessarily costly. Three important misconceptions could lead to a disastrous reform agenda:

That the crisis was caused by current account imbalances, particularly by net flows of savings from emerging markets to the US.
That the crisis was caused by easy monetary policy in the US.
That the crisis was caused by financial innovation.
Lees verder
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  FOK!fotograaf dinsdag 24 maart 2009 @ 23:00:22 #205
18921 freud
Who's John Galt?
pi_67375780
quote:
Mja, noem me dan een paar goeie financiële topmensen die _geen_ banden of kennissen hebben met Wallstreet... Het is een ons-kent-ons wereldje lijkt me, en dat je mensen kent of gewerkt hebt bij een bank zegt me weinig. Je kan imo beter kijken of die mensen financieel of op een andere manier verbonden zijn aan bestaande belanghebbers. Een dergelijke screening op integriteit is hopelijk wel een vereiste als je op een dergelijke positie komt . Toch?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_67376555
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef freud het volgende:

[..]

Mja, noem me dan een paar goeie financiële topmensen die _geen_ banden of kennissen hebben met Wallstreet... Het is een ons-kent-ons wereldje lijkt me, en dat je mensen kent of gewerkt hebt bij een bank zegt me weinig. Je kan imo beter kijken of die mensen financieel of op een andere manier verbonden zijn aan bestaande belanghebbers. Een dergelijke screening op integriteit is hopelijk wel een vereiste als je op een dergelijke positie komt . Toch?
Dr. Marc Faber, Jim Rogers, Nouriel Roubini en Peter Schiff.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 23:22:16 #207
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67376665
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef freud het volgende:
. Een dergelijke screening op integriteit is hopelijk wel een vereiste als je op een dergelijke positie komt . Toch?
Ja idd, je moet juist NIET over integriteit beschikken maar dat redelijk goed weten te verbergen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_67382141
FF een vraagje. Een tijd geleden werd hier (of in de beursvloer reeks) een situatie geschetst dat in Nederland op een gegeven moment al het geld werd gewaardeerd tegen 0 en dat iedereen een x bedrag aan guldens (nieuw geld) kreeg.

Iemand daar een linkje, of een artikel van? Kon me het hele verhaal niet meer herinneren of vinden.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:42:48 #209
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67382220
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:19 schreef pberends het volgende:

[..]

Dr. Marc Faber, Jim Rogers, Nouriel Roubini en Peter Schiff.
& John Williams (die dude achter shadowstats).
En Mish...natuurlijk. en Reggie M.....en natuurlijk de wallstreetpro2 dude

[ Bericht 11% gewijzigd door Drugshond op 25-03-2009 08:48:48 ]
pi_67382324
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]

& John Williams (die dude achter shadowstats).
En Mish...natuurlijk. en Reggie M.....en natuurlijk de wallstreetpro2 dude
neenee, pas op! mish is als adviseur verbonden aan sitka pacific.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:56:33 #211
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67382392
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:51 schreef simmu het volgende:

[..]

neenee, pas op! mish is als adviseur verbonden aan sitka pacific.
Het is wel een redneck (rep.).... maar de bij de aanloop van deze crisis zat hij redelijk spot on.
Hij en schiff zijn (blog)vijanden zoveel weet ik wel. Maar J.Rogers zit toch ook in financiële constructies.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:06:38 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67382566
Japanese exports fall 50 per cent to record low
quote:
The world's second largest economy experienced a plunge of 49.4 per cent in exports in February compared to the same month in 2008, eclipsing the 45.7 per cent drop in January, according to Japan's finance ministry.

Exports to the United States and Europe dropped by more than 50 per cent last month while demand for shipments to China, formerly a source of booming demand, plunged nearly 40 per cent.

Unemployment climbs as record numbers made redundantThe figures confirmed growing fears that Japan will suffer another sharp contraction this quarter, following its worst performance in nearly 35 years during the final quarter of last year.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:13:18 #213
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:31:37 #214
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67383177
- offtopic wel vn het DFT-forum -
@PB.
Dit gaat hem worden, sexistische t-shirts.
Flikker je FOK!t-shirt maar in de kliko.... dit is pas een lady killer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Drugshond op 25-03-2009 09:38:29 ]
pi_67390411
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:31 schreef Drugshond het volgende:
- offtopic wel vn het DFT-forum -
@PB.
Dit gaat hem worden, sexistische t-shirts.
Flikker je FOK!t-shirt maar in de kliko.... dit is pas een lady killer.
LOL .
pi_67392206
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:31 schreef Drugshond het volgende:
- offtopic wel vn het DFT-forum -
@PB.
Dit gaat hem worden, sexistische t-shirts.
Flikker je FOK!t-shirt maar in de kliko.... dit is pas een lady killer.
ik zou het eerder een libidokiller noemen dan
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 25 maart 2009 @ 17:26:06 #220
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67399661
quote:
quote:
You meet me
And you whole world changes
Because everything I say is everything youve ever wanted to hear
So you drop all your defenses and you drop all your fears
And you trust me completely
Im perfect
In every way
Cause I make you feel so strong and so powerful inside
You feel so lucky
But your ego obscures reality
And you never bother to wonder why
Things are going so well
You wanna know why?
Cause Im a liar
  woensdag 25 maart 2009 @ 20:30:29 #221
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67406463
Gordon Brown krijgt ervan langs in het Europarlement:
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2009 @ 21:25:04 #222
18921 freud
Who's John Galt?
pi_67408730
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:19 schreef pberends het volgende:
Dr. Marc Faber, Jim Rogers, Nouriel Roubini en Peter Schiff.
okokok, al vind ik Jim Rogers een beetje teveel zijn eigen keuzes omhoog lullen. Raar mannetje.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 maart 2009 @ 21:32:56 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67409022
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:30 schreef Perrin het volgende:
Gordon Brown krijgt ervan langs in het Europarlement:
Haha!
En dit commentaar op die clip vond ik wel aardig:
quote:
I have a wife and 3 kids work hard and love my country (America) and I would ask that this gentlemen please come help us because all of our politians have no balls. Even if someone did speak this way to Obama the media would not cover it. My grandfather ,a hero of mine, fought besides the British against Hilter and said they are Americas only true friend. British people we are having tea parties now would you like to join us this time?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 maart 2009 @ 21:34:28 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67409090
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:25 schreef freud het volgende:

[..]

okokok, al vind ik Jim Rogers een beetje teveel zijn eigen keuzes omhoog lullen. Raar mannetje.
Hij heeft wel veel geld en een jongere vrouw dus wat mij betreft is hij geloofwaardig
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 25 maart 2009 @ 21:37:27 #225
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67409229
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hij heeft wel veel geld en een jongere vrouw dus wat mij betreft is hij geloofwaardig
Hij is nog steeds bullish commodities, ben jij dat ook?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 25 maart 2009 @ 21:42:41 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67409456
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:37 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Hij is nog steeds bullish commodities, ben jij dat ook?
Nee
Maar dat maakt hem voor mij niet minder geloofwaardig. Hij heeft natuurlijk wel iets bewezen, dus ik respecteer wat hij zegt en luister goed naar zijn argumenten. Maar uiteindelijk heb ik m'n eigen mening.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2009 @ 21:51:51 #227
18921 freud
Who's John Galt?
pi_67409787
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:30 schreef Perrin het volgende:
Gordon Brown krijgt ervan langs in het Europarlement:
Erg goed stukje. Beetje triest zoals Gordon Brown het weglacht...
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hij heeft wel veel geld en een jongere vrouw dus wat mij betreft is hij geloofwaardig
Elke amerkaanse bankier heeft een paar jonge scharrels en veel geld. Als dat de criteria zijn .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 25 maart 2009 @ 21:52:28 #228
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67409814
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee
Maar dat maakt hem voor mij niet minder geloofwaardig. Hij heeft natuurlijk wel iets bewezen, dus ik respecteer wat hij zegt en luister goed naar zijn argumenten. Maar uiteindelijk heb ik m'n eigen mening.
Same here. Alhoewel ik wel denk dat commodities nog steeds in een bulltrend zitten.
Ook Faber is weer bullish commodities en die heeft het behoorlijk vaak juist. Ik w8 eigenlijk tot goud flink gaat dalen om weer te gaan kopen maar dat wil nog niet erg lukken
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_67419361
De nieuwste South Park had de krediet crisis als thema deze keer.
Aanradertje, bovendien werd alles nog een keer in jip en janneke taal uitgelegd aan de hand van het ruilen van een keukengadget

'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_67421284
Miljardenverlies Fortis Bank Nederland

Fortis Bank Nederland heeft vorig jaar 18,5 miljard euro verlies geleden. Dit komt door een eenmalig boekverlies van 17,7 miljard euro op het belang in RFS Holdings

Dus het Fortis grapje kost ons al 34 miljard? Bos heeft de Belgen dik 16 miljard gegeven voor een bedrijf dat 0 waard was.
pi_67421359
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 08:38 schreef MoltiSanti het volgende:
De nieuwste South Park had de krediet crisis als thema deze keer.
Aanradertje, bovendien werd alles nog een keer in jip en janneke taal uitgelegd aan de hand van het ruilen van een keukengadget

[ afbeelding ]
Leuke tip haha .
pi_67421591
quote:
[b]Geldhoeveelheid eurozone sneller gestegen dan verwacht
26-03-2009 10:02:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--De aangepaste geldhoeveelheid M3 in de eurozone is in februari met 5,9% gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit heeft de Europese Centrale Bank (ECB) donderdag bekendgemaakt.

Vooraf geraadpleegde economen gingen uit van een stijging van de geldhoeveelheid met 5,5%.

In de drie maanden tot en met februari 2009 bedroeg de groei gemiddeld 6,5%, tegen een groei van 7,0% in de voorgaande driemaandsperiode.

Als de geldhoeveelheid te hard groeit kan dat duiden op toenemend inflatiegevaar wat van invloed kan zijn op de rentepolitiek van de Europese Centrale Bank (ECB). De referentiewaarde voor de geldgroei is 4,5%.
Dit is best netjes. De geldgroei bereikte in 2007 dacht ik een record van 12%. Nu is het 5,9%, redelijk in lijn met de 4,5% doelstelling.
  donderdag 26 maart 2009 @ 10:20:43 #233
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67421619
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 08:38 schreef MoltiSanti het volgende:
De nieuwste South Park had de krediet crisis als thema deze keer.
Aanradertje, bovendien werd alles nog een keer in jip en janneke taal uitgelegd aan de hand van het ruilen van een keukengadget

[ afbeelding ]
tof .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67421863
Obligatieveiling
Treasuries lagen voor de vijfde dag op rij onder druk. De yield op de ten year note steeg 12 basispunten tot 2,77%. Het ministerie van financiën moest bij een uitgifte van nieuw papier een hogere yield toestaan dan werd aangenomen. Het effect van de aankondiging van de Federal Reserve om staatsobligaties op te kopen lijkt al weer uitgewerkt.
pi_67422641
Totaal te verwachten natuurlijk. Kon iedereen van tevoren al zien aankomen. Fed koopt staatsobligaties (voor een betere prijs dan de huidige, anders verkoopt niemand ze) -> iedereen biedt zijn obligaties aan (er werd drie keer zoveel aangeboden aan Bernanke dan hij uiteindelijk kocht) -> rente gaat omhoog omdat de vraag minder wordt -> Fed moet nog meer gaan kopen om die rente weer naar beneden te krijgen.

Uiteindelijk is de Fed de enige met staatsobligaties. Zeker als Chinezen bijvoorbeeld massaal gaan dumpen moeten ze het hele zooitje wel overnemen anders stijgen de rentes helemaal explosief.

Kansloos plan.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
  donderdag 26 maart 2009 @ 11:03:33 #237
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67422737
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 08:38 schreef MoltiSanti het volgende:
De nieuwste South Park had de krediet crisis als thema deze keer.
Aanradertje, bovendien werd alles nog een keer in jip en janneke taal uitgelegd aan de hand van het ruilen van een keukengadget

[ afbeelding ]
BWAHAHA

"How can I help you, young man?"
"I got a hundred dollar check from my grandma. And my dad said I need to put in the bank so it can grow over the years."
"Well, that's fantastic. A really smart decision young man! We can put that check in a money market mutual fund. Then we'll reinvest the earnings into foreign currency accounts with compounding interest. Aaaaaaand it's gone."
"Euhh what?"
"It's gone. It's all gone."
"What's all gone?"
"The money in your account. It didn't do too well. It's gone."
"What do you mean? I have a hundred dollars!"
"Not anymore you don't. Poof!!!"
"W-what can I do to get back my...?"
"I'm sorry sir, but this line is for bank members only."
"I just opened an account!"
"Do you have any money invested with this bank?"
"No, you just lost it all!"
"Then please stand aside for people who acutally have money with us. Next please!"



Toch wel een beetje hoe de burger momenteel over het bankwezen denkt. En met recht.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 maart 2009 @ 11:10:51 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67422927
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 10:31 schreef pberends het volgende:
Obligatieveiling
Treasuries lagen voor de vijfde dag op rij onder druk. De yield op de ten year note steeg 12 basispunten tot 2,77%. Het ministerie van financiën moest bij een uitgifte van nieuw papier een hogere yield toestaan dan werd aangenomen. Het effect van de aankondiging van de Federal Reserve om staatsobligaties op te kopen lijkt al weer uitgewerkt.
Als er een sucker is (in dit geval de FED) die die dingen boven marktwaarde wil kopen dan is er natuurlijk een onbeperkt aanbod. Maar op het moment dat de sucker ophoudt met kopen gaan de prijzen gewoon weer terug naar normaal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67425221
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 11:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als er een sucker is (in dit geval de FED) die die dingen boven marktwaarde wil kopen dan is er natuurlijk een onbeperkt aanbod. Maar op het moment dat de sucker ophoudt met kopen gaan de prijzen gewoon weer terug naar normaal.
Zeker, dan gaan de prijzen weer terug naar normaal. Echter, het punt was juist dat ze wilden dat de rente naar beneden ging en dat is bij voorbaat kansloos naar mijn idee. Of ze moeten voortijdig stoppen en de prijzen gaan weer terug naar normaal en ze schieten er niks mee op omdat het geld niet in de economie terecht is gekomen... of ze gaan door tot het bittere einde en hebben uiteindelijk alle staatsobligaties in handen.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 maart 2009 @ 12:43:17 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67426116
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 12:18 schreef Llotyhy het volgende:

Echter, het punt was juist dat ze wilden dat de rente naar beneden ging en dat is bij voorbaat kansloos naar mijn idee.
Naar mijn idee ook.
Dat gaf ik dus ook aan in mijn vorige post.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67426936
Ok, zijn wij het eens... Jammer genoeg hebben ze bij de Fed minder inzicht.
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_67427091
Was het probleem niet veroorzaakt door kunstmatig lage rentes?
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:26:35 #243
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67427715
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:09 schreef pberends het volgende:
Was het probleem niet veroorzaakt door kunstmatig lage rentes?
Nee, het waren de hebzuchtige bankiers en hedgfunds.
Gebrek aan regulatie in de vrije markt.
Chinezen die teveel geld uitlenen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 maart 2009 @ 13:37:20 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67428109
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:26 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Nee, het waren de hebzuchtige bankiers en hedgfunds.
Gebrek aan regulatie in de vrije markt.
Chinezen die teveel geld uitlenen.
Ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:39:29 #245
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_67428178
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 10:08 schreef pberends het volgende:
Miljardenverlies Fortis Bank Nederland

Dus het Fortis grapje kost ons al 34 miljard? Bos heeft de Belgen dik 16 miljard gegeven voor een bedrijf dat 0 waard was.
Ach, dat is maar 2000 euro per Nederlander... Alleen al door Fortis

Wat nu, als iedereen Nederland ontvlucht vanwege de schuld waarmee we langzamerhand opgezadeld worden en er over 10 jaar nog maar 8 miljoen inwoners zijn?
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:40:55 #246
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67428226
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is?
Het is hetgeen overheden en veel media de mensen willen doen geloven.
En het is ironisch bedoeld ja.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_67428609
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:26 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Nee, het waren de hebzuchtige bankiers en hedgfunds.
Gebrek aan regulatie in de vrije markt.
But where did they get the alcohol?
  donderdag 26 maart 2009 @ 13:52:04 #248
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67428665
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:39 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ach, dat is maar 2000 euro per Nederlander... Alleen al door Fortis

Wat nu, als iedereen Nederland ontvlucht vanwege de schuld waarmee we langzamerhand opgezadeld worden en er over 10 jaar nog maar 8 miljoen inwoners zijn?
Dan wordt het lekker ruim leven. Niemand huurt nog want iedereen kraakt. Buitenlanders vertrekken natuurlijk als eerste (geen binding met NL), dus geen criminaliteit meer. Files zijn zo goed als opgelost.. etc etc
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67429968


quote:
do 26 mrt 2009, 13:42 Amerikaanse economie krimpt 6,3 procent WASHINGTON (AFN) - De Amerikaanse economie is in het vierde kwartaal van vorig jaar gekrompen met 6,3 procent op jaarbasis. Dat is de sterkste krimp sinds het eerste kwartaal van 1982. Dat blijkt uit definitieve cijfers die donderdag door het Amerikaanse ministerie van Handel werden gepubliceerd.
In een tweede raming eind februari werd nog een krimp gemeld van 6,2 procent. Analisten voorspelden in doorsnee een krimp van 6,5 procent op jaarbasis.

Over heel 2008 groeide de Amerikaanse economie nog met 1,1 procent. Dat was de zwakste groei sinds 2001. Een jaar eerder groeide ’s werelds grootste economie nog met 2 procent.
  donderdag 26 maart 2009 @ 14:38:17 #250
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67430502
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 13:40 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Het is hetgeen overheden en veel media de mensen willen doen geloven.
En het is ironisch bedoeld ja.
Dat snap ik, maar het is onzin. "De rente" is geen entiteit die je de schuld in de schoenen kunt schuiven.

Uiteindelijk komt de schuld altijd bij mensen op hun bord. En terecht, want die zijn verantwoordelijk. En dan kom je toch bij die lui uit die jij opnoemt, plus nog wat lieden.

De rente de schuld geven is net zoiets als de computer de schuld geven als een computerprogramma niet werkt zoals het hoort te werken.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67431818
'Crisisaanpak VS leidt naar de hel'

Topolánek: "De Amerikaanse regering heeft het over permanente actie, iets waar wij tijdens onze bijeenkomst (EU-top over de crisis op 1 maart jongstleden) van geschrokken zijn. Amerika maakt dezelfde fouten als in 1930 tijdens de Grote Depressie, zoals grootschalige stimuleringsmaatregelen en protectionisme. De combinatie van deze maatregelen en het permanente karakter ervan zijn de weg naar de hel. De financiering van regeringssteun aan Amerikaanse banken zal de stabiliteit ondermijnen van de wereldwijde financiële markt."

Grappig dat dit keer niet Peter Schiff, maar iemand uit de gevestigde politiek het durft te zeggen.
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:17:36 #252
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67431990
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:23:29 #253
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67432167
de hel? Toe maar.. en als ik daar nou niet in geloof?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:42:04 #255
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67432782
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:34 schreef pberends het volgende:
Amerikaanse economie krimpt 6,3%

[ afbeelding ]

De overheid is de motor van de economie .
Wat een drama. Als dit eenmaal in gang gezet is, is het moeilijk om te keren. De economie is letterlijk een kaartenhuis. En dat is nu in elkaar aan het donderen tot de bodem bereikt is.

Uiteindelijk zal alleen het noodzakelijke overblijven waar nog geld mee valt te verdienen. Eten, onderdak en kleding. En seks natuurlijk, want dat is van alle tijden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator donderdag 26 maart 2009 @ 15:50:14 #256
236264 crew  capricia
pi_67433092
quote:
Geldhoeveelheid eurozone sneller gestegen dan verwacht
AMSTERDAM (Dow Jones)--De aangepaste geldhoeveelheid M3 in de eurozone is in februari met 5,9% gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit heeft de Europese Centrale Bank (ECB) donderdag bekendgemaakt.

Vooraf geraadpleegde economen gingen uit van een stijging van de geldhoeveelheid met 5,5%.

In de drie maanden tot en met februari 2009 bedroeg de groei gemiddeld 6,5%, tegen een groei van 7,0% in de voorgaande driemaandsperiode.

Als de geldhoeveelheid te hard groeit kan dat duiden op toenemend inflatiegevaar wat van invloed kan zijn op de rentepolitiek van de Europese Centrale Bank (ECB). De referentiewaarde voor de geldgroei is 4,5%.

Bron
De staatsschuld is straks niets meer waard...
Definitely not CIA
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:52:44 #257
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67433203
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:50 schreef capricia het volgende:

[..]

De staatsschuld is straks niets meer waard...
Zolang er nog geen inflatie ontstaat niet. Voorlopig vind ik deflatie nog steeds het meest waarschijnlijk.

Meer geld betekent namelijk niet automatisch meer inflatie. Al dat gecreëerde geld komt namelijk nog steeds helemaal niet bij burgers en bedrijven terecht.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 26 maart 2009 @ 16:07:42 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67433765
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:52 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Zolang er nog geen inflatie ontstaat niet. Voorlopig vind ik deflatie nog steeds het meest waarschijnlijk.

Meer geld betekent namelijk niet automatisch meer inflatie. Al dat gecreëerde geld komt namelijk nog steeds helemaal niet bij burgers en bedrijven terecht.
Hoe zit dat dan met werkloosheidsuitkeringen en allerlei subsidies?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 26 maart 2009 @ 16:10:22 #259
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67433867
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoe zit dat dan met werkloosheidsuitkeringen en allerlei subsidies?
Wat is daarmee?

Werkloosheidsuitkeringen komen in de plaats van hogere salarissen. Mensen gaan er juist enorm in koopkracht op achteruit met een uitkering.

Subsidies had je altijd al en dat zal alleen maar minder worden. Zeker al die culturele onzin.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 26 maart 2009 @ 16:24:35 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67434393
Nouja, om even in het extreme te trekken, als 50% werkt en 50% heeft een uitkering (waarvoor de overheid dan neem ik aan zal moeten lenen of geld bijdrukken omdat de 50% werkenden nooit via belasting de uitkering voor de 50% anderen kunnen ophoesten) dan neem ik aan dat elke euro minder koopt dan wanneer 95% werkt en 5% een uitkering heeft.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_67434567
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:34 schreef pberends het volgende:
Amerikaanse economie krimpt 6,3%

[ afbeelding ]

De overheid is de motor van de economie .
Ah het BBP is meer gezakt als de consumenten bestedingen dus wanneer we het vanaf die kant benaderen kunnen we wel zeggen dat de consumenten bestedingen gestegen zijn.
  donderdag 26 maart 2009 @ 16:32:17 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67434668
Mooie flashback naar 1999:

CONGRESS PASSES WIDE-RANGING BILL EASING BANK LAWS
quote:
Congress approved landmark legislation today that opens the door for a new era on Wall Street in which commercial banks, securities houses and insurers will find it easier and cheaper to enter one another's businesses.

''Today Congress voted to update the rules that have governed financial services since the Great Depression and replace them with a system for the 21st century,'' Treasury Secretary Lawrence H. Summers said. ''This historic legislation will better enable American companies to compete in the new economy.''

The decision to repeal the Glass-Steagall Act of 1933 provoked dire warnings from a handful of dissenters that the deregulation of Wall Street would someday wreak havoc on the nation's financial system. The original idea behind Glass-Steagall was that separation between bankers and brokers would reduce the potential conflicts of interest that were thought to have contributed to the speculative stock frenzy before the Depression.

The opponents of the measure gloomily predicted that by unshackling banks and enabling them to move more freely into new kinds of financial activities, the new law could lead to an economic crisis down the road when the marketplace is no longer growing briskly.

''I think we will look back in 10 years' time and say we should not have done this but we did because we forgot the lessons of the past, and that that which is true in the 1930's is true in 2010,'' said Senator Byron L. Dorgan, Democrat of North Dakota. ''I wasn't around during the 1930's or the debate over Glass-Steagall. But I was here in the early 1980's when it was decided to allow the expansion of savings and loans. We have now decided in the name of modernization to forget the lessons of the past, of safety and of soundness.''

Senator Paul Wellstone, Democrat of Minnesota, said that Congress had ''seemed determined to unlearn the lessons from our past mistakes.'

''Scores of banks failed in the Great Depression as a result of unsound banking practices, and their failure only deepened the crisis,'' Mr. Wellstone said. ''Glass-Steagall was intended to protect our financial system by insulating commercial banking from other forms of risk. It was one of several stabilizers designed to keep a similar tragedy from recurring. Now Congress is about to repeal that economic stabilizer without putting any comparable safeguard in its place.''

Supporters of the legislation rejected those arguments. They responded that historians and economists have concluded that the Glass-Steagall Act was not the correct response to the banking crisis because it was the failure of the Federal Reserve in carrying out monetary policy, not speculation in the stock market, that caused the collapse of 11,000 banks. If anything, the supporters said, the new law will give financial companies the ability to diversify and therefore reduce their risks. The new law, they said, will also give regulators new tools to supervise shaky institutions.

''The concerns that we will have a meltdown like 1929 are dramatically overblown,'' said Senator Bob Kerrey, Democrat of Nebraska.


[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 26-03-2009 17:14:33 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_67435868
quote:
Roubini Says Stocks Will Drop as Banks Go ‘Belly Up’ (Update2)

By Michael Patterson and Maithreyi Seetharaman

March 26 (Bloomberg) -- U.S. stocks will fall and the government will nationalize more banks as the economy contracts through the end of 2009, said Nouriel Roubini, the New York University professor who predicted last year’s economic crisis.

“The stock market is a bit ahead of the real macroeconomic and financial news,” Roubini, a professor at NYU’s Stern School of Business and the chairman of consulting firm Roubini Global Economics, said in an interview with Bloomberg Television in London today. “We’ll have some major banks going belly up that will need to be taken over.”

The global equity rebound in March that sent the Standard & Poor’s 500 Index to its best monthly advance in 17 years is a “bear-market rally” and U.S. Treasury yields will “remain relatively low” as investors flock to the safest assets, Roubini said. Treasury Secretary Timothy Geithner’s new plan to remove toxic debt from financial companies won’t be enough for insolvent banks, he said.

Roubini’s outlook contrasts with predictions this week from Templeton Asset Management Ltd.’s Mark Mobius and Traxis Partners LLC’s Barton Biggs, who said that equities are poised to rally as government efforts to revive the economy and banking system begin to work. Investors are “way too optimistic” about the prospects for a recovery in the economy and earnings, Roubini said.

Stress Tests

The S&P 500 surged 7.1 percent on March 23 after Geithner unveiled a plan to finance as much as $1 trillion in purchases of illiquid real-estate assets, using $75 billion to $100 billion of the Treasury’s remaining bank-rescue funds. The government is conducting stress tests of banks to determine how much more capital each will need.

Roubini, who predicts loan and securities losses in the U.S. will reach $3.6 trillion, said the stress tests will reveal that some banks need to be taken over and have their good and bad assets separated before being sold to the private sector. He didn’t name which companies he thought would need to be rescued.

Futures on the S&P 500 expiring in June advanced 1.2 percent to 818 as of 8:30 a.m. in New York.

Critics of Geithner’s plan including Nobel laureate Paul Krugman, a professor at Princeton University, say the government should take over banks loaded with devalued assets, remove their top management, and dispose of the toxic securities. Sweden adopted the temporary nationalization approach in the 1990s.

‘Deflationary Forces’

“Some banks are going to have to be nationalized,” said Roubini. “It’s going to be bumpy ahead of us.”

Geithner and Federal Reserve Chairman Ben S. Bernanke this week called for new powers to take over and wind down failing financial companies. They said the U.S. also needs stronger regulation to constrain the risks taken by firms that could endanger the financial system.

With “deflationary forces” lingering for as long as three years, Roubini said U.S. government bond yields will remain low and American house prices will fall as much as 20 percent in the next 18 months. While the dollar will initially benefit as investors seek a safe haven in the U.S., the currency will ultimately drop as the nation’s trade deficit shrinks, he said.

Roubini dismissed China’s call for the creation of a new international reserve currency as a “pie in the sky idea” that’s unlikely to gain traction any time soon.

Mobius, Biggs

China’s central bank Governor Zhou Xiaochuan this week urged the International Monetary Fund to expand the use of so- called Special Drawing Rights and move toward a “super- sovereign reserve currency.” Geithner sent the dollar tumbling yesterday by saying he would consider China’s idea, only to drive it back up by affirming that the greenback should remain the world’s reserve currency.

“This was a political call and in a nut shell - it ain’t going to happen any time soon,” Roubini said.

Mobius, who helps oversee about $20 billion of emerging- market assets as executive chairman at San Mateo, California- based Templeton, said March 23 the next “bull-market” rally has begun. Biggs, the former chief global strategist for Morgan Stanley who now runs New York-based hedge fund Traxis Partners, predicted the same day the S&P 500 may jump between 30 percent and 50 percent.

The benchmark index for U.S. equities has surged 11 percent in March, poised for its biggest monthly gain since 1991. The MSCI Emerging Markets Index of equities in 23 developing nations is headed for the steepest monthly advance on record after rising 20 percent in March.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aUzSQ01UhV6s&refer=home
pi_67437121
Technisch gezien zal die Roubini best gelijk hebben. Maar het is verrekkes lastig om aan de kant te blijven staan als je de Dow iedere dag met 1 a 2 procent omhoog ziet kruipen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:48:26 #265
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67437263
quote:
Dr doom is right.
Banken laten geven hun fuzzy L3 assets niet prijs. Tenminste niet tegen een opruimprijzen. Op hun balans staat het mooier dan via een gecontroleerde veilingprijs. Ik heb persoonlijk ook niet zulke hoge verwachtingen van het nieuwe plan.
Banken hebben 2 opties...
[1] Keep up the appearances till the levees brake.
[2] Or writing down great goofy losses (cleaning up the mess) and get spanked (by public afterwards).

Ik denk dat [1] voor veel banken belangrijker is dan [2].
De enige juiste oplossing is nationaliseren de hap en dan met de stofkam erover. De 4 grootste banken hebben voor 4 of 5 triljoen aan assets uitstaan.... dus die writedowns by goverment will get very very ugly.
Met andere woorden.... is het plan van Geitner (lees Paulson version 2.0) slechts een lokkertje of kunnen we nog wat vuurwerk verwachten. Achteraf hadden ze plan [2] al eind 2007/begin 2008 moeten uitvoeren , want nu is er geen commitment meer van het grote publiek (ze hebben simpelweg te lang met de verbandtrommel rond gelopen en de crisis in al zijn facetten onderschat).
En de aandelenkoersen..... they will get knocked down (in the end). Simple by the repricing of everything.
pi_67437320
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:43 schreef Lyrebird het volgende:
Technisch gezien zal die Roubini best gelijk hebben. Maar het is verrekkes lastig om aan de kant te blijven staan als je de Dow iedere dag met 1 a 2 procent omhoog ziet kruipen.
Dat maakt het juist mooier om short te gaan, wanneer iedereen weer positief is en in de markt zit.
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:52:12 #267
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67437366
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:43 schreef Lyrebird het volgende:
Technisch gezien zal die Roubini best gelijk hebben. Maar het is verrekkes lastig om aan de kant te blijven staan als je de Dow iedere dag met 1 a 2 procent omhoog ziet kruipen.
Dead men walking. Listen to his pounding heartbeat.
pi_67437468




Pas 1,2 van de 3,6 biljoen afgeschreven.

Aegon en ING kunnen wel opgeruimd worden.
  donderdag 26 maart 2009 @ 18:15:13 #269
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 maart 2009 @ 19:23:34 #270
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67440106
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:43 schreef Lyrebird het volgende:
Technisch gezien zal die Roubini best gelijk hebben. Maar het is verrekkes lastig om aan de kant te blijven staan als je de Dow iedere dag met 1 a 2 procent omhoog ziet kruipen.
Het wordt juist elke dag makkelijker.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 26 maart 2009 @ 19:30:54 #271
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67440409
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 16:24 schreef Perrin het volgende:
Nouja, om even in het extreme te trekken, als 50% werkt en 50% heeft een uitkering (waarvoor de overheid dan neem ik aan zal moeten lenen of geld bijdrukken omdat de 50% werkenden nooit via belasting de uitkering voor de 50% anderen kunnen ophoesten) dan neem ik aan dat elke euro minder koopt dan wanneer 95% werkt en 5% een uitkering heeft.
Waarom zou dat zo moeten zijn? Die uitkeringen liggen dan natuurlijk veel lager dan de salarissen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 26 maart 2009 @ 20:16:55 #272
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 26 maart 2009 @ 20:24:01 #273
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_67442826
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het wordt juist elke dag makkelijker.
We zitten nu al weer op +1.3%. Ik heb een paar aandelen die er vandaag weer >5% bij hebben gekregen. Als ik ze niet had gehad, dan had ik me nu enorm lopen te verbijten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_67443807
Soros, een van de grootste kenners van dit systeem, waarschuwt wederom voor banken;
quote:
Soros Says Commercial Property Values Will Fall 30% (Update1)

By Michael Forsythe

March 26 (Bloomberg) -- Billionaire investor George Soros said U.S. commercial real estate will probably drop at least 30 percent in value, causing further strains on banks.
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ahCDwyRZkAUI&refer=home
pi_67443947
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het wordt juist elke dag makkelijker.
Idd, elke procent erbij neig ik minder om in te stappen .
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 26 maart 2009 @ 22:47:36 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67447520
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 20:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

We zitten nu al weer op +1.3%. Ik heb een paar aandelen die er vandaag weer >5% bij hebben gekregen. Als ik ze niet had gehad, dan had ik me nu enorm lopen te verbijten.
2,3% erbij betekent dat aandelen 2,3% minder aantrekkelijk zijn geworden.
Mij ontgaat de logica waarom je aandelen die je op 666 niet wilt op 833 opeens wel aantrekkelijk vindt. Sowieso zitten we met de huidige koersen alweer bijna op bubble waarderingen, althans boven het historisch gemiddelde.

Volgens mij zijn de huidige hoge waarderingen nog nooit voorgekomen tijdens een recessie van deze omvang. Hmm... misschien een leuk onderwerp voor een onderzoekje
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67448085
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

2,3% erbij betekent dat aandelen 2,3% minder aantrekkelijk zijn geworden.
Mij ontgaat de logica waarom je aandelen die je op 666 niet wilt op 833 opeens wel aantrekkelijk vindt. Sowieso zitten we met de huidige koersen alweer bijna op bubble waarderingen, althans boven het historisch gemiddelde.

Volgens mij zijn de huidige hoge waarderingen nog nooit voorgekomen tijdens een recessie van deze omvang. Hmm... misschien een leuk onderwerp voor een onderzoekje
ja ik stap ook weer uit morgen
pi_67448208
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

2,3% erbij betekent dat aandelen 2,3% minder aantrekkelijk zijn geworden.
Mij ontgaat de logica waarom je aandelen die je op 666 niet wilt op 833 opeens wel aantrekkelijk vindt. Sowieso zitten we met de huidige koersen alweer bijna op bubble waarderingen, althans boven het historisch gemiddelde.

Volgens mij zijn de huidige hoge waarderingen nog nooit voorgekomen tijdens een recessie van deze omvang. Hmm... misschien een leuk onderwerp voor een onderzoekje
Idd .
pi_67448305
http://nl.wikipedia.org/w(...)lderbergconferenties

Harold Goddijn, CEO TomTom

Hoe kan ik Bilderberg nu eigenlijk nog serieus nemen ?
pi_67449385
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 23:09 schreef pberends het volgende:
http://nl.wikipedia.org/w(...)lderbergconferenties

Harold Goddijn, CEO TomTom

Hoe kan ik Bilderberg nu eigenlijk nog serieus nemen ?
ik geloof dat Goddijn als valet parker optreedt
pi_67449397
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 23:03 schreef henkway het volgende:

[..]

ja ik stap ook weer uit morgen
ik nog niet. Eerst motte me Flippen maandag ex dividend gaan
pi_67452420
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef SeLang het volgende:

Mij ontgaat de logica waarom je aandelen die je op 666 niet wilt op 833 opeens wel aantrekkelijk vindt.
Misschien omdat sommige aandelen nog steeds zwaar ondergewaardeerd worden (wat misschien komt doordat ze in het verleden zwaar overgewaardeerd werden). Ik heb aandelen in een bedrijf dat als kool groeit (omzet verdubbelt ieder jaar), vette winstcijfers laat zien (25%, net profit margin), maar met dalende koersen wordt geconfronteerd. Dat beleggers er niets in zien vanwege een mondiale recessie, die geen vat lijkt te hebben op het bedrijf, is zuur.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_67452424
Ruilhandel heeft de toekomst.
pi_67452457
Iets anders. D'r staat een huis bij ons in de buurt te koop. Ik woon in het Mid-Westen van de VS, waar de huizenprijzen 'slechts' 10% gedaald zijn sinds het begin van de crisis, omdat er geen echte bubble onder de huizenmarkt zat.

Van de regering Obama krijg ik als koper van een eerste huis $4000 kado (als ik getrouwd was, $8000). De hypotheekrente staat historisch laag, onder de 5%. Het stadje waar ik woon, barst van de studenten, die maar al te graag een kamer in dat huis zouden willen huren.

Doen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_67452473
Klinkt als goede deal. Een degelijke plek met redelijke huurprijs is altijd gezocht.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 maart 2009 @ 08:21:28 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67453501
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 04:19 schreef Lyrebird het volgende:
Iets anders. D'r staat een huis bij ons in de buurt te koop. Ik woon in het Mid-Westen van de VS, waar de huizenprijzen 'slechts' 10% gedaald zijn sinds het begin van de crisis, omdat er geen echte bubble onder de huizenmarkt zat.

Van de regering Obama krijg ik als koper van een eerste huis $4000 kado (als ik getrouwd was, $8000). De hypotheekrente staat historisch laag, onder de 5%. Het stadje waar ik woon, barst van de studenten, die maar al te graag een kamer in dat huis zouden willen huren.

Doen?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je even een rekensommetje maken.
Wat kost dat huis jaarlijks aan financieringskosten, onderhoud en belastingen en wat levert het jaarlijks op aan huur (minus belastingen). Dan heb je je antwoord.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67453583
Huizenprijzen in de VS kunnen nog met 15 tot 20% omlaag volgens Roubini, dus geen idee waarom je een huis in de VS zou willen kopen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 08:28:02 #290
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67453598
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 04:19 schreef Lyrebird het volgende:
Iets anders. D'r staat een huis bij ons in de buurt te koop. Ik woon in het Mid-Westen van de VS, waar de huizenprijzen 'slechts' 10% gedaald zijn sinds het begin van de crisis, omdat er geen echte bubble onder de huizenmarkt zat.

Van de regering Obama krijg ik als koper van een eerste huis $4000 kado (als ik getrouwd was, $8000). De hypotheekrente staat historisch laag, onder de 5%. Het stadje waar ik woon, barst van de studenten, die maar al te graag een kamer in dat huis zouden willen huren.

Doen?
Doen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67463420
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 08:27 schreef pberends het volgende:
Huizenprijzen in de VS kunnen nog met 15 tot 20% omlaag volgens Roubini, dus geen idee waarom je een huis in de VS zou willen kopen.
Daar zat ik dus ook aan te denken. Het is niet voor niets dat we nu subsidie krijgen om een huis te kopen. Maar je moet er rekening mee houden dat die 20% een landelijk getal is. Aan de oost- en westkust zijn de prijzen de afgelopen tien jaar ~verviervoudigd, en daar zat een behoorlijke bubble onder de huizenmarkt. Hier is het allemaal wat minder, omdat huizen nu al goedkoop zijn. Je betaalt hier de helft tot een derde voor wat je in Nederland voor een huis neer moet leggen, bijvoorbeeld.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_67464161
quote:
Bears Are Wary as Bull Returns
Dow Up 21% in 13 Days in Quickest Rally Since 1938, but Doubts of Strength Persist


Stocks continued their rally Thursday, pushing the Dow Jones Industrial Average up 21% from its recent bottom -- a new bull market by a common Wall Street definition.

To many skeptical investors, it seems to be a Cinderella bull market, however: one that will turn out to be an illusion when the clock strikes midnight.

For the moment, the rally looks powerful, a great relief to those investors who are hoping the worst pain is over.

The Dow finished up 174.75 points, or 2.25%, at 7924.56. This marked its first gain of 20% or more since the bear market began in October 2007. The advance required a mere 13 trading days from March 9's 12-year low, making it the fastest 20% rebound from a bear-market low since 1938, according to Birinyi Associates in Westport, Conn. Broader indexes, including the Standard & Poor's 500-stock index, have had similar gains. In midday trading Friday in Tokyo, stocks were up 1%.

Still, the Dow remains down 44% from the high of 14164.53 it reached in 2007.

Some economic data have inspired cautious optimism, especially for the housing market. The 30-year mortgage averaged 4.85% in the week ended March 26, the lowest point since Freddie Mac's weekly survey began in 1971.

Many money managers and analysts worry this could turn out to be a temporary rally in a longer-running bear market. They see signs the gains are fueled largely by short-term investors who want to ride the rally but are poised to jump out at the first sign of trouble.

Richard Steinberg, who oversees about $380 million at Steinberg Global Asset Management in Boca Raton, Fla., began buying stocks in late February and early March, figuring the market was near a temporary bottom. He was right. But this week, with stocks on a rampage, Mr. Steinberg put on some bets against the market in a belief that the rally had come too far, too fast, and was running its course.

The Dow closed near 8000 on Thursday, a level it hasn't seen in some time, Dave Kansas says. Tech stocks and a successful Treasury debt auction contributed to investor confidence.

Mr. Steinberg says he doesn't normally make such short-term bets, called market timing. It is a risky way to invest because it's so easy to be whipsawed by unexpected lurches. Research shows it is difficult even for professionals to time the market's swings.

But at a time when he figures the beleaguered economy and profit outlook leave little room for lasting gains, he feels obliged to make such bets to try to provide some return for clients. "We don't want to be short-term in our thought process, but right now we don't feel we have a choice. We have to just manage our clients' risk," he says.

Many money managers appear to be trying to time the market these days, which marks a big shift from the "buy and hold" strategy popular in the 1990s, when stocks steadily rose. That makes the market more volatile, and stock investing even riskier than in the past. "Anecdotally, many hedge funds have become more like day traders," says Mary Ann Bartels, chief U.S. market analyst at Banc of America Securities-Merrill Lynch.

Global markets have joined in the euphoria. Both Japan's Nikkei Stock Average of 225 companies and India's Sensex are up over 20% from their early-March lows. Brazil's Bovespa is up 45% since its nadir in late October. One laggard: the U.K.'s FTSE 100, which has gained just 12% from its low touched on March 3.
[markets]

Many investors think the current U.S. rally could last longer than previous ones because buying demand has been so strong and stocks were beaten down so far. Truly bullish investors -- and there are a growing number -- think the bear market is ending. In a contrarian way, they believe that all the skepticism could actually be a good thing. The bulls think the doubters gradually will be won over and move money out of their cash reserves and into stocks.

Even if it isn't long-term, the rally could last several weeks, says Phil Roth, chief technical market analyst at New York brokerage firm Miller Tabak + Co. "I don't think you can have a new bull market without longer-term investors, but you can have a heck of a rally," he says.

Investors commonly believe a 20% rise in the Dow or S&P 500 signals a new bull market, and a 20% decline marks a bear market. There have been exceptions: one such rally during the bear market of 2000-02 and several during the long bear market of 1929-32. The latter included a surge of 48% from November 1929 through April 1930, which simply led to more declines.

Many investors hoped the bear market was over late last year as the S&P 500 surged 24% from Nov. 20 through Jan. 6 and the Dow rose 19.6% from Nov. 20 through Jan. 2. But both indexes then fell to new 12-year lows, with the Dow at its worst down 54% from its record and the S&P off 57%. Just as investors feared massive additional declines, stocks turned up on March 10, with banks such as Citigroup and Bank of America doubling.

With lending markets hobbled and the corporate-profit outlook miserable, many experienced investors believe the thrills and chills aren't over. Henry Herrmann, chief executive officer at money-management firm Waddell & Reed Financial, in Overland Park, Kan., doesn't have a lot of faith in the current rally. He thinks the stock market is going through a series of sharp ups and downs, with lasting progress hard to record.

Because his firm oversees about $45 billion of investments, most of his portfolio managers can't easily jump in and out of the market. And he's skeptical of trying to time it. But his flagship fund, the $15 billion Asset Strategy Fund, does try to benefit from market swings and, despite an overall defensive position toward stocks, is using options and exchange-traded mutual funds, or ETFs, to get some short-term pop from this rally.

"Our defensive position is largely intact," he says. When the fund's managers think this rally is running out of steam, they will shift to more bearish option and ETF bets. But for now, the fund is supporting the rally.

One indication that short-term traders are driving this rally: Many investors have been cutting back on defensive options called puts, which give them the right to sell at a pre-agreed price. Options markets report weakening put demand, an indicator of bullishness by short-term traders.

"At this juncture, you would have to say it is mostly short-term traders causing the rally," says Mr. Roth of Miller Tabak.

Doug Cliggott, chief investment officer at Dover Investment Management in Greenwich, Conn., bought ETFs in an effort to profit from the upturn. But he, too, has begun selling those short-term investments, worried the rally could be peaking. In the longer term, he fears stocks could have farther to fall.

He tries to predict future market moves by looking at things that have been advance indicators of past bull markets, such as growth in corporate profit margins and in available credit. "Even though we believe in the viability of a little rally here, we believe we are still firmly entrenched in a bear market because profit margins are in free fall," Mr. Cliggott says.
http://online.wsj.com/art(...)l?mod=googlenews_wsj
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 maart 2009 @ 15:15:58 #293
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67464230
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67468002
quote:
Bear Market Rally Heading into Danger Zone

Thursday, March 26, 2009 - Vol. 11, No. 77

"Since stocks hit an all-time high in October 2007 investors have been massacred buying into bear market rallies disguised as a bottom; over the last 18 months equities have staged three false rallies, including the current up-crash. The S&P 500 Index is now 20% above its March low," says Investment Director Eric Roseman.

"The reason why most investors, including professionals, continue to incorrectly call a bear market bottom is because this crisis is unlike anything we've experienced in more than 75 years. A credit-induced bear market attacks financial assets leaving investors with very few legitimate safe-havens to safeguard their wealth."

"It's much easier to make money in an inflationary environment as non-financial assets surge and the dollar typically tanks."

"Earlier this month I suggested it was a good time to start buying stocks again following a peak-to-trough crash exceeding 60% for the S&P 500 Index and the MSCI World Index on March 9. My reasoning was that if you can handle volatility over the next five years then equities represented good value when they were 20% lower almost three weeks ago."

"Yet I also warned that investors should not lunge after stocks even at those depressed levels because the case for domestic consumption, more bank failures and soaring unemployment did not bode well for a new bull market. I still feel that way."

"I bought stocks after March 9 and plan to ease my way back into the stock market over the next 6-12 months as the market does eventually hit a secular bottom. But I've got a big problem accepting this as a new bull market because credit spreads have largely refused to narrow since March 9, gold prices remain elevated and the banking system is still a long way from stabilizing. Also, commercial real estate loans are now heading sour adding to more credit troubles on already battered bank balance sheets."

"In short, you can't underestimate a credit bear market. This is not a regular bear market. Global governments have injected trillions of dollars into the financial system since August 2007, and yet the world economy is still contracting sharply. Policy makers have thus far failed."

"To be sure, stocks are also rallying because the scope of bad economic news has moderated this month with manufacturing data, housing sales and durable goods all showing surprising strength. However, I view this series of data as a blip and nothing more."

"Meanwhile, in the 1930s the Dow did manage to post five counter-trend rallies in the context of a bear market before collapsing again. This occurred in 1930 (+48%), three times in 1931 (+23.4%, +27.6% and +35%) and finally in 1932 (+24.6%). By June 1932, the Dow had finally bottomed and thereafter gained a cumulative 350% until crashing again in 1937. But June 1932 did mark the bear market low. That historical low was achieved after 32 months; this credit bear market is thus far into its 20th month and, judging by its severity and the mind-blowing destruction of credit, it will also last just as long, if not longer, than the 1929-1932 bear market."
http://www.sovereignsocie(...)id/5499/Default.aspx
pi_67468334
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:12 schreef pberends het volgende:
'Crisisaanpak VS leidt naar de hel'

Topolánek: "De Amerikaanse regering heeft het over permanente actie, iets waar wij tijdens onze bijeenkomst (EU-top over de crisis op 1 maart jongstleden) van geschrokken zijn. Amerika maakt dezelfde fouten als in 1930 tijdens de Grote Depressie, zoals grootschalige stimuleringsmaatregelen en protectionisme. De combinatie van deze maatregelen en het permanente karakter ervan zijn de weg naar de hel. De financiering van regeringssteun aan Amerikaanse banken zal de stabiliteit ondermijnen van de wereldwijde financiële markt."

Grappig dat dit keer niet Peter Schiff, maar iemand uit de gevestigde politiek het durft te zeggen.
met dank aan AC/DC: http://www.news.com.au/story/0,27574,25254148-401,00.html
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 maart 2009 @ 17:33:28 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67468837
quote:
"Meanwhile, in the 1930s the Dow did manage to post five counter-trend rallies in the context of a bear market before collapsing again. This occurred in 1930 (+48%), three times in 1931 (+23.4%, +27.6% and +35%) and finally in 1932 (+24.6%). By June 1932, the Dow had finally bottomed and thereafter gained a cumulative 350% until crashing again in 1937. But June 1932 did mark the bear market low. That historical low was achieved after 32 months; this credit bear market is thus far into its 20th month and, judging by its severity and the mind-blowing destruction of credit, it will also last just as long, if not longer, than the 1929-1932 bear market."
Vanaf de top in oktober 2007 is het zelfs maar 16 maanden.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67469542
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar zat ik dus ook aan te denken. Het is niet voor niets dat we nu subsidie krijgen om een huis te kopen. Maar je moet er rekening mee houden dat die 20% een landelijk getal is. Aan de oost- en westkust zijn de prijzen de afgelopen tien jaar ~verviervoudigd, en daar zat een behoorlijke bubble onder de huizenmarkt. Hier is het allemaal wat minder, omdat huizen nu al goedkoop zijn. Je betaalt hier de helft tot een derde voor wat je in Nederland voor een huis neer moet leggen, bijvoorbeeld.
Als de dollar valt wordt dat huizen scoren in de VS!
pi_67469644
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 16:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah het BBP is meer gezakt als de consumenten bestedingen dus wanneer we het vanaf die kant benaderen kunnen we wel zeggen dat de consumenten bestedingen gestegen zijn.
Het is inderdaad ongelofelijk dat Amerika relatief gezien nog zoveel consumeert, terwijl ze juist een keer moeten gaan sparen. Amerikanen leven nog steeds vele procenten boven hun stand.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 27 maart 2009 @ 20:16:36 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67474091
Het wordt al een stuk beter. De spaarquote is alweer positief en hypotheken worden nu per saldo afgelost, voor het eerst sinds heel lang....



Check even die getallen : de laatste paar jaar werd er per kwartaal zo'n $120 mijard equity aan het huis onttrokken. Nu is dat nul. Wat voor invloed heeft dat op het uitgave patroon van de mensen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67474515
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:16 schreef SeLang het volgende:
Het wordt al een stuk beter. De spaarquote is alweer positief en hypotheken worden nu per saldo afgelost, voor het eerst sinds heel lang....

[ afbeelding ]

Check even die getallen : de laatste paar jaar werd er per kwartaal zo'n $120 mijard equity aan het huis onttrokken. Nu is dat nul. Wat voor invloed heeft dat op het uitgave patroon van de mensen?
Schijnbaar maar -4% bij de Amerikanen .
  vrijdag 27 maart 2009 @ 20:31:17 #301
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67474614
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 18:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Als de dollar valt wordt dat huizen scoren in de VS!
Als je slim bent zorg je dat je een huis hebt voordat de dollar valt, lijkt me. Tenminste, als je überhaupt een huis wilt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67477427
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')