Welke krappe arbeidsmarkt ? We hebben toch een complete intoch van mensen uit het voornamelijke oostblok. En zo high-tech is Nederland niet meer. Laat staan dat we de productie nog in Nederland voeren.quote:'Krapte arbeidsmarkt groter gevaar dan bankencrisis'
Bron : Nu.nl
AMSTERDAM - Niet de huidige bankencrisis, maar het grote gebrek aan arbeidskrachten vormt een groot gevaar voor de wereldwijde economie. De loonprijsspiraal zoals ons land die kende in de jaren zestig komt weer terug. Dat voorspelt beleggersgoeroe en hoogleraar Jaap van Duijn.
ANP
"Maak je borst maar nat", aldus Van Duijn donderdag op een symposium over de kredietcrisis op universiteit Nyenrode. Volgens de ex-topman van Robeco staan we aan de vooravond van een krappe arbeidsmarkt en stijgende lonen die zullen leiden tot een toenemende inflatie.
Over een jaar spreekt niemand meer over de bankencrisis, ontstaan door de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, meent Van Duijn. "De Azië-crisis in de jaren negentig leek destijds ook een enorme bedreiging voor de wereldeconomie, maar was binnen enkele maanden voorbij."
Dollar
Over de huidige zwakke dollar maakt Van Duijn zich ook weinig zorgen. "De export vanuit Amerika draait daardoor uitstekend." Hij beschouwt de zwakte van de Amerikaanse munteenheid ten opzichte van de euro daarom eerder als een zegen voor de economie dan een bedreiging voor de VS.
De euro bereikte donderdagmiddag opnieuw op een recordstand ten opzichte van de dollar. De Europese munt stond enige tijd boven de psychologische grens van 1,43 dollar, maar zakte later op de middag weer terug naar een waarde van 1,4283 dollar.
Obligaties
Een te snelle daling van de Amerikaanse munt kan nadelig uitpakken. Obligaties worden minder aantrekkelijk. Het gevolg daarvan kan zijn dat bedrijven, overheid en ook burgers hun bestedingen en investeringen terugbrengen. Dat kan weer ten koste gaan van de economische groei.
De licht afnemende groei van de economie heeft volgens Van Duijn niks te maken met de huidige kredietcrisis, maar moet worden gezien in het licht van de economische cycli. Van Duijn, jarenlang het gezicht van Robeco, denkt dat de economie in 2008 en 2009 een hoogtepunt bereikt, met als enige bedreiging de eerder genoemde loonstijgingen door krapte op de arbeidsmarkt.
Idd, maar helemaal weg gaan zal de werkenloosheid niet want je blijft altijd mensen houden die liever in de WW zitten dan werkenquote:Op vrijdag 19 oktober 2007 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
mwah hij heeft wel gelijk we zitten op met een historisch lage wrekeloosheid van bijna niks
wat ik niet snap is dat meneer het over wereld-wijd heeft. Lijkt me dat er dan geen probleem is want de lonen zullen overal stijgen.. Verder zal kapitaal arbeid vervangen; iedeeen elk jaar een nieuwe snelste PC een een robot als draagassistent.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 13:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Welke krappe arbeidsmarkt ? We hebben toch een complete intoch van mensen uit het voornamelijke oostblok. En zo high-tech is Nederland niet meer. Laat staan dat we de productie nog in Nederland voeren.
Ik denk persoonlijk dat hij ongelijk heeft, en dat we ons meer zorgen moeten maken over de olieprijs en de dollar. Want als Amerika goed ziek is... zijn we ook verkouden.
De krapte komt vooral bij de hoger opgeleiden, daar zie je de inkomens ook al jaren het hardste stijgen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 13:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Welke krappe arbeidsmarkt ? We hebben toch een complete intoch van mensen uit het voornamelijke oostblok. En zo high-tech is Nederland niet meer. Laat staan dat we de productie nog in Nederland voeren.
Ik denk persoonlijk dat hij ongelijk heeft, en dat we ons meer zorgen moeten maken over de olieprijs en de dollar. Want als Amerika goed ziek is... zijn we ook verkouden.
Vooral in de alfa-wetenschappen hoek dan, want er zijn nog steeds te weinig beta's...quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 18:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
De krapte komt vooral bij de hoger opgeleiden, daar zie je de inkomens ook al jaren het hardste stijgen.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 09:32 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Vooral in de alfa-wetenschappen hoek dan, want er zijn nog steeds te weinig beta's...
Dat je bericht niet klopt... er is dus geen krapte als er een tekort is...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
![]()
Wat bedoel je nu precies?
En idd ipv te zeuren over het feit dat er te weinig beta`s zijn kun je ze ook eens meer gaan betalen
Die krapte valt wel mee. Ik heb al twee keer ingeschreven op een commercieel opleidingstraject voor een beta-functie en afgewezen. Waarschijnlijk omdat ik al boven de 30 ben. Als ze zo selectief kunnen zijn is er helemaal geen probleem.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:14 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dat je bericht niet klopt... er is dus geen krapte als er een tekort is...
En ja, je kan ze meer betalen, het gebeurd helaas nog steeeds niet...
dat is ook een probleem, tot nu is er helemaal geen tekort ze willen alleen een grotere keuze hebbenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die krapte valt wel mee. Ik heb al twee keer ingeschreven op een commercieel opleidingstraject voor een beta-functie en afgewezen. Waarschijnlijk omdat ik al boven de 30 ben. Als ze zo selectief kunnen zijn is er helemaal geen probleem.
Het grootste probleem is dat werkgevers nog steeds denken dat de voorraad werknemers zo onuitputtelijk is dat ze hun eisen te hoog kunnen stellen. Ik zit in de detachering, en als je ziet wat sommigen durven vragen voor een klusje van een half jaar.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is ook een probleem, tot nu is er helemaal geen tekort ze willen alleen een grotere keuze hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |