abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:05:09 #1
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53916059

Hier alweer deel 87 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87
.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion geëxploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

[ Bericht 1% gewijzigd door ArthurvanderVelden op 13-10-2007 23:12:17 ]
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:07:38 #2
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53916121
laaste post vorige topic:
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 22:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja dat kan . We waren echter met zoveel mensen dat het alsnog wel op de foto is gekomen .

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:11:29 #3
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53916211
foutje
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_53916261
Morgen weer van Bedum naar Amersfoort... leuk zo'n weekendretourtje, jammer dat het nu zo donker al is :s
pi_53916309
Morgen maar ff nergens heen Enkel doet raar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:36:54 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53916817
De rest van de platen van vandaag nog even uploaden. Het al voorgeschotelde voorproefje:

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53916880
weer iets wat je niet met Fles mag doen valt allemaal tegeeeeeeeeen!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 oktober 2007 @ 00:21:27 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_53917977
Leuke CTA in Groningen:


De trein Groningen-Heerhugowaard?


Of Groningen-Hengelo?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_53918165
Treinvindpost, ja defecte bordjes zijn ok
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_53921613
Zoek de verschillen:


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:07:39 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53921625
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 23:36 schreef Peterselieman het volgende:
De rest van de platen van vandaag nog even uploaden. Het al voorgeschotelde voorproefje:

[ afbeelding ]
Arme Fles!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:08:09 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53921631
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Zoek de verschillen:


[ afbeelding ]
De gele deur van de machinist!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:20:17 #13
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53921784
Koersrol Boegdeur Frontseinen. Beestickering en striping
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:27:58 #14
86072 thatsme
and That's you!
pi_53921871
en treinstelnummer!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:30:36 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53921900
etc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53921914
En de bekleding, en het aantal toiletten zo te zien

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:36:13 #17
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53921981
Heeft er iemand al bier in de automaat van de protos gesignaleerd?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:41:26 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53922045
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:31 schreef Dr_Flash het volgende:
En de bekleding, en het aantal toiletten zo te zien
Dat zie ik niet op de geposte foto!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_53922054
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:36 schreef ArthurvanderVelden het volgende:
Heeft er iemand al bier in de automaat van de protos gesignaleerd?
Dat zou wat zijn zeg

Ik denk niet dat dat er ooit gaat komen. Gisteren waren de kasten überhaupt nog leeg hoor ik net
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53922060
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:41 schreef Duvel het volgende:
Dat zie ik niet op de geposte foto!
Dat is omdat je dom bent
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_53922062
Nee voor zover ik weet is dat ding nog steeds leeg
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:43:10 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_53922075
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is omdat je dom bent
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 oktober 2007 @ 11:50:46 #23
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_53922176
Dat kan je wel zien, onder die nieuwe ligt veel meer pleepapier
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_53922611
Ik tel zeuveng verschillen
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_53922906
Gister even een lekker stukkie getoerd. Allereerst van Dordrecht naar 's Hertogenbosch en vervolgens met de omgeleide ICE International van 's Hertogenbosch naar Utrecht. Vervolgens met de koloper naar Rotterdam en als laatste de V-IRM weer terug naar Dordt


De ICE International bij aankomt 's Hertogenbosch
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')