dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 23:04 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
| |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 23:05 |
Ging het maar zo snel als de formule 1! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 23:05 |
Ja man. Gewoon lekker met 300+ Km/h op een haakse bocht afstormen van de belastingcenten van die Spuugconcert2012 of zo ![]() | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 23:07 |
Ja, al het VIRM, SLT en volgens mij SGMm kan recupereren. Alleen is het initiatief van NS een beetje laat. Verschillende stadsvervoerbedrijven zijn hier al een hele tijd mee bezig: http://www.tickettokyoto.eu/. | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 23:07 |
Overigens opvallend: dit weekend rijdt volgens de NS Reisplanner de Grenslandexpress niet. Syntus.nl en Grenslandexpress.nl weten alleen van niks, en ook bij de werkzaamheden staat niks op de site van de NS.. Als je zo met een trein om gaat is het niet zo gek dat er weinig reizigers komen (kijk ook eens naar de actualiteit van grenslandexpres.nl ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 23:07 |
Als ik nu in de trein zit is het langste stuk wat zonder stoppen gaat nog geen 12 minuten.. En het stuk Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Amstel 20 minuten! Dat is gewoon 1/3 van mijn reistijd.. ![]() | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 23:08 |
http://www.ovpro.nl/innov(...)an-remenergie-trein/ WTF, Grean Deal?? | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 23:09 |
Ik vind de naam van deze man erger:
| |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 23:10 |
Schaamnaam 2012? | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 23:13 |
die man heet al een tijdje zo denk ik. | |
Guppy | donderdag 8 november 2012 @ 23:14 |
Schaamnaam 2012 is een item bij de Coen en Sander Show op 3FM ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 23:22 |
Zo heet die man gewoon, kan hij ook niks aan doen ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 8 november 2012 @ 23:23 |
Volgens mij heeft SGMm wel een ED-rem maar kan het niet recupereren. Wat dat betreft is het hetzelfde als een loc 1700. Een mDDM kan bij mijn weten wel recuperen. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 23:28 |
En nu? | |
Guppy | donderdag 8 november 2012 @ 23:30 |
Nu wachten wie er dit jaar wint en de opvolger van Stanley Messi, Con Domen en Fokje Modder wordt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 23:33 |
Ik WIST dat het iets maatschappelijk onmisbaars was ![]() | |
Guppy | donderdag 8 november 2012 @ 23:51 |
Verrijking van je leven, wat ik je brom! ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 23:57 |
Erfurt is wel nice maar het ziet er naar uit dat Saalfeld handiger is, aan de prijzen te zien is er ter plekke niet veel te doen ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 00:34 |
Zo ontspoort een cargo dus | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 07:55 |
Rover klaagt bij NMa over 'monopolist' NS RIJSWIJK - Reizigersvereniging Rover beschuldigt de Nederlandse Spoorwegen van kunstmatige prijsopdrijving op het traject Rotterdam-Antwerpen. "We hebben daarover een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa)", meldde een woordvoerder vrijdag. Vanaf volgende maand worden reizigers naar België gedwongen om gebruik te maken van de Fyra. Door de tarieven voor deze reis fors te verhogen en geen abonnementen meer te bieden, maakt NS volgens Rover misbruik van zijn monopoliepositie. ''Reizigers betalen dan zo'n 30 procent meer en in sommige gevallen kost de treinreis straks het dubbele van wat mensen nu betalen'', aldus de woordvoerder. Bron: nu.nl | |
b2py | vrijdag 9 november 2012 @ 07:59 |
Deed mvbov dat ook al niet? Goed bezig iig. | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 08:02 |
Ja, MVBOV heeft vorige maand aan de bel getrokken. Bijval van ROVER lijkt mij alleen maar goed. | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 08:28 |
Oh ja, mDDM was ik ff vergeten. Volgens deze presentatie van Lloyd's kan SGMm recupereren (iig de drietjes, maar ik dacht dat de tweetjes ook een nieuwe tractie-installatie hadden gekregen inmiddels). Sowieso een leuke presentatie. https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/10382657 | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 09:13 |
Recupereren is al jaren mogelijk, het probleem zit 'm in het terugleveren aan de bovenleiding en de distributie van het opgewekte vermogen. Het eerste probleem is een installatie die de wisselspanning omzet in 1800VDC om zo terug te kunnen leveren aan de bovenleiding. Het tweede probleem, en dat is groter, is het aanpassen van de onderstations om teruggeleverd vermogen uit hun sectie terug te leveren aan het distributienetwerk. In veel andere landen met een hogere bovenleidingsspanning is dat niet zo'n probleem, aangezien er in één sectie bijna altijd wel meerdere treinen aan het rijden zijn, maar door de lagere spanning zijn de Nederlandse bovenleidingssecties vrij klein. De kans is dus aanzienlijk dat er, als er een trein afremt in een sectie, geen enkele andere trein aanwezig is. Gerecupereerd vermogen kan dan niet worden afgestaan aan de bovenleiding, want er is niks aanwezig om het vermogen op te nemen. Daarom wordt het nu helaas vaak toch opgestookt als warmte in een bank vermogensweerstanden... | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 09:45 |
Fundamenteel: alle 1500V-bovenleiding in Nederland is met elkaar doorverbonden. Een recuperende trein in Utrecht kan dus in theorie energie leveren aan een trein in Amsterdam. Daarbij is het gelijkspanning. Een gelijkrichter werkt één kant op: van wissel- naar gelijkspanning. De hogere spanningen om ons heen (15kV, 25kV) worden alleen getransformeerd. Een transformator werkt wel twee kanten op. Bij de Belgen en de Italianen is 3000V in zwang, dat heeft ongeveer hetzelfde probleem als Nederland. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 9 november 2012 @ 09:48 |
Samengevat: bij wisselstroom hoef je geen moeite te doen het gerecupereerde vermogen terug te sturen, dat kan 'gewoon' door de transformator heen. Bij gelijkstroom moet je daar moeilijke constructies voor gaan bouwen om dat voor elkaar te krijgen. Snap ik het dan? ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 09:49 |
Ja, klopt. En dat de korte secties in Nederland niet betekenen dat er niet aan een sectie verderop kan worden teruggeleverd. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 9 november 2012 @ 10:23 |
Thanks. Leuke presentatie Duuf! | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 10:34 |
Lees net dat Limburg binnen nu en vier jaar de stations Landgraaf, Hoensbroek en Kerkrade-Centrum wil verplaatsen. http://www.limburger.nl/a(...)stations_verplaatsen | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 10:40 |
Dat energiezuinig rijden gehuil moet echt afgelopen zijn, dat is een heilloos pad. Lagere aanzetversnelling, lagere maximum snelheid, uitrollen, want dat is zuiniger. ![]() Hee weet je? Een trekschuit is NOG zuiniger. Het is 2012 ja, geen 1728. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 10:41 |
Ja wel ja, nog meer geld over de balk. Landgraaf zou verplaatst moeten worden omdat die stakkers van Veolia te belazerd zijn om een lusje van 100 meter met de bus te rijden, dat weet je he? http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=7475 http://www.limburger.nl/a(...)f_in_Kanniewaarzijn_ | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 10:46 |
Net een mailtje over de Fyra toeslagen voor 2013. Amsterdam - Schiphol wordt toeslagvrij en alle andere trajecten worden, gaanweweer, ![]() ![]() 2e klas 2,30, 1e klas 3 euro per enkele reis. Dat is in vrijwel alle gevallen een behoorlijke verlaging van de toeslag ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 10:51 |
goed idee om Amsterdam - Schiphol toeslagvrij te maken. Dan bestaat er voor toeristen iig geen onduidelijkheid meer over welke trein ze tussen beide stations kunnen nemen | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 10:51 |
laat die Frank van Zetten nu toevallig bij Arriva in dienst zijn ![]() | |
Flodder450 | vrijdag 9 november 2012 @ 10:55 |
Wat een nodeloos gezeik om niets, laat ze eerst maar de treinen op tijd rijden vóórdat ze gaan lopen zaniken over energiezuinig zijn ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 9 november 2012 @ 10:55 |
Lagere aanzetversnelling wil je niet omdat dat langere opvolgtijden geeft. Maar uit laten rollen kan natuurlijk prima. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 11:01 |
Wat een poepzak die vent ![]() En bij Syntus waren ze zo tevreden over hem, toch? ![]() | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 11:09 |
Euh? Weet je dat heel zeker? Ik dacht dat elk onderstation z'n eigen sectie voedde. Hoe werkt dit elektrotechnisch dan? Als één onderstation bijvoorbeeld een iets hogere spanning levert, dan zal een ander onderstation met lagere spanning toch als 'sink' gaan werken, en gaan er rare stromen lopen van onderstation naar onderstation? En kortsluiting, hoe wordt daar dan mee omgegaan? Snel een sectie isoleren? | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 11:14 |
Wat een vragen allemaal!Ja. Alles is binnenin het onderstation doorverbonden. Nee, dat gebeurt niet. Teken het stroompad maar uit. Ja, daarvoor zijn er DC-vermogensschakelaars (snelschakelaars): iedere sectie dubbelzijdig gevoed, in het geval van kortsluiting een tweezijdige uitschakeling. | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 11:34 |
Haha, sorry ![]() En qua stroompad, dat zie ik nog niet zo goed voor me. Als je 2 voedingen (onderstations) met elkaar verbindt, en de ene levert 1800VDC, en de andere 1850VDC, dan is er een spanningsverschil van 50VDC, en zal er dus stroom gaan lopen van het 1850VDC-station naar het 1800VDC-station, toch? | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 11:38 |
Klopt, maar daarvoor maakt de sectielengte niet uit. Hoe wordt de stroomkring gesloten dan? | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 11:44 |
Door de aarde van het 1800VDC-station? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 9 november 2012 @ 11:49 |
Als je die vraag stelt, ga je er impliciet vanuit dat de bovenleiding rechtstreeks op de aarde is aangesloten. Als dat het geval zou zijn, zou ik wel iets weten om het energieverbruik te verminderen. ![]() Ik geloof daar alleen niets van. Er loopt dus geen stroom tussen twee onderstations. | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 12:07 |
Nee, je moet een stroompad hebben van plus naar min. M.a.w.: Dit gaat voor dit geval op. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 12:20 |
Ik vind het maar lastig hoor, die elektro. Maar eigenlijk is het vgs mij heel logisch. Alleen heb ik er niet vaak genoeg mee te maken ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 9 november 2012 @ 12:27 |
Ik moest ook even nadenken maar toen Duvel over de gesloten stroomkring begon, sloot bij mij de stroomkring en ging er bij mij een lampje branden. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 12:29 |
"Oh ja, bovenleiding. Daar moest ook nog wat mee" ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 12:53 |
Hij heet Frank van Setten. Met een S dus. En ik neem het even voor hem op. Aardige, zeer deskundige en toegankelijke man. Ik ben best kritisch, ook op personen, maar ik zie geen enkele reden om deze man af te fakkelen. | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 13:05 |
In dienst sinds juni 2011, inmiddels meer dan 2,5 miljoen kilometer op de teller en meer dan 2 miljoen reizigers vervoerd: Renfe's "Lanzaderas 2" (S/114). Mooie treinen, die bovendien ook nog eens zeer betrouwbaar blijken te zijn. Ook bekend als: de Alstom Pendolino voor Renfe. | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 13:18 |
Het helpt dat ik het ooit gestudeerd heb. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 13:35 |
Oh. Hij liegt dat ie barst over de fysieke "onmogelijkheid" van een bus om dat station te bereiken. Verder heb ik hem in dat stukje ook niet kunnen betrappen op een vorm van schaduw van poging tot constructief meedenken, anders dan "Het kan niet want dan vergaat de wereld". Wat totale onzin is dus. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 9 november 2012 @ 15:08 |
De wereld vergaat volgende maand toch wel heb ik begrepen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 15:10 |
De Maya-kalender bepaalt de Fahrplanwechsel ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 9 november 2012 @ 15:34 |
Volgens mij kon zelfs de 1600 dat al. Alleen is die installatie buiten dienst gesteld omdat het stroomnet er toendertijd niet mee om kon gaan. | |
dennistd | vrijdag 9 november 2012 @ 15:46 |
Zat die van Setten niet bij Veolia tegenwoordig dan? | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 15:46 |
Bij mijn weten is de vermogenselektronica in de 1600'en daar niet geschikt voor. Ook de Franse BB7200 is niet standaard voorzien van recuperatie.In deze pdf zit een elektrisch schema van de BB7200: http://sciences-physiques(...)fer/traction_fer.pdf | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 15:56 |
Nee, alweer weg. ( ![]() http://www.gelderlander.n(...)tten-naar-Arriva.ece | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 16:05 |
De Berlijn - trein heeft nieuwe/gerestaureerde wagons? Interieur is stukken verbeterd ![]() In ieder geval de wagon voor de fietsen [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2012 16:06:05 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 16:08 |
Ff naar Zwolle geweest net. Snert! ![]() Enneh, nog... ![]() En dan ![]() ![]() ![]() Mooi blauw is niet lelijk ![]() | |
Fiorano | vrijdag 9 november 2012 @ 16:14 |
Gisteren stond er een GTW met RheinGoldBahn oid op z'n displays | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 16:15 |
Ach ja, je kan er alles op zetten. Je zou zowat foto's van ongebruikelijke displays gaan verzamelen ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 16:20 |
Ik vind er echt geen reet aan, die GTW's... | |
LWD-Godius | vrijdag 9 november 2012 @ 16:21 |
Het zijn gewoon veredelde trams. | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 16:32 |
Het zijn zeer degelijke treinen, maar er zijn er nu wel veel in het land ![]() Ik vind het wel fijn materieel ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 16:35 |
Ik heb liever echte FLIRTS, i.p.v. het zwakzinnige kleine broertje ervan. | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 16:35 |
Ja, de FLIRT is ook een bazentrein. Een paar jaar geleden heeft er zelfs een SBB-FLIRT op de HSL gereden ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 9 november 2012 @ 16:41 |
Ik ook niet, maar bij mijn weten rijden ze wel altijd. Ook als het sneeuwt. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 16:44 |
ja, beetje heen en weer kachelen tussen Groningen en Roodeschool, kunst ![]() | |
Flodder450 | vrijdag 9 november 2012 @ 17:19 |
en Groningen <-> Delfzijl | |
greavy | vrijdag 9 november 2012 @ 17:32 |
Doordat HKX problemen heeft met rijtuigen (zijn teruggeleverd oid) rijden ze momenteel met TransRegio Desiro's tussen Hamburg en Keulen... | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 17:34 |
![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 9 november 2012 @ 17:35 |
Beter dat als niets! | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 17:35 |
Dat ben ik met je eens. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 17:55 |
Paar jaar geleden toen er zo veel problemen met de ICE's waren zijn ze ook vervangen met alles wat kon rijden, tot BR650 aan toe. Deze dingen inderdaad: ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 17:57 |
Een trein is beter dan geen trein, klopt. Net als dat er in Nederland wel eens Plan V of ICMm invalt als er ICE's uitvallen ![]() Helaas kan dat straks niet meer wanneer Zevenaar - Emmerich 25 kV is ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 17:59 |
Nou ben ik wel een beetje jaloers ![]() ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 9 november 2012 @ 18:09 |
Hey, dat is voor het eerst dat ik een koploper op de Hanzelijn zie! Mooi hoor. | |
Fiorano | vrijdag 9 november 2012 @ 18:10 |
Nee dat zijn die Protos dingen van Connexion, dat zijn echt net trams | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 18:23 |
Niet haten op de Protos. Die treinstellen zijn uniek in de wereld. Er zijn er sowieso nooit meer dan 6 van gebouwd. En 170 zitplaatsen in 2 bakken wil ik ook nog wel even geëvenaard zien worden ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 18:27 |
Leuke trip naar Zwolle Fles. En die blauwe GTW's, i love it. Verfrissend zeg ik. Had zelf vanmiddag een afspraak in Heerenveen en kon daarna nog even de Sandite-trein vastleggen met de mooie herfstbomen. ![]() De bomen kleuren steeds meer, het teken dat de bladeren nu toch snel van de bomen kunnen gaan vallen. Om gladde sporen zoveel als mogelijk te voorkomen, zet NSR nu een kleine maand verschillende treinen met een Sandite-installatie in. Op de tot het hoofdrailnet behorende trajecten Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden wordt dagelijks de combinatie van NSR 1774 en 1778 met daartussenin geklemd een Rgs met een Sandite-container ingezet. Deze installatie drapeert een substantie van zand en metaaldeeltjes op de rails, wat het doorslippen van treinen moet voorkomen: de rails worden namelijk stroever. Op vrijdag 9 november is het geheel als trein 88408 onderweg naar Zwolle als het hier het station van Heerenveen passeert. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 18:28 |
Mwoa, het was meer een soort vervelingsbestrijding ![]() | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 18:59 |
VIRM-4 komt op een bakgemiddelde van 206 zitplaatsen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 19:01 |
Nee. | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 19:03 |
Dat komt omdat die VIRMs onhandig zijn ingedeeld. Dat heeft de DB toch beter voor elkaar met hun Dosto's. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 19:06 |
En de SBB nog iets beter. | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 19:10 |
Haha. Bloos. Fail van mijn kant idd. Karige 96 plekken, zonder de klapstoeltjes dan. Ik ben wel in faalstand hier de afgelopen dagen. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 19:12 |
Gewoon optypen zonder na te denken he ![]() ![]() Maar het is je vergeven hoor ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 19:20 |
Een doorsnee tussenbak van een dubbeldeks treinstel bedoeld om met 250 km/h tussen Berlin en München te gaan rijden. (dat laatste is deze week weer actueel omdat de laatste spoorbrug in Thüringen op dat traject voor 250 km/h geschikt gemaakt geworden is ![]() | |
Fiorano | vrijdag 9 november 2012 @ 19:34 |
Ik zit er 3 dagen per week in... Moet zeggen sinds Connexion het Kippenlijntje rijd is het allemaal wel vooruit gegaan, stations worden hier een beetje aangepakt en de frequentie is fors opschroeft. Opzich is de Protos wel oke, maar al jaren speelt het zelfde filmpje zich op de grote schermen af etc. etc. En de ze zijn vrij krap als je met z'n 4e bij elkaar wilt zitten, een geen tafeltjes in de stoel voor je.... | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 19:36 |
ik heb er op mijn PC wel een paar staan. Zal wel diep moeten graven voordat ik ze vind ![]() Heb ze niet zelf gemaakt helaas | |
V2 | vrijdag 9 november 2012 @ 19:41 |
Zeg, waarom geen drie verdiepingen? Prutstreintje! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 19:55 |
Befehl ist Befehl, denk ik ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:01 |
@ Fles. Ik kom foto's tegen met de volgende teksten op de GTW:Er zijn er veel meer geweest, maar dit is wat ik zo ff snel gezien heb | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:02 |
Sorry geen dienst Koffiepauze ![]() Nog 30 nachtjes slapen! Heb ik ook al gezien ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:04 |
STADSKANAAL Hallo Gelderland Testrit | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:05 |
![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:06 |
hij ging er nog naar toe ook ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:08 |
Vast ![]() Zeg, zijn de zij-displays eigenlijk onafhankelijk van de kopdisplays in te stellen? Of is het overal hetzelfde? | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:09 |
bij mijn weten kun je de displays op de koppen, de zijdisplays en de displays in de trein alle drie tegelijk instellen, maar ook onafhankelijk van elkaar. | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:11 |
Die GTW met STADSKANAAL waar ik het over had ging destijds naar de open dagen van de STAR die toen samen werden gehouden met Race the Train. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:11 |
Oh ja. "GEEN REIZIGERSSTOP" heb ik ook ergens ![]() Ging over Boven -Hardinxveld. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:15 |
![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:15 |
ah filmpje gevonden vanuit de trein waar ik het net over had. Ging hier langzaam door Veendam terug naar Groningen | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:19 |
Oh dat Race the Train ja, daar moet ik me ook nogeens mee bemoeien ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:22 |
nog een fotofilmpje van diezelfde dag gevonden. Zie dat ik hierin ook nog voorkom ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:24 |
godverdomme zeg ![]() ![]() | |
Kentekenplaat | vrijdag 9 november 2012 @ 20:26 |
En vergeet deze niet: ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:31 |
het ging me niet om de kwaliteit van de foto's, maar om een indruk van die dag te geven ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:33 |
Go go, meer ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 9 november 2012 @ 20:41 |
Op de GTW's van Arriva naar mijn weten alleen afzonderlijk. Liep ik toen tegenaan met de "Ranomi Express" die we reden tijdens de huldiging is Sauwerd. Heb er toen lang mee lopen kloten. ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door GekkeHaan op 09-11-2012 20:47:33 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:41 |
![]() Had ze maar gewoon Miep Blok moeten heten, dan had het gepast. Misschien ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 november 2012 @ 20:50 |
"GRUNN CITY"![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:52 |
lekker hoerig leesbaar bordje. is dit hoe Groningen Europa Park (het lijken drie woorden ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 20:54 |
Neh dit is Watergraafsmeer toch? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:55 |
Amsterdam Science Park is ook drie woorden ![]() | |
GekkeHaan | vrijdag 9 november 2012 @ 20:56 |
Nee, dat ziet er iets anders uit. Het viel mij woensdag wel op dat op de perrons al wel Groningen Europapark staat. Volgens mij hadden ze ook een overschot aan die borden want er stonden aardig wat van die krengen. | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 20:56 |
nog een paar gevonden: http://www.flickr.com/photos/djgerrits/5751147658/in/photostream http://www.flickr.com/pho(...)et-72157624729403764 http://www.flickr.com/pho(...)et-72157624729403764 http://www.flickr.com/pho(...)et-72157624729403764 http://www.flickr.com/pho(...)et-72157624729403764 http://www.flickr.com/pho(...)et-72157624729403764 http://www.flickr.com/pho(...)arrivatrainsholland/ http://www.flickr.com/photos/spurt/2144519976/in/photostream een niet kloppende kan natuurlijk ook: http://www.flickr.com/photos/spurt/2516087161/in/photostream | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 20:57 |
Dat staat er sinds 2k7 al. Ik snap niet wat er raar aan is? | |
Cassius | vrijdag 9 november 2012 @ 20:58 |
Is er ook ergens een drgl van die Sandite 1700-combi? | |
GekkeHaan | vrijdag 9 november 2012 @ 21:00 |
Toen lagen de nieuwe perrons er nog niet? Die zijn ze nu druk aan het afbouwen zodat het voor 9 december klaar is voor de nieuwe DRGL. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:02 |
Oh, prima ![]() Bordjes van Hengelo Gezondheidspark en Almere Poort staan er ook al. En Dronten en Kampen Zuid. Alleen van Hoevelaken en Halfweg-Zwanenburg heb ik nog niks gehoord of gezien. | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 21:05 |
Maandag t/m zaterdag: 88401 05:41 Zwolle 07:09 Leeuwarden 88401 05:53 Zwolle 07:09 Leeuwarden 88402 07:14 Leeuwarden 08:03 Meppel 88403 08:10 Meppel 09:11 Groningen 88404 09:49 Groningen 11:23 Zwolle 88405 11:29 Zwolle 12:45 Groningen 88406 12:49 Groningen 13:52 Meppel 88407 14:09 Meppel 15:04 Leeuwarden 88408 15:19 Leeuwarden 16:32 Zwolle 88410 16:33 Zwolle 17:18 Amersfoort 88409 21:58 Amersfoort 22:41 Zwolle Zondag: 88401 07:03 Zwolle 08:19 Leeuwarden 88402 08:25 Leeuwarden 09:14 Meppel 88403 09:40 Meppel 10:41 Groningen 88404 11:19 Groningen 12:54 Zwolle 88405 12:59 Zwolle 14:36 Groningen 88406 14:49 Groningen 15:52 Meppel 88407 16:09 Meppel 17:03 Leeuwarden 88408 17:18 Leeuwarden 18:31 Zwolle 88410 18:33 Zwolle 19:17 Amersfoort 88409 21:58 Amersfoort 22:41 Zwolle | |
dennistd | vrijdag 9 november 2012 @ 21:05 |
http://www.spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=448 de 88401 t/m 88410 rijden over het algemeen met 1700-container-1700 | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:09 |
vrij beperkte inzet dan? ![]() | |
Cassius | vrijdag 9 november 2012 @ 21:12 |
Dank dennistd & Zug-Chef ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 21:12 |
Ik meen me te herinneren dat er ooit "Deutsche Bahn" op het display van zo'n GTW heeft gestaan, vlak nadat bekend werd dat DB Arriva wilde overnemen. edit: En dat klopt! ![]() Bron: Somda | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:14 |
Socios ligt nu echt hard klaar te komen he, dat snap je ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 21:16 |
Geef 'm eens ongelijk? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:16 |
Zeg me dat het niet zo is ![]() | |
dennistd | vrijdag 9 november 2012 @ 21:17 |
Heb je deze al fles?![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 21:18 |
Denk er maar niet over na ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:22 |
Nee. En Kampen zuid ook niet. EN nog wel meer niet. zal ik er een paar posten waarvan ik denk dat jij ze niet hebt? ![]() | |
dennistd | vrijdag 9 november 2012 @ 21:25 |
Dan kun je je hele verzameling bijna wel plaatsen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:26 |
Maar heb je die zelf geschoten? EN is het geen crop? Dan is het best een knappe plaat namelijk, ondanks de onderbelichting (zou ik ook gedaan hebben ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:30 |
Nja, dan zijn we toch gauw een topic of 20 verder ![]() | |
dennistd | vrijdag 9 november 2012 @ 21:35 |
Ik heb hem zelf geschoten vanmiddag ja, en is een niet bewerkte foto (nouja, heel iets lichter gemaakt dan en verkleind, maar niet geknipt) Heb je deze trouwens al? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:37 |
grrrr dat is dat lijntje naar Coevorden he. Grrr. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:39 |
Dan is het wachten tot er weer een ritje daarlangs gaat of een auto huren. Ik was juist wel trots op deze ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 9 november 2012 @ 21:40 |
Morgen ook maar ergens in de omgeving Goutum-Wirdum (Barrahûs) de Sandite-combi platen. Zit nu toch bij mijn pa in het Hoge Noorden. Verder: Vandaag naar Salzbergen (D) geweest voor de Ludi's (Ludmilla's) op de Emslandstrecke. Vanwege werkzaamheden bij Leer is aldaar maar één spoor beschikbaar, gewoon met 10kmh langs de werkzaamheden buffelen. In Duitsland mag het tenminste... Enkel goederenmeuk rijdt. E-tractie kan niet ingezet worden, dus worden er veelal Ludi's ingezet. ![]() MEG 232 313 mit VW-Werke zug Onderweg van Osnabruck Rangeerstation naar Emden Rangeerstation/VW-Werke. Vanwege de werkzaamheden rondom Leer rijdt op dit traject weer met diesels. ![]() DB 151 163 mit Habbiins und so DB 151 passeert Salzbergen onderweg richting Rheine ev ![]() HTRS 185 685 met Schwarzkollm ri. Amsterdam Westhaven Vandaag reed de Schwarzkollm weer richting Nederland, met hier als tractie de HTRS Süd 185 685, te Salzbergen ![]() DB 233 367 met VW-werke trein Hier passeert vlak na de MEG de 233 367 met een beladen autotrein naar Emden VW-Werke ![]() DB 232 668 met VW-Werke trein DB komt met weer een Ludmilla langs Salzbergen onderweg naar Osnabrück Rangierbahnhof, om daar een andere lok aan de trein te hangen. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 21:43 |
Netjes hoor greavy. Wel jammer dat de bieten nu van t laand zijn ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 9 november 2012 @ 21:59 |
Er stond maïs hoor Fles | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:01 |
Nou en. 0 x 3 = 0 x 6 geen bieten is geen mais ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 22:04 |
Ik ben weer de retour ![]() ![]() Hier nog wat gebeurd? In Frankrijk is het tegenwoorde mode om als een trein langer dan 2 minuten stilstaat en het is niet op een station om dan maar te voet verder te gaan op de rails ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:07 |
Duckie ![]() Hoi ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:28 |
Ik dacht trouwens dat het mode was om een treinstel gewoon rond lunchtijd een half uur stl te zetten in een weiland omdat de machinist dan lunchpauze had. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 22:29 |
Niet rondom parijs ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:31 |
Maar wel rondom Marseille ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 22:34 |
Niet richting ventimille ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:35 |
Maar wel richting Manosque-Gréoux-les-Bains ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 22:40 |
En wet je wat ik denk, iedere keer als ik hier terugkom na X tijd, wordt het altid wo een slowchatfestijn, ik vermoed dat de rest daar niet zo blij mee is::: | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 22:45 |
Ik vind het prima hoor, we zijn hier immers niet zo serieus als op Somda of OHIH ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 22:53 |
Mooi, dan kan ik ook wel vermelden dat ik 30 december met Fuck You Travels 1e klas Parijs- Dusseldorf ga doen (wan dat kan nu) En daar heb ik zin in ![]()
| |
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 22:53 |
Dat dus. Gezellie! | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 22:57 |
Boeiend of wij het 3-4 posts lang over manosque hebben. Er zijn zat andere lui waar we veel meer last van hebben ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:01 |
Leesvoer over het afschaffen van de papieren kaartjes: http://www.locov.nl/Image(...)en_tcm311-335606.pdf Als ik het zo lees dan komen houders van het voordeelurenabonnement er behoorlijk bekaaid af, terwijl de voorwaarden niet mogen veranderen ![]() Verder lijkt de dagkaart in gevaar te zijn, waardoor je geen maximumtarief meer hebt en dat Dag Vrij is natuurlijk een lachertje vergeleken bij de huidige dagkaart ... | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:02 |
old nooze | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:04 |
oh ja, dit is helemaal bagger:
| |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:06 |
ja 5 keer opstaptarief gaan betalen tussen Beesd en Heyendaal, nog voordat je de provincie uit bent ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:07 |
Ach ja, als NS reizigers de trein uit wil jagen en zo de netto bedrijfsresultaten naar beneden wil jagen moeten ze dat vooral lekker doen. Mocht NS 'belly up' gaan door deze stupide beslissingen dan zal DB of SNCF graag de treindienst hier komen uitvoeren, daar ben ik niet bang voor... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:07 |
Ik ben m kwijt? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:08 |
| |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:08 |
het probleem van het dubbele opstaptarief wordt wel opgelost, maar in ruil daarvoor worden alle eindjes aan elkaar geknoopt in plaats van het degressieve tarief dat nu geldt | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:10 |
Ik vat m,dus dab zou het zomaar kunnen zijn dat omreizen goedkoper word? Fles heeft vast wel een voorbeeld... | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:11 |
1. Beesd IN (Arriva) 2. Geldermalsen UIT (Arriva) 3. Geldermalsen IN (NS) 4. Tiel UIT (NS) 5. Tiel IN (Syntus) 6. Elst UIT (Syntus) 7. Elst IN (NS) 8. Nijmegen UIT (NS) 9. Nijmgen IN (Veolia) 10. Heyendaal UIT (Veolia) Alles zonder de provincie Gelderland te verlaten ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 23:13 |
Lang leve de OV jaarkaart. En dan de echte he, niet die SOV-versie. Maar het is wel een geklooi zeg, met dat opstaptarief. Vraag me dan wel af, leuk bedacht die reis met 5x opstaptarief. Maar wie gaat die reis maken ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:13 |
nee, want als je alle eindjes bij elkaar optelt dan ben je alsnog veel duurder uit dan nu | |
b2py | vrijdag 9 november 2012 @ 23:13 |
Zeg duckie, waarom rijdt die rer b zo weinig 's avonds laat van Disney terug naar de stad.. ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:15 |
Ieder kwartier naar Parijs... maar van Parijs naar Chessy ieder half uur.. dat valt toch mee? (Ze rijden om het kwartier naar Torcy, en dan rijden er 2 pr uur leeg door naar chessy om daar weer een kwartiersdienst te maken, nooit goed begrepen ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:15 |
Even opgezocht: Beesd - Heyendaal met 1 papieren kaartje vol tarief 2e klas, aldus NS.nl: ¤ 12,10 enkele reis Volgens 9292 zijn dit de prijzen van de losse stukjes, eveneens uitgaand van vol tarief: Beesd - Geldermalsen: ¤ 1,98 Geldermalsen - Tiel: ¤ 2,70 Tiel - Elst: ¤ 6,21 Elst - Nijmegen: ¤ 2,10 Nijmegen - Nijmegen Heyendaal: ¤ 1,25 Totaal: ¤ 14,24 Prijsstijging: 17,7%. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:16 |
maar als je van beesd naar heyendaal gaat, is dat dan ook echt de kortste route? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:16 |
het kan in 8 bliepjes door Beesd - Geldermalsen - Den Bosch - Nijmegen - Heyendaal etc | |
Zug-Chef | vrijdag 9 november 2012 @ 23:17 |
Misschien past het niet als men als dienstrit doorgaat naar Chessy. Dan moet men onderweg dus stoppen en is men te laat in Chessy om de terugkerende rit op te pakken en dus kost het een extra voertuig? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:17 |
DAT is op zeker de kortste route ja ![]() Via Den Bosch is 2 bliepjes minder en misschien wel sneller, maar niet korter ![]() | |
b2py | vrijdag 9 november 2012 @ 23:17 |
ding was overvol toen ik daar wegging rond half 11.. :p | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:18 |
Spot Dennis hier: http://hanzelijn-hattem.nl/foto/549 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:18 |
Boh ik spot Dennis wel vaker ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:19 |
Goed punt over de route! De Reisplanner adviseert de reis via 's-Hertogenbosch te doen. Dus bij deze: Beesd - Geldermalsen: ¤ 1,98 Geldermalsen - Nijmegen: ¤ 10,70 Nijmegen - Nijmegen Heyendaal: ¤ 1,25 Totaal: ¤ 13,93 Prijsstijging: 15,1% | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:19 |
Die snap ik, maar RER stop niet per definitie overal hoor, in de spits sla je gerust 2 stations over op bepaalde ritten, dus als je communiceert dat ie niet op Val d'Europe en Bussy st. Georges stopt wat dus gewoon in de standaard tuffy afroep zit is er niks aan de hand, en daarom snap ik het dus niet... | |
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 23:21 |
Dat is dus een ontduiking van de door de Kamer geeiste oplossing voor het dubbel opstaptarief. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:21 |
tsja, maar leg aan een NS-conducteur maar eens uit dat je bij Arriva ingecheckt bent en bij Veolia gaat uitchecken EN dat dat mag omdat dat de kortste route is. Ongeacht of je de 8-zetter of de 10-zetter neemt. Good luck ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:23 |
Wat ik dus eigenlijk in de vorige post veel korter kan zeggen: In de spits rijden de RER lang niet altijd omnibus, dus ik wie niet in waarom, dat savonds opeens wel moet... | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:24 |
klopt. Zodra je van vervoerder moet wisselen wordt het reizen gewoon tussen de 10 en 20% duurder dan nu. Denk dat je er werk van moet maken ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:26 |
Ik weet niet of er binnenkort nog lui deze kant op komen, laar er zijn regelmatig open dagen voor de bouwwerven van 3 tramtrains die binnenkort opengaan... Deelname is 5 euro Agenda:http://www.ratp.fr/fr/ratp/r_54601/visites-guidees/ en ohja, in een busremise kijken gaat ook ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:28 |
Ik wil in december nog een keer een weekend naar Berlin. Hoe zijn jouw verbindingen Duck? Like vrijdag weg en zondagmiddag weer terug. Ik kan elke 2 uur weg en ben in 5 uur in Berlin, weet niet hoe jij zit? Ik heb iig al een goed overnacht adres. | |
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 23:29 |
Moet jij eens raden waar we dit weekend mee bezig zijn... ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:31 |
neem je de dagkaarten ook gelijk mee? Want in hetzelfde document lees ik dat zelfs het flutproduct Dag Vrij onder druk staat | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:31 |
December is voor mij te krap... gewilde vrij krijg periode hier op de zaak, want iedereen wil naar wn vaderland terug natuurlijk...sorry, maar ergens in 2013? | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:32 |
Ook raar: het overgangsproduct 2-1 zal straks alleen nog maar mogelijk zijn voor een hele rit, of, als je een abonnement hebt, voor een dag. Je kan dus niet meer kiezen om op een reis Utrecht - Breda alleen het stuk Utrecht - Den Bosch in de 1e klas af te leggen zonder dat dit je (nog) meer geld gaat kosten. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:32 |
Kee, als de maand maar niet met een A begint ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:33 |
Je mag blij zijn dat je vervoerd wordt. Flexibiliteit is ZOOO 1911. Oprotte. | |
James1988 | vrijdag 9 november 2012 @ 23:34 |
"Klanten? Oh, je bedoelde self-loading cargo?" | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:34 |
![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:34 |
want? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:34 |
De Reiziger met een hoofdletter S ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:35 |
April ga ik al naar Polen met iemand en Augustus ga ik al naar Tsjernobyl met iemand anders. | |
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 23:36 |
![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:37 |
Nee, met een hoofdletter ¤ | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:38 |
Чернобыль Of При́пять ? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:38 |
Чернобыль ![]() При́пять is a little bit off limits ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 9 november 2012 @ 23:40 |
Wel naar Чернобыль en je gaat niet naar При́пять, blijf dan thuis op de bank zitten en trek een pintje open ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:44 |
we zen wel hoe ver we komen. При́пять zou wel een soort holy grail zijn ja. Dat moet in de bordjesschieterswereld minimaal net zo vet zijn als Narvik. Maar eens even vragen aan de grootste bordjesbaas die er bestaat. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:46 |
Ja klopt, dat is minimaal net zo vet ![]() Tof dat ik zo snel antwoord had trouwens ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 november 2012 @ 23:47 |
je moet je ondertitel aanpassen, Fles, want anderen kunnen nu niet zien dat je de bordjesbaas bent ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 november 2012 @ 23:52 |
mensen die dat moeten weten, weten het. Anderen, tsja ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 00:01 |
Vraagje: kent Frankrijk eigenlijk dagkaarten of Schönes-Wochenende-Tickets? Op SNCF.com en Voyages-SNCF.com kan ik wel allerlei informatie vinden over abonnementen, getrouwheidsprogramma's en tariefvoorwaarden voor TGVs, maar ik kan verrassend weinig vinden over een gewoon papieren (dag)kaartje. ![]() Ik ben vooral benieuwd naar Nord-Pas-de-Calais (Lille). Ik heb deze pagina gevonden, maar ik word er nog niet echt wijs uit ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 00:01 |
Moet je bij Darkwing zijn ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 00:12 |
dit lijkt het er het meeste op wat je zoekt http://www.ter-sncf.com/R(...)iste&ctcr=VL1&mode=1 Iedere TER regio mag zijn eigen produkten verzinnen al dan niet met financiele ondersteuning van de provincie/regio... ik ga waarschijnlijk een soort voordeelurenkaart voor TER centre aanschaffen, redelijk dichtbij , en het komende jaar weer wat te ontdekken | |
HeavenSmiles | zaterdag 10 november 2012 @ 00:12 |
Dit volg ik even niet. Het dubbel opstaptarief wordt afgeschaft, maar de prijs zal toch stijgen als ware er een dubbel opstaptarief? ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 00:15 |
Dankjewel. ![]() Maar als ik het goed begrijp (met behulp van Google Translate) is deze kaart bedoeld voor het grensverkeer met België, en zou ik er dus bijvoorbeeld niet mee naar Calais mogen? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 00:21 |
moment ik duik er ff nog in | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 00:27 |
Dit is het op het moment james, soort eurregiokaartje, ik verwacht dat somers het aanbod wat beter is, maar het aanbod wisselt meestal per half jaar... | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 00:28 |
Okay, thanks. Grappig dat het aanbod wisselt, dat wist ik niet. ![]() Dan denk ik dat ik een paar maanden wacht met dat reisje. Met wat mooier weer is het uitzicht ook leuker denk ik. | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 00:28 |
zo ongeveer ja | |
HeavenSmiles | zaterdag 10 november 2012 @ 00:30 |
Behalve als de kilometerbeprijzing bij de regionale spoorvervoerders lager is natuurlijk, maar volgens mij valt dat tegen. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 00:43 |
2012. Even jaartal. Dus oud en nieuw MOET met vrienden in het buitenland gevierd. EN jawel hoor, het lukt hem weer ![]() Geen bruut verre oostblok-avonturen deze keer, maar wel mooi een idyllisch hotelletje in het Sauerland ![]() Dun Fles heeft het WEER voor mekaar hoor ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 00:46 |
als ze eigen tarieven mogen voeren dan ben je op de eerste kilometers goedkoper uit, maar daarna flink duurder omdat ze dan kilometerprijzen gaan rekenen ipv het degressieve tarief dat de NS hanteert | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 00:49 |
Netjes, netjes. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je met de trein gaat, en dan dus de Dortmund-Sauerland-Express neemt? Leuke rit is dat, mooie uitzichten ![]() Waar ergens in het Sauerland zit je? | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 00:53 |
Bestwig rondom die koers. Kan ik mooi het pas nieuw geopende Brilon Stadt binnenvegen alsmede de hele hoek Erndtebrücke - Bad berleburg - bad Laasphe al die rotzooi troep ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 00:57 |
Oeh, leuk! Bestwig kwam ik begin dit jaar nog langs... ik had toen een mooie rit met een beetje zon. Eenmaal aangekomen bij mijn eindbestemming (Willingen) lag er sneeuw ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 00:59 |
Nog ff en ik ga klassementen bijhouden van "welk station is het dichtsbijzijnde bordje te vinden wat ik nog niet heb" ![]() Op dit moment denk denk ik dat die eer naar Bad Oeynhausen Süd gaat. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 01:00 |
heb je Willingen Stryck ook? ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 01:00 |
Dat is echt de meest kansloze grafplaats die ik ooit ben tegengekomen. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 01:01 |
Welkom in Helmond, Hilversum, Heerlen, Heemskerk, Heerhugowaard of enig ander NL statio mt een H ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 01:01 |
Bad Oeynhousen is een stinkende kutstad die vol staat met auto's en stoplichten, en alles ziet er oud en vies uit ![]() Ik kwam er met de auto doorheen | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 01:03 |
ja, er zit daar een gat in de snelweg, waardoor je NOG STEEDS daar dwars door de stad moet. Ongelofelijk maar Bardi ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 01:04 |
Helaas niet, ik had het toen een beetje te druk met andere activiteiten - een bedrijfsuitje. Ik was tevens de enige die op het idee kwam om met de trein naar Willingen te gaan, de rest ging met de auto of de bussen die mijn werkgever vanaf Almere had laten rijden. En ik zat daar lekker chill in de 1e klasse ICE ![]() Volgens mij zijn ze daar wel bezig met het aanleggen van één of andere omleidingsroute ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 01:07 |
tijdelijk perronnetje daar neergezet voor de WK bobben/rodelen/skeleton. ![]() is nu hopelijk weg ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 01:12 |
![]() Ten oosten van station Willingen is er een mooie brug waar soms iets overheen gaat: ![]() foto ![]() foto | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 02:21 |
Biertjes win tijd ![]() Hoeveel bordjes heeft Fles totaal gescoord per einde jaar 2012? Dichtste bij krijgt een sixpackje bier naar keuze ![]() Scheidsrechter is James1988 al weet hij dat zelf nog niet ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 07:41 |
Hey wat leuk, ik zit ook met oud en nieuw in Sauerland.... Wat toevallig toch ![]() | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 08:37 |
klaar in 2022 ofzo.. klerezooi daar. Je kan beter via Düsseldorf omrijden ofzo.. | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 09:02 |
Door uitloop van werkzaamheden rijden er voorlopig geen treinen rondom Woerden, snelbussen Utrecht CS<->Goverwelle en stopbussen op de stoptreintrajecten Goverwelle<->Utrecht en Goverwelle<->Breukelen en Woerden<->Alphen a/d Rijn. Prognose is vooralsnog onbekend. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 10:07 |
Godverdegodver, zat net startklaar voor Rotterdam. Laat nog maar ff. ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 10:08 |
Stelletje fokking hoerenteringklereleiers: er rijdt nog precies één stoptreintje. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 10:11 |
Veel succes. Ik heb de pest in: heb het idee dat de vervoerders totaal niet te vertrouwen zijn. Geeft me een unheimisch gevoel. | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 10:15 |
Verkeerde been uit bed gestapt duuf? :p | |
dennistd | zaterdag 10 november 2012 @ 10:23 |
Ik drink geen bier ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 10:24 |
Ik hàd een planning voor vandaag, en die is door gekut met treinen verneukt. Dus het leek goed te gaan, maar helaas. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 10 november 2012 @ 10:27 |
nu het langs schiphol gaat, ga ik juist eerder op stap. ![]() | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 10:33 |
Uitloop is een stille hoop dat het morgenochtend weer rijdt, als alles meezit. | |
remcoP | zaterdag 10 november 2012 @ 10:56 |
Iets eerder gelukkig.
![]() | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 11:10 |
Wat was u van plan te doen behalve opening reizigerstunnel? | |
V2 | zaterdag 10 november 2012 @ 11:17 |
Je zou denken dat dat met het toepassen van voldoende smeermiddel in de vorm van harde euros en kwaliteitswodka toch te regelen zou moeten zijn in zo'n soort land? | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 11:31 |
Vast wel ![]() ![]() Hee wat grappig ![]() ![]() | |
V2 | zaterdag 10 november 2012 @ 11:32 |
Tof. Ben benieuwd! Ik kan het hoe dan ook aanbevelen, bordje of niet, want het is écht bizar om daar rond te lopen! | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 11:35 |
Vet cool, nieuw project voor school gekregen. Herontwerpen station Driebergen-Zeist inclusief de omliggende wegen en busstation ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 11:36 |
Ze weten het zelf niet meer? ![]() | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 11:38 |
Tuurlijk wel grappenmaker ;P, gewoon schoolopdracht ![]() | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 11:51 |
Beperkingen rond Woerden zijn voorbij ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 10 november 2012 @ 11:52 |
Dat is hetzelfde project als twee jaar terug. Het jaar daarvoor waren ze bezig met station Amsterdam Zeeburg. (Die is gelukkig exit) | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 11:59 |
En ook als vorig jaar ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 10 november 2012 @ 12:11 |
Een tip: Bekijk de eisen niet als eisen maar probeer uit te vinden wat eisen en wat wensen zijn. Dat kan wat ruimte schelen bij het ontwerpen... | |
HeavenSmiles | zaterdag 10 november 2012 @ 13:25 |
Er is een petitie gestart om meer druk te zetten achter de mogelijke toekomstige heropening van de spoorlijn Weert - Hamont (- Antwerpen) voor persoonsvervoer. Vinden jullie vast ook wel: https://petities.nl/petitie/treinweertbelgie Heb 'm zelf meteen getekend ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 13:41 |
Ze zitten wel heel hard omhoog daar he. Als een Engels treinstel hun idee is van "railvoertuig" dan hebben ze al een hele tijd geen trein meer gezien ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 14:13 |
Maar ik heb hem ook getekend ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 14:43 |
De algemene ontwikkelingen in Rotterdam centrum bekijken. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 14:48 |
Iemand nog een idee voor een inspectierondje in ile de france voor een avondje? | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 14:48 |
Lopen er nog genoeg niggahz in de hood in roffa? ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 14:50 |
Ging wel, veel nieuwbouw, leuk! Ik was niet op Zuid hè! | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 14:51 |
Ze zijn daar machtig mooi aan het bouwen. Hoe is die tunnel? Breed en overzichtelijk? ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 14:53 |
Er staan nog iets te veel noodtrappen in (zo lang de andere tunnel nog niet is teruggebouwd). Maar verder lijkt ie erg op de westtunnel van Amsterdam Centraal: veel winkels. De opgangen zijn mooi gemaakt. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 14:55 |
heb je foto's gemaakt duuf? Waren er festiviteiten? En bitterballen en zo? ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 14:57 |
Nee, weinig festiviteiten, alleen ballonnen en de Broodzaak deelde e.e.a. uit (broodjes). Wel was de HiSpeed lounge nu toegankelijk voor paupers zoals ik. Toen ik aankwam liep wethouder Baljeu net weg, misschien had het daarmee te maken. In elk geval een slagroomsoes en een glaasje bubbels gescoord, mooie lounge. Ook voor gewone 1e klas reizigers naar ik begrepen heb. En ja: foto's gemaakt natuurlijk. | |
bork | zaterdag 10 november 2012 @ 14:59 |
Gebeurt niet, gaat ten koste van de hsl. Om dezelfde reden is het belsenlijntje nooit van de grond gekomen. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 15:10 |
![]() Wie serieus zo denkt is echt GOED ziek in z'n hoofd. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 15:36 |
Hier de foto's!![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 15:38 |
Oh wauw het gaat echt mooi worden ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 15:39 |
Ja, beter dan ik had verwacht! | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 15:39 |
Ziet er moeilijk gaaf uit! | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 15:46 |
Ziet er mooi uit Duvel. Gaaf project, alleen ik vind wel dat de trams er wat karig van af komen | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 10 november 2012 @ 15:50 |
Is het al bijna klaar? | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 15:55 |
Mei 2013 is oplevering ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 15:55 |
De trams blijven wel zoals nu, dus vier sporen naast het CS, aan de andere kant staan de bussen. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 16:01 |
Das ook ruk | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 16:04 |
Mwah, valt wel mee vind ik. | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 16:15 |
Nou ja als je van tram op bus moet overstappen lijkt het me best kut. Maar misschien doet bijna niemand dat of zo ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 16:23 |
Niet zo heel veel denk ik. | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 16:35 |
In Amsterdam is het toch ook nog wel een eindje lopen volgens mij. Zeker als je achter het station aan komt en dan de tram moet pakken naar het centrum.. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 16:47 |
En als je pech hebt moet je je bus nemen naast de Nicolaaskerk of zo, dat is echt een eind lopen. | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 17:39 |
Vandaag even langs de "stations" Marrum, Vrouwbuurtstermolen, Blija en Hijum geweest. De eerste twee stations verkeren in prachtige staat, waarbij Marrum er echt de uitblinker is. Volgende week oid eens de andere stations bezoeken. Foto's volgen morgenavond wel. Marrum, Vrouwbuurtstermolen en Blija hebben ook nog de stationsnaam op het gebouw. Hebbie die al Fles? | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 17:50 |
Nee. Kun je er een beetje komen met de bus? | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 17:53 |
Bagger in het kwadraat. Stukken lopen heb je erg vaak en vast ook uursdiensten. Er zijn vast nog een aantal stationsgebouwen in het Noorden met die stationsnamen. Als ik ze allemaal bezocht heb, weet ik hoe&wat. Dan maak ik wel even een lijstje ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 17:56 |
Marrum, Blija en Hijum is 2 tot 4x per uur een bus, waarbij je uiteraard nog wel stukken moet lopen naar de stations. Vrouwbuurstermolen is max 2x per uur een bus | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 17:56 |
Ja lekker, dat kan je ook allemaal op Stationsweb vinden ![]() Laten we er dan minstens samen langs gaan of zo. | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 18:00 |
autootje roggelen is het beste als je alles aan wilt doen. Anders kom je op een dag niet ver | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 18:01 |
Ja, oké, dat is zo. Ik zit hier volgende week weer (moeder gaat naar familie), en wil ik even diverse stations af. Bussen kan wel, als je van lopen houdt. Ik kom vaak hier in Friesland, is altijd iets te regelen als je wilt... Heb nu m'n eigen autootje. @PSM; Ik wist niet dat Vrouwbuurtstermolen nog een bus had... Marrum, Blija en Hijum hebbie zeker de bussen van- en naar Dokkum / Holwerd? Dacht max. 2x/u. | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 18:02 |
Hangt van de richting en het tijdstip af. Je hebt de 54 die regelmatig 2x/uur gaat en ook de 60 die regelmatig 2x/uur rijdt | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 18:13 |
zou mooi zijn als het lukt. Ik vraag me af waar ze die trein willen laten keren. Zou een zakspoor een optie zijn? | |
b2py | zaterdag 10 november 2012 @ 18:18 |
Echt die gehuchten die jullie noemen, dat daar ooit een trein gereden heeft ![]() | |
bork | zaterdag 10 november 2012 @ 18:22 |
Nee hoor standaard procedures bij NS en NMBS en desbetreffende voorgangers, lees maar: http://www.historietilburg.nl/thr/thr1.Slegers.htm Belangrijkste gedeelte Aanvankelijk reden er per dag drie treinen heen en terug. Een aanzienlijke groei van het verkeer werd verwacht nadat een aantal aansluitingen gerealiseerd zou zijn. Voorlopig kon je vanuit Tilburg enkel naar Breda of Boxtel. Al vlug werden er plannen gemaakt voor een aansluiting naar 's-Hertogenbosch. Van daaruit zou je dan verder kunnen naar Utrecht of Nijmegen. Deze geplande aansluitingen lieten echter nog lang, namelijk tot 1882 op zich wachten. Te lang zou achteraf blijken. Nog voordat in Tilburg de broodnodige aansluitingen gerealiseerd waren, kreeg men af te rekenen met problemen in Turnhout. De doorgaande treinen naar Aarschot werden in 1875 opgeheven. Het afgelasten van deze treinen en het invoeren van slechte verbindingen was het werk van de 'Société d'Anvers à Rotterdam'. Deze maatschappij had er alle belang bij zoveel mogelijk verkeer met Nederland af te leiden naar de lijn Antwerpen-Roosendaal-Rotterdam. Het gerucht deed namelijk de ronde dat deze lijn zou overgenomen worden door de Belgische, respectievelijk de Nederlandse Staat. De overnameprijs zou berekend worden op de netto-opbrengsten ervan. De handelwijze van deze maatschappij was er dus op gericht de verkoopprijs zo hoog mogelijk te krijgen. Door de doorgaande treinen naar het traject Turnhout-Tilburg verbod op te leggen over Herentals-Turnhout te rijden, de schakel die Turnhout-Tilburg aan het Belgische spoorwegnet verbond, werd het verkeer hier sterk bemoeilijkt en een groot deel ervan afgeleid naar de lijn Antwerpen-Roosendaal. Beterschap leek in zicht vanaf 1882 toen de Belgische Staat Lier-Turnhout overnam. Al vlug bleek dit ijdele hoop. De Belgische overheid liet de treinen van de G.C.B. vrij rijden tussen Herentals en Lier wat de lijn naar Monchen-Gladbach betrof, maar niet over het traject van Herentals naar Turnhout van waaruit men naar Tilburg kon. De Staat gedroeg zich als een maatschappij die zoveel mogelijk verkeer naar zijn eigen lijnen probeerde af te leiden. Bovendien werd Antwerpen door zijn vervoerspolitiek bevoordeeld. In 1884 uitte de G.C.B. de wens toe te mogen treden tot het internationaal tarief. Mits een vergoeding moest de G.C.B. de concurrentie op bepaalde lijnen, waaronder Turnhout-Tilburg, ten voordele van de staatslijnen verminderen. Nogmaals werd het 'Bels lijntje' dus benadeeld. Mocht je willen weten hoe het traject liep Bels lijntje [ Bericht 29% gewijzigd door bork op 10-11-2012 18:28:26 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 10 november 2012 @ 18:43 |
dat slaat toch nergens op. Een verbinding bij Weert niet aanleggen "want er rijdt bij Roosendaal al een trein de grens over en dan moet je die maar pakken" ![]() | |
HeavenSmiles | zaterdag 10 november 2012 @ 18:51 |
Weert is echt een ander geval dan Tilburg inderdaad. Ik denk dat de Fyra weinig reizigers misloopt met de heringebruikname van die spoorlijn: op dit moment gaan mensen gewoon naar Neerpelt en stappen daar op de trein. Doortrekken is natuurlijk beter, ik denk dat mensen in die regio dan ook vaker per trein België in gaan dan nu (wat ze echt niet via Roosendaal of met Fyra gaan doen, want dan moeten ze helemaal omreizen). | |
Peterselieman | zaterdag 10 november 2012 @ 18:58 |
precies en waarschijnlijk zullen de kosten voor het heropenen van het lijntje voor reizigersvervoer wel meevallen. | |
greavy | zaterdag 10 november 2012 @ 19:29 |
laatmaar, achterhaald [ Bericht 69% gewijzigd door greavy op 10-11-2012 19:38:14 ] | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 19:56 |
Er was toch ook iets van een trein langs de efteling vroeger? toen de efteling er nog niet was | |
bork | zaterdag 10 november 2012 @ 20:22 |
We zullen zien. | |
JDude | zaterdag 10 november 2012 @ 20:22 |
Halvezolenlijn? Ligt een paar km ten noorden van de Efteling. Wel zo ongeveer over het erf van het wijlen Land van Ooit. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 21:23 |
Toch vraag ik me af of al die mooie grensoverschrijdende initiatieven echt gaan werken. De grenslandexpress is volgens mij ook niet echt een denderend succes? | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 november 2012 @ 21:24 |
Maar dat is toch ook echt een van niks naar nergens express? | |
James1988 | zaterdag 10 november 2012 @ 21:25 |
De GrenslandExpress rijdt dan ook in een wat minder drukbevolkte regio en doet ook niet de meest gunstige stations aan. Zou de trein op wat langere afstanden rijden (bijvoorbeeld Zutphen - Osnabrück) dan zouden er waarschijnlijk al meer reizigers in geïnteresseerd zijn. | |
Duvel | zaterdag 10 november 2012 @ 21:25 |
Al die lijntjes zijn toch niks naar nergens? Heerlen - Herzogenrath? Enschede - Gronau? Nieuwerschans - Leer? |