abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 23:04:45 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119001117

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, die ook.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_119001136
Ging het maar zo snel als de formule 1! ^O^
pi_119001157
Ja man. Gewoon lekker met 300+ Km/h op een haakse bocht afstormen van de belastingcenten van die Spuugconcert2012 of zo *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 november 2012 @ 23:07:21 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119001221
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Zit dat niet al in de SLT's en de laatste serie IRM's?
Ja, al het VIRM, SLT en volgens mij SGMm kan recupereren. Alleen is het initiatief van NS een beetje laat. Verschillende stadsvervoerbedrijven zijn hier al een hele tijd mee bezig: http://www.tickettokyoto.eu/.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 23:07:22 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119001222
Overigens opvallend: dit weekend rijdt volgens de NS Reisplanner de Grenslandexpress niet. Syntus.nl en Grenslandexpress.nl weten alleen van niks, en ook bij de werkzaamheden staat niks op de site van de NS.. Als je zo met een trein om gaat is het niet zo gek dat er weinig reizigers komen (kijk ook eens naar de actualiteit van grenslandexpres.nl :N)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_119001249
Als ik nu in de trein zit is het langste stuk wat zonder stoppen gaat nog geen 12 minuten.. En het stuk Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Amstel 20 minuten! Dat is gewoon 1/3 van mijn reistijd.. ;(
  donderdag 8 november 2012 @ 23:08:57 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119001283
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 8 november 2012 @ 23:09:55 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119001313
Ik vind de naam van deze man erger:
quote:
Jeroen Fukken van het ministerie
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 8 november 2012 @ 23:10:35 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119001335
Schaamnaam 2012?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119001419
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:10 schreef Duvel het volgende:
Schaamnaam 2012?
die man heet al een tijdje zo denk ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 23:14:06 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_119001462
Schaamnaam 2012 is een item bij de Coen en Sander Show op 3FM :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 8 november 2012 @ 23:22:16 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119001782
quote:
4s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:09 schreef dennistd het volgende:
Ik vind de naam van deze man erger:

[..]

Zo heet die man gewoon, kan hij ook niks aan doen :+
  donderdag 8 november 2012 @ 23:23:06 #13
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119001817
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, al het VIRM, SLT en volgens mij SGMm kan recupereren. Alleen is het initiatief van NS een beetje laat. Verschillende stadsvervoerbedrijven zijn hier al een hele tijd mee bezig: http://www.tickettokyoto.eu/.
Volgens mij heeft SGMm wel een ED-rem maar kan het niet recupereren. Wat dat betreft is het hetzelfde als een loc 1700. Een mDDM kan bij mijn weten wel recuperen.
pi_119002005
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:14 schreef Guppyfriend het volgende:
Schaamnaam 2012 is een item bij de Coen en Sander Show op 3FM :Y
En nu?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 23:30:35 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_119002064
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nu?
Nu wachten wie er dit jaar wint en de opvolger van Stanley Messi, Con Domen en Fokje Modder wordt :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_119002163
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:30 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Nu wachten wie er dit jaar wint en de opvolger van Stanley Messi, Con Domen en Fokje Modder wordt :Y
Ik WIST dat het iets maatschappelijk onmisbaars was :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 8 november 2012 @ 23:51:37 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_119002758
quote:
10s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik WIST dat het iets maatschappelijk onmisbaars was :')
Verrijking van je leven, wat ik je brom! :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 8 november 2012 @ 23:57:03 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119002928
Erfurt is wel nice maar het ziet er naar uit dat Saalfeld handiger is, aan de prijzen te zien is er ter plekke niet veel te doen :z wel een brauhaus *O* . En ik hoef pas om 8.32 te vertrekken (7.15 reistijd).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 november 2012 @ 00:34:31 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119003824
Zo ontspoort een cargo dus

Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 9 november 2012 @ 07:55:18 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119005561
Rover klaagt bij NMa over 'monopolist' NS

RIJSWIJK - Reizigersvereniging Rover beschuldigt de Nederlandse Spoorwegen van kunstmatige prijsopdrijving op het traject Rotterdam-Antwerpen.

"We hebben daarover een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa)", meldde een woordvoerder vrijdag.

Vanaf volgende maand worden reizigers naar België gedwongen om gebruik te maken van de Fyra. Door de tarieven voor deze reis fors te verhogen en geen abonnementen meer te bieden, maakt NS volgens Rover misbruik van zijn monopoliepositie.

''Reizigers betalen dan zo'n 30 procent meer en in sommige gevallen kost de treinreis straks het dubbele van wat mensen nu betalen'', aldus de woordvoerder.

Bron: nu.nl
pi_119005597
Deed mvbov dat ook al niet? Goed bezig iig.
  vrijdag 9 november 2012 @ 08:02:31 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119005621
Ja, MVBOV heeft vorige maand aan de bel getrokken. Bijval van ROVER lijkt mij alleen maar goed.
  vrijdag 9 november 2012 @ 08:28:42 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119005890
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Volgens mij heeft SGMm wel een ED-rem maar kan het niet recupereren. Wat dat betreft is het hetzelfde als een loc 1700. Een mDDM kan bij mijn weten wel recuperen.
Oh ja, mDDM was ik ff vergeten. Volgens deze presentatie van Lloyd's kan SGMm recupereren (iig de drietjes, maar ik dacht dat de tweetjes ook een nieuwe tractie-installatie hadden gekregen inmiddels). Sowieso een leuke presentatie.

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/10382657
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 november 2012 @ 09:13:56 #24
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119006461
Recupereren is al jaren mogelijk, het probleem zit 'm in het terugleveren aan de bovenleiding en de distributie van het opgewekte vermogen. Het eerste probleem is een installatie die de wisselspanning omzet in 1800VDC om zo terug te kunnen leveren aan de bovenleiding. Het tweede probleem, en dat is groter, is het aanpassen van de onderstations om teruggeleverd vermogen uit hun sectie terug te leveren aan het distributienetwerk. In veel andere landen met een hogere bovenleidingsspanning is dat niet zo'n probleem, aangezien er in één sectie bijna altijd wel meerdere treinen aan het rijden zijn, maar door de lagere spanning zijn de Nederlandse bovenleidingssecties vrij klein. De kans is dus aanzienlijk dat er, als er een trein afremt in een sectie, geen enkele andere trein aanwezig is. Gerecupereerd vermogen kan dan niet worden afgestaan aan de bovenleiding, want er is niks aanwezig om het vermogen op te nemen. Daarom wordt het nu helaas vaak toch opgestookt als warmte in een bank vermogensweerstanden...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 november 2012 @ 09:45:49 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119007102
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 november 2012 09:13 schreef V2 het volgende:
Recupereren is al jaren mogelijk, het probleem zit 'm in het terugleveren aan de bovenleiding en de distributie van het opgewekte vermogen. Het eerste probleem is een installatie die de wisselspanning omzet in 1800VDC om zo terug te kunnen leveren aan de bovenleiding. Het tweede probleem, en dat is groter, is het aanpassen van de onderstations om teruggeleverd vermogen uit hun sectie terug te leveren aan het distributienetwerk. In veel andere landen met een hogere bovenleidingsspanning is dat niet zo'n probleem, aangezien er in één sectie bijna altijd wel meerdere treinen aan het rijden zijn, maar door de lagere spanning zijn de Nederlandse bovenleidingssecties vrij klein. De kans is dus aanzienlijk dat er, als er een trein afremt in een sectie, geen enkele andere trein aanwezig is. Gerecupereerd vermogen kan dan niet worden afgestaan aan de bovenleiding, want er is niks aanwezig om het vermogen op te nemen. Daarom wordt het nu helaas vaak toch opgestookt als warmte in een bank vermogensweerstanden...
Fundamenteel: alle 1500V-bovenleiding in Nederland is met elkaar doorverbonden. Een recuperende trein in Utrecht kan dus in theorie energie leveren aan een trein in Amsterdam. Daarbij is het gelijkspanning. Een gelijkrichter werkt één kant op: van wissel- naar gelijkspanning. De hogere spanningen om ons heen (15kV, 25kV) worden alleen getransformeerd. Een transformator werkt wel twee kanten op. Bij de Belgen en de Italianen is 3000V in zwang, dat heeft ongeveer hetzelfde probleem als Nederland.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119007165
Samengevat: bij wisselstroom hoef je geen moeite te doen het gerecupereerde vermogen terug te sturen, dat kan 'gewoon' door de transformator heen. Bij gelijkstroom moet je daar moeilijke constructies voor gaan bouwen om dat voor elkaar te krijgen.

Snap ik het dan? :)
  vrijdag 9 november 2012 @ 09:49:55 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119007193
Ja, klopt. En dat de korte secties in Nederland niet betekenen dat er niet aan een sectie verderop kan worden teruggeleverd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 november 2012 @ 10:23:56 #28
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119008200
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 november 2012 08:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh ja, mDDM was ik ff vergeten. Volgens deze presentatie van Lloyd's kan SGMm recupereren (iig de drietjes, maar ik dacht dat de tweetjes ook een nieuwe tractie-installatie hadden gekregen inmiddels). Sowieso een leuke presentatie.

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/10382657
Thanks. Leuke presentatie Duuf!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 november 2012 @ 10:34:00 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119008528
Lees net dat Limburg binnen nu en vier jaar de stations Landgraaf, Hoensbroek en Kerkrade-Centrum wil verplaatsen.

http://www.limburger.nl/a(...)stations_verplaatsen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119008764
Dat energiezuinig rijden gehuil moet echt afgelopen zijn, dat is een heilloos pad. Lagere aanzetversnelling, lagere maximum snelheid, uitrollen, want dat is zuiniger. :')

Hee weet je? Een trekschuit is NOG zuiniger. Het is 2012 ja, geen 1728.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119008822
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 10:34 schreef Peterselieman het volgende:
Lees net dat Limburg binnen nu en vier jaar de stations Landgraaf, Hoensbroek en Kerkrade-Centrum wil verplaatsen.

http://www.limburger.nl/a(...)stations_verplaatsen
Ja wel ja, nog meer geld over de balk. Landgraaf zou verplaatst moeten worden omdat die stakkers van Veolia te belazerd zijn om een lusje van 100 meter met de bus te rijden, dat weet je he?

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=7475

http://www.limburger.nl/a(...)f_in_Kanniewaarzijn_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119008976
Net een mailtje over de Fyra toeslagen voor 2013.

Amsterdam - Schiphol wordt toeslagvrij en alle andere trajecten worden, gaanweweer, O+ genivelleerd O+

2e klas 2,30, 1e klas 3 euro per enkele reis. Dat is in vrijwel alle gevallen een behoorlijke verlaging van de toeslag ^O^.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 november 2012 @ 10:51:12 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119009145
goed idee om Amsterdam - Schiphol toeslagvrij te maken. Dan bestaat er voor toeristen iig geen onduidelijkheid meer over welke trein ze tussen beide stations kunnen nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 november 2012 @ 10:51:48 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119009166
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 november 2012 10:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja wel ja, nog meer geld over de balk. Landgraaf zou verplaatst moeten worden omdat die stakkers van Veolia te belazerd zijn om een lusje van 100 meter met de bus te rijden, dat weet je he?

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=7475

http://www.limburger.nl/a(...)f_in_Kanniewaarzijn_
laat die Frank van Zetten nu toevallig bij Arriva in dienst zijn _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 9 november 2012 @ 10:55:07 #35
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_119009284
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat energiezuinig rijden gehuil moet echt afgelopen zijn, dat is een heilloos pad. Lagere aanzetversnelling, lagere maximum snelheid, uitrollen, want dat is zuiniger. :')

Hee weet je? Een trekschuit is NOG zuiniger. Het is 2012 ja, geen 1728.
Wat een nodeloos gezeik om niets, laat ze eerst maar de treinen op tijd rijden vķķrdat ze gaan lopen zaniken over energiezuinig zijn :')
  vrijdag 9 november 2012 @ 10:55:19 #36
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119009294
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 10:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat energiezuinig rijden gehuil moet echt afgelopen zijn, dat is een heilloos pad. Lagere aanzetversnelling, lagere maximum snelheid, uitrollen, want dat is zuiniger. :')

Hee weet je? Een trekschuit is NOG zuiniger. Het is 2012 ja, geen 1728.
Lagere aanzetversnelling wil je niet omdat dat langere opvolgtijden geeft. Maar uit laten rollen kan natuurlijk prima.
pi_119009508
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 november 2012 10:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

laat die Frank van Zetten nu toevallig bij Arriva in dienst zijn _O-
Wat een poepzak die vent :{

En bij Syntus waren ze zo tevreden over hem, toch? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:09:23 #38
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119009793
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 november 2012 09:45 schreef Duvel het volgende:

[..]

Fundamenteel: alle 1500V-bovenleiding in Nederland is met elkaar doorverbonden.
Euh? Weet je dat heel zeker? Ik dacht dat elk onderstation z'n eigen sectie voedde. Hoe werkt dit elektrotechnisch dan? Als één onderstation bijvoorbeeld een iets hogere spanning levert, dan zal een ander onderstation met lagere spanning toch als 'sink' gaan werken, en gaan er rare stromen lopen van onderstation naar onderstation? En kortsluiting, hoe wordt daar dan mee omgegaan? Snel een sectie isoleren?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:14:32 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119009967
Wat een vragen allemaal!
quote:
5s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:09 schreef V2 het volgende:

[..]

Euh? Weet je dat heel zeker?
Ja.
quote:
Ik dacht dat elk onderstation z'n eigen sectie voedde. Hoe werkt dit elektrotechnisch dan?
Alles is binnenin het onderstation doorverbonden.
quote:
Als één onderstation bijvoorbeeld een iets hogere spanning levert, dan zal een ander onderstation met lagere spanning toch als 'sink' gaan werken, en gaan er rare stromen lopen van onderstation naar onderstation?
Nee, dat gebeurt niet. Teken het stroompad maar uit.
quote:
En kortsluiting, hoe wordt daar dan mee omgegaan? Snel een sectie isoleren?
Ja, daarvoor zijn er DC-vermogensschakelaars (snelschakelaars): iedere sectie dubbelzijdig gevoed, in het geval van kortsluiting een tweezijdige uitschakeling.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:34:22 #40
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119010708
Haha, sorry :D ik had altijd begrepen dat de kleine secties nadelig waren voor recuperatie. Feit blijft echter wel dat er door de lage spanning meer transmissieverliezen zijn, als een regenererende trein ver weg is tov een verbruiker.
En qua stroompad, dat zie ik nog niet zo goed voor me. Als je 2 voedingen (onderstations) met elkaar verbindt, en de ene levert 1800VDC, en de andere 1850VDC, dan is er een spanningsverschil van 50VDC, en zal er dus stroom gaan lopen van het 1850VDC-station naar het 1800VDC-station, toch?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:38:27 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119010856
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:34 schreef V2 het volgende:
Haha, sorry :D ik had altijd begrepen dat de kleine secties nadelig waren voor recuperatie. Feit blijft echter wel dat er door de lage spanning meer transmissieverliezen zijn, als een regenererende trein ver weg is tov een verbruiker.
Klopt, maar daarvoor maakt de sectielengte niet uit.
quote:
En qua stroompad, dat zie ik nog niet zo goed voor me. Als je 2 voedingen (onderstations) met elkaar verbindt, en de ene levert 1800VDC, en de andere 1850VDC, dan is er een spanningsverschil van 50VDC, en zal er dus stroom gaan lopen van het 1850VDC-station naar het 1800VDC-station, toch?
Hoe wordt de stroomkring gesloten dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:44:57 #42
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_119011091
Door de aarde van het 1800VDC-station?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:49:08 #43
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119011209
Als je die vraag stelt, ga je er impliciet vanuit dat de bovenleiding rechtstreeks op de aarde is aangesloten. Als dat het geval zou zijn, zou ik wel iets weten om het energieverbruik te verminderen. :P

Ik geloof daar alleen niets van. Er loopt dus geen stroom tussen twee onderstations.
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:07:05 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119011832
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:44 schreef V2 het volgende:
Door de aarde van het 1800VDC-station?
Nee, je moet een stroompad hebben van plus naar min.

M.a.w.:
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Er loopt dus geen stroom tussen twee onderstations.
Dit gaat voor dit geval op.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119012250
Ik vind het maar lastig hoor, die elektro. Maar eigenlijk is het vgs mij heel logisch. Alleen heb ik er niet vaak genoeg mee te maken :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 9 november 2012 @ 12:27:51 #46
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_119012494
Ik moest ook even nadenken maar toen Duvel over de gesloten stroomkring begon, sloot bij mij de stroomkring en ging er bij mij een lampje branden.
pi_119012538
"Oh ja, bovenleiding. Daar moest ook nog wat mee" :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119013365
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een poepzak die vent :{

Hij heet Frank van Setten. Met een S dus.

En ik neem het even voor hem op. Aardige, zeer deskundige en toegankelijke man. Ik ben best kritisch, ook op personen, maar ik zie geen enkele reden om deze man af te fakkelen.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:05:50 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119013783
In dienst sinds juni 2011, inmiddels meer dan 2,5 miljoen kilometer op de teller en meer dan 2 miljoen reizigers vervoerd: Renfe's "Lanzaderas 2" (S/114). Mooie treinen, die bovendien ook nog eens zeer betrouwbaar blijken te zijn. Ook bekend als: de Alstom Pendolino voor Renfe.
  vrijdag 9 november 2012 @ 13:18:14 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119014164
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik vind het maar lastig hoor, die elektro. Maar eigenlijk is het vgs mij heel logisch. Alleen heb ik er niet vaak genoeg mee te maken :)
Het helpt dat ik het ooit gestudeerd heb. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')