Scarlet_Dragonfly | maandag 23 april 2012 @ 11:14 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 11:14 |
mja, ze voelt zich gedwongen om met iets naar buiten te komen. Het is leuk dat het is op basis van het eerste onderzoek van het IL&T, maar als je later het volledige rapport leest dan staan er vaak veel meer nuanceringen in en verzachtende omstandigheden dan in die paar regels nu genoemd worden. | |
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 11:16 |
Nouja, uit de systemen bij ProRail valt natuurlijk vrij snel te halen welke trein voorbij een rood sein gegaan is. De reden daarvoor en of het sein buiten inderdaad rood toonden (wat toch te hopen is van wel) moet daarna worden uitgezocht. | |
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 11:17 |
Hadden we dit onderzoek al gezien trouwens over een bijna-botsing in Kapelle-Biezelingen in 2010? Was eind maart dit jaar pas afgerond: http://www.ilent.nl/Image(...)81_tcm334-328677.pdf | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 12:05 |
Daar is ook een lekker potje vingergevorven zo te lezen ![]()
| |
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 12:22 |
Zeker als je die transcriptie van de gesprekken op pagina 29 bekijkt ![]() | |
TeringHenkie | maandag 23 april 2012 @ 12:28 |
Als ik ook even mag speculerenredeneren: een STS-passage lijkt mij de enige oorzaak van dit ongeval. Waarom? Volgens het VK-artikel de machiniste van de SLT zelf gezegd heeft dat ze een rood sein gemist heeft. De enige andere oorzaak zou zijn dat er een wissel (spontaan) in de verkeerde stand is gaan liggen, maar dat lijkt me sterk aangezien wissels met terugmelding zijn uitgevoerd, en uit wat ik hier lees zou de TRDL dan een storing op z'n scherm krijgen. Prorail heeft zelf al gezegd dat er op dat punt geen ATB-Vv ligt, dus het telt wel op. Heeft VIRM eigenlijk buffers onder het plaatwerk zitten? | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 12:29 |
Nee, en ook niet meer tussen de bakken. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 12:51 |
Moest vanochtend wel lachen toen mijn trein in Grijpskerk stopte. Omdat de trein nogal vol zat moesten mensen die op het perron wat verder naar voren lopen omdat daar wat meer plaats was. Was ook een jongen die op zijn dooie gemakje naar voren doorliep. Dit deed hij zo rustig dat hij nog niet aan het instappen toe was toen de deuren alweer gesloten waren en de trein hierna begon te rijden. Gevolg was natuurlijk dat hij de trein miste en zwaar balend op het perron liep. Eigen schuld dikke bult in dit geval ![]() | |
MaxMark | maandag 23 april 2012 @ 13:15 |
Behalve dat dit al een bijna-botsing op lage snelheid was, begrijp ik het goed dat als die tweede stoptrein (12123) niet had hoeven stoppen op dat station, deze waarschijnlijk met redelijke snelheid op de terugrijdende trein (12121) was gebotst? Gezien hij een geel sein had, terwijl het volgende baanvak toch niet vrij bleek te zijn? | |
Cherna | maandag 23 april 2012 @ 13:18 |
Tja wat denk je dat je in de verwarring gaat roepen als je een andere trein op je af ziet komen. De machinist op de IC zal dat misschien ook wel gedacht hebben dat hij mogelijk een sein gemist heeft als hij plots een trein op zich af ziet komen. Dit zegt totaal nog niets. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 13:25 |
Ja, als de achteropkomende trein niet had hoeven stoppen aldaar dan had er waarschijnlijk een botsing plaatsgevonden. Het is zo dat de 12123 net het sein voorafgaand aan het station gepasseerd was toen de 12121 teruggezet werd. Dat was echt een kwestie van seconden. Was de 12121 iets eerder geweest dan had de 12123 waarschijnlijk een stoptonend sein gepasseerd zonder er iets aan te kunnen doen. | |
Runx | maandag 23 april 2012 @ 13:27 |
Beste mensen van de treintopic, ik heb even paar vragen na aanleiding van het trein ongeluk in adam. Als ik het goed begrijp is er een beveiliging dat ingrijpt wanneer treinen door rood sein rijden dit heet ATB. Wat voor mij onduidelijk is vanaf welke snelheid die niet ingrijpt. Wat ik er van begrepen heb is dat als de snelheid onder de 40km is grijpt deze systeem niet in. Maar waarom is dat zo ? Waarom ligt de snelheid niet lager ? De spits van vandaag meldt dat die wel ingrijpt onder de 40km als ik het goed gelezen heb. Wat is het nou? Volgende punt is, dat verkeersleiding kan zien of een trein door rood sein rijdt, dus ik neem aan ( ik weet niet hoe het werkt dus kan fout zitten) dat zij systemen hebben dat ze dat het kunnen zien, op een scherm bijvoorbeeld. waarom hebben treinen dat niet ? dat je op een scherm kan zien wat de sein is en wat de volgende seinen zijn? ( nogmaals ik heb minimaal verstand van dus het kan zo maar zijn dat ze dat hebben ) Wat ik namelijk las is dat machinisten vooral bij de sprinters last hebben van laag hangende zon, waar door ze de sein niet goed kunnen waarnemen. Als er nou zo'n systeem in de trein was ingebouwd kan de machinist zien wat de (kleur) de sein is. Het doel van me post is dat ik het interessant vind en graag informatie over wil. Het kan ook zijn dat het trein ongeluk van Amsterdam niks met seinen te maken heeft. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 13:29 |
Onder de 40 km zou je kunnen aannemen dat het veilig is om op zicht te rijden, handig als er seinstoringen zijn b.v. | |
Bitlord | maandag 23 april 2012 @ 13:29 |
Had toevallig dit rappor gelezen net na de botsing in Amsterdam, maar had de bijlage met de transcriptie niet gelezen. Best knullig ja. TRDL wist overigens niet dat er dichte mist was, hoewel dat niets afdoet aan de knullige handelswijze. | |
Runx | maandag 23 april 2012 @ 13:32 |
oke thanks dan snap ik het gedeelte van de ATB in ieder geval ![]() | |
Cherna | maandag 23 april 2012 @ 13:34 |
Je hebt de ATB. Dat is de oude versie waarbij je dus met een snelheid vanaf 40 km of lager door rood kan rijden. Nu zijn ze bezig met de verbeterde versie van de ATB(ATBvv) die wel ingrijpt als je rood passeert. Maar nog niet alle seinen zijn voorzien van die verbeterde versie. Dat een machinist niet zo een sherm heeft is een kwestie van ontwikkeling en geld. Want dan zul je die systemen ook weer moeten bijhouden als er iets wijzigd. | |
James1988 | maandag 23 april 2012 @ 13:39 |
Welkom! Toen het oorspronkelijke ATB-systeem werd ingevoerd (nu bekend als ATB-EG) werd er aangenomen dat je onder de 40 km/h op zicht rijdt. Vooral op rangeerterreinen en in wisselstraten gebeurt dit. Men redeneerde dat het onhandig is als je bij het omlopen van een locomotief steeds rode seinen hebt die je expliciet moet overschrijden. In die tijd werd er nog veel met rijtuigen en locomotieven gereden i.p.v. treinstellen. Het is dus een ontwerpkeuze dat ATB pas vanaf 40 km/h werkt. Omdat er toch wel wat ongelukken gebeurden aan snelheden lager dan 40 km/h is besloten om een additioneel systeem in te voeren: ATB Verbeterde Versie (ATB-Vv). Dit systeem kan ingrijpen bij snelheden onder 40 km/h. Cabinesignalering bestaat zeer zeker, vooral bij hogesnelheidstreinen wordt dit toegepast omdat je daar zo snel gaat dat je de seinen als machinist gewoonweg niet tijdig kunt zien: voor je het sein ziet en een actie hebt ondernomen ben je er al voorbij geschoten. De technologie voor cabinesignalering is wel een stuk duurder dan seinen langs de baan, maar het komt eraan: het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem ondersteunt cabinesignalering. Op de HSL en de Betuweroute wordt dit gebruikt. Eigenlijk werkt ERTMS iets anders: ERTMS werkt niet met seinbeelden maar met een movement authority, een set data die beslaat hoe ver je nog mag rijden voor er een gevaarpunt is (zoals een gestrande trein). Onderdeel van die data is ook een remcurve, waarin rekening wordt gehouden met eigenschappen van de trein (zoals gewicht) zodat de trein zo efficiënt mogelijk kan rijden. Een MA kan namelijk verlengd worden omdat de trein voor je verder rijdt. Laaghangende zon is zeker een probleem, als je recht tegen de zon in moet kijken kan het gebeuren dat je een sein over het hoofd ziet. Een scherm voor je hebben met informatie zou dat probleem verhelpen - zolang het een goed scherm is ![]() Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor het ongeluk in Amsterdam, al is een STS-passage niet geheel onwaarschijnlijk gezien de omstandigheden en de informatie. | |
Cherna | maandag 23 april 2012 @ 13:48 |
Dit | |
Runx | maandag 23 april 2012 @ 14:36 |
James en cherna super bedankt voor de uitleg, Nu begrijp ik een beetje hoe het in elkaar steekt qua beveiliging en wat er in opkomst is ![]() | |
James1988 | maandag 23 april 2012 @ 14:44 |
Je kunt ook nog eens kijken naar het buitenland. In Duitsland kent men twee systemen: PZB en LZB. PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung) werkt met bakens, soortgelijk aan ATB-NG. Het is voorkomend op lijnen tot (ik meen) 160 km/h. Boven 160 km/h wordt gebruik gemaakt van LZB - Linienzugbeeinflussung. Hierbij ligt een coax-kabel tussen de sporen in die voortdurend informatie stuurt naar de trein. LZB komt ook voor bij de Rotterdamse metro en op Spaanse HSL's. In Frankrijk wordt gebruik gemaakt van KVB: Kontrole de Vitesse par Balise. Ook dit systeem werkt met bakens en wordt gebruikt op het klassieke netwerk. KVB ligt ook in London St. Pancras. Op de LGVs (hogesnelheidslijnen) wordt gebruik gemaakt van TVM-300 of TVM-430, waarbij de informatie via frequenties op de spoorstaaf wordt overgedragen aan de computers in de trein. TVM ligt ook in de Kanaaltunnel, op High Speed 1 in Engeland en op LGV-1 in België. De Oostenrijkers en de Zwitsers gebruiken systemen die lijken op PZB. De Spanjaarden hebben een eigen systeem (ASFA) en in België hebben ze weer iets wat met bakens - zowel TBL als het stokoude Memor. | |
Bitlord | maandag 23 april 2012 @ 14:47 |
Is een mogelijkheid, maar zou de zon al zo laag hangen om 18:30 eind april? | |
bork | maandag 23 april 2012 @ 15:31 |
Dat staat ook in het artikel dat ze dat onmiddellijk deed, ze belt om hulp in de cabine en verleent daarna hulp en assistentie. | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 april 2012 @ 15:42 |
Die gesprekken met die machinisten in Zeeland. Briljant. "Je weet het nooit" uhhh wie is hier nou de snackbar, jij of ik? | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 15:59 |
Speaking van Zeeland, hier zie je een spoor van Vlissingen. Mijn vraag is nu, waar is die wissel voor? Want dat lijkt mij vrij nutteloos, aangezien het voor een stootblok staat.![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 15:59:30 ] | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:01 |
Vroegah, toen daar nog locomotieven met treintjes aan kwamen, en moesten omlopen. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:02 |
Ik snap je niet helemaal? | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:06 |
Vroeger kwamen er getrokken treinen (Locomotief+rijtuigen) binnen. Voor het wissel koppelde de loc af, reed naar het juk, ging via het wissel om de trein heen naar de andere kant van de trein om weer aan te koppelen. Tegenwoordig word dat wissel niet meer gebruikt. | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:08 |
Leuk informatief plaatje over de ingelegde rijwegen van Amsterdam zaterdag. Vanwege werkzaamheden 1 spoor gebruikt:![]() Bron: foto op OVNL Heb 't ff nagekeken, en die rijweg zou wel moeten kloppen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:14 |
Ah, ik snap het denk ik. Dus de loc koppelde af en ging via de wissel op het andere spoor? Maar is dat niet wat kort of lijkt dat maar zo? | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:16 |
Voorheen was die iets langer volgens mij. Maar het stukje hoeft ook maar een meter of 20 te zijn natuurlijk. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 16:16 |
Nee. Dat is niet "op zicht rijden"! Je rijdt zonder ATB-bewaking, maar je volgt gewoon seinbeelden op. Op zicht rijden is: "Succes, en hou er rekening mee dat er iets in de weg staat, zoals een andere trein.". True, dat schreef ik al:
Maar dat zit alleen op seinen die een bijzonder gevaarpunt afdekken of seinen die in het verleden regelmatig stoptonend gepasseerd zijn. En met alternatieve rijwegen als zaterdag, wordt een sein niet snel een recidivesein... | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 23 april 2012 @ 16:17 |
Als je goed kijkt naar de trein die er naast staat zie je dat (door het gebruik van een telelens) het perspectief nogal in elkaar gedrukt is en je er bijna een heel treinstel op kwijt kunt... | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:17 |
Hier zie je het ook. ![]() | |
Alexxxxx | maandag 23 april 2012 @ 16:28 |
![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:28 |
Toffe treinen zijn dat, wat ik mij nou afvraag hè, wat zit er achter die "deur"? | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:29 |
Leeuwarden ![]() | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 16:30 |
Die grote plaat voorop? Dat waren de oude 'doorloopkoppen', waarmee je via de ene naar het andere stel kon lopen. Die zijn verwijderd bij de revisie, maar waren al enige maanden/jaren buiten dienst ivm vele defecten en problemen bij koppelen. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:30 |
Rijden op zicht volgens het wetboek zoals ik hem moet leren: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen." | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:31 |
Bedankt ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:33 |
Dat is voor het geel knipper sein. Je kan ook rijden op zicht procedureel krijgen, dan geldt bovenstaande ook. Je hebt ook nog een bord rijden op zicht: ![]() Dat houdt in: "Voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40km/h, om op elke plaats achter dit sein te kunnen stoppen in verband met een mogelijke belemmering dan wel het ontbreken van de zekerheid dat de inrichtingen, gelegen tussen dit sein en het eerstvolgende lichtsein, goed functioneren." [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 16:35:00 ] | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 16:37 |
Mijn trein voor vandaag is helaas uitgevallen. Dus vandaag vrij van stage, en morgen en woensdag had ik al 2 roostervrije dagen. 3 dagen vrij, niet verkeerd op zich, maar ik wil gewoon lekker op de bok zitten en lekker rangeren. | |
Alexxxxx | maandag 23 april 2012 @ 16:38 |
Klopt. | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 16:54 |
Wel een hele schone icm! | |
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 17:15 |
![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 17:30 |
Zijn er hier, behalve Monopoly, nog machinisten eigenlijk? [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 17:31:14 ] | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 17:32 |
Ik ben nog geen machinist, nog 1 jaar te gaan ![]() | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 17:33 |
Zonder Ziggy³ kom je niet zover als machinist, tis maar hoe je het bekijkt ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 17:36 |
Klopt, maar wel bijna. (Van jou wist ik het al) ![]() | |
GlenSpey | maandag 23 april 2012 @ 17:40 |
Nog even inhaken. Ik kies denk ik voor de opleiding in Amsterdam ipv Rotterdam. Reden is dat Ams mij zo'n anderhalf uur reistijd op een dag scheelt (en daarmee ook extra kosten). Dat is als ik uberhaupt al voor de opleiding kies natuurlijk ![]() Maar kijken kan geen kwaad, dus ik kom waarschijnlijk wel naar de open dag in Rtd (mits ik het geregeld krijg met mijn huidige stage). Als er duidelijke voordelen zitten aan Rtd dan kan ik natuurlijk altijd nog voor die locatie kiezen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 17:44 |
Gelijk heb je ![]() Het enige is dat in Amsterdam de opleiding door NS wordt gegeven, en bij ons niet. Met andere woorden: In Amsterdam wordt je klaargestoomd om als reizigersmachinist aan de slag te gaan, en in Rotterdam op het STC voor het gehele vak. Dus ook goederen en infra. Zo kan je later alle kanten op en ken je alle facetten van het vak ![]() | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 18:32 |
Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden. Zie verder: http://www.voorbeterov.nl/120421.php | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 18:33 |
Tip: zo'n probleem hebben wat meer ministers sinds vandaag ![]() | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 18:35 |
Is er data waarop staat welke seinen wel ATB-Vv hebben en welke niet? | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 18:38 |
ATB-VV is op een x aantal trajecten ipv losse seinen. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 18:39 |
En persoonlijk denk ik dat ATB-VV niet ingevoerd gaat worden maar een versnelling van de invoering van ERTMS. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 18:40 |
Hadden we niet al eerder besloten dat ATB-Vv niet nodig geweest was aangezien beide treinen rond de 50 kmh reden? | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 18:44 |
Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil. ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 18:48 |
het is vooral geïnstalleerd op punten waar de kans aanwezig is dat treinen door rood rijden. Daarom zijn vooral de gevaarlijke punten aangepakt en niet de trajecten waar normaal gesproken weinig tot geen problemen te verwachten zijn. Snelheid is in dit geval niet echt een criterium geweest. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 18:49 |
de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten. Bovendien zorgt een versnelde invoer van ERTMS ervoor dat Nederland eindelijk weer in de pas zal gaan lopen. We hobbelen bij de invoering van het systeem namelijk wat achteraan ... | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 18:55 |
Wat stel je voor? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 18:55 |
Ik ga dan solliciteren ![]() | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 18:56 |
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?! ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 18:57 |
Ik heb het ze voor minder zien doen ![]() | |
ReisT | maandag 23 april 2012 @ 18:57 |
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen. | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 18:58 |
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen.. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 18:59 |
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullen ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 19:01 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 19:02 |
Wij ordinary mortals moeten daar steeds een lijvig Formulier voor invullen ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 23 april 2012 @ 19:04 |
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvalt De mensen die ook op OHIH zitten weten wel dat ik o.a. gepleit heb voor het aanstrakken van het ATB-remcriterium en het consequent toepassen van ATB-vv bij bediende seinen. | |
ReisT | maandag 23 april 2012 @ 19:04 |
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 19:04 |
Wat een gelul zeg, ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld? Het merendeel van de seinen is niet voorzien van ATB-Vv. De seinen die het wel hebben, zijn gekozen op basis van een risicoprofiel. Dat nu net zaterdag een trein door rood rijdt terwijl een andere trein een deel van zijn traject linkerspoor rijdt en ze elkaar dus tegenkomen is domme pech. Ja, ATB-Vv zou het hebben voorkomen. Nee, dat maakt de opsteller van het risicoprofiel van dat sein niet medeplichtig. | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 19:16 |
Want zo vaak gaat een trein ook van spoor 3-4.. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 19:17 |
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden. de West- en Zuidtak in Amsterdam zou dan wel weer nuttig zijn, maar daar kun je met korter volgen het effect denk ik ook wel bereiken. Je kunt er echter ook voor kiezen om die investeringen niet te doen en meteen te investeren in ERTMS dat verschillende treinen verschillende remcriteria op kan leggen, zoals ATB-NG ook kan doen. Het in de pas lopen heeft meer betrekking op de verplichte invoering van ERTMS. Nederland heeft zich er aan geconformeerd en is nu vooral achter de schermen bezig met de invoering van het systeem. Het daadwerkelijke inbouwen is nog maar op een paar trajecten gedaan ... | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 19:25 |
Thanks. Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je. Maar wat MVBOV nu stelt, is dat de minister haar eigen rol vakkundig verzwijgt in die Kamerbrief. Ze veegt haar eigen straatje schoon over de rug van een machiniste en van de reizigers. En er is van veel kanten keer op keer op aangedrongen, veel meer seinen van ATBVV te voorzien, met name omdat de plaats (het sein) van een fataal STS-incident zich nu eenmaal niet laat voorspellen. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 19:27 |
dit 494-sein was toch JUIST aangemerkt, jaren geleden, om NIET geüpgrade te worden? ![]() Dat zal wel een reden gehad hebben denk ik dan... | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 19:34 |
En tikje foute reden, naar nu blijkt... ![]() | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 19:34 |
Dat kan je dan wel van ieder sein zeggen, het had ook in schubbekutteveen kunnen gebeuren.. | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 19:35 |
Klopt. Daarom is de minister meermalen gewaarschuwd dat een selectie ondoenlijk is. Dat is nu precies de reden. | |
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 19:35 |
Nouja, er zijn ook seinen voorzien van ATB-vv waarbij je echt het idee hebt waarom juist die (sporen waar zelden treinen rijden bijvoorbeeld | |
V2 | maandag 23 april 2012 @ 19:39 |
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 19:40 |
Hier ben ik het helemaal mee eens. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 19:42 |
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv. | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 19:42 |
Dat dus. België kloot ook maar aan. Omdat ERTMS-instroom duur is, rollen ze nu TBL1+ uit. | |
b2py | maandag 23 april 2012 @ 19:47 |
800 miljoen + manuren. Beginnen in de randstad en dan richting nowhere.. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 19:47 |
idd. Daadkracht tonen loont. Wel jammer dat die asfaltzuiger nog ff de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp heeft ondertekend. Het geld dat daar mee gemoeid was had mooi naar het spoor kunnen gaan. | |
V2 | maandag 23 april 2012 @ 20:03 |
Klopt, dat sowieso. Als je niet daadkrachtig kunt zijn met invoer ERTMS, dan maar ATB-Vv, want dat is beter dan niets. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:05 |
Het kwam uit m'n hart. Mag je vinden. Ik vind het van slechte smaak getuigen om iemand op zo'n manier aan te spreken. Daarbij kun je ook Bert Klerk, Camiel Eurlings en weet ik welke hotemetoot er is aanspreken op "gebreken" in het ATB-systeem. Dat stel je niet. Je houdt haar, letterlijk, medeverantwoordelijk! Er is altijd iets dat ten grondslag ligt aan een ongeval. In dit geval is dat niet het ontbreken van het ATB-Vv systeem op het betreffende sein, maar het feit dat een machinist (waarschijnlijk!) het stoptonende sein voorbij rijdt. Dat er een systeem had kunnen zijn dat deze fout had opgevangen heeft wellicht bijgedragen aan het daadwerkelijk ontstaan van het ongeval, maar is er niet de primaire oorzaak van. Daarbij komen uit een onderzoek van IL&T altijd diverse bijvangsten: zichtbaarheid van seinen, kruisende rijwegen die niet conform de normen gepland zijn (zie Thalys & Koploper in Gouda) e.d. Overigens meldt de minister dat ook in haar brief. Ze heeft het over "waarschijnlijk" door rood en de noodzaak van verder onderzoek, alsmede de aanwezigheid van andere factoren in het ongeval. Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 20:14 |
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus. En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 20:16 |
Ik vind dat niet netjes van haar in ieder geval. Toch denk ik dat ze het bij NS/Prorail al lang weten wat er precies is gebeurd, en dat ze daarom al wat heeft losgelaten. Maar dat is gewoon not-done. Feiten afwachten van het onderzoek, hoe hard het publiek ook moord en brand schreeuwt. | |
Ofyles2 | maandag 23 april 2012 @ 20:29 |
Ik vind dat Melanie een levenslang beroepsverbod moet krijgen voor commissariaten, ministerschappen, belangengroepen. Te lang om op te noemen, maar die kuthoer heeft het nu definitief verkorven. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:30 |
Ik vind het te kort door de bocht zoals het nu gesteld is. Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 20:32 |
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar. FOK!USER DUVEL MISSCHIEN WEL EEN TERRORIST! (maar misschien ook niet) ![]() | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 20:37 |
Dat dus. ![]() Na ons bericht en een stevig stuk in NRC (en ook op RTL) is er opeens een aanvullende brief van Schultz. Zo. Bingo. "Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen." http://www.rijksoverheid.(...)ilieu&ns_channel=att Dus. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:37 |
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt! ![]() | |
DriekOplopers | maandag 23 april 2012 @ 20:38 |
Dat vind ik oprecht jammer. Dat je dat effe weet. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:40 |
Snap ik, maar wij kijken erg verschillend aan tegen dit soort zaken, hebben we al vaker gemerkt. | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 20:44 |
Fles, Fok!'s eigen Stationsnar ![]() | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:44 |
Waar kan ik het stuk in NRC vinden? Of staat het niet online? Je bedoelt: zonder onze inmenging was de aanvullende informatie niet beschikbaar gesteld? | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 20:48 |
![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 23 april 2012 @ 20:49 |
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best. Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen. Ik weet dat er behoorlijk wat achter de schermen gebeurd en dat NL relatief gezien wat achterloopt met de invoering. Het probleem is echter dat de verwachte verbeteringen zeer waarschijnlijk niet behaald gaan worden. (ok, wat veiligheidaspecten dan..) Daardoor is het aantrekkelijk om de invoering alleen op de verplichte trajecten te doen. Voor de liefhebber die niet weet wat het remcriterium is: ATB grijpt niet in vanaf het moment dat een bepaalde minimum remstand is ingeschakeld op de remkruk. Bij veel treintypen is dat redelijk losjes. Daar kan best iets aan geschroefd worden. Dat zou de effectiviteit van ATB-vv ook wat vergroten. | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 20:52 |
Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel. En vloek of zegen valt te betwijfelen. Je hebt wel veiligere omgeving, en je kan in principe je capaciteit verhogen en harder rijden. | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 april 2012 @ 21:02 |
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 21:02 |
Maar nog steeds gaat de software dan uit van een grote marge, om problemen met doorglijden voor te zijn. | |
Mr_Klaasje | maandag 23 april 2012 @ 21:14 |
Het systeem houdt rekening met dat je harder rijdt dan je rijdt, minder goed remt dan mogelijk is, de machinist 4 seconden door de permitted-curve heen zit te suffen, dat het langer duurt tot de remmen zijn aangeslagen dan in werkelijkheid en houdt daarnaast ook nog rekening met een onjuiste afstandregistratie van de trein. Dat stapelt zich een beetje op. Als een machinist dan onder, in plaats van op de remcurve remt dan krijg je er gratis nog wat meer afstand en tijdverlies bij. Veiliger.. ja, t.o.v. nu wel. Niet t.o.v. een situatie met een strakker ATB-remcriterium en ATB-vv op alle seinen waar een gevaarpunt achter zit. Capaciteit verhogen: Afhankelijk van de treintypes. Bij reizigerstreinen nauwelijks, bij goederentreinen is het resultaat negatief. Harder rijden: Ja, dat kan. | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 april 2012 @ 21:18 |
uiteindelijk valt er altijd wel iets te zeggen over de veiligheid. Wanneer je alle systemen up to date hebt gemaakt komen ze met de eis dat elke trein een eigen spoor moet hebben en dat je een spoor maar in één richting mag gebruiken. Het is nooit 'goed' genoeg. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 21:28 |
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft. Het wachten is eigenlijk op ERTMS level 3 dat geen vaste seinblokken meer heeft. Dan pas kun je echt winst boeken. Onder level 2 zouden de seinblokken ook korter kunnen worden dan onder het huidige systeem, omdat je geen seinen langs de baan meer nodig hebt. mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 21:42 |
over ERTMS gesproken:Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtml | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 21:42 |
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 21:43 |
"Neemt u hier maar de trein, veel plezier!" *bonk* | |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 21:46 |
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"? | |
Ofyles2 | maandag 23 april 2012 @ 21:50 |
Eerder een gevalletje 'Stoere taal spreken en later de daden niet uitvoeren'. | |
Mr_Klaasje | maandag 23 april 2012 @ 21:51 |
In dat laatste zit in de praktijk dus nog veel marge. Nu zijn blokken van 400 meter mogelijk. Een remweg van 140 tot 0 kan zo in drie blokken worden opgedeeld. Die 400 meter kan nog ingekort worden bij strengere remregels. Bij ERTMS L2 kan je de blokken zo kort of lang maken als je wilt maar zit het wel aan een draadje. Draadjes zijn snel. Bij Level 3 zullen er weer veel marges om de hoek komen kijken. Waarschijnlijk is Level 2 met korte blokken qua capaciteit dus beter dan Level 3. Level 3 is echter wel veel goedkoper doordat er geen kabels meer langs het spoor nodig zijn. Een slimme combinatie van beiden is dus aan te bevelen. Die volgafstanden zijn dus juist niet korter. Na aanscherpen wel maar dan moet je wat veiligheidmarges opofferen die in de remcurveberekening zitten. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 21:53 |
vind ik niet. Het Nederlandse spoor is al heel erg veilig, alleen het kan altijd beter. Daar is het nu wel tijd voor, maar vergeet niet dat in het verkeer bijvoorbeeld 600 doden per jaar te betreuren zijn en nu één treinpassagier. Je hebt nog aanrijdingen met personen. Dat is lastig te voorkomen, omdat er altijd mensen zullen blijven zijn die springen of betrokken zijn bij andersoortige aanrijdingen. Bij werkzaamheden aan het spoor zijn in de afgelopen jaren weinig slachtoffers geweest, omdat bij werk aan het spoor vaak gelijk een heel baanvak afgesloten wordt. | |
Ofyles2 | maandag 23 april 2012 @ 21:55 |
Kunnen we geen rechtszaak aanspannen tegenover Bert Klerk? | |
greavy | maandag 23 april 2012 @ 21:57 |
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval. | |
Ofyles2 | maandag 23 april 2012 @ 22:00 |
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen. Hoeveel treinen moeten elkaar zoenen voordat die faalhazin tot inkeer komt? | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 22:02 |
kunnen er ook 116,8 geweest zijn, of 117,3. ![]() | |
Yreal | maandag 23 april 2012 @ 22:03 |
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen dat de Slet rood heeft gepakt ![]() | |
Aether | maandag 23 april 2012 @ 22:05 |
Prorail moet opheldering geven aan minister Schultz over treinongeluk Demissionair minister van Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil van spoorbeheerder ProRail weten of vergelijkbare situaties als rond het treinongeval van dit weekend zich de komende tijd voordoen. Dat schrijft de minister vanavond in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer. Voorlopig onderzoek van ProRail wijst uit dat de Sprinter die betrokken was bij het ongeluk een rood sein heeft genegeerd. Het veiligheidssysteem waarmee het sein was voorzien was van een eerste generatie. Een verbeterde versie van het systeem had ervoor gezorgd dat de trein, die met lage snelheid reed, waarschijnlijk wel was gestopt. De minister schrijft: De minister wil nu vier dingen weten van ProRail: 1. Of dit soort situaties, gecreeerd door minder spoorcapaciteit dan normaal, vaker voorkomen de komende periode. 2. Welke maatregelen er genomen moeten worden bij dit soort situaties. 3. Of er een andere procedure moet komen als er bij dit soort situaties seinen van de eerste generatie zijn betrokken. 4. En of een versnelde verdere uitrusting van de seinen met de verbeterde vieligheidssystemen nodig zijn. In 2010 werd 172 keer een rood sein genegeerd In NRC Handelsblad schrijven redacteuren Steven Derix en Kees Versteegh vandaag dat het regelmatig voorkomt dat treinen door een rood sein rijden. In 2009 werd 214 maal een ‘Stop Tonend Sein’ genegeerd; in 2010 was het aantal ‘STS-passages’ 172. Dat dit bijna nooit leidt tot ongelukken, is te danken aan de Automatische Treinbeïnvloeding (ATB), een systeem dat vanaf de jaren zeventig in heel Nederland is ingevoerd. De tekortkomingen, waar Schultz in haar brief over schrijft, zijn al langer bekend. Derix en Versteegh:
| |
#ANONIEM | maandag 23 april 2012 @ 22:07 |
Dat ben ik met je eens, maar auto-ongelukken zijn ook veel minder zeldzaam. Een treinbotsing wordt al veel sneller als "ernstig" bestempeld, ondanks dat er weinig ongelukken gebeuren. Maar is het niet wat toevallig dat er nu zo'n plan komt, net na een botsing? | |
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 22:08 |
Geachte Stuntkoe, staat tot als lul staat tot drumstel. Gelieve zich van dit soort speculatieve en voorbarige passages te onthouden, ingeval u zich voorneemt het over "feitelijke bevindingen" te hebben. Met vriendelijke groet, Meer titels dan u, hoewel geen "mw." goddank, Fles, Stationsnar. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 22:56 |
Het is toevallig. Er wordt al veel langer aan de plannen voor de invoering van ERTMS gewerkt. Wellicht dat het nu iets sneller naar buiten komt. | |
James1988 | maandag 23 april 2012 @ 23:07 |
De Belgen denken er wel degelijk bij na: de gebruikte balises kunnen later worden hergebruikt bij de invoering van ERTMS. Ze hoeven dus niet nog een keer langs de baan om nieuwe bakens weg te leggen. | |
V2 | maandag 23 april 2012 @ 23:11 |
Hadden ze bij ATB-Vv ook moeten doen, maar ja, toen bestond ERTMS waarschijnlijk helemaal nog niet. Probleem van TBL1+ is trouwens wel dat ze het niet verplicht kunnen stellen voor de vervoerders op het spoor, een of andere maffe Europese regel. Alleen ERTMS mogen ze verplichten, als dat eenmaal is uitgerold. | |
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 23:17 |
Oh jawel, maar ATB-Vv werkt op een geheel andere manier, waardoor je een ander type baken nodig hebt dat buiten de spoorstaaf ligt en daarmee richtinggevoeligheid inbouwt. | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 april 2012 @ 23:26 |
Vergelijkbare situaties? Ja, donderdag rijdt een machinist in Zwolle door rood, vrijdag in Maastricht en zaterdag in Den Helder. Zoiets? | |
V2 | maandag 23 april 2012 @ 23:34 |
Ohja idd, dat was het ... Vv wordt opgepikt met dezelfde spoelen als het EG-signaal natuurlijk. | |
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 23:40 |
Ze gaan er om dobbelen waar het zal moeten gaan gebeuren | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 00:00 |
Tegengekomen op Facebook:![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 00:09 |
Oh ja, was deze link hier al langsgekomen? Voorlopig rapport over de botsing. | |
bork | dinsdag 24 april 2012 @ 00:10 |
Barbertje moet hangen http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbertje Ik ben nog altijd een leek, vanavond weer een machinist gesproken er is nog niks bewezen, de machiniste denkt dat ze een sein heeft gemist. Dat voeren ze dan ook op als argumenten tegen de voorlopige verklaringen van NS/Pro-Rail en direct onderbouwd met tig verhalen over zelf kijken/baankennis/het bellen naar de posten en geen antwoord krijgen etc. Waarschijnlijk krijgen we hier ook een staaltje zwarte pieten te zien waar je u tegen zegt. Mijn opmerking blijft trouwens staan dat veiligheid niet de prioriteit is bij de top van de NS. | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 00:13 |
Dat laatste ben ik niet met je eens, veiligheid is weldegelijk een topprioriteit voor de spoorwegen. Dat zit in de hele keten in het bloed - van de man die het draaistel last tot de medewerker die een vervangend lampje in een sein schroeft, van verkeersleider tot machinist, van conducteur tot president-directeur en van koffieverkoper tot schoonmaker. Wel is Schultz bezig om zo snel mogelijk de schuld van zich af te schuiven. Het is maar goed dat het kabinet gevallen is, hopelijk zijn we binnenkort van dat mens verlost. Haal dan Eurlings maar terug ![]() | |
bork | dinsdag 24 april 2012 @ 00:16 |
We zullen zien, ik ben misschien meer een pessimist en ik hoop dat jij gelijk hebt James maar ik vrees met grote vreze. | |
Frozen-assassin | dinsdag 24 april 2012 @ 00:23 |
Ik snap niet dat Schultz van Haegen nog steeds niet eist dat ERTMS per direct landelijk wordt ingevoerd, dat is gewoon het beste voor het spoorsector.. | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 00:29 |
Maar dat kost geld. Geld dat Barbie liever in asfalt stopt. | |
bork | dinsdag 24 april 2012 @ 00:31 |
Ja maar wie betaalt het? Dat staat hier op het spel. In het grote onoverzichtelijke spel voor ons de bijstaanders. Als de publieke opinie aangeeft dat de beveiliging niet voldoet en de NS hard genoeg roept we hebben geen geld!! (Wat pertinent niet waar is btw) dan krijgen ze het! Dat is mijn niet significante mening in dit politieke steekspel. En ik durf het eigenlijk niet te zeggen maar ik denk het wel en James val me maar aan dat moet je ook doen maar dit ongeluk mocht gebeuren van hogerhand. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb btw. | |
Duvel | dinsdag 24 april 2012 @ 00:42 |
Dit ongeluk valt blijkbaar binnen de marges die men acceptabel acht. | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 00:52 |
Als je de verschillende modaliteiten bekijkt is dat ook wel begrijpelijk: er gebeuren zeer weinig ongelukken op het Nederlandse spoorwegnetwerk, het aantal doden dat in de trein is gevallen (personeel, passagiers) valt op één of twee handen te tellen. Op de autoweg vallen vele malen meer doden. Het is niet geheel onterecht dat er meer geld wordt uitgetrokken om het dodental onder automobilisten en fietsers omlaag te krijgen dan om het dodental onder spoorpersoneel en -reizigers omlaag te krijgen. Iedere dode is er één teveel, maar als je met 100 miljoen euro de dood van 25 fietsers per jaar kunt voorkomen tegenover 0,1 treinreiziger per jaar... stem ik toch ook voor de fietsers. | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 06:37 |
Bah ik zou willen dat ik nu een treinreiziger was ipv fietser.. het regent | |
Yreal | dinsdag 24 april 2012 @ 08:17 |
Ik weet beter dan dat, maar schiphol ligt er wel ERG vaak uit de laatste tijd. Ze evenaren winterswijk -> Arnhem daar ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 08:22 |
Exactly. Dat we nu al weten dat we na afloop naar de machinist kunnen schreeuwen ![]() | |
Fixers | dinsdag 24 april 2012 @ 08:47 |
De telefraaf insinueert vandaag eventjes dat het maar heel slecht is om eerst het onderzoek aftewachten. Nee, de kramt van wakker nederland ziet het liefste dat de machinste van de sprinter nu al strafrechtelijk vervolgd zal worden. Vóórdat vast staat of ze überhaupt wel schuld heeft aan het ongeval. Eens een foute NSB-krant, altijd een foute NSB-krant. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 08:57 |
Miep pooften mep je momp fol ![]() | |
bork | dinsdag 24 april 2012 @ 08:57 |
Dat is ook lekker gechargeerd Fixers, hoewel ik ben iemand die de Telegraaf nooit een krant zal noemen maar als bedrukt papier, maar dit terzijde ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 09:01 |
Nee hoor, er staat dit: Dat is dus KUT journalistiek. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 09:04 |
Overigens leidde een STS-passage ook eerder niet automatisch tot vervolging, zelfs niet altijd tot een IVW-onderzoek. Ze lullen dus uit hun nek, zoals gewoonlijk. | |
Yreal | dinsdag 24 april 2012 @ 09:15 |
Wat zou ze dan ten laste worden gelegd? Dood door schuld? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 09:47 |
Ditmaal was het niet Schiphol zelf, maar Hoofddorp - Leiden. Komt nog bij dat er in Leiden een wissel een gescheurd puntstuk heeft. Waar hebben we dat vaker gehoord ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 09:48 |
Ten hoogste. | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 09:48 |
Ongenuanceerde journalistiek zodat de schreeuwertjes die op Wilders stemmen weer los kunnen gaan ... | |
bork | dinsdag 24 april 2012 @ 10:02 |
Een foute NSB-krant altijd een foute NSB-krant Fles, bedoelde ik, ik ga niks lezen in dat stuk bedrukt papier ![]() | |
Pino112 | dinsdag 24 april 2012 @ 10:11 |
Wat doet een Arrivatrein op het traject Meppel -> Zwolle? Volgens mij was het een Spurt, maar ik ken de types niet.. | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 10:14 |
Waarschijnlijk gaat ie naar Amsterdam voor calamiteitenreiniging. Is het gevolg van de aanrijding die gisteren plaatsvond tussen Hurdegaryp en Buitenpost. | |
greavy | dinsdag 24 april 2012 @ 10:48 |
Inderdaad onderweg naar de Zaanstraat. Ik dacht dat ie met 3 stelletjes rijdt (ivm detectie oid) als 89555 naar Zaanstraat | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 10:57 |
Een D-GTW mag idd nog niet los over het hoofdspoor rijden. Op zich kunnen ze het met twee stelletjes wel af, maar als de ene nog niet weg mag uit Amsterdam zit je met het probleem dat de andere er dan ook moet blijven. Vandaar dat ze met 3 stellen rijden. | |
Pino112 | dinsdag 24 april 2012 @ 11:00 |
3 kan nog wel eens kloppen ja. Thnx beiden ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 11:01 |
Wel grappig dat dat op Lw-Gn wel weer mag, terwijl daar dezelfde treindetectie ligt als op het HRN. Alleen de overwegen zijn anders uitgevoerd. | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 12:00 |
dat laatste zal de belangrijkste reden zijn dat de stellen daar wel los mogen rijden | |
Duvel | dinsdag 24 april 2012 @ 13:32 |
Pedalen? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 14:02 |
Als je het toch niet leest moet je ook niet zeggen dat Fixers "chargeert" ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 april 2012 @ 14:53 |
Weet iemand hier eigenlijk wat een overgangskaartje 2-1 kost? Ik kan het op de NS site niet uitrekenen. Het gaat om 210 tariefeenheden. | |
greavy | dinsdag 24 april 2012 @ 14:55 |
Een overgang 2-1 kan je berekenen door de prijs 1e klas minus de prijs 2e klas te doen. Op een enkele reis met reductie voor 227 tariefeenheden is dat ¤9,90. | |
dennistd | dinsdag 24 april 2012 @ 14:57 |
En om het makkelijk te rekenen kun je 60% nemen van een tweedeklaskaartje | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 15:16 |
of het boekje Spoordeelweken uit de oudpapierbak vissen want daar zitten er twee in voor mei ![]() Huis aan huis bezorgd vorige week ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 15:19 |
Nog acht gewonden in ziekenhuis na treinongeluk Vrij goed nieuws dus | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 24 april 2012 @ 15:26 |
keihandig. ![]() | |
greavy | dinsdag 24 april 2012 @ 15:34 |
Ah, naja. Wij hebben er nog niet 1. Je kan 'm ook bestellen vanaf 1 mei op ns.nl/spoordeelweken Zal wel komen door de Nee-Ja sticker. Krijg er toch altijd een paar van de buren ![]() | |
Cherna | dinsdag 24 april 2012 @ 15:37 |
Ook ik kan me niet vinden in de laatste opmerking. Veiligheid staat wel degelijk op no1 bij de top van NS en al het personeel. Bij iedere maatschappij trouwens. | |
greavy | dinsdag 24 april 2012 @ 15:50 |
Op 7 april had iemand zich voor de trein gegooid in de buurt van Oelde|(Duitsland). Omdat het treinverkeer niet platgelegd werd, gingen de treintjes via het goederenspoor. En de enige manier om de trein in te stappen was via het spoor...![]() En als iemand nog een stuk rails zoekt, hier zal er vast wat liggen bij Delygahaza(Hongarije)... ![]() | |
Cherna | dinsdag 24 april 2012 @ 15:54 |
Leuk het aantal STS passages. Maar wat de media niet vermeld is dat daar ook technische STSen bij zitten. Dit zijn bv seinen die afvallen etc. | |
Brembo | dinsdag 24 april 2012 @ 15:58 |
Dan zit de eerste klas weer zo vol, dat je ruimer in de tweede klas zit :p. | |
dennistd | dinsdag 24 april 2012 @ 16:05 |
Nouja, ze zijn niet geldig met actiekaartjes (kruidvat e.d.), dus dat zal nog wel meevallen. | |
MPG | dinsdag 24 april 2012 @ 16:10 |
Wel alleen geldig op za en zo, stelletje naaiers. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 16:20 |
En S-borden. ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 april 2012 @ 16:25 |
Klopt, maar ik moet op een maandag reizen en die krengen zijn alleen op zaterdag en zondag geldig. ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 april 2012 @ 16:26 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 17:46 |
Oh oh ja. Nou ja. Een gegeven hond moet je niet aan z'n staart trekken ![]() | |
Pino112 | dinsdag 24 april 2012 @ 17:56 |
| |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 18:09 |
Heerlijk, die discussie tussen mensen die evenveel kennis van zaken hebben als de gemiddelde Telegraafjournalist. Treinongeval Amsterdam #3 | |
Fiorano | dinsdag 24 april 2012 @ 18:12 |
Ik lees het wel lekker hier, als er iemand over ABT begint daar.... | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 18:12 |
België had toch geen menoir, maar Memor? | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 18:12 |
Dat je er op nog in gaat ook ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 18:14 |
Tikfoutje. En op driekwart van de dingen ga ik niet in, al is het soms wel op je handen zitten. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 18:14 |
Dat is een duits bedrijf dat Golfjes opvoert ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 18:15 |
NWS is één grote slangenkuil man, spaar je je bloeddruk ![]() | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 18:15 |
gelukkig ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 18:17 |
Daarin verschillen wij. Ik maak mezelf niet boos om dat soort domheid. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 18:17 |
Knap ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 18:17 |
Met name ook Audi's ![]() Om het ontopic te houden: | |
Fiorano | dinsdag 24 april 2012 @ 18:19 |
I Know, kijk maar naar m'n reactie aldaar ![]() Niet dat ik er zoveel van weet, maar ik lees hier wel lekker mee dan weet je iniedergeval dat er nog iets van waar is ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 april 2012 @ 18:21 |
ABT? Apart Belgisch Treinstel? | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 18:26 |
Adviezen van Nice Spilt omtremt 'veilig' reizen: http://www.nicospilt.com/index_veiligheid.htm | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 18:55 |
'Schultz gaf NS en Prorail te veel ruimte' (Novum) - Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft de NS en Prorail te veel de ruimte gegeven om hun bedrijfsbelangen te laten prevaleren boven de veiligheid van de passagiers. "Ze heeft de teugels simpelweg losgelaten", stelt spoorexpert Ingo Hansen dinsdag in Het Parool. Hansen is als deskundige betrokken bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Prorail en de NS hebben volgens hem te weinig geïnvesteerd in de veiligheid van het spoor. Schultz zou ze te veel hun gang hebben laten gaan. Er wordt vaker geklaagd dat op veel locaties nog steeds niet automatisch wordt ingegrepen als treinen op lage snelheid door een rood sein rijden. Hansen was betrokken bij het onderzoek naar een treinbotsing bij Barendrecht in 2009, waarbij een machinist om het leven kwam. Dat ongeluk werd ook veroorzaakt doordat een trein een rood sein negeerde en frontaal op een andere trein botste. Bron JAhoor.. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 18:58 |
1 ding snap ik niet: muts zit te flippen om het spoor veiliger te maken, maar verhoogt de maximum snelheid op de weg naar 130, wat het aantal verkeersdoden zal verhogen. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 18:59 |
Schultz heeft nooit ene sodemieter aandacht voor het spoor gehad. Behalve als er koppen moesten rollen, dan stond ze vooraan te schreeuwen. Achterlijk kaffer. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 april 2012 @ 19:01 |
Ik heb vertrouwen in Melanie ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 april 2012 @ 19:04 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 april 2012 @ 19:10 |
Nico, geweldige site ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 19:10 |
alleen dat ze ongetwijfeld goed is in het omhoogwerken. Voor de rest heeft ze weinig goeds gepresteerd. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 19:12 |
Wie weet kan ze wel ERG lekker koken ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 april 2012 @ 19:12 |
![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2012 19:12:46 ] | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 19:12 |
Misschien dan wel iets wat ze wel kan.. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 april 2012 @ 19:15 |
Ik werd vanochtend een beetje moe door alle wijsneuzen op de radio... "Ja maar waarom pas vanaf 40km/u? Waarom niet 35km/u of 45km/u?" "Waarom is dit nog niet ingevoerd?" "Waarom werkte het niet met die snelheden?" | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 19:19 |
Wijsneuzen.. Roepers, net als G. Wilders.. | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 20:01 |
Gespot: een BR189 met Hanzelijnstickers!![]() MRCE 189 285 - De Hanzelijn verbindt - 20120420-1 by Cees_1251, on Flickr | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 20:06 |
De zag ik vanmiddag ook voor het eerst bij Hattem Aansluiting. Een nieuwe ervaring voor mij: de enige reiziger in een Nederlandse reizigerstrein. Stavoren - Koudum-Molkwerum kent geen grote vraag rond dit tijdstip... | |
dennistd | dinsdag 24 april 2012 @ 20:11 |
Heb ik ook gehad op Utrecht Maliebaan-Driebergen-Utrecht een paar weken terug: de eerste pendeltrein naar het spoorwegmuseum en dan de terugweg ![]() | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 20:21 |
Die trein zal ook geen staanplaatsen gekend hebben. Ik be vandaag weer mooie treinkilometers aan het maken met Utrecht - Harlingen (- Vlieland) - Leeuwarden - Stavoren - Utrecht. De diesellijnen naar Harlingen en Stavoren zijn nieuw voor mij. Het verbaast mij hoeveel er te zien is van de plannen van de stoomtreinmaatschappij Sneek - Stavoren. Misschien kan ik er eerdaags een filmpje van uploaden. Nu nog een keer Zwolle - Nijverdal - Wierden en Middelburg - Vlissingen en dan is elke kilometer reizigersspoor bereden. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 20:23 |
De treinen uit Leeuwarden, Roodeschool en Delfzijl rijden bij binnenkomst in Groningen voor de post langs. Zeker in de nachtdienst zie ik regelmatig treinen langskomen met slechts 1 inzittende: de machinist. | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 20:38 |
Ik meen mij ter herinneren dat op de verbinding Arnhem - Tiel tot enkele jaren terug 's avonds na een bepaald uur geen treinen maar NS-bussen reden. Ik kan mij niet meer herinneren of dit elke dag zo was, alleen in het weekend of slechts op 1 dag per week wegens vaste werkzaamheden. Wie helpt mij m'n geheugen op te frissen? Ik zit nu in buslijn 199 Sneek - Heerenveen als afsnijder (of concurrent) van het spoor Sneek - Leeuwarden - Heerenveen (net zo snel). | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 20:45 |
En ook bus 199 rijdt de komende 40 minuten voor mij alleen (à ~ ¤90 per uur). Ach er komt binnenkort een nieuwe concessie in Friesland, dan zullen alle buslijnen 's avonds wel een belbus worden. Uitgestorven gebied hier. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 april 2012 @ 21:10 |
Hoek van Holland station is ook altijd erg druk als de zon niet schijnt. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 24 april 2012 @ 21:13 |
Almere Strand wanneer de Libelle zomerweek weer voorbij is. ![]() | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 21:17 |
Enschede de Eschmarke, elk moment vd dag | |
WhiteJoker | dinsdag 24 april 2012 @ 21:18 |
Heb eigenlijk nog wel een vraag. In een nieuwsbericht (weet even niet meer waar) las ik dat de TRDL nog een noodoproep had gedaan. Nou las ik in een post van Monopoly dat het eigenlijk een soort telefoon is die afgaat en beantwoordt moet worden. Bij een noodoproep stel ik me eigenlijk voor dat het een soort alarmsignaal is dat de machinist de trein direct stil moet zetten, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Hoe werkt zo'n noodoproep nou dan? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 21:31 |
Zo'n noodoproep is meer een broadcast aan iedereen die het hoort 'ALL SYSTEMS HALT" denk ik. | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 21:38 |
Volgens mij is dat een bepaald geluid en/of een berkcht pp een schermpje, zo kan ik mij herinneren toen ik eens naast een machinist zat die een noodoproep kreeg. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:38 |
Het is vrij simpel. Een treindienstleider heeft de verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Als er gevaar dreigt, kan de trdl een alarmoproep plaatsen met een knop op het telefoontoestel. Dan gaat in de cabine van alle treinen die in dat gebied rijden een luid alarmsignaal af dat een seconde of zeven duurt. Zodra een machinist dat signaal hoort, moet hij direct vol in de remmen en op zicht gaan rijden. Daarna kan de treindienstleider een boodschap spreken, die ook door al die machinisten wordt gehoord. Dat zijn korte, bondige boodschappen. Als ik alle treinen op een bepaald baanvak wil laten stoppen, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: zet direct uw trein stil". Als een overweg gestoord is, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: overweg x gestoord". Daarna neem ik veiligheidsmaatregelen, zodat er niet zomaar nieuwe treinen veilig kunnen krijgen richting het gevaarpunt. Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht. Pas als ik mijn maatregelen heb genomen, zet ik het alarm weer uit. Een machinist kan ook een alarmoproep doen, dan gaat er de trdl een luide alarmtoon. Ik neem de telefoon op en kan als normaal een gesprek voeren met de machinist. Alle andere machinisten in hetzelfde gebied krijgen ook de alarmtoon en kunnen meeluisteren met het gesprek. Een alarmoproep kan niet in de treincabine worden onderbroken, onderdrukt of zachter gezet. Het geluid komt allemaal over de speaker, dus de machinist hoeft bij een alarmoproep niet "op te nemen". | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 21:39 |
Station HvH Strand bedoel je? Ik meen dat dat station ook tot een aantal jaar geleden ook alleen in de warmere maanden werd bediend. Wikipedia zegt mij dat het in de wintermaanden nu zo'n beetje het enige station in de grote Randstad is wat maar 1x per uur wordt bediend. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 21:41 |
Gaan die dan niet massaal bellen "TRDL WTF is going on??!!" ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:43 |
Machinisten snappen dat de trdl het bij een alarmoproep druk genoeg heeft en gaan niet direct bellen. | |
WhiteJoker | dinsdag 24 april 2012 @ 21:45 |
Helder ![]() Dus als de TRDL de ramkoers van de twee treinen toevallig eerder had opgemerkt was die oproep mogelijk op tijd geweest en had het voorkomen kunnen worden? Dat is overigens geen verwijt naar de TRDL, die heeft het al druk genoeg en vertrouwt (terecht) op zijn systemen. | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 21:46 |
Hoevaak wordt zo'n alarmoproep in je gebied (wat is in ditgeval gebied? Twee baanvakken of de hele provincie Groningen?) gedaan? Om wat voor soort redenen worden alarmoproepen geplaatst door TRDLs en machinisten? | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 21:49 |
Zo te zien al bij overweg storingen, dus wss ook bij aanrijdingen, wissels die niet in controle zijn etc.. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:51 |
In mijn gebied komt het niet zo heel vaak voor. Een gebied kan varieren, soms is dat alleen station Leeuwarden, soms twee baanvakken tegelijk (bijvoorbeeld naar Delfzijl en Roodeschool of naar Harlingen en Stavoren). Trdl's plaatsen meestal een alarmoproep als een trein op een gevaarpunt afrijdt en daarbij geen sein herroepen kan worden (meestal op de vrije baan dus). Een gevaarpunt kan van alles zijn: een aanrijding van een andere trein, een gestoorde overweg, een aangevaren brug, etc. Machinisten plaatsen vooral een alarmoproep als ze een aanrijding hebben. Bij wisselstoringen hoeft het meestal niet, dan valt er wel een sein af. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 21:53 |
Okee, en wat gebeurt er dan? ![]() "Okee, shit hits de fan, ik ga stil staan en ik hoor wel als ik aan de beurt ben"? Zoiets? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:53 |
Dat telefoontoestel van ons is trouwens best tof. Allemaal sneltoetsen om allerlei instanties te kunnen bellen (KLPD, SMC, NS, buurtreindienstleiders) en ik kan rechtstreeks een treinnummer bellen, waar die ook is in Nederland. Verder heb ik natuurlijk de alarmknop, maar ik kan ook een algemene oproep plaatsen: da's zonder alarmtoon. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:54 |
Op zicht rijden. En als ik hem echt stil wil hebben, bel ik hem alsnog op. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 april 2012 @ 21:57 |
Vragen? Geen vragen? Dan ga ik pitten, de wekker gaat om 5 uur. | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 21:58 |
Vragenuur komt morgen weer, slaap zacht Ziggy! Breng de treinen weer veilig thuis morgen! ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 april 2012 @ 21:58 |
pit ze ziggy ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 22:36 |
Truste ziggy3, bedankt voor je wederom interessante uitleg! ![]() Over de alarmoproep gesproken, de alarmoproep was één van de factoren die een rol speelde bij het ongeluk in Gare de Lyon in 1988 waarbij 56 doden vielen. ![]() | |
Bitlord | dinsdag 24 april 2012 @ 22:37 |
Kun je met je eigen mobiel ook naar een trein bellen of is dat een ander netwerk? Abders even je vaste trein(telefoon)nummer in je mobiel opslaan, kun je vragen of ie wacht als je zelf te laat op het station bent! | |
Peterselieman | dinsdag 24 april 2012 @ 22:39 |
Zou je wel willen, maar het lijkt me niet handig als de mcn telkens zit te bellen omdat jantje, pietje en klaasje nog mee willen, terwijl ze vijf minuten te laat zijn ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 22:41 |
Dat is een ander netwerk, ook qua technologie. Het is namelijk GSM-R, een uitgebreide versie van het GSM-protocol waarmee je mobiele telefoon ook werkt. GSM-R is uitgebreider omdat het meer veiligheidscontroles e.d. bevat, en het bevat eigenschappen die spoorwegspecifiek zijn. "Vroegah" had ieder land zijn eigen communicatiesysteem, zo had Nederland Telerail. Sinds een aantal jaar is dat Europabreed gestandaardiseerd op GSM-R. GSM-R is zelfs zo uitgebreid dat je in principe met een wissel kunt bellen ![]() | |
b2py | dinsdag 24 april 2012 @ 22:51 |
Niet trouwens een idee om al die boeiende verhalen van ziggy3 naar de OP te copyen? Zeker die van afgelopen topics | |
Fixers | dinsdag 24 april 2012 @ 23:45 |
Wie bepaalt hoevaak per uir een station aangedaan dient te worden. Ik moet van Utrecht naar Houten en kan kiezen uit 23:41 of 0:55. Dat is meer dan een uur uiteen. Tussen een grote stad en een van haar satelietsteden, in de randstad. Vroegâh reed er na acht of negen uur 's avonds een regelmatige halfuursdienst. Niet dit soort belachelijks. | |
James1988 | dinsdag 24 april 2012 @ 23:49 |
De opdrachtgever van de concessie bepaalt dat. In het geval van het Hoofdrailnet betreft dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Helaas is de huidige HRN-concessie zodanig slap opgesteld dat er weinig dwingende factoren zijn: een punctualiteitseis, en een klanttevredenheidseis. De bedieningsplicht is volgens mij minstens 1x per uur voor ieder station, wellicht gelden er nog wat uitzonderingen voor de laatste trein van de dag e.d.. Inhoudelijk ken ik de concessie verder niet. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 24 april 2012 @ 23:59 |
Ik zit momenteel in een trein die een klein beetje verdwaald is ![]() Er staat met grote witte letters "Zwolle <-------> Kampen" op de zijkant geplakt, maar hij rijdt van Enschede naar Nijverdal ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 25 april 2012 @ 00:33 |
Niet dat ik je niet geloof, maar lijkt me een noodgreep, aangezien zwolle kampen een apart onderdeel is van NS (NS Regio?) en dus ook hun "eigen" treintje heeft gehuurd van Nedtrain.. Edit: Of was dat nou Apeldoorn - Zuthpen? Enniwee, toch nog steeds maf, zo een verdwaald buffeltje op zo een normaalgesproken geisoleerd lijntje | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 april 2012 @ 00:44 |
Je bent inderdaad in de war met Apeldoorn - Zutphen. Zwolle - Kampen hoort nog steeds echt bij NS zelf. Ik denk dat het treinstel voor onderhoud naar Hengelo is geweest, en om de een of andere reden daarna in een omloop Enschede - Nijverdal terecht is gekomen. Hij schijnt hier namelijk al een paar dagen rond te rijden. | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 00:59 |
Wel leuk, deze late ritten Leerdam-Dordrecht. Enige reiziger in trein. Laatsten stappen in Leerdam uit. Mcn kijkt wel verbaasd... [ Bericht 27% gewijzigd door greavy op 25-04-2012 01:56:30 ] | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 01:01 |
ZAP(Zutphen-Apeldoorn) en Zwolle-Kampen en Zwolle-Nijverdal-Enschede kan NSR lastig uitelkaar houden. Het draaft altijd 'ergens' op, maakt vaak niet uit waar... | |
dennistd | woensdag 25 april 2012 @ 03:56 |
En de stellen zijn natuurlijk in onderhoud in Hengelo, dus wat dat betreft is het wel logisch dat ze soms in Twente belanden. Zelfde met de Twents-Linten van Almelo-Mariënberg, die zitten ook wel eens in de trein Arnhem-Winterwijk omdat ze in Blerick in onderhoud zijn. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 april 2012 @ 05:56 |
De boeiende verhalen staan al in de OP. De rest is niet boeiend. | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 08:34 |
de IC uit Amersfoort richting Den Haag reed vanaf Bilthoven niet harder dan 50-60 kmh, waardoor we een minuut of 5 te laat in Utrecht waren. Niemand die kon vertellen wat er aan de hand was ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 april 2012 @ 09:21 |
Zo, wakker! Vanmiddag ritje Maastvlakte West - Emmerich. Geen idee wat de lading is, en ook geen tijd/route bekend. Maar we zullen wel de Betuweroute pakken denk ik. Ik heb er veel zin in ![]() | |
Duvel | woensdag 25 april 2012 @ 11:04 |
Weer met vest voor het raam? | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 12:10 |
Eeeeeeer haaaaaaaaaaaaaangt eeeeeeeeeeeeen VEST voor het RAAM! Ja ja een vest voor het raam! Woo woo een vest voor het raam! In Mono's treintje! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 12:32 |
Komt het dan toch nog goed?Bron: http://www.noordhollandsd(...)e-afspraken-OV-kaart | |
Bitlord | woensdag 25 april 2012 @ 13:38 |
De 273 net op weg naar het Spoorwegmuseum op het volgens mij nog maar zeer weinig gebruikte spoor Utrecht Lunetten Aansluiting - Utrecht Maliebaan.![]() | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 15:00 |
Hel is losgebarsten in Zwijndrecht. Brandweerkazerne Zwijndrecht en H-I Ambacht zijn volledig uitgerukt naar de Kijfhoek ivm incident gevaarlijke stoffen. Zal mij benieuwen... | |
TeringHenkie | woensdag 25 april 2012 @ 15:12 |
*fapfapfapfap* | |
Bitlord | woensdag 25 april 2012 @ 15:18 |
Fapfapfap? Je doet je best maar. | |
Bitlord | woensdag 25 april 2012 @ 15:29 |
Nog een fotootje van gisteren: de loods in aanbouw voor de inmiddels failliete Friese Stoomtrein Maatschappij in Sneek. Ik ben benieuwd wat er mee gaat gebeuren.![]() | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 16:03 |
Het gaat lekker op het spoor, eerder vanmiddag defecte bovenleiding ten noorden van 's-Hertogenbosch (was redelijk snel verholpen), nu ligt er wederom het nodige uit: - Dordrecht - Rotterdam v.v. i.v.m. iets bij de Kijfhoek - De noordsectie van de HSL i.v.m. een versperring - De Kippenlijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) i.v.m. een aanrijding met een voertuig - Eindhoven - Roermond i.v.m. een beschadigd viaduct - Rotterdam - Gouda: minder treinen i.v.m. een defect aan het spoor Prognoses lopen uiteen van 17:00 tot 19:00. | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:03 |
De UC uit Sittard had lekkende ketelwagen(s), en staat enorm ongelukkig. Er staat een gestrande VIRM thv viaduct Munnikensteeg. Volgens Mcn mag hij niet terug naar Zwijndrecht en/of Dordrecht. Kijfhoek staan diverse treinen die vertrekken willen, maar niet mogen. Kan nog enige tijd duren. | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:03 |
Dat is één en dezelfde versperring: De versperring op de Kijfhoek. Lekkende ketelwagens, zie mijn bericht hierboven. | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 16:05 |
Vreemd dat dan juist de noordsectie versperd is. Ik zou verwachten dat Fyra dan pendelt tussen Amsterdam en Rotterdam, en dat Breda niet wordt aangedaan? | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:06 |
Fyra is er volgens mij helemaal uitgeknikkerd. Omlopen op Rotterdam is een bezwaar van ProRail, en heeft HiSpeed geen rangeerder voor op Rotterdam. BeNeLux ligt eruit, serie 600 Rotterdam-Amsterdam ligt eruit. Fyra ligt eruit. Daardoor krijg je dat Rotterdam-Schiphol ook geen rechtstreekse treinen meer heeft. Het is dus niet alleen de Noordsectie die bij de verstoringen staat als 'Rotterdam-Schiphol ' ![]() | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 16:09 |
De Benelux ligt er niet uit, die rijdt om. Amsterdam Bijlmer - Utrecht - Roosendaal - België. | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:10 |
Ja, dat klopt. Maar die ligt eruit tussen Rotterdam en Schiphol ![]() Waarom de IC Rotterdam-Amsterdam eruit ligt, snap ik niet. Die kan keren op Rotterdam Stadion zoals normaal. Maar zal wel komen door gestrande treinen rondom Rotterdam.. | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 16:10 |
Ach so. Dat klopt dan weer wel, ja. ![]() | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 16:19 |
Lijkt te zijn verholpen. | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:37 |
| |
b2py | woensdag 25 april 2012 @ 16:40 |
geen schiphol! | |
dennistd | woensdag 25 april 2012 @ 16:42 |
Aanhanger-busje-Lunteren.. die combinatie doet me denken aan: | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:49 |
En daaraan word nu een gestrande trein bij Utrecht gevoegd. Minder treinen van- en naar Utrecht. Diverse treinen stonden te wachten, en hebben meer dan een halfuur moeten wachten voor door te mogen... (voor de inrijder in de file...) | |
Crientj | woensdag 25 april 2012 @ 16:52 |
Waar is nu die wegsleeploc die eerst op Utrecht stond. xD | |
greavy | woensdag 25 april 2012 @ 16:53 |
Zondag stond die locomotief daar nog. Zal nu wel geen personeel voor zijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 17:02 |
Net ten westen van utrecht c is er n trein gestrand, wrsl de ic naar DEVenter van 16:32 Dus het is weer n zooitje. Ut - Asd omreizen VIA Amf | |
Crientj | woensdag 25 april 2012 @ 17:07 |
Whehehhe. Ik stuurde een tweet naar NS_Online om te vragen waar precies de trein stilstond. Krijg ik terug: "Voor Utrecht Cs." Ja, zo kan ik ook wel informatie doorgeven ![]() Anyway. Hoe wil je via amf omreizen als ook dat spoor is geblokkeerd? Lekker met zn allen in de stoptrein naar Zwolle? (Als die wel rijdt) | |
Crientj | woensdag 25 april 2012 @ 17:07 |
Oh. En ik wil ook in de OP. Kan ik dat zelf fixen? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 17:08 |
De ic uit het oosten keert op Ut ![]() | |
James1988 | woensdag 25 april 2012 @ 17:11 |
Degene die de OP maakt bepaalt de inhoud. En anders een modje. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 april 2012 @ 17:12 |
Ja.. 15 bakken koploper naar oost. Alles uit die 15 in 1 slet naar den haag... | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 17:21 |
dat valt mee. Utrecht is een station waar veel uit- en overgestapt wordt. Globaal loopt de trein leeg en vult ie zich daar weer ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 april 2012 @ 17:24 |
Zeg dat maar tegen de mensen in die slet. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 17:28 |
niets mis met sardientjes in een blik | |
dennistd | woensdag 25 april 2012 @ 17:29 |
Een gestrande trein is trouwens ProRail-taal voor een STS-passage dacht ik.. anders heet het een defecte trein. | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 17:32 |
maar goed, je kunt altijd nog van 18 en 19 vertrekken | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 17:36 |
Wel met vislucht uit een slet ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 17:37 |
mja, dat is wat anders he ![]() | |
b2py | woensdag 25 april 2012 @ 17:39 |
Wordt ook op Somda gemeld inderdaad. Er was onderzoek nodig ![]() Mijn vriendin staat nu overigens te Utrecht C, maar perron 5 is afgesloten om onduidelijke reden. Er staan allemaal mannetjes voor de ingangen, er komen wel mensen naar boven maar mag niemand naar beneden. [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 25-04-2012 17:44:58 ] | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 april 2012 @ 17:52 |
Ik kan 'm nu niet meer bewerken, maar als je een leuk tekstje voor achter je naam weet en het over zo'n 15 posts nog eens roept dan komt dat vast goed in het volgende topic! ![]() ![]() | |
Fiorano | woensdag 25 april 2012 @ 17:55 |
Valleilijn ongeval valt ook ontzettend mee, eigenlijk geen schade ![]() | |
Yreal | woensdag 25 april 2012 @ 17:58 |
kan dat plaatje nog wat kleiner? | |
Bitlord | woensdag 25 april 2012 @ 17:58 |
NS zegt op Twitter dat het een defecte trein is, geen STS-passage. | |
b2py | woensdag 25 april 2012 @ 18:03 |
18:01:05 25-04-12 9 BRAN P 1 OMS-ALARM STATIONSTRAVERSE 3 UTRECHT (UTR) N.S. Rayonkantoor Eenh: UTR802 0709563 BRW Utrechts Land ( Monitorcode District Utrecht ) 0708443 BRW Utrecht-Centrum ( TS-802 Tolsteeg ) 0708442 BRW Utrecht-Centrum ( Kazernealarm Tolsteeg ) 0706001 BRW Utrechts Land ( Monitorcode ) Niet goed.. | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 18:03 |
Natuurlijk, wat zou jij zeggen? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 18:04 |
"Crientj. Mascotte." ![]() ![]() | |
Fiorano | woensdag 25 april 2012 @ 18:04 |
Ja dat kan hoor ![]() Foto was volledige grote maar ik zie op de 1 of andere manier dat hij kleiner is geworden ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 april 2012 @ 18:11 |
Automatisch alarm. Zegt niets | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 18:18 |
Oh, negeren maar. Dat is vast ooit voor niets ingesteld ![]() | |
JDude | woensdag 25 april 2012 @ 18:40 |
Dat niet, maar in de praktijk zijn OMS meldingen op P2000 sites best vaak loos alarm. In stadscentra wordt er wel vaak uit voorzorg al met groot materieel uitgerukt, waardoor het heel wat lijkt. | |
TeringHenkie | woensdag 25 april 2012 @ 18:57 |
Er wordt eerst gebeld naar een telefoon die naast het brandmeldpaneel hangt. Als die niet opgenomen wordt rukt men uit. | |
Dr_Flash | woensdag 25 april 2012 @ 18:58 |
Nou, daar moet wel een paar miljoen per jaar op tebezuinigen zijn lijkt me. | |
Kapitein_Schavuit | woensdag 25 april 2012 @ 19:00 |
Kleine correctie: brandweer rukt direct uit en krijgt een ontalarmering als diegene die de telefoon opneemt kan vertellen dat het loos is. Bij twijfel of geen gehoor rijden ze gewoon door. | |
#ANONIEM | woensdag 25 april 2012 @ 19:09 |
Zooitje op Kijfhoek ja, zat gelukkig al in de dienstauto met mentor MCN ![]() Al die treinen richting Kijfhoek op Betuweroute stonden stil. Best een zooitje vandaag, zelf gelukkig nergens wat van gemerkt op een kleine storing na van het RBC toen we level 2 reden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 19:09:49 ] | |
#ANONIEM | woensdag 25 april 2012 @ 19:09 |
En dicht! |