James1988 | dinsdag 6 september 2011 @ 18:46 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japen - Deel 1 - Igen Treinen in Japan - Deel 2 - Igen Berlijn - Zug-Chef Praag - Zug-Chef Wenen - Zug-Chef Budapest - Zug-Chef | |
James1988 | dinsdag 6 september 2011 @ 18:47 |
De lapo:
| |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 18:47 |
Gelul, inleveren die wagen of rijden met die hap! | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 18:59 |
Ik kreeg net weer eens commentaar op mijn reiskostendecla. 58 euro over een maand, willen ze er een OVChip uitdraai bij ![]() Dus die uitdraai gaat er niet komen ![]() Maar goed, wat hebben ze liever? 58 euro betalen zonder boekingsstuk? Of dat ik van alle ritten doe alsof ik ze met de auto gemaakt heb en 19 cent / km declareer? Hebben ze nog steeds geen boekingsstuk, en het kost ze zeker 3 keer zo veel geld ![]() Morgen maar weer eens bellen dus. Geneuzel allemaal. | |
James1988 | dinsdag 6 september 2011 @ 19:03 |
Nouja, dat ze een rittenoverzicht willen hebben kan ik wel begrijpen. Dat vraagt mijn werkgever ook als ik treintickets declareer. Al is 58 euro wel een ![]() | |
Guppy | dinsdag 6 september 2011 @ 19:05 |
Ik declareer maandelijks rond de ¤ 320,- aan treinkosten... | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 19:05 |
Whow... Ik krijg een JTK van de baas! | |
Ascendancy | dinsdag 6 september 2011 @ 19:05 |
Ik vind het best reëel dat de baas een uitdraai wil hebben. Dat is gewoon de normale gang van zaken. En met je dagkaart. Dan had je niet niet moeten gebruiken. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 19:06 |
Ja nou ja, maar dit gaat natuurlijk wel gevolgen hebben voor mijn besluit om over te gaan op een AltijdVrij abo binnenkort ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 6 september 2011 @ 19:08 |
Verwacht je dat je baas het hele ding gaat betalen of dat hij een bijdrage levert? | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 19:10 |
Ik verwacht dat ik hem zelf betaal en dat ik op basis van reizen op saldo met korting de zakelijke ritten terugkrijg. Ze kunnen prima aan mijn urenstaten zien welke dag ik bij welke klant zit toch? | |
Ascendancy | dinsdag 6 september 2011 @ 19:12 |
Is de vervoersdeclaratie niet jou zaak, zodat je dat lekker zelf mag uitrekenen en beargumenteren? | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 19:15 |
Ja, op zich wel natuurlijk. Maar goed, ik weet dat er zat jongens zijn die lekker 1e klas reizen, 19 cent per km declareren en nog geld over houden. Ik vind dat fraude. Maar als dat blijkbaar een modus operandi is, dan doe ik dat ook wel. Maar goed, ik zal het morgen eens in de groep gooien daar, met alle opties op tafel. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 19:59 |
Wat een ellende @ zwolle zeg met de trein! | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 20:05 |
Mooie rooie spin inderdaad ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 20:13 |
Alweer een heel station eruit door een stroomstoring? Hoe vaak gebeurt dat wel niet de laatste tijd? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 september 2011 @ 20:16 |
Als je Dordrecht niet meerekent gebeurt het niet zo vaak | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 20:19 |
Halverwege juli in Amersfoort, halverwege augustus de noordkant van Utrecht Centraal... En dat is dan alleen maar wat ik heb meegemaakt terwijl ik zelf in de trein zat, en zo vaak was dat de afgelopen maanden niet. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 20:23 |
ja bij Overvecht is het recentelijk een paar keer achter elkaar raak geweest. Gisteren nog zelfs geloof ik. | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 september 2011 @ 20:24 |
Ja.. straks weer TAXI spelen om mn zwager op te halen van t station :| | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:31 |
Amersfoort was een kapotte kabel voor de treinbeveiliging. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 20:34 |
er is een stroomkabel doorgeknipt per ongeluk tijdens graafwerkzaamheden! | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:37 |
Sukkels. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 20:39 |
Heb 2 uur in de trein gezeten 200 meter voor Zwolle haha! Maar ben er uit! | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:41 |
En dan nog lopen de laatste 200 meter zeker? | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 20:44 |
Werd er überhaupt iets omgeroepen in die twee uur? | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 20:45 |
Ah okee. Dan is het wel te begrijpen. Een spoorwegennet wat weinig storingen heeft omdat het nooit verbeterd wordt is ook niet per se beter. | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 20:46 |
Dordrecht is minimaal 1x per maand raak. En ze kunnen het nooit goed fixen, want elke keer is het probleem hetzelfde... | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 20:48 |
Wat is daar erg aan? Net als VIRM mijden waar mogelijk. Ook al moet ik een half uur mee reizen, wachten en dergelijke.. Heb op Venlo al eens anderhalf uur langer op ICRm gewacht. Kwam 3x VIRM achter elkaar voorrijden | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 20:50 |
Anderhalf uur in Venlo(!) zitten vind je minder erg dan een half uur in een VIRM? ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:50 |
Oh ja, dat was vooral voor de volgers van dit topic erg vermakelijk. | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:50 |
Ja. Leip. | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:51 |
Ehm, ik snap het niet helemaal, maar die doorgehakte kabels zijn allemaal te voorkomen door zorgvuldiger te werken. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 20:53 |
1e keer was dat er een stroomstoring was en men niet verder kon rijden na 40 minuten dat ze gesproken hadden met de treindienstleider en het niet zo goed nieuws was en het nog wel even kon duren. Daarna zeiden ze dat er een monteur zou komen die de wissel handmatig zou omzetten. Om vervolgens te vertellen dat het nog wel even kon duren voordat de monteur er was. We mochten er niet uit, omdat ze geen begeleiding konden regelen op dit moment. Helaas niet dus ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 20:53 |
Misschien wel. Maar waar gehakt wordt vallen spaanders, dus dat bij zulke grote werkzaamheden als in Utrecht, Amersfoort of Zwolle zo nu en dan eens iets mis gaat moet je maar accepteren. Als reiziger dan hè, als manager van het bouwbedrijf natuurlijk niet. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 20:55 |
Owja; eerst was het 20:30 verholpen Nu: Verwachting De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 23:00 uur verholpen. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 20:56 |
Dat was een zoethoudertje. EN een leugen ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:57 |
Waarom? | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 20:58 |
De verantwoordelijke betaalt echt fors voor dit soort foutjes. Zeker Amersfoort was een hele nare. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 20:58 |
Omdat er een verschil is tussen klootwissels (die je handmatig KUNT omzetten, maar die op het hoofdrailnet nergens meer voorkomen) en wisselsteller-gestuurde wissels ![]() Of hoe had jij het je voorgesteld? | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 20:59 |
Quote: De trein is kapot in Amersfoort.In Zwolle is een stroomstoring.De NS zegt:"We hebben geen oplossing voor reizigers naar Groningen. Aldus twitter | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:01 |
Ook elektrische wissels kun je krukken hoor... | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 21:03 |
Zonder dat ze in storing vallen? Of zo van "het is toch al een puinhoop, dat wisselstoringkje pakken we er zo wel bij"? | |
Peterselieman | dinsdag 6 september 2011 @ 21:03 |
Klopt. Zelf wel eens meegemaakt tijdens een wisselstoring. Zat in een 12 baks VIRM die hierdoor in Groningen eens op één minuut rijden van het station strandde. Duurde 40 minuten voordat mijn trein binnengenomen kon worden. vertrekken deed er uiteraard in die tijd niets meer. | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:05 |
Je draait eigenlijk gewoon het motortje, dus er gaat niets stuk. En de standmelding werkt gewoon nog. | |
kebabkever | dinsdag 6 september 2011 @ 21:05 |
Haha, ze dachten vast; ach Zwolle is toch al een puinhoop | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 21:08 |
Tof systeem. Eigenlijk zou je willen dat je dan ook gewoon straffeloos een wissel open moet kunnen rijden ![]() | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 21:11 |
Ja. Ik moest naar Dordrecht. En dan zit je toch anderhalf uur ofzo in VIRM. Ik had het kunnen splitsen, IC -> Deurne, stopper -> Eindhoven, stopper -> Tilburg en dan weer kijken ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:13 |
Ja, dat werkt bij trams wel: klapwissels. | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 21:15 |
Ja maar, Venlo! Dat is toch nog tien keer zo erg als een VIRM, of niet dan? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2011 21:15:23 ] | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 21:15 |
Het KAN. Maar het mag NIET meer ivm de veiligheid dit, regeltje dat enz (sowieso voor reizigerstreinen verboden). Zouden ze het wél doen, dan ligt de wissel gegarandeerd in storing. | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 21:16 |
Venlo is leuker als IRM ![]() Mede vanwege de cargo's die ik daar nog kan treffen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 september 2011 @ 21:16 |
Nou volgens Duvel niet dus ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 september 2011 @ 21:17 |
Bij een wisselstoring is dat niet zo erg ![]() | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 21:18 |
Is ook niet zo lang dacht ik. De storing in de wissel kan voorkomen worden door de wissel weer terug te zetten in de aangetroffen stand. De volgende trein moet er dan met een "Aanwijzing VR" en "Aanwijzing ROZ "(Aanwijzing Voorzichtig Rijden en Rijden op Zicht) benaderen en overheen. Werkt de wissel zoals het hoort, kan het gewoon gebruikt worden. Maar veelal gaat de bediening dan ergens in storing. | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:26 |
Het kan, er gaat niets stuk. Denk aan werkzaamheden (zoals nu op emplacement Arnhem). Je moet de bedienlaag alleen vertellen dat een wissel anders ligt dan verwacht, maar dat is een software-probleem, heeft geen moer met het wissel zelf te maken. Het mag dus wel. | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:27 |
Waarom zou een gekrukt wissel in storing komen? Er gaat niets stuk. | |
#ANONIEM | dinsdag 6 september 2011 @ 21:30 |
Als je een oud model wissel openrijdt gaat er ook niks stuk, maar komt 'ie wel in storing. Te verhelpen door 'm handmatig, maar wel via het systeem, een keer om te zetten. Toch? | |
Duvel | dinsdag 6 september 2011 @ 21:51 |
Er verbuigt bij openrijden meestal e.e.a. | |
greavy | dinsdag 6 september 2011 @ 22:57 |
Groupon had een blunder begaan:Terwijl een paar dagen geleden deze actie was. | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 07:52 |
Ik vond dit mailtje van een paar weken geleden nog in mijn mailbox, nadat ik had nagevraagd waarom de roltrappen in Dordrecht niet werken (bij de PLP'er, ik ken 'm aardig goed):Wel een fout van hun dan. Prorail en NS Poort hebben de borden al een tijdje terug verwijderd waarop stond dat de roltrappen vanaf Mei 2011 geopend zouden zijn.. | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2011 @ 08:38 |
Jaja, Almelo de Riet krijgt ook elektronische vertrekstaten Wat een grap ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2011 10:27:59 ] | |
Tochjo | woensdag 7 september 2011 @ 09:08 |
Dat lijken me schermen waarop de eerstvolgende zeven treinen getoond worden (T7). Alle stations met ten minste 1000 in- en uitstappers per dag krijgen die, dacht ik. [ Bericht 3% gewijzigd door Tochjo op 07-09-2011 10:49:57 ] | |
Frozen-assassin | woensdag 7 september 2011 @ 09:38 |
Klopt, dat zijn kleinere schermen die je veelal aantreft bij kleinere stations.. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 7 september 2011 @ 11:02 |
De eerstvolgende 7 treinen is buiten de spits gewoon een halve dag op Almelo de Riet! ![]() ![]() | |
mschol | woensdag 7 september 2011 @ 11:38 |
die lijken wel op de borden bij DH CS (qua grootte) ![]() weet iemand wanneer de thalys en/of de tgv treintijden NA 8-12 te boeken zijn? (wil van 8-12 t/m 12-12 weg naar frankrijk) ik dacht ergens gelezen te hebben dat die tijden pas in oktober boekbaar werden? | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 11:42 |
3 Maanden van te voren. Voor 8-12 dus op 8-9, voor 12-12 dus op 12-9 | |
James1988 | woensdag 7 september 2011 @ 13:06 |
Fyra rijdt vandaag 2 jaar. Reizigers krijgen een appeltje als cadeau. Leuk idee ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 september 2011 @ 13:09 |
Ik mag hopen dat het geen zure appel is waarop ze moeten bijten ![]() | |
Duvel | woensdag 7 september 2011 @ 13:09 |
Of een appel met een worm er in. *surprise* | |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 17:31 |
Alleen de treinen van het eerste uur worden getoond. in Rhenen hangt ook zo'n ding waar 5 regels permanent voor Jan Joker stroom verbruiken ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 7 september 2011 @ 18:20 |
Hoi. Ik ben er even niet. Zaterdag voor de tweede keer vader geworden, dus vandaar. ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 7 september 2011 @ 18:23 |
Als hij wordt teruggekrukt, komt hij weer in de controle. Maar NS mag idd niet meer krukken. Arriva wel. | |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 18:23 |
![]() ![]() ![]() | |
Guppy | woensdag 7 september 2011 @ 18:30 |
| |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2011 @ 18:33 |
![]() | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 18:33 |
Dat dus ![]() | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 18:37 |
Een 1200 (Locomotief) evenement, geörganiseerd door NVBS. Dit maak je niet snel meer mee. De 260 deelnemers zullen dan ook snel verwacht worden...http://www.nvbs.com/Excursies/reis.php?soort=A&reis=042 | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2011 @ 18:53 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2011 @ 18:53 |
Heb je een idee wat voor 'historische rijtuigen' bedoeld owrden? | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 18:57 |
Rijtuigen van het NSM dacht ik. | |
James1988 | woensdag 7 september 2011 @ 19:17 |
Congrats ![]() | |
bork | woensdag 7 september 2011 @ 19:18 |
Feli ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 september 2011 @ 19:27 |
Gefeliciteerd Ziggy ![]() Veel plezier met de kleine knul | |
ziggyziggyziggy | woensdag 7 september 2011 @ 19:59 |
Hoe wist dat het een jongen is? Ah, van Olga zeker? | |
Peterselieman | woensdag 7 september 2011 @ 20:03 |
Van Sjors ![]() | |
Crientj | woensdag 7 september 2011 @ 20:09 |
Congrats Ziggy. ![]() Ze hebben vandaag op Overvecht de CTA's vervangen. Ziet dr lomp uit. ![]() | |
Doc__Zenith | woensdag 7 september 2011 @ 21:12 |
Vergeet de veerwissels bij (o.a.) Vroomshoop niet. ![]() Genoeg gezeik met die dingen gehad in de (infra-)simulator... | |
ziggyziggyziggy | woensdag 7 september 2011 @ 21:52 |
Dat zijn geen veerwissels (meer). Vroomshoop ligt in een voormalige VCVL-traject, evenals bijvoorbeeld de lijnen naar Delfzijl en Roodeschool. Daar liggen normale wissels, met als extra eigenschap dat ze een voorkeursstand hebben. Als ze in de andere stand moeten worden bereden, wordt er een rijweg voor ingesteld en wordt het wissel in die stand gestuurd. Na afrijden van de wisselsectie gaat het wissel dan weer automatisch om naar de voorkeursstand. Het zijn dus geen veerwissels en ze kunnen ook zeker niet zonder beschadigingen worden opengereden. | |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 21:54 |
Dat VCVL was toch ook de oorzaak van het ongeval bij WInsum in 1980? Of is dat iets te kort door de bocht? | |
James1988 | woensdag 7 september 2011 @ 22:00 |
| |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 22:06 |
Michiel (Broek53) meldt op Somda:
| |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 22:15 |
Hee ik heb gehoord dat de 7503 een proefrit gaat maken morgen. Het zijn geruchten hoor maar hij gaat naar Den Haag ![]() Bron wil anoniem blijven i.v.m. represailles ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2011 @ 22:18 |
Op Somda mag het vast niet, maar mag ik hier wel vragen wanneer de eerste DDZ een proefrit gaat maken? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2011 22:18:38 ] | |
Peterselieman | woensdag 7 september 2011 @ 22:19 |
Vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 22:22 |
![]() ![]() NEE IGEN DAT MAG NIET ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 september 2011 @ 22:25 |
Wat dom van je ook. Je had natuurlijk WEL mogen vragen wat het nummer en de materieelsoort was van die vreemde trein die onder dat onbekende nummer 4242 een rit van Haarlem naar Den Haag zou gaan maken. Maar ja. ![]() | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 22:28 |
![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 7 september 2011 @ 22:28 |
Nee, VCVL is daar juist ingevoerd ná het ongeluk. VCVL werkt namelijk met lichtseinen, Winsum had toen nog CRVL, zonder lichtseinen. | |
Duvel | woensdag 7 september 2011 @ 23:03 |
Feli, Ziggy! En ik wil best mee met die 1200'en eigenlijk... | |
greavy | woensdag 7 september 2011 @ 23:04 |
Geef je dan op Duuv ![]() Kan nu nog. Er is grote belangstelling voor. Ik heb het ook al gedaan ![]() | |
Peter | woensdag 7 september 2011 @ 23:30 |
ZZZ Gefeliciteerd! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 7 september 2011 @ 23:44 |
Als er nog iemand een reisje richting Zwitserland van plan is, je schijnt 50% korting te kunnen krijgen bij de treinreiswinkel:![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 07-09-2011 23:50:37 ] | |
James1988 | donderdag 8 september 2011 @ 07:47 |
Helaas, ik ben er dit jaar al geweest. 50% korting op trein zou wel mooi zijn, om de prijzen enigszins normaal te krijgen daar ![]() Ohja, dit was nog niet gemeld volgens mij:
[ Bericht 70% gewijzigd door James1988 op 08-09-2011 08:28:00 ] | |
TeringHenkie | donderdag 8 september 2011 @ 19:15 |
Bij deze wil ik nog even de springer van vanochtend bedanken die het hele treinverkeer ontregelde tussen Driebergen en Ede | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 20:07 |
Ik ben nergens lid, dus zal wel buiten de boot vallen... ![]() | |
Ascendancy | donderdag 8 september 2011 @ 20:19 |
Feli ziggy. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 8 september 2011 @ 20:58 |
Thanx iedereen. ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 8 september 2011 @ 21:37 |
We hadden het eerder deze week over VCVL en Winsum. Hier een kleine uitleg.![]() Dit is een simpel VCVL-station, zoals dat onder Procesleiding nog steeds bestaat op een aantal trajecten. VCVL staat voor Vereenvoudigde Centrale Verkeersleiding en was ontworpen om kleine emplacementjes te bedienen zonder overbodige luxe. Het ontwerp is vrij simpel. Seinen 2 en 8, de inrijders van het emplacement, zijn automatische seinen en kunnen niet door de treindienstleider bediend worden. Hij ziet ze zelfs niet op zijn scherm. Deze seinen tonen automatisch veilig als er geen spoorbezetting op het achterliggende spoor is (sein 2 toont dus veilig als spoor 101 "schoon" is, sein 8 toont veilig als spoor 102 "schoon" is). Wissels 1 en 3 zijn wissels met een voorkeursstand, in dit geval rechtsleidend. Deze kunnen slechts indirect omgelegd worden. Seinen 4 en 6 zijn bediende seinen en kunnen dus gebruikt worden om een rijweg in te stellen. De werking in een normale situatie is als volgt voor een trein die van vrije baan AA naar vrije baan AB rijdt. - Op het station dat links aan vrije-baan-spoor AA grenst, wordt een rijweg naar AA ingesteld. Het uitrijdsein aldaar komt veilig. Wissel 1 ligt standaard rechtsleidend, dus de trein komt op spoor 101 binnen. De treindienstleider kan hier niets aan veranderen, het wissel kan niet linksleidend worden gelegd voor deze trein. - Er wordt een rijweg van spoor 101 naar spoor AB ingesteld. Wissel 3 loopt om naar de linksleidende stand en sein 6 komt veilig. De trein vertrekt en zodra deze sein 8 volledig is gepasseerd, loopt het wissel automatisch terug naar de voorkeursstand, rechtsleidend dus. Er ontstaan problemen als een trein van rijrichting moet wisselen, bijvoorbeeld door een versperring verderop. - Een trein die op spoor 101 staat, kan geen veilig naar spoor AA krijgen. Er staat geen sein in die richting en de treindienstleider kan dus geen rijweg instellen. Hij kan dan alleen richting spoor AA vertrekken na een rijopdracht van de treindienstleider. Dit komt grotendeels overeen met een aanwijzing STS (Stoptonend Sein), maar er staat geen sein, dus die aanwijzing gebruiken we niet letterlijk. Inhoudelijk komt het op hetzelfde neer: de treindienstleider zorgt ervoor dat er geen treinen van de andere kant komen en zorgt dat wissel 1 niet kan omlopen. We weten dat het wissel standaard rechtsleidend ligt, dus het ligt goed voor een beweging van 101 naar AA. Het voorkomen van het omlopen van het wissel doen we door te waarborgen dat er geen rijweg van sein 4 naar spoor AA kan worden ingesteld. - Als het spoor AB wel bereden mag worden, maar we moeten wel van rijrichting keren, dan is er een makkelijker manier. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor 101 naar AB. De trein rijdt volledig voorbij sein 8, stopt en bouwt om. Wissel 3 loopt automatisch om en als er geen trein op spoor 102 staat, toont sein 8 automatisch veilig. De trein kan binnenkomen op spoor 102 en een normale rijweg naar AA krijgen. Voor de treindienstleider is VCVL een rare manier van werken. Er zijn inrijders die hij niet kan zien of bedienen en de stand van de wissels is ook niet op te vragen of te controleren, alleen logisch te beredeneren. Bij een wisselstoring is VCVL een crime, zeker als er ook nog wissels gekrukt moeten worden door machinisten. Vragen? | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 21:50 |
Volgens mij is Waddinxveen ook VCVL, kan dat? Mooie uitleg, leuk! | |
Pinnenmutske | donderdag 8 september 2011 @ 21:56 |
Ik had vandaag een defecte deur in de 2de klas bovenverdieping. Ik dacht dat bij M6 stellen niks defect zou zijn. | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 21:57 |
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Het is verbouwd, dus gaat het stuk! ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 8 september 2011 @ 21:59 |
Gaat het om pneumatische tussendeuren? | |
Pinnenmutske | donderdag 8 september 2011 @ 22:04 |
Yep. Jengelende kinderen vonden dat alles te traag ging. | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 22:12 |
En toen was het stuk?? | |
James1988 | donderdag 8 september 2011 @ 22:13 |
M6 is nieuw, bedoel je niet toevallig M5? ![]() | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 22:14 |
Eh, vast! Jij bent de specialist! ![]() | |
Pinnenmutske | donderdag 8 september 2011 @ 22:15 |
Er stond iemand aan die deur te wringen toen zo'n kind riep van "doe die deur open" Ik riep terug dat de deur tegenspartelde ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 8 september 2011 @ 22:19 |
Ja, ik las er weer eens overheen. Ik wens echt dat de NMBS zijn wagenpark vereenvoudigt, dit om de onderhoudskosten te drukken. | |
greavy | donderdag 8 september 2011 @ 22:31 |
Proberen kan geen kwaad. Hoe langer je wacht, hoe minder kans je nog hebt natuurlijk | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 22:33 |
Ik ben al aangemeld. ![]() | |
greavy | donderdag 8 september 2011 @ 22:33 |
Ok ![]() | |
James1988 | donderdag 8 september 2011 @ 22:36 |
Dat doen ze ook: ze hebben 120 EuroSprinters (ES64U4, ofwel HLE 18), 305 stuks Desiro ML (stoptreinen en GEN) en veel M6-dubbeldekkers besteld. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 8 september 2011 @ 22:37 |
Doe mijn vcvl-verhaal ook maar in de OP. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, #348 James? | |
V2 | donderdag 8 september 2011 @ 22:42 |
Mooi en duidelijk verhaal z-z-ziggy! Tof ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 september 2011 @ 22:46 |
Welke ? | |
TeringHenkie | donderdag 8 september 2011 @ 22:54 |
Wat een kutsysteem. | |
Duvel | donderdag 8 september 2011 @ 22:57 |
Waarom quote je dat hele stuk? | |
lyolyrc | donderdag 8 september 2011 @ 22:58 |
En de proefrit is niet doorgegaan wegens een mechanisch defect, lees ik net ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 8 september 2011 @ 22:59 |
Wat voor trein? Wat is de 7503? | |
Peterselieman | donderdag 8 september 2011 @ 23:00 |
een DDZ, een gereviseerde DD-AR | |
#ANONIEM | donderdag 8 september 2011 @ 23:00 |
Dankjewel, ik reageerde iets te snel. Stond inderdaad boven de post van flash ![]() | |
James1988 | donderdag 8 september 2011 @ 23:10 |
Ik zou het graag voor je doen. Maar ik kan de OP niet meer bewerken ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 9 september 2011 @ 02:12 |
Omdat het helemaal kut is. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 9 september 2011 @ 06:25 |
Ik vind het interessant, leuk om te lezen. | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 07:38 |
Ze gaan raildempers bij Vriezenveen neerleggen.. | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 07:41 |
Oh. Ze gaan het nog ingewikkelder maken: Altijd Korting, een nieuw product die geldig is in bus/tram/metro/trein, behalve bij NS ... | |
#ANONIEM | vrijdag 9 september 2011 @ 07:49 |
![]() | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 07:56 |
Wanneer gaat NS Hispeed nou eens met die Italiaanse meuk rondkarren? Die ICRm Prio ken ik nu wel ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 08:41 |
Als pasen en pinksteren op één dag valt. | |
V2 | vrijdag 9 september 2011 @ 08:44 |
Eind dit jaar is nu het verhaal geloof ik. Echt! Beloofd! | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 08:46 |
Ja hoor, tuurlijk! | |
V2 | vrijdag 9 september 2011 @ 08:51 |
Wacht! Misschien was het eind van 'het' jaar ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 08:55 |
Lekker zo, vanuit Breda naar Schiphol met de Fyra. En vanaf Schiphol naar Amsterdam Zuid met de IC Berlijn ![]() Jammer dat ik niet mee kan tot Berlijn ![]() Totale reistijd 1u04. <3 [ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 09-09-2011 09:10:26 ] | |
Sandrvich | vrijdag 9 september 2011 @ 09:35 |
Is er momenteel nog zoiets als een dagkaarten aanbieding ergens? | |
Ireyon | vrijdag 9 september 2011 @ 09:35 |
Die overstap gehaald ja? Was Fyra zo vroeg of de IC Berlijn vertraagd? 'k Zie eigenlijk altijd de IC Berlijn net vertrekken wanneer Fyra z'n deuren ontgrendeld.. | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 09:38 |
De Fyra stond om 8.46 met open deuren op spoor 1 te Schiphol. 3 minuten overstaptijd, ik had de overstap bijna niet gehaald omdat een groep kofferterroristen meteen begon met hun koffers in die trein te gaan laden... daar ben ik gewoon brutaal voor gaan staan totdat ik erlangs kon. Om .49 nét op tijd in de Berlijntrein kunnen stappen. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 9 september 2011 @ 09:52 |
Ah nice ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 09:58 |
Voor mij was het gewoon de eerste de beste aansluiting om op m'n werk te komen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 09:59 |
En mooi gratis, die wc op Schiphol ![]() Ik zie hier mooi alles langs rijden vanaf mijn balkon ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 10:15 |
Balkon = Dv? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 10:21 |
![]() Gisteren sleutel gehad, vannacht meteen blijven slapen ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 10:22 |
![]() Dit weekend gelijk over? | |
Frozen-assassin | vrijdag 9 september 2011 @ 10:42 |
Die vernieuwde DD-AR (DDZ), wat een afschuwelijke trein is dat.. Het middenstuk lijkt op een VIRM, dat vind ik nog meevallen, maar die voorkant ![]() Welke gek heeft dat verzonnen?! | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 10:47 |
Foto? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 10:53 |
Nein Mann, moet eerst nog honderdveel dingen gedaan worden ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 10:55 |
Ga aan de slag dan, i.p.v. naar omroepberichten te luisteren op je balkon! ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 9 september 2011 @ 10:56 |
Jumbo hoorde dat het medio 2012 wordt | |
blup | vrijdag 9 september 2011 @ 11:03 |
| |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 11:10 |
Mijn klusser komt dinsdag pas weer ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 11:27 |
Ohw, ik dacht aan een foto in het wild. | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 11:31 |
![]() ![]() ![]() Op 24 augustus reden we door de Yorkshire Dales en stonden er ineens allemaal fotografen langs de weg. Te wachten op een stoomtrein over het Ribblehead Viaduct, zo bleek (in de lijn van Settle naar Carlisle). Helaas had het ding een uur vertraging, dus mijn lieve vriendin was heel blij. Gelukkig hebben we de foto's nog. [ Bericht 25% gewijzigd door Duvel op 09-09-2011 11:39:27 (toelichting) ] | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 11:32 |
![]() DDZ 7503 Hlmhwp by Arjen-V, on Flickr De eerste DDZ in het wild. ![]() | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 11:34 |
Dat gat in de voorkant was dus niet voor de bestemmingsaanduiding, maar voor de ruitenwissers. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 11:40 |
Precies. Veel belangrijker ![]() | |
D-Mon | vrijdag 9 september 2011 @ 11:48 |
Getver, Was die 'oude' niet gestroomlijnder en dus efficienter? | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 12:09 |
Nope, deze is gladder door de nieuwe, vlakke ruit. | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 12:20 |
Die streep is wel echt heel lelijk.. een beetje een virm met downsyndroom zo.. | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 13:11 |
Ja godver, ik post foto's van een gave stoomtrein op een nog gaver viaduct en jullie lopen alleen maar te miepen over DDZ. ![]() | |
V2 | vrijdag 9 september 2011 @ 13:12 |
Iedereen is sprakeloos van die mooie stoomtrein, Duvel ![]() | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 13:14 |
Viaduct is idd echt een mooi staaltje kunstwerk! DDZ gaan we nog een lange tijd zien idd ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 13:16 |
Vanaf 14 September bij Jumbo (tm 27 september te krijgen), dagkaarten (alleen weekenden) voor 13,50 euro. Geldig van het eerstr weekend na 14 september t/m 31 december dacht ik. | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 13:17 |
Trololo ;D Nee, mooie foto's. Mooie brug! Ik heb niet zo veel op met stoomtreinen eigenlijk ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 13:19 |
De DDZ heeft opnieuw geen proefrit gemaakt vanwege problemen met de tractie elektrische installatie. Verder is het defintief dat de bekleding bij ICMm de tweedeklas stoelen/banken vervangen worden door kunstlederen bekleding. Toffe foto's Duuv | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 13:20 |
Lekker dure grap, net nu de laatste stellen in revisie zijn (of daar inmiddels alweer uit zijn?) ![]() | |
bork | vrijdag 9 september 2011 @ 13:31 |
Nice pics Duufje, ik heb me even ingelezen in Ribblehead, nog een geluk dat het bestaat, ze wilden die lijn compleet afstoten, mooi te zien trouwens op google earth streettview. | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 13:35 |
Hier, voor jou! | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 13:37 |
Klopt, erg mooi dat het bewaard is! In het stationsgebouw van Ribblehead is een klein bezoekerscentrum ingericht. Binnen o.a. dit bordje! ![]() Edinburgh: ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Duvel op 09-09-2011 13:55:44 ] | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 15:04 |
Ja, alle stellen zijn inmiddels al gereviseerd (maar er nog niet volledig uit). Ergens in 2012 moet het klaar zijn. Het gaat totaal om 22.924 stoelen die aangepast moeten worden ![]() De reden: De stoelen waren niet schoon te houden, wat door de stoffen bekleding komt. | |
lyolyrc | vrijdag 9 september 2011 @ 15:05 |
Lekker, bijna 23000 stoelen opnieuw gaan bekleden! ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 15:08 |
NS heeft er een betere oplossing voor: Gewoon nieuwe stoelen plaatsen, zodat het proces sneller gaat. Stoelen eruit, nieuwen erin. Een stel zou dan - in theorie - daarvoor maar één dag, hooguit 2 dagen voor in de wpl te hoeven staan. Als ze willen, zou het niet eens in Haarlem hoeven gebeuren (alhoewel ik dat wél verwacht, in de loods waar OBIS ook werd ingebouwd, die word anders toch niet gebruikt). Ik hoop dat ze nu wel zo slim zijn om die irritante prullenbakjes bij de 2-zits gelijk te verbeteren. | |
V2 | vrijdag 9 september 2011 @ 15:11 |
Hoop nou maar niet teveel jongen, je weet toch hoe dat gaat... | |
blup | vrijdag 9 september 2011 @ 15:11 |
Die DDZ ![]() niet echt geslaagd.. | |
Peterselieman | vrijdag 9 september 2011 @ 15:14 |
Hopelijk kunnen ze dan de onderzijde van de zitting ook gelijk even goed vast zetten | |
lyolyrc | vrijdag 9 september 2011 @ 15:19 |
In de zin van 23000 stoelen dadelijk op de schroothoop? Of maar een beperkt aantal met nieuwe bekleding bestellen en inbouwen, waarna de verwijderde stoelen opnieuw bekleed en ingebouwd worden en deze cyclus dan volhouden totdat alle stoelen nieuw bekleding hebben? Hoe dan ook een dure grap! ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 15:21 |
Ik denk inderdaad het laatste, dat ze in het begin nieuwe stoelen plaatsen, en dan die andere stoelen opnieuw bekleden. Mijn bron(binnen NedTrain en NS) durfde het niet zeker te zeggen. | |
Peterselieman | vrijdag 9 september 2011 @ 15:22 |
Ze hebben altijd een reserve. Die gebruik je met de nieuwe bekleding plus enkele nieuwe denk ik. De stoelen die je verwijdert uit de stellen laat je opnieuw bekleden waarna ze weer in een ander stel geplaatst worden. Om meer werkvoorraad te creëren kun je er voor kiezen om een defect stelletje wat langer aan de kant te houden. | |
lyolyrc | vrijdag 9 september 2011 @ 15:30 |
Dan vrees ik voor je dat het prullenbakje op zijn plek blijft... Dat is inderdaad wat ik bedoel, al had ik het niet over reservestoelen gehad. Het lijkt me stug dat men zoveel nagenoeg nieuw staal en kunststof op de schroothoop gaat dumpen. De bekledingboer is er in ieder geval weer blij mee! ![]() Maar dan snap ik nog steeds niet waarom ICMm een probleem is, maar ICRm en de laatste serie VIRM niet. | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 15:46 |
Dat snap ik ook niet, ICRm Prio rijdt al jaren rond met dezelfde bekleding als het ICMm. | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 16:03 |
maar die worden in fyra nooit gebruikt, en het buitenlandse volk in de benelux houdt het wel schoon | |
James1988 | vrijdag 9 september 2011 @ 16:04 |
Nou... dan moet je in de spits maar eens in de Fyra kijken. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 9 september 2011 @ 16:26 |
IRM ICR rijdt er ook al jaren mee rond... En daar zitten toch meestal meer mensen op dan in de fyra.. --edit-- sorry, verkeerde materiaal, ik bedoelde ICR! [ Bericht 32% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 09-09-2011 18:27:47 ] | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 16:59 |
TT 752-2...!? | |
Peterselieman | vrijdag 9 september 2011 @ 17:02 |
ICE die stopt in Blauwkapel Noord en niet in Amsterdam ![]() | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 17:18 |
Treinreizigers krijgen verwenpakketten maandag 05 september 2011 | 11:20 ARNHEM (ANP) - Forenzen op de door vertragingen geplaagde treinverbinding tussen Arnhem en Winterswijk krijgen deze week een verwenpakket van vervoerder Syntus, spoorbeheerder ProRail en de provincie Gelderland. Het is een blijk van waardering voor de reiziger, aldus een woordvoerster van Syntus. Op de lijn tussen Arnhem en Winterswijk is vaak sprake van vertragingen door sein- en wisselstoringen of problemen met treinen. Als goedmakertje krijgen reizigers een tas met daarin een appel, gevulde koek, water, tijdschriften en kortingsbonnen. De tassen worden elke dag op verschillende stations uitgedeeld maar even langs binnenkort ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 9 september 2011 @ 17:20 |
neee.... serieus.... er is niemand bij de ns die kon bedenken dat die stoelen vies worden? ..... niemand?.. | |
Ofyles2 | vrijdag 9 september 2011 @ 17:34 |
Die lichtblauwe stoelen in de nieuwste IRM's? | |
#ANONIEM | vrijdag 9 september 2011 @ 18:34 |
En door asociale lui die een zwijnestal van de trein maken. ![]() Jammer dat dit nodig is. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2011 18:35:01 ] | |
Duvel | vrijdag 9 september 2011 @ 19:06 |
Mooi hè? Ik zat mobiel, anders had ik 'm even opgeslagen! | |
Peterselieman | vrijdag 9 september 2011 @ 19:21 |
Goed nieuwsBron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=103475 | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 september 2011 @ 20:34 |
t zou wel typerend zijn om alleen OV shitkaart te doen he ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 9 september 2011 @ 21:05 |
gezien vanuit de Thalys van Parijs naar Amsterdam; station Schaarbeek. of Schaerbeek. maar misschien toch ook wel weer Schaarbeek. ze zijn er niet helemaal uit gekomen tijdens het maken van de borden. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 21:06 |
Dat heet tweetaligheid ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 9 september 2011 @ 21:28 |
kortste trein ooit: | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 21:30 |
vorige week al langs geweest ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 21:34 |
"Dames en heren, vanwege een defecte trein rijden er geen stoptreinen tussen Rotterdam en Dordrecht. Reizigers voor de Stoptreinstations kunnen met de Sneltrein reizen, die op alle tussengelegen stations zal stoppen. Houdt u rekening met een extra reistijd van een half uur. Deze situatie duurt tot circa 11 uur." -.- Alleen was de situatie: Sneltrein 21:24 op Rotterdam: Opgeheven Sneltrein 21:54: +14 ![]() Edit: De AV en NS.nl weten nog van niks ![]() | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 21:35 |
Raar dat ze de sprinters eruit gooien en niet de sneltreinen.. | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 september 2011 @ 21:36 |
sneltreinen degraderen tot stoptrein is altijd nog hipper dan de sneltreinen er uit gooien voor de stoppers ![]() | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 21:38 |
Nu kunnen we met VIRM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() In alle gevallen ga je er geen donder op vooruit ![]() Ik ben maar in de IC naar Dordrecht gestapt (wederom VIRM ![]() | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 21:38 |
dat is wel raar, zal volgend jaar wel raar zijn. Intercity's dagraderen tot sprinters en de sprinters eruit gooien.. | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 21:39 |
21:47 had je wss icm gehad, 1900 | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 21:42 |
Dat weet ik. Maar ik had nu geen zin om te wachten. Wil snel thuis zijn, mn nest in. Morgen 6:40 de trein richting Utrecht voor de Railcatering.. | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 21:48 |
Heb jij nooit school ofzo, dat je er 2 banen en zoveel hobby naast kan doen? ![]() | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 21:49 |
school ![]() | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 21:51 |
Wat is daar mis mee? | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 21:52 |
Ik kom uit de bios hoor ![]() En ja, ik heb school (2 dagen per week, andere 3 stage) | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 21:58 |
http://www.telegraaf.nl/r(...)rkeerd__.html?p=14,2 | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 22:02 |
oh ik dacht dat je aan het werk was ![]() Ik kan trouwens het overzicht voor toeslagen op de interrail passen niet meer vinden.. iemand een linkje? | |
greavy | vrijdag 9 september 2011 @ 22:07 |
Interrailnet.com : http://nederlands.interra(...)ations/domestic-fees | |
b2py | vrijdag 9 september 2011 @ 22:09 |
Wat een verhaal uit de telegraaf, gtbv'tje? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 9 september 2011 @ 22:10 |
En als je de originele bron leest, zie je dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan de Telegraaf doet geloven. Kwestie van selectief brongebruik. Overigens is het wel treffend welk vertrouwen de reiziger in de beveiliging aldaar heeft. "We namen een andere route, dus we zouden zo op een andere trein kunnen botsen." ![]() | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 22:17 |
danke. Heeft iemand hier wel eens het lijntje van Luxemburg naar Gare de Angleur gemaakt.. dat ziet er wel erg tof uit.. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 22:18 |
Ja hoor, meerdere mensen, meerdere keren. Ik zeker 4 keer. En Duvel ook, in de tijd dat Luxemburg - Zandvoort nog direct reed. | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 22:19 |
Is het zo tof als dat het eruit ziet? Heb je misschien nog wat sappige pics? ![]() | |
Ireyon | vrijdag 9 september 2011 @ 22:20 |
Welk station is dat trouwens op 't plaatje?![]() Ergens in Spanje? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 22:25 |
Het is een prachtige lijn ja. Sappige pics misschien niet echt. Maar er is ook een Rail Away aflevering geweest over die lijn ![]() Of anders: doe hem zelf ![]() ![]() | |
mschol | vrijdag 9 september 2011 @ 22:27 |
mooi station zo te zien ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 9 september 2011 @ 22:29 |
Is dat niet Lissabon garo do orient (of iets dergelijks...)? | |
Yreal | vrijdag 9 september 2011 @ 22:35 |
Spanje ja, ergens centraal dacht ik | |
bork | vrijdag 9 september 2011 @ 22:39 |
thx, Duuf, was een leuke opgave ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 22:39 |
Madrid Atocha schijnt ook erg mooi te zijn trouwens ![]() | |
bork | vrijdag 9 september 2011 @ 22:40 |
Zolang het er niet knalt ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 september 2011 @ 22:42 |
![]() | |
Ireyon | vrijdag 9 september 2011 @ 22:43 |
Ah ja tuurlijk, een van de andere meesterwerken van ![]() ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 9 september 2011 @ 22:53 |
Klopt, Calatrava maakt echt geweldig mooie dingen! Zeker mijn favoriete architect! | |
wollewop | vrijdag 9 september 2011 @ 22:55 |
Schaarbeek = Nederlands Schaerbeek = Frans En aangezien Brussel een tweetalige stad is... | |
Duvel | zaterdag 10 september 2011 @ 00:30 |
Ja, wrijf het er nog ff in dat het niet doorging doordat er een goederentrein ontspoord was... ![]() | |
Duvel | zaterdag 10 september 2011 @ 00:30 |
Geinig! | |
greavy | zaterdag 10 september 2011 @ 06:34 |
Het 1200'den evenement van de NVBS: Er is bekend welke rijtuigen meegaan: Plan D, E, K, W, een restauratierijtuig en een stalen D. SHD levert de Plan E, EETC levert een blauw buffet-rijtuig. Totaal 8 rijtuigen. | |
Duvel | zaterdag 10 september 2011 @ 08:04 |
Daar zouden toch meer dan 260 mensen in moeten passen... Wel heel gaaf trouwens! | |
greavy | zaterdag 10 september 2011 @ 08:12 |
![]() Vastgeketend en al. Bang dat deze apparatuur gestolen word? Sowieso snap ik die hele kast erachter ook niet.. Is te rotterdam CS | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 10 september 2011 @ 08:14 |
Flink apparaat zeg! | |
greavy | zaterdag 10 september 2011 @ 08:20 |
Plan D A7709: 12 eerste klas, 36 2e klas Plan E: 48 2e klas Plan W B4118: 88 2e klas Plan K AB7376: 18 1e klas, 40 2e klas Totaal: 242 zitplaatsen Ik gok wel dat er dan een 2e of 3e Plan E meegaat. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 september 2011 @ 08:55 |
Waarom rijd er dit weekend eigenlijk vanuit Haarlem een Intercity naar Utrecht? Ik moet toevallig die richting op vandaag, en het viel me op dat er rechtstreeks 1 gaat om het half uur? Terwijl dat doordeweeks, en andere weekenden niet het geval is ![]() Ik heb er echter alleen maar profijt van trouwens ![]() [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2011 08:55:35 ] | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 10 september 2011 @ 09:27 |
Werkzaamheden tussen Zaandam en Sloterdijk? | |
dennistd | zaterdag 10 september 2011 @ 10:22 |
Is dat geen mobiele OV-chippaal? Die kan ook worden gebruikt als er bij werkzaamheden bussen rijden en het perron onbereikbaar is. Dat perron zal er daar nog wel uit moeten ofzo, waardoor er nog geen kabels gelegd zijn. | |
James1988 | zaterdag 10 september 2011 @ 14:40 |
Dat is inderdaad een mobiele paal. In die grote kast erachter zit een accu enzo. In Breda staan die dingen soms ook aan de noordzijde, als er NS-bussen rijden i.p.v. treinen vanwege werkzaamheden. | |
Watertornado | zaterdag 10 september 2011 @ 18:05 |
Jep, zie: http://www.ns.nl/storinge(...)2011_zd_ass_10_11sep | |
spectrumanalyser | zaterdag 10 september 2011 @ 20:01 |
sorry dat ik me niet ingelezen heb, ben geen vaste topic-volger helaas. is deze al ook eens langsgeweest? | |
remcoP | zaterdag 10 september 2011 @ 20:46 |
Dat soort mensen zouden een levenslang treinverbod moeten krijgen. | |
Fixers | zaterdag 10 september 2011 @ 21:14 |
Is dat echt? Of een in scene gezette situatie (voor een trainingsfilm oid)? Want als dit echt is dan is die aggresieveling wel een enorme karikatuur van zichzelf? Ik mag hopen dat zulke types worden opgewacht door de SpoPo. Voor die mannetjes is een methode stranspolitie het beste, eerst pepperspray dan boeien en dan afvoeren. Wordt het niet tijd dat ze conducteurs pepperspray verstrekken? | |
Frozen-assassin | zaterdag 10 september 2011 @ 21:56 |
Jezus zeg, dat filmpje is gewoon niet normaal meer.. Nooit gezien in een trein.. Ook met tassen van anderen smijten.. Stiekem hoop ik dat het in scene is gezet? | |
mschol | zaterdag 10 september 2011 @ 22:45 |
dat kan ik alleen beoordelen als in scene gezet... | |
Jacob1 | zaterdag 10 september 2011 @ 22:56 |
James, heb jij toevallig dat filmpje nog die je enkele maanden terug plaatse, van de Beneluxen-race?ze zijn van youtube verwijderd namelijk... | |
Jacob1 | zaterdag 10 september 2011 @ 22:58 |
http://worldonrails.nl/forum/viewforum.php?f=10 is ook handig daarvoor ![]() | |
greavy | zondag 11 september 2011 @ 00:11 |
Stonden op een nieuw perron. En het is ook nog eens het enigste perron met CiCo's. En ze staan niet op de logischte plekken. Er staat nog 1, die staat aan de andere kant van het perron, nog ver voorbij de lift.. ![]() | |
James1988 | zondag 11 september 2011 @ 02:58 |
Helaas niet. Ik kwam ze ook maar toevallig tegen ![]() | |
greavy | zondag 11 september 2011 @ 08:37 |
Een 'foutje' dat verzwegen wordt Gister heb ik een memo van NS onder mijn neus gehad, waarin stond dat de 6-persoons coupes in ICMm ook OBIS schermen moesten hebben, maar door een foutje bij NedTrain is dit niet gebeurt: De bekabeling was niet op orde. Dat Nedtrain hier mee weg kan komen.. | |
von_Preussen | zondag 11 september 2011 @ 09:47 |
Heb ook het vermoeden dat dit een oefeningsvideo is, die man schreeuwt in zulke heldere taal en scheldt zo weinig......daarnaast lijkt het mij Eddy Zoey te zijn, als die zo moeilijk had gedaan was het zeker binnen de kortste keren overal te zien zijn. | |
D-Mon | zondag 11 september 2011 @ 09:51 |
Krijg net een leuk linkje door van een maat: http://www.trenargentinau(...)ve-el-tren-unir.html | |
#ANONIEM | zondag 11 september 2011 @ 10:16 |
Weet iemand trouwens als de 3102 (Veenexpress - DH1-wadlopers) ook in Argentinië rijdt? | |
#ANONIEM | zondag 11 september 2011 @ 12:04 |
Als ze daar voortaan niet gewoon altijd een trein laten rijden ofzo ![]() Vond het wel prettig, moest van Haarlem naar Utrecht en ik kon mooi blijven zitten ![]() | |
Peterselieman | zondag 11 september 2011 @ 12:05 |
Is die niet naar Polen gegaan destijds? | |
Duvel | zondag 11 september 2011 @ 12:06 |
Waren dat niet alleen tweetjes? | |
Peterselieman | zondag 11 september 2011 @ 12:14 |
Nee. Er zijn ook enkele eentjes naar toe gegaan. | |
Mr.Jorn. | zondag 11 september 2011 @ 14:47 |
Cool: ![]() Bron staat in de foto http://www.trenargentinau(...)-tren-argentina.html | |
Surveillance-Fiets | zondag 11 september 2011 @ 16:02 |
weet iemand of er ergens een overzicht is met treinstellen en wanneer die waar rijden / ingezet worden en hoe laat? wannnt de intercity van Rotterdam naar utrecht, amersfoort, zwolle, groningen / leeuwarden is elke week anders... Via de reisplanners krijg je te zien dat de intercity van 20:35 uur vanuit rotterdam centraal uit een deel voor groningen en een deel voor leeuwarden bestaat. Echter roepen ze in zwolle juist dat ook het deel dat zogenaamd naar groningen zou gaan, mooi naar leeuwarden gaat. ![]() In utrecht komen er 6 bakken uit uit den haag bij die sowieso naar gruun gaan. Als ik weet dat het deel uit rotterdam niet naar grunn gaat stap ik in gouda altijd over. Zodat ik een mooie plek heb in het deel naar grunn. | |
Yreal | zondag 11 september 2011 @ 16:14 |
Maar uit rotterdam gaat alles toch naar friesland? ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 11 september 2011 @ 16:20 |
Ja.... precies... ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 11 september 2011 @ 16:44 |
Dat is om de schijn op te kunnen houden dat er een rechtstreekse intercity rijdt tussen Rotterdam en Groningen... | |
Fixers | zondag 11 september 2011 @ 17:13 |
Het taalgebruik viel mij ook al op. Ik zie de krantenkop al voor me: Conducteur aangevallen door ABN-sprekende aso. ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 11 september 2011 @ 21:04 |
Dit is wel grappig. De ic naar leeuwarden en de ic naar groningen rijden precies op het zelfde moment weg. ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 11 september 2011 @ 21:55 |
De triple choc-cookies van de AH to Go zijn inderdaad lekker... Zat een bon bij de AH dagkaart-e-ticket, van 1,35 voor ¤0,50 dus ik denk laat ik hem ook maar eens proberen ![]() | |
greavy | maandag 12 september 2011 @ 00:44 |
Ik moest ff lachten vandaag. Vanochtend het nieuws: "Al het treinverkeer is na het noodweer van gister avond en vannacht weer goed opgestart" Verstoringen: Blikseminslag Zwolle-Meppel ![]() Gevolg: - PendelTREIN Zwolle-Meppel - IC&ST Meppel-Leeuwarden - IC&ST Meppel-Groningen - IC Zwolle-Amersfoort en verder ri Utrecht-Rotterdam/Den Haag of Schiphol NS vond het toen ook nog fun om gratis koffie bij de kiosk uit te delen. Gevolg: De omzet voor de railcatering was alles behalve goed. Veel mensen uit het Noorden hadden dus in Zwolle hun gratis bakkie pleur. Ik ben toen niet meer terug naar Zwolle gegaan voor de tweede slag. 's Avonds: Wederom Zwolle, 17:46 uit Zwolle ri Utrecht ev, had ergens thv Den Dolder een boom (of een grote tak) geraakt. Na 15 minuten werd er weer doorgereden, nadat de Mcn een inspectie aan de trein had gedaan qua schade. Gevolg: Wéér geen tweede rit naar Zwolle, maar nu maar naar Eindhoven ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 september 2011 @ 01:01 |
Ik blijf zo eens in de maand eens de vinger aan de pols houden met betrekking tot die nieuwjaarsfeesten die weleens goed willen zijn voor een onsmakelijke hoop kilometers ![]() Sinds 19 februari was er niets meer gebeurd, maar nu wordt het hele circus weer opgestart ![]() ![]() ![]() | |
Ascendancy | maandag 12 september 2011 @ 01:18 |
Tja greavy. Heel vervelend voor jou, maar dat bakkie pleur dient gewoon gratis aangeboden te worden als het een bende is op het spoor. Daarnaast is het uberhaupt al bizar dat er mensen bereidt zijn te betalen voor kiosk-koffie ![]() Daar zou de vwa eens wat aan moeten doen. | |
Dr_Flash | maandag 12 september 2011 @ 01:19 |
nou ja gratis aangeboden... maar veel meer dan een kwartje is het niet waard nee. Al plak je er 2000 starfucks logo's op. | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 07:21 |
Zo, Altijd Vrij + Fyra Altijd Toeslagvrij met een looptijd van 1 maand aangeschaft. Nu nog op mijn (tweede) OV-chipkaart laden. | |
greavy | maandag 12 september 2011 @ 07:29 |
Kiosk verkoopt Nescafé dacht ik. De nieuwe Kiosk doet de bonen vers malen. Railcatering heeft alleen Starbucks koffie. | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 07:48 |
En opgeladen + ingecheckt. "Altijd Vrij, 2e Klas" aldus het paaltje. Goedemorgen! ![]() | |
Yreal | maandag 12 september 2011 @ 08:17 |
SOV, goedemorgen ![]() ![]() | |
greavy | maandag 12 september 2011 @ 09:06 |
Dat dus ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 09:20 |
Tsja, die heb ik niet. ![]() | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 10:10 |
Ain't she a beauty? ![]() | |
Duvel | maandag 12 september 2011 @ 10:14 |
Gaaf, een serie-AGV? Waar gaat die rijden? | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 10:21 |
Er zijn 25 AGV's besteld door het Italiaanse NTV, deze zullen in Italië gaan rijden onder de naam .Italo. Als het goed is al later dit jaar, maar RFI/Trenitalia werken tegen. http://www.ntvspa.it/ Het is vooralsnog ook de enige order voor AGV's: grootafnemer SNCF heeft de laatste jaren alleen maar TGV Duplex besteld, en ook ONCF (Marokko) heeft TGV Duplex besteld. Daarom is Alstom nu bezig met het ontwikkelen van een AGV Duplex. - Ik ben benieuwd wat eerder rijdt: .Italo's AGV of Fyra's V250. De AGV's van .Italo zijn in 2008 besteld, de V250's van Fyra in 2004... [ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 12-09-2011 10:28:01 ] | |
#ANONIEM | maandag 12 september 2011 @ 10:26 |
in almelo hangen nu wel digitale cta's, is dit op andere stations ook het geval? | |
dennistd | maandag 12 september 2011 @ 10:30 |
Gisteren in Enschede in elk geval nog niet, maar die zal wel snel volgen dan (het gaat per regio) | |
#ANONIEM | maandag 12 september 2011 @ 10:35 |
jaa lijkt me ook inderdaad. Wierden, Almelo en Almelo de riet zijn al voorzien van digitale systemen. Vreemd dat ze in hengelo tijdens de verbouwing nog geen digitale systemen hebben geplaatst. | |
greavy | maandag 12 september 2011 @ 10:41 |
Niet vreemd.. Rotterdam word verbouwd, geen digitale schermen. Utrecht word verbouwd, alleen nog in de hal de nieuwe schermen (PV's). | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 12 september 2011 @ 10:48 |
Wel vreemd, niet uniek ![]() | |
greavy | maandag 12 september 2011 @ 10:51 |
De oude schermen worden daar gewoon terug gehangen ![]() | |
Duvel | maandag 12 september 2011 @ 11:02 |
Rotterdam is een enorme bouwput, waarom zou je daar nog die nieuwe schermen bij doen? Het is al zo'n zooitje! | |
Q. | maandag 12 september 2011 @ 11:09 |
Het wordt er wel mooi! Mag ook wel, het was echt te oud, ranzig en krap voor woorden. ![]() | |
Fixers | maandag 12 september 2011 @ 11:28 |
Toch eens gaan rekenen of dat niet toch weer voordeliger is. Ik doe nu 5x per week forensen (waarvan 2 dagen 's morgens ook met korting). Tussen Houten en Hilversum. Maandelijks nog minstens een keertje naar Amsterdam en nog her en der wat privéritjes. | |
Dr_Flash | maandag 12 september 2011 @ 11:34 |
Houten - Hilversum als Stammstrecke? Dan wordt het nog een heksentoer om met AltijdVrij voordeliger uit te zijn denk ik. Ik wacht even op een oordeel van mijn baas, hoe die denkt om te gaan met de nieuwe abo's. | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 11:43 |
Daarvoor is de Abonnementenwijzer best handig. | |
Fixers | maandag 12 september 2011 @ 11:49 |
dd, Houten-Hilversum is de basis. 5 dagen in de week maar op maandag en zaterdag reis ik ook voor de heenreis met korting (heb een oude VDU). Ik doe eens per maand een retourtje naar amsterdam zuid. Verder een keer of twee per maand een familie/vriendenbezoekritje. Dat kan Utrecht zijn, maar ook Maastricht. Ik giet het wel in een excelletje. Om het eens uitterekenen. Hè ik mis mijn maandnetkaart toch best. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 12 september 2011 @ 11:51 |
Ja, die is leuk, maar die geeft maar 1 uitkomst. Ik heb zelf met een excel-sheetje zitten rekenen en dan is de conclusie dat er twee abonnementsvormen zijn die elkaar niet veel ontlopen uitgaande van mijn reisgedrag afgelopen jaar. Scheelt nog geen 2 eurocent per treinkilometer of ik een dal-vrij of een weekend-vrij abonnement neem nu... | |
Dr_Flash | maandag 12 september 2011 @ 11:53 |
Ehmm. Dat is bij mij een serieus verschil hoor. 25 % of zo. | |
James1988 | maandag 12 september 2011 @ 11:56 |
Hij geeft soms ook een alternatief. Ik kreeg zowel een trajectabonnement als een Altijd Vrij als suggestie. Nu kost dat toch hetzelfde, dus heb ik de Altijd Vrij gekozen. |