greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:15 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 20:18 | |
Spoor 2 van Prinsenbeek is daar wel te kort voor 10 bakken virm. Daarom loopt er ook een aanvraag voor verlenging. En hoezo is er op Dordrecht geen ruimte voor een kering? Spoor 4 bedient geen enkele andere trein. 1/5 voor IC's rotterdam, 4/5 voor IC's lage zwaluwe, 2/3 voor stoptreinen. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:19 | |
Spoor 4 heeft IC Vlissingen ook nog. Maar de NS gaat het vooral om de te korte keertijd (maar 3 minuten of 33 minuten), in Breda scheelt de keertijd enorm. En 10 bakken VIRM rijdt regelmatig in de 2200 naar/van Breda. Zal vast dan omroep zijn "reizigers bij achterste deuren naar voren lopen", althans, dan iets anders denk ik. | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 20:33 | |
Vlissingen is toch 5 ![]() De sneltrein zal dan inderdaad mijn fout zijn. Heb er nooit meer dan 2 DDAR is gezien. Toch is de dienstregeling wel erg uitgekleed voor een situatie die al vele dagen hetzelfde is. Waarom werkt die wisselverwarming eigenlijk nog steeds schijnbaar niet? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 20:33 | |
"Jammer" en "30 graden buiten" passen niet samen in 1 zin, wat mij betreft. | ||
Dezz | donderdag 23 december 2010 @ 20:36 | |
Ik neem aan dat ik korting krijg op mijn treinreis van Den Haag naar Maarheeze? Want voor een treinreis die (waarschijnlijk) uren langer gaat duren dan normaal vind ik het toch echt schandalig wanneer ik daar het volle pond voor neer moet leggen. Of denk ik nu heel raar? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 20:36 | |
Geld Terug bij Vertraging doet het gewoon vanaf 30 minuten vertraging. | ||
Dezz | donderdag 23 december 2010 @ 20:37 | |
En dat werkt dus ook wanneer het vooraf is aangekondigd? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 20:38 | |
Die definitie gebruiken ze. Check dus de reisplanner. ![]() | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:52 | |
Het ligt niet aan de wissels, maar het grote materieeldefect door de sneeuw (rijden ongeveer 10 SLT's, de rest is defect, en dat van de 95...) Dan nog het nodige IRM defect. En de rest. En dat is de reden dat DDM-1 voor de 14500 spits Amsterdam-Enkhuizen ('s ochtends Enkhuizen-Amsterdam, 's avonds Amsterdam-Enkhuizen) | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 21:10 | |
Ik ben thuis, al ongeveer een uurtje. 25 minuten vertraging tov reisadvies bij vertrek. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 21:12 | |
Das kut. Ik had in dat geval liever 5-10 minuten extra gehad (ten minste geld terug!) | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 21:21 | |
Precies wat ik ook dacht ![]() | ||
Wootism | donderdag 23 december 2010 @ 21:36 | |
Je krijgt geen geld terug als de oorzaak van de vertraging (stuif)sneeuw is. Staat in de kleine lettertjes van het declaratieformulier ![]() Ik heb afgelopen maanden echt een enorme grafhekel opgebouwd tegen de NS.... | ||
Stefanovic83 | donderdag 23 december 2010 @ 21:41 | |
die claim ik dan gewoon hoor.. Zo moeilijk doet NS nooit. Geloof niet dat ze ooit een gtbv van me hebben geweigerd | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 21:42 | |
Ik heb gehoord van iemand binnen NS dag de GTbV regeling wel geld. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 21:43 | |
Que? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 23 december 2010 @ 21:44 | |
ik moet er nog eentje van afgelopen zondag invullen. Ze gooiden Utrecht Centraal er uit op het moment dat ik wilde reizen. | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 21:46 | |
Zeg is het eigenlijk zo dat ik voor iedere keer dat ik mijn aansluiting mis op Geldermalsen, ik ook met mijn OV-studentenkaart geld terug mag vragen? Ook al is mijn aansluiting een andere vervoerder? | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 21:51 | |
Als je met NS naar Geldermalsen reist en de aansluiting op de MLL mist, krijg je geen vergoeding. Kort: Als je met NS een vertraging oploopt waardoor je aansluiting bij vervoerder B misloopt, en je misschien wel +30 krijgt ipv +X dan krijg je toch niks vergoed. | ||
lyolyrc | donderdag 23 december 2010 @ 21:51 | |
Ik dacht dat de problemen met de wissels voornamelijk kwamen door brokken sneeuw en ijs die van de treinen afvielen. Ik kan me voorstellen dat zo'n brok niet à la minute smelt, waardoor de wissel enige tijd buiten werking is. En hoe zit het met die SLeT's? Volgens wikipedia zijn er 131, waarvan 69 vierbaks en 62 zesbaks. Vandaag hoor ik weer een aantal van 95. Hoeveel zijn het er nou? ![]() | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 21:52 | |
Belachelijk, want hoe vaak het me nu al niet gebeurt is dat mijn trein doodleuk 10 minuten stilstaat op Utrecht Centraal, zonder enige informatievoorziening. ![]() | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 21:52 | |
Nog niet alle SLT's zijn al geleverd. | ||
lyolyrc | donderdag 23 december 2010 @ 21:59 | |
Ik neem aan dat de andere 36 dan ook de WC's aan boord moeten hebben, zoals het kabinet van NS verlangt. En ze kunnen dan ook meteen alle andere problemen bij voorbaat verhelpen om te voorkomen dat we volgend jaar met hetzelfde probleem zitten. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 22:07 | |
De huidige bestellingen lopen door. Die worden niet direct met WC's geleverd. Maar zal vast later ingebouwd moeten worden. Als ze weer bijbestellen komen die wel gelijk met WC's als het goed is. | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 22:10 | |
Die 36 nog te leveren SLT's zullen naar alle waarschijnlijkheid geen wc aan boord hebben, omdat dat een ingrijpende wijziging is in het productieproces waar NS dan flink voor moet bijbetalen. Denk aan wijziging van mallen, bouw- en elektriciteitstekeningen, proeven, enzovoorts. Misschien dat er later nog toiletten worden ingebouwd, of dat de SLT's worden doorverkocht aan een andere spoorwegmaatschappij als NS ze echt niet meer wil hebben. Maar ik denk dat ze gewoon zonder toilet in dienst komen. Als reiziger zullen we ons dus moeten behelpen met de prullenbakjes. NS heeft al aangegeven dat SLT bijbestellen niet gaat gebeuren, omwille van de ontbrekende toiletten. Onderliggende reden zullen ook wel de aanhoudende problemen zijn met die stellen. Echt een miskoop dus. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 22:16 | |
Laat de SLT maar het lot nagaan van SM90. | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 22:18 | |
Daarvoor zijn er net iets teveel besteld en geleverd, dat zal dus niet zomaar gebeuren. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 22:46 | |
Maar als dat zou gebeuren zou ik een gat in de lucht springen en een feestje organiseren ![]() | ||
lyolyrc | donderdag 23 december 2010 @ 22:47 | |
Het is nu of later. Dan kunnen ze het beter nu doen, want anders moeten ze later nog een tijd uit de planning gehaald worden. Maar welke maatschappij zit er te wachten op treinen met allerlei kinderziektes? En het moet ook een land zijn waar het niet sneeuwt, want smeltwater is ook al een probleem. ![]() Maar de Baureihe 425 van DB waarop de SLT is gebaseerd kent toch ook niet zoveel mankementen? Waarom gaat het in Nederland dan wel mis? | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 22:47 | |
Als er bier is, kom ik, | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 22:48 | |
Natuurlijk. En voor jou is het nog vlakbij ook (dordrecht als ik mij niet vergis), dus dat scheelt. | ||
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 22:55 | |
Morgen gaat het laatste materieel van de Zaanstraat naar Blerick: Trein 89159 van Amsterdam Zaanstraat naar Blerick. Sms: 1312+1856+Post++mO+1302+PlanV. Zaanstraat 13.30 Amsterdam CS 13.40 Abcoude 13.54 Utrecht CS 14.09/10 Geldermalsen 14.28 Den Bosch 14.41 Eindhoven 15.02/05 Deurne 15.22 Blerick 15.43 Let wel, kan altijd alsnog afwijken! | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 23:01 | |
Ik woon in een kutdorp tussen Gorinchem en Hardinxveld. Daarom ben ik ook veroordeelt tot de MLL. | ||
Peter | donderdag 23 december 2010 @ 23:03 | |
Welk stel sleept er? ![]() | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 23:04 | |
Hey, daar rijdt GTW. Da's toch wel vrij aardig materieel? | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 23:14 | |
GTW is prima mat. Relatief vallen heel weinig treinen uit en een kapotte die voor problemen zorgde kan ik me niet heugen. Slechts 1x een kapotte pantograaf, toen reed er slechts 3 bakken in de spits. En binnenkort ieder kwartier ![]() Het is hier in ieder geval een stuk beter geworden zonder NS. Ook gewoon ieder half uur tot Geldermalsen, vroeger 1x per uur. En de NS wachtte dan niet eens als de stopper naar Geldermalsen vertraging had. ![]() | ||
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 23:37 | |
![]() Gezien op station Den Bosch. | ||
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 23:39 | |
Ze hadden de lijnen beter rood kunnen maken ![]() | ||
bork | vrijdag 24 december 2010 @ 00:07 | |
![]() Amersfoort 22 december 2010 | ||
#ANONIEM | vrijdag 24 december 2010 @ 00:09 | |
stelletje huilbakken hier ![]() | ||
Guppy | vrijdag 24 december 2010 @ 08:14 | |
Leuk ontwerp ![]() Ik kan vandaag niet treinen, ik kom echt niet op het station, want er rijden geen bussen ![]() | ||
greavy | vrijdag 24 december 2010 @ 08:22 | |
Zoals de samenstelling zegt. De 1312 zit voorop en levert de tractie. Een leuke toevoeging: de Post is de Hbbkkss en de mO is de mP 3031 | ||
Q. | vrijdag 24 december 2010 @ 09:42 | |
Is dat Protos nog een beetje winterbestandig dan? | ||
greavy | vrijdag 24 december 2010 @ 09:45 | |
Die vallen niet uit met de sneeuw zo blijkt ... ![]() | ||
Lemjur | vrijdag 24 december 2010 @ 10:54 | |
Kwak gewoon een dixie op een van de balkons van de SLT, problem solved! ![]() | ||
Yreal | vrijdag 24 december 2010 @ 11:20 | |
Mijn idee ![]() ![]() | ||
Fixers | vrijdag 24 december 2010 @ 11:38 | |
De enige claim die ze mij ooit geweigerd hebben was eentje die ik ruim 3 maanden nadien heb ingestuurd. Zat nog in mijn tas. Kreeg keurig ene brief met excuus voor de vertraging, maar dat volgens de voorwaarden ik binnen 3 maanden had moeten claimen. Verder is alles gewoon uitbetaald. Ook die ik vorig jaar gedaan heb met dat negatief reisadvies. De situatie was toen best overmacht te noemen. Maar gewoon mijn geld terug gekregen. | ||
Stefanovic83 | vrijdag 24 december 2010 @ 12:21 | |
Ja hier ook hoor.. Was nog best een goede inkomstenbron | ||
Ascendancy | vrijdag 24 december 2010 @ 12:52 | |
Het is ook wel wonderbaarlijk dat NS het als enige presteert om treinen te kopen die niet tegen sneeuw kunnen, terwijl je juist zou verwachten dat zo'n gigantische order wel goed wordt voorbereidt. Overigens stond er in het contract van de SLT wel dat de trein alle weersomstandigheden die in Nederland voorkomen aan moet kunnen. Bombardier zegt dat ze dat contract hebben nageleefd, omdat de SLT de klimaatkamer heeft overleeft. In hoeverre is dat verweer houdbaar? Het lijkt me dan dat eerder dat bombardier blijkbaar een niet representatieve test heeft uitgevoerd. In de volkskrant staat ook dat niet alle sletjes kapot zijn, maar dat er 26 buiten gebruik staan omdat ze achter defect mat geparkeerd staan ![]() ![]() | ||
kebabkever | vrijdag 24 december 2010 @ 13:12 | |
![]() ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 24 december 2010 @ 13:32 | |
Heel knullig ja. Het komt wel overeen met wat eerder is gezegd. Van de 95 treinstellen tweederde kapot, 10 daadwerkelijk in gebruik, en de overige 26 zitten dus vast op een opstelspoor. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2010 13:33:05 ] | ||
crossover | vrijdag 24 december 2010 @ 13:57 | |
Verdomme, ik moet zometeen van tilburg naar het meest zuidelijke puntje van limburg ![]() dat wordt duimen. | ||
greavy | vrijdag 24 december 2010 @ 14:04 | |
JOEPIE ![]() Vandaag van de NS het COMPLETE spoorboekje geprint en wel ontvangen. Gratis en voor niets. | ||
#ANONIEM | vrijdag 24 december 2010 @ 14:07 | |
Gefeliciteerd! ![]() | ||
Temlin | vrijdag 24 december 2010 @ 14:10 | |
Nou dan hoop ik dat jou gezeik op de NS hier nu wel voorbij is. | ||
crossover | vrijdag 24 december 2010 @ 14:11 | |
Oh ja nog wat: kennen jullie de spoordeelweken? Icm met twee dagkaarten van de hema ga ik met m'n vriendin eerste klas vandaag naar kerkrade en morgen weer terug naar tilburg. Totale kosten: 28 euro, dat scheelt 56 euro. ![]() Benodigdheden: gratis meereiskaartje en gratis overstap van 2e naar 1e klas. | ||
greavy | vrijdag 24 december 2010 @ 14:19 | |
Succes met je boete alvast ![]() De Algemene Voorwaarden omschrijven duidelijk: 6. Een combinatie met vervoerbewijzen van andere acties is niet mogelijk (zoals bijvoorbeeld Kruidvat, Blokker, Herfsttoer of de Hema-actie). In de Veelgestelde Vragen: Zijn de treinaanbiedingen ook geldig in combinatie met Herfsttoer, Hema, Blokker, Kruidvat e.d.? Nee, de treinaanbiedingen zijn niet geldig in combinatie met de Herfsttoer of kaartjes gekocht bij Hema, Blokker, Kruidvat e.d En je mag je acties niet combineren: Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met elkaar? Alleen de NS-Meereiskaart en de Railrunner mogen met elkaar gecombineerd worden. Die Spoordeelweken mag je alleen met een kaart uit de kaartautomaat gebruiken. En je mag maar één actie tegelijk gebruiken. | ||
Injetta | vrijdag 24 december 2010 @ 14:24 | |
Los van die sprinters, is er nog veel meer mis hoor. Dit is gewoon een om ons af te leiden van de overige problemen. Ik heb een week lang gem. 3 uur gedaan over Amersfoort - Amsterdam. En dat kwam door: defecte wissels, defecte spoorovergangen, defecte seinen en de defecte treinen waren geen sprinters! En dan daarbij te totale miscommunicatie, gebrek aan enig overzicht en regie aangevuld met dommigheid.... Ze zijn meester in het bedenken van uitvluchten en smoezen. Het ligt dus nooit aan henzelf. Het is het weer, het is Prorail, het zijn de sprinters, het is het onbegrip van de mensen..... Maar ik vraag me serieus af of die directie zelf afgelopen week met de trein is gaan reizen. Twee uurtjes op het station van Amersfoort en ze konden dan zelf met eigen oren de totale kolder horen die werd omgeroepen. De intercity naar Amsterdam Centraal van xx gaat niet. We adviseren de mensen om met de sprinter te gaan van xxx. 1 seconde later. WEgens een defecte spoorovergang bij Naarden gaan er geen treinen naar Amsterdam Centraal, we raden de mensen aan om via Utrecht te gaan. 1 seconde later. De sprinter naar Amsterdam Centraal vertrekt over xxxx minuten. 1 seconde later. De sprinter naar Amsterdam Centraal rijdt vandaag niet. 1 seconde later. De intercity naar Amsterdam Centraal rijdt niet, we raden u aan om met de sprinter te gaan. 1 seconde later. Er is geen treinverkeer mogelijk naar Amsterdam. Reizigers kunnen reizen via Utrecht met de stoptrein van xxx uur. 1 seconde later. De stoptrein naar Utrecht van xxx uur heeft ongeveer 30 minuten vertraging. Reizigers naar Schiphol kunnen reizen via Amsterdam Centraal. Etc. ... En dan werden de perrons steeds gewisseld... dus rennen van het ene perron naar het andere. Zo ging het dag in dag uit..... Dat ligt echt niet aan die sprinters hoor, dat is een bedrijf waar alle regie en controle weg is. | ||
ReisT | vrijdag 24 december 2010 @ 14:44 | |
Nee, het is toch juist precies andersom? Je krijgt geld terug van NS als de vertraging de schuld was van NS. Was Arriva te laat en mis je daardoor je aansluiting op een NS-trein dan krijg je inderdaad geen vergoeding van NS (volgens de voorwaarden van GTBV). | ||
Northside | vrijdag 24 december 2010 @ 14:52 | |
Ik moet om 5 uur van Den Haag naar Maastricht. Baas boven baas. | ||
greavy | vrijdag 24 december 2010 @ 14:53 | |
Als jij de aansluiting op een andere vervoerder mist, krijg je ook niks. Want jij hebt bij NS bijvoorbeeld maar 13 minuten. | ||
kebabkever | vrijdag 24 december 2010 @ 14:57 | |
Hoop niet dat het kerst vieren op het station wordt voor je ![]() | ||
Northside | vrijdag 24 december 2010 @ 15:05 | |
Ach, dat heeft ook z'n charme... ![]() | ||
bork | vrijdag 24 december 2010 @ 20:03 | |
![]() | ||
Ascendancy | vrijdag 24 december 2010 @ 20:11 | |
Raar eigenlijk, want zo worden de partijen onderling totaal niet gemotiveerd betrouwbare overstappen te leveren. De NS zal het immers aan z'n reet roesten, Houten en Culemborg zijn van veel meer waarde.
![]() | ||
crossover | zaterdag 25 december 2010 @ 01:19 | |
Aiii in dat geval doe ik alsof ik van niks weet :p | ||
sander89 | zaterdag 25 december 2010 @ 02:33 | |
Doet prorail toch niet zo slecht het spoor sneeuw vrij houden. ![]() ![]() | ||
Zuivelkoe | zaterdag 25 december 2010 @ 02:36 | |
Kan een trein daar echt niet doorheen rijden? ![]() | ||
Bitlord | zaterdag 25 december 2010 @ 03:03 | |
Over het oostelijke Maliebaanspoor tussen Utrecht Maliebaan en Lunetten Aansluiting heeft sinds de sneeuwval geen enkele trein meer gereden. Dat is goed te zien aan de sneeuw die nog op de rails ligt. Jammer dat langzamerhand het doodvonnis wordt getekend voor deze verbinding, hoewel er net zoveel kilometer rails voor terugkomt. | ||
Ascendancy | zaterdag 25 december 2010 @ 03:12 | |
Jawel. Wissels zijn eerder het probleem. Zolang de rails er ligt en de sneeuw niet zo hoog ligt dat de trein fysiek tegengehouden wordt, kan een trein prima rijden. Alleen ATB en de elektronica van de trein kunnen dan evt. roet in het eten gooien. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 25 december 2010 @ 09:13 | |
En vergeet het te uitbundig strooien op overwegen niet. Daardoor krijg je spoorbezetting, met alle seintechnische gevolgen vandien. | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2010 @ 10:56 | |
Is dat bij Weert/Budel? | ||
lyolyrc | zaterdag 25 december 2010 @ 10:58 | |
Ik heb net de overgang 2-1 dagkaart besteld. Daar staat duidelijk op dat die niet in combinatie met andere actiekaartjes te gebruiken is, dus waarschijnlijk is dat bij jou ook zo. Ik vrees dat bij controle niet gerekend hoeft te worden op coulance van de conducteur. ![]() | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2010 @ 11:24 | |
![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 25 december 2010 @ 11:46 | |
wehehehe ![]() | ||
Peter | zaterdag 25 december 2010 @ 11:54 | |
Het staat ook op je ticket ![]() | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 12:52 | |
Geniaal! ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2010 @ 14:28 | |
![]() Nu allemaal weer lief doen en zo ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 25 december 2010 @ 14:29 | |
Fles ![]() Leuk gedaan met die bordjes ![]() | ||
Peter | zaterdag 25 december 2010 @ 14:31 | |
Het is wal prachtig, zo door de polder tussen den haag en utrecht ![]() Straks nog door de veluwe ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 25 december 2010 @ 14:43 | |
Fles is back ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2010 14:43:41 ] | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2010 @ 14:48 | |
Ik ga het zo eens tussen Utrecht en Den Bosch bekijken. ZES grote watergangen zitten daartussen, dus mooie gezichten met de lage zon en zo ![]() | ||
Lemjur | zaterdag 25 december 2010 @ 14:55 | |
Leuk gedaan Fles! Iedereen een heel fijn kerstfeest ![]() | ||
Ascendancy | zaterdag 25 december 2010 @ 14:56 | |
6? Ik tel er maar 4. Of tel je de linge als grote watergang? ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2010 @ 15:08 | |
Jep. En de Dieze ook. | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 15:33 | |
Wat een mooie kerstgedachte toch weer. ![]() | ||
James1988 | zaterdag 25 december 2010 @ 15:45 | |
Fles ![]() ![]() Vrolijk Kerstmis iedereen ![]() | ||
James1988 | zaterdag 25 december 2010 @ 15:57 | |
En... leesvoer!![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 25 december 2010 @ 17:59 | |
Leuk. Maar hoe komen ze erbij dat "Juist als er veel wissels zijn, moeten ze vaak omgezet worden, waardoor er minder sneeuw tussen kan komen"? Dat is toch, als er überhaupt al een verband is, precies andersom? Nog los ervan dat je bij minder wissels meer geld per wissel hebt om ze in bedrijf te houden. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2010 18:01:08 ] | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2010 @ 18:27 | |
Hoe vaker een wissel om gaat, hoe kleiner de kans op vastvriezen. | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 18:50 | |
Maar hoe minder wissels, hoe minder er vast kan vriezen. Verder een interessant artikel. Uit welke krant komt het? | ||
James1988 | zaterdag 25 december 2010 @ 18:52 | |
NRC Handelsblad volgens mij. | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 20:23 | |
Er komen de laatste tijd nogal wat station bij. Maar zijn er de afgelopen jaren eigenlijk ook stations gesloten? De enige die ik mij kan bedenken is Eijsden. En dan tel ik de Zoetermeer- en Hofpleinlijn niet mee. [ Bericht 0% gewijzigd door KapiteinT op 25-12-2010 21:39:37 ] | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2010 @ 21:29 | |
Emmen Bargeres wordt als het goed is over een tijdje ook gesloten (als Emmen Zuid open gaat). En volgens mij was daarvoor Soestduinen het laatste ![]() | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 21:34 | |
Amsterdam De Vlugtlaan, bedenk ik mij net. | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2010 @ 22:10 | |
Oh ja, 28 mei 2000 aldus wikipedia We hebben ook nog Doetinchem Stadion (dat al jaren niet gebruikt is). [ Bericht 52% gewijzigd door dennistd op 25-12-2010 22:20:56 ] | ||
KapiteinT | zaterdag 25 december 2010 @ 23:07 | |
Ik was nog even aan het zoeken, toen kwam ik dit tegen. Alle gesloten stations in Nederland, weergegeven op Google Maps. | ||
DrMarten | zondag 26 december 2010 @ 01:17 | |
Vraagje aan de deskundigen. Iemand enig idee of je op oudjaarsdag ook al voor 19:00 met een weekendretour kunt reizen aangezien ze na 20:00 niet meer rijden? | ||
Bitlord | zondag 26 december 2010 @ 06:37 | |
Nee. Het was zo geweest als Oudjaarsdag een officiële feestdag was, maar dat is niet zo. | ||
Peterselieman | zondag 26 december 2010 @ 12:07 | |
Er worden nu plannen gemaakt om de eerste serie VIRM te gaan reviseren. Dit zal gebeuren na het DDZ met nog wel een kleine overlap. Tegen de tijd dat het zover is dan is een deel van het VIRM al bijna twintig jaar oud. | ||
Fixers | zondag 26 december 2010 @ 12:15 | |
Slopen ze dan gelijk die stomme liften eruit? Die zijn nu toch volstrekt nutteloze ballast. Ik heb die hele travelcatering altijd al onzin gevonden. De prijzen te hoog, de kwaliteit te laag. Dat heeft nooit kostendekkend kunnen zijn. | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 12:17 | |
Gisteren gehoord op Utrecht Centraal:
![]() | ||
Peterselieman | zondag 26 december 2010 @ 12:20 | |
Het is nog veel te vroeg om iets over het slopen van de liften te gaan zeggen. Wel zijn ze al bezig met wat verbeteringen, zoals een andere tractie-installatie bij het VIRM en doen ze proeven met het op afstand uitlezen van de boordcomputer om zo te kijken of ze problemen kunnen verhelpen voordat deze tot defecten kunnen leiden. Tenslotte onderhouden ze een deel van de schommelboten (de 9400-serie) nu in Maastricht ipv Leidschendam. | ||
DrMarten | zondag 26 december 2010 @ 12:39 | |
Ow joy, dus ik moet extra geld uitgeven omdat ze na 20:00 niet meer rijden. Als ik na 19:00 weg ga kom ik niet op plaats van bestemming ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 12:44 | |
Precies. Kut voor je ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 12:47 | |
Maar hey, alvast een ![]() he ![]() Voor iedereen hier trouwens ![]() ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 26 december 2010 @ 12:52 | |
Van hetzelfde. Goed dat je er weer bent trouwens. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 12:53 | |
Ja ![]() ![]() ![]() Hoi ![]() | ||
greavy | zondag 26 december 2010 @ 12:57 | |
De kans dat de liften er uit gaan is vrijwel zeker. Ook gaat VIRM OBIS (en dus ook Wifi) krijgen. De volgorde is dus ICM->ICMm -(overlap met ICM) DDAR->DDZ - VIRM(overlap met DDAR/DDZ) De overlap is er om leegstand in de werkplaats te voorkomen: Er kan op elke afdeling doorgewerkt blijven worden. | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 13:13 | |
Ja, je moet wel zorgen dat er genoeg spul inactief terzijde staat natuurlijk. U moet rekening houden met een langere reisduur, extra overstappen en drukkere treinen ![]() | ||
Lemjur | zondag 26 december 2010 @ 14:12 | |
Van hetzelfde Fles! Ben blij dat je er weer bent. Even wat anders: gaat de treinmeet nog door? Heb er al even niets over gelezen. (kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb though...) | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 14:16 | |
Oh nou, was daar officieel al iets voor gepland? 15 januari dacht ik he? Nou ja ik moet wel weer op tijd in Utrecht zijn die dag ![]() | ||
dennistd | zondag 26 december 2010 @ 15:01 | |
wat noem je op tijd? dan wil ik straks wel even een opzetje maken | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 15:09 | |
uurtje of 18 uiterlijk ![]() ![]() | ||
Ascendancy | zondag 26 december 2010 @ 15:22 | |
En dan komt de volgende winterse storm. "treinmeet eindigt 4 uur lang in weiland" | ||
Stefanovic83 | zondag 26 december 2010 @ 15:45 | |
heb je wel ruim de tijd om elkaar optimaal te leren kennen ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 15:47 | |
Precies. Krat bier in t midden, niks aan de hand ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 26 december 2010 @ 16:05 | |
Oh. Goed dat je er weer was. Tot volgend jaar. ![]() | ||
YazooW | zondag 26 december 2010 @ 16:08 | |
Dus ik moet vanavond zo van Den Bosch naar Rotterdam. Dus ik check even op NS.nl hoelaat ik kan reizen enzo. Zie ik opeens de prijzen daar staan, heeeeeeeel lang niet met de trein geweest, BAM! 27 euro en 30 centen. Zijn ze helemaal gek geworden daar ofzo? Hoe zit het trouwens met zo'n dagretour, ik kom daar half 12 vanavond aan, en wil de volgende dag rond 7 uur in de ochtend al weer terug. Werkt zo'n dagretour dan of kan ik better 2 enkele kaartjes kopen? | ||
Mathijz | zondag 26 december 2010 @ 16:35 | |
2 enkeltjes, dagretour vervalt om 04:00 uur. | ||
YazooW | zondag 26 december 2010 @ 16:40 | |
Ok dan, gaat het dus nog duurder worden waarschijnlijk ![]() Thanks voor je hulp! | ||
Ascendancy | zondag 26 december 2010 @ 16:42 | |
Tenzij je de mogelijkheid hebt met een OV-chipkaart te reizen. En dan geen Studentenkaart. Trein is helemaal niet zo heel duur. Mensen rekenen de afschrijving van hun auto niet mee, en de NS moet dat wel doen. | ||
Boschkabouter | zondag 26 december 2010 @ 16:58 | |
Iemand enig idee hoe lang de NS nog van plan is enkel stoptreinen in het Zuiden te laten rijden? Er is al een redelijke tijd geen sneeuw gevallen, en aangezien men niet heeft nagedacht over het laten aansluiten van de treinen uit het Zuiden op de rest van het spoornet, zit zit je een uur extra in de kou. | ||
Guppy | zondag 26 december 2010 @ 18:08 | |
Tot en met 2 januari 2011 | ||
trainfreak | zondag 26 december 2010 @ 18:23 | |
Wraak nemen op één of andere bus toevallig? ![]() Veel reisplezier trouwens! | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 18:44 | |
Dat zou dus morgenochtend moeten kunen gaan gebeuren ja ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 26 december 2010 @ 19:18 | |
Ik heb de kerstdagen in Hamburg doorgebracht. De vangst:![]() In het noorden van Duitsland, vooral rond Hamburg, doorbreekt de metronom Eisenbahngesellschaft mbH het relatief saaie rood van DB Regio in het regionale treinverkeer. Het opvallende en vooral frisse geel-blauw steekt altijd wel goed af tegen de omgeving, ook als er sneeuw ligt. Op Heiligabend 2010, zoals de Duitsers de gehele 24e december noemen, vertrekt de ME 146-03 met trein 82012 uit het station van Hamburg-Harburg voor de ruim 100 kilometer lange reis naar Bremen Hauptbahnhof. Ondanks dat het een regionale treinverbinding is, wordt de afstand toch vrij snel afgelegd: in 57 minuten wordt Hanzestad Bremen bereikt. Het hoofdkantoor van metronom Eisenbahngesellschaft mbH is in Uelzen gevestigd en pendelt met de geel-blauwe dubbeldekkers op totaal 510 kilometer spoorwegnet: Cuxhaven-Hamburg, Hamburg-Bremen, Hamburg-Lüneburg-Uelzen en Uelzen-Hannover-Göttingen. ![]() Het Hamburger Verkehrsverbund GmbH, kortweg HVV, zorgt voor een goed OV-netwerk in Hamburg en omgeving en laat de uitvoering over aan zo'n 25 vervoersondernemingen. In en rond het centrum van Hamburg is dat de HOCHBAHN die onder andere de drie Hamburgse metrolijnen exploiteert. U-Bahn linie 3 loopt in een rondje van Barmbek via het Hauptbahnhof en de wijk St. Pauli weer terug naar Barmbek, gelegen in het Noordoosten van Hamburg. Op 1e kerstdag 2010 is stel 803 onderweg op het bovengrondse gedeelte in het centrum van Hamburg en rijdt hier het station Landungsbrücken binnen, gelegen midden in de wijk St. Pauli, de wijk waarin zich onder andere de beroemde Reeperbahn bevindt. Van hieruit kan men o.a. een rondvaart door de Hamburgse haven maken. Op de achtergrond bevindt zich de Schwedische Gustaf Adolfskirche uit 1903. ![]() De blauwe werbelok 101 102 van de Deutsche Bahn maakt 'reclame' voor "Wir menschen sind alle gleich", wat past er nou beter bij het kerstfeest! Bij toeval kwam ik op 1e kerstdag aan het begin van de avond deze Werbelok tegen op het kopstation van Hamburg-Altona. Met zo'n 60 minuten vertraging zal de DB 101 102 dan eindelijk vertrekken met IC 2215 naar Koblenz Hbf. | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 19:24 | |
meer meer ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 19:26 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 19:33 | |
Daar moeten we ook nog eens foto's gaan maken trouwens ![]() | ||
trainfreak | zondag 26 december 2010 @ 20:03 | |
Blijkbaar heeft de NMBS de tarieven en afstanden 'iets' gewijzigd: Oja: er is niets aan de afbeelding bewerkt... | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 20:06 | |
![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 26 december 2010 @ 20:37 | |
Ik snap hem niet, maar het zal vast liggen aan het feit dat ik geen flauw idee heb waar Eupen ligt. | ||
James1988 | zondag 26 december 2010 @ 20:39 | |
Ik mis iets volgens mij? ![]() | ||
Ascendancy | zondag 26 december 2010 @ 20:42 | |
Eupen-Oostende is het volledige traject van de IC A. Zo'n 250 kilometer. Volgens de NMBS is het echter maar 4 kilometer. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 26 december 2010 @ 20:43 | |
Ah. Kalibertje Roosendaal-Roodeschool dus. Lekker goedkoop reizen zo. ![]() | ||
bork | zondag 26 december 2010 @ 20:49 | |
Nice Zug-Chef, wij waren in Hannover, kijken of ik vanavond nog wat online krijg. | ||
James1988 | zondag 26 december 2010 @ 21:02 | |
Ik vraag me af of je, als je dit biljet koopt en onderweg controle krijgt, problemen krijgt. ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 26 december 2010 @ 21:10 | |
Lijkt me niet. Als je er inderdaad in slaagt om het voor die prijs te kopen. Eenmaal onderweg wil een conducteur alleen maar een vertrek- en aankomststation zien lijkt me. Nou, die staan erop dan ![]() | ||
trainfreak | zondag 26 december 2010 @ 21:18 | |
Ik ga het deze week eens proberen, als die applicatie wil meewerken tenminste. | ||
bork | zondag 26 december 2010 @ 22:03 | |
Afgelopen woensdag bracht betrouwbaar spul ons naar Amersfoort vanaf Overvecht.![]() Het eerste wat ik Hannover zag bij aankomst was deze trein ![]() Twee dagen later toen we naar Hildesheim gingen, vertrok er een ICE op het spoor ernaast. ![]() Onze trein leek verdacht veel op de trein van 2 dagen geleden maar nu als S4 naar Hildesheim (de andere kant op) ![]() In Hildesheim stond deze op het station te poseren, het blijven Duitsers he (bordje) ![]() In Hannover kwam deze Dispolok even patsen ![]() Een IC met koude bedoelingen ![]() Kijk koud of niet, sneeuw of veel sneeuw, geen vertraging of twee uur aan de broek Bier vom Faß soll es geben! Ik vraag me weleens af of de persoon die dit snapt niet ver genoeg naar het Oosten verhuisd ![]() ![]() In Duitsland viel er ook veel uit, zaten veel treinen bomvol, was er veel vertraging (ICE's mochten niet max.rijden), waren de stationshallen vol, stond er een hele lange rij bij de infobalie maar wat doe de DB dan, die zetten extra treinen in! Laat de nieuwe concessie maar naar het oosten gaan imho. | ||
Ascendancy | zondag 26 december 2010 @ 23:17 | |
Leuke foto's. Maar op je 2e foto staat er ook al een ICE naast. Een ICE3(=mooier) zo te zien, maar op foto 3 doe je alsof het bijzonder is dat er een ICE op het spoor ernaast vertrok. ![]() | ||
James1988 | zondag 26 december 2010 @ 23:17 | |
Bron: Somda. @bork: Leuke foto's, en grappig om te zien hoe erg die 424's onder de sneeuw zitten. Uit de 424 is de 425 ontwikkeld, en uit de 425 is weer het SLT ontwikkeld. Ergens is het dus misgegaan. ![]() | ||
bork | maandag 27 december 2010 @ 00:41 | |
Neuh niet echt bijzonder, ik doelde meer op die bak sneeuw/ijs die er aan hing ![]() | ||
greavy | maandag 27 december 2010 @ 09:34 | |
@Treinenmeet Ik ben er iig de 15e toch niet bij. Die dag heb ik al een rondje van 24 uur gepland (vrijdag avond 20:50 weg, zaterdag 21:40 terug). En wel voor het goede doel, want het is een weddenschap. Geld wat ik er mee binnen haal gaat naar KiKa (14x¤20) | ||
#ANONIEM | maandag 27 december 2010 @ 10:56 | |
Ik doelde meer erop dat hoe meer wissels er zijn, hoe minder vaak iedere afzonderlijke wissel wordt omgezet, volgens mij. (En sorry voor de late reactie, maar ja, kerst hè) | ||
Dr_Flash | maandag 27 december 2010 @ 11:19 | |
Naaah die snapt dit vast niet ![]() | ||
dennistd | maandag 27 december 2010 @ 11:21 | |
Als je een wissel lang in dezelfde stand hebt liggen, komt er heel veel sneeuw op één plek. Als je hem vaker omzet wordt het nog wat verplaatst op het moment dat het nog kan. Stel je een sneeuwbui en een auto en vijf meter straat voor. Als je de auto tijdens de sneeuwbui (waarin een meter sneeuw valt) regelmatig verplaatst, kon je er wellicht wel door. Maar als die meter sneeuw er ligt, en je dan nog de auto wilt verplaatsen, krijg je hem geen meter meer voor of achteruit. | ||
#ANONIEM | maandag 27 december 2010 @ 11:27 | |
Dat snap ik ook wel hoor. Alleen had ik het daar niet over. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2010 11:28:25 ] | ||
Christiaan | maandag 27 december 2010 @ 14:35 | |
Gisteren gewoon in de IC Maastricht - Amsterdam CS gezeten hoor? Zit nu overigens in een SGMM als IC Ehv - Shl ![]() | ||
greavy | maandag 27 december 2010 @ 14:57 | |
De IC Maastricht-Alkmaar rijdt gewoon. In Sittard word niet als vanouds de trein ontkoppeld in Heerlen en Maastricht, maar gaat in geheel naar Maastricht. In Sittard kan je overstappen op de trein naar Heerlen. | ||
Peterselieman | maandag 27 december 2010 @ 15:54 | |
De SLeTjes komen langzaam maar zeker weer op de baan. Het materieeltekort wordt minder nijpend. | ||
Q. | maandag 27 december 2010 @ 15:55 | |
Hoe snel zouden ze weer stil staan? ![]() | ||
ReisT | maandag 27 december 2010 @ 16:03 | |
Het gaat morgen weer sneeuwen.Behalve dan dat-ie niet verder rijdt dan Amsterdam... | ||
greavy | maandag 27 december 2010 @ 16:16 | |
Oja, die wijziging was ik even vergeten. Rijdt inderdaad alleen Maastricht-Amsterdam. | ||
James1988 | maandag 27 december 2010 @ 16:23 | |
Bron: De Volkskrant Een duidelijk verhaal, maar ik ben het niet met de auteur eens. Mocht de overheid kiezen voor een openbare aanbesteding, dan vindt die bijvoorbeeld in 2012 plaats. Als bijvoorbeeld Deutsche Bahn deze aanbesteding binnenhaalt, hebben ze nog een aantal jaar de tijd om treinen te regelen. DB kan bij NS aankloppen om het materieel over te kopen / te leasen, maar als NS dit weigert kan DB dan alsnog een mega-order plaatsen bij Bombardier / Siemens / Alstom om per 1/1/2015 een gigantische berg aan rijtuigen en locomotieven te hebben. | ||
Sandrvich | maandag 27 december 2010 @ 16:29 | |
Na een jaar toch maar eens gebruik gemaakt van de Fyra vandaag, al met al moet ik bekennen dat het beter beviel als verwacht. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 december 2010 @ 17:10 | |
Hoezo dan? Gewoon lekker 160 kunnen rijden? Rondborstige stewardessen aan je stoel die vragen welk merk biertje ze voor je mogen openmaken? | ||
James1988 | maandag 27 december 2010 @ 17:12 | |
![]() | ||
Dr_Flash | maandag 27 december 2010 @ 17:29 | |
Hoeveel kilometer is Amsterdam - Rotterdam per Fyra eigenlijk? | ||
James1988 | maandag 27 december 2010 @ 18:03 | |
Het stuk HSL-spoor van Hoofddorp naar Rotterdam is 47,7 km. De hoeveelheid tariefeenheden is 67, wat net zo veel is als de langere route via Den Haag. | ||
Dr_Flash | maandag 27 december 2010 @ 18:11 | |
Fyra nemen ipv Oude Lijn KOST dus 19 km. Dank je wel ![]() | ||
Ascendancy | maandag 27 december 2010 @ 18:20 | |
Wees maar niet bang, morgen gaat het weer sneeuwen. Er vertrok trouwens vandaag een IC naar Den haag centraal van spoor 20 in Dordrecht, omdat de IC uit Venlo 15 minuten vertraging had. Is dat normaal? ![]() [ Bericht 20% gewijzigd door Ascendancy op 27-12-2010 18:47:22 ] | ||
Ireyon | maandag 27 december 2010 @ 19:11 | |
160? Welnee, wegens winterse omstandigheden en minder reizigers ( ![]() | ||
Fixers | maandag 27 december 2010 @ 20:42 | |
Lekker is dat... Komende week iedere ochtend een kwartier vertraging en iedere avond een half uur. Om dat kwartier 's ochtends te omzeilen moet ik een half uur eerder weg dan gebruikelijk. Dat geld voor mij óók als 30 minuten of meer vertraging. Voor de avonden maar GTbV's invullen en voor de ochtenden stuur ik wel een klachtenbrief ofzo. | ||
Dr_Flash | maandag 27 december 2010 @ 20:49 | |
Zoals gebruikelijk: mijn spoorjaar 2010 in 12 plaatjes. 1. Universitair Medisch Centrum Utrecht, 28 januari 2010. Vanwege inmiddels ruimschoots bekende omstandigheden was ik in januari 2010 niet op het spoor te vinden. Het enige spoorse wat er te beleven was, was deze kunstzinnige uiting aan de wand van de wachtruimte bij de polikliniek voor Interne Geneeskunde. ![]() 2. Veenendaal-De Klomp, 20 februari 2010. Na exact 8 weken abstinentie begon het spoorjaar 2010 met een voorzichtig ritje naar Ede-Wageningen en terug, onder begeleiding van mijn vader. Treinstel 8655 komt zojuist binnen om voor dit historische moment te zorgen ![]() ![]() 3. Veenendaal-Centrum, 16 maart 2010. Aangezien de praktijk voor fysiotherapie in de buurt van het station gelegen is, maak ik van vrijwel elke gelegenheid gebruik om even een ritje naar Rhenen te maken. Hier zien we dat deze dienst nog door Plan V verzekerd wordt. ![]() 4. Tussen Horrem en Frechen-Königsdorf (D), 10 april 2010. Een RegionalExpress vanuit Aachen passeert richting Köln. De foto is gemaakt vanuit een Uerdinger Schienenbus van de Köln-Bonner EisenbahnFreunde, tijdens een NVBS-rit over de Nord-Südbahn van de bruinkoolmijnen van de RWE. ![]() 5. Blerick, 15 mei 2010. Een plaat die ruk is, van een trein die stuk is ![]() ![]() 6. Dobris (CZ), 19 juni 2010. Het jaarlijkse nachttreinretourtje bracht mij naar het laatste buurland van Duitsland waar nog geen bordjes van in de verzameling zaten. Hier zien we dieselloc 714 023 van de CD die klaar staat om een sleep twee-assige railbusjes terug te stuiteren naar Praag. ![]() 7. Hövelhof (D), 16 juli 2010. Een Talentje van de NordWestBahn loopt binnen als stoptrein naar Bielefeld Hbf. De klassieke beveiliging met armseinen heeft zijn beste tijd wel gehad hier. ![]() 8. Strasbourg (F), 13 augustus 2010. Een behoorlijk bekoorlijke conductrice van de SNCF staat haar pas gelakte nagels droog te blazen. Voor de vorm staat er ook nog wat ijzer op de foto. ![]() 9. Geilhausen (D), 19 september 2010. Een LINT27 van de firma Vectus vertrekt zojuist als stoptrein naar Limburg a/d Lahn. Het station van Geilhausen stelt niet bar veel voor, behalve het bordje. En dat is genoeg. ![]() 10. Radolfzell (D), 21 oktober 2010. Een tweetal railbusjes van de Baureihe 650 van de Hohenzollerische LandesBahn staat klaar om te vertrekken als stoptrein naar het 18 km verderop gelegen Stockach. Is weer eens wat anders dan te moeten invallen als ICE, wat deze stelletjes in 2008 ook gedaan hebben. ![]() 11. Linz (Rhein) (D), 13 november 2010. De cameraploeg van Man Bijt Hond is mee op een dagje bordjes schieten. Hun werk zit er hier blijkbaar op, maar mijn dag werd nog veel langer. Wanneer de uitzending zal zijn is nog altijd onbekend. ![]() 12. Maastricht, 12 december 2010. Voor het eerst sinds tijden weer eens een Belgische trein op de foto. Klassiek Motorstel 268 staat te wachten voor het vertrek naar Visé en Liège Guillemins. Mijn beste vriendin, met wie ik de dag ervoor naar de Kerstmarkt in Düsseldorf geweest was, had aan mijn camera zitten prutsen zodat de foto nogal verneukt is. U begrijpt, u moet niet bij mij zijn ![]() ![]() Enjoy ![]() | ||
lyolyrc | maandag 27 december 2010 @ 22:00 | |
Ik stond vandaag ook al raar te kijken op Amsterdam Zuid toen ik een geel-wit-blauw gevaarte aan zag komen. Ik wreef nog maar eens extra in mijn ogen, maar het was echt waar: SGMm als IC naar Eindhoven. ![]() ![]() SGMm zit trouwens voor geen meter, de bank is net een houten plank. De eersteklas stoel in de ICMm op zaterdag was vele malen beter. Maar ik heb altijd nog een beetje heimwee naar de stoelen in de IC+, waar ik in 1999 wel eens mee reisde. Die zaten echt geweldig! | ||
James1988 | maandag 27 december 2010 @ 22:09 | |
Leuke foto's, Fles ![]() | ||
ReisT | maandag 27 december 2010 @ 23:01 | |
Hoezo, waarom zouden ze dat weigeren? NSFSC (het Ierse leasebedrijf dat eigenaar is van het meeste NS-materieel) zal in dat geval alleen maar blij zijn als wie dan ook ze wil kopen/leasen. Wat moeten ze er anders mee? | ||
Brembo | dinsdag 28 december 2010 @ 00:04 | |
Welke site is het handigst voor internationale reizen naar Frankrijk, want tgv-europe stuurt mij over Amsterdam. Ns-hispeed wil geen binnenlandse vertrektijden zien :s. | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 december 2010 @ 00:04 | |
Bahn.de. only move | ||
Brembo | dinsdag 28 december 2010 @ 00:16 | |
Daar kan ik dus wel de reisplannen maar geen kaarten kopen voor buitenlandse reizen ![]() | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2010 @ 00:17 | |
Sowieso is de website van NS Hispeed een enorme FAIL, je kunt ze beter bellen, of de Treinreiswinkel raadplegen. @Brembo: waar woon je? | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 december 2010 @ 00:19 | |
ik moet het zeggen, www.treinreiswinkel.nl, maar ik zou 100 keer liever naar een NS internationaal balie gaan. Het enige wat ik zal missen als ik van Ut naar Dv verhuis. Maar als je zin hebt om je in je kont te laten naaien: www treinreiswinkel punt nl ![]() | ||
bork | dinsdag 28 december 2010 @ 00:32 | |
treinreiswinkel is goedkoop en correct, je moet zelf goed weten wat je wil en als het nodig is de (prijs)details te communiceren ![]() Wat mijn bovenstaande compadre (en hier onder) daar van vindt is louter en alleen gebaseerd op zijn persoonlijke ervaring en de mijne is compleet anders (nog vriendjes Fles? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 december 2010 @ 00:33 | |
Luister naar bork. | ||
bork | dinsdag 28 december 2010 @ 00:37 | |
Overigens bestel/boek ik mijn meeste verre reisjes m.b.v. db.de maar dat heeft wel vaak met de uiteindelijke bestemming te maken ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 december 2010 @ 00:41 | |
Oh jawel hoor. En strikt genomen hoeven onze ervaringen niet eens strijdig te zijn. Maar goed, jij vindt het normaal dat je zelf alles tot op het bot moet uitkauwen en TRW PRECIES moet vertellen wat ze moeten boeken. Okee, onder die omstandigheden kan ik me voorstellen dat het inderdaad werkt ![]() Maar goed, ik boek bij de NSI balie wel een slagje Budapest en ter plaatse vinger ik de rest wel bij elkaar ![]() ![]() Neemt niet weg dat jouw pad ook tot een oplossing kan leiden natuurlijk ![]() | ||
Ofyles2 | dinsdag 28 december 2010 @ 00:48 | |
Vorig jaar geprobeerd, maar ik ben er wel snel doorheen gekomen... | ||
Ofyles2 | dinsdag 28 december 2010 @ 00:56 | |
Ik vraag me af waarom de Nederlandse overheid niet voor het Zweedse model ging: regionale spoorwegen openbaar aanbesteden, bij langere trajecten enkele ritten uitbesteden aan privévervoerders... Verder zie ik het nut van de openbare aanbesteding in 2012 niet als het ministerie van Infrastructuur en Milieu niet met een ambitieus Programma van Eisen komt... | ||
Ofyles2 | dinsdag 28 december 2010 @ 00:57 | |
@Dr_Flash: Ik bied mijn excuses aan voor mijn recentelijke gedrag. Ik was toen onredelijk... | ||
Dr_Flash | dinsdag 28 december 2010 @ 01:00 | |
Granted, ik had dat ook wel iets handiger kunnen doen inderdaad. Sand darüber ![]() | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2010 @ 01:01 | |
Ja, dat vraag ik me ook af. Dat model zou ook in België goed kunnen werken, zoals het in Zwitserland ook al doet. Het OV in de regio verbeteren terwijl de nationale spoorwegmaatschappij van die 'last' af is. Mee eens. Hopelijk betrekken ze er mensen bij die goed weten wat er in een PvE moet. | ||
Ofyles2 | dinsdag 28 december 2010 @ 01:02 | |
Oké, kunnen we als één verder... | ||
Ofyles2 | dinsdag 28 december 2010 @ 01:04 | |
Sterker nog: in België, Duitsland en Oostenrijk wordt dit model toegepast in het busvervoer, met subondernemers (zowel mkb-bedrijven als buitenlandse dochterbedrijven)... | ||
Fixers | dinsdag 28 december 2010 @ 08:37 | |
Opmerkelijk nieuwsbericht op de radio: "De directeur van de NS vindt de informatievoorziening aan de reiziger door prorail onder de maat. De NS moet dat zelf gaan doen en wil daar miljoenen in investeren. Zowel Prorail als NS willen verder niet reageren of toelichting geven op deze uitspraak." Lekker begin van wél een goede informatievoorziening dit. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 10:11 | |
![]() | ||
Ireyon | dinsdag 28 december 2010 @ 10:21 | |
Ze mogen het van mij best proberen, slechter dan de huidige combinatie met Prorail kan het toch niet worden. | ||
Ascendancy | dinsdag 28 december 2010 @ 11:21 | |
Onzin, pro-rail bezit een deel van de informatie die NS helemaal niet zelf kan genereren, ze kunnen er dus niet om heen. Daarnaast kan de NS zelf ook nog een hele berg aan de informatievoorziening doen. Je site eruit laten knallen op het moment dat het fout gaat bijvoorbeeld. Zo'n site als NS.nl heeft gewoon een back-up server nodig. 112 tyft er toch ook niet uit als er teveel ongelukken zijn. En die spoorkaart die is ook nogal wisselvallig. Dan geeft ie weer geen stations namen weer, dan geeft de AV weer niets en na een refresh werkt het opeens wel. En dan moet je over Rotterdam, zie je daar een gele of rode stip, denk je kut, maar is het alleen de thalys die 3 uur heeft. Dat boeit voor de gemiddelde reiziger niets. Daarnaast hebben NS medewerkers te weinig kennis van zaken bij storingen. "meneer, wanneer gaat de eerste trein naar Delft?" "(zoekt het op)over 10 minuten vertrekt er een stoptrein van spoor 5" vervolgens een andere persoon: "meneer wanneer vertrekt de trein naar rijswijk?'" En dan gaat zo'n vent het weer opzoeken, hebben die mensen geen korte-termijn geheugen? Oh en uiteraard, netjes omroepen hoeveel de vertraging is en wat de gevolgen zijn. Ongelofelijk dat zoiets simpels niet wordt gedaan. ![]() | ||
Ireyon | dinsdag 28 december 2010 @ 11:35 | |
Dat zijn allemaal huidige situaties die je daar beschrijft. Dat kan toch niet nóg slechter worden dan? NS medewerker zit in trein, weet zelf hoeveel vertraging hij heeft en kan dat dan meteen doorgeven aan z'n collega's zodat het binnen no-time op de CTA's te zien is en direct wordt omgeroepen, en dus niet zoals nu dat je vertragingen pas te zien krijgt als de trein al 5 minuten weg had moeten zijn en ze worden omgeroepen op het moment dat er weer eens een goederentrein passeert. Ook sommige redenen voor vertraging kunnen eerder door de NS gemeld worden.. denk aan defect materieel, personen langs het spoor, rode seinen. Dat soort simpele informatie, gebaseerd op de situatie zoals-ie gewoon is en niet zoals een Prorail kerel het op een schermpje ziet, kan volgens mij zorgen voor een stuk meer begrip bij reizigers. | ||
Ascendancy | dinsdag 28 december 2010 @ 11:47 | |
Dat kan wel slechter, want een deel van die informatie komt van pro-rail. Hoe komt NS anders te weten dat wissel x vast zit en daarom treindienst y niet zijn reguliere perron kan bereiken? NS schopt pro-rail nu eigenlijk de informatievoorziening uit. Dit is ook niet echt bevorderlijk voor de samenwerking die ze wel MOETEN hebben. Pro-rail heeft het moeilijke deel van het treinnetwerk en krijgt dus alles over zich heen. En leuk dat die NS medewerker weet hoeveel vertraging ik heb, maar ik wil het zelf ook weten. Ik ging gisteren van Rotterdam naar Gorinchem, en moest dus overstappen in Dordrecht. Ik zat rustig te lezen in de IC en lette niet op de tijd, ging ervan uit dat alles goed was. Kom ik Dordrecht aan, mis ik mijn aansluiting. En de NS roept niets om ![]() Meldt gewoon, zodra de vertraging ontstaat hoe en waarom, hoe lang het duurt, wat het inhoudt voor aansluiting en hoeveel je nog verwacht dicht te rijden. Het is niet zo moeilijk. | ||
dennistd | dinsdag 28 december 2010 @ 11:49 | |
Ik heb eens even een opzetje voor het treintopicrondje (3x woordwaarde) op 15 januari gemaakt:
Schiet er maar op los! | ||
KapiteinT | dinsdag 28 december 2010 @ 12:13 | |
Leuk rondje. Wat mij betreft doen we de versie via Zutphen. Dat houdt het was afwisselender. Maar ergens een ice tussendoor zou nog leuker zijn. ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door KapiteinT op 28-12-2010 12:33:27 ] | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 12:13 | |
bron | ||
greavy | dinsdag 28 december 2010 @ 12:27 | |
Ik heb lekker een groter reisje ![]() http://www.durkhoutsma.nl/reis%2014en15januari2011-1.xls | ||
dennistd | dinsdag 28 december 2010 @ 12:45 | |
Een ICE heb ik naar zitten kijken maar daar kwam ik niet goed mee uit. En welke route via Zutphen bedoel je, ze gaan beiden via Zutphen namelijk ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 28 december 2010 @ 12:54 | |
Gisteravond was de informatievoorziening op station Zwolle ook wat magertjes. Dat wil zeggen, leek allemaal prima, geen rare afwijkingen (op de kerstdienstregeling...), alleen mijn trein (de 22:48 naar Roosendaal) ontbrak. Stond niet op het grote bord met alle vertrektijden in de hal, stond niet op het perron op de CTA aangegeven, er stond daar wel een trein, zonder bestemming op de trein. Enige aanwijzing dat die trein toch wel bestond en naar Roosendaal ging was m.ns.nl ![]() Hij reed wel gewoon daarheen trouwens ![]() | ||
KapiteinT | dinsdag 28 december 2010 @ 12:55 | |
Die met overstap in Zutphen. Dus de route via Goor. | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2010 @ 13:33 | |
De informatievoorziening verbeteren? Ja, graag. Moet NS dit doen? Zeker niet? Als NS dit gaat doen kun je er donder op zeggen dat ze alleen goede reisinformatie geven voor hun eigen treinen of treinen waar ze in participeren, maar dat toekomstige concurrenten benadeeld gaan worden. Informatievoorziening moet lekker in handen van ProRail blijven, van mij mag ProRail nog wel meer informatie gaan geven zoals de actuele vertrektijden. Voor mijn gevoel klopt het niet dat reizigers op m.NS.nl kijken voor actuele reisinformatie voor niet-NS-gebieden zoals de Achterhoek of bijvoorbeeld de lijn tussen Leeuwarden en Groningen (Arriva). | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 14:59 | |
Tof. Ik ben sinds vandaag ook zelfstandig treindienstleider op onder andere dit mooie stukje spoor.![]() | ||
Ascendancy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:03 | |
Dan kan je slapend geld verdienen | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:08 | |
Bijna wel. Helaas zitten de baanvakken Groningen-Noord - Roodeschool/Delfzijl er ook aan vast. ![]() | ||
KapiteinT | dinsdag 28 december 2010 @ 15:11 | |
Gefeliciteerd ![]() Welke baanvakken mag je nu (zelfstandig) treindienstleideren? | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:13 | |
Groningen-Noord - Roodeschool/Delfzijl dus. ![]() | ||
KapiteinT | dinsdag 28 december 2010 @ 15:14 | |
Ja, maar je mocht eerder toch ook al andere baanvakken doen? | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:21 | |
Tot nu toe had ik alleen station Groningen (da's inclusief Haren) en Groningen NCBG (de opstelterreinen). Volgende maand gaan we door met het leren van Groningen-Leeuwarden en Groningen-Nieuweschans. | ||
greavy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:33 | |
![]() Weet iemand waar dit is ? ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:35 | |
Ergens in de buurt van Leeuwarden richting Harlingen? | ||
greavy | dinsdag 28 december 2010 @ 15:37 | |
Je zit wel op de goede lijn. Meer plaatsaanwijzing. Er is een overweg bij het spoor ![]() | ||
Ireyon | dinsdag 28 december 2010 @ 15:56 | |
http://nos.nl/artikel/208(...)-uur-vertraging.html Trein heeft dertien uur vertraging " De hel op wielen", werd een Duitse trein op Twitter genoemd, toen die dertien uur vertraging op liep. Nachttrein 4295 reed met 600 passagiers van Straatsburg naar de Franse stad Perpignan, maar kreeg onderweg allerlei tegenslagen te verduren: dronkelappen zorgden voor veel overlast, er stond een kapotte trein op het spoor en de treinmachinist moest vervangen worden omdat hij al veel te lang aan het werk was. De treinreis duurde in totaal 27 uur, en de passagiers naar Nice moesten nog een extra overstap maken. De reis van alle gedupeerden wordt vergoed. Beeld: http://www.nieuwsblad.be/video/videoplayer.aspx?videoid=13312439 | ||
Brembo | dinsdag 28 december 2010 @ 15:57 | |
Vraag bij treinreiswinkel wel een offerte aan, dan eff bekijken wat ze er van maken ![]() Maar even een domme vraag hoe zit het met aansluitingen is het verstandiger om Arnhem - Parijs te kopen omdat je op het traject Arnhem - Rotterdam ook onderdeel van je reis is. Als je alleen Rotterdam - Parijs koopt en je mist een aansluiting dan is je kaartje gelijk niet meer geldig? | ||
greavy | dinsdag 28 december 2010 @ 16:08 | |
Als je een internationale aansluiting moet halen, bijvoorbeeld de Thalys naar Parijs, dan zou ik sowieso eerder van huis gaan en een grotere overstap hebben. Zelf ga ik altijd uit van minimaal 60 minuten. En daar heb ik een keer nog bijna te weinig mee gehad.. | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2010 @ 16:22 | |
Arnhem - Parijs kun je zowel over Amsterdam doen als over Tilburg/Rotterdam, de reisplanner op NS.nl geeft me beide adviezen. Ik zou wel zorgen dat je minstens 30 minuten speling hebt, als dat niet genoeg is (en je alsnog je trein mist door vertraging die je niet zelf veroorzaakt hebt) ga je in Amsterdam of Rotterdam naar een NS-balie en laat je je ticket omboeken naar de eerstvolgende Thalys. Greavy geeft 60 minuten overstaptijd aan, persoonlijk vind ik dat erg ruim (wat moet je nou een uur lang op Rotterdam CS?) maar als dat je een veilig gevoel geeft kun je dat aanhouden. Toen ik voor het laatst met de Thalys naar Parijs ging heb ik zo'n 30 minuten in Rotterdam gestaan en dat vond ik lang genoeg ![]() | ||
Guppy | dinsdag 28 december 2010 @ 16:24 | |
Ja hoor, daar gaan we weer:
![]() | ||
Sandrvich | dinsdag 28 december 2010 @ 16:32 | |
Duitse? ![]() | ||
Ireyon | dinsdag 28 december 2010 @ 16:53 | |
Ik had vorig jaar met die winterse zooi een Thalys-reisje Amsterdam - Antwerpen, toen dreigde ik met ruim 2 uur speling in Amsterdam aan te komen dus ben ik maar in Schiphol opgestapt. Twee uur op Schiphol chillen is nog wel te doen ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 28 december 2010 @ 16:54 | |
Wist je dat ik zelf zo gek ben dat wanneer ik op zomervakantie ga, en de vakantie begin met de CNL naar München, ik 2 a 3 uur van te voren in Arnhem wil zijn (dat wil zeggen: 2 a 3 uur eerder uit Leeuwarden vertrek dan eigenlijk nodig is). Puur om te voorkomen dat een aanrijding of andere storing roet in de vakantie strooit ![]() | ||
Lemjur | dinsdag 28 december 2010 @ 19:08 | |
@ Greavy's treinmarathon. Ik kom je feestelijk onthalen in Hoorn! Omdat het kan! | ||
Lemjur | dinsdag 28 december 2010 @ 19:10 | |
@ treinrondje: deste meer Pimpel deste beter! (dus de versie via Dv ![]() | ||
Temlin | dinsdag 28 december 2010 @ 19:12 | |
Kan iemand mij uitleggen waarom er in Duitsland geen afsplitsing tussen treinvervoer/spoorbouw is? En dat je in Belgie en Frankrijk ook niets hoort/leest over het opheffen van NMBS en SNCF. | ||
greavy | dinsdag 28 december 2010 @ 19:29 | |
Whaha, oke. Ik doe het voor een weddenschap. Als ik de dag volbreng, gaat de opbrengst naar Kika. En die dag breng ik wel vol ![]() Ik heb op dit moment een weddenschap met 17 klasgenoten voor elk ¤20,00. En dan nog een paar anderen die het een leuk idee vonden en wat gul waren. | ||
V2 | dinsdag 28 december 2010 @ 19:39 | |
Hm, dat lijkt me een nogal onrendabel idee ![]() ![]() ![]() | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2010 @ 19:59 | |
Ook in Duitsland is dat gescheiden. DB Regio en DB Fernverkehr voeren het vervoer uit, DB Netz heeft een taak gelijk aan die van ProRail. In België is de NMBS opgesplitst in NMBS voor reizigers en goederen, doet Infrabel wat Prorail doet. In Frankrijk is de SNCF opgedeeld in SNCF voor reizigers en goederen en is er RFF voor onderhoud en capaciteitsverdeling. In zowel België, Duitsland als Frankrijk zitten de bedrijven wel in dezelfde holding waar dat in Nederland volledig is opgesplitst. Nederland is ook een van de weinige lidstaten die het goed heeft gedaan... De EU heeft veel lidstaten op de vingers getikt omdat die splitsing niet goed is gedaan. | ||
Lemjur | dinsdag 28 december 2010 @ 20:42 | |
Ik weet het, ik lurk al 200 delen mee ![]() | ||
ReisT | woensdag 29 december 2010 @ 01:08 | |
Nederland is vooral een lidstaat die veel te ver doorschiet in het doorvoeren van allerlei Europese regeltjes en voorstellen... | ||
James1988 | woensdag 29 december 2010 @ 02:53 | |
Fles!!! Nieuw bordje!(gevonden op HGBTF) | ||
Dr_Flash | woensdag 29 december 2010 @ 10:58 | |
Tussenstop in Salzburg hbf. Mobiel internet doet t hier ook ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 12:06 | |
Even een vraagje ![]() Ik ga straks naar Groningen (vanaf Amsterdam Sloterdijk), en nu meld de site van NS me dat er een 'verstoring is', houd dit in dat ik rekening moet houden met vertragingen of iets dergelijks? ![]() | ||
dennistd | woensdag 29 december 2010 @ 12:44 | |
Dat probleem zit op de westtak (Amsterdam-Schiphol), alleen Sloterdijk hoog heeft daar dus mee te maken. Als het goed is kun je gewoon de IC naar Amersfoort nemen en daar overstappen naar Groningen. | ||
#ANONIEM | woensdag 29 december 2010 @ 12:45 | |
Oke dankje ![]() Dan hoef ik me niet druk te maken ![]() | ||
Stefanovic83 | woensdag 29 december 2010 @ 12:47 | |
Oehh ik werd bijna geband op Somda ![]() | ||
V2 | woensdag 29 december 2010 @ 12:53 | |
Nav de diverse commentaren hier geloof ik niet dat dit een enorme prestatie is ![]() | ||
Stefanovic83 | woensdag 29 december 2010 @ 13:29 | |
hehe neuh.. Iemand daar had een bericht gepost zonder leestekens, alleen wat komma's op de verkeerde plek. Ik gereplyd dat leestekens gebruiken erg moeilijk is blabla. Nou dat kon echt niet, ik moest het bericht maar melden via de meld-knop. En anders consequenties aanvaarden! Dus netjes gemeld zonet, ben benieuwd. Ik vermoed dat ze zich liever druk maken om posts zoals de mijne, dan dat ze de kwaliteit op niveau willen krijgen door slecht leesbare posts aan te passen. Eens zien of ik gelijk krijg. | ||
rubje | woensdag 29 december 2010 @ 13:51 | |
Gistermorgen met vrouw en al op pad geweest naar het zuiden van het land,kennissen,en helemaal niks gemerkt van welke problemen ook bij het spoor. Alles verliep op tijd en op snelheid, ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
greavy | woensdag 29 december 2010 @ 14:11 | |
Even ter verduidelijking op vorige berichten over reactivatie van DDM-1: * Per 3 januari staan in het Dagplan 3 stammen DDM-1 in de spits 14500 (Enkhuizen-Amsterdam 's ochtends, 's avonds Amsterdam-Enkhuizen) * Per 10 januari staan er nog eens 3 stammen DDM-1 in de 2200 (Sneltrein Amsterdam-Dordrecht/Breda) gepland, eveneens als 3 stammen in de 3700/3900 (schiphol/Amsterdam-Lelystad etc) In totaal komen er 10 stammen op de baan, eentje als reserve. Wat ik verwacht dat vrijgespeeld word qua materieel: Per 3 januari: 6 stammen DDAR (3 slagen, elk 2x DDAR) Per 10 januari nog eens: tussen de 6 en 12 stammen DDAR, gezien er ook regelmatig 2xDDAR gepland staat en DDM-1 tijdelijk DDAR gaat vervangen, en waar mogelijk 2x DDAR | ||
James1988 | woensdag 29 december 2010 @ 14:13 | |
Ik moet zeggen, als je klanten dit voor je overhebben doe je het erg goed als leverancier: | ||
greavy | woensdag 29 december 2010 @ 15:13 | |
Omdat nog geen reactie is gekomen met de locatie: Ludingaweg, Harlingen. Dit was de trein van 13.24 uit Harlingen Haven naar Leeuwarden. Nog wat foto's: ![]() Arriva D-GTW 10242 komt aan te Harlingen Haven als Stoptrein uit Leeuwarden (12:59) ![]() ![]() En omdat er daar kopgemaakt word staat hij even met één frontsein aan beide kanten aan: ![]() Toen ben ik naar de Ludingaweg bij Harlingen gegaan, waar ik de trein van 13:24 uit Haven naar Leeuwarden heb gekozen(de weg naast mij was Koetille): ![]() ![]() | ||
greavy | woensdag 29 december 2010 @ 15:30 | |
En de aanwinst van vandaag:![]() ![]() Arriva D-GTW 10237 is aan het rangeren te Leeuwarden ![]() Arriva D-GTW 10232 komt aan te Leeuwarden als trein 37036 ![]() Arriva D-GTW 10232 vertrekt te Leeuwarden als trein 37025 ![]() Arriva D-GTW 10233 komt aan te Leeuwarden als trein 37234 | ||
Hugo__Boss | woensdag 29 december 2010 @ 17:46 | |
Vandaag ook Fyra maar eens geprobeerd, vertrokken met +20 uit Rotterdam, maar ik moet zeggen, het gaat echt retesnel, je staat zo op Schiphol! Trein zat zo goed als vol. Stukje Schiphol - Amsterdam heeft weinig toegevoegde waarde ten opzichte van reguliere treinen. Maar het valt me niet tegen al met al. | ||
Peter | woensdag 29 december 2010 @ 18:15 | |
Dat opgebroken spoor, welke is dat? | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 29 december 2010 @ 18:25 | |
Ik gok dat je het oude lijntje naar Stiens en Dokkum bedoelt. | ||
James1988 | woensdag 29 december 2010 @ 18:49 | |
Kijk nou wat ik op Somda vind, een berichtje over ons aller lievelingstrein, de V250/Railhummer/Dweilkar:
| ||
V2 | woensdag 29 december 2010 @ 19:57 | |
"redelijk goed", bemoedigend ![]() | ||
Boschkabouter | woensdag 29 december 2010 @ 20:35 | |
Weet iemand toevallig of die NS-meereiskaart ook geldig is wanneer je met een OV-studentenkaart reist? In de voorwaarden staat dat je in het bezit moet zijn van een regulier vervoersbewijs. Vindt de conducteur een OV-chipkaart een regulier vervoersbewijs? | ||
Peterselieman | woensdag 29 december 2010 @ 20:43 | |
een ov-studentenkaart is een regulier vervoersbewijs, dus die meereiskaart mag je gebruiken. Reis je met een kruidvatkaartje, AH, Hema-kaartje of andere actiekaartjes, dan is de meereiskaart niet geldig. Zie: http://www.ns.nl/media/spoordeelweken/pdf/actievoorwaarden.pdf voor aanvullende informatie. | ||
Dr_Flash | woensdag 29 december 2010 @ 21:28 | |
Weer drie exact dezelfde fotos ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 29 december 2010 @ 21:30 | |
Hey Fles. Aangekomen? | ||
Dr_Flash | woensdag 29 december 2010 @ 21:34 | |
Tuurlijk. Min zestien hier ![]() ![]() | ||
Peter | woensdag 29 december 2010 @ 21:52 | |
Tis zoek de verschillen ![]() 1 met frontsein, 1 met sluitsein en 1 op een ander spoor ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 29 december 2010 @ 21:54 | |
Ja, je opoe. Wel jammer van die sluitseinen trouwens ![]() | ||
James1988 | woensdag 29 december 2010 @ 21:57 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Ascendancy | woensdag 29 december 2010 @ 23:02 | |
Was vandaag 1 of andere gozer slaags geraakt met NS-personeel ![]() Was jij dat ireyon? | ||
Temlin | woensdag 29 december 2010 @ 23:06 | |
Ik denk greavy omdat hij nog geen spoorboekje heeft gekregen | ||
Peter | woensdag 29 december 2010 @ 23:19 | |
Hij had al gemeld dat hij die al binnen had. Beter lezen dus en niet zo plagen ![]() | ||
James1988 | woensdag 29 december 2010 @ 23:33 | |
Ik was het in ieder geval niet, ik heb deze week nog geen trein van binnen gezien. | ||
Ascendancy | woensdag 29 december 2010 @ 23:37 | |
Het was op Roosendaal, dus daar komt niemand, behalve Ireyon. Even een stukje naar goes gegaan. Helaas geen tijd om tot vlissingen te gaan ![]() Jullie plannen je binnenlandse reisjes altijd, waarom? Het is toch veel leuker om gewoon in een trein te springen? | ||
KapiteinT | donderdag 30 december 2010 @ 01:49 | |
Vind ik ook. Anders zit je maar gewoon je ritjes uit. | ||
James1988 | donderdag 30 december 2010 @ 02:10 | |
Interessant artikel over de ontwikkeling van de ICE binnen Duitsland, waar meer dan eens een vergelijking wordt gemaakt met de SNCF, de TGVs, en tussen Alstom en Siemens.Link: Der Spiegel: Frozen in ICE: How Can Germany's High-Speed Trains Get Back on Track? | ||
bork | donderdag 30 december 2010 @ 02:29 | |
mm, ik heb het gelezen. Ik heb geen idee hoe de Fransen het voor elkaar hebben gekregen om grote steden te passeren en een compleet nieuw netwerk aan te leggen. Dat is eigenlijk het hele probleem in dit artikel (en de problemen met ice3) en daar wordt ook geen antwoord opgegeven. Alleen maar dat de steden/provincies voor zich zelf opkomen en daardoor de gem. snelheid omlaagbrengen frustreert de DB, een probleem wat de Fransen niet hebben. Er zit ook een fout in the TGV's trains don't have an under-floor drive system . De oude niet, de nieuwe wel, heeft Siemens toch iets goed gedaan. | ||
James1988 | donderdag 30 december 2010 @ 02:40 | |
Er is geen enkele TGV die dat heeft, alleen de nieuwe AGV heeft dat en daar heeft SNCF er nog geen van gekocht, alleen het Italiaanse NTV heeft 25 AGV's besteld. Het is best mogelijk dat SNCF ook in de toekomst geen AGV's bestelt, maar alleen bewezen TGV-concepten zoals de Duplex. Ook Marokko (ONCF) heeft onlangs een aantal TGV Duplex'en gekocht trouwens. Frankrijk en SNCF hebben het voordeel gehad dat er niet zo'n heisa is geweest zoals bijvoorbeeld bij Mannheim, waardoor ze relatief ongestoord het LGV-netwerk wat nu in Frankrijk ligt hebben kunnen uitbouwen. Misschien een stuk arrogantie vanuit SNCF, maar Fransen staan bekend om arrogantie. ![]() | ||
Ireyon | donderdag 30 december 2010 @ 06:32 | |
Dan was jij toch ook in Roosendaal ![]() ![]() | ||
Fixers | donderdag 30 december 2010 @ 08:32 | |
Wauw, zomaar intercity-waardig materieel in een "intercity" trein. 'k Zit nu in een koploper van Utrecht naar Hilversum. Nu nog een intercity waardige dienstregeling die Overvecht en Sportpark overslaat. | ||
bork | donderdag 30 december 2010 @ 08:43 | |
jr en ik hadden gisteren een Virm als stoptrein van Den Dolder naar Overvecht ![]() | ||
Stefanovic83 | donderdag 30 december 2010 @ 09:13 | |
dan zaten we in dezelfde trein ![]() | ||
Yreal | donderdag 30 december 2010 @ 09:29 | |
volgens mij is het LGV systeem ook heel anders dan de highspeed lijnen in duitsland. LGV's liggen immers gewoon verbonden aan bestaande sporen zodat er alleen buiten de bebouwde kom word gebouwd. Scheelt heel erg voor al die in spraak zevereraars, me dunkt | ||
greavy | donderdag 30 december 2010 @ 09:50 | |
Inderdaad, dat is het Dokkumer Lokaaltje. | ||
Fixers | donderdag 30 december 2010 @ 12:38 | |
Op de frontpage een bericht dat IVW NS en Prorail heeft gewaarschuwd vanwege die gestrande trein in Noord-Holland van een week terug. De inspectie verwacht bijvoorbeeld meer wissels. Ze zorgen beter voor strategisch gestationeerde bergingsteams met zware diesellocs die in dit soort gevallen een gestrande trein vlug kunnen afslepen. | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 12:43 | |
En ondertussen rijdt er een enkel DD-AR stel in de 1900 ![]() | ||
greavy | donderdag 30 december 2010 @ 13:19 | |
Even alle feiten op een rij betreffende DDM-1 reactivatie: Per 3/1 staat er gepland: DDM-1 in: 14523/14556, 14525/14560, 14527/14558 Per 10/1 staan er nog eens 6 stammen DDM-1 gepland voor de 2200/3700/3900/ Hierdoor word eveneens de 1800 gereactiveerd met gepland: 1839, 1842-1847, 1849, 1851, 1853, 1855, 1857 en 1858, en mogelijk ook de 1848 DDM-1 inzet in de 14500 staat gepland tot sowieso 21/1. | ||
Zug-Chef | donderdag 30 december 2010 @ 13:22 | |
Greavy, heel fijn hoor al dat statistische materiaal van je, maar dit is geen somda. Diegene die dit soort details willen weten, kijken toch al wel op somda. | ||
Guppy | donderdag 30 december 2010 @ 13:35 | |
Blegh
| ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 13:42 | |
Eens, het zegt mij, en waarschijnlijk de meesten, niets. Behalve dat ik het belachelijk vindt dat ze de spitstreinen naar Enkhuizen in de lucht houden, terwijl ze er veel beter aan zouden doen om de IC's in de randstad op normale lengte te houden. Ik kan niet begrijpen dat een IC naar enkhuizen ieder kwartier laten rijden, prioriteit heeft boven een langere trein in de randstad. 4 bakken in de 1900 ![]() | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 14:01 | |
Oeh, de Fyra is vanaf 3 januari tijdelijk zonder toeslag. Toch maar eens een ritje mee maken dan, als het toch gratis is. De ICE opengooien is echter 1 van de stomste dingen die je kan doen. Koop je een duur kaartje voor je reis naar Duitsland, zit je tot Arnhem tussen een berg forenzen ![]() | ||
greavy | donderdag 30 december 2010 @ 14:02 | |
Nu er materieel vrij komt, gaan er elders wel wijzigingen komen: Serie 2200 krijgen er vier DDAR'ren bij, en rijden eindelijk helemaal op sterkte. De serie 3400 en 3900 krijgen er ook DDAR'ren bij om op sterkte te komen Serie 800/1900 krijgen ook versterkingsstellen beschikbaar. Kans is groot dat de 6000/13600/16000 ook met Plan V gereden gaat worden. Planning is nu om Planmatig continu 2xV in deze series te hebben, met uitschieters naar 3xV. Hierdoor gaat de Intercity extra stoppen in Houten in de spits. En om de Flevolijn wat te besparen word er extra gestopt door een aantal IC's in de spits op Weesp | ||
Yreal | donderdag 30 december 2010 @ 14:03 | |
greavy, zorg eens dat we kunnen zien welke series dat zijn als we er met de muis boven hangen | ||
Ireyon | donderdag 30 december 2010 @ 14:03 | |
'k Heb het onderhand ook wel weer een beetje gehad met NSHispeed.. Voor eind december werden langere treinen beloofd, maar de Beneluxtrein rijdt nog altijd met 6 rijtuigen, waarvan 1 defect 2de Klas rijtuig dat al 3 dagen niet toegankelijk is. Dus nu wordt één van de drukste verbindingen in dit land gereden met een trein met drie 2de Klas rijtuigen ![]() | ||
Ireyon | donderdag 30 december 2010 @ 14:03 | |
Dat was-ie de afgelopen 2 weken ook al ![]() | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 14:04 | |
Alleen in het weekend toch? Over die beneluxtrein. Ik zat gisteren bijna in antwerpen omdat ik de beneluxtrein bijna niet uitkwam ![]() Houten wordt trouwens een IC-station ![]() | ||
Stefanovic83 | donderdag 30 december 2010 @ 14:09 | |
Nu nog een directe verbinding Woerden - Hilversum Noord zonder stops (dus via Muiderpoort, of voor mijn part ff snel kopmaken op Utrecht zonder de deuren te openen) gereden door ICMm en ik ben ook tevreden ![]() | ||
dennistd | donderdag 30 december 2010 @ 14:27 | |
Via Muiderpoort? Gewoon rechtsaf slaan bij Duivendrecht ![]() | ||
James1988 | donderdag 30 december 2010 @ 14:44 | |
Wat? Nee ![]() NS moet eens oprotten met ieder station waar meer dan anderhalve man en een paardenkop instapt te promoveren tot IC-station. Dan voeren ze maar lekker de sneltrein terug in. | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 14:54 | |
Alleen tijdens de winterdienstregeling, rustig maar. Anders wordt de stoptrein te druk. Anders zou dat dubbelspoor met slechts 2 perronsporen ook binnen een maand waardeloos worden ![]() | ||
Yreal | donderdag 30 december 2010 @ 14:54 | |
weesp kan ik dan nog snappen, maar houten? ![]() ![]() ![]() | ||
ZwartmetSuiker | donderdag 30 december 2010 @ 14:58 | |
Stond vandaag een 1600loc op Nijmegen bij de verlaten intercity wagons (ben de naam even vergeten). Leek alsof er al een stel wegwaren, al stond de loc er vanmiddag nog (met 1 frontsein aan). | ||
Stefanovic83 | donderdag 30 december 2010 @ 15:02 | |
ohja nog beter ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 30 december 2010 @ 15:05 | |
En kopmaken heh | ||
James1988 | donderdag 30 december 2010 @ 15:32 | |
Die rijtuigen heten ICK, een aantal ervan zijn naar Friesland gegaan. Zijn er nog meer weg dan? Hoeveel staan er nu nog bij benadering? | ||
Tochjo | donderdag 30 december 2010 @ 15:40 | |
Forenzen zijn vaste reizigers en hebben dus een abonnement, en je mag al zonder toeslag met de ICE mee als je een maandnetabonnement, NS-jaarabonnement of OV-jaarabonnement hebt, of een trajectabonnement voor het traject waar de ICE rijdt. Zelfs reizigers die reizen op saldo hoeven geen toeslag te betalen om mee te mogen met de ICE tussen Amsterdam en Arnhem. | ||
ZwartmetSuiker | donderdag 30 december 2010 @ 15:40 | |
Ohja dat waren ICK's. Er leek nu nog 1 rij te staan. Ik kom er waarschijnlijk volgende week weer. | ||
V2 | donderdag 30 december 2010 @ 15:55 | |
De NS directie vraagt zelfs aan medewerkers om de komende weken maar niet in de spits de trein te nemen ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 30 december 2010 @ 16:20 | |
Iemand wat schommelboten kwijt? Vandaag pendelen er velen tussen Zwolle en Leeuwarden. | ||
Zug-Chef | donderdag 30 december 2010 @ 16:24 | |
Tenminste lekker de ruimte. Als het alternatief 1 ICM-3tje is dan liever VIRM eigenlijk... Ja sta er zelf ook van te kijken dat ik dit zeg ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 30 december 2010 @ 16:27 | |
Mja, als je de tractieleverende bakken mijdt dan gaat het wel ja. | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 16:33 | |
Ik vind het een heel logische keuze. In de spits in 10 bakken SLT daar niet genoeg laat staat 2/3 Plan V's. Door op houten dan de IC te laten stoppen vergroot je de capaciteit in zijn geheel. Schiphol-eindhoven zit doorgaans lang niet vol, in ieder geval, niet zoals de stoptreinen Utrecht-Geldermalsen, met de gehele gangpaden/balkons vol. Daarnaast heeft had Houten in 2006 al 9000 reizigers per dag, wat ongetwijfeld met de groei van Houten mee is gegroeid. | ||
greavy | donderdag 30 december 2010 @ 17:29 | |
De treinen die op Houten stoppen: 818/3520/820/3522/822/3524/824/3526; 857/859/3559/861/3561/863/3563. De 3500 die met ICRm TD-10 stam gepland staat stoppen niet in Houten. | ||
James1988 | donderdag 30 december 2010 @ 17:41 | |
greavy, die cijfers zeggen me echt niks. Trein 3526 kan om 8.08 uit Den Bosch vertrekken, maar dat kan ook best om 14.38 's middags zijn. We hebben niets aan die info. | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 17:48 | |
Inderdaad. En ik heb geen spoorboekje ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 30 december 2010 @ 17:49 | |
Zeg kut-autist, luister eens naar de forumleden hier. Loop toch niet zo te geilen op al je onboeiende info. Je voelt je echt de man maar je bent gewoon een loosah. | ||
Ascendancy | donderdag 30 december 2010 @ 17:50 | |
Dat gaat wel weer erg ver. Hij bedoelt het goed | ||
#ANONIEM | donderdag 30 december 2010 @ 17:51 | |
Amen. |