abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 december 2010 @ 20:15:32 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90357829

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_90357991
Spoor 2 van Prinsenbeek is daar wel te kort voor 10 bakken virm. Daarom loopt er ook een aanvraag voor verlenging.
En hoezo is er op Dordrecht geen ruimte voor een kering? Spoor 4 bedient geen enkele andere trein.
1/5 voor IC's rotterdam, 4/5 voor IC's lage zwaluwe, 2/3 voor stoptreinen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 23 december 2010 @ 20:19:45 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90358059
Spoor 4 heeft IC Vlissingen ook nog.
Maar de NS gaat het vooral om de te korte keertijd (maar 3 minuten of 33 minuten), in Breda scheelt de keertijd enorm.

En 10 bakken VIRM rijdt regelmatig in de 2200 naar/van Breda. Zal vast dan omroep zijn "reizigers bij achterste deuren naar voren lopen", althans, dan iets anders denk ik.
pi_90358802
Vlissingen is toch 5 :?
De sneltrein zal dan inderdaad mijn fout zijn. Heb er nooit meer dan 2 DDAR is gezien.

Toch is de dienstregeling wel erg uitgekleed voor een situatie die al vele dagen hetzelfde is. Waarom werkt die wisselverwarming eigenlijk nog steeds schijnbaar niet?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 23 december 2010 @ 20:33:50 #5
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_90358803
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:13 schreef James1988 het volgende:
Jammergenoeg is het dan weer 30 graden buiten voor het zo ver is...
"Jammer" en "30 graden buiten" passen niet samen in 1 zin, wat mij betreft.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_90358903
Ik neem aan dat ik korting krijg op mijn treinreis van Den Haag naar Maarheeze? Want voor een treinreis die (waarschijnlijk) uren langer gaat duren dan normaal vind ik het toch echt schandalig wanneer ik daar het volle pond voor neer moet leggen.

Of denk ik nu heel raar?
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  donderdag 23 december 2010 @ 20:36:58 #7
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_90358943
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:36 schreef Dezz het volgende:
Ik neem aan dat ik korting krijg op mijn treinreis van Den Haag naar Maarheeze? Want voor een treinreis die (waarschijnlijk) uren langer gaat duren dan normaal vind ik het toch echt schandalig wanneer ik daar het volle pond voor neer moet leggen.

Of denk ik nu heel raar?
Geld Terug bij Vertraging doet het gewoon vanaf 30 minuten vertraging.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_90358988
En dat werkt dus ook wanneer het vooraf is aangekondigd?
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  donderdag 23 december 2010 @ 20:38:57 #9
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_90359043
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:37 schreef Dezz het volgende:
En dat werkt dus ook wanneer het vooraf is aangekondigd?
quote:
Uw vertraging is het verschil tussen het tijdstip waarop u volgens de dienstregeling op uw bestemmingsstation zou aankomen en het tijdstip waarop u daadwerkelijk aankwam.
Die definitie gebruiken ze. Check dus de reisplanner. :)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  donderdag 23 december 2010 @ 20:52:09 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90359779
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:33 schreef Ascendancy het volgende:
Toch is de dienstregeling wel erg uitgekleed voor een situatie die al vele dagen hetzelfde is. Waarom werkt die wisselverwarming eigenlijk nog steeds schijnbaar niet?
Het ligt niet aan de wissels, maar het grote materieeldefect door de sneeuw (rijden ongeveer 10 SLT's, de rest is defect, en dat van de 95...)
Dan nog het nodige IRM defect. En de rest.
En dat is de reden dat DDM-1 voor de 14500 spits Amsterdam-Enkhuizen ('s ochtends Enkhuizen-Amsterdam, 's avonds Amsterdam-Enkhuizen)
  donderdag 23 december 2010 @ 21:10:14 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90360878
Ik ben thuis, al ongeveer een uurtje. 25 minuten vertraging tov reisadvies bij vertrek.
  donderdag 23 december 2010 @ 21:12:17 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90360996
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:10 schreef James1988 het volgende:
Ik ben thuis, al ongeveer een uurtje. 25 minuten vertraging tov reisadvies bij vertrek.
Das kut. Ik had in dat geval liever 5-10 minuten extra gehad (ten minste geld terug!)
  donderdag 23 december 2010 @ 21:21:26 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90361506
Precies wat ik ook dacht :')
pi_90362273
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:36 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Geld Terug bij Vertraging doet het gewoon vanaf 30 minuten vertraging.
Je krijgt geen geld terug als de oorzaak van de vertraging (stuif)sneeuw is.
Staat in de kleine lettertjes van het declaratieformulier :')

Ik heb afgelopen maanden echt een enorme grafhekel opgebouwd tegen de NS....
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_90362567
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:10 schreef James1988 het volgende:
Ik ben thuis, al ongeveer een uurtje. 25 minuten vertraging tov reisadvies bij vertrek.
die claim ik dan gewoon hoor.. Zo moeilijk doet NS nooit. Geloof niet dat ze ooit een gtbv van me hebben geweigerd
  donderdag 23 december 2010 @ 21:42:31 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90362598
Ik heb gehoord van iemand binnen NS dag de GTbV regeling wel geld.
  donderdag 23 december 2010 @ 21:43:48 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_90362670
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:42 schreef greavy het volgende:
Ik heb gehoord van iemand binnen NS dag de GTbV regeling wel geld.
Que? :?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 december 2010 @ 21:44:07 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_90362694
ik moet er nog eentje van afgelopen zondag invullen. Ze gooiden Utrecht Centraal er uit op het moment dat ik wilde reizen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_90362855
Zeg is het eigenlijk zo dat ik voor iedere keer dat ik mijn aansluiting mis op Geldermalsen, ik ook met mijn OV-studentenkaart geld terug mag vragen? Ook al is mijn aansluiting een andere vervoerder?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 23 december 2010 @ 21:51:08 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90363073
Als je met NS naar Geldermalsen reist en de aansluiting op de MLL mist, krijg je geen vergoeding.

Kort: Als je met NS een vertraging oploopt waardoor je aansluiting bij vervoerder B misloopt, en je misschien wel +30 krijgt ipv +X dan krijg je toch niks vergoed.
pi_90363120
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:33 schreef Ascendancy het volgende:
Vlissingen is toch 5 :?
De sneltrein zal dan inderdaad mijn fout zijn. Heb er nooit meer dan 2 DDAR is gezien.

Toch is de dienstregeling wel erg uitgekleed voor een situatie die al vele dagen hetzelfde is. Waarom werkt die wisselverwarming eigenlijk nog steeds schijnbaar niet?
Ik dacht dat de problemen met de wissels voornamelijk kwamen door brokken sneeuw en ijs die van de treinen afvielen. Ik kan me voorstellen dat zo'n brok niet à la minute smelt, waardoor de wissel enige tijd buiten werking is.

En hoe zit het met die SLeT's? Volgens wikipedia zijn er 131, waarvan 69 vierbaks en 62 zesbaks. Vandaag hoor ik weer een aantal van 95. Hoeveel zijn het er nou? :?
pi_90363151
Belachelijk, want hoe vaak het me nu al niet gebeurt is dat mijn trein doodleuk 10 minuten stilstaat op Utrecht Centraal, zonder enige informatievoorziening. :r
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 23 december 2010 @ 21:52:50 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90363174
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:51 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik dacht dat de problemen met de wissels voornamelijk kwamen door brokken sneeuw en ijs die van de treinen afvielen. Ik kan me voorstellen dat zo'n brok niet à la minute smelt, waardoor de wissel enige tijd buiten werking is.

En hoe zit het met die SLeT's? Volgens wikipedia zijn er 131, waarvan 69 vierbaks en 62 zesbaks. Vandaag hoor ik weer een aantal van 95. Hoeveel zijn het er nou? :?
Nog niet alle SLT's zijn al geleverd.
pi_90363595
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:52 schreef greavy het volgende:

[..]

Nog niet alle SLT's zijn al geleverd.
Ik neem aan dat de andere 36 dan ook de WC's aan boord moeten hebben, zoals het kabinet van NS verlangt. En ze kunnen dan ook meteen alle andere problemen bij voorbaat verhelpen om te voorkomen dat we volgend jaar met hetzelfde probleem zitten.
  donderdag 23 december 2010 @ 22:07:02 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90364043
De huidige bestellingen lopen door. Die worden niet direct met WC's geleverd. Maar zal vast later ingebouwd moeten worden.
Als ze weer bijbestellen komen die wel gelijk met WC's als het goed is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')