abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86673448

HALLOOOO. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_86673464
Zo.En nu wegwezen.:)
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:13:27 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86673474
De smiley in de TT is stuk. ;(
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86673540
Smileys in de TT falen sowieso hard.

Dan van mij nog maar een TVP eroverheen. Mag ook niet. Er mag zo veel niet :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:15:44 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86673547
Is in ieder geval meteen duidelijk wie dit topic opende :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:15:58 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86673558
Hij is niet stuk, hij knipoogt alleen.
pi_86673594
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:15 schreef James1988 het volgende:
Hij is niet stuk, hij knipoogt alleen.
Crientj spreekt geen Foks qua smileys :N
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 14:17:29 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86673597
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Smileys in de TT falen sowieso hard.

Dan van mij nog maar een TVP eroverheen. Mag ook niet. Er mag zo veel niet :P
Precies
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86674160
Blijft toch mooi die HSL Zuid. Kom ik in een ´boemel´ aan op Rotterdam Centraal, even later ben ik ineens in no time met Thalys op Schiphol Airport om een volgende aansluiting te halen. :D
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:46:59 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86674486
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:36 schreef Socios het volgende:
Blijft toch mooi die HSL Zuid. Kom ik in een ´boemel´ aan op Rotterdam Centraal, even later ben ik ineens in no time met Thalys op Schiphol Airport om een volgende aansluiting te halen. :D
Ja, op Rotterdam - Schiphol heeft dat ding nog wel nut. Maar dat zou ie ook al hebben als ie 140 reed. :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 15:12:38 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_86675330
>_<
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:51:37 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86676647
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:12 schreef Guppyfriend het volgende:
>_<
Wat?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86676677
xD
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:53:22 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86676716
}:|

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:59:12 #15
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_86676964
:')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:07:50 #16
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_86677299
quote:
Licht offtopic, maar:

Het kan onhandiger :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_86678209
Om even op de TT te reageren: Voor mij heeft 1e klas in een SLT echt geen meerwaarde.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:33:40 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86678361
Mooi is anders, voorproefje van innotrans 2010, maar pkp goes ns style??

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86678406
Dein plaatje iest sjtoek Bork -O-
pi_86678412
Wat foto's van afgelopen zondag :)

1. Köln Hbf. Loc 111 146 loopt binnen aan kop van een RegionalExpress naar Siegen.

2. Geilhausen (whehe). LINT27-treinstel nummer 210 van de firma Vectus vertrekt richting Limburg (Lahn).

3. Au (Sieg). Treinstel 204 van Vectus is net aangekomen vanuit Geilhausen en staat klaar om terug te keren richting Altenkirchen.

4. Au (Sieg). Treinstel 423 547 van de S-Bahn Köln staat klaar om te vertrekken als S12 richting Düren.

5. Euskirchen. Treinstel 644 501, een Talent van DB Regio, vertrekt als stoptrein richting Kall over de Eifelbahn.

6. Köln Hbf. Thalys PBKA 4346 komt binnen uit Paris-Nord.

7. Köln/Bonn Flughafen. Een treinstel BR423 vertrekt zojuist als S13 richting Troisdorf.

dinsdag 21 september 2010 @ 16:35:59 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86678450
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Dein plaatje iest sjtoek Bork -O-
fixed, leuke plaatjes Fles maar in jouw schema paste geen Kolsch of wel?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86678596
Oh nee, ik heb wel bij de BurgerKing gegeten :') Ga je ook dood aan trouwens, maar goed :')
pi_86678619
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:33 schreef bork het volgende:
Mooi is anders, voorproefje van innotrans 2010, maar pkp goes ns style??

[ afbeelding ]
WEER de Polen? Wat hebben die toch altijd spuuglelijke dingen op de baan :r
pi_86681004
Harvest time *O*

pi_86682014
Kut ik kom er net achter dat ik de S6 tussen Düsseldorf en Köln ook nog moet :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_86682231
De opvolger van de OV-Chipkaart lost alle problemen op *O*
pi_86682315
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
:D
pi_86682595
quote:
haha geniaal :P
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_86682760
quote:
Het erge is dat het waar is. Het enige nadeel is dat de vervoerder niet precies kan zien hoeveel hij vervoerd. En zelfs dat is bij de trein waar.
Vroegah, toen mijn ov-studentenkaart nog gewoon was, zat ik niet de hele tijd met die pauperpas die niet door mijn portemonnee heen kan te kloten :r
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86682908
Ik merk wel dat het in- en uitstappen gewoon veel langer duurt omdat iedereen even die paal moet aanranden. Ik hoef dat natuurlijk niet, maar ik moet wel op al die andere verliezers wachten.
pi_86682994
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:30 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het erge is dat het waar is. Het enige nadeel is dat de vervoerder niet precies kan zien hoeveel hij vervoerd. En zelfs dat is bij de trein waar.
Vroegah, toen mijn ov-studentenkaart nog gewoon was, zat ik niet de hele tijd met die pauperpas die niet door mijn portemonnee heen kan te kloten :r
Oh bij mij in m'n portemonnee zitten nog twee pasjes die door die paaltjes geregistreerd worden. Maar ik hou gewoon net zo lang dat ding ervoor totdat-ie het juiste pasje pakt, kost flink wat ge*blie-bloe-bliep* maar ach.
pi_86683154
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik merk wel dat het in- en uitstappen gewoon veel langer duurt omdat iedereen even die paal moet aanranden. Ik hoef dat natuurlijk niet, maar ik moet wel op al die andere verliezers wachten.
Ja, en hele groepen studenten die binnenkort met een geblokkeerde pas zitten, omdat het in spitsbussen op universiteiten nogal onduidelijk is of je wel uitcheckt, aangezien er iedere seconden 2 studenten per kastje proberen uit te checken.
pi_86683316
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:42 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, en hele groepen studenten die binnenkort met een geblokkeerde pas zitten, omdat het in spitsbussen op universiteiten nogal onduidelijk is of je wel uitcheckt, aangezien er iedere seconden 2 studenten per kastje proberen uit te checken.
Iedere seconde 2 studenten is nog best rap.. In Ehv denkt men nog dat je moet wachten totdat de "Uitgecheckt" melding van je voorganger van het schermpje verdwijnt |:(
pi_86685412
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iedere seconde 2 studenten is nog best rap.. In Ehv denkt men nog dat je moet wachten totdat de "Uitgecheckt" melding van je voorganger van het schermpje verdwijnt |:(
Dat is misschien overdreven, maar je kan je voorstellen dat bus 12s naar de uithof in de spits nogal vol zit en dat je dan soms door de stroom wordt meegevoerd en maar 1 kans krijgt.
pi_86686373
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 19:44 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is misschien overdreven, maar je kan je voorstellen dat bus 12s naar de uithof in de spits nogal vol zit en dat je dan soms door de stroom wordt meegevoerd en maar 1 kans krijgt.
Klopt, het was (ben daar sinds dit jaar weg) altijd gokken of je in- of uitgecheckt was. Gelukkig nooit problemen mee gehad.
pi_86686411
http://www.breakingtravel(...)siders-uk-rail-link/

quote:
German railway operator Deutsche Bahn has confirmed it will test its high-speed ICE-3 train in the Channel Tunnel as it considers expanding its European services.
DB *O*
pi_86686553
Die moeten verplicht met dubbele setjes gaan rijden in de Kanaaltunnel toch?
pi_86686667
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Die moeten verplicht met dubbele setjes gaan rijden in de Kanaaltunnel toch?
Ja, of ze moeten nieuwe treinen kopen die in het midden kunnen splitsen.
Maar wat is er mis mee. Waarschijnlijk gaat DB een ICE3 vanuit Amsterdam en uit Keulen koppelen op Brussel en dat is toch alleen maar geweldig?
pi_86686827
T_T
pi_86686842
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:16 schreef Crientj het volgende:
T_T
praat geen poep dushi :{w
pi_86686949
Ksst. Mijn smileys zijn tenminste tof. ;D
pi_86686998
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Er moet m.i. een kleine wijziging plaatsvinden waardoor in- en uitchecken sneller gaat. Nu hou je je pas er tegenaan en blijft het lampje anderhalve seconde aan. Door het lampje even te laten knipperen zie je sneller of je pas "gepakt" is.

Dus: pas tegen aan houden, lampje aan voor 0,2 seconde, uit voor 0,1 seconde, aan voor 1 seconde, uit.

Een apart ledje dat voor een kwart seconde aangaat bij elke pas zou ook kunnen, maar dit vergt hardware-aanpassingen en is lastiger te realiseren.
pi_86687067
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:19 schreef Crientj het volgende:
Echt, hou ermee op :|W
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 20:22:47 #44
Maffe Fries
pi_86687101
het kan echt wel snel met die ov-flopkaart. Had er 2 in mijn portemonnee zitten en die waren allebei razendsnel aangemeld. Geld terug krijgen voor die ene duurt wat langer helaas.
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:19 schreef Crientj het volgende:
Ze werken alleen niet :{
pi_86687138
Ik heb vandaag in de loods met v250's op de watergraafs meer gewerkt. We moesten de trein beladen voor de remproeven op maximale belasting. Hele trein vol met spoorstaven en vatten water :') .

Maar goed, ik aan zo'n ansoldobreda gozer vragen wat ze rookte toen ze die neus ontwierpen en volgens hun wou NsHispeed dit ontwerpt omdat ze het mooi vonden :')
pi_86687251
neem er nog eentje :') een passagierstrein vol met spoortaven, ja hoor. En ik ben de Paashaas 8)7

Sowieso, alsof het wat boeit. Het verschil in massa tussen een leeg en een ramvol treinstel is hooguit een procent of 10-15 van het lege gewicht.
pi_86687401
Even kijken of ik daar nog foto's van heb genomen :)
pi_86687539
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Echt, hou ermee op :|W
Duuude. Nee. ;{
pi_86687749
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:33 schreef Crientj het volgende:

[..]

Duuude. Nee. ;{
ik vind het schatig ;)
pi_86687937
Whut? Mijn smileys ;o
pi_86688014
Het begint oprecht irritant te worden.
pi_86688240
Eerst even de verplichte kijk mij machinst van de v250 zijn foto

*) *)

In elke stoel staat een 50 liter vat met water, op de grond liggen 9 staven per "Blok" (wat je ziet op de foto) van in totaal 350 killo :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:51:46 #53
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86688319
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:25 schreef Dr_Flash het volgende:
neem er nog eentje :') een passagierstrein vol met spoortaven, ja hoor. En ik ben de Paashaas 8)7

Sowieso, alsof het wat boeit. Het verschil in massa tussen een leeg en een ramvol treinstel is hooguit een procent of 10-15 van het lege gewicht.
Kijk dat weten we dan ook weer, even in mijn agenda voor volgend jaar zetten :)
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Yreal het volgende:
Eerst even de verplichte kijk mij machinst van de v250 zijn foto
[ afbeelding ]
*) *)
[ afbeelding ]

In elke stoel staat een 50 liter vat met water, op de grond liggen 9 staven per "Blok" (wat je ziet op de foto) van in totaal 350 killo :)
goed gedaan!
pi_86688329
absurd. Dat moet hier nu nog getest worden? :? 8)7

Alsof je een auto koopt en eerst nog even met wat van die botspoppen aan de gang gaat.
pi_86688365
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:51 schreef bork het volgende:

[..]

Kijk dat weten we dan ook weer, even in mijn agenda voor volgend jaar zetten:)
Jij krijgt een handbeschilderd eitje van me hoor Borkie :Y

* Dr_Flash oefent vast op het NS HiSpeed logo
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:52:58 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86688370
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:12 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, of ze moeten nieuwe treinen kopen die in het midden kunnen splitsen.
Wat ik begrepen heb is dat de regel van splitsen in het midden komt te vervallen omdat dit in de 15 jaar dat Eurostar rijdt nog nooit is gebruikt. De minimale treinlengte van 400 meter blijft wel gehandhaafd, omdat Eurotunnel wil dat er altijd 2 deuren rechtstreeks tegenover de deuren van de noodtunnel staan.

Er is een deur iedere 375 meter, een los ICE3-treinstel is 200 meter lang. Door er 2 te combineren gaan de deuren mooi uitkomen met de deuren van de trein zodat in geval van nood niet iedereen langs één deur hoeft.
quote:
Maar wat is er mis mee. Waarschijnlijk gaat DB een ICE3 vanuit Amsterdam en uit Keulen koppelen op Brussel en dat is toch alleen maar geweldig?
Ja, mee eens. Iedere mogelijke vorm van concurrentie voor Fyra is meer dan welkom.

quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
absurd. Dat moet hier nu nog getest worden? :? 8)7

Alsof je een auto koopt en eerst nog even met wat van die botspoppen aan de gang gaat.
Mee eens, dit soort dingen had allang in Italië of in Velím gedaan kunnen worden. Dat het nu nog hier in Nederland allemaal gebeurt zegt volgens mij niet veel meer dan dat AnsaldoBreda dat ding naar NL heeft gestuurd zodat ze zich in ieder geval aan het contract zouden houden ("binnen 9 maanden na oplevering van de HSL-Zuid moet er minstens één stel in NL zijn" o.i.d.).

[ Bericht 28% gewijzigd door James1988 op 21-09-2010 20:58:48 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 20:55:48 #57
Maffe Fries
pi_86688478
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ]

Zoveel gewicht is er helemaal niet nodig, omdat het toch luchttransport wordt
pi_86688521
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:52 schreef James1988 het volgende:
Er is een deur iedere 375 meter, een los ICE3-treinstel is 200 meter lang. Door er 2 te combineren gaan de deuren mooi uitkomen met de deuren van de trein zodat in geval van nood niet iedereen langs één deur hoeft.
[..]
Dit is natuurlijk onzin he, dat snap je zeker zelf wel 8)7 Iedereen uit hetzelfde treinstel moet nog steeds langs één deur, en overlopen van de ene Velaro naar de andere kon al nooit.
pi_86688549
Dat had ik ook, al bracht ik het netter.

Maar een dagje met die gasten en ik vind het geen wonder dat alles zo sloom loopt. mijn hemel wat zijn die lui sloom
pi_86688550
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onzin he, dat snap je zeker zelf wel 8)7 Iedereen uit hetzelfde treinstel moet nog steeds langs één deur, en overlopen van de ene Velaro naar de andere kon al nooit.
Maar het is wel de redenatie :')
pi_86688616
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zoveel gewicht is er helemaal niet nodig, omdat het toch luchttransport wordt
Ik heb even gekeken, een lege V250 set weegt 423 ton, maximaal operationeel gewicht is 485 ton. Dat is nog geen 15 % zwaarder dan een lege. Ik begrijp dit soort proefjes nooit zo goed. Bij een reizigerstrein maakt het voor het remmen simpelweg geen flikker uit of hij vol of leeg is. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een zwaardere trein ook meer wrijvingskracht tussen wielen en rails betekent. Dit soort dingen is echt totale onzin.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:01:10 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86688683
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Het is klinkklare onzin maar zo is het nou eenmaal. Men wil treinen van 400 meter lengte juist vanwege 2 deuren voor de nooddeuren.

Waarschijnlijk wordt het DB ten zeerste aangeranden om reizigers zo veel mogelijk over de treinen te spreiden zodat er niet alsnog een hoop mensen bij één deur staan te dringen.
pi_86688690
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Yreal het volgende:
Dat had ik ook, al bracht ik het netter.

Maar een dagje met die gasten en ik vind het geen wonder dat alles zo sloom loopt. mijn hemel wat zijn die lui sloom
Okee, ik had bij de bevoegde instanties een IQ boven het vriespunt verwacht, mijn fout, sorry :) Blijft in ieder geval een leuke fotogelegenheid voor jou over, en dat heb je goed gedaan ^O^
pi_86688756
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Het is klinkklare onzin maar zo is het nou eenmaal. Men wil treinen van 400 meter lengte juist vanwege 2 deuren voor de nooddeuren.

Waarschijnlijk wordt het DB ten zeerste aangeranden om reizigers zo veel mogelijk over de treinen te spreiden zodat er niet alsnog een hoop mensen bij één deur staan te dringen.
Het enige wat je met die 400meter-regel forceert is dat er altijd minstens EEN nooddeur tegenover een deur in de trein is. Iets wat bij een 200 m lange trein lang niet zeker is. Maar nogmaals: zonder doorloopkop heeft de helft van de passagiers daar dus geen fuck aan :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:09:10 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689016
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het enige wat je met die 400meter-regel forceert is dat er altijd minstens EEN nooddeur tegenover een deur in de trein is. Iets wat bij een 200 m lange trein lang niet zeker is. Maar nogmaals: zonder doorloopkop heeft de helft van de passagiers daar dus geen fuck aan :)
Hmm, ja, goed punt. Hoe dan ook, dat is de redenatie die ik had begrepen op HGBTF. Zie ook de posts vanaf deze post. nighttrain werkt voor Eurotunnel.

Dit zijn in ieder geval de dingen die nu bekend zijn, maar ze gaan volgende maand proeven doen dus het kan zijn dat dit nog anders gaat worden.
pi_86689058
De nooddeuren zijn toch iedere 200 meter?
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:10:26 #67
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_86689093
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:11:13 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689129
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:09 schreef Ascendancy het volgende:
De nooddeuren zijn toch iedere 200 meter?
Nee, de gemiddelde afstand is 375 meter. Soms minder, maar het gemiddelde is 375 meter.
pi_86689149
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:10 schreef Mkr het volgende:
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
Foto?
pi_86689202
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Okee, ik had bij de bevoegde instanties een IQ boven het vriespunt verwacht, mijn fout, sorry :) Blijft in ieder geval een leuke fotogelegenheid voor jou over, en dat heb je goed gedaan ^O^
En net alleen dat , al baalde ik wel dat ik alleen een mobieltje had, ook nog 11,50 per uur waar we niet eens heel hard voor hoefde te werken en nog betaald een uurtje pauze _O_ _O-
pi_86689220
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, de gemiddelde afstand is 375 meter. Soms minder, maar het gemiddelde is 375 meter.
Waarom is dat eigenlijk. Het is niet alsof zo'n deur duur is toch? En 400 meter is best een bizarre afstand.
pi_86689286
quote:
Oh echt? Wanneer? Ik ben dr vanavond nog langsgelopen :')
.. En dat zou ook het uitvallen van treinen verklaren.
pi_86689298
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:14 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk. Het is niet alsof zo'n deur duur is toch? En 400 meter is best een bizarre afstand.
Kanaal. Tunnel. Diep. Water. Flink wat.

Het is niet alsof die nooddeuren naar de frisse buitenlucht leiden, die leiden naar de servicetunnel. En tussen elke nooddeur en de servicetunnel zijn dus ook weer verbindings-u-raadt-het-al-tunnels. Kost kei duur geld qua aanleg gesproken.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:16:23 #74
216495 Mkr
pi_86689314
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Foto?
U vraagt wij draaien! http://yfrog.com/nfqt9jj
pi_86689342
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kanaal. Tunnel. Diep. Water. Flink wat.

Het is niet alsof die nooddeuren naar de frisse buitenlucht leiden, die leiden naar de servicetunnel.
Jah dat snap ik, en die servicetunnel zit tussen de 2 sporen in. Maar wat heeft de hoeveelheid deuren die er aan vast zit ermee te maken dan?
pi_86689367
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Mkr het volgende:

[..]

Ooh. Valt nog wel mee ;D
pi_86689374
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Jah dat snap ik, en die servicetunnel zit tussen de 2 sporen in. Maar wat heeft de hoeveelheid deuren die er aan vast zit ermee te maken dan?
zie edit :)
pi_86689375
quote:

[..]

Niks ernstigs, ala den haag cs :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:19:05 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689426
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:14 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

De deur kost niet veel, maar als je weet hoe de Kanaaltunnel is gebouwd wordt het een ander verhaal: het zijn twee losse tunnels met een servicetunnel in het midden. Deze servicetunnel is d.m.v. doorgangen verbonden met de andere tunnels, en er is overdruk in de servicetunnel. Iedere verbinding tussen service- en spoortunnel kost dus wel het nodige.

De 375 meter is een afweging geweest tussen kosten en baten, vervolgens zijn hier ook de eisen voor de treinen aan gesteld en de instructie die machinisten krijgen is om zo dicht mogelijk bij zo'n deur te stoppen zodat er altijd 2 deuren bij 2 treindeuren zijn.
pi_86689427
quote:

[..]

Dat stelt niks voor idd :)
pi_86689445
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

zie edit :)
Dat verklaart. Ik stelde me de eurotunnel als geheel voor als 3 tunnels vlak naast elkaar.
pi_86689661
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat verklaart. Ik stelde me de eurotunnel als geheel voor als 3 tunnels vlak naast elkaar.
Op zich is het dat ook wel, de twee spoortunnels liggen maar 30 meter uit elkaar. Een verbindingstunnel tussen een nooddeur en de servicetunnel is dus maar een meter of 13 lang. Maar bedenk je wel dat er vanuit beide buizen die tunneltjes gebouwd moesten worden. En dat betekent dus 50,5 km tunnel / 375 meter tussen 2 nooddeuren is ruim 130 nooddeuren en verbindingstunnels per spoorbuis, dus ongeveer 260 tunneltjes in totaal. Dat wordt toch een prijzig verhaal.
pi_86691344
Lol, zie net in mijn baanvakadministratie dat ik gisteren na 11 jaar weer eens met de trein tussen Breda en Lage Zwaluwe heb gereisd. Destijds met ICR, nu met ICRm. :D
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:01:23 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86691453
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:35 schreef Dr_Flash het volgende:
5. Euskirchen. Treinstel 644 501, een Talent van DB Regio, vertrekt als stoptrein richting Kall over de Eifelbahn.

[ afbeelding ]
Hmm. Die werkzaamheden schieten daar ook geen zak op zo te zien :')
Toen ik er met Interrail langs kwam was het er ook al een bende met werkzaamheden.
pi_86691463
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:58 schreef Socios het volgende:
Lol, zie net in mijn baanvakadministratie dat ik gisteren na 11 jaar weer eens met de trein tussen Breda en Lage Zwaluwe heb gereisd. Destijds met ICR, nu met ICRm. :D
hmmkay :?

screenshotje? :P
pi_86691485
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Hmm. Die werkzaamheden schieten daar ook geen zak op zo te zien :')
Toen ik er met Interrail langs kwam was het er ook al een bende met werkzaamheden.
Klopt. Vorig jaar was het al een puinzooi. De voetbrug is inmiddels gesloopt trouwens.
pi_86691667
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef Dr_Flash het volgende:
hmmkay :?

screenshotje? :P
Gewoon simpel exceldocumentje waar ik in bijhoud waar en wanneer ik in welk materieel gereisd heb.

As we speak sta ik bij het maken van het screenshot op het punt om Boxtel - Tilburg eveneens na 11 jaar een update te geven. Ook van ICR naar ICRm. :+
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:08:08 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86691737
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klopt. Vorig jaar was het al een puinzooi. De voetbrug is inmiddels gesloopt trouwens.
Toen ik er was (13 Juli) stond de brug nog overeind. Een brug waar je niet graag op wou lopen. Vooral planken aan de zijkant, en aan de onderkant ijzeren platen. Dat ding was ook niet echt stabiel... Stond een bordje naast dat er maximaal 20 mensen op mochten :+
pi_86691916
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef Socios het volgende:

[..]

Gewoon simpel exceldocumentje waar ik in bijhoud waar en wanneer ik in welk materieel gereisd heb.

[ afbeelding ]

As we speak sta ik bij het maken van het screenshot op het punt om Boxtel - Tilburg eveneens na 11 jaar een update te geven. Ook van ICR naar ICRm. :+
Ik heb er weleen aan zitten denken om van elk baanvak te gaan bijhouden hoe vaak ik het bereden heb 8)7 Magoe, dan kan ik WEER alles uitzoeken. En dan nog: Neem je het buitenland ook mee?
pi_86692042
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb er weleen aan zitten denken om van elk baanvak te gaan bijhouden hoe vaak ik het bereden heb 8)7 Magoe, dan kan ik WEER alles uitzoeken. En dan nog: Neem je het buitenland ook mee?
Haha, hoevaak houd ik ook niet bij. Alleen wanneer het meest recent was.

Tot nu toe alleen tot de grens. Van alle Internationale reizen heb ik wel alle tickets nog, dus je brengt mij eigenlijk wel op ideeën om het uit te breiden. _O-

Verder houd ik (uiteraard) alle treinkilometers bij die ik maak, maar dat doen er wel meer hier. :P
pi_86692146
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef Socios het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Geniaal. Alleen irritant dat ik een traject als Boxtel-Tilburg dan elke dag opnieuw zou moeten tikken :P .
pi_86692154
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:08 schreef greavy het volgende:

[..]

Toen ik er was (13 Juli) stond de brug nog overeind. Een brug waar je niet graag op wou lopen. Vooral planken aan de zijkant, en aan de onderkant ijzeren platen. Dat ding was ook niet echt stabiel... Stond een bordje naast dat er maximaal 20 mensen op mochten :+
Zo zag het er zondag uit:

Op die laatste foto kun je aan de andere kleur klinkers zien waar de voerbrug gestaan heeft.
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:20:56 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86692381
Een stuk netter dan toen ik er was. Toen lag spoor 4/5 half opgebroken, spoor 2/3 ook. Spoor 1 was al helemaal zowat ontoegankelijk. Er vertrokken toen ook géén treinen vandaan.
Heb er (helaas) geen foto's van genomen. Had het wel goed bekeken etc.
pi_86692538
De liften zijn nog niet klaar hoor. De tunnel wel trouwens.
pi_86692822
quote:
Weet je zeker dat het niet al vanmorgen was? Ik zag vanmorgen ook al een T/V-tje waar die koppeling wel heel erg ver naar rechts wees.

Op Breda staat de fyra ook al op de CTA bordjes. Ik had in de 20.24 fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam kunnen stappen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 23:18:40 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86695011
Ze zijn daar aan het proefdraaien, dit zal er wel bijhoren denk ik zo. Ben wel benieuwd hoe lang een ritje met die Fyra Breda - Amsterdam nou precies gaat duren... als dat 45 minuten verschil is is het wel redelijk de moeite.
pi_86699640
Om 5:13 in de stopper van Ut naar Ht gestapt. Het blijft vreemd om verkeerdspoor te rijden.
pi_86699667
*Gaapt. Straks voor het eerst gezellig de ochtendspits meemaken.
pi_86699922
Waar kan ik alweer berekenen hoeveel km ik gereden heb met de trein?
  woensdag 22 september 2010 @ 07:44:34 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86700250
en voor het buitenland www.jizdenka.cz

Moeten die links ook maar in de OP of zo? -O-
  woensdag 22 september 2010 @ 08:15:20 #102
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86700272
Zou wel handig zijn denk ik. :Y Wordt het niet steeds opnieuw gevraagd
  woensdag 22 september 2010 @ 08:18:17 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86700301
quote:
Op woensdag 22 september 2010 08:15 schreef greavy het volgende:
Wordt het niet steeds opnieuw gevraagd
Haha, tuurlijk wel. Wie leest de OP?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 08:19:30 #104
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86700321
Oja, krijg je dat weer. Lezen ze de OP niet :')
pi_86702205
ja precies.

Alleen hoeven wij dan nietiedere keer die linkjes op te sorren, maar kunnen we volstaan met "Zie OP }:| "
pi_86703789
Alweer bijna een jaar geleden (...)

Omdat de milieuvergunning in Weert eind januari 2010 verliep, heeft NSR besloten het aldaar terzijde gestelde mat64-materieel over te brengen naar Zwolle Rangeer, als voorbereiding op de sloop te Zwolle Katwolde. Terwijl de schaapjes in de wei liggend dan wel staand in de sneeuw hun zaterdagrust zoeken, is VolkerRail 203-2 met Plan T 511 en Plan V 801 ingeklemd tussen de 2 bakken van Plan V stel 921 (welke als koppelwagen dienen) onderweg van Weert naar Zwolle Rangeer onder treinnummer 51905 en rijdt hier ter hoogte van Hattemerbroek. Zaterdag 16 januari 2010
  woensdag 22 september 2010 @ 10:57:27 #107
106942 Eix
pi_86703902
Fles, je jas deze keer niet in het talentje @ Euskirchen laten liggen? :D
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 22 september 2010 @ 11:39:03 #108
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86705260
Godgloeiende.. Waarom het woord 'WELKE' altijd? Het moet hier (volgens mij) toch echt DIE zijn.....
  woensdag 22 september 2010 @ 11:45:17 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86705500
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:39 schreef greavy het volgende:
Godgloeiende.. Waarom het woord 'WELKE' altijd? Het moet hier (volgens mij) toch echt DIE zijn.....
Papegaai.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 11:54:06 #110
106942 Eix
pi_86705821
quote:
En dat zegt iemand die consequent alles 'verhunt'? _O-
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 12:06:44 #111
Maffe Fries
pi_86706218
Leuke dag om te reizen gaat zondag 10 oktober worden. Dan wordt de nieuwe winterdienstregeling van de NS getest en rijden er alleen maar pendeltreinen in Nederland
pi_86706326
quote:
Look who's talking :')
pi_86706348
quote:
Op woensdag 22 september 2010 10:57 schreef Eix het volgende:
Fles, je jas deze keer niet in het talentje @ Euskirchen laten liggen? :D
Nee, het was wat frisjes :') Wel aan gedacht nog :P Schrale actie was dat idd :')
pi_86706781
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:06 schreef Peterselieman het volgende:
Leuke dag om te reizen gaat zondag 10 oktober worden. Dan wordt de nieuwe winterdienstregeling van de NS getest en rijden er alleen maar pendeltreinen in Nederland
"getest" hmm :')

Even een stapeltje GtbV halen dan :9
  Moderator woensdag 22 september 2010 @ 12:41:39 #115
155227 crew  Guppy
dus
pi_86707274
You'll hate me tomorrow, ik ga met twee hutkoffers naar Schiphol :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_86707428
als je in de spits gaat moet je inderdaad sterven :( :P
pi_86707473
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:41 schreef Guppyfriend het volgende:
You'll hate me tomorrow, ik ga met twee hutkoffers naar Schiphol :Y
Elk taxibedrijf heeft een speciaal prijsje voor een ritje Schiphol *O*
  woensdag 22 september 2010 @ 13:01:20 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86707815
quote:
Reisvoorbeelden van zondag 10 oktober:

* Reist u van Maastricht naar Amsterdam dan duurt uw reis 20 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.>
* Reist u van Schiphol naar Zwolle dan duurt uw reis 17 minuten langer en moet u 1 keer extra overstappen.
* Reist u van Utrecht naar Amsterdam dan duurt uw reis 4 minuten langer en hoeft u niet over te stappen.
* Reist u van Groningen naar Den Haag dan duurt uw reis 42 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.
* Reist u van Eindhoven naar ’s-Hertogenbosch dan duurt uw reis 1 minuut langer en hoeft u niet over te stappen.
Ja nee, daar worden we blij van. :')
pi_86707853
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja nee, daar worden we blij van. :')
Wacht ff, is dit serieus? :?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 13:04:03 #120
Maffe Fries
pi_86707884
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht ff, is dit serieus? :?
ja, het is serieus.

Zie http://ns.nl/cs/Satellite(...)/wintervoorbereiding
pi_86707992
Wacht even. We sturen dus gewoon aan op een situatie waarin WEER alle wissels bevriezen?
  Moderator woensdag 22 september 2010 @ 13:09:12 #122
155227 crew  Guppy
dus
pi_86708031
quote:
Op woensdag 22 september 2010 12:47 schreef Yreal het volgende:
als je in de spits gaat moet je inderdaad sterven :( :P
Nee, ik ga keurig buiten de spits :Y O-)
pi_86708054
ik hoop dat in de middagspits van 11 oktober al het ijzer ook weer op de juiste plaats staat, zodat alleen de ochtendspits omlooptechnisch last zal hebben van dit geneuzel.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 13:12:42 #124
Maffe Fries
pi_86708138
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Wacht even. We sturen dus gewoon aan op een situatie waarin WEER alle wissels bevriezen?
Ze oefenen het alleen even. Het valt overigens wel mee hoor, want ik ben in een zware sneeuwstorm afgelopen winter van Utrecht waar niets lag naar Leeuwarden gereisd waar echte sneeuwduinen lagen en slechts enkele tellen later op het station aangekomen dan verwacht mocht worden, dus het kan wel.
pi_86708233
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze oefenen het alleen even.
Bij sneeuwloos weer ja. Lekker zinvol.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 13:17:09 #126
Maffe Fries
pi_86708287
Vraag blijft trouwens of ze de nachtelijke pendeltreinen om het spoor begaanbaar te houden ook laten rijden :P
  woensdag 22 september 2010 @ 13:22:34 #127
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_86708437
Zeg, hebben die lui daar nooit van simuleren gehoord? Dat ga je toch niet in het echie ff testen? Raar verhaal zeg.
  woensdag 22 september 2010 @ 13:29:34 #128
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_86708640
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze oefenen het alleen even.
Ze hebben in januari al uitgebreid geoefend (mét sneeuw) was dat echt niet genoeg?
pi_86708866
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:29 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ze hebben in januari al uitgebreid geoefend was dat echt niet genoeg?
Men moet even aan het publiek laten zien dat er iets gedaan wordt. Meer is het niet. This test was brought to you by Poppenkast Meerstadt BV :N
pi_86708980
was even een post om te zorgen dat de vorige post WEL verscheen. -O-
  woensdag 22 september 2010 @ 13:47:26 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86709227
Op die site staat verder dat 2300 wissels zijn onderhouden of vervangen, wat wel kan kloppen... bij een hoop wissels zie ik tegenwoordig elektrische wisselverwarming. Te herkennen aan een staaf tegen de spoorrail aan. Ook zijn een hoop dubbeldekkers aangepast en voorzien van filters.

Toch willen ze een noodscenario klaar hebben mocht de inspanning die tot nu toe gedaan is niet afdoende blijken te zijn.

Maar om dan een dag in oktober alles om te gooien? Gelukkig is het een zondag en niet een gewone werk- of schooldag. :')
pi_86709367
ja mijn idee. Hele zomervakantie de tijd voor gehad, dit soort kuttekopperij.
  woensdag 22 september 2010 @ 14:07:42 #133
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86709938
Op zich heeft ETMET aangetoond dat plannen in de werkelijkheid anders kunnen uitpakken. Als ze de wintermaatregelen niet testen en het loopt in de winter weer mis, dan zeikt iedereen dat het niet getest is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 22 september 2010 @ 14:07:51 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86709942
Prima test, interessant dat het kan. :)

En als het echt sneeuwt, weet je alvast dat het weer in de soep loopt. Zo hoort het nou eenmaal.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 14:08:24 #135
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86709962
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:07 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Op zich heeft ETMET aangetoond dat plannen in de werkelijkheid anders kunnen uitpakken. Als ze de wintermaatregelen niet testen en het loopt in de winter weer mis, dan zeikt iedereen dat het niet getest is.
Een collega van mij heeft vanmorgen 30 minuten staan wachten op een ETMET station. Hij is erg enthousiast!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86710022
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:07 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Hallo.

de NORMALE dienstregeling faalde in de winter. MET een bizarre hoeveelheid sneeuw.

Welk leeghoofd gaat dan nu de NOODdienstregeling bij SNEEUWLOOS weer testen "zodat men niet kan zeggen dat het niet getest is"? 8)7

Men is gewoon volstrekt irrelevant reizigers aan het duperen.
pi_86710118
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een collega van mij heeft vanmorgen 30 minuten staan wachten op een ETMET station. Hij is erg enthousiast!
Echt. Telkens Misschien Een Trein. 30 minuten best netjes toch *O*
  woensdag 22 september 2010 @ 14:14:20 #138
45532 ziggyziggyziggy
pi_86710208
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hallo.

de NORMALE dienstregeling faalde in de winter. MET een bizarre hoeveelheid sneeuw.

Welk leeghoofd gaat dan nu de NOODdienstregeling bij SNEEUWLOOS weer testen "zodat men niet kan zeggen dat het niet getest is"? 8)7

Men is gewoon volstrekt irrelevant reizigers aan het duperen.
Hallo! :s)

Ik heb de plannen niet bedacht, ik voorspel alleen maar de reacties in nog zo'n winter.
En zo bizar veel sneeuw lag er nou ook weer niet. Ik heb het wel eens erger gezien in Nederland.
  woensdag 22 september 2010 @ 14:15:11 #139
106942 Eix
pi_86710232
Ach, waarom moet dit überhaupt nog in de praktijk getest worden? In Nederland rijden al ruim 150 jaar treinen. Daarnaast is afgelopen winter in de haast ook een pendeldienst opgezet waaruit resultaten moeten zijn te verkrijgen.

Je bewijst niet echt veel met het rijden van een versimpelde dienstregeling in een normale weersituatie. Kijk media, volk, aanschouw! Wij van NS kunnen naast het aanbieden van iedere tien minuten een trein ook een dienstregeling rijden met ieder half uur (of wellicht zelfs uur, geen idee :X ) een trein die wel liefst overal stopt.

Echt, hoe gek zijn ze geworden daar in Utrecht. Rijkswaterstaat gaat ook niet even voor de grap de wegen extra glad maken om te testen of de ongevalsbestrijding wel adequaat is uitgerust voor de winter. Een beetje fatsoenlijk bedrijf investeert gewoon in degelijke verkeersmodellen in plaats van de reiziger op te zadelen met een hoop onnodige ellende.
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 14:19:53 #140
Maffe Fries
pi_86710428
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Echt. Telkens Misschien Een Trein. 30 minuten best netjes toch *O*
Elke Trein Makkelijk Extra Traag
pi_86710517
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik heb de plannen niet bedacht,
Dat weet ik ook wel :P
quote:
ik voorspel alleen maar de reacties in nog zo'n winter.
Precies. Dus DAAR is deze test voor bedoeld. Niet voor iets feitelijks.
quote:
En zo bizar veel sneeuw lag er nou ook weer niet. Ik heb het wel eens erger gezien in Nederland.
Dat had je in januari ook durven zeggen he :') Oh ja makkelijk, toen werkte je daar nog niet :D
  woensdag 22 september 2010 @ 14:25:31 #142
45532 ziggyziggyziggy
pi_86710653
In januari werkte ik er ook al.

En het lijkt me wel nuttig om iets te testen vķķr je het nodig hebt. Maar goed, blijkbaar verschillen we gewoon van mening.
pi_86710988
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:25 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
In januari werkte ik er ook al.

En het lijkt me wel nuttig om iets te testen vķķr je het nodig hebt. Maar goed, blijkbaar verschillen we gewoon van mening.
Serieus hoor, wat verwacht je nou van die test? :?

1) Het is een zondag, terwijl je een eventuele nooddienstregeling het hardst nodig hebt op een doordeweekse dag.
2) Er zal geen sneeuw liggen en geen wissel bevroren zijn.
3) In januari is er een maand lang wel met extreem weer en wel doordeweeks volgens de nooddienstregeling gereden, wat hebben we daarvan geleerd? En wat hebben we daar niet van geleerd, wat nu wel uit zo'n zondagse test zou blijken?
4) Waarom kan dit niet gewoon met een simpele simulatie gedaan worden?

We kunnen best van mening verschillen, maar iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt kan inzien dat deze "test" geen enkel zinnig doel dient. Anders dan publieksvertoon dan natuurlijk.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 14:38:04 #144
Maffe Fries
pi_86711070
Het leidt volgens mij alleen maar tot frustratie.
pi_86711105
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:38 schreef Peterselieman het volgende:
Het leidt volgens mij alleen maar tot frustratie.
Bij mij nu al inderdaad :Y
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 14:40:41 #146
Maffe Fries
pi_86711159
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bij mij nu al inderdaad :Y
Ik merk het :P
  woensdag 22 september 2010 @ 14:40:57 #147
45532 ziggyziggyziggy
pi_86711172
We zien het wel, ik ben zelf ook wel benieuwd.
pi_86711188
Maar van wat ik begrijp blijven er wel Intercities rijden en dus niet alleen stoptreintjes? Althans, het lijkt me erg sterk dat Ehv - Ht met 4 extra stops slechts 1 minuut langer duurt.
pi_86711369
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:41 schreef Ireyon het volgende:
Maar van wat ik begrijp blijven er wel Intercities rijden en dus niet alleen stoptreintjes? Althans, het lijkt me erg sterk dat Ehv - Ht met 4 extra stops slechts 1 minuut langer duurt.
25 sep komt de volledige drgl beschikbaar voor die dag.
  woensdag 22 september 2010 @ 14:55:10 #150
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86711680
Ik hoop dat ze het wel een beetje leuk simuleren, dus ook overgaan van gewone dienstregeling naar godgloeiende puinzooi naar nooddienstregeling. Maar dat zal wel niet, mensen in het kader van een test opzadelen met drie uur wachten op een station terwijl er niets rijdt. :')

Alleen een nooddienstregeling is het halve werk. Bedenk wel dat het een hoop improvisatie vraagt van de treindienstleiders en het andere personeel. Dus wat dat betreft is het een aardige test.

Verder vooral PR. Helaas.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 15:00:20 #151
45532 ziggyziggyziggy
pi_86711845
* checkt rooster.
* ziet vroege dienst op 10 oktober.
pi_86711863
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:55 schreef Duvel het volgende:
Ik hoop dat ze het wel een beetje leuk simuleren, dus ook overgaan van gewone dienstregeling naar godgloeiende puinzooi naar nooddienstregeling. Maar dat zal wel niet, mensen in het kader van een test opzadelen met drie uur wachten op een station terwijl er niets rijdt. :')

Alleen een nooddienstregeling is het halve werk. Bedenk wel dat het een hoop improvisatie vraagt van de treindienstleiders en het andere personeel. Dus wat dat betreft is het een aardige test.

Verder vooral PR. Helaas.
En uiteraard aangekondigd, dus geen GtbV :W
pi_86711901
Verwachte testresultaat is trouwens een "opvallende en onverklaarbare" stijging van het aantal gevallen van agressie tegen spoorpersoneel :Y
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 15:06:41 #154
Maffe Fries
pi_86712047
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En uiteraard aangekondigd, dus geen GtbV :W
Tenzij de dienstregeling in de soep loopt :P
pi_86712134
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tenzij de dienstregeling in de soep loopt :P
Dat zou wel een gigantisch brevet van onvermogen zijn natuurlijk :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 15:11:07 #156
Maffe Fries
pi_86712164
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zou wel een gigantisch brevet van onvermogen zijn natuurlijk :')
Het moet wel lukken denk ik zo :P
pi_86712172
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:55 schreef Duvel het volgende:

Nee. "improvisaties" plannen en ze vervolgens uitvoeren, daar test je niets mee. In ieder geval niets relevants. Improvisaties zijn bij definitie dingen die je niet plant.
  woensdag 22 september 2010 @ 16:00:17 #158
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86713987
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. "improvisaties" plannen en ze vervolgens uitvoeren, daar test je niets mee. In ieder geval niets relevants. Improvisaties zijn bij definitie dingen die je niet plant.
Nou ja, ik bedoel: trdls in Groningen zijn gewend IC's naar Den Haag, Rotterdam, Schiphol of Amsterdam te sturen, en nu gaan ze maar tot Zwolle. En zo in het hele land.

En verder, zoals ik al zei: vooral PR.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86714912
Zie hier voor de basis van 10-10-2010.
pi_86716357
Bron?
pi_86716421
Doet er niet toe, wees blij dat ik wat post.
pi_86716503
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:53 schreef Zug-Chef het volgende:
Doet er niet toe, wees blij dat ik wat post.
Goed chef :P
pi_86716763
quote:
Op woensdag 22 september 2010 13:09 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Nee, ik ga keurig buiten de spits :Y O-)
Dan ist goed, dan zit er toch geen hol in die treinen, die vervoeren alleen 9-5/6 kantoor personeel en wat studenten :P
pi_86717634
http://www.stedentripper.com/blog/mooiste-europese-stations/
Brussel Antwerpen het mooiste station?

[ Bericht 4% gewijzigd door Peter op 22-09-2010 19:50:59 ]
dag
  woensdag 22 september 2010 @ 17:29:17 #165
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86717945
quote:
Antwerpen, lezen is toch een uitstervende kunst anno 2010 ;).
pi_86717962
quote:
Brussel staat (terecht) niet in de lijst?
  woensdag 22 september 2010 @ 17:30:49 #167
45532 ziggyziggyziggy
pi_86718018
Wladiwostok in Europa? _O-
pi_86718579
Groningen CS :')

Best mooi even goed natuurlijk, maar zo zijn er nog wel een paar. Helsinki is ook onzin trouwens.
pi_86719081
Hmm. Zo te lezen is het dus handig om op die dag even de twitterdiensten van AV uit te zetten. :')
pi_86719217
Zoeen vettigheid :D

quote:
Treinen die niet langer hoeven te stoppen om passagiers op te pikken? Het klinkt als science-fiction, maar in China wordt nagedacht over hogesnelheidstreinen die passagiers oppikken en laten uitstappen aan hoge snelheid.

Een hogesnelheidstrein tussen de hoofdstad Peking en de stad Guangzhou, op 2.180 kilometer, zou al snel twee en een half uur tijd winnen als de trein niet zou moeten stoppen in de zowat dertig stations langs de route.

Een Chinees promofilmpje toont hoe dit in zijn werk zou gaan. Passagiers die aan boord van de trein willen, moeten eerst plaatsnemen in een koppelingsmodule. Wanneer de trein in het station aankomt, stopt deze niet. Hij vertraagt alleen voldoende om de koppelingsmodule mee te nemen vooraan op het dak.

Terwijl de trein zich verwijdert van het station, stappen de passagiers vanuit deze module over op de eigenlijke trein. Wanneer iedereen is uitgestapt, verplaatst de module zich naar de achterkant van trein. Daar kunnen de passagiers die willen uitstappen in een volgend station plaatsnemen.

Wanneer de trein het station bereikt, laat hij de koppelingsmodule achter in het station. Passagiers kunnen gerust de tijd te nemen om uit te stappen aangezien de trein al is vertrokken.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20100921_114

Interessant idee. Benieuwd hoe dat gaat met bijvoorbeeld vleugeltreinen splitsen en combineren :)
pi_86719248
quote:
Op woensdag 22 september 2010 17:56 schreef Crientj het volgende:
Hmm. Zo te lezen is het dus handig om op die dag even de twitterdiensten van AV uit te zetten. :')
Die dag moet je gewoon thuisblijven want het wordt één grote teringzooi. EN het is nog opzet ook. En nou hou ik erover op :X
  woensdag 22 september 2010 @ 18:02:34 #172
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86719335
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die dag moet je gewoon thuisblijven want het wordt één grote teringzooi. EN het is nog opzet ook. En nou hou ik erover op :X
Wedden van niet? Ik verwacht op de dag zelf ook nog wel wat opmerkingen hoor.

En gelijk heb je. :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 22 september 2010 @ 18:05:30 #173
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86719444
Op dit moment staat met OBIS geregistreerd bij mij (ICMm-III):

4057 binnen te Hlm: 21-7-2010, afgeleverd 29-7-2010
4061 binnen te Hlm: 8-7-2010, afgeleverd 14-7-2010
4066 binnen te Hlm: 21-6-2010, afgeleverd 30-6-2010
4067 binnen te Hlm: 4-8-2010, afgeleverd 10-8-2010
4068 binnen te Hlm: 11-6-2010, afgeleverd 24-6-2010
4069 binnen te Hlm: 5-7-2010, afgeleverd 8-7-2010
4076 binnen te Hlm: 26-7-2010, afgeleverd 29-7-2010 (foutje OdR?)
4077 binnen te Hlm: 2-8-2010, afgeleverd 9-8-2010
4081 binnen te Hlm: 8-7-2010, afgeleverd 19-7-2010
4082 binnen te Hlm: 29-7-2010, afgeleverd 3-8-2010
4083 binnen te Hlm: 31-5-2010, afgeleverd 15-6-2010
4089 binnen te Hlm: 24-6-2010, afgeleverd 5-7-2010
4096 binnen te Hlm: 15-7-2010, afgeleverd 21-7-2010

**Let op: De recentste updates zijn niet toegevoegd. Wekelijks levert Revisiebedrijf Haarlem 1 of 2 stellen af.
  woensdag 22 september 2010 @ 18:10:07 #174
45532 ziggyziggyziggy
pi_86719622
OBIS?
pi_86719680
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
OBIS?
On-Board Info System of zoiets.. die fancy schermen met verwachte aankomsttijden en evt. Wifi.
pi_86719988
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gaat niet, want Dennis is jarig dan. :P
pi_86720018
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:20 schreef Crientj het volgende:

[..]

Dat gaat niet, want Dennis is jarig dan. :P
Leuk verjaardagskadootje dan _O-

zijn eigen life-size hindernisbaan _O_
pi_86721343
Leuk dat van de 10e maar volgens mij doen ze vandaag alvast droogoefenen. Wat is er in vredesnaam gebeurd dat alles met +5 tot +10 rijdt?
pi_86721405
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:56 schreef Fixers het volgende:
Leuk dat van de 10e maar volgens mij doen ze vandaag alvast droogoefenen. Wat is er in vredesnaam gebeurd dat alles met +5 tot +10 rijdt?
Vanochtend stroomstoring tussen Utrecht en Ede, vanmiddag wisselstoring bij Wolfheze.
pi_86721588
Dat is alles? Waarom moet mij route Hilversum-Breda inclusief het alternatief via amersfoort daar onder lijden?
pi_86721682
quote:
Op woensdag 22 september 2010 19:02 schreef Fixers het volgende:
Dat is alles? Waarom moet mij route Hilversum-Breda inclusief het alternatief via amersfoort daar onder lijden?
Alles waar ik last van had tenminste :+

Verder geen idee
pi_86722029
"dames en heren, wij staan stil omdat wij voor een rood sein staan"
Nee goh, dat kan ik ook wel bedenken, ik wil weten waarom :r
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 22 september 2010 @ 19:14:25 #183
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86722162
NS?

Nee.. NordWestBahn

pi_86722178
quote:
Op woensdag 22 september 2010 19:11 schreef Ascendancy het volgende:
"dames en heren, wij staan stil omdat wij voor een rood sein staan"
Nee goh, dat kan ik ook wel bedenken, ik wil weten waarom :r
't Duurt nog 5 minuten en dan krijg je dat standaard "Het spoor is nog bezet" gelul :')
  woensdag 22 september 2010 @ 19:18:51 #185
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86722347
quote:
Op woensdag 22 september 2010 19:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alles waar ik last van had tenminste :+
Vanmorgen ook weer een kapotte trein tussen Gouda en Den Haag, waar XM heel blij mee was. De IC Gouda - Den Haag van 7:34 werd omgeleid via Rotterdam/Blijdorp, en werd niet alleen achter de IC van 7:37 gemikt, maar ook achter de stoptrein van 7:45. Daar word je blij van. Resultaat: +38.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 19:20:37 #186
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86722438
quote:
Op woensdag 22 september 2010 19:14 schreef Ireyon het volgende:

[..]

't Duurt nog 5 minuten en dan krijg je dat standaard "Het spoor is nog bezet" gelul :')
Of: "er is nog geen parkeerplaats voor ons".

WTF, als ik dat wil ondergaan dan ga ik wel met de auto. :{w
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86723984
Zo, hier weer even twee pagina´s geklaag bijgelezen. :')

Treinen _O_
pi_86724758
ProFail mag directiesalaris niet verhogen: http://www.nu.nl/economie(...)e-niet-verhogen.html
dag
pi_86724949
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:19 schreef Peter het volgende:
ProFail mag directiesalaris niet verhogen: http://www.nu.nl/economie(...)e-niet-verhogen.html
en terecht. Falen en zakkenvullen gaat nou eenmaal moeilijk samen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 20:31:53 #190
Maffe Fries
pi_86725316
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en terecht. Falen en zakkenvullen gaat nou eenmaal moeilijk samen.
Mja, in het bedrijfsleven gebeurt het anders wel hoor
pi_86725373
Vandaag Plan V als IC naar Schiphol om 16:45 te Eindhoven :'), het solo treinstel was bijna nog voldoende om iedereen mee te nemen. In Den Bosch werd het nog eens versterkt met een tweede Plan V om samen naar Utrecht en Schiphol door te gaan :P.
pi_86725447
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1) Het is een zondag, terwijl je een eventuele nooddienstregeling het hardst nodig hebt op een doordeweekse dag.
3) In januari is er een maand lang wel met extreem weer en wel doordeweeks volgens de nooddienstregeling gereden, wat hebben we daarvan geleerd? En wat hebben we daar niet van geleerd, wat nu wel uit zo'n zondagse test zou blijken?

We kunnen best van mening verschillen, maar iedereen die er langer dan een kwart seconde over nadenkt kan inzien dat deze "test" geen enkel zinnig doel dient. Anders dan publieksvertoon dan natuurlijk.
Ik heb nu 3 maanden aan dit onderdeel mogen werken, dus misschien kan ik wel iets toelichten.

De ICT van ProRail bestaat uit een aantal systemen die samen de treinenloop en de daarbij behorende reisinformatie regelen. Al deze systemen bevatten plannen, voor elk systemen een aparte versie. In de normale dienst worden deze plannen altijd 2 dagen van tevoren geladen. Daarnaast geldt dat een aantal systemen 02:00 als dagovergang kennen en een aantal 00:00 (waardeloos, historisch zo gegroeid). Als je nu een nooddienst wil opstarten, kan je niet zomaar even voor de volgende dag een ander plan laden. Ook kan je niet even de al geladen plannen wijzigen, omdat hier bij bijv. het systeem van de treindienstleider al materieelrelaties aan vast zitten en bij de verkeersleider kunnen plannen geeneens verwijderd worden (ja, kan wel, maar een lege database restoren valt daar wat mij betreft niet onder). Wat men nu gaat doen (het enige ook wat 'men' durft) is van tevoren aankijken of er sneeuw op komt is. Indien zo, dan laat men de systemen 'leeg lopen' tot de avond van tevoren en op dat moment wordt besloten op een normaal dan wel alternatief plan wordt geladen. Indien het en alternatief plan betreft, heb je dus te maken met dat tijdsverschil van 2 uur, wat in eerste instantie opgelost zou moeten worden met handwerk. Hier heeft men later wel weer een extra plan voor bedacht. Nu zijn deze elementen de afgelopen maanden uiteraard uitvoering in simulatie getest, maar dit heeft wel een aantal nadelen. Zo kunnen niet alle 13 treindienstleidersposten nergezet worden en kunnen wij ook niet de load van die posten neerzetten (niet alleen rijden van treinen, maar ook telefoongesprekken e.d.). Ook al zou je die eerste twee wel kunnen (blijft gedeeltelijk wel een beperking van ProRail), dan nog kunnen verschillen optreden. De alternatieve plannen zullen hetzelfde zijn voor alle dagen, vandaar dat de test op een zondag kan, daar het niet uitmaakt in de hoeveelheid treinen. Het gaat dus vooral om de processen binnen ICT en met trdl's e.d. en de volgorde van laden (bleek ook nog uit te maken...), niet of het nou vriest of niet.
En mocht er nou toch eerder sneeuw zijn dan verwacht, dan heeft men nog iets bedacht, namelijk "snel alternatief plan". Dit kan direct uitgevoerd worden en betreft het aanpassen van de huidige dienstregeling, en hier is dus wel data uit januari terecht gekomen. Hierbij worden diensten in principe gehalveerd en series doorgetrokken. In dit model heeft men uiteindelijk maar 200 wissels nodig die cruciaal zijn voor de uitvoerende dienst. Hoe dit te doen? Nou bijv het doortrekken van de stopper uit Maastricht naar Eindhoven, zo gebruik je al geen wissel meer te Roermond en Weert bijv ;) Het nadeel hiervan is minder vat op materieelstromen, die bij het alternatieve plan al vastliggen.
  woensdag 22 september 2010 @ 20:40:57 #193
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86725729
Interessante kijk in de keuken. Die overgang 02:00 of 00:00 is wel apart ja. :')
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 20:41:29 #194
Maffe Fries
pi_86725761
Als ik eerlijk ben klinkt het nog als een houtje-touwtje-systeem. Tuurlijk, een db van waaruit de treinen rijden vul je niet zomaar, maar het klinkt eerlijk gezegd niet heel erg dynamisch.
  woensdag 22 september 2010 @ 20:49:12 #195
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86726168
quote:
Op woensdag 22 september 2010 14:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Reizigersvereniging ROVER heeft weer eens geklaagd. _O-

Het enige wat die mastodontenbond verdient is een welgemeende 'fuck you' en een welgemeende 'kust mijn kloten'. Ik durf te wedden dat diezelfde opa's bij de testresultaten uit de computersimulaties de duimen omhoog doen en achteraf stennis schoppen omdat de nooddienstregeling niet overeenkomt met de theorie...

Michael van der Vlis betekent net zoveel voor OV-reizigers als Maarten van Rossem voor SBS6...
  woensdag 22 september 2010 @ 20:51:21 #196
111382 Ofyles2
pi_86726283
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:19 schreef Peter het volgende:
Bert Klerk zal aan de andere kant zijn gage niet terugschroeven of de (kaviaar)weldoener spelen...
  woensdag 22 september 2010 @ 20:53:50 #197
111382 Ofyles2
pi_86726417
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:35 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Ik heb nu 3 maanden aan dit onderdeel mogen werken, dus misschien kan ik wel iets toelichten.

De ICT van ProRail bestaat uit een aantal systemen die samen de treinenloop en de daarbij behorende reisinformatie regelen. Al deze systemen bevatten plannen, voor elk systemen een aparte versie. In de normale dienst worden deze plannen altijd 2 dagen van tevoren geladen. Daarnaast geldt dat een aantal systemen 02:00 als dagovergang kennen en een aantal 00:00 (waardeloos, historisch zo gegroeid). Als je nu een nooddienst wil opstarten, kan je niet zomaar even voor de volgende dag een ander plan laden. Ook kan je niet even de al geladen plannen wijzigen, omdat hier bij bijv. het systeem van de treindienstleider al materieelrelaties aan vast zitten en bij de verkeersleider kunnen plannen geeneens verwijderd worden (ja, kan wel, maar een lege database restoren valt daar wat mij betreft niet onder). Wat men nu gaat doen (het enige ook wat 'men' durft) is van tevoren aankijken of er sneeuw op komt is. Indien zo, dan laat men de systemen 'leeg lopen' tot de avond van tevoren en op dat moment wordt besloten op een normaal dan wel alternatief plan wordt geladen. Indien het en alternatief plan betreft, heb je dus te maken met dat tijdsverschil van 2 uur, wat in eerste instantie opgelost zou moeten worden met handwerk. Hier heeft men later wel weer een extra plan voor bedacht. Nu zijn deze elementen de afgelopen maanden uiteraard uitvoering in simulatie getest, maar dit heeft wel een aantal nadelen. Zo kunnen niet alle 13 treindienstleidersposten nergezet worden en kunnen wij ook niet de load van die posten neerzetten (niet alleen rijden van treinen, maar ook telefoongesprekken e.d.). Ook al zou je die eerste twee wel kunnen (blijft gedeeltelijk wel een beperking van ProRail), dan nog kunnen verschillen optreden. De alternatieve plannen zullen hetzelfde zijn voor alle dagen, vandaar dat de test op een zondag kan, daar het niet uitmaakt in de hoeveelheid treinen. Het gaat dus vooral om de processen binnen ICT en met trdl's e.d. en de volgorde van laden (bleek ook nog uit te maken...), niet of het nou vriest of niet.
En mocht er nou toch eerder sneeuw zijn dan verwacht, dan heeft men nog iets bedacht, namelijk "snel alternatief plan". Dit kan direct uitgevoerd worden en betreft het aanpassen van de huidige dienstregeling, en hier is dus wel data uit januari terecht gekomen. Hierbij worden diensten in principe gehalveerd en series doorgetrokken. In dit model heeft men uiteindelijk maar 200 wissels nodig die cruciaal zijn voor de uitvoerende dienst. Hoe dit te doen? Nou bijv het doortrekken van de stopper uit Maastricht naar Eindhoven, zo gebruik je al geen wissel meer te Roermond en Weert bijv ;) Het nadeel hiervan is minder vat op materieelstromen, die bij het alternatieve plan al vastliggen.
Duurt het laden van een dienstregeling zolang? Is er geen sneller algoritme mogelijk bij ProRail?
pi_86726535
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het enige wat die mastodontenbond verdient is een welgemeende 'fuck you' en een welgemeende 'kust mijn kloten'. Ik durf te wedden dat diezelfde opa's bij de testresultaten uit de computersimulaties de duimen omhoog doen en achteraf stennis schoppen omdat de nooddienstregeling niet overeenkomt met de theorie...

Michael van der Vlis betekent net zoveel voor OV-reizigers als Maarten van Rossem voor SBS6...
En nu het inhoudelijke betoog graag? :P
pi_86726838
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:35 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

OKee, tof. Verhelderend.

Maar dan erkennen we dus van tevoren dat de ICT op zijn zachtst gezegd een janboel is en van scratch af aan opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Laten we dan eerst DAT doen, en vervolgens eens gaan testen hoe die nieuwe achterliggende infrastructuur met verstoringen zoals afgelopen winter omgaat.

Maar dat zal wel een financieel verhaal zijn zeker? En dus zitten we nog wel 20 jaar met dit soort geklungel.

Misschien is er een soort denkomslag nodig bij Prorail. Niet van "Sja dat tijdverschil, diehonderd verschillende systemen, dat is NOU EENMAAL HISTORISCH ZO GEGROEID" maar meer erkennen dat juist DAT het onderliggende en aan te pakken probleem is.

En wie weet, als dat gedaan en gelukt is, dat een salarisverhoging voor de directie, de mensen met Visie, wat meer "passend" genoemd kan worden.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:03:37 #200
106942 Eix
pi_86726880
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Een bedrijf als NS met een dienstverlenende taak kan niet zonder meer op 10-10-10 tegen de reizigers zeggen: Fuck you. Vandaag stuntelen we lekker wat aan bij wijze van proef.

Natuurlijk is het zonder meer belangrijk dat NS goed voorbereid de winter in gaat, maar er valt nauwelijks iets te winnen met deze proef. Slaagt de proef en lukt het tijdens winterweer ook om de dienstregeling om te schakelen dan was de proef niet nodig. Mislukt de proef dan zal het mij benieuwen hoe er nog voor de winter een wel werkend alternatief kan worden opgezet. Lukt de proef en gaat de NS alsnog op zijn gat in de winter, dan is de afgang compleet.

-edit-
En laten we maar niet hopen dat de proef mislukt en het die zondag een zelf gecreëerde chaos wordt. :X :')

[ Bericht 9% gewijzigd door Eix op 22-09-2010 21:09:20 ]
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 22 september 2010 @ 21:13:10 #201
111382 Ofyles2
pi_86727363
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

OKee, tof. Verhelderend.

Maar dan erkennen we dus van tevoren dat de ICT op zijn zachtst gezegd een janboel is en van scratch af aan opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Laten we dan eerst DAT doen, en vervolgens eens gaan testen hoe die nieuwe achterliggende infrastructuur met verstoringen zoals afgelopen winter omgaat.

Maar dat zal wel een financieel verhaal zijn zeker? En dus zitten we nog wel 20 jaar met dit soort geklungel.
Klopt, jammer maar helaas.

De whizzkid die het perfecte dienstregelingssysteem voor ProRail in elkaar gebokst heeft, zal er niet zoveel voor terugkrijgen en moet zich letterlijk blauw produceren voordat hij een schadevergoedinkje krijgt...

quote:
Misschien is er een soort denkomslag nodig bij Prorail. Niet van "Sja dat tijdverschil, diehonderd verschillende systemen, dat is NOU EENMAAL HISTORISCH ZO GEGROEID" maar meer erkennen dat juist DAT het onderliggende en aan te pakken probleem is.
Historisch zo gegroeid? Als ik jarenlang een array van 256 items heb gemaakt en ik gooi later item 257 erbij, dan kan mijn computer dat niet aan. Vaag taaltje, hier kan ik niets van bakken in mijn programma's... _O-

quote:
En wie weet, als dat gedaan en gelukt is, dat een salarisverhoging voor de directie, de mensen met Visie, wat meer "passend" genoemd kan worden.
Visie? Jazeker. Op getallen die vooraf of achteraf worden gegaan door een financiële eenheid... _O- _O-
pi_86727520
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:03 schreef Eix het volgende:

En laten we maar niet hopen dat de proef mislukt en het die zondag een zelf gecreëerde chaos wordt. :X :')
Maakt het nog verschil dan?

"Wij verneuken de dienstregeling waardoor er nog maar 30 % van alle treinen kan rijden" of "Er gaat vanalles mis waardoor nog maar 30 % van de treinen kan rijden" :{
  woensdag 22 september 2010 @ 21:17:48 #203
111382 Ofyles2
pi_86727632
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:03 schreef Eix het volgende:

[..]

Een bedrijf als NS met een dienstverlenende taak kan niet zonder meer op 10-10-10 tegen de reizigers zeggen: Fuck you. Vandaag stuntelen we lekker wat aan bij wijze van proef.

Natuurlijk is het zonder meer belangrijk dat NS goed voorbereid de winter in gaat, maar er valt nauwelijks iets te winnen met deze proef. Slaagt de proef en lukt het tijdens winterweer ook om de dienstregeling om te schakelen dan was de proef niet nodig. Mislukt de proef dan zal het mij benieuwen hoe er nog voor de winter een wel werkend alternatief kan worden opgezet. Lukt de proef en gaat de NS alsnog op zijn gat in de winter, dan is de afgang compleet.

-edit-
Het wordt een bloedbad dat je nog nooit gezien hebt.

Of misschien niet. De structuur van de landelijke politiek en die van ProRail zijn zo gemolesteerd dat alleen een klokkenluider ervoor kan zorgen dat de schuldigen berecht worden, mits de klokkenluider zelf niet gevat wordt...
  Redactie Sport woensdag 22 september 2010 @ 21:19:02 #204
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_86727692
quote:
Er is nader onderzoek nodig naar het treinongeluk in Zwolle vorig jaar. Dat heeft de rechtbank in Zwolle besloten.

In mei 2009 reed een goederentrein tegen een sneltrein met als gevolg dat beide treinen ontspoorden. Bij het ongeval raakte één persoon licht gewond. De aanrijding veroorzaakte veel vertraging omdat het een aantal dagen duurde voordat de sporen weer vrij waren.

Volgens het Openbaar Ministerie is de machinist door een rood sein gereden waardoor de treinen tegen elkaar botsten. De advocaat van de machinist wil onderzocht hebben of de machinist het sein wel gezien kan hebben. Ook wil hij antwoord op de vraag of het sein eigenlijk wel op rood stond en wil hij weten of er wel vaker treinen bij dat sein door rood rijden. Bij de politie verklaarde de machinist dat hij het sein misschien over het hoofd heeft gezien.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 22 september 2010 @ 21:19:43 #205
111382 Ofyles2
pi_86727733
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nu het inhoudelijke betoog graag? :P
Ook de structuur van ROVER is zo gemolesteerd, dat alleen een klokkenluider de boosdoeners kan wippen.

Mits hij niet gepakt wordt tenminste...
pi_86727967
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Allemaal zaken waarvan je denkt "Okee, het OVV / IVW onderzoek is kennelijk nog bezig". Waarom doet ineens een rechter hier een uitspraak over? :?
pi_86728115
Stationsborden verzamelen

Kom op, wie ook? *O*
  woensdag 22 september 2010 @ 21:29:37 #208
111382 Ofyles2
pi_86728272
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Allemaal zaken waarvan je denkt "Okee, het OVV / IVW onderzoek is kennelijk nog bezig". Waarom doet ineens een rechter hier een uitspraak over? :?
Dat vraag ik me ook af.

Dit kost extra voorbereidingstijd, aangezien de rechter zich ook moet inlezen in de spoorwegtechniek.

Lekker efficiënt... :|W
  woensdag 22 september 2010 @ 21:34:43 #209
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86728565
De ICT bij ProRail moet dus maar eens opgewaardeerd worden zodat meer flexibiliteit mogelijk is... :')
  woensdag 22 september 2010 @ 21:35:39 #210
111382 Ofyles2
pi_86728613
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef James1988 het volgende:
De ICT bij ProRail moet dus maar eens opgewaardeerd worden zodat meer flexibiliteit mogelijk is... :')
Misschien dat ik wel meehelp, maar ik denk niet dat ik er iets aan zal hebben.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:35:43 #211
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86728620
ProRail moet gewoon al die ICT-inhuur er uit gooien.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86728732
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:35 schreef Duvel het volgende:
Ja, en al die kwijlende bejaarden weer terug in dienst nemen die als enigen nog met die VMS/PASCOE bakken kunnen omgaan. En nog een paar decennia doorbidden dat de rotzooi niet in elkaar dondert. En de directie de zakken vol stoppen, past ook wel in dat beeld.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:39:37 #213
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86728805
Dat VMS kwam nog uit de NS tijd. De kennis daarvan is verloren gegaan door de opsplitsing. Maar serieus: kritieke bedrijfsprocessen door inhuurkrachten laten opzetten en onderhouden is volgens mij niet de goede weg.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 21:41:29 #214
111382 Ofyles2
pi_86728903
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:39 schreef Duvel het volgende:
Dat VMS kwam nog uit de NS tijd. De kennis daarvan is verloren gegaan door de opsplitsing. Maar serieus: kritieke bedrijfsprocessen door inhuurkrachten laten opzetten en onderhouden is volgens mij niet de goede weg.
Gebruiken de inhuurkrachten de 'programmeertaal aller programmeertalen' Java?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 21:41:48 #215
Maffe Fries
pi_86728918
quote:
Nee, maar zo gaat het tegenwoordig wel ...

Ze moeten toe naar een basissysteem waar makkelijk modules ingezet kunnen worden. Door met meerdere schillen te gaan werken zou je systeem in theorie veel flexibeler moeten worden.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:42:34 #216
111382 Ofyles2
pi_86728957
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, en al die kwijlende bejaarden weer terug in dienst nemen die als enigen nog met die VMS/PASCOE bakken kunnen omgaan. En nog een paar decennia doorbidden dat de rotzooi niet in elkaar dondert. En de directie de zakken vol stoppen, past ook wel in dat beeld.
Dat was in de tijd dat systeemborden nog in waren.

Ik weet eigenlijk niet hoe lang het duurt voordat digitale sporenplannen ouderwets beginnen te worden...
pi_86729004
quote:
Nou ja, in principe is alles wat mijn collega's en ik doen voor onze klanten bedrijfskritisch, en wij bestaan gewoon :) Je hoeft niet ZO laatdunkend te doen over "inhuurkrachten". Dan maak je in wezen dezelfde fout als die telegraafjournalist die bij dat Speno-ongeval in Stavoren de sensatie zocht met zijn kwalificatie "uitzendkracht". Alsof er een overtollige bordenasser aan de stuurtafel zat. Detachering is heel normaal in een groot aantal bedrijfstakken. Ook in de mijne, en ook in de jouwe ;)
  woensdag 22 september 2010 @ 21:43:34 #218
111382 Ofyles2
pi_86729010
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze moeten toe naar een basissysteem waar makkelijk modules ingezet kunnen worden. Door met meerdere schillen te gaan werken zou je systeem in theorie veel flexibeler moeten worden.
Dit is wat ze in de ICT Objectgeorienteerd Programmeren noemen.
pi_86729053
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:41 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Gebruiken de inhuurkrachten de 'programmeertaal aller programmeertalen' Java?
Suggestief.
pi_86729073
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En dat kan een "inhuurkracht" niet? :?
  woensdag 22 september 2010 @ 21:44:59 #221
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86729078
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ja, in principe is alles wat mijn collega's en ik doen voor onze klanten bedrijfskritisch, en wij bestaan gewoon :) Je hoeft niet ZO laatdunkend te doen over "inhuurkrachten". Dan maak je in wezen dezelfde fout als die telegraafjournalist die bij dat Speno-ongeval in Stavoren de sensatie zocht met zijn kwalificatie "uitzendkracht". Alsof er een overtollige bordenasser aan de stuurtafel zat. Detachering is heel normaal in een groot aantal bedrijfstakken. Ook in de mijne, en ook in de jouwe ;)
Inhuren is op zich niet erg, maar de kennis is bij de bedrijven zelf helemaal weg, dus kun je je inhuurkrachten niet meer controleren. Lijkt mij onhandig.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 21:45:25 #222
111382 Ofyles2
pi_86729102
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Telegraafjournalisten hoeven niet hun uiterste best te doen.

Gewoon het verhaaltje van ANP overnemen, enkele woorden veranderen, klaar.

Zo werken Bild en The Sun ook...
  woensdag 22 september 2010 @ 21:46:26 #223
111382 Ofyles2
pi_86729161
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Suggestief.
Bij de vacatures blader jij automatisch verder zodra er technici gezocht worden? :|W
  woensdag 22 september 2010 @ 21:46:40 #224
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86729178
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Zo werken Bild en The Sun ook...
Die zullen de berichten eerst nog wel vertalen. :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 21:47:24 #225
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86729223
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:46 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Bij de vacatures blader jij automatisch verder zodra er technici gezocht worden? :|W
Is een Java-programmeur een techneut?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86729231
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Inhuren is op zich niet erg, maar de kennis is bij de bedrijven zelf helemaal weg, dus kun je je inhuurkrachten niet meer controleren. Lijkt mij onhandig.
Ach ja, het is inderdaad van vitaal belang om de kennis wel binnen je bedrijf te houden. Documenteren is dan ook erg belangrijk.

Maar ja. Met documenteren is het hetzelfde als met seks. Iedereen praat erover, niemand doet het :P
  woensdag 22 september 2010 @ 21:48:11 #227
111382 Ofyles2
pi_86729264
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die zullen de berichten eerst nog wel vertalen. :P
Met Babelfish. Geen lezer die omkijkt naar die kromme verwrongen zinsconstructies...
pi_86729277
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:46 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Nee, ik blader nooit door vacatures. Ik heb het uitstekend naar mijn zin als inhuurkracht. En ik spreek geen woord Java :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 september 2010 @ 21:49:12 #229
Maffe Fries
pi_86729313
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En dat kan een "inhuurkracht" niet? :?
Dat zeg ik niet
  woensdag 22 september 2010 @ 21:52:02 #230
111382 Ofyles2
pi_86729455
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is een Java-programmeur een techneut?
Sterker nog: de Java-programmeur werd jarenlang nog gediscrimineerd door collega's die van C++ en C# houden.

Net zoals in de Internetbranche de PHP-scriptschrijvers niet serieus wordt genomen...
pi_86729522
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:52 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Sterker nog: de Java-programmeur werd jarenlang nog gediscrimineerd door collega's die van C++ en C# houden.

Net zoals in de Internetbranche de PHP-scriptschrijvers niet serieus wordt genomen...
Dat maakt hem een techneut? :?

Ik ken mannen die werkelijk virtuoos zijn met een waterzuiveringsinstallatie, maar die nog geen emailtje uit hun toetsenbord krijgen. DAT zijn techneuten.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:53:37 #232
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86729535
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:52 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik ben van de harde, ouderwetse elektrotechniek. Dat is techniek, de rest spielerei.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 22 september 2010 @ 21:54:31 #233
106942 Eix
pi_86729577
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:17 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het wordt een bloedbad dat je nog nooit gezien hebt.

Of misschien niet. De structuur van de landelijke politiek en die van ProRail zijn zo gemolesteerd dat alleen een klokkenluider ervoor kan zorgen dat de schuldigen berecht worden, mits de klokkenluider zelf niet gevat wordt...
Ja maar daarom begrijp ik niet helemaal welke gedachte achter deze proef steekt. _O-

1) De proef mislukt en je hebt vervolgens een hoop negatieve publiciteit en heel wat uit te leggen.
2) De proef slaagt, er is een hoop positieve media aandacht en je wekt de indruk klaar te zijn voor de winter.

Als je dan in de winter alsnog faalt dan kun je je afvragen of het wel acceptabel was zo grootscheeps een proef te houden. Je zet de reiziger extra in de kou vanwege de proef en vervolgens zak je alsnog door het ijs als het echt erop aan komt.

In feite is het alleen te verkopen als de proef slaagt en je vervolgens ook de winter goed door komt. Benieuwd of dat lukt. :9
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_86729635
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:54 schreef Eix het volgende:

[..]Benieuwd of dat lukt. :9
En of het dan niet gewoon komt doordat het een kwakkelwinter was :P
pi_86729707
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, ik blader nooit door vacatures. Ik heb het uitstekend naar mijn zin als inhuurkracht. En ik spreek geen woord Java :)
Spreek je dan wel Flash?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Legacy systems zijn wel grappig soms. Ik moest tijdens een stage werken op een AS/400 emulator. Verkeerde knop drukken voor het volgende regeleinde ("enter" ipv "+") betekende vastlopen en hoofdkantoor moeten bellen om te resetten. Dat gebeurde alleen vanaf mijn lokatie al een keer of 3-4 per dag.
pi_86729804
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:56 schreef Fixers het volgende:

[..]

Spreek je dan wel Flash?

SPOILER
Hihi :') Nee.

Wel Pools.

Ik heb nog wel ergens een DOS-appje wat al je er op klikt een schermpje opent wat vrolijk zegt "Laatste backup is zoveel dagen geleden, wilt u een backup maken?" en dat tellertje loopt dan al sinds 1995 of zo _O_ Wel millenniumproof trouwens ^O^
  woensdag 22 september 2010 @ 22:01:45 #237
106942 Eix
pi_86729956
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En of het dan niet gewoon komt doordat het een kwakkelwinter was :P
Precies.

Maar als mijn salaris ervan af hing zou ik dus echt geen proef willen hebben. Veel handiger om bij problemen in de winter het excuus hebben dat het nieuwe plan nog niet getest was en daarom spijtig genoeg niet optimaal functioneerde. Op de vraag 'waarom dan niet getest?' kun je je ook indekken. Want een stelling dat reizigers geen proefkonijnen zijn en dat een realistische proef nauwelijks te simuleren is zullen door de meeste mensen wel geaccepteerd worden. Het is heel wat moeilijker te verkopen als je wel een proef doet en je dan alsnog in de problemen komt.
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 22 september 2010 @ 22:06:12 #238
111382 Ofyles2
pi_86730157
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat maakt hem een techneut? :?

Ik ken mannen die werkelijk virtuoos zijn met een waterzuiveringsinstallatie, maar die nog geen emailtje uit hun toetsenbord krijgen. DAT zijn techneuten.
Programmeren is als baan ingewikkelder dan je denkt.

Het duurt weken voordat je een model hebt getekend, dagen voordat je je plan verder uitwerkt en uren voordat je het programma hebt geschreven.

En dan moet je je product nog bijschaven omdat jij/je opdrachtgever nooit direct tevreden is.

Edit: Ik vind 'techneut' wel een term dat aan inflatie onderhevig is als je het over programmeurs hebt. Je hoeft alleen maar te kijken hoe schots en scheef Hyves in elkaar geschroefd is en dan kun je een klachtenboek schrijven dat dikker is dan 'De Tweeling' van Tessa de Loo...
pi_86730430
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:06 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Programmeren is als baan ingewikkelder dan je denkt.

Het duurt weken voordat je een model hebt getekend, dagen voordat je je plan verder uitwerkt en uren voordat je het programma hebt geschreven.

En dan moet je je product nog bijschaven omdat jij/je opdrachtgever nooit direct tevreden is.
ja, dat weet ik ook. Dus?

De boel zal toch echt een keer grondig op de schop moeten bij Prorail. En hoe eerder hoe beter. En of ze daar nou zo'n test bij gaan houden of niet dat maakt eigenlijk niet zo veel uit. Zelfs al gaat het goed. En zelfs al haal je daar dan de conclusie uit dat "je rustig nog wel een paar jaar door kunt modderen want dat het systeem bewezen winterhard is". Je kunt je ogen simpelweg niet BLIJVEN sluiten voor het feit dat de onderliggende systemen dringend aan vervanging toe zijn. Hoe moet ik dat nou eens verwoorden eer dat doordringt? Misschien moeten er eerst maar eens vet veel dooien vallen bij een vet verwijtbaar ongeluk wat iedereen had KUNNEN zien aankomen ^O^
  woensdag 22 september 2010 @ 22:15:49 #240
111382 Ofyles2
pi_86730617
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, dat weet ik ook. Dus?

De boel zal toch echt een keer grondig op de schop moeten bij Prorail. En hoe eerder hoe beter. En of ze daar nou zo'n test bij gaan houden of niet dat maakt eigenlijk niet zo veel uit. Zelfs al gaat het goed. En zelfs al haal je daar dan de conclusie uit dat "je rustig nog wel een paar jaar door kunt modderen want dat het systeem bewezen winterhard is". Je kunt je ogen simpelweg niet BLIJVEN sluiten voor het feit dat de onderliggende systemen dringend aan vervanging toe zijn. Hoe moet ik dat nou eens verwoorden eer dat doordringt? Misschien moeten er eerst maar eens vet veel dooien vallen bij een vet verwijtbaar ongeluk wat iedereen had KUNNEN zien aankomen ^O^
Sorry, ik ga geen spoorstaven ontleden met een snijbrander. Daarvoor kun je me niet inhuren...
pi_86730688
oke, het dringt niet door. Laat maar :)
  woensdag 22 september 2010 @ 22:21:43 #242
111382 Ofyles2
pi_86730929
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:17 schreef Dr_Flash het volgende:
oke, het dringt niet door. Laat maar :)
Natuurlijk dringt het door bij mij.

En ook bij hackers/crackers die een poging willen wagen het ICT-beheer van ProRail te ontmantelen. De voordeur staat wagenwijd open, nu moet een dief het huis leegplunderen...
pi_86731974
Mja, wachten maar? Zo'n winter als de vorige legde allerlei falen bloot, maar iets veranderd is er niet.
  woensdag 22 september 2010 @ 22:50:59 #244
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86732480
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:35 schreef Duvel het volgende:
Ja, ej, hoe is 't? Dan ben ik m'n mooie SharePoint-project kwijt ja?!
  woensdag 22 september 2010 @ 23:11:14 #245
216495 Mkr
pi_86733376
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:19 schreef dennistd het volgende:
Er is nader onderzoek nodig naar het treinongeluk in Zwolle vorig jaar. Dat heeft de rechtbank in Zwolle besloten.

In mei 2009 reed een goederentrein tegen een sneltrein met als gevolg dat beide treinen ontspoorden. Bij het ongeval raakte één persoon licht gewond. De aanrijding veroorzaakte veel vertraging omdat het een aantal dagen duurde voordat de sporen weer vrij waren.

Volgens het Openbaar Ministerie is de machinist door een rood sein gereden waardoor de treinen tegen elkaar botsten. De advocaat van de machinist wil onderzocht hebben of de machinist het sein wel gezien kan hebben. Ook wil hij antwoord op de vraag of het sein eigenlijk wel op rood stond en wil hij weten of er wel vaker treinen bij dat sein door rood rijden. Bij de politie verklaarde de machinist dat hij het sein misschien over het hoofd heeft gezien.
Volgens mij ging dit niet om een sneltrein maar om de stoptrein zl-ut (5600)die net met de "led" DDAR vertrokken was uit Zwolle ;) .

Lijkt me waarschijnlijk dat de machinist het sein over het hoofd gezien heeft want hij reed met een aardige snelheid over spoor 1/2 door station Zwolle. (Ik zat op dat moment te wachten in de stoptrein richting Groningen) en ging toen vol in de ankers.
pi_86733663
even terug naar die winterproef he.

Den haag - groningen +42... Dat staat gelijk aan den haag - zwolle in een boemel :D :'( :D :') :D
pi_86734117
quote:
Op woensdag 22 september 2010 23:18 schreef Yreal het volgende:
even terug naar die winterproef he.

Den haag - groningen +42... Dat staat gelijk aan den haag - zwolle in een boemel :D :'( :D :') :D
Huh? :?
pi_86734250
Reist u van Groningen naar Den Haag dan duurt uw reis 42 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.

http://ns.nl/cs/Satellite(...)/wintervoorbereiding
  donderdag 23 september 2010 @ 00:08:55 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86735380
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is dat mission-critical?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86735716
quote:
Op donderdag 23 september 2010 00:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat mission-critical?
Uiteraard :)
  donderdag 23 september 2010 @ 00:23:36 #251
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86735743
Fuck it, de koffie-automaat is meer mission-critical.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86735811
koffie is de essentie van elk bedrijf *O*

Koffie c_/ c_/
  donderdag 23 september 2010 @ 00:41:35 #253
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86736149
quote:
Op donderdag 23 september 2010 00:08 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is dat mission-critical?
De nieuwe Samenwerkingsomgeving is mede door mij opgebouwd. Wel redelijk essentieel voor een bedrijf... maar niet mission-critical.

ProRail heeft wel goede koffie-automaten ja. DE O+
  donderdag 23 september 2010 @ 00:46:40 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86736237
Dus het bedrijf is zo gammel dat er een "samenwerkingsomgeving" moet worden opgezet? Klinkt wazig... :{

Ik ben niet zo'n fan van die DE automaten trouwens...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 23 september 2010 @ 00:48:50 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86736285
Ik weet niet of je SharePoint kent? De samenwerkingsomgeving die wij hebben gebouwd is een aantal aanpassingen op SharePoint-functionaliteit... o.a. voor het centraal opslaan van documenten e.d.
  donderdag 23 september 2010 @ 00:51:05 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86736330
quote:
Op donderdag 23 september 2010 00:48 schreef James1988 het volgende:
Ik weet niet of je SharePoint kent? De samenwerkingsomgeving die wij hebben gebouwd is een aantal aanpassingen op SharePoint-functionaliteit... o.a. voor het centraal opslaan van documenten e.d.
OK, ik had er een ander idee bij. Centraal opslaan van documenten is een mooi idee, mooi voor versiebeheer, maar kan best problemen opleveren. Maar dat valt buiten het bereik van dit topic. :')
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 23 september 2010 @ 01:04:24 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86736529
We hebben maar genoeg gedonder gehad vanwege de wensen vanuit de business. Maar alles doet het (voor zover wij weten).

Wat was jouw idee dan? Een uitgebreide wizard die aan ProRailers uitlegt hoe ze het beste kunnen samenwerken? :+
  donderdag 23 september 2010 @ 01:18:41 #258
111382 Ofyles2
pi_86736694
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat project laat ik ongemoeid, ik concentreer me alleen op de programma's waarmee je dienstregelingen kunt creëren.

quote:
Op donderdag 23 september 2010 00:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

OK, ik had er een ander idee bij. Centraal opslaan van documenten is een mooi idee, mooi voor versiebeheer, maar kan best problemen opleveren. Maar dat valt buiten het bereik van dit topic. :')
Als je mijn hulp nodig hebt, gewoon een sein geven. Ik zorg ervoor...
  donderdag 23 september 2010 @ 05:24:18 #259
45532 ziggyziggyziggy
pi_86737432
quote:
Op donderdag 23 september 2010 00:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

De nieuwe Samenwerkingsomgeving is mede door mij opgebouwd. Wel redelijk essentieel voor een bedrijf... maar niet mission-critical.

ProRail heeft wel goede koffie-automaten ja. DE O+
Sharepoint is kut en die DE-automaat hebben we wel, maar we gebruiken een ouderwets koffiezetapparaat. :)
pi_86737522
Er rijdt tegenwoordig ook SLT in de serie hoorn - den haag cs :(
hoop dat het niet vaker voorkomt
  donderdag 23 september 2010 @ 07:31:00 #261
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86737730
Hoort daar niet planmatig te rijden.
pi_86738278
gisteravond was 't feest. een defecte trein tussen 'alkmaar en zaandam of beverwijk'. zo stond het letterlijk op de borden op Amsterdam Sloterdijk ;) :|W

de IRM van Sloterdijk naar Alkmaar ging niet verder dan Zaandam. op Zaandam werd niets, maar dan ook echt helemaal niets omgeroepen. ondertussen kwam de SLT naar uitgeest binnen op Zaandam, snel daarin gesprongen. die reed gewoon alsof er niets aan de hand was.
op Uitgeest ging er een pendeltrein uitgeest-alkmaar. zelf had ik maar 5 minuten vertraging gehad *O*
(drukte op Uitgeest zeg, woei!)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 23 september 2010 @ 12:06:20 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86744179
quote:
Op donderdag 23 september 2010 05:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sharepoint is kut en die DE-automaat hebben we wel, maar we gebruiken een ouderwets koffiezetapparaat. :)
Wat is er nou weer kut aan SharePoint? :P
pi_86744268
quote:
Op donderdag 23 september 2010 05:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sharepoint is kut
Vast minder kut dan al die middeleeuwse telraampjes van jullie bij elkaar :P
  donderdag 23 september 2010 @ 12:10:01 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86744303
Ik dacht dat Sharepoint gewoon een intranet-dingetje was. :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 23 september 2010 @ 12:24:28 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86744802
SharePoint is een compleet platform, waar je inderdaad intranets op kunt bouwen. Maar je kunt er ook complete public-facing websites op bouwen (zie www.prorail.nl) of het als een applicatieplatform gebruiken (zie de hoeveelheid producten die speciaal zijn gebouwd om on top van SharePoint te functioneren).

Ontopic: zit nu in de trein richting Deventer, ga daar straks overstappen op de Pimpel. :)
  donderdag 23 september 2010 @ 12:41:33 #267
45532 ziggyziggyziggy
pi_86745386
Laat ik het nuanceren: ik vind WebSphere Portal fijner en handiger werken dan SharePoint, waar ik altijd ruzie mee heb.
pi_86745851
quote:
Op donderdag 23 september 2010 12:24 schreef James1988 het volgende:

Ontopic: zit nu in de trein richting Deventer, ga daar straks overstappen op de Pimpel. :)
Ik ga zo ook even in Dv kijken, en met de pimpel terug :)
pi_86746256
webdemo.ns.nl geeft geen prijsinfo meer. Wat je ook probeert, er komt een melding dat men "voor kaartjes naar België, Duitsland en Luxemburg helaas niet kan laten zien wat de prijs is."

Nou is het natuurlijk al verrekkte hoerige kut dat er zo geheimzinnig gedaan moet worden over buitenlandse treintarieven, maar ook voor binnenlandse kaartjes krijg je die melding.

NB: Nee, ik heb geen flikker aan de reisplanner op ns.nl. De webdemo was, tot voor kort, de enige bron van prijsinfo voor een rondreis.

Oftewel: Uitholling, deel driehonderd zestien.
  donderdag 23 september 2010 @ 13:33:17 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86747139
Of een technische storing, dat kan ook nog?
pi_86747209
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:33 schreef James1988 het volgende:
Of een technische storing, dat kan ook nog?
nee hoor, het is al minstens een paar weken.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 september 2010 @ 13:41:54 #272
Maffe Fries
pi_86747459
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nee hoor, het is al minstens een paar weken.
Misschien dat het iets met de tariefsaanpassing van de via-kaartjes te maken heeft
pi_86750187
Ik zat eerder deze week in KLB te klagen over mijn voordeelurenabonnement. Het is nu netjes opgelost. IK heb van de NS een papieren abonnement voor een maand gekregen ^O^
Ik ben illegaal!
pi_86750520
Ik laat de laatste tijd gewoon mijn BahnCard van Deutsche Bahn zien naast mijn treinkaartje met korting. Men kijkt er even na, is er van onder de indruk en vraagt verder niet om mijn Voordeelurenkaart van NS.

En ik hoop altijd nog een keer dat wanneer ik met ´Arriva´ reis, dat men dan naar een voordeelurenkaart vraagt. Kan ik zeggen: "Arriva is overgenomen door Deutsche Bahn, voldoet mijn BahnCard niet?" :D _O-
  donderdag 23 september 2010 @ 15:10:19 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86750656
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Misschien dat het iets met de tariefsaanpassing van de via-kaartjes te maken heeft
Die tariefaanpassing is echt achterlijk. :r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 23 september 2010 @ 15:35:48 #276
45532 ziggyziggyziggy
pi_86751668
Socios, je hebt een treinentopic gemist.

Blokjes op het spoor...
pi_86752614
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Socios, je hebt een treinentopic gemist.

Blokjes op het spoor...
pi_86753693
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:59 schreef Socios het volgende:

[..]

Het is inmiddels de standaard dat een hoop beginnende FOK!kers in een poging grappig te zijn, jou naam vermelden in ieder treinentopic. :')
Je doet toch echt iets fout.
  donderdag 23 september 2010 @ 16:31:47 #279
45532 ziggyziggyziggy
pi_86753840
quote:
Op donderdag 23 september 2010 16:27 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het is inmiddels de standaard dat een hoop beginnende FOK!kers in een poging grappig te zijn, jou naam vermelden in ieder treinentopic. :')
Je doet toch echt iets fout.
Het begon met een blocnootje. ;)
  donderdag 23 september 2010 @ 18:22:54 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86758100
Ja, maar de grap is wel klaar zo langzamerhand. Ze zijn waarschijnlijk jaloers.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86758753
Duvel, je zei in een ander topic;

quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er kunnen momenteel geen treinen meer richting Veghel, omdat ProRail het wissel in het hoofdspoor bij Boxtel verwijderd heeft. :(
Die wissel ligt daar nog gewoon hoor :) . Tenminste, ik neem aan dat deze aftakking bedoeld werd.
  donderdag 23 september 2010 @ 19:00:48 #282
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86759475
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:41 schreef Ireyon het volgende:
Duvel, je zei in een ander topic;
[..]

Die wissel ligt daar nog gewoon hoor :) . Tenminste, ik neem aan dat deze aftakking bedoeld werd.
Het puntstuk ontbreekt, je kunt dus niet meer met de trein naar Veghel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86760107
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee hoor, zelfs bij de simpelste enkeltjes is het. Je krijgt gewoon geen prijsinfo meer, punt.
pi_86760136
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het puntstuk ontbreekt, je kunt dus niet meer met de trein naar Veghel.
Ah ok, ik dacht dat je bedoelde dat de hele wissel verdwenen was. Wat heeft het eigenlijk voor nut om zo'n wissel open te breken? Om te voorkomen dat een of andere intercity ooit per ongeluk toch de aftakking neemt :? ?
pi_86760183
quote:
Op donderdag 23 september 2010 12:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik ga zo ook even in Dv kijken, en met de pimpel terug :)
De Pmpel had +30 en de bar was ook dicht :') Mooi alle tijd om een formuliertje te schrijven dus. Hele rit geen controle gezien trouwens.
pi_86760219
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:16 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat je bedoelde dat de hele wissel verdwenen was. Wat heeft het eigenlijk voor nut om zo'n wissel open te breken? Om te voorkomen dat een of andere intercity ooit per ongeluk toch de aftakking neemt :? ?
dat hele wissel moet weg want het zorgt voor onnodige slijtage aan het rollend materieel.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 september 2010 @ 19:21:34 #287
Maffe Fries
pi_86760358
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nee hoor, zelfs bij de simpelste enkeltjes is het. Je krijgt gewoon geen prijsinfo meer, punt.
i know, maar ik geef alleen maar een reden waarom alles mogelijk niet zichtbaar is.
pi_86760800
Hoe is dat een reden dan? :?

Op de echte automaten weten ze drommels goed te melden hoeveel doekoe ze van je moeten hebben namelijk.
pi_86760827
Nog een geweldige tip voor mensen die denken hun trein te gaan halen:

Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 september 2010 @ 19:35:16 #290
Maffe Fries
pi_86760998
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe is dat een reden dan? :?

Op de echte automaten weten ze drommels goed te melden hoeveel doekoe ze van je moeten hebben namelijk.
Die internetautomaat dus niet.
pi_86761137
Volgens mij hadden we het hier kort geleden nog over. Over hoe moeilijk of makkelijk het was om dat te halen.

donderdag 23 september 2010 @ 19:54:59 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86761985
Het systeem is inderdaad compleet lek.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86762246
quote:
Op woensdag 22 september 2010 20:53 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Duurt het laden van een dienstregeling zolang? Is er geen sneller algoritme mogelijk bij ProRail?
Nee, men laadt het van tevoren, het proces zelf duurt niet zo lang. Een kwartier ongeveer voor een treindienstleiderspost.

quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:Maar dat zal wel een financieel verhaal zijn zeker? En dus zitten we nog wel 20 jaar met dit soort geklungel.
Nee, financieel juist niet. Het zijn de eisen gesteld aan de systemen die het zo moeilijk en uitgebreid maken waardoor het lang duurt. Vele requirements moeten eerst tot in het meest uitgebreide detail opgeschreven worden, en daarna ook nog eens getest. En met verschillende leveranciers (alles moet worden aanbesteed uiteraard) wordt het er ook niet sneller op. Daarnaast wil ook elke beheerder e.d. z'n plasje nog eens ergens over doen dus duurt het tegenwoordig zo 10 jaar voordat en InfoPlus gereed is en ook 10 jaar voordat TROTS (een systeem dat treinnummers volgt) gereed is. Wel tot in detail getest en gedocumenteerd, dat dan wel...

quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:35 schreef Duvel het volgende:ProRail moet gewoon al die ICT-inhuur er uit gooien.
Die inhuur die er nu soms ook al 10 jaar of meer (!) zit?
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef James1988 het volgende:De ICT bij ProRail moet dus maar eens opgewaardeerd worden zodat meer flexibiliteit mogelijk is... :')
Dat komt ook wel, maar voordat men weet wat men wil en voordat men weet of (bijvoorbeeld) Linux wel de uptime en stabiliteit van VMS heeft met testen zijn we al weer een hele tijd verder...

Daarnaast ga je er nog een flinke aan hebben om een applicatie te maken zo stabiel als PRL (trdl-systeem) met alle functionaliteit, getest en al.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:31:05 #294
111382 Ofyles2
pi_86763791
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Volgens mij hadden we het hier kort geleden nog over. Over hoe moeilijk of makkelijk het was om dat te halen.

[ afbeelding ]
Gisteren dacht ik...
  donderdag 23 september 2010 @ 21:58:39 #295
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86768553
Jup. Dat is erg makkelijk te halen. Ik moet die test ook gaan maken, zodat ik spoorbevoegdheid krijg via de stichting waar ik vrijwilliger ben (Stichting DE-3)
  donderdag 23 september 2010 @ 21:59:55 #296
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86768638
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:58 schreef greavy het volgende:
Jup. Dat is erg makkelijk te halen. Ik moet die test ook gaan maken, zodat ik spoorbevoegdheid krijg via de stichting waar ik vrijwilliger ben (Stichting DE-3)
Met alleen die test heb je geen spoorbevoegdheid, dat is wel duidelijk, toch?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86769178
Ik krijg het binnenkort gratis bij een krat bier ^O^
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 september 2010 @ 22:11:34 #298
Maffe Fries
pi_86769221
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik krijg het binnenkort gratis bij een krat bier ^O^
Wel Warsteiner neem ik aan?
pi_86769255
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wel Warsteiner neem ik aan?
Het merk mag ik zelf bepalen begreep ik, dus ja ^O^
  donderdag 23 september 2010 @ 22:16:32 #300
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_86769496
Dit verhaal gaat toch alleen over die spoorveiligheidstest? Dat is nou niet bepaald de moeilijkste test, dwz, ik heb niet het idee dat het halen van die test het verschil op leven en dood gaat betekenen voor baanwerkers.
  donderdag 23 september 2010 @ 22:27:11 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86770043
quote:
Op donderdag 23 september 2010 21:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Met alleen die test heb je geen spoorbevoegdheid, dat is wel duidelijk, toch?
Ja, dat snap ik. De rest regelen hun verder. Ik hoef alleen die test te maken, is mij tot op heden verteld. Dan krijg je ook een pasje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')