abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86673448

HALLOOOO. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_86673464
Zo.En nu wegwezen.:)
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:13:27 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86673474
De smiley in de TT is stuk. ;(
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86673540
Smileys in de TT falen sowieso hard.

Dan van mij nog maar een TVP eroverheen. Mag ook niet. Er mag zo veel niet :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:15:44 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86673547
Is in ieder geval meteen duidelijk wie dit topic opende :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:15:58 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86673558
Hij is niet stuk, hij knipoogt alleen.
pi_86673594
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:15 schreef James1988 het volgende:
Hij is niet stuk, hij knipoogt alleen.
Crientj spreekt geen Foks qua smileys :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 14:17:29 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86673597
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Smileys in de TT falen sowieso hard.

Dan van mij nog maar een TVP eroverheen. Mag ook niet. Er mag zo veel niet :P
Precies
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86674160
Blijft toch mooi die HSL Zuid. Kom ik in een ´boemel´ aan op Rotterdam Centraal, even later ben ik ineens in no time met Thalys op Schiphol Airport om een volgende aansluiting te halen. :D
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:46:59 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86674486
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:36 schreef Socios het volgende:
Blijft toch mooi die HSL Zuid. Kom ik in een ´boemel´ aan op Rotterdam Centraal, even later ben ik ineens in no time met Thalys op Schiphol Airport om een volgende aansluiting te halen. :D
Ja, op Rotterdam - Schiphol heeft dat ding nog wel nut. Maar dat zou ie ook al hebben als ie 140 reed. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 15:12:38 #11
155227 crew  Guppy
dus
pi_86675330
>_<
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:51:37 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86676647
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 15:12 schreef Guppyfriend het volgende:
>_<
Wat?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86676677
xD
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:53:22 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86676716
}:|

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:59:12 #15
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_86676964
:')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:07:50 #16
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_86677299
quote:
Licht offtopic, maar:

Het kan onhandiger :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_86678209
Om even op de TT te reageren: Voor mij heeft 1e klas in een SLT echt geen meerwaarde.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:33:40 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86678361
Mooi is anders, voorproefje van innotrans 2010, maar pkp goes ns style??

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86678406
Dein plaatje iest sjtoek Bork -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86678412
Wat foto's van afgelopen zondag :)

1. Köln Hbf. Loc 111 146 loopt binnen aan kop van een RegionalExpress naar Siegen.



2. Geilhausen (whehe). LINT27-treinstel nummer 210 van de firma Vectus vertrekt richting Limburg (Lahn).



3. Au (Sieg). Treinstel 204 van Vectus is net aangekomen vanuit Geilhausen en staat klaar om terug te keren richting Altenkirchen.



4. Au (Sieg). Treinstel 423 547 van de S-Bahn Köln staat klaar om te vertrekken als S12 richting Düren.



5. Euskirchen. Treinstel 644 501, een Talent van DB Regio, vertrekt als stoptrein richting Kall over de Eifelbahn.



6. Köln Hbf. Thalys PBKA 4346 komt binnen uit Paris-Nord.



7. Köln/Bonn Flughafen. Een treinstel BR423 vertrekt zojuist als S13 richting Troisdorf.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 16:35:59 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86678450
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Dein plaatje iest sjtoek Bork -O-
fixed, leuke plaatjes Fles maar in jouw schema paste geen Kolsch of wel?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86678596
Oh nee, ik heb wel bij de BurgerKing gegeten :') Ga je ook dood aan trouwens, maar goed :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86678619
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:33 schreef bork het volgende:
Mooi is anders, voorproefje van innotrans 2010, maar pkp goes ns style??

[ afbeelding ]
WEER de Polen? Wat hebben die toch altijd spuuglelijke dingen op de baan :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86681004
Harvest time *O*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86682014
Kut ik kom er net achter dat ik de S6 tussen Düsseldorf en Köln ook nog moet :o

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86682231
De opvolger van de OV-Chipkaart lost alle problemen op *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86682315
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
De opvolger van de OV-Chipkaart lost alle problemen op *O*
:D
pi_86682595
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
De opvolger van de OV-Chipkaart lost alle problemen op *O*
haha geniaal :P
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_86682760
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
De opvolger van de OV-Chipkaart lost alle problemen op *O*
Het erge is dat het waar is. Het enige nadeel is dat de vervoerder niet precies kan zien hoeveel hij vervoerd. En zelfs dat is bij de trein waar.
Vroegah, toen mijn ov-studentenkaart nog gewoon was, zat ik niet de hele tijd met die pauperpas die niet door mijn portemonnee heen kan te kloten :r
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86682908
Ik merk wel dat het in- en uitstappen gewoon veel langer duurt omdat iedereen even die paal moet aanranden. Ik hoef dat natuurlijk niet, maar ik moet wel op al die andere verliezers wachten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86682994
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:30 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Het erge is dat het waar is. Het enige nadeel is dat de vervoerder niet precies kan zien hoeveel hij vervoerd. En zelfs dat is bij de trein waar.
Vroegah, toen mijn ov-studentenkaart nog gewoon was, zat ik niet de hele tijd met die pauperpas die niet door mijn portemonnee heen kan te kloten :r
Oh bij mij in m'n portemonnee zitten nog twee pasjes die door die paaltjes geregistreerd worden. Maar ik hou gewoon net zo lang dat ding ervoor totdat-ie het juiste pasje pakt, kost flink wat ge*blie-bloe-bliep* maar ach.
pi_86683154
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik merk wel dat het in- en uitstappen gewoon veel langer duurt omdat iedereen even die paal moet aanranden. Ik hoef dat natuurlijk niet, maar ik moet wel op al die andere verliezers wachten.
Ja, en hele groepen studenten die binnenkort met een geblokkeerde pas zitten, omdat het in spitsbussen op universiteiten nogal onduidelijk is of je wel uitcheckt, aangezien er iedere seconden 2 studenten per kastje proberen uit te checken.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86683316
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:42 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, en hele groepen studenten die binnenkort met een geblokkeerde pas zitten, omdat het in spitsbussen op universiteiten nogal onduidelijk is of je wel uitcheckt, aangezien er iedere seconden 2 studenten per kastje proberen uit te checken.
Iedere seconde 2 studenten is nog best rap.. In Ehv denkt men nog dat je moet wachten totdat de "Uitgecheckt" melding van je voorganger van het schermpje verdwijnt |:(
pi_86685412
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iedere seconde 2 studenten is nog best rap.. In Ehv denkt men nog dat je moet wachten totdat de "Uitgecheckt" melding van je voorganger van het schermpje verdwijnt |:(
Dat is misschien overdreven, maar je kan je voorstellen dat bus 12s naar de uithof in de spits nogal vol zit en dat je dan soms door de stroom wordt meegevoerd en maar 1 kans krijgt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86686373
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 19:44 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is misschien overdreven, maar je kan je voorstellen dat bus 12s naar de uithof in de spits nogal vol zit en dat je dan soms door de stroom wordt meegevoerd en maar 1 kans krijgt.
Klopt, het was (ben daar sinds dit jaar weg) altijd gokken of je in- of uitgecheckt was. Gelukkig nooit problemen mee gehad.
pi_86686411
http://www.breakingtravel(...)siders-uk-rail-link/

quote:
German railway operator Deutsche Bahn has confirmed it will test its high-speed ICE-3 train in the Channel Tunnel as it considers expanding its European services.
DB *O*
pi_86686553
Die moeten verplicht met dubbele setjes gaan rijden in de Kanaaltunnel toch?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86686667
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Die moeten verplicht met dubbele setjes gaan rijden in de Kanaaltunnel toch?
Ja, of ze moeten nieuwe treinen kopen die in het midden kunnen splitsen.
Maar wat is er mis mee. Waarschijnlijk gaat DB een ICE3 vanuit Amsterdam en uit Keulen koppelen op Brussel en dat is toch alleen maar geweldig?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86686827
T_T
pi_86686842
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:16 schreef Crientj het volgende:
T_T
praat geen poep dushi :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86686949
Ksst. Mijn smileys zijn tenminste tof. ;D
pi_86686998
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Iedere seconde 2 studenten is nog best rap.. In Ehv denkt men nog dat je moet wachten totdat de "Uitgecheckt" melding van je voorganger van het schermpje verdwijnt |:(
Er moet m.i. een kleine wijziging plaatsvinden waardoor in- en uitchecken sneller gaat. Nu hou je je pas er tegenaan en blijft het lampje anderhalve seconde aan. Door het lampje even te laten knipperen zie je sneller of je pas "gepakt" is.

Dus: pas tegen aan houden, lampje aan voor 0,2 seconde, uit voor 0,1 seconde, aan voor 1 seconde, uit.

Een apart ledje dat voor een kwart seconde aangaat bij elke pas zou ook kunnen, maar dit vergt hardware-aanpassingen en is lastiger te realiseren.
pi_86687067
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:19 schreef Crientj het volgende:
Ksst. Mijn smileys zijn tenminste tof. ;D
Echt, hou ermee op :|W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 20:22:47 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86687101
het kan echt wel snel met die ov-flopkaart. Had er 2 in mijn portemonnee zitten en die waren allebei razendsnel aangemeld. Geld terug krijgen voor die ene duurt wat langer helaas.
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:19 schreef Crientj het volgende:
Ksst. Mijn smileys zijn tenminste tof. ;D
Ze werken alleen niet :{
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86687138
Ik heb vandaag in de loods met v250's op de watergraafs meer gewerkt. We moesten de trein beladen voor de remproeven op maximale belasting. Hele trein vol met spoorstaven en vatten water :') .

Maar goed, ik aan zo'n ansoldobreda gozer vragen wat ze rookte toen ze die neus ontwierpen en volgens hun wou NsHispeed dit ontwerpt omdat ze het mooi vonden :')
pi_86687251
neem er nog eentje :') een passagierstrein vol met spoortaven, ja hoor. En ik ben de Paashaas 8)7

Sowieso, alsof het wat boeit. Het verschil in massa tussen een leeg en een ramvol treinstel is hooguit een procent of 10-15 van het lege gewicht.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86687401
Even kijken of ik daar nog foto's van heb genomen :)
pi_86687539
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Echt, hou ermee op :|W
Duuude. Nee. ;{
pi_86687749
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:33 schreef Crientj het volgende:

[..]

Duuude. Nee. ;{
ik vind het schatig ;)
pi_86687937
Whut? Mijn smileys ;o
pi_86688014
Het begint oprecht irritant te worden.
pi_86688240
Eerst even de verplichte kijk mij machinst van de v250 zijn foto

*) *)


In elke stoel staat een 50 liter vat met water, op de grond liggen 9 staven per "Blok" (wat je ziet op de foto) van in totaal 350 killo :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:51:46 #53
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86688319
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:25 schreef Dr_Flash het volgende:
neem er nog eentje :') een passagierstrein vol met spoortaven, ja hoor. En ik ben de Paashaas 8)7

Sowieso, alsof het wat boeit. Het verschil in massa tussen een leeg en een ramvol treinstel is hooguit een procent of 10-15 van het lege gewicht.
Kijk dat weten we dan ook weer, even in mijn agenda voor volgend jaar zetten :)
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Yreal het volgende:
Eerst even de verplichte kijk mij machinst van de v250 zijn foto
[ afbeelding ]
*) *)
[ afbeelding ]

In elke stoel staat een 50 liter vat met water, op de grond liggen 9 staven per "Blok" (wat je ziet op de foto) van in totaal 350 killo :)
goed gedaan!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86688329
absurd. Dat moet hier nu nog getest worden? :? 8)7

Alsof je een auto koopt en eerst nog even met wat van die botspoppen aan de gang gaat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86688365
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:51 schreef bork het volgende:

[..]

Kijk dat weten we dan ook weer, even in mijn agenda voor volgend jaar zetten:)
Jij krijgt een handbeschilderd eitje van me hoor Borkie :Y

* Dr_Flash oefent vast op het NS HiSpeed logo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:52:58 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86688370
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:12 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja, of ze moeten nieuwe treinen kopen die in het midden kunnen splitsen.
Wat ik begrepen heb is dat de regel van splitsen in het midden komt te vervallen omdat dit in de 15 jaar dat Eurostar rijdt nog nooit is gebruikt. De minimale treinlengte van 400 meter blijft wel gehandhaafd, omdat Eurotunnel wil dat er altijd 2 deuren rechtstreeks tegenover de deuren van de noodtunnel staan.

Er is een deur iedere 375 meter, een los ICE3-treinstel is 200 meter lang. Door er 2 te combineren gaan de deuren mooi uitkomen met de deuren van de trein zodat in geval van nood niet iedereen langs één deur hoeft.
quote:
Maar wat is er mis mee. Waarschijnlijk gaat DB een ICE3 vanuit Amsterdam en uit Keulen koppelen op Brussel en dat is toch alleen maar geweldig?
Ja, mee eens. Iedere mogelijke vorm van concurrentie voor Fyra is meer dan welkom.

quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
absurd. Dat moet hier nu nog getest worden? :? 8)7

Alsof je een auto koopt en eerst nog even met wat van die botspoppen aan de gang gaat.
Mee eens, dit soort dingen had allang in Italië of in Velím gedaan kunnen worden. Dat het nu nog hier in Nederland allemaal gebeurt zegt volgens mij niet veel meer dan dat AnsaldoBreda dat ding naar NL heeft gestuurd zodat ze zich in ieder geval aan het contract zouden houden ("binnen 9 maanden na oplevering van de HSL-Zuid moet er minstens één stel in NL zijn" o.i.d.).

[ Bericht 28% gewijzigd door James1988 op 21-09-2010 20:58:48 ]
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 september 2010 @ 20:55:48 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86688478
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ]

In elke stoel staat een 50 liter vat met water, op de grond liggen 9 staven per "Blok" (wat je ziet op de foto) van in totaal 350 killo :)
Zoveel gewicht is er helemaal niet nodig, omdat het toch luchttransport wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86688521
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:52 schreef James1988 het volgende:
Er is een deur iedere 375 meter, een los ICE3-treinstel is 200 meter lang. Door er 2 te combineren gaan de deuren mooi uitkomen met de deuren van de trein zodat in geval van nood niet iedereen langs één deur hoeft.
[..]
Dit is natuurlijk onzin he, dat snap je zeker zelf wel 8)7 Iedereen uit hetzelfde treinstel moet nog steeds langs één deur, en overlopen van de ene Velaro naar de andere kon al nooit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86688549
Dat had ik ook, al bracht ik het netter.

Maar een dagje met die gasten en ik vind het geen wonder dat alles zo sloom loopt. mijn hemel wat zijn die lui sloom
pi_86688550
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onzin he, dat snap je zeker zelf wel 8)7 Iedereen uit hetzelfde treinstel moet nog steeds langs één deur, en overlopen van de ene Velaro naar de andere kon al nooit.
Maar het is wel de redenatie :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86688616
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Zoveel gewicht is er helemaal niet nodig, omdat het toch luchttransport wordt
Ik heb even gekeken, een lege V250 set weegt 423 ton, maximaal operationeel gewicht is 485 ton. Dat is nog geen 15 % zwaarder dan een lege. Ik begrijp dit soort proefjes nooit zo goed. Bij een reizigerstrein maakt het voor het remmen simpelweg geen flikker uit of hij vol of leeg is. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een zwaardere trein ook meer wrijvingskracht tussen wielen en rails betekent. Dit soort dingen is echt totale onzin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:01:10 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86688683
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onzin he, dat snap je zeker zelf wel 8)7 Iedereen uit hetzelfde treinstel moet nog steeds langs één deur, en overlopen van de ene Velaro naar de andere kon al nooit.
Ja, mee eens. Het is klinkklare onzin maar zo is het nou eenmaal. Men wil treinen van 400 meter lengte juist vanwege 2 deuren voor de nooddeuren.

Waarschijnlijk wordt het DB ten zeerste aangeranden om reizigers zo veel mogelijk over de treinen te spreiden zodat er niet alsnog een hoop mensen bij één deur staan te dringen.
pi_86688690
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:57 schreef Yreal het volgende:
Dat had ik ook, al bracht ik het netter.

Maar een dagje met die gasten en ik vind het geen wonder dat alles zo sloom loopt. mijn hemel wat zijn die lui sloom
Okee, ik had bij de bevoegde instanties een IQ boven het vriespunt verwacht, mijn fout, sorry :) Blijft in ieder geval een leuke fotogelegenheid voor jou over, en dat heb je goed gedaan ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86688756
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Het is klinkklare onzin maar zo is het nou eenmaal. Men wil treinen van 400 meter lengte juist vanwege 2 deuren voor de nooddeuren.

Waarschijnlijk wordt het DB ten zeerste aangeranden om reizigers zo veel mogelijk over de treinen te spreiden zodat er niet alsnog een hoop mensen bij één deur staan te dringen.
Het enige wat je met die 400meter-regel forceert is dat er altijd minstens EEN nooddeur tegenover een deur in de trein is. Iets wat bij een 200 m lange trein lang niet zeker is. Maar nogmaals: zonder doorloopkop heeft de helft van de passagiers daar dus geen fuck aan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:09:10 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689016
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het enige wat je met die 400meter-regel forceert is dat er altijd minstens EEN nooddeur tegenover een deur in de trein is. Iets wat bij een 200 m lange trein lang niet zeker is. Maar nogmaals: zonder doorloopkop heeft de helft van de passagiers daar dus geen fuck aan :)
Hmm, ja, goed punt. Hoe dan ook, dat is de redenatie die ik had begrepen op HGBTF. Zie ook de posts vanaf deze post. nighttrain werkt voor Eurotunnel.

Dit zijn in ieder geval de dingen die nu bekend zijn, maar ze gaan volgende maand proeven doen dus het kan zijn dat dit nog anders gaat worden.
pi_86689058
De nooddeuren zijn toch iedere 200 meter?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:10:26 #67
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_86689093
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:11:13 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689129
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:09 schreef Ascendancy het volgende:
De nooddeuren zijn toch iedere 200 meter?
Nee, de gemiddelde afstand is 375 meter. Soms minder, maar het gemiddelde is 375 meter.
pi_86689149
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:10 schreef Mkr het volgende:
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
Foto?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86689202
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Okee, ik had bij de bevoegde instanties een IQ boven het vriespunt verwacht, mijn fout, sorry :) Blijft in ieder geval een leuke fotogelegenheid voor jou over, en dat heb je goed gedaan ^O^
En net alleen dat , al baalde ik wel dat ik alleen een mobieltje had, ook nog 11,50 per uur waar we niet eens heel hard voor hoefde te werken en nog betaald een uurtje pauze _O_ _O-
pi_86689220
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, de gemiddelde afstand is 375 meter. Soms minder, maar het gemiddelde is 375 meter.
Waarom is dat eigenlijk. Het is niet alsof zo'n deur duur is toch? En 400 meter is best een bizarre afstand.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86689286
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:10 schreef Mkr het volgende:
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
Oh echt? Wanneer? Ik ben dr vanavond nog langsgelopen :')
.. En dat zou ook het uitvallen van treinen verklaren.
pi_86689298
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:14 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk. Het is niet alsof zo'n deur duur is toch? En 400 meter is best een bizarre afstand.
Kanaal. Tunnel. Diep. Water. Flink wat.

Het is niet alsof die nooddeuren naar de frisse buitenlucht leiden, die leiden naar de servicetunnel. En tussen elke nooddeur en de servicetunnel zijn dus ook weer verbindings-u-raadt-het-al-tunnels. Kost kei duur geld qua aanleg gesproken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:16:23 #74
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_86689314
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Foto?
U vraagt wij draaien! http://yfrog.com/nfqt9jj
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_86689342
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kanaal. Tunnel. Diep. Water. Flink wat.

Het is niet alsof die nooddeuren naar de frisse buitenlucht leiden, die leiden naar de servicetunnel.
Jah dat snap ik, en die servicetunnel zit tussen de 2 sporen in. Maar wat heeft de hoeveelheid deuren die er aan vast zit ermee te maken dan?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86689367
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Mkr het volgende:

[..]

U vraagt wij draaien! http://yfrog.com/nfqt9jj
Ooh. Valt nog wel mee ;D
pi_86689374
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Jah dat snap ik, en die servicetunnel zit tussen de 2 sporen in. Maar wat heeft de hoeveelheid deuren die er aan vast zit ermee te maken dan?
zie edit :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86689375
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Mkr het volgende:

[..]

U vraagt wij draaien! http://yfrog.com/nfqt9jj
Niks ernstigs, ala den haag cs :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:19:05 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86689426
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:14 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk. Het is niet alsof zo'n deur duur is toch? En 400 meter is best een bizarre afstand.
De deur kost niet veel, maar als je weet hoe de Kanaaltunnel is gebouwd wordt het een ander verhaal: het zijn twee losse tunnels met een servicetunnel in het midden. Deze servicetunnel is d.m.v. doorgangen verbonden met de andere tunnels, en er is overdruk in de servicetunnel. Iedere verbinding tussen service- en spoortunnel kost dus wel het nodige.



De 375 meter is een afweging geweest tussen kosten en baten, vervolgens zijn hier ook de eisen voor de treinen aan gesteld en de instructie die machinisten krijgen is om zo dicht mogelijk bij zo'n deur te stoppen zodat er altijd 2 deuren bij 2 treindeuren zijn.
pi_86689427
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:16 schreef Mkr het volgende:

[..]

U vraagt wij draaien! http://yfrog.com/nfqt9jj
Dat stelt niks voor idd :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86689445
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

zie edit :)
Dat verklaart. Ik stelde me de eurotunnel als geheel voor als 3 tunnels vlak naast elkaar.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_86689661
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat verklaart. Ik stelde me de eurotunnel als geheel voor als 3 tunnels vlak naast elkaar.
Op zich is het dat ook wel, de twee spoortunnels liggen maar 30 meter uit elkaar. Een verbindingstunnel tussen een nooddeur en de servicetunnel is dus maar een meter of 13 lang. Maar bedenk je wel dat er vanuit beide buizen die tunneltjes gebouwd moesten worden. En dat betekent dus 50,5 km tunnel / 375 meter tussen 2 nooddeuren is ruim 130 nooddeuren en verbindingstunnels per spoorbuis, dus ongeveer 260 tunneltjes in totaal. Dat wordt toch een prijzig verhaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86691344
Lol, zie net in mijn baanvakadministratie dat ik gisteren na 11 jaar weer eens met de trein tussen Breda en Lage Zwaluwe heb gereisd. Destijds met ICR, nu met ICRm. :D
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:01:23 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86691453
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:35 schreef Dr_Flash het volgende:
5. Euskirchen. Treinstel 644 501, een Talent van DB Regio, vertrekt als stoptrein richting Kall over de Eifelbahn.

[ afbeelding ]
Hmm. Die werkzaamheden schieten daar ook geen zak op zo te zien :')
Toen ik er met Interrail langs kwam was het er ook al een bende met werkzaamheden.
pi_86691463
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:58 schreef Socios het volgende:
Lol, zie net in mijn baanvakadministratie dat ik gisteren na 11 jaar weer eens met de trein tussen Breda en Lage Zwaluwe heb gereisd. Destijds met ICR, nu met ICRm. :D
hmmkay :?

screenshotje? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86691485
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef greavy het volgende:

[..]

Hmm. Die werkzaamheden schieten daar ook geen zak op zo te zien :')
Toen ik er met Interrail langs kwam was het er ook al een bende met werkzaamheden.
Klopt. Vorig jaar was het al een puinzooi. De voetbrug is inmiddels gesloopt trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86691667
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:01 schreef Dr_Flash het volgende:
hmmkay :?

screenshotje? :P
Gewoon simpel exceldocumentje waar ik in bijhoud waar en wanneer ik in welk materieel gereisd heb.



As we speak sta ik bij het maken van het screenshot op het punt om Boxtel - Tilburg eveneens na 11 jaar een update te geven. Ook van ICR naar ICRm. :+
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:08:08 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86691737
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klopt. Vorig jaar was het al een puinzooi. De voetbrug is inmiddels gesloopt trouwens.
Toen ik er was (13 Juli) stond de brug nog overeind. Een brug waar je niet graag op wou lopen. Vooral planken aan de zijkant, en aan de onderkant ijzeren platen. Dat ding was ook niet echt stabiel... Stond een bordje naast dat er maximaal 20 mensen op mochten :+
pi_86691916
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef Socios het volgende:

[..]

Gewoon simpel exceldocumentje waar ik in bijhoud waar en wanneer ik in welk materieel gereisd heb.

[ afbeelding ]

As we speak sta ik bij het maken van het screenshot op het punt om Boxtel - Tilburg eveneens na 11 jaar een update te geven. Ook van ICR naar ICRm. :+
Ik heb er weleen aan zitten denken om van elk baanvak te gaan bijhouden hoe vaak ik het bereden heb 8)7 Magoe, dan kan ik WEER alles uitzoeken. En dan nog: Neem je het buitenland ook mee?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86692042
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb er weleen aan zitten denken om van elk baanvak te gaan bijhouden hoe vaak ik het bereden heb 8)7 Magoe, dan kan ik WEER alles uitzoeken. En dan nog: Neem je het buitenland ook mee?
Haha, hoevaak houd ik ook niet bij. Alleen wanneer het meest recent was.

Tot nu toe alleen tot de grens. Van alle Internationale reizen heb ik wel alle tickets nog, dus je brengt mij eigenlijk wel op ideeën om het uit te breiden. _O-

Verder houd ik (uiteraard) alle treinkilometers bij die ik maak, maar dat doen er wel meer hier. :P
pi_86692146
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef Socios het volgende:

[..]

Gewoon simpel exceldocumentje waar ik in bijhoud waar en wanneer ik in welk materieel gereisd heb.

[ afbeelding ]

As we speak sta ik bij het maken van het screenshot op het punt om Boxtel - Tilburg eveneens na 11 jaar een update te geven. Ook van ICR naar ICRm. :+
Geniaal. Alleen irritant dat ik een traject als Boxtel-Tilburg dan elke dag opnieuw zou moeten tikken :P .
pi_86692154
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:08 schreef greavy het volgende:

[..]

Toen ik er was (13 Juli) stond de brug nog overeind. Een brug waar je niet graag op wou lopen. Vooral planken aan de zijkant, en aan de onderkant ijzeren platen. Dat ding was ook niet echt stabiel... Stond een bordje naast dat er maximaal 20 mensen op mochten :+
Zo zag het er zondag uit:





Op die laatste foto kun je aan de andere kleur klinkers zien waar de voerbrug gestaan heeft.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:20:56 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86692381
Een stuk netter dan toen ik er was. Toen lag spoor 4/5 half opgebroken, spoor 2/3 ook. Spoor 1 was al helemaal zowat ontoegankelijk. Er vertrokken toen ook géén treinen vandaan.
Heb er (helaas) geen foto's van genomen. Had het wel goed bekeken etc.
pi_86692538
De liften zijn nog niet klaar hoor. De tunnel wel trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86692822
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:10 schreef Mkr het volgende:
Zie net op ut dat er op spoor 3 een mat tegen het stootblok gereden is. Verder geen schade volgens mij maar toch!
Weet je zeker dat het niet al vanmorgen was? Ik zag vanmorgen ook al een T/V-tje waar die koppeling wel heel erg ver naar rechts wees.

Op Breda staat de fyra ook al op de CTA bordjes. Ik had in de 20.24 fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam kunnen stappen.
  dinsdag 21 september 2010 @ 23:18:40 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86695011
Ze zijn daar aan het proefdraaien, dit zal er wel bijhoren denk ik zo. Ben wel benieuwd hoe lang een ritje met die Fyra Breda - Amsterdam nou precies gaat duren... als dat 45 minuten verschil is is het wel redelijk de moeite.
pi_86699640
Om 5:13 in de stopper van Ut naar Ht gestapt. Het blijft vreemd om verkeerdspoor te rijden.
pi_86699667
*Gaapt. Straks voor het eerst gezellig de ochtendspits meemaken.
pi_86699922
Waar kan ik alweer berekenen hoeveel km ik gereden heb met de trein?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')