quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:40 schreef Socios het volgende:
Deze maand nog maar eens mijn overgangsbewijs 2e naar 1e klas gebruiken van de ´Winterweeractie´.
Zo is het ook te zien op de satellietfoto, weet alleen niet van wanneer die is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
Was het niet zo dat die ene geopende spoorbrug van het Dokkumer Lokaaltsje in Leeuwarden weg staat te roesten? Een paar jaar geleden stond deze altijd open. Geen idee of het ding nog aanwezig is.
Dat sowieso ja. In die hele bocht daar ook geen spoor meer te bekennen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
ook de overweg in de Marshallweg is een paar jaar geleden opgeruimd.
Lol.quote:Wat ik wel weet, is dat langs de spoorlijn naar Stiens een maand ofzo voor sluiting nog alle kilometreringsbordjes zijn vervangen door gloednieuwe exemplaren.
quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef V2 het volgende:
Wat een toeval, vandaag was ik in Dokkum, en hadden we nog een heel gesprek over hoe dat lijntje vroeger liep
Deels inderdaad. Maar het vergt veel aanpassingen om er weer treinen over te kunnen laten rijden.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:31 schreef dan13lv het volgende:
het lijntje is toch niet helemaal opgebroken? hij is deels opgebroken maar niet helemaal toch??
Is dat ´er nog niet doorheen´, nee?quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:36 schreef dan13lv het volgende:
dat zeggen ze oook van drachten - groningenmaar daar komt ook niks van
quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:46 schreef Socios het volgende:
Gewoon aanleggen al die handel. Morgen spatel de grond in.
Zelfs met een spatel gaat het allemaal sneller dan nu het geval is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
[ www.cookstore.be/nl/assortiment/p/detail/klein-keukengerief/houten-spatel-lift-it-30-cm-typhoon&t=1&usg=AFrqEzelZmscvMuo_wXBafLOPvK7KemSew]afbeelding ]
Of toch liever een spade?
Maar de lekkende dieselolie ook nietquote:Op maandag 2 augustus 2010 01:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom ligt er plastic onder de ballast van het nieuwe spoor bij Arnhem? Zo loopt het water toch niet weg?
Een quote van het NMLD-forum (topic over spoorvernieuwing bij de MBS):quote:Op maandag 2 augustus 2010 01:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom ligt er plastic onder de ballast van het nieuwe spoor bij Arnhem? Zo loopt het water toch niet weg?
En het antwoord daarop:quote:Ing. H.F. Enter
Mooi werk hè een wissel bouwen.
Ik zie dat er een scheidingsdoek of folie onder de dwarsliggers gelegd is. Waarom is dat gedaan? Gaat een stopmachine er geen gaten in prikken bij het onderstoppen?
En nog een foto van daar:quote:Duck
Onder het wissel hebben we Tensar doek aangebracht. Dit is een scheidingsdoek met kunststof wapening (op de foto ook zichtbaar) en zorgt ervoor dat de druk op de ondergrond gelijkmatig verdeeld wordt. Door het doek wordt het ballastbed tevens gescheiden van de ondergrond waardoor het omhoog pompen van de kleiachtig grond voorkomen wordt en het ballastbed -van onderaf- niet vervuild raakt.
Als het ballastbed dik genoeg is, zal de stopmachine er geen gaten in prikken. In ons geval zal dat echter wel gebeuren, we bouwen -om kosten te besparen- namelijk met een minimaal ballastbed. Dat er op sommige plekken gaten in het doek geprikt worden is in onze situatie overigens niet echt spannend; de ondergrond is namelijk niet extreem slecht, we rijden met lichte aslasten en het aantal treinen dat er overheen gaat is betrekkelijk laag.
Dit doek wordt bij ProRail op plekken met een extreem slechte ondergrond ook toegepast. Zo heb ik bij VR op een project te Wijhe met dit spul een keer spoor gebouwd op de kleilaag dat nog steeds als een huis ligt.
Dit spul is dus ook bij jullie op de vrije baan in de zompige polder eventueel een goed alternatief.
Mwah, zoveel volk zit er niet in lijn 50 naar Lauwersoog hoor. Ameland is drukker...quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:58 schreef V2 het volgende:
Arriva schijnt er in 2008 nog even naar gekeken te hebben. Maar ik vind het niet echt een logisch tracé, iig niet voor Leeuwarden-Dokkum. En wat je eigenlijk wilt is doortrekken naar Lauwersoog, maar dat wordt helemaal lastig met die sluizen... Dat lijkt me iig wel de slimste manier om het passagierstechnisch rendabel te maken. Voor mensen die van/naar de eilanden willen wel een behoorlijke verbetering als zoiets er zou liggen.
In de zomer reden ze vroeger wel eens met van die harmonica-bussen op dat traject. Het kon soms best druk zijn! Maar ik kwam er alleen op vrijdagmiddag en maandagochtend, dus dat schept een vertekend beeld. Vanaf Dokkum trouwens ook wel veel schoolgaande jeugd, maar die gingen er niet op 't station uit in Leeuwarden, maar eerder. Al met al lijkt 't me niet echt een rendabel treinlijntje.quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:31 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Mwah, zoveel volk zit er niet in lijn 50 naar Lauwersoog hoor. Ameland is drukker...
Mat'64 als intercity dat was nog is historisch besefquote:Op maandag 2 augustus 2010 12:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is gebruikelijk tegenwoordig. Historisch besef: ZO doe je dat!.
"Jullie komen om naar oude treinen te kijken he? Nou, dit is hem dus NIET!"quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:34 schreef Ascendancy het volgende:
Het is inderdaad wel op z'n minst vreemd te noemen
Echt hè. Onbegrijpelijk dat er SLT ingezet wordt. De laatste keer dat ik met die museumpendel ging, werd Plan T ingezet; keurig.quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:19 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
"Jullie komen om naar oude treinen te kijken he? Nou, dit is hem dus NIET!"
quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:59 schreef Brembo het volgende:
[..]
Mat'54 als intercity dat was nog is historisch besef.
Terwijl ze geen museummat willen inzetten wegens "te storingsgevoelig"quote:Op maandag 2 augustus 2010 15:21 schreef greavy het volgende:
Er rijdt zo nu en dan eens 1 of 2x Plan V tussen als de SLeT het begeven heeft![]()
Zo had ik de laatste keer geluk. Mocht er met Plan V heen, terwijl de trein die aan kwam SLT was, maar weggerangeerd moest worden wegens een defect.
Leuk initiatief van ProRail om wekelijks verslag te doen van de werkzaamheden.quote:Op maandag 2 augustus 2010 17:13 schreef KapiteinT het volgende:
Waarom iedere keer die hele lap tekst?quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:38 schreef greavy het volgende:
Stoomrit naar de Sloelijn op 11 Juni 2011
Lang verhaal
Ja, waarom?quote:Op maandag 2 augustus 2010 09:38 schreef greavy het volgende:
Stoomrit naar de Sloelijn op 11 Juni 2011
Op zaterdag 11 Juni 2011 zal er een stoomrit naar de Zeeuwse Sloelijn / Zeeuwse Sloehaven worden gereden.
De Stoomstichting Nederland, gevestigd te Rotterdam, zal de rit verzorgen.
De stoomloc 01 1075 zal u tegemoet komen rijden, en de trein naar de Sloehaven rijden.
Deze reis begint op Rotterdam Centraal, waar u in kunt stappen.
Vanaf Rotterdam Centraal voert de reis richting Dordrecht, Roosendaal en verder richting de Zeeuwse Lijn.
Ter hoogte van Lewedorp zal de stoomtrein de aftakking richting de Zeeuwse Sloelijn nemen.
Vrijwel direct zal er een fotostop worden georganiseerd, waarbij U de trein kunt verlaten, om vervolgens foto's te maken, te roken of dergelijke.
Na vertrek vanaf dit punt zullen er onderweg nog een aantal fotostops worden georganiseerd.
Bij aankomst op de Sloehaven zal er ook weer een fotostop plaats vinden.
Indien de mogelijkheid bestaat, zal er op de Sloehaven een line-up plaats vinden met een andere loc of diverse locs.
Hierover krijgt u binnenkort meer informatie.
De terugweg zal ons wederom over hetzelfde traject voeren, met opnieuw kans voor fotostops.
U zult nu wel denken, waarom worden er geen fotostops georganiseerd tussen Rotterdam Centraal en de aftakking naar de Zeeuwse Sloelijn?
Dit mag helaas niet van ProRail, in verband met de veiligheid. Op de goederenlijnen is dit weer wel toegestaan.
Tijdens deze reis kunt u ook genieten van een kopje koffie, of andere lekkernijen die te verkrijgen zijn in het Mitropa Restauratierijtuig.
Kosten
De kosten voor deze stoomrit bedragen ¤75,00 per persoon. Hierbij zit geen consumptie inbegrepen, en de voor- en nareis vanaf Rotterdam Centraal.
Kinderwagens, rolstoelen etc.
Wij attenderen u erop dat u reist in historische rijtuigen. Deze zijn slechts zeer
beperkt toegankelijk voor kinderwagens, rolstoelen etc. Wilt u hier iets van meenemen, vermeld dit bij uw reservering.
Annuleren
Bij onvoldoende belangstelling behouden wij ons het recht voor de rit te annuleren.
In dat geval krijgt u de volledige reissom gerestitueerd.
Indien u zelf van deelname afziet, vindt geen restitutie plaats.
Aanmelden
U kunt zich aanmelden door een E-mail te sturen naar het e-mailadres Sloelijnstoomrit@gmail.com.
In deze E-mail dient u de volgende gegevens te vermelden:
Naam:
Straat:
Postcode en Woonplaats:
Telefoonnummer:
Aantal deelnemers:
Opmerkingen:
De betaling van deze stoomrit zal over een aantal weken via E-mail verder worden afgehandeld.
Vragen
Voor vragen kunt u een E-mail sturen naar Sloelijnstoomrit@gmail.com.
Met vriendelijke groeten,
De organisatie.
Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:36 schreef James1988 het volgende:
11 juni 2011? Dat is nog 10,5 maand weg, zot!
Werk je op provisiebasis?quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:56 schreef greavy het volgende:
Ik post het niet iedere topic, maar zo af en toe eens
En ja, het is nog 10 maanden, ja dat klopt. Maar hoe eerder wat deelnemers hoe beter
OKee, ik ben ook geen fan, maar het is beter dat alles volgens de laatste inzichten bij elkaar staat. Wat wil je dan?quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:16 schreef Fixers het volgende:
[..]
Waarom iedere keer die hele lap tekst?
Daar leest iedereen overheen. Nog makkelijker dan over die lap tekst. Kijk maar.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Of post gewoon een linkje ipv de hele lap tekst. Wie geinteresseerd is, kan dan klikken.
Kan toch ook zo:quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Klik hier als je mee wil met een stoomtrein.
Nou? Hoeveel mensen bereik je daarmee? Nul.
en kan een wikipagina erbij maken met alle details en achteraf kan je daar dan ook evt een reisverslag/fotoverslag neerzetten.quote:Stoomrit naar bladiebla
De HIJSSNSRCNSTARTM organisieert op 31 december 2055 een rit met een antieke SLT uit 2009.
Klik voor meer info en schrijf je in.
De kosten bedragen ongeveer 750 euro per persoon.
Precies wat ik in gedachten had. Iedereen blij.quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:33 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Kan toch ook zo:
[..]
en kan een wikipagina erbij maken met alle details en achteraf kan je daar dan ook evt een reisverslag/fotoverslag neerzetten.
quote:Anne, de wereld is niet mooi,
maar jij kan haar een beetje mooier kleuren
Nou waarom? Greavy opent een eigen topic. En als dat gesloten wordt roepen we wel een mod. Anne is wel een erg mooie naam trouwensquote:
Zelf tramtopic openenquote:Op maandag 2 augustus 2010 22:52 schreef FredvZ het volgende:
Het is dat we geen tramtopic hebben... dus post ik het hier maar.
Iemand nog interesse in een heuse tram? http://bva-auctions.com/privatesale/488/index
Bunde. Ik denk het niet.quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:51 schreef dennistd het volgende:
Ja zeg, gaan we het nog over treintjes hebben of hoe zit dat?
Om het goede voorbeeld maar te geven:
[ afbeelding ]
Loc 140 018 met buizen door Bunde op 3 maart
Er was toch ooit een tramtopic?quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:52 schreef FredvZ het volgende:
Het is dat we geen tramtopic hebben... dus post ik het hier maar.
Iemand nog interesse in een heuse tram? http://bva-auctions.com/privatesale/488/index
edit, topic is er dus wel na wat speurwerk: [centraal] tram topic
Maak dat de kat wijs. Als je alleen dat stuk verdubbelt heb je er nog niets aan.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:44 schreef dan13lv het volgende:
nja over het algemeen is het gesteggel over spoorlijnen aanleggen/vernieuwen etc een tijdrovend klusje en duurt het jaren voordat het echt in bespreking komt:
groningen leeuwarden, het stuk van grijpskerk naar groningen moet nog verdubbeld worden, dan ligt er overal dubbelspoor:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36442
http://www.regiotram.nl/achtergronden/
Precies. Ik heb ook gewoon een topic over de Hogesnelheidstrein ICE geopend. Het is niet zo dat auto´s en vliegtuigen voor ieder wissewasje een topic mogen hebben en alles wat enigszins met treinen te maken heeft hier in dit topic gepropt moet worden. Anders zou PTA bestaat uit 3 topics.quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Het beste zou nog zijn om een apart topic te openen.
Al wordt het dan waarschijnlijk meteen gesloten met verwijzing naar deze reeks. Dat zou een grote fout zijn natuurlijk, aangezien je over elk handschoenenvakje van elke Ford Fiesta wel een apart topic mag openen, en Trains in de titel van dit subforum bovendien VOOR Automobiles komen. Maar eigenlijk zou dat het beste zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lost my ipod :`(
Die bedoel ik ja, de de laatste puntjes die ik nog had heb ik gebruikt voor de dubbele punt, dus de umlaut ging helaas niet meerquote:Op maandag 2 augustus 2010 23:01 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Bunde. Ik denk het niet.
Dat ligt OF tussen Maastricht en Beek-Elsloo, OF, ooit, tussen Nieuweschans en Weener. Mogelijk bedoel je Bünde, die Zigarrenstadt ?
Ach, vrij standaard toch?quote:
Want?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:17 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat een bende daar nu ook in Arnhem
Is ook nog niet eens heel onrealistisch. Vanochtend hadden ze ook voor de variatie maar een keertje Mat '64 in de Intercity naar Alkmaar gestoptquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:16 schreef James1988 het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klikbaar)
Als de ICE naar Breukelen gaat, dan ben ik benieuwd wat er in de plaats van de ICE rijdt... Mat '64?
In Utrecht werd wel netjes omgeroepen dat de trein korter was dan gebruikelijk, met het verzoek achterin in te stappen en excuses voor het ongemak. En het viel me inderdaad mee met de drukte in het achterste stelletje.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:42 schreef Duvel het volgende:
Dat is eigenlijk wel tof. Alleen paste het niet volgens een collega van me...
Ik ben gisteren even op de locatie geweest. Het spoor wat op de satellietfoto nog te zien was, is inmiddels opgebroken. Wel is nog een stukje van de spoorbrug aanwezig:quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:10 schreef Socios het volgende:
Zo is het ook te zien op de satellietfoto, weet alleen niet van wanneer die is.Veel spoor ook nog te zien daarop.
Ik denk dat ik morgen meteen even ter plekke ga kijken, haha.
[ afbeelding ]
Vette foto, ja. Vroeger hong dat boven iedere spoorwegovergang.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Deze foto wilde ik nog altijd een keertje maken. Het ziet er naar uit dat dat niet zo lang meer zal kunnen. Wanneer dit deel van de overkapping gesloopt gaat worden weet ik niet, maar eronder staan al een hoop bouwmaterialen klaar.
[ afbeelding ]
Een Utrechter die het snapt.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Hong ja. Hetzelfde bordje welke vroeger boven spoorwegovergangen hong. Of niet dan?
Die is wel epic iddquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:39 schreef Socios het volgende:
Haha, ja, sorry, ben opgegroeid in de buurt van Amsterdam en Hilversum. ´Hong´ is nog een stukje Hulluvusums. Net als ´tonk´, ´ben wezen looien´ etc. Zo klink ik ongeveer, hebben jullie enig idee.
quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:39 schreef Socios het volgende:
Haha, ja, sorry, ben opgegroeid in de buurt van Amsterdam en Hilversum. ´Hong´ is nog een stukje Hulluvusums. Net als ´tonk´, ´ben wezen looien´ etc. Zo klink ik ongeveer, hebben jullie enig idee.
quote:...tenzij we in december nog aan het testen zijn. Alhoewel, ik vrees het ergste.. (bron)
Toch best opvallende berichten... ik dacht dat de V250's die in het land zijn (m.u.v. de 4806) wel zo goed als klaar zouden zijn, maar kennelijk is dat dus niet het geval. Gaat de V250 hetzelfde krijgen als de eerste 3 generaties VIRM (ofwel: witte aircobakken die in de cabine hangen)?quote:er zit nog geen airco in cabine V250 (bron)
Klopt. Het is ongeadresseerd drukwerk. En als je een sticker hebt mogen we die niet bezorgen, tenzij je er zelf om vraagtquote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:02 schreef KapiteinT het volgende:
Heeft iedereen hier al die kaartjes van de Spoordeelweken gekregen? Ik nog niet, kan dat komen door de Nee Ja sticker?
D'r mag wel meer niet maar genoeg van die bezorgers die maling hebben aan die stickers. Ik vind regelmatig ongeadresseerde reclame troep in mijn bus. Naast die tweewekelijkse spam van de postcodeloterij. Als digitale spam verboden is, waarom papieren dan niet?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Klopt. Het is ongeadresseerd drukwerk. En als je een sticker hebt mogen we die niet bezorgen, tenzij je er zelf om vraagt
Op nieuwe plaatsen waar die bordjes recentelijker zijn opgehangen gebruiken ze nog steeds die oude grammaticale versie van de genitief. Da's wel mooi. Al ben ik niet treurig dat die naamvallen nagenoeg in onbruik zijn.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Deze foto wilde ik nog altijd een keertje maken. Het ziet er naar uit dat dat niet zo lang meer zal kunnen. Wanneer dit deel van de overkapping gesloopt gaat worden weet ik niet, maar eronder staan al een hoop bouwmaterialen klaar.
[ afbeelding ]
Ja, iets groter en in een frame zodat te hoge objecten de bovenleiding niet konden raken. Die foto van jou is op spoor 11/12? Daar mist ook al een stuk van de luifel, ontdekte ik laatst toen het regende.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Hong ja. Hetzelfde bordje welke vroeger boven spoorwegovergangen hong. Of niet dan?
De eerste klasse is deze weken even totaal oninteressant, omdat allerlei volk dat er nooit zit, ineens luidruchtig luxe wil reizen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 06:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik heb 't boekje van m'n schoonmoeder gekregen. goed uit, 'k moet vandaag naar Maastricht. Dat doen we dan lekker eerste klasse.
Ik moet je helaas gelijk geven. Vooral luidruchtig pratende 55+ers. Die dan praten over dat ze iets aan het omroepen zijn en dan naderhand klagen dat ze het niet gehoord hebben.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 08:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
De eerste klasse is deze weken even totaal oninteressant, omdat allerlei volk dat er nooit zit, ineens luidruchtig luxe wil reizen.
ICMm, ICRm of IRM-IV hoog genummerde 95xx?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 08:43 schreef Fixers het volgende:En het stopcontact geeft geen stroom. (Ik heb het zekeringautomaatje al geprobeerd.)
Dit komt me erg bekend voor ja.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 08:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik moet je helaas gelijk geven. Vooral luidruchtig pratende 55+ers. Die dan praten over dat ze iets aan het omroepen zijn en dan naderhand klagen dat ze het niet gehoord hebben.
<knip hilarisch irrirante conversatie>
Ik vind de 1e klas wel prettig eigenlijk. Mits dus rust en zo. De breedte heb ik ook niet nodig, maar ik weet er wel raad mee, de stoelen zitten beter, en in ICM/Rm zitten naar mijn mening de beste lederen stoelen die NS kent. Ik gebruik ook geen elektriciteit, ik lees een boek.quote:En die eerste klas is zo bijzonder nog niet. De breedte van de stoelen heb ik niet nodig. Het zitcomfort is niet weergaloos veel beter. Leeslampjes vind ik onder tl-balken toch al overbodig. En het stopcontact geeft geen stroom. (Ik heb het zekeringautomaatje al geprobeerd.)
quote:Op woensdag 4 augustus 2010 08:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik moet je helaas gelijk geven. Vooral luidruchtig pratende 55+ers. Die dan praten over dat ze iets aan het omroepen zijn en dan naderhand klagen dat ze het niet gehoord hebben.
<gesprek>
En die eerste klas is zo bijzonder nog niet. De breedte van de stoelen heb ik niet nodig. Het zitcomfort is niet weergaloos veel beter. Leeslampjes vind ik onder tl-balken toch al overbodig. En het stopcontact geeft geen stroom. (Ik heb het zekeringautomaatje al geprobeerd.)
Zo gaat het idd wel ja. Of van die zomertoer-tokkies met 4 kinderen die de godganse rit door de trein op en neer rennenquote:Op woensdag 4 augustus 2010 08:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik moet je helaas gelijk geven. Vooral luidruchtig pratende 55+ers. Die dan praten over dat ze iets aan het omroepen zijn en dan naderhand klagen dat ze het niet gehoord hebben.
HC: "Dames en heren.......
55+ "Ow stil ze zijn aan het omroepen. Dat doen ze goed hoor, zelfs in het engels. Mijn kees die was laatst in de trein en die zei, ik zeg dat die conducteur het in twee talen omriep zei 'ie."
HC: "....ov-chipka...."
55+: Ja die chipkaart dat is wel lastig hoor. Ik zei laatst tegen toos, je weet wel van achter om de hoek: ik zeg, het is wel lastig hoor met dat inchecken en gedoe en als je vergeet dna moet je extra betalen."
HC; "...treinstel met nummer 9...."
55+ "Oh ja hij wordt in tweeën gedaan hier. Dan gaan ze verschillende kanten op. Zie he, dan kunnen er meer treinen rijden."
HC: ".... wenst u een prettige dag. *klik*"
55+ "Waar zijn we nu? Zitten we goed? Wat is er aan de hand? Ik heb er niets van verstaan. Dat is zo slecht he. Dat je er niets van verstaat. Je weer nooit wat er aan de hand is."
Dan moet je dat meldenquote:Op woensdag 4 augustus 2010 06:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
D'r mag wel meer niet maar genoeg van die bezorgers die maling hebben aan die stickers. Ik vind regelmatig ongeadresseerde reclame troep in mijn bus.
Daar heb ik een goede oplossing voorquote:Naast die tweewekelijkse spam van de postcodeloterij.
En dat is pas het begin van de bodemloze fyra-put. Volgende stap is dat alle treinkaartjes 10-15 % duurder worden om die stinkfyra maar boven water te kunnen houdenquote:De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een ''redelijk'' halfjaar achter de rug. Reizigers hadden last van het winterweer en de schoonmaakstaking, maar de klanten zijn inmiddels weer wat positiever over het bedrijf.
Het aantal reizigerskilometers daalde met 1,1 procent, volgens NS deels door de perikelen met het winterweer.
[..]
Hogesnelheidslijn Fyra kostte onder de streep alleen maar geld en leverde een verliespost op van 62 miljoen euro. Dit komt door lagere reizigersaantallen als gevolg van de crisis en de vertraging in de aflevering van treinen, aldus NS. Ook moest NS 38 miljoen euro afdragen aan de Staat voor het gebruik van de hogesnelheidslijn.
Is goed voor de beweging, jeweetsquote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:36 schreef Dr_Flash het volgende:
WTF is dat met die kering in Ede-Wageningen?? Als je VIER bakken bij je hebt hoef je niet door te rijden tot het bordje 12Je weet waar de trappen zijn. Onzinnigheid. Nou al de tweede keer in een week tijd.
Hoe gaat dat onding dan ever ooit winstgevend zijn denk jij? Uitgaande van toeslagen van 70 + % en alle ritten stampvol of zo? Ja ja, dream onquote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:55 schreef James1988 het volgende:
62 miljoen euro verlies op Fyra, en ook nog eens 38 miljoen aan de staat. Dat is een flink bittere pil. En nu hebben ze nog een fikse korting op de exploitatiekosten, ik geloof iets van 75%. Dat loopt de komende jaren verder terug: 50% korting, 25% korting, 0% korting.
NS had al rekening gehouden met het feit dat de Fyra de eerste jaren verlieslatend zou zijn, maar of ze hier op hadden gerekend?
Dan wordt het een reële optie, gewoonquote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:10 schreef Ascendancy het volgende:
Ik denk dat de Fyra zonder toeslag en met 2x per uur rijden, maar de helft van dit verlies had gedraait
De NS mikt teveel op de zakelijke reiziger met een goede baan, terwijl het gros van het volk in de treinen, student is, mileubewust of om andere redenen geen auto wil. Dat zie je ook aan de bezettingsgraad van de 1e klas.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan wordt het een reële optie, gewoon
Of 2 euro toeslag of dergelijke. Dat lokt nog veel meer mensen..quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:10 schreef Ascendancy het volgende:
Ik denk dat de Fyra zonder toeslag en met 2x per uur rijden, maar de helft van dit verlies had gedraait
Precies, 2 euro is redelijk. Zou ook gewoon d.m.v. een treinkaartje aan het loket/ uit de automaat moeten kunnen en niet alleen via internet zoals nu al kan.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:37 schreef greavy het volgende:
Of 2 euro toeslag of dergelijke. Dat lokt nog veel meer mensen..
nee, dus daarom krijg ik ze nietquote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:02 schreef KapiteinT het volgende:
Heeft iedereen hier al die kaartjes van de Spoordeelweken gekregen? Ik nog niet, kan dat komen door de Nee/Ja sticker?
Kijk op de site van de NS en je zult zien dat het antwoord ja is.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:43 schreef rubje het volgende:
[..]
nee, dus daarom krijg ik ze nietkun je ze wel aanvragen via de website oid?
Dat denk ik niet. Je hebt 2x zoveel handelingen nodig om dan dat kaartje te kopen. Hoeveel mensen kopen nu zo'n kaartje voor de ICE?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:37 schreef greavy het volgende:
[..]
Of 2 euro toeslag of dergelijke. Dat lokt nog veel meer mensen..
Er zitten toch alleen maar kaartjes in waar ik niks aan hebquote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Kijk op de site van de NS en je zult zien dat het antwoord ja is.
Lol, aardig bezig de laatste dagen. Een lachwekkend treinkaartje dan maar.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 13:57 schreef Dr_Flash het volgende:
"lachen" is een werkwoord beste vriend.
NS heeft in een wanhoopspoging een veel te hoog bod gedaan, omdat ze bang waren dat DB of SNCF het alleenrecht zou krijgen op de HSL, en dat die het zo goed zouden doen dat NS de hoofdrailnetconcessie na 2015 zou kwijtraken. Het hoge bod (meer dan 60 miljoen euro per jaar hoger dan de concurrenten) is o.a. hetgeen wat ze nu nekt, maar het is contractueel afgesproken dus er is geen ontkomen aan m.u.v. een faillissement.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 12:57 schreef Peterselieman het volgende:
ik zit er aan het scenario te denken dat ze er geen rekening mee hebben willen houden
Ja precies. Asd - Ut is al 200-geschikt, Ut - Bd komt er ook aan binnenkort, doorkachelen maarquote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:19 schreef James1988 het volgende:
Brainstorm: Eventueel zou men de route dan door kunnen trekken zodat een HSL-trein Amsterdam - Eindhoven mogelijk wordt, mits Breda - Eindhoven ook wordt opgewaardeerd.
ROVER wil dat in ieder geval wel, en of de vervoersvraag vanuit Dordrecht richting Brabant nou zo groot is weet ik niet. Bovendien blijven er behoorlijk wat treinen richting de randstad over, zelfs al haal je de 1900 en de Benelux weg van Dordrecht.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:57 schreef Ascendancy het volgende:
Wilden ze de 1900 HSL maken dan? Dan verlies je Dordrecht.
Define binnenkort... ik denk dat we minstens 15 jaar verder zijn voordat er een spoorlijn langs de A27 ligt. En nog wel een jaar of 3 verder voordat de eerste treinen er daadwerkelijk overheen zijn geweest...quote:Op woensdag 4 augustus 2010 18:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja precies. Asd - Ut is al 200-geschikt, Ut - Bd komt er ook aan binnenkort, doorkachelen maar
Jammer dat het tijdelijk is ik vind die Veolia GTW treintjes zo klein en krap.quote:Buffel nodig op de Maaslijn
De oude vertrouwde Buffel keert na de zomer tijdelijk terug op de Maaslijn, het spoor tussen Roermond en Nijmegen. Hiermee moet er tot eind dit jaar – de drukste reistijd van het jaar – 'voldoende capaciteit' zijn.
Dat leert navraag bij Veolia dat voor de treinenloop verantwoordelijk is op het spoor door het Land van Cuijk.
Een Veoliazegsvrouw: "Het is, al moeten contracten nog ondertekend worden, vrij zeker dat we bij de NS vanaf september een trein kunnen huren."
Reden voor de rentree van de Buffel is dat herstel van een kapot treinstel van Veolia in de fabriek in Zwitserland meer tijd in beslag neemt.![]()
En die Fyra naar Ehv gaat eerder rijden denk je?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 18:24 schreef James1988 het volgende:
Define binnenkort... ik denk dat we minstens 15 jaar verder zijn voordat er een spoorlijn langs de A27 ligt. En nog wel een jaar of 3 verder voordat de eerste treinen er daadwerkelijk overheen zijn geweest...
TNT, maar heb hem hier ook nog niet gehad (omgeving Enschede)quote:Op woensdag 4 augustus 2010 18:46 schreef Arnette het volgende:
bah nog steeds geen boekje van NS gezien in de brievenbus![]()
Komt deze via de post of via de huis-aan-huis-bezorgers?
Op dit moment is de 1900 de enige kwalitatieve verbinding richting Brabant die ook een normale dienstregeling rijdt.(de rest rijdt buiten de spits of sowieso maar 1x per uur.) Die kan je er niet zomaar uithalen. En perron 4 is in de vroege ochtendspits behoorlijk druk. Uiteraard, de IC's naar Rotterdam zitten voller, maar het is zeker niet zo dat er geen vraag naar is.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 18:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
ROVER wil dat in ieder geval wel, en of de vervoersvraag vanuit Dordrecht richting Brabant nou zo groot is weet ik niet. Bovendien blijven er behoorlijk wat treinen richting de randstad over, zelfs al haal je de 1900 en de Benelux weg van Dordrecht.
Als je op de vertrekstaat van Ddr kijkt zie je dat er zelfs midden op de dag best wel veel treinen naar Rotterdam en verder gaan, als je de 1900 hieruithaalt zijn er wel wat reizigers de dupe, maar profiteren er best wel een hoop randstadreizigers van een versnelling van een aantal minuten (minuut of 10, gok ik?)
[..]
Define binnenkort... ik denk dat we minstens 15 jaar verder zijn voordat er een spoorlijn langs de A27 ligt. En nog wel een jaar of 3 verder voordat de eerste treinen er daadwerkelijk overheen zijn geweest...
Wordt gezellig Btl - Ehv danquote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:04 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij is men sowieso al van plan op Den Haag-Eindhoven naar 4x per uur te brengen, dan kun je 2x daarvan wel via de HSL sturen.
Dat zou wel een goede beslissing zijn. Zeker in de spits. Maar past dat? 7IC's Rijswijk-Delft. Met 4 stoptreinen en 2 sneltreinen erbij? Dan zal je echt eerst 4-sporig moeten hebben.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:04 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij is men sowieso al van plan op Den Haag-Eindhoven naar 4x per uur te brengen, dan kun je 2x daarvan wel via de HSL sturen.
Ik heb het bonnenboekje nog niet ontvangen, volgens mij is het normaal een geldig vervoersbewijs.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:23 schreef Ascendancy het volgende:
Wat staat er bij de voorwaarden van het meereiskaartje? Hoe is vervoersbewijs daar uitgelegd?
Je kan met een OV-studentenkaart 3 personen met korting laten meereizen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:18 schreef Arnette het volgende:
Ik heb zelf een OV-studentenkaart, afhankelijk van de dag waarop ik reis heb ik een kaartje (met korting) nodig of niet. Nu wilde ik met mijn zusje een uitstapje maken naar Amsterdam, zij kan dan mee op een meereiskaartje (gratis). Nu leek het me zo dat er best nog een ander iemand mee kan met korting (ik verleen immers korting met mijn OV), maar kan er dan op dat betalende kaartje nog een meereizer mee?
Kortom 1 OV-kaart & 1 kortingskaartje & 2 meereiskaartjes, kan dit gewoon? Mij leek het wel, maar ik heb geen zin in gezeur van de NS!
'k Heb zelfs foto's van bordjes van elk station waar 'k ben uitgestaptquote:Op woensdag 4 augustus 2010 20:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Schiet je wel een betje op met die foto's?
Ik weet dat dat kan.. maar dat is duurder (kost je 3 kaartjes ipv 1-2).quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:48 schreef Socios het volgende:
[..]
Je kan met een OV-studentenkaart 3 personen met korting laten meereizen.
Ja, dat kan. Jij hebt een geldig vervoersbewijs met iemand op een meereiskaartje, en die ander heeft ook een geldig vervoersbewijs waarop een meereiskaartje geldig is. Althans, zo zou ik dat interpreteren. Maar kan het mis hebben..quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:18 schreef Arnette het volgende:
Ik was even aan het bedenken hoe je slim meereiskaartjes kan gebruiken.. ik weet alleen niet of het opgaat...
Ik heb zelf een OV-studentenkaart, afhankelijk van de dag waarop ik reis heb ik een kaartje (met korting) nodig of niet. Nu wilde ik met mijn zusje een uitstapje maken naar Amsterdam, zij kan dan mee op een meereiskaartje (gratis). Nu leek het me zo dat er best nog een ander iemand mee kan met korting (ik verleen immers korting met mijn OV), maar kan er dan op dat betalende kaartje nog een meereizer mee?
Kortom 1 OV-kaart & 1 kortingskaartje & 2 meereiskaartjes, kan dit gewoon? Mij leek het wel, maar ik heb geen zin in gezeur van de NS!
De diesel van Roermond via Venlo naar Nijmegen reed vroeger door naar Arnhem, dus dat heb je goed onthouden. Maar er was toen bij mijn weten nog geen sneltrein: iederen trein stopte bij elke dikke boom onderweg.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 02:35 schreef -er1k het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die iets meer verstand hebben van spoorboekjes uit het verleden dan ik.
Als klein jongetje ging ik vaker vanuit Zuid-Limburg naar Arnhem (familiebezoekjes enzo...). Klopt het dat destijds (midden jaren 90) er een sneltrein reed tussen Roermond - Arnhem? Er staat mij in ieder geval iets vaag van bij... En zo ja; waarom is deze lijn geschrapt?
Met 2x Amsterdam-Vlissingen, 2x Amsterdam-Eindhoven, 2x Den Haag-Venlo kom ik aan 6 IC's + de stoptreinen. Dus dat past best.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat zou wel een goede beslissing zijn. Zeker in de spits. Maar past dat? 7IC's Rijswijk-Delft. Met 4 stoptreinen en 2 sneltreinen erbij? Dan zal je echt eerst 4-sporig moeten hebben.
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 00:38 schreef greavy het volgende:
Werkzaamheden Dordrecht - Rotterdam CS van 9 Augustus tot en met 13 Augustus
Hierbij worden (onder andere) wissels vervangen.
Aanpassingen Dienstregeling
[...]
- stoptrein Vlissingen - Roosendaal (12100) : Volledig opgeheven (Vervanger IC 6921xx Amsterdam -Vlissingen)
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.quote:Adviezen door werkzaamheden!
- Reizigers naar België
* Vanuit Amsterdam CS en Schiphol reist u met Fyra naar Rotterdam CS, en stapt u over op de binnenlandse Intercity naar Roosendaal, om daar over te stappen naar de Benelux.
Vanuit Amsterdam CS en Schiphol kunt u toeslagvrij gebruik maken van de FYRA indien u beschikt over een internationaal ticket. Dit geldt ook voor tegengestelde richting.
Zo, ze mogen weerquote:DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland.
[...]
Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.
Ja. Toen was het nog tof.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat was in de tijd dat er met Plan U gereden werd neem ik aan?
Och, misschien is zo'n ongeluk wel leerzaam, en hebben we eigenlijk veel te lang een onwenselijke situatie gedoogd, zolang het goed ging. Daar wordt nu iets aan gedaan dusquote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:24 schreef V2 het volgende:
[..]
Zo, ze mogen weerBen benieuwd hoe ze aan Nederlands sprekende machinisten gaan komen, die ook weten hoe ze een slijptrein moeten bedienen.
Dat met toeslag vrij in Fyra geldt alleen voor de internationale reizigers, niet voor de binnenlandse reizigers.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:53 schreef FredvZ het volgende:
[..]Die logica ontgaat me even.
[..]
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.
Net even in de krant gelezen. Er rijden 3 treinen per uur. Dus de 5100 1x pu en de 5000 helemaal niet. En 2 IC's naar vlissingen. Deze IC's reizen even snel over het traject Rotterdam-Dordrecht als normale IC's, maar halteren in zowel Dordrecht als Rotterdam 15 minutenquote:
Ja, de TGV dus niet, en zoals de thalys, zit er zelfs nog een extra tarief op, maar de ICE is gratis.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hmm, klopt het dat je met een Interrail Global Pass ook gewoon alle IC EC en ICE in mag? Allen die waarvoor reserveren verplicht is moet je dus reserveren?
Volgens mij gaat het om het overbrengen van de slijptrein, dat dat met een aparte loc gaat gebeuren, die bestuurd wordt door een Nederlandse mcn. De beruchte rit naar Stavoren was namelijk ook een overbrengingsrit, zonder te slijpen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:24 schreef V2 het volgende:
[..]
Zo, ze mogen weerBen benieuwd hoe ze aan Nederlands sprekende machinisten gaan komen, die ook weten hoe ze een slijptrein moeten bedienen.
Jah, dat lijkt mij ook de logische oplossing dan, maar zo staat 't er niet. Nu trouwens weer een nieuw bericht, dat alle mcn's van SpoorFlex in de ban zijn voor vier weken, zowel bij ProRail als bij NSquote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om het overbrengen van de slijptrein, dat dat met een aparte loc gaat gebeuren, die bestuurd wordt door een Nederlandse mcn. De beruchte rit naar Stavoren was namelijk ook een overbrengingsrit, zonder te slijpen.
De slijpwerkzaamheden zelf gebeuren nog steeds met de oude constructie van buitenlandse bestuurder met een Nederlandse werktreinbegeleider.
Klopt, en later reed die Sneltrein nog tot Nijmegen tot in 2005 en 2006. Jammer dat die Sneltrein weg is. Maar men zag ruimte en/ of wilde 2 stoptreinen per uur laten rijden i.p.v. 1 sneltrein en wat ´losse stukkies´ stoptrein.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 02:35 schreef -er1k het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die iets meer verstand hebben van spoorboekjes uit het verleden dan ik.
Als klein jongetje ging ik vaker vanuit Zuid-Limburg naar Arnhem (familiebezoekjes enzo...). Klopt het dat destijds (midden jaren 90) er een sneltrein reed tussen Roermond - Arnhem? Er staat mij in ieder geval iets vaag van bij... En zo ja; waarom is deze lijn geschrapt?
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:32 schreef V2 het volgende:
[..]
Jah, dat lijkt mij ook de logische oplossing dan, maar zo staat 't er niet. Nu trouwens weer een nieuw bericht, dat alle mcn's van SpoorFlex in de ban zijn voor vier weken, zowel bij ProRail als bij NS
http://www.cobouw.nl/nieu(...)den-weer-rijden.htmlquote:Ook mag de Speno-trein die normaliter wordt bediend door speciaal opgeleide buitenlandse machinisten niet meer op eigen kracht naar een andere werkplek rijden over in dienst gesteld spoor. In die situatie wordt zij als wagon getrokken door een locomotief met een Nederlandse machinist.
En een werktrein mag volgens mij maar 40km/u, dan vervalt ook de ATB-eis... Slim opgelost.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
De slijpwerkzaamheden zelf gebeuren nog steeds met de oude constructie van buitenlandse bestuurder met een Nederlandse werktreinbegeleider.
Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:40 schreef Socios het volgende:
[..]
Ooit was het plan om het hele traject de verdubbelen en te electrificeren. Doorgaande Intercity´s erbij tussen Noord en Zuid. Daar is helaas (nog) niets van gekomen.
Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:55 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:53 schreef FredvZ het volgende:
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.
Slijpen is ook al opwaarderen in zekere zinquote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.
Het punt was dat je naar Brussel vanaf Amsterdam de Fyra in gedirigeerd wordt, maar dat je als reiziger alleen maar een extra overstap hebt, zonder tijdswinst. De tijdswinst die je met de Fyra maakt, raak je in Rotterdam weer kwijt met de overstap naar de intercity Amsterdam - Vlissingen, dus kan je net zo goed gelijk vanuit Amsterdam die intercity nemen. Maar blijkbaar probeert NS op deze manier mensen in de Fyra te krijgen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:56 schreef greavy het volgende:
Dat met toeslag vrij in Fyra geldt alleen voor de internationale reizigers, niet voor de binnenlandse reizigers.
Ik had het over verdubbelen en elektrificeren. Die plannen gaan namelijk op met de opening van de hanzelijn.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.
Fyra:quote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:04 schreef ReisT het volgende:
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.
Ja, dat mag toeslagvrij & reserveringsvrij binnen de landgrenzen. Sowieso in Duitsland mag je met de ICE in Duitsland, de Thalys ook in Duitsland toeslagvrij en dergelijke. Heb ik met mijn Interrail Global Pass ook gedaan.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hmm, klopt het dat je met een Interrail Global Pass ook gewoon alle IC EC en ICE in mag? Allen die waarvoor reserveren verplicht is moet je dus reserveren?
Dat wordt het ja.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 14:12 schreef dennistd het volgende:
De IC van/naar Vlissingen staat 15 minuten stil in Rotterdam en Dordrecht door de werkzaamheden, vertrek is pas om .17/.47, waardoor je een overstap van 10 minuten hebt.
Het wordt dus:
Fyra:
Vertrek 12.26 Amsterdam
Aankomst 13.07 Rotterdam
Vertrek 13.17 Rotterdam
Aankomst 14.12 Roosendaal
Gewone IC
Vertrek 12.29 Amsterdam
Aankomst 13.33 Rotterdam
Vertrek 13.47 Rotterdam
Aankomst 14.42 Roosendaal
Door de vakantie dienstregeling rijdt de serie 5000 sowieso al niet tot en met 13 Augustus. Deze rijdt pas weer op 16 augustus.quote:
In dat geval mis je de 1900 op Eindhoven-Tilburg-Breda-Dordrecht en op Rotterdam-Den Haag HS-Den Haag CS. Dat zou dus alleen voordeel gehad hebben voor reizigers Den Haag-Eindhoven en verder. Het nadeel voor de reizigers op de het stuk waar je de trein mist is vele malen groter.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 14:19 schreef greavy het volgende:
En laat de NS nou plannen hebben gehad om de serie 1900 om te leiden via Utrecht Centraal..
Waarom dit niet gebeurd is, weet ik niet. Het had veel handiger voor de verdere reizigers geweest richting Eindhoven/Venlo enzo..
Verkeerde forum? (skyscraper ofzo) of kwestie van kijk mijn zoom eens stuk zijn?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:03 schreef dennistd het volgende:
Sorry
1900 = IC Venlo-Den Haag (in dit geval Venlo-Dordrecht)
692100 = Vervangende IC Amsterdam-Vlissingen
Om het goed te maken:
[ afbeelding ]
Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:08 schreef bork het volgende:
[..]
Verkeerde forum? (skyscraper ofzo) of kwestie van kijk mijn zoom eens stuk zijn?
Helemaal juist, je wint een gratis spoordeelweken-pakket (aan te vragen op https://nsenquete.actiesite-2organize.com/spoordeelweken/ )quote:
Boog Delfshavense Schiebruggen - Westelijke Splitsing.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:11 schreef dennistd het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het?
Ah, thx voor de toelichting was nodig in mijn gevalquote:Op donderdag 5 augustus 2010 15:11 schreef dennistd het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het?
Heb ik nog niet voorbij zien komen, bedankt!quote:Op donderdag 5 augustus 2010 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik weet niet of dit al is gezegd, maar op Nostalgie Net loopt deze hele maand een docu van 1 uur over treinen in Nederland door de jaren heen. Fantastisch over de intercity plus in 1978 met mobilofoon, waarbij je een taxi kon bestellen op de plaats van aankomst!
Ergens online te zien?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik weet niet of dit al is gezegd, maar op Nostalgie Net loopt deze hele maand een docu van 1 uur over treinen in Nederland door de jaren heen. Fantastisch over de intercity plus in 1978 met mobilofoon, waarbij je een taxi kon bestellen op de plaats van aankomst!
Mooie foto's! Had je je hele reis van tevoren al gepland, of keek je ter plekke waar je heen ging?quote:
Daar ben ik nog een keer door de politie van een postperron gejaagd... Ik was achterom gelopen en daar hingen geen bordjes met "verboden toegang" (in het Italiaans, duh).quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:58 schreef Saekerhett het volgende:
Op dat station in Florence ben ik ook geweest, geweldig mooi kopstation is dat, Santa Maria Novella
Je hebt helemaal gelijk. Dat ding is met de renovatie meer dan een jaar geleden weggehaald, en nog steeds niet teruggekeerd. Ondertussen hangen wel over de draden en draadeinden uit het plafond om eens wat fatsoenlijke reisinformatie op te hangen, maar het schijnt nog steeds moeilijk te zijn om er iets aan op te hangen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 08:46 schreef Fixers het volgende:
Grmbl... het wordt tijd dat ze in de utrechtse noordertunnel wat cta-schermen gaan ophangen. Dat had me 20 minuten wachten wegens een niet-omgeroepen spoorwijziging gescheeld.
Ik geloof er geen bal van dat ie naar Es rijdt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:28 schreef dennistd het volgende:
Uit de AV van Hengelo:
10:58 Berlin Ostbahnhof 2b Osnabrueck, Hannover, Berlin Hbf Intercity , Rijdt verder naar Enschede
Die trein is ingelegd als (300)143.. Zal dus vervangend materieel zijn, verwacht ik.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:28 schreef dennistd het volgende:
Uit de AV van Hengelo:
10:58 Berlin Ostbahnhof 2b Osnabrueck, Hannover, Berlin Hbf Intercity , Rijdt verder naar Enschede
Veevervoer. Bankjes waar nog geen smurf in past.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:14 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Maar ik vind een DDAR een echte trein![]()
Dat kreng (DD-AR) gewoon achter een Br101 hangen en gaan naar Berlijn.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:19 schreef greavy het volgende:
De Deutsche Bahn (DB) heeft een vervangende IC vanaf Osnabrück ingezet, waardoor reizigers richting Duitsland uit Nederland een +120 sowieso krijgen.. NS heeft ook geen vervangende trein naar Bad Bentheim ingezet hierdoor.
Liften naar Osnabrück dus?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:19 schreef greavy het volgende:
De Deutsche Bahn (DB) heeft een vervangende IC vanaf Osnabrück ingezet, waardoor reizigers richting Duitsland uit Nederland een +120 sowieso krijgen.. NS heeft ook geen vervangende trein naar Bad Bentheim ingezet hierdoor.
Ook een lekker vlotte optie idd jaquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 12:32 schreef Socios het volgende:
[..]
Gewoon via Enschede en Münster Hbf.
Het was zo goed als volledig van tevoren gepland. 1x moeten improviseren omdat 'k een verkeerde nachttrein geboekt had, maar verder alle treinen ruim van tevoren gereserveerd. Vooral in de drukke hogesnelheidstreinen in Italië/naar Zürich was dat wel zo fijnquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 00:05 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Mooie foto's! Had je je hele reis van tevoren al gepland, of keek je ter plekke waar je heen ging?
En die rekenen geen 20 euro toeslag zekerquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 12:51 schreef Ireyon het volgende:
Vooral in de drukke hogesnelheidstreinen in Italië/naar Zürich was dat wel zo fijn.
Hehe nou eigenlijk doen ze dat welquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:06 schreef greavy het volgende:
[..]
En die rekenen geen 20 euro toeslag zeker
Kan NS HiSpeed wat van leren![]()
Daar is dan tenminste het geld het waard.. De Fyra daarentegen nietquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:16 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Hehe nou eigenlijk doen ze dat wel¤10,- per trein. Maar in tegenstelling tot bij NSHispeed zit je dan wel in een extra-luxe trein (heerlijk zachte, verstelbare stoelen; stopcontacten; zonneschermen) die je met 300km/h van Firenze naar Bologna en Milano brengt. Na een paar treinen is 't misschien een flink bedrag, maar het comfort en de tijdwinst zijn het echt waard.
Ik vraag me trouwens nog steeds af of je ook een dagkaart op dat ding kunt laden (ooit, in de toekomst) en of je dan ook bij elke overstap moet uit- en weer inchecken.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:32 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Tjonge tjonge wat een gezeur van rover
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Wel stom dat die woordvoerder niet eens een goed voorbeeld van het 'probleem' weet te noemen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:31 schreef greavy het volgende:Een woordvoerder van Rover benadrukt dat reizigers door de misleiding van de NS op kosten gejaagd kunnen worden. "Als ik in de trein stap in Amsterdam en naar Enschede ga en daar niet kan uitchecken dan kost me dat twintig euro borg.
Rover heeft Enschede nu aangepast naar Doetinchemquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 14:56 schreef ReisT het volgende:
[..]
Wel stom dat die woordvoerder niet eens een goed voorbeeld van het 'probleem' weet te noemen.
En als je wel kan uitchecken kost je dat nog in dit voorbeeld nog altijd 19,65... dus dat maakt erg weinig uit!
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]Zwolle - Roosendaal?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh je hoeft niet te bliepen als je overstapt?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:11 schreef ReisT het volgende:
Langste reis zonder tussenbliepen = langste enkele reis zonder "via" met één vervoerder = Groningen-Vlissingen.
Helaas, Emmen-Maastricht duurt nog 17 minuten langer (4.39)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:11 schreef ReisT het volgende:
Langste reis zonder tussenbliepen = langste enkele reis zonder "via" met één vervoerder = Groningen-Vlissingen.
Als je bij één vervoerder blijft en geen rare route volgt niet nee.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:20 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Oh je hoeft niet te bliepen als je overstapt?
quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens nog steeds af of je ook een dagkaart op dat ding kunt laden (ooit, in de toekomst) en of je dan ook bij elke overstap moet uit- en weer inchecken.Ik denk eerlijk gezegd dat dagkaarten ook gaan verdwijnen. (weekendretours verdwijnen bij de volgende tariefswijziging)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo maak je het reizen voor de mensen zeer aantrekkelijkquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:16 schreef RubenK het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat dagkaarten ook gaan verdwijnen. (weekendretours verdwijnen bij de volgende tariefswijziging)
Doe dan meteen Emmen-Vlissingen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:21 schreef dennistd het volgende:
[..]
Helaas, Emmen-Maastricht duurt nog 17 minuten langer (4.39)
edit: Emmen-Arnemuiden is nog een stuk langer: 4.57
Dan wordt het hier dus net zo kut als in België. Men wordt bedanktquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:16 schreef RubenK het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat dagkaarten ook gaan verdwijnen. (weekendretours verdwijnen bij de volgende tariefswijziging)
Was er niet heel lang geleden al eens geëist dat het huidige tariefsysteem integraal mee mooest naar die hoerenkaart?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:33 schreef Zug-Chef het volgende:
Zat erin natuurlijk. Zulks gekut wil je niet met die chipkaart. Gewoon steeds enkeltjes dmv in- en uitchecken. Ik schat zo in dat de (standaard uit de automaat te halen) dagkaart helemaal niet zo veel gebruikt wordt.
Waarom? Voor gewone simpele reizen werkt het systeem prima. Ik reis 3x per week Breda - Utrecht en terug, en dat zijn gewoon simpele reizen met een overstap. Onder de streep kost het niets extra's, maar is het voor mij als reiziger wel een heel stuk makkelijker omdat ik niet langer langs de kaartautomaat hoef te gaan.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:05 schreef Socios het volgende:
Sowieso OV-Chipkaart![]()
Lekker met gewone papieren treinkaartjes blijven reizen.![]()
Wat is het voordeel van een weekendretour als de prijs gelijk is aan die van een enkele reis?quote:Laatst nog een paar treinreizigers aangemoedigd dat ook te blijven doen. Zij moeten nu ook niets van de OV-Chipkaart hebben. Het draagvlak onder de reizigers voor de OV-Chipkaart is gelukkig ook gedaald de afgelopen periode. Het gaat de goede kant op.
Nu nog regelen dat Weekendretours, Viakaartjes, Rondreizen, Dagkaarten etc. ook blijven bestaan.
Ja, maar bedenk wel wat voor cashcow die chipkaart zal zijn wanneer mensen er een hele dag mee naar verschillende plaatsen moetenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:06 schreef James1988 het volgende:
Simpelste oplossing? De vraag aan NS stellen (zojuist gedaan via Twitter).
Ik denk niet dat de dagkaart gaat verdwijnen, voor bijvoorbeeld het GVB en de RET zijn die tenslotte ook nog vrij te verkrijgen sinds de overgang op de OV-chipkaart.
Goh, handigquote:
Dat inderdaad. Heel af en toe ga ik nog wel eens voor de lol met een dagkaart op stap. En dan wil ik dat gedonder met die kutchipkaart niet hebben. Dus mocht dat door gaan dan zien ze mij ook niet meer in de trein.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:33 schreef Duvel het volgende:
Ze kunnen de tering krijgen, ik ga wel met de auto.
De ICE rijdt nu via Utrecht Centraal - Eindhoven - Venlo (geen stop) - Mönchengladbach Hbf - Köln Hbf en verder.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:29 schreef Klonk het volgende:
Nu ze bij Arnhem lekker aan het graven en timmeren zijn vroeg ik me af welk traject de ICE´s nu rijden ?
Oftewel kan ik als inwoner van een klein plaatjes vlakbij Venlo daar nu ICE´s gaan kijken ?
tof, weet je ook tot wanneer ze dat traject rijden, kan ik mooi foto´s gaan makenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:31 schreef Socios het volgende:
[..]
De ICE rijdt nu via Utrecht Centraal - Eindhoven - Venlo (geen stop) - Mönchengladbach Hbf - Köln Hbf en verder.
Ook met stop op Den Boschquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:31 schreef Socios het volgende:
[..]
De ICE rijdt nu via Utrecht Centraal - Eindhoven - Venlo (geen stop) - Mönchengladbach Hbf - Köln Hbf en verder.
Tot en met 22 augustus. En in oktober nog een week.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:32 schreef Klonk het volgende:
[..]
tof, weet je ook tot wanneer ze dat traject rijden, kan ik mooi foto´s gaan maken
Niet alle ICE´s stoppen in Den Bosch.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:32 schreef RubenK het volgende:
Ook met stop op Den BoschAl meerdere malen ingestapt deze week
super, wat een snelle antwoorden en infoquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:33 schreef Socios het volgende:
[..]
Tot en met 22 augustus. En in oktober nog een week.
Graag gedaan. En veel plezier.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:36 schreef Klonk het volgende:
[..]
super, wat een snelle antwoorden en info
Dat duurt veel minder lang omdat je in de IC kan blijven, ipv een overstap van meer dan een half uur op de stoptrein in Roosendaalquote:
zal wel lukken, maar eens ff de accu´s van de camera opladen en vooral een dienstregeling op gaan zoekenquote:
Vergeet niet de foto´s t.z.t. ook hier te posten.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:41 schreef Klonk het volgende:
zal wel lukken, maar eens ff de accu´s van de camera opladen en vooral een dienstregeling op gaan zoeken
11 aug kun je om 8:15 de 235 platen. MET mij erinquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:36 schreef Klonk het volgende:
[..]
super, wat een snelle antwoorden en info
ik heb vakantie, da´s wel erg vroegquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
11 aug kun je om 8:15 de 235 platen. MET mij erin
Vet, dan stop je niet in Mönchengladbach Hbf.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:48 schreef Dr_Flash het volgende:
11 aug kun je om 8:15 de 235 platen. MET mij erin
Oh dat is in Den Bosch trouwens. Dus ik rij zo'n beetje half tien door Venloquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:49 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik heb vakantie, da´s wel erg vroeg
Waarom wordt er meer dan 2 miljard euro uitgegeven aan een systeem wat niets doet wat het belooft? Het gaat het zwartrijden niet tegen, het reizen wordt niet eenvoudiger, de tarieven niet doorzichtiger. Het enige rechtvaardige doel van een vervoerbewijs is het voor de vervoerder mogelijk maken om te controleren of iemand betaald heeft voor de afgenomen dienst.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:51 schreef KapiteinT het volgende:
Nu al boos worden op de OV Chipkaart, omdat de dagkaart gaat verdwijnen vind ik wel heel erg voorbarig... Ik ben het wel met jullie eens dat de OV Chipkaart niet veel goeds brengt voor het reizen met de trein. Het kan zoals James1988 al zegt wel handig zijn, maar de nadelen van het afschaffen van de losse treinkaartjes wegen wat mij betreft niet echt op tegen de voordelen van de OV Chipkaart. Wat mij betreft blijven beide systemen naast elkaar bestaan, maar dat zal wel weer te duur zijn...
dat klinkt al meer als een vakantietijdquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:53 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh dat is in Den Bosch trouwens. Dus ik rij zo'n beetje half tien door Venlo
Gokken dAt je een paar uurtjes oploopt vanwege een omleiding iddquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:54 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik ben benieuwd of die werkzaamheden bij Arnhem klaar zijn op dinsdagavond 24 augustus. Aangezien ik dan met de EuroNight ri Berlijn vertrek. En niet verder, dus ben benieuwd hoe leuk het gaat worden om om 4:30 uit de trein gegooid te worden
Volgens diverse spots op Somda klopt dat wel, ja.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 18:56 schreef Klonk het volgende:
reken ik goed als ik bij de vertrektijd in Eindhoven ongeveer 40 minuten optel om in de buurt van Venlo uit te komen ? (volgens mij wel toch)
mooi, dank je wel, dan kan ik de tijden gebruiken die ik net in een pdf-je heb gevonden op de site van de NSquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:01 schreef Socios het volgende:
[..]
Volgens diverse spots op Somda klopt dat wel, ja.
Link naar PDF-file?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:02 schreef Klonk het volgende:
mooi, dank je wel, dan kan ik de tijden gebruiken die ik net in een pdf-je heb gevonden op de site van de NS
Dat wordt het toch ook? Verder is Almere een ongelofelijk kutdorp dus moet bediend kunnen worden vind ik ook nogal overdrevenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:35 schreef Ascendancy het volgende:
Waarom heeft station Almere een perronlengte van slechts 285 meter? Zo'n groot dorp moet toch gewoon door IC's bedient kunnen worden?
3 verschillende IC's toch?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:48 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat wordt het toch ook? Verder is Almere een ongelofelijk kutdorp dus moet bediend kunnen worden vind ik ook nogal overdreven.
Vind ik ook. Doet me een beetje denken aan dat geouwehoer dat gaten als Velsen ineens Hoogwaardig OV "moesten" hebben van een paar jaar geleden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:48 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat wordt het toch ook? Verder is Almere een ongelofelijk kutdorp dus moet bediend kunnen worden vind ik ook nogal overdreven.
Centrum.quote:
Een doodlopend lijntje de kleipolder inquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:53 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Centrum.
Je zou toch verwachten dat de forenzenvervoersvraag daar in de spits zo groot is dat 12 bakken nodig zijn.
Almere wordt in het algemeen aangedaan door DDAR (max 2x met loc, is 247 meter), DDM (niet gekoppeld, is 150 meter) en Plan V (max. 5 stellen, is 260 meter). Nergens voor nodig dus op dit moment. Wanneer de Hanzelijn klaar is moet het perron trouwens verlengd zijn tot 340 meter)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:53 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Centrum.
Je zou toch verwachten dat de forenzenvervoersvraag daar in de spits zo groot is dat 12 bakken nodig zijn.
Ontken ik dat?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Een doodlopend lijntje de kleipolder in![]()
Je bent niet goed snik swa
Je wilt er vanwege die gezellige buurtjeugd daar nog niet dood gevonden worden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 19:58 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ontken ik dat?
Ik heb het puur over forenzen, die eigenlijk in Amsterdam2 wonen, omdat 1 vol zit. Dat zijn er nogal wat in Almere.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |