abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84744041

Welkom in alweer deel 244 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_84744133
:W
  zondag 1 augustus 2010 @ 19:20:02 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_84745294
* James1988 checkt ook maar in

Morgen maar eens zo'n 2-1-dagkaart gebruiken van de Spoordeelweken O+
pi_84745321
morgen maar eens het gratis eersteklas overgangsbewijs gebruiken. w/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 1 augustus 2010 @ 19:36:48 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84745793
Helleuw. Ben ik ook weer. Kom ik thuis vanuit Friesland (nu weer in Zwijndrecht) komen er gelijk 2 buren naar mij toe om die Spoordeelweken boekjes te geven :D
Hebben er zelf ook 1 ontvangen, en verwacht er straks nog 1 van andere buren ^O^

Word er dus goed gebruik van gaan maken *O*
pi_84745901
Deze maand nog maar eens mijn overgangsbewijs 2e naar 1e klas gebruiken van de ´Winterweeractie´.
  zondag 1 augustus 2010 @ 19:44:06 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84746019
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 19:40 schreef Socios het volgende:
Deze maand nog maar eens mijn overgangsbewijs 2e naar 1e klas gebruiken van de ´Winterweeractie´.
_O- Ik heb tevens mijn 4 kaartjes voor 1e klas naar Leeuwarden ook nuttig besteed *O*

Vb: Was ik vorige week vrijdag (23 juli) onderweg naar Leeuwarden, daar mijn zus opgehaald, en terug naar Zwijndrecht met haar. In Rotterdam heb ik een ander mijn kaartje gegeven (lekker wijf :@ , kaartje waar geen stempel op stond van de HC). Zo kon die ook nog een keer gratis naar Leeuwarden (moest ze ook heen)
  zondag 1 augustus 2010 @ 20:34:20 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_84747840
Nou lekker die overgangskaartjes, wij hadden vandaag een normaal 1e klas kaartje van Utrecht CS van 10.14 naar Den Haag CS, werkelijk er was geen 1 stoeltje onbezet in de eerste klas, 2e klas was rustiger (nb er reed maar 1 stel ICM :()
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 augustus 2010 @ 21:00:52 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84749039
Was het niet zo dat die ene geopende spoorbrug van het Dokkumer Lokaaltsje in Leeuwarden weg staat te roesten? Een paar jaar geleden stond deze altijd open. Geen idee of het ding nog aanwezig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_84749506
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 21:00 schreef Peterselieman het volgende:
Was het niet zo dat die ene geopende spoorbrug van het Dokkumer Lokaaltsje in Leeuwarden weg staat te roesten? Een paar jaar geleden stond deze altijd open. Geen idee of het ding nog aanwezig is.
Zo is het ook te zien op de satellietfoto, weet alleen niet van wanneer die is. :P Veel spoor ook nog te zien daarop.

Ik denk dat ik morgen meteen even ter plekke ga kijken, haha.

  zondag 1 augustus 2010 @ 21:26:16 #11
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84750285
Dat spoor is in elk geval weg, ook de overweg in de Marshallweg is een paar jaar geleden opgeruimd. Die spoorbrug zou ook verdwijnen, meen ik, maar hoe dat nu precies zit weet ik niet.

Wat ik wel weet, is dat langs de spoorlijn naar Stiens een maand ofzo voor sluiting nog alle kilometreringsbordjes zijn vervangen door gloednieuwe exemplaren. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_84751880
haha ik dacht dat het vliegveld helemaal was vervaagd, ik kan hem hier gewoon zien ( spoorlijntje loopt erlangs)

mooie reportage:

http://members.multimania.nl/treinpage/lwsts/lwsts7.htm :9~

[ Bericht 55% gewijzigd door dan13lv op 01-08-2010 22:04:39 ]
pi_84752053
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 21:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
ook de overweg in de Marshallweg is een paar jaar geleden opgeruimd.
Dat sowieso ja. In die hele bocht daar ook geen spoor meer te bekennen.
quote:
Wat ik wel weet, is dat langs de spoorlijn naar Stiens een maand ofzo voor sluiting nog alle kilometreringsbordjes zijn vervangen door gloednieuwe exemplaren. :')
Lol. :') In 1995 ofzo nog dus? Of bedoel je nog recenter voor het afbreken van het spoor zelf?
pi_84752270
reportage hierboven is erg interessant, voor de DH1 op de foto :Y)
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:28:08 #15
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_84753100
Wat een toeval, vandaag was ik in Dokkum, en hadden we nog een heel gesprek over hoe dat lijntje vroeger liep :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_84753200
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef V2 het volgende:
Wat een toeval, vandaag was ik in Dokkum, en hadden we nog een heel gesprek over hoe dat lijntje vroeger liep :D
:D

Het had nooit opgebroken moeten worden. Er waren en/ of zijn nog plannen om het weer te gaan gebruiken. :+
pi_84753278
het lijntje is toch niet helemaal opgebroken? hij is deels opgebroken maar niet helemaal toch?? -O-
pi_84753368
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:31 schreef dan13lv het volgende:
het lijntje is toch niet helemaal opgebroken? hij is deels opgebroken maar niet helemaal toch?? -O-
Deels inderdaad. Maar het vergt veel aanpassingen om er weer treinen over te kunnen laten rijden. :+
pi_84753521
http://www.nom.nl/artikel(...)nzen_uit_auto_lokken

dat zeggen ze oook van drachten - groningen -O- maar daar komt ook niks van
pi_84753557
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:36 schreef dan13lv het volgende:
dat zeggen ze oook van drachten - groningen -O- maar daar komt ook niks van
Is dat ´er nog niet doorheen´, nee?
pi_84753812
nja over het algemeen is het gesteggel over spoorlijnen aanleggen/vernieuwen etc een tijdrovend klusje en duurt het jaren voordat het echt in bespreking komt:


groningen leeuwarden, het stuk van grijpskerk naar groningen moet nog verdubbeld worden, dan ligt er overal dubbelspoor:

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36442
http://www.regiotram.nl/achtergronden/

drachten groningen:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=16212492

etc

O~)

dus ik denk dat het ook nog heel wat jaartjes gaat duren voordat leeuwarden stiens weer gaat rijden
pi_84753931
Gewoon aanleggen al die handel. Morgen spatel de grond in.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:58:10 #23
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_84754406
Arriva schijnt er in 2008 nog even naar gekeken te hebben. Maar ik vind het niet echt een logisch tracé, iig niet voor Leeuwarden-Dokkum. En wat je eigenlijk wilt is doortrekken naar Lauwersoog, maar dat wordt helemaal lastig met die sluizen... Dat lijkt me iig wel de slimste manier om het passagierstechnisch rendabel te maken. Voor mensen die van/naar de eilanden willen wel een behoorlijke verbetering als zoiets er zou liggen.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:59:27 #24
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84754459
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:46 schreef Socios het volgende:
Gewoon aanleggen al die handel. Morgen spatel de grond in.


Of toch liever een spade?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_84754792
quote:
Zelfs met een spatel gaat het allemaal sneller dan nu het geval is. :+

Maar inderdaad, bedoelde natuurlijk spade. :P
pi_84759987
Waarom ligt er plastic onder de ballast van het nieuwe spoor bij Arnhem? Zo loopt het water toch niet weg?
pi_84761938
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom ligt er plastic onder de ballast van het nieuwe spoor bij Arnhem? Zo loopt het water toch niet weg?
Maar de lekkende dieselolie ook niet *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 2 augustus 2010 @ 08:43:43 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84762560
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:34 schreef TeringHenkie het volgende:
Waarom ligt er plastic onder de ballast van het nieuwe spoor bij Arnhem? Zo loopt het water toch niet weg?
Een quote van het NMLD-forum (topic over spoorvernieuwing bij de MBS):
quote:
Ing. H.F. Enter
Mooi werk hè een wissel bouwen.
Ik zie dat er een scheidingsdoek of folie onder de dwarsliggers gelegd is. Waarom is dat gedaan? Gaat een stopmachine er geen gaten in prikken bij het onderstoppen?
En het antwoord daarop:
quote:
Duck
Onder het wissel hebben we Tensar doek aangebracht. Dit is een scheidingsdoek met kunststof wapening (op de foto ook zichtbaar) en zorgt ervoor dat de druk op de ondergrond gelijkmatig verdeeld wordt. Door het doek wordt het ballastbed tevens gescheiden van de ondergrond waardoor het omhoog pompen van de kleiachtig grond voorkomen wordt en het ballastbed -van onderaf- niet vervuild raakt.

Als het ballastbed dik genoeg is, zal de stopmachine er geen gaten in prikken. In ons geval zal dat echter wel gebeuren, we bouwen -om kosten te besparen- namelijk met een minimaal ballastbed. Dat er op sommige plekken gaten in het doek geprikt worden is in onze situatie overigens niet echt spannend; de ondergrond is namelijk niet extreem slecht, we rijden met lichte aslasten en het aantal treinen dat er overheen gaat is betrekkelijk laag.

Dit doek wordt bij ProRail op plekken met een extreem slechte ondergrond ook toegepast. Zo heb ik bij VR op een project te Wijhe met dit spul een keer spoor gebouwd op de kleilaag dat nog steeds als een huis ligt.

Dit spul is dus ook bij jullie op de vrije baan in de zompige polder eventueel een goed alternatief.
En nog een foto van daar:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_84763231
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:58 schreef V2 het volgende:
Arriva schijnt er in 2008 nog even naar gekeken te hebben. Maar ik vind het niet echt een logisch tracé, iig niet voor Leeuwarden-Dokkum. En wat je eigenlijk wilt is doortrekken naar Lauwersoog, maar dat wordt helemaal lastig met die sluizen... Dat lijkt me iig wel de slimste manier om het passagierstechnisch rendabel te maken. Voor mensen die van/naar de eilanden willen wel een behoorlijke verbetering als zoiets er zou liggen.
Mwah, zoveel volk zit er niet in lijn 50 naar Lauwersoog hoor. Ameland is drukker...
  maandag 2 augustus 2010 @ 09:38:11 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84763335
Stoomrit naar de Sloelijn op 11 Juni 2011

Op zaterdag 11 Juni 2011 zal er een stoomrit naar de Zeeuwse Sloelijn / Zeeuwse Sloehaven worden gereden.
De Stoomstichting Nederland, gevestigd te Rotterdam, zal de rit verzorgen.
De stoomloc 01 1075 zal u tegemoet komen rijden, en de trein naar de Sloehaven rijden.

Deze reis begint op Rotterdam Centraal, waar u in kunt stappen.
Vanaf Rotterdam Centraal voert de reis richting Dordrecht, Roosendaal en verder richting de Zeeuwse Lijn.

Ter hoogte van Lewedorp zal de stoomtrein de aftakking richting de Zeeuwse Sloelijn nemen.
Vrijwel direct zal er een fotostop worden georganiseerd, waarbij U de trein kunt verlaten, om vervolgens foto's te maken, te roken of dergelijke.
Na vertrek vanaf dit punt zullen er onderweg nog een aantal fotostops worden georganiseerd.
Bij aankomst op de Sloehaven zal er ook weer een fotostop plaats vinden.

Indien de mogelijkheid bestaat, zal er op de Sloehaven een line-up plaats vinden met een andere loc of diverse locs.
Hierover krijgt u binnenkort meer informatie.

De terugweg zal ons wederom over hetzelfde traject voeren, met opnieuw kans voor fotostops.

U zult nu wel denken, waarom worden er geen fotostops georganiseerd tussen Rotterdam Centraal en de aftakking naar de Zeeuwse Sloelijn?
Dit mag helaas niet van ProRail, in verband met de veiligheid. Op de goederenlijnen is dit weer wel toegestaan.

Tijdens deze reis kunt u ook genieten van een kopje koffie, of andere lekkernijen die te verkrijgen zijn in het Mitropa Restauratierijtuig.

Kosten
De kosten voor deze stoomrit bedragen ¤75,00 per persoon. Hierbij zit geen consumptie inbegrepen, en de voor- en nareis vanaf Rotterdam Centraal.

Kinderwagens, rolstoelen etc.

Wij attenderen u erop dat u reist in historische rijtuigen. Deze zijn slechts zeer
beperkt toegankelijk voor kinderwagens, rolstoelen etc. Wilt u hier iets van meenemen, vermeld dit bij uw reservering.

Annuleren
Bij onvoldoende belangstelling behouden wij ons het recht voor de rit te annuleren.
In dat geval krijgt u de volledige reissom gerestitueerd.
Indien u zelf van deelname afziet, vindt geen restitutie plaats.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door een E-mail te sturen naar het e-mailadres Sloelijnstoomrit@gmail.com.
In deze E-mail dient u de volgende gegevens te vermelden:
Naam:
Straat:
Postcode en Woonplaats:
Telefoonnummer:
Aantal deelnemers:
Opmerkingen:

De betaling van deze stoomrit zal over een aantal weken via E-mail verder worden afgehandeld.
Vragen
Voor vragen kunt u een E-mail sturen naar Sloelijnstoomrit@gmail.com.


Met vriendelijke groeten,

De organisatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 02-08-2010 09:45:40 ]
  maandag 2 augustus 2010 @ 09:38:26 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84763338
Update: Op verzoek meerdere opstaplocaties

Na een aantal vragen per e-mail is er besloten om meerdere opstaplocaties te plannen, indien er genoeg potentie ligt. De 2 extra mogelijkheden die komen kunnen, zijn Dordrecht en Roosendaal. Indien er te weinig deelnemers voor één van deze locaties zijn, of qua DRGL niet mogelijk is, zal die komen te vervallen.

Wil je op een andere locatie opstappen dan Rotterdam Centraal?
Vermeld dit bij uw aanmelding als opmerking. Dit wordt dan genoteerd, en vervolgens besproken.
U hoort dan ter zijner tijd of deze opstaplocatie mogelijk is, of dat wij u een alternatief bieden.

Aanmelden kan via sloelijnstoomrit@gmail.com
Vragen kunt u ook stellen via sloelijnstoomrit@gmail.com

Met vriendelijke groeten,

Durk Houtsma
Organisator van de stoomrit naar de Zeeuwse Sloelijn / Sloehaven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')