abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84890371
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 02:35 schreef -er1k het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die iets meer verstand hebben van spoorboekjes uit het verleden dan ik.

Als klein jongetje ging ik vaker vanuit Zuid-Limburg naar Arnhem (familiebezoekjes enzo...). Klopt het dat destijds (midden jaren 90) er een sneltrein reed tussen Roermond - Arnhem? Er staat mij in ieder geval iets vaag van bij... En zo ja; waarom is deze lijn geschrapt?
Klopt, en later reed die Sneltrein nog tot Nijmegen tot in 2005 en 2006. Jammer dat die Sneltrein weg is. Maar men zag ruimte en/ of wilde 2 stoptreinen per uur laten rijden i.p.v. 1 sneltrein en wat ´losse stukkies´ stoptrein.

Ooit was het plan om het hele traject de verdubbelen en te electrificeren. Doorgaande Intercity´s erbij tussen Noord en Zuid. Daar is helaas (nog) niets van gekomen.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:40:13 #177
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_84890377
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:32 schreef V2 het volgende:

[..]

Jah, dat lijkt mij ook de logische oplossing dan, maar zo staat 't er niet. Nu trouwens weer een nieuw bericht, dat alle mcn's van SpoorFlex in de ban zijn voor vier weken, zowel bij ProRail als bij NS :X
quote:
Ook mag de Speno-trein die normaliter wordt bediend door speciaal opgeleide buitenlandse machinisten niet meer op eigen kracht naar een andere werkplek rijden over in dienst gesteld spoor. In die situatie wordt zij als wagon getrokken door een locomotief met een Nederlandse machinist.
http://www.cobouw.nl/nieu(...)den-weer-rijden.html
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:48:14 #178
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84890589
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

De slijpwerkzaamheden zelf gebeuren nog steeds met de oude constructie van buitenlandse bestuurder met een Nederlandse werktreinbegeleider.
En een werktrein mag volgens mij maar 40km/u, dan vervalt ook de ATB-eis... Slim opgelost.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:48:57 #179
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84890615
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:40 schreef Socios het volgende:

[..]

Ooit was het plan om het hele traject de verdubbelen en te electrificeren. Doorgaande Intercity´s erbij tussen Noord en Zuid. Daar is helaas (nog) niets van gekomen.
Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84890803
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.
Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 5 augustus 2010 @ 13:02:43 #181
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84891021
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:55 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 5 augustus 2010 @ 13:04:03 #182
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_84891063
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:53 schreef FredvZ het volgende:

Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.
pi_84892720
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:

[..]

Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk. :)
Slijpen is ook al opwaarderen in zekere zin :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:02:40 #184
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_84893139
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 09:56 schreef greavy het volgende:
Dat met toeslag vrij in Fyra geldt alleen voor de internationale reizigers, niet voor de binnenlandse reizigers.
Het punt was dat je naar Brussel vanaf Amsterdam de Fyra in gedirigeerd wordt, maar dat je als reiziger alleen maar een extra overstap hebt, zonder tijdswinst. De tijdswinst die je met de Fyra maakt, raak je in Rotterdam weer kwijt met de overstap naar de intercity Amsterdam - Vlissingen, dus kan je net zo goed gelijk vanuit Amsterdam die intercity nemen. Maar blijkbaar probeert NS op deze manier mensen in de Fyra te krijgen.
So we just called him Fred
pi_84893306
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:

[..]

Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk. :)
Ik had het over verdubbelen en elektrificeren. Die plannen gaan namelijk op met de opening van de hanzelijn.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:08:33 #186
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_84893399
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 13:04 schreef ReisT het volgende:
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.
Fyra:
Vertrek 12.26 Amsterdam
Aankomst 13.07 Rotterdam
Vertrek 13.33 Rotterdam
Aankomst 14.12 Roosendaal

Gewone IC
Vertrek 12.29 Amsterdam
A/V 13.33 Rotterdam
Aankomst 14.12 Roosendaal
So we just called him Fred
  Redactie Sport donderdag 5 augustus 2010 @ 14:12:12 #187
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84893558
De IC van/naar Vlissingen staat 15 minuten stil in Rotterdam en Dordrecht door de werkzaamheden, vertrek is pas om .17/.47, waardoor je een overstap van 10 minuten hebt.

Het wordt dus:
Fyra:
Vertrek 12.26 Amsterdam
Aankomst 13.07 Rotterdam
Vertrek 13.17 Rotterdam
Aankomst 14.12 Roosendaal

Gewone IC
Vertrek 12.29 Amsterdam
Aankomst 13.33 Rotterdam
Vertrek 13.47 Rotterdam
Aankomst 14.42 Roosendaal
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:14:43 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84893658
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hmm, klopt het dat je met een Interrail Global Pass ook gewoon alle IC EC en ICE in mag? Allen die waarvoor reserveren verplicht is moet je dus reserveren?
Ja, dat mag toeslagvrij & reserveringsvrij binnen de landgrenzen. Sowieso in Duitsland mag je met de ICE in Duitsland, de Thalys ook in Duitsland toeslagvrij en dergelijke. Heb ik met mijn Interrail Global Pass ook gedaan.
Hoe het grensoverschrijdend is weet ik zo niet.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:19:33 #189
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_84893828
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 14:12 schreef dennistd het volgende:
De IC van/naar Vlissingen staat 15 minuten stil in Rotterdam en Dordrecht door de werkzaamheden, vertrek is pas om .17/.47, waardoor je een overstap van 10 minuten hebt.

Het wordt dus:
Fyra:
Vertrek 12.26 Amsterdam
Aankomst 13.07 Rotterdam
Vertrek 13.17 Rotterdam
Aankomst 14.12 Roosendaal

Gewone IC
Vertrek 12.29 Amsterdam
Aankomst 13.33 Rotterdam
Vertrek 13.47 Rotterdam
Aankomst 14.42 Roosendaal
Dat wordt het ja.

Alleen de meest westelijke buis van de Willemstunnel is deze 5 dagen nog in gebruik, de andere buizen niet. Daar zijn dus 3 sporen buiten gebruik.
Volgens mij reis ik straks sneller naar Rotterdam door met de brommer naar Dordrecht te gaan en dan de IC te nemen, dan 1x per uur een stoptrein op te zoeken..

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 10:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]
en de 5000 helemaal niet.
Door de vakantie dienstregeling rijdt de serie 5000 sowieso al niet tot en met 13 Augustus. Deze rijdt pas weer op 16 augustus.

En laat de NS nou plannen hebben gehad om de serie 1900 om te leiden via Utrecht Centraal..
Waarom dit niet gebeurd is, weet ik niet. Het had veel handiger voor de verdere reizigers geweest richting Eindhoven/Venlo enzo..

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 05-08-2010 14:25:30 ]
  Redactie Sport donderdag 5 augustus 2010 @ 14:34:28 #190
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84894396
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 14:19 schreef greavy het volgende:
En laat de NS nou plannen hebben gehad om de serie 1900 om te leiden via Utrecht Centraal..
Waarom dit niet gebeurd is, weet ik niet. Het had veel handiger voor de verdere reizigers geweest richting Eindhoven/Venlo enzo..
In dat geval mis je de 1900 op Eindhoven-Tilburg-Breda-Dordrecht en op Rotterdam-Den Haag HS-Den Haag CS. Dat zou dus alleen voordeel gehad hebben voor reizigers Den Haag-Eindhoven en verder. Het nadeel voor de reizigers op de het stuk waar je de trein mist is vele malen groter.

De aansluiting op de 1900 is makkelijk crossplatform te maken met de 692100 door richting Rotterdam de 692100 op 2 te zetten en de 1900 op 3. Gezien de lange kering die de 1900 gaat krijgen in Dordrecht kun je hem in een half uur via een van de sporen richting Zwijndrecht naar spoor 4 zetten, waarna je de 692100 op 5 neerzet.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:40:19 #191
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84894641
Hallo. Zouden we dat gezeik met die treinnummers niet achterwege laten?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84894702
Ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 5 augustus 2010 @ 15:03:19 #193
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84895601
Sorry :@
1900 = IC Venlo-Den Haag (in dit geval Venlo-Dordrecht)
692100 = Vervangende IC Amsterdam-Vlissingen

Om het goed te maken:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 5 augustus 2010 @ 15:08:29 #194
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_84895777
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:03 schreef dennistd het volgende:
Sorry :@
1900 = IC Venlo-Den Haag (in dit geval Venlo-Dordrecht)
692100 = Vervangende IC Amsterdam-Vlissingen

Om het goed te maken:
[ afbeelding ]
Verkeerde forum? (skyscraper ofzo) of kwestie van kijk mijn zoom eens stuk zijn? :7
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport donderdag 5 augustus 2010 @ 15:11:30 #195
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84895872
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:08 schreef bork het volgende:

[..]

Verkeerde forum? (skyscraper ofzo) of kwestie van kijk mijn zoom eens stuk zijn? :7
Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het? :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_84895933
bij Blijdorp :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 5 augustus 2010 @ 15:18:19 #197
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84896104
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:13 schreef Dr_Flash het volgende:
bij Blijdorp :P
Helemaal juist, je wint een gratis spoordeelweken-pakket (aan te vragen op https://nsenquete.actiesite-2organize.com/spoordeelweken/ )
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 5 augustus 2010 @ 15:35:38 #198
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84896724
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het? :P
Boog Delfshavense Schiebruggen - Westelijke Splitsing.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:33:38 #199
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_84898755
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon een foto vanuit de trein bij Rotterdam, maar dan wel een plek waar normaal gesproken geen reizigerstreinen rijden. Rara, waar is het? :P
Ah, thx voor de toelichting was nodig in mijn geval :P
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_84913890

Tussen Nürnberg en Ingolstadt. In 't begin is het nog wel bijzonder, maar na een paar uur en 5 verschillende trajecten is het ook maar meh :P .


Aankomst in München. Sorry voor al die foto's met sluitseinen, maar die treinen waren al gekeerd voordat 'k überhaupt aan het begin van 't perron kon komen.


De nachttrein richting Budapest, hier met loc van de ÖBB.


En de volgende ochtend aankomst in Budapest met een andere loc, geen idee waarvan.


Budapest Keleti pályaudvar. Past perfect in Budapest; op het eerste oog erg chaotisch en onoverzichtelijk, maar na een tijdje toch erg makkelijk en indrukwekkend. Van de buitenkant viel niet veel te fotograferen, heel het plein ervoor is een enorme bouwplaats.


Railjet _O_ . De trein zelf is niet luxer dan bijv. een ICE, maar de informatievoorziening is ongeëvenaard. De schermen weergeven de vrij standaard info als snelheid, stations en actuele aankomsttijd, maar daarnaast krijg je ook de positie van de trein op de kaart te zien, bij aansluitingen staan het vertrekspoor, actuele vertrektijd en haalbaarheid van de overstap (niet/riskant/makkelijk) en speakers zijn per stoel aanwezig zodat je niet absurd luid en een stuk duidelijker de mededelingen hoort. Geweldige treinservice.


Keren in Wien-Westbahnhof. 'k Heb m'n reisgenoten zo ver gekregen om een kwartier te wachten, om te kunnen genieten van het geluid dat de loc maakt bij het accelereren. Zels zij vonden het de moeite waard :7 .


Willekeurige trein. We hebben vrijwel alleen met luxe intercitytreinen gereisd dus dichter dan dit kwam ik niet bij die stinktreinen in de buurt. En hij stonk echt letterlijk.


Innsbruck HBF


Boemeltje vlak over de grens in Italië. Ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit, maar liever 4 uur in een SLT dan nog een half uurtje op deze stoelen.


De intercityrijtuigen waarmee we van Bolzano/Bozen naar Verona gingen. Dit was de voorkant van de trein, maar voordat ik op dit punt kon komen was de loc alweer weg en de trein gekeerd.


Het smalle laatste stuk richting Venetië.


Tussen Venetië en Florence met de Italiaanse hogesnelheidstrein, de FrecciaRossa. Met erg leuk uitzicht op het nieuwe HSL-traject tussen Bologna en Florence. 78.5km hogesnelheidsspoor, waarvan 73.8km aan tunnels. Van binnenuit heb ik niet veel meegekregen van de snelheid en lengte van de trein, maar op een willekeurig Youtube filmpje ziet het erg toch best indrukwekkend uit;


Bij aankomst in Florence








Uitzicht tussen Milano - Zürich. Echt een must-do voor treinliefhebbers, in heerlijke gloednieuwe kantelbaktreinstellen van Alstom op een prachtig bergtraject.


Ja, dat is nou een trein :+


En ik kon het niet laten.. 't zijn gave aandenkens zo :)


Mochten er nog mensen zijn die denken; "Hmm ja heel leuk dat interrailen, maar 'k zou niet weten waar ik naartoe wil", speciaal voor jullie deze offtopic foto's:


Budapest


Innsbruck


Firenze
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')