De diesel van Roermond via Venlo naar Nijmegen reed vroeger door naar Arnhem, dus dat heb je goed onthouden. Maar er was toen bij mijn weten nog geen sneltrein: iederen trein stopte bij elke dikke boom onderweg.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 02:35 schreef -er1k het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die iets meer verstand hebben van spoorboekjes uit het verleden dan ik.
Als klein jongetje ging ik vaker vanuit Zuid-Limburg naar Arnhem (familiebezoekjes enzo...). Klopt het dat destijds (midden jaren 90) er een sneltrein reed tussen Roermond - Arnhem? Er staat mij in ieder geval iets vaag van bij... En zo ja; waarom is deze lijn geschrapt?
Met 2x Amsterdam-Vlissingen, 2x Amsterdam-Eindhoven, 2x Den Haag-Venlo kom ik aan 6 IC's + de stoptreinen. Dus dat past best.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 19:09 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat zou wel een goede beslissing zijn. Zeker in de spits. Maar past dat? 7IC's Rijswijk-Delft. Met 4 stoptreinen en 2 sneltreinen erbij? Dan zal je echt eerst 4-sporig moeten hebben.
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 00:38 schreef greavy het volgende:
Werkzaamheden Dordrecht - Rotterdam CS van 9 Augustus tot en met 13 Augustus
Hierbij worden (onder andere) wissels vervangen.
Aanpassingen Dienstregeling
[...]
- stoptrein Vlissingen - Roosendaal (12100) : Volledig opgeheven (Vervanger IC 6921xx Amsterdam -Vlissingen)
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.quote:Adviezen door werkzaamheden!
- Reizigers naar België
* Vanuit Amsterdam CS en Schiphol reist u met Fyra naar Rotterdam CS, en stapt u over op de binnenlandse Intercity naar Roosendaal, om daar over te stappen naar de Benelux.
Vanuit Amsterdam CS en Schiphol kunt u toeslagvrij gebruik maken van de FYRA indien u beschikt over een internationaal ticket. Dit geldt ook voor tegengestelde richting.
Zo, ze mogen weerquote:DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft BAM Rail toestemming gegeven om weer treinen van Speno in te zetten in Nederland.
[...]
Aan de toestemming zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet de machinist op de locomotief van de werktreinen Nederlands sprekend zijn en moet de loc voorzien zijn van het automatische remsysteem ATB.
Ja. Toen was het nog tof.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat was in de tijd dat er met Plan U gereden werd neem ik aan?
Och, misschien is zo'n ongeluk wel leerzaam, en hebben we eigenlijk veel te lang een onwenselijke situatie gedoogd, zolang het goed ging. Daar wordt nu iets aan gedaan dusquote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:24 schreef V2 het volgende:
[..]
Zo, ze mogen weerBen benieuwd hoe ze aan Nederlands sprekende machinisten gaan komen, die ook weten hoe ze een slijptrein moeten bedienen.
Dat met toeslag vrij in Fyra geldt alleen voor de internationale reizigers, niet voor de binnenlandse reizigers.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:53 schreef FredvZ het volgende:
[..]Die logica ontgaat me even.
[..]
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.
Net even in de krant gelezen. Er rijden 3 treinen per uur. Dus de 5100 1x pu en de 5000 helemaal niet. En 2 IC's naar vlissingen. Deze IC's reizen even snel over het traject Rotterdam-Dordrecht als normale IC's, maar halteren in zowel Dordrecht als Rotterdam 15 minutenquote:
Ja, de TGV dus niet, en zoals de thalys, zit er zelfs nog een extra tarief op, maar de ICE is gratis.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 11:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hmm, klopt het dat je met een Interrail Global Pass ook gewoon alle IC EC en ICE in mag? Allen die waarvoor reserveren verplicht is moet je dus reserveren?
Volgens mij gaat het om het overbrengen van de slijptrein, dat dat met een aparte loc gaat gebeuren, die bestuurd wordt door een Nederlandse mcn. De beruchte rit naar Stavoren was namelijk ook een overbrengingsrit, zonder te slijpen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:24 schreef V2 het volgende:
[..]
Zo, ze mogen weerBen benieuwd hoe ze aan Nederlands sprekende machinisten gaan komen, die ook weten hoe ze een slijptrein moeten bedienen.
Jah, dat lijkt mij ook de logische oplossing dan, maar zo staat 't er niet. Nu trouwens weer een nieuw bericht, dat alle mcn's van SpoorFlex in de ban zijn voor vier weken, zowel bij ProRail als bij NSquote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om het overbrengen van de slijptrein, dat dat met een aparte loc gaat gebeuren, die bestuurd wordt door een Nederlandse mcn. De beruchte rit naar Stavoren was namelijk ook een overbrengingsrit, zonder te slijpen.
De slijpwerkzaamheden zelf gebeuren nog steeds met de oude constructie van buitenlandse bestuurder met een Nederlandse werktreinbegeleider.
Klopt, en later reed die Sneltrein nog tot Nijmegen tot in 2005 en 2006. Jammer dat die Sneltrein weg is. Maar men zag ruimte en/ of wilde 2 stoptreinen per uur laten rijden i.p.v. 1 sneltrein en wat ´losse stukkies´ stoptrein.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 02:35 schreef -er1k het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die iets meer verstand hebben van spoorboekjes uit het verleden dan ik.
Als klein jongetje ging ik vaker vanuit Zuid-Limburg naar Arnhem (familiebezoekjes enzo...). Klopt het dat destijds (midden jaren 90) er een sneltrein reed tussen Roermond - Arnhem? Er staat mij in ieder geval iets vaag van bij... En zo ja; waarom is deze lijn geschrapt?
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:32 schreef V2 het volgende:
[..]
Jah, dat lijkt mij ook de logische oplossing dan, maar zo staat 't er niet. Nu trouwens weer een nieuw bericht, dat alle mcn's van SpoorFlex in de ban zijn voor vier weken, zowel bij ProRail als bij NS
http://www.cobouw.nl/nieu(...)den-weer-rijden.htmlquote:Ook mag de Speno-trein die normaliter wordt bediend door speciaal opgeleide buitenlandse machinisten niet meer op eigen kracht naar een andere werkplek rijden over in dienst gesteld spoor. In die situatie wordt zij als wagon getrokken door een locomotief met een Nederlandse machinist.
En een werktrein mag volgens mij maar 40km/u, dan vervalt ook de ATB-eis... Slim opgelost.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
De slijpwerkzaamheden zelf gebeuren nog steeds met de oude constructie van buitenlandse bestuurder met een Nederlandse werktreinbegeleider.
Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:40 schreef Socios het volgende:
[..]
Ooit was het plan om het hele traject de verdubbelen en te electrificeren. Doorgaande Intercity´s erbij tussen Noord en Zuid. Daar is helaas (nog) niets van gekomen.
Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat was het plan in 1950 ja. Maar het is nu 2010, dus ik zou er niet meer op rekenen.
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:55 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ze willen ook Zwolle Almelo opwaarderen, dus ik sta nergens van te kijken.
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 08:53 schreef FredvZ het volgende:
Hoe bedoel je, we proberen zoveek mogelijk reizigers in de Fyra te krijgen... In Rotterdam heb je aansluiting van drie keer niks en kan je net zo goed direct vanuit Amsterdam de intercity naar Vlissingen/Roosendaal pakken.
Slijpen is ook al opwaarderen in zekere zinquote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.
Het punt was dat je naar Brussel vanaf Amsterdam de Fyra in gedirigeerd wordt, maar dat je als reiziger alleen maar een extra overstap hebt, zonder tijdswinst. De tijdswinst die je met de Fyra maakt, raak je in Rotterdam weer kwijt met de overstap naar de intercity Amsterdam - Vlissingen, dus kan je net zo goed gelijk vanuit Amsterdam die intercity nemen. Maar blijkbaar probeert NS op deze manier mensen in de Fyra te krijgen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:56 schreef greavy het volgende:
Dat met toeslag vrij in Fyra geldt alleen voor de internationale reizigers, niet voor de binnenlandse reizigers.
Ik had het over verdubbelen en elektrificeren. Die plannen gaan namelijk op met de opening van de hanzelijn.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Opwaarderen is iets anders dan elektrificeren natuurlijk.
Fyra:quote:Op donderdag 5 augustus 2010 13:04 schreef ReisT het volgende:
In dit geval heb je in Rotterdam een aansluiting van precies 10 minuten tussen de Fyra en de IC richting Roosendaal, dat lijkt me toch heel redelijk? Het alternatief (met de directe IC Amsterdam-Roosendaal) duurt een klein half uur langer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |