abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78888760
Welkom in deelt 46, we gaan vrolijk door! Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland. Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt. En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
---

De laatste quote:
quote:
jij gooit het feit van het niet vaak willen/moeten verhuizen op het onvermogen om vrienden te maken. Misschien is dat vanuit jouw persoonlijk perspectief zo, maar niet heel relevant in de kwestie of je vaak verhuist. Ik denk dat werk, uitvalsmogelijkheden van de stad, recreatie en voorzieningen relevanter zijn.

Het ging mij vooral om diegene die het zei, die zit net 2 jaar in het buitenland, ligt op fok daarover te patsen en gaat bovendien anderen vertellen hoe het moet

Mensen die emigreren om dat soort redenen, zitten in Nederland vrijwel altijd in een sociaal isolement.

Iemand met normale verhoudingen met familie/vrienden/kennissen en veel sociale contacten zit helemaal niet te wachten om te gaan emigreren

[ Bericht 7% gewijzigd door PietjePuk007 op 08-03-2010 21:03:52 ]
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78891163
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De laatste quote:
[..]

Het ging mij vooral om diegene die het zei, die zit net 2 jaar in het buitenland, ligt op fok daarover te patsen en gaat bovendien anderen vertellen hoe het moet

Mensen die emigreren om dat soort redenen, zitten in Nederland vrijwel altijd in een sociaal isolement.

Iemand met normale verhoudingen met familie/vrienden/kennissen en veel sociale contacten zit helemaal niet te wachten om te gaan emigreren
Waarom ben jij dan nog niet geėmigreerd DiegoArmandoMaradona?
pi_78891526
quote:
De laatste quote:
[..]

Mooie opening nieuw topic
pi_78892625
DAM wordt ineens diepzinnig

Maar een nette openingspost, ho maar. Wil je die nog even toevoegen Diego? Hij staat hier en moet alleen nog even aangevuld worden met de link naar dat deel #45.
pi_78893159
quote:
De laatste quote:
[..]

Niet mee eens! En leg eens uit?
pi_78895938
tvp
  maandag 8 maart 2010 @ 17:44:10 #7
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_78897622
tvp
pi_78898834
En denk om de onderbouwing!
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78902206
Ik snap de titel nog niet, ik dacht dat hippies het de hele dag met alles en iedereen deden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78903631
quote:
Op maandag 8 maart 2010 16:03 schreef SonicB het volgende:

[..]

Niet mee eens! En leg eens uit?
Wat wil je weten?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78903659
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:20 schreef xenobinol het volgende:
Ik snap de titel nog niet, ik dacht dat hippies het de hele dag met alles en iedereen deden
Huis kopen, diepzinnig he?
pi_78904140
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Oooh....
Nou, volgens mij zijn het toch echt de hippies die de woningmarkt voor een appel en een ei hebben opgekocht
I'll sing you a lullaby.
  maandag 8 maart 2010 @ 20:57:14 #13
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78907349
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

De hippies (nu baby-boomers) hebben huizen al gekocht voor weinig en verkopen nu voor veel. Wat is je punt dan met deze titel?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_78907608
Als koper maar weer een TVP...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78907724
Hoe ver ben je?
pi_78907746
Even de originele OP erbij gezet.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_78908046
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe ver ben je?
Niet ver. Veel funda checken en beginnen met de hypotheek.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78910024
tvp voor de leuke one-liners van DAM
pi_78910730
Die zijn vooral informatief
pi_78910936
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die zijn vooral informatief
Vermakelijk
I'll sing you a lullaby.
pi_78920912
http://nos.nl/artikel/142452-cu-helpt-crisiswet-aan-te-nemen.html

Dit is toch wel interessant, het zou in ieder geval de bouw weer een eind op weg helpen in plaats van te wachten tot na de verkiezingen.

Deze is toch ook wel boeiend:

http://www.cobouw.nl/nieu(...)ok-voor-bouwers.html
pi_78923732
Raar dat niemand hier meldt dat er een groot tekort is aan kamers
pi_78923817
wat let je
pi_78923850
Ik heb niet zo'n behoefte om anderen te overtuigen dat ik geen huis kan kopen omdat de prijzen te hoog zijn
pi_78931783
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik heb niet zo'n behoefte om anderen te overtuigenmelden dat ik geen huis kanwil kopen omdat ik de prijzen te hoog zijnvind
Kan ook
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78935939
Succes ermee
pi_78940006
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 09:51 schreef inXs het volgende:
http://nos.nl/artikel/142452-cu-helpt-crisiswet-aan-te-nemen.html

Dit is toch wel interessant, het zou in ieder geval de bouw weer een eind op weg helpen in plaats van te wachten tot na de verkiezingen.

Deze is toch ook wel boeiend:

http://www.cobouw.nl/nieu(...)ok-voor-bouwers.html
Hadden ze al eerder moeten doen. Die projecten staan toch al gepland. Kun je ze net zo goed naar voren halen.
pi_78941247
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:59 schreef Halcon het volgende:

Hadden ze al eerder moeten doen. Die projecten staan toch al gepland. Kun je ze net zo goed naar voren halen.
Nou met de garanties die men geeft over leningen ben ik het niet eens. Waarom nemen die ondernemers dat risico niet zelf? Zijn er dan helemaal geen echte kapitalisten meer in dit land
I'll sing you a lullaby.
pi_78941328
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nou met de garanties die men geeft over leningen ben ik het niet eens. Waarom nemen die ondernemers dat risico niet zelf? Zijn er dan helemaal geen echte kapitalisten meer in dit land
Voor de goede orde: ik had het over het 1e linkje.

2e linkje heb ik niet gelezen en als ik het zo hoor is het weer een kloteplan van de overheid om de bubble weer wat op te blazen. Leren ze het nu nooit...
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:31:10 #30
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78941605
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:25 schreef Halcon het volgende:

[..]

2e linkje heb ik niet gelezen en als ik het zo hoor is het weer een kloteplan van de overheid om de bubble weer wat op te blazen. Leren ze het nu nooit...
Hoezo nooit leren, tot nu toe gaat het allemaal nog aardig goed toch?
and made it rain upward
pi_78941667
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:31 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hoezo nooit leren, tot nu toe gaat het allemaal nog aardig goed toch?
Wat gaat er precies goed?
pi_78941962
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:25 schreef Halcon het volgende:

Ik kan mij best vinden in de aanleg van meer wegen, maar ik denk dat er de komende tijd zat werkgelegenheid is voor de wegenbouwers om de schade van de afgelopen winter te herstellen

Wat betreft de woningmarkt, van mij mogen ze omdat het crisis is wel eens flink gaan snijden in het aantal regels en de grondprijs. Helaas denk ik niet dat dit gaat gebeuren, mensen moeten duur blijven kopen want anders.....
Ik werd laatst geattendeerd op een CPO project, ik die folder lezen en heb me verbaasd over het feit dat je feitelijk niets zelf mag bepalen anders dan de locatie van je keuken en toilet
Die Pipo die er zo enthousiast over deed beweerde met droge ogen dat hij zijn eigen huis kon ontwerpen in dit collectief
I'll sing you a lullaby.
pi_78942029
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:32 schreef Halcon het volgende:

Zaken doen op MP en Ebay
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:46:06 #34
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78942484
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:39 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zaken doen op MP en Ebay
Daar heeft de overheid geen invloed op, dus niet raar dat dat wel goed gaat.
pi_78942619
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik kan mij best vinden in de aanleg van meer wegen, maar ik denk dat er de komende tijd zat werkgelegenheid is voor de wegenbouwers om de schade van de afgelopen winter te herstellen

Wat betreft de woningmarkt, van mij mogen ze omdat het crisis is wel eens flink gaan snijden in het aantal regels en de grondprijs. Helaas denk ik niet dat dit gaat gebeuren, mensen moeten duur blijven kopen want anders.....
Ik werd laatst geattendeerd op een CPO project, ik die folder lezen en heb me verbaasd over het feit dat je feitelijk niets zelf mag bepalen anders dan de locatie van je keuken en toilet
Die Pipo die er zo enthousiast over deed beweerde met droge ogen dat hij zijn eigen huis kon ontwerpen in dit collectief
Hahaha, dat is waar. Het is een paar graden onder nul en de infrastructuur ligt plat, is kapot en heel Nederland ligt op z'n gat. Dat blijft toch een raar fenomeen.

De overheid doet er alles aan om de bubble op te blazen. Men morrelt niet aan de HRA en nu de banken logischerwijs wat voorzichtiger worden doet de overheid er alles aan om middels subsidies en regelingen mensen toch flink te laten lenen om 'n huis te kopen. Vandaar mijn opmerking dat ze het echt nooit leren.

Sommige mensen zien ze vliegen.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:33:52 #37
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78947966
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er wordt 30% minder verkocht, houdt in dat er nog steeds een behoorlijk aantal verkoopt. In de modale klasse en lager wordt nog steeds redelijk "goed" verkocht.
Prijzen dalen maar lijken zich na 5 a 10% daling al te stabiliseren.
NHG is omhoog gegaan.
Rente is nog steeds laag.

Noem jij nu eens de "feiten" die aantonen dat het verre van goed gaat?
and made it rain upward
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:35:13 #38
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78948033
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:39 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zaken doen op MP en Ebay
and made it rain upward
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:37:19 #39
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78948147
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het is een paar graden onder nul en de infrastructuur ligt plat, is kapot en heel Nederland ligt op z'n gat. Dat blijft toch een raar fenomeen.

Na jaren van absurde stijging van de huizenprijs daalt deze een paar procenten en heel het sentiment is ineens negatief en alle huurders roepen ZIEJEWEL. Dat blijft toch een raar fenomeen.

Sommige mensen zien ze vliegen.
and made it rain upward
pi_78950098
bubble is misschien ook een beetje raar woord. Tuurlijk de prijzen worden 'kunstmatig' hoog gehouden, door middel van het creeren van schaarste door de overheid. Aan de andere kant, weet eigenlijk iedereen dit en iedereen doet er aan mee. Als iedereen ook reel is, dan weet je ook dat onze economie hierop draait, hij moet tenslotte ergens op draaien. Zolang schaarste blijft, al dan niet kunstmatig, blijft de vraag naar woningen relatief hoog.
Het probleem is dan ook nu, de starters kopen goed, hebben behoefte aan koophuizen (of huur). Hier wordt nu pas op ingespeeld, dat wil zeggen, plannen voor gemaakt. Eer dat deze huizen staan, 3 jaar verder, worden ze eindelijk eens betrokken. De starters hebben inmiddels al wel een beter baan, willen toch weer doorstromen naar duurdere huizen.... Deze zijn er alleen niet voldoende, ofwel in dit segment ontstaat weer schaarste.... De traagheid van ons stelsel zorgt vanzelf voor schaarste in bepaalde doelgroepen. Als het in Nederland mogelijk was om na het bepalen van de vraag, binnen een jaar een huis uit de grond te hebben gestampt, was het probleem veel minder klein geweest!
pi_78950654
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:13 schreef inXs het volgende:
bubble is misschien ook een beetje raar woord. Tuurlijk de prijzen worden 'kunstmatig' hoog gehouden, door middel van het creeren van schaarste door de overheid. Aan de andere kant, weet eigenlijk iedereen dit en iedereen doet er aan mee. Als iedereen ook reel is, dan weet je ook dat onze economie hierop draait, hij moet tenslotte ergens op draaien. Zolang schaarste blijft, al dan niet kunstmatig, blijft de vraag naar woningen relatief hoog.
Het probleem is dan ook nu, de starters kopen goed, hebben behoefte aan koophuizen (of huur). Hier wordt nu pas op ingespeeld, dat wil zeggen, plannen voor gemaakt. Eer dat deze huizen staan, 3 jaar verder, worden ze eindelijk eens betrokken. De starters hebben inmiddels al wel een beter baan, willen toch weer doorstromen naar duurdere huizen.... Deze zijn er alleen niet voldoende, ofwel in dit segment ontstaat weer schaarste.... De traagheid van ons stelsel zorgt vanzelf voor schaarste in bepaalde doelgroepen. Als het in Nederland mogelijk was om na het bepalen van de vraag, binnen een jaar een huis uit de grond te hebben gestampt, was het probleem veel minder klein geweest!
Hoe kan je economie nou draaien op virtuele rijkdom? Er word helemaal niet gebouwd naar de vraag uit de markt, men bouwt datgene waaraan men veel geld kan verdienen. Het gevolg... mensen verkopen hun huis met dikke 'overwaarde' en de ongelukkige instapper mag voor een premium prijs het uitgeleefde krot overnemen. De verkoper gaat met zijn overwaarde een duurder huis kopen, zo word in feite de rijkdom van de doorstromer betaald door de starter. Dit systeem gaat stuk zodra men betaalbare huizen gaat bouwen in plaats van dure woningen. Dankzij de kopersstaking die er nu optreedt kan dit systeem wel eens zijn langste tijd gehad hebben
Koopt geen woning, doe niet mee aan het piramide spel genaamd de koopwoningmarkt, overwaarde is onzin.
I'll sing you a lullaby.
pi_78952828
Werkeloosheid in alle provincies gestegen in 2009

Kortom... geen herstel huizenmarkt te zien hier.
I'll sing you a lullaby.
pi_78953463
Dan ga je er wederom weer vanuit dat iedereen een huis koopt om winst te maken. Het is en blijft een woonobject, waarmee je op de lange termijn beter af kan zijn dan met een huurwoning. Ervan uitgaande dat je dus niet om de 5jaar moet verhuizen en aflost. Als je er lekker woont en over 30 jaar geen woonlasten hebt in de vorm van een hypotheek, rente of huur dan heb je het toch super gedaan? Ook al is er sprake van een bubble etc etc. Tuurlijk moet je je afvragen of nu kopen nuttig is, of over 10 jaar? Je kan eeuwig wachten.. Als je nu een mooi object vindt, dat kost wat jij het waard vindt, je kan het goed betalen en je kan het aflossen dan doe je weinig fout.

Alles heeft een bepaalde prijs, 'wat de gek ervoor geeft'. Als het betekend dat er nu minder gekken rondlopen, dan is de kans er dat de prijzen nog meer blijven dalen, so be it, over 5 jaar stijgen ze misschien weer? Misschien stijgt de rente in de loop van het jaar weer, kan je wel goedkoper kopen, zit je alsnog met een hoge maandlast...

En dat de werkloosheid in 2009 gestegen is, was al bekend toch?
pi_78954324
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:03 schreef xenobinol het volgende:
Werkeloosheid in alle provincies gestegen in 2009

Kortom... geen herstel huizenmarkt te zien hier.
Je link gaat over de werkeloosheid
  woensdag 10 maart 2010 @ 08:25:40 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78958701
quote:
Huiseigenaar trekt aan bel over hoger rentebod banken door SAMEER VAN ALFEN
AMSTERDAM -
De eerste huizenbezitters die in 2004 en 2005 hun hypotheek voor 6 jaar vastzetten, lopen nu te hoop tegen het nieuwe renteaanbod van hun bank. Hierdoor kunnen hun lasten fors stijgen, met tot honderden euro’s per maand. Dit signaleren marktpartijen in de hypotheekwereld. Zij verwachten dat het aantal gedupeerden explosief zal stijgen.

De huizenbezitters werden destijds door banken, waaronder SNS Reaal en de toenmalige Postbank, gelokt met een lage rente. De gedragscode voor hypothecaire financieringen bood hier ruimte voor. De rentevaste periode moest dan wel minimaal 6 jaar zijn. Maar nu deze termijn afloopt, moeten de huiseigenaren diep in de buidel tasten om het nieuwe tarief op te hoesten. De rente ligt ruim 2% hoger dan toen.

„Mensen konden tot 9 keer hun inkomen lenen”, stelt tussenpersoon Pieter Lijesen van de Nationale Hypotheek Pas (NHP). „Ze zaten al aan hun top, maar daar komt nu een flinke rentestijging bij. De marktrente ligt vanwege de financiėle crisis op 5,5%. Tel daar 1% rente bij, banken rekenen meer voor bestaande dan voor nieuwe klanten, en je zit op 6,5%. Ik voorzie betalingsproblemen.”

Matthijs Mons van bankenadviesbureau IG&H Consulting denkt dat de schade meevalt. „Natuurlijk doet het pijn als je ¤200 euro meer kwijt bent per maand. Maar het ging om een periode van zes jaar. Veel huizenbezitters zijn meer gaan verdienen en kunnen best wat extra last dragen.”

De Vereniging Eigen Huis (VEH) voegt daaraan toe dat de rentes, zeker historisch gezien, niet sterk zijn gestegen.

Maar Lijesen van NHP is somber. „Volgens mij gaat het meer om een verdubbeling van de maandlasten. De lonen zijn sinds 2004 maar beperkt gestegen. Nederlanders hebben ook ingeteerd op hun spaarsaldo. Juist om hun hypotheek te kunnen betalen.”

Volgens SNS Bank zijn er nauwelijks betalingsachterstanden bij klanten. Een zegsman van ING, waar Postbank nu onder valt, laat weten dat bestaande klanten geen hoger tarief krijgen voorgeschoteld dan nieuwe huizenbezitters.
Nu gaan we dit dus krijgen.
The End Times are wild
pi_78958820
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 08:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nu gaan we dit dus krijgen.
Dus als ik het goed begrijp, zijn mensen een rente periode voor 6 jaar aangegaan en lopen ze nu te huilen dat de rente is gestegen ipv gelijk is gebleven of gedaald?

En dat soort jankballen moeten we helpen?

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2010 08:36:18 ]
pi_78959014
mijn vader was juist niet blij met de huidige lage rente: ze hadden een rentevaste periode met 8% rente welke afliep en hij moet nu echt ingaan op de nieuwe rentevoorstellen welke allemaal rond de 5,5% zitten.
hierdoor gaat hij netto per maand juist meer betalen (minder rente = meer premie voor de spaarhypotheek betalen en minder HRA terugkrijgen...)

krom systeem
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78959089
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 08:45 schreef Leipo666 het volgende:
mijn vader was juist niet blij met de huidige lage rente: ze hadden een rentevaste periode met 8% rente welke afliep en hij moet nu echt ingaan op de nieuwe rentevoorstellen welke allemaal rond de 5,5% zitten.
hierdoor gaat hij netto per maand juist meer betalen (minder rente = meer premie voor de spaarhypotheek betalen en minder HRA terugkrijgen...)

krom systeem
Had hij dat niet van te voren kunnen berekenen?
Of heeft hij de berekeningen van de hypotheekadviseur voor zoete koek geslikt?
pi_78959517
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 08:50 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Had hij dat niet van te voren kunnen berekenen?
Of heeft hij de berekeningen van de hypotheekadviseur voor zoete koek geslikt?
hij heeft het al zo lang mogelijk gerekt: toen de banken in eerste instantie aankwamen met de nieuwe rente was het nog veel lager. maar je kan het natuurlijk niet blijven uitstellen. geloof me maar: mijn pa rekent dat allemaal keurig zelf uit

ik snap dus ook niet waarom iedereen om me heen altijd maar roept dat je voor de laagste rente moet kiezen. als je het totale plaatje bekijkt kan je wel eens onvoordeliger uit zijn dan met een hogere rente.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_78960041
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 09:11 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

hij heeft het al zo lang mogelijk gerekt: toen de banken in eerste instantie aankwamen met de nieuwe rente was het nog veel lager. maar je kan het natuurlijk niet blijven uitstellen. geloof me maar: mijn pa rekent dat allemaal keurig zelf uit

ik snap dus ook niet waarom iedereen om me heen altijd maar roept dat je voor de laagste rente moet kiezen. als je het totale plaatje bekijkt kan je wel eens onvoordeliger uit zijn dan met een hogere rente.
In welke situatie is zoiets aan de orde dan? Als je bedrag in de spaarpot van je hypotheek heel erg hoog is bijvoorbeeld? Of heeft je vader een annuiteitenhypotheek?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')