De 22e.quote:Op maandag 11 mei 2009 23:03 schreef Ixnay het volgende:
Wanneer is de thuiswedstrijd tegen Dordt/Top op 19 of op 22 mei?
quote:Op KNVB-site kon MVV-Roda wél
NACOMPETITIE Voetbalbond herstelt fout in reglementen
Het was de wens van menig voetballiefhebber in Zuid-Limburg: de kraker in de tweede ronde van de nacompetitie tussen de rivalen MVV en Roda JC. Uit alle nacompetitieschema’s die zondag werden vrijgegeven bleek dat beide clubs elkaar niet konden treffen. Maar volgens de reglementen van de KNVB was dat wél het geval.Wie via de site van de voetbalbond de reglementen van de nacompetitie doornam, zal een paar keer met zijn ogen hebben geknipperd. Daarin stond namelijk dat de winnaar van het duel tussen JL 8 (Telstar) en JL 5 (MVV) het in de tweede ronde zou moeten opnemen tegen ‘de nummer twee na laatst van de ranglijst in de eredivisie’. Verhip, laat dat nu Roda JC en niet De Graafschap zijn.
„Het klopt dat in de reglementen een fout is geslopen”, aldus Renske Bruinsma van de KNVB. „We hebben de clubs daarvan op de hoogte gebracht en ook de media zijn via het Bulletin Betaald Voetbal eind april ingelicht. Die vergissing is dus gecorrigeerd. De nacompetitie wordt al jaren afgewerkt volgens hetzelfde principe.
In de reglementen is het dit keer per ongeluk niet goed gegaan. Maar het is nooit de bedoeling geweest de nacompetitie op een andere manier te laten spelen en dit op het laatste moment weer aan te passen.”
Allemaal leuk en aardig, maar de supporter is onder andere aangewezen op de informatie op de site van de voetbalbond. Die laat aan de ene kant via het ingevulde schema de winnaar van Telstar-MVV tegen De Graafschap uitkomen, maar geeft tegelijkertijd via de reglementen aan dat Roda de volgende tegenstander is van Telstar of MVV. „Dat zou inderdaad niet mogen”, verklaart Bruinsma. „Het zal ook op de site zo snel mogelijk worden aangepast.”
Wie toch droomt van MVV-Roda JC kon gisteravond in elk geval nog altijd terecht bij de nog niet veranderde reglementen op de site van de KNVB.
Bron: Limburgs Dagblad / Dagblad de Limburger
quote:Roda accepteert straf voor Van Veldhoven
TWEE WEDSTRIJDEN
Roda JC accepteert knarsetandend de straf die de KNVB Harm van Veldhoven heeft opgelegd.
De trainer moet de eerste twee wedstrijden in de nacompetitie plaatsnemen op de tribune na zijn rode kaart in het duel tegen Feyenoord.
Van Veldhoven werd weggestuurd nadat hij collega Leon Vlemmings ‘klootzak’ had genoemd. De coach van Roda verontschuldigde zich na afloop voor zijn uitbarsting, maar vroeg vanwege de omstandigheden voor begrip. Vlemmings liet meteen zich niet druk te maken over het incident.
De KNVB tilde zwaarder aan het voorval. Ook al omdat Van Veldhoven nog een voorwaardelijke schorsing van één duel uit had staan na zijn verbale aanval op arbiter Liesveld na afloop van FC Groningen- Roda JC. „We hebben met teleurstelling én ergernis de straf geaccepteerd”, aldus directeur voetbalzaken Martin van Geel. „We vinden het namelijk zwaar overdreven als je ziet wat er nog meer gebeurt. Maar als we niet akkoord gaan met het schikkingsvoorstel bestaat de kans dat er een hogere straf uitrolt.”
Wie in de twee wedstrijden tegen FC Dordrecht of TOP Oss als hoofdverantwoordelijke op de bank plaatsneemt is volgens Van Geel nog niet duidelijk. „Dat moeten we nog bekijken.”
quote:STAK nodigt Nol Hendriks uit
‘GEEN COMMISSARIS’
VOETBAL – De Stichting Administratiekantoor (STAK) heeft Arnold Hendriks uitgenodigd voor een gesprek volgende week. De STAK is druk bezig met de samenstelling van een nieuwe Raad van Commissarissen (RvC), nadat de vorige was opgestapt na het afketsen van de fusie.
Voormalig technisch directeur Hendriks liet weten niets te voelen voor een plek in de RvC, maar gaf wel aan de club in een adviserende rol te willen steunen.
quote:Na de douche
Niet enkel in Rotterdam en in de Oostelijke Mijnstreek bibberden en sidderden zondag duizenden Limburgers. Ook in Siebengewald - of all places! - klopte één hart vurig voor Roda JC. Tussendoor leidde arbiter Nico Esser ook nog even een nogal tumultueus verlopen nacompetitieduel.
1 Nico! Poeh poeh, was me het wedstrijdje wel he, daar in Siebengewald. Stormvogels thuis tegen het altijd lastige Nooit Gedacht uit Geffen: 4-2.
„Ja?”
2 Toch? In totaal vier strafschoppen waaronder twee diep in de blessuretijd. En daarbovenop nog een paar boze Brabanders die het veld opstormden om bij u op ‘audiëntie’ te komen. Me dunkt dat dat niet niks is...
„Oh dat. Ach, gewoon een kwestie van gezamenlijk met zijn drieën - ik met mijn twee assistenten - stug het veld aflopen, je Oost-Indisch doof houden voor alle commentaar en er verder het zwijgen toedoen. Dat is ook de opdracht die we meekrijgen van de bond in dit soort situaties. Je kunt wel op al die zaken ingaan, maar je weet hoe dat dan gaat, he: van kwaad tot erger.”
3 Zo zien wij dat graag: een bijna perfecte uitvoering van ‘De Zwijgende Sfinx’. Bijna, want we hebben begrepen dat u toch gesproken hebt. Iets met een duel in Rotterdam dat tegelijkertijd werd afgewerkt met de kraker in Siebengewald...
„Voor de wedstrijd sprak ik in de bestuurskamer de hoop uit dat ‘mijn clubje’ die dag zou gaan winnen.”
4 En dat clubje is?
„Roda JC natuurlijk. Ik ben een geboren en getogen Heerlenaar. Ik liet voor het begin in de bestuurskamer doorschemeren dat ik het leuk zou vinden op de hoogte te worden gehouden van de vorderingen in Rotterdam.”
5 Zo gezegd, zo gedaan. Een bestuurslid van de thuisclub rende na beide helften het veld op om u van die informatie te voorzien. En dat met enkele heethoofden in uw nek die om uitleg eisten met betrekking tot enkele beslissingen.
„Zoals gezegd: Die lui heb ik genegeerd. Maar ik heb wel mijn twee assistenten, ook beiden uit Zuid-Limburg, op de hoogte gesteld van de stand bij Roda. Dus ik heb toch gesproken, ja.”
6 2-3, ouwehoer zeg! Wie had dat gedacht. Geloofde u de beste man wel?
„Nee, ik dacht meteen: die man maakt een geintje. Thuis aangekomen zei mijn vriendin Esther ook dat ze gewonnen hadden. Toen toch maar even stiekem Teletekst ingeschakeld. Om het héél zeker te weten.”
7 Nog even terug naar Siebengewald. Ik kan me voorstellen - let wel, ik zeg niet dat dat zo is - dat er nu een paar laaiende mensen in Geffen rondlopen, ervan overtuigd dat u met uw gedachten in Rotterdam zat en niet in Siebengewald.
„Ik heb naar eer en geweten gefloten en naar mijn mening waren alle strafschoppen terecht. Nooit Gedacht had het beste van het spel, maar als je de kansen niet afmaakt, verdien je het ook niet om te winnen. Eén speler noemde me ook nog eens ‘achterlijke’ in het Brabants. Verhaal komen halen, prima, maar niet op die manier. Die speler kreeg dus een terechte rode kaart.”
8 Zo is dat, Nico. Zelfreflectie, zouden meer mensen moeten doen, ook in het amateurvoetbal.
Tot ziens! „Tot ziens.”
quote:Roda JC praat met Hendriks
Roda JC en Nol Hendriks zitten volgende week woensdag om de tafel om te praten over een hernieuwde samenwerking. Dat bevestigde de textielmagnaat gisteren. Het voormalig lid van de raad van commissarissen liet eerder in De Telegraaf weten op technisch vlak graag weer wat voor het noodlijdende Roda JC te willen gaan betekenen.
Op dit moment helpt de zakenman de Limburgse club al met het betalen van een deel van het salaris van onder andere Marcel Meeuwis.
Hendriks geeft aan dat de gezaghebbende Stichting Administratiekantoor Kerkrade (STAK), het orgaan dat de nieuwe raad van commissarissen bij Roda moet benoemen, hem heeft benaderd om te praten over een functie. Hendriks ziet zelf een rol als adviseur wel zitten. ,,Ik wacht rustig af wat het resultaat van dat gesprek van volgende week woensdag zal zijn en ga nu eerst een weekje op vakantie." Martin van Geel, technisch directeur bij Roda JC, staat open voor een terugkeer van Hendriks. ,,Ik heb een heel goed gevoel bij die man. Hij heeft een enorme verdienste voor de club."
Roda JC is daarnaast nog steeds in verregaande onderhandeling met de Australische investeerder David Thorne. De multimiljonair wil twintig tot vijfentwintig miljoen euro in de nacompetitiedeelnemer steken. Volgens Jos Muller, voorzitter van de Stichting Roda JC die de proflicentie van de club beheert, ligt een akkoord met Thorne in het verschiet.
Bron: Telegraaf
Bron: sportweek.nlquote:Hij zou na dit seizoen transfervrij zijn, als Roda JC degradeert. Hij zou al met zijn oude club Sparta hebben gesproken. En hij zou door de Rotterdamse club met open armen zijn ontvangen. “Ik ben blij dat je erover begint,” zegt Roda-verdediger Davy De Fauw (foto). “Schrijf alsjeblieft op dat er niks van klopt. Ik wil de man die dat allemaal in de krant heeft gepubliceerd nog wel even spreken, want er zit geen enkel woord van waarheid in. Die man heeft echt complete onzin opgeschreven!
Ik ben op dit moment nog gewoon speler van Roda, ik heb géén clausule in mijn contract waarin staat dat ik bij degradatie weg mag én ik heb niet met Sparta gesproken. Er speelt momenteel zelfs helemaal níks rondom mij. Geloof me: als dat wél zo was, dan zou ik dat heus wel zeggen.”
Volgens mij is het toch Roel Brouwers die het toch wel verdienstelijk doet in de Bundesliga voor zover ik weet...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:24 schreef rja het volgende:
Maar ik hoorde bij een voetbal praat programma bij Nos, met Martin van Geel.
Dat de laatste keer dat een jeugd speler echt bij Roda doorbrak meer als twintig jaar geleden is.
Als dat waar is, is toch iets structureel mis bij Roda.
Inderdaad niet veel, maar het was meer een reactie op Van Geel en zijn 20 jaar geleden met Luypers en d'r Jerrie etc...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 19:07 schreef rja het volgende:
2 jeugd spelers doorgebroken, de laatste jaren ?
Dat is niet veel, bij Twente zijn veel meer spelers doorgebroken.
Dan is toch iets structureel iets mis bij Roda.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:17 schreef LeonH het volgende:
[..]
Inderdaad niet veel, maar het was meer een reactie op Van Geel en zijn 20 jaar geleden met Luypers en d'r Jerrie etc...
Maarja Brouwers en Sonkaya zijn inmiddels ook al bijna 10 jaar geleden
Als je er geld insteekt betekent dat niet dat je 1-2-3 de vruchten ervan plukt. Sommige jeugdelftallen spelen net op niveau of komen nu pas op niveau. Jong Roda JC speelt ook nog niet eens op niveau...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:39 schreef rja het volgende:
[..]
Dan is toch iets structureel iets mis bij Roda.
Ze hebben geld uitgegeven aan de jeugdelftallen.
Maar Roda heeft er niets aan gehad, door een doorgebroken speler voor veel geld te verkopen bijvoorbeeld.
Dat klopt er iets niet in de scouting.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:12 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Als je er geld insteekt betekent dat niet dat je 1-2-3 de vruchten ervan plukt. Sommige jeugdelftallen spelen net op niveau of komen nu pas op niveau. Jong Roda JC speelt ook nog niet eens op niveau...
Er zit wel meer mis, en niet alleen bij de scouting...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 23:30 schreef rja het volgende:
[..]
Dat klopt er iets niet in de scouting.
Dan hebben ze de verkeerde spelers onder contract.
Als je een club bent, met weinig geld, moet je jeugd opleiding en scouting wel in orde zijn, als je wilt groeten als club.
Niet dat jonge spelers voor Roda kiezen in de situatie waar Roda nu in zit.
quote:Marcel Meeuwis naar Duitsland
Marcel Meeuwis speelt komend seizoen vrijwel zeker niet meer voor Roda JC. De 28-jarige middenvelder staat op het punt naar Borussia Mönchengladbach te vertrekken.
Die club strijdt om klassebehoud in de Duitse Bundesliga.
Beide clubs zijn in verregaande onderhandeling over de transfersom. Volgens zijn zaakwaarnemer Louis Laros heeft Meeuwis zelf nog geen akkoord bereikt. „Eerst moeten de clubs eruit zien te komen.”
quote:Meeuwis op weg naar Gladbach
RODA JC Transfer in afrondende fase
Marcel Meeuwis vertrekt zo goed als zeker bij Roda JC. De 28-jarige middenvelder wordt begeerd door een aantal Duitse clubs. Volgens goed ingevoerde bronnen is Borussia Mönchengladbach de belangrijkste gegadigde om hem over te nemen van Roda JC. Beide clubs zijn momenteel in verregaande onderhandeling over de transfersom.
Meeuwis’ zaakwaarnemer Louis Laros bevestigt de onderhandelingen, maar wil niet zeggen om welke club het gaat. Ook bij Roda houdt men de kaken stijf op elkaar. Volgens Laros is er nog geen overeenstemming tussen Meeuwis en zijn mogelijk nieuwe werkgever, omdat eerst de clubs eruit moeten zien te komen. „Maar we hebben wel ons huiswerk al gedaan”, aldus Laros. „Ik verwacht geen problemen als de clubs eenmaal een akkoord hebben bereikt.”
Meeuwis kwam in 2006 over van VVV en ontpopte zich snel tot één van de dragende krachten in Kerkrade.
Roda wilde een nieuwe ploeg bouwen om de aanvoerder en verlengde zijn in 2009 aflopende contract anderhalf jaar geleden tussentijds tot 2012. De Brabander raakte daarna betrokken bij een aantal aanvaringen met trainer Raymond Atteveld, waarop hij ruim een jaar geleden liet weten absoluut weg te willen.
In april 2008 meldde FC Groningen zich voor Meeuwis, maar de noorderlingen kwamen niet tot overeenstemming met Roda.
Meeuwis was zwaar teleurgesteld over het afketsen van de transfer.
Ook in de zomer en tijdens de winterstop bleef de door Meeuwis zo gewenste overgang uit, ondanks geruchten over interesse van onder andere PSV. Hoewel hij aangaf alleen met Roda bezig te zijn, was duidelijk dat hij snakte naar een nieuwe omgeving. Meeuwis draaide een beduidend minder seizoen dan in zijn eerste twee jaren, maar wist toch de aandacht te wekken van enkele Duitse clubs. Als er geen gekke dingen meer gebeuren, zal de middenvelder volgend seizoen te zien zijn in het Borussia Park van Mönchengladbach.
De vraag is alleen op welk niveau.
De club van onder anderen Roel Brouwers en Patrick Paauwe is verwikkeld in een hevige degradatiestrijd.
quote:Roda JC wellicht tegen Dordrecht
PLAY-OFFS
Roda JC stuit in de tweede ronde van de play-offs om promotie/degradatie waarschijnlijk op FC Dordrecht. De ploeg van trainer Gert Kruys won gisteren het eerste treffen bij TOP Oss met 2-0.
De winnaar speelt in de tweede ronde (19 en 22 mei) tegen Roda JC.
quote:Knokken
Column Graef
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Roda JC knokte zich naar een even zo spectaculaire als onverwachte zege op Feyenoord in de Rotterdamse Kuip en is daarmee voor rechtstreekse degradatie behoed. Eindelijk bleek hoeveel kwaliteit Roda JC heeft als de eigen belangen ondergeschikt worden gemaakt aan het teambelang.
Onderlinge ruzies werden opzij gezet, transferperikelen naar de achtergrond verwezen en kleine pijntjes overwonnen.
Geweldige emoties na afloop bij zowel spelers, staf, supporters als Martin van Geel. De directeur voetbalzaken liet overigens in een reactie op mijn column van vorige week weten dat geen enkele speler bij degradatie transfervrij is. Roda JC leeft dus nog. De eerste stap naar lijfsbehoud is gezet, maar in de play-offs dreigt het gevaar van onderschatting. De weer in genade aangenomen Hadouir speelde een goede wedstrijd maar gaf na afloop nogmaals aan geen teamspeler te zijn. Hij vond dit het moment om aan te geven dat hij een transfer wil. Hoezo eigen belang? Tevens vertelde hij het moeilijk te vinden om met Castro in één kleedlokaal te zitten. Castro is de keeper die door Hadouir op de training werd geslagen en vervolgens aangifte bij de politie deed.
Dat laatste is wel apart, want knokpartijen op de training zijn van alle tijden. De spitsen worden aangepakt door de stoere verdedigers in de trainingspartijtjes en dat kan tot irritaties leiden. In mijn periode moest ik vaak van me afbijten om niet over me heen te laten lopen.
Ik voelde me Calimero, jij bent groot en ik ben klein, en startte soms een vechtpartijtje met mijn directe tegenstander op de training om herhaalde harde aanpak te voorkomen. Een grappig gezicht moet dat zijn geweest als ik liep te knokken met de veel grotere en sterkere Johan de Kock. Uiteraard moest ik de slagen incasseren.
Vervolgens was het akkefietje uit de wereld, want wij wisten beiden donders goed dat we elkaar nodig hadden. Alleen dezelfde beleving en samenwerking binnen de gelederen in combinatie met het opgedane vertrouwen kunnen Roda JC in de eredivisie houden.
MVV is al begonnen aan de playoffs en blijft een geduchte outsider voor promotie. Zeker in de eigen Geusselt kan MVV van iedereen winnen dankzij het collectief en het scorend vermogen van superspits Gunter Thiebaut. Gedragen door het fanatieke Maastrichtse publiek behoort eenzelfde stunt als de promotie van VVV in 2007 tegen RKC tot de mogelijkheden.
Ook voor MVV wordt het knokken geblazen.
quote:Verzamelaar van onterechte kaarten
PECH Pa-Modou Kah eerste wedstrijd van nieuwe seizoen geschorst
Pa-Modou Kah is de personificatie van de tegenslagen die Roda JC dit seizoen incasseerde op het gebied van scheidsrechterlijke dwalingen.
Het gevolg: de verdediger is bij de start van het nieuwe seizoen geschorst.
Als Roda JC komend seizoen de competitie opent, zit Pa-Modou Kah in een keurig kostuum op de tribune. De verdediger is geschorst naar aanleiding van de gele kaart die hij ontving in de wedstrijd tegen Feyenoord. De grensrechter was er honderd procent zeker van dat Kah bij een corner hands had gemaakt. De herhaling op televisie maakte gehakt van die waarneming.
Niet een donkere hand van Kah (die zijn armen omlaag hield), maar een blanke van Feyenoorder Kevin Hofland was naar de bal gegaan.
De gegeven strafschop én de gele kaart waren dus onterecht.
Hoewel Roy Makaay scoorde vanaf elf meter bleef die treffer achteraf zonder gevolgen, omdat Roda won. Al waren de gevolgen niet te overzien geweest indien het duel alsnog in een gelijkspel was geëindigd en de Limburgers daardoor gedegradeerd waren.
De prent voor Kah betekende daarentegen een schorsing voor de eerste wedstrijd van het komende seizoen.
Eerder dit jaar zag de Noor al geel, nadat hij de bal in het duel tegen PSV in het gezicht had gekregen.
Ook toen dacht de scheidsrechter (JanWegereef) dat er sprake was van hands. Met als gevolg: een onterechte penalty en een onterechte gele kaart.„Twee keer is er eentje te veel”, aldus Kah. „Ik zeg niet dat het bewust gebeurt, maar prettig is het zeker niet. Ik heb de grensrechter nog gevraagd of hij duidelijk had gezien dat ik hands had gemaakt. ‘Honderd procent’ antwoordde hij.Wat moet je dan?”Roda informeerde voor de zekerheid bij de KNVB of een gele kaart geseponeerd kan worden, maar kreeg nul op het rekest. Gele kaarten worden (in tegenstelling tot rode) nooit teruggedraaid, liet de bond weten. En dus is Kah tweemaal slachtoffer geworden van een scheidsrechterlijke dwaling.
quote:Roda en arbiters: opeenvolging van missers
Na afloop van een seizoen kan een ploeg doorgaans fouten van scheidsrechters tegen elkaar wegstrepen.
De ene keer heb je geluk gehad, een andere keer ben je benadeeld.
Roda JC had het afgelopen seizoen echter vooral pech met de beslissingen van de scheidsrechters. Een kort overzicht van de opvallendste gebeurtenissen.
RODA-NAC (0-3): NAC-aanvaller Anthony Lurling laat zich zonder te worden geraakt opzichtig vallen over het been van Marcel Meeuwis en versiert een strafschop die de beslissing in het duel betekent.
RODA-PSV (1-1): scheidsrechter JanWegereef legt de bal op de stip, omdat hij ‘een bepaald geluid hoorde’.
Volgens de arbiter heeft Pa-Modou Kah hands gemaakt, de beelden geven echter aan dat de verdediger de bal tegen zijn gezicht heeft gekregen.Wegereef erkent na afloop zijn fout.
FC GRONINGEN-RODA (2-0): een sliding op de bal van Laurent Delorge wordt ten onrechte bestraft met een vrije trap waaruit Groningen achttien minuten voor tijd de score opent.
RODA-WILLEM II (0-1): in blessuretijd scoort Niels Vorthoren de winnende treffer. Zowel de Belg als de geblesseerd op de grond liggende Frank Demouge bevindt zich duidelijk in buitenspelpositie, geeft ook arbiter Pieter Vink toe.
FEYENOORD-RODA (2-3): Feyenoord krijgt een kwartier voor tijd een strafschop, omdat volgens de grensrechter Pa-Modou Kah hands zou hebben gemaakt.
Ditmaal maken de beelden duidelijk dat Feyenoorder Kevin Hofland de bal heeft geraakt met zijn hand. Opnieuw moet de arbitrage door het stof.
3 jaar te laat. Hij ziet er ook niet bepaald afgetraind meer uit en zat bij ado de laatste 2 jaar voornamelijk op de bank. Dus geen meerwaarde voor rodaquote:
quote:Op woensdag 13 mei 2009 15:31 schreef planethugo het volgende:
[..]
3 jaar te laat. Hij ziet er ook niet bepaald afgetraind meer uit en zat bij ado de laatste 2 jaar voornamelijk op de bank. Dus geen meerwaarde voor roda
Hij is 34 of zo, daar hebben we niks meer aan.quote:Op woensdag 13 mei 2009 15:50 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Dat besef ik ook wel. Maar toch, als hij in het veld staat, staat hij er wel. Laten we het nog een jaartje uit hem persen. Zulke tuupen hebben we wel nodig, en hij zal niets/weinig kosten.
quote:Seizoenkaarthouders Roda JC gratis naar nacompetitieduelsdoor onze verslaggever
De seizoenkaarthouders van Roda JC mogen gratis naar de thuiswedstrijden in de tweede ronde en (als Roda doorkomt) derde ronde van de nacompetitie.
Losse kaarten kosten 5 euro per stuk. Het thuisduel in de tweede ronde tegen FC Dordrecht of TOP Oss wordt gespeeld op vrijdag 22 mei, drie dagen na de uitwedstrijd.
Dordrecht was in de eerste ontmoeting van de eerste ronde in Oss met 0-2 te sterk voor TOP.
Als Roda in de tweede en/of derde ronde in het eigen Parkstad Limburgstadion een (derde) beslissingswedstrijd moet spelen, dient wel wel iedereen entree te betalen. De recette van een beslissingswedstrijd wordt namelijk gedeeld met de tegenstander.
In dat geval zal in overleg met die tegenstander de hoogte van de entreeprijs worden bepaald.
quote:Van Veldhoven blijft Roda-trainer
Harm van Veldhoven is ook volgend seizoen hoofdtrainer van Roda JC. Bij eventuele degradatie zou zijn verbintenis ontbonden worden.
Maar technisch directeur Martin van Geel en de coach hebben deze week afgesproken dat Van Veldhoven ook bij degradatie blijft. Een Duitse club heeft een bod gedaan op Marcel Meeuwis.
Bron: AD/Sportwereld
quote:Op donderdag 14 mei 2009 10:52 schreef DarkShine het volgende:
Kah in de VI: "Ik was ook erg blij met de uitspraken van Feyenoord-trainer Leon Vlemmings voor de wedstrijd. Hij riep in de kranten heel stoer dat hij de beul van Roda wilde zijn. Daarmee heeft hij ons allemaal op scherp gezet. Na de wedstrijd ben ik nog even naar hem toegelopen. Ik heb hem gezegd dat hij voortaan beter niet zo'n grote mond kan hebben."
En er twee keer geel voor achter zijn naam heeft staan...quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:03 schreef Lamzak_ het volgende:
Kah, de jongen die twee keer geen hands maakte, maar wel twee penalty's ermee veroorzaakte?
Hofland schrijft weleens wat op Fortunahome.com in het gastenboek, grote kans dat ie daar zoiets geroepen heeft om daar degene te pleasen die 'samen een gezellige zondagmiddag' gingen beleven door op groot scherm naar feyenoord-roda te kijken...quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:38 schreef BertMaalderink het volgende:
En hoi Darkshine! Je was opeens weg in het Feyenoord-topic. Kom je nog een keer antwoord geven? Ik ben reuzebenieuwd naar Hofland z'n tv-optreden waar hij aankondigde dat hij ledematen van Roda ging doorzagen. Schrijf je terug?
Groetjes,
Bert
Daar heb je meteen het grote punt waarom hij niet weg gaat. Van Geel wil gewoon niet toegeven dat hij een fout heeft gemaakt door deze trainer te halen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:02 schreef planethugo het volgende:
[..]
Maar die wil gewoon geen gezichtsverlies lijden
Overdreven zeg. Dit is wat Vlemmings gezegd heeft.quote:Op donderdag 14 mei 2009 10:52 schreef DarkShine het volgende:
Kah in de VI: "Ik was ook erg blij met de uitspraken van Feyenoord-trainer Leon Vlemmings voor de wedstrijd. Hij riep in de kranten heel stoer dat hij de beul van Roda wilde zijn. Daarmee heeft hij ons allemaal op scherp gezet. Na de wedstrijd ben ik nog even naar hem toegelopen. Ik heb hem gezegd dat hij voortaan beter niet zo'n grote mond kan hebben."
Is dat nou een grote mond? Pffff, wat een kneus.quote:'Zondag gaan wij het afmaken, al zal het nog moeilijk genoeg worden', zegt Feyenoord-trainer Leon Vlemmings tegen Voetbal International. 'Roda JC vecht voor de laatste kans, die moeten winnen. Bij winst van ons, degraderen ze. Jammer, maar in dit geval wil ik graag de beul van Roda zijn.'
Beter laat dan nooit.quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:07 schreef KirkLazarus het volgende:
Constateer je nu dat Kah een kneus is?
Beetje laat, nietwaar?
Als er iemand er altijd voor ging 34 wedstrijden dan was het toch wel Kah hoorquote:Op donderdag 14 mei 2009 23:02 schreef BertMaalderink het volgende:
Buiten het feit dat Kah nogal overdreven reageert, is het ook wel een beetje treurig dat je pas op de laatste speeldag door zoiets imbeciels op scherp kan laten zetten.
Je had beter de overige 33 wedstrijden gemotiveerd kunnen zijn.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 23:09 schreef LeonH het volgende:
[..]
Als er iemand er altijd voor ging 34 wedstrijden dan was het toch wel Kah hoor
quote:Daarmee heeft hij ons allemaal op scherp gezet.
quote:Akkoord over Meeuwis
INTERESSE Ook PSV meldt zich voor Sekou Cissé
Roda JC heeft met Borussia Mönchengladbach overeenstemming bereikt over Marcel Meeuwis. Dat melden goed ingevoerde bronnen.
De middenvelder moet zelf wel nog tot een akkoord zien te komen met de Duitse club, maar op dat gebied worden geen problemen verwacht.
Directeur voetbalzaken Martin van Geel van Roda JC wil geen commentaar geven op de transfer.
De verwachting is dat Meeuwis op korte termijn medisch wordt gekeurd en daarna zijn handtekening zet onder een contract bij Borussia Mönchengladbach. De werkgever van onder anderen Roel Brouwers en Patrick Paauwe boekte deze week een belangrijke zege bij concurrent Energie Cottbus (0-1) en staat met nog twee duels te gaan drie punten boven een degradatieplek.
Hoewel niet bekend is welk bedrag gemoeid is met de overgang, is het wel zeker dat Roda een transfersom tegemoet kan zien.
Van Geel heeft vaker laten weten dat geen enkele speler met een doorlopend contract bij een eventuele degradatie transfervrij is.
Na Meeuwis (en de transfervrije Boldizsar Bodor en Andres Oper) lijkt Sekou Cissé de volgende speler te zijn die Roda gaat verlaten. FC Twente heeft, zoals bekend, al met de Ivoriaan gesproken en ziet in hem de belangrijkste kandidaat om de eventueel vertrekkende Eljero Elia op te volgen. De Tukkers zullen snel moeten handelen, want ze hebben inmiddels serieuze concurrentie gekregen van een aantal topclubs uit Nederland. Van Geel bevestigt dat meer clubs zich officieel hebben gemeld in Kerkrade, maar gaat niet in op namen. Naar verluidt is PSV zeker bij de geïnteresseerde.
Van concrete belangstelling uit het buitenland is (nog) geen sprake, al liet Cissé zelf weten dat ook een transfer naar Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.
Roda is verder in gesprek met Hans Spillmann met het oog op de functie van keeperstrainer voor het eerste team alsmede de A1 en B1.
De bijna 40-jarige ex-doelman heeft een aflopend contract bij Alemannia Aachen. Bij de Duitse club heeft hij de keepers van de jeugd tot en met het tweede onder zijn hoede. Bovendien fungeerde hij als reservedoelman bij het tweede team. In het seizoen 1996/1997 stond Spillmann onder contract bij Roda JC. Hij verhuisde daarna naar MVV waar hij in vijf seizoenen tot 53 ere- en eerstedivisiewedstrijden kwam. Spillmann moet de opvolger worden van Jos Smits. Die kreeg enkele weken geleden te horen dat Roda niet met hem verder wilde. Smits, die was gedetacheerd door het UWV, besloot vervolgens tot ongenoegen van Roda per direct te vertrekken, toen hij bij het UWV een nieuwe functie kreeg aangeboden.
quote:Roda-vrouwen weer kansloos
door Peter Schoeber
NOG EEN DUEL Eredivisie-avontuur bijna voorbij
VROUWENVOETBAL – In de voorlaatste wedstrijd in de eredivisie verloren de voetbalsters van Roda JC gisteravond kansloos van landskampioen AZ: 0-2. In feite was het duel op Kaalheide al na vijf minuten gespeeld. Chantal de Ridder rondde een vloeiende AZ-aanval af: 0-1. Zoals zovaak dit seizoen was het Kerkraadse team niet bij machte om de bal in de ploeg te houde, laat staan voor het vijandelijk doel gevaar te stichten. Dus kwam AZ, met Dionne Demarteau uit Elsloo als laatste vrouw, alleen door eigen slordigheden in de problemen.
Tien minuten voor rust bracht Bouchra Moudou de 0-2 op het scorebord. De tweede helft was slaapverwekkend. Roda wacht op 28 mei nog FC Twente thuis, dan is het eredivisie-avontuur voorbij.
quote:MVV weer te laat met salarissen
SCHULDEN Maastrichtse club zit uiterst krap in liquide middelen
MVV slaagt er opnieuw niet in de salarissen op tijd uit te betalen. Op verzoek van de spelersgroep heeft voorzitter Joseph Goumans gisterochtend uitleg gegeven. De MVV-top bezweert dat uiterlijk begin volgende week iedereen zijn geld heeft. Rond de winterstop werden de lonen door de Maastrichtse club ook al te laat uitbetaald.
De eerstedivisionist, die kampt met een directe schuld van acht ton, zit uiterst krap in de liquide middelen en zegt te wachten op sponsors die op hun beurt te laat of helemaal niet betalen.
dat gaat idd een probleem worden. We zullen een stapje terug moeten doen. Maar als je voor cisse en meeuwis, samen, pakweg een miljoen of 8 kan cashen dan kan je voor 2 miljoen ofzo wel wat nieuwe spelers halen en de rest spreiden over 2 jaar als aanvulling vd begroting. Vind het trouwens vreemd dat Oper nog niet getekend heeft in Griekenland, zou hij wachten of roda zich handhaaft en er eventueel geld vrijkomt voor een nieuw contract?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:41 schreef Proud2beDiepfries het volgende:
Blijft er bij jullie nog wel een representatieve spelersgroep voor de Eredivisie over wanneer spelers als Oper, Cissé, Meeuwis en Bodor zijn vertrokken? Lijken me toch 4 onbetwiste basisspelers en het transfergeld is al nodig om de begroting rond te krijgen en kan lijkt mij niet worden gebruikt voor het halen van vervangers..
Ik zal deze open deur maar niet intrappen...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:12 schreef DarkShine het volgende:
[..]
.... Jong Roda JC speelt ook nog niet eens op niveau...
De seizoenskaart 2008/2009 is een abbonement voor 5 jaar (tenzij je hem opzegt). Ook is je uitkaart hieraan gekoppeld.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:00 schreef djm008 het volgende:
Wie heeft er een seizoenskaart van Roda JC 2008/2009 en maakt hier geen gebruik meer van? Stuur me even een pm. Een neefje van mij zou je er heel blij mee maken!
Alvast bedankt!
Toch nog een prijs dit seizoen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:29 schreef Professional het volgende:
Yulu nummer 1 in de Flop 25 van Sportweek:
http://www.sportweek.nl/v(...)_eredivisie_20082009
Je neefje heeft een stadionverbod?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:00 schreef djm008 het volgende:
Wie heeft er een seizoenskaart van Roda JC 2008/2009 en maakt hier geen gebruik meer van? Stuur me even een pm. Een neefje van mij zou je er heel blij mee maken!
Alvast bedankt!
quote:Poppenkast
Het schavot
Eredivisieclubs Roda JC en De Graafschap kunnen morgen zonder al te veel zorgen beginnen aan de play-offs. Als beloning voor hun zwakke seizoen kunnen de nummers 16 en 17 uit de reguliere competitie immers rekenen op steun van de KNVB.
Door de tweede ronde van een play-offs niet te laten spelen volgens het knock-out-systeem, maar in een eventuele best-of-three zijn verrassingen zo goed als uitgesloten.
Door het bizarre reglement van de KNVB kan Roda zich morgenavond in Dordrecht aan de Krommedijk zelfs een 5-0 nederlaag permitteren. Een 1-0 overwinning in de thuiswedstrijd later deze week volstaat voor de Kerkradenaren om een beslissende wedstrijd uit het vuur te slepen. Vanwege het betere doelsaldo zou Dordrecht in dit scenario weliswaar thuisvoordeel genieten in zo’n derde confrontatie, maar veel waarde moet daar niet aan worden gehecht.
De geschiedenis leert dat het clubs uit de eerste divisie zelden lukt om binnen 10 dagen twee keer te stunten tegen een eredivisionist. Met die wetenschap ontvangt MVV morgen in een ongetwijfeld kolkende Geusselt De Graafschap. Dankzij het ondoorzichtige reglement van de KNVB zal zelfs een spectaculaire overwinning van de Maastrichtenaren niet volstaan om al een voorschot te nemen op de volgende ronde en een eventuele promotie naar het hoogste niveau. Dat de eerste play-off tegen Telstar wél gewoon volgens het in Europese competities gebruikelijke knock-out-systeem werd afgewerkt, maakt de wegen van de KNVB alleen maar ondoorgrondelijker.
Niet alleen de play-offs die moeten beslissen over promotie en degradatie ontberen alle logica. Nog potsierlijker is de weg die de nummers 6 tot en met 9 van de eredivisie moeten bewandelen om volgend seizoen in de voorronde van de UEFA Europa League, de voormalige UEFA Cup, te mogen spelen.
Alsof 34 competitiewedstrijden niet volstaan om de beste clubs van Nederland Europa in te sturen, moeten Groningen, Feyenoord, NAC en Utrecht nog een keer op herhaling. Met een beetje pech weet Nederland pas begin juni welke club enkele weken later mag aantreden in de tweede voorronde van de UEFA Europa League. Complete waanzin, oordeelde Heerenveen- coach Trond Sollied terecht.
Hij dreigde ermee een B-elftal op te stellen als Heerenveen als vijfde in de competitie alsnog tot het spelen van de play-offs zou worden veroordeeld. De KNVB reageerde prompt door op het allerlaatste moment de spelregels te wijzigen. Tot onbegrip van FC Groningen werd plots ook voor de nummer 9 van de competitie de rode loper uitgerold.
Dat FC Utrecht als laagst geklasseerde gegadigde voor Europees voetbal dit seizoen amper 44 punten vergaarde en slechts 11 keer won is voor de bazen van de KNVB blijkbaar geen bezwaar. Dat Utrecht met deze kleurloze rapportcijfers alsnog in de prijzen kan vallen, is ridicuul en een zoveelste devaluatie van het begrip ‘Europees voetbal’.
Intussen trappen zelfs de fanatiekste supporters niet langer in het boerenbedrog van de KNVB. Dat de stadions van FC Utrecht en NAC zaterdagavond amper voor de helft waren gevuld, is veelbetekenend.
In zijn zucht naar spanning en sensatie is de KNVB zo ver doorgeschoten dat de Nederlandse voetballiefhebber bijna zou vergeten dat het ook anders kan. In een zichzelf respecterende competitie zou De Graafschap als voorlaatste in de eredivisie geen herkansing meer zijn gegund. In alle grote competities degraderen de laatste twee ploegen rechtstreeks, in Engeland en Spanje zelfs de laatste drie.
Ook met de play-offs voor Europees voetbal is Nederland het buitenbeentje van de klas.
Betaald voetbal in Nederland is op deze manier een eeuwige herkansing.
Het geheim van een eerlijke competitie schuilt ‘m in de eenvoud. Zeker niet in de poppenkast die de KNVB heeft bedacht.
wil die zelf naar dordrecht thuis gaan of waarom heb je die nodig? Die 5 euro kan hij zelf toch wel betalen lijkt me. Of het moet om te verzamelen zijn maar daarvoor ga ik mijn seizoenskaart niet weggooien, die bewaar ik zelf ookquote:Op zaterdag 16 mei 2009 19:00 schreef djm008 het volgende:
Alvast bedankt!
Sterker nog, de info over de nieuwe seizoenskaarten is zelfs al op rodajc.nl te vinden.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:33 schreef TheYoung1 het volgende:
Nou, Roda loopt wel erg op zaken vooruit....
Ik werk in een drukkerij waar ook een mailingbedrijf bij zit. Vandaag zijn de formulieren voor het verlengen van seizoenskaarten gemaakt. Kan jullie nu wel al bevestigen dat de prijzen hetzelfde blijven. Maar of ik straks 150 euro wil betalen als we eerste-divisie gaan spelen...
Ik ga er iig niet vanuit dat we degraderen, maar vind het wel een beetje voorbarig en ondoordacht van Roda.
Laat het eerst meer eens vrijdag worden he
Hij zal in ieder geval goed uitgerust het nieuwe seizoen in gaan...quote:Op maandag 18 mei 2009 22:28 schreef LeonH het volgende:
Zou trouwens Tom Daemen van MVV niks zijn voor Roda?
quote:David of Goliath, het zegt niet alles
PLAY-OFFS Roda moet tegen Dordrecht rol als favoriet waarmaken, MVV de underdog in duel met De Graafschap
Onder een geheel verschillende druk beginnen Roda JC en MVV vanavond aan de tweede ronde van de play-offs. De Kerkradenaren zijn de absolute favoriet tegen Dordrecht, de ploeg uit Maastricht is de underdog contra De Graafschap.
Roda JC glorieerde dit seizoen in De Kuip en het Philips Stadion en bracht landskampioen AZ in het hol van de leeuw aan het wankelen.
Maar in Kerkrade struikelden Meeuwis en co over kleine jongens als Sparta,Willem II en Volendam (beker). Eén divisie lager wist MVV de nummer één en twee, VVV en RKC, in de eigen Geusselt te kraken.
Maar uit de vier wedstrijden tegen de achterhoedeploegen Fortuna en Veendam peurden de Maastrichtenaren niet één punt. Hellup, snapt u het nog?
Voetbal is geen wiskunde, zoveel maakten de twee Zuid-Limburgse ploegen in dit bizarre seizoen wel duidelijk. En ook in de play-offs kan het zomaar alle kanten op. Volgens de bookmakers zou eredivisionist De Graafschap zwaar favoriet zijn tegen eerstedivisionist MVV, maar juist in die positie komen onvermoede krachten los aan de Maas. „Tegen Ajax kom je ook anders het veld op dan tegen Volendam, zo werkt het nu eenmaal”, denkt aanvoerder Ole Tobiasen. „Omgedraaid maken we vaak hetzelfde mee. Mindere ploegen stijgen in de Geusselt boven zichzelf uit omdat ze plots niet voor duizend maar voor zesduizend man spelen. Daar is het moeilijk voetballen tegen. In principe vliegen we er tegen De Graafschap uit, maar we voelen ons niet kansloos. De druk ligt bij de tegenstander.”
Roda-coach Harm van Veldhoven moet weten hoe die druk voelt, want iedereen verwacht maar één ding van zijn ploeg: handhaving in de eredivisie. Dordrecht zou volgens de wetten van de logica opgejaagd wild moeten zijn. Maar wat is logica in dit soort op-leven-en -dood-wedstrijden? Van Veldhoven: „Dordrecht heeft een goed team met veel individuele kwaliteiten.
Het is ook een elftal dat graag wil voetballen. Maar we moeten nu niet gaan roepen dat het weet ik wat voor een ploeg is. Je moet gewoon goed met de favorietenrol omgaan, zonder de tegenstander te onderschatten. Daarvoor is het verschil tussen de top van de eerste divisie en de onderkant van de eredivisie niet groot genoeg.”
Zou Roda vanavond alsnog verstrikt raken in zijn rol als favoriet, dan nog krijgt de ploeg twee herkansingen. „Het is normaal gesproken een voordeel dat je eerst uit moet spelen”, vindt Van Veldhoven. „En ook de opzet met een derde wedstrijd is in het voordeel van de eredivisionist. Je kunt daardoor in de eerste wedstrijd meer risico's nemen bij een 1-0 achterstand, omdat een grotere nederlaag niet meteen fataal is.”
MVV-collega Fuat Capa moet niet zoveel hebben van het gefilosofeer over mentale processen. David of Goliath, het zegt de Turkse coach niet zoveel. „Wie zegt dat wij tegen De Graafschap niks te verliezen hebben? Als je zover komt als nu, wil je ook méér. Ik verwacht niet dat wij met de rug tegen de muur komen te staan. In eigen huis zullen we de regie in handen krijgen, De Graafschap is dit seizoen immers vooral gewend te verdedigen.”
Anders dan de Superboeren werd Roda dit seizoen niet voortdurend gedwongen zich in te graven. De ploeg die in 36 jaar nog nooit degradeerde, speelde vooral tegen de topploegen aardig mee, maar zakte in het spierballenvoetbal in de onderste regionen soms hopeloos door het ijs. Geeft ook Van Veldhoven toe. „PSV, AZ, Heerenveen, Twente, Feyenoord; het zijn allen tegenstanders die open voetballen. En hoewel we tegen ADO Den Haag, Heracles en De Graafschap de punten ook hebben gepakt, klopt het dat we het tegen dit soort teams ook te vaak hebben laten liggen.”
Niettemin heeft de spectaculaire ontsnapping in de laatste competitiewedstrijd bij Feyenoord gezorgd voor een extra portie zelfvertrouwen.
Wie wint in een kolkende Kuip, moet zeker in staat zijn overeind te blijven aan de Krommedijk, toch? Van Veldhoven: „Door die overwinning ga je toch met een ander gevoel de nacompetitie in.We hebben meteen na die laatste wedstrijd een paar dagen gas terug genomen.
Het was natuurlijk ook mentaal een zwaar seizoen. Het zou klungelig zijn als je het nu nog weggeeft. Dat besef leeft terdege bij het team.”
quote:Overgang Meeuwis rond
TRANSFER
De transfer van Marcel Meeuwis van Roda JC naar Borussia Mönchengladbach is rond. Volgens Meeuwis’ zaakwaarnemer Louis Laros moeten de komende dagen enkel nog een paar details worden besproken van het driejarig contract. Vorige week was Roda met de Duitse club zelf al tot overeenstemming gekomen. Toen al gaf Laros aan geen problemen te verwachten bij de besprekingen tussen Meeuwis en Mönchengladbach dat zich zaterdag aanstaande hoopt veilig te spelen in de Bundesliga.
quote:FC LIMBURG
Voor Roda JC start de nacompetitie vandaag (20.00 uur) met het uitduel tegen FC Dordrecht. De nummer acht van de eerste divisie won de laatste tien duels op rij en pakte na de winterstop de meeste punten. „Ik was verrast door Dordrecht”, aldus trainer Harm van Veldhoven, die de tegenstander tweemaal aan werk zag tegen TOP Oss. „Het is geen toeval dat deze ploeg zoveel wedstrijden achter elkaar heeft gewonnen.”
Boldizsar Bodor (geschorst), Przemyslaw Tyton, Dieter van Tornhout, Andres Oper (geblesseerd) en Jamaïque Vandamme (niet wedstrijdfit) maken nog steeds geen deel uit van de selectie. Ook Arnaud Sutchuin moet passen met een liesblessure.
Trainer Harm van Veldhoven, die wegens een schorsing voor twee duels naar de tribune is verwezen, zal de ploeg die op de laatste speeldag stuntte bij Feyenoord (2-3) grotendeels intact laten. Alleen de tegen Feyenoord geschorste Marcel de Jong zal terugkeren in de basis.
De opzet met een eventuele derde wedstrijd als beide ploegen een keer winnen of de twee duels eindigen in een gelijkspel kan volgens Van Veldhoven gevolgen hebben voor de strijdwijze. „Als je achter staat met 1-0, kun je overwegen meer risico’s te nemen. Een grotere nederlaag heeft niet meteen gevolgen voor het tweede duel.”
Vermoedelijke opstelling Roda: Castro, De Wree, De Fauw, Kah, De Jong, Delorge, Meeuwis, Vormer, Janssen, Hadouir, Cissé.
quote:Geen contact met spelers
Harm van Veldhoven moet de eerste twee nacompetitiewedstrijden tegen FC Dordrecht volgen vanaf de tribunes. De trainer van Roda JC kreeg die straf, nadat hij tegen Feyenoord was weggestuurd.
Niet alleen tijdens het duel mag Van Veldhoven geen contact hebben met het team. De Belg dient zich de hele dag afzijdig te houden. „Ik mag niet met de spelersbus mee en ook niet het hotel in waar de selectie eet”, verzucht hij. „En ook tijdens het duel mag ik op geen enkele manier contact hebben met de andere trainers. Je kunt beter als speler geschorst zijn dan als trainer.
Dan is het alsof je lepra hebt.
Je hebt de hele week de verantwoording en op de dag van de wedstrijd mag je nergens bij zijn. Dit zijn wel heel speciale omstandigheden.”
Martin Koopman, René Trost en Mark Luijpers zitten vandaag en vrijdag op de bank.
Nope, ze zenden vanavond Sjengen - Superboeren uitquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:36 schreef planethugo het volgende:
daar zou ie wel punten mee scoren idd. Maar een smsje sturen naar trost of even bellen in de rust zou toch gewoon kunnen. Net alsof iemand van de knvb gaat controleren van wie een telefoontje komt. Ook heel gek dat hij niet mee mag eten en met de bus mee mag rijden.... hij heeft toch geen sv vandaag![]()
maargoed, ben erbij straks. Het komt volgens mij nieteens op tv he
Heb maar weinig met de club maar vind het toch wel zonde, gezien sponsoring gunstig voor Rodaquote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:33 schreef DarkShine het volgende:
De derby's tegen Sittard miste ik al, de club zal ik toch ook op een aparte manier gaan missen...
Ik heb ook niks met die club. Maar het lachen op de tribune om die jongens uit de Westelijke Mijnstreek, de haat & nijd... Dat ga je toch missen!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:41 schreef LeonH het volgende:
[..]
Heb maar weinig met de club maar vind het toch wel zonde, gezien sponsoring gunstig voor Roda
Het is heel erg voor de echte Fortunezen, maar ik zal er geen traan om laten, integendeel.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:41 schreef LeonH het volgende:
[..]
Heb maar weinig met de club maar vind het toch wel zonde, gezien sponsoring gunstig voor Roda
Kijk ik nog liever naar de onderkant van mn lege glas bier.... Lang leve teletextquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:50 schreef LeonH het volgende:
Vanavond in de kick-off op groot scherm naar Studio Sport kijken?![]()
was het bijna vergeten dat ze nu bezig zijnquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:50 schreef LeonH het volgende:
Vanavond in de kick-off op groot scherm naar Studio Sport kijken?![]()
quote:Roda JC door oog van naald in Dordrecht
GELIJKSPEL Enthousiaste thuisploeg bezorgt favoriet uit Kerkrade een lastige avond
Een late treffer van Moussa Kalisse heeft ervoor gezorgd dat het tweede nacompetitietreffen tussen FC Dordrecht en Roda JC, vrijdag in Kerkrade, onder hoogspanning staat. Roda is na de 1-1 van gisteren nog steeds de favoriet, maar kan zich misstap (lees: nederlaag) permitteren.
Het ene moment speel je in De Kuip voor bijna 50.000 uitzinnige toeschouwers op een biljartlaken, negen dagen later sta je voor nog geen tien procent van dat aantal in een knollenwei te ballen in het GN Bouw-stadion. De overgang van een pure voetbalsfeer naar een ouderwetse eerstedivisie-ambiance viel Roda zwaar op de maag. Zo zwaar dat het geen moment kon aantonen in dit duel de eredivisionist te zijn.
De 1-1 van één van de uitblinkers aan Dordrecht-zijde viel pas drie minuten voor tijd. De ereronde en de vreugde aan Dordtse zijde waren dan ook begrijpelijk. Anderzijds had de thuisploeg op basis van het spelbeeld en het aantal kansen net zo goed kunnen balen van het resultaat. ,,We zijn door het oog van de naald gekropen”, verzuchtte René Trost.
De assistent was gebombardeerd tot chef van dienst, aangezien Harm van Veldhoven vanwege een schorsing op de tribune zat. De hoofdcoach zal zich hebben zitten verbijten bij het geknoei van zijn pupillen. ,,We zijn te veel meegegaan met het voetbal van Dordrecht”, vond Trost. ,,Je moet eigenlijk je surplus aan techniek uitspelen, maar dat is niet gelukt. Dordrecht heeft het ons heel lastig gemaakt.”
De wedstrijd begon zoals verwacht mocht worden als de favoriet niet echt bij de les is. Dordrecht probeerde het de gasten op enthousiasme en inzet lastig te maken, kreeg via Didi Longuet een eerste kans, maar zag Roda na een kwartier beter in de wedstrijd te komen.
De Kerkraadse ploeg kwam vaker en langer in balbezit zonder tot kansen te komen. Met name de laatste pass was zo onzorgvuldig dat de eerstedivisionist kinderlijk eenvoudig op de been bleef en tegen het einde van de eerste helft weer sterker werd. In het slotkwartier ontsnapte Roda tweemaal aan een achterstand. Eerste slaagde Cecilio Lopes er niet in een bal bij de tweede paal binnen te werken, even later zag Marcel van der Sloot een bekeken boogbal over Bram Castro via de binnenkant van de paal in de handen van de doelman belanden.
Van het slordig acterende Roda was werkelijk niets te zien. Pas in de achttiende minuut van de tweede helft waren de Limburgers voor de eerste keer echt gevaarlijk, toen Laurent Delorge de bal van dichtbij over tikte. Wie had gedacht dat deze eerste speldenprik Dordrecht liet schrikken kwam bedrogen uit.
Sterker nog, Lopes (knappe reflex van Castro) en Van der Sloot (schot rakelings naast) hadden binnen honderd seconden de 1-0 op hun schoen.
Roda wankelde, maakte geen moment de indruk een oplossing te hebben voor het bij vlagen dartele spel van de opponent, maar mocht even later wel juichen. Kris de Wree kopte een corner van Marcel de Jong tegen de paal, waarna Pa Modou Kah op de juiste plek stond om de 0-1 binnen te werken. De voorsprong zorgde niet voor de benodigde rust in het Kerkraadse spel. Het fanatieke Dordrecht bleef jagen op de gelijkmaker en werd daarvoor vlak voor tijd beloond in de vorm van de gelijkmaker. ,,Ik had hier liever gewonnen, maar dat was absoluut niet verdiend geweest”, aldus Trost. ,,We zullen vrijdag nog vol aan de bak moeten om Dordrecht van ons af te schudden.”
quote:Servé Kuijer commissaris FBO
VERKIEZING
Servé Kuijer is gekozen als lid van de raad van commissarissen van de Federatie van Betaald Voetbal Organisaties (FBO).
Eind vorig jaar stapte Kuijer op als voorzitter van Roda JC. Vanwege zijn rol in de fusie besprekingen tussen Roda JC en Fortuna Sittard werden hij en zijn gezin geintimideerd en bedreigd door voetbalsupporters.
Dat leidde tot zijn besluit om op te stappen.
quote:Dordrecht betaalt kaartjes, Kruys verwacht veel fans
FC Dordrecht-trainer Gert Kruys verwacht dat zijn ploeg vrijdag in Kerkrade gesteund zal worden door een groot legioen. De club maakte dinsdagavond na de heenwedstrijd tegen Roda JC (1-1) bekend dat het de kosten van de toegangskaartjes voor de return voor haar rekening neemt.
"Ik hoop dat veel mensen gebruik maken van die actie", aldus Kruys na afloop. "Wij kunnen alle steun gebruiken. Ik verwacht een echte wedstrijd. Roda zal moeten komen, omdat ze het thuis graag zullen willen afmaken."
Het duel aan de Krommedijk was dinsdagavond uitverkocht. Kruys: "Het was een mooie ambiance, waarin de jongens tactisch ontzettend goed gespeeld hebben. We hebben Roda niet in het spel laten komen en hebben zelf ons eigen aanvallende combinatievoetbal gespeeld waar dat kon. We hebben goed gespeeld en hadden verdiend te winnen. Ik ben teleurgesteld in het resultaat, maar op avonden als deze ben ik trots dat ik voor FC Dordrecht werkzaam ben."
Bron: ELF Voetbal
vond de ambiance minder dan destijds met de beker. Maar jullie hadden idd de betere kansen, de goal van ons kwam compleet uit de lucht vallen. Dordt maakte het niveauverschil ruimschoots goed met een dosis inzet. Helaas viel die goal nog op t einde anders was vrijdag een formaliteit geweestquote:Op woensdag 20 mei 2009 12:42 schreef DRD het volgende:
Ik loop vandaag nog met een grote grijns op m'n gezicht en ik wil niet weten wat er gebeurd was als wij gewonnen hadden. Moet zeggen dat ik dit wekelijks wil, een vol stadion, vol uitvak, goede sfeer en lekker voetbal.
Roda heeft meer kwaliteit en wint 8 van de 10 keer ons. Een van die 2 andere wedstrijden was gisteravond en voor ons is het te hope dat die andere aanstaande vrijdag is. Mijn verwachting is wel dat jullie het "gewoon" afmaken.
Bericht hierboven schijnt trouwens niet helemaal waar te zijn. Ik heb "gewoon" 20 euro betaald voor deze combi......verwacht niet dat iedereen zometeen geld terug gaat krijgen (misschien betalen ze het in bier uit?)
Kahquote:Op woensdag 20 mei 2009 08:57 schreef DarkShine het volgende:
Wat waren we weer kut.
Enkel Kah & Castro waren goed. Kris de Wree lijkt zijn Belgische bijnaam, Kris de Zeef, te gaan waarmaken...
Roda heeft meer kwaliteit dan Zwolle en Cambuur en zou ook dat moeten kunnen winnen. Maar goed, laten we het eerst vrijdag maar afmaken.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:03 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat Roda het thuis wel afmaakt. Maar verwacht niet veel van die volgende wedstrijd. Ik denk niet dat ze veel kans maken tegen een club als Zwolle als ze zo spelen als gisteren.
Thuis tegen Willem II en Volendam zijn normaal gesproken ook 6 punten.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:07 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Roda heeft meer kwaliteit dan Zwolle en Cambuur en zou ook dat moeten kunnen winnen. Maar goed, laten we het eerst vrijdag maar afmaken.
Wordt morgen zweten inderdaad. Maar gelukkig is Bionchi erbij. Zijn FCL is er namelijk eindelijk door. 1 club in zuidoost Limburg!quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:53 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Thuis tegen Willem II en Volendam zijn normaal gesproken ook 6 punten.
Op dit moment is alles mogelijk bij Roda, al moesten ze tegen Fortuna.
Er is geen marge voor fouten of pech hé. Over 34 competitieduels is dat nog wel te compenseren, maar Kah ofzo zal morgen maar vroeg in de wedstrijd bij de eerste de beste tegenstoot van Dordrecht binnen de 16 te hardhandig aan de noodrem trekken en je kijkt zo met 10 man tegen een achterstand aan.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:03 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat Roda het thuis wel afmaakt. Maar verwacht niet veel van die volgende wedstrijd. Ik denk niet dat ze veel kans maken tegen een club als Zwolle als ze zo spelen als gisteren.
Roda JC heeft vanavond (20.00 uur) aan een thuiszege tegen FC Dordrecht voldoende om de laatste ronde van de nacompetitie te bereiken.
De 1-1 van afgelopen dinsdag in het uitduel is een goede, maar ook zeer gevaarlijke uitgangspositie.
Een nederlaag betekent namelijk degradatie. Volgens trainer Harm van Veldhoven, die vandaag opnieuw op de tribune moet plaatsnemen, weten zijn spelers dondersgoed wat er op het spel staat. Die indruk wekte in Dordrecht niet iedereen. „De inzet was er wel, maar als we het spel moeten maken krijgen sommige jongens het moeilijker”, aldus Van Veldhoven. „Dan gaan ze door elkaar lopen en verliezen ze de organisatie uit het oog.”
Boldizsar Bodor keert terug van een schorsing. Laurent Delorge heeft last van een kuitblessure en ontbreekt mogelijk. Ook Jamaïque Vandamme maakt weer deel uit van de selectie. Przemyslaw Tyton, Dieter van Tornhout, Arnaud Sutchuin en Andres Oper zijn nog geblesseerd al hebben de laatste drie de training hervat. Vandaag zal een echo worden gemaakt bij Van Tornhout en Oper om te bekijken in hoeverre hun spierblessure is hersteld.
Mogelijk kan Oper volgende week weer aansluiten bij het team.
Vermoedelijke opstelling Roda: Castro, De Wree, De Fauw, Kah, De Jong, Vormer/Delorge, Meeuwis, Bodor, Hadouir, Yulu-Matondo, Cissé.
quote:Nacompetitie: strafschoppen bij exact dezelfde uitslag
Als één van nacompetitiewedstrijden vanavond eindigt in exact dezelfde uitslag als afgelopen dinsdag, worden na negentig minuten strafschoppen genomen. De winnaar van Nacompetitie: strafschoppen die serie mag het derde, beslissende duel thuis spelen. Die derde wedstrijd komt er ook als beide ploegen voor de tweede keer (met andere cijfers) tegen elkaar gelijkspelen. De uit gescoorde doelpunten bepalen dan wie maandag thuis mag aantreden.
strafschoppen bij exact Dus als Roda-Dordrecht eindigt in 1-1 (net als dinsdag), volgen er strafschoppen. Bij 0-0 wordt het derde duel (vanwege Roda’s uitdoelpunt) afgewerkt in Kerkrade; bij 2-2, 3-3 etc. verhuist het hele circus weer naar Dordrecht.
Een team, dat dinsdag exact dezelfde uitslag heeft verloren, moet vandaag winnen om een derde wedstrijd uit het vuur te slepen. Elk ander resultaat betekent de uitschakeling.
Ook hier zijn de uit gescoorde doelpunten in de twee ontmoetingen doorslaggevend voor het thuisvoordeel. Als uitslag MVV met twee treffers verschil wint, vindt een derde treffen plaats in Maastricht. Dat geldt ook voor uitslagen als 3-4, 4-5 etc. Bij 0-1 of 1-2 mag De Graafschap maandag weer thuis aantreden, bij 2-3 moeten vanavond penalty’s worden genomen.
Wat denk je van:quote:Op vrijdag 22 mei 2009 08:51 schreef Ixnay het volgende:
Hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met parkeren bij PLS?
Moet je daar 7 euro per wedstrijd betalen? Krijg je boetes als je em bij de Hornbach neerzet?
Als er koopavond is bij Hornbach moet je daar gewoon naar toe, kunnen ze je niks zeggen en anders inderdaad "eten" bij de BKquote:Op vrijdag 22 mei 2009 08:51 schreef Ixnay het volgende:
Hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met parkeren bij PLS?
Moet je daar 7 euro per wedstrijd betalen? Krijg je boetes als je em bij de Hornbach neerzet?
Dan maar hopen dat Dordt niet 4x scoortquote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:18 schreef iehlaak het volgende:
Ik denk dat Yulu vanavond de heldenrol gaat spelen. Hij heeft inzet en de verdedigers van Dordt sluiten beter aan bij zijn niveau.
Hattrick hero Yulu
Ielhaak is vergeten te vermelden dat Vandamme en Castro ook nog scoren, voor Roda danquote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:34 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Dan maar hopen dat Dordt niet 4x scoort
haha dat zou nog kunnen ook. Het verschil tussen een eerste divisie en eredivisie spits is groot dus wie weet vanavondquote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:18 schreef iehlaak het volgende:
Ik denk dat Yulu vanavond de heldenrol gaat spelen. Hij heeft inzet en de verdedigers van Dordt sluiten beter aan bij zijn niveau.
Hattrick hero Yulu
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:19 schreef DRD het volgende:
Tot vanavond in het mooiste stadion van Limburg!
Ben d'r al eens geweest. Jeugd WK tegen Nigera, op West. Heeft die vlag van me zelfs nog aan jullie railing gehangen, terwijl een MVV vlag 10 meter verderop wel hardhandig weggehaald werd.quote:
De mijnen zijn gesloten.quote:
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:25 schreef DRD het volgende:
[..]
Is wel een leuke bak ja, maar was liever vandaag naar Kaalheide gegaan. Lekker onoverdekt staan met dit weer......
Met 2-0 bij rust, ben ik nog niet echt gerust hoorquote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:07 schreef planethugo het volgende:
[..]
haha dat zou nog kunnen ook. Het verschil tussen een eerste divisie en eredivisie spits is groot dus wie weet vanavond
Maar laten we hopen dat het snel 1-0 wordt en dordt ruimtes laat vallen zodat we voor rust 2-0 voorstaan en de zenuwen ons bespaard blijven
quote:Roda worstelt zich langs Dordrecht
ZEGE Kerkraadse ploeg verzuimt eerstedivisionist eerder op ruimere achterstand te zetten
Een bijna vol Parkstad Limburg Stadion vierde gisteren tegen tien uur feest alsof elk moment de kampioensschaal het veld op kon worden gedragen.
De reden voor de uitzinnige vreugde was een 1-0 thuiszege op FC Dordrecht, de nummer acht van de eerste divisie.
De enorme ontlading was een overduidelijk bewijs voor de onzekerheid die leefde onder de complete Roda-familie. Het zou je maar gebeuren dat je door uitgerekend FC Dordrecht naar de eerste divisie zou zijn gekegeld. De eerdere 1-1 aan de Krommedijk was op zich een prima uitgangspositie. Maar het was ook een linke uitslag.
Dordrecht had in het eerste onderlinge treffen aangetoond niet voor niets na de winterstop de meeste punten te hebben gesprokkeld.
En dus moest Roda op zijn hoede zijn. Ook al omdat het zelf in het eerste duel niet het verschil had kunnen maken. Niet qua uitslag, maar zeker ook niet qua spel.
Snel scoren. Dat was gisteren het enige recept voor een avondje zonder hoofdpijn. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, zeker als je uitgaat van een defensief ingestelde tegenstander. Roda dacht vanaf minuut één tegen een groene muur te moeten opboksen, maar werd tot ontzetting van de 17.400 toeschouwers in de eerste minuten naar achter geduwd. Een aantal spelers leek vreselijk onder spanning te staan gezien het nerveuze geknoei in die openingsfase. Langzaam maar zeker kantelde de wedstrijd en deed de thuisploeg wat op z’n minst verwacht mocht worden. Dordrecht werd op de eigen helft vastgezet en kwam er (afgezien van een slecht uitgespeelde tegenaanval na ruim een kwartier) nauwelijks aan te pas. Zonder tot oogstrelend voetbal te komen, stapelden de kansen voor Roda zich op. Maar zoals zo vaak dit seizoen was het rendement veel te laag. Met name de kopballen van Jeanvion Yulu-Matondo en Anouar Hadouir voor een bijna leeg doel hadden nooit gemist mogen worden. Daardoor bleef het billen knijpen op de Roda-bank, de tribunes en in de skybox waar de geschorste Harm van Veldhoven en Martin van Geel enkele jaren ouder leken te worden.
In de twaalfde minuut van de tweede helft was het dan eindelijk raak. Boldizsar Bodor raakte de paal waarna Yulu-Matondo met zijn zo ongeveer enige geslaagde actie van de avond de score openbrak.
Voor de verder ongelukkig spelende spits een reden één van zijn exotische dansjes op te voeren.
Het werd (niet voor het eerst dit seizoen) een lachwekkende solo- act. De rest van het team realiseerde zich dat het te vroeg was voor een feestje en besefte blijkbaar wél dat het vertoonde spel te mager was om uit haar dak te gaan.
Dordrecht-trainer Gert Kruys greep meteen in en bracht spits Eddy Putter voor verdediger Johan Versluis. De gasten kwamen wat vaker over de middenlijn, maar gaven ook steeds meer ruimte weg. Vormer, Janssen (beiden net naast) en Bodor (via doelman Peersman tegen de paal) hadden de 2-0 op hun schoen. Een doelpunt dat ongetwijfeld had gezorgd voor een ontspannen restant van het hypernerveuze treffen. Daarvoor was nu geen sprake.
De oplopende spanning was een gevolg van de toenemende dreiging van de kant van de bezoekers.
Het leverde lange tijd weliswaar niet meer op dan enkele scrimmages, maar met de 1-0 op het scorebord hoefde maar één voorzet verkeerd te vallen, één schot richting de kruising te vliegen of één steekbal net aan te komen. Zoals drie minuten voor tijd. Cecilio Lopes draaide zich vrij en bediende Putter. Terwijl zo’n beetje iedereen in het stadion wit weg trok, rolde de inzet van de invaller millimeters langs het doel van Castro. Daarmee ontsnapte de thuisploeg aan een penaltyreeks en moet ze tot maandag wachten om te weten of donderdag naar Zwolle of Leeuwarden moet worden afgereisd.
PLAY-OFFS
Roda JC 1 FC Dordrecht 0
Eerste duel 1-1. Roda naar derde ronde 57. Yulu-Matondo 1-0. Scheidsrechter Van Egmond. Toeschouwers 17.400.
Gele kaart: De Jong (Roda), Breinburg, Kras, Sequeira (Dordrecht).
Roda: Castro, De Wree, De Fauw, Kah, De Jong, Vormer (66. Linssen), Meeuwis, Bodor, Yulu-Matondo (63. Janssen), Cissé, Hadouir (84. Vandamme).
Dordrecht: Peersman, Breinburg (72. Fortes), Kras, Versluis (63. Putter), Van Muyen, Ramos, Van der Sloot, Coster (53. Meulens), Sequeira, Lopes, Kalisse.
quote:Roda-vrouwen willen inhaalduel niet spelen
EREDIVISIEWedstrijd alsnog vastgesteld
De KNVB heeft de wedstrijd tussen de voetbalsters van Heerenveen en Roda JC alsnog vastgesteld. Zondag staat het duel in Friesland op het programma. „Maar wij gaan niet”, laat trainer René Eijer nu al weten.
De eredivisiewedstrijd werd eerder afgelast vanwege de slechte staat van het veld en daarna uitgesteld omdat Roda door zieken en geblesseerde speelsters geen team op de been kon krijgen. Eijer vindt het onbegrijpelijk dat de wedstrijd alsnog vastgesteld is. „Het gaat werkelijk nergens meer om.” De Roda- vrouwen stappen na dit seizoen uit de eredivisie.
Inmiddels is duidelijk dat keepster Sandra Swinkels terugkeert naar Willem II, waar ze gezelschap krijgt van Danitsja Heiligers. Suzanne de Kort is nagenoeg rond met FC Twente en Sharona Demandt keert terug naar Reuver.
quote:Ger Senden naar LHC
Ger Senden (37) voetbalt komend seizoen voor het naar de eerste klasse gepromoveerde LHC. De voormalige prof van Roda JC kwam afgelopen jaar niet in actie, omdat hij volgens de KNVB zijn overschrijving naar Bekkerveld te laat had ingeleverd.
quote:Ook Schors verlaat Roda JC
SPILLMAN KOMT NIET
VOETBAL – Wesley Schors vertrekt aan het einde van dit seizoen bij Roda JC. De aanvaller maakte de afgelopen weken deel uit van de selectie van het eerste team en debuteerde tegen Volendam. Schors was de enige speler van het belofteteam, dat komend seizoen wordt opgedoekt, die mocht blijven.
Hans Spillman (40) wordt niet de nieuwe keeperstrainer van Roda JC. De Limburger is met Alemannia Aachen een contract van drie jaar overeengekomen. Spillman was ook in gesprek met Roda om Jos Smits op te volgen, maar koos voor een langer verblijf bij de Duitse club.
Was inderdaad een topsfeer!quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:16 schreef DarkShine het volgende:
Wat zat het lekker vol gisteren!
Zei er iemand dat Roda JC niet leefde? Mensen die niet geïnteresseerd zijn in Roda betalen geen 5 euro voor degradatievoetbal!
Donderdag de 28e is dus uit en zondag de 31e thuis?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:50 schreef DarkShine het volgende:
Donderdag naar Cambuur/Zwolle, verlof is geregeld!
precies. Maar nu gaat het wel écht ergens om. Als je in januari met -5 tegen bijv heracles speelt komen die mensen ook niet voor 5 euro. Maar het spandoek 'Oost-Zuid, maak ook eens geluid' begint al te werken. Zowaar stond zelfs vrijwel de hele zuid tribune op. Er hing een spannend maar, vooral de 2de helft, prima sfeertje in het stadion. Voetbal was niet hoogstaand maar er waren genoeg kansen om het af te maken. Al had Dordt er ook een paar aardige maar uiteindelijk hebben we het wel verdiendquote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:16 schreef DarkShine het volgende:
Zei er iemand dat Roda JC niet leefde? Mensen die niet geïnteresseerd zijn in Roda betalen geen 5 euro voor degradatievoetbal!
Ik ga ook wel eens naar Excelsior voor een 10'tje ofzo, maar dat betekent niet dat ik er gelijk geinteresseerd in ben. Ik denk dat het stadion een kwart leger was geweest, als de prijs 15e was geweest.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:16 schreef DarkShine het volgende:
Er is geen die club dan een rendabel seizoen kan draaien natuurlijk, de kaartverkoop voor een club als Roda is een substantieel deel van de begroting.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:46 schreef LeonH het volgende:
[..]
Was inderdaad een topsfeer!
Dit zou zo toch hele seizoen gedaan kunnen worden of niet dan? Maar dan niet voor 5 euro maar 7,50 of een tientje. Bedoel, waar kan je nog voor die prijs naar een wedstrijd gaan en je hebt iedere week een uitverkocht stadion en sfeer!
Zelfs bij ons op noord gingen ze tegen het einde staan, ikzelf kreeg het niet meer geregeld van de spanningen dus ik kon nog moeilijk rustig zitten..
Misschien niet, maar het toont wel aan dat Roda in potentie een redelijk grote achterban bezit en ook in dat opzicht gewoon in de Eredivisie thuishoort.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:41 schreef planethugo het volgende:
[..]
precies. Maar nu gaat het wel écht ergens om. Als je in januari met -5 tegen bijv heracles speelt komen die mensen ook niet voor 5 euro.
dat is absoluut waar. De potentie om het stadion steevast vol te krijgen is er dus zeker, tijd aan het nieuwe bestuur(wie dat ook mogen zijn) om roda eens goed in de markt te zetten en om beter en dus aantrekkelijker voetbal te laten spelen. Maar laten we eerst de laatste ronde overleven, daarna zien we wel verder.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 14:35 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Misschien niet, maar het toont wel aan dat Roda in potentie een redelijk grote achterban bezit en ook in dat opzicht gewoon in de Eredivisie thuishoort.
jammer dan voor rowwen heze. Ik loop wel ff naar het stadion tussen pinkpop door!quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:02 schreef LeonH het volgende:
En nu Jan Smeets lief gaan aankijken om Roda uit te zenden op groot scherm tijdens Rowwen Heze op Pinkpop
Welke club wil hem dan hebben?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 15:52 schreef planethugo het volgende:
Overigens positief dat er waarschijnlijk interesse is voor Van Veldhoven. Weg met die angsthaas en tactisch onbenul
Ah, het Mijnstreek-defaitisme steekt alweer de kop op.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 15:48 schreef Ixnay het volgende:
Stel dat Roda in de eredivise blijft. Dan zullen er wel nieuwe spelers gekocht moeten worden, als je ziet wat voor belangrijke spelers nu vertrekken.
Op deze manier zit er volgend jaar ook niet meer dan een 16e plaats in.
onzin. Het klopt gewoon wat hij zegt.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:22 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ah, het Mijnstreek-defaitisme steekt alweer de kop op.
Dat klopt, maar er staan de nodige positieve zaken tegenover en het is typisch iets 'Mijnstreekachtigs' om de aandacht direct weer op de negatieve zaken te vestigen en een doemscenario te schetsen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:44 schreef planethugo het volgende:
[..]
onzin. Het klopt gewoon wat hij zegt.
Oper, Meeuwis, Cisse, Hadouir en Bodor zullen wel vertrekken. Dat zijn toch niet de minste in deze toch al niet sterke selectie. Haal die namen weg en je hebt een team dat structureel rond deze plaatsen speelt.... Er zal hoe dan ook versterking moeten komen en dan is het maar de vraag wat die nieuwelingen gaan brengen. Dat is gewoon de realiteit
Zou alleen maar beter zijn voor Roda als deze knakker weg gaat.quote:Van Veldhoven twijfelt over toekomst bij Roda JC
23/05/2009 19:14
In het contract met Harm Van Veldhoven had Roda JC op laten nemen dat het de verbintenis kon verbreken indien de ploeg zich niet zou handhaven in de Eredivisie. De Limburgers strijden nu in de Jupiler Play-offs voor lijfsbehoud.
Technisch manager van de club, Martin van Geel, heeft onlangs aangegeven door te willen met de oefenmeester. Van Veldhoven twijfelt nu echter zelf aan een langer verblijf in Limburg. 'Er zal het een en ander moeten gebeuren bij Roda JC', meldt Van Veldhoven in De Telegraaf. De coach zou bovendien in de belangstelling van een club uit de Belgische Jupiler League staan.
'Er zal hier een frisse wind moeten gaan waaien. Dan bedoel ik onder andere dat er vier of vijf spelers moeten vertrekken en er drie of vier nieuwe bij moeten komen', verklaart de coach zijn twijfels. 'Nu ben ik constant bezig met problemen oplossen. Ik heb het gevoel dat ik maar een stukje werk voor Roda JC heb kunnen doen. Het moet eigenlijk allemaal nog beginnen hier. Ik ga de tijd nemen om over een langer verblijf bij Roda JC na te denken.'
Het perspectief dat het eerder bij Eredivisie duels met dergelijke acties niet zo vol zat als nu bij een degradatieduel?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:48 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Ik ga ook wel eens naar Excelsior voor een 10'tje ofzo, maar dat betekent niet dat ik er gelijk geinteresseerd in ben. Ik denk dat het stadion een kwart leger was geweest, als de prijs 15e was geweest.
Het is niet dat ik het jullie niet gun, maar elk persoon met lichte interesse in een wedstrijd met zoveel er om heen, gaat op een vrijdagavond natuurlijk voor 5euro er heen. Dus om dan gelijk te zeggen dat Roda enorm leeft... Zie het wel in het perspectief.
Zo gek is dat toch niet? Het is niet dat het halve land naar Pinkpop gaat, alleen in het Rodagebied valt het wat vervelend, maar daar kun je moeilijk rekening mee gaan houden op voorhand.quote:Op zondag 24 mei 2009 13:24 schreef Professional het volgende:
Pinkpopzondag voetballen? Echt weer super ingepland dan, jippie.
quote:Cissé: voorkeur voor Feyenoord
Als het aan Sekou Cissé ligt, voetbalt hij komend seizoen voor Feyenoord.
De Rotterdamse club heeft zijn interesse kenbaar gemaakt bij Cissé's zaakwaarnemer Erkan Alkan, maar nog geen contact opgenomen met Roda JC. Alleen FC Twente en PSV hebben Roda een tijdje geleden op de hoogte gebracht van hun belangstelling.
,,Een speler kan best zijn voorkeur hebben, maar dan moeten wij er ook met die partij uit zien te komen.
En Feyenoord heeft zich nog steeds niet bij ons gemeld”, aldus directeur voetbalzaken Martin van Geel.
Volgens Alkan hebben zeven clubs hem laten weten Cissé te volgen. Naast Twente, PSV en Feyenoord zijn dat Fiorentina, Racing Lens, Besiktas en Ajax. Dat de afgelopen zaterdag 24 jaar geworden Ivoriaan, die bij Roda nog een tweejarig contract heeft, het liefste willen naar Feyenoord gaat, heeft volgens Alkin mede te maken met de goede ervaringen van de gebroeders Kalou bij die club.
quote:Yulu-Matondo
Het Schavot
Ergerlijk, misplaatst, belachelijk, egocentrisch, dom, meelijwekkend, onnozel, pijnlijk, kinderachtig, overdreven, ordinair, onnodig, potsierlijk, irritant en oncollegiaal. Het is nog het minste wat gezegd kan worden van het dansje waarmee Roda-speler Jeanvion Yulu-Matondo vrijdagavond zijn winnende goal vierde tegen FC Dordrecht.
Voor wie het niet gezien heeft: nadat hij een schot op de paal van Hadouir in de rebound had binnengetikt, stoof Yulu-Matondo als een bezetene naar de middenlijn waar hij een podium zocht voor zichzelf.
Zonder ploegmaten in de buurt begon hij voor de tribune aan een act die maar één doel kon hebben.
Heel het stadion - vrijdagavond ongeveer 17.000 toeschouwers - moest kunnen zien dat hij, de grote Jeanvion Yulu-Matondo, de reddende engel was van een alweer ploeterend Roda JC. Volledig in zichzelf gekeerd schokte en wiegde Yulu-Matondo met zijn lijf alsof al zijn boze geesten tegelijkertijd een uitweg zochten in het Parkstad Limburg Stadion.
De spotlights, rookmachines en gillende meiden fantaseerde hij er zelf bij. Het ging vermoedelijk precies zoals hij het thuis voor de spiegel had geoefend, maar het sloeg vrijdagavond nergens op. Het op eerste divisieniveau voetballende Roda was na de 1-0 van Yulu-Matondo immers nog lang niet in veilige haven. Eén goaltje van FC Dordrecht en het lot van de Kerkradenaren had opnieuw aan een zijden draadje gehangen. Pijnlijker nog was dat hij zich met zijn dansje naar een niveau tilde dat niet overeenstemt met zijn teleurstellende prestaties. Ook tegen FC Dordrecht kon de in 2007 met veel bombarie binnengehaalde Belg van Kongolese herkomst niet verbloemen dat hij een miskoop is. Met amper drie goals was het rendement rendement van Yulu- Matondo dit seizoen nihil. Niet toevallig verkoos het weekblad Sportweek hem onlangs tot ‘Flop van de Eredivisie’.
Redenen genoeg voor de zwarte Roda-spits om zich bescheiden op te stellen, maar juist dat zit niet in de aard van het beestje. Ook bij Club Brugge, zijn vorige werkgever, vierde hij zijn schaarse hoogtepunten met een grote Yulu-Matondo- show. Dat voetbal een teamsport is waarbij het individu zich kan onderscheiden, maar nooit belangrijker kan zijn dan het geheel, is hem blijkbaar nooit geleerd. In Ans, het dorp nabij Luik waar hij opgegroeide, was de 23-jarige spits ongetwijfeld dé koning van de pleintjes. Ook daar zal hij hebben gedanst na elk intikkertje en zullen zijn vrienden om hem hebben moeten lachen. Als profvoetballer heeft Yulu-Matondo echter nog zo weinig bewezen dat hij zich geen amateurtoneel kan permitteren.
Trainer Harm van Veldhoven zal het ritueel van Yulu-Matondo vrijdagavond dan ook met plaatsvervangende schaamte hebben bekeken.
Als speler van SK Lommel, RWDM en Germinal Ekeren scoorde Van Veldhoven meer goals dan Yulu-Matondo in honderd jaar.
Toch is het nooit in zijn hoofd opgekomen om zich in een vol stadion compleet voor gek te zetten met een dansje dat bestraft zou moeten worden met een gele kaart.Wat is immers erger? Een doelpuntenmaker die in de hekken gaat hangen, zijn shirt uittrekt of zichzelf te kijk zet met een act die zelfs Jerney Kaagman en Henkjan Smits niet had kunnen bekoren?
Door de 1-0 van Roda JC in zijn eentje te vieren, liet Yulu-Matondo bovendien blijken dat het huidige Roda allesbehalve een hecht collectief is. Met het oog op de beslissende duels tegen de winnaar van Cambuur - FC Zwolle niet bepaald een geruststellende conclusie.
14:30 of 16:30.quote:Op maandag 25 mei 2009 10:17 schreef iehlaak het volgende:
Hoe laat is de wedstrijd zondag eigenlijk?
Dan hoop ik persoonlijk dat het 16.30 gaat wordenquote:
Dat laatste stuk is idd beetje overbodig. Alsof het geen team is doordat yulu zich zo debiel gedraagt. Ook al was het een hecht collectief, deze rara en domme snuiter zou zich precies hetzelfde gedragen. Voor de rest ben ik het roerend met dat stuk eens. Yulu is echtquote:Op maandag 25 mei 2009 10:48 schreef LeonH het volgende:
Ik val alleen over dat laatste stukje waarin alweer benadrukt wordt dat het geen collectief is. Ik weet zelf ook dat het zo is, maar om dat nog eens zo te benadrukken nu ze in een beetje "winnende" mood zijn....
Voor de rest vind ik dat samba gedans van al die spelers ook maar onzin.
Waar zijn de tijden gebleven dat ze gewoon nog een paar keer in de lucht sprongen richting publiek rennen en daarna in de armen van de spelers vlogen
Huh? Ik dacht dat die wedstrijd morgen was?quote:Op maandag 25 mei 2009 12:52 schreef DarkShine het volgende:
Vanavond is [Live] Cambuur - Zwolle om 20.00 op RTL7. om te kijken of wij naar Cambuur Leeuwarden of naar FC Zwolle morgen.
quote:Maandag 25 mei 2009, aanvang 20.00 uur Cambuur L. - FC Zwolle
quote:Roda JC treft Cambuur
Roda JC stuit in de finale van de play-offs om promotie/degradatie op Cambuur Leeuwarden. De ploeg van trainer Stanley Menzo rekende gisteravond in een beslissingsduel af met FC Zwolle, 2-0. De 10.200 toeschouwers zagen Sandor van der Heide en Koen Brack scoren.
quote:A-jeugd Roda begint met gelijkspel
Het A1-team van Roda JC is de serie promotiewedstrijden voor de eredivisie gestart met een gelijkspel tegen Argon. In Mijdrecht werd het 1-1. Argon moet woensdag op bezoek bij NEC, zaterdag ontvangt Roda vervolgens de Nijmeegse ploeg. De winnaar van deze halve competitie komt volgend seizoen uit in de eredivisie.
Denk het ook .. schat de spelers van Cambuur toch wel iets hoger in dan die van Dordtquote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:41 schreef TheYoung1 het volgende:
Volle bak in Cambuur vrijdag...
Cambuur - Roda JC in uitverkocht huis
Gaat nog een pittige worden vrees ik.
Och rond die tijd speelt toch niks boeiends en dan nog, zowiezo naar roda! Jij zeker met al je gemiste wedstrijdenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:54 schreef Professional het volgende:
Toch ff kijken of we Pinkpop kunnen verlaten.
Lang leve de commercie!quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:33 schreef KirkLazarus het volgende:
Welk groot licht heeft besloten om Roda thuis te laten spelen op Pinkpop-zondag om 16:30?
Vakantie he, dagen moet op!quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:55 schreef planethugo het volgende:
[..]
Och rond die tijd speelt toch niks boeiends en dan nog, zowiezo naar roda! Jij zeker met al je gemiste wedstrijden
Fantastischquote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:33 schreef KirkLazarus het volgende:
Welk groot licht heeft besloten om Roda thuis te laten spelen op Pinkpop-zondag om 16:30?
quote:Roda JC kampt met personele problemen
KLACHTEN Vraagtekens achter aanvallers
Roda JC is in de aanloop naar de beslissende nacompetitieduels tegen Cambuur Leeuwarden getroffen door personele problemen.
Met name een aantal aanvallers kampt met blessures.
Jeanvion Yulu-Matondo viel tegen FC Dodrecht uit met hamstringklachten en heeft een echo laten maken. Mogelijk komt de uitwedstrijd tegen Cambuur (morgen) te vroeg voor de Belg, die tegen Dordrecht de winnende treffer maakte.
Ook Sekou Cissé (liesklachten) is niet helemaal fit, al lijkt de Ivoriaan wel te kunnen spelen. Dat geldt niet voor de spitsen Dieter van Tornhout en Andres Oper, die beiden sinds het thuisduel tegen Willem Willem II last hebben van een spierblessure.
Voor Oper komt het eerste duel zeer waarschijnlijk te vroeg, maar mogelijk kan de Est zondag bij de return wel van de partij zijn. Ruud Vormer heeft een ingescheurde enkelband opgelopen en komt dit seizoen niet meer in actie, terwijl Marcel de Jong voor de eerste ontmoeting in Friesland geschorst is. Laurent Delorge, die de return tegen FC Dordrecht vanwege knieklachten miste, trainde gisteren de eerste keer weer volledig mee. Als een reactie uitblijft, is de middenvelder wel inzetbaar.
Cambuur verkocht gisterochtend binnen twee uur alle kaartjes voor het thuisduel. Het stadion zal morgen dan ook met 10.200 toeschouwers opnieuw volledig uitverkocht zijn.
quote:Roda-vrouwen pinksterzondag naar Heerenveen
LAATSTE DUEL
De KNVB heeft de eredivisiewedstrijd voor vrouwen tussen sportclub Heerenveen en Roda JC voor de vierde maal vastgesteld.
De Kerkraadse ploeg mag nu op (pinkster)zondag 31 mei naar Friesland.
In februari werd de partij afgelast wegens slecht weer en vervolgens zegde Roda af, omdat het niet genoeg speelsters op de been kon brengen door blessures of examendrukte.
Zondag zal de ploeg wel afreizen naar Heerenveen, laat trainer René Eijer weten. Dat wordt de allerlaatste wedstrijd van de vrouwenploeg in de eredivisie. De laatste thuiswedstrijd wordt donderdagavond om 19.30 uur gespeeld op sportpark Kaalheide tegen FC Twente.
Ja.quote:
Op de fusie na heb je dan een ontsnapping zoals Vitesse een paar jaar geleden.quote:Op woensdag 27 mei 2009 08:51 schreef Chadi het volgende:
Hoop dat Roda er toch in blijft en zich daarna kan herpakken. Geweldig verhaal dit.. Fusie.. geen fusie.. net reden en dan nog onderaan en vervolgens op de laatste dag nacomeptitie eruit slepen bij feyenoord.. daarna gewoon erin blijven..
Mooie planning, misschien ff in achterhoofd houden.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:18 schreef LeonH het volgende:
[..]
Fantastisch
Zo kan ik om 1 uur de Staat zien, half 3 Rowwen Heze, laat ik m'n pa me oppikken om kwart voor 4. Door naar het stadion, en daarna weer lekker op tijd terug voor Placebo, Keane/Pendulum en Depeche Mode/Oasis/Chemical Brothers
Hulde
Mij lijkt het net iets te ver.quote:Op woensdag 27 mei 2009 09:31 schreef Professional het volgende:
[..]
Mooie planning, misschien ff in achterhoofd houden.
Zou je kunnen lopen van Pinkpop naar stadion, of is het toch ff net iets te ver?
preciesquote:Op woensdag 27 mei 2009 09:34 schreef Professional het volgende:
Of ff bellen met de andere gasten dat die ons maar ff oppikken en droppen.
Niet bepaald iets waar ik Roda voor ga missenquote:Tent:
16.15-17.15 THE RIFLES
18.15-19.15 WHITE LIES
Noord:
16.15-17.15 MARIA MENA
18.15-19.15 JAMES MORRISON
Main:
15.20-16.15 VOLBEAT
17.15-18.15 MADNESS
Wat ik ooit heb gehoord van de eigenaar van Subway Heerlen is dat ie om 1 of andere grote reclamepaal gaat komen bij de Decathlonquote:Op woensdag 27 mei 2009 11:36 schreef DarkShine het volgende:
Zo te zien krijgen we in Subway bij het PLS
http://world.subway.com/Countries/frmLocatorResult.aspx?CC=NET&LC=DUT&Mode=
Yulu wilde zeker wat bruiner worden maar hij was al aangebrand en toen vloog ie in de fik?quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:23 schreef DarkShine het volgende:
Over Decathlon gesproken, de Zonnestudio ernaast stond maandag in de fik.
Yulu deed zijn hete dansje en spontaan vloog alles in brand.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:58 schreef planethugo het volgende:
[..]
Yulu wilde zeker wat bruiner worden maar hij was al aangebrand en toen vloog ie in de fik?
quote:Genk wil Roda JC’er De Fauw
KEUZE Sekou Cissé beslist na nacompetitie over nieuwe club
VOETBAL – Racing Genk is serieus geïnteresseerd in Davy de Fauw.
De Belgische bekerwinnaar wil zich voor komend seizoen versterken op een aantal posities en heeft voor de plek centraal achterin de aanvoerder van Roda JC op het oog.
Interim technisch directeur Sef Vergoossen van Genk bevestigt de interesse. ,,Hoewel onze prioriteit ligt bij andere posities binnen het team, staat Davy de Fauw inderdaad op onze lijst als je het hebt over centrale verdedigers. Ik denk dat hij absoluut een versterking kan zijn voor Genk.”
Roda’s directeur voetbalzaken Martin van Geel weet dat De Fauw in de belangstelling staat van de Belgische club. ,,Genk heeft geïnformeerd naar de situatie van De Fauw. Men dacht blijkbaar dat hij bij degradatie transfervrij was. Ik heb hen meteen uit die droom geholpen, want dat klopt gewoon niet.”
Een andere Roda JC’ er, Sekou Cissé, beslist volgende week waar hij komend seizoen wil gaan spelen.
De Ivoriaan kiest voor een club waar hij de meeste kansen op een basisplaats denkt te hebben.
De 24-jarige aanvaller geeft aan te twijfelen tussen Feyenoord en FC Twente. Al beseft hij dat het met financiële problemen kampende Feyenoord geen mogelijkheden heeft om een transfersom aan Roda te betalen. Hoewel meerdere clubs hun interesse kenbaar hebben gemaakt, is Roda alleen benaderd door FC Twente en PSV. Met geen van beide is volgens Van Geel onderhandeld over een transfer.
Volgens Twente-voorzitter Joop Munsterman heeft de club uit Enschede wel al met de speler zelf een principe-akkoord bereikt over een driejarig contract en neemt hij na de nacompetitie contact op met Roda om de transfer definitief af te handelen. „Ik heb begin deze maand met Twente gesproken en ook het contract gezien”, laat Cissé weten. „Maar ik heb nog niet getekend.
Na afloop van de nacompetitie neem ik meteen een beslissing, want ik wil met een leeg hoofd op vakantie. Duidelijk is wel dat ik niet naar een club ga waar de kans groot is dat ik op de bank beland.
De concurrentie bij de nationale selectie van Ivoorkust is zo groot dat ik met het oog op het WK zoveel mogelijk moet spelen. Twente is wat dat betreft een mooie club.”
Met een groot vraagteken achter de naam van Sekou Cissé reist Roda JC vandaag naar Leeuwarden voor de eerste finalewedstrijd in de nacompetitie tegen Cambuur (vanavond 20.45 uur). De Ivoriaan kampt met liesproblemen en trainde gisteren voor de eerste keer deze week mee met de groep.
Ruud Vormer (enkelblessure), Marcel de Jong (geschorst), Przemyslaw Tyton (knie) alsmede de spitsen Dieter van Tornhout, Andres Oper en Jeanvion Yulu-Matondo (allen spierblessure) zullen in Leeuwarden vanaf de tribune toekijken. Het aantal aanvallers in de selectie is dusdanig geslonken dat alles in het werk zal worden gesteld Cissé aan de aftrap te krijgen.
Gisteravond is in België nog een mri-scan gemaakt, vandaag wordt de uitslag daarvan verwacht. „Morgen (vandaag, red.) zal in overleg met de medische staf en de trainers worden bekeken of ik kan spelen”, aldus Cissé.
Voor Roda is het van groot belang dat de aanvaller, die de afgelopen weken vaak een beslissende rol vervulde, in elk geval voldoende fit is om te kunnen starten. Ook al bestaat het gevaar dat Cissé daardoor mogelijk de tweede wedstrijd in Kerkrade mist. „Misschien kan je dan weer beschikken over iemand anders”, aldus Van Veldhoven die stiekem hoopt dat Oper en Yulu- Matondo de return komende zondag wel halen. „Maar voor deze eerste wedstrijd heb ik nauwelijks nog alternatieven.”
Van Veldhoven zag Cambuur maandag zelf aan het werk tegen FC Zwolle. Die wedstrijd bevestigde het beeld dat de coach al had op basis van eerdere scoutingrapporten. „Het is een sterk collectief met veel fysieke kracht. De spelers werken hard om de foutjes die worden gemaakt te camoufleren. De laatste drie duels heeft Cambuur met dezelfde ploeg gespeeld, waardoor het spel heel herkenbaar is. Het gaat er vooral om dat we ons eigen niveau halen. Dan krijgen we zeker onze kansen. Lukt dat niet, zoals in Dordrecht, dan komen we in de problemen.”
Hoewel Roda in de eerste ronde gewaarschuwd was voor het andere soort voetbal dat eerstedivisionisten doorgaans hanteren, had de Kerkraadse ploeg daar in Dordrecht geen passend antwoord op. „In ons team hebben sommigen moeite de concentratie op te brengen die in dit soort duels nodig is. Je treft altijd enthousiaste tegenstanders, die niets te verliezen hebben. Daarmee moet je goed kunnen omgaan. In de nacompetitie zijn de verschillen niet zo groot dat je kunt spreken van favorieten. Je bent er als eredivisionist natuurlijk niet voor niets beland.”
Terwijl Roda kampt met tal van afwezigen, kan Cambuur aantreden met dezelfde ploeg als in de afgelopen drie duels tegen FC Zwolle.
Vermoedelijke opstelling Roda: Castro, De Wree, De Fauw, Kah, Lachambre, Delorge, Meeuwis, Bodor, Janssen, Hadouir, Cissé.
Resterend programma: Play-offs voor plek in voorronde Europa League: NAC - FC Groningen (20.00 uur) Play-offs promotie/degradatie: RKC - De Graafschap (18.30 uur)
dat is idd een rampscenario. Gewoon snel scoren en dan de wedstrijd rustig uitspelen en als er ruimtes vallen de klus afmakenquote:Op donderdag 28 mei 2009 14:39 schreef iehlaak het volgende:
Hopen dat we vanavond niet verliezen, dan heb ik vertrouwen voor de thuiswedstrijd. Je zal maar uit verliezen en thuis moeten winnen voor een extra wedstrijd.
Nope.... De Heer Smeets tovert Kane uit zijn hoge hoedquote:Op woensdag 27 mei 2009 15:28 schreef planethugo het volgende:
hopelijk wordt het een feestelijke zondag en als dan chemical brothers komen is die helemáál geslaagd
idem.quote:Op donderdag 28 mei 2009 22:38 schreef Plato1980 het volgende:![]()
![]()
.
Ik ben tevreden met het resultaat en dat is alles wat ik erover wil zeggen.
Ja, maar dat kun je niemand verwijten, want we hebben gewoon niet meer fitte spitsen. Al wist iedereen natuurlijk allang dat we een spits nodig hadden in de winterstop, maar de hoofdverantwoordleijken van destijds zijn gelukkig uit beeld verdwenen.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 00:12 schreef Professional het volgende:
maar 1 spits.
Zondag is do or die.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 11:12 schreef planethugo het volgende:
er zat idd niet meer in als je zo slap, angstig en slecht speelt. Was een paar keer flink schrikken, was typisch zo een wedstrijd waarin roda normaal gesproken nog een sneaky goaltje gemaakt had maar met dit elftal was dat onmogelijk. Zondag met een volle bak moet het toch af te maken zijn. Dat ze het niet wagen om ook mijn pinkpop weekend te verpesten!
quote:Roda JC speelt weer met vuur
RESULTAAT Kerkraadse ploeg kan na doelpuntloos gelijkspel in Leeuwarden het karwei thuis klaren
Roda JC mocht voor de tweede keer in deze nacompetitie niet klagen dat het een uitduel met een gelijkspel afsloot.
Verzuimde vorige week FC Dordrecht op eigen veld een tikje uit te delen aan de favoriete eredivisionist, gisteren liet Cambuur Leeuwarden het na een vermakelijke wedstrijd na zich een prima uitgangspositie te verschaffen voor de return: 0-0.
Met de 0-0 als ruggensteun kan het team van Harm van Veldhoven het karwei zondag in het eigen Parkstad Limburg Stadion klaren. Dan zal moeten blijken of de eredivisionist, net als in de eerste ronde tegen Dordrecht, thuis wel het verschil kan maken. Gisteren lukte dat in elk geval absoluut niet, waardoor het nog geen gelopen zaak is. „Vandaag is gebleken dat het zondag moeilijk wordt”, zei Van Veldhoven na afloop. „Maar met ons publiek in de rug moeten we het verschil kunnen maken.”
Een gewaarschuwd mens telt doorgaans voor twee. Het is een gezegde dat Kerkrade blijkbaar nog niet heeft bereikt. Anders kan niet verklaard worden dat Roda zich voor de tweede achtereenvolgende keer bijna liet verrassen door een kwalitatief mindere, maar wel veel enthousiastere tegenstander. De moeizame en onverdiende remise bij FC Dordrecht (1-1) negen dagen geleden maakte duidelijk dat dit Roda het tegen elke opponent vreselijk lastig krijgt als niet iedereen bij de les is en bepalende spelers niet in de wedstrijd zitten. Je zou mogen verwachten dat na die fortuinlijke ontknoping in Dordrecht de seinen gisteren vanaf het begin op rood zouden staan. Toch lieten de gasten zich opnieuw te vaak aftroeven op agressiviteit en dachten ze door de bal oneindig rond te laten gaan de negentig minuten vol te kunnen maken. Dat lukte wonderwel, al had het niet veel gescheeld of Roda was in de bus gestapt met een kleine nederlaag.
Het was gisteren typisch een clash tussen twee stijlen. Het op opportunisme en kracht gebaseerde voetbal van de eerstedivisionist tegen het op balbezit gestoelde spel van de een klasse hoger acterende formatie. De gasten probeerden zo lang mogelijk de bal rond te tikken in de hoop het enthousiasme uit de thuisploeg te zuigen. Een kansloze missie, omdat de Friese vechtmachine, opgejaagd door het fanatieke publiek, blijft lopen en draven. Aangezien Roda aanvallend totaal geen vuist kon maken, leverde het vele balbezit lange tijd geen enkele kans op. Pas in de vijfde minuut van de tweede helft zag doelman Peter van der Vlag de eerste venijnige schuiver van Sekou Cissé op zich afkomen.
Het meeste gevaar kwam van Cambuur dat via Nassir Maachi (omhaal naast), Ruud ter Heide (te zachte kopbal gepakt door Bram Castro en kopbal net naast) nadrukkelijk aan de 1-0 snuffelde. Cambuur- coach Stanley Menzo had zijn buik vol van het oeverloze getik van Roda in de achterste lijn en gaf zijn manschappen in de tweede helft opdracht eerder druk te zetten.
Het veld werd plotseling een stuk langer waardoor er beduidend meer ruimte kwam te liggen voor de Kerkraadse aanvallers. Toch bleef de meeste dreiging komen van het op een treffer jagende Cambuur.
Roda ontsnapte halverwege de tweede helft toen Sandor van der Heide de onderkant van de lat teisterde en Jeffrey de Visscher het presteerde de terugspringende bal voor een leeg doel te gehaast naast te schuiven. En nog geen minuut later moest Castro zich rekken om een kopbal van Ter Heide over de lat te tikken. De bezoekers wankelden, leken rijp voor de knock-out, maar herstelden zich net op tijd.
De Friese orkaan nam snel in kracht af en Cissé zorgde aan de andere kant zowaar voor opwinding met een uithaal op de vuisten van Van der Vlag. De beresterke stormram Mark de Vries stond koud in het veld of hij dwong Castro tien minuten voor tijd tot een ultieme redding. Verder liet Roda het niet komen. Daarmee kregen de Limburgers waarvoor ze minimaal naar het noorden waren afgereisd: in elk geval geen nederlaag.
Nacompetitie
Cambuur 0 Roda JC 0 Scheidsrechter Luinge. Toeschouwers 10.200. Gele kaart: Beekmans (Cambuur), Lachambre, Janssen (Roda).
Cambuur: Van der Vlag, R. Jansen, Brack, M. Jansen, Rustenberg, Beekmans, Van der Heide (91. Wegh), Guijt, De Visscher, Ter Heide (76.
De Vries), Maachi.
Roda: JC: Castro, De Wree, De Fauw, Kah, Lachambre, Janssen, Meeuwis, Bodor, Delorge, Hadouir, Cissé (88. Vandamme).
quote:Jacobs en Jongen kiezen voor eersteklassers
EX-PROFS Naar LHC en Groene Ster
Ex-prof Bas Jacobs (29) speelt komend seizoen bij de kersverse eersteklasser LHC uit Kerkrade.
De aanvaller, die in Kerkrade.
De aanvaller, die in het verleden speelde bij Roda JC, VVV en Fortuna Sittard, geeft aan het voetbal met zijn werk te gaan combineren. „Ik ben een tijd terug wel nog bij TOP Oss gaan meetrainen, maar dat is niks geworden omdat ik in verband met mijn knieblessure niet meer elke dag kan trainen. Het profvoetbal is voor mij daarom definitief afgelopen.”
Collega-spits Diego Jongen, net als Jacobs in het verleden bestempeld als Roda-talent, gaat komende competitie aan de slag bij eersteklasser eersteklasser Groene Ster uit Heerlerheide.
De 27-jarige ex-Roda JC’er en voormalig speler van MVV, verkaste in 2007 nog naar eerstedivisionist Go Ahead Eagles, waarna hij - min of meer noodgedwongen meer noodgedwongen - koos voor een verblijf bij de Belgische derdeklasser KSK Tongeren.
Jeugdspelers die op 1 juni nog op de ledenlijst van Fortuna staan, hoeven zich géén zorgen te maken over een eventuele overschrijving naar een andere club. Zij hoeven pas te kiezen nadat de rechter een heeft gedaan over de licentie.
Als Fortuna ophoudt te bestaan, krijgen de spelers twee weken de tijd om alsnog een andere club te vinden.
quote:Clubliederen
door Ivar Hoekstra
De voetnoot
Een cd’tje op mijn bureau, van muzikant en Fortuna- fan Evert Masthoff. Hij verzon in 1998 met zijn band De Häorepaert het ‘alternatieve’ clublied Gael + Gruin. Of ik er naar wilde luisteren in deze voor Fortuna spannende weken. Tuurlijk Evert. Clubliederen geven een club eeuwigheidswaarde. Als over duizend jaar Liverpool niet meer bestaat en de voetbalsterren zijn vergeten, schalt door de straten van de Britse stad nog altijd You’ll never walk alone. Dat de teksten niet direct van Bob Dylan-kwaliteit zijn, dondert niet bij een clublied.
Het gaat om het gevoel dat het oproept.
‘Nao veure Fortuna, Fortuna laot gaon, waat kan òs gebeure, veer zeen neit te sjlaon, mit èllef man aan ’m, dat is òs idee, Nao veure Fortuna, Fortuna olee, Nao veure Fortuna, Fortuna olee’!
Oké, je wint er het songfestival misschien niet mee, maar het voldoet wél aan alle voorwaarden van een goed clublied. Makkelijk mee te zingen (Fortuna olee) strijdlust (mit èllef aan ’m) én optimistisch (veer zeen neit te sjlaon). Dus sorry Evert, jouw ludieke Gael + Gruin (ik verstond per abuis eerst Geil + Groen, maar dat lijkt me meer iets voor een pikante Shrek-versie) het zal Nao Veure Fortuna niet van de troon stoten.Wat dat betreft ben ik een hardliner. Een nieuw verzonnen clublied moet wel héél goed zijn om het oude te vervangen.
Met alle respect voor Frans Pollux die met Alles Heej is VVV een heerlijke moderne meezinger heeft gemaakt, ik hoor toch liever Hup, hup, hup, VVV van Sjraar Peetjens. Het heeft die jaren vijftig kneuterigheid van thee met Verkade biscuitjes, de tijd dat supporters nog met beide handen omhoog ‘hoi, hoi, hoi’ riepen na een doelpunt. De mooiste zin in Hup, Hup, Hup VVV: ‘Weej zien nog neet de nummer ein, det geit auk neet zoé vlot.’ Kijk dat is realisme. Al die clubliederen waarin al in de eerste zin ‘wij worden kampioen’ wordt gezongen neem ik niet serieus. Hoe kun je dat in hemelsnaam iedere week zingen als je -pakweg- AGOVV of Omniworld bent? Er mag van mij best wat existentiële twijfel in een clublied doorklinken. Natuurlijk wil je kampioen worden, maar of dat ook lukt blijft de vraag. Dat vind ik zo mooi aan het MVV-lied.
‘Hup, hup, hup! MVV - ès Geer wèlt MVV’, komp G’r op de ierste plaots te staan.’ Het weerspiegelt de bourgondische inslag van de stad Maastricht. Alleen als jullie het zélf willen is de eerste plaats haalbaar. Er wordt niet gedreigd met ‘moeten’ en ‘zullen’, nee er wordt een vriendelijk verzoek gedaan.
Keurig. Zo kan het ook. Of dat verzoek morgen in het Parkstad Limburg Stadion ook zo vriendelijk is, waag ik te betwijfelen.
Het is erop of eronder voor Roda en dus zal vooral op de volgende passage uit het clublied Roda los mer joa de nadruk worden gelegd: ze weesse ziech tse jeëve, ze sjpelle vuur hun leëve!’ Benieuwd of de Cambuur-fans daar met het meest wonderlijke clublied ter wereld tegen op kunnen. ‘En we hewwe een woanskip en ut leit an de Singel en we hewwe een Arkje, ‘t is ons ideaal.
En komme jim noch ris bij ons an de Singel, kom dan in ons woanskip gerust allemaal.’ Mijn Fries is niet optimaal, maar als ik het goed heb gaat het Cambuur clublied over een woonboot die ligt in de singel. Heb ik iets gemist?Worden morgen in Kerkrade de Friese kampioenschappen Skutsjesilen gehouden?
Rare jongens die Friezen, een clublied over een woonboot.
Dan luister ik vanmiddag toch veel liever naar Nao veure Fortuna in een bomvol stadion. Hopelijk maakt Bayern er een ander feestje van dan tijdens de afscheidswedstrijd van Cruijff. En beste Evert, al is het dan lang niet zo orgineel als jou Gael + Gruin, mag ik toch een voorstel voor een eenmalig Fortuna- lied vanmiddag doen? It aint over till it’s over van Lenny Kravitz.
Zó hard gedraaid dat het Bruce in Landgraaf omver blaast.
quote:A-jeugd Roda op drempel eredivisie
De A1 van Roda JC kan vandaag op eigen veld promotie naar de eredivisie afdwingen. Een gelijkspel tegen NEC is voldoende. Het duel op Kaalheide begint om 14.30 uur.
quote:Medische staf draait overuren
FINALE Roda maakt zich op voor beslissende fase
Medisch topoverleg gisteren op Kaalheide. Trainer Harm van Veldhoven kreeg daags na het slopende duel in Leeuwarden de ‘rapporten’ met betrekking tot de categorie geblesseerde spelers.
De conclusie: niet iedereen loopt er okselfris bij.
Zeventien spelers gooiden op het hoofdveld van Kaalheide de spieren los, nadat ze tegen het middaguur uit de bus waren gestapt. In verband met het late tijdstip van de eerste wedstrijd in Leeuwarden had de selectie in Friesland overnacht en was pas gisteren teruggekeerd naar Limburg. „Als je meteen was doorgereden naar Kerkrade, zou je pas tegen een uur of drie zijn aangekomen”, aldus aanvoerder Davy de Fauw. „Vervolgens moet je dan naar huis en de dag erna toch weer op tijd op om te trainen. Dit was een betere oplossing.We hebben bij aankomst in het hotel kort na middernacht nog een broodje gegeten en enkele fases van de wedstrijd besproken.”
De conclusie van de spelersgroep was eensluidend: Roda was met de 0-0 goed weggekomen. „Thuis moeten we het nu afmaken”, geeft De Fauw aan. „Het veld en dus ook de ruimtes zijn groter. Dan moet de tegenstander tactisch beter staan. Je zag dat Dordrecht het in Kerkrade een stuk lastiger had dan thuis.We zullen Cambuur, net als Dordrecht, moeten laten merken dat spelen in ons volle stadion anders is dan een uitduel in de eerste divisie.”
Voor de Belgische verdediger zou het wel eens het laatste optreden in het geel kunnen zijn. De Fauw bevestigt de deze week uitgelekte interesse van Racing Genk. „Als een mooie club met ambities zich meldt, ga je altijd luisteren. Meer wil ik er nu niet over zeggen. Het gaat nu alleen om Roda.”
Om het loodzware en krankzinnige seizoen positief te kunnen afsluiten is een zege nodig. Een nederlaag betekent degradatie, bij 0-0 bepalen strafschoppen wie de derde wedstrijd thuis mag spelen. Elke andere remise resulteert in een beslissingsduel in Leeuwarden komende woensdag. Iets waar niemand in Kerkrade, gezien het moeizame verlopen duel van donderdag, op zit te wachten.
Van Veldhoven keek nog even terug op het treffen tegen Cambuur. „Die ploeg heeft me verrast, want ze speelde veel beter dan in de duels die we gezien hebben. Het was voor ons een moeilijke avond, maar qua resultaat staan we er goed voor.Wat dat betreft heeft De Graafschap (dat met 2-0 verloor bij RKC, red.) een groter probleem.”
Opvallende afwezigen op het trainingsveld waren Jeanvion Yulu-Matondo, Kris deWree en Laurent Delorge.
Voor Yulu-Matondo komt het tweede duel te vroeg, terwijl de twee andere Belgen de gevolgen ondervinden van de slacht van Leeuwarden en last hebben van een oude blessure. DeWree kampt met een onwillige buikspier, Delorge met een pijnlijke knie. „Het is afwachten of ze op tijd fit zijn”, gaf Van Veldhoven aan.
Dat geldt ook voor Andres Oper.
De van een spierblessure revaliderende spits werkte, op het eerste oog zonder problemen, een individuele training af. In het meest positieve scenario kan de Est plaatsnemen op de bank. „Meer zit er niet in”, verklaarde Van Veldhoven. „Andres heeft aan nog geen enkele groepstraining meegedaan en is fysiek niet in staat om al te lang te spelen.”
Naast Yulu-Matondo ontbreken morgen (16.30 uur) Ruud Vormer, Dieter van Tornhout en Przemyslaw Tyton. Marcel de Jong keert terug van een schorsing, terwijl Sekou Cissé (donderdag nog een twijfelgeval) geen hinder meer ondervindt van zijn lies.
Vermoedelijke opstelling Roda: Castro, De Wree/Linssen, De Fauw, Kah, De Jong, Delorge, Meeuwis, Bodor, Janssen, Hadouir, Cissé.
Resterend programma. Zondag, 12.30 uur: FC Groningen-NAC (return play-offs Europees voetbal, eerste wedstrijd 1-1); 14.30 uur: De Graafschap- RKC (return nacompetitie, eerste wedstrijd 2-0 voor RKC).
quote:Nog geen afscheid van vertrekkers
Roda JC neemt morgen geen afscheid van de spelers die de club gaan verlaten. „Als je wint, is iedereen vooral daar mee bezig, als je zou verliezen is het geen geschikt moment om spelers uit te zwaaien”, aldus directeur voetbalzaken Martin van Geel. Begin volgend seizoen zullen de vertrekkers bij een competitieduel alsnog in de bloemetjes worden gezet. Roda verwacht een bijna vol huis.
quote:‘Opheffen vrouwenploeg Roda JC onvermijdelijk’
HULP Stichting Promotie Vrouwenvoetbal Parkstad Limburg teleurgesteld
De vrouwen van Roda JC spelen morgen in Heerenveen hun laatste wedstrijd. „Saneren doe je niet graag, maar het moest gebeuren in het belang van Roda”, verklaart directeur voetbalzaken Martin van Geel.
Martin van Geel heeft veel respect voor de voetbalsters van Roda JC. Toch was het volgens de directeur voetbalzaken van de Kerkraadse club, gelet op de financiële situatie, onvermijdelijk dat het vrouwenteam (net als de beloften) opgeheven moest worden.
De begroting van de Roda-vrouwen lag afgelopen seizoen tussen de 140.000 en 150.000 euro. Veel lager dan de andere clubs uit de eredivisie, aldus Van Geel. „Die werkten met een budget richting 250.000 euro.
De vrouwentak van Roda werkte met een tekort van 40.000 euro op het totale budget. Dat verschil hebben we niet kunnen dichten.
Gelet op de financiële situatie wilden we niet opnieuw het risico lopen om weer met een fors tekort het volgend seizoen te eindigen.
Als we door waren gegaan had dit goed moeten gebeuren met een volwaardige begroting waardoor je ook op een normaal niveau kunt meestrijden.”
De Stichting Promotie Vrouwenvoetbal Parkstad Limburg (SPVPL) is teleurgesteld in het besluit om al na één jaar te stoppen. „We hadden best iets willen betekenen voor het eredivisie vrouwenteam van Roda JC”, aldus stichtingssecretaris Jack Lussenburg. „We hebben een gesprek aangevraagd met Martin van Geel met de vraag of wij misschien een helpende hand konden bieden.”
Van Geel had na een gesprek met de stichting niet het geloof dat de stichting in korte tijd voldoende gelden zou vinden. Van Geel kreeg halverwege het seizoen de vrouwentak onder zijn hoede. Hij was met enige regelmaat ook aanwezig bij de wedstrijden. „Ik heb alle respect voor de vrouwen. Ze hebben een fantastische mentaliteit opgebracht, ook in de opstartfase toen er nog geen medisch kader of een keeperstrainer bij de groep zat. De selectie werd pas op het laatste moment geformeerd.” Van Geel vindt het jammer dat er binnen Roda niet eerst een draagvlak gecreëerd is voor het vrouwenvoetbal. „Het was er ineens. Het was een ‘last-minute’ beslissing en eigenlijk is de groep nooit goed geïntegreerd binnen de organisatie. Door het trainen bij RKTSV bleef je afstand houden, ook al speelde het team enkele wedstrijden in het Parkstad Limburg Stadion, waar we dan probeerden voor sfeer te zorgen. Maar bij een BVO staat nu eenmaal alles in het teken van het eerste team. Dat is ons vlaggenschip. Vrouwenvoetbal is dan een op zichzelf staande afdeling.”
Volgens Lussenburg had het niet zover hoeven komen. „Als stichting helpen we binnen Parkstad al bijna vijf jaar mee bij de start van nieuwe initiatieven om ze vervolgens over te dragen aan de betreffende club of organisatie. Ook voor Roda hadden we oplossingen gevonden.”
quote:Mislukt project moet wijze les zijn
OPINIE Roda heeft deelname aan vrouweneredivisie schromelijk onderschat
Trots maakte Roda JC eind februari 2008 bekend dat de vrouwentak na een jaar in de wachtkamer te hebben gezeten mocht instromen in de eredivisie. Na een seizoen vol bittere ellende is de stekker er in Kerkrade weer uitgetrokken en kent het avontuur bijna alleen verliezers.
Wie de ontwikkelingen rond Roda’s vrouwenteam vanaf dag één op een rijtje zet, kan tot slechts één conclusie komen: de Kerkraadse club heeft de deelname aan de vrouweneredivisie schromelijk onderschat.
Het werd gezien als een mooi uithangbord, maar wie een prestigeobject zo halfslachtig aanpakt, moet niet vreemd opkijken dat het helemaal verkeerd afloopt. De ploeg van René Eijer leek er maar een beetje bij te hangen, de randzaken en het kader waren slecht ingevuld en het kwaliteitsarme elftal strompelde van de ene naar de andere kansloze nederlaag. De thuiswedstrijden werden vooral afgewerkt op een slecht verlicht kunstgrasveld op Kaalheide en het uitduel tegen Heerenveen werd een paar keer verplaatst, omdat Roda (vanwege blessures en/of studie) over te weinig speelsters beschikte. Met sporten op het hoogste niveau had dit geklungel in de marge niets te maken.
Als een betaald voetbal organisatie start met een dergelijk project levert dat vanwege het maatschappelijk belang veel lof op. Maar als vervolgens de zaakjes zo slecht zijn geregeld, zal het applaus snel plaatsmaken voor hoongelach. De moeizame samenstelling van een selectie die niet voor spek en bonen zou moeten meehobbelen beloofde weinig goeds. De ergernis bij de speelsters en hun ouders groeide met de week. Zeker bij degenen die vergelijkingsmateriaal hadden, omdat ze een jaar eerder voor een andere eredivisionist uitkwamen. Bovendien klaagden amateurvoetbalclubs, die hun grootste talenten zagen vertrekken naar Kerkrade, steen en been over de gebrekkige communicatie en samenwerking. De KNVB zal met afgrijzen kennis hebben genomen van het geknoei en daaraan gekoppeld het snelle afscheid van Roda.
Het zal het imago van het vrouwenvoetbal geen goed doen. Maar de bond doet er goed aan eens in de spiegel te kijken. Zo presteerde de KNVB het van een eenvoudige bekerloting een gigantische puinhoop te maken. De loting moest een paar keer worden overgedaan, omdat fouten waren gemaakt. Bovendien stapten in de eindfase de overgebleven eredivisieteams vanwege het drukke programma van de nationale ploeg doodleuk uit het bekertoernooi. Om nog maar te zwijgen van de beslissing om een competitiewedstrijd van Roda te plannen op carnavalsmaandag. Iets wat zelfs bij de echte profs niet gebeurt.
Dan moet je als KNVB niet vreemd opkijken dat er (officieel vanwege te veel blessures) geen team op de been gebracht kan worden.
Wie wil meedoen op het hoogste niveau, moet het niet alleen laten bij mooie woorden, maar de consequenties daarvan onder ogen zien. Bij Roda JC heeft men op dat gebied de plank misgeslagen. Het gevolg is een leger vol verliezers. Met het vrouwenvoetbal in Limburg, waar de groei bij de meisjes landelijk gezien het sterkste is, met stip op plaats één.
Maar eerst nog een slordige driehonderd kilometer met de bus naar Leeuwarden...quote:Op zondag 31 mei 2009 09:41 schreef iehlaak het volgende:
...
Op een vreemde manier heb ik er veel vertrouwen in....
Tja, een paar knappe kansen gehad maar een prima van der Vlag in het doel...quote:Op zondag 31 mei 2009 19:45 schreef TheYoung1 het volgende:
Spijt me dat ik het zeggen moet, maar als we nog niet eens in staat zijn, om Cambuur achter ons te houden......
Ja dat is waar, terwijl het geloof er bij ons al wat uit was (de spelers en staf in ieder geval)quote:Wat geven we het weer weg ook hè.
Tuurlijk is dat motiverend, daar wil je als Eredivisieclub toch niet heen?quote:En die reclame voor de juupligu voor de wedstrijd... lekker motiverend ook.
Niet om jou persoonlijk, maar ik hoop dat de selectie en technische staf dat ook kwijt zijn.quote:Ik ben het geloof en vertrouwen nu wel kwijt hoor.
Al zou de rit er naar toe gratis zijn.....quote:Op zondag 31 mei 2009 19:51 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Tja, een paar knappe kansen gehad maar een prima van der Vlag in het doel...
[..]
Ja dat is waar, terwijl het geloof er bij ons al wat uit was (de spelers en staf in ieder geval)
[..]
Tuurlijk is dat motiverend, daar wil je als Eredivisieclub toch niet heen?
[..]
Niet om jou persoonlijk, maar ik hoop dat de selectie en technische staf dat ook kwijt zijn.
Kom je woensdag ook? Of zie je het echt niet meer zitten. ik las namelijk dat alle kaarten opgekocht zijn en gratis verdeeld worden (bron rodajcfans)
Respect verdien je, of niet...quote:Op zondag 31 mei 2009 20:05 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
Ook de reis zou gratis zijn!!
Wederom snappen de spelers niet hoe groot het belang is voor hen, degradatie kan voor zover ik weet grote gevolgen hebben voor Roda. Of komt Nol Hendriks weer terug bij de club?
Sterker nog, ik vrees dat we er woensdag defenitief uitvliegen.quote:Op zondag 31 mei 2009 20:23 schreef Plato1980 het volgende:
Ik vrees dat het woensdag heel moeilijk gaat worden, maar er is nog altijd hoop.
Definitief niet, we zullen terugkomen, maar dat is voor later zorg.quote:Op zondag 31 mei 2009 20:26 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Sterker nog, ik vrees dat we er woensdag defenitief uitvliegen.
En ik krijg het bijna niet over mn lippen, maar het gaat niet eens onterecht zijn
quote:Op zondag 31 mei 2009 20:27 schreef Evertje het volgende:
Krijgen jullie ook gratis sate bij die wedstrijd woensdag?
We vliegen eruit, voor het eerst in de geschiedenis moeten we eerste divisie gaan doen. Ik schaam me best wel een beetje voor het vertoonde spel van onze selectie.quote:Op zondag 31 mei 2009 20:28 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Definitief niet, we zullen terugkomen, maar dat is voor later zorg.
Dat vond ik vandaag eigenlijk wel meevallen. Het was niet goed, maar ook niet slecht, alleen had het veel eerder afgemaakt moeten worden. Na de 1-1 was het hangen en wurgen en mochten we blij zijn dat Cambuur niet nog een keer scoorde.quote:Op zondag 31 mei 2009 20:59 schreef TheYoung1 het volgende:
voor het vertoonde spel van onze selectie.
Als wij de scheids mee hadden vandaag in verhouding als jij je ouders mee had.....quote:Op zondag 31 mei 2009 21:34 schreef JeffreyADO het volgende:
Zo, dit keer hadden jullie de scheids mee, dus jullie bleven maar in de kleedkamers zitten?
Groot gelijk hoor..![]()
Roda begon in het seizoen 1971-1972 in de Eerste divisie en promoveerde door het kampioenschap een seizoen later. Dus nooit Eerste divisie is niet waarquote:Op zondag 31 mei 2009 20:59 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
We vliegen eruit, voor het eerst in de geschiedenis moeten we eerste divisie gaan doen. Ik schaam me best wel een beetje voor het vertoonde spel van onze selectie.
En ik heb er echt geen vertrouwen meer in, dat we alweer uit bij Cambuur, voor de winst kunnen gaan. Ik hoop van wel, uiteraard, maar zie het duister in.
We hebben geen team! Laat ons dan eerst maar eens gaan bezinnen en herbeginnen in de juup.
Lang geleden dat ik zulke slechte zin heb gehad.
Maar Feyenoord... daar noem je dan ook ietsquote:Op zondag 31 mei 2009 22:51 schreef TLC het volgende:
Cambuur thuis is lang niet zo goed als iedereen denkt hoor, en voor het uitduel tegen Feyenoord had iedereen Roda ook al afgeschreven.
Zonder, Meeuwis, Jansen en Cisse? Dat is een heel ander Roda hoor.quote:Op zondag 31 mei 2009 22:51 schreef TLC het volgende:
Cambuur thuis is lang niet zo goed als iedereen denkt hoor, en voor het uitduel tegen Feyenoord had iedereen Roda ook al afgeschreven.
Roda heeft zeker kansen
Kijk, de arrogantie slaat toe bij Cambuur (hoe veel seizoenen hebben jullie ook alweer in de Eredivisie gespeeldquote:Op maandag 1 juni 2009 09:41 schreef Kahlen het volgende:
Wordt het weer een half leeg uitvak woensdag of komen er nog supporters van Roda zien hoe de club de genadeslag krijgt?![]()
Veel succes volgend jaar in de jupiler league als jullie de sponsoren nog vast kunnen houden en niet failliet gaan
Tegen de schorsing van Meeuwis zou ik beroep aantekenen, met een beetje geluk wordt dat pas na woensdag behandeld. Of Cisse er niet bij is moet ik nog zien.quote:Op maandag 1 juni 2009 04:00 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Zonder, Meeuwis, Jansen en Cisse? Dat is een heel ander Roda hoor.
Roda kennende doen ze dat toch niet.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:02 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Tegen de schorsing van Meeuwis zou ik beroep aantekenen, met een beetje geluk wordt dat pas na woensdag behandeld. Of Cisse er niet bij is moet ik nog zien.
Inderdaad. Bovendien: Janssen missen maakt niets uit, die speelt toch al maanden als een drol. Belangrijk is het dat/als Oper mee kan doen.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:02 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Tegen de schorsing van Meeuwis zou ik beroep aantekenen, met een beetje geluk wordt dat pas na woensdag behandeld. Of Cisse er niet bij is moet ik nog zien.
rodajcfans.nlquote:Naam: Plato
Tijd: 01-06-2009 09:08
We waren voor de wedstrijd tegen Feijneoord als bijna dood maar toen hebben ze ons aan het infuus gehangen gisteren hebben de spelers zelf het infuus er uit getrokken.
Woensdag zijn we gedegradeert en geloof me ik ben al 24 jaar seizoenskaart houder maar wie moet het woensdag doen nee zo'n slappe los in mekaar hangende selectie hebben we lang niet gahad ik hoop dat we erin blijven maar ik zie het niet zitten.Shit een paar passanten die zonder ziel spelen hebben onze club naar de kloten geholpen.
Nou als jullie dan echt helemaal het lachertje willen worden moet je dat doen. Die kaart van Meeuwis was gewoon terecht, snap niet waarom dat ie er zo in ging. Sloeg nergens op en was niet nodig. Had hem slimmer verwacht.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:02 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Was zeker terecht, maar als je een schorsing door een beroep over woensdag heen kunt tillen moet je dat zeker doen!quote:Op maandag 1 juni 2009 10:34 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Nou als jullie dan echt helemaal het lachertje willen worden moet je dat doen. Die kaart van Meeuwis was gewoon terecht, snap niet waarom dat ie er zo in ging. Sloeg nergens op en was niet nodig. Had hem slimmer verwacht.
Half leeg uitvak, is dat zoiets als gisteren?quote:Op maandag 1 juni 2009 09:41 schreef Kahlen het volgende:
Wordt het weer een half leeg uitvak woensdag of komen er nog supporters van Roda zien hoe de club de genadeslag krijgt?![]()
Failliet gaan, weten jullie daar niet alles van?quote:Veel succes volgend jaar in de jupiler league als jullie de sponsoren nog vast kunnen houden en niet failliet gaan
Ik denk niet dat de KNVB dat toe gaat staan. Soms gebeurt het dat je nog wel in beroep kunt gaan, maar dat je de komende wedstrijd sowieso geschorst wordt en in het geval van Meeuwis zal er sowieso geen sprake zijn van vrijspraakquote:Op maandag 1 juni 2009 10:54 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Was zeker terecht, maar als je een schorsing door een beroep over woensdag heen kunt tillen moet je dat zeker doen!
Of die DFB een eventuele KNVB schorsing naderhand overneemt is niet ons pakkie an!
Mijn kaarten en verlof voor woensdag zijn iig weer geregeld
Daar worden zoveel prikkers geplaatst, als iemand die al serieus neemt... Ik ga woensdag toch naar Friesland, of ik nu 30 euro moet dokken of gratis kan gaan!quote:
Of die kaart terecht was doet niet ter zake, het enige dat nu telt is dat er woensdag een zo sterk mogelijk elftal op de mat staat.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:34 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Nou als jullie dan echt helemaal het lachertje willen worden moet je dat doen. Die kaart van Meeuwis was gewoon terecht, snap niet waarom dat ie er zo in ging. Sloeg nergens op en was niet nodig. Had hem slimmer verwacht.
Wat is er mis mee dan The Young1? Ik bedoel het niet verkeerd, maar wil graag op de hoogte zijn van de juiste infoquote:Op zondag 31 mei 2009 22:47 schreef TheYoung1 het volgende:
U is ons ergste nachtmerrie.
En Uw informatie is niet helemaal juist.
Nee, lekker ja en amen knikken. Gewoon en beroep gaan en zien wat gebeurt! Krijgt die na woensdag een hogere schorsing kan die hem uitzitten als die ooit nog eens terugkomt in Nederland.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Alsof de KNVB zo achterlijk is om zo'n rode kaart wegens beroep uit te stellen tot na woensdag voor een speler die volgend seizoen niet eens meer in Nederland speelt.
Zuivere rode kaart, je moet wel heel wanhopig zijn dit te gaan aanvechten om zo je hachje alsnog te redden woensdag.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:56 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Nee, lekker ja en amen knikken. Gewoon en beroep gaan en zien wat gebeurt! Krijgt die na woensdag een hogere schorsing kan die hem uitzitten als die ooit nog eens terugkomt in Nederland.
Is het ook, gaf ik eerder ook aan.quote:
Nee hoor, niet wanhopig. Ik zie enkel niet in waarom je een dergelijk smerig spelletje (want dat is het gewoon) niet zou spelen indien mogelijk...quote:je moet wel heel wanhopig zijn dit te gaan aanvechten om zo je hachje alsnog te redden woensdag.
quote:Hoofdsponsor Roda neemt fans mee naar Friesland
Geschreven op maandag, 1 juni om 13:24
Supporters van Roda JC die hun ploeg willen steunen in de beslissende nacompetitiewedstrijd tegen Cambuur Leeuwarden hoeven niet de portemonnee te trekken. Hoofdsponsor Aevitae heeft alle beschikbare kaarten voor het uitvak gekocht en nodigt de fans uit om gratis mee te reizen naar Friesland. Naast de toegangsbewijzen stelt Aevitae tevens gratis busvervoer aan de fans ter beschikking. De sponsor hoopt hiermee dat Roda op flink wat steun kan rekenen in Leeuwarden. De Limburgers hebben deze steun hard nodig, aangezien degradatie nog steeds dreigt voor de manschappen van Harm van Veldhoven.
De eerste wedstrijd in Leeuwarden eindigde in een doelpuntloos gelijkspel, terwijl het zondag in Kerkrade 1-1 werd. Woensdag volgt in het stadion van Cambuur een beslissingswedstrijd. De winnaar van dit duel speelt volgend jaar in de Eredivisie; de verliezer gaat verder in de Jupiler League.
Hou eens op met dat gezeur dat de KNVB Roda er in wil houden, wat zijn de supporters van Cambuur toch een huillies. Natuurlijk is het zuur en oneerlijk maar dit was een fout van de scheids en niet een vooropgezet plan van de KNVB.quote:Op maandag 1 juni 2009 13:04 schreef Tieske1983 het volgende:
De rode kaart van Meeuwis is terecht gegeven.
Een beroep zal dan ook geen zin hebben.
Cambuur zou dan eerder in beroep moeten gaan tegen de tweede gele kaart van Koen Brack, Nijhuis had bij deze overtreding gewoon de bal op de stip moeten leggen de De Fauw er ook af moeten sturen.
Jammer dat de KNVB Roda er in wil houden.
Dit was zeker een vooropgezet plan, net als dat Cambuur van de knvb niet aan de uefa cup mag meedoen ondanks dat ze een tijdje terug een goede kans maakten om hieraan mee te doen door de fair play regeling. Toen besloot de knvb ook opeens dat cambuur uitgesloten werd omdat het toen nog niet (in tegenstelling tot komend seizoen) de eredivisie speelde.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:09 schreef DaDude1987 het volgende:
Natuurlijk is het zuur en oneerlijk maar dit was een fout van de scheids en niet een vooropgezet plan van de KNVB.
Even serieus gast... Cambuur in de UEFA Cup.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:21 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Dit was zeker een vooropgezet plan, net als dat Cambuur van de knvb niet aan de uefa cup mag meedoen ondanks dat ze een tijdje terug een goede kans maakten om hieraan mee te doen door de fair play regeling. Toen besloot de knvb ook opeens dat cambuur uitgesloten werd omdat het toen nog niet (in tegenstelling tot komend seizoen) de eredivisie speelde.
De scheidsrechter stond er notebene 2 meter vanaf. Als je het dan niet ziet, dan ben je 1) blind of 2) deel van een vooropgezet plan.
Ja, maar daar gaat het niet omquote:Op maandag 1 juni 2009 14:24 schreef Ixnay het volgende:
Even serieus gast... Cambuur in de UEFA Cup.Zie je het voor je, wees eens even realistisch.
Sorry, my bad....quote:Op maandag 1 juni 2009 12:54 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Wat is er mis mee dan The Young1? Ik bedoel het niet verkeerd, maar wil graag op de hoogte zijn van de juiste info
Die dingen gebeuren, het siert je dat je je fout toegeeft.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:18 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Sorry, my bad....![]()
Dacht dat '71/'72 ons eerste ere-divisie seizoen was...
En gdvrsedikkef**k dat ik nóg slechte zin heb hè
Dank U voor Uw begrip. U is een waardig opponentquote:Op maandag 1 juni 2009 15:39 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Die dingen gebeuren, het siert je dat je je fout toegeeft.
Kan me heel goed voorstellen dat je slechte zin hebt, hier heerst nog de uitgelatenheid!
quote:Op maandag 1 juni 2009 11:15 schreef DarkShine het volgende:
Failliet gaan, weten jullie daar niet alles van?
Ik probeer altijd fatsoen voor de "rivalen" van de komende wedstrijd op te brengen.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:43 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Dank U voor Uw begrip. U is een waardig opponent![]()
Dat het woensdag een kraker vanjewelste mag worden!! En het liefst zonder arbitrage
Volgens mij ben je met een directe rode kaart altijd de eerst volgende wedstrijd geschorst tenzij de aanklager betaald voetbal nog voor die wedstrijd met een schikkingsvoorstel komt waartegen je dus in beroep kunt gaan. Dan mag je hangende het beroep wel gewoon spelen.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:56 schreef DarkShine het volgende:
[..]
Nee, lekker ja en amen knikken. Gewoon en beroep gaan en zien wat gebeurt! Krijgt die na woensdag een hogere schorsing kan die hem uitzitten als die ooit nog eens terugkomt in Nederland.
quote:‘We weten nu wat ons te wachten staat’
REACTIES Gemengde gevoelens na spektakelstuk
Waar de A1 van Roda JC zaterdag aan één wedstrijd genoeg had om promotie naar de eredivisie te bewerkstelligen, moet het eerste team de gifbeker kennelijk tot de bodem leegdrinken. Ondanks een waar kansenfestival is de Kerkraadse ploeg nog steeds niet zeker van een plaats bij de Nederlandse voetbalelite. Reacties uit de gang tussen speelveld en kleedkamer.
Dat het Friese smaldeel de wedstrijd geheel anders beleefd heeft dan de geelzwarten is duidelijk. In een hoek van de spelerstunnel dromt de Friese pers samen rond Koen Brack, die in de 41ste minuut van het veld werd gestuurd met een tweede gele en dus rode kaart. „We zijn bestolen. Het had een penalty moeten zijn, dan was het 1-1 geweest en tien tegen elf. Maar ook nu hebben we de beste kansen gehad”, gaat de speler uit de ploeg van trainer Stanley Menzo (foto) voorbij aan de keren dat Roda-spelers vrij voor Cambuur-doelman Van der Vlag verschenen.
Helemaal ongelijk heeft-ie echter niet, want scheidsrechter Nijhuis - in beide kampen de gebeten hond - geeft ruiterlijk toe dat hij een verkeerde beslissing heeft genomen.
Hij staat nog steeds achter de rode kaart voor Marcel Meeuwis ‘wegens onbesuisd inkomen’. „Ik heb zojuist de beelden teruggezien en moet toegeven dat de tweede gele kaart voor Brack wegens misleiding (een Schwalbe) onterecht was. Het was een loepzuivere penalty”, trekt Nijhuis het boetekleed aan.
Laurent Delorge had de beslissende treffer een aantal keren op zijn schoen. „Ik heb er veel spijt van dat ik ‘m niet gemaakt heb”, zucht de Belgische back. „Ik heb echter geen verwijten gekregen. Mijn medespelers weten ook wel dat ik er verschrikkelijk mee zit.”
Marcel de Jong omschrijft de stemming in het kleedlokaal als ‘bedrukt’. „Iedereen zit in de put.We moeten dit snel verwerken. Natuurlijk is Cambuur met een beter gevoel van het veld gestapt nu het derde duel in Leeuwarden wordt gespeeld.
Maar je kunt de komende wedstrijd niet vergelijken met vorige week. Toen hadden we in principe genoeg aan een gelijkspel om het thuis te kunnen afmaken. Nu dat niet gelukt is, moeten we daar wel gaan winnen.”
Een lastige, maar zeker geen onmogelijke opgave volgens De Jong. „We moeten dat duel met dezelfde intentie als vandaag benaderen.
We waren de betere ploeg. Als het op een gegeven moment 3-0 staat, heeft niemand iets te zeggen. Maar het was weer hetzelfde liedje: we hebben te veel kansen laten liggen.”
Vincent Lachambre had zeker gedacht dat het na vandaag voorbij zou zijn: „We hebben de betere kansen gehad.We hebben vandaag gedomineerd, terwijl we daar bijna geen kans hebben gehad. Maar nu weten we wat ons daar te wachten staat”, blijft de rossige Belg positief.
Marcel Meeuwis drentelt op en neer tussen de Roda- en Cambuur- kleedkamer. De middenvelder die een domme rode kaart pakte, speelde zijn laatste wedstrijd voor de Kerkraadse ploeg, want morgen is hij geschorst. De Tilburger wil daarover niet praten: „Maak er maar wat moois van”, is zijn enige reactie.
Meeuwis is overigens niet de enige die de beslissende pot in Leeuwarden zal missen. Sekou Cissé strompelt de kleedkamer uit. „Ik heb veel pijn. Ik heb gespeeld, omdat ik belangrijk ben voor de ploeg. Maar mijn liesblessure is erger geworden”, zegt de mismoedige Ivoriaan, die een aantal opgelegde kansen (onderkant lat, op de paal) miste.
StadionspeakerWim Frijns staat model voor het ongebroken geloof model voor het ongebroken geloof bij de Roda- achterban.
De voormalige dj blijft geloven in handhaving. „Ik gooi de Dilligence weer open als we er in blijven”, neemt Frijns al een voorschot op een flink Kerkraads feest morgennacht.
quote:Roda JC wacht Friese ‘hel’
KANSEN Kerkraadse ploeg verzuimt genadeklap uit te delen aan strijdbaar Cambuur
Roda JC heeft zichzelf aardig in de nesten gewerkt door in de thuiswedstrijd tegen Cambuur Leeuwarden te blijven steken op 1-1. Daardoor is een derde, allesbeslissende wedstrijd noodzakelijk met als inzet een plek in de eredivisie.
Die ontmoeting vindt morgen plaats in Leeuwarden. Daar waar de Limburgers vorige week met heel veel moeite op de been bleven (0-0) en nu ongetwijfeld een nog grotere hel wacht.
Twee rode kaarten, een marchanderende scheidsrechter, ballen op de paal en lat, tal van kansen en een late gelijkmaker; Roda-Cambuur was na een voorzichtige openingsact een spektakelstuk van de bovenste plank. De gasten strompelden na negentig boeiende minuten in het bijna uitverkochte Parkstad Limburg Stadion als morele winnaar van het toneel. Met het thuisduel in de Friese heksenketel tegen het aangeslagen Roda voor de boeg, heeft de eerstedivisionist de betere papieren. „Het voordeel dat wij na de 0-0 in Leeuwarden hadden, hebben zij nu”, realiseerde Roda-trainer Harm van Veldhoven zich. „We hadden het natuurlijk nooit zo ver mogen laten komen.” Die conclusie trok ook Van Veldhovens collega Stanley Menzo. „We speelden tegen een op papier betere ploeg en dat is gebleken. We waren voetballend de onderliggende partij.
Maar in de rust heb ik gezegd: het is pas 1-0. Roda kon natuurlijk die 2-0 maken, maar zolang die niet wilde vallen, hadden we nog altijd een kans om op gelijke hoogte te komen.”
Dat gebeurde tien minuten voor tijd toen breekijzer Mark de Vries de 1-1 achter Bram Castro kopte.
Daarmee werd Roda gestraft voor het veel te laks omgaan met de kansen.
Nadat Sekou Cissé de thuisploeg in de eerste helft op 1-0 had gebracht, raakten Cissé en Anouar Hadouir in de slotfase van de eerste helft lat en paal. In de tweede helft nam Cambuur steeds meer risico’s en was via De Visscher en Guijt dicht bij een treffer. De grootste kansen waren echter opnieuw voor Roda, dat op de counter alle ruimte kreeg om de beslissende 2-0 binnen te prikken. Ook al omdat beide teams meer dan een helft met tien man tussen de lijnen stonden.
Na ruim een half uur stuurde Bas Nijhuis de bij de zijlijn veel te onbesuisd invliegende Marcel Meeuwis met rood naar de kant. Even later ging de warrig leidende arbiter in de fout door een overtreding van Davy de Fauw op Koen Brack niet te bestraffen met een strafschop voor Cambuur, maar met geel voor Brack. Een blunder die hij later bij het zien van de tv-beelden toegaf.
Aangezien de Cambuur-verdediger die kleur al had gezien, mocht ook hij vertrekken.
Met de 1-0 in de rug en in de wetenschap dat het strijdbare Cambuur de deur steeds verder open zou zetten, leek Roda op rozen te zitten. Cissé, Delorge en De Jong faalden oog in oog met doelman Van der Vlag. Lange tijd leek de 1-0 (net als tegen Dordrecht) voldoende te zijn. Totdat invaller De Vries zijn geblokte hoofd tegen een voorzet zette: 1-1. Die klap kwam zo hard aan in het Kerkraadse kamp dat Roda (ondanks een prima kans voor Andres Oper) de weg helemaal kwijt was. „We hadden het gevoel dat we er in die laatste minuten nog overheen konden”, aldus Menzo.
Aangezien een uithaal van De Visscher in de laatste minuut op de lat uiteenspatte, leeft de formatie van Harm van Veldhoven nog. Kijkend naar de uiteenlopende manier waarop de spelers van beide ploegen de arena verlieten en terugblikkend op het eerste duel in Leeuwarden, ligt de rol van favoriet nu bij Cambuur. „Opnieuw opladen voor woensdag?”, herhaalde doelpuntenmaker De Vries de vraag. „Dat lijkt me niet nodig…” Roda is overigens niet de enige eredivisionist in de nacompetitie die zich in een derde duel moet zien te handhaven. Ook De Graafschap moet -tegen RKC - op herhaling na de 2-1 thuiszege in Doetinchem.
Vorige week in Waalwijk won RKC met 2-0, waardoor het beslissingsduel morgen bij de eerstedivisionist wordt gespeeld.
NACOMPETITIE
Roda JC 1 Cambuur 1 Cambuur 1 38. Cissé, 80. De Vries 1-1. Scheidsrechter Nijhuis. Toeschouwers 18.400. Rode kaart: 32. Meeuwis (Roda), 40.
Brack (Cambuur, tweemaal geel). Gele kaart: Janssen, Linssen (Roda), Van der Heide, De Visscher (Cambuur).
Roda JC: Castro, Delorge, De Fauw, Kah, Lachambre, Meeuwis, Janssen, Bodor, Hadouir (90. Linssen), Cissé (78. Oper), De Jong (86. Vandamme).
Cambuur: Van der Vlag, R. Jansen, Brack, M. Jansen (73. Fischer), Rustenberg, Wegh (59. De Vries), Van der Heide (68. El Khalifi), Guijt, De Visscher, Ter Heide, Maachi.
quote:Roda: veel vraagtekens
INTERNATIONALS Cissé en Addo opgeroepen
Met een groot aantal A-spelers werkte Roda JC gisteren de eerste training af in aanloop naar het beslissende nacompetitieduel morgen (20.45 uur) in Leeuwarden tegen Cambuur. Een aantal vaste waarden zal in Friesland ontbreken, terwijl achter enkele andere namen een vraagteken staat.
Marcel Meeuwis en Willem Janssen zijn vanwege een schorsing niet van de partij. Roda zal vandaag te horen krijgen hoeveel wedstrijden Meeuwis geschorst wordt voor de rode kaart die hij zondag kreeg. „Zou je in beroep gaan tegen een straf, dan nog zal woensdag al een uitspraak volgen”, aldus trainer Harm van Veldhoven. „Je kunt niet ontkennen dat Marcel een overtreding beging. Hij zal dus niet volledig worden vrijgesproken.”
Van Veldhoven kan verder geen beroep doen op Sekou Cissé en Eric Addo. De twee Afrikanen zijn door respectievelijk Ivoorkust en Ghana opgeroepen voor een interland en inmiddels vertrokken. Cissé zou als gevolg van zijn liesblessure sowieso niet hebben kunnen spelen. Om die blessure te laten bekijken door de bondsarts, moet hij zich toch melden bij de nationale ploeg. Hongaars international Boldizsar Bodor heeft besloten in Kerkrade te blijven in plaats van af te reizen naar zijn vaderland.
Jeanvion Yulu-Matondo, Ruud Vormer, Dieter van Tornhout en Przemyslaw Tyton zijn morgen evenmin inzetbaar. Verder staan er nog vraagtekens achter Andres Oper, Kris deWree en Jamaïque Vandamme.
Oper viel zondag in, maar heeft nog geen volledige training met het team achter de rug. De Wree miste het duel van zondag vanwege een buikspierblessure, maar hoopt op tijd fit te geraken, terwijl Vandamme weer last heeft gekregen van zijn knie. Roda vertrekt vanmiddag naar Friesland. „We zullen daar nog een keer licht trainen en dan bekijken wie woensdag kan spelen”, aldus Van Veldhoven.
quote:Gratis naar Cambuur-Roda
Supporters van Roda JC kunnen morgen gratis naar de beslissende nacompetitiewedstrijd in Leeuwarden tegen Cambuur.
Hoofdsponsor Aevitae neemt de kosten van de busreis en het entreekaartje voor haar rekening. Het gastenvak in het Cambuur-stadion biedt plaats aan vijfhonderd toeschouwers. Voorwaarde is wel dat alleen in het geel en zwart uitgedoste fans een plek in de bus krijgen.
Inschrijven kan via de drie supportersverenigingen: www.sv-online.info, www.rodajcfans.nl en www.fanproject98.nl.
quote:RAPPORTCIJFER RODA JC SEIZOEN 2008-2009: 5,6
Door een doldwaze ontsnapping op de laatste speeldag werd de rode lantaarn overgedragen aan FC Volendam.
In een alles-of-niets wedstrijd tegen Cambuur moet Roda zich morgen in Leeuwarden zien te handhaven.
Dat zou gezien het dramatisch verlopen seizoen een wonder op zich zijn.
BRAM CASTRO (5.9)
Begon zeer sterk tegen FC Twente en Ajax, viel daarna terug, maar herpakte zich in de slotfase. Is nog steeds niet het zekerheidje onder de lat waarop je kunt bouwen.
Grootste probleem: zijn zwakke punten (uitkomen bij hoge ballen en meevoetballen) willen maar niet verbeteren.
KRIS DE WREE (5.7)
Voegde zich halverwege als stille kracht bijna geruisloos in het team.
Is geen echte killer, maar zorgde in elk geval voor meer rust aan de rechterkant.
DAVY DE FAUW (6.1)
Hield als één van de weinigen dit seizoen redelijk stand, al kon ook hij niet tippen aan zijn vorm van vorig seizoen. Heeft genoeg krediet opgebouwd om nog steeds te pronken in de etalage, waar geïnteresseerde clubs rondneuzen.
PA MODOU KAH (5.6)
Blijft zo wisselvallig als het weer.
De ene week prima, de andere dramatisch.
Kan spitsen meedogenloos uitschakelen om vervolgens te vervallen in de meest kinderlijke fouten. Voor Kah zouden handbalregels ideaal zijn. In het team bij balverlies, naar de bank bij balbezit.
MARCEL DE JONG (5.7)
Zag de prestatiecurve na een tegenvallend begin langzaam maar zeker stijgen. Toonde tegen het einde van het seizoen eindelijk weer zijn ware kracht als opstomende linksback.
EDWIN LINSSEN (5.4)
Zal zich zielsongelukkig hebben gevoeld als joker die overal werd ingezet waar het niet draaide. Schikte zich in die rol, maar nog zo'n seizoen zal de Midden-Limburger waarschijnlijk niet kunnen opbrengen.
RUUD VORMER (6)
Moest als nieuwkomer mee zien te komen in een verrotte omgeving en in een team dat voor geen meter draaide. Knokte voor elke meter al zal zijn handelingssnelheid omhoog moeten.
LAURENT DELORGE (5.4)
Bezit de kwaliteiten om Roda naar een hoger niveau te tillen, maar heeft dat te weinig aangetoond. Zal ook te maken hebben met zijn langdurige inactiviteit bij Ajax. Verdient een herkansing.
MARCEL MEEUWIS (5.9)
Liep een jaar lang met de ziel onder de arm en mislukte transfers in zijn hoofd. Ondanks zijn verloren seizoen kreeg de stofzuiger waar hij zo van droomde: de vurig verlangde transfer naar de Bundesliga.
BOLDIZSAR BODOR (5.5)
Wilde zijn contract niet verlengen en hoopte als Hongaars international snel een nieuwe werkgever te vinden. Sindsdien is het stil rondom de stylist, die met zijn linkerpoot zeker van waarde is voor het team, maar door zijn flegmatieke manier van voetballen altijd tegenstanders zal hebben bij de achterban.
ANOUAR HADOUIR (5.4)
De in potentie beste voetballer liet zijn voeten te weinig spreken en zijn handen te veel wapperen. Als de eerste trucjes van deze balgoochelaar mislukken kan de trainer hem net zo goed na een kwartier al naar de kant halen. Dan wordt het meestel helemaal niets meer.Was betrokken bij een paar curieuze incidenten, waardoor een aantal teamgenoten en een deel van de supporters zich van hem afkeerden.
WILLEM JANSSEN (5.3)
Liep in oktober een breuk in de oogkas op en ging tijdens de revalidatie enkele weken werken aan zijn techniek. Had na zijn terugkeer alleen nog ruzie met de bal. Bleef werken als een paard om van waarde te zijn voor de ploeg, maar rende zichzelf vooral voorbij en liep anderen in de weg. Nu maar hopen dat Roda volgend seizoen de oude Willem Janssen weer terugziet, want de jonge Noord-Limburger kan het voetballen niet verleerd zijn.
ANDRES OPER (5.3)
Was in enkele wedstrijden doorslaggevend, maar even vaak onzichtbaar.
Neemt na vier jaar afscheid van Roda, waar hij herinnerd zal worden als een sluwe, maar ook blessuregevoelige goalgetter.
SEKOU CISSÉ (6)
Ontplofte pas in de slotfase van de competitie, maar dat was net voldoende om Roda van de laatste plaats weg te houden. De beresterke Ivoriaan zal nu een stapje hoger moeten aantonen het station van ruwe diamant te zijn gepasseerd.
JEANVION YULU-MATONDO (5.0)
Wat waren ze in Kerkrade in paniek toen de net aangetrokken Belg twee jaar geleden enkele dagen spoorloos was. Heeft daarna nooit kunnen aantonen dat die onrust terecht was. Kreeg in zijn eerste seizoen nog het voordeel van de twijfel, maar wordt inmiddels bestempeld als miskoop. Viel vooral op door enkele misplaatste sambadansjes, maar kwam verder op bijna alle vlakken tekort. Zelfs voor het niveau dat dit seizoen in Kerkrade toch niet al te hoog lag.
HARM VAN VELDHOVEN/MARTIN KOOPMAN/RAYMOND ATTEVELD (5)
Drie trainers wisten met hun uiteenlopende manier van werken het team niet uit het slop te trekken.
Dat mag vooral de ploeg zichzelf aanrekenen, maar de coach blijft wel de eindverantwoordelijke.
Al was het gezien de zware omstandigheden zelfs voor Guus Hiddink een kansloze missie geweest.
komt het live op tv?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:36 schreef Professional het volgende:
Nee, moet gewoon werken. Vandaag al halve dag vrij gehad, is me ff wat teveel van goede.
Ik ga zenuwachtig voor de TV zitten.
Dream on .... roda degradeert. Kunnen niet eens met de basisspelers winnen. Laat staan als er de helft niet bij is. Cambuur is grotendeels compleet en gaan er helemaal voorquote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:31 schreef TheYoung1 het volgende:
Hebben ze ook jongens uit de A-selectie meegenomen? En zo ja, wie?
Mss dat die nog een verschil kunnen maken. Lijken mij na hún promotie toch wel positieve houding te hebben... Wie weet staat er nog wat nieuw talent op
moest blijkbaar pagina verversen. Vanmiddag stond er nog niets op dus vandaar. Wel zuur voor graafschap fans dat die het moeten doen met een samenvatting om 11 uur.quote:
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:32 schreef DarkShine het volgende:
Nog Fok!'ers die gaan?
Welke blunder?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:53 schreef Ixnay het volgende:
Wat denken jullie van de arbitrage morgen?
Zullen ze in het voordeel van Cambuur gaan fluiten vanwege de blunder zondag?
De zogenaamde a-keus wordt ook al een jaar bijna overal ondersteboven gelopen, misschien dat wat nieuw bloed het team alleen maar goed doet.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:12 schreef planethugo het volgende:
kortom, dat wordt een magere opstelling. Oper zal zowiezo geen hele wedstrijd kunnen spelen... Die jeugdspelers zijn nog maar jochies. Ze zijn gepromoveerd ja maar tegen een fysiek team als cambuur worden die ondersteboven gelopen
Ja en nee.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:53 schreef Ixnay het volgende:
Wat denken jullie van de arbitrage morgen?
Zullen ze in het voordeel van Cambuur gaan fluiten vanwege de blunder zondag?
Ja...zeker weten, vanaf Feyenoord-uit geen wedstrijd meer gemist. Maar de A-jeugd zit wel in de winning mood, net gepromoveerd, lekker fris, dus wie weet!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:32 schreef DarkShine het volgende:
Nog Fok!'ers die gaan?
dat klopt maar dan had men dat al in de winterstop ofzo moeten doen, niet nu in de aller aller allerlaatste wedstrijd waarin je gewoon moet winnen. Dan zijn een paar wedstrijden op prof-niveau toch wel handig. Maar ik vrees dat er weinig keus is. De Wree is er iig wel bij volgens het LD, Oper zeker niet in de basis maar dat was al bekend.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:03 schreef KirkLazarus het volgende:
[..]
De zogenaamde a-keus wordt ook al een jaar bijna overal ondersteboven gelopen, misschien dat wat nieuw bloed het team alleen maar goed doet.
In Venlo spreekt men over rivalen, de 3 Zuid-Limburgse clubs zien Venlo echter niet als een rivaal zover ik weet. Bij ons weet ik zeker dat we Venlo niet als een rivaal zien, de onderlinge wedstrijden zie ik ook niet als derby maar als een wedstrijd met "ietsje meer"...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 18:37 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
Ik zie Roda eerlijk gezegd niet winnen in Leeuwarden.
Maar bekijk het van de positieve kant.
Als jullie degraderen kunnen jullie opnieuw beginnen met een degelijke basis (herstellen wat afgelopen seizoen door die klootzakken van FCL kapot is gemaakt) om daarna wél in de Eredivisie te blijven.
En jullie krijgen de kans om onze gezamenlijke rivaal een paar keer te verslaan.
Sinds het afketsen van de fusie ben ik alles geweest.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:16 schreef TuggsPandaFoundation het volgende:
[..]
Ja...zeker weten, vanaf Feyenoord-uit geen wedstrijd meer gemist. Maar de A-jeugd zit wel in de winning mood, net gepromoveerd, lekker fris, dus wie weet!
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:14 schreef FrankyMcG het volgende:
Ik heb d'r een hard hoofd in maar hoop van harte dat Roda erin blijft!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |