Natuurlijk jochie, moet je niet gaan slapen? Morgen moet je weer naar schooltje toe.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
Veel van die punten zijn gewoonweg niet karakteristiek voor een fascistische beweging, fascisme is slecht maar slecht is niet per definitie fascisme
Happy funeral.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:41 schreef butt_plug het volgende:
ik ben libanees, ik ga over anderhalve week vechten tegen die zionisten
Succes... moet je je wel niet laf gaan verstoppen tussen de burgers natuurlijk. En je ook niet gewapend laten vervoeren in UN busjes of ambulancesquote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:41 schreef butt_plug het volgende:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=GN81027CHquote:Mondiale oorlog in de blogosfeer
© AP
[...]
'IS dit de eerste keer dat inwoners van 'vijandelijke staten' met elkaar blijven discussiëren terwijl het geweld rondom hen doorgaat?'', vraagt Lisa Goldman , een 39-jarige Israëlische blogster uit Tel Aviv, zich af.
Vanuit hun schuilkelders spuwen Israëlische en Libanese bloggers niet alleen bittere woorden van haat en gruwel, maar ook van empathie.
Weblogs, in oorlogstijd omgedoopt tot warblogs, zijn erg populair.
De blogs vormen een uniek communicatiemiddel voor de inwoners van Israël en Libanon. Voor de oorlog was de grens tussen beide landen gesloten, was er van vliegverkeer geen sprake en ging het telefoonverkeer maar in één richting, van Israël naar Libanon.
Toch worden de blogs maar zelden gebruikt om de constructieve dialoog te bevorderen. Talrijker zijn de sites waar beschuldigingen over propaganda en manipulatie heen en weer vliegen.
Truthlaidbear , een Californische site, doet dienst als portaal van de blogosfeer. In een oogopslag vind je er een overzicht van alle belangrijke Israëlische, Libanese en Palestijnse blogs.
Indrukwekkend is de interactieve kaart waarop je via satellietbeelden kan zien vanwaar de bloggers hun bijdrage posten.
Veel bloggers zijn de frontlinie na een paar dagen bloggen vanuit schuilkelders en beveiligde kamers ontvlucht en posten nu vanuit veiliger oorden in de Verenigde Staten, Syrië of Frankrijk.
Naarmate het conflict escaleert, laaien ook in de blogosfeer de emoties hoog op. Zo weigeren sommige bloggers sinds kort nog informatie uit te wisselen met ,,de andere kant''. Anderen blijven de dialoog verdedigen.
Een Libanese blogger weigert zijn identiteit vrij te geven omdat hij vreest dat zijn online-gechat met Israëli's als verraad beschouwd kan worden. ,,Het is surreëel om met Israëli's te chatten terwijl de sirenes op de achtergrond loeien. Maar het herinnert mij eraan dat we allemaal mensen zijn.''
Dat het er soms hard aan toegaat, bewijst reutersgate . Na dagenlange speculaties over de enscenering van persfoto's van een dood kind dat na de aanslag in Qana vanonder het puin werd gehaald, bleken twee andere foto's door een Reuters-fotograaf wel degelijk vervalst.
Het waren de berichten op sites van verschillende bloggers die Reuters ertoe brachten zelf op onderzoek uit te gaan. De fotograaf, Adnan Hajj, werd zondag ontslagen. Burgerjournalistiek op zijn hardst.
Net zoals de blogs van Amerikaanse soldaten in Irak, zijn ook de blogs van Israëlische militairen erg populair. Vooral de blog van de achttienjarige sergeant Andrei Brudner zorgde voor heel wat beroering.
Toen de Israëlische soldaat Gilad Shalit ontvoerd werd en het geweld in Gaza uitbrak, schreef hij: ,,We zijn juist begonnen en er is iemand gestorven. De eerste dode herinnert iedereen zich. Als het er meer worden, spreken we niet meer over namen, maar over nummers''. Twee weken later werd Brudner opgeroepen om in Zuid-Libanon te vechten. In zijn laatste post schreef hij: ,,Velen komen terug met bloed aan hun handen. Wish me luck .'' Op 3 augustus kwam Brudner om toen een granaat zijn truck raakte.
Een van de meest gefrequenteerde en best uitgebouwde Libanese blogs is BloggingBeirut
. De blog van de 24-jarige fink ployd geeft niet alleen commentaar, feiten, foto's en aankondigingen, maar gebruikt de verschillende mogelijkheden van het medium optimaal. Zo biedt de site een lijstje met plaatsen die absoluut vermeden moeten worden en een overzicht van de resterende vluchtroutes. Sinds 6 augustus blijven alleen nog smokkelroutes als vluchtweg over. Verder lees je op de site dat op 7 augustus om 22.33 uur in Beiroet geen brandstof, verse melk en Mars Ice Cream meer te verkrijgen waren.
Niet alleen in Libanon en Israël wordt duchtig geblogd. Overal in de wereld wordt fel geblogd over de oorlog. In België kondigt de blog Pourunlibanlaïque alle manifestaties tegen het geweld in Zuid-Libanon aan.
http://ontheface.blogware.com/blog
www.truthlaidbear.com/mideastcrisis.php
http://lebop.blogspot .com
www.littlegreenfootballs.blogspot.com
www.ynetnews.com
www.bloggingbeirut.com
www.pour-un-liban-laique.blogspot.com
Niet meer terugkomen en graag sterven!quote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:41 schreef butt_plug het volgende:
Door zich op te blazen in een Israelisch politieburo ?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 07:15 schreef manhattan het volgende:
[..]
Niet meer terugkomen en graag sterven!
Nee.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 07:35 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Door zich op te blazen in een Israelisch politieburo ?
![]()
DOODSVERWENDINGquote:Op woensdag 9 augustus 2006 07:15 schreef manhattan het volgende:
[..]
Niet meer terugkomen en graag sterven!
wat ben je ook een kleuterquote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:29 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Natuurlijk jochie, moet je niet gaan slapen? Morgen moet je weer naar schooltje toe.
You talk the talk, but do you walk the walk?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 01:41 schreef butt_plug het volgende:
Wat zijn trouwens je redenen om tegen Israël te gaan vechten? Heb je familie in Libanon die geraakt zijn door de Israëlische aanvallen?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 09:43 schreef butt_plug het volgende:
full metal jacket idd
dat die reus met die machinegeweer en die journalist elkaar gaan dissen
quote:
Vrijwilligers voor werk in Israël ANP AMSTERDAM - Bij de Joodse organisatie Sar-El hebben zich sinds het begin van de strijd tussen Israël en Hezbollah 25 Nederlanders gemeld voor vrijwilligerswerk in de Joodse staat. Als zij geschikt worden bevonden, zullen zij gaan werken in ziekenhuizen, verzorgingshuizen of revalidatiecentra, maar nooit in een gevechtsfunctie binnen het leger. Wel kunnen zij een burgerfunctie binnen de krijgsmacht vervullen, bijvoorbeeld in de kantine. Dat zegt Max Arpels Leser van Sar-El (De helpende hand), die vrijwilligers naar Israël stuurt. Een van de kandidaten is een moslim. Hij is verwezen naar een islamitische organisatie die vrijwilligers zoekt voor werk onder de Arabieren in Israël.
Sar-El Nederland voert een intakegesprek met de kandidaten. Als deze geschikt worden bevonden, kunnen ze naar Israël, waar de Israëlische Sar-El hen een plaats aanbiedt. De gesprekken met degenen die zich nu hebben aangemeld, moeten nog plaatshebben. De vrijwilligers binden zich voor een periode van minimaal drie weken tot maximaal drie maanden en krijgen alleen hun verblijfskosten in Israël vergoed. De 24 die zich allen wegens de strijd tussen Israël en Hezbollah hebben gemeld, komen terecht in een veilig gebied. Een verblijf in het noorden van Israël is daarom op dit moment niet aan de orde.
Hezbollah als een facistoïde groepering bestempelen is een stigma die, meen ik, niet ongefundeerd is. Dat heeft overigens niets te maken met jodenhaat, maar alles met de structuur en eigenschappen van deze organisatie.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 08:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat ben je ook een kleuter
nu ja laat ook maar, dit zegt wel weer genoeg, jij vind het een fascistische organisatie maar je hebt geen flauw idee wat dit nu eigenlijk inhoud behalve dat ze ook joden haten.
daarom zei ik na die foto al ... dit niveau verwachten we idd van je
Tot slot verwijs ik naar de eerder geplaatste ‘checklist’ van Finder_elf_towns.quote:‘Fascisme, vooral in de vroege stadia, is noodzakelijk antitheoretisch en openlijk opportunistisch, teneinde vele uiteenlopende groepen aan te spreken. Niettemin zijn er een paar sleutelbegrippen. Eerst en vooral de verheerlijking van de staat en de totale onderschikking van het individu daaraan. De staat wordt gedefinieerd als een organisch geheel waarin individuen moeten worden opgenomen voor hun eigen bestwil en omwille van de staat. Die ‘totale staat’ is absoluut in zijn methoden en onbegrensd door de wat in zijn beheersing en leiding van zijn burgers.
‘Een tweede belangrijk begrip in het fascisme komt uit de theorie van het sociaal Darwinisme. De doctrine van het overleven van de sterkste en de noodzaak van de strijd om het bestaan wordt door fascisten toegepast op de gehele natiestaat. Vredelievende, inschikkelijke naties worden gezien als gedoemd om ten onder te gaan, in tegenstelling tot meer dynamische naties, waarmee strijd en agressief militarisme een hoofdkenmerk is van de fascistische staat. Imperialisme is de logische uitkomst van dit dogma.
‘Een ander element van fascisme is elitisme. Redding van de heerschappij van het gepeupel en het vernietigen van de bestaande sociale orde kan alleen worden bewerkstelligd door een autoritaire leider die de hoogste idealen van de natie belichaamt. Deze opvatting over de leider als held of superman, deels geleend van de romantiek van Friedrich Nietsche, Thomas Carlyle en Richard Wagner, is nauw verbonden met het verwerpen van de rede en intelligentie in het fascisme en zijn nadruk op visie, creativiteit en de wil.’
hier ben ik het toch niet mee eens, het is niet zo dat Hezbollah de Libanese regering verwerpt of dat die niet welkom is in Zuid Libanon, verre van dat zelfs ze doen gewoon mee aan het democratische proces en men houd zich in principe aan de Libaneze wetten. Was het maar zo simpel dan had Israel ook niet Beiroet enzo hoeven bombarderenquote:Daarnaast kan fascisme omschreven worden als een totalitaire regeringsfilosofie die de staat en de natie verheerlijkt en de staat de controle over alle aspecten van het nationale leven toekent en dit is beslist toepasbaar in zuid-Libanon waar Hezbollah als een autonome autoriteit geldt op zowel miltair als sociaal-economisch gebied (een natie binnen een natie).
nu ja Imperialisme ... Hezbollah is geboren in een oorlog en voor hun gevoel is die oorlog nog bezig, dat is wat mij betreft geen imperialisme, ze willen hun gevangenen en Sheba Farms terug wat ze daarna gaan doen valt nog maar te bezienquote:‘Een tweede belangrijk begrip in het fascisme komt uit de theorie van het sociaal Darwinisme. De doctrine van het overleven van de sterkste en de noodzaak van de strijd om het bestaan wordt door fascisten toegepast op de gehele natiestaat. Vredelievende, inschikkelijke naties worden gezien als gedoemd om ten onder te gaan, in tegenstelling tot meer dynamische naties, waarmee strijd en agressief militarisme een hoofdkenmerk is van de fascistische staat. Imperialisme is de logische uitkomst van dit dogma.
als ze dat hadden gewild waren ze nu in charge in heel Libanon dat had ze na de burgeroorlog en zeker na het terugtrekken van de ISraelische troepen weinig moeite gekost denk ikquote:‘Een ander element van fascisme is elitisme. Redding van de heerschappij van het gepeupel en het vernietigen van de bestaande sociale orde kan alleen worden bewerkstelligd door een autoritaire leider die de hoogste idealen van de natie belichaamt. Deze opvatting over de leider als held of superman, deels geleend van de romantiek van Friedrich Nietsche, Thomas Carlyle en Richard Wagner, is nauw verbonden met het verwerpen van de rede en intelligentie in het fascisme en zijn nadruk op visie, creativiteit en de wil.’
Zolang het hun uitkomt ja. Adolf Hitler is ook gewoon gekozen, weet je nog?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 10:08 schreef sp3c het volgende:
kijk dat is al duidelijker met een paar aanmerkingen
[..]
hier ben ik het toch niet mee eens, het is niet zo dat Hezbollah de Libanese regering verwerpt of dat die niet welkom is in Zuid Libanon, verre van dat zelfs ze doen gewoon mee aan het democratische proces en men houd zich in principe aan de Libaneze wetten. Was het maar zo simpel dan had Israel ook niet Beiroet enzo hoeven bombarderen
Vernietiging van Israel.quote:nu ja Imperialisme ... Hezbollah is geboren in een oorlog en voor hun gevoel is die oorlog nog bezig, dat is wat mij betreft geen imperialisme, ze willen hun gevangenen en Sheba Farms terug wat ze daarna gaan doen valt nog maar te bezien
[..]
Dat denk ik toch niet. Libanon is geen homogeen land, er zijn grote gebieden waar Hezbollah helemaal niets te vertellen heeft.quote:als ze dat hadden gewild waren ze nu in charge in heel Libanon dat had ze na de burgeroorlog en zeker na het terugtrekken van de ISraelische troepen weinig moeite gekost denk ik
quote:Ondanks druk van de Verenigde Naties tot het neerleggen van de wapens zoals vastgelegd in resolutie 1559 aangenomen in oktober 2004, blijft Hezbollah een gewapende militie. Een van de redenen die hiervoor wordt aangevoerd is dat Israël nog altijd in Libanon een stukje land bezet zou houden, namelijk de Shebaa-boerderijen. De VN hebben echter in 2000 bepaald dat Israël zich van het gehele Libanese grondgebied heeft teruggetrokken. Volgens de VN behoren de Shebaa-boerderijen bij Syrië (en dus bij de door Israël bezette Golan-hoogvlakte) en niet bij Libanon. Israël stelt dat dit kleine stukje land niet meer is dan een excuus om Israëliërs aan te vallen; ze zou het hebben ontruimd als de VN dit hadden bepaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |