abonnement Unibet Coolblue
pi_39753627
quote:
Gepubliceerd op woensdag 12 juli 2006

BEIROET (ANP) - De Hezbollah-beweging in Libanon heeft woensdag twee Israëlische militairen gevangengenomen tijdens een aanval op Israëlisch grondgebied. Dat heeft de Israëlische minister van Defensie woensdagochtend bevestigd.

Hezbollah wil de twee Israëlische militairen ruilen tegen Hezbollah-gevangenen in Israël, maakte de sjiitische beweging bekend. ,,De twee gevangenen zijn verplaatst naar een veilige plaats'', aldus een woordvoerder.

De Israëlische premier Ehud Olmert waarschuwde in een reactie organisaties die proberen ,,de Israëlische vastberadenheid aan het wankelen te brengen''. Ze zullen ,,zwaar betalen'' voor hun daden, liet de premier weten.

Vergelding

Als vergelding hebben Israëlische gevechtsvliegtuigen een belangrijke brug gebombardeerd tussen de steden Tyrus en Nabatiyeh in het zuiden van Libanon. ,,Onze vliegtuigen, onze tanks en onze artillerie opereren op het grondgebied van Libanon'', zei een woordvoerster van het Israëlische leger.

Hezbollah vuurde tijdens de ontvoeringsactie vanuit Libanon tientallen raketten en granaten af op het noorden van Israël. De aanvallen hebben zeker zeven Israëlische levens geëist, meldde de Arabische nieuwszender al-Jazeera. Volgens de Israëlische hulpdienst ZAKA hebben zeker drie mensen de aanvallen niet overleefd en raakten acht anderen gewond. Onduidelijk is nog of het daarbij om militairen of burgers gaat.

Vier dorpen

Israëlische militairen beschoten zeker vier Libanese dorpen. Israëlische gevechtshelikopters vlogen boven dorpen in het zuiden van Libanon op zoek naar de twee militairen. Bewoners van de plaats Kiryat Shmona zochten de schuilkelders op. Hezbollah-leden bestookten ook een Israëlische legerpost in de Shebaa Farms.

Israël verkeerde al in verhoogde staat van paraatheid in verband met dreigende raketbeschietingen op het noorden van het land. De pro-Iraanse Hezbollah beweging beschiet geregeld het noorden van Israël.

Gijzeling Gazastrook

De actie van Hezbollah valt samen met een Israëlische operatie in de Gazastrook, waar militante Palestijnen een Israëlische korporaal gegijzeld hebben. Ze willen de militair ruilen tegen Palestijnse gevangenen.

VN

De Verenigde Naties hebben de Libanese beweging Hezbollah opgeroepen twee ontvoerde Israëlische militairen vrij te laten. De sjiitische partij ontvoerde de militairen eerder op woensdag. Het Israëlisch leger is Libanon binnengevallen op zoek naar de militairen.

De persoonlijke vertegenwoordiger van VN-topman Kofi Annan in Libanon, Gier Pedersen, veroordeelde de actie van Hezbollah en riep op verdere escalatie te voorkomen. Pedersen deed na een ontmoeting met de Libanese premier Fouad Siniora een oproep aan Hezbollah om de soldaten vrij te laten.
En de vrede is verder weg dan ooit.... Ik ben bang dat deze zaak rondom de ontvoeringen helemaal gaan escaleren tot een echte oorlog in het Midden-Oosten. Hoe groot achten jullie deze kans ?
pi_39753648
Vrede wordt overgewaardeert, als er vrede is betekend dat een drastische inkomsten daling voor meneer bush, dus vrede zal er niet komen!
pi_39753707
Om er nou weer Bush bij te halen. Zeker, de invloed van Amerika is overal merkbaar maar dat heeft niets te maken met de ontvoering door Hezbollah en een eventuele reactie van Israel.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:21:18 #4
8781 crew  Frutsel
pi_39753731
staat al in het palestijnse-israel topic
pi_39753772
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:21 schreef Frutsel het volgende:
staat al in het palestijnse-israel topic
Ik hou niet zo van dat centrale topics gebeuren. Ik wil hier graag de meningen van de Fokkers over de vraag. Is het mogelijk dat dit escaleert tot een oorlog in het Midden Oosten ?
pi_39753783
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:20 schreef _The_General_ het volgende:
een eventuele reactie van Israel.
Een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie...
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:25:09 #7
8781 crew  Frutsel
pi_39753868
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:22 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Ik hou niet zo van dat centrale topics gebeuren. Ik wil hier graag de meningen van de Fokkers over de vraag. Is het mogelijk dat dit escaleert tot een oorlog in het Midden Oosten ?
Ik ook nie, maar ja...
Ik denk dat dit wel zeker mogelijk is en misschien wel het doel is van enkele anti-israel bewegingen zoals Hezbollah... hopen dat Israel te ver gaat met het terugslaan en zo de woeder van Syrie en Egypte, want die zullen het moeten doen, weer op de hals haalt...
Maar ja... een VN veroordeling komt er niet... dat houdt de VS tegen net als China het van de Noordkoreanen zal tegen houden. Dus moeten ze het zelf doen.. maar of de landen er om heen willen of er toe in staat zijn betwijfel ik.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:31:10 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39754089
ik vind dit nog wel eene igen topic waard eigenlijk

maar goed, ik weet het eigenlijk niet, als Israel het bij aanvallen tegen Hezbollah houd dan zal Libanon niet zijn eigen leger erop af sturen denk ik want echt blij zijn ze zowieso niet met Hezbollah dus die zullen hier wel buiten schot willen blijven ... vraag is wat Syrie eraan gaat doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:34:46 #9
8781 crew  Frutsel
pi_39754212
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:31 schreef sp3c het volgende:
ik vind dit nog wel eene igen topic waard eigenlijk

vraag is wat Syrie eraan gaat doen
ik denk niets... zeker niet met de amerikanen in hun rug...
pi_39754307
quote:
Israeli troops enter Lebanon
Israel launched airstrikes and sent troops into southern Lebanon today after Hezbollah said its guerrillas had abducted two Israeli soldiers. Israeli Prime Minister Ehud Olmert described the Hezbollah attacks as an "act of war" and promised a "very painful and far-reaching" response, The Associated Press reported.
CNN.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:38:11 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_39754325
quote:
Israël roept reservisten op
De Israëlische regering heeft woensdag besloten reservisten op te roepen in verband met de crisis in het noorden van het land. De stap wijst erop dat het land zich voorbereid op een grootschalige militaire campagne in Libanon om twee door de sjiitische Hezbollah-beweging gevangen soldaten te bevrijden, meldde de Israëlische zender Channel 10.

Volgens het televisiestation gaat het in eerste instantie om een reserve infanteriedivisie. Militaire bronnen bevestigden woensdag dat het gaat om 6000 reservisten. De eenheid wordt vermoedelijk naar het noorden van Israël gedirigeerd. Israëlische grondtroepen zijn al op Libanees grondgebied actief om de twee ontvoerde militairen te zoeken.

Premier Ehud Olmert sprak woensdag van een "oorlogsdaad" van Libanon. Jeruzalem houdt Beiroet volledig verantwoordelijk voor de actie van Hezbollah. De groepering zou van het centrale gezag volledig de vrije hand krijgen om acties uit te voeren tegen Israël.

De Israëlische militaire reactie zal zeer pijnlijk zijn en verregaande consequenties hebben, zei Olmert. "Dit zijn moeilijke dagen voor Israël en zijn burgers. Er zijn elementen ten noorden en zuiden die onze stabiliteit bedreigen en onze vastberadenheid proberen te testen", verklaarde hij eerder op de dag al.
Bron: nieuwnieuws
Dat wordt knokken. Bye bye zwaai zwaai vrede.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_39754350
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik denk niets... zeker niet met de amerikanen in hun rug...
De regering van Syrie is de laatste jaren ( sinds de nieuwe President ) iets gematiger aan het worden. Maar ik denk dat het Syrische volk en de geestelijke leiders op een gegeven moment om actie van Syrie gaan vragen.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:46:22 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39754560
ik denk niet dat de Syriers zich heel erg druk maken om (te weinig) Amerikanen in Irak eerlijk gezegd. Sterker nog misschien zou het voor hun beter zijn als de Amerikanen Syrie aanvallen om Israel te helpen ... dan kunnen ze het wel vergeten in het midden oosten!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 14:48:02 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39754617
misschien wordt het tijd om UNIFIL weer uit te breiden met gevechtstroepen en te ontplooien in Zuid Libanon als de Israeli's strax klaar zijn maar dan met een chapter 7 mandaat dit keer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_39754642
Jetzt geht's loss!
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:58:51 #16
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_39754954
quote:
misschien wordt het tijd om UNIFIL weer uit te breiden met gevechtstroepen en te ontplooien in Zuid Libanon als de Israeli's strax klaar zijn maar dan met een chapter 7 mandaat dit keer
Zou je die willen uitlegen svp? Ik kan je niet volgen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_39756000
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 15:51:03 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39756736
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:58 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Zou je die willen uitlegen svp? Ik kan je niet volgen.
de vredesmacht voor Libanon, daar is nu bijna nix meer van over dat moet uitgebreid worden met (zware) gevechtseenheden en strax als de Israeli's alles hebben stukgeschoten en weer vertrekken snel het gebied inrollen om een machtsvacuum te voorkomen, want de vorige keer dat Israel wegtrok greep Hezbollah de touwtjes in handen

en met het nieuwe Chapter 7 mandaat van de VN kun je actief Hezbollah ontwapenen ook als ze daar zelf niet zo veel voor voelen, dan kun je dit soort onzin in de toekomst een beetje voorkomen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 12 juli 2006 @ 15:53:42 #19
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_39756859
pfff houdt het ooit op daar?
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 12 juli 2006 @ 15:59:36 #20
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_39757079
quote:
de vredesmacht voor Libanon, daar is nu bijna nix meer van over dat moet uitgebreid worden met (zware) gevechtseenheden en strax als de Israeli's alles hebben stukgeschoten en weer vertrekken snel het gebied inrollen om een machtsvacuum te voorkomen, want de vorige keer dat Israel wegtrok greep Hezbollah de touwtjes in handen

en met het nieuwe Chapter 7 mandaat van de VN kun je actief Hezbollah ontwapenen ook als ze daar zelf niet zo veel voor voelen, dan kun je dit soort onzin in de toekomst een beetje voorkomen
Dank voor uitleg.

Eerst maar eens zien hoever Israël gaat. Syrië begint ook moeilijk te doen, zo als te lezen is in het centrale Israël / Palestina topic. Man wat een gedonder.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 15:59:49 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_39757084
7 Israelische doden inmiddels om 2 man terug te halen ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 16:13:06 #22
8781 crew  Frutsel
pi_39757549
Leuke uitspraak...

"If the soldiers are not returned we will turn Lebanon's clock back 20 years," Israel Defense Forces Chief of Staff Dan Halutz to Israeli Channel 10
pi_39757807
Zat eraan te komen, nu nog wachten op Syria dat gaan kloten.
  woensdag 12 juli 2006 @ 16:39:35 #24
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_39758450
Nou da's natuurlijk duidelijk, ook jurisch gezien: Dit is een oorlogsdaad van de staat Libanon naar Israel toe.

[ Bericht 20% gewijzigd door Demophon op 12-07-2006 16:57:51 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_39758550
"Prime Minister Ehud Olmert declared the Lebanese guerrilla attack to be "an act of war," and vowed that the Israeli response "will be restrained but very, very, very painful.""
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')