| Adrie072 | maandag 13 oktober 2025 @ 14:09 |
![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen: ![]() | |
| Adrie072 | maandag 13 oktober 2025 @ 14:11 |
| UK heeft er wel nog zin in. https://www.thesun.co.uk/(...)urope-trains-decade/ | |
| James1988 | dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:01 |
| ProRail daagt Pintsch, de leverancier van het Nieuwe Generatie Sein, voor de rechter. Het NG-sein had de opvolger moeten worden van de seinen die al tientallen jaren langs de baan staan, maar liep uit op een mislukking die tientallen miljoenen heeft gekost. https://www.ad.nl/binnenl(...)n-de-verte~a2a00584/ | |
| Ireyon | dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:51 |
| Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen. We gaan voor miljoenen aan nieuwe seinen bestellen, tientallen enorme bouwprojecten volledig van dit sein laten afhangen, en dáárna bij machinisten toetsen of dit sein bruikbaar voor ze is? | |
| James1988 | dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:44 |
| Daarover zei ProRail "we zijn te snel gegaan". Die seinen hingen al een tijd bij Meteren en zijn ze ook gebruikt bij Amsterdam Westhaven, daaruit kwam al praktijkfeedback dat het niet goed zat met die dingen. Misschien waren ze te optimistisch over de leverancier, of was de uitkomst van eerdere testen dusdanig dat ze dachten "dit komt wel goed, dit kunnen we nog wel aanpassen." | |
| derLudolf | dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:55 |
Uitbesteden van ontwerp/constructie/teken afdelingen. Want die jongens zijn duur. | |
| b2py | dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16 |
| https://archive.ph/qEiYc Archive linkje | |
| DeaDLocK2K | dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:48 |
Incompetentie. Ze hebben iets uitgekozen dat niet voldoet. Nu janken. Wtf. | |
| b2py | dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17 |
Als ik het artikel lees lijkt het er op alsof ze heel laat, lees bijna ná de SAT nog nieuwe eisen hebben willen toevoegen aan het ontwerp. En of een 100% leesbaarheidgarantie reëel is om te eisen vraag ik mij af, daar zal vast al twee jaar gesteggel over voorafgegaan zijn tussen OG en ON totdat het nu ontbrandt is. Maar ProRail die al naar de rechter stapt doe je ook niet zomaar, dan geloof je ergens nog wel gelijk te hebben. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 15 oktober 2025 @ 17:34 |
| Ja joh nog meer jargon. | |
| DeaDLocK2K | woensdag 15 oktober 2025 @ 17:34 |
| Bekijk deze YouTube-video | |
| derLudolf | woensdag 15 oktober 2025 @ 18:27 |
Een gloednieuw, duurzaam sein Hoe duurzaam is het om nog werkende seinen te vervangen als ze op den duur (ECTS) toch overbodig worden? | |
| DeaDLocK2K | woensdag 15 oktober 2025 @ 18:56 |
| ETCS is uitgerold over nog een keer de levensduur van een seinpaal op z'n vroegst joh. | |
| James1988 | donderdag 16 oktober 2025 @ 16:11 |
| Een nieuwe klok voor de Britse spoorwegen: | |
| DeaDLocK2K | donderdag 16 oktober 2025 @ 16:42 |
| Deleted helaas. | |
| derLudolf | donderdag 16 oktober 2025 @ 18:28 |
Mijn post was dan ook naief/cynisch bedoeld, met serieuze ondertoon: maak werk van ECTS dan hoeft er ook geen geld in nieuwe seinen gestoken te worden. | |
| derLudolf | donderdag 16 oktober 2025 @ 18:29 |
Tijdloos model wel | |
| b2py | donderdag 16 oktober 2025 @ 18:42 |
Niet eens spoorjargon, maar uit de testwereld. Had verwacht dat jij die wel kende | |
| DeaDLocK2K | donderdag 16 oktober 2025 @ 19:18 |
| Alsof er in de IT iets getest wordt. | |
| James1988 | vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:00 |
De tweet zelf werkt wel gewoon vreemd genoeg. Maar dan moet je op Twitter zijn (en eerlijk gezegd, waarom zou je dat vandaag de dag nog willen?). Het filmpje staat ook op de site van Network Rail: https://www.networkrail.c(...)ece-for-the-railway/ | |
| marcb1974 | vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:21 |
| Zo was het 'pas' nog Bekijk deze YouTube-video | |
| DeaDLocK2K | vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:34 |
Ah een klok voor mongolen want zo is de samenleving tegenwoordig. | |
| James1988 | vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:45 |
Dat wisten de mannen van Kurkdroog 6 jaar geleden al Bekijk deze YouTube-video | |
| Peterselieman | vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:05 |
| De ICE L ziet er niet heel gek uit zo Bekijk deze YouTube-video | |
| Erno-BE | zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:16 |
In tegenstelling tot alle andere ICE's heeft de ICE-L geen Wandfensterplätze (zitplaatsen waarbij je niet naar buiten kan kijken) en dat is wel een heel belangrijk voordeel van de ICE-L ten opzichte van andere ICE's. | |
| James1988 | zaterdag 18 oktober 2025 @ 05:59 |
| Ik hoop vooral dat de behandelde ramen (die signalen voor 5G doorlaten) niet zo'n vreselijk irritant patroon hebben als in de ICE 3neo. Dat is voor mij de #1 reden om te proberen om dat materieel te ontlopen tijdens mijn reizen door Duitsland. | |
| Erno-BE | zaterdag 18 oktober 2025 @ 06:01 |
Volgens mij zijn de ramen in de ICE-L vergelijkbaar met de ramen in de ICE3Neo en heeft ook de ICE-L ramen die signalen voor 5G doorlaten. | |
| James1988 | zaterdag 18 oktober 2025 @ 06:24 |
Ik heb wel vaker gereisd in treinen met behandelde ramen (zoals de nieuwe Nightjet en de Rhein Ruhr Express) en daar had ik er geen last van. Andere leverancier misschien, en dus andere techniek. Er is iets specifieks aan de ramen in de ICE 3neo wat voor mij niet werkt. Bij vrijwel elke reis die ik in de 3neo heb gemaakt heb ik wel eens gedacht "ik zal blij zijn wanneer ik uit dit kutding ben uitgestapt" en ik heb al een keer een reisplan omgegooid (Utrecht > Frankfurt, extra overgestapt in Düsseldorf). | |
| Peterselieman | zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:28 |
| Er is een rapport verschenen over de ontsporing van een loc met ICNG in het Duitse Dreileben. Volgens het rapport stond hoogstwaarschijnlijk de remkraan tussen de loc en de rest van de trein niet (volledig) open waardoor er onvoldoende remcapaciteit was. De trein blijkt ook nog een geopende spoorwegovergang gepasseerd te zijn vanwege het gebrek aan beschikbare remcapaciteit. Ook was er onvoldoende kennis van de remsystemen en het testen er van https://www.eisenbahn-unf(...)ben-Drackenstedt.pdf | |
| dennistd | zondag 19 oktober 2025 @ 00:19 |
| Zoals ik het lees was er geen verbinding in de hoofdreservoirleiding tussen de loc en de ICNG's. Omdat er nog wel lucht in de reservoirs van de ICNG's aanwezig was verliep het remmen (door het verlagen van de druk op de remleiding) in eerste instantie zonder problemen. Op een gegeven moment waren die reservoirs alleen leeg (omdat ze niet gevuld werden vanuit de hoofdreservoirleiding ) waardoor er bij het verlagen van de druk op de remleiding niets meer gebeurde. | |
| Dr_Flash | dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:28 |
Tot zover gelul over "het aanbieden van een robuuste dienstregeling". Eén poppetje ziek en de boel valt om. | |
| Surveillance-Fiets | dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:34 |
En de glazenwasser komt in de ochtend bij hem thuis dus hij kan pas vanaf 12:00 uur komen werken. | |
| Dr_Flash | dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:53 |
| Nou ja misschien was het wel iemand die er net een nachtdienst op heeft zitten, dat weet je niet. Maar dat er blijkbaar totaal nul marge of rek in die planning zit is wel zorgwekkend. Want dan gaat dit vaker gebeuren natuurlijk. | |
| marcb1974 | woensdag 22 oktober 2025 @ 10:50 |
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen | |
| spectrumanalyser | woensdag 22 oktober 2025 @ 11:00 |
| De spitstrein van Alkmaar naar Haarlem begint en eindigt deze week in Uitgeest. Dit, vanwege de werkzaamheden tussen Haarlem en Amsterdam. | |
| derLudolf | woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33 |
| https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren | |
| derLudolf | woensdag 22 oktober 2025 @ 13:18 |
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor. | |
| dennistd | woensdag 22 oktober 2025 @ 14:47 |
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst. | |
| derLudolf | woensdag 22 oktober 2025 @ 15:21 |
Ja had ik ook al gelezen, qua aantallen (Thalys+4) klopt het ook. Edit: oh wacht - kwartje valt. Bij bij is Eurostar nog steeds de trein naar het Verenigd Koninkrijk | |
| MTL | woensdag 22 oktober 2025 @ 16:12 |
Dubbeldekkers zelf is geen issue. Wel de aslasten. Echter hebben de Franse TGV lijnen dezelfde beperkingen, dus als de treinen in Frankrijk toegelaten worden moet dat hier ook wel lukken als het daarom gaat. De reden dat NS geen dubbeldekkers wilde was vanwege de toegankelijkheid. Er bestond destijds nog geen dubbeldeks 200 km/u trein met een gelijkvloerse instap. Ook deze TGV-M heeft dat niet, dus ook een soortgelijke trein zou geen oplossing voor NS zijn geweest. Dat Eurostar er mee weg komt dat reizigers een behoorlijk eind de laagte in moeten stappen en wellicht hun hoofd stoten vanwege de lage deuren is omdat het een private partij is die de betreffende concessie-eis niet heeft. De nieuwe NS dubbbeldekkers hebben daarom ook twee enkeldeks rijtuigen, zodat er daar een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden voor mindervaliden. | |
| Ireyon | woensdag 22 oktober 2025 @ 17:48 |
| Naast bovenstaande speelt ook dat een hogesnelheidstrein geen dubbele deuren kan hebben vanwege het grote drukverschil bij passerende treinen. Met alleen één enkele deur per rijtuig duurt het in- en uitstappen een eeuwigheid. Voor zo'n TGV of Eurostar die minutenlang halteert (en waarbij in Nederland reizigers alleen óf instappen, óf uitstappen) is dat geen probleem, wel voor een ICNG die max. anderhalve minuut op Amsterdam Zuid stil kan staan. | |
| MTL | woensdag 22 oktober 2025 @ 19:06 |
| De enkelbladsdeur van de ICNG is even breed als twee normale deuren. In principe kan je er prima twee per bak monteren, maar dan lever je wel dus in op stoelcapaciteit. | |
| Erno-BE | woensdag 22 oktober 2025 @ 19:43 |
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid. | |
| Peterselieman | woensdag 22 oktober 2025 @ 20:23 |
Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie | |
| Peterselieman | woensdag 22 oktober 2025 @ 20:24 |
Je zou bijna denken dat Arriva het aan zag komen, want een deel van de Noordelijke stellen is nog steeds niet gereviseerd ivm de mogelijke toelating in Duitsland | |
| marcb1974 | woensdag 22 oktober 2025 @ 20:42 |
Die heeft, slechts even, gereden. Het was weer direct mogelijk van Keulen, via Gerolstein, naar Trier. | |
| Erno-BE | woensdag 22 oktober 2025 @ 21:01 |
Dat is nog het ergste, duurt erg lang zo. Die lijn in het noorden boeit mij eigenlijk geen zak, bus is niet veel trager dan de trein destijds. Dat is in de Eifel wel anders. Maar die Eifelstrecke alleen al is langer dan alle niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Noord- en Oost-Nederland bij elkaar en over de electrificatie van die spoorlijnen is helaas nog geen besluit genomen. | |
| Peterselieman | woensdag 22 oktober 2025 @ 21:33 |
| in het weekend van 8 en 9 november rijden er weer reizigerstreinen over de Binckhorstboog in Den Haag. Rotterdam en Den Haag Centraal liggen er uit. Om het gebied nog wat bereikbaar te houden rijden er IC's tussen Utrecht Centraal en Delft Campus via Gouda, de Binckhorstboog en Den Haag HS | |
| DeaDLocK2K | donderdag 23 oktober 2025 @ 15:29 |
| Suïcidale zwaan: https://www.oost.nl/nieuw(...)-blijft-gewoon-zwaan | |
| Dr_Flash | vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:06 |
|