FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Het grote treinentopic #1205 -
Adrie072maandag 13 oktober 2025 @ 14:09
7s0ZFUG.jpg
9AavLBm.png
fdhFSDg.jpg
danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.

BWBcY2G.jpg
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

ubLe29M.png
FvgAuUr.jpg
SPOILER
Normale treinkaartjes uit de automaat zijn niet geldig in Thalys.
Voor reizen met Thalys dient altijd een specifiek (datum en tijdsgebonden) ticket geboekt te worden. Dit kan o.a. via de website van NS Hispeed of Voyages SNCF.

Voor IC Direct en ICE is in bepaalde gevallen toeslag vereist.
Informatie hierover is te vinden op de site van de NS.

IC Brussel en IC Berlijn zijn binnen Nederland gewone intercities.
Met deze treinen mag met elk geldig vervoersbewijs zonder extra toeslag worden gereisd. Uitzondering is het deel Schiphol-Rotterdam met de IC Brussel: deze geldt als IC Direct en hiervoor is dus wel een toeslag vereist.

De IC Brussel rijdt 12 keer per dag tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid en daarnaast 4 keer per dag tussen Den Haag HS en Brussel-Zuid.
De dienstregeling van deze trein is hier te vinden. Daarnaast rijdt er ook elk uur een stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal die helaas wel slecht aansluit op de intercity van- en naar de randstad.
ubGFDS3.jpg
SPOILER
Hoe hard rijden de treinen eigenlijk op mijn traject?
De maximumsnelheid op het normale spoor in Nederland is 140km/h. Voor de HSL-Zuid geldt een vmax van 300km/h, echter wordt er door IC Direct slechts 160km/h gereden. Snelheden per trajact zijn te vinden op deze spoorkaart.

Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereisd?
Dit kun je uitrekenen met de site van Blijbol, of je kunt zelf aan de slag met de Tariefeenhedenkaart van de NS en de bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
Ook hebben wij de DB-Netze Tariefcalculator in de aanbieding, met als bonus de Tsjechische website Jidenzka voor het berekenen van prijs en afstand (beschikbaar in Engels).
SPOILER
Waarom reden de treinen 20 jaar geleden wel gewoon op tijd en is er nu constant iets aan de hand?
20 jaar geleden reden de treinen ook niet altijd "gewoon op tijd". Nu is er niet "constant" iets aan de hand. De afgelopen 12 maanden was de punctualiteit 89,7%, oftewel: negen van de tien treinen hadden minder dan drie minuten vertraging. Cijfers van twintig jaar geleden heb ik zo niet bij de hand, maar vijftien jaar geleden schommelde het zo rond de 80-85%.

een zuchtje vind: treinen hebben vertraging

Treinen hebben niet zoveel last van wind. Pas bij stormachtige omstandigheden krijgen we problemen: de bovenleiding kan gaan zwiepen en bomen kunnen op het spoor en bovenleiding vallen. Alleen de HSL wordt al bij wat lagere windsnelheden beperkt of stilgelegd.

een sneeuw vlokje op de rials: treinen hebben vertraging.
Een sneeuwvlokje heeft geen effect. Tien ook niet. Bepaalde soorten sneeuw in aanzienlijke hoeveelheden wel, dat kan tussen de wisseltongen gaan aankoeken waardoor de wissels niet meer goed omgelegd kunnen worden. Dat wordt tegenwoordig bestreden met o.a. betere controle op wisselverwarming en anti-icinginstallaties. Dat was twintig jaar geleden wel anders.

een regenachtige dag: treinen hebben vertraging.
Treinen hebben geen last van regen. Wel kan het in bepaalde omstandigheden (motregen, vroeg in de ochtend, veel bladval) gladde sporen veroorzaken. Dat wordt tegenwoordig bestreden met o.a. Sandite en rigoreuzere snoeiwerkzaamheden. Dat was twintig jaar geleden wel anders.

een hitte golf: treinen hebben vertraging.
Sommige materieelsoorten kunnen eerder gestoord of defect raken door hitte. Het grootste probleem is echter de invloed van hitte op de infrastructuur: bruggen die niet meer kunnen sluiten, of spoorstaven die gaan uitzetten en in het extreemste geval kunnen gaan "kronkelen" (spoorspatting).


een trein is defect geraakt: alle treinen in nederland hebben zwaar vertraging.
Bij een defecte trein wordt zoveel mogelijk het baanvak geisoleerd, zodat andere baanvakken er geen last van hebben. Dat betekent dat bij een defecte trein tussen Eindhoven en Weert de treinen zullen rijden tot Eindhoven of Weert en vanaf daar weer terug zullen gaan. Dat gaat niet altijd goed, want het veroorzaakt een hoop bijsturing van materieel en personeel, maar vaak blijft het prima beheersbaar en heeft de rest van het land er niet zoveel last van. Dat was twintig jaar geleden wel anders, nu zijn onze procedures en scenario's een stuk robuuster.

Alles wat ik hierboven noem, speelde ook twintig jaar geleden en ook honderd jaar geleden en ook in vrijwel ieder ander land in de wereld. Verschil met andere landen en met twintig jaar geleden is wel dat er in Nederland zo ongehoord veel treinen rijden, dat een klein probleem een groot effect op de treinenloop heeft.
4novLlO.png
JrEQRuP.jpg
SPOILER
K4xgG6t.jpg
SPOILER
RyTVwjz.jpg
SPOILER
7NJhRrY.png
qqh3qpK.jpg
SPOILER
De stoker en de machinist
Stap in een trein die precies om 7 over 11 vertrekt.

Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk
Reis op het volledige traject Den Haag HS - Rotterdam Centraal zonder dat er daar die dag een storing optreedt.

Kedeng Kedeng
Stap in een trein die precies 10 minuten vertraging heeft.
BKWMNI1.jpg
SPOILER
Bliepfetisjist
Check met dezelfde OV-Chipkaart minstens 20 keer in- én -uit.

Corners of the World
Reis naar Den Helder, Vlissingen, Kerkrade en Eemshaven en eindig thuis in je eigen bed.

Het kompas
Stop op stations die eindigen in resp. -Noord, -Oost, -Zuid en -West in 4 verschillende steden.

Van alle markten thuis
Reis met treinen van minstens 5 verschillende vervoerders.
wlDkkij.jpg
SPOILER
Men At Work
Reis door alle spoortunnels van Nederland.

Wereldreiziger
Reis op alle spoorlijnen voor personenvervoer binnen Nederland.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
Knipsel43.png
Adrie072maandag 13 oktober 2025 @ 14:11
UK heeft er wel nog zin in.
https://www.thesun.co.uk/(...)urope-trains-decade/
James1988dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:01
ProRail daagt Pintsch, de leverancier van het Nieuwe Generatie Sein, voor de rechter. Het NG-sein had de opvolger moeten worden van de seinen die al tientallen jaren langs de baan staan, maar liep uit op een mislukking die tientallen miljoenen heeft gekost.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-de-verte~a2a00584/
Ireyondinsdag 14 oktober 2025 @ 09:51
Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen. We gaan voor miljoenen aan nieuwe seinen bestellen, tientallen enorme bouwprojecten volledig van dit sein laten afhangen, en dáárna bij machinisten toetsen of dit sein bruikbaar voor ze is?
James1988dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:44
Daarover zei ProRail "we zijn te snel gegaan".

Die seinen hingen al een tijd bij Meteren en zijn ze ook gebruikt bij Amsterdam Westhaven, daaruit kwam al praktijkfeedback dat het niet goed zat met die dingen.

Misschien waren ze te optimistisch over de leverancier, of was de uitkomst van eerdere testen dusdanig dat ze dachten "dit komt wel goed, dit kunnen we nog wel aanpassen."
derLudolfdinsdag 14 oktober 2025 @ 10:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:51 schreef Ireyon het volgende:
Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen.
Uitbesteden van ontwerp/constructie/teken afdelingen. Want die jongens zijn duur.
b2pydinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16
https://archive.ph/qEiYc
Archive linkje
DeaDLocK2Kdinsdag 14 oktober 2025 @ 15:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:51 schreef Ireyon het volgende:
Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen.
Incompetentie. Ze hebben iets uitgekozen dat niet voldoet. Nu janken. Wtf.
b2pydinsdag 14 oktober 2025 @ 17:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:51 schreef Ireyon het volgende:
Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen. We gaan voor miljoenen aan nieuwe seinen bestellen, tientallen enorme bouwprojecten volledig van dit sein laten afhangen, en dáárna bij machinisten toetsen of dit sein bruikbaar voor ze is?
Als ik het artikel lees lijkt het er op alsof ze heel laat, lees bijna ná de SAT nog nieuwe eisen hebben willen toevoegen aan het ontwerp. En of een 100% leesbaarheidgarantie reëel is om te eisen vraag ik mij af, daar zal vast al twee jaar gesteggel over voorafgegaan zijn tussen OG en ON totdat het nu ontbrandt is. Maar ProRail die al naar de rechter stapt doe je ook niet zomaar, dan geloof je ergens nog wel gelijk te hebben.
DeaDLocK2Kwoensdag 15 oktober 2025 @ 17:34
Ja joh nog meer jargon.
DeaDLocK2Kwoensdag 15 oktober 2025 @ 17:34
Bekijk deze YouTube-video
derLudolfwoensdag 15 oktober 2025 @ 18:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 14:16 schreef b2py het volgende:
https://archive.ph/qEiYc
Archive linkje
Een gloednieuw, duurzaam sein

Hoe duurzaam is het om nog werkende seinen te vervangen als ze op den duur (ECTS) toch overbodig worden? :@
DeaDLocK2Kwoensdag 15 oktober 2025 @ 18:56
ETCS is uitgerold over nog een keer de levensduur van een seinpaal op z'n vroegst joh.
James1988donderdag 16 oktober 2025 @ 16:11
Een nieuwe klok voor de Britse spoorwegen:

twitter
DeaDLocK2Kdonderdag 16 oktober 2025 @ 16:42
Deleted helaas.
derLudolfdonderdag 16 oktober 2025 @ 18:28
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 18:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:
ETCS is uitgerold over nog een keer de levensduur van een seinpaal op z'n vroegst joh.
Mijn post was dan ook naief/cynisch bedoeld, met serieuze ondertoon: maak werk van ECTS dan hoeft er ook geen geld in nieuwe seinen gestoken te worden.
derLudolfdonderdag 16 oktober 2025 @ 18:29
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:11 schreef James1988 het volgende:
Een nieuwe klok voor de Britse spoorwegen:

[ x ]
Tijdloos model wel :Y
b2pydonderdag 16 oktober 2025 @ 18:42
quote:
Niet eens spoorjargon, maar uit de testwereld. Had verwacht dat jij die wel kende :+
DeaDLocK2Kdonderdag 16 oktober 2025 @ 19:18
Alsof er in de IT iets getest wordt.
James1988vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:00
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:42 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Deleted helaas.
De tweet zelf werkt wel gewoon vreemd genoeg. Maar dan moet je op Twitter zijn (en eerlijk gezegd, waarom zou je dat vandaag de dag nog willen?).

Het filmpje staat ook op de site van Network Rail:
https://www.networkrail.c(...)ece-for-the-railway/
marcb1974vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:21
Zo was het 'pas' nog :D

Bekijk deze YouTube-video
DeaDLocK2Kvrijdag 17 oktober 2025 @ 15:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:00 schreef James1988 het volgende:

[..]
De tweet zelf werkt wel gewoon vreemd genoeg. Maar dan moet je op Twitter zijn (en eerlijk gezegd, waarom zou je dat vandaag de dag nog willen?).

Het filmpje staat ook op de site van Network Rail:
https://www.networkrail.c(...)ece-for-the-railway/
Ah een klok voor mongolen want zo is de samenleving tegenwoordig.
James1988vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ah een klok voor mongolen want zo is de samenleving tegenwoordig.
Dat wisten de mannen van Kurkdroog 6 jaar geleden al ;(

Bekijk deze YouTube-video
Peterseliemanvrijdag 17 oktober 2025 @ 21:05
De ICE L ziet er niet heel gek uit zo

Bekijk deze YouTube-video
Erno-BEzaterdag 18 oktober 2025 @ 00:16
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 21:05 schreef Peterselieman het volgende:
De ICE L ziet er niet heel gek uit zo

Bekijk deze YouTube-video
In tegenstelling tot alle andere ICE's heeft de ICE-L geen Wandfensterplätze (zitplaatsen waarbij je niet naar buiten kan kijken) en dat is wel een heel belangrijk voordeel van de ICE-L ten opzichte van andere ICE's.
James1988zaterdag 18 oktober 2025 @ 05:59
Ik hoop vooral dat de behandelde ramen (die signalen voor 5G doorlaten) niet zo'n vreselijk irritant patroon hebben als in de ICE 3neo. Dat is voor mij de #1 reden om te proberen om dat materieel te ontlopen tijdens mijn reizen door Duitsland.
Erno-BEzaterdag 18 oktober 2025 @ 06:01
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 05:59 schreef James1988 het volgende:
Ik hoop vooral dat de behandelde ramen (die signalen voor 5G doorlaten) niet zo'n vreselijk irritant patroon hebben als in de ICE 3neo. Dat is voor mij de #1 reden om te proberen om dat materieel te ontlopen tijdens mijn reizen door Duitsland.
Volgens mij zijn de ramen in de ICE-L vergelijkbaar met de ramen in de ICE3Neo en heeft ook de ICE-L ramen die signalen voor 5G doorlaten.
James1988zaterdag 18 oktober 2025 @ 06:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 06:01 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de ramen in de ICE-L vergelijkbaar met de ramen in de ICE3Neo en heeft ook de ICE-L ramen die signalen voor 5G doorlaten.
Ik heb wel vaker gereisd in treinen met behandelde ramen (zoals de nieuwe Nightjet en de Rhein Ruhr Express) en daar had ik er geen last van. Andere leverancier misschien, en dus andere techniek.

Er is iets specifieks aan de ramen in de ICE 3neo wat voor mij niet werkt.

Bij vrijwel elke reis die ik in de 3neo heb gemaakt heb ik wel eens gedacht "ik zal blij zijn wanneer ik uit dit kutding ben uitgestapt" en ik heb al een keer een reisplan omgegooid (Utrecht > Frankfurt, extra overgestapt in Düsseldorf). :{
Peterseliemanzaterdag 18 oktober 2025 @ 18:28
Er is een rapport verschenen over de ontsporing van een loc met ICNG in het Duitse Dreileben. Volgens het rapport stond hoogstwaarschijnlijk de remkraan tussen de loc en de rest van de trein niet (volledig) open waardoor er onvoldoende remcapaciteit was. De trein blijkt ook nog een geopende spoorwegovergang gepasseerd te zijn vanwege het gebrek aan beschikbare remcapaciteit.

Ook was er onvoldoende kennis van de remsystemen en het testen er van

https://www.eisenbahn-unf(...)ben-Drackenstedt.pdf
dennistdzondag 19 oktober 2025 @ 00:19
Zoals ik het lees was er geen verbinding in de hoofdreservoirleiding tussen de loc en de ICNG's. Omdat er nog wel lucht in de reservoirs van de ICNG's aanwezig was verliep het remmen (door het verlagen van de druk op de remleiding) in eerste instantie zonder problemen. Op een gegeven moment waren die reservoirs alleen leeg (omdat ze niet gevuld werden vanuit de hoofdreservoirleiding ) waardoor er bij het verlagen van de druk op de remleiding niets meer gebeurde.
Dr_Flashdinsdag 21 oktober 2025 @ 11:28
quote:
Op trajecten in de Randstad rijden
minder of geen treinen door een tekort
aan verkeersleiders.Dit duurt tot 12.00
uur.Het gaat om trajecten van Utrecht
naar Leiden,Rotterdam en Den Haag en
andersom.Door de herfstvakantie en het
uitvallen van een zieke collega kwam er
extra druk op het rooster.Een andere
collega komt in de middag extra werken.
Tot zover gelul over "het aanbieden van een robuuste dienstregeling". Eén poppetje ziek en de boel valt om.
Surveillance-Fietsdinsdag 21 oktober 2025 @ 11:34
quote:
81s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 11:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Tot zover gelul over "het aanbieden van een robuuste dienstregeling". Eén poppetje ziek en de boel valt om.
En de glazenwasser komt in de ochtend bij hem thuis dus hij kan pas vanaf 12:00 uur komen werken.
Dr_Flashdinsdag 21 oktober 2025 @ 11:53
Nou ja misschien was het wel iemand die er net een nachtdienst op heeft zitten, dat weet je niet. Maar dat er blijkbaar totaal nul marge of rek in die planning zit is wel zorgwekkend. Want dan gaat dit vaker gebeuren natuurlijk.
marcb1974woensdag 22 oktober 2025 @ 10:50
quote:
Spoorbedrijf Eurostar heeft nieuwe treinen besteld. Het zijn dubbeldekkers die vanaf 2031 moeten rijden, ook tussen Amsterdam en Londen.

Eurostar verbindt op dit moment Europese steden in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Zwitserland komt daar in 2031 bij, zegt een woordvoerder van het bedrijf.
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html

Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen :?
spectrumanalyserwoensdag 22 oktober 2025 @ 11:00
De spitstrein van Alkmaar naar Haarlem begint en eindigt deze week in Uitgeest.
Dit, vanwege de werkzaamheden tussen Haarlem en Amsterdam.
derLudolfwoensdag 22 oktober 2025 @ 11:33
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
derLudolfwoensdag 22 oktober 2025 @ 13:18
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 10:50 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html

Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen :?
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
dennistdwoensdag 22 oktober 2025 @ 14:47
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 13:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
derLudolfwoensdag 22 oktober 2025 @ 15:21
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 14:47 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
Ja had ik ook al gelezen, qua aantallen (Thalys+4) klopt het ook.

Edit: oh wacht - kwartje valt. Bij bij is Eurostar nog steeds de trein naar het Verenigd Koninkrijk
MTLwoensdag 22 oktober 2025 @ 16:12
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 10:50 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html

Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen :?
Dubbeldekkers zelf is geen issue. Wel de aslasten. Echter hebben de Franse TGV lijnen dezelfde beperkingen, dus als de treinen in Frankrijk toegelaten worden moet dat hier ook wel lukken als het daarom gaat.
De reden dat NS geen dubbeldekkers wilde was vanwege de toegankelijkheid. Er bestond destijds nog geen dubbeldeks 200 km/u trein met een gelijkvloerse instap. Ook deze TGV-M heeft dat niet, dus ook een soortgelijke trein zou geen oplossing voor NS zijn geweest.
Dat Eurostar er mee weg komt dat reizigers een behoorlijk eind de laagte in moeten stappen en wellicht hun hoofd stoten vanwege de lage deuren is omdat het een private partij is die de betreffende concessie-eis niet heeft.
De nieuwe NS dubbbeldekkers hebben daarom ook twee enkeldeks rijtuigen, zodat er daar een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden voor mindervaliden.
Ireyonwoensdag 22 oktober 2025 @ 17:48
Naast bovenstaande speelt ook dat een hogesnelheidstrein geen dubbele deuren kan hebben vanwege het grote drukverschil bij passerende treinen. Met alleen één enkele deur per rijtuig duurt het in- en uitstappen een eeuwigheid. Voor zo'n TGV of Eurostar die minutenlang halteert (en waarbij in Nederland reizigers alleen óf instappen, óf uitstappen) is dat geen probleem, wel voor een ICNG die max. anderhalve minuut op Amsterdam Zuid stil kan staan.
MTLwoensdag 22 oktober 2025 @ 19:06
De enkelbladsdeur van de ICNG is even breed als twee normale deuren. In principe kan je er prima twee per bak monteren, maar dan lever je wel dus in op stoelcapaciteit.
Erno-BEwoensdag 22 oktober 2025 @ 19:43
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 11:33 schreef derLudolf het volgende:
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Peterseliemanwoensdag 22 oktober 2025 @ 20:23
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 19:43 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie
Peterseliemanwoensdag 22 oktober 2025 @ 20:24
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 11:33 schreef derLudolf het volgende:
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
Je zou bijna denken dat Arriva het aan zag komen, want een deel van de Noordelijke stellen is nog steeds niet gereviseerd ivm de mogelijke toelating in Duitsland
marcb1974woensdag 22 oktober 2025 @ 20:42
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 19:43 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Die heeft, slechts even, gereden. Het was weer direct mogelijk van Keulen, via Gerolstein, naar Trier.
Erno-BEwoensdag 22 oktober 2025 @ 21:01
quote:
14s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie
Dat is nog het ergste, duurt erg lang zo. Die lijn in het noorden boeit mij eigenlijk geen zak, bus is niet veel trager dan de trein destijds. Dat is in de Eifel wel anders.

Maar die Eifelstrecke alleen al is langer dan alle niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Noord- en Oost-Nederland bij elkaar en over de electrificatie van die spoorlijnen is helaas nog geen besluit genomen.
Peterseliemanwoensdag 22 oktober 2025 @ 21:33
in het weekend van 8 en 9 november rijden er weer reizigerstreinen over de Binckhorstboog in Den Haag.

Rotterdam en Den Haag Centraal liggen er uit. Om het gebied nog wat bereikbaar te houden rijden er IC's tussen Utrecht Centraal en Delft Campus via Gouda, de Binckhorstboog en Den Haag HS
DeaDLocK2Kdonderdag 23 oktober 2025 @ 15:29
Suïcidale zwaan: https://www.oost.nl/nieuw(...)-blijft-gewoon-zwaan
Dr_Flashvrijdag 24 oktober 2025 @ 12:06
quote:
De NS mag een deel van het personeel
een wapenstok geven.Het ministerie van
Justitie en Veiligheid keurt een proef
daarmee goed.NS-personeel komt geregeld
in situaties terecht met fysiek geweld.
De vervoerder hoopt dat een wapenstok
de veiligheid verbetert.

Vanaf komend voorjaar mogen 75 NS-boa's
gaan testen met de wapenstok.Dat zijn
mensen die reizigers met vragen helpen,
maar als boa ook in actie komen bij
agressieve mensen in en rond treinen.

Sinds de coronaperiode neemt het aantal
incidenten met geweld toe.Vorig jaar
stond het hele ov drie minuten stil
voor een NS-medewerker die mishandeld
was.De wapenstokproef duurt twee jaar.