abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33:21 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219075338
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 22 oktober 2025 @ 13:18:50 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219076088
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 10:50 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html

Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen :?
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport woensdag 22 oktober 2025 @ 14:47:38 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_219076798
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 13:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator woensdag 22 oktober 2025 @ 15:21:56 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219076964
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 14:47 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
Ja had ik ook al gelezen, qua aantallen (Thalys+4) klopt het ook.

Edit: oh wacht - kwartje valt. Bij bij is Eurostar nog steeds de trein naar het Verenigd Koninkrijk
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219077333
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 10:50 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)-londen-treinen.html

Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen :?
Dubbeldekkers zelf is geen issue. Wel de aslasten. Echter hebben de Franse TGV lijnen dezelfde beperkingen, dus als de treinen in Frankrijk toegelaten worden moet dat hier ook wel lukken als het daarom gaat.
De reden dat NS geen dubbeldekkers wilde was vanwege de toegankelijkheid. Er bestond destijds nog geen dubbeldeks 200 km/u trein met een gelijkvloerse instap. Ook deze TGV-M heeft dat niet, dus ook een soortgelijke trein zou geen oplossing voor NS zijn geweest.
Dat Eurostar er mee weg komt dat reizigers een behoorlijk eind de laagte in moeten stappen en wellicht hun hoofd stoten vanwege de lage deuren is omdat het een private partij is die de betreffende concessie-eis niet heeft.
De nieuwe NS dubbbeldekkers hebben daarom ook twee enkeldeks rijtuigen, zodat er daar een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden voor mindervaliden.
pi_219078044
Naast bovenstaande speelt ook dat een hogesnelheidstrein geen dubbele deuren kan hebben vanwege het grote drukverschil bij passerende treinen. Met alleen één enkele deur per rijtuig duurt het in- en uitstappen een eeuwigheid. Voor zo'n TGV of Eurostar die minutenlang halteert (en waarbij in Nederland reizigers alleen óf instappen, óf uitstappen) is dat geen probleem, wel voor een ICNG die max. anderhalve minuut op Amsterdam Zuid stil kan staan.
pi_219078462
De enkelbladsdeur van de ICNG is even breed als twee normale deuren. In principe kan je er prima twee per bak monteren, maar dan lever je wel dus in op stoelcapaciteit.
  woensdag 22 oktober 2025 @ 19:43:39 #43
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_219078722
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 11:33 schreef derLudolf het volgende:
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 oktober 2025 @ 20:23:26 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219079228
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 19:43 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 oktober 2025 @ 20:24:26 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219079245
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 11:33 schreef derLudolf het volgende:
https://www.rtvnoord.nl/v(...)p-tot-anderhalf-jaar

Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren 8)7
Je zou bijna denken dat Arriva het aan zag komen, want een deel van de Noordelijke stellen is nog steeds niet gereviseerd ivm de mogelijke toelating in Duitsland
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219079414
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 19:43 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Eifelstrecke is ook nog steeds niet hersteld en dat duurt ook een eeuwigheid.
Die heeft, slechts even, gereden. Het was weer direct mogelijk van Keulen, via Gerolstein, naar Trier.
stupidity has become as common as common sense was before
  woensdag 22 oktober 2025 @ 21:01:44 #47
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_219079542
quote:
14s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie
Dat is nog het ergste, duurt erg lang zo. Die lijn in het noorden boeit mij eigenlijk geen zak, bus is niet veel trager dan de trein destijds. Dat is in de Eifel wel anders.

Maar die Eifelstrecke alleen al is langer dan alle niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Noord- en Oost-Nederland bij elkaar en over de electrificatie van die spoorlijnen is helaas nog geen besluit genomen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 oktober 2025 @ 21:33:48 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219080056
in het weekend van 8 en 9 november rijden er weer reizigerstreinen over de Binckhorstboog in Den Haag.

Rotterdam en Den Haag Centraal liggen er uit. Om het gebied nog wat bereikbaar te houden rijden er IC's tussen Utrecht Centraal en Delft Campus via Gouda, de Binckhorstboog en Den Haag HS
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219086025
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_219093722
quote:
De NS mag een deel van het personeel
een wapenstok geven.Het ministerie van
Justitie en Veiligheid keurt een proef
daarmee goed.NS-personeel komt geregeld
in situaties terecht met fysiek geweld.
De vervoerder hoopt dat een wapenstok
de veiligheid verbetert.

Vanaf komend voorjaar mogen 75 NS-boa's
gaan testen met de wapenstok.Dat zijn
mensen die reizigers met vragen helpen,
maar als boa ook in actie komen bij
agressieve mensen in en rond treinen.

Sinds de coronaperiode neemt het aantal
incidenten met geweld toe.Vorig jaar
stond het hele ov drie minuten stil
voor een NS-medewerker die mishandeld
was.De wapenstokproef duurt twee jaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_219114628
Er stond een Eurostar in de fik op Rotterdam Blaak :o

https://www.nu.nl/binnenl(...)trein-rotterdam.html

Trein en station zijn ontruimd. Treinverkeer is stilgelegd.
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 27 oktober 2025 @ 14:46:05 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_219120908
Ik schat in dat het een rooie was.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 27 oktober 2025 @ 16:57:10 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_219122050
Wát de neuk is er op Somda gebeurd? :')

quote:
Op dit moment ervaren we helaas een probleem met een stel zielige trollende kleuters op Somda. Daarom heeft het beheer besloten om de boel even op zwart te gooien. Jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dit valt niet meer te modereren.

We werken hard aan een oplossing.

Probeer het later opnieuw.
pi_219122280
Ging het nog om die open dag van die stoomtrein in Rotterdam of was er meer ellende? Een uurtje geleden in de bus was het nog open, alhoewel het toen al rijkelijk ontspoorde over ov-fietsen die het niet meer deden
pi_219122423
Ik ben echt al honderd jaar niet meer op somda geweest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 oktober 2025 @ 20:40:29 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219123746
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2025 16:57 schreef James1988 het volgende:
Wát de neuk is er op Somda gebeurd? :')
[..]

Het is al een tijdje gaande daar. In bijna ieder topic gaat het volledig offtopic en dit keer zal het wel compleet ontspoord zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219123787
Modereren is een ondankbare taak. Maar er zijn er ook veel die het voor geen meter kunnen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_219123808
Jammer. Daar zit een hobbyist niet op te wachten. Somda is een leuk forum, veel enthousiaste spoorfanaten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219123997
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2025 20:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Modereren is een ondankbare taak. Maar er zijn er ook veel die het voor geen meter kunnen.
Gewoon een IP ban voor 24/48/72 uur en door
pi_219124101
IP-bans zijn nog nooit effectief geweest. Somda is bereikbaar op IPv6 en daar heb ik een half miljoen adressen van. Gelijk maar hele subnetten bannen is ook niet per se handig want de groottes van de netwerken die ISPs aan clients geven verschilt nogal en dat zie je niet zomaar aan het IPv6 adres.

Users bannen is veel effectiever. Verleng de banperiode met iedere ban. 48-uurs afkoelban, mogelijk een tweede als het een gewaardeerde user is die zich normaal gedraagt en je je de situatie wel enigszins kan voorstellen. Dan een week, dan een maandban, dan een jaar en als ze bij terugkomst weer beginnen; permanent. Deze bans worden meestal voorafgegaan aan waarschuwingen, maar dat hangt ook af van de ernst van het vergrijp. Op somda gore of porno posten lijkt me direct een permban waard.

Vaak moet je dan wel een ban-manager bouwen want het is geen standaardfeature van de meeste forumsoftware. Daar hou je dan waarschuwingen in bij en dergelijke die dus ook weer verlopen. Hangt er ook allemaal vanaf hoeveel tijd je erin wil steken.

Heb je een probleem met users die bans ontwijken? Zet een goedkeuringsstap op ieder account en limiteer de eerste 30 tot 365 dagen hoeveel reacties ze per dag mogen geven. Spreek mensen snel op wangedrag aan en wees zo consequent mogelijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:38:22 #62
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219125570
Bekijk deze YouTube-video

Voor mijn gevoel gaat elke derde aflevering van Realer Irrsinn over spoorwegen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:59:15 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219127639
Diesel Railjet?

Garnitur 47 ist die erste „Upgrade“ Garnitur und steht bislang sowieso noch nicht im Planeinsatz.
Er worden nu testritten gemaakt op de toelattingsritten gemaakt, geen idee wat er aan de stammen is geüpgraded.
Ze rijden in elk geval op de Gailtalbahn
https://de.wikipedia.org/wiki/Gailtalbahn
Hele traject van Arnoldstein naar Kötschach-Mauthen is gereden getuige de foto's. Er heeft ook al een 2143 dieselloc voor de Railjet gereden.
https://www.facebook.com/share/1EDhAUCQNB/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:03:39 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219131878
Vanaf oktober volgend jaar gaat de Pimpel via Hamburg Harburg rijden ivm werkzaamheden tussen Hannover en Berlin.


Waarom ie naar Südkreuz en niet naar Ostbahnhof gaat weet ik niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:31:27 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219132110
In Parijs is op 16 oktober het nieuwe MF19 materieel ingestroomd op metrolijn 10

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_219132130
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 21:03 schreef derLudolf het volgende:
Vanaf oktober volgend jaar gaat de Pimpel via Hamburg Harburg rijden ivm werkzaamheden tussen Hannover en Berlin.
[ afbeelding ]

Waarom ie naar Südkreuz en niet naar Ostbahnhof gaat weet ik niet.
So long voor jarenlang "kortere reistijd naar Berlijn" gelul.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:37:38 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219132195
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 21:03 schreef derLudolf het volgende:
Vanaf oktober volgend jaar gaat de Pimpel via Hamburg Harburg rijden ivm werkzaamheden tussen Hannover en Berlin.
[ afbeelding ]

Waarom ie naar Südkreuz en niet naar Ostbahnhof gaat weet ik niet.
Vanaf Südkreuz kunnen ze volgens mij sneller het opstelterrein bereiken dan Ostbahnhof
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:44:12 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219132930
quote:
81s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 21:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
So long voor jarenlang "kortere reistijd naar Berlijn" gelul.
Maar wel een directe verbinding naar Osnabrück Altstadt O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:46:46 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219132966
@dennistd zal die dan ook via dat boogje rondom Bremen gaan? Dat zei je keer tijdens een rondje toen we in Münster waren "die IC daar gaat via goederenboogje naar Hamburg en is sneller dan de ICE"
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:50:30 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_219133007
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 22:46 schreef derLudolf het volgende:
@:dennistd zal die dan ook via dat boogje rondom Bremen gaan? Dat zei je keer tijdens een rondje toen we in Münster waren "die IC daar gaat via goederenboogje naar Hamburg en is sneller dan de ICE"
dat weet ik wel zeker. Rondje door Bremen kost namelijk veel tijd
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')