DeaDLocK2K | maandag 26 mei 2025 @ 21:26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 26 mei 2025 @ 21:27 |
1201 bij 1201 Iemand een suggestie voor de titel? | |
Peterselieman | maandag 26 mei 2025 @ 22:39 |
Nee, wel een andere 1201 Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | maandag 26 mei 2025 @ 23:04 |
Oh leuk! Is de 1201 niet ook een Beneluxhondekop? | |
Peterselieman | maandag 26 mei 2025 @ 23:10 |
klopt https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2754 | |
DeaDLocK2K | maandag 26 mei 2025 @ 23:41 |
![]() Canadian Pacific 1201 ![]() Western Maryland 1201 4-6-6-4 Challenger ![]() Norfolk & Western Vision Class A #1201 ![]() DSB MY 1201 ![]() Durango & Silverton 1201 ![]() National Railway Equipment Company 3GS24C-DE-AU ![]() NS alsin Nederlandse Spoorwegen, 1201 (1881-1932) Even een kleine greep uit alle mooie 1201's die ik tot nu toe gevonden heb ![]() alle foto's schaamteloos gejat van google images [ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 27-05-2025 01:19:34 (vergeet ik degene waar ik mee wilde eindigen) ] | |
Dr_Flash | dinsdag 27 mei 2025 @ 09:42 |
Die ze op zich ook weer jatten van de rest van het internet ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 mei 2025 @ 10:44 |
FlixTrain bestelt 65 nieuwe Talgo 230 sets: https://www.handelsblatt.(...)m-ice/100130437.html | |
Dr_Flash | dinsdag 27 mei 2025 @ 10:53 |
Zo zo, sinds wanneer hebben die geld? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 mei 2025 @ 10:59 |
Ik vermoed dat 't op de pof gekocht wordt met geld van een investeringsmaatschappij. | |
James1988 | dinsdag 27 mei 2025 @ 11:43 |
Wel met een bevoegd persoon aan de andere kant, die instructies geeft aan de machinist. | |
dennistd | dinsdag 27 mei 2025 @ 14:26 |
Denk eerder dat de loc via het middenspoor net voor het station omgelopen is ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:41 |
barst, inderdaad zal het zo gegaan zijn. het blijft evengoed een leuk gezicht, een machinist die door het ruitje van de laatste wagon naar voren kijkt. waarschijnlijk met een portofoon in contact met een tweede machinist in de loc. | |
b2py | dinsdag 27 mei 2025 @ 17:58 |
Bus op wielen? | |
Peterselieman | dinsdag 27 mei 2025 @ 19:48 |
Eerst maar eens toelating voor die dingen zien te verkrijgen door de Deutsche Bahn. Vraag me af hoeveel van die dingen nu geproduceerd zijn | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 mei 2025 @ 20:09 |
Nee, deze bestelling is dus gedaan dus die was eerst. De toelating komt later. Hoop dat het zo duidelijk is ![]() | |
James1988 | dinsdag 27 mei 2025 @ 21:02 |
De treinstammen die Flix nu besteld heeft krijgen toelating voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden. Amsterdam - Stockholm wanneer de Fehmarntunnel open is? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 27 mei 2025 @ 22:10 |
*fapfapfap* Als Duitsland nou eens werk maakt van een echt hogesnelheidsnetwerk zoals de Fransen in plaats van dat lapwerk wat ze nu doen. Berlijn-München mist nog zoveel stukken. Waarom kan dat niet met een ICE express in 2h30m? Volgens mij kan je met die rijtijd minstens 30 directe treinen retour laten rijden. En in Nederland werk van 200km/u. | |
Peterselieman | dinsdag 27 mei 2025 @ 22:28 |
Ik bedoelde meer dat Deutsche Bahn, Talgo en ook de DSB druk bezig zijn om die dingen toegelaten te krijgen, alleen loopt het nog niet zo'n vaart. Je hoort er iig weinig van, al schijnt er weer een teststam in Nederland te zijn? Heb zelf toen we uit Tsjechië kwamen een stammetje zien staan tussen Berlijn Ostkreuz en Ostbahnhof en eentje in Braunschweig. Flixtrain zal meeliften met de toelating. Wat ik mijn afvraag is hoeveel stellen Talgo al geproduceerd heeft voor DB en DSB | |
dennistd | woensdag 28 mei 2025 @ 05:00 |
Station Maastricht Randwyck krijgt een nieuwe naam: Maastricht Brightlandspark | |
Erno-BE | woensdag 28 mei 2025 @ 06:40 |
Ooit de dienstregeling in Frankrijk bekeken? Die is echt wel een heel stuk slechter als die van Duitsland, vooral als je niet in Paris hoeft te zijn. Laten we van Duitsland geen tweede Frankrijk maken, één Frankrijk is eigenlijk al teveel. | |
Erno-BE | woensdag 28 mei 2025 @ 06:41 |
Droom lekker verder, gaat nooit gebeuren. Te vertragingsgevoelig en te lange reistijd om te concurreren met het vliegtuig. | |
James1988 | woensdag 28 mei 2025 @ 09:04 |
Daarover gesproken, één of andere Oostenrijker heeft daar een dienstregelings-PDF van gemaakt. Die kun je hier vinden: https://gleisbaer.eu/lgv-kursbuch/ Frankrijk is nou eenmaal heel erg op Parijs gericht, dus dat de infrastructuur dat volgt is niet zo vreemd. Je ziet min of meer hetzelfde in Spanje, waar het HSL-net als een ster rond Madrid is gevormd. Nederland en Duitsland zijn heel anders opgezet (polycentrisch) en dat is ook zo in de infrastructuur. Je kunt best de goede dingen van het Franse net overnemen zonder de slechte dingen over te nemen. Duitsland heeft een aantal noord-zuid-verbindingen die best snel zijn, maar oost-west is huilen met de pet op. Van Parijs naar de Frans/Duitse grens bij Straatsburg (447 km) ben je 2 uur onderweg. Vervolgens duurt het nog 6 uur voor je in Berlijn bent (796 km). Die hele reis zou je eigenlijk wel in een uur of 6 moeten kunnen doen. Ter vergelijking: een Ouigo doet Lille - Marseille (965km) in 4½ uur. | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 mei 2025 @ 18:29 |
Yep. Maar Spanje is hard aan de weg aan het timmeren en is diverse lijnen aan het bouwen die niet direct op Madrid zijn gericht. China is een goed voorbeeld want ook polycentrisch en ook daar zijn bypasses voor praktisch alle grote steden zodat je van A naar B kan met snelheid. | |
DeaDLocK2K | woensdag 28 mei 2025 @ 18:35 |
De tering, waarom kan dat nou weer niet gewoon Campus of Universiteit heten. | |
Dr_Flash | woensdag 28 mei 2025 @ 18:37 |
Nee iets met park want dat is hip ![]() Maastricht Hippigheidspark Maastricht Drielandentreinalshijrijdt Park | |
Janneke141 | woensdag 28 mei 2025 @ 18:39 |
Sowieso een gemiste kans op Mëstreech-nogwat. | |
marcb1974 | woensdag 28 mei 2025 @ 18:43 |
WTF ![]() Rare jongens hier wel ![]() | |
Peterselieman | woensdag 28 mei 2025 @ 19:47 |
Daarom is Groningen Europapark nu een IC station | |
James1988 | woensdag 28 mei 2025 @ 20:08 |
De Fransen zijn overigens ook aan het bouwen: - "Ligne Nouvelle Sud Ouest" (nieuwe lijn in het zuidwesten) gaat over de bouw van een HSL Bordeaux - Dax/Toulouse en allerlei verbeteringen en upgrades in die regio. Verwachte oplevering 2032. - "Ligne Nouvelle Montpellier - Perpignan" sluit het gat tussen het Franse en het Spaanse hogesnelheidsnet. Verwachte oplevering 2034 (Montpellier - Béziers) / 2040 (Béziers - Perpignan). Dan blijft alleen Toulouse - Narbonne nog over als 'gewoon spoor', maar dat is ook meteen een lastig gebied ivm het Centraal Massief. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 mei 2025 @ 00:38 |
Decentraliseren dat massief! | |
James1988 | donderdag 29 mei 2025 @ 00:41 |
Tunnel er doorheen, dat doen we op zo veel plekken in Europa ![]() Lyon - Turijn, Brennerbasistunnel, Koralmtunnel, Semmeringbasistunnel, enz. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 mei 2025 @ 00:44 |
Ik heb echt geen idee ik ga ff kijken, ik heb wel een vermoeden waar dat is, bij Viaduc de Milou ergens, maar das alweer ruim 15 jaar geleden dat ik daar langs ben gereden. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 mei 2025 @ 00:47 |
Toulouse-Carcassonne-Beziers is dan nog wel een missende verbinding toch? Naar de oostgrens met Zwitserland zijn ze ook bezig met upgrades van zowel enkele lignes classique als de aanleg van enkele (al dan niet korte) stukjes HSL. Parijs-Rome lijkt me zó leuk om met de HSL te doen op één dag via Frankrijk-Turijn! | |
James1988 | donderdag 29 mei 2025 @ 01:30 |
Ja klopt, dat is dat stuk Toulouse - Narbonne waar ik het over had. Daar wordt al sinds 1992 over gesproken maar op dit moment is er geen sprake van plannen om daadwerkelijk te gaan bouwen. Als je Frans spreekt: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_nouvelle_Toulouse_-_Narbonne Klopt, al is er daar ook nog wel ruimte voor meer. De LGV Rhin-Rhône fase 1 ligt er (Dijon - Belfort), maar fase 2 (Belfort - Mulhouse) is niet gebouwd. Ook verbeteringen voor Dijon richting Parijs en Lyon zijn niet doorgevoerd. In 2032 kan het als het goed is, dan moet de LGV Lyon - Turijn klaar zijn. Eerder kan natuurlijk ook al, de TGVs en Frecciarossas rijden al. Ze gaan alleen nog niet zo snel. | |
DeaDLocK2K | donderdag 29 mei 2025 @ 11:19 |
Boemetje in Beieren op de Rottalbahn, RB46 in Beieren: https://www.br.de/nachric(...)re-verletzte,UmV1CFP | |
James1988 | zaterdag 31 mei 2025 @ 16:10 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Janneke141 | zaterdag 31 mei 2025 @ 16:47 |
Note to self: geen koffie meenemen in die nieuwe intercitys ![]() | |
dcm360 | zaterdag 31 mei 2025 @ 18:24 |
Wat is er specifiek aan de nieuwe intercities wat onhandiger is met koffie? Mijn koffie-ervaring in de nieuwe intercities is niet echt anders dan in de oudere. | |
Janneke141 | zaterdag 31 mei 2025 @ 18:26 |
Hij wandelt van je tafeltje af. | |
James1988 | zondag 1 juni 2025 @ 15:06 |
Dat heb ik in een ICE over de HSL Keulen - Frankfurt ook al meegemaakt ja. Om één of andere reden hebben de tafels bij de vierzitters geen uitsparingen waar je een glas in kunt zetten zodat het niet gaat wandelen. ![]() | |
Ireyon | zondag 1 juni 2025 @ 15:46 |
En in een Shinkansen die 320km/h rijdt blijft een yen nog op z'n zijkant rechtop staan.. | |
Peterselieman | zondag 1 juni 2025 @ 16:44 |
Dat gaat je in de nieuwste Talgo niet lukken ![]() | |
marcb1974 | zondag 1 juni 2025 @ 18:32 |
Weet iemand waar je kan vinden welke treinstellen er rijden op de RE13 (venlo - wuppertal) op welke tijden? Ik wil de oude hebben maar begrijp dat die eens in de 2 uur rijden. Alleen kan ik dus niet vinden hoe laat. | |
Eix | zondag 1 juni 2025 @ 19:44 |
Bijvoorbeeld door de actuele vertrektijden van Venlo te bekijken op treinposities.nl. Ritten van TCS zijn de getrokken treinen. | |
derLudolf | zondag 1 juni 2025 @ 20:01 |
https://www.eurobahn.de/f(...)Fplred_2804_3108.pdf | |
marcb1974 | zondag 1 juni 2025 @ 20:09 |
Dank je wel ![]() Mijn planning gaat lukken morgen (als de treinen meewerken dan). | |
derLudolf | zondag 1 juni 2025 @ 20:17 |
Veel plezier - ik hoop dat het lukt. Op de RE19 rijden ook n-wagens in combinatie met een BR110. Bekijk deze YouTube-video | |
Peterselieman | zondag 1 juni 2025 @ 20:19 |
Had jij nog zin om een rondje te doen binnenkort? | |
marcb1974 | zondag 1 juni 2025 @ 20:30 |
Die van Julien heb ik net gezien ja ![]() | |
derLudolf | zondag 1 juni 2025 @ 20:41 |
Toevallig vandaag nog over nagedacht ja, ben het wel van plan, maar aangezien er destijds niet echt werd doorgepakt had ik zoiets van nou ja, "ik kijk wel even hoe het loopt met de woning" Wanneer kon jij wel of niet? | |
Peterselieman | zondag 1 juni 2025 @ 20:43 |
ik kan eigenlijk alleen 7 en 21 juni niet | |
Dr_Flash | zondag 1 juni 2025 @ 20:46 |
Ik kan 7 en 8 juni niet. | |
derLudolf | zondag 1 juni 2025 @ 20:55 |
Maar jij wou niet op zondag toch @Dr_Flash ? 8 en 22 juni zijn mijn opties, eventueel 9 juni als m'n Oekraïnese bouwvakker die dag niet wil werken. ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door derLudolf op 01-06-2025 21:28:19 ] | |
Dr_Flash | zondag 1 juni 2025 @ 20:58 |
Liever op zaterdag idd. 9 juni wou ik naar dat kasteel in Lüdinghausen. | |
derLudolf | dinsdag 3 juni 2025 @ 21:11 |
Ik ga denk ik nu zondag ga, want zo schiet het ook niet echt op met een datum plannen ![]() Gaan we na de zomer anders wel es op stap ![]() | |
Fushia2 | woensdag 4 juni 2025 @ 18:53 |
Zag onlangs de Al Andalus trein in de buurt van het station.Spaanse Orient Express achtige trein. Kaartjes kosten 10K+ euro. ![]() Iemand ooit een historische bekende trein genomen zoals dit soort trein? Is die duizende euro's waard? | |
derLudolf | woensdag 4 juni 2025 @ 18:56 |
Nee, ik reis alleen met de Super Sparpreis tickets ![]() | |
MTL | woensdag 4 juni 2025 @ 19:08 |
Geen enkele trein is 10k waard. Het is meer de vraag of je de ervaring van die reis geeft dat geld waard vindt. Ik heb zelf een tiental jaar geleden als een 'once-in-a-lifetime'-ding 2500 euro of zoiets neergelegd voor de treinreis dwars door de VS van New York naar San Francisco, maar dat is zo ongeveer wel het maximale dat ikzelf voor zoiets over zou hebben. Dat was overigens niet eens zo'n luxe reis, maar gewoon de reguliere trein (uiteraard dan wel in een eigen coupé met eigen douche en toilet, inclusief maaltijden en drinken). Maar als het je gaaf lijkt om zoiets een keer te doen en je het geld gemakkelijk kan missen, waarom niet? | |
Peterselieman | woensdag 4 juni 2025 @ 20:12 |
het is sowieso al rottig plannen met al die werkzaamheden onderweg. Op de 22e juni is het voor mij nog het meest gunstig met alleen een bus tussen Eindhoven en Den Bosch. Komend weekend ligt bijvoorbeeld Twente er uit en volgende week tussen Venlo en Kaldenkirchen | |
Dr_Flash | woensdag 4 juni 2025 @ 21:01 |
oh ja kan ook ![]() | |
derLudolf | donderdag 5 juni 2025 @ 09:24 |
Er verdwijnt weer een traject waar een diesel IC rijdt, het traject vanaf Graz naar de Hongaarse grens (Steirische Ostbahn) wordt krijgt waslijn, deze zomer beginnen de werkzaamheden. In Hongarije hangt er een waslijn en werd er met een Taurus gereden. Dus dat traject kan mooi zonder locwissel in de toekomst https://eisenbahn.de/eise(...)orarbeiten-2025_8123 | |
Adrie072 | vrijdag 6 juni 2025 @ 14:26 |
Lekker lang weekend zo! | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 01:52 |
Cabineritje van London Paddington Elizabeth Line naar Heathrow Airport ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Dr_Flash | zaterdag 7 juni 2025 @ 10:33 |
Dit is een creatieve rit. Deventer-Rotterdam. Wordt gereden met SNG, stopt niet in Apeldoorn en rijdt na Gouda via zo'n boogje bij Den Haag alsnog naar Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal. Als ik nou een hobbyist was bleef ik voor dat boogje nog even zitten ![]() ![]() | |
MTL | zaterdag 7 juni 2025 @ 11:18 |
Ik mag straks een van die ritten in z'n geheel rijden. Ik zat ook al even te kijken hoe dat ding nu in 's hemelsnaam rijdt ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 7 juni 2025 @ 11:27 |
Ohjee. Er is een nieuwe dinner-train variant opgestaan: The Rolling Tables. https://therollingtables.eu/ vanaf 169 euro, in Belgie en Nederland. Het bedrijf heet "Rail Events & Concepts B.V." | |
Dr_Flash | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:22 |
Sta nu op Utrecht Centraal voor de terugweg naar Deventer. Het is Pride en het is druk. Straks vanaf Amersfoort een evenaring van mijn vanochtend gevestigde record: 58 km non-stop in een sprinter ![]() | |
Janneke141 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:31 |
Dat is niks. Ik heb een keer Nijmegen-Dordrecht v.v. gedaan omdat de doorgaande sprinter daadwerkelijk de snelste verbinding is ![]() | |
Duvel | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:32 |
Klote, want SNG. | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:35 |
Hallo Even een vraag (hoop dat dit een goed topic daarvoor is). Ik ga binnenkort naar Oostenrijk (omgeving Innsbruck of Salzburg) en een optie is om met de nachttrein te reizen. Dat lijkt me aardig om een keer te proberen. Ik lees nogal verschillende recensies over de Nightjet. Van best ok tot zo ongeveer de hel op aarde ![]() ![]() En nog een gerelateerde vraag: Wat zijn de recente ervaringen met de dienstregeling in Duitsland? Vorig jaar was het vooral met de regionale treinen drama, alleen is het al weer een jaar geleden dat ik daar was. En ik zal in dit geval vooral lange afstandstreinen nemen. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:35 |
Non-stop. | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:36 |
Het was vooral met de ICE's een drama. Wat je ook doet, plan niet te strak als je moet overstappen. | |
Janneke141 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:38 |
Oh ja ![]() Goeiemorgen. | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:40 |
Dat is nog best lastig want je kunt bij DB wel vragen om langere overstap maar dan verandert er niets aan het reisschema ![]() en de ICE is nog erger dan de regionalbahn? Vorig jaar in Zuid Duitsland best wat regionale treinen genomen en een uur vertraging was niets. En 2 of 3 uur heb ik ook een paar keer gehad ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:42 |
Als ik via de DB kijk verwerkt ie de reservering prima met extra overstaptijd. En ja, de ICE's hebben het moeilijk. Eigenlijk alles wel daar. | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 14:53 |
Het is lastig om te vinden wie hierachter zit, maar via-via kunnen achterhalen dat dit bedrijf in dezelfde concernrelatie zit als HappyTrain Fleet Services. HTFS is dan weer de eigenaar van het eigen rollend materieel dat Train Charter Services gebruikt, en de eigenaar van RE&C is dan ook weer bestuurder van TCS. Dat is volgens mij allemaal voortgekomen uit Railpromo, het (nu failliette) bedrijf dat ooit begon met het Panorama Rail Restaurant. De latere Dinner Train (die vorig jaar failliet ging) stond geloof ik wel los van TCS, maar huurde TCS dan weer in? | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:04 |
Ik ben in april met de Nightjet van Hannover naar Wenen gereisd en dat beviel eigenlijk prima. Ik reisde in het nieuwe materieel en had een Mini Cabin geboekt. Het is niet heel ruim maar ik heb redelijk kunnen slapen. Ik ben ongeveer 1,83m lang en ik kon languit liggen. ![]() ![]() De aankomst in Wenen was keurig op tijd. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid, veel Nightjets (zeker die door het Ruhrgebiet moeten) raken zwaar vertraagd in Duitsland omdat er daar veel sprake is van infra-storingen, werkzaamheden en kortstondige uitval van verkeersleidingsposten door personeelsgebrek. Ofwel: Nightjet is het overwegen waard, maar hou er rekening mee dat je met een paar uur vertraging aankomt. Sinds vorige week rijdt dit nieuwe materieel ook van/naar Amsterdam. De Nightjet naar Zürich rijdt nog met het oudere materieel. Nouja, zie boven. Langeafstandsverkeer in Duitsland kan prima gaan, maar je kan ook makkelijk 1+ uur vertraging oplopen. In januari ben ik met dagtreinen naar Wenen gereisd en uiteindelijk kwam ik met meer dan 100 minuten vertraging aan in de Oostenrijkse hoofdstad. Dit kwam door gepruts van treindienstleiders rond Keulen, ingelaste werkzaamheden tussen Frankfurt en Nürnberg, en het missen van een aansluiting. Een pluspunt aan DB is wel: ze zijn héél snel met het uitkeren van compensatie. Ik had voor deze reis op zondag een claim ingediend en het geld stond op maandag op mijn rekening. | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:04 |
@James1988 dank je voor de toelichting. Erg fijn! En klopt het dat je via de Deutsche Bahn website het Nederlandse deel van de reis niet mee kunt boeken? [ Bericht 98% gewijzigd door Faraday01 op 07-06-2025 15:12:31 ] | |
Tele6 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:20 |
Ik die ook idd, vooral omdat ik veel bagage had en die niet trein-in-trein-uit wilde sjouwen. ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:20 |
Bekijk deze YouTube-video | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:24 |
Dat zou wel moeten kunnen, als ik op bahn.de zoek voor een kaartje van Breda naar Salzburg dan krijg ik tickets voor de hele route*. * Behalve wanneer er een Westbahn-trein bij zit, want die verkoopt DB niet. Maar dat staat aangegeven. | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:30 |
Als je een Vrij Reizen-abonnement hebt in Nederland kan het trouwens interessanter zijn om een kaartje te kopen vanaf het eerste Duitse station, en daarnaast een los kaartje voor NL->dat station. Ik heb Weekend Vrij, als ik bij NS International een ticket van Breda naar Wenen wil kopen met 100% korting in NL, dan krijg ik bijvoorbeeld ¤ 89,90 als prijs (1e klas). Vanaf Kaldenkirchen naar Wenen is het ¤ 69,90 (1e klas). Een los kaartje van Breda naar Kaldenkirchen met 100% korting in NL, in 1e klas, is ¤ 3,20. Ofwel: dat bespaart ¤ 16,80. ![]() | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:35 |
Ik krijg de melding dat vanaf mijn vertrekstation tot Deventer - waar ik op de Nightjet naar Innsbruck zou stappen - buiten de reis valt en dat ze daar geen prijs voor kunnen geven. Heb het vanaf verschillende stations geprobeerd en krijg telkens deze melding: Unfortunately we cannot offer you any ticket for this part of the journey. en als ik naar Salzburg probeer krijg ik dezelfde melding voor het reisdeel naar Brussel. Kies ik weer een andere route die via München gaat, dat is het deel München-Salzburg uitgezonderd. ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Faraday01 op 07-06-2025 15:42:02 ] | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:42 |
Ah sorry, had niet door dat je het over de Nightjet had. Wat als je het via nightjet.com of via NS International probeert? | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 15:47 |
Ik krijg het uiteindelijk wel voor elkaar via andere sites inderdaad. Ik begrijp alleen niet waarom - ook als ik geen nightjet trein kies - telkens andere stukken van de route uitgezonderd worden. | |
MTL | zaterdag 7 juni 2025 @ 16:29 |
Valt wel mee hoor, ik heb een prima stoel vooraan ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 7 juni 2025 @ 16:39 |
Persoonlijk vind ik de SNG een comfortabele trein. Iets meer geluid dan een SLT. Het enige is dat de SNG niet zo hufterproof is. Regelmatig liggen er gestripte onderdelen in het bagagerek, zoals de plastic kap van de ledstrips. | |
Duvel | zaterdag 7 juni 2025 @ 17:42 |
Jij wel. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 juni 2025 @ 17:57 |
171 km in alleen maar sprinters vandaag. En niet eens omdat ik het probeerde ![]() | |
James1988 | zaterdag 7 juni 2025 @ 17:58 |
Het enige echte verbeterpunt dat ik zie is de stoelen: ik vind ze gewoon niet lekker zitten. Als ze dezelfde stoelen zouden hebben geplaatst als die in de FLIRT zitten, zou het prima zijn. ... en dan te bedenken dat de Britten vrijwel hetzelfde type stoel in hun langeafstandstreinen hebben gezet ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 7 juni 2025 @ 18:01 |
ik vond de stoelen in de SNG best goed zitten. Sluit allemaal goed aan op mijn ego zullen we maar zeggen ![]() En in de SLT van Sportpark naar Utrecht had ik een gedeclasseerd stuk 1e klasse wat een paar weken terug in het nieuws was. De LEDstrips hangen er nog ![]() | |
Spablauw214 | zaterdag 7 juni 2025 @ 18:48 |
Ik vond de Nightjet matig. Maar ik had zo’n oud rijtuig, zonder airco. Het nieuwe materieel schijnt beter te zijn. De treinen zijn vaak vertraagd, wij bleven 2 uur(!) in Keulen stilstaan om te wachten op overstappers. Als je de vertraging incalculeert en je verwacht er niet teveel van dan is het wel te overzien. Als je op tijd boekt kan je voor een leuk prijsje mee en je spaart een hotelovernachting uit, dat maakt het interessant. ‘s Nachts reizen op een stoel doe ik niet meer, je komt geradbraakt aan. Dan betaal ik wel wat bij. Zo’n European Sleeper zou ik trouwens nooit boeken, dat schijnt echt dramatisch te zijn. | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 19:41 |
In principe zit er wel genoeg lucht in de dienstregeling om even ergens te wachten. Dan wordt een geplande stop overgeslagen of ipv geplande 100km/u wordt er 140 gereden. | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 20:32 |
Planning voor morgen Haren Münster Münster Düsseldorf Düsseldorf Wuppertal met n-wagens Met Schwebebahn naar W-Vohwinkel W-Vohwinkel - Düsseldorf via Mettmann Nog een slagje N wagens Wuppertal-Rheine Rheine Haren | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 20:42 |
Niet de S7 nog even meenemen? | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 20:54 |
Nog niet, van waar - naar waar zou ik die moeten nemen? Welke route neemt die of wat is er bijzonder aan? ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:02 |
Vanaf Wuppertal en https://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCngstener_Br%C3%BCcke | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:05 |
Oh ja ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:06 |
Dan hoeft ie niet ![]() | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:28 |
Nou ja we zien wel hoe het loopt qua vertraging en zo. Mochten geen van de RE13 iets worden is dat nog wel een leuke toevoeging. Op de RE19 rijdt tussen Emmerich en Düsseldorf Teutolok met GfF N-wagens, maar dat zijn twee treinen per dag, door de week. | |
derLudolf | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:32 |
https://urlaubs-express.de/ Vanaf volgend jaar wat nieuwe wintersport treinen vanuit NL? | |
Faraday01 | zaterdag 7 juni 2025 @ 21:52 |
De statistieken van de afgelopen maand: Innsbruck https://www.zugfinder.net/de/zug-NJ_421 Wenen https://www.zugfinder.net/de/zug-NJ_40421 We mogen niet klagen met de NS ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Faraday01 op 07-06-2025 22:01:44 ] | |
b2py | zondag 8 juni 2025 @ 15:59 |
Gaat lekker met de stakingen, zal wel lekker druk worden op de weg donderdag ![]() | |
derLudolf | zondag 8 juni 2025 @ 16:05 |
met de pimpel zullen ook ontzettend veel mensen van/naar Bad Bentheim reizen ![]() | |
dennistd | zondag 8 juni 2025 @ 16:15 |
Treurigheid toch dat NS zelfs de sprinter Apeldoorn-Almelo niet kan rijden omdat in het zuiden en westen gestaakt wordt.... https://nos.nl/artikel/25(...)-door-nieuwe-staking | |
marcb1974 | zondag 8 juni 2025 @ 16:20 |
Vakbonden ![]() ![]() | |
b2py | zondag 8 juni 2025 @ 16:47 |
Ze hebben nog wat tijd om het te herstellen | |
marcb1974 | zondag 8 juni 2025 @ 16:54 |
Gaan ze niet doen, ze gooien het er zelf uit. | |
James1988 | zondag 8 juni 2025 @ 17:30 |
Stakingsaankondiging tijdens het Pinksterweekend, echt niet dat NS-bijsturing voldoende bezetting heeft om alles landelijk om te gooien... Maar wel een brevet van onvermogen dat zelfs een sprinter Zwolle-Groningen niet kan rijden omdat men in het westen staakt. ![]() | |
b2py | zondag 8 juni 2025 @ 17:48 |
Kansloos, tijd voor een aanbesteding. Kan je in ieder geval rondje om de kerk afdwingen | |
Janneke141 | zondag 8 juni 2025 @ 17:57 |
Hoe tellen dit soort dagen eigenlijk mee in de punctualiteitsberekeningen? | |
Dr_Flash | zondag 8 juni 2025 @ 17:59 |
een trein die niet rijdt is ook niet te laat ![]() | |
James1988 | zondag 8 juni 2025 @ 18:01 |
Dat is precies wat je nu in Frankrijk ziet gebeuren trouwens. Voor elke aanbesteding die SNCF Voyageurs wint wordt er een apart bedrijf opgericht. | |
derLudolf | zondag 8 juni 2025 @ 18:23 |
Voor dit soort dingen mag een leidinggevende je toch gewoon vragen om naar kantoor te komen. Hoef je nog niet eens ja te zeggen. Alles er uit gooien is lekker makkelijk. Treinen uit Limburg kunnen prima tot Den Bosch rijden lijkt me. Zwolle-Roosendaal cirkelt ook mooi rondom Utrecht. | |
Dr_Flash | zondag 8 juni 2025 @ 18:27 |
Waar geen wil is, is geen weg ![]() | |
b2py | zondag 8 juni 2025 @ 18:39 |
Blijkbaar ook geen incentive in de concessie om iets te organiseren, sukkels bij het ministerie | |
derLudolf | zondag 8 juni 2025 @ 18:49 |
Ja ik weet dat je zit allerlei wetten en regeltjes, maar ik weet dat zelfs m'n broertje die op een vuilniswagen rijdt iets in z'n contract heeft staan dat ie buiten reguliere werktijden kan worden opgeroepen/gevraagd te werken indien hiervoor speciale omstandigheden zijn. Lijkt me dat bij een verantwoordelijk iets als aansturing bij NS men dat ook in het contract heeft staan. | |
derLudolf | zondag 8 juni 2025 @ 19:11 |
Heel Münster Hbf plat omdat iemand zelfmoord wil plegen... Bundespolizei wil dat eerst uitzoeken. Voor mijn gevoel is de keren dat ik vertraging heb op het Duitse spoor, de mens minstens zo vaak verantwoordelijk als de staat van de infrastructuur | |
Peterselieman | zondag 8 juni 2025 @ 19:13 |
Dan kunnen ze 24/7 aan het werk zijn met al die verstoringen op het Nederlandse net ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 juni 2025 @ 19:14 |
Anyway, het is een brevet van onvermogen dat er geen enkele trein rijdt terwijl er buiten de Randstad prima iets had kunnen rijden | |
Janneke141 | zondag 8 juni 2025 @ 19:15 |
Dat sowieso. Maar het is voor NS de makkelijkste optie, het heeft immers toch geen gevolgen. | |
Faraday01 | zondag 8 juni 2025 @ 19:16 |
Hoe ver liggen de bonden en de NS uit elkaar? Want de NS lijdt al een flink verlies dus waarschijnlijk moet het ministerie bijplussen. Daar zit alleen op het moment niemand want Matlener moet nog vervangen worden en ook daar wordt over geruzied.. Edit: Bod van de NS is 2,55% per jaar, bonden willen 6%, 7% extra vergoedingen en een verhoging van de eindejaarsuitkeringen. Dit gaat nog een tijdje duren ![]() [ Bericht 36% gewijzigd door Faraday01 op 08-06-2025 19:23:32 ] | |
derLudolf | zondag 8 juni 2025 @ 20:16 |
Met zo'n groot verschil en een demissionaire regering die op dit moment niet kan/mag/wil beslissen over bijspringen ben je als vakbond ook geen knip voor de neus waard. | |
Peterselieman | zondag 8 juni 2025 @ 20:25 |
De bezuinigingen op het OV liggen ook nog op tafel, dus ik vrees vanaf december een kaalslag ... | |
Faraday01 | zondag 8 juni 2025 @ 20:36 |
En om dan meteen 5 dagen staking aan te kondigen (waarvan de laatste onder voorbehoud is), daarmee raak je de reiziger heel erg hard. Het is ook een vicieuze neerwaartse cirkel. De NS komt geld tekort en moet efficiency maatregelen nemen, verhoogt de prijzen en kan weinig loonsverhoging bieden. De reizigers klagen over de kwaliteit en de prijs van het product, de werknemers klagen over salaris en arbeidsvoorwaarden en gaan staken. Reizigers vluchten voor zover ze kunnen de auto in, de NS komt nog meer geld tekort enzovoorts. En tegelijkertijd loopt het op de snelweg steeds verder vast. De enige oplossing is veel meer investeren in zowel het treinnetwerk als het voor- en natransport. Die investering verdient zichzelf op termijn terug. Zeker met een groeiende bevolking. Zo lang we een rechtse meerderheid hebben, kun je dat alleen wel vergeten. | |
Ireyon | zondag 8 juni 2025 @ 21:11 |
Het is toch echt de NS zelf die ervoor kiest om landelijk alles plat te leggen. | |
Duvel | zondag 8 juni 2025 @ 21:31 |
Ik ben normaal pro-vakbond (en zelfs lid), maar om nou twee werkdagen achter elkaar te staken en op zo'n korte termijn een aangekondigde staking uit te breiden... ik ben op z'n zachtst gezegd geen fan. | |
marcb1974 | zondag 8 juni 2025 @ 21:35 |
Het is de vakbond die een beperkte staking ineens veel groter maakt. Daarnaast is staken een wel heel grot middel als je net praat en er nog zat andere opties zijn. Dus nee, deze schuif je niet naar de NS. Vakbonden ![]() ![]() ![]() | |
Ireyon | zondag 8 juni 2025 @ 21:49 |
"Net praat?" Ze zijn al 5 maanden en 9 onderhandelingsrondes verder, waarin NS elke keer opnieuw vrijwel niks tegemoet heeft willen komen. Er is echt niks wat het onmogelijk maakt om morgen in het overgrote deel van het land gewoon treinen te laten rijden behalve de pure onwil en uitlokking van NS zelf. | |
Faraday01 | zondag 8 juni 2025 @ 21:59 |
De NS komt geld tekort dus de aandeelhouder (de staat) moet bijleggen. Het ministerie is op het moment stuurloos en het kabinet heeft veel meer met de auto dan het OV. Dus ik zie het niet gebeuren dat er veel geld bij komt. Een symbolisch gebaar zal er komen en anders zal de kamer het kabinet moeten aansporen. De kaartjesprijs nog verder verhogen is in ieder geval een heel slecht idee naar de forse verhoging begin dit jaar. | |
Erno-BE | zondag 8 juni 2025 @ 22:15 |
De bezuinigingen hadden toch betrekking op het stads- en streekvervoer, dus niet de NS? | |
Peterselieman | zondag 8 juni 2025 @ 22:18 |
Zowel direct als indirect wel natuurlijk omdat het stads- en streekvervoer er voor zorgen dat ov-reizigers de trein kunnen bereiken | |
James1988 | zondag 8 juni 2025 @ 23:51 |
Was het niet eerst zo dat alleen FNV en CNV hadden gezegd dat ze in het zuidwesten zouden gaan staken, en dat vandaag VVMC ineens op de proppen kwam met een staking in het noordwesten? Staken is een recht en daar wil ik niet aan tornen, maar om op een weekend/feestdag met zo'n aankondiging te komen vind ik niet behoorlijk. | |
dennistd | maandag 9 juni 2025 @ 12:10 |
Bijzonder om te lezen hoe in 1968 met een zelfdoding op het spoor werd omgegaan in Duitsland: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,11144074 | |
Wertha | maandag 9 juni 2025 @ 12:11 |
Het is ronduit onbeschoft. Werkelijk schandalig hoe er met de belangen van reizigers wordt omgegaan. Zowel door VVMC als door de NS. De student/scholier- en werknemer reiziger buiten Zuidwest Nederland heeft geen enkele kans gekregen om zich voor te bereiden op deze staking c.q. schrappen van het treinverkeer. Gisteren was het zondag en vandaag een feestdag. Wat moet een als student/scholier als die morgen een examen heeft? Wat moet die doen als er morgen een activiteit met aanwezigheidsplicht op het programma staat? Wat moet een OV-afhankelijke werknemer doen als hij morgen(ochtend) een fysieke afspraak heeft staan met een klant? Zij konden gisteren en kunnen vandaag hun mentoren, leidinggevenden etc. niet of slecht bereiken. Werkelijk te bizar voor woorden dit. | |
Faraday01 | maandag 9 juni 2025 @ 12:21 |
Het is niet fraai. En tegelijkertijd is dat misschien wel de bedoeling om de druk op te voeren. Ik vrees alleen dat het weinig op gaat leveren behalve een hoop overlast. De personeelskosten van de NS zijn ca. 1,2 miljard per jaar. Als er een paar procent meer bij moet, de eindejaarsuitkering omhoog moet en de onkostenvergoedingen omhoog gaat het al snel over 50 miljoen of meer per jaar. De NS draaide in 2024 al ¤ 140 miljoen verlies dus dit kan het bedrijf niet hebben. De enige die dit op kan lossen is de staat als aandeelhouder. En dan is de vraag: waar wordt die 50+ miljoen uit gedekt binnen de begroting van Verkeer en Waterstaat? | |
Dr_Flash | maandag 9 juni 2025 @ 13:02 |
Sowieso waardeloos dat dit WEER over de rug van de reiziger uitgevochten wordt. Alsof die er wat aan kan doen. | |
James1988 | maandag 9 juni 2025 @ 14:17 |
Wat mij betreft mag er in Nederland ook wel eens gekeken worden naar een wet op minimale dienstverlening, zoals België en Frankrijk dat hebben. Dat een regionale staking zorgt voor het landelijk platgooien van de dienstregeling geeft de vakbonden erg veel macht terwijl het ze niet veel kost. Even aan ChatGPT gevraagd:
| |
b2py | maandag 9 juni 2025 @ 16:37 |
De concessie is gewoon te tam, als daar wat prikkel in zou zitten dat NS gedwongen was het beter te organiseren hadden ze wel gemoeten. Dit is gewoon straks in de kamer mi mea culpa we schrijven een dik rapport groet | |
b2py | dinsdag 10 juni 2025 @ 15:46 |
Eurostar maakt 155 miljoen winst vorig jaar en wil fors uitbreiden als reactie op de komst van concurrentie https://nos.nl/l/2570612 | |
Kentekenplaat | dinsdag 10 juni 2025 @ 17:21 |
Hoe hadden ze het dan moeten doen? Al die reizigers en andere Facebook-schreeuwers roepen weer om het hardst dat het schandalig is en er zit altijd wel zo'n Bertha uut Mussel tussen die dan heel trots roept dat ze gelijk haar voordeelabonnement heeft opgezegd. Kortom, het NS-personeel moet niet zeuren, want doen ze dat wel, dan hebben we daar last van. Da's ook zo als de rest van het OV staakt alleen moeten dan de buschauffeurs genoegen nemen met een boekenbon en een Nuts. Het is vervelend dat er op deze manier gestaakt moet worden, maar dat is ook aan de werkgevers te danken die in het verleden gratis reizen als stakingsmethode succesvol hebben aangevochten bij de rechter. | |
Faraday01 | dinsdag 10 juni 2025 @ 18:20 |
Staking van donderdag bewust aangekondigd en vervolgens afgeblazen omdat de bonden onrust willen zaaien bij de NS. Fijn dat ze ook rekening houden met de reizigers die al weer vanalles verzet hebben ![]() | |
marcb1974 | dinsdag 10 juni 2025 @ 18:29 |
Vakbonden ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 10 juni 2025 @ 19:06 |
Dit kan echt niet. | |
Faraday01 | dinsdag 10 juni 2025 @ 19:15 |
Ze zijn er trots op lijkt het en zeggen nu al dat ze de komende stakingen ook zo laat mogelijk aankondigen. Ik reis al jaren veel met de trein, op deze manier jaag je mensen de auto wel in. Totaal onbetrouwbaar. | |
Janneke141 | dinsdag 10 juni 2025 @ 19:18 |
En de mensen die afhankelijk zijn van het OV en tentamens, sollicitatiegesprekken, zorgtaken of gewoon niet thuis kunnen werken kunnen de vlektyfus krijgen. De vakbond maakt weer eens vrienden. | |
Faraday01 | dinsdag 10 juni 2025 @ 19:25 |
Wat ze hier mee bereiken is dat het draagvlak voor de acties onder de bevolking heel snel af neemt. En wat ze nu doen is eigenlijk het effect van een regionale actie veel breder laten zijn. Ns heeft al aangegeven dat het nu niet meer mogelijk is om donderdag een volledige dienstregeling te rijden omdat er al vanalles omgezet is. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 juni 2025 @ 20:44 |
https://nos.nl/artikel/25(...)t-plan-van-vakbondenKijk, nu ben je mijn laatste beetje begrip wel kwijt ja. Dit is gewoon sabotage. | |
Peterselieman | dinsdag 10 juni 2025 @ 21:13 |
Dan doen een aantal andere spoorwegmaatschappijen toch iets verkeerd | |
Eix | dinsdag 10 juni 2025 @ 21:16 |
Ze geven het in ieder geval toe. Maar dit valt me vooral tegen van CNV. Met de FNV heb ik niet veel, en VVMC komt sowieso al radicaal en wereldvreemd op me over. Maar de CNV, dat was in mijn boek toch nog altijd die nette christelijke vakbond die óók voor het kantoorpersoneel opkomt. Tot zover die gedachte. ![]() Overigens vind ik het argument dat er een alternatieve dienstregeling klaar stond al helemaal schrijnend. Als in, als je een stoere vakbond bent financier dan zo’n staking ook volledig vanuit de stakingskas. Of accepteer dat een regionale staking geen landelijk effect heeft. Maar op deze manier houdt NS überhaupt geen geld over voor een CAO. | |
Adrie072 | dinsdag 10 juni 2025 @ 22:54 |
Is dit nou de schuld van het overheidsbeleid en/of privatisering of faalt de NS nou hierin, of is het een combinatie van alles? | |
marcb1974 | dinsdag 10 juni 2025 @ 22:56 |
Of is het heel iets anders? | |
Adrie072 | dinsdag 10 juni 2025 @ 23:07 |
Vliegende panters! Bekijk deze YouTube-video | |
marcb1974 | dinsdag 10 juni 2025 @ 23:11 |
Vooruit dan: Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | dinsdag 10 juni 2025 @ 23:36 |
Boooooohoooo, lekker PVV blijven stemmen met z'n allen dan zijn we binnen no time van al onze rechten verlost. | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 00:18 |
Wat mij betreft wordt er gewoon wetgeving ingevoerd zoals je die in België en Frankrijk ziet: staken prima, maar ruim van tevoren aankondigen, iedereen geeft aan of hij wel of niet meedoet, en NS rijdt met wat ze kunnen. Met dat gedonder over "besmet werk" reken je dan ook meteen af. | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 juni 2025 @ 00:20 |
Ik vind het vooral een brevet van onvermogen van NS. Hoe kan je nou niet de normale dienstuitvoering doen, lol. | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 juni 2025 @ 00:25 |
Tussen Keulen en Frankfurt is een paard aangereden door een ICE met 300km/u: https://www.t-online.de/r(...)trecke-gesperrt.html Paarden zijn dan ook beter als frikandel dan als levend dier. | |
b2py | woensdag 11 juni 2025 @ 07:24 |
Het niet hebben van gratis* exclusiviteit op een krankzinnig zakelijk interessante route bedoel je? *toch? Of betalen ze voor de route door de Kanaaltunnel? | |
Dr_Flash | woensdag 11 juni 2025 @ 07:41 |
Alles goed verder? ![]() | |
b2py | woensdag 11 juni 2025 @ 07:42 |
Ze moeten het uiterlijk 36 uur van te voren aanmelden las ik | |
Dr_Flash | woensdag 11 juni 2025 @ 08:00 |
Toegeven?? Er staat gewoon "Wij duperen graag reizigers en iedereen mag het weten!" ![]() | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 09:18 |
En dat is dus te kort van tevoren. | |
DeaDLocK2K | woensdag 11 juni 2025 @ 09:18 |
Ja, right back at you, meneer die slecht tegen verworven maatschappelijke rechten kan omdat ze nou clashen met zijn eigen gemakszucht. Tissue nodig om nog ergens anders over te janken of gaat het ondertussen weer een beetje? | |
b2py | woensdag 11 juni 2025 @ 09:36 |
Vind het meer het onvermogen van NS om op die termijn dat te fixen | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 12:53 |
Hey kijk eens aan, nét iets meer dan 36 uur van tevoren. NS-personeel staakt vrijdag in noorden en zuiden van Nederland | |
derLudolf | woensdag 11 juni 2025 @ 13:14 |
![]() Kortingen bij Bahnbonus. Ik zou binnenkort nog 360 punten moeten krijgen voor hotelboekingen via hrs. Dus zou dan een flexticket kunnen kopen. | |
Faraday01 | woensdag 11 juni 2025 @ 13:18 |
Is er al ergens gepeild wat de reizigers van deze last minute tactiek van de vakbonden vinden, want dit moet toch voor veel mensen tot grote problemen leiden. [ Bericht 9% gewijzigd door Faraday01 op 11-06-2025 14:04:56 ] | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 15:41 |
Die knakker van Simply Railway begint zijn eigen bedrijf in nachttreinen. Samen met een paar anderen. Vind het wel een sympathiek idee, kijken wat het wordt. https://railcolornews.com(...)ate-rooms-from-2027/ | |
Dr_Flash | woensdag 11 juni 2025 @ 16:21 |
Het lijkt niemand veel te kunnen schelen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 11 juni 2025 @ 16:44 |
Ga je lekker, ouwe salonsocialist? ![]() ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 11 juni 2025 @ 16:54 |
* ziggyziggyziggy zoekt popcorn-smiley | |
marcb1974 | woensdag 11 juni 2025 @ 17:36 |
Hopen dat dit lukt. Dan kan je betaalbaar met een nachttrein zonder met anderen in een coupe te liggen ![]() De website is er ook al ![]() https://noxmobility.com/ | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:11 |
Het concept van een rijdende hotelkamer staat me wel aan. Ik denk ook wel dat er een markt voor is. Hoop vooral dat de exploitatie rendabel te krijgen is. | |
marcb1974 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:24 |
Daarom. Als ze het lukt ga ik deze zeker gebruiken ![]() | |
borisz | woensdag 11 juni 2025 @ 18:39 |
Hoop dat ik vrijdag gewoon naar Ede Wageningen kan vanaf Amsterdam Zuid ![]() | |
Janneke141 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:40 |
In Zuid en Noord staken ze. Dus je moet vanaf Amsterdam Centraal ![]() | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:42 |
"Volwaardige hotelkamers op wielen" zijn een leuk idee, maar zoiets vraagt veel ruimte en dat is in een trein beperkt. Zelfs als je treinen van 16 bakken lang gaat laten rijden, kunnen er maar een paar kamers in ieder rijtuig worden verbouwd. Om dat allemaal rendabel te kunnen exploiteren zullen de prijzen per rit niet laag liggen. Ter vergelijking: - Tussen Amsterdam en Wenen heb je een Mini Cabin vanaf ¤ 79,90 als je ver vooruit kunt boeken, maar prijzen van ¤140+ zijn al zeer gewoon wanneer je kijkt op kortere termijn. Slaapkamers in een Nightjet zijn nog veel duurder. - Voor London > Aberdeen vraagt Caledonian Sleeper tussen £200 en £300 voor een enkeltje in een Classic room. - GWR vraagt min of meer hetzelfde voor een rit met de Night Riviera (Londen > Penzance). - Voor Stockholm > Narvik mag je ¤ 330 aftikken voor een privé-slaapkamer. | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:47 |
Als ik kijk naar de foto’s op de website dan zie ik gewoon stapelbedden. Wellicht zullen er ook wel een paar grotere kamers komen maar anders dit nooit winstgevend te krijgen ben ik bang. Of je moet duplexmaterieel inzetten om de capaciteit te verhogen, zoals tussen Wenen en Zürich. Dat je vroeg moet boeken voor een goede prijs is natuurlijk niet zo bijzonder, dat is in de luchtvaart niet anders. | |
derLudolf | woensdag 11 juni 2025 @ 18:54 |
Nou inderdaad. Tijden veranderen dus zes man in een couchette is misschien niet meer de beste manier. Maar met al die privévertrekken wordt alles ook alleen maar duurder. Zie je op campings ook overigens, daar schijnen tegenwoordig ook plekken met eigen sanitair te zijn. Om nachttreinen toch betaalbaar te houden denk ik dat je niet om gedeelde ruimten heen kunt. | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 18:59 |
Die capsules zijn wel een aardige tussenweg voor als je alleen reist. Ik ben toch wel gesteld op m’n privacy. Ik slaap ook niet meer in hostels enzo, die tijd heb ik wel een beetje gehad. Ik zit niet meer zo te wachten op snurkers, bezopen lui in je bed of mensen die van bil gaan waar je naast ligt. Kampeerplaatsen met privésanitair zijn trouwens wel verdorie handig als je gaat kamperen met kleine kinderen kan ik je vertellen ![]() | |
borisz | woensdag 11 juni 2025 @ 19:01 |
![]() Wil vrijdag aan de wandel vanaf Hoenderloo maar ja moet er wel makkelijk kunnen komen. Met de bus kan ook. Duurt alleen wat lang ![]() | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 19:02 |
Bij Nox is het juist niet de bedoeling dat je kamers deelt, iedere reiziger krijgt z'n eigen kamer. En ze zien kamers voor één en 2 personen voor zich. Ik vind het een leuk concept en ik hoop dat ze het van de grond krijgen, maar ik ben skeptisch ![]() | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 19:05 |
Eens hoor. We zullen zien. Nieuwe treinen geleverd krijgen en toelating regelen lijkt me ook wat ambitieus in 2 jaar. Maar het ziet er wel goed doordacht uit. In tegenstelling tot onze vrienden van European Sleeper ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 19:08 |
European Sleeper moet het doen met crowdfunding en uitgifte van aandelen. De mensen achter ES hadden ook geen ervaring met het laten rijden van treinen. Good luck om daar financiering mee te krijgen. Bij Nox ligt dat anders: Thibault Constant is een bekend YouTuber (Simply Railway) en Janek Smalla heeft aan de wieg gestaan van FlixTrain en is betrokken bij ridesharingbedrijf Bolt. Dan gaat de portemonnee al wat sneller open. | |
Spablauw214 | woensdag 11 juni 2025 @ 19:21 |
ES wordt bestuurd door een stel hobbyisten die geen enkel verstand hebben van hoe je een commercieel bedrijf runt. Het is een wonder dat het überhaupt nog bestaat. Die trein die Italië niet in mocht, hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar ![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 11 juni 2025 @ 19:35 |
Ik vind het wel dapper. Ik heb ooit ergens een documentaire gezien over European Sleeper, maar die kregen best veel tegenwerkinjg van de diverse spoorwegmaatschappijen. | |
MTL | woensdag 11 juni 2025 @ 20:00 |
Als ik het filmpje goed begrijp willen ze in 2027 beginnen met opgeknapte oude rijtuigen, en pas later met volledig nieuw materieel. Ze zeggen dat ze de rijtuigen al aangeschaft hebben, dus ze hebben dan 2 jaar voor de ombouw en (hernieuwde/aangepaste) toelating met het nieuwe meubilair. Dat is snel, maar een stuk haalbaarder volgens mij dan andere plannen. | |
b2py | woensdag 11 juni 2025 @ 20:02 |
Het is ook lastig lezen als ze de s van hostelkamer vergeten… hotel op wielen, onhaalbaar concept. Of ze hebben heel ander beeld van hotel dan de gemiddelde mens. | |
Peterselieman | woensdag 11 juni 2025 @ 20:19 |
ik mag hopen van wel. Aanleg, onderhoud en beveiliging moet ergens van betaald worden. | |
James1988 | woensdag 11 juni 2025 @ 20:33 |
Eurostar betaalt gewoon voor de rijpaden over HS1, door de Kanaaltunnel, over de LGV Nord, over LGV1, door België, over HSL4 en de HSL-Zuid. Net als elke andere vervoerder. De kosten voor het gebruik van HS1 zijn wel gedaald, maar daar profiteren alle vervoerders van. | |
dennistd | woensdag 11 juni 2025 @ 20:49 |
Ze hebben het wel efficiënt ingericht volgens mij: de bedden van de loft liggen boven de vista. Op die manier kun je nog steeds 4 bedden per raam (voormalige coupé) kwijt zo te zien. | |
b2py | donderdag 12 juni 2025 @ 06:11 |
Ik bedoelde meer een concessie vergoeding, die betalen ze niet toch? | |
James1988 | donderdag 12 juni 2025 @ 15:12 |
Eurostar rijdt in alle landen in open access en heeft dus niet te maken met een concessie. In Nederland betaalt Eurostar wél mee aan de HSL-heffing, dat zijn alle vervoerders verplicht. Die heffing is een vast bedrag per jaar en wordt uitgesmeerd over de gereden treinkilometers. | |
b2py | donderdag 12 juni 2025 @ 19:13 |
Gratis personenvervoer concessie dus door de Kanaaltunnel 💁🏼♂ | |
spectrumanalyser | donderdag 12 juni 2025 @ 23:18 |
Eurostar betaalt ook een vergoeding voor het gebruik van het niet-HSL spoor. Dat gaat om gewicht. De Siemens Velaro weegt daarentegen flink meer dan een NS treintje. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 00:28 |
Een concessie zou exclusief gebruik inhouden, en dat is er niet. Getlink (de exploitant van de Kanaaltunnel) en London St. Pancras Highspeed (de exploitant van HS1 en de stations) zien maar wat graag andere personenvervoerders op die route komen. De kosten die Eurostar betaalt zijn de gewone rijpadkosten, kosten voor het gebruik van stations, tractieenergievoorziening, enzovoorts. Ze rijden volledig in open toegang. Ook in Frankrijk. In Frankrijk rijden de TGVs eveneens zonder concessie, het hele Franse HST-net is open toegang. | |
b2py | vrijdag 13 juni 2025 @ 07:16 |
Waarom is er na 30 jaar nog steeds geen concurrentie? Als Eurostar zoveel overhoudt is er echt wel ruimte voor een tweede | |
Erno-BE | vrijdag 13 juni 2025 @ 09:24 |
Gebrek aan treinpaden lijkt mij. Vooral op trajecten waarbij gemengd treinverkeer plaatsvindt. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:05 |
Eurostar heeft een flinke voorsprong, ze zijn in de jaren 90 begonnen en toen was er nog geen sprake van allerlei private vervoerders, noch voor een open toegang-stelsel. Er gelden specifieke technische eisen voor de Kanaaltunnel, en er worden ook eisen gesteld aan waar het materieel overnacht. Een Eurostartreinstel mag niet op een willekeurig Europees opstelterrein staan en daarna meteen door de Kanaaltunnel, dat staan de Britten niet toe. Onderhoud is ook zo'n ding: aan Britse kant is alleen de locatie Temple Mills geschikt als plaats voor onderhoud en overstand van materieel, en Temple Mills zit redelijk vol. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:22 |
Wordt dat met de opening van HS2 beter omdat er meer depots bijkomen? Jij weet altijd veel van die theeslurpers. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:50 |
Er komt geen verbinding tussen HS1 en HS2, treinen afkomstig vanuit Europa kunnen niet verder dan St. Pancras. Dat was ooit wel gepland, maar is geschrapt omdat het érg duur zou zijn en vanwege al het gedoe met paspoortcontroles toch niet heel erg nuttig zou zijn. Als onderdeel van het project HS2 worden er wel depots voor onderhoud van treinen en infrastructuur gebouwd. | |
derLudolf | vrijdag 13 juni 2025 @ 13:55 |
Ostfriesen drinken meer thee dan Engelsen. Over depots en onderhoud gesproken https://eisenbahn.de/eise(...)s-ende-2026-ein_9917 DB Instandhaltung stopt onderandere met werken aan de Ludmilla ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 15:28 |
Ik drink meer thee dan Ostfriesen. Boeiend. | |
Duvel | vrijdag 13 juni 2025 @ 17:06 |
Bouwen ze HS2 wel op Europees profiel? | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 18:11 |
Ja, HS2 wordt gebouwd conform UIC GC. Op HS2-stations (London Euston, Old Oak Common, Birmingham Interchange en Birmingham Curzon Street) krijgen de perrons een hoogte van 1115mm. Hiermee wordt op deze stations een gelijkvloerse instap gerealiseerd. Op de andere stations die worden aangedaan door HS2-treinen wordt de Britse standaardperronhoogte van 915mm aangehouden. Het was ooit de bedoeling dat er véél meer HS2 zou worden gebouwd, maar stukje bij beetje is HS2 steeds verder "gedescoped" tot een HSL tussen Londen en Birmingham. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 18:30 |
Terwijl het land er zó geschikt voor is en veel te drukke luchthavens heeft waarbij groei vaak nauwelijks nog mogelijk is. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 18:43 |
Maar het is wat vervoer (zowel weg als spoor) betreft ook een volslagen achterlijk land waar ze alles kapotberekenen qua kostenefficiëntie en nadat een project gestart is eraan blijven sleutelen totdat elke oorspronkelijke inschatting het raam uit is en de business case weg is. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 18:49 |
Goh. De Amerikanen hebben het dus niet van een vreemde. | |
Duvel | vrijdag 13 juni 2025 @ 19:58 |
Oh lekker interoperabel. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 20:06 |
Achteraf gezien (een koe in de kont kijken) is het ook wel logisch dat HS2 op zo'n ontzettende mislukking is uitgelopen. De Britten hebben in meer dan 100 jaar niet zo'n groot project gehad qua scope, en men heeft zich ontzettend verkeken op kosten, technische en geologische condities, draagvlak onder de bevolking, enzovoorts. | |
James1988 | vrijdag 13 juni 2025 @ 20:16 |
Bij een systeem dat toch grotendeels geïsoleerd ligt van je bestaande netwerk is het denk ik niet eens heel erg als je afwijkt van de standaarden, als je daardoor de boel kunt verbeteren met een gelijkvloerse instap. In dat opzicht is Crossrail (Elizabeth Line) veel erger: in de Core (Paddington - Liverpool Street) zijn de perrons ook op 1115mm hoogte gebracht om gelijkvloerse instap te kunnen aanbieden, maar buiten de core heb je nog te maken met perrons op 915mm. En dat zijn er véél, en dat gaat ook niet veranderen. Dankzij Crossrail gaan forenzen rond Londen over 50 jaar nog steeds een ongelijkvloerse in-/uitstap hebben, want wanneer het huidige materieel versleten is gaat niemand het aandurven om de sporen in de Core op te hogen (dat ligt ook allemaal in beton gegoten). | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 20:23 |
Gewoorn spoorstaven van een halve meter hoogte gieten. | |
Duvel | vrijdag 13 juni 2025 @ 21:43 |
Interoperabiliteit gaat ook over de aanschaf van materieel. Alle continentale treinenbouwers bouwen voor 760 mm... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:27 |
Ja geniaal toch ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:39 |
Maar dan heb je buiten Arriva gerekend dat voor Noord-Nederland de verkeerde maten doorgaf, waardoor de perrons naar 840mm opgehoogd moesten worden | |
Janneke141 | vrijdag 13 juni 2025 @ 22:52 |
Huh? Maar voor de Elizabeth Line is toch zowel de infra als het rollend materiaal nieuw gebouwd? Waarom konden ze dan niet alles passend maken voor de reeds bestaande perronhoogtes van het bestaande net? | |
James1988 | zaterdag 14 juni 2025 @ 01:14 |
Maak je order groot genoeg en er is wel iemand die wat bijzonders voor je bouwt. De Britten hebben toch al bijzondere treinen nodig i.v.m. het afwijkend omgrenzingsprofiel (veel smaller, en met een inkeping aan de onderkant). Plus een mooie gelegenheid om de fabriek in Derby langer in de lucht te houden, het is een vrij groot netwerk dat ze hebben dus er is eigenlijk altijd wel wat te doen. | |
James1988 | zaterdag 14 juni 2025 @ 01:19 |
Toen de Elizabeth Line ontworpen werd was er niemand die treinen bouwde die geschikt waren voor het Britse profiel, en niemand dacht dat het kon. Tot Stadler langskwam en bij Greater Anglia liet zien dat het wel degelijk mogelijk is, toen is het balletje gaan rollen. Helaas veel te laat voor de Elizabeth Line, en ook voor alle daarvan afgeleide treinseries. Overigens is de Stadler-oplossing ook niet in alle gevallen ideaal: de lage vloer is goed voor de toegankelijkheid, maar omdat je op die hoogte al te maken hebt met de inkeping in het omgrenzingsprofiel komen de stoelen wat dichter naar het gangpad toe. Wat ik heb begrepen is 2+3 in een Britse Stadler-trein niet mogelijk, en is ook het gangpad al wat smaller waardoor de staanplaatscapaciteit licht afneemt. Maar het balletje is wel gaan rollen: voor nieuwe aanbestedingen staat "gelijkvloerse instap" in de eisen en Siemens heef onlangs laten weten dat ze in een nieuwe ontwerp dat gaan meenemen. Hoe dat precies ingevuld gaat worden, is nog niet bekend. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 14 juni 2025 @ 11:36 |
Eens wat anders, Noord Koreaanse treinen. Normaliter zou ik het filmpje stelen en hier gewoon native embedden maar helaas staat bij deze DRM aan geloof ik dus ik moet 'm linken. Er komen enkele vrij bizarre taferelen voorbij. Platte wagens kunnen blijkbaar als rijtuigen gebruikt worden. https://old.reddit.com/r/(...)ins_love_the_st44_p/ | |
marcb1974 | zondag 15 juni 2025 @ 12:17 |
Mogelijk dinsdag weer: https://www.ad.nl/binnenl(...)-met-ns-af~af1f51bc/ Al lijkt me dit krap worden met stakingsaanzegging etc. | |
Janneke141 | zondag 15 juni 2025 @ 12:18 |
Ik zou de NS echt helemaal failliet gaan staken. Dat lijkt me echt goed voor je salarisstrook. | |
James1988 | zondag 15 juni 2025 @ 15:44 |
"Minimaal 36 uur van tevoren" en daar is precies aan voldaan. En als ze dan toch niet gaan staken is de dienstregeling al omgegooid dus kan iedereen lekker in de kantine gaan zitten. En de reiziger? Die staat op 1, 2 en 3. Perron 1, 2 en 3 welteverstaan. ![]() | |
b2py | zondag 15 juni 2025 @ 16:02 |
Voor de vakbond is de reiziger geen partij natuurlijk | |
marcb1974 | zondag 15 juni 2025 @ 16:33 |
Vakbonden ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 15 juni 2025 @ 16:42 |
Diezelfde reizigers zorgen er wel voor dat de NS-medewerkers brood op tafel hebben Als het goed ging met de NS, het geld klotst tegen de plinten en de medewerkers worden niet beloond dan snap ik het, maar nu de NS het lastig heeft zou ik qua staken terughoudendheid van de vakbonden meer gepast vinden. | |
b2py | zondag 15 juni 2025 @ 18:24 |
Reizigers zijn voor ns ook anders dan menigeen het ziet. NS heeft een contract met de overheid, wordt aan de doelstellingen voldaan krijgen ze geld. Of geen boete, net hoe je het ziet | |
Dr_Flash | zondag 15 juni 2025 @ 18:39 |
Reizigers zouden zich eens moeten verenigen in een vakbond. Met knokploegen om te zorgen dat er godverdomme vervoerd wordt. Geen gezeik, werken voor je geld. | |
marcb1974 | zondag 15 juni 2025 @ 18:47 |
Rover? Alleen de knokploeg mist nog. | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 00:01 |
Heb je ook een hekel aan de vijfdaagse werkweek? Vakantiegeld? Vakantie überhaupt? Doorbetaling bij ziekte? Allemaal vakbondswerk. Groetjes! | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 00:03 |
Wat een onzin, de reiziger is niet de werkgever, dat is NS. Fucking hell het lef dat mensen hebben om aan zichzelf zo'n rol toe te wijzen ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 00:03 |
[ Bericht 100% gewijzigd door DeaDLocK2K op 16-06-2025 00:03:37 ] | |
Adrie072 | maandag 16 juni 2025 @ 00:05 |
Eikel(s). | |
Peterselieman | maandag 16 juni 2025 @ 00:22 |
Dat staat ook nergens Hardop gelachen om deze onzin | |
James1988 | maandag 16 juni 2025 @ 01:59 |
Als reiziger ben ik inderdaad geen partij in het geschil tussen NS en haar personeel, maar ik mag wel een mening hebben over hoe de vakbonden zich nu opstellen. Vooral dat ze ter elfder uur een staking aankondigen, intrekken of juist nog in het onduidelijke laten vind ik gewoon niet chique. Wat mij betreft mag daar wel iets duidelijker paal en perk aan gesteld worden. In België en Frankrijk wordt er net zo goed gestaakt maar daar kan NMBS/SNCF wél gewoon zeggen "1 op 3 TGVs rijden, 2 op 5 TERs rijden." terwijl NS noodgedwongen in hele regio's of zelfs landelijk de boel platlegt ook al wordt er lang niet door iedereen gestaakt. | |
b2py | maandag 16 juni 2025 @ 13:43 |
Je kan opiniemaker worden om je mening te verspreiden :-) | |
marcb1974 | maandag 16 juni 2025 @ 13:54 |
Groetjes terug met je lekker makkelijke reactie. De vakbonden van toen zijn heel wat anders dan de ![]() ![]() | |
Janneke141 | maandag 16 juni 2025 @ 14:10 |
Nou, dat zal wel weer een compleet treinloos land worden. Dit is echt gekkenwerk, de bonden zoeken naar ruimte die helemaal niet bestaat. | |
Spablauw214 | maandag 16 juni 2025 @ 14:28 |
Dan kom je automatisch uit bij het nog verder verhogen van de ticketprijzen. En dat wordt niet gebliefd door de reizigers. De trein is nu eigenlijk al veel en veel te duur. Je kan denk ik niet nog verder verhogen zonder significante vraaguitval. Maar dat vraagstuk laat ik over aan de insiders. | |
Faraday01 | maandag 16 juni 2025 @ 14:45 |
Het wordt steeds drukker in Nederland dus de enige uitweg is veel meer investeren in het OV en de ticketprijzen matigen. Die bezuinigingen zijn een doodlopende weg en OV mag gewoon geld kosten. | |
Spablauw214 | maandag 16 juni 2025 @ 15:07 |
Dat zien jij en ik, maar voor de VVD is het gewoon een kostenpost. Wat bijzonder is, want asfalt kost ook een hoop geld en kan zichzelf evengoed niet bedruipen. | |
Janneke141 | maandag 16 juni 2025 @ 15:09 |
Er zijn drie opties: de bonden accepteren dat je bij een verliesdraaiend bedrijf niet zo'n looneis kan neerleggen, de ticketprijzen gaan omhoog of de schatkist legt er meer geld bij. Het zal wel een combinatie van die drie worden, maar ze alledrie niet doen en dan stug door blijven staken is een heilloze weg. | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 15:29 |
Ja, het gaat erom de werkgever te raken. Je kan net zo goed de opstelling van de werkgever wraken "waarom komen ze niet gewoon over de brug?". | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 15:30 |
Die van nu zijn tandeloos vergeleken met die van toen ja. En helemaal geen makkelijke reactie, jullie zijn zelf allemaal lekker makkelijk met je verworven rechten. Maar oh oh wat wordt er geklaagd als ze daar bij *jou* aankomen. Bij een ander? Geen probleem, niet zo zeiken, eet maar een boterham minder. Het is echt te triest voor woorden. | |
marcb1974 | maandag 16 juni 2025 @ 18:10 |
RTL Z, de ![]() ![]() ![]() | |
buzz1291 | maandag 16 juni 2025 @ 21:11 |
Die van toen was dat extremistische clubje van de Spoorweg vakbond? Ooit nog eens tegenover zo eentje die naar de Unie BLHP was overgestapt aan de onderhandelingstafel gezeten. Echt compleet ontspoord die gast. | |
DeaDLocK2K | maandag 16 juni 2025 @ 22:21 |
Fakking mooi, langdurige stakingen. Dan ga ik ze op frieten trakteren. | |
Dr_Flash | dinsdag 17 juni 2025 @ 10:24 |
Haha Deventer is vandaag een DB-station volgens Google ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 17 juni 2025 @ 10:27 |
Het enige niet-kathedraal-DB-station met een tunnel die breder is dan een meter ![]() | |
Spablauw214 | dinsdag 17 juni 2025 @ 12:34 |
Hollands Spoor ook zie ik. Komen daar überhaupt DB-treinen? | |
Dr_Flash | dinsdag 17 juni 2025 @ 12:42 |
Misschien weet Google iets wat wij nog niet weten? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 17 juni 2025 @ 12:56 |
Vier keer per dag t/m 2002 ofzo. | |
b2py | dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13 |
Achnee, een e-mail van Wouter koolmees | |
Ireyon | dinsdag 17 juni 2025 @ 19:11 |
Waar gelukkig iedereen met wat verstand doorheen weet te prikken | |
Erno-BE | woensdag 18 juni 2025 @ 07:00 |
Beste reiziger, Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden. Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient. De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten. Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen. Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft. De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf – met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft. Hoe nu verder? NS was nog niet uitonderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen. Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS. Met vriendelijke groet, Wouter Koolmees President-directeur NS | |
DJMO | woensdag 18 juni 2025 @ 07:19 |
Hmm. Twitter lijkt het niet te doen. Dan maar zo. ![]() | |
mschol | woensdag 18 juni 2025 @ 07:27 |
tja.. als ze het snel oplossen (meegaan met de vakbonden) gaan de ticketprijzen stijgen, het is dus nooit goed, de overheid is aan zet, of nationaliseren (ook niet goedkoop volgens mij) of volledig openbreken en (waarschijnlijk) een nog grote rotzooi op het spoor | |
DJMO | woensdag 18 juni 2025 @ 07:32 |
Ik ben al een paar jaar van mening dat ze het voorbeeld van Luxemburg moeten opvolgen. Het ov gewoon volledig gratis, met uitzondering van de eerste klas waarvoor je een toeslag moet betalen (en die in Luxemburg nog verwaarloosbaar is ook, drie euro voor twee uur, of zes euro voor een hele dag uit m'n hoofd). | |
Ireyon | woensdag 18 juni 2025 @ 09:17 |
Luxemburg is met geen mogelijkheid te vergelijken met Nederland. Een land zo groot als Drenthe met een hoofdstad zo groot als Emmen.. | |
DeaDLocK2K | woensdag 18 juni 2025 @ 09:26 |
Het laatste wat ik van iemand verwacht die die droeftoeters van maatschappij voor beter ov erbij roepen is wel realiteitszin though. | |
marcb1974 | woensdag 18 juni 2025 @ 09:35 |
En hoe wil je daar de financiering voor regelen? | |
Janneke141 | woensdag 18 juni 2025 @ 10:01 |
Zo ben ik al een paar jaar van mening dat ze het bier ook gratis moeten maken ![]() | |
Faraday01 | woensdag 18 juni 2025 @ 10:02 |
Dat is op zich nog een financiële keuze die je zou kunnen maken maar ik verwacht dat het dan in de trein volledig uit de hand loopt door dagjesmensen. Ik ben wel helemaal voor een betaalbaar OV waar ook veel meer geld in geïnvesteerd moet worden. Het wordt steeds drukker in Nederland en het wegennetwerk kan dat onmogelijk allemaal opvangen. Het is dan echt ontzettend kortzichtig om te bezuinigen op het OV, je zou juist daar extra in moeten investeren. Zowel in het hoofdnet als ook in het voor en natransport. Als je ziet hoe weinig Nederland investeert in infrastructuur is dat sowieso een post waar jarenlang meer geld naartoe moet want ook veel bruggen zijn oud (gebouwd na de tweede wereldoorlog) en in ontzettend slechte staat. DIe moeten in een korte periode vervangen worden. Alleen is infrastructuur een post waar elk kabinet de kaasschaaf overheen haalt als er weer ergens een tekort opgelost moet worden. De rekenkamer waarschuwt daar al meer dan 10 jaar voor, alleen doet Den Haag net alsof ze gek zijn. | |
wolfrolf | woensdag 18 juni 2025 @ 10:17 |
van mijn centen zeker | |
James1988 | woensdag 18 juni 2025 @ 12:08 |
Een paar jaar geleden waren er wat kamervragen gesteld over wat een Nederlands variant op het Oostenrijke Klimaticket* zou gaan kosten en dat kwam toen neer op zo'n ¤ 4000 subsidie per reiziger die zo'n abonnement zou afsluiten. * Klimaticket = jaarabonnement voor al het OV (trein, tram, bus, metro) in Oostenrijk voor ¤ 1179,30 per jaar. | |
dennistd | woensdag 18 juni 2025 @ 12:18 |
Ben meer voor de invoering van rekeningrijden, waarbij elke Nederlander bijvoorbeeld kan kiezen tussen jaarlijks 250km 'gratis' met de auto of 1000km gratis met het OV. | |
DeaDLocK2K | woensdag 18 juni 2025 @ 12:20 |
Dit soort dingen zetten zoden aan de dijk! | |
derLudolf | woensdag 18 juni 2025 @ 12:40 |
Leuk, die gratis 250km, daarmee kom ik iets meer dan een week naar m'n werk. Ik kom met het OV niet op tijd op m'n werk en ben veel langer onderweg. Zelfs binnen de Randstad kunnen mensen die nachtdiensten draaien lang niet altijd van/naar hun werk laten gaan. Waar willen ze sowieso al die extra chauffeurs en machinisten vandaan gaan halen? Maak het ov aantrekkelijk ipv de auto onaantrekkelijk | |
Dr_Flash | woensdag 18 juni 2025 @ 12:49 |
De ofurhijt moeten alles graties maken! En meer kindebeislag en meer uitkeringen en de bezziene moet ook goeiekoper worden! | |
b2py | woensdag 18 juni 2025 @ 13:06 |
En vandaag de factuur van mijn abo ![]() | |
derLudolf | woensdag 18 juni 2025 @ 13:17 |
Gewoon 10% minder betalen, ze leveren ook 10% minder | |
dennistd | woensdag 18 juni 2025 @ 13:18 |
Het is in plaats van de motorrijtuigenbelasting he ![]() Gewoon een heffing op basis van lengte x breedte x hoogte van je voertuig vermenigvuldigd met een uitstootfactor. Laten we zeggen dat een elektrische Up daarmee op 0,5ct/km komt en een Dodge Ram op 15ct/km. Aan jou de keus met welke auto je naar je werk wil rijden ![]() En voor wie geen auto nodig heeft of wel af en toe met het OV wil, die kan ipv deze premie van 250km (twv ¤1,25-¤37,50) kiezen voor 1000 gratis OV-kilometers. Dit moet uiteraard ook gaan gelden voor buitenlandse voertuigen. De gratis OV-kilometers alleen als ze minimaal 1000km in NL gereden hebben | |
Janneke141 | woensdag 18 juni 2025 @ 13:26 |
Dat wordt echt helemaal geen administratieve ramp. | |
Dr_Flash | woensdag 18 juni 2025 @ 14:20 |
Ja of fiscale PK's in gaan voeren voor elke auto zoals in België ![]() | |
Peterselieman | woensdag 18 juni 2025 @ 19:07 |
Zou iemand uit Pekela hetzelfde per kilometer moeten betalen als iemand uit de Randstad? Overigens krijgen we in Nederland vanaf halverwege volgend jaar al rekeningrijden voor vrachtwagens op een aantal snel- en hoofdwegen | |
Peterselieman | woensdag 18 juni 2025 @ 19:08 |
In de basis is NS gewoon een ijzerschuifbedrijf dat toevallig reizigers vervoert, maar wil je reizigers vervoeren dan moet het wel enigszins betaalbaar voor diezelfde reiziger zijn | |
buzz1291 | woensdag 18 juni 2025 @ 22:27 |
Minder accijns en BTW inkomsten, wellicht ook minder wegenbelasting en dus minder BTW op auto verzekeringen etc. en meer subsidie voor het spoor. Tel uit je winst. | |
Janneke141 | woensdag 18 juni 2025 @ 23:11 |
Nee, meer. De weg in Pekela wordt door minder mensen gebruikt, dus dan zit er weinig anders op dan het bedrag per persoon te verhogen. | |
derLudolf | woensdag 18 juni 2025 @ 23:13 |
M'n achterneefje/zoon (16) van mn nicht leek het wel mooi om ook eens met de trein weg te gaan. "En dan echt naar een grote stad" Is goed, waar gaan we heen? Hamburg leek hem wel mooi en toen ik zei dat dat te ver is voor een dag, dat bijvoorbeeld Bremen of Köln wel in een dag kon zei dat we er dan maar twee dagen naartoe moesten ![]() Al tickets geboekt, m'n Bahnbonus punten gebruikt voor 1e klas upgrade. Dat weet ie nog niet, ben benieuwd hoe die reageert als ze ons drinken komen brengen ![]() | |
derLudolf | woensdag 18 juni 2025 @ 23:16 |
De opcenten op de MRB, daarmee zit Groningen dan ook in de bovenste regionen ![]() | |
Zomaarevenkijken | donderdag 19 juni 2025 @ 09:17 |
Zo ongeveer ja. Van Interlaken (Zwitserland) naar Friesland. Plan A was 2 x ICE naar Arnhem (overstap Frankfurt), maar de ICE's naar NL bleken ook niet meer te rijden. Gelukkig had ik het weken van te voren al aan zien komen en een alternatief plan B via Leer/Groningen gepland (met 2x bus ![]() | |
RM-rf | donderdag 19 juni 2025 @ 13:42 |
in Luxemburg blijkt dat de kosten van gratis OV ongeveer net zo hoog zijn als de besparing omdat ze dat hele ticket-systeem en alle controles en kaartjesconducteurs kunnen laten zijn en dat ook een fikse besparing is... Luxemburg heeft dus geen enkele meerkosten sinds ze de OV-kaartjes gratis gemaakt hebben.. gesubsieert is het OV sowieso sterk (in Luxemburg en alle andere europese landen). ik heb wel gelezen dat het bedrijf dat het meest 'getroffen' is door een verlies aan inkomsten door het gratis worden van het luxemburgse OV, het bedrijf was dat de micro-payments voor het OV-kaartjes systeem deed, die verdienden meer daaraan dan de OV-bedrijven zelf. | |
buzz1291 | donderdag 19 juni 2025 @ 21:33 |
Nou ken ik daar alleen de route Clervaux-Stad Luxemburg en dat er wellicht geen conducteur op de trein zit zou best kunnen, al betwijfel ik dat toch. Maar wat je dan aan 4 man/vrouw sterk op het perron ziet lopen voordat er een trein binnenrolt, is ook niet gratis natuurlijk | |
marcb1974 | vrijdag 20 juni 2025 @ 16:01 |
![]() ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
Eix | zondag 22 juni 2025 @ 10:19 |
Blijkbaar hebben de 1200 locs nog een Australisch broertje. Was wat aan het surfen en kwam hier uit: https://www.victorianrail(...)_electric/lelec.html Lijkt toch aardig op onze e-loc 1200. ![]() | |
Duvel | zondag 22 juni 2025 @ 11:36 |
Geinig, ook een 1500 V-loc! Maar dan in Engeland gebouwd, zo te zien weinig technische overeenkomsten met de Nederlands/Amerikaanse Baldwin-loc. | |
dennistd | zondag 22 juni 2025 @ 15:19 |
Heb ik met de bus ook wel eens waardoor overstappers nog een bus of trein eerder kunnen halen als ze een beetje doorlopen. Roep ik dan meestal ook wel even om ![]() | |
Dr_Flash | zondag 22 juni 2025 @ 15:25 |
Hoe is het, wanneer gaan de treinenjopies weer staken? Hoor er al een paar dagen niks meer van ![]() | |
Duvel | zondag 22 juni 2025 @ 16:05 |
De Belgen, woensdag. | |
James1988 | zondag 22 juni 2025 @ 17:16 |
Voorlopig geen stakingen, NS heeft een eindbod uitgebracht. De vakbonden zijn teleurgesteld over het eindbod van NS, maar ze gaan het aan hun achterban voorleggen. https://www.treinreiziger(...)ijdelijk-opgeschort/ | |
Adrie072 | zondag 22 juni 2025 @ 18:13 |
https://www.noordhollands(...)heiloo/72991897.html Ze moeten eens doorpakken in Heiloo. | |
buzz1291 | zondag 22 juni 2025 @ 20:47 |
Wat een gedoe met die Deutsche Bahn. Plan ik een 9 daagse fietstocht met start in Frankfurt am Main en geen mogelijkheid om in Arnhem op de trein (fiets mee) te stappen in het weekend. Ook vanuit Heerlen geen opties in de komende weekenden. Moet ik van armoe ook nog op vrijdag vertrekken om dezelfde dag per trein op m'n startbestemming te komen. En ja na veel zoeken en de boel wat omgooien is het nu Siegen geworden want vanuit Aken een directe regionale trein naar daar. | |
marcb1974 | zondag 22 juni 2025 @ 21:00 |
Kan je niet vanuit Heerlen naar Aken fietsen? | |
DeaDLocK2K | maandag 23 juni 2025 @ 11:59 |
![]() Heh. Meervoud. | |
DeaDLocK2K | maandag 23 juni 2025 @ 12:02 |
Overal en nergens bomen en takken op het spoor met dit weer natuurlijk. Doen jullie voorzichtig als jullie buiten lopen/fietsen en onder krakende bomen door moeten? | |
Dr_Flash | maandag 23 juni 2025 @ 12:39 |
Het is windkracht 5. Niet de Apocalyps. | |
DeaDLocK2K | maandag 23 juni 2025 @ 12:45 |
Met flinke windstoten ook nog. Met blad aan de boom kan dat een dodelijke combinatie zijn, helemaal omdat er ook nog een strook regen over het land trok. | |
Dr_Flash | maandag 23 juni 2025 @ 12:50 |
In ieder geval is de hittee weer even weg ![]() | |
buzz1291 | maandag 23 juni 2025 @ 20:39 |
Dat kan wel want het idd slechts 18 km. maar dan mis ik de trien van 13:18 in Aachen die om 15:50 in Siegen aankomt. Mijn ervaring is dat je in Duitsland op de Regional Bahn weleens een vervelende conducteur tegenkomt die bij overmatige drukte de fietsen de trein uitzet ten behoeve van moeders met kinderwagens. Eén trein later kan net (niet) gezien de restricties van fiets mee in de trein op doordeweekse dagen van ik dacht tussen 9 en 16:30 en na 19:00 | |
Tele6 | maandag 23 juni 2025 @ 23:22 |
Bij Arriva Achterhoek in het weekend zijn ze ook regelmatig strikt op het aantal fietsen. Het mogen 6 fietsen zijn, geloof ik. Maar soms ook minder als er ook een kinderwagen of scootmobiel bij moet. M'n moeder is wel eens halverwege haar reis de trein uit gestuurd omdat er een scootmobiel bij moest. |