ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op maandag 26 mei 2025 18:48 schreef spectrumanalyser het volgende: vrijdag reed een partytrein met EuroExpressrijtuigen naar Zandvoort, georganiseerd door 'MSM Gruppe'. Op de railcam was te zien hoe de trein langzaam station Zandvoort ingeduwd werd. De locomotief duwde de wagons dus van Haarlem naar Zandvoort, waarbij de bestuurder in de achterste wagon naar buiten kijkt. Bestwel apart gezicht.
Denk eerder dat de loc via het middenspoor net voor het station omgelopen is
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Denk eerder dat de loc via het middenspoor net voor het station omgelopen is
barst, inderdaad zal het zo gegaan zijn. het blijft evengoed een leuk gezicht, een machinist die door het ruitje van de laatste wagon naar voren kijkt. waarschijnlijk met een portofoon in contact met een tweede machinist in de loc.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Als Duitsland nou eens werk maakt van een echt hogesnelheidsnetwerk zoals de Fransen in plaats van dat lapwerk wat ze nu doen. Berlijn-München mist nog zoveel stukken. Waarom kan dat niet met een ICE express in 2h30m? Volgens mij kan je met die rijtijd minstens 30 directe treinen retour laten rijden.
[..] Nee, deze bestelling is dus gedaan dus die was eerst. De toelating komt later. Hoop dat het zo duidelijk is
Ik bedoelde meer dat Deutsche Bahn, Talgo en ook de DSB druk bezig zijn om die dingen toegelaten te krijgen, alleen loopt het nog niet zo'n vaart. Je hoort er iig weinig van, al schijnt er weer een teststam in Nederland te zijn?
Heb zelf toen we uit Tsjechië kwamen een stammetje zien staan tussen Berlijn Ostkreuz en Ostbahnhof en eentje in Braunschweig.
Flixtrain zal meeliften met de toelating. Wat ik mijn afvraag is hoeveel stellen Talgo al geproduceerd heeft voor DB en DSB
Als Duitsland nou eens werk maakt van een echt hogesnelheidsnetwerk zoals de Fransen in plaats van dat lapwerk wat ze nu doen. Berlijn-München mist nog zoveel stukken. Waarom kan dat niet met een ICE express in 2h30m? Volgens mij kan je met die rijtijd minstens 30 directe treinen retour laten rijden.
En in Nederland werk van 200km/u.
Ooit de dienstregeling in Frankrijk bekeken? Die is echt wel een heel stuk slechter als die van Duitsland, vooral als je niet in Paris hoeft te zijn. Laten we van Duitsland geen tweede Frankrijk maken, één Frankrijk is eigenlijk al teveel.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 27 mei 2025 21:02 schreef James1988 het volgende: De treinstammen die Flix nu besteld heeft krijgen toelating voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden.
Amsterdam - Stockholm wanneer de Fehmarntunnel open is?
Droom lekker verder, gaat nooit gebeuren. Te vertragingsgevoelig en te lange reistijd om te concurreren met het vliegtuig.
Rossíya, Rossíya - V étom slķve ogķn' i síla, V étom slķve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Daarover gesproken, één of andere Oostenrijker heeft daar een dienstregelings-PDF van gemaakt. Die kun je hier vinden: https://gleisbaer.eu/lgv-kursbuch/
quote:
Die is echt wel een heel stuk slechter als die van Duitsland, vooral als je niet in Paris hoeft te zijn.
Frankrijk is nou eenmaal heel erg op Parijs gericht, dus dat de infrastructuur dat volgt is niet zo vreemd. Je ziet min of meer hetzelfde in Spanje, waar het HSL-net als een ster rond Madrid is gevormd.
Nederland en Duitsland zijn heel anders opgezet (polycentrisch) en dat is ook zo in de infrastructuur.
quote:
Laten we van Duitsland geen tweede Frankrijk maken, één Frankrijk is eigenlijk al teveel.
Je kunt best de goede dingen van het Franse net overnemen zonder de slechte dingen over te nemen. Duitsland heeft een aantal noord-zuid-verbindingen die best snel zijn, maar oost-west is huilen met de pet op.
Van Parijs naar de Frans/Duitse grens bij Straatsburg (447 km) ben je 2 uur onderweg. Vervolgens duurt het nog 6 uur voor je in Berlijn bent (796 km). Die hele reis zou je eigenlijk wel in een uur of 6 moeten kunnen doen.
Ter vergelijking: een Ouigo doet Lille - Marseille (965km) in 4½ uur.
Frankrijk is nou eenmaal heel erg op Parijs gericht, dus dat de infrastructuur dat volgt is niet zo vreemd. Je ziet min of meer hetzelfde in Spanje, waar het HSL-net als een ster rond Madrid is gevormd.
Yep. Maar Spanje is hard aan de weg aan het timmeren en is diverse lijnen aan het bouwen die niet direct op Madrid zijn gericht.
quote:
Nederland en Duitsland zijn heel anders opgezet (polycentrisch) en dat is ook zo in de infrastructuur.
China is een goed voorbeeld want ook polycentrisch en ook daar zijn bypasses voor praktisch alle grote steden zodat je van A naar B kan met snelheid.
[..] Yep. Maar Spanje is hard aan de weg aan het timmeren en is diverse lijnen aan het bouwen die niet direct op Madrid zijn gericht.
De Fransen zijn overigens ook aan het bouwen:
- "Ligne Nouvelle Sud Ouest" (nieuwe lijn in het zuidwesten) gaat over de bouw van een HSL Bordeaux - Dax/Toulouse en allerlei verbeteringen en upgrades in die regio. Verwachte oplevering 2032. - "Ligne Nouvelle Montpellier - Perpignan" sluit het gat tussen het Franse en het Spaanse hogesnelheidsnet. Verwachte oplevering 2034 (Montpellier - Béziers) / 2040 (Béziers - Perpignan).
Dan blijft alleen Toulouse - Narbonne nog over als 'gewoon spoor', maar dat is ook meteen een lastig gebied ivm het Centraal Massief.
Ik heb echt geen idee ik ga ff kijken, ik heb wel een vermoeden waar dat is, bij Viaduc de Milou ergens, maar das alweer ruim 15 jaar geleden dat ik daar langs ben gereden.
Toulouse-Carcassonne-Beziers is dan nog wel een missende verbinding toch? Naar de oostgrens met Zwitserland zijn ze ook bezig met upgrades van zowel enkele lignes classique als de aanleg van enkele (al dan niet korte) stukjes HSL.
Parijs-Rome lijkt me zķ leuk om met de HSL te doen op één dag via Frankrijk-Turijn!
Ja klopt, dat is dat stuk Toulouse - Narbonne waar ik het over had. Daar wordt al sinds 1992 over gesproken maar op dit moment is er geen sprake van plannen om daadwerkelijk te gaan bouwen.
Naar de oostgrens met Zwitserland zijn ze ook bezig met upgrades van zowel enkele lignes classique als de aanleg van enkele (al dan niet korte) stukjes HSL.
Klopt, al is er daar ook nog wel ruimte voor meer. De LGV Rhin-Rhône fase 1 ligt er (Dijon - Belfort), maar fase 2 (Belfort - Mulhouse) is niet gebouwd.
Ook verbeteringen voor Dijon richting Parijs en Lyon zijn niet doorgevoerd.
quote:
Parijs-Rome lijkt me zķ leuk om met de HSL te doen op één dag via Frankrijk-Turijn!
In 2032 kan het als het goed is, dan moet de LGV Lyon - Turijn klaar zijn.
Eerder kan natuurlijk ook al, de TGVs en Frecciarossas rijden al. Ze gaan alleen nog niet zo snel.
Wat is er specifiek aan de nieuwe intercities wat onhandiger is met koffie? Mijn koffie-ervaring in de nieuwe intercities is niet echt anders dan in de oudere.
Op zaterdag 31 mei 2025 18:24 schreef dcm360 het volgende: Wat is er specifiek aan de nieuwe intercities wat onhandiger is met koffie? Mijn koffie-ervaring in de nieuwe intercities is niet echt anders dan in de oudere.
Hij wandelt van je tafeltje af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Dat heb ik in een ICE over de HSL Keulen - Frankfurt ook al meegemaakt ja. Om één of andere reden hebben de tafels bij de vierzitters geen uitsparingen waar je een glas in kunt zetten zodat het niet gaat wandelen.
Weet iemand waar je kan vinden welke treinstellen er rijden op de RE13 (venlo - wuppertal) op welke tijden? Ik wil de oude hebben maar begrijp dat die eens in de 2 uur rijden. Alleen kan ik dus niet vinden hoe laat.
stupidity has become as common as common sense was before
Op zondag 1 juni 2025 18:32 schreef marcb1974 het volgende: Weet iemand waar je kan vinden welke treinstellen er rijden op de RE13 (venlo - wuppertal) op welke tijden? Ik wil de oude hebben maar begrijp dat die eens in de 2 uur rijden. Alleen kan ik dus niet vinden hoe laat.
Bijvoorbeeld door de actuele vertrektijden van Venlo te bekijken op treinposities.nl. Ritten van TCS zijn de getrokken treinen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zondag 1 juni 2025 18:32 schreef marcb1974 het volgende: Weet iemand waar je kan vinden welke treinstellen er rijden op de RE13 (venlo - wuppertal) op welke tijden? Ik wil de oude hebben maar begrijp dat die eens in de 2 uur rijden. Alleen kan ik dus niet vinden hoe laat.
[..] Had jij nog zin om een rondje te doen binnenkort?
Toevallig vandaag nog over nagedacht ja, ben het wel van plan, maar aangezien er destijds niet echt werd doorgepakt had ik zoiets van nou ja, "ik kijk wel even hoe het loopt met de woning"
[..] Toevallig vandaag nog over nagedacht ja, ben het wel van plan, maar aangezien er destijds niet echt werd doorgepakt had ik zoiets van nou ja, "ik kijk wel even hoe het loopt met de woning"
Ik ga denk ik nu zondag ga, want zo schiet het ook niet echt op met een datum plannen Dat is geen verwijt overigens, was sowieso al van plan alleen te gaan omdat ik de indruk had dat de vorige keer dat we het er over hadden er geen datum uit zou komen.
Op woensdag 4 juni 2025 18:53 schreef Fushia2 het volgende: Zag onlangs de Al Andalus trein in de buurt van het station.Spaanse Orient Express achtige trein. Kaartjes kosten 10K+ euro.
Iemand ooit een historische bekende trein genomen zoals dit soort trein? Is die duizende euro's waard?
Geen enkele trein is 10k waard. Het is meer de vraag of je de ervaring van die reis geeft dat geld waard vindt.
Ik heb zelf een tiental jaar geleden als een 'once-in-a-lifetime'-ding 2500 euro of zoiets neergelegd voor de treinreis dwars door de VS van New York naar San Francisco, maar dat is zo ongeveer wel het maximale dat ikzelf voor zoiets over zou hebben. Dat was overigens niet eens zo'n luxe reis, maar gewoon de reguliere trein (uiteraard dan wel in een eigen coupé met eigen douche en toilet, inclusief maaltijden en drinken).
Maar als het je gaaf lijkt om zoiets een keer te doen en je het geld gemakkelijk kan missen, waarom niet?
Op dinsdag 3 juni 2025 21:11 schreef derLudolf het volgende: Ik ga denk ik nu zondag ga, want zo schiet het ook niet echt op met een datum plannen Dat is geen verwijt overigens, was sowieso al van plan alleen te gaan omdat ik de indruk had dat de vorige keer dat we het er over hadden er geen datum uit zou komen.
Gaan we na de zomer anders wel es op stap
het is sowieso al rottig plannen met al die werkzaamheden onderweg. Op de 22e juni is het voor mij nog het meest gunstig met alleen een bus tussen Eindhoven en Den Bosch.
Komend weekend ligt bijvoorbeeld Twente er uit en volgende week tussen Venlo en Kaldenkirchen
Op dinsdag 3 juni 2025 21:11 schreef derLudolf het volgende: Ik ga denk ik nu zondag ga, want zo schiet het ook niet echt op met een datum plannen Dat is geen verwijt overigens, was sowieso al van plan alleen te gaan omdat ik de indruk had dat de vorige keer dat we het er over hadden er geen datum uit zou komen.
Er verdwijnt weer een traject waar een diesel IC rijdt, het traject vanaf Graz naar de Hongaarse grens (Steirische Ostbahn) wordt krijgt waslijn, deze zomer beginnen de werkzaamheden. In Hongarije hangt er een waslijn en werd er met een Taurus gereden. Dus dat traject kan mooi zonder locwissel in de toekomst
Op zaterdag 7 juni 2025 11:18 schreef MTL het volgende: Ik mag straks een van die ritten in z'n geheel rijden. Ik zat ook al even te kijken hoe dat ding nu in 's hemelsnaam rijdt
Sta nu op Utrecht Centraal voor de terugweg naar Deventer. Het is Pride en het is druk. Straks vanaf Amersfoort een evenaring van mijn vanochtend gevestigde record: 58 km non-stop in een sprinter
[..] Sta nu op Utrecht Centraal voor de terugweg naar Deventer. Het is Pride en het is druk. Straks vanaf Amersfoort een evenaring van mijn vanochtend gevestigde record: 58 km non-stop in een sprinter
Dat is niks. Ik heb een keer Nijmegen-Dordrecht v.v. gedaan omdat de doorgaande sprinter daadwerkelijk de snelste verbinding is
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zaterdag 7 juni 2025 11:18 schreef MTL het volgende: Ik mag straks een van die ritten in z'n geheel rijden. Ik zat ook al even te kijken hoe dat ding nu in 's hemelsnaam rijdt
Klote, want SNG.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Even een vraag (hoop dat dit een goed topic daarvoor is). Ik ga binnenkort naar Oostenrijk (omgeving Innsbruck of Salzburg) en een optie is om met de nachttrein te reizen. Dat lijkt me aardig om een keer te proberen. Ik lees nogal verschillende recensies over de Nightjet. Van best ok tot zo ongeveer de hel op aarde Zo erg zal het allemaal niet zijn maar ik vroeg me af of iemand hier recent ervaring met de Nightjet heeft? Aanrader of zijn er betere (trein)alternatieven? Ik zou bijvoorbeeld ook met een aantal ICE's de nacht door kunnen reizen naar de bestemming (maar daar kun je neem ik aan geen slaapplaats boeken ).
En nog een gerelateerde vraag: Wat zijn de recente ervaringen met de dienstregeling in Duitsland? Vorig jaar was het vooral met de regionale treinen drama, alleen is het al weer een jaar geleden dat ik daar was. En ik zal in dit geval vooral lange afstandstreinen nemen.
[..] Het was vooral met de ICE's een drama. Wat je ook doet, plan niet te strak als je moet overstappen.
Dat is nog best lastig want je kunt bij DB wel vragen om langere overstap maar dan verandert er niets aan het reisschema en bovendien zit je met die treinen bijna altijd met gereserveerde plaatsen.
en de ICE is nog erger dan de regionalbahn? Vorig jaar in Zuid Duitsland best wat regionale treinen genomen en een uur vertraging was niets. En 2 of 3 uur heb ik ook een paar keer gehad