abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217762852



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

Bier.
pi_217762863
1201 bij 1201

Iemand een suggestie voor de titel?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 mei 2025 @ 22:39:05 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217763495
Nee, wel een andere 1201

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_217763671
Oh leuk! Is de 1201 niet ook een Beneluxhondekop?
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 mei 2025 @ 23:10:16 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217763710
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 23:04 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh leuk! Is de 1201 niet ook een Beneluxhondekop?
klopt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2754
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_217763897

Canadian Pacific 1201


Western Maryland 1201 4-6-6-4 Challenger


Norfolk & Western Vision Class A #1201


DSB MY 1201


Durango & Silverton 1201


National Railway Equipment Company 3GS24C-DE-AU


NS alsin Nederlandse Spoorwegen, 1201 (1881-1932)

Even een kleine greep uit alle mooie 1201's die ik tot nu toe gevonden heb 8-)

alle foto's schaamteloos gejat van google images

[ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 27-05-2025 01:19:34 (vergeet ik degene waar ik mee wilde eindigen) ]
Bier.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 09:42:32 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217765048
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 23:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:

alle foto's schaamteloos gejat van google images
Die ze op zich ook weer jatten van de rest van het internet *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217765611
FlixTrain bestelt 65 nieuwe Talgo 230 sets: https://www.handelsblatt.(...)m-ice/100130437.html
Bier.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 10:53:59 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217765660
Zo zo, sinds wanneer hebben die geld? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217765693
Ik vermoed dat 't op de pof gekocht wordt met geld van een investeringsmaatschappij.
Bier.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 11:43:41 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217766086
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 20:57 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:

[..]
Dat is toch niet toegestaan zoals jij beschrijft? :D
Wel met een bevoegd persoon aan de andere kant, die instructies geeft aan de machinist.
  Redactie Sport dinsdag 27 mei 2025 @ 14:26:09 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_217767820
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
vrijdag reed een partytrein met EuroExpressrijtuigen naar Zandvoort, georganiseerd door 'MSM Gruppe'. Op de railcam was te zien hoe de trein langzaam station Zandvoort ingeduwd werd. De locomotief duwde de wagons dus van Haarlem naar Zandvoort, waarbij de bestuurder in de achterste wagon naar buiten kijkt. Bestwel apart gezicht.
Denk eerder dat de loc via het middenspoor net voor het station omgelopen is ;)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_217770625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 14:26 schreef dennistd het volgende:

[..]
Denk eerder dat de loc via het middenspoor net voor het station omgelopen is ;)
barst, inderdaad zal het zo gegaan zijn.
het blijft evengoed een leuk gezicht, een machinist die door het ruitje van de laatste wagon naar voren kijkt.
waarschijnlijk met een portofoon in contact met een tweede machinist in de loc.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217770797
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
FlixTrain bestelt 65 nieuwe Talgo 230 sets: https://www.handelsblatt.(...)m-ice/100130437.html
Bus op wielen?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 27 mei 2025 @ 19:48:30 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217772075
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 10:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
FlixTrain bestelt 65 nieuwe Talgo 230 sets: https://www.handelsblatt.(...)m-ice/100130437.html
Eerst maar eens toelating voor die dingen zien te verkrijgen door de Deutsche Bahn.

Vraag me af hoeveel van die dingen nu geproduceerd zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_217772410
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Eerst maar eens toelating voor die dingen zien te verkrijgen door de Deutsche Bahn.
Nee, deze bestelling is dus gedaan dus die was eerst. De toelating komt later. Hoop dat het zo duidelijk is :)
Bier.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 21:02:25 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217773022
De treinstammen die Flix nu besteld heeft krijgen toelating voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden.

Amsterdam - Stockholm wanneer de Fehmarntunnel open is? :s)
pi_217773923
*fapfapfap*

Als Duitsland nou eens werk maakt van een echt hogesnelheidsnetwerk zoals de Fransen in plaats van dat lapwerk wat ze nu doen. Berlijn-München mist nog zoveel stukken. Waarom kan dat niet met een ICE express in 2h30m? Volgens mij kan je met die rijtijd minstens 30 directe treinen retour laten rijden.

En in Nederland werk van 200km/u.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 27 mei 2025 @ 22:28:22 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217774185
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 20:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Nee, deze bestelling is dus gedaan dus die was eerst. De toelating komt later. Hoop dat het zo duidelijk is :)
Ik bedoelde meer dat Deutsche Bahn, Talgo en ook de DSB druk bezig zijn om die dingen toegelaten te krijgen, alleen loopt het nog niet zo'n vaart. Je hoort er iig weinig van, al schijnt er weer een teststam in Nederland te zijn?

Heb zelf toen we uit Tsjechië kwamen een stammetje zien staan tussen Berlijn Ostkreuz en Ostbahnhof en eentje in Braunschweig.

Flixtrain zal meeliften met de toelating. Wat ik mijn afvraag is hoeveel stellen Talgo al geproduceerd heeft voor DB en DSB
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 28 mei 2025 @ 05:00:14 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_217774979
Station Maastricht Randwyck krijgt een nieuwe naam: Maastricht Brightlandspark
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 28 mei 2025 @ 06:40:21 #21
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_217775064
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
*fapfapfap*

Als Duitsland nou eens werk maakt van een echt hogesnelheidsnetwerk zoals de Fransen in plaats van dat lapwerk wat ze nu doen. Berlijn-München mist nog zoveel stukken. Waarom kan dat niet met een ICE express in 2h30m? Volgens mij kan je met die rijtijd minstens 30 directe treinen retour laten rijden.

En in Nederland werk van 200km/u.
Ooit de dienstregeling in Frankrijk bekeken? Die is echt wel een heel stuk slechter als die van Duitsland, vooral als je niet in Paris hoeft te zijn. Laten we van Duitsland geen tweede Frankrijk maken, één Frankrijk is eigenlijk al teveel.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  woensdag 28 mei 2025 @ 06:41:07 #22
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_217775069
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 21:02 schreef James1988 het volgende:
De treinstammen die Flix nu besteld heeft krijgen toelating voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Zweden.

Amsterdam - Stockholm wanneer de Fehmarntunnel open is? :s)
Droom lekker verder, gaat nooit gebeuren. Te vertragingsgevoelig en te lange reistijd om te concurreren met het vliegtuig.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  woensdag 28 mei 2025 @ 09:04:51 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217775865
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 06:40 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ooit de dienstregeling in Frankrijk bekeken?
Daarover gesproken, één of andere Oostenrijker heeft daar een dienstregelings-PDF van gemaakt. Die kun je hier vinden:
https://gleisbaer.eu/lgv-kursbuch/

quote:
Die is echt wel een heel stuk slechter als die van Duitsland, vooral als je niet in Paris hoeft te zijn.
Frankrijk is nou eenmaal heel erg op Parijs gericht, dus dat de infrastructuur dat volgt is niet zo vreemd. Je ziet min of meer hetzelfde in Spanje, waar het HSL-net als een ster rond Madrid is gevormd.

Nederland en Duitsland zijn heel anders opgezet (polycentrisch) en dat is ook zo in de infrastructuur.
quote:
Laten we van Duitsland geen tweede Frankrijk maken, één Frankrijk is eigenlijk al teveel.
Je kunt best de goede dingen van het Franse net overnemen zonder de slechte dingen over te nemen. Duitsland heeft een aantal noord-zuid-verbindingen die best snel zijn, maar oost-west is huilen met de pet op.

Van Parijs naar de Frans/Duitse grens bij Straatsburg (447 km) ben je 2 uur onderweg. Vervolgens duurt het nog 6 uur voor je in Berlijn bent (796 km). Die hele reis zou je eigenlijk wel in een uur of 6 moeten kunnen doen.

Ter vergelijking: een Ouigo doet Lille - Marseille (965km) in 4½ uur.
pi_217780572
quote:
Frankrijk is nou eenmaal heel erg op Parijs gericht, dus dat de infrastructuur dat volgt is niet zo vreemd. Je ziet min of meer hetzelfde in Spanje, waar het HSL-net als een ster rond Madrid is gevormd.
Yep. Maar Spanje is hard aan de weg aan het timmeren en is diverse lijnen aan het bouwen die niet direct op Madrid zijn gericht.

quote:
Nederland en Duitsland zijn heel anders opgezet (polycentrisch) en dat is ook zo in de infrastructuur.
China is een goed voorbeeld want ook polycentrisch en ook daar zijn bypasses voor praktisch alle grote steden zodat je van A naar B kan met snelheid.
Bier.
pi_217780606
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 05:00 schreef dennistd het volgende:
Station Maastricht Randwyck krijgt een nieuwe naam: Maastricht Brightlandspark
De tering, waarom kan dat nou weer niet gewoon Campus of Universiteit heten.
Bier.
  woensdag 28 mei 2025 @ 18:37:11 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217780619
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 18:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
De tering, waarom kan dat nou weer niet gewoon Campus of Universiteit heten.
Nee iets met park want dat is hip :Y

Maastricht Hippigheidspark

Maastricht Drielandentreinalshijrijdt Park
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 mei 2025 @ 18:39:44 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217780653
Sowieso een gemiste kans op Mëstreech-nogwat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 28 mei 2025 @ 18:43:07 #28
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_217780690
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 05:00 schreef dennistd het volgende:
Station Maastricht Randwyck krijgt een nieuwe naam: Maastricht Brightlandspark
WTF -O-

Rare jongens hier wel :X
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 mei 2025 @ 19:47:38 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217781204
quote:
10s.gif Op woensdag 28 mei 2025 18:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Nee iets met park want dat is hip :Y

Maastricht Hippigheidspark

Maastricht Drielandentreinalshijrijdt Park
Daarom is Groningen Europapark nu een IC station
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 28 mei 2025 @ 20:08:04 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217781394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 18:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Yep. Maar Spanje is hard aan de weg aan het timmeren en is diverse lijnen aan het bouwen die niet direct op Madrid zijn gericht.
De Fransen zijn overigens ook aan het bouwen:

- "Ligne Nouvelle Sud Ouest" (nieuwe lijn in het zuidwesten) gaat over de bouw van een HSL Bordeaux - Dax/Toulouse en allerlei verbeteringen en upgrades in die regio. Verwachte oplevering 2032.
- "Ligne Nouvelle Montpellier - Perpignan" sluit het gat tussen het Franse en het Spaanse hogesnelheidsnet. Verwachte oplevering 2034 (Montpellier - Béziers) / 2040 (Béziers - Perpignan).

Dan blijft alleen Toulouse - Narbonne nog over als 'gewoon spoor', maar dat is ook meteen een lastig gebied ivm het Centraal Massief.
pi_217784159
Decentraliseren dat massief!
Bier.
  donderdag 29 mei 2025 @ 00:41:30 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217784170
Tunnel er doorheen, dat doen we op zo veel plekken in Europa :P

Lyon - Turijn, Brennerbasistunnel, Koralmtunnel, Semmeringbasistunnel, enz.
pi_217784178
Ik heb echt geen idee ik ga ff kijken, ik heb wel een vermoeden waar dat is, bij Viaduc de Milou ergens, maar das alweer ruim 15 jaar geleden dat ik daar langs ben gereden.
Bier.
pi_217784192
Toulouse-Carcassonne-Beziers is dan nog wel een missende verbinding toch? Naar de oostgrens met Zwitserland zijn ze ook bezig met upgrades van zowel enkele lignes classique als de aanleg van enkele (al dan niet korte) stukjes HSL.

Parijs-Rome lijkt me zó leuk om met de HSL te doen op één dag via Frankrijk-Turijn!
Bier.
  donderdag 29 mei 2025 @ 01:30:06 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217784328
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 00:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Toulouse-Carcassonne-Beziers is dan nog wel een missende verbinding toch?
Ja klopt, dat is dat stuk Toulouse - Narbonne waar ik het over had. Daar wordt al sinds 1992 over gesproken maar op dit moment is er geen sprake van plannen om daadwerkelijk te gaan bouwen.

Als je Frans spreekt: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_nouvelle_Toulouse_-_Narbonne
quote:
Naar de oostgrens met Zwitserland zijn ze ook bezig met upgrades van zowel enkele lignes classique als de aanleg van enkele (al dan niet korte) stukjes HSL.
Klopt, al is er daar ook nog wel ruimte voor meer. De LGV Rhin-Rhône fase 1 ligt er (Dijon - Belfort), maar fase 2 (Belfort - Mulhouse) is niet gebouwd.

Ook verbeteringen voor Dijon richting Parijs en Lyon zijn niet doorgevoerd.
quote:
Parijs-Rome lijkt me zó leuk om met de HSL te doen op één dag via Frankrijk-Turijn!
In 2032 kan het als het goed is, dan moet de LGV Lyon - Turijn klaar zijn.

Eerder kan natuurlijk ook al, de TGVs en Frecciarossas rijden al. Ze gaan alleen nog niet zo snel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')