derLudolf | dinsdag 19 september 2023 @ 20:36 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||
Jeroboam | dinsdag 19 september 2023 @ 20:43 | |
Wat vinden jullie van de nieuwe boekingsmodule van de DB? Heb het idee dat ik vaker moet klikken om te krijgen wat ik wil. Ook storend dat je een datum kunt aanklikken en als je dan niet op uebernehmen klikt dan neemt hij de geselecteerde datum niet over. ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 19 september 2023 @ 21:03 | |
Dit is dus één loc, de 2M62. Alle locs die hier rijden hebben drieassige draaistellen. | ||
James1988 | dinsdag 19 september 2023 @ 21:03 | |
Het ziet er fancy uit maar ik vind het niet geweldig. Ten opzichte van de vorige versie: - Te veel nodeloos trage animaties (zoals het uitklappen van het lijstje met stationsnamen) - Te veel klikken om bijvoorbeeld een via-route in te stellen - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien | ||
derLudolf | dinsdag 19 september 2023 @ 21:06 | |
De RB58 Osnabrück naar Bremen, rijdt toch een andere route dan de gebruikelijke IC, EC en ICE op dat traject? Omdat het met diesel rijdt. | ||
Jeroboam | dinsdag 19 september 2023 @ 21:18 | |
Gelukkig, ben ik kennelijk niet de enige. | ||
dennistd | dinsdag 19 september 2023 @ 21:44 | |
K. U. T. | ||
cherrycoke | dinsdag 19 september 2023 @ 22:56 | |
![]() Dit grappige treintje kwam ik in Zwitserland tegen. | ||
Eix | woensdag 20 september 2023 @ 08:42 | |
Vooral deze twee. Gelukkig kun je vooralsnog de oude planner raadplegen via https://reiseauskunft.bahn.de/ | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 20 september 2023 @ 22:29 | |
Ik zat zaterdag in de ICE van Leer naar Keulen. En zondag weer terug, maar toen was het geen ICE. Het was een leuk weekend. | ||
derLudolf | donderdag 21 september 2023 @ 08:17 | |
Volgens mij wordt er inderdaad maar één ICE per week over de Emslandstrecke. Tenminste dat zei @dennistd geloof ik toen ik helemaal verbaasd was dat ik een ICE2(?) had gezien net buiten Meppen. | ||
Pino112 | donderdag 21 september 2023 @ 11:48 | |
Mooi plaatje | ||
marcb1974 | donderdag 21 september 2023 @ 14:24 | |
De prijzen van het OV gaan komend jaar niet omhoog. Benieuwd of het ook echt niet gaat gebeuren. https://www.ad.nl/politie(...)lgend-jaar~ab8bf04e/ | ||
James1988 | donderdag 21 september 2023 @ 18:25 | |
Iemand interesse in wat luchtfoto's van die crash bij Voorschoten, eerder dit jaar? ProRail's helikopter heeft scherpe beelden gemaakt. https://twiav.nl/nl/vervo(...)59&l=14&b=lichtgrijs | ||
Duvel | donderdag 21 september 2023 @ 20:15 | |
Wat blijft dat toch een schokkende ravage... | ||
derLudolf | donderdag 21 september 2023 @ 20:27 | |
Wat ik overigens zag in Riga: de oudere trams hebben eenzelfde soort stroomafnemers als trolleybussen. Trolleybussen rijden dan weer niet over de trambaan wat ik zou verwachten gezien hetzelfde soort stroomafnemer. Moderne Skoda trams hebben een normale stroomafnemer. De trolleybussen die hier rijden zijn niet van die oude lijken als in Vilnius, maar redelijk nieuwe. Het zijn hybrides trouwens, want heb een aantal keren gezien dat de stroomafnemer omlaag ging en een diesel werd gestart. ![]() | ||
dennistd | vrijdag 22 september 2023 @ 01:06 | |
Verschil is natuurlijk dat een bus met een tweede stang de stroomkring sluit terwijl een tram met trolleystang dat via de rails doet. | ||
derLudolf | vrijdag 22 september 2023 @ 05:59 | |
Jup, dat wel. Een tram met trolleystang is niet uniek dus? | ||
ReisT | vrijdag 22 september 2023 @ 10:17 | |
Niet uniek, wel ouderwets het was ooit een veelgebruikt systeem voor trams maar in de meeste steden zijn ze allang overgestapt naar moderne stroomafnemers. De oude trammetjes in Lissabon bijvoorbeeld hebben nog wel trolleystangen. | ||
dennistd | vrijdag 22 september 2023 @ 13:54 | |
In Brussel is er vanuit het trammuseum ook nog de mogelijkheid om naar Tervuren(?) met trolleystang te rijden voor museumtrams. Normale trams gebruiken een moderne stroomafnemer. | ||
derLudolf | zaterdag 23 september 2023 @ 12:09 | |
![]() ![]() | ||
derLudolf | maandag 25 september 2023 @ 12:12 | |
Heeft DB Regio of Fernverkehr nog tekort aan machinisten eigenlijk? DB Cargo heeft nog wel wat over. https://www.removepaywall(...)eigt-bij-db-cargo-2/ | ||
dennistd | maandag 25 september 2023 @ 13:39 | |
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hier om machinisten gaat. Denk eerder aan rangeerders, die steeds minder nodig zullen zijn door het dalende wagenladingenverkeer (veel gaat in hele treinen). | ||
b2py | dinsdag 26 september 2023 @ 22:39 | |
Waarom moet je voor een fiets wel een kaartje kopen en voor een kinderwagen niet, terwijl de laatste vaker meer ruimte inneemt dan de eerste? | ||
dennistd | woensdag 27 september 2023 @ 04:20 | |
Omdat je wel OV-fietsen kunt huren maar geen OV-kinderwagens. | ||
b2py | woensdag 27 september 2023 @ 08:22 | |
Ik zie een gat in de markt | ||
Janneke141 | woensdag 27 september 2023 @ 08:33 | |
Misschien kunnen ze ook RyanAir-style kaartjes voor koffers gaan verplichten. Of dikke mensen. Of rolstoelen. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 27 september 2023 @ 10:47 | |
Arriva mailt rond dat ze getroffen zijn door een datalek. Mail zelf niet gehad want zal wel niet geraakt zijn. | ||
b2py | woensdag 27 september 2023 @ 11:03 | |
Dikke mensen zou opzich wel beter zijn, kan je tenminste normaal op een stoel zitten. | ||
Nielsch | woensdag 27 september 2023 @ 13:01 | |
Bij de bewaakte indoor fietsenstallingen in beheer van de gemeente Utrecht - verspreid over de stad - kun je wel leen-kinderwagens krijgen. Ergens wel gek dat zoiets niet bestaat bij de OV-fietspunten. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 29 september 2023 @ 00:44 | |
Het is hier veel te rustig. Hier is een sexy multisysteemlocomotief, toen goede beveiliging nog een extra haakje op de deur was: ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 29 september 2023 @ 00:49 | |
Hier het Duitse equivalent:![]() In tegenstelling tot de Frans/Belgische variant is deze nooit zo ver Nederland in geweest geloof ik; iets met elektromagnetische compatibiliteit. De eerdergenoemde locs zijn als het goed is weleens op eigen kracht in Amsterdam geweest. | ||
derLudolf | vrijdag 29 september 2023 @ 07:49 | |
De 181'ers reden toch vooral rond de Moezel naar Luxemburg en Frankrijk? Ben aantal jaar terug nog een 181'er tegen gekomen op Bremen Hbf, met een trein vol nieuwe Mercedessen. | ||
derLudolf | vrijdag 29 september 2023 @ 07:57 | |
Vanaf wanneer ging de Pimpelwagen er ook alweer uit, dienstregeling 2024 of al iets eerder? Denk dat ik even een slagje Berlijn ga doen. Eens kijken of ik dat combineren met een rit in een ICE1, daar heb ik ook nog nooit ingezeten. | ||
b2py | vrijdag 29 september 2023 @ 07:59 | |
Terwijl ik toch zoveel nieuws zag langskomen, Arriva die een deel van het hoofdrailnet wil openbreken met stapjes per jaar. DB die DB Stations en DB Netz gaat samenvoegen tot DB InfraGo | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 29 september 2023 @ 14:40 | |
Lol, DB InfraGo klinkt bijna net zo debiel als die nieuwe mobiele provider odildo. | ||
b2py | vrijdag 29 september 2023 @ 15:17 | |
Ja precies | ||
Hi_flyer | vrijdag 29 september 2023 @ 15:21 | |
![]() Hoe krijg je dit voor elkaar.. | ||
dcm360 | vrijdag 29 september 2023 @ 15:26 | |
De schermen hangen er ondersteboven in voor de kijkhoek, en worden softwarematig 180 graden gedraaid. Af en toe gaat dat draaien fout. | ||
James1988 | vrijdag 29 september 2023 @ 15:49 | |
Dat trucje is ook uitgehaald in de trein, wanneer je een OBIS-scherm ziet herstarten staat alles ondersteboven. En dat gebeurt ook bij de infoschermen in de Desiro's van de NMBS. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 29 september 2023 @ 16:00 | |
Geheimpje; ze hangen allemaal op de kop. Deze is gewoon niet gedraaid. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 29 september 2023 @ 16:01 | |
DB heeft de langeafstandsdienstregeling voor 2024 gepubliceerd. Hun eigen kaartje met highlights:![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 29 september 2023 @ 19:39 | |
Arriva heeft nu al te weinig personeel om al haar treinen te kunnen laten rijden | ||
derLudolf | vrijdag 29 september 2023 @ 20:10 | |
De sticker klopt wel. | ||
Duvel | vrijdag 29 september 2023 @ 20:23 | |
Faahkiserp Mehnra. | ||
derLudolf | zondag 1 oktober 2023 @ 09:28 | |
Ik kan het niet meer terugvinden hier, maar wanneer rijdt de Pimpel nou voor het laatst met Bordbistro? | ||
ReisT | zondag 1 oktober 2023 @ 11:50 | |
De bistro gaat er uit bij de start van dienstregeling 2024. Tegelijk met introductie van de Vectron. | ||
derLudolf | zondag 1 oktober 2023 @ 12:36 | |
Oh,ik dacht dat deze er uit ging voor de nieuwe dienstregeling, vandaar de vraag | ||
James1988 | zondag 1 oktober 2023 @ 12:48 | |
De NS 1700-locomotieven gaan er wat eerder uit. | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2023 @ 15:10 | |
Oh... dat is jammer. Waarom? Om er eentje heel te houden voor de afscheidsrit? | ||
dennistd | zondag 1 oktober 2023 @ 15:53 | |
In principe 9 december, maar de kans is best aanwezig dat ze er al (veel?) eerder uitgehaald worden in Berlijn. | ||
Peterselieman | zondag 1 oktober 2023 @ 17:28 | |
Een GtbV goedgekeurd in 10 minuten. Moet niet gekker worden | ||
Peterselieman | zondag 1 oktober 2023 @ 17:46 | |
Uit het vervoersplan 2024 van de Deutsche Bahn:https://www.deutschebahn.(...)Hauptrouten-11892750 ICE3 neo zien we dus al op de Nederlandse sporen zodra de toelating rond is. Volgens de geruchten kan dat al in mei 2024 zijn, wat eerder is dan ik had verwacht | ||
James1988 | zondag 1 oktober 2023 @ 19:12 | |
Toelating is één, personeel opleiden is twee. De BR408 is naar het schijnt toch net even anders genoeg dat er een cursus voor nodig is. Dat "nieuwe interieur" schijnt in de praktijk overigens tegen te vallen in vergelijking met de impressies. Volgens Railcolor zou men, als men alles uit de impressies had willen doen, een nieuwe toelating moeten regelen voor het interieur (vanwege brandveiligheid denk ik?). | ||
Peterselieman | zondag 1 oktober 2023 @ 19:30 | |
We gaan het meemaken. Kwam deze net tegen: Grappige Japanners | ||
James1988 | zondag 1 oktober 2023 @ 19:37 | |
Ik heb sowieso meer interesse in de Talgo-bakken ![]() | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2023 @ 20:57 | |
Zou je nu al mee kunnen beginnen in Duitsland. Een deel kun je ook in een simulator oefenen denk ik. | ||
James1988 | zondag 1 oktober 2023 @ 21:00 | |
Opleiden van ICE-machinisten gebeurt naar mijn weten sowieso in Duitsland, dus dat zal vast allemaal al wel gepland worden. Monteurs in de Watergraafsmeer zullen waarschijnlijk ook wel opgeleid moeten worden, ik heb geen idee hoe makkelijk het is om die vrij te spelen voor zoiets. | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2023 @ 21:51 | |
Ik weet niet of ze de 408 ook in de Watergraafsmeer gaan onderhouden, er is geen gedeeld eigendom meer toch? | ||
MTL | zondag 1 oktober 2023 @ 22:04 | |
Voor zover ik weet gaat er nog dit jaar begonnen worden met opleiden voor de BR408. Maar zoals ik het begrijp zijn de verschillen voor de machinisten specifiek tussen de BR406 en de BR408 niet bijster groot qua bediening. Men doet z'n best om het spul zo snel mogelijk toegelaten te krijgen zodat het ook zo snel mogelijk de dienst in kan, maar het zal waarschijnlijk rond het begin van de zomer 2024 (zeg juni/juli) worden als alles goed gaat. | ||
Duvel | zondag 1 oktober 2023 @ 22:38 | |
Links tractie, rechts rem. Meer hoef je niet te weten, toch? | ||
hemarookworst | maandag 2 oktober 2023 @ 12:48 | |
![]() | ||
derLudolf | maandag 2 oktober 2023 @ 13:24 | |
ATB grijpt wel in als het fout gaat toch? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 2 oktober 2023 @ 14:25 | |
Nee links is de koppeling. | ||
Kentekenplaat | maandag 2 oktober 2023 @ 17:43 | |
1e klas ![]() | ||
Kentekenplaat | maandag 2 oktober 2023 @ 17:45 | |
Is het gezichtsbedrog of is die loc echt langer dan bijv. een 1600? | ||
derLudolf | maandag 2 oktober 2023 @ 18:06 | |
Deze loc is 5m langer en heeft twee assen meer tov een 1600. | ||
Maegrim | maandag 2 oktober 2023 @ 22:23 | |
OB WGM gaat ze onderhouden
| ||
DeaDLocK2K | dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:43 | |
Ze zijn heel zwaar! Ik zie nu hoeveel die E184 weegt, die is dus lichter dan een 1600, das wel interessant. Waarom kan dat nu niet meer terwijl vermogenselectronica zoveel gekrompen en lichter is geworden hehehe. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:04 | |
Minder strenge crashnormen vroegâh en sowieso heeft een BR184 een bak minder vermogen dan een TRAXX, Eurosprinter of Vectron. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:35 | |
Das okay, ik had vroeger ook minder strenge crashnormen. | ||
b2py | dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:00 | |
Van die hoog-calorie personen die voor de treindeur gaan staan bij het instappen en dan gaan mopperen dat het uitstappen zo lang duurt. KAREN WE HEBBEN JE GEHOORD maar je staat met je 110cm buikomvang WAANZINNIG in de weg | ||
b2py | dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:01 | |
Heee wederom communicatiestoring tussen verkeersleiding en machinisten, komt weer vaker voor | ||
Dr_Flash | dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:36 | |
Ik doe dan altijd gewoon een beetje bulldozeren. Van 110 cm win ik wel ![]() | ||
derLudolf | woensdag 4 oktober 2023 @ 07:21 | |
Of van die gasten die al in willen stappen terwijl er nog mensen (waaronder ik) willen uitstappen. Meestal stappen we dan samen uit ![]() | ||
derLudolf | woensdag 4 oktober 2023 @ 07:22 | |
Overigens, gisteren reed de BE Bad-Bentheim Coevorden met self loading cargo in het kader van Tag der Deutschen Einheit https://www.rtvdrenthe.nl(...)n-tijdens-duitse-dag | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2023 @ 21:28 | |
Voor inzet in NL zal er dus wel voor een paar ton aan lijnfilters nodig zijn geweest. Dat zat er niet in. ![]() | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2023 @ 21:28 | |
Leuk, dat is een flinke vloot! | ||
Duvel | woensdag 4 oktober 2023 @ 21:30 | |
Het is een automaat (links naast de tractie). | ||
Peterselieman | donderdag 5 oktober 2023 @ 20:28 | |
De drielandentrein van Arriva gaat pas ergens in 2024 rijden https://www.treinenweb.nl(...)ieuw-uitgesteld.html | ||
marcb1974 | donderdag 5 oktober 2023 @ 22:04 | |
Ach, Arriva naar Aken van hier is al een drama. Als deze trein even vaak gaat 'rijden' ..... ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:11 | |
Vanaf minuut 12/13 ofzo zie je hoe een verstoring met als titel "inzet van hulpdiensten' kan verlopen. | ||
Erno-BE | zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:21 | |
Volgens mij heb ik het gevoel dat de EC6/EC7/EC8/EC9 vanaf half juli 2024 definitief geschrapt worden. Eerst vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn (vijf maanden stremming op Frankfurt-Mannheim) en vanaf dienstregeling 2025 zouden de EC6/EC7/EC8/EC9 op het noordelijke gedeelte vervangen worden door de ICE104/ICE103/ICE106/ICE5 die gaan doorrijden van en naar Hamburg en op het zuidelijke gedeelte gaat de Intercity Köln-Dresden v.v. (IC2041/IC2040/IC2043/IC2042) doorrijden van en naar Stuttgart. | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:28 | |
Dat zou jammer zijn ![]() | ||
dennistd | zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:39 | |
DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück. Bron: https://www.kollektivtraf(...)7LBFSoGJfQVomacEKaG0 | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:41 | |
DSB rijdt nu toch ook met 193'ers? Of is ATB niet zomaar ingebouwd/het probleem daarmee opgelost? | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:00 | |
![]() Eisenbahn in Albanien 2023: Mitfahrt im letzten Personenzug Durrës - Elbasan im ex DB Regio y-Wagen 3:05 die buffers zijn ook lekker uitgelijnd | ||
dennistd | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:07 | |
Ik denk dat die geen gelijkstroomsysteem aan boord hebben, maar alleen 15kV 16,7Hz en 25kV 50Hz. Een locwissel hoeft trouwens geen probleem te zijn: de paden sluiten toch niet op elkaar aan waardoor je ergens rond Hamburg 10 minuten over hebt. Mooi tijd voor een locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. Ben even aan het puzzelen geweest op basis van de mKoK 2024 (alle mogelijke paden in Duitsland komend jaar) en kwam op onderstaande dienstregeling. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.
| ||
b2py | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:11 | |
Waarom moet dat ding nou weer overal stoppen in NL? | ||
dennistd | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:17 | |
Gewoon het stoppatroon van de IC Berlijn. Je kunt wel stations overslaan maar dan moet je langzamer rijden, voor een snellere trein is geen pad in Nederland. Met de Lelylijn, een nieuwe HSL Groningen-Bremen en de Fehmarnbelttunnel kun je wel sneller gaan. | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:22 | |
Qua tijd tussen de stops kunnen Hilversum en Apeldoorn wel vervallen ![]() Als je de locwissel op Hamburg Hbf of Harburg doet win je dan ook nog iets qua tijd? Leuke verbinding. Nog even wat Bord Bistro's op de kop tikken ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:25 | |
Kopenhagen, Hamburg, Bremen, Grunn, Zwolle, Amsterdam. Das pas een Hanzelijn. Eem fappen ![]() | ||
ReisT | zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:43 | |
Niet elke Vectron is een 193 ![]() | ||
dennistd | zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:05 | |
De Unimogs die jaren geleden al door ProRail aangeschaft zijn worden eindelijk in gebruik genomen: https://nieuws.ns.nl/nieu(...)ng-van-verstoringen/
| ||
James1988 | zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:29 | |
Waar hebben we het hier over? | ||
Starhopper | zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:47 | |
Gaat weer lekker met ICNG ![]() ![]() | ||
MTL | zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:18 | |
Je bedoelt een machinist die z'n berichten niet heeft gelezen? ![]() | ||
Eix | zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:18 | |
Mooie video. Ik kan me van een interrail van alweer vijftien jaar geleden herinneren dat je in Oost-Europa de nodige van dit soort ex-DB rijtuigen tegenkwam. En ook de DB-stoptrein van/naar Venlo bestond uit deze ouderwetse n-wagen. Ik vond het toen al wat armoedigs hebben maar daarmee ook z’n charme. Maar het spul in deze film is toch echt wel een rijdend stuk schroot. ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:04 | |
Als we het dan toch hebben over voertuigen van Daimler Benz, ik kwam deze tegen op Facebook. 1983 diente als Basis für diesen Loctrac 150 ein MB-trac 1500. Er war seitens der Deutschen Bundesbahn für 1200 Tonnen Anhängelast zugelassen. Dazu war zu lesen: "Überall dort, wo 'schwere Brocken' zu rangieren sind, ist der Loctrac mit Sicherheit die betriebswirtschaftlich interessanteste Diesel-Lok." ![]() MB Trac had destijds een veel gekozen optie voor een omkeer inrichting. Dan kun je bestuurdersstoel en dashboard omdraaien waardoor achteruit rijden een stuk makkelijker is. Een best handig optie op het spoor denk ik, geen idee of er voor de Motrac ook voor is gekozen. | ||
DeaDLocK2K | zondag 8 oktober 2023 @ 00:11 | |
Vectrons mogen niet harder. Hoe gaat het eigenlijk met de uitrol van ERTMS in Denistan? | ||
derLudolf | zondag 8 oktober 2023 @ 00:43 | |
Als die aslast te hoog wordt, waarom dan niet een extra as in de Vectron? ![]() Van de Eurorunner rijden er in Litouwen ook zesassers. | ||
James1988 | zondag 8 oktober 2023 @ 00:43 | |
De planning voor de uitrol van ETCS is Denemarken is een aantal jaar geleden bijgesteld omdat de initiële planning veel te ambitieus was, inmiddels zit de vaart erin. Bij het contract 'West-Denemarken' is men inmiddels over de helft, en ook in oostelijk Denemarken is men volop bezig. Ook de S-Tog van Kopenhagen is inmiddels omgebouwd, het oude HKT-systeem is vervangen door een CBTC-systeem van Siemens. In 2030 moet alles klaar zijn. | ||
James1988 | zondag 8 oktober 2023 @ 00:46 | |
Het heeft meer te maken met onze infrastructuur, die is in veel plekken niet bedacht met relatief zware Vectrons in het achterhoofd. Kon ook niet, want toen de infrastructuur werd ontworpen bestonden zulke locs nog niet. Rondom Almelo hebben ze nu allerlei sensoren in het spoor geplaatst om precies te kunnen meten wat de Vectron voor gevolgen heeft voor de infrastructuur. In Duitsland is de infrastructuur standaard al zwaarder uitgevoerd, daarom mogen Vectrons daar 200 km/u rijden. | ||
spectrumanalyser | zondag 8 oktober 2023 @ 19:00 | |
In Portugal hebben we een rit gemaakt van Entrecampos in Lissabon naar Sintra.![]() ![]() Zoals vaker bij boemeltreinlijntjes ging de trein vanwege vertraging op de helft alweer keren. De trein reed niet verder dan Mercês. De trein is in Portugal goedkoop. Deze rit met 14 stops kost 3 euro. [ Bericht 11% gewijzigd door spectrumanalyser op 08-10-2023 21:42:57 ] | ||
Dr_Flash | maandag 9 oktober 2023 @ 10:19 | |
Loopt wel op zo, het lijstje "Treinen die ik graag had willen rijden maar die eindigden in een jammerlijke mislukking" Malmbanen Kiruna - Narvik (2) Durrës - Kadjar (2) Fyra Kurswagen naar Dagebüll Caledonian Sleeper Mail Rail [ Bericht 3% gewijzigd door Dr_Flash op 09-10-2023 13:02:27 ] | ||
James1988 | maandag 9 oktober 2023 @ 10:35 | |
Misschien ligt het aan jou ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 9 oktober 2023 @ 10:44 | |
Denk het ook ja ![]() | ||
b2py | maandag 9 oktober 2023 @ 11:28 | |
Fyra kan je nu gewoon rijden in Italië ![]() | ||
derLudolf | maandag 9 oktober 2023 @ 12:53 | |
Koerswagen naar Dagebüll, of had je die wel gedaan? | ||
Dr_Flash | maandag 9 oktober 2023 @ 13:02 | |
Komt er ook nog bij ja. Godverdomme ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 9 oktober 2023 @ 14:53 | |
Holland Norway Line kan er ook wel bij. Denk dat James wel een punt heeft ![]() | ||
De_Hertog | maandag 9 oktober 2023 @ 15:37 | |
Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar Mail Rail (als onderdeel van het museum, toegegeven niet het hele traject maar toch) en de Caledonian Sleeper rijden iig gewoon nog. | ||
DeaDLocK2K | maandag 9 oktober 2023 @ 17:22 | |
Jij bent wel een van de weinigen die "zat in een ontsporende trein" kan afvinken tho. | ||
DeaDLocK2K | maandag 9 oktober 2023 @ 17:22 | |
Je begrijpt 'm verkeerd. | ||
Dr_Flash | maandag 9 oktober 2023 @ 18:28 | |
Voor uiteenlopende waarden van iig. Okee mail rail heb ik gewoon niet meer aan gedacht. Ik was vanaf 13:00 gisteren druk met zorgen dat ik weer thuis kwam. | ||
b2py | maandag 9 oktober 2023 @ 21:55 | |
Wat heb je dit weekend uitgespookt? | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:23 | |
Ik denk dat hij in Antanananarivo was. Lol, Fernverkehrpunctualiteit bij DB over september is gezakt tot 58,4%. | ||
De_Hertog | dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:38 | |
Ik heb het verhaal inmiddels gelezen ja, wat een pech (en kudo's voor je verhaal) ![]() Ik hoop dat het een volgende keer wel lukt! | ||
voetbalmanager2 | dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:19 | |
Peterselieman | dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:41 | |
Volgens mij heeft het er al eens eerder op gestaan | ||
MTL | dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:48 | |
In alle treinen met het nieuwere OBIS systeem zijn dit soort bestemmingen te selecteren. Dit is gewoon de standaard stationslijst die ook in de reisplanner gebruikt wordt dacht ik. | ||
derLudolf | dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:53 | |
Maakt niet uit, had hem nog niet gezien ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:54 | |
Heb je dan nog wel de vrijheid zoals bij de Arriva wel eens ziet met "noar huus" of "koud hè" ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:55 | |
Arriva heeft er af en toe ook wel duidelijke teksten op staan: - Leeuwarden spoor 59 - Groningen keerspoor west Betekent beide keren dat een trein naar het opstelterrein gaat | ||
Peterselieman | dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:56 | |
Die vrijheid is tegenwoordig een stuk minder met de automatische lijnfilm Alleen de nog niet verbouwde Duitsland stellen kunnen dat nog makkelijk, net als de Arriva-stellen elders in het land. | ||
b2py | dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:12 | |
En dat is aankomst op 5 minuten toch? | ||
James1988 | dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:30 | |
Ja, en dan dus 5:59. | ||
b2py | woensdag 11 oktober 2023 @ 09:36 | |
![]() | ||
James1988 | woensdag 11 oktober 2023 @ 10:19 | |
DB heeft een paar grote storingen gehad op belangrijke knooppunten, dan gaat je punctualiteit snel hard onderuit. Stroomstoringen, een belangrijke brug bij Frankfurt die maanden niet beschikbaar was na een aanrijding, enzovoorts. Die storingen die wij vorige week hebben gezien rond Schiphol en Utrecht zullen ook zo'n gevolg hebben. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 11 oktober 2023 @ 12:55 | |
Hengelo. Letzte bahnstelle in den Niederlanden. Bahnstelle. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 oktober 2023 @ 12:57 | |
Vanochtend nog even een kleine hartverzakking omdat ik eraan herinnerd werd dat ik bijna kon boarden voor de Caledonian Sleeper van Inverness naar Euston. Bleek dat die dildo's alleen de heenreis geannuleerd hadden. Was gelukkig erg snel geregeld. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 oktober 2023 @ 12:58 | |
Anyway nu dus onderweg naar Bremen via Osnabrück. Om er toch nog een paar dagen iets van te maken. | ||
derLudolf | woensdag 11 oktober 2023 @ 13:24 | |
Tevens een van de laatste ritjes met de klassieke Pimpel? | ||
derLudolf | woensdag 11 oktober 2023 @ 13:27 | |
Viel Spaß. Mocht je lekker Italiaans willen eten, ik vond Gallo Nero erg goed ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 11 oktober 2023 @ 13:35 | |
Zit er wel in ja. Vrijdag nog terug. | ||
b2py | woensdag 11 oktober 2023 @ 13:50 | |
![]() Ik weet niet hoe ze punctualiteit meten daar maar zo’n brugstoring die maanden duurt zou in Nederland na 48 uur verdwijnen omdat treinen die langer dan 48 uur vooruit zijn opgeheven niet meetellen. | ||
MTL | woensdag 11 oktober 2023 @ 14:48 | |
Als NS in staat was om de reisplanner zo ver van te voren bij te werken wel, ja. Maar normaal gesproken is het 'De reisplanner wordt per dag bijgewerkt, kijkt u de avond van tevoren'. | ||
James1988 | woensdag 11 oktober 2023 @ 15:30 | |
Haha, Duitsers en plannen. Die gasten gaan gewoon op de dag zelf aan het werk in het spoor en de treindienstleiders moeten er maar het beste van zien te maken. En dat gaat écht zo. | ||
b2py | woensdag 11 oktober 2023 @ 19:31 | |
Het lijkt er nu dan toch echt op, open-access operator Evolyn heeft 12 treinen gekocht bij Alstom om te gaan concurreren op Parijs - Londen met de Eurostar. https://news.sky.com/stor(...)2025-launch-12982441 | ||
DeaDLocK2K | donderdag 12 oktober 2023 @ 22:14 | |
Voor ¤100 miljard zou je toch wel een treintunnel moeten kunnen bouwen van Ierland naar Frankrijk (via het VK als 't moet) toch? https://www.euractiv.com/(...)vereign-wealth-fund/ Lijkt me wel vet, directe trein Dublin-Hoogeveen. | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:39 | |
Aangezien HS2 al meer zou kosten inclusief fase 2... Maar als je een verbindingsboogje van HS1 naar HS2 bouwt, fase 2a van HS2 aanlegt (net geschrapt door Sunak) en het baanvak richting Holyhead opwaardeert en vanaf daar een tunnel naar Dublin maakt dan is het geld vast meer dan op. | ||
spectrumanalyser | vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:26 | |
In de nacht van woensdag op donderdag (~00:10) een goederentrein gespot met spoorstaven van Amsterdam richting Alkmaar. Wellicht voor de werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Hoorn, begin November? De reguliere treinen hadden daardoor een lichte vertraging. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:27 | |
Laat het maar aan de Britten over om voor een fietspad van 100 meter meer dan een half miljard te betalen ![]() | ||
Mambo_No5 | vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:04 | |
Mwoa, zo'n vaart zal 't wel niet lopen, Alstom wacht 't iig nog af: https://www.alstom.com/pr(...)se-issued-october-11 Of te wel; 2025 is riant optimistisch. ![]() | ||
marcb1974 | vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:15 | |
Nee, zeker niet als je het alleen maar onder de zee door doet. De kanaaltunnel zou nu 12 mrd kosten. En Ierland - Frankrijk is een heel stuk verder onder een heel zee die een stuk dieper is. | ||
b2py | vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:54 | |
Dat moeten ze ivm de regels als je publiek verhandelbaar bent | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:26 | |
"Desnoods via het VK". Moet te doen zijn. | ||
marcb1974 | vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:36 | |
Betwijfel het, de afstand tussen ierland en wales/engeland is al groot. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:44 | |
72km ofwel twee keer de kanaaltunnel. 40 miljard. Hotseflots. Nog geld over voor 1.200.000.000.000 kikkertjes. | ||
marcb1974 | vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:51 | |
Was het maar zo simpel, 2 keer de lengte is in werkelijkheid veel meer dan 2 keer de kosten ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:36 | |
En 40 miljard is niet meer dan twee keer zoveel als 12 miljard? Tering, soms moeten mensen gewoon zeiken om het zeiken eah. | ||
Duvel | zondag 15 oktober 2023 @ 22:17 | |
Ik weet niet of je 200+ kunt met een zesasser. Het loopgedrag van zesassers is volgens mij minder goed, en de adhesie gaat dan naar 15 ton per as. De middelste as van een draaistel is qua tractie niet echt optimaal, dus of je met een extra as per draaistel een betere loc krijgt, en dat alleen maar om naar categorie C in plaats van D te gaan... | ||
derLudolf | zondag 15 oktober 2023 @ 22:29 | |
BR103 gaat toch 230? 15 ton is dan denk ik de laagste aslast van locs die in NL rondrijden dus zou de snelheid omhoog kunnen, toch? | ||
Starhopper | dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:31 | |
Onderweg naar Ana Paulowna voor het bouwen van de Lelylijn via de afsluitdijk ![]() ![]() | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:58 | |
Het is ook pas echt C als de assen vervolgens voldoende ver uit elkaar zitten. De vraag is overigens of tonmetergewicht voor baanstabiliteit niet veel interessanter is. Dan is een Vectron beter dan een aloude superkorte 1100 met 20 ton per as. | ||
De_Hertog | dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:27 | |
Volgens wikipedia 200, al heeft er eentje met alleen aangepaste aandrijving 283 gehaald. | ||
tripel7 | dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:58 | |
Het franse broertje van de ns1300 had destijds het wereld snelheids record met zo'n 250km/h, dus dat onrustig lopen zal wel meevallen, zeker met de ns1100 die juist bekend stond om onrustig rijden | ||
spectrumanalyser | dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:03 | |
Best opmerkelijk dat er berichten in de media zijn over die 'lelylijn' over de afsluitdijk. Is er zoveel vraag naar een verbinding van Leeuwarden naar Alkmaar? Als je de bestaande busverbinding bekijkt dan zitten de bussen allesbehalve vol. | ||
derLudolf | dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:11 | |
Mensen zijn misschien liever de trein dan de bus? Naar Zwolle pak ik vanuit Emmen nog wel eens de trein, naar Groningen nooit de bus. | ||
stavromulabeta | dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:01 | |
Dat is natuurlijk gewoon onderdeel van een variantenstudie. Voordat je tig miljard gaat investeren in een betere verbinding Randstad - Groningen/Friesland, wil je wel zeker weten dat je de verbinding met de beste verhouding vervoerswaarde/kosten kiest. En om het zeker te weten, werk je ook de wat minder waarschijnlijke varianten op hoofdlijnen uit: In het beste komt er een heel verrassend resultaat uit en bespaar je een miljard, in het ergste geval heb je 1 of 2 ton aan voorstudiekosten weggegooid. | ||
ReisT | dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:02 | |
De Lelylijn over de Afsluitdijk? Nee, zo’n vaart zal het niet lopen De projectorganisatie verwacht zelf ook niet dat een Lelylijn via de Afsluitdijk een haalbaar idee is. Maar ze willen/moeten alle mogelijkheden vergelijken. | ||
Spablauw214 | dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:08 | |
Waar moet dat op aansluiten dan? Bestaand spoor in Harlingen ofzo? Lijkt me kansloos. | ||
stavromulabeta | dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:19 | |
Dat is natuurlijk onderdeel van de voorstudie. Electrificatie en dubbelsporig maken van Harlingen-Leeuwarden zal daar ongetwijfeld bij horen. Net zoals benodigde infrastructuuraanpassingen in West-Friesland. En allerlei denkbare subvarianten daarvan, zoals compleet nieuwe infrastructuur vanaf Harlingen. Een trein die start in Alkmaar, een trein die in Hoofddorp begint. Doorrijden naar Groningen of een overstap in Leeuwarden. 140 km/uur of 200 km/uur. Sommige varianten zullen direct afvallen, andere varianten worden verder uitgewerkt. Wat zijn de opties, wat kost het ongeveer en wat levert het aan vervoerswaarde op? Wat het dan wordt, dat is aan de politiek. | ||
Cherni | dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:51 | |
https://www.1limburg.nl/n(...)ar-ov-bedrijf-arriva Ben benieuwd of dit uit eindelijk gaat gebeuren en ook een verbetering word want nu is het een puinhoop. | ||
Janneke141 | dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:57 | |
Als Arriva verkocht wordt van een ander vervoersbedrijf naar een of ander investeringsfonds van overzee dan vraag ik me af of dat een verbetering gaat betekenen. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:59 | |
Er is toch al weinig Nederlands meer aan Arriva, ik heb een paar weken voor die shitclub gewerkt, wat een drama. En maar ambities hebben om het Nederlandse spoor over te nemen ![]() | ||
Cherni | dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:00 | |
Ik vraag mij dit ook af om eerlijk te zijn. Als dit soort partijen maar niet de zaak leegtrekken. Maar ik mag toch aannemen dat de overheid hier wel een rol in gaat spelen. Maar een overheid is ook niet altijd even slim. ![]() | ||
Janneke141 | dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:03 | |
De overheid heeft daar volgens mij niet zo veel over te zeggen. De aanbestedende overheid, dus in dit geval de provincie(s), kunnen eisen stellen aan dienstregeling, materieel, personeel en financiële afspraken maken, maar over de bedrijfsvoering gaan ze echt zelf. Als Arriva onbetrouwbaar blijkt, dan moeten ze een andere vervoerder de concessie geven. Daar stopt het ongeveer. | ||
b2py | woensdag 18 oktober 2023 @ 07:41 | |
Ze hebben ‘gewoon’ te voldoen aan reeds getekende overeenkomsten, en ik denk vooral dat de investeringsmaatschappij geld ruikt omdat ze een gooi kunnen gaan doen naar het HRN. | ||
Spablauw214 | woensdag 18 oktober 2023 @ 09:07 | |
Ik verbleef toevallig een tijdje op Malta toen Arriva daar een jaar of 10 geleden het busvervoer overnam. Het werd van meet af aan een grote teringbende en ze zijn ook al vrij snel vertrokken, 200 Chinese meuk-bussen op het eiland achterlatend ![]() | ||
Spablauw214 | woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09 | |
Andere vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met de Golden Pass Express? Het ticket zelf heb ik al maar een zitplaatsreservering is met 20 CHF stevig geprijsd, geen idee of dat echt noodzakelijk is? | ||
ReisT | woensdag 18 oktober 2023 @ 13:01 | |
Ik ben afgelopen mei met de Golden Pass Express gegaan en toen was een reservering echt wel nodig. Die trein was bijna helemaal gevuld met Aziatische toeristen en hun grote rolkoffers. | ||
Spablauw214 | woensdag 18 oktober 2023 @ 14:09 | |
Oké dan weet ik voldoende. Ik doe hem op een zaterdag en ik moet ook echt die ene trein hebben want anders mis ik het vliegtuig in Genève ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:37 | |
331km/u | ||
DeaDLocK2K | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:40 | |
4500 ampere gebruikt 'ie dan ![]() | ||
Frozen-assassin | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:44 | |
Ik zie eigenlijk meer in een treinverbinding Enkhuizen - Lelystad maar dat zal wel compleet onhaalbaar zijn met relatief bochtige houtribdijk. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:48 | |
Wat denk je dat de vervoersvraag daar is? | ||
Peterselieman | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:48 | |
dat. Er rijdt daar op dit moment hooguit een belbus | ||
Frozen-assassin | woensdag 18 oktober 2023 @ 21:48 | |
Niet hoog ![]() Maar dat zie ik ook niet bij een variant over afsluitdijk. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 19 oktober 2023 @ 00:36 | |
Das een onzinnige conclusie aangezien je dan gelijk naar de vervoersstromen Amsterdam-Groningen/Leeuwarden kan kijken en die vallen weg bij deze. Maar ik denk dat het veel waardevoller is om het via Almere te laten verlopen want 4e/5e stad van NL. | ||
derLudolf | donderdag 19 oktober 2023 @ 08:57 | |
Weet iemand toevallig welke treindiensten (in het weekend, als dat verschil maakt) vanuit Berlin met ICE1 wordt gereden? Wil nog even met de Pimpel naar Berlin. Vanaf daar ook eens met ICE1 rijden want daar heb ik nog nooit ingezeten ![]() | ||
derLudolf | donderdag 19 oktober 2023 @ 08:59 | |
Ik heb de afgelopen anderhalf maand al meer 120'ers gezien als toen ze nog bij DB reden ![]() Bij Gelsenkirchen (denk vlakbij Gelsenkirchen Zoo) zag ik twee rode 120'ers in dubbeltractie ![]() | ||
b2py | donderdag 19 oktober 2023 @ 10:47 | |
Het is nu in ieder geval definitief, onder voorbehoud van goedkeuring Duitse ministerie van transport | ||
Cherni | donderdag 19 oktober 2023 @ 11:38 | |
De nos heeft schijnbaar ook een artikel. Bizar dat een Amerikaanse investeerder in de EU wil investeren terwijl in de VS het spoor nauwelijks aandacht krijgt. Ik wil niet op zaken vooruit lopen maar heb hierbij geen goed gevoel. Maar ik kan het uiteraard mis hebben. https://nos.nl/artikel/24(...)ikaanse-investeerder | ||
stavromulabeta | donderdag 19 oktober 2023 @ 11:57 | |
Het is een investeerder, geen fusie of overname door een andere vervoerder. Het enige wat die waarschijnlijk zal doen, is op meer rendement sturen. Voor de bestaande concessies zal er (al helemaal in de operatie) vermoedelijk vrij weinig veranderen, dat zijn allemaal aparte BV's met een eigen governance en lopende contractuele verplichtingen. Het zal eerder op concernniveau betekenen dat Arriva andere strategies keuzes gaat maken bij het inschrijven op nieuwe concessies, op termijn afscheid neemt van sommige landen of juist naar andere landen uitbreidt, minder materieel gaat kopen en meer gaat leasen of juist andersom. | ||
b2py | donderdag 19 oktober 2023 @ 13:22 | |
Dit is enkel de verkoop van Arriva Nederland, DB heeft alle landen apart verkocht / te koop staan | ||
stavromulabeta | donderdag 19 oktober 2023 @ 13:30 | |
| ||
Duvel | donderdag 19 oktober 2023 @ 13:32 | |
Ja op een testrit, dat wil niet zeggen dat je zo'n ding met die snelheid permanent wil inzetten. | ||
Duvel | donderdag 19 oktober 2023 @ 13:32 | |
Ook een goed punt, maar daar luistert de afdeling baanstabiliteit waarschijnlijk niet naar. ![]() | ||
b2py | donderdag 19 oktober 2023 @ 13:59 | |
Je hebt gelijk, ik las het verkeerde medium sadface | ||
DeaDLocK2K | donderdag 19 oktober 2023 @ 16:08 | |
Hmm er gaat nog een ritje de Brocken op. Misschien toch maar ff heen en weer dan. | ||
Janneke141 | donderdag 19 oktober 2023 @ 18:05 | |
De naam van dat bedrijf stemt al niet bepaald positief. Hopelijk is dat geen bewuste keuze van de oprichters.
| ||
Cherni | vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:11 | |
Mijn wiskunde niveau is helaas niet meer op het niveau van 40 jaar geleden(zeg maar gerust belabberd voor mijn doen). 40 jaar niets meer mee gedaan op enig niveau. Maar ik ga weer eens kijken op ik voor de fun er weer iets mee ga doen. Was in mijn schooltijd samen met nat. mijn lievelingsvak. | ||
Maegrim | vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:52 | |
mooi werkje van de verfdokter, voordat het weer ondergeklad wordt ![]() ![]() | ||
MTL | vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:55 | |
Hoe lang zou het deze keer duren? | ||
James1988 | vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46 | |
Gaaf ![]() Misschien wat plexiglas-platen voorzien van een graffitiwerende coating tegen die gevel schroeven zodat het geen zin meer heeft voor "alternatieve kunstenaars" om daar wat te proberen? | ||
Kentekenplaat | vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:25 | |
Vergeet Groningen De Vork niet. | ||
derLudolf | vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:40 | |
![]() Poah, dat is wel gaaf, on tour met een Ludmilla. Greta dankt euch ![]() | ||
Duvel | vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:17 | |
Gaan er nog mensen mee met de afscheidsrit van de 1700? | ||
marcb1974 | vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:23 | |
Deze hier al voorbij gekomen? Europarlementariërs belanden per ongeluk in Disneyland
| ||
Peterselieman | vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:42 | |
Geen idee, maar het past wel bij dat circus ![]() | ||
James1988 | vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:28 | |
Yep | ||
b2py | vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:01 | |
Dan moet je wel een eckte treinennerd zijn, die zitten op fok niet. Toch? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:10 | |
Leuke aflevering. | ||
Duvel | vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:45 | |
Shoo! Weg jij! | ||
b2py | zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:27 | |
o7 | ||
ReisT | zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:44 | |
Tuurlijk. Leuk rondje NL in de Pimpel-express ![]() | ||
mschol | zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:27 | |
die verdwijnen helemaal uit het trein beeld? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:32 | |
Ze zullen nog wel heel wat jaartjes voor badslippers te zien zijn. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:06 | |
Wanneer is dat dan? Laat maar | ||
Peterselieman | zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:49 | |
Dat zijn met name de 1600/1800 serie | ||
Duvel | zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:54 | |
Volker heeft 1700'en, Strukton ook, die Dinnertrain ook. Voor goederentreinen hebben ze een minder ideale remkraan geloof ik, maar ze zijn wel 10 jaar nieuwer dan de 1600... | ||
dennistd | zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:49 | |
Ja | ||
DeaDLocK2K | zondag 22 oktober 2023 @ 10:42 | |
Als ik die bedoeld had had ik die opgeschreven, er zullen nog genoeg 1700en de aankomende jaren te zien zijn voor badslippers. | ||
Duvel | maandag 23 oktober 2023 @ 22:08 | |
Leuk! Hebben jullie de bestelbevestiging al binnen? Ik alleen de ontvangstbevestiging. | ||
dennistd | maandag 23 oktober 2023 @ 23:00 | |
Alleen ontvangstbevestiging idd. Te laat kan ik niet geweest zijn, heb hem donderdagavond al besteld. | ||
Duvel | dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:38 | |
Ja ik ook, we zullen zien. De rit zou inmiddels zijn volgeboekt. | ||
#ANONIEM | woensdag 25 oktober 2023 @ 13:26 | |
Het gaat dan toch eindelijk gebeuren: Swietelsky gaat opwaardering Maaslijn uitvoeren https://www.prorail.nl/ni(...)g-maaslijn-uitvoeren
[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2023 13:26:43 ] | ||
James1988 | woensdag 25 oktober 2023 @ 16:10 | |
Ik ben benieuwd hoe ze Venlo gaan aanpakken, daar rijden de dieseltjes nu nog onder 15 kV door. | ||
Janneke141 | woensdag 25 oktober 2023 @ 16:52 | |
De eerste berichten 'dat het eindelijk ging gebeuren' dateren van de jaren '60. Bel me maar als ze eindelijk met palen aan het sjouwen zijn. De situatie in Venlo is geloof ik in het vorige deel besproken, of het deel daarvoor. Was het idee niet dat de spanningssluis verder richting de Duitse grens werd gelegd en Venlo dus geheel 1500V= werd? En anders moet je gewoon een dot gas geven als je langs het perron wegrijdt met je Arrivading. Je hoeft maar een paar meter glijdend te overbruggen. | ||
De_Hertog | woensdag 25 oktober 2023 @ 17:00 | |
En dan nog vind ik het allemaal wat karig.. In het artikel gaat het over dubbelspoor op vier plekken, maar als je doorklikt gaat dat op twee van die plekken om inhaalsporen van 1,5 en 0,5 kilometer.. en op een andere plek wordt stiekem een inhaalspoor weggehaald. De capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid zullen wel wat omhoog gaan maar echt als een volwaardige lijn klinkt het nog niet hoor. | ||
Janneke141 | woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06 | |
Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Nergens wordt gerept over een frequentere dienstregeling of de invoering van Intercity's, en het is afhankelijk van de lengte van die nieuwe dubbelsporige stukken (Nijmegen-Molenhoek en Blerick-Venlo zijn het al) of dat überhaupt haalbaar gaat zijn op zo'n manier dat je IC niet toch ergens achter de stoptreinen aanpruttelt of in fucking Reuver tien minuten moet wachten tot de tegenligger een keer voorbij is. En de versnelling die er lijkt te komen lever je in Nijmegen of Roermond weer in als je wil overstappen want dan sta je gewoon langer te wachten. Maar ja, wat was er anders te verwachten voor een spoorlijn die zo ver van de Randstad verwijderd is. En wie weet worden we verrast. | ||
James1988 | woensdag 25 oktober 2023 @ 17:23 | |
Het wordt dus het laatste ![]() | ||
De_Hertog | woensdag 25 oktober 2023 @ 17:26 | |
Famous last words. | ||
Janneke141 | woensdag 25 oktober 2023 @ 18:01 | |
Oh, had ik nog goed gegokt ook. Nou ja, als het werkt dan is het een hele praktische en goedkope oplossing. In het verleden reden de Duitse goederenlocs ook met gestreken pantografen het emplacement op, als ik mij goed herinner. Dus helemaal nieuw is het daar ook niet. | ||
Dr_Flash | woensdag 25 oktober 2023 @ 18:12 | |
Nou dit wordt lachen, dat snapt een kind ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 25 oktober 2023 @ 18:19 | |
"Wegens beperkingen in de infrastructuur, rijden er tot 1 februari 2039 vervangende bussen tussen Venlo en Tegelen. Doe kort voor vertrek de reisplannercheck." Sterf met je reisplanner. | ||
Dr_Flash | woensdag 25 oktober 2023 @ 18:41 | |
kansloos he dat reisplannercheckgezeik. Vroegah reed de trein gewoon altijd. Nou ja, meestal. En soms ook weleens niet. Nu rijdt de trein altijd-misschien. Tsja. ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 25 oktober 2023 @ 19:16 | |
Dat is vragen om problemen. In principe zouden ze prima de Maaslijn via spoor 1 of 2 af kunnen handelen en vanaf daar een viaduct op rijden. Zou moeten passen. | ||
derLudolf | woensdag 25 oktober 2023 @ 19:25 | |
Nieuw deel over Roland en zijn loc ![]() | ||
Duvel | woensdag 25 oktober 2023 @ 22:04 | |
Dit werkt niet, maar daar komen ze vanzelf achter. Een 1500 V Flirt onder 15 kV kan nog maar één kant op: Blerick. Gesleept. Enige wat je zou kunnen doen is het strijken van de stroomafnemer afdwingen via een balise, maar of dat werkt met een trein in ATB-modus, klaar om om te schakelen naar ATB-NG, etc. | ||
James1988 | woensdag 25 oktober 2023 @ 22:28 | |
Dat zou op zich wel moeten kunnen, de Britten gebruiken ETCS-balises om zulke handelingen te sturen en dat werkt ook wanneer de trein in Level NTC (National Train Control, AWS/TPWS) rijdt. | ||
Duvel | woensdag 25 oktober 2023 @ 22:38 | |
Dan moet je wel met een ATB-STM rijden. Er is bij mijn weten geen ATBNG-STM. Daarbij hebben we in NL ervaring met gebruik van balises buiten hun normale gebied (Thalys met 160 tussen Schiphol en Den Haag). | ||
James1988 | donderdag 26 oktober 2023 @ 00:09 | |
Er is in januari 2022 een opdracht aan Alstom gegund voor de ontwikkeling van een STM-ATB NG. Die zou klaar moeten zijn tegen de tijd dat de Noordelijke Nevenlijnen overgaan op ERTMS. Of men daar iets aan heeft op de Maaslijn weet ik niet, die treinen worden nu al gebouwd. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 26 oktober 2023 @ 10:08 | |
Ik weet niet of alle treinen die op de Maaslijn ingezet gaan worden wel ETCS hebben. Dus dan zou die functionaliteit in ATB-NG aanwezig moeten zijn. | ||
ReisT | donderdag 26 oktober 2023 @ 11:58 | |
Alle Flirts van Arriva hebben of krijgen ETCS. Wat er verder op de Maaslijn rijdt wordt getrokken door een locomotief, e-locs hebben in het algemeen geen ATB-NG maar veel hebben wel ETCS. Ik zou niet verwachten dat er e-locs op de Maaslijn gaan rijden zolang die lijn niet overgaat op ERTMS. | ||
Kentekenplaat | donderdag 26 oktober 2023 @ 12:32 | |
Je kunt er op wachten dat iemand vergeet de stroomafnemers te laten zakken. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 26 oktober 2023 @ 20:45 | |
Daar zou de trein tegen beveiligd moeten zijn | ||
Duvel | donderdag 26 oktober 2023 @ 21:09 | |
Beveiligd? Tegen gevolgschade misschien, maar het is niet een kwestie van de automaat resetten en doorrijden. | ||
Peterselieman | donderdag 26 oktober 2023 @ 21:12 | |
Ik ken wel de SLT's die de Betuweroute op zijn gereden. Daar was weinig aan de hand https://www.treinenweb.nl(...)-op-betuweroute.html | ||
Duvel | donderdag 26 oktober 2023 @ 21:20 | |
Die zijn dan ook niet onder 25 kV terechtgekomen. Zo'n beveiliging kun je bij Venlo ook inbouwen, met een paar extra secties in de bovenleiding, maar dat verkort wel je ruimte om aan te zetten onder 1500 V. Nou ja, er zijn vast genoeg ingenieurs die hier meer verstand van hebben en gedacht hebben dat het een haalbaar concept is. | ||
James1988 | donderdag 26 oktober 2023 @ 22:14 | |
De Britten hebben op een aantal plekken waar de bovenleiding eindigt ETCS-balises liggen die ervoor zorgen dat de stroomafnemer neer gaat. Als vangnet, mocht de machinist het vergeten. Zoiets kunnen ze in Venlo ook doen. | ||
Ireyon | donderdag 26 oktober 2023 @ 22:43 | |
Dat doet de ICNG ook bij de spanningssluizen op de HSL | ||
#ANONIEM | vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:10 | |
Ik weet niet of het hier al voorbijgekomen is, maar t/m dinsdag 31 oktober kan je voor ¤33 een Bahncard 25 2e klasse en voor ¤66 een Bahncard 25 1e klasse met een jaar geldigheid aanschaffen: https://www.bahn.de/angebot/bahncard/bahncard25/bahncard25aktion [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2023 12:10:39 ] | ||
Peterselieman | zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:38 | |
Voor de liefhebbers: Lego brengt op 1 december de Orient Express uit voor naar verluidt 300 euro. https://www.bricktastic.n(...)rient-express-train/ | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 00:11 | |
Wtf, de 3584 (https://treinposities.nl/ritinfo/20231029/3584) is gewoon niet gestopt op Zuid. | ||
Peterselieman | zondag 29 oktober 2023 @ 00:15 | |
James1988 | zondag 29 oktober 2023 @ 00:30 | |
Je moet 'm een dag eerder hebben: https://treinposities.nl/ritinfo/20231028/3584 Amsterdam Zuid staat niet in de planning, dus het lijkt op zich te kloppen dat hij daar niet stopt. Maar waarom, geen idee. ![]() Zou best kunnen dat het een foutje is in de planning, met Veenendaal-de Klomp gebeurt het met enige regelmaat. | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 01:01 | |
De conducteur zei "oopsie" door de omroep nadat er afgeremd en opgetrokken werd.... | ||
b2py | zondag 29 oktober 2023 @ 09:57 | |
De wederhelft zat van de week in een trein die niet is gestopt op Alexander maar toen wel op Noord | ||
MTL | zondag 29 oktober 2023 @ 10:00 | |
Die is waarschijnlijk (net als de rest van het personeel) gewend dat er op Zuid gestopt moet worden. De machinist zal in eerste instantie uit automatisme geremd hebben voor Zuid en toen beseft hebben dat ze er niet hoefden te stoppen, om daarna weer op te trekken. | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 11:01 | |
Ja, leuk en aardig allemaal maar heel Nederland is toch gewend dat iedere trein op Amsterdam Zuid stopt? Dan kan je daar toch niet voorbij rijden? Het is ook niet alsof er sporen zonder perron liggen. IJzer. Schuiven. | ||
derLudolf | zondag 29 oktober 2023 @ 11:09 | |
Ik heb geen idee of elke trein daar stopt. Ook geen idee waarom ik daar zou moeten uitstappen. | ||
Peterselieman | zondag 29 oktober 2023 @ 11:16 | |
Het kan handig zijn om delen van Amsterdam sneller te bereiken dan via Amsterdam Centraal. Voor de rest is het een winderig sfeerloos station | ||
MTL | zondag 29 oktober 2023 @ 11:24 | |
Er voorbijrijden kan prima, zoals je hebt gemerkt ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 11:39 | |
Net als in Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal stopt gewoon alles wat er doorkomt. Tot nu toe kan ik alleen deze éne trein vinden in de hele week die dat niet doet. | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 11:39 | |
Ik niet maar ik vind het zeer vreemd. | ||
MTL | zondag 29 oktober 2023 @ 12:12 | |
Zelfs Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal worden wel eens voorbijgegaan. Het zijn uitzonderlijke gevallen, maar het gebeurt. | ||
Peterselieman | zondag 29 oktober 2023 @ 12:15 | |
Al eens meegemaakt toen de IC Groningen - Den Haag Centraal via Amsterdam Centraal omgeleid werd vanwege een stroomstoring op Diemen Zuid. Uiteindelijke vertraging voor mij was maar 15 minuten | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 12:36 | |
Dat zijn allemaal uitzonderlijke situaties tho. IJzer schuiven. | ||
Janneke141 | zondag 29 oktober 2023 @ 15:07 | |
Nou, de IC Utrecht-Nijmegen is zonet een keer te veel gestopt, namelijk in Oosterbeek. De herfst is weer begonnen dus geheel volgens het spoorboekje liggen er bladeren op de rails, en de voorafgaande Sprinter is blijkbaar het stationnement in Oosterbeek voorbij gegleden. Toch aardig dat onze trein die drie achtergebleven mensen ter plaatse even meeneemt ![]() | ||
Duvel | zondag 29 oktober 2023 @ 15:21 | |
Ik denk dat je dit niet eens bij NS kunt neerleggen. Blijkbaar is er op dat moment ergens een hikje in de planning waardoor op basis van plannormen geen stop in Zuid past. | ||
DeaDLocK2K | zondag 29 oktober 2023 @ 15:38 | |
Ik kon de hele trein ook niet vinden op de kaart van treinposities trouwens. En het spijt me oprecht maar het gaat er gewoon niet bij me in dat die planning dan in de soep loopt. Google Maps gaf trouwens de metro van Zuid naar Noord van 00:42 niet weer in de haltevertrekstaat, die van 00:21 wel. | ||
James1988 | zondag 29 oktober 2023 @ 17:43 | |
Ik denk dat het een foutje is. Ik heb die specifieke trein opgezocht in de planner van DB (via bahn.de/ris) en er staat bij "Verkehrstage: fährt 28. Okt 2023". Ergens wijkt er dus iets aan deze trein af t.o.v. de andere dagen waarop deze rijdt, grote kans dat bij het invullen van de dienstregeling Amsterdam Zuid niet (goed) is ingevoerd. | ||
Bitlord | maandag 30 oktober 2023 @ 08:32 | |
Het is in Donna slechts een kwestie van iets te sbel doortabben en juist dan afgeleid worden en het vergeten. Heb het ook eens veroorzaakt; trein is alsnog gestopt | ||
b2py | maandag 30 oktober 2023 @ 21:22 | |
Eigenlijk amateuristisch van het personeel dat ze Zuid gewoon zijn langsgereden dan | ||
Dr_Flash | dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:09 | |
Ja vreselijk slecht. Amateuristisch. Vreemd. Uitzonderlijk. Moest niet mogen. Koppen rollen! Pek en veren! Maken jullie nooit eens een fout op je werk? Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen! Johannes 8:7 | ||
James1988 | dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:14 | |
Als je naar de logs kijkt zie je dat de machinist is begonnen met afremmen, om uiteindelijk toch maar door te rijden (00:04). Die zag waarschijnlijk op het laatste moment dat Amsterdam Zuid niet op z'n kaartje stond. https://treinposities.nl/ritinfo/20231029/3584 Treinposities.nl heeft hier trouwens een bug, die site snapt niet goed dat treinen soms voor middernacht vertrekken en doorrijden tot na middernacht. | ||
Duvel | dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:48 | |
Als ie wel gestopt was, was ie verderop te laat geweest. Mag niet. | ||
Ireyon | dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:06 | |
Daar heeft een planner gewoon per ongeluk de "A/V" in een "D" verandert zonder iets aan de tijden te wijzigen, er had makkelijk gestopt kunnen worden want nu had-ie 2 minuten speling over tussen het station en de overloopwissels.. een afstand van 200 meter.. Normaal gesproken haalt reisinfo dit soort gekkigheden er wel uit voordat het plan aan verkeersleiding wordt geleverd. Maar alles moet tegenwoordig steeds meer last-minute, steeds korter op de uitvoering, dan blijft er voor een controleslag nog maar weinig tijd over.. | ||
spectrumanalyser | dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:46 | |
De afscheidsrit van de 1700 e-loc zit al volgeboekt. De rit is pas op zondag 19 november. https://www.nvbs.com/nieuws/afscheid-locserie-1700/ | ||
Duvel | dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:52 | |
Ik heb hier echt veel zin in. | ||
b2py | dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:14 | |
Storm des doods donderdag, bingokaart gereed? | ||
GlennQuagmire | dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:18 | |
Donderdag met de Eurostar naar Parijs, ben benieuwd of ik aan ga komen | ||
b2py | woensdag 1 november 2023 @ 11:20 | |
Waarom klinkt de Eurostar reclame alsof het is ingesproken in een vliegtuig 🤷🏼♂ | ||
Dr_Flash | woensdag 1 november 2023 @ 12:35 | |
Bingokaart? | ||
Adrie072 | woensdag 1 november 2023 @ 14:46 | |
Tuinstoel, never forget, dat soort (on)gein. | ||
Dr_Flash | woensdag 1 november 2023 @ 15:05 | |
Ja ik weet wat een bingokaart is. Maar goed. | ||
derLudolf | donderdag 2 november 2023 @ 09:48 | |
https://www.der-postillon.com/2022/07/wuppertal-ice.html In Wuppertal is een wisselstoring, hierdoor is ICE953 vanuit Köln op de Schwebebahn terecht gekomen. ![]() | ||
spectrumanalyser | donderdag 2 november 2023 @ 20:02 | |
Het waren vooral dieren die vandaag voor vertraging zorgde. Bij Haarlem-Amsterdam en Heerhugowaard werd melding gedaan van een dier op het spoor. 30 minuten vertraging. De storm neemt inmiddels af. | ||
James1988 | zaterdag 4 november 2023 @ 20:44 | |
De NL-toelating van de multicourante FLIRT-treinstellen die VIAS gebruikt voor de verbinding Arnhem - Düsseldorf is ingetrokken, reden onbekend. Dat gaat i.i.g. tot na het weekend duren, er rijden vervangende bussen tussen Arnhem Centraal, Zevenaar, Emmerich-Elten en Emmerich. | ||
Duvel | zaterdag 4 november 2023 @ 20:50 | |
Eh wat? Ben wel benieuwd waarom. | ||
MTL | zaterdag 4 november 2023 @ 21:50 | |
Werkelijk ingetrokken? Ik dacht dat ze gewoon een tekort aan rijvaardige stellen hadden. Als het werkelijk ingetrokken is, dan gaat dat wel wat langer duren dan dit weekend. Edit: of is het eenvoudiger en was er gewoon sprake van een tijdelijke toelating die niet op tijd verlengd is? Dat lijkt mij logischer dan het werkelijk intrekken van een toelating. [ Bericht 18% gewijzigd door MTL op 04-11-2023 21:55:40 ] | ||
derLudolf | zaterdag 4 november 2023 @ 22:09 | |
En staat daar bewust geen komma? Want het is te lezen als "Flirt, het treintype dat VIAS gebruikt" of "de specifieke Flirts van VIAS" In het eerste geval zou ook de Eurobahn vanuit Hengelo de lul moeten zijn. Of zij hun Flirts anders? | ||
b2py | zaterdag 4 november 2023 @ 22:28 | |
Wordt dat niet bekend gemaakt bij het ERA? | ||
James1988 | zaterdag 4 november 2023 @ 22:57 | |
Er staat bewust geen komma, de Eurobahn vanuit Hengelo heeft vandaag gewoon gereden zoals altijd. Ik heb op meerdere plekken (waaronder Somda) gezien dat het zou gaan om een afkeuring danwel intrekking toelating. Wat er precies aan de hand is is mij niet bekend, wellicht valt het allemaal wel mee en kan het na het weekend worden opgelost. | ||
Duvel | zondag 5 november 2023 @ 12:02 | |
Het kan zoiets zijn als een softwarewijziging die niet in NL is aangemeld of beoordeeld. Kan zijn dat de Eurobahn Flirts die niet hebben ontvangen waardoor hun toelating nog wel geldig is. | ||
Eix | zondag 5 november 2023 @ 21:42 | |
Ik vind het maar een vaag verhaal. En spoorfora als Somda neem ik op dit vlak ook met een grof korreltje zout. Althans, in de Duitse verstoringsinformatie staat enkel dat er een gebrek is aan ‘NL-fähige’ treinstellen. Het zou me niks verbazen als iemand dat heeft geïnterpreteerd als ‘afgekeurd’. Waarna verhalen de wereld in komen. Kortom, ik ben wel benieuwd naar de bron c.q. onderbouwing. Volgens Wikipedia beschikt Vias slechts over 7 stuks multicourante treinstellen. Het lijkt me toch best aannemelijk dat ze gewoon stuk zijn? | ||
James1988 | zondag 5 november 2023 @ 22:09 | |
De informatie op zuginfo.nrw lijkt me verouderd, daar spreekt men nog over een pendel Arnhem - Emmerich met een overstap en vervangbussen als de pendel niet zou rijden. In de praktijk rijdt er helemaal niets, en ook voor morgen zijn alle ritten geschrapt. Dat alle 7 stellen stuk zouden zijn, en gedurende 4 dagen dat nog altijd zijn, lijkt me onwaarschijnlijk. Overigens interessant: vrijdag hebben de treinen tot 11:00 gereden, daarna is alles opgeheven. 3 van de 4 ritten DE>Arnhem hebben ruim 20 minuten in Emmerich gestaan voor ze verder reden. https://treinposities.nl/vertrekstaat/zevenaar/2023-11-03/20000 | ||
Peterselieman | zondag 5 november 2023 @ 22:13 | |
Dat klinkt als een machinistenwissel in Emmerich | ||
DeaDLocK2K | maandag 6 november 2023 @ 00:37 | |
Nee, daar is niet zoveel aannemelijks aan. | ||
Hojdhopper | dinsdag 7 november 2023 @ 15:26 | |
Weet iemand wat er door Deutsche Bahn precies wordt gescanned als er een ticketcontrolle gedaan wordt? Afgelopen vrijdag hadden we een reis Bergen op Zoom - München gepland (via Arnhem). Door vertraging in NL (de vijfde keer op rij trouwens) hebben we de aansluitende ICE in Arnhem gemist. Op zich niet zo'n heel groot probleem want Zugbindung wordt dan opgeheven en kan je de volgende trein nemen. Nu probeer ik toch via Fahrgastrechte wat te claimen want we waren hierdoor 3 uur later thuis. Dit had misschien "maar" 2 uur kunnen zijn, maar dan hadden we een verbinding met boemeltreintjes en 3x overstappen moeten nemen. Daarom kozen we voor de verbinding met maar 1x overstappen (in principe de originele boeking maar dan later). Nu vraag ik me af of de DB dan kan zeggen "jullie hadden ook een verbinding eerder kunnen nemen dan die die je hebt genomen (zien we in het systeem door ticketcontrole) dus jullie komen niet in aanmerking voor compensatie. Weet iemand dit? | ||
Dr_Flash | dinsdag 7 november 2023 @ 15:53 | |
Waarvoor probeer je het niet gewoon? Als er vragen komen leg je het uit. | ||
Hojdhopper | dinsdag 7 november 2023 @ 16:17 | |
Haha, ja dat zei een collega net ook tegen me. Ik denk er te veel over na. ![]() Maar dankje, herinnert me eraan dat ik soms gewoon even moet doen ipv onnodig wikken en wegen. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 7 november 2023 @ 17:56 | |
Bij 2 uur vertraging krijg je hetzelfde terug als bij 3 uur. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 7 november 2023 @ 23:24 | |
Een van de allergrappigste dingen aan het niet doorgaan van de spitsheffing vind ik trouwens de opmerking van Wouter Koolmees dat er geen draagvlak is. Goh, joh echt? Was eerder niet zo zeker ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 9 november 2023 @ 14:17 | |
https://www.treinreiziger(...)r-bladeren-op-rails/ Lol. | ||
Ireyon | donderdag 9 november 2023 @ 16:31 | |
✘ Problemen met de infra oplossen ✔ Gewoon geen treinen laten rijden Prorail ![]() | ||
Duvel | donderdag 9 november 2023 @ 20:35 | |
Wouter reist zelf gewoon in de spits. | ||
Peterselieman | donderdag 9 november 2023 @ 20:51 | |
Arriva laat op dit moment 2 noordelijke GTW's omstickeren naar een Blauwnet uiterlijk voor Zutphen - Oldenzaal. Moet zeggen dat het er niet gek uit ziet. https://cdn.discordapp.co(...)813ceaca9d463fe6157& | ||
James1988 | donderdag 9 november 2023 @ 20:53 | |
Hihi hoho lapo ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 09-11-2023 21:10:28 ] |