ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Wat vinden jullie van de nieuwe boekingsmodule van de DB? Heb het idee dat ik vaker moet klikken om te krijgen wat ik wil. Ook storend dat je een datum kunt aanklikken en als je dan niet op uebernehmen klikt dan neemt hij de geselecteerde datum niet over.
Het ziet er fancy uit maar ik vind het niet geweldig.
Ten opzichte van de vorige versie: - Te veel nodeloos trage animaties (zoals het uitklappen van het lijstje met stationsnamen) - Te veel klikken om bijvoorbeeld een via-route in te stellen - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Ten opzichte van de vorige versie: - Te veel nodeloos trage animaties (zoals het uitklappen van het lijstje met stationsnamen) - Te veel klikken om bijvoorbeeld een via-route in te stellen - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Ten opzichte van de vorige versie: - Niet mogelijk om bij een deelroute aan te geven dat je bijv. niet wil reizen met een ICE - Niet mogelijk om de complete route van een bepaalde trein te zien
Op woensdag 20 september 2023 22:29 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik zat zaterdag in de ICE van Leer naar Keulen. En zondag weer terug, maar toen was het geen ICE. Het was een leuk weekend.
Volgens mij wordt er inderdaad maar één ICE per week over de Emslandstrecke. Tenminste dat zei @dennistd geloof ik toen ik helemaal verbaasd was dat ik een ICE2(?) had gezien net buiten Meppen.
Wat ik overigens zag in Riga: de oudere trams hebben eenzelfde soort stroomafnemers als trolleybussen. Trolleybussen rijden dan weer niet over de trambaan wat ik zou verwachten gezien hetzelfde soort stroomafnemer.
Moderne Skoda trams hebben een normale stroomafnemer. De trolleybussen die hier rijden zijn niet van die oude lijken als in Vilnius, maar redelijk nieuwe. Het zijn hybrides trouwens, want heb een aantal keren gezien dat de stroomafnemer omlaag ging en een diesel werd gestart.
Op donderdag 21 september 2023 20:27 schreef derLudolf het volgende: Wat ik overigens zag in Riga: de oudere trams hebben eenzelfde soort stroomafnemers als trolleybussen. Trolleybussen rijden dan weer niet over de trambaan wat ik zou verwachten gezien hetzelfde soort stroomafnemer.
Verschil is natuurlijk dat een bus met een tweede stang de stroomkring sluit terwijl een tram met trolleystang dat via de rails doet.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Niet uniek, wel ouderwets het was ooit een veelgebruikt systeem voor trams maar in de meeste steden zijn ze allang overgestapt naar moderne stroomafnemers. De oude trammetjes in Lissabon bijvoorbeeld hebben nog wel trolleystangen.
In Brussel is er vanuit het trammuseum ook nog de mogelijkheid om naar Tervuren(?) met trolleystang te rijden voor museumtrams. Normale trams gebruiken een moderne stroomafnemer.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 25 september 2023 12:12 schreef derLudolf het volgende: Heeft DB Regio of Fernverkehr nog tekort aan machinisten eigenlijk? DB Cargo heeft nog wel wat over.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hier om machinisten gaat. Denk eerder aan rangeerders, die steeds minder nodig zullen zijn door het dalende wagenladingenverkeer (veel gaat in hele treinen).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 27 september 2023 08:33 schreef Janneke141 het volgende: Misschien kunnen ze ook RyanAir-style kaartjes voor koffers gaan verplichten. Of dikke mensen. Of rolstoelen.
Dikke mensen zou opzich wel beter zijn, kan je tenminste normaal op een stoel zitten.
Bij de bewaakte indoor fietsenstallingen in beheer van de gemeente Utrecht - verspreid over de stad - kun je wel leen-kinderwagens krijgen. Ergens wel gek dat zoiets niet bestaat bij de OV-fietspunten.
In tegenstelling tot de Frans/Belgische variant is deze nooit zo ver Nederland in geweest geloof ik; iets met elektromagnetische compatibiliteit. De eerdergenoemde locs zijn als het goed is weleens op eigen kracht in Amsterdam geweest.
Hier is een sexy multisysteemlocomotief, toen goede beveiliging nog een extra haakje op de deur was: [ afbeelding ]
Terwijl ik toch zoveel nieuws zag langskomen, Arriva die een deel van het hoofdrailnet wil openbreken met stapjes per jaar. DB die DB Stations en DB Netz gaat samenvoegen tot DB InfraGo
[..] Terwijl ik toch zoveel nieuws zag langskomen, Arriva die een deel van het hoofdrailnet wil openbreken met stapjes per jaar. DB die DB Stations en DB Netz gaat samenvoegen tot DB InfraGo
Arriva heeft nu al te weinig personeel om al haar treinen te kunnen laten rijden
Op zondag 1 oktober 2023 09:28 schreef derLudolf het volgende: Ik kan het niet meer terugvinden hier, maar wanneer rijdt de Pimpel nou voor het laatst met Bordbistro?
In principe 9 december, maar de kans is best aanwezig dat ze er al (veel?) eerder uitgehaald worden in Berlijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Weitere moderne ICE 3neo, teils schon mit neuem Innendesign, bringt die DB zwischen NRW, Frankfurt, Stuttgart und München auf die Schiene, sobald die Zulassung vorliegt auch auf den Strecken nach Amsterdam und Brüssel.
ICE3 neo zien we dus al op de Nederlandse sporen zodra de toelating rond is. Volgens de geruchten kan dat al in mei 2024 zijn, wat eerder is dan ik had verwacht
Toelating is één, personeel opleiden is twee. De BR408 is naar het schijnt toch net even anders genoeg dat er een cursus voor nodig is.
Dat "nieuwe interieur" schijnt in de praktijk overigens tegen te vallen in vergelijking met de impressies. Volgens Railcolor zou men, als men alles uit de impressies had willen doen, een nieuwe toelating moeten regelen voor het interieur (vanwege brandveiligheid denk ik?).
Op zondag 1 oktober 2023 19:12 schreef James1988 het volgende: Toelating is één, personeel opleiden is twee. De BR408 is naar het schijnt toch net even anders genoeg dat er een cursus voor nodig is.
Zou je nu al mee kunnen beginnen in Duitsland. Een deel kun je ook in een simulator oefenen denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Opleiden van ICE-machinisten gebeurt naar mijn weten sowieso in Duitsland, dus dat zal vast allemaal al wel gepland worden.
Monteurs in de Watergraafsmeer zullen waarschijnlijk ook wel opgeleid moeten worden, ik heb geen idee hoe makkelijk het is om die vrij te spelen voor zoiets.
Voor zover ik weet gaat er nog dit jaar begonnen worden met opleiden voor de BR408. Maar zoals ik het begrijp zijn de verschillen voor de machinisten specifiek tussen de BR406 en de BR408 niet bijster groot qua bediening. Men doet z'n best om het spul zo snel mogelijk toegelaten te krijgen zodat het ook zo snel mogelijk de dienst in kan, maar het zal waarschijnlijk rond het begin van de zomer 2024 (zeg juni/juli) worden als alles goed gaat.
Op zondag 1 oktober 2023 21:51 schreef Duvel het volgende: Ik weet niet of ze de 408 ook in de Watergraafsmeer gaan onderhouden, er is geen gedeeld eigendom meer toch?
OB WGM gaat ze onderhouden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Is het gezichtsbedrog of is die loc echt langer dan bijv. een 1600?
Ze zijn heel zwaar!
Ik zie nu hoeveel die E184 weegt, die is dus lichter dan een 1600, das wel interessant. Waarom kan dat nu niet meer terwijl vermogenselectronica zoveel gekrompen en lichter is geworden hehehe.
Van die hoog-calorie personen die voor de treindeur gaan staan bij het instappen en dan gaan mopperen dat het uitstappen zo lang duurt. KAREN WE HEBBEN JE GEHOORD maar je staat met je 110cm buikomvang WAANZINNIG in de weg
Op dinsdag 3 oktober 2023 18:00 schreef b2py het volgende: Van die hoog-calorie personen die voor de treindeur gaan staan bij het instappen en dan gaan mopperen dat het uitstappen zo lang duurt. KAREN WE HEBBEN JE GEHOORD maar je staat met je 110cm buikomvang WAANZINNIG in de weg
Ik doe dan altijd gewoon een beetje bulldozeren. Van 110 cm win ik wel
Ik zie nu hoeveel die E184 weegt, die is dus lichter dan een 1600, das wel interessant. Waarom kan dat nu niet meer terwijl vermogenselectronica zoveel gekrompen en lichter is geworden hehehe.
quote:
De thyristor-sturing verstoorde echter de werking van de beveiliging. Hierdoor is het van een regelmatige inzet in Nederland niet gekomen.
Voor inzet in NL zal er dus wel voor een paar ton aan lijnfilters nodig zijn geweest. Dat zat er niet in.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Volgens mij heb ik het gevoel dat de EC6/EC7/EC8/EC9 vanaf half juli 2024 definitief geschrapt worden. Eerst vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn (vijf maanden stremming op Frankfurt-Mannheim) en vanaf dienstregeling 2025 zouden de EC6/EC7/EC8/EC9 op het noordelijke gedeelte vervangen worden door de ICE104/ICE103/ICE106/ICE5 die gaan doorrijden van en naar Hamburg en op het zuidelijke gedeelte gaat de Intercity Köln-Dresden v.v. (IC2041/IC2040/IC2043/IC2042) doorrijden van en naar Stuttgart.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück.
Op zaterdag 7 oktober 2023 12:39 schreef dennistd het volgende: DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück.
[..] DSB rijdt nu toch ook met 193'ers? Of is ATB niet zomaar ingebouwd/het probleem daarmee opgelost?
Ik denk dat die geen gelijkstroomsysteem aan boord hebben, maar alleen 15kV 16,7Hz en 25kV 50Hz.
Een locwissel hoeft trouwens geen probleem te zijn: de paden sluiten toch niet op elkaar aan waardoor je ergens rond Hamburg 10 minuten over hebt. Mooi tijd voor een locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. Ben even aan het puzzelen geweest op basis van de mKoK 2024 (alle mogelijke paden in Duitsland komend jaar) en kwam op onderstaande dienstregeling. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.
Gewoon het stoppatroon van de IC Berlijn. Je kunt wel stations overslaan maar dan moet je langzamer rijden, voor een snellere trein is geen pad in Nederland.
Met de Lelylijn, een nieuwe HSL Groningen-Bremen en de Fehmarnbelttunnel kun je wel sneller gaan.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Deze week hebben ProRail en NS samen een uniek railwegvoertuig geïntroduceerd dat ingezet kan worden bij incidentafhandelingen op het spoor.
De Unimog is een railwegvoertuig van ProRail Incidentenbestrijding die zij kunnen inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Met name bij incidenten waarbij een trein externe tractie nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer. Naast de sleep- en duwfuncties heeft de Unimog een reinigingsmodule, om de trein schoon te kunnen maken na een aanrijding en een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimogs worden vanaf deze week voor NS ingezet en komen ook beschikbaar voor andere vervoerders.
Innovatief en vernieuwend De Unimog is een krachtvoertuig dat zowel over de weg als over het spoor mag rijden. Het voertuig is niet afhankelijk van bovenleiding, heel handig dus als de bovenleidingspanning niet beschikbaar is. ProRail beschikt nu over vier Unimogs, die strategisch gestationeerd zijn op hun standplaatsen langs de A2-corridor, zoals Eindhoven en Utrecht. Als het nodig is kan de Officier van Dienst Infra besluiten de Unimog op een ander treintraject in te zetten. Het doel is de dienstregeling zo snel mogelijk weer te hervatten na een stranding.
Samenwerking Unimogbedienaar en machinist Bij de inzet van de Unimog ontstaat een nauwe samenwerking met NS en de treindienstleider van ProRail. Ook de Unimogbedienaar en machinist werken ter plaatse nauw samen om de gestrande trein weg te slepen zodat het treinverkeer zo snel mogelijk kan worden hervat.
Gezamenlijk ontwikkeltraject NS en ProRail werken al sinds 2019 samen in dit project. Andrea Langerak, projectmanager ProRail: “NS is de grootste vervoerder op de A2-corridor, daarom zijn we met de implementatie begonnen bij NS. Er zijn veel stappen gezet: zoals de bouw van het voertuig, het aanvragen van toelating, ontheffing bij de Inspectie Leefomgeving & Techniek (IL&T), het testen met de Unimog en verschillende treintypen en het opleiden van de bedienaars. Annelies van Unen, verantwoordelijk voor de implementatie bij NS: “Ondanks dat het maar om vier Unimogs gaat, heeft dit traject alle kenmerken van een normale materieelintroductie en dan ook nog binnen twee organisaties. Om deze innovatie te realiseren is gebruik gemaakt van de expertise en inzet van veel collega’s binnen NS en ProRail. Mooi dat we met de inzet van de Unimog de overlast van een stremming voor reizigers kunnen beperken."
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 7 oktober 2023 12:21 schreef Erno-BE het volgende: Volgens mij heb ik het gevoel dat de EC6/EC7/EC8/EC9 vanaf half juli 2024 definitief geschrapt worden. Eerst vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn (vijf maanden stremming op Frankfurt-Mannheim) en vanaf dienstregeling 2025 zouden de EC6/EC7/EC8/EC9 op het noordelijke gedeelte vervangen worden door de ICE104/ICE103/ICE106/ICE5 die gaan doorrijden van en naar Hamburg en op het zuidelijke gedeelte gaat de Intercity Köln-Dresden v.v. (IC2041/IC2040/IC2043/IC2042) doorrijden van en naar Stuttgart.
Gaat weer lekker met ICNG In Tilburg opgestapt om naar Den Haag te gaan. Alles verloopt soepel maar op Rotterdam CS spontaan softwareproblemen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Ik kan me van een interrail van alweer vijftien jaar geleden herinneren dat je in Oost-Europa de nodige van dit soort ex-DB rijtuigen tegenkwam. En ook de DB-stoptrein van/naar Venlo bestond uit deze ouderwetse n-wagen. Ik vond het toen al wat armoedigs hebben maar daarmee ook z’n charme. Maar het spul in deze film is toch echt wel een rijdend stuk schroot.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Als we het dan toch hebben over voertuigen van Daimler Benz, ik kwam deze tegen op Facebook. 1983 diente als Basis für diesen Loctrac 150 ein MB-trac 1500. Er war seitens der Deutschen Bundesbahn für 1200 Tonnen Anhängelast zugelassen. Dazu war zu lesen: "Überall dort, wo 'schwere Brocken' zu rangieren sind, ist der Loctrac mit Sicherheit die betriebswirtschaftlich interessanteste Diesel-Lok."
MB Trac had destijds een veel gekozen optie voor een omkeer inrichting. Dan kun je bestuurdersstoel en dashboard omdraaien waardoor achteruit rijden een stuk makkelijker is. Een best handig optie op het spoor denk ik, geen idee of er voor de Motrac ook voor is gekozen.