De_Hertog | maandag 3 april 2023 @ 20:09 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:14 |
Ah, dat is nice. Het geldt ook naar Hengelo. Ik ben even aan het kijken bij het AVV, maar Heerlen/Landgraaf lijkt zo te zien niet op de lijst te staan. Vraagtekens zijn dus nog Winterswijk/Enschede, en Groningen - Weener - Leer. | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:16 |
Domme vraag misschien, maar als ik zo'n ding aanschaf, dan hoef ik me met mijn dalvrij abo nl toch geen zorgen te maken over dubbele kosten? | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:21 |
Klopt helemaal. Je reist dan met je Dal Vrij binnen NL naar Hengelo / Arnhem / Venlo en vanaf daar reis je met het Deutschlandticket verder. Je kunt met je Dal Vrij zelfs naar Aken (vanaf Heerlen), Gronau (vanaf Enschede) en Weener/Leer (vanaf Groningen) reizen. Dan reis je binnen Duitsland met het D-ticket verder. Probleem daarmee is alleen dat de paaltjes niet altijd in de buurt van de trein staan, in Aken staat hij in de stationshal bijvoorbeeld. Als je een korte aansluiting hebt is dat onhandig. | |
derLudolf | maandag 3 april 2023 @ 20:26 |
Ik weet niet of beide tot de landsgrens of tot het laatste station geldig zijn. Aan de andere kant, als er überhaupt al wordt gecontroleerd en je gaat moeilijk doen in zo'n situatie, dan had een zwart Hugo Boss pak 80 jaar terug die persoon ook niet misstaan. | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:30 |
Wacht even: zeg je nu dat ik mijn nl dal vrij abo gratis naar Aken kan? ![]() | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:32 |
Alle Nederlandse vrij reizen-abonnementen zijn geldig op de trajecten: • Heerlen - Landgraaf - Aachen Hbf • Arnhem - Zevenaar - Emmerich • Enschede - Gronau • Groningen - Weener • Groningen - Leer Ja, dat zeg ik. ![]() Er staan paaltjes op de Duitse stations langs de routes die ik hierboven noem. De paaltjes zijn zelfs netjes in het Duits, dus er staat AUS. | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:33 |
Dank voor deze info; dat opent een heleboel nieuwe (wandel) perspectieven voor mij ![]() | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:40 |
Eind dit jaar (vanaf 10 december) gaat Arriva de treindienst Maastricht - Luik uitvoeren. Als ik het goed heb wordt dan de OV-chipkaart ook op dat traject ingevoerd, en worden Nederlandse abonnementen ook geldig naar Luik. Maar dat weet ik niet 100% zeker. | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:41 |
Hmmm. https://www.ns.nl/reispla(...)3D0&ritnummers=18914 Volgens NS kost de reist vanaf Landgraaf me alsnog 5,70 enkele reis naar Aken HBF. Ook al heb ik Dalvrij aan staan. Ook via NS international kost het me gewoon geld. Hoe kan ik dan volgens jou gratis naar Aken? ![]() | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:42 |
Je hebt een trein geselecteerd die tijdens de spitsuren vertrekt ![]() | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:43 |
Op geen enkele reis zie ik een reissaldo van 0,- euro. Geef me eens een linkje dan waaruit blijkt dat ik wel gratis kan reizen? | |
Pino112 | maandag 3 april 2023 @ 20:43 |
Ik ben op zoek naar topic 1179, kan iemand die vinden? | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:44 |
GC / De grote moet Kastanova blijven of wegwezen Poll | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 20:45 |
Ik krijg er bijvoorbeeld dit uit: ![]() ![]() | |
DJMO | maandag 3 april 2023 @ 20:47 |
Dank, hier kan ik iets mee. | |
Peterselieman | maandag 3 april 2023 @ 21:43 |
Ze rijden nog steeds: | |
ReisT | maandag 3 april 2023 @ 21:43 |
Dat gaat natuurlijk niet zomaar, maar ze zijn er over in gesprek...: https://www.bahn.de/angebot/regio/deutschland-ticket | |
Dr_Flash | maandag 3 april 2023 @ 22:01 |
1935... De eeuw nadert ![]() | |
James1988 | maandag 3 april 2023 @ 22:21 |
Maar niet heel lang meer, de uitrol van ETCS in België vordert gestaag (inmiddels is 52% van de sporen voorzien) en dat systeem gaan de klassiekskes niet krijgen. Wat me ergens ook wel weer verraste, want de MS75 (de Varkensneuzen) hebben wel ETCS gekregen. | |
Dr_Flash | maandag 3 april 2023 @ 22:29 |
Voor uiteenlopende waarden van "gestaag" ![]() | |
Adrie072 | dinsdag 4 april 2023 @ 06:04 |
DJMO | dinsdag 4 april 2023 @ 06:47 |
Ik werd m'n bed uit geappt met dit nieuws. Ik zou vandaag naar Den Haag gaan om een portie kibbeling te halen bij JM Snacks. Intercity belandt in weiland na ongeluk, tientallen gewonden | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 07:31 |
Holy moly | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 07:32 |
#howcanimakethisaboutme | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 07:33 |
Minstens één dode, ernstig... Ziet er erg slecht uit. | |
DJMO | dinsdag 4 april 2023 @ 07:33 |
lol. Het gaat helemaal niet om mij, maar ik zou logischerwijs vanaf zaandam de sprinter naar den haag nemen die hierlangs gaat. Ik ga alsnog wel, maar dan over Utrecht. | |
Janneke141 | dinsdag 4 april 2023 @ 07:35 |
Waren daar vannacht geplande werkzaamheden? | |
MTL | dinsdag 4 april 2023 @ 07:42 |
Op heel veel lijnen zijn er 's nachts onderhoudswerkzaamheden. Meestal zijn er dan één of twee sporen nog beschikbaar voor het het treinverkeer, op de andere sporen wordt dan gewerkt. | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 07:43 |
Spoorgebonden onderhoudsvoertuig… | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 april 2023 @ 07:47 |
Hallo Allemaal. ![]() Ik duik er even voor je in Pino ![]() | |
De_Hertog | dinsdag 4 april 2023 @ 08:08 |
| |
WcPot | dinsdag 4 april 2023 @ 08:49 |
Dat was een behoorlijke klap. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 08:53 |
Oei oei ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 april 2023 @ 08:54 |
Filmpje vanuit de trein https://nos.nl/l/2470085 | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 08:56 |
In ieder geval Amsterdam 2012, Dalfsen 2016, Oss 2018 en Hooghalen 2020 | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 08:57 |
Aangereden wegvoertuigen reken ik even niet mee. | |
WcPot | dinsdag 4 april 2023 @ 08:58 |
Hier is toch ook een voertuig aangereden? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:01 |
Een spoorvoertuig toch? ![]() | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 09:01 |
Dan Amsterdam 2012 (Roermond was 2003 overigens) | |
WcPot | dinsdag 4 april 2023 @ 09:02 |
Ja klopt een krol | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:02 |
Oh okee. Amsterdam was ik straal vergeten idd. | |
James1988 | dinsdag 4 april 2023 @ 09:19 |
Het dodelijk slachtoffer zou de bestuurder van de krol zijn. Wat ik elders gehoord heb is dat de goederentrein de krol heeft geraakt, die vervolgens in het pad van de reizigerstrein is beland. | |
WcPot | dinsdag 4 april 2023 @ 09:24 |
Dan reden de treinen al heel dicht bij elkaar. Dat is dan echt pech hebben. | |
Piles | dinsdag 4 april 2023 @ 09:37 |
Op NOS staat nu dat 2 vd 4 sporen buiten dienst waren. Dus iemand was op de verkeerde plek ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:38 |
och jongens toch. Wat fijn, we hebben weer een "conclusie". Ik wacht het onderzoek wel af. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 09:44 |
En Hilversum dan?!??!?! NOU??? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 09:47 |
Waarom de fuck zorgt een krol niet voor een spoorbezetmelding onder ATB? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:48 |
Dat was een eenzijdige ontsporing. En daar ging ook niemand bij dood. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:49 |
Ga bingoën joh met het schuim op je kaken ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 09:54 |
#werkenbijdenos | |
James1988 | dinsdag 4 april 2023 @ 10:03 |
ATB zorgt niet voor treindetectie, dat gebeurt met spoorstroomlopen of assentellers. ![]() Ik vermoed dat een krol te licht is om gedetecteerd te worden. Dat zie je wel vaker, voor een GTW-dieseltreinstel gelden bijvoorbeeld beperkingen: buiten het normale inzetgebied van die dingen moeten ze met minstens 2 stellen rijden, omdat een los stel niet gegarandeerd wordt opgepikt door de treindetectiesystemen. Binnen het normale inzetgebied is de infrastructuur erop aangepast (assentellers, PSSSL). | |
MTL | dinsdag 4 april 2023 @ 10:10 |
De kraan hoeft niet eens op het spoor te hebben gestaan. Tussen de sporen is daar wat ruimte (het is vlak na het perron van Voorschoten). Het kan goed zijn dat de kraan daar tussen stond, maar dat een deel van de kraan heeft uitgestoken. Ik kan mij voorstellen dat de goederentrein het uitstekende deel heeft geraakt en de kraan door de kracht op het spoor van de VIRM is geraakt, of precies andersom (dat de VIRM eerst de kraan heeft geraakt en de goederentrein het restant heeft geraakt). Maar goed, dat is allemaal pure speculatie op dit moment. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2023 @ 10:12 |
| |
James1988 | dinsdag 4 april 2023 @ 10:16 |
Hebben alle VIRMs tegenwoordig camera's gericht op het spoor? | |
MTL | dinsdag 4 april 2023 @ 10:38 |
Nee, alleen de gemoderniseerde VIRMs van deelseries 2 en 3, dus deze niet. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 4 april 2023 @ 10:47 |
Ik zit trouwens de OP eens te lezen. Die mag bijgewerkt worden. Naast al het spoor van Monaco heb ik inmiddels ook de spoorwegnetwerken Luxemburg en Liechtenstein volledig in the pocket ![]() | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 11:12 |
Ik vind het een goede vraag, maar misschien is de giek binnen PVR van het nevenspoor gekomen of stond ie niet in het spoor maar op het overpad dat daar ligt. | |
b2py | dinsdag 4 april 2023 @ 11:15 |
Terwijl de aslast niet toeneemt met meer treinstellen 🤷🏼♂ | |
James1988 | dinsdag 4 april 2023 @ 11:24 |
Als ik het me goed herinner heeft het niet eens direct iets te maken met gewicht/aslast, maar kan het zijn dat de detectie faalt als er een beetje roest op de sporen zit. Bij een enkel stel wordt dat er dan niet voldoende 'afgereden' waardoor de stroomkring niet wordt gesloten. In het Verenigd Koninkrijk hebben lichte dieseltreinstellen een extra apparaat aan boord om ervoor te zorgen dat de treindetectie blijft werken, een 'track circuit assister': | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 11:26 |
Ja dat is daar wat gebruikelijker dan hier. In NL hebben we dat niet, hier hebben we andere soorten treindetectie als er alleen maar lichte dieselstellen rijden (assentellers, of aanvullingen met pedalen bij overwegen). | |
derLudolf | dinsdag 4 april 2023 @ 11:35 |
Een Krol maakt niet echt veel meters. Een simpele staalborstel voor de wielen om het roest af te vegen zal haast al genoeg zijn. Een Krol zal een aslast van hooguit 9 ton hebben, maar mogelijk ook minder. Meestal zijn het 14 tons kranen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 15:17 |
Volgens mij klopt dit niet omdat ATB per definitie een spoorstroomloop is? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 15:19 |
Je kan toch staalborstels plaatsen die langs de binnenste zijkant van de spoorstaaf trekken. Wel beetje extra weerstand bij het bewegen maar ach. | |
spectrumanalyser | dinsdag 4 april 2023 @ 19:26 |
De KROL was klaar met het werk. De treinwielen waren ingetrokken. Dan is er geen detectiesysteem wat dit type materieel kan herkennen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 april 2023 @ 19:32 |
Het was ook tegen het einde van de nacht. Dan zullen de werkzaamheden wel zo'n beetje klaar zijn geweest en waren ze bezig die krol uit het spoor te halen. Er is daar een railinzetplaats, misschien stak hij wel de sporen over. Allemaal gefundeerde speculatie uiteraard. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 april 2023 @ 19:35 |
Overigens detecteert een krol nog redelijk goed hoor. Zeker op zo'n druk bereden baanvak. | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 21:03 |
ATB is treinbeveiliging, in Nederland meestal gecombineerd met GRS-spoorstroomlopen voor de treindetectie. | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 21:05 |
Zit alleen maar roest, je moet iets op de kop van de spoorstaaf doen als je zoiets wil realiseren. | |
WcPot | dinsdag 4 april 2023 @ 21:57 |
Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht ![]() | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 21:58 |
Ja. Maar dat was wel een VIRM2/3 bak. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 22:18 |
Krijgen anderen die de TV aan hebben vanavond ook de indruk dat het de avond van 8 of 9 januari 1962 is? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 4 april 2023 @ 22:19 |
Ja dat realiseerde ik me later; maar zoals ziggy^3 al zei; het detecteert op dit soort baanvakken best redelijk maar ook dat had hier niet geholpen. Tragisch. | |
Peterselieman | dinsdag 4 april 2023 @ 22:40 |
zo te zien gaat het een enkeltje sloop worden | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 22:54 |
Ze zullen vast wel hebben bekeken of er een spoorbezetting was voorafgaand aan de aanrijding. | |
James1988 | dinsdag 4 april 2023 @ 22:54 |
Hier is een video met dronebeelden: De kopbak is aan gort en de 2e bak heeft ook veel schade. De derde bak lijkt er beter aan toe te zijn, maar die bak staat van het spoor en half op z'n kant. Het is w.m.b. aannemelijk dat ook die bak zware klappen te verduren heeft gehad en wellicht verbogen is. De achterste kopbak staat nog rechtop en op het spoor, maar ook langs die bak zijn over de hele lengte schraapsporen te zien. Ik verwacht dat de eerste 3 bakken sowieso verschroot gaan worden. Of dat ook gaat gebeuren met de laatste bak, of dat deze misschien in de opslag gaat om als reserve te dienen, valt te bezien. | |
Duvel | dinsdag 4 april 2023 @ 22:56 |
Alle beelden beziend, krijg ik de indruk dat de kopbak niet door het weiland geschoven, maar gerold is. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 april 2023 @ 23:05 |
Qua detectie van spoorbezetting heb je eigenlijk te maken met twee factoren: het geleidend vermogen van de spoorstaaf en het geleidend vermogen van de wielen van het voertuig. Qua spoorstaaf is de leidraad 24 uur: als een spoor 24 uur niet bereden is, kan de detectie verminderen door roestvorming. Een voertuig kan verder worden aangemerkt als niet- of niet goed-detecterend en moet dan op een speciale manier worden behandeld door de treindienstleider. Het spoor bij Voorschoten wordt dagelijks intensief bereden, dus dat detecteert als een malle. Een KROL is officieel een niet-detecterend voertuig, en heeft dus geen gegarandeerde detectie. In de praktijk heb ik op sporen die te lang niet bereden waren, de spoorbezettingen van complete treinen zien wegvallen, maar een niet-detecterend voertuig op een schoon spoor heb ik nog nooit zien wegvallen. (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst) Voor dit soort gevallen hebben we TOON, een systeem waarmee je de beelden uit Procesleiding (het systeem van de treindienstleider) als het ware kan terugspoelen. Alles wordt opgeslagen: spoorbezettingen, rijwegen, verhinderingen, etc. Ik ga er van uit dat er hier niet zoveel te zien is, zoals al eerder genoemd, stond de krol waarschijnlijk niet met de lorries in het spoor, maar reed hij op zijn eigen burgerbanden. | |
b2py | woensdag 5 april 2023 @ 07:07 |
Ik zou dan meer schade aan het gras verwachten en sporen op de zijkant van de trein, of zou hij airtime hebben gehad door de duik van de neus in het talud? Dat duidelijke spoor van de neus in het gras vermoed mij dat ie geschoven is en door de krachten van de rest van de trein is meegetrokken vanuit de achterzijde. Edit: zie de achterzijde van de kopbak van een andere hoek, lijkt er op dat je gelijk hebt ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 05-04-2023 07:30:08 ] | |
b2py | woensdag 5 april 2023 @ 07:11 |
Dit, het is maar de vraag of het voertuig in de sporen stond of op de inzetplaats.. | |
James1988 | woensdag 5 april 2023 @ 09:20 |
Op nu.nl stond een foto van de voorkant van de BR189, die had alleen aan de linkerkant van de kop forse schade. Het leek op de soort schades die je ziet bij aanrijdingen met wegverkeer. Dat doet me vermoeden dat de kraan niet op spoorwielen stond, dan had de schade veel meer in het midden moeten zitten. | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2023 @ 09:26 |
Sowieso niet in de _afgesloten_ sporen ![]() | |
James1988 | woensdag 5 april 2023 @ 09:31 |
Ik denk niet dat die bak gerold heeft, daarover heb ik niets in de media gelezen van de inzittenden. Het lijkt me eerder dat de achterkant van de kopbak een sein of een bovenleidingmast met de grond gelijk heeft gemaakt. | |
DeaDLocK2K | woensdag 5 april 2023 @ 10:26 |
Ik denk het niet vanwege het consequente spoor wat er aan de voorkant getrokken is, dan zou ik daar onderbrekingen in verwachten. | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2023 @ 11:47 |
Dat. Plus dan waren er meer en zwaardere gewonden geweest, en had de Telegraaf allang in chocoladeletters RAMPTREIN RAAST MET DODELIJKE SNELHEID OVER DE KOP staan. | |
Duvel | woensdag 5 april 2023 @ 12:45 |
Ik denk het wel omdat het gras tot bovenop de bak zit, zie de foto's op Dumpert. https://www.dumpert.nl/item/100057802_6fd7b691 Kan best dat ie min of meer zijdelings het gras in is gedoken, maar als ie aan de linkerkant gras op de kop heeft zitten, en uiteindelijk rechtop staat, kan ik me niet voorstellen dat ie een soort van teruggerold is tegen de algemene richting van z'n beweging in. | |
Duvel | woensdag 5 april 2023 @ 13:17 |
Nou ja, dat dodelijke valt dus wel mee. Die trein die destijds bij Hoofddorp ontspoorde, die maakte juist een soort draai om z'n as waarbij mensen door de ruiten heen naar buiten werden geslingerd, dat viel hier mee. Maar dat het een intense rotklap geweest is, staat vast. | |
b2py | woensdag 5 april 2023 @ 16:38 |
De eerste voorbelasting op de dijksgracht is aangebracht ten behoeve van de zettingen van de ondergrond ter plaatse van de te realiseren kunstwerken. | |
Hojdhopper | woensdag 5 april 2023 @ 19:03 |
Vraagje, ticket gekocht bij DB van München naar Bergen op Zoom. Heb dat ticket zoals altijd in de DB app (QR Code). Laatste keren gewoon door de NS laten scannen bij een controle. Maar wat ziet die conducteur dan op z'n pda'tje? Is dat gewoon een groen vinkje of ziet ie daar het traject? Zit nu in een boemel op weg naar Venlo en mag dam nog tig keer overstappen omdat mijn eerste ICE vertraging had en de alternatieve route nu heel anders is. Gaat de conducteur moeilijk doen dat ik nu Venlo - Den Bosch - Bergen op Zoom doe ipv Arnhem - den Bosch - BoZ? Of ziet ie alleen dat m'n kaartje geldig en verder niks? | |
James1988 | woensdag 5 april 2023 @ 19:59 |
Een conducteur kan de route wel zien maar zal er niet moeilijk over doen, zolang je op een redelijke route reist. | |
Hojdhopper | woensdag 5 april 2023 @ 23:15 |
Thanks, tot nu niet gecontroleerd. Man wat een dag, sinds 12.50 onderweg, al 6x over moeten stappen en werkelijk waar iedere trein had vertraging. Nog eentje te gaan, met 3 minuten overstap in Rsd. Fingers crossed. Bonusklacht: de lelijkste stad ooit mogen zien: Mönchengladbach. Wat een gedrocht van een stationsgebied. ![]() | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 07:41 |
Die heb ik nog nooit gezien, maar nog lelijker dan Duisburg of Oberhausen Hbf? | |
Hojdhopper | donderdag 6 april 2023 @ 08:49 |
Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar. | |
James1988 | donderdag 6 april 2023 @ 10:10 |
Welkom in de Ruhrpott. ![]() | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 10:49 |
Ik vind het wel wat hebben ![]() Heb liever dat geld wordt besteed aan seinen, wissels, spoor etc dan aan een mooi gebouw er overheen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 april 2023 @ 10:52 |
Uit onderzoek blijkt dat het veiligheidsgevoel en het comfort van de stations een belangrijk aspect is waarom mensen wel of niet voor de trein kiezen als ze een keuze hebben. Investeringen in wissels, seinen en spoor zijn dus minder effectief als de toegang tot het systeem onvoldoende uitnodigend tot zelfs onveilig voelt. | |
James1988 | donderdag 6 april 2023 @ 12:39 |
Een tijd geleden had ik een keer een overstap in Neuss Hbf, en ik voelde me daar echt niet prettig. Het station was schoon (een beetje vergane glorie maar niet eens heel rampzalig) maar er was gewoon iets aan de omgeving daar waardoor ik me er niet op m'n gemak voelde. | |
Jeroboam | donderdag 6 april 2023 @ 12:53 |
niet dat ze er zelf veel aan kunnen doen in alle gevallen maar het volk dat rond duisburg hbf rondhangt is ook niet al te fris | |
dennistd | donderdag 6 april 2023 @ 13:13 |
Duisburg was ik dinsdag nog, het lijkt wel gewoon steeds lelijker te worden ![]() ![]() | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 13:28 |
n=2 maar dat gevoel heb ik niet gehad eigenlijk. Een keer zelf 's avonds redelijk laat nog vanaf het station naar een hotel gelopen (vertraging/uitgevallen trein en geen zin om nog later elders te stranden) vlakbij het station. Ook op andere plekken in Duitsland niet. Marseille, wat een schitterend station heeft vergeleken met Duisburg, voelde ik me echt niet prettig ![]() | |
Spablauw214 | donderdag 6 april 2023 @ 13:44 |
Dit klinkt als het gemiddelde station in het Ruhrgebied ![]() Voor een land met zo’n ordnung muss sein-imago als Duitsland verbaast het me elke keer weer dat zo veel stations zo oud en vies zijn en er niet zelden overal van die lowlife-figuren rondhangen. | |
Jeroboam | donderdag 6 april 2023 @ 13:56 |
Gelukkig viel het bij jou mee, situatie Marseille ken ik niet. | |
Mr_Klaasje | donderdag 6 april 2023 @ 14:04 |
Dat herken ik niet meteen maar Marseille is wel een van de minst veilige steden van Frankrijk geloof ik. Het tijdstip en weertype kan ook echt wel verschil maken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 april 2023 @ 14:14 |
Rond heel veel Duitse IC-stations hangt zo'n sfeer. Zelfs in Regensburg en fucking Weiden. | |
Spablauw214 | donderdag 6 april 2023 @ 14:17 |
Marseille is ook een behoorlijk rauwe stad en daarmee vrij opvallend in de verder vrij chique Provence. | |
Spablauw214 | donderdag 6 april 2023 @ 14:19 |
Op Frankfurt Hbf zitten de toiletten in een soort kelder. Maar dat was net alsof ik zo de film van Christiane F binnenwandelde ![]() | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 14:24 |
Aan de andere kant, de stationshal en plein in Duisburg zien er helemaal niet beroerd uit, dat begint bij de perrons ![]() | |
Spablauw214 | donderdag 6 april 2023 @ 14:31 |
Dat is waar. Al zijn er alsnog legio stations waarvan de directe omgeving een smerige zwijnenstal is. Mooiste voorbeelden daarvan zijn wel Rome Termini (vooral ‘s avonds) en als absolute hoogtepunt Gara de Nord in Boekarest, waar je zelfs verslaafde straatkinderen in rioolputten ziet afdalen en lijm ziet snuiven. Zelden zoiets schrijnends gezien. | |
Jeroboam | donderdag 6 april 2023 @ 14:39 |
Niet bij Berlin HBF, daar is uberhaupt geen sfeer. | |
Jeroboam | donderdag 6 april 2023 @ 14:41 |
recent nog? | |
Spablauw214 | donderdag 6 april 2023 @ 15:05 |
Anderhalf jaar terug zaten ze er nog. Sindsdien niet meer geweest. Maar kan me niet voorstellen waar ze anders heen zijn. Het zijn geen straathonden die je kan afmaken en behalve de kerk en wat van die charity-mensen kijkt niemand er naar om. Het was echt dieptriest. Roemenië moet echt nog van heel ver komen. Zelfs met een land als Polen zijn de verschillen nog aanzienlijk. | |
boriq | donderdag 6 april 2023 @ 15:57 |
Neuss en Duisburg zijn herkenbare plekken ja, maar Krefeld ook wel onder die aftandse overkapping. Voor mij was Poprad (Slowakije) het afgelopen jaar bij uitstek het schrijnende voorbeeld, grote groepen Roma's met kinderen die dag en nacht er rondliepen. Dit gevoel had ik bij andere steden in die buurt (Presov & Kosice) dan weer veel minder. | |
Jeroboam | donderdag 6 april 2023 @ 16:37 |
Opmerkelijk hoe dat in een aantal jaar kan veranderen. Voor corona nog een zomervakantie in Poprad en omgeving geweest. Het stationsgebied (en het hele stadje) zijn zeker niet bruisend maar ook niet zoals jij beschrijft. | |
Piles | donderdag 6 april 2023 @ 16:44 |
Nederlands spoordigitaliseringproject ERTMS is vertraagd, kost miljard euro meer
| |
boriq | donderdag 6 april 2023 @ 16:57 |
Gek eigenlijk, ook veel hekken overal rondom het station, bij de Kaufland naast het (bus)station, etc. Het tatra gebergte was erg mooi, maar voor mijn gevoel ook veel leegstand in/rond de ski-gebieden. Al was dit allemaal ook in september, dus na de zomer en voor de winter. | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 18:15 |
Laten we nog wat langer wachten, het wordt vast goedkoper. | |
derLudolf | donderdag 6 april 2023 @ 20:33 |
@Dr_Flash Deze lijn al eens gedaan? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2023 @ 20:36 |
Nee lijkt me niks aan. Hoogstens om van de kant wat foto's te maken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 april 2023 @ 21:39 |
Dat voelt in Hannover en in Leipzig en in München ook wel zo in meer of mindere mate. | |
DeaDLocK2K | donderdag 6 april 2023 @ 21:40 |
1e klasse VSOE met 01.10 ervoor <3 | |
dennistd | donderdag 6 april 2023 @ 22:22 |
Paar jaar terug heb ik deze gehad, inclusief Führerstandmitfahrt. | |
dennistd | vrijdag 7 april 2023 @ 01:10 |
DB heeft een voormalig stationsgebouw verkocht. Ze waren alleen even vergeten dat hier nog delen van in gebruik waren voor kabels. Toen de nieuwe eigenaar eens even flink ging saneren in het gebouw veroorzaakte dat een seinstoring. Vervolgens wou hij DB-medewerkers niet binnenlaten: het was nu immers zijn eigendom ![]() (hele draadje: https://twitter.com/CptKrustenkaese/status/1644040159086759936 ) | |
#ANONIEM | vrijdag 7 april 2023 @ 09:38 |
Het is tot nu toe aan mij voorbijgegaan, maar blijkbaar hebben Polen en Oekraïne het normaalspoor gedeelte tussen Hrebenne en Rava-Ruska herbouwd en worden er nu testritten gemaakt: Met dit stuk spoor zal het mogelijk worden tussen Lviv en Warschau te treinen met een (korte) overstap in Rava-Ruska. Mooie vooruitgang ten opzichte van het stootblok dat voor kort op de grens stond: https://maps.app.goo.gl/4TBaToVoBdUDuTn6A Of het snel gaat zijn is een andere vraag, tussen Rejowiec (tussen Lublin en Chelm) en de grens rijdt die trein over vrij traag enkelspoor langs Zamosc en Belzec. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2023 09:42:28 ] | |
derLudolf | vrijdag 7 april 2023 @ 10:15 |
Hannover zou ik hooguit sfeerloos willen noemen, maar ik moet zeggen dat ik daar niet heel vaak heb over en/of uitgestapt. | |
derLudolf | vrijdag 7 april 2023 @ 10:15 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 april 2023 @ 10:50 |
Marseille is HET opstappunt voor het Vreemdelingenlegioen. Alle misdadigers van Europa die aan vervolging willen ontkomen door in Afrika te gaan vechten, komen langs Marseille. En daar komen ze niet om perkjes te schoffelen en vlaggetjes recht te hangen. | |
cherrycoke | vrijdag 7 april 2023 @ 20:51 |
Op gouda is het een drama alles is vertraagd rijd niet, mensen staan met verbazing te kijken hoe de borden om de 5 minuten veranderen. ![]() | |
b2py | vrijdag 7 april 2023 @ 21:00 |
Overdrijven is een vak | |
Duvel | vrijdag 7 april 2023 @ 21:15 |
Door die aangevaren brug? | |
derLudolf | zaterdag 8 april 2023 @ 13:52 |
Iemand nog een startmotor voor een Sik in de schuur liggen? ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 8 april 2023 @ 16:44 |
Bestaat er ook een dagkaart voor Duitsland waarbij je wel in de IC(E) mag? Weet iemand dat toevallig? | |
Bitlord | zaterdag 8 april 2023 @ 16:52 |
Aanrader voor dit (lange) weekeind: het open treinen festival in het Spoorwegmuseum. Eigenlijk elke trein is toegankelijk om in te kijken. Voor mij was dit bijvoorbeeld de eerste keer in 33 jaar dat ik de kans had om in de Blauwe Engel te kunnen kijken. Bijvoorbeeld het Bs-Beneluxstuurstandrijtuig met die heerlijke oranje banken. ![]() ![]() [ Bericht 57% gewijzigd door Bitlord op 08-04-2023 17:31:37 ] | |
Erno-BE | zaterdag 8 april 2023 @ 17:03 |
Ik denk alleen een Interrail One-Country Pass Germany Maar welke route had je in gedachten dan? Een complete Duitsland-tour is best intensief. Vaak zie je net zo veel als je slechts in één of enkele deelstaten rondreist. | |
James1988 | zaterdag 8 april 2023 @ 17:05 |
Ja, maar dan moet je wel eerst een paar duizend BahnBonus-punten bij elkaar sparen ![]() https://bahnbonus-praemie(...)e&search%5Brange%5D= | |
marcb1974 | zaterdag 8 april 2023 @ 17:13 |
Oke jammer ,dan maar zonder IC(E) | |
Peterselieman | zaterdag 8 april 2023 @ 18:26 |
Vandaag zijn in Heerlen bijna 2 Arriva-treinen op elkaar geknald. Gelukkig kwamen ze nog tijdig tot stilstand https://www.telegraaf.nl/(...)nken-aan-voorschoten | |
derLudolf | zaterdag 8 april 2023 @ 18:30 |
Spoorwegmuseum is echter dit weekend niet bereikbaar met de trein toch? | |
ReisT | zaterdag 8 april 2023 @ 18:34 |
Zondag en maandag wel, dan rijdt er een sprinter Zwolle-Utrecht Maliebaan. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 8 april 2023 @ 18:48 |
Hah, wat leuk! | |
spectrumanalyser | zaterdag 8 april 2023 @ 20:03 |
De Sik op Experience Island (heet eigenlijk recreatieplas Het Blauwe Meer) in Loon op Zand staat daar sinds 2002.![]() Bijzonder dat daar nu opnieuw met grote 4x4 wagens gereden mag worden. Een jaar of 5 geleden had iemand 'Panzerland' opgezet. Er stond een tank en daar mocht je mee rijden. De vergunning werd ingetrokken wegens milieu-voorschriften. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 april 2023 @ 20:37 |
"geknald" "Nippertje" "Voorschoten" ![]() er was een STS-passage en hij is met 20 meter tussenruimte tot stilstand gekomen. Meer niet. Sensatiezucht ![]() | |
derLudolf | zondag 9 april 2023 @ 19:15 |
SEL heeft er nog een 181'er bij. https://www.facebook.com/(...)nk/9547264008618789/ Gaaf. Zie dat ze ook een tweetal 120'ers hebben en Ludmilla's. Gave vloot ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 9 april 2023 @ 19:37 |
Dat heb op feesboek gestaan! | |
derLudolf | zondag 9 april 2023 @ 19:46 |
181-205. Ein letztes Mal in der alten Lackierung. Ostern 2023. Demontage im Rahmen der neuen HU + Komplett - Lackierung im Design der Ablieferung 1974. "Kauf die nicht! -die hat n' Trafoschaden - oder einen schweren Masseschluss. oder beides". Haben sie gesagt. Überwiegend "Experten" die noch nie mit so einer Lok gearbeitet haben... Jaja... Auch das ist die Eisenbahn in den heutigen ja so tollen Zeiten. Door Martin Schlünß geplaatst. Volgens mij is dat de directeur/eigenaar van die firma - Schlünß Eisenbahn Logistik. | |
Duvel | zondag 9 april 2023 @ 21:27 |
Ze zijn 1,5 dag bezig geweest om de aardfout te vinden en hij kon gerepareerd worden, dus geen paniek. | |
derLudolf | zondag 9 april 2023 @ 21:33 |
Dat heb ik ook gelezen ja ![]() | |
Ireyon | maandag 10 april 2023 @ 12:43 |
Vraag me af hoeveel mensen er echt met de trein gaan aangezien gewoon lopen sneller is.. | |
Pino112 | maandag 10 april 2023 @ 12:56 |
Ik had bij SNCF Connect een melding ingesteld, nu kan je hem wel boeken. Opgelost dus ![]() Waar ik het eerder had over Spanje/Portugal wordt het nu een 'rondje' Spanje: in drie weken tijd naar Bordeaux, San Sebastian, Bilbao, Madrid, Sevilla, Valencia, Barcelona en Parijs: ![]() Nu alleen nog wachten op de NS, want de reis naar Parijs is nog niet te boeken. | |
spectrumanalyser | maandag 10 april 2023 @ 13:16 |
Apart dat het zo uniek is dat je alle treinen in kunt. Snap best dat ze de treinen op het buitenterrein liever gesloten houden. Aan de andere kant betalen bezoekers 17,50 euro voor een ticket. En kinderen van 4 t/m 12 jaar betalen .... ook 17,50 euro. Bestwel een domper als je dan de treinen niet eens in kunt kijken. Misschien dat mensen op tweede paasdag naar Voorschoten gaan, om het opheisen van de treinen te zien. Das gratis. | |
derLudolf | maandag 10 april 2023 @ 14:56 |
Ik zou met de trein zijn gegaan, aangezien ik niet wist dat het lopend sneller is ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2023 @ 17:22 |
Utrecht Centraal - Maliebaan? Gewoon de bus pakken. Lopen is het ook een tiefeseind. | |
DJMO | maandag 10 april 2023 @ 17:50 |
1,7 km een tyfus end ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 10 april 2023 @ 18:12 |
2x20 a 25 minuten die ik liever anders besteed, helemaal als er zoveel bussen zo dichtbij komen. | |
DJMO | maandag 10 april 2023 @ 18:15 |
Zo heeft ieder zijn eigen instelling. Ik besteed het geld dat ik kwijt ben aan de bus liever aan iets anders, dus calculeer ik die tijd gewoon in. | |
DeaDLocK2K | maandag 10 april 2023 @ 18:33 |
Dat soort minuscule uitgaven hoef ik niet op te letten gelukkig. | |
Peterselieman | maandag 10 april 2023 @ 18:40 |
Meestal ga ik met de bus heen en loop ik terug | |
Peterselieman | maandag 10 april 2023 @ 18:43 |
Ze zijn nu de tweede bak van de VIRM van Voorschoten aan het hersporen. Daarna worden er twee bakken via het spoor afgevoerd. De andere twee gaan per dieplader weg https://omroepwest.bbvms.(...)428577614585459.html | |
DJMO | maandag 10 april 2023 @ 18:48 |
Ik sta onder bewindvoering, en heb een lange tijd ieder dubbeltje om moeten draaien. Inmiddels kan ik prima rondkomen, en sta ik simpelweg vrijwillig onder bewind omdat ik een chaoot ben qua financiën regelen en op orde te houden. Ik hoef er dus ook niet meer op te letten, maar het is een 'way of life' geworden om juist op dat soort zaken te bezuinigen, zodat ik meer geld overhoud voor de leukere dingen in het leven ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2023 @ 21:11 |
ik kom gewoon al velen jaren niet meer bij het Spoorwegmuseum. Denk in 2010 voor het laatst geweest of zo. | |
derLudolf | maandag 10 april 2023 @ 21:13 |
Ik ben er nog nooit geweest | |
derLudolf | maandag 10 april 2023 @ 21:13 |
Wel in het spoorwegmuseum van Litouwen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2023 @ 21:18 |
ja ik ook ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 10 april 2023 @ 21:30 |
Hmm, lijkt niet helemaal lekker te gaan met Siemens in de VS | |
Duvel | maandag 10 april 2023 @ 21:46 |
Ik met OntraXS laatst nog. Naartoe gelopen, lekker vroeg, en terug met de trein. Ik vind het zeker bij dat soort tentoonstellingen altijd wel gezellig. Kinderen mee kan ook leuk zijn maar geeft het geheel een andere dimensie. | |
DeaDLocK2K | maandag 10 april 2023 @ 21:59 |
Je kan vooral moeilijk een uur met een bekende gaan staan kleppen bij een of andere random module. Mijn pa kwam op grote en kleine modelspoorevenementen aan de lopende band bekenden tegen. Dat was als kleintje niet altijd even leuk als je gewoon treintjes zou gaan kijken. | |
dennistd | maandag 10 april 2023 @ 23:02 |
Ben vanmiddag even in het spoorwegmuseum geweest. Op de heenweg stond er nog zo'n raar figuur op een balkon langs het spoor in Deventer. Voordeel was dat de pendeltrein vandaag de sprinter Zwolle-Utrecht was die bij Blauwkapel afboog naar de Maliebaan. Scheelde me toch weer 8 minuten reistijd. Veel treinen in geweest, waren ook heel veel extra vrijwilligers voor aanwezig om dit in goede banen te leiden. En uiteraard ook weer een aantal bekenden getroffen, dus ook nog wel even staan praten met wat mensen. | |
Jeroboam | maandag 10 april 2023 @ 23:10 |
Jammer om je gelijk op een heel (groot) land te richten. Genoeg leuke kleine lijntjes in Spanje en er zit geen hond in de trein. | |
Bitlord | maandag 10 april 2023 @ 23:50 |
Ik heb een museumkaart, dan kost het vrijwel niks. En met de fiets ernaartoe. De treinen waren vrijwel allemaal bemand met vrijwilligers. Voor een stukje uitleg, maar ik vermoed ook om het een beetje in de gaten te houden. Aan de SGMm kan je niet zoveel slopen, maar een ZHESM-motorrijtuig is aannamelijk interessant voor hangjeugd en sommige verzamelaars. Ik hoop wel dat het NSM dit vaker gaat doen. In de 1000 die er stond kon je ook het gangpad bekijken. Met kleine plateautjes in het gangpad elke 3 meter. Toen herinnerde ik mij dat deze locomotief in het oude museum tot 2005 ook van binnen toegankelijk was. ![]() | |
Erno-BE | dinsdag 11 april 2023 @ 06:32 |
Is het niet zo dat in Spanje buiten de Cercanias-treindiensten om de frequentie van de treindiensten behoorlijk slecht is, wat een rondje treinen plannen behoorlijk lastig maakt? En bovendien moet je ook voor de Media Distancia-treinen reserveren, wat een rondje treinen in Spanje ook lastig maakt. | |
Pino112 | dinsdag 11 april 2023 @ 06:54 |
Achja het is onze eerste keer dus dat kan altijd later nog. | |
Spablauw214 | dinsdag 11 april 2023 @ 08:13 |
Mooi rondje, waarbij je denk ik een goed beeld krijgt van de leegte en uitgestrektheid van het Spaanse platteland. Mooi ook dat de Torre del Oro erin zit, die staat ook vrij hoog op mijn verlanglijstje dus hoor graag of het nou echt zo de moeite is ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2023 @ 08:19 |
Je bent zelf een raar figuur. | |
derLudolf | dinsdag 11 april 2023 @ 08:38 |
Wie? | |
Jeroboam | dinsdag 11 april 2023 @ 08:49 |
Dat is zo, veel plezier! | |
Jeroboam | dinsdag 11 april 2023 @ 09:01 |
De dienstregeling is niet zoals Nederland nee maar voor mij frequent genoeg. Er valt goed om heen te plannen en vaak is het niet druk. Spanje buiten de grote steden is ook nog eens het leukst om te bezoeken vind ik persoonlijk. Hier wat inspiratie, ik heb het boekje zelf gekocht. https://www.theguardian.c(...)ria-granada-zaragoza | |
Duvel | dinsdag 11 april 2023 @ 09:07 |
Nietes. | |
Hojdhopper | dinsdag 11 april 2023 @ 11:29 |
Ik hou ervan om in München te wonen, maar altijd als ik op of in de buurt van Hbf kom, schaam ik me haast voor het beeld dat dat uitstraalt daar. Zowel van binnen bij de perrons als van buiten. Maar goed, gelukkig zijn ze bezig met het nieuwe station (die 2030 klaar moet zijn, wat een grap). | |
Mr_Klaasje | dinsdag 11 april 2023 @ 12:49 |
Ik heb het filmpje ook kort gezien maar was nog niet helemaal overtuigd. Ja, er is een hoop niet op orde maar Amtrack heeft hierin ook echt wel een groot deel van de ellende aan zichzelf te danken. Nieuw materieel kent altijd kinderziektes en specifieke lokale infrasituaties maken dat je altijd problemen krijgt die je maar beperkt hebt kunnen voorzien. Je moet geen oude schoenen weggooien voor de nieuwe schoenen op zijn minst lekvrij zijn. Hier lijken ze zoveel haast te hebben gehad met overnemen van treinen dat ze ondanks onvoldoende beschikbaarheid diensten moeten rijden maar daarmee ook niet beschikbaar zijn voor herstel/updates. Dan maak je het een leverancier ook lastig. | |
Pino112 | dinsdag 11 april 2023 @ 12:55 |
Ohja die staat nog wel zo op de kaart. We hebben ondertussen gekozen voor de rechtstreekse AVE van 4u ipv de TdO (7.5 uur), maar grotendeels gaat ie door hetzelfde gebied volgens mij. | |
Maegrim | dinsdag 11 april 2023 @ 15:22 |
de laatste SNG is vandaag in elkaar gedraaid ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 april 2023 @ 16:10 |
Ik vraag me af hoe lang de stoelen in SNG het vol gaan houden. Ik zat gisteren in de 3029, die nog geen anderhalf jaar oud is. Toen ik in een stoel ging zitten en tegen de rugleuning kwam, ging dat ding vrijwel meteen een stukje naar achteren. Dat heb ik al vaker meegemaakt in een SNG, is de achterkant van de rugleuning van bordkarton ofzo? En nee, ik laat me niet met m'n hele gewicht tegen de achterkant vallen. En ik weeg ook geen 200 kg. | |
Duvel | dinsdag 11 april 2023 @ 17:39 |
Je bedoelt dat ie een soort van *plop* zegt? | |
James1988 | dinsdag 11 april 2023 @ 18:32 |
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt in een treinstoel. | |
Peterselieman | dinsdag 11 april 2023 @ 22:09 |
Beetje kip en ei idee. Siemens moet meer leveren en dan pas kunnen er kinderziektes aangepakt worden. | |
Duvel | dinsdag 11 april 2023 @ 22:21 |
Ik herken het inderdaad wel, maar het is niet nieuw volgens mij. Edit: niet nieuw als in: ik ken ze eigenlijk niet anders... [ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 12-04-2023 08:21:04 ] | |
James1988 | woensdag 12 april 2023 @ 11:02 |
Op Somda wordt gemeld:ICNG 3222 is een achtdelig treinstel. 70912 is de leeg materieelrit van de Watergraafsmeer. 912 vertrekt om 6:38 uit Amsterdam en komt om 7:19 in Rotterdam aan. 907 Rotterdam 07:41 x 08:22 Amsterdam Gaat dan om 08:38 weer terug, en zo herhaalt dat patroon zich totdat het materieel uitloopt in de 955 (aankomst Amsterdam om 20:22) om dan naar de Watergraafsmeer te gaan. | |
derLudolf | woensdag 12 april 2023 @ 12:28 |
Dat lijken nummers van de Plan V's die Emmen-Zwolle rijden ![]() | |
Pino112 | woensdag 12 april 2023 @ 13:07 |
Jammer dat dit filmpje van @Dr_Flash op privé staat, maar wel toepasselijk (uit de OP van jaren geleden) | |
James1988 | woensdag 12 april 2023 @ 13:37 |
Ik weet precies welk filmpje dit is ![]() En daarom heb ik het begin van het patroon er ook bij gezet ![]() Even uren uit Amsterdam, oneven uren uit Rotterdam. | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2023 @ 21:29 |
Aangepasdt ![]() | |
DJMO | woensdag 12 april 2023 @ 21:47 |
Ja jongens help eens even als je wil... Ik wil in oktober naar Madrid. De ene optie is op 30 september een hotel te boeken op schiphol en op 1 oktober om 7 uur 's ochtends te gaan vliegen. terugvlucht op 21 oktober, ongeveer zelfde reistijd. Quanta costa vliegkosten pp: 287 euro nog wat per persoon. Is dit voordeliger te doen per trein of niet? Ik kan zo snel via NS international niks vinden en al helemaal geen prijzen. | |
b2py | woensdag 12 april 2023 @ 22:24 |
Ff zoeken via sncf-voyages | |
Erno-BE | woensdag 12 april 2023 @ 22:35 |
Met de trein dwars door Frankrijk lijkt mij een drama door alle stakingen en onoverzichtelijke dienstregelingen. Het lijkt mij dat vanaf Schiphol wel meer vluchten naar Madrid gaan dan alleen om 7 uur 's ochtends, want zowel KLM, als Iberia vliegen op Madrid en waarschijnlijk ook nog EasyJet, Vueling of een andere prijsvechter. Anders kun je nog vanuit Eindhoven of Düsseldorf vliegen. | |
ReisT | woensdag 12 april 2023 @ 23:37 |
Hoogstwaarschijnlijk niet. Probeer het eens op https://www.sncf-connect.com/ Probeer als je geen prijzen jan vinden een datum binnen 3 maanden van nu. Reis in delen zoeken helpt ook. Snelste route is met overstappen in Parijs en Barcelona, en ergens onderweg een hotel want je haalt het niet op 1 dag. | |
James1988 | woensdag 12 april 2023 @ 23:44 |
Die Fransen hebben daar al 2x een nieuwe naam op geplakt. Eerst Oui.sncf, maar dat beviel niet dus tegenwoordig heet het SNCF Connect. ---- Maar je kunt daarvoor niet in één keer een kaartje krijgen. 't is gewoon te ver en de spoorwegmaatschappijen werken niet echt lekker samen. Het beste wat je kunt krijgen is <NL>-Barcelona, en de volgende dag Barcelona-Madrid. Voor NL-Barcelona kun je bij NS International aankloppen, voor BCN-Madrid moet je bij de Spanjaarden zelf wezen (3 vervoerders: Renfe, Ouigo España, Iryo). Goedkoop is het allerminst en snel ook niet, je bent al een dag bezig om in Barcelona te komen en de aller-aller-allerlaatste reismogelijkheid Barcelona-Madrid vertrekt uit Barcelona op het moment dat je trein uit Parijs daar aankomt. | |
DJMO | donderdag 13 april 2023 @ 07:09 |
Ik hoor het al: de trein is dus geen optie voor deze vakantie. Ik wil 1 oktober juist relatief vroeg in Madrid zijn zodat we tijd genoeg hebben om de camper op te halen aldaar. Met die vlucht van 7 uur gaat dat makkelijk lukken. Dan maar zeer zorgvuldig selecteren en kiezen wat er allemaal als bagage meegaat (23kg ruim- en 16 kg handbagage). Wat er niet meekan moet dan maar ter plaatste worden gekocht. Thanks voor het meedenken. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2023 @ 08:54 |
Ga je verhuizen Mo? ![]() ![]() Maar sowieso, als je er een hele dag en nacht treinen op hebt zitten is meteen met een vreemde huurcamper in een vreemd land de weg op gaan misschien niet het toppunt van pret. Kun je idd beter een uurtje vliegen en relatief fris en fruitig aan het stuur gaan zitten ![]() | |
Erno-BE | donderdag 13 april 2023 @ 09:28 |
Helaas zijn in de regio Amsterdam-Schiphol-Leiden hotels erg prijzig en kan het wellicht lonen om vanaf Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te vliegen en in Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te overnachten. Met name Duitsland heeft een groot aanbod van budget-hotelketens als B&B-hotels en Premier Inn-hotels. Naar Spanje met de trein is gewoon haast niet te doen door de grote afstanden en de onbetrouwbare Fransen. Zou naar Spanje sowieso altijd het vliegtuig pakken, terwijl ik wel vind dat het vliegverkeer binnen Europa vermindert moet worden. | |
DJMO | donderdag 13 april 2023 @ 09:51 |
Drie weken. Santiago de Compostella. | |
derLudolf | donderdag 13 april 2023 @ 11:33 |
Ibis Styles heb ik twee keer gedaan, kost ¤80 ofzo? Zo heel veel goedkoper is BB niet, of het ticket moet veel goedkoper zijn. Treintickets naar Frankfurt a/M zijn ook niet goedkoop meestal. | |
Erno-BE | donderdag 13 april 2023 @ 11:46 |
Waar vind je in Nederland nog een overnachting in een hotel voor minder dan ¤ 90 per nacht inclusief ontbijt waarbij je niet volledig aan de rand van Nederland zit en je niet hoeft te slapen in een goor stinkhok? | |
derLudolf | donderdag 13 april 2023 @ 11:52 |
Ibis Styles op Schiphol, heb ik vorig jaar nog gedaan. ¤88 zie ik in de app van Booking. Voor eind vorige maand had ik gereserveerd, dat kostte ¤93. Uiteindelijk geannuleerd omdat trein+hotel duurder was dan auto+parkeren. Zonder ontbijt. | |
DJMO | donderdag 13 april 2023 @ 12:04 |
CitizinM. 184 Euro voor twee personen inclusief ontbijt. | |
DeaDLocK2K | donderdag 13 april 2023 @ 12:57 |
Wtf wat er niet meekan? Wat ga je doen? Als ik 3 weken naar de VS ga ga ik met alleen handbage :/ | |
DeaDLocK2K | donderdag 13 april 2023 @ 12:59 |
Twee weken geleden in Sneek minder dan 60 pp per nacht betaald geloof ik. ![]() Maar ook in Amsterdam lukt het wel: ![]() | |
DJMO | donderdag 13 april 2023 @ 13:05 |
3 weken wandelen. Dus m'n handbagage bestaat alleen al uit m'n rugzak en de spullen die ik bij het wandelen bij me heb. Plus dan nog een extra paar schoenen, ruim voldoende sokken en kleding. Om over de rest maar niet te spreken. | |
b2py | donderdag 13 april 2023 @ 16:29 |
Goos jouw referentiekader is echt het uiterste hè | |
derLudolf | donderdag 13 april 2023 @ 20:45 |
Wat zou de verbetering van een kilometer spoor op de lijn Coevorden-Bad Bentheim kosten? Men is helemaal in jubelstemming omdat vanuit Europa ¤10 miljoen is toegezegd. Ik had gelezen dat nieuw spoor ¤40 miljoen per kilometer zit? Onbeveiligde overwegen weghalen, waslijn er boven en ombouwen naar 120km/u https://dvhn.nl/drenthe/V(...)chakel-28362204.html | |
Peterselieman | donderdag 13 april 2023 @ 21:18 |
Komt dit iemand bekend voor? https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10404587 | |
derLudolf | donderdag 13 april 2023 @ 21:19 |
Nee, die melding heb ik nog niet eerder gezien. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2023 @ 21:29 |
Foto's van die neg boel van vorig jaar | |
DeaDLocK2K | vrijdag 14 april 2023 @ 00:49 |
Nou mop ik wens je oprecht heel veel succes en toitoitoi! | |
DeaDLocK2K | vrijdag 14 april 2023 @ 00:53 |
Twee broeken, 2 sets lange mouwen (alhoewel het met één zou kunnen), 14 sokken, 7 onderbroeken en 4 t-shirts als je gaat lopen, 7 tot 12 als je niet intensief hoeft te verplaatsen. Eén set lichtgewicht bestek, een led-zaklamp en misschien een extra led-leeslamp, een grote en een kleine powerbank, blarenpleisters, paracetamol, ibuprofen, rennies, een zak goeie honingdrop, een zak stroopwafels, misschien een klein aluminium pannetje en gasbrandertje en gasflesje maar dan nog hou je ruimte over voor een laptop. | |
trein2000 | vrijdag 14 april 2023 @ 02:12 |
Voor een ‘gewone’ relaxte vakantie van een week of 3 kun je ook prima een nacht in Parijs gaan zitten. Niet al te vroeg uit Nederland weg, even lekker eten mooie avondwandeling door Parijs en de volgende dag de rechtstreekse trein naar Barcelona in. Voor een kort tripje zou ik het inderdaad afraden. | |
DJMO | vrijdag 14 april 2023 @ 07:20 |
2 of 3 lange wandelbroeken, twee korte broeken, extra paar wandelschoenen; stuk of 4 wandelshirts, een paar gewone t-shirts en twee normale nette broeken, ondergoed en sokken voor minimaal een week. Nachtkleding, misschien wat handdoeken. Toilettas met inhoud. Powerbank en ehbo-kit zit standaard in m'n rugtas evenals een waterzak van 2 liter. Dan moet idd ook m'n laptop nog mee. Proviand voor tijdens het wandelen schaf ik ter plekke wel aan. En ja, ik ben een vrouw; ik heb iets meer nodig dan een man die gerust een week in dezelfde kleding rondbanjert ![]() | |
Pino112 | vrijdag 14 april 2023 @ 12:25 |
Eerder hebben we al aangegeven dat de schade groot is. Nu we de schade volledig in kaart hebben kunnen brengen, zien we dat er meer stuk is. Daarom hebben we meer tijd en personeel nodig. Het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel speelt hierbij mee. Er moet drie kilometer bovenleiding opnieuw bevestigd worden. Dit duurt tenminste tot vrijdag 21 april 05.00 uur. | |
James1988 | vrijdag 14 april 2023 @ 15:53 |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 april 2023 @ 17:52 |
Alleereerst bedankt voor je geduld. Wat ik kan zien is dat er in dat weekend werkzaamheden zijn bij Massy, waardoor "alle" TGVs van en uit die richtingaankomen en vertrekken op Paris Austerlitz, en die nemen hiervoor het trajact van de RER C. De ruime van rijpaden is daar beperkt. Dus ik denk dat ze niet alles in de omloop gooien. Ik denk persoonlijk dat je wenstrein nog in de roulatie komt, maar ik zou er ook niet op wachten en gewoon de TER nemen. e Omdat in die periode de RER C ook op zijn beurt beperkte dienst heeft door werkzaamhden verwacht ik wel dat op termijn nog een aantal TGV's voor dat weekend in de verkoop gaan, maar dus nu niet alles in 1 keer ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 14-04-2023 17:52:51 (typo) ] | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2023 @ 19:08 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)er-reizen-fout-ovpay@Duvel moet er niet ergens iets verwoest worden? | |
James1988 | vrijdag 14 april 2023 @ 19:17 |
De digitale evenknie van vaseline op je strippenkaart smeren (en hopen dat de buschauffeur het niet doorheeft). | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2023 @ 19:35 |
Zal vaseline op jouw stripkaart smeren ![]() | |
Duvel | vrijdag 14 april 2023 @ 19:41 |
Nou ja, ik zie een soort self-destruct functie waar Cato trots op zou zijn. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 15 april 2023 @ 02:15 |
Godverdomme waarom moest de pers hier nou mee aan de haal gaan. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 15 april 2023 @ 02:16 |
Nou jah, Nederland kennende gaat het nog wel een poosje duren voor het opgelost is. En daarna maar weer betalen dan maar. | |
Zomaarevenkijken | zaterdag 15 april 2023 @ 10:37 |
Volledig offtopic hier maar is dat niet een beetje erg veel kleding om op je rug mee te sjouwen? Of maak je gebruik van bagagetransport? Je kunt ook vanuit Nederland beginnen met wandelen maar dat is niet sneller en ook niet goedkoper. | |
DJMO | zaterdag 15 april 2023 @ 10:53 |
Als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat we in Madrid een camper huren. Het ging mij dus om de reis naar Madrid, maar dat neemt per trein veel te veel tijd in beslag, die heb ik simpelweg nodig om te kunnen wandelen. | |
DJMO | zaterdag 15 april 2023 @ 11:07 |
Niet dat ik vandaag of morgen met de trein moet, maar wie verzint het om een pendelbus tussen zaandam en Amsterdam noord metro in te zetten ipv tussen zaandam en sloterdijk? Kan iemand me vertellen wat de logica daarvan is?![]() | |
Frozen-assassin | zaterdag 15 april 2023 @ 11:18 |
Er zijn wegwerkzaamheden bij Prins Hendrikkade/Oosterdok. Je wil nu niet met vele touringcars daarheen dan is Amsterdam Noord een schappelijke oplossing denk ik. | |
b2py | zaterdag 15 april 2023 @ 11:19 |
Sterker nog, ik denk dat het simpelweg ook gewoon sneller is | |
ReisT | zaterdag 15 april 2023 @ 13:34 |
Daar komt een bus van Zaandam naar Sloterdijk toch helemaal niet langs!? Dat er geen NS-bussen naar Centraal rijden is logisch dat verwacht ook niemand. [ Bericht 3% gewijzigd door ReisT op 15-04-2023 13:41:58 ] | |
Spablauw214 | zaterdag 15 april 2023 @ 13:52 |
Anno 2023 moet je sowieso blij zijn als er überhaupt bussen rijden ipv dat ze je naar de reguliere lijnbussen verwijzen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 15 april 2023 @ 13:53 |
Interessant dat ze in de VS testen met een door accu's aangedreven stel van de Londense metro | |
DJMO | zaterdag 15 april 2023 @ 16:48 |
Dit dus. Vanaf sloterdijk rijden er gewoon treinen naar centraal, dus waarom de ns bussen naar een metrostation inzet is mij een raadsel. | |
James1988 | zaterdag 15 april 2023 @ 18:26 |
Vroeg in de ochtend, wanneer de metro nog niet rijdt, rijdt er wel een bus van/naar Sloterdijk. De reistijd Zaandam - Sloterdijk v.v. is 17 minuten, reistijd Zaandam - Noord v.v. is 15 minuten. Wellicht sparen die 2 minuten net een extra bus uit. | |
b2py | zaterdag 15 april 2023 @ 18:45 |
Die ene bespaarde bus ben je tienvoudig kwijt aan de GVB compensatie | |
DJMO | zaterdag 15 april 2023 @ 19:38 |
Dan alsnog is het toch niet logisch of handig om de reiziger twee keer over te laten stappen op alternatief vervoer als er ook een rechtstreekse busverbinding tussen twee ns stations mogelijk is? Het enige wat ik me kan bedenken is dat er ook een wegafsluiting is op de route tussen zaandam en sloterdijk, waardoor een bus te ver zou moeten omrijden. Maar goed, ik heb er verder geen last van zoals gezegd. | |
Dr_Flash | zondag 16 april 2023 @ 12:34 |
Zie ik net in mijn ooghoek even een Blokkendoos Mat'24 richting Zwolle of Apeldoorn snellen ![]() Niemand vertelt mij ooit wat ![]() | |
stavromulabeta | zondag 16 april 2023 @ 14:57 |
Dat omreizen via Noord is vanwege een gebrek aan haltecapaciteit op Sloterdijk. | |
Peterselieman | zondag 16 april 2023 @ 17:48 |
Lange conditierit. Japie is zelfs naar Groningen op en neer geweest | |
derLudolf | zondag 16 april 2023 @ 17:51 |
Maken locs van het spoorwegmuseum ook conditieritten? | |
Peterselieman | zondag 16 april 2023 @ 17:54 |
sommige af en toe. Dit was de 2454 Crew en die zijn wel heel actief | |
derLudolf | zondag 16 april 2023 @ 17:57 |
Ik zat even op de materieel lijst te kijken op Wiki. De blokkendoos heeft een A-status. Sommige 1100-1200-1300 ook, komen die dus nog op de baan? ![]() | |
Peterselieman | zondag 16 april 2023 @ 18:24 |
Heel af en toe | |
Duvel | zondag 16 april 2023 @ 18:55 |
Jaap heeft dan ook jaren stilgestaan, goed dat ze hem nu even z'n benen laten strekken. | |
ReisT | zondag 16 april 2023 @ 19:57 |
De Jaap is de afgelopen jaren opgeknapt en vandaag was (als het goed ging) een laatste grote proefrit voor de herindienststelling. Toch iets anders dan gewoon een conditierit. Bedoeling is dat Jaap weer vaak op de baan te zien gaat zijn vooral ook weer met reizigers. | |
James1988 | zondag 16 april 2023 @ 20:03 |
Gaaf wel om zo'n oude baas nog op het hoofdspoor te zien ![]() Ik ben wel benieuwd hoe dat nu zit met zaken zoals ATB, zit dat er ook allemaal in? | |
Peterselieman | zondag 16 april 2023 @ 20:14 |
Zal minimaal ATB-E hebben | |
derLudolf | zondag 16 april 2023 @ 20:37 |
Moet er in zitten op de hoofdspoor. Stoomlocs van SSN hebben het ook. | |
James1988 | zondag 16 april 2023 @ 22:25 |
En Vv? | |
Duvel | zondag 16 april 2023 @ 22:29 |
Kan niet worden verplicht. | |
dennistd | maandag 17 april 2023 @ 12:18 |
De Blokkendoos van het spoorwegmuseum heeft al jaren niet gereden, net als de 1100. De 1200 staat in Blerick (was er niet iets met asbest bij die loc?) en de 1300 ook. Daarnaast zitten ze momenteel met het probleem van de ECM: https://martijnvanvulpen.(...)aterieel-op-de-baan/ | |
Erno-BE | maandag 17 april 2023 @ 13:15 |
Weet iemand als je een treinticket (Sparpreis) heb van Emmerich naar Praag via Cheb en je mist in Nürnberg de trein naar Cheb of je dan via Schwandorf mag, of heb je gelijk 2 uur vertraging? [ Bericht 4% gewijzigd door Erno-BE op 17-04-2023 13:41:24 ] | |
Erno-BE | maandag 17 april 2023 @ 20:28 |
Hoe boek je een treinreservering voor de EC277 van Praag naar Budapest met stoelkeuze eigenlijk? | |
b2py | dinsdag 18 april 2023 @ 08:19 |
OBB bellen | |
Duvel | dinsdag 18 april 2023 @ 08:37 |
Vreemd dat ze dat niet eerder hebben geregeld, die ECM-eis komt niet uit de lucht vallen. | |
ReisT | dinsdag 18 april 2023 @ 16:00 |
Vanaf december gaat Keolis op de Valleilijn rijden. Niet met nieuwe treinen; de bestaande treinen krijgen wel een nieuw jasje.![]() https://www.keolis.nl/ove(...)nt-tender-valleilijn | |
b2py | dinsdag 18 april 2023 @ 17:32 |
PBL heeft een toffe rapportage gemaakt genaamd Kansen rondom spoorknooppunten waarin ze spoorontwikkelingen, ruimte op het spoor en gebiedsontwikkeling met elkaar verbinden. Leuk om te lezen :-) | |
Erno-BE | dinsdag 18 april 2023 @ 18:33 |
https://www.br.de/nachric(...)k-am-freitag,TbnG5bE En er is aanstaande vrijdag (21 april) weer een staking bij Deutsche Bahn ![]() | |
James1988 | dinsdag 18 april 2023 @ 18:35 |
DSB heeft meer rijtuigen besteld bij Talgo. Het oorspronkelijke plan, om met Vectrons in sandwichformatie te gaan rijden, is overboord gegooid. In plaats daarvan komen er stuurrijtuigen.![]() | |
Duvel | dinsdag 18 april 2023 @ 19:39 |
Ik zie dat we met Keolis nu ook die Franse kermiskleuren importeren. ![]() Dat de Protos standhoudt is wel tof! | |
James1988 | dinsdag 18 april 2023 @ 20:10 |
Is een keuze van de opdrachtgever, als Transdev had gewonnen hadden er dezelfde kleuren op gezeten. https://brandguide.rrreis.nl/ | |
Duvel | dinsdag 18 april 2023 @ 22:36 |
Wat erg. ![]() | |
James1988 | dinsdag 18 april 2023 @ 23:08 |
Ik word er ook niet echt laaiend enthousiast van, als ik eerlijk ben. Ik vind dat de Fransen trouwens best wel wat mooie liveries hebben. SNCF Carmillon, Ile-de-France Mobilités, lio, zelfs Fluo vind ik wel wat hebben. Missers hebben ze ook wel, zoals Centre-Val de Loire ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 18 april 2023 @ 23:32 |
Morgen gaat het ICNG eindelijk de reizigersdienst in. Het kan nog tot in 2025 duren voordat alle stellen geleverd zijn omdat retrofit wat langer gaat duren dan eerst voorzien. | |
Spablauw214 | woensdag 19 april 2023 @ 06:58 |
Volgens mij mag je niet zomaar een ander grenspunt kiezen. Check anders even de ticketvoorwaarden. | |
James1988 | woensdag 19 april 2023 @ 18:00 |
Ik heb vanmiddag een rit Rotterdam > Amsterdam gedaan met de ICNG. Leuke trein, trekt lekker snel op. De stoelen zijn even wennen maar ik vond ze wel comfortabel. De tafel heeft een goed formaat. Trein ligt goed op het spoor. Drukdicht dus door de groene hart-tunnel zonder drukkend gevoel op de oren. Gelijkvloers instappen. ![]() Het geluid was wat luider dan het geval is bij getrokken mat, maar ik vond het niet storend. Kritiekpuntje: de omroep was niet te verstaan in de Schipholtunnel, te zacht. | |
DeaDLocK2K | woensdag 19 april 2023 @ 20:33 |
Ik vraag me af of dat soort certificeringen niet bedacht zijn om gewoon hele rissen aan het werk te houden. | |
James1988 | woensdag 19 april 2023 @ 21:38 |
Eerder een gevolg van de steeds verdergaande openstelling van de spoormarkt. Vroeger deden spoorwegmaatschappijen zulke dingen allemaal zelf en waren ze een koninkrijk met eigen regels. Tegenwoordig zijn er veel meer vervoerders en voertuighouders, en meer regulering. Het is net als in de luchtvaart eigenlijk. | |
Peterselieman | woensdag 19 april 2023 @ 21:48 |
Klinkt goed. Las wel dat er wat problemen met de tussendeuren zijn waardoor later op de dag alle ritten vervielen | |
b2py | woensdag 19 april 2023 @ 21:55 |
Nog bodemplaten gemist onderweg? | |
MTL | woensdag 19 april 2023 @ 22:00 |
Die tussendeuren waren het probleem niet. Die kunnen (ook als ze in storing zijn) gewoon met de hand open geschoven worden. Vervelend uiteraard, maar niet problematisch of beperkend voor de inzet. Het probleem was met het controlesysteem van de buitendeuren. Ondanks dat alle deuren gesloten en vergrendeld waren (en de deuren dus correct functioneerden), bleef de tractievrijgave uit. Een reset hielp helaas niet, dus is de deurlus uiteindelijk overbrugd en kon de trein zo naar de Watergraafsmeer rijden voor verdere analyse/herstelling. Overigens is dat een issue dat werkelijk met elke trein kan gebeuren en gebeurt bij elk treintype. Het is in dat opzicht stom toeval dat het net op de eerste dag met reizigers moest gebeuren. Wel balen uiteraard en slechte PR. Hopen dat men het onderdeel vanavond/vannacht kan repareren zodat er morgen gewoon weer gereden kan worden. [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 19-04-2023 22:15:37 ] | |
James1988 | woensdag 19 april 2023 @ 22:03 |
Nope, alles zat erop en eraan. ![]() | |
Janneke141 | woensdag 19 april 2023 @ 22:03 |
![]() | |
Leandra | woensdag 19 april 2023 @ 22:04 |
Ik ga morgen denk ik even een ritje met de ICNG maken, omdat het kan. | |
MTL | woensdag 19 april 2023 @ 22:05 |
Ik hoor net dat het probleem gevonden is en opgelost. De ICNGs gaan morgen dus gewoon weer rijden is de bedoeling. | |
DJMO | woensdag 19 april 2023 @ 22:07 |
Ik ga vrijdag denk ik. Wilde eerst ook morgen gaan, maar impulsief een bestelling geplaatst bij Caminocomfort.com die ik morgen wil ophalen in Oss. | |
Peterselieman | woensdag 19 april 2023 @ 22:37 |
doemdenken is een kunst op zich | |
MTL | woensdag 19 april 2023 @ 22:41 |
Ja, het is uiteraard allemaal prutswerk en een Fyra 2.0 omdat er één keer een stomme storing optreed ![]() | |
Peterselieman | woensdag 19 april 2023 @ 22:43 |
Daarom. Je kunt nog zoveel testen als je wilt, maar er zal altijd iets zijn dat tijdens het testen niet aan het licht is gekomen. Ik ben juist blij dat het dan in de praktijk snel naar voren komt en dat er nog dezelfde dag een oplossing is gevonden. | |
James1988 | woensdag 19 april 2023 @ 22:56 |
Je wil niet weten hoe vaak ik en collega's al iets hebben geprogrammeerd en helemaal stuk hebben getest, akkoord bevonden, en dat de eerste de beste eindgebruiker vervolgens dingen ontdekt waarvan ik denk "duh..." ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 20 april 2023 @ 04:50 |
Zijn er omlooptijden van de ICNG? Ik ben dit week-end 1 middag in Nederland, en het zou mooi zijn als... ![]() | |
DJMO | donderdag 20 april 2023 @ 05:47 |
Vandaag vertrekt hij om 07:41 vanaf Amsterdam richting Rotterdam. om 08:22 Gaat hij de andere kant weer op. Zo zul je zelf wel kunnen uitvinden om welke tijd hij rijdt als je hier in het weekend bent. | |
Eix | donderdag 20 april 2023 @ 07:30 |
De omloop staat ook op treinposities: https://treinposities.nl/omloop/WA1/20230419 Ik ga zaterdag eens kijken. ![]() -edit- zie alleen dat zaterdag nu niet meer erin zit (?). Meen dat’ie gisteren nog ertussen stond. Morgenavond maar eens puzzelen. | |
MTL | donderdag 20 april 2023 @ 07:41 |
De eerste paar weekenden wordt er nog niet met de treinen in reizigersdienst gereden helaas. Dus alleen doordeweeks kan je 'm voor nu tegenkomen. | |
Dr_Flash | donderdag 20 april 2023 @ 08:01 |
Ik weet dat het met vuur spelen is, maar ik maak geen haast met de ICNG. Ik zie het wel een keer. Ja, dat dacht ik bij de RailKarper ook. | |
Darkwing_Duck | donderdag 20 april 2023 @ 12:06 |
Ik heb een stomme vraag. Ziet men Den Haag HS/CS nog steeds als 0 tariefkilometers? Ik heb een ticket naar Brussel geboekt vanaf HS maar had beter CS kunnen nemen. Is daar nog een tolerantie in? ![]() | |
Spablauw214 | donderdag 20 april 2023 @ 12:09 |
Kan me niet voorstellen dat ze er echt over vallen eigenlijk. | |
James1988 | donderdag 20 april 2023 @ 12:40 |
Nee, Den Haag CS - HS is 1 tariefeenheid tegenwoordig. | |
DeaDLocK2K | donderdag 20 april 2023 @ 17:32 |
Inefficiënte gemismanagede pleurisbende dus. | |
tjoptjop | donderdag 20 april 2023 @ 17:43 |
Gooit de NS de treinen nog wel eens door de wasstraat? Sprinters zijn nog wel ok, maar heb het idee dat de VIRM's wel heel goor worden aan de buitenkant.... | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 17:57 |
Goeie vraag, een hoop van die dingen zijn niet om aan te zien en als je erin zit zie je ook geen fluit meer buiten. Ik heb me wel eens afgevraagd of ze tegenwoordig andere verf gebruiken dan vroeger waar meer vuil op blijft zitten, maar dat zou voor de ramen weer niet uit moeten maken. | |
Duvel | donderdag 20 april 2023 @ 19:07 |
VIRM is echt te ranzig, al jaren. Geen idee waarom. Soms lijken ze alleen de deuren te soppen om te voldoen aan de regelgeving ten aanzien van mensen met beperkt zicht... | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 19:17 |
Gaan de wasstraten slecht op die schuine zijkanten? | |
tjoptjop | donderdag 20 april 2023 @ 19:42 |
Het valt me iig op vanaf het moment dat het na corona weer een beetje open ging, dus idd al een tijdje. Misschien al langer maar toen viel het me niet zo op. Sprinters lijken er ondanks het wit minder last van te hebben, al zijn die ook niet echt heel schoon. Zat ik ook aan te denken, het is vooral aan de bovenkant. Wellicht kan een VIRM alleen in een specifieke wasstraat? | |
derLudolf | donderdag 20 april 2023 @ 20:25 |
Hoe langt duurt het voordat een VIRM door de wasstraat is dan? Want zes bakken maal vier deuren met een hogedrukspuit schoon maken duurt ook wel even. | |
Peterselieman | donderdag 20 april 2023 @ 20:37 |
Sowieso is al het IC-materieel over het algemeen aan de buitenzijde best wel niet schoon en dat al jaren lang ... | |
Ireyon | donderdag 20 april 2023 @ 20:58 |
In principe is het de bedoeling dat elke trein elke twee weken door een wasstraat gaat, maar dat is haast niet maakbaar te krijgen in de planning. Wasstraten zijn op emplacementen niet altijd even makkelijk bereikbaar, dus wordt er een treinstel naartoe gestuurd dat er toevallig kan komen i.p.v. het treinstel dat al maanden geen wasstraat heeft gezien omdat het telkens ergens achteraan op een opstelspoor geparkeerd wordt. Verder is het vuil inmiddels zo gehecht dat zelfs meerdere passages door een wasstraat niet meer helpen, en handmatige reiniging gaat weer moeilijk door het inmiddels standaard personeelstekort.. maar er wordt al geroepen (gegrapt?) dat daar misschien ook nog wel wat kantoorpersoneel voor kan worden ingezet ![]() | |
Maegrim | donderdag 20 april 2023 @ 22:00 |
ze zijn nu zo vies dat de wasstraat weinig meer uithaalt ![]() | |
Leandra | donderdag 20 april 2023 @ 22:04 |
De ICNG was leuk! Ziet er prima uit, stoelen zitten goed maar zijn wat kort (2de klas), ik zal binnenkort eens in het weekend gaan dan reis ik eerste klas, kijken hoe het daar zit. Bij iedere 2 stoelen een stopcontact en USB-aansluiting is wel heel fijn. | |
Hojdhopper | vrijdag 21 april 2023 @ 11:24 |
Net dit gevonden, maar niet gevonden wat hier uit kwam: https://starthubs.co/nl/n(...)schoonmaken/briefing En hier een mogelijke reden voor vieze treinen gedurende de winter (afgelopen maanden dus): https://community.ns.nl/i(...)door-wasstraat-71739 | |
DJMO | vrijdag 21 april 2023 @ 11:31 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |