ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[..] Domme vraag misschien, maar als ik zo'n ding aanschaf, dan hoef ik me met mijn dalvrij abo nl toch geen zorgen te maken over dubbele kosten?
Klopt helemaal. Je reist dan met je Dal Vrij binnen NL naar Hengelo / Arnhem / Venlo en vanaf daar reis je met het Deutschlandticket verder.
Je kunt met je Dal Vrij zelfs naar Aken (vanaf Heerlen), Gronau (vanaf Enschede) en Weener/Leer (vanaf Groningen) reizen. Dan reis je binnen Duitsland met het D-ticket verder.
Probleem daarmee is alleen dat de paaltjes niet altijd in de buurt van de trein staan, in Aken staat hij in de stationshal bijvoorbeeld. Als je een korte aansluiting hebt is dat onhandig.
[..] Domme vraag misschien, maar als ik zo'n ding aanschaf, dan hoef ik me met mijn dalvrij abo nl toch geen zorgen te maken over dubbele kosten?
Ik weet niet of beide tot de landsgrens of tot het laatste station geldig zijn.
Aan de andere kant, als er überhaupt al wordt gecontroleerd en je gaat moeilijk doen in zo'n situatie, dan had een zwart Hugo Boss pak 80 jaar terug die persoon ook niet misstaan.
Op maandag 3 april 2023 20:21 schreef James1988 het volgende: Je kunt met je Dal Vrij zelfs naar Aken (vanaf Heerlen), Gronau (vanaf Enschede) en Weener/Leer (vanaf Groningen) reizen. Dan reis je binnen Duitsland met het D-ticket verder.
Wacht even: zeg je nu dat ik mijn nl dal vrij abo gratis naar Aken kan?
Eind dit jaar (vanaf 10 december) gaat Arriva de treindienst Maastricht - Luik uitvoeren.
Als ik het goed heb wordt dan de OV-chipkaart ook op dat traject ingevoerd, en worden Nederlandse abonnementen ook geldig naar Luik. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Volgens NS kost de reist vanaf Landgraaf me alsnog 5,70 enkele reis naar Aken HBF. Ook al heb ik Dalvrij aan staan. Ook via NS international kost het me gewoon geld. Hoe kan ik dan volgens jou gratis naar Aken?
Maar niet heel lang meer, de uitrol van ETCS in België vordert gestaag (inmiddels is 52% van de sporen voorzien) en dat systeem gaan de klassiekskes niet krijgen.
Wat me ergens ook wel weer verraste, want de MS75 (de Varkensneuzen) hebben wel ETCS gekregen.
lol. Het gaat helemaal niet om mij, maar ik zou logischerwijs vanaf zaandam de sprinter naar den haag nemen die hierlangs gaat. Ik ga alsnog wel, maar dan over Utrecht.
Op heel veel lijnen zijn er 's nachts onderhoudswerkzaamheden. Meestal zijn er dan één of twee sporen nog beschikbaar voor het het treinverkeer, op de andere sporen wordt dan gewerkt.
ATB zorgt niet voor treindetectie, dat gebeurt met spoorstroomlopen of assentellers.
Ik vermoed dat een krol te licht is om gedetecteerd te worden. Dat zie je wel vaker, voor een GTW-dieseltreinstel gelden bijvoorbeeld beperkingen: buiten het normale inzetgebied van die dingen moeten ze met minstens 2 stellen rijden, omdat een los stel niet gegarandeerd wordt opgepikt door de treindetectiesystemen.
Binnen het normale inzetgebied is de infrastructuur erop aangepast (assentellers, PSSSL).
De kraan hoeft niet eens op het spoor te hebben gestaan. Tussen de sporen is daar wat ruimte (het is vlak na het perron van Voorschoten). Het kan goed zijn dat de kraan daar tussen stond, maar dat een deel van de kraan heeft uitgestoken. Ik kan mij voorstellen dat de goederentrein het uitstekende deel heeft geraakt en de kraan door de kracht op het spoor van de VIRM is geraakt, of precies andersom (dat de VIRM eerst de kraan heeft geraakt en de goederentrein het restant heeft geraakt). Maar goed, dat is allemaal pure speculatie op dit moment.
Ik zit trouwens de OP eens te lezen. Die mag bijgewerkt worden. Naast al het spoor van Monaco heb ik inmiddels ook de spoorwegnetwerken Luxemburg en Liechtenstein volledig in the pocket
Ik vind het een goede vraag, maar misschien is de giek binnen PVR van het nevenspoor gekomen of stond ie niet in het spoor maar op het overpad dat daar ligt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] ATB zorgt niet voor treindetectie, dat gebeurt met spoorstroomlopen of assentellers.
Ik vermoed dat een krol te licht is om gedetecteerd te worden. Dat zie je wel vaker, voor een GTW-dieseltreinstel gelden bijvoorbeeld beperkingen: buiten het normale inzetgebied van die dingen moeten ze met minstens 2 stellen rijden, omdat een los stel niet gegarandeerd wordt opgepikt door de treindetectiesystemen.
Binnen het normale inzetgebied is de infrastructuur erop aangepast (assentellers, PSSSL).
Terwijl de aslast niet toeneemt met meer treinstellen 🤷🏼♂
Als ik het me goed herinner heeft het niet eens direct iets te maken met gewicht/aslast, maar kan het zijn dat de detectie faalt als er een beetje roest op de sporen zit. Bij een enkel stel wordt dat er dan niet voldoende 'afgereden' waardoor de stroomkring niet wordt gesloten.
In het Verenigd Koninkrijk hebben lichte dieseltreinstellen een extra apparaat aan boord om ervoor te zorgen dat de treindetectie blijft werken, een 'track circuit assister':
Op dinsdag 4 april 2023 11:24 schreef James1988 het volgende: Als ik het me goed herinner heeft het niet eens direct iets te maken met gewicht/aslast, maar kan het zijn dat de detectie faalt als er een beetje roest op de sporen zit. Bij een enkel stel wordt dat er dan niet voldoende 'afgereden' waardoor de stroomkring niet wordt gesloten.
In het Verenigd Koninkrijk hebben lichte dieseltreinstellen een extra apparaat aan boord om ervoor te zorgen dat de treindetectie blijft werken, een 'track circuit assister':
Ja dat is daar wat gebruikelijker dan hier. In NL hebben we dat niet, hier hebben we andere soorten treindetectie als er alleen maar lichte dieselstellen rijden (assentellers, of aanvullingen met pedalen bij overwegen).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ja dat is daar wat gebruikelijker dan hier. In NL hebben we dat niet, hier hebben we andere soorten treindetectie als er alleen maar lichte dieselstellen rijden (assentellers, of aanvullingen met pedalen bij overwegen).
Een Krol maakt niet echt veel meters. Een simpele staalborstel voor de wielen om het roest af te vegen zal haast al genoeg zijn. Een Krol zal een aslast van hooguit 9 ton hebben, maar mogelijk ook minder.
Op dinsdag 4 april 2023 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende: De KROL was klaar met het werk. De treinwielen waren ingetrokken. Dan is er geen detectiesysteem wat dit type materieel kan herkennen.
Het was ook tegen het einde van de nacht. Dan zullen de werkzaamheden wel zo'n beetje klaar zijn geweest en waren ze bezig die krol uit het spoor te halen. Er is daar een railinzetplaats, misschien stak hij wel de sporen over. Allemaal gefundeerde speculatie uiteraard.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 4 april 2023 15:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Je kan toch staalborstels plaatsen die langs de binnenste zijkant van de spoorstaaf trekken. Wel beetje extra weerstand bij het bewegen maar ach.
Zit alleen maar roest, je moet iets op de kop van de spoorstaaf doen als je zoiets wil realiseren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op dinsdag 4 april 2023 21:57 schreef WcPot het volgende: Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
Ja. Maar dat was wel een VIRM2/3 bak.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Zit alleen maar roest, je moet iets op de kop van de spoorstaaf doen als je zoiets wil realiseren.
Ja dat realiseerde ik me later; maar zoals ziggy^3 al zei; het detecteert op dit soort baanvakken best redelijk maar ook dat had hier niet geholpen. Tragisch.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op dinsdag 4 april 2023 21:57 schreef WcPot het volgende: Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
[..] Ja dat realiseerde ik me later; maar zoals ziggy^3 al zei; het detecteert op dit soort baanvakken best redelijk maar ook dat had hier niet geholpen. Tragisch.
Ze zullen vast wel hebben bekeken of er een spoorbezetting was voorafgaand aan de aanrijding.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De kopbak is aan gort en de 2e bak heeft ook veel schade. De derde bak lijkt er beter aan toe te zijn, maar die bak staat van het spoor en half op z'n kant. Het is w.m.b. aannemelijk dat ook die bak zware klappen te verduren heeft gehad en wellicht verbogen is. De achterste kopbak staat nog rechtop en op het spoor, maar ook langs die bak zijn over de hele lengte schraapsporen te zien.
Ik verwacht dat de eerste 3 bakken sowieso verschroot gaan worden. Of dat ook gaat gebeuren met de laatste bak, of dat deze misschien in de opslag gaat om als reserve te dienen, valt te bezien.
Qua detectie van spoorbezetting heb je eigenlijk te maken met twee factoren: het geleidend vermogen van de spoorstaaf en het geleidend vermogen van de wielen van het voertuig. Qua spoorstaaf is de leidraad 24 uur: als een spoor 24 uur niet bereden is, kan de detectie verminderen door roestvorming. Een voertuig kan verder worden aangemerkt als niet- of niet goed-detecterend en moet dan op een speciale manier worden behandeld door de treindienstleider. Het spoor bij Voorschoten wordt dagelijks intensief bereden, dus dat detecteert als een malle. Een KROL is officieel een niet-detecterend voertuig, en heeft dus geen gegarandeerde detectie. In de praktijk heb ik op sporen die te lang niet bereden waren, de spoorbezettingen van complete treinen zien wegvallen, maar een niet-detecterend voertuig op een schoon spoor heb ik nog nooit zien wegvallen. (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)
[..] Ze zullen vast wel hebben bekeken of er een spoorbezetting was voorafgaand aan de aanrijding.
Voor dit soort gevallen hebben we TOON, een systeem waarmee je de beelden uit Procesleiding (het systeem van de treindienstleider) als het ware kan terugspoelen. Alles wordt opgeslagen: spoorbezettingen, rijwegen, verhinderingen, etc. Ik ga er van uit dat er hier niet zoveel te zien is, zoals al eerder genoemd, stond de krol waarschijnlijk niet met de lorries in het spoor, maar reed hij op zijn eigen burgerbanden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 4 april 2023 22:56 schreef Duvel het volgende: Alle beelden beziend, krijg ik de indruk dat de kopbak niet door het weiland geschoven, maar gerold is.
Ik zou dan meer schade aan het gras verwachten en sporen op de zijkant van de trein, of zou hij airtime hebben gehad door de duik van de neus in het talud? Dat duidelijke spoor van de neus in het gras vermoed mij dat ie geschoven is en door de krachten van de rest van de trein is meegetrokken vanuit de achterzijde. Edit: zie de achterzijde van de kopbak van een andere hoek, lijkt er op dat je gelijk hebt
[ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 05-04-2023 07:30:08 ]
Op nu.nl stond een foto van de voorkant van de BR189, die had alleen aan de linkerkant van de kop forse schade. Het leek op de soort schades die je ziet bij aanrijdingen met wegverkeer.
Dat doet me vermoeden dat de kraan niet op spoorwielen stond, dan had de schade veel meer in het midden moeten zitten.
Ik denk niet dat die bak gerold heeft, daarover heb ik niets in de media gelezen van de inzittenden. Het lijkt me eerder dat de achterkant van de kopbak een sein of een bovenleidingmast met de grond gelijk heeft gemaakt.
Op dinsdag 4 april 2023 22:56 schreef Duvel het volgende: Alle beelden beziend, krijg ik de indruk dat de kopbak niet door het weiland geschoven, maar gerold is.
Ik denk het niet vanwege het consequente spoor wat er aan de voorkant getrokken is, dan zou ik daar onderbrekingen in verwachten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
[..] Ik denk het niet vanwege het consequente spoor wat er aan de voorkant getrokken is, dan zou ik daar onderbrekingen in verwachten.
Dat. Plus dan waren er meer en zwaardere gewonden geweest, en had de Telegraaf allang in chocoladeletters RAMPTREIN RAAST MET DODELIJKE SNELHEID OVER DE KOP staan.
Kan best dat ie min of meer zijdelings het gras in is gedoken, maar als ie aan de linkerkant gras op de kop heeft zitten, en uiteindelijk rechtop staat, kan ik me niet voorstellen dat ie een soort van teruggerold is tegen de algemene richting van z'n beweging in.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat. Plus dan waren er meer en zwaardere gewonden geweest, en had de Telegraaf allang in chocoladeletters RAMPTREIN RAAST MET DODELIJKE SNELHEID OVER DE KOP staan.
Nou ja, dat dodelijke valt dus wel mee. Die trein die destijds bij Hoofddorp ontspoorde, die maakte juist een soort draai om z'n as waarbij mensen door de ruiten heen naar buiten werden geslingerd, dat viel hier mee. Maar dat het een intense rotklap geweest is, staat vast.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vraagje, ticket gekocht bij DB van München naar Bergen op Zoom. Heb dat ticket zoals altijd in de DB app (QR Code).
Laatste keren gewoon door de NS laten scannen bij een controle. Maar wat ziet die conducteur dan op z'n pda'tje? Is dat gewoon een groen vinkje of ziet ie daar het traject?
Zit nu in een boemel op weg naar Venlo en mag dam nog tig keer overstappen omdat mijn eerste ICE vertraging had en de alternatieve route nu heel anders is.
Gaat de conducteur moeilijk doen dat ik nu Venlo - Den Bosch - Bergen op Zoom doe ipv Arnhem - den Bosch - BoZ? Of ziet ie alleen dat m'n kaartje geldig en verder niks?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Op woensdag 5 april 2023 19:59 schreef James1988 het volgende: Een conducteur kan de route wel zien maar zal er niet moeilijk over doen, zolang je op een redelijke route reist.
Thanks, tot nu niet gecontroleerd.
Man wat een dag, sinds 12.50 onderweg, al 6x over moeten stappen en werkelijk waar iedere trein had vertraging. Nog eentje te gaan, met 3 minuten overstap in Rsd. Fingers crossed.
Bonusklacht: de lelijkste stad ooit mogen zien: Mönchengladbach. Wat een gedrocht van een stationsgebied.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Die heb ik nog nooit gezien, maar nog lelijker dan Duisburg of Oberhausen Hbf?
Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Uit onderzoek blijkt dat het veiligheidsgevoel en het comfort van de stations een belangrijk aspect is waarom mensen wel of niet voor de trein kiezen als ze een keuze hebben. Investeringen in wissels, seinen en spoor zijn dus minder effectief als de toegang tot het systeem onvoldoende uitnodigend tot zelfs onveilig voelt.
Een tijd geleden had ik een keer een overstap in Neuss Hbf, en ik voelde me daar echt niet prettig.
Het station was schoon (een beetje vergane glorie maar niet eens heel rampzalig) maar er was gewoon iets aan de omgeving daar waardoor ik me er niet op m'n gemak voelde.
[..] Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar.
niet dat ze er zelf veel aan kunnen doen in alle gevallen maar het volk dat rond duisburg hbf rondhangt is ook niet al te fris
[..] niet dat ze er zelf veel aan kunnen doen in alle gevallen maar het volk dat rond duisburg hbf rondhangt is ook niet al te fris
n=2 maar dat gevoel heb ik niet gehad eigenlijk. Een keer zelf 's avonds redelijk laat nog vanaf het station naar een hotel gelopen (vertraging/uitgevallen trein en geen zin om nog later elders te stranden) vlakbij het station.
Ook op andere plekken in Duitsland niet. Marseille, wat een schitterend station heeft vergeleken met Duisburg, voelde ik me echt niet prettig