ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Het eerste deel van de toekomstige hogesnelheidslijn Montpellier - Perpignan, het deeltraject Montpellier - Béziers, heeft een paar dagen geleden de "verklaring van werk van algemeen nut" gekregen.
Dat is een belangrijke mijlpaal in Franse projecten, men kan nu gaan beginnen met het verwerven van grond en de gedetailleerde ontwerpfase. Naar verwachting gaat de spade in 2029 de grond in en rijden in 2034 de eerste treinen.
Het gaat hier om een dubbelsporig traject van ruim 50 km lang, dat een tijdwinst van 18 minuten oplevert. Een ander voordeel is meer capaciteit voor andere treinen.
Het tweede deeltraject, Béziers - Perpignan, zou tegen 2040 klaar moeten zijn.
De kosten worden voor 40% gedragen door lokale autoriteiten, voor 40% door de Franse staat en voor 20% door de EU.
[..] In het Caribisch gebied: Sint-Maarten/Saint Martin grenzen aan elkaar
Sint-Maarten is dan weer geen onderdeel van Nederland. Ik dacht dat Saint-Martin wel weer onderdeel was van Frankrijk (want euro, ID-kaart voldoende, onderdeel EU).
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Sint-Maarten is dan weer geen onderdeel van Nederland. Ik dacht dat Saint-Martin wel weer onderdeel was van Frankrijk (want euro, ID-kaart voldoende, onderdeel EU).
Je kan niet met een ID-kaart naar Saint-Martin, want het vliegveld ligt aan de Nederlandse zijde van het eiland. Er is wel een kleiner vliegveldje voor regionaal verkeer aan de Franse zijde.
Kan het weten, ben er vorig jaar geweest Het is trouwens best de moeite als je eens wat anders wil dan het standaard Curaçao of Bonaire en het is een mooie uitvalsbasis voor side-trips naar andere eilanden in de omgeving.
Laat ik het dan een beetje ontopic maken, er zijn ook Franse eilanden met spoorlijntjes he. Iemand wel eens iets op Corsica gedaan bijvoorbeeld? Dat moet ook heel tof zijn. Alleen wel een heel gehannes om er te komen natuurlijk.
[..] Laat ik het dan een beetje ontopic maken, er zijn ook Franse eilanden met spoorlijntjes he. Iemand wel eens iets op Corsica gedaan bijvoorbeeld? Dat moet ook heel tof zijn. Alleen wel een heel gehannes om er te komen natuurlijk.
Er gaan miljardmiljoen boten heen. Niks gehannes. Staat wel op het lijstje, vgs mij was er recentelijk nog een nieuwe Rail Away aflevering over Corsica.
Ik was gisterenmiddag in Luik, om over te stappen op de ICE richting Aken en Keulen. Volgens mij werd er lekker gevingerverfd.
De IC van Luik naar Eupen van 15:02 had om één of andere reden 10 minuten vertraging. Vervolgens werd de IC in de andere richting (15:03 naar Oostende) ook maar 10 minuten vastgehouden in Luik (waarom?) en de trein naar Maastricht van 15:08, die achter de Eupenaar aan hoort te rijden bleef ook wachten (aansluiting overnemen?).
Mijn ICE kwam uiteindelijk ook met ruim 10 minuten vertraging binnen, en de rijtuigvolgorde was precies omgekeerd t.o.v. wat er op de borden stond. Dus i.p.v. een rit achter de machinist keek ik achteruit
4-wagenstel ICM 4244 krijgt een herindienstbeurt en onderhoud, na meer dan een half jaar terzijde te hebben gestaan. Hiervoor is het stel naar de werkplaats in Onnen overgebracht. Best bijzonder. Als ik mij niet vergis zijn er zelfs al stellen van de draaistellen gehaald in de Houtrakpolder.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Bij "Van onschatbare waarde" op NPO 1 is een of andere Gerard die een 1:27 model van een 1200 heeft. Hij zegt eentje in het echt te hebben gehad. Enig idee wie deze man is of welk bedrijf hij heeft gehad?
Op maandag 6 maart 2023 21:31 schreef derLudolf het volgende: Bij "Van onschatbare waarde" op NPO 1 is een of andere Gerard die een 1:27 model van een 1200 heeft. Hij zegt eentje in het echt te hebben gehad. Enig idee wie deze man is of welk bedrijf hij heeft gehad?
Of ACTS misschien? Wiki meldt dat de overname door ACTS mede dankzij 'twee spoorwegbelangstellenden' mogelijk was:
quote:
De Nederlandse locomotieven waren van de ex-NS serie 1200. Deze locs werden door twee spoorwegbelangstellenden van de sloop gered. NS wilde alle locomotieven type 1200 direct laten slopen, maar door middel van de Mededingingswet is het gelukt om een aantal 1200'en voor ACTS te behouden.
Op dinsdag 7 maart 2023 08:14 schreef derLudolf het volgende: @:Dr_Flash veerboot naar Noorwegen gaat in de toekomst mogelijk vanuit Emden afvaren. Scheelt je een overstap als je met de trein gaat
Moeten zij weten. Ze zoeken het maar uit met die onzin.
Ja ATCS heeft toen een stel 1200'en gekocht die al bij de sloper stonden met als argument dat NS ze met zijn aanmerkelijke marktmacht niet 1-op-1 aan een andere partij had mogen verkopen, maar ze aan meer gegadigden had moeten aanbieden. Laurens Pit was daar als advocaat slim op ingesprongen samen met Harry Schneider. Volgens mij zijn die later ook eigenaar geworden van een loc (zie https://railexperts.nl/wordpress/?p=355).
Het gevolg hiervan was dat NS de volgende locs die buiten dienst gingen eerst zorgvuldig een paar jaar liet wegrotten voor ze voor verkoop aan te bieden, zodat echt alleen de sloopwaarde nog restte.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja man, zie ook dat kinderachtige gedoe met Lovers. Hoewel ik toen, en nu nog, tegen concurrentie op het spoor was, vind ik dat NS daar achteraf anders mee om had moeten gaan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Na Deutsche Bahn (Arriva) wil nu ook TrenItalia (Qbuzz) een nachttrein starten, in dit geval Dordrecht-Rotterdam-Utrecht. Zou moeten gaan rijden vanaf december 2024: https://www.ad.nl/dordrec(...)en-utrecht~a83c3393/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 9 maart 2023 15:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vind dat dat soort kosten door overheden gedragen horen te worden. Diensten kosten gewoon geld.
Als een private partij op zo'n manier winst maakt van overheidsgeld word ik toch wat minder enthousiast. Zeker zo 's nachts, waar die private partij dan de enige gebruiker is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dan moeten er in Rotterdam centraal, Rotterdam Alexander, Gouda Woerden en Utrecht qbuzz komen voor die paar treinen per week die er gaan stoppen. Gaat natuurlijk helemaal niet voor gezeur zorgen
Op donderdag 9 maart 2023 21:39 schreef Salatrel het volgende: Dan moeten er in Rotterdam centraal, Rotterdam Alexander, Gouda Woerden en Utrecht qbuzz komen voor die paar treinen per week die er gaan stoppen. Gaat natuurlijk helemaal niet voor gezeur zorgen
Hoe zit dat met die Arriva-nachttrein naar Schiphol? Staan er op Schiphol nu ook Arrivapaaltjes dan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op donderdag 9 maart 2023 21:39 schreef Salatrel het volgende: Dan moeten er in Rotterdam centraal, Rotterdam Alexander, Gouda Woerden en Utrecht qbuzz komen voor die paar treinen per week die er gaan stoppen. Gaat natuurlijk helemaal niet voor gezeur zorgen
Ik dacht alleen Gouda, Rotterdam en Utrecht zijn al open voor regulier nachtnet..
[..] Ik dacht alleen Gouda, Rotterdam en Utrecht zijn al open voor regulier nachtnet..
Gouda alleen als Rotterdam- Den Haag er uit ligt (dat is 1x per week buiten het weekend). Het gaat in het weekend om 3 stations (Alexander, Gouda, Woerden) die nu 's nachts niet open zijn.
Op donderdag 9 maart 2023 22:56 schreef b2py het volgende: Ahja true, en die treinen rijden ook meer waardoor ze waarde verliezen voor de concessie eigenaar. Wordt die ook nog gecompenseerd?
Wat bedoel je? Meer kilometers?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Hoe zit dat met die Arriva-nachttrein naar Schiphol? Staan er op Schiphol nu ook Arrivapaaltjes dan?
Schiphol is niet afgesloten met poortjes dus zal wel met e-ticket gaan. Volgens mij betaal je voor die trein ook altijd een tientje ongeacht hoe ver je meegaat dus dan zou een ov chipkaart alleen maar in je nadeel zijn(voor zover die dat niet standaard is)
D'r zal wel een constructie komen met een QR code op een ticket waarmee je elk scanpoortje kan openen, is ook al het geval op internationale treintickets en FIP coupons enzo. Ervanuitgaand dat men niet met de OV chipkaart gaat werken iig.
Op donderdag 9 maart 2023 22:56 schreef b2py het volgende: Ahja true, en die treinen rijden ook meer waardoor ze waarde verliezen voor de concessie eigenaar. Wordt die ook nog gecompenseerd?
Het gaat om 4 ritten per nacht, 2 nachten per week (vr-za en za-zo), in de aanvraag spreekt Qbuzz over de inzet van een tweewagenstel tot 2 driewagenstellen. Al met al zal de extra slijtage en dus waardevermindering die dit veroorzaakt waarschijnlijk zeer beperkt zijn.
Dat terwijl er denk ik best wel een markt is voor een nachttrein op de uitgaangsavonden, de NS-nachttreinen op dezelfde route zijn meer dan een uur langzamer.
NS heeft het al eens geprobeerd met nachttreinen Rotterdam-Gouda-Utrecht, die proef is na een paar jaar gestopt omdat er te weinig reizigers waren. Alleen de ritten rond 1 uur bleken levensvatbaar (en die bestaan nu nog in het weekend).
Maar goed, dat was ruim 10 jaar geleden, wellicht is de vraag intussen gegroeid.
Denk dat er in het huidige nachtnet weinig reizigers zitten die het hele traject afleggen dus de reistijd winst zal niet heel boeiend zijn. Verder denk ik niet dat de lijn heel rendabel zal zijn tenzij ze toezicht en handhaving regelen voor (ingangscontrole) en dan is nog maar de vraag of je die extra personeelskosten terug gaat verdienen.
[..] Schiphol is niet afgesloten met poortjes dus zal wel met e-ticket gaan. Volgens mij betaal je voor die trein ook altijd een tientje ongeacht hoe ver je meegaat dus dan zou een ov chipkaart alleen maar in je nadeel zijn(voor zover die dat niet standaard is)
Veel trajecten op die route komen eigenlijk onder de ¤10 uit.
NS begint nu wel haast te krijgen met de ICNG omdat er al diverse TRAXX bij de leasemaatschappij ingeleverd zijn. Naar het schijnt kan het inleveren van de locs vanaf mei voor problemen zorgen, dus hopen dat het ICNG voor die tijd in dienst komt.
Op zondag 12 maart 2023 01:55 schreef dennistd het volgende: In Duitsland willen ze op 27 maart gaan staken. Prima, als ze van 30 maart t/m 2 april maar wel gewoon gaan werken
Ik ga 25 maart naar Milano met de trein en kom 29 maart terug, dus hopelijk heb ik geen last van de stakingen, maar die stakingen zijn voor de hardwerkende Duitser behoorlijk vervelend.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Niet zolang er onstabiel spoor met een 50 jaar oud beveiligingssysteem en ontoereikende stroomvoorziening ligt.
Oftewel los van nieuwe lijnen (en zelfs dat is nog maar de vraag..) gaan wij dat nooit meemaken
Weet ik nog zo net niet. Je kunt best 160 rijden onder 1500 V, het duur alleen even. Voor ATB is code 147 nog ongebruikt, zou je kunnen gebruiken als je 130, 140 en 160 separaat wilt afdekken, en anders wachten op ETCS. Baanstabiliteit is dan nog de enige onzeker factor.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat hoorde ik gisteren idd ook op de radio, zowel Verdi als ProBahn (volgens mij, de vakbond voor spoorwegpersoneel) wou het niet bevestigen cq. was niet op de hoogte van de plannen.
Op maandag 13 maart 2023 07:49 schreef derLudolf het volgende: Dat hoorde ik gisteren idd ook op de radio, zowel Verdi als ProBahn (volgens mij, de vakbond voor spoorwegpersoneel) wou het niet bevestigen cq. was niet op de hoogte van de plannen.
ProBahn is de reizigersbelangenorganisatie, net zoals Rover in Nederland, geen vakbond. Verdi, EVG en GDL zijn wel vakbonden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Kan dat inderdaad bevestigen. Ik was zelfs positief verrast hoe rustig de trein reed met 160 op dat traject. Meestal hobbel je zo ongeveer het spoor uit daar.
Vannacht vloog hier de stroom eruit in de hele wijk. Terwijl ik net onder de douche stond En gisteren was mijn bus ineens zo dood als een pier toen ik hem startte. Na het indrukken van de startknop werd alles zwart
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Bleek uiteindelijk een kapotte massaschakelaar te zijn bij de accubak.... Monteur is er uiteindelijk drie kwartier mee bezig geweest omdat het dat niet kon zijn volgens zijn collega aan de telefoon
Ach ja, ik was gewoon met 8 minuten vertraging alsnog op pad, gauw een andere bus meegepakt die er nog stond
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, dat heb ik gemerkt. Ik moest vandaag met de trein (want buschauffeur dus naar Utrecht), een collega komt aanlopen en ineens wordt onze trein geannuleerd. Met zijn auto naar Assen, daar waren de rest van de collega's. Op het station stond nog een sprinter, maar die ging ook nergens heen. Uiteindelijk heeft een andere collega een bus kunnen regelen en zijn we alsnog naar Utrecht gegaan, maar het was wel balen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Op dinsdag 14 maart 2023 10:38 schreef TjjWester het volgende: De drielandentrein gaat vanaf december definitief rijden, er is een akkoord bereikt met belgie.
Maar wel Aken - Eijsden en Herzogenrath - Luik
Een RRX gooit roet in het eten om er Aken - Maastricht - Luik van te maken
Meer specifiek, station Aachen Schanz gooit roet in het eten. Dat station heeft zeer korte perrons en een RRX van 8 bakken past niet langs het perron.
Dus in Herzogenrath wordt het achterste stel leeggehaald en afgesloten, reizigers naar Aken moeten in het voorste stel plaatsnemen. Dat duurt een paar minuten en daardoor is er geen pad voor de RE van Heerlen naar Aken.
Aachen Schanz ligt op een lekker onhandige plek waardoor een perronverlenging meer werk is dan wat extra stenen neerkwakken: aan de ene kant ligt een tunneltje onder een wegkruising door, en aan de andere kant loopt het spoor meteen over een viaduct.
Of het zin heeft dat die RRX in Schanz stopt? Geen idee. Voor zuidwest Aken is Schanz het meest dichtbijgelegen station dus waarschijnlijk wel.
Op dinsdag 14 maart 2023 22:03 schreef ReisT het volgende: Gewoon in het achterste stel de deuren niet openen op dat ene station is zeker te simpel gedacht?
De vraag is of het mag (regelgeving) en of het wenselijk is om van een compleet treinstel de deuren dicht te houden.
Verkeersleiding van Qbuzz was vanavond later niet bezet vanwege de staking. Zelfde reden waarom er de hele dag al geen bussen van Keolis reden. En ja, je kunt best rijden zonder natuurlijk. Alleen wordt het zo vervelend als er iemand met een mes naast je staat, je op de noodknop drukt maar er niemand aan de andere kant van de lijn zit
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Volgens lokale media bestond de trein uit wagons die zijn gebouwd tussen 1966 en 1975. Deze zouden geen mechanisme hebben dat voorkomt dat de deuren aan de andere kant van het perron kunnen worden geopend.
Onvoorstelbaar dat dat gewoon op die manier in dienst mag blijven...
over de IC Berlijn gesproken. ik zit te kijken om tussen 19-6 en 1-7 3 nachten naar Berlijn te gaan met z'n tweeën. hebben jullie nog tips over de beste plek om te zitten (1e klas natuurlijk ) reis is vanaf Hilversum en bij voorkeur niet met overstap (jaja, de icb is rechtstreeks, i know...)
Dit is geen automatisch bericht; ik typ dit onderaan elk bericht.
Op woensdag 15 maart 2023 21:03 schreef mart_83 het volgende: over de IC Berlijn gesproken. ik zit te kijken om tussen 19-6 en 1-7 3 nachten naar Berlijn te gaan met z'n tweeën. hebben jullie nog tips over de beste plek om te zitten (1e klas natuurlijk ) reis is vanaf Hilversum en bij voorkeur niet met overstap (jaja, de icb is rechtstreeks, i know...)
Hier kun je zien hoe de eerste klasse in de Intercity Berlin eruit ziet. In het restaurant-gedeelte heb je een open gedeelte, maar voor de rest bestaat de eerste klasse in de Intercity Berlin uit zespersoonscoupés en twee vierpersoonscoupés.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik heb maar een keer 1e klas IC rijtuig gezeten, vorig jaar met nieuwjaarsrondje, van Rheine naar Osnabrück. Geen reden tot klagen voor dat korte stuk, maar volgens mij houdt ik het er langer ook wel vol.
[..] Ik heb het ook over de 1e klas... Krap, vol, traag. Verouderd materieel.
Traag... Het is getrokken materieel, dat ligt meer aan de loc. Die overigens 200km/u kan. Als dat niet wordt gereden is het de schuld van de infrastructuur lijkt me.
In Nederland wordt er over de hele route nergens harder dan 130 km/u gereden. Bad Bentheim - Löhne is 140 km/u, Löhne - Minden 160 km/u, pas daarna komt er een beetje vaart in met 200 km/u. Wanneer de ICE L er is, en ook de locomotieven zijn geleverd, kan er tussen Wolfsburg en Spandau 230 km/u worden gereden.
Er zijn wel wat plannen om de reistijd een beetje te versnellen, door de inzet van MS-locomotieven kan de stop in Bad Bentheim worden verkort en er vallen her en der nog wel wat minuutjes winst te behalen. Maar ook in het eindbeeld blijft het nog een rit van bijna 6 uur voor een afstand van zo'n 650 km.
Ter vergelijking, een rit van Lille Flandres naar Lyon Part-Dieu doe je in precies 3 uur. Maar dat is dan ook bijna non-stop 300 km/u knallen. Dat ding draait vlak buiten Lille de HSL op en komt er pas zo'n 15km ten noorden van Lyon Part Dieu weer af
Op woensdag 15 maart 2023 23:46 schreef James1988 het volgende: In Nederland wordt er over de hele route nergens harder dan 130 km/u gereden. Bad Bentheim - Löhne is 140 km/u, Löhne - Minden 160 km/u, pas daarna komt er een beetje vaart in met 200 km/u. Wanneer de ICE L er is, en ook de locomotieven zijn geleverd, kan er tussen Wolfsburg en Spandau 230 km/u worden gereden.
Er zijn wel wat plannen om de reistijd een beetje te versnellen, door de inzet van MS-locomotieven kan de stop in Bad Bentheim worden verkort en er vallen her en der nog wel wat minuutjes winst te behalen. Maar ook in het eindbeeld blijft het nog een rit van bijna 6 uur voor een afstand van zo'n 650 km.
Ter vergelijking, een rit van Lille Flandres naar Lyon Part-Dieu doe je in precies 3 uur. Maar dat is dan ook bijna non-stop 300 km/u knallen. Dat ding draait vlak buiten Lille de HSL op en komt er pas zo'n 15km ten noorden van Lyon Part Dieu weer af
Nice Parijs is ook rond de 6u waarvan de helft om naar Aix en Provence te komen.
De Pimpel is voor mij nog steeds de snelste manier om - zonder overstap in Hannover - in Berlijn te komen. Bovendien ook een stuk goedkoper dan een TGV
Op woensdag 15 maart 2023 21:40 schreef Duvel het volgende: Die zespersoonscoupés zijn waardeloos. Ik vind het geen fijne trein om mee te reizen.
Ik ben blij dat de eerste klas-rijtuigen met zespersoonscoupés op de IC's tussen Düsseldorf en Gera zijn vervangen door eerste klas-rijtuigen met een open inrichting. Daarentegen worden vanaf april de eerste klas-rijtuigen met zespersoonscoupés wel ingezet tussen Hamburg en Kopenhagen. Tussen Berlin en Polen hebben de eerste klas-rijtuigen ook uitsluitend zespersoonscoupés.
Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik in een IC3 afgelopen naar Zweden ben gereisd. Want de nieuwe eerste klas-rijtuigen op Hamburg-Kopenhagen zijn waardeloos als je in je eentje reist (of met z'n tweeën).
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Traag... Het is getrokken materieel, dat ligt meer aan de loc. Die overigens 200km/u kan. Als dat niet wordt gereden is het de schuld van de infrastructuur lijkt me.
Hij is ook traag omdat ie bij elke dikke boom stopt. In NL zijn Amsterdam, Amersfoort en Hengelo wel voldoende denk ik, voor de rest gewoon doorjakkeren en de grens over.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Hij is ook traag omdat ie bij elke dikke boom stopt. In NL zijn Amsterdam, Amersfoort en Hengelo wel voldoende denk ik, voor de rest gewoon doorjakkeren en de grens over.
Als er ruimte voor zou zijn.... Je red dat gewoon niet omdat er zoveel andere treinen rijden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik ben nieuwsgierig naar hoe reizen in de ICE L gaat zijn. Dat het ding kortere bakken heeft spreekt me wel aan. Minder reizigers per bak dus ook minder geluid.
Al valt dat soms ook wel mee, ik zat vanochtend in een DDZ en iedereen hield gewoon z'n mond tijdens vrijwel de hele rit.
In de stiltecoupé in de Blauwnetrups is het eigenlijk ook altijd stil in de spits. Daarbuiten is de grootste vijand van de geharde forens natuurlijk de stoorzender; de incidentele dagreiziger.
Op donderdag 16 maart 2023 13:22 schreef James1988 het volgende: Ik ben nieuwsgierig naar hoe reizen in de ICE L gaat zijn. Dat het ding kortere bakken heeft spreekt me wel aan. Minder reizigers per bak dus ook minder geluid.
Al valt dat soms ook wel mee, ik zat vanochtend in een DDZ en iedereen hield gewoon z'n mond tijdens vrijwel de hele rit.
Waarschijnlijk, en ik doe een wilde gok, stap je in en ga je op je stoel zitten en na een bepaalde periode stap je op uit je stoel omdat de trein jouw bestemming heeft bereikt.
Op donderdag 16 maart 2023 13:22 schreef James1988 het volgende: Ik ben nieuwsgierig naar hoe reizen in de ICE L gaat zijn. Dat het ding kortere bakken heeft spreekt me wel aan. Minder reizigers per bak dus ook minder geluid.
Denk jij dat er bij zulke korte bakken in elke bakovergang een geluidsdichte deur zit?
Wordt de Zuggattung dan ook ICE of blijft dat IC? Omdat voor ICE in NL toeslag moet worden betaald en de trein überhaupt de langzaam is om EC genoemd te mogen worden.
Volgens mij is er geen enkele EC in Duitsland die pünktlich genoeg is om officieel zo genoemd te mogen worden, want dat is ook een van de eisen.
Ik denk dat EC ook alleen maar verwarrend is. Eigenlijk zouden we net als de Zwitsers al die dingen gewoon moeten opnemen in de binnenlandse dienstregeling als normale treinen.
Op donderdag 16 maart 2023 18:33 schreef DeaDLocK2K het volgende: Volgens mij is er geen enkele EC in Duitsland die pünktlich genoeg is om officieel zo genoemd te mogen worden, want dat is ook een van de eisen.
Ik denk dat EC ook alleen maar verwarrend is. Eigenlijk zouden we net als de Zwitsers al die dingen gewoon moeten opnemen in de binnenlandse dienstregeling als normale treinen.
ja maar dan kun je ooit meer toeslag heffen en moeilijk doen en zo
Mja, nou, die toeslag is op de ICE voor het grootste gedeelte van de reizigers ook niet van toepassing binnen NL.
Deutsche Bahn heeft het wel vaker gepresteerd tho, ICEs inzetten op routes waar een boemel volstaat en dan hogere tarieven rekenen. We gaan 't meemaken.
[..] Waarschijnlijk, en ik doe een wilde gok, stap je in en ga je op je stoel zitten en na een bepaalde periode stap je op uit je stoel omdat de trein jouw bestemming heeft bereikt.
Op donderdag 16 maart 2023 18:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mja, nou, die toeslag is op de ICE voor het grootste gedeelte van de reizigers ook niet van toepassing binnen NL.
Deutsche Bahn heeft het wel vaker gepresteerd tho, ICEs inzetten op routes waar een boemel volstaat en dan hogere tarieven rekenen. We gaan 't meemaken.
Of BR650 inzetten op trajecten waar ICE niet meer mocht rijden omdat alle airco's kapot waren.
Als ICNG echt in begint te stromen dan zal je zien dat binnen notime overal alle opstelterreinen vergeven zijn van 't materieel dat afgevoerd moet gaan worden.
Er zijn er geloof ik al best veel maar ze moeten dus allemaal nog aangepast. Of nou jah, nu dus niet meer. De eerste 16 of 17 ofzo? Misschien heb ik daar een 1 teveel voor onthouden. De RM ligt buiten armbereik.
Op vrijdag 17 maart 2023 19:47 schreef Duvel het volgende: Ik denk dat het niet aan jou ligt, ik zie het rond Gouda ook de laatste tijd.
Ik zie alleen maar dubbele ICM’s en solo VIRM’s vanaf de A20, maar dat is rond zeven uur en half vijf, de tijd dat de treinen leeg zijn en de wegen al hoop files hebben
[..] Volgend jaar wordt-ie wel een paar minuten sneller door o.a. Almelo over te slaan en op andere plekken wat harder te rijden.
Die winst zit hem ook niet in Nederland. Je hebt nu al het snelle pad waarbij Amsterdam-Hengelo in 1:47 wordt afgelegd (v 9.10u, a 10.57u). Dat pad kan straks niet meer omdat je eerder uit Hengelo moet vertrekken, waardoor je altijd op een reistijd van 1:51 komt op Amsterdam-Hengelo. De echte winst zit hem tussen Hengelo en Berlijn, en dan ook vooral op Hannover-Berlijn.
Zoals je ziet wordt er dus tussen Rheine en Bünde ook gewoon weer 5 minuten van de gewonnen tijd verloren, oorzaak daarvan is dat de IC achter de RB61 Hengelo-Brake rijdt.
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 18-03-2023 12:10:33 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als je niet stopt in Hengelo zorg je er voor dat reizigers Twente->Berlijn afhankelijk zijn van een niet altijd even betrouwbare stoptrein die bovendien maar 1x per uur rijdt. Almelo heeft 4 tot 7 treinen per uur naar Hengelo. Denk dat als je verder stops wil schrappen dat alleen Apeldoorn en Hilversum in aanmerking komen. Deventer lijkt me qua overstapmogelijkheden niet heel handig om over te slaan.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als je er een aantrekkelijke verbinding van wil maken dan moeten er gewoon een hoop stops uit, aan beide kanten van de grens. Uiteindelijk zoek je een middenweg tussen snelheid en het bedienen van zo veel mogelijk reizigers, maar in Nederland lijken me de stops in Amersfoort en Hengelo echt wel volstaan. De overstappers in Deventer komen uit de richtingen Zwolle en Zutphen, maar van beide kanten kun je ook direct richting Hengelo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 19 maart 2023 15:31 schreef Janneke141 het volgende: Als je er een aantrekkelijke verbinding van wil maken dan moeten er gewoon een hoop stops uit, aan beide kanten van de grens. Uiteindelijk zoek je een middenweg tussen snelheid en het bedienen van zo veel mogelijk reizigers, maar in Nederland lijken me de stops in Amersfoort en Hengelo echt wel volstaan. De overstappers in Deventer komen uit de richtingen Zwolle en Zutphen, maar van beide kanten kun je ook direct richting Hengelo.
Jup, ik dacht dat vanuit Emmen via Deventer het advies zou zijn, maar Hengelo is het advies. Enige is nog reizigers die uit bv Arnhem komen, die hebben dan een extra overstap in Zutphen.
Op zondag 19 maart 2023 15:31 schreef Janneke141 het volgende: Als je er een aantrekkelijke verbinding van wil maken dan moeten er gewoon een hoop stops uit, aan beide kanten van de grens. Uiteindelijk zoek je een middenweg tussen snelheid en het bedienen van zo veel mogelijk reizigers, maar in Nederland lijken me de stops in Amersfoort en Hengelo echt wel volstaan. De overstappers in Deventer komen uit de richtingen Zwolle en Zutphen, maar van beide kanten kun je ook direct richting Hengelo.
Imo moeten er meer investeringen in de infra gedaan worden om het spoor aantrekkelijker te maken. Dat is de grote bottleneck op dit moment
[..] Imo moeten er meer investeringen in de infra gedaan worden om het spoor aantrekkelijker te maken. Dat is de grote bottleneck op dit moment
Je lijkt wel een politicus: Meer geld! Dat lost alles op! Maar wat wil je er mee doen dan?
quote:
Op zondag 19 maart 2023 15:31 schreef Janneke141 het volgende: Als je er een aantrekkelijke verbinding van wil maken dan moeten er gewoon een hoop stops uit, aan beide kanten van de grens. Uiteindelijk zoek je een middenweg tussen snelheid en het bedienen van zo veel mogelijk reizigers, maar in Nederland lijken me de stops in Amersfoort en Hengelo echt wel volstaan. De overstappers in Deventer komen uit de richtingen Zwolle en Zutphen, maar van beide kanten kun je ook direct richting Hengelo.
Eens En in Duitsland is Osnabrück en Hannover toch ook genoeg?
[..] Je lijkt wel een politicus: Meer geld! Dat lost alles op! Maar wat wil je er mee doen dan? [..] Eens En in Duitsland is Osnabrück en Hannover toch ook genoeg?
Direct maar met de geldbuidel rammelen lost niets op. Er moet gekeken worden hoe de gemiddelde snelheid van de internationale treinen over het gehele traject omhoog kan. Wat er nu gebeurt is een begin, maar aan Nederlandse zijde valt er ook nog wel het nodige te winnen. Misschien is uiteindelijk de Berlijntrein via Almere - Zwolle - Wierden wel beter dan via Amersfoort. Wie weet.
[..] Je lijkt wel een politicus: Meer geld! Dat lost alles op! Maar wat wil je er mee doen dan? [..] Eens En in Duitsland is Osnabrück en Hannover toch ook genoeg?
Rheine allicht ook? Voor reizigers vanuit Münster of Emden
[..] Imo moeten er meer investeringen in de infra gedaan worden om het spoor aantrekkelijker te maken. Dat is de grote bottleneck op dit moment
Ja, zeker mee eens. Maar ook als, hypothetisch, de vmax op het hele traject Amsterdam-Hannover 200 km/h zou zijn moeten er wat mij betreft stops uit. Netwerk is belangrijker dan zoveel mogelijk directe verbindingen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ja, al kun je twijfelen over Rheine of Bad Bentheim. Qua verbindingen heeft een stop dichtbij de grens vaak wel voordelen, om tegen-de-richting-in reizen te voorkomen. In Duitsland liggen de frequenties wat lager dan in NL, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Al ben je op de verbinding Münster-Amsterdam denk ik sneller via Enschede.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Je lijkt wel een politicus: Meer geld! Dat lost alles op! Maar wat wil je er mee doen dan? [..] Eens En in Duitsland is Osnabrück en Hannover toch ook genoeg?
Ik denk dat het niet meer rendabel zou zijn om de trein alleen voor de doorgaande reiziger elke twee uur te laten rijden. Je zou dan wel sneller zijn, maar ik denk dat de vraag dan dusdanig veel lager wordt dat de frequentie terug moeten naar elke vier uur.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ik denk dat het niet meer rendabel zou zijn om de trein alleen voor de doorgaande reiziger elke twee uur te laten rijden. Je zou dan wel sneller zijn, maar ik denk dat de vraag dan dusdanig veel lager wordt dat de frequentie terug moeten naar elke vier uur.
Wel als je het ziet als vervanging van de continentale luchtvaart op korte afstanden. Op termijn wil je mensen die nu van Schiphol naar Berlijn, Hannover, Bremen en Hamburg vliegen die trein in hebben. En dan moet je weer niet bij iedere dikke boom gaan stoppen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Als je niet stopt in Hengelo zorg je er voor dat reizigers Twente->Berlijn afhankelijk zijn van een niet altijd even betrouwbare stoptrein die bovendien maar 1x per uur rijdt. Almelo heeft 4 tot 7 treinen per uur naar Hengelo. Denk dat als je verder stops wil schrappen dat alleen Apeldoorn en Hilversum in aanmerking komen. Deventer lijkt me qua overstapmogelijkheden niet heel handig om over te slaan.
Dat is voor Breda ook geen reden om er te stoppen.. daar rijdt de (echte) internationale trein gelukkig ook langs..
De Franse oplossing zou zijn geweest om een 'Breda TGV' te bouwen op de plek waar de HSL en de spoorlijn Breda - Roosendaal elkaar kruisen. Dan hadden Thalys en Eurostar gewoon kunnen doorrijden terwijl de IC daar stopt.
En mensen vanuit Princenhage en Prinsenbeek zouden er ook iets aan hebben, want IC-verbinding richting Rotterdam zonder dat ze eerst naar Breda Centraal moeten (of met de stoptrein vanaf Prinsenbeek).
Het zou een mooie vooruitgang zijn als de ICE105/ICE104 in de toekomst enkel Köln-Basel rijdt en dat de treindienst dan met ICE4-materieel wordt uitgevoerd. Dit komt de punctualiteit van de treindienst ten goede. Op een gegeven moment gaan de EC9/EC6/EC7/EC8 verdwijnen en gaan de ICE105/ICE104/ICE103/ICE106 van en naar Hamburg-Altona rijden en gaan de IC2042/IC2040/IC2041/IC2043 van en naar Stuttgart Hbf rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Oh, goed om te weten. Mijn ouders hebben toevallig al een reservering in juni voor de directe 104 terug van Basel naar Nederland. Ik ben benieuwd wat DB daarmee doet. Ik neem aan dat ze de reserveringskosten terugkrijgen of dat de reservering automatisch aangepast wordt?
Ja tijdelijk, eind 2024 moet ICE 3neo de ICE3M vervangen en zou een groot deel van de shit verleden tijd moeten zijn. ICE 3neo is ook een veel grotere vloot dus je kunt er nog eens eentje laten botsen of affikken zonder al te grote consequenties.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ja tijdelijk, eind 2024 moet ICE 3neo de ICE3M vervangen en zou een groot deel van de shit verleden tijd moeten zijn. ICE 3neo is ook een veel grotere vloot dus je kunt er nog eens eentje laten botsen of affikken zonder al te grote consequenties.
Je houdt wel het probleem dat treinen die slechts 1 of 2x per dag rijden vaak vertragingsgevoeliger zijn omdat ze buiten de corridors rijden. Deutsche Bahn heeft er serieus over nagedacht om de ICE Amsterdam-Basel om te zetten in een ICE Hamburg-Basel om zo alle ICE's van lijn 43 dezelfde route te laten rijden. Hetzelfde geldt voor de EC's tussen Hamburg, Köln en Zwitserland. Die zouden geschrapt worden ten gunste van de IC's uit Hannover en Leipzig die nu in Köln eindigen. Die treinen zullen dan doorgetrokken worden naar Stuttgart.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Eigenlijk is het maar gekkenwerk om ICE-treinstellen in te zetten op de verbinding Amsterdam - Frankfurt v.v., dat spul komt alleen tussen Keulen en Frankfurt tot z'n recht. Dat in tegenstelling tot Amsterdam - Parijs, waar men over een groot deel van de route aan 300 km/u kan rijden.
Achteraf bezien zou een IC Amsterdam - Keulen denk ik nuttiger zijn geweest (al dan niet in een uurdienst).
Alleen is Frankfurt wel een bestemming waar veel internationale zakenreizigers naar toe reizen, vanwege het bankwezen. Bovendien is Köln een enorm spoorknelpunt waar je zo weinig mogelijk treinen op wil laten keren. Maar ik snap je wel.
Voor zowel Amsterdam-Frankfurt als Amsterdam-Berlin hadden meerspanningsstellen van de ICE4 beter gepast dan de ICE3Neo of de ICE-L.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Je houdt wel het probleem dat treinen die slechts 1 of 2x per dag rijden vaak vertragingsgevoeliger zijn omdat ze buiten de corridors rijden. Deutsche Bahn heeft er serieus over nagedacht om de ICE Amsterdam-Basel om te zetten in een ICE Hamburg-Basel om zo alle ICE's van lijn 43 dezelfde route te laten rijden. Hetzelfde geldt voor de EC's tussen Hamburg, Köln en Zwitserland. Die zouden geschrapt worden ten gunste van de IC's uit Hannover en Leipzig die nu in Köln eindigen. Die treinen zullen dan doorgetrokken worden naar Stuttgart.
Weet je ergens een goede kaart waarop ik dit soort dingen kan volgen, want "lijn 43" zegt me eigenlijk niets, terwijl je betoog wel redelijk klinkt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 21 maart 2023 10:26 schreef James1988 het volgende: Eigenlijk is het maar gekkenwerk om ICE-treinstellen in te zetten op de verbinding Amsterdam - Frankfurt v.v., dat spul komt alleen tussen Keulen en Frankfurt tot z'n recht. Dat in tegenstelling tot Amsterdam - Parijs, waar men over een groot deel van de route aan 300 km/u kan rijden.
Achteraf bezien zou een IC Amsterdam - Keulen denk ik nuttiger zijn geweest (al dan niet in een uurdienst).
Misschien dachten ze, toen ze hem eind jaren '90 kochten, dat de ICE3 uiteindelijk ook in NL 200 zou kunnen gaan rijden. Vanaf een km of 140 à 160 voelt die trein pas goed aan, bij de sukkelsnelheden in NL hoor je dat de tractie-installatie aan het mokken is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Weet je ergens een goede kaart waarop ik dit soort dingen kan volgen, want "lijn 43" zegt me eigenlijk niets, terwijl je betoog wel redelijk klinkt.
[..] Misschien dachten ze, toen ze hem eind jaren '90 kochten, dat de ICE3 uiteindelijk ook in NL 200 zou kunnen gaan rijden. Vanaf een km of 140 à 160 voelt die trein pas goed aan, bij de sukkelsnelheden in NL hoor je dat de tractie-installatie aan het mokken is.
[..] Weet je ergens een goede kaart waarop ik dit soort dingen kan volgen, want "lijn 43" zegt me eigenlijk niets, terwijl je betoog wel redelijk klinkt.
Dat heb ik sowieso met lijnnummers voor spoorverbindingen, voor mij zegt het ontzettend weinig (en al helemaal in gebieden waar ik niet bekend ben) en ik let er gewoon niet op.
Bericht | 14.10 uur Er is herstel van de spoorbaan en de ondergrond nodig, maar we weten nog niet wanneer dat kan plaatsvinden. De dassen zijn namelijk beschermde dieren en daarom is er eerst toestemming nodig van bevoegd gezag. De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.
In Friesland bij Molkwerum is ook vanwege dassen geen treinverkeer mogelijk. ProRail werkt daar aan een vergunning om de dassen uit het spoor en in een nieuw aangelegde kunstburcht te krijgen.
Op dinsdag 21 maart 2023 08:38 schreef MTL het volgende: Oh, goed om te weten. Mijn ouders hebben toevallig al een reservering in juni voor de directe 104 terug van Basel naar Nederland. Ik ben benieuwd wat DB daarmee doet. Ik neem aan dat ze de reserveringskosten terugkrijgen of dat de reservering automatisch aangepast wordt?
Ik zou er niet teveel op hopen, mijn schoonouders namen begin vorige maand de ICE Utrecht naar Basel en die kwamen er pas achter dat die niet verder zou rijden dan Karlsruhe omdat ze zelf toevallig een week van tevoren de reisplanner nog even checkten. Gereserveerde zitplaatsen tot Basel en alles, maar geen mailtje gekregen of iets.
Die dassenburcht is al tijden bekend bij ProRail. Er zat ook al sinds een jaar een tijdelijke snelheidsbeperking op die plek, die enkele dagen geleden naar beneden is bijgesteld. ProRail was ook al bezig met alles procedures rondom de verhuizing, maar blijkbaar waren de dassen het daar niet mee eens en zijn nog harder gaan graven waardoor het treinverkeer stilgelegd moest worden voor de veiligheid.
Op dinsdag 21 maart 2023 10:26 schreef James1988 het volgende: Eigenlijk is het maar gekkenwerk om ICE-treinstellen in te zetten op de verbinding Amsterdam - Frankfurt v.v., dat spul komt alleen tussen Keulen en Frankfurt tot z'n recht. Dat in tegenstelling tot Amsterdam - Parijs, waar men over een groot deel van de route aan 300 km/u kan rijden.
Achteraf bezien zou een IC Amsterdam - Keulen denk ik nuttiger zijn geweest (al dan niet in een uurdienst).
Ik denk dat uursdiensten best wel eens kunnen werken als je ziet hoe vol die treinen vaak zitten
Op dinsdag 21 maart 2023 10:34 schreef Erno-BE het volgende: Alleen is Frankfurt wel een bestemming waar veel internationale zakenreizigers naar toe reizen, vanwege het bankwezen. Bovendien is Köln een enorm spoorknelpunt waar je zo weinig mogelijk treinen op wil laten keren. Maar ik snap je wel.
Voor zowel Amsterdam-Frankfurt als Amsterdam-Berlin hadden meerspanningsstellen van de ICE4 beter gepast dan de ICE3Neo of de ICE-L.
Toen de bestelling van de ICE 4 (destijds nog onder de projectnaam ICx) werd aangekondigd, was er ook een bestelling geplaatst voor 12 meerspanningstreinstellen van 7 bakken voor inzet op Amsterdam - Berlijn. Dit was één of twee jaar voor de vrijgave van de langeafstandsbusmarkt, de gevolgen van de kredietcrisis begonnen toen ook voelbaar te worden in Europa.
In reactie daarop heeft DB toen haar strategie aangepast, en werd er volop ingezet op uitbouw van het binnenlandse langeafstandsnetwerk. Er moest meer capaciteit komen, hogere frequenties, en de prijs per zitplaats moest omlaag om zo aantrekkelijker te zijn t.o.v. de bussen van Flixbus, Meinfernbus, en allerlei andere toko's die toen ineens verschenen.
De order voor de MS-ICE4 is toen omgezet in een vervolgbestelling van extra-lange binnenlandse ICE 4s, uit een reeds openstaande raamwerkovereenkomst met Bombardier werden IC-dubbeldekkers besteld (IC2), en er werd een moderniseringsproject opgestart voor de bestaande enkeldeksvloot (ICmod). In het internationale verkeer werd niet geïnvesteerd, alle aandacht ging naar Duitsland.
De bestelling van de Talgo-bakken is een gevolg van dit alles: wanneer de levering van ICE 4 en IC2 is afgerond, zijn de verbindingen Amsterdam - Berlijn en naar Sylt de laatste resterende verbindingen waar nog getrokken materieel wordt gebruikt. Verder zullen dan overal treinstellen (of getrokken dostos) rijden.
Vanwege de specifieke eisen aan beide verbindingen (MS-materieel voor Nederland, dieselmaterieel voor Sylt) biedt de combinatie van loc+rijtuigen voordelen tov treinstellen: schaalvoordeel door grotere bestelling (ontwikkelkosten spreiden, voorraad reserveonderdelen).
Overigens is er in Duitsland sindsdien ook weer het nodige gebeurd: de ICE 1s, die eigenlijk geheel door ICE 4 vervangen zouden worden, krijgen een levensduurverlenging zodat ze tot ±2030 inzetbaar blijven. Er zijn extra ICE 3s besteld (de BR 408), en DB is begonnen met het traject 'ICE 5'.
Ik vind die Dosto-IC's ook ondingen. Waarom heeft Deutsche Bahn destijds geen enkeldeksmaterieel besteld wat 200 km/h kan rijden (of desnoods 160 km/h op trajecten waar je toch niet sneller kan rijden), bijvoorbeeld de Stadler Flirt? Ik zie het nut niet van dubbeldekkers, zolang de compositie uit vijf rijtuigen met een lok bestaat. IC-Stations met zulke korte perrons zijn er toch niet in Duitsland waar treinen bestaan uit 10 bakken (of een 12-delige Flirt) niet kunnen stoppen?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De keer dat ik met een IC Dosto gereisd heb, vond ik ze eigenlijk wel prima? Er zal vast een redelijke overweging zijn geweest om het op deze manier te bestellen. Als je het vergelijk met NL dan hebben we met DD-AR destijds een zelfde gekke trein besteld: drie of vier dubbeldeksbakken met een loc is idioot, maar gezien de nood die men toen bij NS voelde was het snel geleverd kunnen krijgen van extra treinen belangrijker.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Voor korte afstanden, prima. Voor lange afstanden (bijvoorbeeld naar Leipzig en Dresden), liever niet. Ik hoop dat Deutsche Bahn is de nabije toekomst met name op lijn 55 (Stuttgart-Köln-Dresden) weer enkeldeks materieel gaat inzetten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 22 maart 2023 06:20 schreef Duvel het volgende: De keer dat ik met een IC Dosto gereisd heb, vond ik ze eigenlijk wel prima? Er zal vast een redelijke overweging zijn geweest om het op deze manier te bestellen. Als je het vergelijk met NL dan hebben we met DD-AR destijds een zelfde gekke trein besteld: drie of vier dubbeldeksbakken met een loc is idioot, maar gezien de nood die men toen bij NS voelde was het snel geleverd kunnen krijgen van extra treinen belangrijker.
Op woensdag 22 maart 2023 07:00 schreef Erno-BE het volgende: Voor korte afstanden, prima. Voor lange afstanden (bijvoorbeeld naar Leipzig en Dresden), liever niet. Ik hoop dat Deutsche Bahn is de nabije toekomst met name op lijn 55 (Stuttgart-Köln-Dresden) weer enkeldeks materieel gaat inzetten.
Ik heb er ooit Hannover - Leipzig mee gedaan, vond ik geen probleem. Maar ik zat dan ook 1e klas, dus plek zat voor de koffer en er kwam nog iemand langs met railcatering. Nee dat is geen bordbistro dat klopt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik heb er ooit Hannover - Leipzig mee gedaan, vond ik geen probleem. Maar ik zat dan ook 1e klas, dus plek zat voor de koffer en er kwam nog iemand langs met railcatering. Nee dat is geen bordbistro dat klopt.
Stampvolle tweede klas Köln-Rheine vond ik genoeg. Ach ja, alsnog mooier en comfortabeler dan een VIRM met een hogere dienstsnelheid én zitplaatsreservering.
Op Dortmund-Siegen zijn de IC-Dosto's wel een behoorlijke vooruitgang vergeleken met de grijze Flirts die eerder op die verbinding reden. Maar op verbindingen die van de ene kant van Duitsland naar de andere kant van Duitsland rijden, zie ik ze liever niet, doordat, zeker in de tweede klasse de beenruimte beperkter is als vergeleken met de ICE's en de oude IC's en de bagagerekken boven de stoelen weinig ruimte bieden om de koffer te stallen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De dosto-IC's zijn er gekomen omdat DB al een raamwerkovereenkomst had met Bombardier voor de levering van nieuwe rijtuigen. Men kon ze dus snel bestellen zonder dat er opnieuw een aanbestedings- en onderhandelingstraject hoefde te worden doorlopen.
De levering daarvan liep niet zoals gepland, de treinen kwamen met veel vertraging in dienst en Bombardier heeft tientallen miljoenen aan schadevergoeding betaald aan DB.
Ik ben geen grote fan van Duitse dubbeldekkers (dat geldt ook voor de Desiro HC). Ik vind ze in vergelijking met een DDZ of VIRM altijd een beetje krap aanvoelen op de bovenverdieping. Het interieurontwerp van de NS-dubbeldekkers vind ik ook mooier dan bij onze oosterburen.
Duitse Dubbeldekkers hebben qua profiel een ruimer dak maar dat kan natuurlijk ook betekenen dat je met het oog op een gelijkvloerse instap op de benedenverdieping de vloer van de bovenverdieping hoger maakt. Dan heb je meer hoogte op de benedenverdieping en kan de vloer ter hoogte van de deuren ietsje hoger zijn op een manier die onder dwarsgeplaatste stoelen past. Zo ben je op de bovenverdieping minder ruimte kwijt aan de deuren beneden.
DDNG is door NS gespecificeerd met dubbeldeksbakken met een vergelijkbare indeling als VIRM/DDZ. Dan heb je meer vrijheid om het interieur in te delen en heb je op de bovenverdieping overal ruimte voor normale stoelrijen omdat deuren op de benedenverdieping geen hap uit de bovenverdieping neemt. De enkeldeksbakken krijgen dan vervolgens weer de toiletten, gelijkvloerse instap, apparatuur en fietsplaatsen.
Op woensdag 22 maart 2023 15:43 schreef b2py het volgende: Drie tot vier weken geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel, aldus een artikel op nu.nl. Nou, maak je borst maar nat
Terwijl de voorzitter van "Das en Boom" (een natuurbeschermingsorganisatie volgens het artikel) zegt dat je niet zo moeilijk moet doen, ondanks dat 17% van de dassen jaarlijks sneuvelt door verdrinking of aanrijding met wegverkeer of een trein is de populatie gezond.
Op woensdag 22 maart 2023 15:52 schreef dennistd het volgende: Wordt ook leuk als Emmerich weer dicht gaat (vanaf volgende week vrijdag). ICE via HSL en Breda naar Venlo, of via Bentheim de grens over?
Op woensdag 22 maart 2023 15:52 schreef dennistd het volgende: Wordt ook leuk als Emmerich weer dicht gaat (vanaf volgende week vrijdag). ICE via HSL en Breda naar Venlo, of via Bentheim de grens over?
ICE is niet toegelaten op de HSL.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 22 maart 2023 15:52 schreef dennistd het volgende: Wordt ook leuk als Emmerich weer dicht gaat (vanaf volgende week vrijdag). ICE via HSL en Breda naar Venlo, of via Bentheim de grens over?
Via de Brabantroute tot Rotterdam laten rijden is misschien een optie. Oude Lijn of via Gouda zitten de spoorlijnen ook vol. Daar past geen ICE meer bij.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 22 maart 2023 15:43 schreef b2py het volgende: Drie tot vier weken geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel, aldus een artikel op nu.nl. Nou, maak je borst maar nat
Op dit soort momenten verlang je gewoon naar een spoorlijn Utrecht-Breda en eventueel een dubbelsporige en geëlektrificeerde Maaslijn.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Via de Brabantroute tot Rotterdam laten rijden is misschien een optie. Oude Lijn of via Gouda zitten de spoorlijnen ook vol. Daar past geen ICE meer bij.
Nee man, op veel dagen wordt er van alles geschrapt buiten de spits, past prima.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 22 maart 2023 20:33 schreef James1988 het volgende: Aan een elektrische Maaslijn heb je nog niks zolang er ATB-NG blijft liggen, naar mijn weten hebben de ICE 3M's dat niet.
Ik dacht van wel. Meen dat ze ook 160 konden tussen Nieuw-Vennep en Mariahoeve (?), en dat is ook met NG gedaan toch?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ik dacht van wel. Meen dat ze ook 160 konden tussen Nieuw-Vennep en Mariahoeve (?), en dat is ook met NG gedaan toch?
Er wordt daar volgens mij een NG-baken gebruikt om de ATB-EG naar 160 km/h te schakelen, er wordt niet op ATB-NG gereden verder. Of de ICE die functionaliteit (nog) kan gebruiken, weet ik niet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 23 maart 2023 10:17 schreef marcb1974 het volgende: Is het toch de schuld van Profail dat het allemaal zo lang duurt en er nu zoveel mensen last hebben van de dieren?
Je zou het bijna zeggen...
quote:
Zo was de dassenburcht op het Brabantse spoor al zeven jaar bekend. [..] Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laat weten dat ProRail veel eerder al vergunningen had kunnen aanvragen [..] ProRail zegt dat wel te hebben gedaan. [..] "We hebben in december een aanvraag voor een vergunning gedaan.
[..] Er wordt daar volgens mij een NG-baken gebruikt om de ATB-EG naar 160 km/h te schakelen, er wordt niet op ATB-NG gereden verder. Of de ICE die functionaliteit (nog) kan gebruiken, weet ik niet.
Je hebt gelijk, het is geen volledige ATB-NG maar ATBL of ATBM+ (beide namen worden gebruikt).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Je hebt gelijk, het is geen volledige ATB-NG maar ATBL of ATBM+ (beide namen worden gebruikt).
Maar het is niet hetzelfde.
ATB+ en ATBM+ zijn wél hetzelfde, de M staat voor 'mode'. Een ATB-NG-baken geeft een signaal door waarmee de software de waarde "Vmax = 140" van 'ATB groen' opwaardeert naar "Vmax = 160".
ATBL is een boordinstallatie waarbij ATB-EG, ATB-NG en het Belgische TBL worden gecombineerd. Het is een handigheidje van Alstom waarmee kosten worden bespaard: ATB-NG en TBL zijn beide Alstom-systemen die op dezelfde techniek zijn gebaseerd.
Je kunt een ATB-NG-ontvanger hebben zonder TBL, maar die wel overweg kan met ATBM+-signalen. In de praktijk zal dat niet voorkomen, alleen de Thalys-stellen hebben er iets aan (en de ICE, maar die rijdt daar niet).
[..] Terwijl de voorzitter van "Das en Boom" (een natuurbeschermingsorganisatie volgens het artikel) zegt dat je niet zo moeilijk moet doen, ondanks dat 17% van de dassen jaarlijks sneuvelt door verdrinking of aanrijding met wegverkeer of een trein is de populatie gezond.
In Duitsland beweert de voorzitter van de ene vakbond (GDL) nu dat DB samenspant met de andere vakbond (EVG) door bij hun staking wel het hele treinverkeer plat te leggen. Volgens hem is de EVG de lievelingsvakbond van DB en doen ze dit nu in de hoop dat GDL-leden overstappen naar EVG.
Voor het eerst dit jaar en zonder mondneusmasker in Duitse treinen gezeten. Het voelt toch een beetje vreemd naar zo'n lange tijd.
En Deutsche Bahn heeft wel alle stikkers die verwijzen naar de mondneusmaskerverplichting van de treinen afgehaald, ik heb er geen één gezien. Dat kan Deutsche Bahn wel punktlich.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De groene stickers die NS had aangebracht, om aan te geven waar je mocht zitten toen de 1,5-metermaatregelen van kracht waren, waren ook vrij snel na het afschaffen ervan weer verdwenen.
Datzelfde kan niet gezegd worden over stations, daar zie je soms nog steeds (half vergane) gele stickers op vloertegels.
Paar honderd meter ten noorden van Rdam Alexander waren ze vanochtend ook druk in het talud aan het graven. Daar zullen vast geen dassen leven maar maak je borst maar nat 🫣
Op maandag 27 maart 2023 10:59 schreef dcm360 het volgende: Scheelt wel weer treinuitval als er onder de A20 door wordt gegraven in plaats van onder een spoorlijn.
Op maandag 27 maart 2023 14:17 schreef b2py het volgende: BREAKING: DB Fernverkehr AG behaalt 100% punctualiteit vandaag, voor het eerst in de geschiedenis
Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef b2py het volgende: Paar honderd meter ten noorden van Rdam Alexander waren ze vanochtend ook druk in het talud aan het graven. Daar zullen vast geen dassen leven maar maak je borst maar nat 🫣
Hmm. Ik moet daar elke twee weken zijn op woensdag. Hoop dat er niks aan de hand is
Voorlopig zal ICNG nog gewoon met 160 km/u worden ingelegd, dit i.v.m. de rijpaden en inpassing rond Schiphol en Rotterdam. Structurele versnelling naar 200 km/u zal pas later gebeuren.
Of wanneer er vertraging is, dan kan die 200 km/u worden gebruikt om dat in te lopen natuurlijk.
Throwback naar 2012! Toen die Italiaanse trein was ingelegd met 160 tussen Schiphol en Rotterdam maar wel bijna 250 km/h reed: toen was ik iets van 7 minuten te vroeg aangekomen in Rotterdam.
[..] Throwback naar 2012! Toen die Italiaanse trein was ingelegd met 160 tussen Schiphol en Rotterdam maar wel bijna 250 km/h reed: toen was ik iets van 7 minuten te vroeg aangekomen in Rotterdam.
Jeetje mooie trein was dat man Rijdt zeker wel overal 320 km/h nu?
[..] Throwback naar 2012! Toen die Italiaanse trein was ingelegd met 160 tussen Schiphol en Rotterdam maar wel bijna 250 km/h reed: toen was ik iets van 7 minuten te vroeg aangekomen in Rotterdam.
Dat zal straks ook het geval zijn inderdaad. Tijden bij Schiphol liggen vast maar 3 minuten eerder aankomen / later vertrekken in/uit Rotterdam past prima.
Had er al iemand geklaagd over de ns vandaag? Geen treinverkeer tussen Gouda en Utrecht. Verplicht omreizen met de icd om nog een klein beetje op tijd thuis te kunnen zijn. Hallo gtbv
Technisch vraagje over seinbeeld "geel knipper": als ik het goed begrijp kan een treindienstleider dit seinbeeld geven als het instellen van een rijweg op de normale manier niet lukt, bijvoorbeeld omdat het systeem denkt dat het spoor al bezet is.
Kan dat ook als het inklinken van de rijweg niet lukt, bijvoorbeeld omdat een wissel niet in controle is? Of is het dan over en uit en blijft het sein rood?
Op woensdag 29 maart 2023 20:00 schreef James1988 het volgende: Technisch vraagje over seinbeeld "geel knipper": als ik het goed begrijp kan een treindienstleider dit seinbeeld geven als het instellen van een rijweg op de normale manier niet lukt, bijvoorbeeld omdat het systeem denkt dat het spoor al bezet is.
Kan dat ook als het inklinken van de rijweg niet lukt, bijvoorbeeld omdat een wissel niet in controle is? Of is het dan over en uit en blijft het sein rood?
Nee. Dan blijft het sein rood en moet er een aanwijzing STS afgegeven worden. Geel knipper betekent dat per definitie de infra correct functioneert en dat er een rijweg is ingesteld. Bij geel knipper mag je er dus ook van uit gaan dat wissels goed liggen en dingen als overwegen gewoon werken, bij een aanwijzing STS is dat niet het geval.
Dank voor je antwoord. Dat is wat ik al verwachtte, maar bevestiging is altijd fijn.
De reden dat ik het vroeg: eerder vandaag had ik elders een kort gesprek over het Duitse Ersatzsignal Zs1, daar schijnt dus geen enkele controle op te zitten. "Het is gewoon een lampje dat je aan- of uitzet."
Op woensdag 29 maart 2023 19:32 schreef DJMO het volgende: Had er al iemand geklaagd over de ns vandaag? Geen treinverkeer tussen Gouda en Utrecht. Verplicht omreizen met de icd om nog een klein beetje op tijd thuis te kunnen zijn. Hallo gtbv
Volle stopper naar huis. Dat was vervelend, maar het was maar 12 minuten langer dan normaal en ik kon zitten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Volle stopper naar huis. Dat was vervelend, maar het was maar 12 minuten langer dan normaal en ik kon zitten.
Ik was uiteindelijk een half uur later thuis. Moest wel naar huis lopen, na de rit van 20:12 rijdt de 167 richting alkmaar nog maar één keer per uur, dus of ik nou een half uur op een bus sta te wachten of in 20 minuten naar huis loop
Waarom lukt het NS niet om Amsterdam Zuid op de borden te tonen met als onderschrift: "rijdt verder naar Venlo"? Deutsche Bahn moet dat ook met z'n ICE's die het hele land doorkruisen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Waarom lukt het NS niet om Amsterdam Zuid op de borden te tonen met als onderschrift: "rijdt verder naar Venlo"? Deutsche Bahn moet dat ook met z'n ICE's die het hele land doorkruisen.
Zo was het vroegah, maar dat werd als onduidelijk ervaren. Daarna is het systeem aangepast om altijd de eindbestemming te tonen. Op een later moment is er weer een aanpassing gedaan zodat er eerst het belangrijkste tussenstation wordt getoond om een idee te geven van de route.
Voor veel reizigers vanuit Rotterdam zal Schiphol Airport belangrijker zijn dan Amsterdam Zuid.
Dit staat er toch best logisch? Ik zie het probleem niet. Geen verwarring mogelijk met de directe route, en met Schiphol als tussenbestemming is er eigenlijk geen verwarring over de route mogelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op vrijdag 31 maart 2023 18:14 schreef Janneke141 het volgende: Kan iemand zonder OV-chipkaart met samenreiskorting reizen? Door inchecken met bankpas of vooraf kaartjes bestellen?
Heeft even geduurd (de oorspronkelijke planning was 'eind 2019') maar dan heb je wat.
De frequentie wisselt naargelang de seizoenen en vraag. Normaalgesproken elke 20 minuten, en 's avonds / op zondag elke 30 minuten. Maar als er veel vraag is kan er tot 8x/u worden gereden (mits er natuurlijk voldoende personeel is...).
Ook is het nieuwe en nu definitieve Hoek van Holland Haven open gegaan, ter vervanging van het tijdelijke station bij het havengebouw.
Ik wil 18 juli van Bordeaux naar Hendaye, maar juist op die dag (en 19 juli) gaan er geen TGV inOui's, alleen maar TERs. Ik kan niks vinden qua werkzaamheden dan, weet iemand wat het kan zijn? Tuurlijk scheelt het qua tijdsverschil niet veel, minuut of 10, maar ben toch benieuwd.
Ik wil 18 juli van Bordeaux naar Hendaye, maar juist op die dag (en 19 juli) gaan er geen TGV inOui's, alleen maar TERs. Ik kan niks vinden qua werkzaamheden dan, weet iemand wat het kan zijn? Tuurlijk scheelt het qua tijdsverschil niet veel, minuut of 10, maar ben toch benieuwd.
Vanaf vandaag is het Deutschlandticket te koop, o.a. bij DB. En lekker makkelijk, je kunt er ook gewoon met je Nederlandse bankrekening terecht.
Belangrijk om te weten: - Het is een maandabonnement met automatische verlenging. - Een abonnementsperiode begint altijd op de 1e van de maand, en opzeggen uiterlijk de 10e van die maand. - De prijs is onderhevig aan jaarlijkse inflatiecorrectie. - Geldt voor reizen in 2e klas in al het regionale OV in Duitsland - m.u.v. RE's van DB Fernverkehr (het zal eens makkelijk zijn)
Hoe het zit met grensoverschrijdende trajecten is me niet duidelijk. Vorig jaar was het ¤ 9 ticket bijvoorbeeld geldig naar Hengelo, maar niet naar Enschede, Arnhem en Venlo.
Op maandag 3 april 2023 19:09 schreef James1988 het volgende: Vanaf vandaag is het Deutschlandticket te koop, o.a. bij DB. En lekker makkelijk, je kunt er ook gewoon met je Nederlandse bankrekening terecht.
Belangrijk om te weten: - Het is een maandabonnement met automatische verlenging. - Een abonnementsperiode begint altijd op de 1e van de maand, en opzeggen uiterlijk de 10e van die maand. - De prijs is onderhevig aan jaarlijkse inflatiecorrectie. - Geldt voor reizen in 2e klas in al het regionale OV in Duitsland - m.u.v. RE's van DB Fernverkehr (het zal eens makkelijk zijn)
Hoe het zit met grensoverschrijdende trajecten is me niet duidelijk. Vorig jaar was het ¤ 9 ticket bijvoorbeeld geldig naar Hengelo, maar niet naar Enschede, Arnhem en Venlo.
Wel interessant. Ik vind Duitsland een prachtig land en voor nog geen 50 euro een maand lang daar kunnen reizen is geen geld.
Op maandag 3 april 2023 19:09 schreef James1988 het volgende: Vanaf vandaag is het Deutschlandticket te koop, o.a. bij DB. En lekker makkelijk, je kunt er ook gewoon met je Nederlandse bankrekening terecht.
Belangrijk om te weten: - Het is een maandabonnement met automatische verlenging. - Een abonnementsperiode begint altijd op de 1e van de maand, en opzeggen uiterlijk de 10e van die maand. - De prijs is onderhevig aan jaarlijkse inflatiecorrectie. - Geldt voor reizen in 2e klas in al het regionale OV in Duitsland - m.u.v. RE's van DB Fernverkehr (het zal eens makkelijk zijn)
Hoe het zit met grensoverschrijdende trajecten is me niet duidelijk. Vorig jaar was het ¤ 9 ticket bijvoorbeeld geldig naar Hengelo, maar niet naar Enschede, Arnhem en Venlo.
Volgens de VRR is het geldig op de trein naar Arnhem en trein en bus naar Venlo:
quote:
Kann ich mit dem DeutschlandTicket auch in die Niederlande (Venlo oder Arnhem) fahren? Ja, Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo oder Arnhem) sind weiterhin möglich. Sie können folgende Linien nutzen: