ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[..] Domme vraag misschien, maar als ik zo'n ding aanschaf, dan hoef ik me met mijn dalvrij abo nl toch geen zorgen te maken over dubbele kosten?
Klopt helemaal. Je reist dan met je Dal Vrij binnen NL naar Hengelo / Arnhem / Venlo en vanaf daar reis je met het Deutschlandticket verder.
Je kunt met je Dal Vrij zelfs naar Aken (vanaf Heerlen), Gronau (vanaf Enschede) en Weener/Leer (vanaf Groningen) reizen. Dan reis je binnen Duitsland met het D-ticket verder.
Probleem daarmee is alleen dat de paaltjes niet altijd in de buurt van de trein staan, in Aken staat hij in de stationshal bijvoorbeeld. Als je een korte aansluiting hebt is dat onhandig.
[..] Domme vraag misschien, maar als ik zo'n ding aanschaf, dan hoef ik me met mijn dalvrij abo nl toch geen zorgen te maken over dubbele kosten?
Ik weet niet of beide tot de landsgrens of tot het laatste station geldig zijn.
Aan de andere kant, als er überhaupt al wordt gecontroleerd en je gaat moeilijk doen in zo'n situatie, dan had een zwart Hugo Boss pak 80 jaar terug die persoon ook niet misstaan.
Op maandag 3 april 2023 20:21 schreef James1988 het volgende: Je kunt met je Dal Vrij zelfs naar Aken (vanaf Heerlen), Gronau (vanaf Enschede) en Weener/Leer (vanaf Groningen) reizen. Dan reis je binnen Duitsland met het D-ticket verder.
Wacht even: zeg je nu dat ik mijn nl dal vrij abo gratis naar Aken kan?
Eind dit jaar (vanaf 10 december) gaat Arriva de treindienst Maastricht - Luik uitvoeren.
Als ik het goed heb wordt dan de OV-chipkaart ook op dat traject ingevoerd, en worden Nederlandse abonnementen ook geldig naar Luik. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Volgens NS kost de reist vanaf Landgraaf me alsnog 5,70 enkele reis naar Aken HBF. Ook al heb ik Dalvrij aan staan. Ook via NS international kost het me gewoon geld. Hoe kan ik dan volgens jou gratis naar Aken?
Maar niet heel lang meer, de uitrol van ETCS in België vordert gestaag (inmiddels is 52% van de sporen voorzien) en dat systeem gaan de klassiekskes niet krijgen.
Wat me ergens ook wel weer verraste, want de MS75 (de Varkensneuzen) hebben wel ETCS gekregen.
lol. Het gaat helemaal niet om mij, maar ik zou logischerwijs vanaf zaandam de sprinter naar den haag nemen die hierlangs gaat. Ik ga alsnog wel, maar dan over Utrecht.
Op heel veel lijnen zijn er 's nachts onderhoudswerkzaamheden. Meestal zijn er dan één of twee sporen nog beschikbaar voor het het treinverkeer, op de andere sporen wordt dan gewerkt.
ATB zorgt niet voor treindetectie, dat gebeurt met spoorstroomlopen of assentellers.
Ik vermoed dat een krol te licht is om gedetecteerd te worden. Dat zie je wel vaker, voor een GTW-dieseltreinstel gelden bijvoorbeeld beperkingen: buiten het normale inzetgebied van die dingen moeten ze met minstens 2 stellen rijden, omdat een los stel niet gegarandeerd wordt opgepikt door de treindetectiesystemen.
Binnen het normale inzetgebied is de infrastructuur erop aangepast (assentellers, PSSSL).
De kraan hoeft niet eens op het spoor te hebben gestaan. Tussen de sporen is daar wat ruimte (het is vlak na het perron van Voorschoten). Het kan goed zijn dat de kraan daar tussen stond, maar dat een deel van de kraan heeft uitgestoken. Ik kan mij voorstellen dat de goederentrein het uitstekende deel heeft geraakt en de kraan door de kracht op het spoor van de VIRM is geraakt, of precies andersom (dat de VIRM eerst de kraan heeft geraakt en de goederentrein het restant heeft geraakt). Maar goed, dat is allemaal pure speculatie op dit moment.
Ik zit trouwens de OP eens te lezen. Die mag bijgewerkt worden. Naast al het spoor van Monaco heb ik inmiddels ook de spoorwegnetwerken Luxemburg en Liechtenstein volledig in the pocket
Ik vind het een goede vraag, maar misschien is de giek binnen PVR van het nevenspoor gekomen of stond ie niet in het spoor maar op het overpad dat daar ligt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] ATB zorgt niet voor treindetectie, dat gebeurt met spoorstroomlopen of assentellers.
Ik vermoed dat een krol te licht is om gedetecteerd te worden. Dat zie je wel vaker, voor een GTW-dieseltreinstel gelden bijvoorbeeld beperkingen: buiten het normale inzetgebied van die dingen moeten ze met minstens 2 stellen rijden, omdat een los stel niet gegarandeerd wordt opgepikt door de treindetectiesystemen.
Binnen het normale inzetgebied is de infrastructuur erop aangepast (assentellers, PSSSL).
Terwijl de aslast niet toeneemt met meer treinstellen 🤷🏼♂
Als ik het me goed herinner heeft het niet eens direct iets te maken met gewicht/aslast, maar kan het zijn dat de detectie faalt als er een beetje roest op de sporen zit. Bij een enkel stel wordt dat er dan niet voldoende 'afgereden' waardoor de stroomkring niet wordt gesloten.
In het Verenigd Koninkrijk hebben lichte dieseltreinstellen een extra apparaat aan boord om ervoor te zorgen dat de treindetectie blijft werken, een 'track circuit assister':
Op dinsdag 4 april 2023 11:24 schreef James1988 het volgende: Als ik het me goed herinner heeft het niet eens direct iets te maken met gewicht/aslast, maar kan het zijn dat de detectie faalt als er een beetje roest op de sporen zit. Bij een enkel stel wordt dat er dan niet voldoende 'afgereden' waardoor de stroomkring niet wordt gesloten.
In het Verenigd Koninkrijk hebben lichte dieseltreinstellen een extra apparaat aan boord om ervoor te zorgen dat de treindetectie blijft werken, een 'track circuit assister':
Ja dat is daar wat gebruikelijker dan hier. In NL hebben we dat niet, hier hebben we andere soorten treindetectie als er alleen maar lichte dieselstellen rijden (assentellers, of aanvullingen met pedalen bij overwegen).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ja dat is daar wat gebruikelijker dan hier. In NL hebben we dat niet, hier hebben we andere soorten treindetectie als er alleen maar lichte dieselstellen rijden (assentellers, of aanvullingen met pedalen bij overwegen).
Een Krol maakt niet echt veel meters. Een simpele staalborstel voor de wielen om het roest af te vegen zal haast al genoeg zijn. Een Krol zal een aslast van hooguit 9 ton hebben, maar mogelijk ook minder.
Op dinsdag 4 april 2023 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende: De KROL was klaar met het werk. De treinwielen waren ingetrokken. Dan is er geen detectiesysteem wat dit type materieel kan herkennen.
Het was ook tegen het einde van de nacht. Dan zullen de werkzaamheden wel zo'n beetje klaar zijn geweest en waren ze bezig die krol uit het spoor te halen. Er is daar een railinzetplaats, misschien stak hij wel de sporen over. Allemaal gefundeerde speculatie uiteraard.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 4 april 2023 15:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Je kan toch staalborstels plaatsen die langs de binnenste zijkant van de spoorstaaf trekken. Wel beetje extra weerstand bij het bewegen maar ach.
Zit alleen maar roest, je moet iets op de kop van de spoorstaaf doen als je zoiets wil realiseren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Op dinsdag 4 april 2023 21:57 schreef WcPot het volgende: Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
Ja. Maar dat was wel een VIRM2/3 bak.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Zit alleen maar roest, je moet iets op de kop van de spoorstaaf doen als je zoiets wil realiseren.
Ja dat realiseerde ik me later; maar zoals ziggy^3 al zei; het detecteert op dit soort baanvakken best redelijk maar ook dat had hier niet geholpen. Tragisch.
Op dinsdag 4 april 2023 21:57 schreef WcPot het volgende: Misschien ben ik hier een beetje te vroeg mee. Het herstellen van de virm. Had de NS nog niet een nieuwe kale bak klaar staan die ze nog niet zo heel lang geleden naar de sloop hebben gebracht
[..] Ja dat realiseerde ik me later; maar zoals ziggy^3 al zei; het detecteert op dit soort baanvakken best redelijk maar ook dat had hier niet geholpen. Tragisch.
Ze zullen vast wel hebben bekeken of er een spoorbezetting was voorafgaand aan de aanrijding.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De kopbak is aan gort en de 2e bak heeft ook veel schade. De derde bak lijkt er beter aan toe te zijn, maar die bak staat van het spoor en half op z'n kant. Het is w.m.b. aannemelijk dat ook die bak zware klappen te verduren heeft gehad en wellicht verbogen is. De achterste kopbak staat nog rechtop en op het spoor, maar ook langs die bak zijn over de hele lengte schraapsporen te zien.
Ik verwacht dat de eerste 3 bakken sowieso verschroot gaan worden. Of dat ook gaat gebeuren met de laatste bak, of dat deze misschien in de opslag gaat om als reserve te dienen, valt te bezien.
Qua detectie van spoorbezetting heb je eigenlijk te maken met twee factoren: het geleidend vermogen van de spoorstaaf en het geleidend vermogen van de wielen van het voertuig. Qua spoorstaaf is de leidraad 24 uur: als een spoor 24 uur niet bereden is, kan de detectie verminderen door roestvorming. Een voertuig kan verder worden aangemerkt als niet- of niet goed-detecterend en moet dan op een speciale manier worden behandeld door de treindienstleider. Het spoor bij Voorschoten wordt dagelijks intensief bereden, dus dat detecteert als een malle. Een KROL is officieel een niet-detecterend voertuig, en heeft dus geen gegarandeerde detectie. In de praktijk heb ik op sporen die te lang niet bereden waren, de spoorbezettingen van complete treinen zien wegvallen, maar een niet-detecterend voertuig op een schoon spoor heb ik nog nooit zien wegvallen. (in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)
[..] Ze zullen vast wel hebben bekeken of er een spoorbezetting was voorafgaand aan de aanrijding.
Voor dit soort gevallen hebben we TOON, een systeem waarmee je de beelden uit Procesleiding (het systeem van de treindienstleider) als het ware kan terugspoelen. Alles wordt opgeslagen: spoorbezettingen, rijwegen, verhinderingen, etc. Ik ga er van uit dat er hier niet zoveel te zien is, zoals al eerder genoemd, stond de krol waarschijnlijk niet met de lorries in het spoor, maar reed hij op zijn eigen burgerbanden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 4 april 2023 22:56 schreef Duvel het volgende: Alle beelden beziend, krijg ik de indruk dat de kopbak niet door het weiland geschoven, maar gerold is.
Ik zou dan meer schade aan het gras verwachten en sporen op de zijkant van de trein, of zou hij airtime hebben gehad door de duik van de neus in het talud? Dat duidelijke spoor van de neus in het gras vermoed mij dat ie geschoven is en door de krachten van de rest van de trein is meegetrokken vanuit de achterzijde. Edit: zie de achterzijde van de kopbak van een andere hoek, lijkt er op dat je gelijk hebt
[ Bericht 10% gewijzigd door b2py op 05-04-2023 07:30:08 ]
Op nu.nl stond een foto van de voorkant van de BR189, die had alleen aan de linkerkant van de kop forse schade. Het leek op de soort schades die je ziet bij aanrijdingen met wegverkeer.
Dat doet me vermoeden dat de kraan niet op spoorwielen stond, dan had de schade veel meer in het midden moeten zitten.
Ik denk niet dat die bak gerold heeft, daarover heb ik niets in de media gelezen van de inzittenden. Het lijkt me eerder dat de achterkant van de kopbak een sein of een bovenleidingmast met de grond gelijk heeft gemaakt.
Op dinsdag 4 april 2023 22:56 schreef Duvel het volgende: Alle beelden beziend, krijg ik de indruk dat de kopbak niet door het weiland geschoven, maar gerold is.
Ik denk het niet vanwege het consequente spoor wat er aan de voorkant getrokken is, dan zou ik daar onderbrekingen in verwachten.
[..] Ik denk het niet vanwege het consequente spoor wat er aan de voorkant getrokken is, dan zou ik daar onderbrekingen in verwachten.
Dat. Plus dan waren er meer en zwaardere gewonden geweest, en had de Telegraaf allang in chocoladeletters RAMPTREIN RAAST MET DODELIJKE SNELHEID OVER DE KOP staan.
Kan best dat ie min of meer zijdelings het gras in is gedoken, maar als ie aan de linkerkant gras op de kop heeft zitten, en uiteindelijk rechtop staat, kan ik me niet voorstellen dat ie een soort van teruggerold is tegen de algemene richting van z'n beweging in.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Dat. Plus dan waren er meer en zwaardere gewonden geweest, en had de Telegraaf allang in chocoladeletters RAMPTREIN RAAST MET DODELIJKE SNELHEID OVER DE KOP staan.
Nou ja, dat dodelijke valt dus wel mee. Die trein die destijds bij Hoofddorp ontspoorde, die maakte juist een soort draai om z'n as waarbij mensen door de ruiten heen naar buiten werden geslingerd, dat viel hier mee. Maar dat het een intense rotklap geweest is, staat vast.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vraagje, ticket gekocht bij DB van München naar Bergen op Zoom. Heb dat ticket zoals altijd in de DB app (QR Code).
Laatste keren gewoon door de NS laten scannen bij een controle. Maar wat ziet die conducteur dan op z'n pda'tje? Is dat gewoon een groen vinkje of ziet ie daar het traject?
Zit nu in een boemel op weg naar Venlo en mag dam nog tig keer overstappen omdat mijn eerste ICE vertraging had en de alternatieve route nu heel anders is.
Gaat de conducteur moeilijk doen dat ik nu Venlo - Den Bosch - Bergen op Zoom doe ipv Arnhem - den Bosch - BoZ? Of ziet ie alleen dat m'n kaartje geldig en verder niks?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Op woensdag 5 april 2023 19:59 schreef James1988 het volgende: Een conducteur kan de route wel zien maar zal er niet moeilijk over doen, zolang je op een redelijke route reist.
Thanks, tot nu niet gecontroleerd.
Man wat een dag, sinds 12.50 onderweg, al 6x over moeten stappen en werkelijk waar iedere trein had vertraging. Nog eentje te gaan, met 3 minuten overstap in Rsd. Fingers crossed.
Bonusklacht: de lelijkste stad ooit mogen zien: Mönchengladbach. Wat een gedrocht van een stationsgebied.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Die heb ik nog nooit gezien, maar nog lelijker dan Duisburg of Oberhausen Hbf?
Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Uit onderzoek blijkt dat het veiligheidsgevoel en het comfort van de stations een belangrijk aspect is waarom mensen wel of niet voor de trein kiezen als ze een keuze hebben. Investeringen in wissels, seinen en spoor zijn dus minder effectief als de toegang tot het systeem onvoldoende uitnodigend tot zelfs onveilig voelt.
Een tijd geleden had ik een keer een overstap in Neuss Hbf, en ik voelde me daar echt niet prettig.
Het station was schoon (een beetje vergane glorie maar niet eens heel rampzalig) maar er was gewoon iets aan de omgeving daar waardoor ik me er niet op m'n gemak voelde.
[..] Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar.
niet dat ze er zelf veel aan kunnen doen in alle gevallen maar het volk dat rond duisburg hbf rondhangt is ook niet al te fris
[..] niet dat ze er zelf veel aan kunnen doen in alle gevallen maar het volk dat rond duisburg hbf rondhangt is ook niet al te fris
n=2 maar dat gevoel heb ik niet gehad eigenlijk. Een keer zelf 's avonds redelijk laat nog vanaf het station naar een hotel gelopen (vertraging/uitgevallen trein en geen zin om nog later elders te stranden) vlakbij het station.
Ook op andere plekken in Duitsland niet. Marseille, wat een schitterend station heeft vergeleken met Duisburg, voelde ik me echt niet prettig
[..] Daar ben ik dan weer niet geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog pauperder is dan Mönchengladbach: zwervers overal, een grote bouwput die er blijkbaar al langer ligt en daarachter een verlaten gebouw, oud bruin, met graffiti en ingeslagen ramen. Echt compleet gaar.
Dit klinkt als het gemiddelde station in het Ruhrgebied
Voor een land met zo’n ordnung muss sein-imago als Duitsland verbaast het me elke keer weer dat zo veel stations zo oud en vies zijn en er niet zelden overal van die lowlife-figuren rondhangen.
[..] n=2 maar dat gevoel heb ik niet gehad eigenlijk. Een keer zelf 's avonds redelijk laat nog vanaf het station naar een hotel gelopen (vertraging/uitgevallen trein en geen zin om nog later elders te stranden) vlakbij het station.
Ook op andere plekken in Duitsland niet. Marseille, wat een schitterend station heeft vergeleken met Duisburg, voelde ik me echt niet prettig
Gelukkig viel het bij jou mee, situatie Marseille ken ik niet.
[..] Marseille, wat een schitterend station heeft vergeleken met Duisburg, voelde ik me echt niet prettig
Dat herken ik niet meteen maar Marseille is wel een van de minst veilige steden van Frankrijk geloof ik. Het tijdstip en weertype kan ook echt wel verschil maken.
Op donderdag 6 april 2023 12:39 schreef James1988 het volgende: Een tijd geleden had ik een keer een overstap in Neuss Hbf, en ik voelde me daar echt niet prettig.
Het station was schoon (een beetje vergane glorie maar niet eens heel rampzalig) maar er was gewoon iets aan de omgeving daar waardoor ik me er niet op m'n gemak voelde.
Rond heel veel Duitse IC-stations hangt zo'n sfeer. Zelfs in Regensburg en fucking Weiden.
[..] Dit klinkt als het gemiddelde station in het Ruhrgebied
Voor een land met zo’n ordnung muss sein-imago als Duitsland verbaast het me elke keer weer dat zo veel stations zo oud en vies zijn en er niet zelden overal van die lowlife-figuren rondhangen.
Aan de andere kant, de stationshal en plein in Duisburg zien er helemaal niet beroerd uit, dat begint bij de perrons
[..] Aan de andere kant, de stationshal en plein in Duisburg zien er helemaal niet beroerd uit, dat begint bij de perrons
Dat is waar. Al zijn er alsnog legio stations waarvan de directe omgeving een smerige zwijnenstal is. Mooiste voorbeelden daarvan zijn wel Rome Termini (vooral ‘s avonds) en als absolute hoogtepunt Gara de Nord in Boekarest, waar je zelfs verslaafde straatkinderen in rioolputten ziet afdalen en lijm ziet snuiven. Zelden zoiets schrijnends gezien.
Op donderdag 6 april 2023 14:31 schreef Spablauw214 het volgende: en als absolute hoogtepunt Gara de Nord in Boekarest, waar je zelfs verslaafde straatkinderen in rioolputten ziet afdalen en lijm ziet snuiven. Zelden zoiets schrijnends gezien.
Anderhalf jaar terug zaten ze er nog. Sindsdien niet meer geweest. Maar kan me niet voorstellen waar ze anders heen zijn. Het zijn geen straathonden die je kan afmaken en behalve de kerk en wat van die charity-mensen kijkt niemand er naar om. Het was echt dieptriest.
Roemenië moet echt nog van heel ver komen. Zelfs met een land als Polen zijn de verschillen nog aanzienlijk.
Neuss en Duisburg zijn herkenbare plekken ja, maar Krefeld ook wel onder die aftandse overkapping. Voor mij was Poprad (Slowakije) het afgelopen jaar bij uitstek het schrijnende voorbeeld, grote groepen Roma's met kinderen die dag en nacht er rondliepen. Dit gevoel had ik bij andere steden in die buurt (Presov & Kosice) dan weer veel minder.
Op donderdag 6 april 2023 15:57 schreef boriq het volgende: Neuss en Duisburg zijn herkenbare plekken ja, maar Krefeld ook wel onder die aftandse overkapping. Voor mij was Poprad (Slowakije) het afgelopen jaar bij uitstek het schrijnende voorbeeld, grote groepen Roma's met kinderen die dag en nacht er rondliepen. Dit gevoel had ik bij andere steden in die buurt (Presov & Kosice) dan weer veel minder.
Opmerkelijk hoe dat in een aantal jaar kan veranderen. Voor corona nog een zomervakantie in Poprad en omgeving geweest. Het stationsgebied (en het hele stadje) zijn zeker niet bruisend maar ook niet zoals jij beschrijft.
De ontwikkeling en aanleg van het European Rail Traffic Management System in Nederland valt ruim een miljard euro duurder uit dan begroot. Ook loopt het project zo'n twee jaar vertraging op, waardoor de Europese deadline van 2030 niet wordt gehaald.
[..]
Heijnen zegt verder dat de huidige werkwijze van de verschillende partijen niet goed werkt. "Zonder verandering in de werkwijze van ProRail en de andere sectorpartijen zal de uitrol van ERTMS tot na 2050 duren", waarschuwt ze.
[..] Opmerkelijk hoe dat in een aantal jaar kan veranderen. Voor corona nog een zomervakantie in Poprad en omgeving geweest. Het stationsgebied (en het hele stadje) zijn zeker niet bruisend maar ook niet zoals jij beschrijft.
Gek eigenlijk, ook veel hekken overal rondom het station, bij de Kaufland naast het (bus)station, etc. Het tatra gebergte was erg mooi, maar voor mijn gevoel ook veel leegstand in/rond de ski-gebieden. Al was dit allemaal ook in september, dus na de zomer en voor de winter.
DB heeft een voormalig stationsgebouw verkocht. Ze waren alleen even vergeten dat hier nog delen van in gebruik waren voor kabels. Toen de nieuwe eigenaar eens even flink ging saneren in het gebouw veroorzaakte dat een seinstoring. Vervolgens wou hij DB-medewerkers niet binnenlaten: het was nu immers zijn eigendom
Het is tot nu toe aan mij voorbijgegaan, maar blijkbaar hebben Polen en Oekraïne het normaalspoor gedeelte tussen Hrebenne en Rava-Ruska herbouwd en worden er nu testritten gemaakt:
twitter
Met dit stuk spoor zal het mogelijk worden tussen Lviv en Warschau te treinen met een (korte) overstap in Rava-Ruska. Mooie vooruitgang ten opzichte van het stootblok dat voor kort op de grens stond: https://maps.app.goo.gl/4TBaToVoBdUDuTn6A
Of het snel gaat zijn is een andere vraag, tussen Rejowiec (tussen Lublin en Chelm) en de grens rijdt die trein over vrij traag enkelspoor langs Zamosc en Belzec.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2023 09:42:28 ]
Op vrijdag 7 april 2023 01:10 schreef dennistd het volgende: DB heeft een voormalig stationsgebouw verkocht. Ze waren alleen even vergeten dat hier nog delen van in gebruik waren voor kabels. Toen de nieuwe eigenaar eens even flink ging saneren in het gebouw veroorzaakte dat een seinstoring. Vervolgens wou hij DB-medewerkers niet binnenlaten: het was nu immers zijn eigendom
[..] Marseille is ook een behoorlijk rauwe stad en daarmee vrij opvallend in de verder vrij chique Provence.
Marseille is HET opstappunt voor het Vreemdelingenlegioen. Alle misdadigers van Europa die aan vervolging willen ontkomen door in Afrika te gaan vechten, komen langs Marseille. En daar komen ze niet om perkjes te schoffelen en vlaggetjes recht te hangen.
Op vrijdag 7 april 2023 20:51 schreef cherrycoke het volgende: Op gouda is het een drama alles is vertraagd rijd niet, mensen staan met verbazing te kijken hoe de borden om de 5 minuten veranderen.
Door die aangevaren brug?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Aanrader voor dit (lange) weekeind: het open treinen festival in het Spoorwegmuseum. Eigenlijk elke trein is toegankelijk om in te kijken. Voor mij was dit bijvoorbeeld de eerste keer in 33 jaar dat ik de kans had om in de Blauwe Engel te kunnen kijken.
Bijvoorbeeld het Bs-Beneluxstuurstandrijtuig met die heerlijke oranje banken.
[ Bericht 57% gewijzigd door Bitlord op 08-04-2023 17:31:37 ]
Op zaterdag 8 april 2023 16:44 schreef marcb1974 het volgende: Bestaat er ook een dagkaart voor Duitsland waarbij je wel in de IC(E) mag? Weet iemand dat toevallig?
Ik denk alleen een Interrail One-Country Pass Germany
Maar welke route had je in gedachten dan? Een complete Duitsland-tour is best intensief. Vaak zie je net zo veel als je slechts in één of enkele deelstaten rondreist.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zaterdag 8 april 2023 16:44 schreef marcb1974 het volgende: Bestaat er ook een dagkaart voor Duitsland waarbij je wel in de IC(E) mag? Weet iemand dat toevallig?
Ja, maar dan moet je wel eerst een paar duizend BahnBonus-punten bij elkaar sparen
[..] Ik denk alleen een Interrail One-Country Pass Germany
Maar welke route had je in gedachten dan? Een complete Duitsland-tour is best intensief. Vaak zie je net zo veel als je slechts in één of enkele deelstaten rondreist.
Op zaterdag 8 april 2023 16:52 schreef Bitlord het volgende: Aanrader voor dit (lange) weekeind: het open treinen festival in het Spoorwegmuseum. Eigenlijk elke trein is toegankelijk om in te kijken. Voor mij was dit bijvoorbeeld de eerste keer in 33 jaar dat ik de kans had om in de Blauwe Engel te kunnen kijken.
Bijvoorbeeld het Bs-Beneluxstuurstandrijtuig met die heerlijke oranje banken.
De Sik op Experience Island (heet eigenlijk recreatieplas Het Blauwe Meer) in Loon op Zand staat daar sinds 2002.
Bijzonder dat daar nu opnieuw met grote 4x4 wagens gereden mag worden. Een jaar of 5 geleden had iemand 'Panzerland' opgezet. Er stond een tank en daar mocht je mee rijden. De vergunning werd ingetrokken wegens milieu-voorschriften.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 8 april 2023 18:26 schreef Peterselieman het volgende: Vandaag zijn in Heerlen bijna 2 Arriva-treinen op elkaar geknald. Gelukkig kwamen ze nog tijdig tot stilstand
181-205. Ein letztes Mal in der alten Lackierung. Ostern 2023. Demontage im Rahmen der neuen HU + Komplett - Lackierung im Design der Ablieferung 1974.
"Kauf die nicht! -die hat n' Trafoschaden - oder einen schweren Masseschluss. oder beides". Haben sie gesagt. Überwiegend "Experten" die noch nie mit so einer Lok gearbeitet haben...
Jaja...
Auch das ist die Eisenbahn in den heutigen ja so tollen Zeiten.
Door Martin Schlünß geplaatst. Volgens mij is dat de directeur/eigenaar van die firma - Schlünß Eisenbahn Logistik.
[..] 181-205. Ein letztes Mal in der alten Lackierung. Ostern 2023. Demontage im Rahmen der neuen HU + Komplett - Lackierung im Design der Ablieferung 1974.
"Kauf die nicht! -die hat n' Trafoschaden - oder einen schweren Masseschluss. oder beides". Haben sie gesagt. Überwiegend "Experten" die noch nie mit so einer Lok gearbeitet haben...
Jaja...
Auch das ist die Eisenbahn in den heutigen ja so tollen Zeiten.
Door Martin Schlünß geplaatst. Volgens mij is dat de directeur/eigenaar van die firma - Schlünß Eisenbahn Logistik.
Ze zijn 1,5 dag bezig geweest om de aardfout te vinden en hij kon gerepareerd worden, dus geen paniek.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik had bij SNCF Connect een melding ingesteld, nu kan je hem wel boeken. Opgelost dus
Waar ik het eerder had over Spanje/Portugal wordt het nu een 'rondje' Spanje: in drie weken tijd naar Bordeaux, San Sebastian, Bilbao, Madrid, Sevilla, Valencia, Barcelona en Parijs:
Nu alleen nog wachten op de NS, want de reis naar Parijs is nog niet te boeken.
Apart dat het zo uniek is dat je alle treinen in kunt. Snap best dat ze de treinen op het buitenterrein liever gesloten houden. Aan de andere kant betalen bezoekers 17,50 euro voor een ticket. En kinderen van 4 t/m 12 jaar betalen .... ook 17,50 euro. Bestwel een domper als je dan de treinen niet eens in kunt kijken.
Misschien dat mensen op tweede paasdag naar Voorschoten gaan, om het opheisen van de treinen te zien. Das gratis.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ze zijn nu de tweede bak van de VIRM van Voorschoten aan het hersporen. Daarna worden er twee bakken via het spoor afgevoerd. De andere twee gaan per dieplader weg
Ik sta onder bewindvoering, en heb een lange tijd ieder dubbeltje om moeten draaien. Inmiddels kan ik prima rondkomen, en sta ik simpelweg vrijwillig onder bewind omdat ik een chaoot ben qua financiën regelen en op orde te houden. Ik hoef er dus ook niet meer op te letten, maar het is een 'way of life' geworden om juist op dat soort zaken te bezuinigen, zodat ik meer geld overhoud voor de leukere dingen in het leven
Op maandag 10 april 2023 21:11 schreef Dr_Flash het volgende: ik kom gewoon al velen jaren niet meer bij het Spoorwegmuseum. Denk in 2010 voor het laatst geweest of zo.
Ik met OntraXS laatst nog. Naartoe gelopen, lekker vroeg, en terug met de trein. Ik vind het zeker bij dat soort tentoonstellingen altijd wel gezellig. Kinderen mee kan ook leuk zijn maar geeft het geheel een andere dimensie.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Je kan vooral moeilijk een uur met een bekende gaan staan kleppen bij een of andere random module.
Mijn pa kwam op grote en kleine modelspoorevenementen aan de lopende band bekenden tegen. Dat was als kleintje niet altijd even leuk als je gewoon treintjes zou gaan kijken.
Ben vanmiddag even in het spoorwegmuseum geweest. Op de heenweg stond er nog zo'n raar figuur op een balkon langs het spoor in Deventer. Voordeel was dat de pendeltrein vandaag de sprinter Zwolle-Utrecht was die bij Blauwkapel afboog naar de Maliebaan. Scheelde me toch weer 8 minuten reistijd. Veel treinen in geweest, waren ook heel veel extra vrijwilligers voor aanwezig om dit in goede banen te leiden. En uiteraard ook weer een aantal bekenden getroffen, dus ook nog wel even staan praten met wat mensen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ik had bij SNCF Connect een melding ingesteld, nu kan je hem wel boeken. Opgelost dus
Waar ik het eerder had over Spanje/Portugal wordt het nu een 'rondje' Spanje: in drie weken tijd naar Bordeaux, San Sebastian, Bilbao, Madrid, Sevilla, Valencia, Barcelona en Parijs: [ afbeelding ]
Nu alleen nog wachten op de NS, want de reis naar Parijs is nog niet te boeken.
Jammer om je gelijk op een heel (groot) land te richten. Genoeg leuke kleine lijntjes in Spanje en er zit geen hond in de trein.
Op maandag 10 april 2023 13:16 schreef spectrumanalyser het volgende: Apart dat het zo uniek is dat je alle treinen in kunt. Snap best dat ze de treinen op het buitenterrein liever gesloten houden. Aan de andere kant betalen bezoekers 17,50 euro voor een ticket. En kinderen van 4 t/m 12 jaar betalen .... ook 17,50 euro. Bestwel een domper als je dan de treinen niet eens in kunt kijken.
Misschien dat mensen op tweede paasdag naar Voorschoten gaan, om het opheisen van de treinen te zien. Das gratis.
Ik heb een museumkaart, dan kost het vrijwel niks. En met de fiets ernaartoe.
De treinen waren vrijwel allemaal bemand met vrijwilligers. Voor een stukje uitleg, maar ik vermoed ook om het een beetje in de gaten te houden. Aan de SGMm kan je niet zoveel slopen, maar een ZHESM-motorrijtuig is aannamelijk interessant voor hangjeugd en sommige verzamelaars.
Ik hoop wel dat het NSM dit vaker gaat doen.
In de 1000 die er stond kon je ook het gangpad bekijken. Met kleine plateautjes in het gangpad elke 3 meter. Toen herinnerde ik mij dat deze locomotief in het oude museum tot 2005 ook van binnen toegankelijk was.
[..] Jammer om je gelijk op een heel (groot) land te richten. Genoeg leuke kleine lijntjes in Spanje en er zit geen hond in de trein.
Is het niet zo dat in Spanje buiten de Cercanias-treindiensten om de frequentie van de treindiensten behoorlijk slecht is, wat een rondje treinen plannen behoorlijk lastig maakt? En bovendien moet je ook voor de Media Distancia-treinen reserveren, wat een rondje treinen in Spanje ook lastig maakt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik had bij SNCF Connect een melding ingesteld, nu kan je hem wel boeken. Opgelost dus
Waar ik het eerder had over Spanje/Portugal wordt het nu een 'rondje' Spanje: in drie weken tijd naar Bordeaux, San Sebastian, Bilbao, Madrid, Sevilla, Valencia, Barcelona en Parijs: [ afbeelding ]
Nu alleen nog wachten op de NS, want de reis naar Parijs is nog niet te boeken.
Mooi rondje, waarbij je denk ik een goed beeld krijgt van de leegte en uitgestrektheid van het Spaanse platteland. Mooi ook dat de Torre del Oro erin zit, die staat ook vrij hoog op mijn verlanglijstje dus hoor graag of het nou echt zo de moeite is
[..] Is het niet zo dat in Spanje buiten de Cercanias-treindiensten om de frequentie van de treindiensten behoorlijk slecht is, wat een rondje treinen plannen behoorlijk lastig maakt? En bovendien moet je ook voor de Media Distancia-treinen reserveren, wat een rondje treinen in Spanje ook lastig maakt.
De dienstregeling is niet zoals Nederland nee maar voor mij frequent genoeg. Er valt goed om heen te plannen en vaak is het niet druk. Spanje buiten de grote steden is ook nog eens het leukst om te bezoeken vind ik persoonlijk. Hier wat inspiratie, ik heb het boekje zelf gekocht.
[..] Dat voelt in Hannover en in Leipzig en in München ook wel zo in meer of mindere mate.
Ik hou ervan om in München te wonen, maar altijd als ik op of in de buurt van Hbf kom, schaam ik me haast voor het beeld dat dat uitstraalt daar. Zowel van binnen bij de perrons als van buiten.
Maar goed, gelukkig zijn ze bezig met het nieuwe station (die 2030 klaar moet zijn, wat een grap).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Ik heb het filmpje ook kort gezien maar was nog niet helemaal overtuigd. Ja, er is een hoop niet op orde maar Amtrack heeft hierin ook echt wel een groot deel van de ellende aan zichzelf te danken. Nieuw materieel kent altijd kinderziektes en specifieke lokale infrasituaties maken dat je altijd problemen krijgt die je maar beperkt hebt kunnen voorzien. Je moet geen oude schoenen weggooien voor de nieuwe schoenen op zijn minst lekvrij zijn. Hier lijken ze zoveel haast te hebben gehad met overnemen van treinen dat ze ondanks onvoldoende beschikbaarheid diensten moeten rijden maar daarmee ook niet beschikbaar zijn voor herstel/updates. Dan maak je het een leverancier ook lastig.
[..] Mooi rondje, waarbij je denk ik een goed beeld krijgt van de leegte en uitgestrektheid van het Spaanse platteland. Mooi ook dat de Torre del Oro erin zit, die staat ook vrij hoog op mijn verlanglijstje dus hoor graag of het nou echt zo de moeite is
Ohja die staat nog wel zo op de kaart. We hebben ondertussen gekozen voor de rechtstreekse AVE van 4u ipv de TdO (7.5 uur), maar grotendeels gaat ie door hetzelfde gebied volgens mij.
Ik vraag me af hoe lang de stoelen in SNG het vol gaan houden.
Ik zat gisteren in de 3029, die nog geen anderhalf jaar oud is. Toen ik in een stoel ging zitten en tegen de rugleuning kwam, ging dat ding vrijwel meteen een stukje naar achteren. Dat heb ik al vaker meegemaakt in een SNG, is de achterkant van de rugleuning van bordkarton ofzo?
En nee, ik laat me niet met m'n hele gewicht tegen de achterkant vallen. En ik weeg ook geen 200 kg.
Op dinsdag 11 april 2023 16:10 schreef James1988 het volgende: Toen ik in een stoel ging zitten en tegen de rugleuning kwam, ging dat ding vrijwel meteen een stukje naar achteren. Dat heb ik al vaker meegemaakt in een SNG, is de achterkant van de rugleuning van bordkarton ofzo?
Je bedoelt dat ie een soort van *plop* zegt?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ik heb het filmpje ook kort gezien maar was nog niet helemaal overtuigd. Ja, er is een hoop niet op orde maar Amtrack heeft hierin ook echt wel een groot deel van de ellende aan zichzelf te danken. Nieuw materieel kent altijd kinderziektes en specifieke lokale infrasituaties maken dat je altijd problemen krijgt die je maar beperkt hebt kunnen voorzien. Je moet geen oude schoenen weggooien voor de nieuwe schoenen op zijn minst lekvrij zijn. Hier lijken ze zoveel haast te hebben gehad met overnemen van treinen dat ze ondanks onvoldoende beschikbaarheid diensten moeten rijden maar daarmee ook niet beschikbaar zijn voor herstel/updates. Dan maak je het een leverancier ook lastig.
Beetje kip en ei idee. Siemens moet meer leveren en dan pas kunnen er kinderziektes aangepakt worden.
Planning voor woensdag 19-4 ICNG 3222 in : 70912, 912, 907, 920, 915, 928, 923, 936, 931, 944, 939, 952, 947, 960, 955 en 70955 naar Wgm.
ICNG 3222 is een achtdelig treinstel.
70912 is de leeg materieelrit van de Watergraafsmeer. 912 vertrekt om 6:38 uit Amsterdam en komt om 7:19 in Rotterdam aan. 907 Rotterdam 07:41 x 08:22 Amsterdam
Gaat dan om 08:38 weer terug, en zo herhaalt dat patroon zich totdat het materieel uitloopt in de 955 (aankomst Amsterdam om 20:22) om dan naar de Watergraafsmeer te gaan.
70912 is de leeg materieelrit van de Watergraafsmeer. 912 vertrekt om 6:38 uit Amsterdam en komt om 7:19 in Rotterdam aan. 907 Rotterdam 07:41 x 08:22 Amsterdam
Gaat dan om 08:38 weer terug, en zo herhaalt dat patroon zich totdat het materieel uitloopt in de 955 (aankomst Amsterdam om 20:22) om dan naar de Watergraafsmeer te gaan.
Jammer dat dit filmpje van @Dr_Flash op privé staat, maar wel toepasselijk (uit de OP van jaren geleden)
Ik wil in oktober naar Madrid. De ene optie is op 30 september een hotel te boeken op schiphol en op 1 oktober om 7 uur 's ochtends te gaan vliegen. terugvlucht op 21 oktober, ongeveer zelfde reistijd. Quanta costa vliegkosten pp: 287 euro nog wat per persoon.
Is dit voordeliger te doen per trein of niet? Ik kan zo snel via NS international niks vinden en al helemaal geen prijzen.
Ik wil in oktober naar Madrid. De ene optie is op 30 september een hotel te boeken op schiphol en op 1 oktober om 7 uur 's ochtends te gaan vliegen. terugvlucht op 21 oktober, ongeveer zelfde reistijd. Quanta costa vliegkosten pp: 287 euro nog wat per persoon.
Is dit voordeliger te doen per trein of niet? Ik kan zo snel via NS international niks vinden en al helemaal geen prijzen.
Met de trein dwars door Frankrijk lijkt mij een drama door alle stakingen en onoverzichtelijke dienstregelingen. Het lijkt mij dat vanaf Schiphol wel meer vluchten naar Madrid gaan dan alleen om 7 uur 's ochtends, want zowel KLM, als Iberia vliegen op Madrid en waarschijnlijk ook nog EasyJet, Vueling of een andere prijsvechter. Anders kun je nog vanuit Eindhoven of Düsseldorf vliegen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Hoogstwaarschijnlijk niet. Probeer het eens op https://www.sncf-connect.com/ Probeer als je geen prijzen jan vinden een datum binnen 3 maanden van nu. Reis in delen zoeken helpt ook. Snelste route is met overstappen in Parijs en Barcelona, en ergens onderweg een hotel want je haalt het niet op 1 dag.
Die Fransen hebben daar al 2x een nieuwe naam op geplakt. Eerst Oui.sncf, maar dat beviel niet dus tegenwoordig heet het SNCF Connect.
----
Maar je kunt daarvoor niet in één keer een kaartje krijgen. 't is gewoon te ver en de spoorwegmaatschappijen werken niet echt lekker samen.
Het beste wat je kunt krijgen is <NL>-Barcelona, en de volgende dag Barcelona-Madrid. Voor NL-Barcelona kun je bij NS International aankloppen, voor BCN-Madrid moet je bij de Spanjaarden zelf wezen (3 vervoerders: Renfe, Ouigo España, Iryo).
Goedkoop is het allerminst en snel ook niet, je bent al een dag bezig om in Barcelona te komen en de aller-aller-allerlaatste reismogelijkheid Barcelona-Madrid vertrekt uit Barcelona op het moment dat je trein uit Parijs daar aankomt.
Ik hoor het al: de trein is dus geen optie voor deze vakantie. Ik wil 1 oktober juist relatief vroeg in Madrid zijn zodat we tijd genoeg hebben om de camper op te halen aldaar. Met die vlucht van 7 uur gaat dat makkelijk lukken. Dan maar zeer zorgvuldig selecteren en kiezen wat er allemaal als bagage meegaat (23kg ruim- en 16 kg handbagage). Wat er niet meekan moet dan maar ter plaatste worden gekocht. Thanks voor het meedenken.
Ga je verhuizen Mo? Die kilo's zijn per persoon he
Maar sowieso, als je er een hele dag en nacht treinen op hebt zitten is meteen met een vreemde huurcamper in een vreemd land de weg op gaan misschien niet het toppunt van pret. Kun je idd beter een uurtje vliegen en relatief fris en fruitig aan het stuur gaan zitten Fijne vakantie!
Op donderdag 13 april 2023 07:09 schreef DJMO het volgende: Ik hoor het al: de trein is dus geen optie voor deze vakantie. Ik wil 1 oktober juist relatief vroeg in Madrid zijn zodat we tijd genoeg hebben om de camper op te halen aldaar. Met die vlucht van 7 uur gaat dat makkelijk lukken. Dan maar zeer zorgvuldig selecteren en kiezen wat er allemaal als bagage meegaat (23kg ruim- en 16 kg handbagage). Wat er niet meekan moet dan maar ter plaatste worden gekocht. Thanks voor het meedenken.
Helaas zijn in de regio Amsterdam-Schiphol-Leiden hotels erg prijzig en kan het wellicht lonen om vanaf Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te vliegen en in Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te overnachten. Met name Duitsland heeft een groot aanbod van budget-hotelketens als B&B-hotels en Premier Inn-hotels.
Naar Spanje met de trein is gewoon haast niet te doen door de grote afstanden en de onbetrouwbare Fransen. Zou naar Spanje sowieso altijd het vliegtuig pakken, terwijl ik wel vind dat het vliegverkeer binnen Europa vermindert moet worden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Maar sowieso, als je er een hele dag en nacht treinen op hebt zitten is meteen met een vreemde huurcamper in een vreemd land de weg op gaan misschien niet het toppunt van pret. Kun je idd beter een uurtje vliegen en relatief fris en fruitig aan het stuur gaan zitten Fijne vakantie!
[..] Helaas zijn in de regio Amsterdam-Schiphol-Leiden hotels erg prijzig en kan het wellicht lonen om vanaf Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te vliegen en in Brussel, Düsseldorf of Frankfurt te overnachten. Met name Duitsland heeft een groot aanbod van budget-hotelketens als B&B-hotels en Premier Inn-hotels.
Naar Spanje met de trein is gewoon haast niet te doen door de grote afstanden en de onbetrouwbare Fransen. Zou naar Spanje sowieso altijd het vliegtuig pakken, terwijl ik wel vind dat het vliegverkeer binnen Europa vermindert moet worden.
Ibis Styles heb ik twee keer gedaan, kost ¤80 ofzo? Zo heel veel goedkoper is BB niet, of het ticket moet veel goedkoper zijn.
Treintickets naar Frankfurt a/M zijn ook niet goedkoop meestal.
[..] Ibis Styles heb ik twee keer gedaan, kost ¤80 ofzo? Zo heel veel goedkoper is BB niet, of het ticket moet veel goedkoper zijn.
Treintickets naar Frankfurt a/M zijn ook niet goedkoop meestal.
Waar vind je in Nederland nog een overnachting in een hotel voor minder dan ¤ 90 per nacht inclusief ontbijt waarbij je niet volledig aan de rand van Nederland zit en je niet hoeft te slapen in een goor stinkhok?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Waar vind je in Nederland nog een overnachting in een hotel voor minder dan ¤ 90 per nacht inclusief ontbijt waarbij je niet volledig aan de rand van Nederland zit en je niet hoeft te slapen in een goor stinkhok?
Ibis Styles op Schiphol, heb ik vorig jaar nog gedaan. ¤88 zie ik in de app van Booking.
Voor eind vorige maand had ik gereserveerd, dat kostte ¤93. Uiteindelijk geannuleerd omdat trein+hotel duurder was dan auto+parkeren. Zonder ontbijt.
[..] Waar vind je in Nederland nog een overnachting in een hotel voor minder dan ¤ 90 per nacht inclusief ontbijt waarbij je niet volledig aan de rand van Nederland zit en je niet hoeft te slapen in een goor stinkhok?
CitizinM. 184 Euro voor twee personen inclusief ontbijt.
[..] Waar vind je in Nederland nog een overnachting in een hotel voor minder dan ¤ 90 per nacht inclusief ontbijt waarbij je niet volledig aan de rand van Nederland zit en je niet hoeft te slapen in een goor stinkhok?
Twee weken geleden in Sneek minder dan 60 pp per nacht betaald geloof ik.
Op donderdag 13 april 2023 12:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wtf wat er niet meekan? Wat ga je doen? Als ik 3 weken naar de VS ga ga ik met alleen handbage :/
3 weken wandelen. Dus m'n handbagage bestaat alleen al uit m'n rugzak en de spullen die ik bij het wandelen bij me heb. Plus dan nog een extra paar schoenen, ruim voldoende sokken en kleding. Om over de rest maar niet te spreken.
Op donderdag 13 april 2023 12:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wtf wat er niet meekan? Wat ga je doen? Als ik 3 weken naar de VS ga ga ik met alleen handbage :/
[..] 3 weken wandelen. Dus m'n handbagage bestaat alleen al uit m'n rugzak en de spullen die ik bij het wandelen bij me heb. Plus dan nog een extra paar schoenen, ruim voldoende sokken en kleding. Om over de rest maar niet te spreken.
Nou mop ik wens je oprecht heel veel succes en toitoitoi!
[..] Goos jouw referentiekader is echt het uiterste hè
Twee broeken, 2 sets lange mouwen (alhoewel het met één zou kunnen), 14 sokken, 7 onderbroeken en 4 t-shirts als je gaat lopen, 7 tot 12 als je niet intensief hoeft te verplaatsen. Eén set lichtgewicht bestek, een led-zaklamp en misschien een extra led-leeslamp, een grote en een kleine powerbank, blarenpleisters, paracetamol, ibuprofen, rennies, een zak goeie honingdrop, een zak stroopwafels, misschien een klein aluminium pannetje en gasbrandertje en gasflesje maar dan nog hou je ruimte over voor een laptop.
Op donderdag 13 april 2023 09:28 schreef Erno-BE het volgende: Naar Spanje met de trein is gewoon haast niet te doen door de grote afstanden en de onbetrouwbare Fransen. Zou naar Spanje sowieso altijd het vliegtuig pakken, terwijl ik wel vind dat het vliegverkeer binnen Europa vermindert moet worden.
Voor een ‘gewone’ relaxte vakantie van een week of 3 kun je ook prima een nacht in Parijs gaan zitten. Niet al te vroeg uit Nederland weg, even lekker eten mooie avondwandeling door Parijs en de volgende dag de rechtstreekse trein naar Barcelona in. Voor een kort tripje zou ik het inderdaad afraden.
[..] Twee broeken, 2 sets lange mouwen (alhoewel het met één zou kunnen), 14 sokken, 7 onderbroeken en 4 t-shirts als je gaat lopen, 7 tot 12 als je niet intensief hoeft te verplaatsen. Eén set lichtgewicht bestek, een led-zaklamp en misschien een extra led-leeslamp, een grote en een kleine powerbank, blarenpleisters, paracetamol, ibuprofen, rennies, een zak goeie honingdrop, een zak stroopwafels, misschien een klein aluminium pannetje en gasbrandertje en gasflesje maar dan nog hou je ruimte over voor een laptop.
2 of 3 lange wandelbroeken, twee korte broeken, extra paar wandelschoenen; stuk of 4 wandelshirts, een paar gewone t-shirts en twee normale nette broeken, ondergoed en sokken voor minimaal een week. Nachtkleding, misschien wat handdoeken. Toilettas met inhoud. Powerbank en ehbo-kit zit standaard in m'n rugtas evenals een waterzak van 2 liter. Dan moet idd ook m'n laptop nog mee. Proviand voor tijdens het wandelen schaf ik ter plekke wel aan. En ja, ik ben een vrouw; ik heb iets meer nodig dan een man die gerust een week in dezelfde kleding rondbanjert
Eerder hebben we al aangegeven dat de schade groot is. Nu we de schade volledig in kaart hebben kunnen brengen, zien we dat er meer stuk is. Daarom hebben we meer tijd en personeel nodig. Het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel speelt hierbij mee. Er moet drie kilometer bovenleiding opnieuw bevestigd worden. Dit duurt tenminste tot vrijdag 21 april 05.00 uur.
Ik wil 18 juli van Bordeaux naar Hendaye, maar juist op die dag (en 19 juli) gaan er geen TGV inOui's, alleen maar TERs. Ik kan niks vinden qua werkzaamheden dan, weet iemand wat het kan zijn? Tuurlijk scheelt het qua tijdsverschil niet veel, minuut of 10, maar ben toch benieuwd.
Alleereerst bedankt voor je geduld.
Wat ik kan zien is dat er in dat weekend werkzaamheden zijn bij Massy, waardoor "alle" TGVs van en uit die richtingaankomen en vertrekken op Paris Austerlitz, en die nemen hiervoor het trajact van de RER C. De ruime van rijpaden is daar beperkt. Dus ik denk dat ze niet alles in de omloop gooien. Ik denk persoonlijk dat je wenstrein nog in de roulatie komt, maar ik zou er ook niet op wachten en gewoon de TER nemen. e Omdat in die periode de RER C ook op zijn beurt beperkte dienst heeft door werkzaamhden verwacht ik wel dat op termijn nog een aantal TGV's voor dat weekend in de verkoop gaan, maar dus nu niet alles in 1 keer
[ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 14-04-2023 17:52:51 (typo) ]
Het is kinderlijk eenvoudig om gratis met het openbaar vervoer te reizen via OVpay, het nieuwe systeem om ook met een smartphone in- en uit te checken. Door in een app een tijdelijke betaalpas te maken, kun je reizen zonder saldo. Voor conducteurs lijkt het alsof reizigers betalen, maar je kunt de virtuele betaalkaart na het uitchecken verwijderen, waardoor geld afschrijven niet lukt.
RTL Nieuws maakte de afgelopen weken een aantal 'gratis' reizen met virtuele wegwerpkaarten. Die zijn eenvoudig te maken via een gratis app. Daarmee kun je reizen via OVpay. Dat is de opvolger van de ov-chipkaart, waarmee je ook met een bankpas of smartphone kan inchecken. RTL Nieuws heeft besloten om de naam van de gebruikte app niet te noemen.
Op vrijdag 14 april 2023 07:20 schreef DJMO het volgende: dan een man die gerust een week 9 maand in dezelfde kleding rondbanjert
Volledig offtopic hier maar is dat niet een beetje erg veel kleding om op je rug mee te sjouwen? Of maak je gebruik van bagagetransport? Je kunt ook vanuit Nederland beginnen met wandelen maar dat is niet sneller en ook niet goedkoper.
[..] Volledig offtopic hier maar is dat niet een beetje erg veel kleding om op je rug mee te sjouwen? Of maak je gebruik van bagagetransport? Je kunt ook vanuit Nederland beginnen met wandelen maar dat is niet sneller en ook niet goedkoper.
Als je goed gelezen had, had je kunnen lezen dat we in Madrid een camper huren. Het ging mij dus om de reis naar Madrid, maar dat neemt per trein veel te veel tijd in beslag, die heb ik simpelweg nodig om te kunnen wandelen.
Niet dat ik vandaag of morgen met de trein moet, maar wie verzint het om een pendelbus tussen zaandam en Amsterdam noord metro in te zetten ipv tussen zaandam en sloterdijk? Kan iemand me vertellen wat de logica daarvan is?
Op zaterdag 15 april 2023 11:07 schreef DJMO het volgende: Niet dat ik vandaag of morgen met de trein moet, maar wie verzint het om een pendelbus tussen zaandam en Amsterdam noord metro in te zetten ipv tussen zaandam en sloterdijk? Kan iemand me vertellen wat de logica daarvan is?
[..] Er zijn wegwerkzaamheden bij Prins Hendrikkade/Oosterdok.
Je wil nu niet met vele touringcars daarheen dan is Amsterdam Noord een schappelijke oplossing denk ik.
Daar komt een bus van Zaandam naar Sloterdijk toch helemaal niet langs!? Dat er geen NS-bussen naar Centraal rijden is logisch dat verwacht ook niemand.
[ Bericht 3% gewijzigd door ReisT op 15-04-2023 13:41:58 ]
[..] Daar komt een bus van Zaandam naar Sloterdijk toch helemaal niet langs!? Dat er geen NS-bussen naar Centraal rijden is logisch dat verwacht ook niemand.
Dit dus. Vanaf sloterdijk rijden er gewoon treinen naar centraal, dus waarom de ns bussen naar een metrostation inzet is mij een raadsel.
[..] Dit dus. Vanaf sloterdijk rijden er gewoon treinen naar centraal, dus waarom de ns bussen naar een metrostation inzet is mij een raadsel.
Vroeg in de ochtend, wanneer de metro nog niet rijdt, rijdt er wel een bus van/naar Sloterdijk. De reistijd Zaandam - Sloterdijk v.v. is 17 minuten, reistijd Zaandam - Noord v.v. is 15 minuten. Wellicht sparen die 2 minuten net een extra bus uit.
[..] Vroeg in de ochtend, wanneer de metro nog niet rijdt, rijdt er wel een bus van/naar Sloterdijk. De reistijd Zaandam - Sloterdijk v.v. is 17 minuten, reistijd Zaandam - Noord v.v. is 15 minuten. Wellicht sparen die 2 minuten net een extra bus uit.
Dan alsnog is het toch niet logisch of handig om de reiziger twee keer over te laten stappen op alternatief vervoer als er ook een rechtstreekse busverbinding tussen twee ns stations mogelijk is? Het enige wat ik me kan bedenken is dat er ook een wegafsluiting is op de route tussen zaandam en sloterdijk, waardoor een bus te ver zou moeten omrijden. Maar goed, ik heb er verder geen last van zoals gezegd.
Op zondag 16 april 2023 12:34 schreef Dr_Flash het volgende: Zie ik net in mijn ooghoek even een Blokkendoos Mat'24 richting Zwolle of Apeldoorn snellen
Niemand vertelt mij ooit wat
Lange conditierit. Japie is zelfs naar Groningen op en neer geweest
De Jaap is de afgelopen jaren opgeknapt en vandaag was (als het goed ging) een laatste grote proefrit voor de herindienststelling. Toch iets anders dan gewoon een conditierit. Bedoeling is dat Jaap weer vaak op de baan te zien gaat zijn vooral ook weer met reizigers.
[..] Ik zat even op de materieel lijst te kijken op Wiki.
De blokkendoos heeft een A-status. Sommige 1100-1200-1300 ook, komen die dus nog op de baan?
De Blokkendoos van het spoorwegmuseum heeft al jaren niet gereden, net als de 1100. De 1200 staat in Blerick (was er niet iets met asbest bij die loc?) en de 1300 ook. Daarnaast zitten ze momenteel met het probleem van de ECM: https://martijnvanvulpen.(...)aterieel-op-de-baan/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Weet iemand als je een treinticket (Sparpreis) heb van Emmerich naar Praag via Cheb en je mist in Nürnberg de trein naar Cheb of je dan via Schwandorf mag, of heb je gelijk 2 uur vertraging?
[ Bericht 4% gewijzigd door Erno-BE op 17-04-2023 13:41:24 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De Blokkendoos van het spoorwegmuseum heeft al jaren niet gereden, net als de 1100. De 1200 staat in Blerick (was er niet iets met asbest bij die loc?) en de 1300 ook. Daarnaast zitten ze momenteel met het probleem van de ECM: https://martijnvanvulpen.(...)aterieel-op-de-baan/
Vreemd dat ze dat niet eerder hebben geregeld, die ECM-eis komt niet uit de lucht vallen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
PBL heeft een toffe rapportage gemaakt genaamd Kansen rondom spoorknooppunten waarin ze spoorontwikkelingen, ruimte op het spoor en gebiedsontwikkeling met elkaar verbinden. Leuk om te lezen :-)
DSB heeft meer rijtuigen besteld bij Talgo. Het oorspronkelijke plan, om met Vectrons in sandwichformatie te gaan rijden, is overboord gegooid. In plaats daarvan komen er stuurrijtuigen.
Op dinsdag 18 april 2023 16:00 schreef ReisT het volgende: Vanaf december gaat Keolis op de Valleilijn rijden. Niet met nieuwe treinen; de bestaande treinen krijgen wel een nieuw jasje.[ afbeelding ]
Morgen gaat het ICNG eindelijk de reizigersdienst in. Het kan nog tot in 2025 duren voordat alle stellen geleverd zijn omdat retrofit wat langer gaat duren dan eerst voorzien.
Op maandag 17 april 2023 13:15 schreef Erno-BE het volgende: Weet iemand als je een treinticket (Sparpreis) heb van Emmerich naar Praag via Cheb en je mist in Nürnberg de trein naar Cheb of je dan via Schwandorf mag, of heb je gelijk 2 uur vertraging?
Volgens mij mag je niet zomaar een ander grenspunt kiezen. Check anders even de ticketvoorwaarden.
Ik heb vanmiddag een rit Rotterdam > Amsterdam gedaan met de ICNG. Leuke trein, trekt lekker snel op.
De stoelen zijn even wennen maar ik vond ze wel comfortabel. De tafel heeft een goed formaat. Trein ligt goed op het spoor. Drukdicht dus door de groene hart-tunnel zonder drukkend gevoel op de oren. Gelijkvloers instappen.
Het geluid was wat luider dan het geval is bij getrokken mat, maar ik vond het niet storend.
Kritiekpuntje: de omroep was niet te verstaan in de Schipholtunnel, te zacht.
[..] Ik vraag me af of dat soort certificeringen niet bedacht zijn om gewoon hele rissen aan het werk te houden.
Eerder een gevolg van de steeds verdergaande openstelling van de spoormarkt.
Vroeger deden spoorwegmaatschappijen zulke dingen allemaal zelf en waren ze een koninkrijk met eigen regels. Tegenwoordig zijn er veel meer vervoerders en voertuighouders, en meer regulering.
Op woensdag 19 april 2023 18:00 schreef James1988 het volgende: Ik heb vanmiddag een rit Rotterdam > Amsterdam gedaan met de ICNG. Leuke trein, trekt lekker snel op.
De stoelen zijn even wennen maar ik vond ze wel comfortabel. De tafel heeft een goed formaat. Trein ligt goed op het spoor. Drukdicht dus door de groene hart-tunnel zonder drukkend gevoel op de oren. Gelijkvloers instappen.
Het geluid was wat luider dan het geval is bij getrokken mat, maar ik vond het niet storend.
Kritiekpuntje: de omroep was niet te verstaan in de Schipholtunnel, te zacht.
Klinkt goed. Las wel dat er wat problemen met de tussendeuren zijn waardoor later op de dag alle ritten vervielen
Op woensdag 19 april 2023 18:00 schreef James1988 het volgende: Ik heb vanmiddag een rit Rotterdam > Amsterdam gedaan met de ICNG. Leuke trein, trekt lekker snel op.
De stoelen zijn even wennen maar ik vond ze wel comfortabel. De tafel heeft een goed formaat. Trein ligt goed op het spoor. Drukdicht dus door de groene hart-tunnel zonder drukkend gevoel op de oren. Gelijkvloers instappen.
Het geluid was wat luider dan het geval is bij getrokken mat, maar ik vond het niet storend.
Kritiekpuntje: de omroep was niet te verstaan in de Schipholtunnel, te zacht.
Die tussendeuren waren het probleem niet. Die kunnen (ook als ze in storing zijn) gewoon met de hand open geschoven worden. Vervelend uiteraard, maar niet problematisch of beperkend voor de inzet. Het probleem was met het controlesysteem van de buitendeuren. Ondanks dat alle deuren gesloten en vergrendeld waren (en de deuren dus correct functioneerden), bleef de tractievrijgave uit. Een reset hielp helaas niet, dus is de deurlus uiteindelijk overbrugd en kon de trein zo naar de Watergraafsmeer rijden voor verdere analyse/herstelling.
Overigens is dat een issue dat werkelijk met elke trein kan gebeuren en gebeurt bij elk treintype. Het is in dat opzicht stom toeval dat het net op de eerste dag met reizigers moest gebeuren. Wel balen uiteraard en slechte PR. Hopen dat men het onderdeel vanavond/vannacht kan repareren zodat er morgen gewoon weer gereden kan worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 19-04-2023 22:15:37 ]
“Bij een proefbedrijf hoort dat er dingen mis kunnen gaan. daarom dient zo’n testfase bovenop de normale dienstregeling te geschieden. En dat de enige voor passagiers opengestelde ICNG al op de eerste de beste dag de geest geeft, is een veeg teken: de reizigers staat mogelijk een vervelende tijd met een nóg onbetrouwbaardere dienstuitvoering op de HSL te wachten.”
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op woensdag 19 april 2023 22:41 schreef MTL het volgende: Ja, het is uiteraard allemaal prutswerk en een Fyra 2.0 omdat er één keer een stomme storing optreed
Daarom. Je kunt nog zoveel testen als je wilt, maar er zal altijd iets zijn dat tijdens het testen niet aan het licht is gekomen. Ik ben juist blij dat het dan in de praktijk snel naar voren komt en dat er nog dezelfde dag een oplossing is gevonden.
Je wil niet weten hoe vaak ik en collega's al iets hebben geprogrammeerd en helemaal stuk hebben getest, akkoord bevonden, en dat de eerste de beste eindgebruiker vervolgens dingen ontdekt waarvan ik denk "duh..."
Op donderdag 20 april 2023 04:50 schreef Darkwing_Duck het volgende: Zijn er omlooptijden van de ICNG? Ik ben dit week-end 1 middag in Nederland, en het zou mooi zijn als...
Vandaag vertrekt hij om 07:41 vanaf Amsterdam richting Rotterdam. om 08:22 Gaat hij de andere kant weer op. Zo zul je zelf wel kunnen uitvinden om welke tijd hij rijdt als je hier in het weekend bent.
Gooit de NS de treinen nog wel eens door de wasstraat? Sprinters zijn nog wel ok, maar heb het idee dat de VIRM's wel heel goor worden aan de buitenkant....
Op donderdag 20 april 2023 17:43 schreef tjoptjop het volgende: Gooit de NS de treinen nog wel eens door de wasstraat? Sprinters zijn nog wel ok, maar heb het idee dat de VIRM's wel heel goor worden aan de buitenkant....
Goeie vraag, een hoop van die dingen zijn niet om aan te zien en als je erin zit zie je ook geen fluit meer buiten. Ik heb me wel eens afgevraagd of ze tegenwoordig andere verf gebruiken dan vroeger waar meer vuil op blijft zitten, maar dat zou voor de ramen weer niet uit moeten maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
VIRM is echt te ranzig, al jaren. Geen idee waarom. Soms lijken ze alleen de deuren te soppen om te voldoen aan de regelgeving ten aanzien van mensen met beperkt zicht...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 20 april 2023 19:07 schreef Duvel het volgende: VIRM is echt te ranzig, al jaren. Geen idee waarom. Soms lijken ze alleen de deuren te soppen om te voldoen aan de regelgeving ten aanzien van mensen met beperkt zicht...
Het valt me iig op vanaf het moment dat het na corona weer een beetje open ging, dus idd al een tijdje. Misschien al langer maar toen viel het me niet zo op. Sprinters lijken er ondanks het wit minder last van te hebben, al zijn die ook niet echt heel schoon.
Op donderdag 20 april 2023 19:07 schreef Duvel het volgende: VIRM is echt te ranzig, al jaren. Geen idee waarom. Soms lijken ze alleen de deuren te soppen om te voldoen aan de regelgeving ten aanzien van mensen met beperkt zicht...
Hoe langt duurt het voordat een VIRM door de wasstraat is dan? Want zes bakken maal vier deuren met een hogedrukspuit schoon maken duurt ook wel even.
[..] Hoe langt duurt het voordat een VIRM door de wasstraat is dan? Want zes bakken maal vier deuren met een hogedrukspuit schoon maken duurt ook wel even.
In principe is het de bedoeling dat elke trein elke twee weken door een wasstraat gaat, maar dat is haast niet maakbaar te krijgen in de planning. Wasstraten zijn op emplacementen niet altijd even makkelijk bereikbaar, dus wordt er een treinstel naartoe gestuurd dat er toevallig kan komen i.p.v. het treinstel dat al maanden geen wasstraat heeft gezien omdat het telkens ergens achteraan op een opstelspoor geparkeerd wordt.
Verder is het vuil inmiddels zo gehecht dat zelfs meerdere passages door een wasstraat niet meer helpen, en handmatige reiniging gaat weer moeilijk door het inmiddels standaard personeelstekort.. maar er wordt al geroepen (gegrapt?) dat daar misschien ook nog wel wat kantoorpersoneel voor kan worden ingezet
[..] Hoe langt duurt het voordat een VIRM door de wasstraat is dan? Want zes bakken maal vier deuren met een hogedrukspuit schoon maken duurt ook wel even.
ze zijn nu zo vies dat de wasstraat weinig meer uithaalt
De ICNG was leuk! Ziet er prima uit, stoelen zitten goed maar zijn wat kort (2de klas), ik zal binnenkort eens in het weekend gaan dan reis ik eerste klas, kijken hoe het daar zit.
Bij iedere 2 stoelen een stopcontact en USB-aansluiting is wel heel fijn.
Op donderdag 20 april 2023 20:58 schreef Ireyon het volgende: In principe is het de bedoeling dat elke trein elke twee weken door een wasstraat gaat, maar dat is haast niet maakbaar te krijgen in de planning. Wasstraten zijn op emplacementen niet altijd even makkelijk bereikbaar, dus wordt er een treinstel naartoe gestuurd dat er toevallig kan komen i.p.v. het treinstel dat al maanden geen wasstraat heeft gezien omdat het telkens ergens achteraan op een opstelspoor geparkeerd wordt.
Verder is het vuil inmiddels zo gehecht dat zelfs meerdere passages door een wasstraat niet meer helpen, en handmatige reiniging gaat weer moeilijk door het inmiddels standaard personeelstekort.. maar er wordt al geroepen (gegrapt?) dat daar misschien ook nog wel wat kantoorpersoneel voor kan worden ingezet
En hier een mogelijke reden voor vieze treinen gedurende de winter (afgelopen maanden dus):
quote:
De wasstraten voor treinen worden bij lage temperaturen ontdaan van het water i.v.m. het bevriezingsrisico. Dus bij lage temperaturen is het niet mogelijk om treinen te wassen en dat zie je in de winterse periode natuurlijk doordat de treinen veel viezer zijn omdat ze hun wasbeurt missen.
Daarnaast worden treinen in de winter sowieso viezer doordat er door de snelheid en lucht turbulentie aan de izijkanten van de treinen allerlei vuil omhoog komt en op de treinen terecht komt.
Het is dus een combinatie van beide bovenstaande punten.