Jeroboam | woensdag 17 augustus 2022 @ 10:57 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 11:05 |
Een kinderhand is snel gevuld zullen we maar zeggen. | |
Jeroboam | woensdag 17 augustus 2022 @ 11:17 |
Of je neemt eens genoegen met dat wat er is. | |
b2py | woensdag 17 augustus 2022 @ 12:01 |
https://nos.nl/l/2440959 Vanaf volgende week woensdag per regio stakingen. Dat zal ondanks dat het ‘regionaal’ is ongetwijfeld landelijk impact hebben | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 12:17 |
Ik hoop dat ze het erdoor krijgen ![]() Bijkomend voordeel is dat ik er geen last van heb. | |
Dr_Flash | woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38 |
Begin september wordt het landelijk. | |
James1988 | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:48 |
Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte. Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan. | |
Jeroboam | woensdag 17 augustus 2022 @ 14:53 |
Waarom zou je ook je dikke BMW verruilen voor het onrendabelen vervoer. | |
Duvel | woensdag 17 augustus 2022 @ 16:43 |
Omdat het geen 1:8 op Aral Ultimate 102 loopt? | |
Salatrel | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:06 |
neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is. | |
trein2000 | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:08 |
In hoeverre kun je dat ook verwachten als het maar voor drie maanden is. Die (tweede) auto staat toch voor de deur… | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:11 |
HAHAHAHA OH MIJN GOD HET ONRENDABELENVERVOER. WAT EEN GRAP! ZELDEN ZOIETS MEEGEMAAKT. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:32 |
In Noord-Amerika gaan twee van de grootste spoorwegbedrijven fuseren tot een nieuwe megaspeler: https://railway-news.com/(...)-receives-clearance/ In Denemarken zijn de contracten voor de brug over de Guldbergsund voor de Vogelfluglinie naar Kopenhagen rond: https://railway-news.com/(...)across-guldborgsund/ Oplevering 2026. DB wil 1000 extra werknemers aannemen in diverse functies: https://railway-news.com/(...)g-distance-services/ Tot zo ver het nieuws van vandaag en gisteren. | |
Duvel | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:36 |
Ben je lid? | |
Duvel | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:37 |
Rustig maar. Ik vind het ook een belegen grap, maar je hoeft niet gelijk te schreeuwen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:40 |
Cruise Control for Cool. | |
derLudolf | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:50 |
Geen extra Lokführers, daar is (nog) geen tekort aan? | |
derLudolf | woensdag 17 augustus 2022 @ 17:54 |
Dat grapje heeft inmiddels al schaamhaar. Overigens is dit topic niet de plek om op zo'n infantiele toon af te geven op het OV. ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 18:04 |
Goeie vraag, ik heb geprobeerd er het een en ander over op te zoeken, maar het enige wat ik kan vinden tot nu toe is 'DB zoekt 41 machinisten voor Hamburg", geen totaalplaatje. Misschien moet iemand die minder steenkolen en meer Duits spreekt dit eens googelen. edit: Alleen maar iets over hoeveel volk ze in '22 willen aanstellen tot nu toe, van Handelsblatt: Berlin Die Deutsche Bahn will in diesem Jahr mindestens 21.000 Mitarbeiter einstellen. Ein Unternehmenssprecher bestätigte am Sonntag einen entsprechenden ,,Bild"-Bericht. So sucht der Staatskonzern bei den Ausbildungsberufen demnach rund 770 Fahrdienstleiter und jeweils etwa 740 Elektroniker und Lokführer. https://www.handelsblatt.(...)tellen/27979800.html | |
Duvel | woensdag 17 augustus 2022 @ 19:10 |
Ik krijg net een bevestiging binnen. | |
Salatrel | woensdag 17 augustus 2022 @ 19:22 |
Niet van de FNV. | |
Jeroboam | woensdag 17 augustus 2022 @ 20:26 |
Prima, maar wel de reden waarom mensen niet de auto hebben ingewisseld voor de trein. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 20:35 |
Ja daarom heeft het ook een modal share van rond tot ruim boven de 50% op bepaalde strategische assen. You do you. | |
James1988 | woensdag 17 augustus 2022 @ 20:48 |
Dat zijn behoorlijk wat treindienstleiders. Een tijdje geleden heb ik eens een vergelijking gemaakt tussen DB Netze en haar Britse evenknie, Network Rail. Network Rail bezit en exploiteert ongeveer 20000 mijl (32187 km) spoor. De verkeersleiding wordt gedaan door ongeveer 5500 treindienstleiders die werken vanuit ongeveer 800 seinhuizen, variërend van kleine mechanische blokposten tot grote ROC's zoals Three Bridges en York. DB Netze bezit en exploiteert ongeveer 33400 km spoor, en heeft ongeveer 13000 treindienstleiders in dienst die werken vanuit 2742 seinhuizen (stand 2019). Van deze locaties zijn 26% nog volledig klassiek, met een mechanisch bloktoestel. 11% heeft een elektrisch ondersteund mechanisch seintoestel. Bij deze types zijn nog altijd "ogen op de grond" nodig om toezicht te houden op treinbewegingen en spoorbezetting ter plaatse. Maarliefst 22% van alle treinbewegingen op door DB Netze geëxploiteerde sporen worden op deze manier uitgevoerd. Over het VK kon ik niet zulke gedetailleerde cijfers vinden, als iemand die heeft hoor ik dat graag. Ik stond ervan te kijken dat DB Netze zo veel treindienstleiders heeft, in vergelijking met het VK meer dan het dubbele. ![]() | |
b2py | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:33 |
En Nederland? Heb het gevoel dat we het hier enorm geschaald en geoptimaliseerd hebben | |
derLudolf | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:41 |
We hebben ook amper wissels meer ja ![]() | |
James1988 | woensdag 17 augustus 2022 @ 21:45 |
ProRail meldt: 750 treinverkeersleiders, en 13 verkeersleidingsposten voor het hele land. Er staan 60 vacatures open. | |
b2py | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:11 |
Op 3200 km, Britten: 1 TRDL per 5.85 km Duitsers: 1 TRDL per 2.57 km Nederland: 1 TRDL per 4.27 km Kan efficienter ProRail! ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:14 |
Dat leek me tot zo ongeveer halverwege de jaren '00 echt een droombaan. Ik ben denk ik op ruim honderd verschillende blokposten/seinhuizen/seinzalen/control rooms geweest in 5 landen en ben getuige geweest van enkele stevige incidenten en verstoringen en supercreatief denkwerk van de mensen achter de schermen, tableaus en hendels, maar al 15 jaar denk ik meer in een van het Hoofdrailnet alhier. Juist veel in het buitenland, want daar kan je nog gewoon aanbellen en ze laten je graag alles zien als er verder niet echt iets totaal kuts aan de hand is. Wat ik er recent van vernomen heb is TRDL echt geen aantrekkelijk beroep meer waar je nog een beetje creativiteit in kwijt kan... in Nederland dan. In ieder geval is het beroep bij mij van de radar en reservelijst gevallen, terwijl ik volgens het psychologisch profiel perfect pas, zeer stressbestendig ook en graag 's nachts werk vanwege uitgesteld slaapfasesyndroom. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:16 |
Hoeveel kilometers spoor moeten treindienstleiders tijdens hun dienst bewaken en hoe zwaar zijn die trajecten belast? Die cijfers die jij geeft zeggen geen fuck, het is echt een volledig nutteloze metriek. Ik gok dat het km-getal in de VS bij sommige Class I railroads minstens 30 keer hoger ligt. | |
James1988 | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:18 |
In Nederland is alles inmiddels helemaal dichtgetimmerd in verstoringsprotocollen en afhandeligsdocumenten. Creatief zijn is niet echt meer nodig, de treindienstleider hoeft alleen maar uit te voeren. Ergens valt daar wat voor te zeggen (voor de reiziger is het voorspelbaar) maar het haalt wel deels de uitdaging uit het werk weg. Aan de andere kant is "treindienstleider zoek het maar uit" nou ook weer niet ideaal. Dat heb ik 2 maanden terug in Duitsland op meerdere plekken tijdens één reis meegemaakt. Minder capaciteit door werkzaamheden (bij Neuss én bij Biblis) maar ze lieten alles gewoon rijden. De trdl moest het maar uitzoeken, wat zware vertraging, gemiste aansluitingen en gemiste reserveringen tot gevolg had. | |
b2py | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:26 |
Hap hap hap | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:28 |
Ja, maar dan is de baan gewoon niet voor mij geschikt. Ik ben heel goed in procedures en protocollen volgen én opstellen, maar ik zit nu juist heel vaak in de positie waarin afgedwongen wordt dat deze soms niet alleen gebogen maar regelrecht gebroken moeten worden. Natuurlijk in overleg met collega's, coördinatoren, stakeholders of het dagelijks management in het MT of soms zelfs het College van Bestuur. En andersom natuurlijk ook; officieel werken we kantooruren en zijn we daarbuiten niet bereikbaar, maar ik heb diverse keren vanwege gerechtelijke bevelen middenin de woestijn in Utah/Nevada m'n roaming op kosten van de baas moeten aanzetten om informatie te verzamelen en op te sturen. In je vakantie dan ook nog. Dat is in het onderwijs verder echt not done. Conciërge zou me ook wel leuk lijken. Minder achter de computer, allerhande klussen doen. Net als vroeger storingsmonteur bij NS ook duizendpoten waren. | |
derLudolf | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:28 |
Ach ja, wat mogelijkheden om dingen te kunnen is ook wel fijn. Met het voorjaarsrondje zijn we met de pimpel ook over een goederen emplacement genomen dacht ik? Of was dat die omgeleide IC Hamburg-Hannover | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:35 |
Ik weet niet op welke emplacementen jij allemaal genomen wordt, Ludolf. | |
Peterselieman | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:43 |
Dat was de pimpel | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:45 |
Minden toevallig? | |
Peterselieman | woensdag 17 augustus 2022 @ 22:50 |
Ik vermoed van wel ja | |
James1988 | donderdag 18 augustus 2022 @ 01:23 |
Tijdens het nieuwjaarsrondje naar Polen van een paar jaar geleden werden we ook op creatieve manieren gestuurd, ik meen me te herinneren dat we toen door Hannover Gbf (of hoe het ook heet) werden gestuurd omdat de reguliere route nog was geblokkeerd na die storm van destijds. | |
DeaDLocK2K | donderdag 18 augustus 2022 @ 01:42 |
Fles kom er maar in!! | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2022 @ 07:19 |
Lief doen kids ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2022 @ 07:23 |
Nee het was wel de omgeleide IC Hamburg - Osnabrugge - Hannover. Die ging via Maschen. DAT is pas een goederen-emplacement. | |
Duvel | donderdag 18 augustus 2022 @ 07:32 |
Halle (Saale). Dat is pas... etc. | |
DeaDLocK2K | donderdag 18 augustus 2022 @ 10:00 |
Ik bedoelde het als uitnodiging om foto's van die trip te posten ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2022 @ 10:37 |
Travelsnacks deel 127. Topic 7 ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 18 augustus 2022 @ 20:44 |
En voor de lammelingen: Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #7 Best veel treinen ook nog! | |
DeaDLocK2K | donderdag 18 augustus 2022 @ 21:56 |
Ik hou zoveel van je manier van schrijven. Je moet een blog bijhouden ofzo <3 | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:55 |
SNCF heeft 15 nieuwe generatie TGV’s besteld voor inzet richting het buitenland (1.5kV, 3kV, 15kV en 25kV) | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:06 |
Ik snap wel wat er staat denk ik maar ik trek de lijn wel bij Engels & Duits; vertaal het ff goed/compleet, in ieder geval de tweet zelf. | |
Duvel | vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:44 |
Wel grappig dat ze in Frankrijk al jaren TGV Duplex hebben maar Duitsland nog steeds enkeldeks ICE's bouwt... Die extra verdieping verklaart misschien wel waarom Alstom nog steeds separate motorwagens bouwt in plaats van nette treinstellen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:57 |
Ik vind het ook best knap dat de aanschafprijs 20% lager ligt dan de vorige generatie. En vraag me ook af hoe dat precies berekend is; per zitplaats, per treinstel... | |
ReisT | vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:26 |
Bij Alstom kunnen ze gelukkig ook gewoon Engels | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:28 |
Dit is een Nederlands forum en jij bent een Nederlandse gebruiker die tegen andere Nederlandse gebruikers praat. HOEZO "gelukkig ook Engels"?? ![]() ![]() | |
derLudolf | vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:29 |
Dubbeldeks is kut als je iets meer dan een laptoptas mee neemt. Dan helpen een paar bagagerekken zoals in de IC2 ook niet. Oftewel, gelukkig doet DB dat gewoon. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:58 |
Ik had dat nog niet eens gezien, 15 dubbeldeks stellen voor internationale inzet? But where? Richting Duitsland? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:05 |
Ik meen me te herinneren dat ze ook naar Italië moeten gaan rijden. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:36 |
Zal wel per zitplaats gerekend worden, is ook makkelijker rekenen omdat je, denk ik, je omzet ook per zitplaats berekend. Makkelijker tegen elkaar weg te strepen | |
Erno-BE | vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:20 |
Ik vraag mij af waarom DB niet gewoon Stadler Flirt heeft besteld voor IC-lijnen waar maximaal 160 km/h gereden kan worden. De PKP zet ook Stadler Flirt in voor vergelijkbare verbindingen in Polen. Met name op Köln-Dresden waar de Dosto-IC wordt ingezet is vervoer van koffers een drama. | |
derLudolf | vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:30 |
Omdat locs veel mooier zijn natuurlijk ![]() Ik vind het wel mooi rijden hoor, weinig lawaai van de motoren. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:54 |
Laatste tijd wel vaak raak met systeemstoringen bij ProRail zeg, nu weer bij Deventer | |
pitboer | vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:13 |
Dacht al wat is het stil hier.(Woon aan het spoor.) | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:38 |
Zow. Lekker rustig ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:39 |
Net nu we gisteren een brief gehad hebben over dat ze er weet ik hoeveel weg gaan saneren om de kans op precies dit te verkleinen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:58 |
https://nos.nl/artikel/24(...)-zich-bij-de-politie Op Reddit is een subreddit genaamd BrandNewSentence. Gelukkig is van de treinmasturbanten van dit jaar nu aangehouden en ik vermoed heengezonden na verhoor.. | |
spectrumanalyser | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:34 |
Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend. De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden. | |
Duvel | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:34 |
We houden echt niks over om bij te sturen of af te wijken van de dienstregeling. Als je in Duitsland of België kijkt ligt er juist oneindig veel spoor waar nooit een trein lijkt te komen. Wie van de twee is gekker? | |
Duvel | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:35 |
Lijkt me een prima statement tegen de vervuiling die die sport met zich meebrengt: allemaal met de auto, heel Zandvoort vast en iedereen in de stank. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:37 |
Joh tegen die tijd werken er niet eens meer 12 machinisten bij NS ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:39 |
Nou ja als je ziet wat voor hotsieknotsieknetterwissels Prorail hier heeft liggen kun je niet anders dan het ermee eens zijn dat die weg moeten. Al zou vervanging door even veel BETERE natuurlijk verre de voorkeur hebben boven vervanging door minder van deze ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:40 |
Met uitzicht op windmolenparken in zee ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:42 |
Dit gaat nogal offtopic, maar Formule1 is bezig met een brandstof die uitstootvrij is. 'Net-zero free'. als het NS-personeel acties gaat plannen dan vrees ik juist dat er een enorme uitstoot en stank zal zijn van Diesel-touringcar bussen. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:43 |
Ja voor de reeswagentjes zelf. Niet voor de hele kermis eromheen. | |
derLudolf | vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:47 |
Je bedoelt: "zolang ik er geen last van heb" Er lijken me belangrijker dingen waar treinen naartoe moeten rijden. Een aantal mensen die hun ticket naar een evenement niet kunnen gebruiken, wat een ellende. Mensen die een F1 kaartje kopen zijn niet de mensen die elk kwartje moeten omdraaien. Als ik een helikopterbedrijf had dan wist ik het wel ![]() | |
Erno-BE | vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:12 |
Een treinstaking op zondag 4 september in combinatie met boerenacties lijkt mij geniaal. Nu wordt net gedaan alsof de F1 veel belangrijker is dan gewoon naar je werk kunnen, want op werkdagen mag er wel gestaakt worden en op zondagen staken is uit den boze. [ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 19-08-2022 20:55:34 ] | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:20 |
Euh, dat lijkt me juist een uitgelezen kans om het complete treinverkeer plat te leggen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:21 |
Alle boeren die actievoeren op die dag mogen opgepakt. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:34 |
Een ding is zeker, het is in beide gevallen niet berijdbaar | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:35 |
Ik denk dat de kans groter is dan 75% dat de rechter een streep zet door een staking op die momenten, dan kan je alleen nog middels een wilde staking iets proberen. | |
Erno-BE | vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:58 |
Het lijkt mij heel erg raar als de rechter een staking op een zondag verbiedt vanwege de Formule 1 en een staking op werkdagen mag doorgaan. De Formule 1 is niet van vitaal belang voor heel Nederland. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:00 |
Het lijkt mij dat stakers die willen staken, toch wel staken. Rechter of geen rechter. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:01 |
Op Schiphol is meermaals een stakingsverbod uitgesproken omdat de impact op reizigers te groot zou zijn. Hierbij wordt vrijwel altijd verwezen naar 'maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk' om een staking te verbieden. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:02 |
Het verschil zit er dan in dat er dan een wilde staking ontstaat, dan ontvallen je als werknemer een hele boel rechten | |
Erno-BE | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:10 |
Een stakingsverbod op Amsterdam Centraal-Schiphol(-Den Haag) is nog te verdedigen omdat je buitenlandse toeristen het bijzonder lastig maakt Schiphol te bereiken (ze volgen geen Nederlands nieuws, kennen de Nederlandse taal niet, weten geen alternatieven zoals buslijn 300) en er genoeg werkwilligen zijn om een treindienst Ansterdan-Schiphol(-Den Haag) te laten rijden. Dat is iets heel anders dan een stakingsverbod opleggen vanwege een corrupt evenement. | |
b2py | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:14 |
Dat laten we gelukkig aan een rechter over om te beoordelen als het zo ver komt | |
Dr_Flash | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:16 |
Ja precies. Waarschijnlijk gaat het gewoon allemaal goed ![]() | |
Ireyon | vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:41 |
Er wordt niet alleen gesaneerd, spoor 2 wordt wel verwijderd maar door extra wissels kunnen treinen straks vanaf spoor 1 meteen de vrije baan op zonder over het trage goederenemplacement te moeten rijden. En over een jaar of 4 is het de bedoeling dat er aan aan de noordkant ook nog een perron bij komt. | |
dennistd | vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:00 |
Zou een bepaalde inwoner van Deventer daar nog bezwaar tegen aan gaan tekenen tenzij hij tegenover zijn huis een speciale ingang naar dat perron krijgt? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:08 |
Hij checkt in, pimpel halteert langs het perron, stapt in, haalt een biertje, stapt weer uit, checkt uit en loopt met het biertje terug naar huis | |
Erno-BE | zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:54 |
Heeft hier iemand ervaring met het bestellen van een Interrail-pas via interrail.eu? Ik lees op Trustpilot niet zo positieve recensies. Of is het beter om de Interrail-pas via de Treinreiswinkel te bestellen? Ik moet trouwens ook reserveringen hebben voor de EC Zürich-Milano. Is dat beter via Interrail.eu of via de Treinreiswinkel te regelen? | |
MTL | zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:31 |
Gewoon via Interrail.eu bestellen. Zij geven alle interrailpassen uit, ook die van de treinreiswinkel. De laatste keer dat ik bij de TRW mijn interrail haalde stuurden ze zelfs letterlijk de bevestigingsmail door die zij ontvingen van Interrail.eu ![]() Dat was de laatste keer dat ik daar bestelde. Het gaat tegenwoordig allemaal digitaal, tenzij je expliciet een papieren pas besteld. Ik heb nu twee jaar de digitale pas gebruikt, en dat werkt prima in mijn ervaring. Voor reserveringen van die specifieke trein heb ik dan weer geen ervaringen. Let er op dat door de recente actie met 50% korting voor de populaire treinen de reserveringen voor interrail al snel uitgeboekt zijn. Dus als je binnenkort gaat reizen, dan zou ik zo snel mogelijk die reservering maken. In dat geval kan de TRW misschien wel een uitkomst zijn, wellicht dat zij nog op een andere manier kunnen reserveren dan de specifiek voor Interrail gealloceerde plaatsen, maar dan zullen ze waarschijnlijk wel willen dat je ook de interrailpas via hun besteld. | |
Erno-BE | zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:39 |
Ik wil eigenlijk pas eind maart gaan. En mijn planning is om in één dag van Emmerich naar Milano te reizen met de EC7 tot Basel, dan een Zwitserse IC Basel-Zürich en vervolgens een EC Zürich-Milano. Terugweg dezelfde route. Ik denk dat Interrail op die route goedkoper is dan losse treintickets. | |
Ireyon | zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:38 |
Ik heb ook altijd via Interrail.eu zelf besteld en nooit problemen mee gehad. Reserveringen probeer ik dan weer wel via de lokale operator te regelen, alleen Trenitalia biedt die optie niet (maar de ÖBB laat je dan weer wel Italiaanse treinen reserveren). Volgens mij is het via Interrail zelf iets van 15 euro per stoel? Idioot bedrag in ieder geval. | |
Erno-BE | zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:20 |
2x ¤15 voor een reservering vind ik wel meevallen, voor sommige treinen moet je nog ¤30-¤50 neertellen voor een reservering. Verder is het voor mij heel erg simpel. Sinds de meeste coronamaatregelen geschrapt zijn wil ik zoveel mogelijk landen zien. Ik ben al in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken en Zweden geweest, dus wat ontbreekt zijn Italië, de meeste landen in Midden- en Oost-Europa, de gehele Balkan, Ministaatjes en landen die slecht per trein bereikbaar zijn als Ierland, Noorwegen en Finland. Italië kan ik in één dag zonder nachttreinen bereiken. Je kunt dan wel enkel naar Milano. Stad is op zich niet zo bijzonder, maar je kunt wel gemakkelijk naar het Comomeer, Bergamo en Brescia. Verder moet ik nog kijken voor de zomer van 2023, dan wil ik toch proberen om nog een land af te strepen van de kaart. Ik hou vooral van kantelbaktreinen en getrokken treinen met verschillende rijtuigen. Dus als dat ergens te vinden is, ga ik er graag heen. In mei 2023 ga ik al naar Stuttgart om de nieuwe RE Wendlingen-Ulm over de hogesnelheidslijn uit te proberen. Ik moet alleen nog trein en hotel boeken. | |
derLudolf | zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:28 |
Stuttgart, daar moet ik binnenkort ook nog heen. Het weekend er voor ben ik in Nice, denk dat ik voor weinig naar Parijs vlieg en de volgende ochtend de ICE naar Stuttgart ![]() @dennistd dat is het weekend van 17 september, dus helaas gaat Meppen-Essen dan niet door voor mij. | |
James1988 | zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:44 |
Ik gok dat de eerste prioriteit Brussel-Frankrijk is. Daar rijden nu TGV Réseau-stellen die binnenkort 30 jaar oud zijn. Deze stellen zijn niet voorzien van ETCS. Brussel-Zuid - Vorst - Halle - aansluiting HSL1 zou tegen juni 2023 moeten zijn voorzien van ETCS Level 1, vanaf 2025 kom je Brussel niet meer binnen zonder ETCS aan boord. Dan heb je ook nog Italië, ook daar rijden TGV Réseaus (Parijs-Milaan) zonder ETCS, en daardoor mogen ze in Italië niet op de hogesnelheidslijnen. De Frecciarossa's zijn daardoor 18 minuten sneller tussen Parijs en Milaan dan de TGVs. (Je bent hoe dan ook 6,5 tot 7 uur onderweg dus in hoeverre die 18 minuten een verschil maken is de vraag.) Dat de onlangs bestelde 15 TGV M-treinstellen ook worden voorzien van 15 kV is wellicht voor futureproofing, mocht er nog een vervolgorder komen voor inzet naar Duitsland en/of Zwitserland. Dan is een uniforme internationale vloot wel handiger om te hebben dan twee kleinere vloten. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:53 |
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Frankrijk in principe alleen nog maar bi-courante meuk voor nationale spoorlijnen aan wil schaffen en elektrisch materieel wat de grens over gaat zoveel mogelijk quadri-courant. Het omschakelen van de spanningen moet tegenwoordig ook niet meer het spannendste zijn, technologisch. | |
Erno-BE | zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:04 |
Als de TGV Paris-Milano via de HSL Torino-Milano gaat rijden, ontstaat er op de klassieke spoorlijn Torino-Milano meer capaciteit voor regionale treinen en dus zou je de TGV Paris-Milano zo snel mogelijk over de HSL Torino-Milano willen leiden. Hogesnelheidstreinen op klassiek spoor terwijl er een Hogesnelheidslijn naast ligt is gewoon ontzettende capaciteitsverspilling op de klassieke spoorlijn. Dat moet je gewoon niet willen. | |
James1988 | zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:07 |
Nee inderdaad, dat is voor zover ik weet tegenwoordig allemaal redelijk standaard. In dat licht vond ik het uiterst bijzonder om te lezen dat de FLIRTs die Arriva Limburg heeft besteld voor de diensten naar Aken en Luik niet overweg kunnen met 25 kV. | |
pitboer | zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:41 |
![]() ![]() Net vertrokken uit Amersfoort naar Apeldoorn. | |
dennistd | zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:43 |
Is waarschijnlijk de donateursrit van de 2454-crew. | |
pitboer | zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:44 |
Staat inderdaad 2454 op. | |
wbrm | zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:59 |
Hoe korter het treinstel hoe minder ruimte er is om alle techniek kwijt te kunnen (omvormers, panto's,...) zonder aan passagiersruimte te knagen. De CD regiopanter en de Pesa Elf Regiojet (beide tweetjes) hebben bijvoorbeeld een lage vloer waardoor alles op het dak moet. Gelukkig redden ze het met 1 panto 25kV+3kV maar dat zal niet in elk land kunnen vermoed ik (is waarschijnlijk ook niet optimaal). Er nog eens 15kV bovenop doen is vermoedelijk zeer kostelijk als er geen rijtuig bij mag. Hetzelfde verhaal zal ook wel van toepassing zijn op de Arriva Flirts. Al hebben ze wel een hogere vloer waardoor je onder wel wat kwijt kan. Dan is er ook nog de vraag of je met 2 panto's genoeg hebt in NL+BE+DE quadri-courant? Kortom het kan dus aan de lengte van het treinstel liggen ![]() | |
pitboer | zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:20 |
![]() ![]() In apeldoorn. | |
dennistd | zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:25 |
Line-up van de Motorpost, Plan U en Plan V | |
ReisT | zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:36 |
Dat kan ik bevestigen want ik rij mee vandaag. | |
Dr_Flash | zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:43 |
oh is er weer een ritje waar ik achteraf van hoor? Geweldig! ![]() | |
Helly | zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:40 |
Treinkenners, klopt het dat er vannacht ineens wel een trein langs Boxtel kan? Zou me wel goed uitkomen, of is dit gewoon een rare fout in de app?![]() | |
dennistd | zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:43 |
Waarschijnlijk is er 1 van de 4 sporen te gebruiken. Via dat ene spoor rijden goederentreinen, je redt het niet om daar een fatsoenlijke treindienst voor reizigers ook overheen te laten gaan. Een enkele rit in de nacht lukt wel. | |
MTL | zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:12 |
Er is inderdaad één spoor beschikbaar. Geen idee overigens of die treinen werkelijk rijden, maar ik acht de kans zeker aanwezig. | |
spectrumanalyser | zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:19 |
Hoe was de rit in de Mat'64 van Crew 2454? (Even los van de temperatuur binnen) Op m'n balkon hoorde ik een bekend geluid toen geheel onverwacht het Plan V stel voorbij reed in Alkmaar. Het lijkt er op dat de stichting deze trein goed heeft onderhouden. | |
Duvel | zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:43 |
Best kans dat ie daar technisch wel geschikt voor is, maar dat het niet is geconfigureerd. | |
Duvel | zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:45 |
1500 V en 25 kV op één panto is zo goed als ondoenlijk, als ie 25 kV en 3 kV kan, kan ie waarschijnlijk ook zonder al te veel problemen 15 kV aan. | |
ReisT | zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:48 |
Het voelde vooral heel vertrouwd, niets anders dan toen het nog regulier in dienst was. Dus ja het lijkt goed onderhouden. | |
derLudolf | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:11 |
Morgen maar een dagje op pad met ¤9 ticket. Nog geen idee waarheen, denk Kokkerei Hansa. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13 |
Ik vermoed dat ze dat wel kunnen eigenlijk maar dat het uitgeschakeld is. Volgens mij hebben de Belgen ook meer materieel wat ook daadwerkelijk toegelaten zou kunnen worden zoals HLE13 of 18 ooit de bedoeling was meen ik. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13 |
Leuk! Mooi gepoetst en fijn belicht. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:15 |
Dat heeft met de druk die de panto tegen de draad moet hebben te maken toch? Dat moet toch hydraulisch of elektronisch vrij eenvoudig en betrouwbaar te variëren zijn? | |
derLudolf | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:18 |
Oh ik dacht dat het te maken zou hebben met hoeveel stroom ze kunnen afnemen. Bij 15kV en 25kV is die een stuk lager. Is niet veel pneumatisch trouwens op treinen? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:21 |
Dan maakt het toch niet uit dat je contactoppervlak twintig keer te groot toegerust is? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:23 |
Ja er is veel pneumatisch, maar er zit op het meeste materieel tegenwoordig ook een hydraulische rem geloof ik. Maargoed, dat is ook niet zo belangrijk, kleine hydraulische regeltechniek, want zoiets is nooit onderdeel van een gekoppeld systeem tegenwoordig, is een goed ontwikkelde tak van engineering. | |
derLudolf | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:25 |
Nee als dat verder niet in de weg zit en de kabels dik genoeg zijn. Ik dacht dat je het over de druk in het algemeen had om een pantograaf multicourant te maken, maar je had het over het specifieke geval om iets dat 3kV en 25kV lust ook 15kV te laten eten? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:39 |
Bij 1500V heb je volgens mij gewoon meer druk nodig dan bij 25kV. En 3000V heeft ook een dubbele rijdraad, in ieder geval in België want in Polen lang niet overal hebben b2py en ik gezien. De rijdraad is bij 3kV in BE marginaal kleiner qua dan bij 1500V in NL. Dan heb je nog 25kV en 2x25kV HSL, daar zit ook verschil in de druk, maar ik meen in een YouTube uitleg weleens gezien te hebben dat dat ook bij 15kV en 15kV HSL zo is. De enige andere reden is profiel. In Zwitserland en Frankrijk en Groot Brittannië hebben ze smalle pantografen. In Duitsland, Nederland, Denemarken en Oostenrijk en nog veel andere landen is 't ding breed. | |
Erno-BE | zondag 21 augustus 2022 @ 08:06 |
De S7 Solingen-Wuppertal, S9 Wuppertal-Essen en de S3 Oberhausen-Hattingen zijn een aanrader en bovenal niet te druk. De RE1, RE5, RE6 en RE7 moet je mijden. | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 09:24 |
RE15 (Emden-Münster) en RB50 moet ik hebben. De S 7 heb ik volgens mij wel al eens gedaan. Het laatste stuk niet, vanaf Vohwinkel de Schwebebahn gepakt. | |
Duvel | zondag 21 augustus 2022 @ 09:52 |
Maar wel als de schuit daardoor heel zwaar is en je met een lage 25 kV-contactkracht toch goed moet kunnen rijden. Ik doe maar een gok, ik heb er niet zoveel gedetailleerd verstand van. | |
Duvel | zondag 21 augustus 2022 @ 09:55 |
De stroomafnemer wordt met lucht tegen de draad gedrukt inderdaad. De druk is regelbaar dus kun je voor verschillende systemen instellen. De stroom is wel verschillend: 4000 A in NL, 2400 A in B, 800 A (dacht ik) in D. Voor 25 kV maximaal 500 A voor zover ik weet. | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 10:44 |
Nou ja, het klinkt best plausibel ![]() Je kunt best wat met luchtdruk en druk die iets uitoefenend spelen, dubbele cilinders met de "kont" naar elkaar toe, ingang van de een met uitgang van de ander verbinden en drukregelaars. Tenminste, dat doen wij op het werk wel eens, weet niet hoe het precies zat ![]() | |
Duvel | zondag 21 augustus 2022 @ 10:51 |
Ja statisch gaat dat wel, maar het moet bij 160 km/u ook nog goed gaan. | |
Salatrel | zondag 21 augustus 2022 @ 13:55 |
Nachtnet van/Eindhoven geloof ikeel gereden. Verder alleen leeg mat en goederen. Niet heel veel denk ik. Moest in de nacht een icd naar Eindhoven brengen dat ging niet hee tof tussen Boxtel en Eindhoven | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 20:10 |
![]() Een hoop wensdenken, maar ik vind het een mooi idee. https://bahnstrategie.matthias-gastel.de/nachtzug.php | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 20:15 |
Ik vond het vandaag best meevallen qua drukte in de trein, komt misschien ook omdat in NRW en NDS de schoolvakanties voorbij zijn. Volgende week nog maar een keertje, om het af te leren. | |
Dr_Flash | zondag 21 augustus 2022 @ 20:16 |
Dit soort kaartjes duiken letterlijk sinds de Romeinen al elke 5 jaar op. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2022 @ 20:28 |
Maakt niet uit ik kwijl er alsnog van, lekkere ouwe zuurpruim <3 | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 21:45 |
Jup en dan helemaal dat ze zeggen met 200/250 ![]() En wat boeit het dat je om 5u 's ochtends in Berlijn bent. Eventueel laten ze het rijtuig een paar uur ergens staan en schuiven ze hem 8u nog eens langs een persoon. Dat dat dan eventueel Zoologischer Garten of Ostbahnhof ipv Hbf is, zij dan maar zo. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2022 @ 21:59 |
Hahahaha, ja en als er dan ook nog een bron bij zit, zoals de publicaties van DB over Deutschlandtakt 2030, wat ze natuurlijk alleen al voor wat betreft de benodigde infrastructuur nooit gaan halen, maar dat soort ambitie is gewoon alleen al belangrijk. Alleen, dit soort beslissingen zijn uiteindelijk aan de politiek; het presenteren van dit soort plannen kan heel gunstig zijn voor de publieke opinie, het in de kijker brengen, et cetera. | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 22:10 |
Dat is overigens uit het verkiezingsprogramma van die Grünen. Dat ik voor die partij ooit nog waardering zou uitspreken ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2022 @ 22:21 |
Ik ben echt een ongelofelijke milieuhippie die z'n eigen carbon-footprint zoveel mogelijk probeert uit te wissen naast het proberen te voorkomen van zoveel mogelijk uitstoot en vervuiling, daarnaast ben ik voor het verbieden van dingen als chocolade tot het moment dat ze kunnen bewijzen dat er geen slavernij bij komt kijken, lekker woke dus, maar ik trek ze bijzonder slecht in de meerderheid van wat ze in de media verkondigen te willen of niet te willen doen. Maargoed, ze zijn dan ook nogal rucksichtlos aan bepaalde denkbeelden zoals anti-kernenergie met z'n godverdommese dan maar koud douchen en dan lekker lachen uitspraak. Lekker makkelijk roepen voor iemand die zich daar geen seconde druk over hoeft te maken. | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 22:36 |
Ze zijn natuurlijk opgericht als "anti kernenergie" partij, dus ja dan is dat echt nog wel een heilig huisje. En dan bruin- en steenkool als een betere oplossing zien. Dat was inderdaad een hele domme uitspraak van iemand die zonnecollectoren/boiler en zonnepanelen heeft/kan betalen. | |
derLudolf | zondag 21 augustus 2022 @ 22:48 |
Ik ben geen milieuhippie, maar wel tegen onnodige korte vluchten. Om naar Nice te komen heb ik nog wel gekeken naar de trein, maar dat duurt te lang (zoveel vrije dagen heb ik niet) en kan echt niet concurreren, ¤84 vanaf Amsterdam met extra beenruimte en een koffer als handbagage. De terugweg doe ik deels met de trein. Eerst naar Parijs met de trein (dat was overigens goedkoper, hoewel niet goedkoop, ¤100 vs ¤170), nachtje in een hotel en dan de ICE naar Stuttgart, daar moet ik voor m'n werk zijn. Vanaf daar met de auto terug. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 augustus 2022 @ 22:49 |
Ik zou niets liever willen dan zonnepanelen en vier kleine windmolens op de hoeken van het dak. Ik hoef niet per se terug te leveren als dat een probleem zou opleveren, maar dat doet het denk ik niet want wij hebben enkele jaren geleden een brief gehad dat ons energievoorzieningsgebied in de wijk geüpgradet en af was en dat iedereen panelen en dergelijke mocht plaatsen. Ze komen er uiteindelijk wel, maar de initiële investering is gewoon best hoog als je alles in je eentje moet betalen en alles is al duur. Dus eerst andere prioriteiten. | |
DeaDLocK2K | maandag 22 augustus 2022 @ 16:31 |
Van Hengelo onderweg naar het westen is Rail Force One met zijn prachtige rood wit blauw op fris grijs gekleurde 1700 met daarachter een sleep ongeladen en spiksplinternieuwe Laads'en. Voor zwaar legermaterieel. Allemaal in NL geregistreerd. | |
Dr_Flash | maandag 22 augustus 2022 @ 16:55 |
Allemaal vol laden in Amersfoort en morgen gevuld weer terug. Lekker poetler voor ze flikker nuken allen ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 augustus 2022 @ 20:17 |
Poetler ![]() | |
Guppy | maandag 22 augustus 2022 @ 20:40 |
![]() Jullie weten vast veel over treinen in Duitsland ![]() Vanaf half september moet ik voor m'n werk op regelmatige basis naar Keulen. Zeg, één a twee keer, wellicht drie keer per maand. Ik mag met de auto, maar het liefst wil ik op en neer met de ICE. Met de auto vind ik tijdverspilling als ik ook in m'n woonplaats kan opstappen en in Keulen weer uit kan stappen. Ik zit nu eens te kijken hoe dit het voordeligst kan. Redelijk ver vooruit boeken is sowieso handig (qua kosten en qua planning), maar ik zie op DB ook de BahnCard. Er zijn drie soorten BahnCards, BahnCard 25, BahnCard 50 en BahnCard 100. Nu ga ik echt maar weinig natuurlijk, dus een BahnCard 100 slaat sowieso nergens op. Maar die BahnCard 25 is misschien interessant. Voor korting en voor het feit dat ik in Keulen gebruik kan maken van een City-ticket (dat zie ik tijdens het maken van mijn boeking: Inclusief City-Ticket (lokaal ov-ticket voor BahnCard-houders)). Op zich handig, want ik kan of lopen, of een paar haltes met de tram. Ik lees het volgende: Dus als ik het goed begrijp, heb ik voor wat betreft korting niks aan een BahnCard 25. Want alleen de BahnCard 50 geeft korting op ICE. En voor alleen een City-ticket is een BahnCard 25 ook wel weer overdreven, dan is een gewoon tramkaartje goedkoper. Alleen, als ik vervolgens hier kijk: https://www.bahn.com/nl/a(...)aal-openbaar-vervoer Dan zie ik over het City-ticket staan: "inclusief bij reizen in het langeafstandsverkeer (voordelig tarief en flexibel tarief) van meer dan 100 km". Daar wordt dan weer helemaal niet gesproken over een BahnCard die hiervoor nodig is. Ik heb een Sparpreis Europa ticket geboekt. Op m'n ticket staat het "Köln+city", ondanks dat ik geen BahnCard heb. Maar ik reis dus wel met langeafstandsverkeer over een afstand van meer dan 100km. Heb ik nu wel of niet een City-ticket? ![]() | |
Eix | maandag 22 augustus 2022 @ 20:49 |
Ja: je ticket is dan inclusief City ticket. Verder veel sterkte gewenst bij het reizen met ICE International. Een Flixbus lijkt inmiddels betrouwbaarder, maar soit. September duurt nog even en misschien betert het zich. ![]() | |
Guppy | maandag 22 augustus 2022 @ 20:55 |
Thanks! Ik ga het gewoon proberen ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 augustus 2022 @ 21:10 |
Ik weet ook niet of ik het met de huidige omstandigheden aan zou durven maar ja, of de auto nou zo'n alternatief is... Er komen nieuwe treinstellen aan en dan moet een gedeelte van het gezeik opgelost zijn maar daarmee is de infrastructuur niet opeens magisch wel onderhouden en niet overbelast en het personeelstekort niet opgelost, hehehehe. | |
b2py | maandag 22 augustus 2022 @ 21:24 |
Bahncard 50% geeft alleen 25% korting op de binnenlandse ICE diensten, niet de internationale. Zo staat het in je citaat van DB. Edit: tevens zou ik kijken naar flexibiliteit in je ticket. Weet niet hoe het bij jou is maar meestal weet ik 2 - 3 maanden van te voren niet exact waar ik ben. Als je dat wel heel zeker weet kan het natuurlijk. | |
Pino112 | maandag 22 augustus 2022 @ 21:27 |
Hierop inhakend, wij gaan 23 september vanaf Amersfoort naar Berlijn. Is dat hetzelfde probleem dan? Veel uitvallende treinen oid? | |
b2py | maandag 22 augustus 2022 @ 21:29 |
![]() Het hangt er ook van af welk ticket je koop of er wel of niet CityTicket in zit | |
Guppy | maandag 22 augustus 2022 @ 21:40 |
Ik heb inderdaad een ticket met annuleringsoptie gekozen, mocht het nodig zijn ![]() | |
Eix | maandag 22 augustus 2022 @ 21:51 |
Mijn beeld is dat met name de ICE nu vaak uitvalt. Dat is een ander treintype dan die naar Berlijn. | |
derLudolf | maandag 22 augustus 2022 @ 22:01 |
Ik meen je ook te hebben gelezen dat er problemen zijn met ICE3M, sommige treinen worden zelfs ingekort (tot Köln ipv Frankfurt a/M) | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2022 @ 22:04 |
Er zijn al tijden problemen met die treinen. De ICE3 Neo zal ze gaan vervangen | |
DeaDLocK2K | maandag 22 augustus 2022 @ 22:05 |
Hoe staat het met de toelating van die units eigenlijk? BR408. | |
dennistd | maandag 22 augustus 2022 @ 22:14 |
Als je maar niet de hele vroege pakt (5.30 uit Amersfoort of zo): die rijdt leeg vanwege gebrek aan conducteurs | |
Pino112 | maandag 22 augustus 2022 @ 22:18 |
9.45u, er staat nu de IC143 bij. | |
Peterselieman | maandag 22 augustus 2022 @ 22:20 |
eerste inzet zou eind dit jaar moeten zijn | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:59 |
Alleen in Duitsland ja, inzet naar NL en België geldt voor eind 2024 of zoiets. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:22 |
Zo'n waardeloze hersenbeschadiging als hieraan ten grondslag ligt ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:25 |
Dit lijkt me redelijk realistisch, eerder zie ik niet gebeuren aangezien ik nog niets heb gehoord/gelezen over toelating in NL of B. | |
dennistd | dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:13 |
Nou ja, het is ook lastig deuren sluiten met getrokken materieel zonder conducteur natuurlijk. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:33 |
Probleemdenken ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:38 |
Hoezo, 'vanaf volgende maand'? Er rijden toch al maanden minder treinen? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:00 |
Ja maar als je het opneemt in de dienstregeling dan heb je geen structurele uitval en kan je gewoon je handje op blijven houden bij de overheid met in je andere hand het rapport dat je 98% van de treinen gereden hebt. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:59 |
Ja, maar dat was altijd "tijdelijk". Dat woord is ineens verdampt, heel gek. | |
Bitlord | dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:43 |
Het scheelt in de organisatie heel veel energie als je op iets langere termijn treinen opheft in plaats van constant enkele dagen tevoren. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:15 |
Fapplaatje gemaakt, speciaal voor jullie.![]() | |
b2py | dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:22 |
München toch? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:29 |
Yup. Wachten op de Nightjet naar Nederland. We stappen overigens al in Düsseldorf uit en nemen een IC naar Leer, omdat ze in Nederland het verdommen mij naar Groningen te brengen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:00 |
Ja en nee. Veel is vastgelegd, maar veel komt ook nog steeds aan op vakmanschap, inzicht en creativiteit. Ik verveel me in elk geval nog steeds niet. | |
derLudolf | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:05 |
Ach ja, echt optimaal is dat IC2 niet, maar vind het alsnog comfortabeler dan VIRM. Hoe lang moet je wachten in Leer? ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:06 |
Half uurtje, drie kwartier en dan in een uurtje met de snelbus. En het is allemaal beter dan de regionale omreisroute via Winterswijk, Zutphen, Hengelo, Emmen en de aansluitende Qliner. | |
b2py | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:10 |
Als de Nightjet op tijd rijdt, wat ook een van de zeven wereldwonderen mag worden tegenwoordig | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:21 |
We hebben er nu drie gehad, en bij twee kwam ik in aanmerking voor geld terug. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:24 |
Ik hou van geld terug <3 Ik heb ooit een keer de zure situatie gehad dat ik net 7 minuten te weinig vertraging had bij KLM om het geld van een buitensporig dure enkele reis Vancouver-Schiphol terug te krijgen. Bij DB heb ik tussen 2007 en maart 2020 in ongeveer 60% van alle reizen m'n geld geheel of gedeeltelijk teruggehad. Extra bonus als je zelf de kaartjes niet gekocht hebt. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:01 |
Ik vind die Duitse dostos niet echt geweldig, vooral niet op het bovendek. Geef mij maar een VIRM of DDZ, dat voelt veel ruimtelijker aan. Ik ben vandaag met de Ouigo van Lille naar Lyon gegaan. Prima rit gehad, uitstekende vertrektijd (13:01 uit Lille) en dat voor een habbekrats. En 3 uur later, precies geheel op tijd en volgens dienstregeling, aangekomen in Lyon Part-Dieu. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:02 |
Ik liep net even een rondje hier over München Hbf en zowat alle langeafstandstreinen hebben een uur vertraging. Die van ons (uit Innsbruck) is trouwens nog strak op tijd. ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:03 |
Dosto? Is dat een type trein? We zijn vorig jaar met de Ouigo naar Marseille geweest. Dat ging heerlijk. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:04 |
Dosto is een afkorting van doppelstock, dubbeldekker. Die krengen waar DB Regio in elke deelstaat mee rondriijdt. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:05 |
Voor zolang het duurt ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:05 |
Oh, dat rode schroot? Lekker dan. | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:07 |
IC2 was op zich prima tussen Leer en Bremen. In de eerste klas werd mij voor een schappelijke prijs ook nog een bakkie oploskoffie geserveerd. Dan mis je het restauratierijtuig wel | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:07 |
Nee, de IC2 is in de IC-kleuren en een heel stuk nieuwer dan die rooie meuk | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:09 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:09 |
Ik vind die dingen op het bovendek altijd een beetje krap aanvoelen. Benedendek gaat wel, al zijn de bagagerekjes daar net zo nutteloos als in VIRM. Een paar maanden geleden had ik een reis van Breda naar Bregenz. Het plan was ICE naar Ulm, dan één of andere stopper naar Memmingen en vanaf daar een ECE naar Bregenz. Door gekut van DB Netze liep dat uiteindelijk anders en werd het een rit van Ulm naar Lindau-Reutin in een RegionalExpress. Op het bovendek, want daar zat de 1e klasse. Gelukkig 25% GtbV gekregen ivm de vertraging ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:10 |
Het is toch ook gewoon krapper? Je hebt veel meer het gevoel als je bij het raam zit en je bent lang dat je je naar binnen zit te vouwen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:11 |
Dat is ook wel vrij geniaal aan de knik in IRM en ontwikkelingen. Want ik vind VIRM ook ruimer voelen dan DDAR terwijl geloof ik de ruimte binnen niet veel verschilt. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:12 |
Ja, dat gevoel heb ik wel. Dat had ik ook in de Desiro HC van de Rhein-Ruhr-Express. Mocht Siemens de DDNG-aanbesteding winnen met dat type dan hoop ik dat ze er een Nederlands model van maken dat net iets groter is. 😅 | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:17 |
schijnt wel de bedoeling te zijn, omdat er voor DDNG hier en daar wat seinen aangepast zouden moeten worden | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:20 |
Willen ze dat ding nog groter maken dan VIRM dan? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:32 |
Ik denk dat het is omdat het dynamisch profiel van VIRM geen OP-GC is maar de grootste Nederlandse van voor Europese standaarden op dit gebied geloof ik, G2?. Dat is marginaal kleiner dan GC. Ik denk dat het in de praktijk wel goed gaat, maar je zit met aansprakelijkheid en wetgeving enzo. Dus dan maar verplaatsen.. Dat is ook een van de redenen waarom die met die knik in IRM zit meen ik me te herinneren. | |
James1988 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:36 |
De BBC had onlangs een leuk programma: ze namen een kijkje in de fabriek van Bombardier Alstom in Derby waar de nieuwe treinen voor Greater Anglia worden gebouwd. Het programma duurt een uur en je krijgt te zien hoe er van grondstof tot eindproduct wordt gebouwd. Ik vond het erg leuk. https://www.bbc.co.uk/programmes/m0019txm Helaas regio-blocked, maar we zijn wel handig genoeg toch? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:02 |
I wouldn't have the faintest clue.... Yarrrrrr....![]() | |
Peterselieman | dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:02 |
Zoiets is het ja. Daarom is standaardiseren ook handiger. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 07:42 |
That’s a first: https://nos.nl/l/2441829 | |
ziggyziggyziggy | woensdag 24 augustus 2022 @ 08:13 |
Nu midden in de spits vertraagd door Keulen. We hebben inmiddels +80 opgelopen. ![]() | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 08:35 |
🤷🏼♂ | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 08:46 |
![]() | |
Janneke141 | woensdag 24 augustus 2022 @ 08:52 |
Terecht. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 09:37 |
Ik heb ooit een keer geen geld van NS teruggekregen omdat ik zelf had moeten bedenken dat ik met 20 km omreizen en 2 keer extra overstappen de vertraging tot 26 minuten had kunnen beperken. Ziedende brief geschreven, nooit meer wat van gehoord. 9 maanden (!!) later ineens geld bijgeboekt. Zonder welke toelichting dan ook. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 10:51 |
NS heeft CAF aangewezen als preferred bidder voor Dubbel Dekker - Nieuwe Generatie https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aanschaf-nieuwe-dubbeldekkers/ | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 10:53 |
Jeej nog meer uit elkaar donderend mediterraan schroot ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 24 augustus 2022 @ 11:30 |
Ik vind het altijd een bijzondere keuze om iets "Nieuwe Generatie" te noemen. Hoe gaan ze de volgende generatie, over 30/40 jaar, dan noemen? | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 11:59 |
Volgende generatie ![]() | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2022 @ 12:01 |
Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie". Het verbaast me nu vooral dat NS bij de DDNG weer voor een nog-niet-bestaand model kiest, en dan ook nog eens bij een fabrikant die in het recente verleden geen dubbeldekstreinen heeft gebouwd. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 12:05 |
"Moderne" kunst is ook al dik honderd jaar oud tegenwoordig | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2022 @ 12:35 |
Voor wat het waard is, CAF heeft al wel eens een Civity Duo ontworpen, een dubbeldeks versie van hetzelfde platform als SNG. Dus misschien wordt het zoiets, maar dan met een paar enkeldeks delen ertussen?![]() | |
derLudolf | woensdag 24 augustus 2022 @ 12:47 |
SVG, oftewel Schrik van Gammele. Dikke zender is dat ![]() | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 12:53 |
Op basis van welke eisen zijn de aanbieders geselecteerd, en aan welke referentie eisen van NS zou CAF niet hebben voldaan? | |
derLudolf | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:11 |
De vorige keer dat ze bij een Zuid Europese fabrikant een niet bestaand model hebben gekozen ging dat ook prima ![]() | |
GlennQuagmire | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:14 |
Valt me op dat er maar 4 ramen tussen de deuren zitten, bij VIRM is dat 6 of 7. Zijn de bakken dan korter? Want op basis van deze foto vraag ik me af wat nog het nut is van een dubbeldekker. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:14 |
Ja, dat zeg ik ![]()
| |
GlennQuagmire | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:16 |
Ik zou alvast een reisje naar Spanje plannen voor de persconferentie. | |
tripel7 | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39 |
Wellicht eerst maar problemen hun huidige zooi oplossen, daar hoor ik ook genoeg kennissen over klagen. M'n voormalig werkgever heeft ook de troep van hun dochterbedrijf na een paar jaar retour gestuurd toen bleek dat de kinderziektes terminaal waren. | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:42 |
NS noemt diverse criteria, daar voldoet CAF vast wel aan. Maar bijvoorbeeld niet 'bewezen techniek' (waar NS bij eerdere aanbestedingen wel om vroeg) of een snelle levertijd (zou eerst 2027 zijn is nu 2028). Als daar niet om is gevraagd hoeft CAF daar ook niet aan te voldoen. | |
MTL | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:50 |
Het is niet zozeer een opvolger, maar extra. Alle opties van CAF zijn al opgemaakt, dus als men nu nieuwe sprinters wil, dan moet er sowieso een aanbesteding komen. Het is voor NS-begrippen een relatief kleine eerste bestelling, maar met opties tot grofweg 150 treinstellen. Mijn gok is eerder dat het samen met DDNG een trein wordt die voor zowel IC als SPR gebruikt kan gaan worden, zodat er altijd relatief snel enkel- of dubbeldekstreinen besteld kunnen worden voor zover dat nodig is, zonder dat er weer een hele nieuwe aanbesteding nodig is. Meer een strategische bestelling dus, in plaats van dat het werkelijk noodzakelijk is. | |
Dr_Flash | woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53 |
Plus dat het kopen van 150 treinstellen, die door ontbrekend personeel toch niet gereden kunnen worden, ook helpt bij het zeggen van "we hebben geen geld" tegen al die mensen die nog wel voor NS willen werken. | |
b2py | woensdag 24 augustus 2022 @ 15:23 |
Het is een communicatietekstje hè, geen aanbestedingsleidraad of programma van eisen… | |
dennistd | woensdag 24 augustus 2022 @ 18:50 |
Wisten jullie dat het helemaal niet strafbaar is om in Duitsland 's nachts een tram mee te nemen uit een depot en daarmee een paar rondjes te gaan rijden? ![]() https://www.ndr.de/nachri(...)senbahnfahrt100.html | |
Peterselieman | woensdag 24 augustus 2022 @ 19:19 |
mwah, het ICM loopt tegen die tijd wel op de laatste benen, terwijl DDZ met deze nieuwe trein ook deels uitstroomt. Het is de vraag in hoeverre deze orders dat op gaan vangen. | |
ReisT | woensdag 24 augustus 2022 @ 21:18 |
DDZ stroomt helemaal uit met deze nieuwe trein. Dat zou in 2030 niet meer moeten rijden, en ICM inderdaad ook niet. Vergeet niet dat er nog de nodige opties openstaan voor ICNG, dat zou genoeg moeten zijn om ICM te vervangen. Tenzij NS toch liever ICM zou vervangen door dubbeldekkers of sprinters, dat kan ook, dan is het handig om nog andere opties te hebben. | |
Isane | woensdag 24 augustus 2022 @ 21:41 |
Stukje hebben ze dus gefilmd | |
spectrumanalyser | woensdag 24 augustus 2022 @ 21:57 |
Ooit kreeg ik een verhaal te horen over jongeren die een 1700 e-loc in Amsterdam Zaanstraat binnen geklommen waren en een stukje vooruit gereden zijn. Kon het niet verifiëren destijds, ik geloofde het toen al niet. Het lijkt mij sterk aangezien er toen nog geen YouTube bestond, waar je op kunt zien hoe je een e-loc opstart en in beweging zet. | |
Maegrim | woensdag 24 augustus 2022 @ 22:25 |
soms is de rem lossen al genoeg ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 augustus 2022 @ 22:46 |
Het was in die tijd om dezelfde reden supermakkelijk om voorin mee te mogen. Ik had makkelijk een Plan V kunnen opbouwen en ermee weg kunnen rijden na 40% voorin zitten op de heenweg naar m'n werk de eerste paar jaar dat ik forensde. | |
b2py | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:11 |
“NS is een mobiliteitsbedrijf.” Merk het niet echt in onderstaand bericht ![]() https://nieuws.ns.nl/ns-a(...)bied-op-3-september/ | |
Duvel | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:25 |
Wat een puinhoop. | |
Janneke141 | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:28 |
Hoezo, ze rijden toch gewoon treinen? Hartstikke mobiel. Ze stoppen alleen niet op de plekken waar mensen zijn ![]() | |
derLudolf | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:28 |
Waarom is er in NL niet zoiets als TRI of DB Gebrauchtzug? Die met oud spul kunnen bijspringen. Is NL daarvoor te klein, regels in de concessie maken het niet mogelijk of wat? | |
derLudolf | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:30 |
Zoals ik het begrijp stoppen ze niet omdat de treinen toch al stampvol zitten? Waarom zou je een trein die vol zit laten stoppen op een plek waar geen van de passagiers wil zijn ![]() | |
b2py | donderdag 25 augustus 2022 @ 13:46 |
Ze hebben niet eens personeel om de normale dienst te rijden, laat staan zulk soort werk.. | |
derLudolf | donderdag 25 augustus 2022 @ 14:17 |
TRI wordt inclusief personeel ingehuurd toch? | |
Duvel | donderdag 25 augustus 2022 @ 14:44 |
Hebben jullie de adviesaanvraag aan Locov van NS over dienstregeling 2023 al gezien? https://locov.nl/publicaties/2289378.aspx Ik vind het schokkend hoe het treinenaanbod wordt teruggeschroefd naar een niveau dat we 25 jaar geleden gewend waren (en op veel lijnen nog minder zelfs). | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2022 @ 15:36 |
Ik ben een keer voorin gevraagd door een machinist van een varkensneus op Roosendaal - Essen. Stond in Roosendaal foto's te maken en toen ik de trein in stapte kwam de machinist uit zijn cabine en vroeg of ik voorin mee wilde rijden. Moest na Noorderdokken wel weer naar de gewonemensenafdeling maar dat was logisch. | |
b2py | donderdag 25 augustus 2022 @ 15:37 |
Ik heb op geen enkele wijze last, Forza NS! | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2022 @ 15:38 |
haha nimb2py gespot ![]() | |
b2py | donderdag 25 augustus 2022 @ 16:37 |
Je moet wat hè | |
RichardHammond | donderdag 25 augustus 2022 @ 17:51 |
Dit is een plaatje dat voorbijkomt, maar kan het verder niet verifiëren: | |
b2py | donderdag 25 augustus 2022 @ 18:38 |
De walvis | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 augustus 2022 @ 19:21 |
Dan is "je moeder" een betere bijnaam. | |
Dr_Flash | donderdag 25 augustus 2022 @ 19:28 |
Ik moet aan Maja de Bij denken ![]() | |
derLudolf | donderdag 25 augustus 2022 @ 20:16 |
Dat is meer een anderhalf dekker. | |
Peterselieman | donderdag 25 augustus 2022 @ 20:16 |
Zelfs het ijzerschuiven wordt lastiger | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2022 @ 23:48 |
Klopt, ik ken iemand die voor die toko werkt. Die komt door heel Duitsland zowat. | |
James1988 | donderdag 25 augustus 2022 @ 23:55 |
Uurdiensten op een aantal sprinter-lijnen 's avonds en in het weekend ![]() Het is echt heel triest dat dit kennelijk nodig is en dat ze zelfs al een voorbehoud maken voor een nog verdere afschaling van de dienstregeling. Maar als dit zo is, als er echt niemand te vinden is die het werk van conducteur nog wíl doen... wat moet je dan als organisatie? Doorgaan op de oude weg, met op elke trein minstens 1 HC, is dan toch gewoon geen optie meer? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:09 |
Waarom kunnen vooral die sprinters niet zonder conducteurs. Breng de vliegende teams terug. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:10 |
Ik bedoel ik ben sinds COVID begon alleen bij Blauwnet gecontroleerd en ook maar heel sporadisch. Als je dan nog tekort hebt, dan moet je het misschien ook overwegen voor kortere IC-diensten. edit: Desnoods voer je perronvertrek opnieuw in maar dan gaat de conducteur niet mee. Installer noodcommunicatieapparatuur op strategische plekken. Dit is de 21e eeuw en we hebben de techniek en het kost geen flikker om het betrouwbaar te doen. | |
trein2000 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:21 |
En dan vinden we het straks weer gek als de burger lekker met de auto gaat… | |
James1988 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:25 |
Zo begin ik er inmiddels ook over te denken. Ik wil niemand z'n baan afpakken, maar als de groep mensen die het werk wíl doen steeds verder slinkt houdt het gewoon een keer op. Dan móét je wel maatregelen gaan nemen om de dienstregeling overeind te houden. Het omvormen van de rol van veiligheidskritische HC (die de deuren sluit) naar gastheer/vrouw kan daarbij een rol spelen. Dan wordt de machinist verantwoordelijk voor het vertrekproces en is de 2e persoon er vooral voor de gastvrijheid - en kun je criteria bepalen wanneer een trein wel mag rijden als deze 2e persoon er niet is (zie de 'on board supervisor' bij Southern). | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:30 |
En op lijnen of momenten dat het echt nodig is controleer je dan. Communiceer duidelijk wat de consequenties zijn van zwartrijden, en die zijn me al veel te zwaar; breng treintarief gewoon terug joh. Vijf euro extra als iemand niet direct kan betalen. Het Openbaar Vervoer moet toegankelijk zijn, juist voor "onrendabelen" want die hebben vaak geen alternatief en zonder mobiliteit wordt de kans dat ze wel gaan renderen alleen maar kleiner, met van allerlei verstrekkende consequenties in het verdere sociaalmaatschappelijke veld. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:33 |
Ik was ooit een enorme fan van "iedereen heeft recht op z'n eigen stupiditeit" maar ik heb ondertussen gezien hoe intelligente mensen die kwetsbaar zijn vanwege een (zeer) ingrijpend iets in hun directe omgeving, afglijden en de meest bizarre dingen gaan geloven door de jaren heen. Ik ben dus wel voor een beetje stupiditeit want er moet ook wat te lachen blijven maar dingen zoals multi-level marketing enzo moet je mensen voor beschermen. En mensen die geestelijke issues hebben stappen soms zonder na te denken in de trein. Soms expres zonder kaartje. Nou en. Het is niet alsof dat ding speciaal voor hem rijdt, er is een dienstregeling. Je kan eventueel de focus leggen op controle in de spits met minder medewerkers, en op de laatste twee of drie treinen op bepaalde dagen. | |
opgebaarde | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:36 |
Is er een flightradar24 voor treinen inclusief goederenvervoer? Ik woon sinds kort langs het spoor en ik vind het toch wel interessant enigszins patronen te ontdekken | |
trein2000 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:37 |
Niet mee eens, de pakkans is al laag als je dan ook nog de straf gaat verlagen dan gaat zwartrijden gewoon lonen (voor zover het dat niet al doet). Dat lijkt me een ongewenste ontwikkeling. Mee eens en die toegankelijkheid wordt vooral bedreigd door steeds verder uitgeklede dienstregelingen. Dus dat moeten we niet hebben. Dus vliegende teams, maar een staffel in de boete. Eerste keer 25¤ (kan per ongeluk zijn) tweede keer 50, derde keer honderd, vierde keer tweehonderd en daarna telkens tweehonderd. Trede terug telkens na 6 maanden geen boete. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:42 |
Who gives a flying fuck over pakkans, het grootste gedeelte van de Nederlanders is betrouwbaar en koopt kaartjes. We moeten niet zo moeilijk doen over wat extra kosten. Waarom is het toch dat het Nibud de gemiddelde Nederlander altijd zo in de oren probeert te knopen dat we voor 18 maanden aan financiële reserves moeten hebben (18 maandsalarissen netto dus opzij hebben gezet). Maar als er door een onvoorziene omstandigheid een kink in de kabel komt bij de commerciële sector moet er financieel bijgesprongen worden en wordt de miljardenkraan VOL opengezet door Den Haag. Sorry, maar zelfs als 25% van de reizigers zwart zou reizen, zou ik daar zonder problemen mee kunnen leven als het betekent dat de dienstverlening minimaal moet zijn zoals we die vóór de pandemie kenden. | |
James1988 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:43 |
In plaats van vliegende teams (wat op de schaal waarmee NS opereert betekent: zeer kleine kans op überhaupt iemand zien) zie ik liever dat elke trein een gastheer/vrouw heeft die zichtbaar is in de trein en kaartcontroles doet, maar dat deze bijvoorbeeld niet meer vereist is voor het sluiten van de deuren. Om een sterfhuisconstructie te voorkomen kun je met de bonden en I&M afspraken maken over wanneer een trein zonder 2e personeelslid mag rijden zodat NS niet structureel treinen zonder 2e personeelslid gaat plannen en niets doet om dat te verhelpen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:45 |
Ik denk dat die sterfhuisconstructie helemaal niet nodig is. Ik ben voor een door de bonden onderhandeld en door de leden goedgekeurde oplossing. Als dat de door jou voorgestelde is: Awesome!! Had het zelf nog niet zo met elkaar in verband gebracht omdat ik er niet vanuit ging dat het zou leiden tot wat voor soort van baanverlies dan ook. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:48 |
This man asking the real questions ![]() | |
James1988 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:57 |
Als je tegen NS zegt "de verplichting voor een conducteur vervalt" kun je erop rekenen dat ze dat met beide handen aangrjipen om hun 'bedrijfsvoering te stroomlijnen'. (Ofwel, hetzelfde werk met minder mensen.) Dan zul je zien dat het bestaande conducteursgilde wordt omgevormd tot vliegende teams, die zich vooral gaan richten op de hotspots (plekken met veel zwartrijders en overlast) en dat er in de loop der tijd steeds minder van zullen zijn. Want uitstroom van mensen die de nieuwe functie niet willen, pensionering, enzovoorts. NS is een commercieel bedrijf dus het is logisch dat ze dat zullen proberen, maar dat is denk ik niet in het belang van de klant. Daarom zie ik meer heil in een omvorming waarbij NS wordt verplicht om te zorgen voor aanwezigheid van een 2e staflid maar dat er mogelijkheden zijn om een trein te rijden zonder. Die mogelijkheid is er nu al een beetje, een machinist kan worden gevraagd of hij het ziet zitten om zonder 2e persoon te rijden. Die vrijblijvendheid zou er dan niet meer zijn, er is dan een lijstje met criteria voor 'trein rijdt zonder 2e man'. Nieuw is dat ook allemaal niet, in Schotland doen ze het al 30 jaar zo (Strathclyde Manning Agreement) en ook in Southernland zijn er zulke afspraken tussen bonden en vervoerder. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 01:05 |
Nou jah, daar kan je als enige aandeelhouder natuurlijk ook vrij makkelijk enige eisen aan stellen. | |
Piles | vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:13 |
Lekker man, wedstrijdje in ArenA, concerten in Ziggodome en AFAS Live. Zoek het uit irritante reiziger ![]() | |
Ireyon | vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:42 |
Je hebt natuurlijk Treinposities.nl of deze kaart voor reizigerstreinen. Goederentreinen worden door niet getrackt behalve door de verkeersleiding dus het lijkt me onmogelijk om daar real-time posities van te krijgen. | |
Pino112 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:28 |
Mooie reacties ook op deze. Autootje rijden is geen sport. | |
Dr_Flash | vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:42 |
Ja treinen die op voorhand uitvallen vanwege verwachte grote drukte ![]() | |
Duvel | vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:24 |
Op die laatste kaart rijden nu echt veel opgeheven treinen. | |
Eix | vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:28 |
Automatiseren van het vertrekproces zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn! Ik wil er dan ook gelijk voor pleiten om de treinen zo aan te passen dat er niet telkens nog een conducteur in de achterste cabine moet zitten om ‘m in de achteruit te zetten. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Eix op 26-08-2022 11:34:14 ] | |
Duvel | vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:37 |
Ze zijn toch al bezig met dat soort ontwikkelingen: https://nieuws.ns.nl/sneller-halteren-met-airport-sprinter/ | |
Eix | vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:00 |
Da’s waar. Maar die hele airport-sprinter wordt nu bedacht in het kader van ‘korter halteren, want anders past de dienstregeling niet’. En dus niet om de (vermeende) administratieve takenlast aan te pakken waarvoor het treinpersoneel steeds in die onbemande cabine gaat zitten. Punt wat ik wil maken is dat er ook een houding en gedrag probleem lijkt te spelen onder een deel van het rijdend personeel. Onderhand zie ik op drie van de vier ritten het personeel in die cabine wegduiken. Ergens kan ik me ook wel voorstellen dat een conducteur niet alleen de trein door wil. Vanwege zijn eigen veiligheid. Maar dan moet je (als vakbond) ook eerlijk zijn en het werk anders door NS laten invullen. | |
b2py | vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:09 |
Duidelijk is dat er minder mensen beschikbaar zijn om een baan uit te voeren, dan moet je of meer mensen zoeken of mogelijkheden zoeken om met minder mensen dezelfde productie kunnen maken. | |
Duvel | vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:59 |
Je weet ook dat het personeel daar niet blij mee gaat zijn. | |
b2py | vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:17 |
Die sterfhuisconstructie zal een keer doorbroken moeten worden.. | |
Janneke141 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:10 |
Ooit gehoord van station Nijmegen Goffert? Al sinds het bestaan gesloten bij evenementen in... de Goffert. | |
derLudolf | vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:13 |
Heerenveen IJsstafion wordt ook al jaren niet gebruikt dacht ik... | |
Janneke141 | vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:14 |
Maar dat ligt anders, daar stoppen sowieso geen treinen. Op Goffert wel... behalve als daar een keer veel mensen met de trein willen. Dan stoppen ze er niet. | |
b2py | vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:16 |
Nouja daar rijden gepland niet ook al 8 keer per uur in de avond (tot) 10 bakken VIRM voorbij iedere avond ;-) | |
derLudolf | vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:42 |
Gaan er dit weekend nog mensen met het ¤9 ticket op stap? | |
Dr_Flash | vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:22 |
![]() | |
derLudolf | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:08 |
Erik van Muis winkel heeft een T-shirt aan met de voorkant van een mat-64. Gaaf, waar zou die te koop zijn? | |
Eix | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:18 |
![]() | |
b2py | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:33 |
Stichting mat’ 64 denk ik, hij is matties met die andere radioman die daar de chef is | |
Duvel | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:37 |
Die stichting bestaat toch niet meer? Hun Mat'64 is naar de crew. | |
derLudolf | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:39 |
Oh, ik heb hem gevonden https://www.okimono.nl/pr(...)riant=36224288850070 | |
Duvel | vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:47 |
Lijkt meer op een Plan U. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:21 |
Zitten die zijraampjes niet sowieso voor beide treinstellen te hoog? | |
Peterselieman | vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:27 |
Erik de Zwart is van Stichting Hondekop | |
b2py | zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:30 |
Geen idee , heb het niet zo op oude rommel en wilde vooral een denkrichting meegeven | |
Erno-BE | zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:34 |
Nee, ik kan helaas niet. Verplichte evenementen in de privésfeer en ik moet mijn schoenen naar de schoenmaker brengen. | |
Peterselieman | zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:30 |
Duvel | zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:51 |
Ik denk het ook. ![]() | |
Duvel | zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:54 |
OK. Bedankt voor je bijdrage. | |
derLudolf | zondag 28 augustus 2022 @ 08:16 |
In Osnabrück (en nog een aantal verkeersverbanden/busbedrijven) schijnen ze ¤9 tickets voor september te verkopen. | |
derLudolf | zondag 28 augustus 2022 @ 11:30 |
Er wordt te pas en te onpas gestrooid met de toevoeging Hbf in Duitsland, maar bij Leverkusen het het ineens "Mitte" ![]() | |
pitboer | zondag 28 augustus 2022 @ 11:32 |
De ic naar Den Haag centraal 10 delen lang.😮![]() | |
derLudolf | zondag 28 augustus 2022 @ 11:33 |
Zoals het hoort. 12 of 14 heeft ook wel eens gereden. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 28 augustus 2022 @ 13:31 |
Gisteren was weer van alles aan de korte kant. En er stond veel materieel opgesteld. Zwolle-Amsterdam was rustig, 7 bakken ICM denk ik. Amsterdam-Alkmaar was druk. Vier bakken VIRM. Terug naar Amsterdam was 't doodrustig, zes bakken VIRM. De trein naar Leeuwarden had na Almere- pas een paar zitplaatsen over, balkons ook vol. 4 bakken ICM. Die trein is ook altijd zo druk op zaterdag. Dat is toch gewoon onhandig dan. | |
Janneke141 | zondag 28 augustus 2022 @ 13:37 |
Ja, ik snap ook niet dat de reizigers zich niet wat beter aanpassen aan de materieelinzet van NS. | |
DeaDLocK2K | zondag 28 augustus 2022 @ 13:51 |
Er vinden opnames plaats op station Haarlem en er is stoom aanwezig hoor ik. | |
ReisT | zondag 28 augustus 2022 @ 13:58 |
Ik zit nu in een IC van Utrecht naar Den Haag, dat is gewoon weer een los drietje... Dan ben ik wel blij met m'n 1e klas weekend vrij. | |
ReisT | zondag 28 augustus 2022 @ 14:07 |
Station Haarlem wordt, niet voor het eerst, gebruikt voor scènes die zich afspelen op Amsterdam Centraal. https://www.at5.nl/artike(...)serie-over-miep-gies | |
derLudolf | zondag 28 augustus 2022 @ 16:32 |
ICE1 stel "Flensburg" heeft op een van de motorwagens 30Jahre ICE staan en oude DB logo's. Ziet er mooi uit, jammer die ie niet geel/rood is gemaakt. | |
pitboer | zondag 28 augustus 2022 @ 17:23 |
Ja lekker he.Op zulke momenten 1e klas reizen. |