ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
Op woensdag 17 augustus 2022 14:48 schreef James1988 het volgende: Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
Waarom zou je ook je dikke BMW verruilen voor het onrendabelen vervoer.
neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Op woensdag 17 augustus 2022 14:48 schreef James1988 het volgende: Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
In hoeverre kun je dat ook verwachten als het maar voor drie maanden is. Die (tweede) auto staat toch voor de deur…
[..] neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Ben je lid?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Geen extra Lokführers, daar is (nog) geen tekort aan?
Goeie vraag, ik heb geprobeerd er het een en ander over op te zoeken, maar het enige wat ik kan vinden tot nu toe is 'DB zoekt 41 machinisten voor Hamburg", geen totaalplaatje. Misschien moet iemand die minder steenkolen en meer Duits spreekt dit eens googelen.
edit: Alleen maar iets over hoeveel volk ze in '22 willen aanstellen tot nu toe, van Handelsblatt: Berlin Die Deutsche Bahn will in diesem Jahr mindestens 21.000 Mitarbeiter einstellen. Ein Unternehmenssprecher bestätigte am Sonntag einen entsprechenden ,,Bild"-Bericht. So sucht der Staatskonzern bei den Ausbildungsberufen demnach rund 770 Fahrdienstleiter und jeweils etwa 740 Elektroniker und Lokführer. https://www.handelsblatt.(...)tellen/27979800.html
[..] neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Ik krijg net een bevestiging binnen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Een tijdje geleden heb ik eens een vergelijking gemaakt tussen DB Netze en haar Britse evenknie, Network Rail.
Network Rail bezit en exploiteert ongeveer 20000 mijl (32187 km) spoor. De verkeersleiding wordt gedaan door ongeveer 5500 treindienstleiders die werken vanuit ongeveer 800 seinhuizen, variërend van kleine mechanische blokposten tot grote ROC's zoals Three Bridges en York.
DB Netze bezit en exploiteert ongeveer 33400 km spoor, en heeft ongeveer 13000 treindienstleiders in dienst die werken vanuit 2742 seinhuizen (stand 2019).
Van deze locaties zijn 26% nog volledig klassiek, met een mechanisch bloktoestel. 11% heeft een elektrisch ondersteund mechanisch seintoestel. Bij deze types zijn nog altijd "ogen op de grond" nodig om toezicht te houden op treinbewegingen en spoorbezetting ter plaatse. Maarliefst 22% van alle treinbewegingen op door DB Netze geëxploiteerde sporen worden op deze manier uitgevoerd.
Over het VK kon ik niet zulke gedetailleerde cijfers vinden, als iemand die heeft hoor ik dat graag.
Ik stond ervan te kijken dat DB Netze zo veel treindienstleiders heeft, in vergelijking met het VK meer dan het dubbele.
Dat leek me tot zo ongeveer halverwege de jaren '00 echt een droombaan. Ik ben denk ik op ruim honderd verschillende blokposten/seinhuizen/seinzalen/control rooms geweest in 5 landen en ben getuige geweest van enkele stevige incidenten en verstoringen en supercreatief denkwerk van de mensen achter de schermen, tableaus en hendels, maar al 15 jaar denk ik meer in een van het Hoofdrailnet alhier. Juist veel in het buitenland, want daar kan je nog gewoon aanbellen en ze laten je graag alles zien als er verder niet echt iets totaal kuts aan de hand is.
Wat ik er recent van vernomen heb is TRDL echt geen aantrekkelijk beroep meer waar je nog een beetje creativiteit in kwijt kan... in Nederland dan. In ieder geval is het beroep bij mij van de radar en reservelijst gevallen, terwijl ik volgens het psychologisch profiel perfect pas, zeer stressbestendig ook en graag 's nachts werk vanwege uitgesteld slaapfasesyndroom.
Op woensdag 17 augustus 2022 22:11 schreef b2py het volgende: Op 3200 km, Britten: 1 TRDL per 5.85 km Duitsers: 1 TRDL per 2.57 km Nederland: 1 TRDL per 4.27 km
Kan efficienter ProRail!
Hoeveel kilometers spoor moeten treindienstleiders tijdens hun dienst bewaken en hoe zwaar zijn die trajecten belast? Die cijfers die jij geeft zeggen geen fuck, het is echt een volledig nutteloze metriek. Ik gok dat het km-getal in de VS bij sommige Class I railroads minstens 30 keer hoger ligt.
In Nederland is alles inmiddels helemaal dichtgetimmerd in verstoringsprotocollen en afhandeligsdocumenten. Creatief zijn is niet echt meer nodig, de treindienstleider hoeft alleen maar uit te voeren. Ergens valt daar wat voor te zeggen (voor de reiziger is het voorspelbaar) maar het haalt wel deels de uitdaging uit het werk weg.
Aan de andere kant is "treindienstleider zoek het maar uit" nou ook weer niet ideaal. Dat heb ik 2 maanden terug in Duitsland op meerdere plekken tijdens één reis meegemaakt. Minder capaciteit door werkzaamheden (bij Neuss én bij Biblis) maar ze lieten alles gewoon rijden. De trdl moest het maar uitzoeken, wat zware vertraging, gemiste aansluitingen en gemiste reserveringen tot gevolg had.