James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:29 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
JDude | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:30 |
Beste reizigers en reizigerinnetjes. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:30 |
Dan ga ik er veel plezier in scheppen om ieder treinnummer waarin de door je werkgever opgelegde werkwijze genegeerd wordt te rapporteren. De wijziging ligt, en ik kan je op een briefje geven dat de rechter dat met me eens is, binnen alle redelijkheid dus zal het gewoon uitgevoerd moeten worden. | |
Peterselieman | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:31 |
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:32 |
Wel mooi altijd. "Waarom moeten homo's kunnen trouwen, ik ben toch helemaal geen homo!", nou dan trouw je toch niet met iemand van hetzelfde geslacht. Als je hiermee 5% van de bevolking blijer kan maken, een percentage waar het aantal suïcides gigantisch is vergeleken met overige bevolkingsgroepen, dan lijkt me dat een kleine moeite. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:37 |
Weet je wat ook een kleine moeite is? Vier treinen per uur tussen Breukelen en Utrecht in de daluren. | |
MTL | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:39 |
Heeft weinig zin. Het is geen verplichting vanuit NS en Dames en Heren wordt niet verboden. Enkel de geautomatiseerde omroepberichten worden standaard van Beste reiziger voorzien. http://nieuws.ns.nl/beste-reizigers/ | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 11:41 |
Prima, volgende doel om voor the White Knighten gevonden. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 12:05 |
That's lacist | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 14:04 |
Ik zou het gewoon veranderen in 'Dames tot heren'. Benoem je meteen alle tussenvormen ![]() Beste leu ![]() | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 14:16 |
Het is maar weer eens duidelijk dat het individu boven het bedrijfsbelang staat. | |
spectrumanalyser | vrijdag 28 juli 2017 @ 14:26 |
![]() [ Bericht 73% gewijzigd door spectrumanalyser op 28-07-2017 14:36:22 ] | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 15:04 |
Als je van en haar het station gaat ben je ook een reiziger. Kutbejaarde. | |
Fred | vrijdag 28 juli 2017 @ 15:39 |
Ik snap die hele heisa niet, Schiphol doet het al jaren "genderneutraal" en begint steevast met "Uw attentie alstublieft". Had de NS ook kunnen doen en als ze dat zonder enige vorm van bekendmaking hadden gedaan had er denk ik geen haan naar gekraaid. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 15:51 |
Dan had er wel een nerd gevraagd "Sinds wanneer en waarom zijn die omroepen anders?" en dan was het alsnog uitgekomen. Tja. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 15:53 |
Het lijkt wel een soort hype oid. Maar idd, je lift nu als NS mee op het sentiment dat dit goed is en daar profiteren ze van. Als ze het stilaan hadden gedaan hadden ze nu niet de publiciteit gehad. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 16:47 |
Na Bombardier bij NS krijgt Alstom zijn software niet aan de praat: https://www.nrc.nl/nieuws(...)am-12269754-a1568106 | |
GlennQuagmire | vrijdag 28 juli 2017 @ 16:56 |
In arnhem kan je uit de automaat VRR en NRW tickets halen, weet iemand of je er ook een schones wochenendeticket uit kan halen? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 28 juli 2017 @ 16:57 |
Softwareproblemen bij spoorbeveiliging is heel "gewoon". Het komt veel vaker voor dat bij dit soort systemen vertraging ontstaat dan bij klassieke techniek. Hoewel klassieke techniek op papier met afstand inferieur is zie je dat het in de praktijk betrouwbaarder plannen mogelijk maakt, beter voorspelbare kosten heeft, betrouwbaarheidsbeloften beter waarmaakt en eenvoudiger te wijzigen is. Zeg maar waar het aan ligt. | |
James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 16:59 |
Niet dat ik weet. In Venlo kan dat in ieder geval niet, die verkoopt alleen verbund- en ländertickets. Dat zal in Arnhem ook wel zo zijn. Waar ga je heen? ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:02 |
Complexiteit en daardoor enorme hoeveelheden regressietesten. Dus één ding wijzigen betekent dat je ALLES opnieuw moet testen. | |
GlennQuagmire | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:02 |
Ai jammer, dat wordt dan en ticket naar Emmerich kopen en daar het schones wochenendeticket kopen, of is hij ook online te koop als e-ticket? Dan koop ik m nu nml. Wel vreemd, hij zou wel geldig moeten zijn vanaf Arnhem voor zover ik las. Ik ga naar Freiburg ![]() | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:07 |
Online via https://www.bahn.de/p/vie(...)henende_ticket.shtml | |
James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:11 |
SWT is online te koop, zie Dennis' link. Helemaal naar Freiburg met een SWT wordt wel een flinke zit, waren er geen aanbiedingen in het Fernverkehr meer? | |
GlennQuagmire | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:18 |
Last minute niet, en ach: t is een mooie rit langs de Rijn, veel modern matrieel volgens mij dus ik denk dat t wel goedkomt. Ik ben nog jong ![]() | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 17:46 |
Ik vind die 9:12 eigenlijk best nog meevallen. | |
James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 18:01 |
Zo lang waren we ook onderweg naar huis vanuit Konstanz, toch? ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 28 juli 2017 @ 18:17 |
Het is niet per definitie complexer dan een klassieke railbeveiliging. Toch lijkt het qua projectbeheersing veel lastiger te zijn. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 18:21 |
De introductie van ATB-EG na Harmelen, hoe lang heeft die ontwikkeling en implementatie geduurd? En dan doel ik alleen op eerste baanvakken etc, niet landelijke uitrol | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 20:49 |
Ik ook niet. Kennelijk heeft NS tijd om zich over dit soort dingen druk te maken. Bijzonder. | |
JDude | vrijdag 28 juli 2017 @ 21:23 |
Wellicht zit op kantoor ook de helft alleen maar sudoku's in te vullen. | |
James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 21:28 |
Komkommertijd op kantoor, en dit soort dingen is nu actueel (mede door de actie vandaag de gemeente Amsterdam). Waarschijnlijk was het binnen 5 minuten besloten, voor NS is het weer mooie PR. | |
Salatrel | vrijdag 28 juli 2017 @ 21:43 |
https://speld.nl/2017/07/(...)iging-aanspreekvorm/![]() | |
GlenSpey | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:25 |
Zit me een omroepbericht in te beelden. Het bekt nog niet lekker, 'beste reizigers...' | |
mart_83 | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:27 |
en de slechtste reizigers dan?? | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:48 |
Klonk awkward vanmiddag idd. Volgende poging leidde tot "geachte reizigers". Werd er niet beter op ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:52 |
Is "Lief blikvee!" misschien iets? | |
JDude | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:55 |
Wat was er ook al weer mis met "dames en heren"? | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 22:58 |
Niks, behalve dat er een paar mensen rondlopen (die misschien niet eens met de trein gaan) die zich er aan storen... Maar tegenwoordig wordt er direct toegegeven aan een paar mensen, want stel je voor dat iemand zich gekwetst voelt. Hoe de meerderheid erover denkt maakt niets meer uit ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:01 |
Nogmaals; Bull-fucking-shit. Als je een paar mensen wat blijer kan maken met een supersimpele ingreep terwijl er voor de rest niets verandert, waar teh fuck maak je je dan druk om joh. Serieus. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:04 |
Bang voor het onbekende, vasthouden aan het heden en geen visie voor de toekomst | |
James1988 | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:04 |
Ik vond dit eigenlijk wel een goed stuk: LHBTQI: een hutsekluts van hippe onzin. | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:15 |
Je maakt mij er minder blij mee. En met mij vele anderen, ongetwijfeld meer dan de mensen die zich stoorden aan het oude. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:17 |
Hoe maakt het jou minder blij dat je op dezelfde manier wordt aangesproken met andere woorden terwijl er anderen zijn die met de nieuwe manier het prettiger vinden omdat ze zich niet als dame of heer zien? Nogal bekrompen gedachte imo. Sterker nog, je zou er trots op moeten zijn dat mensen zich meer op hun gemak voelen in plaats van dat ze zich maar steeds moeten verhullen. | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:17 |
In het heden zijn al veel te veel zaken veranderd in vergelijking met 10-20 jaar terug. Ik heb dan ook zeker visie voor de toekomst: een aantal zaken terugdraaien. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:18 |
Je ondersteunt mijn punt, bedankt. | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:19 |
Graag gedaan. Overigens wil ik nog wel zeggen dat ik niks heb tegen mensen die geen man of vrouw zijn, maar wel tegen mensen die er met hun eeuwige gedram voor zorgen dat hun mening doorgedrukt wordt. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:20 |
Minder blij omdat je een ander niet gunt dat zij nu het gevoel hebben dat ze er meer bijhoren dan hiervoor? Heb je énig idee hoeveel geld genderdysforie ons als samenleving kost en hoeveel het zou opleveren als er wat meer begrip voor zou zijn? Kan je je dan echt zo slecht inleven in anderen? Ben je tegen het homohuwelijk? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:20 |
Vertel eens! | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:24 |
Ik gun het een ander best, maar ik vind 'dames en heren' gewoon veel fijner dan 'beste reiziger'. Het zou niet zoveel geld hoeven te kosten als mensen eens op zouden houden met hun psychische geneuzel en gewoon aan het werk zouden gaan. Dat geldt trouwens ook voor mensen met zelfmoordneigingen: verkoop gewoon pillen waarmee mensen zelfmoord kunnen plegen, dat scheelt de samenleving heel erg veel geld. Nee hoor, maar ik kan gewoon heel slecht tegen mensen die op alle slakken zout moeten leggen. Eerst was het zwarte piet, nu dames en heren, wat is het volgende? Heel Nederland overkappen omdat er mensen zijn die na 5 minuten in de zon verbranden? Auto's verbieden omdat er iemand aangereden is? Nee, ik vind het prima als mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen. Laat ze gelukkig worden met elkaar, laat ze kinderen adopteren of krijgen via een draagmoeder, geen enkel probleem mee. Ze beïnvloeden mijn leven er namelijk niet mee. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:26 |
Je doet nu precies hetzelfde als in het argument dat je gebruikt. Drammen om je mening erdoorgedrukt te krijgen. We zijn een liberaal en progressief land waarin iedereen zich welkom kan en mag voelen en wat is het dan voor kleine moeite om op openbare plekken daar voor te gaan staan? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:26 |
Ik voel me geen heer (noch dame). Beste reizigers vind ik veel beter op z'n plaats. Ik denk dat de grootste appelpunt van de Nederlanders er zo over denkt eigenlijk. Holy shit, dit getuigt gewoon van IQ niveautje kamertemperatuur. Hoe durf je zoiets te zeggen als je NUL maar dan ook echt NUL verstand hebt van medische wetenschap en dan vooral de psychiatrie. Wat de fak. Iedereen die zwarte piet niet racistisch vindt is dom. Ik ben niet tegen zwarte piet, wel tegen het gezeik eromheen, maar het niet racistisch vinden is gewoon onjuist. Een stoomlocomotief heeft water nodig, zwarte piet is racistisch. | |
Duvel | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:28 |
En kolen. En als je daarmee werkt, word je... | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:28 |
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:31 |
Ik heb in de VS een mooie Shay woodburner ontmoet ![]() | |
Kansenjongere | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:32 |
Ik weet wel zeker dat de grootste appelpunt van de Nederlanders dit een non-discussie vindt. Maar iemand die de grootste appelpunt van de Nederlanders als dom neerzet, enkel omdat ze er een andere mening op nahouden over zwarte piet, is natuurlijk sowieso niet serieus te nemen. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:35 |
Ja prima, ik heb er verder ook geen jeuk aan hoor. Maar de balans is een beetje zoek. Nu wordt er weer hemel en aarde bewogen voor misschien honderd transgenders in de week die met de trein reizen. Prima hoor, maar ga ook eens hemel en aarde bewegen voor miljoenen reizigers per week die reële problemen hebben zoals niet vervoerd worden ondanks betaald. Dit is puur window dressing. God god kijken wij NS eens Avantgardistisch met de Verdrukte Medemens rekening houden. Is dat echt het grootste probleem waar ze mee om moeten gaan ja? Ik denk het niet. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:37 |
Deadlock, Dennis, KJ, ad hominem ![]() ![]() Kom op, jullie kunnen beter. | |
b2py | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:39 |
Het zijn de individuele onderwerpen die onderdeel zijn van een groter geheel, het 'ondermijnen' of 'afpakken' van wat wij Nederlanders als onze cultuur beschouwen. Gelukkig is cultuur dynamisch en niet iets statisch, onze cultuur vormt en hervormt zich continu en zal dit blijven doen. En zo zijn er altijd individuen die beter kunnen omgaan met deze verandering dan anderen, zeker als die gevoed worden door angst. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:39 |
Zelfs in de kleinste schattingen gaat het om een % van de bevolking. Dat zijn 170.000 mensen. 10% van de Nederlanders reist dagelijks met de trein. Dat gaat om 17.000 mensen. Ja. Paar mensen maar. Jij bént een wetenschapper, jij zou beter moeten weten. [ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 28-07-2017 23:40:27 (Cifjers van 1995 naar 2017 geüpdatet) ] | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:42 |
Ik zeg niks meer, al wil ik hem nog 1x quoten voor een reactie op een bericht waarop het wel van toepassing is:
| |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:43 |
En het kost NS waarschijnlijk meer in de respons die ze in de pers moeten geven (aan tijd/uren) dan dat het gekost heeft om het te bedenken. Ik denk dat het vanuit het personeel is gekomen of dat iemand van de directie heeft gezegd; "Zullen we dit eens doen?" waarop geantwoord is; "Als bedrijf met maatschappelijk verantwoordelijkheid, lijkt me duidelijk." Net zoals met groene stroom. Het wijzigen van de sprinters en het doen uitgaan van een persbericht kost praktisch niets. En al sowieso geen tijd voor de rest. En dat terwijl het best veel oplevert voor een bevolkingsgroep die het erg moeilijk heeft en waar het zelfmoordpercentage op 50% ligt in sommige landen. Dit maakt het bespreekbaarder. En misschien, heel misschien, zorgt het zelfs wel voor wat minder springers en dus minder vertraging. En dan durven er mensen te gaan huilen omdat hun blanke mannelijke positie wordt aangetast. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:43 |
Je gaat even voorbij aan het verschil tussen "een omroep die een geslacht suggereert waar je je niet in kunt vinden" en "wel betalen, niet vervoerd worden" ![]() | |
Kansenjongere | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:44 |
Ik mag toch hopen dat de dienstdoende NS-medewerker keihard is aangepakt, "jongeman" kan heden ten dage echt niet meer! | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:45 |
Euh, wat heeft een filmpje van een idioot ermee te maken? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:47 |
Nee nee nee, niet wegdraaien. En sowieso, ik neem berichten als "NS is superkut want ze zijn altijd te laat" niet meer serieus. Geef het vervoer maar aan de moffen of de fransen, na een jaar of 3 schreeuw je dat je NS terug wil hebben. | |
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:50 |
Ja ik hoor je wel ![]() Ik vraag me dat af he, interpreteer dat nou ff niet meteen als "HIJ ONTKENT DE DAGELIJKSE DOODSANGST VAN 170k NEDERLANDERS". En misschien ben ik wel niet avantgardistisch genoeg om hier ook gelijk in mee te gaan rennen. Iedereen zal er wel korte of langere tijd aan moeten wennen lijkt me. Dat komt wel goed. Wat me vooral opvalt is dat er zo verschrikkelijk veel fuss over gemaakt wordt. En het is maar een minderheid van de mensen die jeuk heeft aan de nieuwe omroepberichten zelf. De meeste fuss gaat zitten in het verdedigen tegen mensen die menen voor anderen te bepalen wie er precies wat van moet vinden. Da's wel opmerkelijk natuurlijk. Maar in dat licht is alles wat ik er verder over schrijf ook alleen maar in mijn nadeel. Dus laat ik het hier maar bij ![]() | |
dennistd | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:51 |
Het spoor oversteken op Rotterdam Centraal vind ik daadwerkelijk getuigen van IQ niveautje kamertemperatuur ![]() | |
Sebastiaan92 | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:57 |
Medewerkers van de Duitse Spoorwegen aanspreken als moffen lijkt me toch een stuk kwetsender dan reizigers aanspreken met Dames en Heren. | |
Peter | vrijdag 28 juli 2017 @ 23:59 |
Vooruitgang en andere veranderingen.... brr Eng! | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:01 |
:gaap: | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:02 |
Ja,zo kan ik ook diskwalificeren wie en wat ik maar wil ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:03 |
Tevens heb ik vandaag sinds jaren weer eens het traject Utrecht - Den Bosch mogen rijden ![]() ![]() ![]() Echt van genoten vanochtend ![]() | |
Sebastiaan92 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:05 |
Tja. Maar goed het "probleem" hier is vooral dat iemand bedenkt dat iemand anders wel eens een probleem kan hebben met een aanspreekvorm. Maar waarschijnlijk boeit het een groot deel van die 17000 (wat daar ook van waar is) helemaal niks. Mae ja, nu kan die bedenker zich tenminste moreel heel goed voelen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:14 |
Hoe kom je erbij dat het bedacht is dat mensen er een probleem mee hebben, omdat jij je het niet voor kan stellen? Ik denk dat jij je ook niet kan voorstellen hoe het is om een panda te zijn, dat maakt het bestaan van panda's niet onbewijsbaar. En in dit geval gaat het om mensen die een taal geleerd hebben en hun gevoelens dus over kunnen brengen door middel van een taal die ze geleerd hebben. Nee, het is niet bedacht, dit is allemaal goed gedocumenteerd. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:18 |
Er is goed gedocumenteerd dat er 170.000 mensen in Nederland last van hebben om met "dames en heren" aangesproken te worden? Nou, laat maar eens zien dan. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:20 |
![]() | |
Sebastiaan92 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:23 |
Heb je statistieken van aantallen mensen die ooit geklaagd hebben bij de NS over deze aanspreekvormen? Of een voorbeeld ergens? Ik heb nog nooit iemand zien of horen klagen dat hij of zij het niet eens was met de aanspreevorm die gebruikt werd. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:24 |
Waarom is het klagen erover een maatstaf om het wel of niet te doen? Zoals ik eerder stelde, ze hebben een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Daarom is groene stroom ook belangrijk. Tenzij je de aarde haat en wil dat Nederland overstroomt natuurlijk. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:27 |
Nou het zal allemaal wel. Iedereen die vraagt om bronnen is dom, en deadlock heeft gelijk ![]() ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:28 |
Ik geef je een link naar een basiscursus, eentje die echt gigantische hoeveelheden bronnen bevat bij iedere anderhalve zin en jij verwijst het naar het rijk der fabelen "want wikipedia"? ![]() | |
Sebastiaan92 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:30 |
Met klagen laat je zien dat je het ergens mee oneens bent. Om even bij de treinen te blijven. Als niemand zou klagen over volle treinen en iedereen het prima zou vinden om opgepropt vervoerd te worden dan zou de NS niet al die moeite doen om uberhaubt een poging te doen tot langere treinen etc. Opwarming van de aarde lijkt me een reëel probleem ja. Maar een voorbeeldfunctie bij dit soort "problemen" lijkt me niet nodig. Straks gaan er nog meer mensen hun kinderen geen geslacht meegeven bij hun geboorte. Zouden er dan niet juist nog meer mensen identiteitsprproblemen krijgen? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:32 |
10% van de Nederlanders reist dagelijks met de trein. Misschien is het wel net de voorbeeldfunctie die ze nodig hebben (ik geloof niet dat ik hoef te gaan uitleggen dat indoctrinatie/reclame prima functioneren?) en het is een van de grootste stroomverbruikers van ons land. Als díe het kunnen, waarom kunnen ze het dan via hun ondernemingsraad of medezeggenschapsraad niet ook voor elkaar krijgen? Dit soort dingen werken gewoon. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:36 |
Dat doe ik nergens. | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:37 |
Ja, dat is een mooi stuk. Lekker lang non-stop knallen ook, en pas echt in de ankers hoeven voor Utrecht Centraal. DSSU ![]() Ik heb dat traject het afgelopen jaar al zo veel gezien dat ik eraan gewend ben geraakt. Soms reis ik voor de afwisseling via Rotterdam, het stuk tussen Vleuten en Gouda Goverwelle vind ik ook best leuk. De laatste week heb ik geen trein van binnen gezien, ik ben nu tijdelijk een asfaltvreter. Want nu het vakantie is staat er geen file op de A27, en daardoor is de auto ineens ruim 20 minuten sneller dan het OV. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:40 |
Laatste keer dat ik Ht - Ut gereden heb was op de terugweg van het nieuwjaarsrondje 2015, en toen was het donker ![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:42 |
Dat is alweer een tijd geleden ![]() 2015 was dat weekendje Luxemburg, toch? | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:43 |
Ja ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:47 |
Die was leuk ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:51 |
Zeker ja, zat net nog even alle foto's terug te kijken ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 00:55 |
'16 was ook leuk. Enschede - Dortmund - Hagen - Siegen - Köln en een schnitzel bij Gaffel ![]() Toch was van de ééndaagse nieuwjaarsrondjes Bremen 2014 IMHO de beste ![]() Overall was Konstanz 2017 natuurlijk niet te kloppen ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:04 |
Ja, met die conducteur die het maar wat mooi vond dat een heel groepje Nederlands in zíjn trein zat ![]() Ohja! Toen waren er 's ochtends werkzaamheden waardoor ik niet via Den Bosch kon, en daarom via Schiphol/Hilversum reisde. In de ICd had toen een bevriende TM dienst die wel even stond te kijken dat ik op één dagje Bremen héén en terug ging doen ![]() En natuurlijk dat protest in Duitsland waar Monopoly nog vrolijk bij ging staan ![]() Eens ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:20 |
Wat dat betreft mag er best nog wat meer nagedacht worden over volgend jaar ![]() PTA / [PTA TT NYR] PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde 2018 #1 | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:28 |
Oh dat heb ik dan gemist ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:31 |
Dit was volgens mij in de Abellio-trein Hagen-Siegen. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:31 |
Kan, is me dan volledig ontgaan ![]() | |
derLudolf | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:33 |
Praat normaal vent. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:33 |
kom huilen dan ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:35 |
Ohja ![]() Speciaal naar Noorderkempen en terug om een stukje in een Desiro te zitten, hij vond het maar wat mooi ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:36 |
Ik geloof niet dat ik daarna ooit nog in een Desiro ML gezeten heb, jij? ![]() | |
dennistd | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:38 |
Ik heb er vorig jaar nog in gezeten tijdens een NVBS-reis naar Brussel. Twee dagen voor de aanslagen daar... | |
dennistd | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:40 |
Ik vind het wel weer eens tijd worden voor een plaatje. Daarom een inmiddels al ruim 7 jaar oude van een fluitketel: In 2010 werd de SSN 01 1075 voorzien van PZB waarmee ook ritten naar Duitsland op eigen kracht weer mogelijk werden. De eerste rit was naar Bebra waar diverse stoomlocs samen kwamen voor 'Bebra unter Volldampf'. Met de omschakeling van Zevenaar-Emmerich naar ECTS enkele jaren terug zal op station Duiven niet snel meer een stoomloc te zien zijn. Voor ritten naar Duitsland moet nu gebruik gemaakt worden van Venlo of Bad Bentheim. | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 01:40 |
Jawel. ![]() Als ik met de trein in of vanuit België reis rij ik meestal naar Noorderkempen, en pak ik vanaf daar de trein. | |
Salatrel | zaterdag 29 juli 2017 @ 07:25 |
![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 07:29 |
![]() ![]() | |
Fixers | zaterdag 29 juli 2017 @ 07:45 |
De rechten van anderen uitbreiden betekent niet dat ze van jou worden afgepakt. Ook al denkt de gepriviligieerde meerderheid er wel zo over. | |
Fixers | zaterdag 29 juli 2017 @ 07:46 |
Queerenveen! ![]() | |
Kansenjongere | zaterdag 29 juli 2017 @ 08:55 |
Je kunt weer SpoordeelwekenTreinpakkers-boekjes bestellen. Helaas moet je wel verplicht je geslacht opgeven en dient gekozen te worden tussen man en vrouw, dus 170.000 Nederlanders worden weer eens keihard geschoffeerd. | |
b2py | zaterdag 29 juli 2017 @ 10:10 |
Genderneutraalhugobijlmer, damn son | |
JDude | zaterdag 29 juli 2017 @ 10:39 |
Gelukkig heeft Hendrik-of-Hendrika-of-iets-ertussenin-Ido-Ambacht geen station. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 juli 2017 @ 11:03 |
Misschien moet NS eens ophouden met die ongebreidelde dataschraapzucht en het laten bij relevante gegevens. Het is volstrekt irrelevant wat er in mijn broekje zit op het moment dat ik een boekje met bonnen wil kopen. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 juli 2017 @ 11:44 |
Mocht nog iemand naar Oekraïne willen gaan: dat wordt de laatste tijd veel makkelijker bereikbaar per trein vanuit Polen. Waar grensoverschrijdend treinverkeer vaak achteruit in plaats van vooruit gaat in West-Europa gaat het de laatste tijd een stuk beter op de grens van Polen naar Oekraïne. Waar er jarenlang maar twee nachttreinen reden van Warschau naar Kiev en van Wroclaw naar Lviv, rijdt er sinds december een massaal gebruikte IC+ dagtrein rechtstreeks van Kiev naar Przemysl, vanwaar ICs rechtstreeks naar Krakau, Wroclaw, Poznan en Stettin rijden. Volgens Oekraïense nieuwsberichten is die trein zo succesvol dat er op korte termijn nog een tweede dagtrein bij gaat komen. Daarnaast rijdt er sinds juni een dagtrein in twee uur van Chelm naar Kovel, deze wordt per 4 augustus verlengd naar Rivne waardoor een overstap op rechtstreekse ICs naar Kiev mogelijk wordt. Dat houdt ook in dat er in principe overdag van Warschau naar Kiev gereisd kan worden met 2 of 3 overstappen. Ik heb de trein van Kiev naar Przemysl zelf in mei genomen, die vertrok om 7 uur 's ochtends in Kiev en kwam 6,5 uur later (inclusief grenscontrole in de trein) in Przemysl aan. Het is een hondslelijke trein van Hyundai Rotem, maar het is een modern apparaat en het comfort is prima. Het is ook goedkoop, kaartje kostte me ¤14,23... Het beste nieuws is dat Oekraïense kaartjes van en naar Przemysl sinds begin juli ook online verkrijgbaar zijn via http://booking.uz.gov.ua/en ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2017 12:13:16 ] | |
Adrie072 | zaterdag 29 juli 2017 @ 15:50 |
http://www.bild.de/video/(...)n-52655628.bild.html | |
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2017 @ 17:36 |
Klinkt goed ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2017 @ 17:44 |
Anna Paulowna, Den Haag Mariahoeve, Landgraaf, Martenshoek en Susteren mogen straks ook niet meer ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2017 @ 17:54 |
Voor de liefhebbers: vanaf 4 september kun je een ritje met de ondergrondse posttrein in Londen maken https://www.postalmuseum.org/discover/attractions/ | |
greavy | zaterdag 29 juli 2017 @ 18:34 |
29 Juli 2017 - Vandaag mocht DB Cargo weer aan de haal om 4 lege ketelwagens uit te halen bij de Rubis Terminal Botlek, en er 8 beladen ketelwagens plaatsen. Hier is de rangeerploeg bezig om de eerste 4 uit te halen. Deze werden met de 8 ketelwagens die verderop nneergezet werden gecombineerd, waarna men de 8 beladen wagens naar binnen ging duwen over 2 sporen verspreid. | |
ReisT | zaterdag 29 juli 2017 @ 20:46 |
Ik ga 8 september een ritje maken! Het blijkt erg populair, het is de eerste drie maanden al helemaal volgeboekt. | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 20:53 |
De NS wil ‘hyperspits’ te lijf met korting voor abonnementhouders Passagiers met een voordeelabonnement kunnen na de zomer met 40 procent korting reizen tussen 06.30 en 07.30 en tussen 08.30 en 09.00 uur. (...) In eerste instantie gaat het om een proef met 21.000 abonnementhouders, vaste klanten van NS in september, oktober en november. Als een aanzienlijk deel van die reizigers inderdaad de, zoals NS het noemt, ‘hyperspits’ mijdt, wordt die groep verder uitgebreid. (...) NS ziet af van invoering van een spitsheffing, zoals eerder de bedoeling was. Van Boxtel: „we willen de reiziger niet onnodig met hogere kosten opzadelen. Toch willen we weten of, naast de aanschaf van extra treinen, andere tarieven iets kunnen doen tegen de drukke hyperspits. Daarom kiezen we ervoor om te onderzoeken of extra kortingstarieven werken.” | |
Kansenjongere | zaterdag 29 juli 2017 @ 20:58 |
Alleen Altijd Voordeel, het gaat dus om een dermate marginale groep reizigers dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat het enig effect zal hebben. | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 21:04 |
Ahja, ik zie het in het bericht van NS. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 29-07-2017 21:29:45 ] | |
greavy | zaterdag 29 juli 2017 @ 21:25 |
60 % korting? ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 21:30 |
Als je Altijd Voordeel hebt. | |
b2py | zaterdag 29 juli 2017 @ 22:07 |
Onderschat die groep niet, is best fors | |
Salatrel | zaterdag 29 juli 2017 @ 22:09 |
21000 die in aanmerking komen staat in het bericht ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 juli 2017 @ 22:15 |
21000 mensen met Altijd Voordeel vind ik eigenlijk niet echt een grote groep. | |
JDude | zaterdag 29 juli 2017 @ 22:21 |
Het is ook maar voor een beperkte doelgroep aantrekkelijk volgens mij. Ik heb een tijdje drie dagen per week met de trein naar werk gereisd. Was net te weinig om een abonnement te nemen. En als je nog minder reist kom je eerder bij een voordeelurenkaart uit of zo. (Altijd voordeel kost voor een jaar 240, dal voordeel 50) | |
b2py | zaterdag 29 juli 2017 @ 22:39 |
Moet je nagaan als je daar 50% uit de 'hyper'spits krijgt. Dit heeft vast ook een aanzuigende werking van andere abonnementen naar deze... | |
ReisT | zaterdag 29 juli 2017 @ 23:14 |
Het lijkt me wel zo handig om zoiets eerst te testen met een kleine groep, dan hou je het overzichtelijk. Als blijkt dat het werkt kan het idee natuurlijk ook worden toegepast op andere abonnementen! | |
b2py | zaterdag 29 juli 2017 @ 23:27 |
Dan is 21k toch een prima groep? | |
Kansenjongere | zaterdag 29 juli 2017 @ 23:33 |
De vraag is alleen of Altijd Voordeel dan de meest geschikte doelgroep is. Als dit mensen zijn die op een vast traject reizen, dan reizen ze nu dus blijkbaar al te weinig in de spits om voordeliger uit te zijn met Traject Vrij of Altijd Vrij. | |
Dr_Flash | zondag 30 juli 2017 @ 01:04 |
Nee 170.000 non-binaries zijn aanzienlijk groter, al reist daarvan slechts een fractie met de trein. | |
b2py | zondag 30 juli 2017 @ 09:03 |
Het zijn de mensen met de grootste kans op vrije reisuren, je hebt niet voor niets een kortingkaart spits + dal omdat je waarschijnlijk afwisselend in de spits en in het dal reist. Het gaat hier voornamelijk om de incidentele spitsreizigers uit de ‘hyper’spits te krijgen. | |
Dr_Flash | zondag 30 juli 2017 @ 12:40 |
En dus is het te verwachten resultaat op voorhand nogal beperkt. | |
greavy | zondag 30 juli 2017 @ 12:54 |
Ja, dat begreep ik al. 60% korting was er toch nog niet eerder? | |
greavy | zondag 30 juli 2017 @ 12:57 |
1 Oktober 2016 - Locon bracht op 1 oktober 4 ketelwagens naar Shell Pernis, waarna weer als losselok vertrokken werd. Inmiddels is Locon failliet, en heeft alle ex-NS 1800'en in Amersfoort geparkeerd, wachtende op wat komen gaat. De G1206'en zijn inmiddels teruggeleverd aan de leasemaatschappij, en de 2 Hippels zijn bij Jacko Fijn Techniek ondergebracht, waarvan er één in Roosendaal dienst doet bij de wagenwerkplaats van Spoorijzer, en de tweede, de 9702, in de Rotterdamse Europoort bijna dagelijks rangeerwerk uitvoert met graantreinen. De oude diesel uit België die voor Locon in de Sloehaven geparkeerd werd, staat ook in Amersfoort. | |
James1988 | zondag 30 juli 2017 @ 15:12 |
Wat doe je als een leasemaatschappij bent en je een vloot elektrische treinen hebt waar geen afnemers meer voor zijn, terwijl er wel vraag is naar dieseltreinen die niemand wilt bouwen? Precies, dan bouw je ze om: En door dit soort praktijken zal in het VK de komende decennia het percentage geëlektrificeerde lijnen niet boven 40% uitkomen. | |
#ANONIEM | zondag 30 juli 2017 @ 21:40 |
Was afgelopen vakantie in het DB museum in Nuremberg, itt tot het spoorwegmuseum in Utrecht kon ik daar wel wat leuke, goedkope souvenirs kopen. Originele koersborden van de DB voor maar 1,50 euro per stuk. Heb er drie mee naar huis genomen. | |
b2py | maandag 31 juli 2017 @ 14:13 |
Als je populatie 21k is zal er dagelijks een 10 a 20% in de spits reizen. Verder kan het huidige spitsabonnees verleiden tot het nemen van zo'n kaart om die ook uit de 'hyper'spits te krijgen. Jij zou moeten weten dat 'op voorhand een beperkt resultaat verwachten' niet aan de orde is. | |
desbarts | maandag 31 juli 2017 @ 14:27 |
Today I learned: op de EUregiobahn rijdt gewoon NS personeel van de standplaats Heerlen. | |
Peterselieman | maandag 31 juli 2017 @ 14:44 |
Nog wel ja. Hoe staat het met de aanleg van waslijn op dat traject? Een tricourante FLIRT van Arriva (Aken - Maastricht (- Luik)) is in ieder geval al op de baan elders in Europa | |
desbarts | maandag 31 juli 2017 @ 15:35 |
Nog niks gezien vanuit de cabine | |
Peterselieman | maandag 31 juli 2017 @ 15:56 |
Na even zoeken kom ik uit op 1 januari 2019 dat Arriva op Heerlen - Aken moet gaan rijden. In 2020 zou dan het trajectdeel Heerlen - Landgraaf verdubbeld moeten zijn en kunnen er meer treinen de grens over | |
Dr_Flash | maandag 31 juli 2017 @ 17:59 |
Als doorgaande lijn zou dat best cool zijn. Soberzo is dat een prachtigmooi rondje: Maastricht - Heerlen - Aken - Verviers - Luik - Maastricht ![]() | |
Dr_Flash | maandag 31 juli 2017 @ 18:01 |
Tussen Landgraaf en Herzogenrath ontbreekt nog wat draadjes boven de baan. | |
#ANONIEM | maandag 31 juli 2017 @ 18:23 |
Ik weet niet in hoeverre die planning nog actueel is, maar de elektrificatie zou daar volgens mij in 2018 plaats moeten vinden. | |
Dr_Flash | maandag 31 juli 2017 @ 18:30 |
oh, okee ![]() | |
b2py | maandag 31 juli 2017 @ 18:34 |
Staat ook in het bericht dat je quote ![]() | |
Dr_Flash | maandag 31 juli 2017 @ 19:14 |
Nee ![]() Maar laat ook maar joh, tegen jouw Intellectuele Superioriteit is sowieso geen kruid gewassen ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 31 juli 2017 @ 20:08 |
Afgelopen zaterdag waren filmopnamen gemaakt voor een NS commercial. Een VIRM was voor de opnamen naar de Houtrakpolder gebracht, waar in de ochtend werd gefilmd. Voor dit doel waren, aan 1 kant van het onderste deel van een coupe de ramen gedemonteerd. later op de dag waren opnamen op de watergraafsmeer, met een Thalys. onder toezicht van NS medewerkers mocht een groep van 25 man gebruik maken van een perron en TGV op het opstelterrein. Aan het einde van de dag kwam het VIRM stel van de Houtrakpolder binnen op de watergraafsmeer, getrokken door een dieselloc met nummer 2205. hetzelfde VIRM stel zou op zondag nog in Den Bosch zijn ingezet voor meer filmopnamen, las ik op somda. | |
Maegrim | maandag 31 juli 2017 @ 20:11 |
die knuppels op de 2205 waren het kraantje van de electrische koppeldoos vergeten open te zetten ![]() | |
James1988 | maandag 31 juli 2017 @ 20:19 |
Wat voor reclame moet dat dan worden? "NS zoekt monteurs, solliciteer nu"? | |
b2py | maandag 31 juli 2017 @ 20:22 |
Eentje voor NS en een voor NSI? En gewoon een reclame met wat trein, paar shots uit dat filmpje met die jongen zijn op de Houtrakpolder opgenomen [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 31-07-2017 20:29:58 ] | |
dennistd | maandag 31 juli 2017 @ 20:55 |
Kan me voorstellen dat als je van buitenaf een passagier in een rijdende trein wilt laten zien je de ramen eruit moet halen om voldoende zicht naar binnen te hebben. Zeker bij de schuine ramen van de een VIRM. | |
Randy_S | maandag 31 juli 2017 @ 22:23 |
nvm | |
Fixers | maandag 31 juli 2017 @ 23:01 |
Zal niet zozeer de hoeveelheid licht zijn. Maar onmogelijke reflecties en spiegeling. Filmen en fotograferen door een raam is echt een onmogelijke opgaaf, zeker als ze ook nog zo schuin staan. En als je pech hebt zorgt de glascoating ook nog voor nare effecten als moiré. | |
dennistd | maandag 31 juli 2017 @ 23:04 |
Ik zei ook zicht, niet licht ![]() | |
Maegrim | maandag 31 juli 2017 @ 23:04 |
Bij die Thalys op de 'meer schenen ze met metersgrote lampen op de buitenkant, terwijl er binnen mensen liepen. Verder er niet op gelet ![]() | |
Peterselieman | maandag 31 juli 2017 @ 23:25 |
Welnee, Treinreizen is een groot plezier (behalve als je op zondagochtend lange tijd moet staan omdat zelfs dan er te korte treinen zijn) | |
Fixers | dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:18 |
Ik las licht. ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:08 |
de reclame is een soort opvolging van eerder vertoonde commercials. de insteek blijft gelijk.meer dan dit mag ik er helaas niet over zeggen. het eten was goed, uitstekende catering. en de mensen van NS en Prorail waren vriendelijk. Mocht even in de bestuurderscabine van de Thalys en kreeg uitleg over de besturing. | |
GlenSpey | dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:27 |
Wat was jouw rol dan in dit verhaal? | |
b2py | dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:35 |
Zitten | |
spectrumanalyser | dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:41 |
correct. was als figurant betrokken. er zijn figuren die zichzelf hiermee 'bekende nederlander' noemen, op de facebookpagina van Nedtrain Amsterdam 'meer staat een foto van zo iemand. dat ben ik niet, hij zat in de TGV afgelopen zaterdag een paar rijen voor mij. | |
Bitlord | dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:38 |
Is wel de idee om Aken - Valkenburg - Luik doorgaand te rijden: https://de.wikipedia.org/wiki/LIMAX | |
ReisT | woensdag 2 augustus 2017 @ 10:20 |
Voor als je geen haast hebt, lekker in slakkengang van Aken naar Luik https://nl.wikipedia.org/wiki/Limax ![]() | |
Peterselieman | woensdag 2 augustus 2017 @ 14:09 |
De kippenlijn GTW die nu voor Arriva op de Vechtdallijn rijdt is nu onderweg naar Aken voor een likje verf. | |
dennistd | woensdag 2 augustus 2017 @ 15:23 |
Dan was ik anderhalve week terug nog net op tijd: | |
Peterselieman | woensdag 2 augustus 2017 @ 16:23 |
Zeker mooi op tijd ![]() | |
dennistd | woensdag 2 augustus 2017 @ 16:33 |
En dan te bedenken dat het ook nog een toevalstreffer was: ik ging naar Hardenberg om de eerstvolgende trein naar Emmen op de foto te zetten, en toevallig was dat deze. | |
Jappie111 | woensdag 2 augustus 2017 @ 18:54 |
Hebben mensen ervaring met bahn.com? Is het mogelijk om met creditcard te betalen zonder rabo scanner nodig te hebben? | |
James1988 | woensdag 2 augustus 2017 @ 18:56 |
Ja hoor, al een aantal keer tickets gekocht. Prima website. Dat hangt van de Rabobank af, niet van DB. | |
Kansenjongere | woensdag 2 augustus 2017 @ 19:11 |
Bepaalt de ontvanger niet welke mate van beveiliging ze willen bij een betaling met credit card? | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 augustus 2017 @ 19:16 |
Nee, de paymentprovider. | |
Hallojo | donderdag 3 augustus 2017 @ 09:35 |
Treinkaartje Moskou-Vladivostok voor slechts ¤ 70,00 ![]() https://www.weflycheap.nl/transsiberia-express-ticket/ | |
b2py | donderdag 3 augustus 2017 @ 09:53 |
Verblijf: in de derde klasse van de Transsiberië Express (wat betekent dat je geen afgesloten slaapcabine hebt) ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 3 augustus 2017 @ 09:56 |
Ja, het is gewoon een slaapzaal. Met massa's dronken en kleptomane Russen die bij je spullen kunnen. | |
Hallojo | donderdag 3 augustus 2017 @ 09:58 |
De eckte eckte treinleef. | |
b2py | donderdag 3 augustus 2017 @ 10:50 |
Voor zoiets moet je ook gewoon je portemonnee trekken en niet zo skeer gaan doen | |
DeaDLocK2K | donderdag 3 augustus 2017 @ 10:57 |
Mee eens. | |
Jappie111 | donderdag 3 augustus 2017 @ 14:15 |
Het boeken via DB zonder random reader is gelukt! Heb tickets gekocht voor de nachttrein Boedapest-Berlijn. Nou kan ik op internet weinig info vinden over deze trein, weet iemand welke voorzieningen er aan boord zijn? En vanaf hoe laat je in Boedapest aan boord mag gaan? | |
dennistd | donderdag 3 augustus 2017 @ 14:57 |
Hier in elk geval de Wagenreihung: http://www.vagonweb.cz/ra(...)pol&rok=2017&lang=de | |
Dr_Flash | donderdag 3 augustus 2017 @ 21:46 |
Vanaf dat ie er staat. Keleti is een kopstation, dus waarschijnlijk een uur voor vertrek. Misschien wel anderhalf. Couchettes, en waarschijnlijk wat bier bij de wagonmeester, dat lukt altijd wel. | |
Dr_Flash | vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:28 |
Vanochtend weer Ipsos roodhemden in de trein. Had ze al een hele tijd niet meer gezien. Had stilletjes de hoop dat dat voorbij was. Nee dus. | |
b2py | vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:56 |
ProRail heeft een zomerreporter waarmee ze allemaal dagelijkse dingen laten zien, best interessant: | |
Bitlord | zaterdag 5 augustus 2017 @ 02:20 |
![]() Een nieuw stel voor de Hoekse Lijn stond vanmiddag in Venlo naast een Lint van Arriva. Verderop in Blerick staat al enige tijd een 5200-metrostel van de RET. Ik weet niet wat daar de bedoeling van is. | |
b2py | zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:43 |
Wachten tot de Hoekse lijn gereed is | |
Salatrel | zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:49 |
kunnen ze lang wachten hihaho | |
b2py | zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:58 |
![]() | |
Peterselieman | zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:47 |
Volgens wiki is dat de 5217 die van RoMeO is en gestald in Blerick is. | |
b2py | zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:11 |
En JuLiA? | |
James1988 | zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:32 |
60 Vectrons voor DB Cargo die geschikt zijn voor de hele route van Rotterdam naar Italië. De eerste 5 locs zullen al in december 2017 gaan rijden, de rest volgt in 2018. Vanaf 2020 zullen ze ook van/naar België gaan rijden. | |
dennistd | zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:46 |
Kan een 189 niet helemaal naar Italië dan? | |
b2py | zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:55 |
Jawel | |
Fred | zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:18 |
Die moet inderdaad ooit bij RoMeO in Rotterdam terechtkomen. Die collectie staat in het trammuseum en dat staat nogal vol. Bovendien liggen daar tramsporen met krappe bogen, waar je een metro niet zomaar overheen kan laten rijden. Toen de 5024 naar binnen is gebracht ging dat met een dieplader tot in de remisie. Dat ging nog toen nog makkelijk, het grootste gedeelte van de RoMeO trams stond toen nog in Kralingen en de trams van het Rotterdamsch Trammuseum in Delfshaven. Inmiddels staat alles dus in Hilegersberg en een groot deel van de collectie zal dus ook naar buiten moeten om een dieplader naar binnen te laten. Bij het museum zelf is geen ruimte om de trams buiten te stallen, dus moeten ze eigenlijk overgebracht worden naar een andere. De dichtstbijzijnde is Kleiweg, maar die is net gesloopt (en de straat er na toe is deze zomer opgebroken). Volgend jaar rijden er 140 jaar trams in Rotterdam, zal mij niks verbazen als ze een parade organiseren met historische trams en als die dan toch op pad zijn, ze de 5217 naar binnen rijden. | |
ReisT | zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:24 |
Is de toelating van de Vectron hier nu eigenlijk al geregeld? Er waren eind vorig jaar proefritten, met de bedoeling dat de Vectrons van BLS en PKP vanaf "zomer 2017" naar Nederland zouden kunnen gaan rijden. | |
greavy | zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:59 |
Vandaag even bij de werkzaamheden rondom Lage Zwaluwe wezen kijken. Men werkt er niet alleen aan de Moerdijkbrug, maar er zijn bij het station Lage Zwaluwe ook werkzaamheden aan de loopbrug, perrons, perronsporen, zijsporen en dergelijke. Ook wordt er tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal gewerkt, onder andere spoorvernieuwing. Lage Zwaluwe-Breda wordt niet of weinig gewerkt, dit is voor alle goederentreinen van- en naar Moerdijk ook de enige route die nog beschikbaar is. 5 Augustus 2017 - Vandaag ging ik naar Moerdijk om de CapTrain UBC-trein te kunnen fotograferen, helemaal geen rekening houdende met eventuele werktreinen rondom Lage Zwaluwe. Er wordt over 2,5 week gewerkt aan het spoor tussen Dordrecht, Lage Zwaluwe en Roosendaal. De hoofdreden is de Moerdijkbrug, maar men heeft de werkzaamheden dusdanig ingepland dat er gelijk in Lage Zwaluwe perronsporen en opstelsporen vernieuwd worden, maar ook tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal wordt gewerkt over het gehele traject. In Lage Zwaluwe wordt de loopbrug opgeknapt, worden de perrons opgeknapt en dergelijke. De spoorvernieuwing zorgt voor de vele werktreinen, zoals robeltreinen, ballasttreinen, ballastprofileermachines en dergelijke. Hier is één van de vele ballasttreinen ballast aan het storten net ten zuiden van station Lage Zwaluwe. Nadat de trein gelost was, ging de trein weer leeg weg voor een nieuwe voorraad ballast. Omdat er ook werkzaamheden aan de perrons en perronsporen zijn, kan er ook geen treinverkeer tussen Lage Zwaluwe en Breda rijden. Enkel goederentreinen kunnen via 3 beschikbare zijsporen van- en naar Breda rijden. Goederentreinen van- en naar Roosendaal rijden daardoor ook via Breda. 5 Augustus 2017 - De werkzaamheden gaan onverminderd door, dag en nacht. Zoals ook op een zaterdag, dat men druk bezig is met spoorvernieuwing tussen Zevenbergen en Oudenbosch. Ter assistentie van de vele rangeerwerkzaamheden zijn de 2 Bakkies van Railpro, de 603 en 604, in Lage Zwaluwe gestationeerd. Vandaag waren beide Bakkies elk aan het werk om vuile ballast af te voeren vanaf de werkzaamheden richting Lage Zwaluwe, alwaar de trein gekost wordt met een kraan en de vuile ballast met vrachtwagens verder vervoerd wordt, zodat de lege wagens weer snel aanwezig kunnen zijn bij de werkzaamheden. Hier heeft de Hippel 604 een beladen trein met vuile ballast aan de haak en is onderweg om deze naar de loslocatie te brengen, waarna de trein weer terug kon keren. 5 Augustus 2017 - Mijn oorspronkelijke doel waarvoor ik op pad gegaan was, was de UBC/Interbulk-trein vanuit de Moerdijk. Nadat ik mij in de ochtend nog vermaakt had met enkele werktreintjes, kwam uiteindelijk CapTrain in beweging in Lage Zwaluwe, en werd naar Moerdijk gekoerst. Nadat de losselok de trein heeft aangehaakt bij de Combined Cargo Terminals, afgekort CCT, kwam uiteindelijk deze fraaie geheel gevuld met Interbulk/UBC-containers, de poort uitgereden. Nadat de trein op het basisemplacement Moerdijk aangekomen is, moet de lok omlopen om de reis te vervolgen richting Lage Zwaluwe. Normaliter zal deze trein naar de Kijfhoek gaan voor opstel tot en met dinsdagochtend, maar vanwege de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug is dit niet haalbaar gezien de trein richting Sittard moet. CapTrain heeft daarop besloten de trein op zaterdagmorgen naar Roosendaal over te brengen, maar dit moet ook met omlopen in Breda, vanwege de werkzaamheden tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal. | |
RokStarr | zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:41 |
Ik hoop het nog tijdens m'n studie mee te maken ![]() | |
Ajaxfan | zondag 6 augustus 2017 @ 21:46 |
De Riviera Line tussen Exeter en Teignmouth gisteren:![]() ![]() ![]() ![]() Wat een prachtig stukje spoor is dit. [ Bericht 21% gewijzigd door Ajaxfan op 06-08-2017 21:52:37 ] | |
Peterselieman | zondag 6 augustus 2017 @ 22:13 |
Nice. In Nederland had minimaal een hekje gestaan om het spoor af te schermen van het voetpad | |
Ajaxfan | zondag 6 augustus 2017 @ 22:38 |
Dit soort Britse lijnen zijn zo mooi. Dat hele systeem piept en kraakt aan alle kanten maar zo authentiek. | |
James1988 | zondag 6 augustus 2017 @ 22:47 |
Ah, de Dawlish sea wall. Een paar jaar terug is die lijn maanden dicht geweest nadat de boel was ingestort na een zware storm. | |
Ajaxfan | zondag 6 augustus 2017 @ 23:12 |
Klopt. Als je de ligging zo ziet kun je je ook voorstellen dat stormen daar extreme gevolgen kunnen hebben. | |
Peterselieman | zondag 6 augustus 2017 @ 23:17 |
in Nederland hebben we helaas geen buitendijkse stations meer | |
James1988 | zondag 6 augustus 2017 @ 23:36 |
Het spoor het dichtst bij zee (het "down"-spoor richting Penzance) gaat bij zwaar weer als eerste dicht. Treinen rijden dan in beide richtingen over het "up"-spoor (richting Exeter), dat voorzien is van seinen voor beide richtingen. Bij nog zwaarder weer gaat de spoorlijn helemaal dicht. Bij storm mogen de "Voyagers" (Class 220 en 221) van CrossCountry sowieso niet meer over de sea wall, het zoute water is niet goed voor de apparatuur op de treinen. De rest van het materieel dat daar rijdt heeft er geen last van. | |
b2py | zondag 6 augustus 2017 @ 23:49 |
ftfy | |
James1988 | zondag 6 augustus 2017 @ 23:52 |
Eens. Ook bij Dover is al eens een instorting geweest door toedoen van de zee. De lijn is uiteindelijk ruim 9 maanden dicht geweest terwijl Network Rail de boel herstelde. | |
Dr_Flash | zondag 6 augustus 2017 @ 23:59 |
1839 belde. We hebben je teruggestuurd ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 7 augustus 2017 @ 00:07 |
Harlingen Haven buitendijks had wel iets. | |
James1988 | maandag 7 augustus 2017 @ 00:09 |
Dit soort plaatjes heeft wel wat, ja. Het zou zonde zijn als daar een dikke muur voor staat ![]() | |
dennistd | maandag 7 augustus 2017 @ 00:17 |
Komt Eemshaven niet buitendijks te liggen? | |
Fred | maandag 7 augustus 2017 @ 10:06 |
We hebben straks wel een buitendijks metrostation in Hoek van Holland. | |
dennistd | maandag 7 augustus 2017 @ 12:14 |
Dat is meer buitenduins ![]() | |
Fred | maandag 7 augustus 2017 @ 12:33 |
Ik doelde op Hoek van Holland Haven ![]() | |
Fred | maandag 7 augustus 2017 @ 12:36 |
Station Vijfsluizen van de RET staat ook voor een deel buitendijks. Maashaven en Rijnhaven staan ook buitendijks. Station Rotterdam Zuid staat ook buitendijks zie ik nu. | |
Surveillance-Fiets | maandag 7 augustus 2017 @ 13:01 |
![]() Dan noem je ook gelijk 3 stations die op flinke hoogte staan. Als die drie ooit natte voeten krijgen hebben we ook gelijk Rotterdam Centraal aan zee. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 7 augustus 2017 @ 19:12 |
Komt hier net een half uurtje geleden een dozentrein voorbij met "Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Expres" op de loc ![]() | |
dennistd | maandag 7 augustus 2017 @ 19:25 |
Die kwam zaterdag ook door Amersfoort:![]() Ja, kutfoto, telefoon en zo... | |
Dr_Flash | maandag 7 augustus 2017 @ 19:31 |
Mijn foto is nog veel slechter. Wel hard gereden dan, als hij nu al op en neer naar Chengdu is geweest ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 7 augustus 2017 @ 19:33 |
Ik vind die intercontinentale treinen zo gaaf ![]() | |
b2py | maandag 7 augustus 2017 @ 19:34 |
![]() 27 juli Hengelo richting het westen ![]() | |
dennistd | maandag 7 augustus 2017 @ 19:36 |
Deze ging dan ook niet naar China: het was de Rzepin-shuttle naar Polen, met de 'verkeerde' loc ervoor. | |
Peterselieman | maandag 7 augustus 2017 @ 20:18 |
Ja https://www.prorail.nl/ni(...)aven-vanuit-de-lucht | |
Dr_Flash | dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:05 |
![]() | |
Goverman | dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:18 |
Waar is die vlag van? | |
b2py | dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:27 |
de pomp jonguh | |
Peterselieman | dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:30 |
Tinq | |
Peterselieman | dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:00 |
Tsjoeke tsjoeke tuut tuut http://www.dumpert.nl/med(...)eigen_trein_mee.html | |
Wertha | dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:05 |
Hahaha wat ![]() | |
Adrie072 | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:35 |
Treinloze woensdag? | |
DeaDLocK2K | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:38 |
Komkommertijd. | |
DeaDLocK2K | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:38 |
1 april: http://www.treinreiziger.(...)-wisselproblematiek/ | |
b2py | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:41 |
![]() | |
James1988 | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:48 |
Ik heb al een paar weken geen trein meer van binnen gezien... ![]() | |
JDude | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:48 |
Welcome to the dark side. | |
James1988 | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:50 |
De A27 rijdt lekker door nu ![]() En de nieuwe leaseauto moet worden ingereden ![]() | |
JDude | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:52 |
A27 *ril* Vroeg je nest uit of juist uitslapen? | |
James1988 | woensdag 9 augustus 2017 @ 21:54 |
Nu is het leuk: ik ga om 8 uur de deur uit en stap om 9 uur binnen op kantoor. Na de vakantie zal dat wel anders zijn. ![]() Vroeger opstaan doe ik sowieso niet ![]() | |
dennistd | woensdag 9 augustus 2017 @ 22:31 |
Raad het station:![]() | |
James1988 | woensdag 9 augustus 2017 @ 22:36 |
Ergens in Duitsland ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 10:04 |
Weet ik veel. Haltingen - Kandern moest ik aan denken ![]() | |
MTL | donderdag 10 augustus 2017 @ 10:31 |
Abellio timmert aan de weg in Engeland. Samen met JR East en Mitsui & Co. Ltd. hebben ze de aanbesteding voor de Londen Midlands/West Midlands concessie gewonnen: https://www.gov.uk/govern(...)in-midlands-services Zij zullen zo'n 400 nieuwe rijtuigen* introduceren in de concessie en de andere bestaande rijtuigen krijgen een overhaul. *Rare jongens, die Engelsen. Hoewel 400 rijtuigen natuurlijk veel beter klinkt dan iets als '80 5-baks treinen'. | |
b2py | donderdag 10 augustus 2017 @ 12:03 |
Ik zie vooral potentie in samenwerking met JR East, veel kennisuitwisseling ![]() | |
Peterselieman | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:18 |
het lijkt erop dat de rangeerlocjes van Nedtrain/NS van kleur gaan verschieten. Kwam elders een plaatje van een nieuwe kleurstelling tegen: | |
Maegrim | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:19 |
vind ik leuk | |
Bitlord | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:23 |
Ben benieuwd, is wel de makkelijkste hoek om de photoshoppen zo. | |
Maegrim | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:25 |
![]() Deze niet ![]() Rail magazine op feestboek | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:31 |
Wat een schattige dingetjes. Lijkt wel het kleine broertje van de 6400/6500 ![]() | |
Maegrim | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:33 |
Hopelijk worden ze van binnen ook gereviseerd... Ouwe meuk | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 13:42 |
Zou Nedtrain niet ooit worden omgedoopt in NS Techniek, of is dat weer van de baan? | |
Zug-Chef | donderdag 10 augustus 2017 @ 14:20 |
Klopt helemaal, dat zijn het ook. Beide van MaK, tegenwoordig Vossloh :-) http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400838&lang=1 http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400707&lang=1 | |
Adrie072 | donderdag 10 augustus 2017 @ 17:21 |
Nee, dat is nog volledig actueel en in gang, loc ziet er top uit! | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:07 |
Abellio gaat twee merken en huisstijlen voeren: West Midlands Railway voor de forenzentreinen rond Birmingham en een nog bekend te maken naam voor de langeafstandsdiensten (Londen - Birmingham via de WCML). Toekomstige livery van West Midlands Railway: ![]() Het merk 'London Midland', sinds 2007 in gebruik door Govia, zal verdwijnen. | |
MTL | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:08 |
Doe maar uiterlijk nummer 2, als ik mocht kiezen ![]() Die nieuwe kleuren staan voor geen meter ![]() | |
Peterselieman | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:10 |
jup. Die tweede is vele malen mooier | |
MTL | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:11 |
Was het beeldscherm van de ontwerper wel goed gekalibreerd? | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:15 |
De London Midland-huisstijl is mooi. Simpel, duidelijk en herkenbaar. De WMR-huisstijl is bedacht door de lokale overheden en zou er toch wel komen, ongeacht de winnaar. | |
b2py | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:23 |
Ik vind de eerste mooier | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:29 |
ik vind zowel de vormen als de kleuren van allebei spuuglelijk. | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:30 |
Het model van de trein maakt het er niet beter op. Gekke Britten met hun doorloopkoppen. | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 20:58 |
Dichtmetselen die kutzooi ![]() | |
dennistd | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:02 |
Met deze foto hopelijk wel te herkennen? ![]() ![]() | |
Adrie072 | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:06 |
Nee, maar nu nog meer benieuwd! | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:27 |
Oh dat is die badplaats in het noorden van de DDR he? ![]() | |
b2py | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:35 |
Wtf doet die trein daar | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:36 |
Bad Doberan? | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:37 |
Grazen ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:39 |
Is dat strengelspoor? | |
dennistd | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:51 |
Het is inderdaad Molli in Bad Doberan: | |
dennistd | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:51 |
Die rijdt daar al sinds 1886 ![]() Nee, 900mm smalspoor met groefrails, aangezien hier ook normaal verkeer tbv bevoorrading van de winkels rijdt. Ietsjes meer richting Heiligendamm rijdt ie gewoon aan de linkerkant van de weg, waardoor tegemoetkomende auto's stil moeten gaan staan op de voor hun linker weghelft. | |
Peterselieman | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:51 |
Ziet er mooi uit daar | |
Dr_Flash | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:56 |
Klasse stukje planologie wel ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 augustus 2017 @ 21:56 |
Ah achso. Merci beaucoup. | |
James1988 | donderdag 10 augustus 2017 @ 22:03 |
Voor de liefhebbers van ongevalsonderzoeken: Vorig jaar ontspoorde een trein van London Midland als gevolg van een aardverschuiving, de trein werd vervolgens geraakt door een andere trein. Wonder boven wonder vielen er slechts twee gewonden. Het Britse RAIB heeft vandaag hun definitieve rapport gepubliceerd. Wat de machinist zag terwijl hij ruim 100 km/u reed. [ Bericht 22% gewijzigd door James1988 op 10-08-2017 23:00:04 ] | |
Zug-Chef | donderdag 10 augustus 2017 @ 23:22 |
Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 1) Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In een nog onbekend aantal delen laat ik jullie de meest bijzondere / mooiste foto's zien. Te beginnen met de heenreis op zondag 30 juli en de eerste fotodag op maandag 31 juli. Terwijl ik zaterdagmiddag 29 juli in verband met het voorspelde afwisselende weertype, nog niet zeker wist of ik wel zou gaan heb ik rond het avondeten toch de knoop doorgehakt. Er stond eigenlijk maar 1 ding vast: een vol weekend aan een van de diesellijnen ten zuiden van Praag omdat hier nog oude Tsjechische diesellocomotieven worden ingezet. Om niet te veel vast te leggen boekte ik alleen de heenreis en het hotel in Dresden voor drie nachten. Daarna zou ik wel verder kijken. Met een flinke internetbundel die tegenwoordig in heel Europa bruikbaar is kan je veelvuldig het weer checken en hotels en treinreizen plannen en boeken zonder dat je wifi nodig hebt. De heenreis werd zoals gebruikelijk geboekt bij de Tsjechische spoorwegen omdat het daar vergeleken met de DB minimaal de helft goedkoper is. Sowieso zou blijken dat het treinverkeer in Tsjechië zelf spotgoedkoop is, maar daarover later meer. De reis start om 8:20 in Leeuwarden en via Groningen en Weener mocht ik ditmaal voor het eerst de stopbus lijn 620 uitproberen ipv de snelbus. Lijn 620 reed in het verleden nagenoeg alleen op werkdagen maar wordt sinds dat Arriva zelf deze stopbusverbinding aan DB heeft uitbesteed 7 dagen per week minimaal 1x per uur gereden, aansluiting op de trein van Arriva uit Groningen. Iets over half 12 's ochtends werd vertrokken uit Leer met de RE naar Bremen, waarna een IC me binnen het uur in Hamburg bracht. Vanaf hier had ik de laatste Eurocity van de dag naar Praag, die ik overigens in Dresden zou verlaten. Van de reis zelf zijn geen foto's gemaakt, maar de reis verliep dan ook zonder enige noemenswaardigheden. Op de defecte airco tussen Bremen en Hamburg na dan, misschien. Na een prima nacht in het ibis hotel in Dresden (aanrader want erg netjes geprijsd en zeer dicht bij het station) zette ik met de S-Bahn koers richting het Elbedal. ![]() Schöna is het eindpunt van de Dresdner S-Bahn. Slechts enkele huizen zijn rondom het stationnetje te vinden; het eigenlijke dorpje ligt boven op de heuvel en is samengeklonterd met Reinhardtsdorf. Net als Schmilka-Hirschmühle is ook de halte Schöna alleen aangelegd voor de vele wandelaars die met het pontje de Elbe oversteken. Ga je bij Hirschmühle naar de andere kant dan bereik je het dorpje Schmilka maar ga je bij Schöna de Elbe over dan steek je de Duits/Tsjechische grens over en sta je in Hřensko. Dit kleine dorpje is behoorlijk toeristisch ingesteld. Er zijn meerdere hotels en restaurants en werkelijk op elke hoek van de straat zijn kioskjes met goedkope drank te vinden. Voor mij was het voornamelijk zaak het uitzichtpunt halverwege de rotsbergen te vinden. In eerste instantie liep ik natuurlijk compleet verkeerd en uiteindelijk bleek een trap vanaf de parkeerplaats je in nog geen 5 minuten op dit fraaie punt te brengen. ![]() De Hongaarse spoorwegen MAV zijn hun materieelpark overigens aan het vernieuwen: al enige tijd rijden Railjet-achtige rijtuigen mee in de Eurocitytreinen tussen Hamburg en Budapest. Toen ik twee jaar geleden voor het laatst in het Elbedal was lukte het niet echt om de middagstek bij Krippen in foto's om te zetten. Omdat er ook een grotere kans op Tsjechische diesellocomotieven is tussen de grens en Bad Schandau stond dit fotopunt dan ook hoog op het lijstje. Ondanks de relatieve maandagsrust, er reed 's ochtends wel wat maar alleen richting Duitsland, begon het in de namiddag toch een beetje te rijden. Vanwege de systeemwisseling op de grens bij Schöna rijdt ČD Cargo tussen Děčín en Bad Schandau/Pirna alleen met multisysteemlocomotieven van de series 372 en 383. Doorgaande treinen tussen Tsjechië en Duitsland krijgen daardoor onderweg één of meerdere locomotievenwissels ![]() Op de achtergrond zijn de zeer fraaie kalkzandstenen rotsen van het Elbsandsteingebirge te zien. De huisjes geheel links in beeld behoren tot het stadje Bad Schandau, dat, in tegenstelling tot het station, aan de rechteroever van de Elbe ligt. ČD Cargo heeft voor het grensoverschrijdend goederenvervoer tussen Tsjechië en Duitsland naast locomotieven van de serie 372 sinds 2016 vijf Vectrons in de serie 383 in dienst gesteld. Ze rijden sindsdien met name de autotreinen tussen Děčín en Falkenberg(Elster). ![]() Het reizigersvervoer in het Elbedal bestaat naast de S-Bahn (Schöna-Dresden-Meißen Triebischtal) en de Eurocitytreinen uit de regionale spoorverbinding U28 "Nationalparkbahn" die gezamenlijk door de DB en de ČD geëxploiteerd wordt. De Duitse spoorwegen leveren een aantal treinstellen van de serie 642 en de Tsjechische spoorwegen stellen het personeel. Het bijzondere aan deze treinverbinding is dat deze van Tsjechië via Duitsland naar Tsjechië rijdt. De route loopt van Děčín via Schöna en Bad Schandau naar Rumburk en er wordt behoudens een uurdienst in de vroege ochtend een tweeuursdienstregeling gereden. ![]() Ook vanaf het perron van het stationnetje van Krippen zijn nog foto's te maken, maar helaas is het oude stationsnaambordje wel verdwenen. Het lege geraamte staat er nog wel steeds dus ik vermoed geen opruimactie van de DB, ook omdat aan de Bad Schandauer-zijde het bordje nog wel aanwezig is (...). ![]() Omdat er voorlopig geen goederentreinen meer zouden rijden besloot ik het voor gezien te houden en met de S-Bahn terug te reizen naar Dresden. Vanaf Krippen duurt dit ongeveer 45 minuten. Terug op het centraal station van Dresden besloot ik alvorens ergens avondeten te halen, nog even te kijken onder de stationskap van de middenhal. Hier bleek ik geluk te hebben want net na mijn aankomst vertrok er een dieseltreinstelletje naar Zittau. De Vogtlandbahn is sinds einde 2010 overgegaan in de Länderbahn GmbH en voert sinds 2014 het concept Trilex, ook wel de Drieländerexpress genaamd. Hierbij staat Tri voor de drie landen waarin het opereert: Duitsland, Tsjechië en Polen en is -lex afgeleid van de alex (Arriva Länderbahn Express), een van de eerdere marketingconcepten van de Vogtlandbahn/Netinera. De Länderbahn rijdt momenteel op een vijftal trajecten in het oosten van Sachsen, waaronder Dresden-Görlitz en Dresden-Zittau. ![]() Het Dresdner Hauptbahnhof is in 2007 grondig gerenoveerd maar het deel buiten de overkapping van de middenhal lijkt overgeslagen. Hiermee komt een einde aan de eerste dag en aan deel 1 van deze reeks. In deel 2 blijven we nog even in Duitsland, want voor dinsdag 1 augustus werd stralend mooi weer voorspeld. [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 10-08-2017 23:34:10 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 augustus 2017 @ 23:44 |
Oh wauw, Zuig-Chef, geniaal ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 augustus 2017 @ 23:44 |
Omg, daar staat Zuig-Chef. Wtf. Sorry I guess ![]() | |
Peterselieman | donderdag 10 augustus 2017 @ 23:52 |
Mooi, Zug ![]() | |
Peterselieman | donderdag 10 augustus 2017 @ 23:53 |
Had al een vermoeden dat je even op pad was geweest ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:41 |
Zeg, als nou in december zwenzwoka elektrisch is he, dan kan het DM90 wel zo'n beetje afgedankt worden? Wat zijn daar de plannen mee? Komt er nog een afscheidsrit of zo? | |
#ANONIEM | vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:57 |
Mooi gebied, mooie foto's ![]() | |
b2py | vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:08 |
Je kan een retourtje Enschede - Zwolle maken? | |
dennistd | vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:09 |
De NVBS organiseert op 14 oktober een afscheidsrit: http://nvbs-actueel.com/2(...)izen-afscheid-dm-90/ Edit: ook al te boeken via https://nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20171014B | |
Dr_Flash | vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:14 |
Maar eens een keertje inplannen dan. Dat NVBS-feest gaat me ook weer wat ver. | |
Wertha | vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:54 |
Mooie foto's, Zug-Chef! De laatste foto, Dresden Hauptbahnhof, heeft iets mysterieus. Bijna surrealistisch zelfs met de roestige constructies, schaduwen en het onkruid. Prachtplaat! Waar waren uw gedachten? ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:04 |
Fijne post Zug-Chef! | |
Isane | vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:43 |
Vooral doen als het +27 graden is, dan maak je de echte charme mee. | |
Goverman | vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:55 |
hmmm, charme op een NVBS-bijeenkomst. Ik heb best een levendige fantasie, maar deze combinatie zie ik liever niet eigenlijk... En een afscheidsrit van de DM'90 vind ik ook wel erg ietwat overdreven. Zo bijzonder is dat treinstel toch niet? | |
Peterselieman | vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:29 |
mja, na ruim 20 jaar trouwe dienst is er vanaf december geen werk meer voor de stellen | |
Peterselieman | vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:25 |
Twee treinen op elkaar geklapt in Alexandrië. Minimaal 21 doden ... https://nos.nl/artikel/21(...)einen-in-egypte.html | |
Dr_Flash | vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:58 |
Ja net als met de wadlopers toen ![]() | |
Isane | vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:47 |
Al te vaak ingezeten tussen almelo de riet en hengelo. Soms ging ik eerst naar Almelo om daar de sneltrein te pakken ![]() | |
_serial_ | zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:54 |
RET-directeur pleit voor miljardeninvestering in OV | |
Goverman | zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:59 |
lol... wij van de metro's willen graag elk jaar een miljard euro, zodat iemand anders een spoorlijn die niet van ons is kan ombouwen, zodat wij onze metro er op kunnen laten rijden... ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:06 |
De afgelopen maanden is er een waar offensief vanuit de OV sector voor meer doekoe. Om de week ongeveer dropt er weer een directeur een interview in een dagblad met de vraag voor meer geld etc. Is dit altijd rond formaties of is het nu heviger dan bij andere formaties? | |
GlenSpey | zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:29 |
Precies, leg lekker je eigen lijn aan als je meer metro's wil... | |
#ANONIEM | zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:36 |
Zou het niet te maken hebben met het bericht van laatst dat er een verkeersinfarct dreigt te ontstaan in de randstad de komende jaren? | |
b2py | zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:38 |
Dat kwam uit dezelfde koker (met wat onderbouwing vanuit de vierjaarlijkse mobiliteitsanalyse (naam even van vergeten)) | |
Goverman | zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:42 |
Klopt, die vierjaarlijkse analyse heet de NMCA (Nationale Markt en CapaciteitsAnalyse). Die onderzoekt vraag en aanbod naar mobiliteit op de langere termijn (2030 tot 2040). En daaruit volgt o.a. dat er verstedelijking optreedt en ook dat er een behoefte komt aan "grofmaziger netwerk met dikkere corridors". In die zin is de oproep van de RET wel begrijpelijk (en ook voorspelbaar). Dus ja, sec op de inhoud heeft hij best een punt. Maar de timing is precies zoals verwacht: na een analyse, in een kabinetsformatie (vlak voor Prinsjesdag). Ofwel: bij IenM wordt niemand hier warm of koud van. Het is "gewoon" onderdeel van het spel om het beleid en de bijbhorende investeringen. | |
b2py | zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:06 |
Op zich wel jammer dat het niemand wat doet bij I&M, het mobiliteitsvraagstuk wordt met de jaren complexer en complexer. | |
Goverman | zaterdag 12 augustus 2017 @ 11:11 |
Hoho, IenM doet best wel wat, maar niet perse datgene wat vanuit de sector wordt geroepen ![]() |