derLudolf | zaterdag 21 mei 2016 @ 09:20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
b2py | zaterdag 21 mei 2016 @ 10:52 |
Geinig plaatje | |
Kansenjongere | zaterdag 21 mei 2016 @ 11:09 |
Weet iemand waarom de ICE tussen Utrecht en Arnhem er zonder tussenstops vandaag een kwartier langer over doet dan de gewone intercity die onderweg drie keer stopt? Er zijn werkzaamheden, maar ik kan niet zien of hij via een andere route rijdt. | |
#ANONIEM | zaterdag 21 mei 2016 @ 11:17 |
Waar zijn de werkzaamheden? Als het tussen Utrecht en Arnhem is, rijdt hij nog wel eens over de Valleilijn, of onderlangs (Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem). | |
Kansenjongere | zaterdag 21 mei 2016 @ 11:21 |
Geen idee waar ze allemaal precies werken, het valt volgens mij onder de grootschalige werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal. Aangezien later op de dag met name tussen Utrecht en Rhenen treinen geschrapt worden, gok ik dat het voor Utrecht - Arnhem om dat deeltraject gaat. | |
#ANONIEM | zaterdag 21 mei 2016 @ 11:24 |
Dan zullen ze hem wel onderlangs sturen denk ik ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 21 mei 2016 @ 13:35 |
Een lang zonnig weekend, deel 2: (voor deel 1 klik hier).![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De spoorsituatie in Harlingen Haven is compleet veranderd sinds de ombouw van de waterkering tussen 2009 en 2010. Hierdoor is er wel een compleet nieuw fotopunt ontstaan dat in de zomermaanden tot ongeveer 12:00 om te zetten is. Geheel rechts is de gedoofde vuurtoren van Harlingen te zien. Gebouwd in 1920 en tot 1998 in gebruik als vuurtoren. In 1998 zijn de vaargeulen en havenmond aangepast waardoor de vuurtoren zijn functie verloor. Vandaag de dag is er een eenkamerhotel in de vuurtoren gevestigd. Arriva stel 10317 heeft op 9 mei 2016 zojuist Harlingen Haven achter zich gelaten en is op weg terug naar Leeuwarden. ![]() Fijn weekend. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 21 mei 2016 @ 13:47 |
Mooie plaatjes! | |
Dr_Flash | zaterdag 21 mei 2016 @ 13:47 |
Mooi weer Zug! ![]() | |
derLudolf | zaterdag 21 mei 2016 @ 14:06 |
Ooit es van het net geplukt en stond zodoende nog op mijn telefoon. Geen idee wat voor materiaal het is. Die loc is iets uit de 140 serie denk ik? | |
derLudolf | zaterdag 21 mei 2016 @ 14:06 |
De plaatjes van Zug zijn mooier trouwens. Complimenten ![]() | |
greavy | zaterdag 21 mei 2016 @ 16:33 |
Even ter correctie: De treinen Dürres -> Librazhd rijdt maar tot Elbasan, en de trein Librazhd -> Elbasan rijdt niet. Dit vanwege een eerdere ontsporing en de slechte staat van het spoor hier door diverse verzakkingen. In Rrogozhine hadden ze het goed op de dienstregeling staan, maar wel creatief aangepast: Met een pen Librazhd doorgekrast en Elbasan van gemaakt. Foto's van een paar treintjes in Rrogozhine komen straks. Heb verder geen treintjes meer geklikt, maar uiteindelijk wel 3 verschillenden in Rrogozhine. Foto's volgen zo. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-05-2016 16:39:08 ] | |
greavy | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:03 |
Terwijl een ezel staat te wachten tot zijn baasje terugkomt van spullen verkopen en inkopen, vertrekt er een trein richting Vlorë. De gemoderniseerde T669 1054 heeft het vandaag niet zwaar, want werd in opzending meegenomen met deze trein (ja, eerst ging de T669 1051 aan de kant, de T669 1054 daarna, en de T669 1051 weer terug naar de trein), en loopt hier om om de 2 rijtuigen verderop aan te haken en daarmee terug te rijden naar Dürres. | |
Dr_Flash | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:04 |
Die ezel ![]() | |
greavy | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:06 |
Waar je ook komt, je ziet overal ezels. Zelfs op de snelweg, gewoon langs de vangrail (is geen vluchtstrook aanwezig, en soms hebben ze er nog een kar achter ook). Dat is een vervoersmiddel voor de arme Albaniërs. | |
Peterselieman | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:31 |
Mooie platen weer ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:35 |
Geinig om te zien dat vanwege werkzaamheden in den lande de IC tussen Vlissingen en Lelydorp de hele dag doorrijdt naar Leeuwarden of Groningen. De omroeper heeft daar wel even werk aan, al is de IC ten noorden van Zwolle niet de overal stoppende IC ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:45 |
Als Stinkmastwijkdam Hbf gewoon gesloten wordt maakt het nauwelijks meer uit ook ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:51 |
Er is een brandje geweest in revisiebedrijf Haarlem. een bak ICR beschadigd geraakt. Wordt in het proces vervangen door een bak die op reserve stond http://www.somda.nl/forum/323/p578961/Ontwikkelingen+ICR/ | |
_JdM_ | zaterdag 21 mei 2016 @ 19:32 |
Mooie paatjes, Zug-Chef!Moah. Vanuit Enschede vertrek 6.04+ aankomst 8.26+vertrek 9.04 en vertrek 7.04u in de ochtenspits (=2 composities van 3 stellen) en in de middagspits vertrek Zwolle om 16.49 door naar Enschede. (=1 compositie van 3 stellen). | |
GlenSpey | zaterdag 21 mei 2016 @ 19:55 |
Overal ezels en overal lavazh, dat domineert het Albanese straatbeeld wel idd. Vooral als je ook wat meer de bergregio's in het oosten bezoekt. | |
greavy | zaterdag 21 mei 2016 @ 21:04 |
Goh, al die wasplaatsen. Echt niet te tellen hoeveel. Maarja, je koopt een hogedrukreiniger bij de bouwmarkt, wat borstels en wat zeep, en je hebt een lavazh. En een Gomisteri, een bandenboer zegmaar. Die vind je ook overal. Dat krijg je met die beroerde kleinere wegen, dan raken je banden versneld versleten. Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer een brommer met daarvoor een bak rijden. Niet dat die snel gaan, maar altijd sneller als die ezels. En je vind ook elke 2 kilometer wel minstens één tankstation, zeker als je op de SH-wegen blijft (SH4 is bijvoorbeeld uitgebouwd naar 90 of 100km/h, maar er zijn ook SH-wegen waar je de gaten moet ontwijken en je amper met 2 auto's naast elkaar kan). | |
Zug-Chef | zaterdag 21 mei 2016 @ 21:55 |
Thanx. Ok dan moet ik het iets anders schrijven, maar bedoelde van Enschede naar Zwolle (= 's middags goed voor de zon) rijdt er normaal gesproken geen compositie van 3 stellen. ;-) | |
Jappie111 | zondag 22 mei 2016 @ 11:33 |
Er reed woensdagavond een Eurostar door Hilversum, richting Amsterdam. Weet iemand wat hij daar doet? | |
Salatrel | zondag 22 mei 2016 @ 11:34 |
proefrijden | |
boriq | zondag 22 mei 2016 @ 11:36 |
Vrijdagmiddag altijd minstens één compositie van 3 stellen van Enschede naar om de studenten van de UT en Saxion af te voeren ![]() | |
Jappie111 | zondag 22 mei 2016 @ 11:41 |
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen | |
Salatrel | zondag 22 mei 2016 @ 11:43 |
amsterdam - Brussel - Londen. Je bent natuurlijk als reiziger niet verplicht het hele traject af te leggen. | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 11:43 |
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen. Als je vliegt en je landt op Luton, moet je nog een klote eind reizen om in het centrum te komen. | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 11:45 |
En sommige mensen vinden met de trein reizen fijner als het vliegtuig. Ik ga waarschijnlijk in Januari een week snowboarden in Oostenrijk. Ga mooi (goedkoop) met de trein. Kan via collega's goedkoop aan 1e klas kaartjes komen. Vliegen is sneller en qua prijs ligt het volgens mij niet eens zo superver uit elkaar. Maar lekker in de trein, barvoertuig, lekker pilsje drinken, mooi uitzicht. Kijk er nu al naar uit ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 22 mei 2016 @ 12:05 |
Meer vakantiegevoel ook. Aankomende woensdag ga ik trouwens naar Zuid-Duitsland en dan vlieg ik wel, 8:20 opstijgen, 10:00 in het hotel op het vliegveld. | |
Salatrel | zondag 22 mei 2016 @ 12:17 |
ik heb juist in het vliegtuig meer vakantiegevoel. In de trein zitten lijkt mij teveel op werken | |
dennistd | zondag 22 mei 2016 @ 13:14 |
Snuggere conductrices heeft NS in dienst, dit portofoongesprek hoorde ik net: Hc - hier de hc van trein 1234* voor de meester van trein 1234 Mcn - hier de machinist van trein 1234, zegt u het maar Hc - waar bevindt u zich? Mcn - op spoor 5 Hc - waar op spoor 5, aan de voor of achterzijde Mcn - voorin, ik ben namelijk de machinist.... En vervolgens zegt ze dat ze eigenlijk de tweede hc wou bereiken, want ze had tien bakken en die ging ze niet alleen meenemen... * het treinnummer is gefingeerd | |
Peterselieman | zondag 22 mei 2016 @ 13:20 |
In de categorie die kende ik nog niet gaan we vandaag naar het trajectdeel Alphen - Bodegraven. Daar lag deze week het treinverkeer 2.5 uur plat omdat niet de juiste borden langs het spoor waren geplaatst. Uit een discussie op OpdeRails begrijp ik dat er bij een bovenleidingloze brug borden waren geplaatst van tractie uitschakelen en tractie inschakelen, terwijl er eerder borden stonden van pantograaf neerlaten en weer omhoog doen. Nu staan die borden er weer. Vage boel in ieder geval http://www.omroepwest.nl/(...)e-met-verkeersborden https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/822039797896656 | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 13:29 |
Gepruts. Ik begreep dat al tijden de constructie is aangepast zodat de VIRM nu ook zonder z'n stroomafnemers te verliezen er onderdoor kan, dus werd het tijd dat de nieuwe borden geplaatst werden. ProRail schijnt echter vergeten te zijn dit in de IAM en wegwijzertekeningen te publiceren, waardoor de wijziging dus niet bekend was bij machinisten. Omdat dat niet gebeurd is, heeft op een gegeven moment dus een machinist aan de bel getrokken die de nieuwe borden zag staan zonder daarover geïnformeerd te zijn. Omdat de treindienstleiding op de tekeningen dus inderdaad de oude borden zag staan is het treinverkeer stilgelegd tot de oude situatie weer hersteld was. Nu mag ProRail ergens in de komende tijd opnieuw een poging doen om die borden om te wisselen, en deze keer hopelijk niet te vergeten de wijziging te publiceren ![]() | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 13:45 |
Terecht van die machinist. Wijzigingen dienen ten alle tijden doorgegeven te worden. | |
Maegrim | zondag 22 mei 2016 @ 13:45 |
Stonden er ook niet de verkeerde borden? Tractie uitschakelen ipv Panto's neer | |
Salatrel | zondag 22 mei 2016 @ 13:49 |
dat zegt peterseliemeneer toch? De constructie van de bovenleiding is volgens mtl aangepast waardoor de panto niet meer omlaag hoeft. De panto neer borden waren vervangen door tractie uit alleen was die wijziging niet gepubliceerd en schijnbaar heeft een machinist aan de bel getrokken dat er andere borden stonden dan dat er volgens hem hoorden te staan | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 15:15 |
Er stonden inderdaad dus opeens de borden 'tractie uitschakelen' waar eerst 'stroomafnemers neer' stond. Ik hoorde van een collega dat de wijziging in de constructie al jaren geleden opgelost was en het eigenlijk dus al jaren niet meer nodig is om de stroomafnemers neer te laten. De geleiding van stroomafnemers tegen de bovenleiding begon net niet hoog genoeg. De begrenzing van de hoogte van de VIRM 4 zou net iets hoger afgesteld staan dan het andere materieel (ander type stroomafnemer), waardoor deze net bleef haken. Na het verhogen van het portaal van de begeleidings'rails' zou dat dus verleden tijd zijn. We gaan het wel weer zien ![]() Ik ben benieuwd of de nieuwe poging nog dit jaar plaats gaat vinden, maar dat zal wel weer niet ![]() | |
Maegrim | zondag 22 mei 2016 @ 16:19 |
Ow zo bedoelde ik het ook, staat er een beetje lomp ![]() Morgen een dagje tussen Amsterdam en de watergraafsmeer pendelen ![]() met 40kmpu, ben ineens beperkt bevoegd ofzo ![]() | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 16:22 |
Met sandwich toevallig? ![]() Ik geloof dat ik morgen een sandwichdienstje heb en er ergens nog een uitwisseling van materieel plaats vindt. Edit: ik zou dan even vragen om een wijziging van bevoegdheidsbewijs ![]() Die 60 k/u scheelt niet veel, maar dat is toch apart ![]() | |
Maegrim | zondag 22 mei 2016 @ 16:24 |
Nee dat had ik gisteren, ging alleen niet door waardoor het passagieren heen -> passagieren terug met koffie werd ![]() Bevoegdheidsbewijs klopt, bij nedtrain word je aangenomen als BB, ook al komt men tegenwoordig als volledig bevoegd van de opleiding af. Dus puur een verzekeringskwestie dat ik geen 60 meer mag | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 16:28 |
Pff, gedoe. Snel overstappen naar NS ![]() | |
HaverMoutKoekje | zondag 22 mei 2016 @ 16:28 |
plus je mag vloeistoffen meenemen | |
DeaDLocK2K | zondag 22 mei 2016 @ 16:31 |
Plus je hoeft niet door niet werkende security heen. Toen ik vorige maand uit Schotland terugvloog was het trouwens heel eenvoudig; 40 minuten voor boarden begint aanwezig. Fantastisch, ff één biertje in de lounge en daarna gelijk naar binnen. JFK is ook zo'n vervelend vliegveld; Vriend van me moest een keer omboeken omdat hij 1h50m van tevoren aanwezig was en hij had er 2h van tevoren moeten zijn. Echt wtf? Nee, geef mij maar trein. | |
DeaDLocK2K | zondag 22 mei 2016 @ 16:42 |
En Heathrow is het grootste klotenvliegveld op aarde. | |
derLudolf | zondag 22 mei 2016 @ 16:46 |
Niet naar Londen City vliegen ![]() | |
derLudolf | zondag 22 mei 2016 @ 16:50 |
Is Gattwick minder kut trouwens of zijn er niet zoveel vluchten AMS->Gattwick? | |
boriq | zondag 22 mei 2016 @ 16:52 |
Niet het goede PTA-topic, maar Gatwick is een Easyjet bolwerk, dus reken maar op een flink aantal vluchten (volgens Google Flights 10 per dag) | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 17:00 |
Was er een paar weken terug nog, maar kan niet zeggen dat ik het klote vond. Stond ongeveer 5 minuten nadat ik het vliegtuig kon verlaten te wachten op de metro naar Londen centrum. Dat viel mij dus alles mee. | |
DeaDLocK2K | zondag 22 mei 2016 @ 17:02 |
Het kán allemaal wel goed gaan ja, maar het is veel te klein voor de volumes die het moet verwerken. | |
dennistd | zondag 22 mei 2016 @ 17:35 |
En de HSL ligt er weer eens uit... De Thalys naar Lille kwam net door Dordrecht en een lege IntercityDefect kwam ik op de brug tussen Dordrecht en Durkdorp tegen. | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 17:45 |
Jep, het waait schijnbaar op de moerdijkbrug harder dan windkracht 12, dus is de HSL zuid-sectie gesloten. Edit: aldus een collega via WhatsApp ![]() Edit 2: van andere collega een filmpje gezien van het windvaantje op Lage Zwaluwe, die hangt compleet slap. Geen zuchtje wind. Systeem dat die windwaarschuwingen afgeeft ietsiepietsie te enthousiast? | |
Salatrel | zondag 22 mei 2016 @ 17:52 |
ik meen wel eens gehoord te hebben dat het meetstation niet bij de brug staat maar veel meer richting de kust? | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 17:59 |
Er staan op de Moerdijkbrug HSL twee kastjes met apparatuur die de actuele windsnelheid meet. Bij > Windkracht 11 wordt er automatisch een alarmoproep uitgezonden zodat de treinen de snelheid beperken en/of het treinverkeer stil te leggen. De treindienstleiding krijgt uiteraard ook een melding. Er zijn vanaf windkracht 10 een paar snelheidsstappen die hij/zij op kan leggen qua maximale snelheid: 300 km/u (geen beperking, < windkracht 10) 220 km/u (windkracht 10) 160 km/u (windkracht > 10) 80 km/u (windkracht > 11) 0 km/u (geen treinverkeer, > 12) | |
James1988 | zondag 22 mei 2016 @ 18:13 |
Het levert wel grappige informatie op in de actuele reisinfo...![]() | |
MTL | zondag 22 mei 2016 @ 18:16 |
Deze is toch ook wel mooi. Hele plaatselijke wind dus schijnbaar ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 22 mei 2016 @ 19:01 |
werkzaamheden betekenen niet altijd hinder. vanmorgen in de Sprinter van Alkmaar naar Uitgeest ging het prima per trein. blijkbaar waren de werkzaamheden tussen Castricum en Uitgeest.... niet tot 12:00 uur? zat in de trein van half 8. ik zag bussen rijden, bussen stonden zowel bij Castricum als Uitgeest. treinverkeer reed ook gewoon De intercity van Amsterdam naar Dordrecht reed ook keurig. | |
b2py | zondag 22 mei 2016 @ 19:09 |
Want overstappen op bussen is geen hinder? Ik snap je verhaal niet | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 19:44 |
![]() Kijk ik had een trein gespot vanmiddag. ![]()
| |
Darkwing_Duck | zondag 22 mei 2016 @ 21:28 |
Serieus de grootste baggertrams waar ik ooit in heb gezeten. Met de trein rechtstreeks over de ballast rijden gaat soepeler, echt SportBeha warm aanbevolen. Ik vind het wat krap, uit Nederland zit je altijd achteraan, 1 vliegende douanecontrole en je hangt qua tijd... Wil je alles per spoor doen, dan neem je tussen Gare du Nord en Gare de l'est nog even de Metro ![]() Nee, t werkt echt zo, hier in Frankrijk ook. Heb veel Waalse collega's en die weten niet beter. Mijn dokter hier in Frankrijk is een Vlaming, maar dat terzijde ![]() | |
dennistd | zondag 22 mei 2016 @ 21:36 |
Wat een amateuristisch gepruts in Deventer vanavond. De sprinter uit Enschede komt binnen om 20.25u op spoor 3b (vanwege een vertraagde IC naar Zwolle op spoor 4). De machinist neemt aan door te moeten naar Apeldoorn (de verstoring was immers al drie kwartier voorbij), maar de borden op beel spoor 3 gaven de sprinter naar Almelo aan. Uiteindelijk zou de trein met ander personeel dan toch de sprinter van 20.36u naar Almelo worden. Niet dus... Om 20.35u wijzigt de bestemming op de CTA ineens naar Apeldoorn. Personeel kn de war, reizigers in de war. Even later komt op 3a de sprinter naar Almelo op het bord. Dat was dus de sprinter ut Apeldoorn, die gewoon door zou gaan naar Almelo (hoewel het personeel er af ging in Deventer). Alle reizigers en het personeel moest dus 5 minuten na vertrektijd nog naar de juiste trein toe lopen. Uiteindelijke schade: +15 naar Apeldoorn en +10 naar Almelo.... | |
spectrumanalyser | zondag 22 mei 2016 @ 21:43 |
Het treinverkeer was voor mij niet verhinderd, de trein reed ondanks de werkzaamheden alsnog over het traject. Ondanks de meldingen en de bussen... ging mijn trein rijden alsof er niets aan de hand was. Je zou verwachten dat als er werkzaamheden zijn, en je ziet de bussen staan, dat de trein dan niet verder gaat. | |
_JdM_ | zondag 22 mei 2016 @ 22:20 |
Stroomstoring Apeldoorn levert wel de ¤ 4,54 op. te Rotterdam was het advies om via Duivendrecht / Lelystad te reizen (ja, daag), of via Arnhem (korte overstap Utrecht, naar Arnhem reed maar 2x p/u, Syntus rijdt slechts 1x pu en aansluiting op de bus is er dan niet, dus ook niet ideaal) Dus maar de vervangende bus geprobeerd, welke al klaar stonden in Amersfoort. De eerste 3(!) gingen vol weg, rechtstreeks naar Deventer. De laatste ging zowel naar Apeldoorn als Deventer. Binnen een kwartier konden we weg (tja, bussen stonden klaar, maar die mensen zijn niet in een vingerknip in een hogevloers touringcar), na een omweg in Apeldoorn hadden we nog een kwartier in Deventer om over te stappen. 15 minuten extra op Amersfoort-Apeldoorn, 15 min extra op Apeldoorn-Deventer, 15 in Deventer en 15 min overtap levert een uurtje vertraging op. Ach, via Duivendrecht en via Arnhem was het langer of minder relaxt (veel overstappen) ![]() | |
drakin | maandag 23 mei 2016 @ 00:19 |
Er ging toch gewoon een trein van Amersfoort naar Deventer? Ik heb die van 21.53 genomen nog | |
dennistd | maandag 23 mei 2016 @ 01:31 |
Ja, later wel. Ik kwam vanuit Dordrecht, wou met de Benelux naar Amsterdam en vanaf daar de pimpel naar Hengelo. De Benelux had last van een haperende loc en kwam met +55 in Rotterdam, met die vertraging zou ik in Amsterdam de pimpel missen. Daarom maar binnendoor gestoken via Gouda-Utrecht met de bedoeling om hem in Amersfoort weer op te pakken, maar door een stroomstoring bij Apeldoorn ging ie via de Hanzelijn en kwam dus niet in Amersfoort. Tel daarbij op de werkzaamheden Amersfoort-Zwolle en ik had weinig andere keus dan vanaf Utrecht via Arnhem te reizen, wat normaal een half uur extra kost. Maar door werkzaamheden was de dienstregeling Utrecht-Arnhem aangepast en werd de aansluiting naar Zwolle in Arnhem ineens 27 minuten in plaats van 12. Totale schade daardoor +60 | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 07:49 |
Ik vertrok om 19.15u vanuit Amersfoort en toen reed het nog niet ![]() | |
Maegrim | maandag 23 mei 2016 @ 09:07 |
Elke keer dat de ATB op 60 springt denk ik nu hieraan ![]() | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 09:12 |
Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein? | |
Duvel | maandag 23 mei 2016 @ 09:14 |
Huh? Volgens mij staat hier iets raars. | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 09:15 |
Vv? | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 09:16 |
Da's wat ik begrijp uit zijn post. ![]() Maar je hebt gelijk, bij een STS-passage is het al te laat ![]() Niet bij ieder sein aanwezig, en niet failsafe ![]() | |
drakin | maandag 23 mei 2016 @ 09:21 |
Oh OK, ik keek naar de tijd van je post. Ik vertrok zelf om half tien vanaf Amersfoort. | |
Maegrim | maandag 23 mei 2016 @ 10:01 |
Klopt helemaal, ik heb het niet verzonnen | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 11:01 |
Dat is toch helemaal niet logisch? Oh wacht, we hebben het over het spoor ![]() | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 11:03 |
heren, ik heb even een vraagje... Op de Hanzelijn, tussen de IJsselbrug en Zwolle in ligt een soort spoor in een spoor. Ik heb er even geen plaatjes van gemaakt, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel. De vraag: waar dient dat voor? | |
MTL | maandag 23 mei 2016 @ 11:30 |
Je bedoelt de twee spoorstaven die tussen de twee normale spoorstaven ingelegd zijn? Dat wordt op meerdere plekken in Nederland toegepast voor het versterken van de spoorconstructie. de plek die jij bedoelt is als ik mij niet vergis vlak nadat je de brug af komt rijden in de bocht, klopt dat? Op die manier is er minder zijwaartse beweging mogelijk en zal je dus minder snel op één plek in een bocht een knik ontstaan. Soms wordt het ook op rechte stukken gebruikt, maar dan is het vaak bij viaducten om een zelfde soort reden: het verstevigen van de constructie om ernstige verzakking (vaak in veengrond) tegen te gaan ten opzichte van het viaduct. Op die manier voorkomt men dat je bij het viaduct een enorme hobbel omhoog en omlaag krijgt. | |
Maegrim | maandag 23 mei 2016 @ 11:33 |
Een machinist BB is goedkoper dan een machinist VB? ![]() Al verdien ik hetzelfde als Salatrel totdat hij een schaal omhoog gaat | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 11:36 |
Ja, precies die plek idd. Ik kende inderdaad wel de versteviging bij bruggen en viaducten, maar deze "binnensporen" kende ik nog niet. Ik begrijp dus dat het versteviging van de spoorbaan is (logisch: de zijwaartse krachten van de trein in de bocht worden nu over twee extra stalen balken verdeeld. En de vorm van de spoorstaaf is dus eerder toevallig: het had ook een andere vorm kunnen zijn. Thanx! | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 11:42 |
Anti-ontsporingrails. Als een trein daar ontspoort, zal deze achter die middelste rails haken met zijn wielen en dus niet snel van een viaduct afdonderen. Of zichzelf in een brugpijler boren. | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 11:44 |
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af. | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 11:47 |
Er komen vandaag weer drie FLIRTs de grens over: een viertje en twee drietjes | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 11:49 |
Ah, ik zie het nu ook in een fimpje, vanaf 2.53. | |
Salatrel | maandag 23 mei 2016 @ 12:06 |
verdienen en krijgen zijn 2 verschillende dingen ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:21 |
Driewerf hoera! | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:33 |
Ze liggen er trouwens wel, maar heel erg voor de brug (Vanaf de Zwolse kant iig op het filmpje, vanaf de andere kant weet ik het niet en ik word niet zo vrolijk van de NS wifi met het kijken van dat filmpje 144p ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 12:36 |
Het is wel ontsporingsbeveiliging en daarnaast extra gewicht, de bodem is daar nogal zompig dus klinkt sneller in heb ik me laten vertellen. Maar door wie was dat ook alweer.... Grmbl. | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 12:40 |
En als we dat (extra spoorstaven) nou ook eens zouden doen op Woerden-Leiden en Woerden-Gouda? ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:43 |
Averechts effect, het is puur de functie bij overgangen kunstwerken naar normale ondergrond. Die spoorstaven wegen 54kg/m1 en dan nog de bevestigingsmiddelen. Daarvan ga je alleen maar meer zakken dan dat je het op peil houdt. | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 12:48 |
Daar moet je onderheien zoals bij de HSL is gedaan denk ik ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:49 |
Zettingsvrijeplaten ![]() ![]() | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 12:52 |
Van beton ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:53 |
Ja wat dacht je dan, piepschuim? ![]() | |
Nattekat | maandag 23 mei 2016 @ 12:55 |
Niks mis met een beetje verzakking. | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 12:56 |
Zo'n VIRM schommelt al erg genoeg ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 13:01 |
Piepschuim zet niet en het zou je verbazen waar het allemaal in gebruikt wordt ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 13:05 |
Waarom mag je alleen kruipend door die bak in Almelo? | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 13:16 |
Omdat die domme mongolen er geen tunnel van hebben gemaakt en er anders teveel geluidsoverlast is *snijsnij* | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 13:25 |
Die overlast hadden ze gehad als hij op maaiveld was blijven liggen, wat een jankerds | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 13:30 |
Almelo verdiept is echt een gevalletje; We hebben heel veel geld, laten we er iets nutteloos mee doen. | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 13:44 |
Nouja, an sich is het idee niet heel erg slecht ofzo maar misschien had het beter besteed kunnen worden | |
_JdM_ | maandag 23 mei 2016 @ 13:49 |
Netzoals de paarse verf.. Beton-grijs was mooier geweest. | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 13:50 |
Wat is er niet slecht aan? De spoorlijn was een barrière, klopt. Maar nu nog steeds, er zijn tussen Almelo en Almelo de Riet veel overwegen geschrapt, dat is een klein voordeeltje. Het gaf herrie. Nu nog meer. De treindienst is 2 jaar gehandicapt uitgevoerd geweest tijdens de aanleg. Graaf dat ding dan een meter dieper en leg er een dak op, zo moeilijk is het toch niet om dat te bedenken? | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 13:53 |
Wat je zegt, het verwijderen van de overwegen, het verhelpen van de barriere die het spoor door de stad was. Ik ken de overwegingen niet om het nog dieper te leggen, vast iets met geld maar ik vraag me af of de overlast die ze nu hebben erger is dan toen. In Borne willen ze graag 'De boog om Borne' om het spoor de stad uit te hebben en via een grote boog aan de westkant van Borne laten lopen. | |
Prins_Pils | maandag 23 mei 2016 @ 13:55 |
Wat ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 13:59 |
Inderdaad 'iets met geld'. En daar betaal je nu voor vanwege traagheid. Hoe kom je daarbij? Google weet hier niets van en heeft het over een paar geluidsschermen. | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 14:07 |
Uit de e-mail die onder andere naar mij is toegezonden half december 2015:Via de Wetenschapswinkel van de UT maar ik zie dat de opdracht inmiddels verdwenen is. | |
Mr_Klaasje | maandag 23 mei 2016 @ 14:16 |
Die BuCa is natuurlijk zwaar negatief als je het niet in samenhang met een brede plaatje doet: IC's extra kilometers laten rijden is conform de MKBA-methodiek een ernstig duur grapje. | |
dennistd | maandag 23 mei 2016 @ 14:35 |
Volgens mij is het 80 daar en 60 voor goederen. Maar de IC kruipt daar vaak omdat de stopper naar Zwolle ervoor zit en het perron bezet houdt. | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 15:32 |
Kunnen ze bijna beter half Borne verplaatsen ![]() | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 15:54 |
Er komt wel een boog om Borne... maar niet een van het spoor. Er komt een nieuwe westelijke rondweg met daarin een ongelijkvloerse kruising (een tunnel). Die is ergens rond 2020 gereed waarschijnlijk. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 16:35 |
Nou, die drie man en een halve kip ![]() | |
Prins_Pils | maandag 23 mei 2016 @ 16:43 |
Borne hééft al een rondweg, aan de andere kant ![]() Sowieso, mensen die aan een spoorlijn of drukke weg wonen moeten niet zeuren over geluidsoverlast. Dat weet je als je daar gaat wonen. | |
Mr_Klaasje | maandag 23 mei 2016 @ 16:47 |
Naja.. Je accepteert wat je tegenkomt. Als het dan veel meer gaat worden heb je best recht om er wat van te vinden. Dat wil echter nog niet zeggen dat daar geen grenzen aan zitten. | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 17:01 |
Ik ben zelfs bewust aan het spoor gaan wonen, én bij het centrale busstation van Breda. Ik merk er absoluut niks van omdat alles goed geïsoleerd is. Geen geluid, geen trillingen, niks. ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 17:06 |
Jij woont aan een station waar alles stopt en de treinen neit met 140 doorheen razen, dat scheelt best wel.. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 17:27 |
Daverende goederentreinen kun je je redelijk tegen isoleren. Piepende remmen en gewring in bochten, een stuk minder ![]() | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 17:32 |
Dat valt dus best wel tegen... Zowel qua geluid (aan de gevel, maar ook binnen) als qua trillingen. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 17:33 |
Kom je kijken? ![]() | |
Goverman | maandag 23 mei 2016 @ 17:34 |
Ik ben onlangs in Breda geweest voor een rondleiding, dat was goed te doen. Ook was ik wel eens in Eindhoven bij de Spoorstraat... Dat valt dus smerig tegen... | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 17:36 |
Trillingen heb je meer hinder van dan geluid.. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 17:38 |
lalalala geluid ook trillingen lalala ![]() | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 17:39 |
Anyway, je weet zelf hoe dicht ik bij een station woon waar "alles" stopt en waar ook veel goederentreinen langs komen. En je weet ook best hoe weinig last je daarvan hebt bij mij. | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 17:46 |
Ach ja, ligt er ook aan wat je (over)last noemt en wat niet. De een zal een noodremming van een goederentrein niet zo prettig vinden terwijl de ander al steen en been klaagt over het geluid van een omtrekkende VIRM. Als je bij het spoor woont, dan weet je dat je soms een trein ziet, ruikt, hoort of voelt. | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 17:49 |
Hemelschraapstad ligt plat Net nu ik wilde kijken hoe ver ze bij Utrecht centraal zijn ![]() | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 17:55 |
Ik heb weleens mensen over de vloer hier (huu huu mensen ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 18:04 |
Cargo en leeg materieel? ![]() | |
b2py | maandag 23 mei 2016 @ 18:11 |
Cargo 80 of 40, scheelt nogal | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 18:13 |
Ik vind het in elk geval geneuzel over niks ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 18:13 |
Het was daar trouwens tien keer erger voor de spoorvernieuwing. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 18:15 |
Hoe gaat het met de electrificatie trouwens, op die mannenkoorkarrespoorlijn? | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 18:16 |
Cargo rijdt gewoon met 80 door het station heen hoor. Elke dag om 23:15 komt er een lading nieuwe auto's langs ![]() | |
Prins_Pils | maandag 23 mei 2016 @ 18:19 |
Ik merk het alleen aan de wissels. Als er eentje eastbound vanaf het emplacement komt denderen hoor ik het wel, als ze gewoon 60/80 langsrijden hoor ik het niet. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 18:20 |
Ik hoor het alleen als er eentje ontspoort of als er een blindganger onder de brug af gaat. | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 18:20 |
![]() | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 18:22 |
![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 19:23 |
Draad hangt en wordt op spanning gebracht. Er staat nog geen elektriciteit op. Onderstations schieten langzaam op. Alleen nijverdal (consequent autocorrected naar bijbetalen) heeft nog geen draad. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 19:43 |
Wacht, dit gaat over trekspanning. Nou snap ik hem pas. | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 19:44 |
![]() | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 20:15 |
Elke dag 8,9 Volt erbij zodat de boel op het juiste voltage is wanneer de nieuwe dienstregeling ingaat ![]() | |
Duvel | maandag 23 mei 2016 @ 20:17 |
Vanaf een volt of 1100 kunnen er treinen rijden, dat noemen ze niet voor niets proefbedrijf! | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 20:30 |
Oh jah, bijna vergeten; De rijdraad zit nog vastgerommeld aan de rest, hoe heten die dwarsdraden, nou jah die zitten nog niet vast in ieder geval. | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 20:33 |
Hangdraden. | |
Prins_Pils | maandag 23 mei 2016 @ 20:34 |
Ja ik weet wat je bedoelt en ik had die benamingen mooi in een mapje staan uit de machinistenschooltijd maar die heb ik bij de verhuizing weggeflikkerd. Puntjevammetong. Edit: ja. Hangdraden. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 20:37 |
Zou hij hangdraden bedoelen? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 20:40 |
Hij zit mobiel. Krijg je geen updates. Of tikt traag. | |
Prins_Pils | maandag 23 mei 2016 @ 21:14 |
Sorry ik moest een nieuw lint in mijn schrijfmachine doen. | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 21:57 |
een lint27 of een lint41? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 21:57 |
Ik was even gezellig met de vliegtuigmensjes naar de Livestream van de F35's aan het kijken ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 21:58 |
Wat is ie mooi he ![]() Heeft mij ervan overtuigd om, ondanks zwaar tijdgebrek, toch even te komen kijken bij de luchtmachtdagen | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 21:59 |
Lint 34 van Arriva. Duurt een eeuwigheid om te repareren ![]() | |
James1988 | maandag 23 mei 2016 @ 22:01 |
Dat is gewoon schattig, net als Class 153 of een DH-1. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 23 mei 2016 @ 22:02 |
Nja, ik wil ook wel, maar al die honderdduizenden mensen heb ik niet zo'n zin in ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 mei 2016 @ 22:14 |
Voor mij is het iets makkelijker. Ik kan even op de fiets er naar toe gaan en weer terug. Hoef er niet de hele dag te blijven en misschien ga ik zelfs op de vrijdagmiddag al | |
DeaDLocK2K | maandag 23 mei 2016 @ 22:15 |
Poe hey, jij durft. Misschien al op de vrijdagmiddag. Zozo. | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 08:21 |
Zitten hangdraden dwars? ![]() | |
boriq | dinsdag 24 mei 2016 @ 09:12 |
Die Class 153 ![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 24 mei 2016 @ 09:13 |
In Friesland misschien, daar is alles dwars ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 mei 2016 @ 09:27 |
Ja omdat het de draden zijn waarmee de draagkabel verbonden is met de rijdraden. Ik heb het niet bedacht ofzo verder . | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 09:29 |
Ik ken alleen dwarsbalken & dwarspijpen ![]() | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 09:47 |
![]() | |
_JdM_ | dinsdag 24 mei 2016 @ 11:13 |
Interrailtickets voor in de zomer zijn binnen ![]() Parijs, San Sebastian, Madrid, Barcelona en Marseille staat op de planning. (Ja, gaat een godsvermogen kosten aan reserveringen, mja) | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 mei 2016 @ 11:41 |
Foekie kan overdwarspijpen? Impressive. Dwarsfluiten en dwarsliggers, ken je die niet? | |
bork | dinsdag 24 mei 2016 @ 11:41 |
Ik wil een metro-halte 100 meter van mijn voordeur, waar kan ik me melden? Ik was ook nog eens in de war met Born in Limurg, die willen ook vast een boog als ze het horen ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door bork op 24-05-2016 11:46:47 ] | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 12:04 |
Je bent zelf een dwarsligger | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 mei 2016 @ 12:06 |
Klopt. Nou en? | |
Woods | dinsdag 24 mei 2016 @ 15:24 |
Volgens Eurostar is de Bloemenmarkt te Amsterdam ideale plek voor homo's en lesbiennes ![]() | |
bork | dinsdag 24 mei 2016 @ 15:38 |
ah, zo ![]() | |
cherrycoke | dinsdag 24 mei 2016 @ 15:56 |
![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 24 mei 2016 @ 16:25 |
Hoezo? | |
#ANONIEM | dinsdag 24 mei 2016 @ 16:31 |
Er zijn inderdaad partijen in de gemeenteraad van Sittard-Geleen die ervoor pleiten om het goederenlijntje van Sittard naar Born te vervangen door een nieuwe spoorlijn langs de A2, dus er zit ook nog een kern van waarheid in ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2016 16:37:04 ] | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 16:36 |
| |
Maegrim | dinsdag 24 mei 2016 @ 16:48 |
Goed, ik heb opheldering. Er wordt een nieuw aanvullend bevoegdheidsbewijs aangevraagd, waarmee ik weer de baanvaksnelheid mag rijden. ![]() Vandaag ICMm instructie gehad en als begeleidingsrit er even mee naar Zaandam en terug gereden. Erg leuk ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2016 @ 18:31 |
Mooi ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2016 @ 18:35 |
Alstom: zeg Britten, als jullie dan toch High Speed 2 gaan bouwen... al eens aan dubbeldekkers gedacht? Alstom's idee van een dubbeldeks-HST anno 2016: ![]() Ziet er gelikt uit. | |
MTL | dinsdag 24 mei 2016 @ 18:39 |
Hoppa ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2016 @ 18:45 |
Vandaag was de perspresentatie van de nieuwe Thameslinktrein, Class 700. In de komende maanden zullen deze treinen gaan rijden tussen Bedford en Brighton, in de loop van 2017 en 2018 wordt de frequentie geleidelijk opgevoerd tot er maarliefst 24 treinen per uur per richting door de tweesporige Thameslinktunnel in hartje Londen gaan rijden: Een 3D-tour door de trein kun je hier vinden: https://round.me/tour/43748/view/109463/ | |
Xetran | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:00 |
Iemand hier die nog vaak op de beneluxtrein reist? Zijn daar tegenwoordig controles (in de zin van drugshonden/paspoort) op of gaat t nog steeds zo dat de trein vol afrikanen zit en nooit iemand er naar omkijkt? | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:02 |
Nee. Als je met je kilo heroïne en een OV-chipkaart onderweg bent is het prima ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:06 |
Tot voor kort per maand 2 keer.... Eigenlijk niet heel veel last van gehad, maar men reist wel mee... | |
Xetran | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:15 |
Als ik slechte humor wil dan ga ik wel naar ONZ, maar bedankt. Ok top, dan weet ik genoeg Dank! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:15 |
HSL-treinen bedenken en bouwen kunnen de Fransen op de dagen dat ze werken wel ![]() | |
derLudolf | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:16 |
Tjah, daar noem je wat ![]() | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:21 |
Is dat nou de neus van de Frecciarossa? | |
b2py | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:32 |
Pendolino met een duplex geneukt? | |
James1988 | dinsdag 24 mei 2016 @ 20:04 |
Het lijkt een beetje op een kruising van een AGV met een Pendolino. | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2016 @ 20:23 |
Oh ja, Freccia Argento! | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2016 @ 20:43 |
Silberpfeilen zijn toch andere dingen ![]() | |
Duvel | dinsdag 24 mei 2016 @ 20:55 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 24 mei 2016 @ 21:36 |
![]() | |
greavy | dinsdag 24 mei 2016 @ 21:36 |
Dus. Nu ben ik hier in Reggio Calabria, in het zuiden van Italië. Eerst valt mij een enorm treinenkerkhof op, met treinen die in mijn eerste gedachte oude Eurostar Italia/Pendolino-treinen zijn. Staan er ernstig verwaarloosd bij hier. Iemand die weet wat voor meuk dat is? Ik denk dat ik verkeerd goegel ![]() Verder zag ik ook net een Treno Notte(IC Notte) staan naar Turijn. Vertrek hier (beginstation) 21:35, aankomst Turijn Porta Nuova morgen 16:40. Is er voor zijn Treno Notte echt veel interesse? Waren een behoorlijk sleepje rijtuigen, en zagen er nog goed verzorgd uit van de buitenkant. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 24-05-2016 21:46:36 ] | |
dennistd | woensdag 25 mei 2016 @ 00:42 |
Dit spul moet het zijn volgens mij: https://de.wikipedia.org/wiki/FS_ETR_450 | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 mei 2016 @ 09:19 |
Beide kanten op zijn er reguliere controles met honden maar daar heb je een afvalbak voor. Of eerste klas. | |
JDude | woensdag 25 mei 2016 @ 09:45 |
Als ik met zo'n dagkaart van de supermarkt reis dan kan ik wel gewoon de ICd-toeslag bijbliepen op m'n chipkaart toch? Ook als ik die kaart verder niet gebruik om te reizen. | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 09:47 |
Ja | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 09:49 |
CRRC, dé treinfabrikant uit China komt naar Europa: http://www.railwaygazette(...)ice-in-budapest.html | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 10:16 |
Tja, dat zat er natuurlijk aan te komen. Dat was de grote angst van de grote Europese treinproducenten als Alstom, Siemens, Bombardier, etc. [ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2016 10:18:13 ] | |
greavy | woensdag 25 mei 2016 @ 10:40 |
De Italianen hebben een opvallende manier van controleren. De conducteur heeft een 7 inch tablet waar de plattegrond van de trein in is geladen met geboekte stoelen en bijhorend boekingsnummer en traject. Hij kijkt op je ticket naar je boekingsnummer, verifieert die met zijn tablet. Komt alles overeen, vinkt hij je af en wordt je stoel groen gekleurd. Voor controle is die rood. Niet geboekte stoelen zijn grijs. Ben je zonder zitplaatsreservering in de trein, vult hij bij de vrije stoel je traject en boekingsnummer in, en is die ook groen. Zit je op een verderop op het traject gereserveerde stoel, verwijst hij je naar een vrije stoel. Bij niet-reserveerbare treinen werkt dat ook zo, maar dan zonder zitplaatsreserveringcontrole. Hij vult jou wel in op de gekozen stoel. Je zou, ook bij nieuw personeel, gern 2 keer gecontroleerd mogen worden. Apart, maar zal ongetwijfeld effectief werken. | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 10:45 |
Tijdrovend ook of valt dat mee? | |
greavy | woensdag 25 mei 2016 @ 10:54 |
nee. 10, hooguit 20 seconden per reiziger. In reserveerbare of reserveringsplichtige treinen is het zo gecontroleerd natuurlijk. | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2016 @ 10:58 |
En dan lees je dat de Chinese spoorwegen (CRC) een schuld hebben van 640 miljard dollar, dat is bijna twee keer zo veel als de gehele staatsschuld van Griekenland (!!) http://www.railjournal.co(...)hes-dolus-680bn.html | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 11:02 |
Achja, de waarde van de bezittingen is 1,5 keer zoveel.. | |
Peterselieman | woensdag 25 mei 2016 @ 11:05 |
Dat zegt niet alles. Ben eerder benieuwd naar de onderliggende kasstromen | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 11:07 |
Na het voorgaande debacle over financiën houd ik me verder afzijdig ;P | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2016 @ 11:38 |
Wie bepaalt dat? Krijg je dat ervoor als je alles naar een opkoper brengt of zo? Nee dus ![]() | |
greavy | woensdag 25 mei 2016 @ 11:51 |
Spontane staking bij NMBS WO 25/05/2016 11:22 datum van het artikel wo 25/05/2016 11:22 Belga De werknemers van de werkplaatsen van spoorwegmaatschappij NMBS in Wallonië en Brussel hebben spontaan het werk neergelegd. Ze protesteren tegen een maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, waardoor ze volgens de vakbonden een tot twee kredietdagen zouden verliezen. De werknemers van de NMBS protesteren tegen een nieuwe maatregel over de kredietdagen. Kredietdagen worden aan het personeel toegekend omdat de personeelsleden 40 uren per week presteren. De officiële arbeidsduur in België is 38 uur per week, bij het spoor is dat 36 uur per week. Om het verschil te compenseren, krijgen de werknemers 13 krediet- en recuperatiedagen. Bron: http://m.deredactie.be/#!/snippet/57456ef2486a0f7aea438f07 | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 mei 2016 @ 11:53 |
Nee, maar boekhouders zien dit als vermogen. Zo werk ik voor een ontzettend rijke school volgens de overheid. Dat je van een nieuw betonnen gebouw geen stukje kan afhakken om een docent mee te betalen denkt niemand aan. b2py let heeel erg goed op dat je je niet door dit soort boekhoudkundige trucs om de tuin laat leiden. 640 miljard uitstaan aan leningen en 900 miljard aan spullen hebben is mooi, maar waar moet je de rente van betalen? | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 11:54 |
Verkopen van die meuk? ![]() Volgens mij pompt de Chinese overheid er voldoende in om die meuk niet om te laten vallen dus dat zit vast wel goed.. Er zijn zat bedrijven die nog nooit winst gemaakt hebben en voorlopig prima presteren.. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 mei 2016 @ 11:57 |
Ja. Werkt vast goed. China heeft meer HSL dan de rest van de wereld bij elkaar. De praktische waarde ligt echt oneindig veel lager. De Chinezen hebben economisch een gigantisch probleem. Hoe denk je dat de recessie van 2001 ontstaan is? Of de meest recente crisis? Je moet niet er niet zo lacherig over doen. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 15:15 |
![]() Allejezus, en met zulke beelden moet jij als machinist je trein veilig laten vertrekken? ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 mei 2016 @ 16:53 |
Tijd voor de pimpel naar Hilversum, dan naar schiphol en door naar München. Woei. | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 18:02 |
Dat is echt wel op te lossen met betere camera's... | |
Prins_Pils | woensdag 25 mei 2016 @ 18:11 |
No shit Sherlock ![]() | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 18:19 |
Vast wel. Maar dit is waar machinisten het mee moeten gaan doen, nu Southern de conducteurs wil afschaffen en DOO wil gaan. Vind je het gek dat een overweldigende meerderheid van hun machinisten bereid is om te gaan staken? | |
greavy | woensdag 25 mei 2016 @ 21:13 |
Dus. Inmiddels in Rome. Waar men de perrons compleet afgesloten heeft. Je kan alléén met een treinkaartje het perron op. Geen poortjes, maar echt gewoon personeel die ieder zijn/haar kaartje controleert. Er zijn aparte deuren waar je eruit kan, maar ook daar staat personeel. Die zorgen dat er daar niemand langs de perrons op gaan. De perrons zijn volgens mij in 3 "fases" verdeeld. Je kan niet in één keer achter de controle langs van spoor 20 naar spoor 2. Dan moet je eerst "naar buiten", om verderop weer naar binnen te kunnen. | |
Duvel | woensdag 25 mei 2016 @ 21:15 |
Bij Termini? | |
greavy | woensdag 25 mei 2016 @ 21:16 |
Ja, Termini. Winkels ed liggen buiten het kaartjesverplichte gebied. | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 21:20 |
De ÖBB gaat werk maken van de nachttreinen, zo is te lezen in IRJ. Er komen 60 2e hands rijtuigen en 15 autowagens, voornamelijk van de DB waarschijnlijk en ÖBB gaat 20 IC rijtuigen ombouwen naar couchette die in 2019 in dienst komen. http://www.railjournal.co(...)ces.html?channel=524 | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 21:26 |
Wat nachttreinen betreft - wat gaat er eigenlijk gebeuren met bijv. de nachttreinen naar Zürich? | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 21:27 |
Vanuit Oostenrijk blijven die rijden, vanuit Amsterdam is het zeer waarschijnlijk over en uit. | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 21:44 |
Op de site van Treinreiswinkel is te vinden dat er een nachttrein Düsseldorf - Wenen gaat rijden, en her en der zwerven er wat geruchten dat er in het huidige CNL-pad tussen Amsterdam en D'dorf een ICE is aangevraagd. Maar hoeveel er zeker is... da's onbekend ![]() | |
TemulMelvin | woensdag 25 mei 2016 @ 23:18 |
Dat klopt niet helemaal. Laatste ice uit Amsterdam gaat voortaan om 18.37. Er komt wel een vroege ice vanuit Duitsland met vertrek 4.52 in Frankfurt. Trein 105 gaat rijden met dubbele stellen. | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 23:22 |
Machinisten en conducteurs van de GTR (Govia Thameslink Railway) in de UK hebben laatst uit enorme onvrede het werk neergelegdGTR was 'not amused' en heeft (volgens diverse medewerkers) het personeel financieel beboet, en de volgende brief is verstuurd naar diverse medewerkers. Een brief om vrije dagen op te geven om alsnog te komen werken. ![]() Slechte zaak. P.S Ik ben het hele verhaal even aan het uitzoeken, de reden van staking en hoe en wat. Dit zijn de eerste berichten. Schijnt een aardige pleuriszooi te zijn op het moment daar. Later meer van mijn kant af. Avond projectje. | |
Duvel | woensdag 25 mei 2016 @ 23:28 |
Wat is de reden dat je dit projectje oppakt? | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 23:29 |
Weekend en bier. Voornamelijk ![]() | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 23:30 |
Ik heb hier al eens wat over gepost ![]() Het gaat specifiek om het bedrijfsonderdeel 'Southern', een onderdeel van Govia dat eerder al de South Central-franchise uitvoerde (Londen - Brighton en omliggende lijnen). In 2014 is Southern opgegaan in Govia Thameslink Railway, een megafranchise die zich uitstrekt van Cambridge tot Brighton. Southern heeft het plan om de rol van "conductor" te vervangen door "on board supervisor": de verantwoordelijkheid voor het vertrekproces komt bij de machinist te liggen (DOO), de OBS zal enkel nog kaartjes controleren en reisadviezen geven. Hoewel GTR/Southern beweert dat met 'de beste bedoelingen' te doen en dat het personeel er niet op achteruit zal gaan, blijkt inmiddels wel dat het ietsjes anders ligt. De conducteurs hebben er al een aantal stakingsdagen op zitten. Southern bestrijdt vuur met vuur, er worden dreigbrieven uitgestuurd en de strijd wordt via de media gevoerd. Met weinig succes, reizigers van Southern lijken het rijdend personeel te steunen en op het Twitter-account van Southern stroomt de kritiek binnen. Naast de conducteurs hebben inmiddels ook de machinisten laten weten niets te zien in het DOO-plan, maar dan om een andere reden: veiligheid. De machinist wordt verantwoordelijk voor het vertrekproces, waarbij hij afhankelijk is van camera's. | |
Dr_Flash | woensdag 25 mei 2016 @ 23:30 |
| |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 23:36 |
Conducteurs van Southern hebben in april deze brief op de mat gekregen: GTR Management Intimidation – The Letter to Staff. De foto die Mono plaatste is een paar dagen later op de mat gevallen. Er is bij medewerkers die deelnamen aan de staking ook daadwerkelijk £ 268 aan loon ingehouden, het salaris van twee dagen. De staking liep van 26-04 11:00 t/m 27-04 10:59, wat maar één dag is. Het personeel kan dus ook maar één shift gestaakt hebben, dat er vervolgens twee dagen aan salaris wordt ingehouden is niet in de haak. En naast de inhouding van salaris eist GTR ook per direct alle vrij reizen-passen, parkeerplaatspassen enz. terug. Conducteurs die dus met de auto naar hun werk komen mogen daar voortaan zelf gaan betalen voor het parkeren, tenzij ze dat dreigbriefje ondertekenen. | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 23:36 |
Ah. Dank. Helder! Waanzin dat ze zo'n brief versturen overigens. | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 23:37 |
Die sluit dus wel ergens aan op een nachttrein in Dusseldorf of Keulen.. | |
Duvel | woensdag 25 mei 2016 @ 23:37 |
Echt volkomen geschift. ![]() | |
b2py | woensdag 25 mei 2016 @ 23:38 |
GTR heeft wel gisteren de nieuwe Thameslink Class 700 'onthuld' ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 23:42 |
Sinds de stakingen bij Southern is het ziekteverzuim flink toegenomen - zo beweert GTR tenminste. De werkelijkheid ligt iets genuanceerder: er is veel gebruik gemaakt van 'rest day working' (RDW). Personeel dat ook op hun roostervrije dagen werkt, om zo wat extra geld op te halen. En GTR heeft zo minder personeel nodig. Sinds de stakingen is er ook een 'verbod' gekomen op RDW, waardoor GTR te maken heeft gekregen met een personeelstekort op de Southern-lijnen. Ook dat proberen ze op de conducteurs af te schuiven, op de website van Southern staat al weken: "Trains may be cancelled due to unusual levels of conductor sickness." Sinds deze week (na de stemronde van machinisten dat ook zij gaan staken) is de tekst: "Trains may be cancelled due to unusual levels of conductor and driver sickness." De PR-machine bij GTR draait op volle toeren, vandaag kwam dit bericht uit: Southern releases Conductor sickness figures | |
James1988 | woensdag 25 mei 2016 @ 23:43 |
Het enige wat GTR heeft bijgedragen aan die hele trein is het Thameslink-logo op de zijkant. Een logo dat ze tegenwoordig niet eens meer gebruiken, want TL heeft een "nieuwe, eigentijdse huisstijl" gekregen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 mei 2016 @ 23:47 |
Van hen kant af snap ik wel dat ze naar de reizigers duidelijk willen maken dat het inderdaad een hoog aantal is, en dat het voor een X deel te maken heeft met stakingen. Dat is wel eerlijkheid. Maar dat is natuurlijk een kant van het verhaal. Die andere kant zullen ze uiteraard niet vertellen ![]() Waarschijnlijk blijven ze nog wel binnen de wet qua brieven die verstuurd zijn, maar wenselijk is het absoluut niet natuurlijk. | |
MTL | donderdag 26 mei 2016 @ 00:49 |
Wat?! Rest Day Working? Hoezo 18e eeuws? Ik weet vrij weinig van het Engelse spoor (ja, ben een paar keer in Engeland geweest en dan houdt het weer op ![]() ![]() Rijden ze daar ook nog altijd niet op eerste kerstdag, enzovoorts? Met dat soort voorwaarden in combinatie met, volgens mij, behoorlijk hoge salarissen, kan ik mij voorstellen dat de vervoerders zo min mogelijk personeel op de trein willen hebben. Van beide kanten overigens behoorlijk overtrokken reacties als ik het zo, na wat gegoochel, lees. Als ik het goed begrijp is de Driver Only Operation uitgebreid van 10 naar 12 bakken, en staken ze nu omdat ze daar niet in mee willen, ondanks dat dezelfde vakbond de wijziging van 10 naar 12 bakken op een andere concessie wel heeft goedgekeurd? ![]() Klinkt mij ook weer een beetje als vakbondsgeneuzel in de oren. Trek dan één lijn. Of wel, of niet, maar ga niet op deze manier lopen aanklooien. Of is dit nu weer een andere reden om te staken? ![]() | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 01:08 |
Als hobbyist vind ik het echt heel leuk. Het is - als ik kijk naar hoe de sector georganiseerd is en functioneert - ook wel één van de meest professionele spoorsectoren die ik zie. ![]() Met Kerstmis rijdt er inderdaad bijna geen enkele trein in het hele land. Sommige vervoerders rijden echt helemaal niet, bij andere vervoerders rijdt er wel wát... maar niet veel. En dan houdt het om 20:00 ook wel weer op. Heel bijzonder. Qua GTR... er spelen eigenlijk een paar dingen: 1) Gatwick Express De afgelopen jaren werd deze trein steevast gereden met 10 bakken (2x5), met alleen een bestuurder voorop. Nu zijn er nieuwe treinen gekomen (Class 387/2) waardoor er treinen van 12 bakken kunnen worden gezet - nog steeds DOO. Vakbond ASLEF ging hiertegen in verzet omdat in de overeenkomst met Southern/GTR stond dat DOO met maximaal 10 bakken zou zijn, en riep op tot een staking. GTR is naar de rechter gestapt, die heeft GTR in het gelijk gesteld vanwege een bepaalde clausule in de overeenkomst. Er stond iets als "In de gebruikelijke samenstelling wordt er DOO gereden", en 12 bakken wordt de nieuwe gebruikelijke samenstelling. GX-machinisten moeten dus ook 12 bakken 387/2 meenemen. 2) Southern: On-Board supervisor Dat is het issue waar we het net over hadden. De conducteurs op veel lijnen gaan worden vervangen door "on board supervisors". Volgens Southern verandert er niks aan loon en voorwaarden, maar dat gelooft niemand. Er verandert namelijk wel degelijk het nodige voor de conducteurs. Onder de nieuwe voorwaarden kunnen de OBS'en overal op het TSGN-netwerk worden ingezet (dus als je standplaats Brighton is kun je naar Cambridge worden gestuurd!), je krijgt geen commissie meer op kaartverkoop, enz. enz. De initiële claim van Southern was "elke conducteur wordt een OBS", maar later werd dat al veranderd in "Niet elke trein krijgt een OBS, we zetten ze in waar nodig." Ook is er geen garantie dat de rol van OBS behouden blijft. Southern wil niet garanderen dat ze de rol van OBS'en na twee jaar niet alsnog geheel afschaffen. 3) Southern: de machinisten willen geen DOO Machinisten van Thameslink werken al zo lang als ze het weten DOO. Ook op delen van het Southern-netwerk wordt er al DOO gereden. Er is echter geen overeenkomst voor een uitrol van DOO over het hele Southern-netwerk, en machinisten vinden het zeer onveilig. Elke ervaren machinist - of hij nou DOO rijdt of niet - is tegen DOO. Zeker met treinen van 12 bakken lang zijn zij van mening dat je de verantwoordelijkheid voor een veilig vertrek niet meer bij één persoon kunt leggen. GTR luistert hier echter niet naar, en wil gewoon doorgaan met de invoering. Als je je er echt in wilt verdiepen zou je dit draadje eens moeten doorlezen. Daar posten redelijk wat insiders over wat er nou speelt. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2016 @ 06:57 |
DOO? ![]() | |
Guppy | donderdag 26 mei 2016 @ 07:08 |
Driver Only Operation? | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 08:34 |
Dit ja. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 09:36 |
Ik kan me best voorstellen dat ze er tegen zijn, omdat het bij een aantal stations best lastig is om de gehele trein te overzien, ondanks dat ze camera's inzetten. En sociale veiligheid lijkt me ook wel een rol te spelen | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 09:48 |
DOO is met een trein van een paar pakken (zoals een GTW 2/8) vast nog wel te doen. Wanneer je een trein van 12 bakken hebt (245 meter in het geval van Class 377) wordt het al een heel ander verhaal. Dat betekent 12 monitors bekijken, of proberen langs de lengte van de hele trein te kijken. Daarnaast is er inderdaad ook het geval sociale veiligheid, maar ook dat de machinist er niet alleen voor staat als er een ongeluk gebeurd is. Zie maar eens 12 bakken te evacuëren in je eentje. Of reizigers juist in die bakken houden.. Vorig jaar ramde een trein van Southeastern een paar koeien ergens in Kent. Door de klap werkte de GSM-R-installatie in de cabine niet meer, de machinist kon de treindienstleider dus niet bereiken. De machinist heeft uiteindelijk z'n cabine verlaten en is langs het spoor gelopen naar het eerstvolgende sein, waar een telefoon hing. Als dat een DOO-trein zou zijn geweest had hij z'n reizigers alleen moeten laten, terwijl de lijn ernaast nog niet was gesloten voor treinverkeer, ook was de derde rail nog niet uitgeschakeld. Aanrijd- en elektrocutiegevaar dus, waar hij als machinist voor verantwoordelijk is. | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 10:03 |
En die conducteurs ruiken natuurlijk rottigheid. Die voorzien een daling van werk. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 10:08 |
Wat ik heb begrepen is dat de conducteurs moeten solliciteren naar hun eigen baan, en dus een nieuw contract krijgen. Er is geen enkele garantie dat de on-board supervisor rol behouden blijft. Southern kan die rol na 2 jaar best afschaffen, dan staan al die lui op straat. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 10:10 |
Ik begrijp niet zo goed als al die machinisten DOO zo onveilig vinden en daar al jaren mee moeten rijden ze niet al veel eerder zijn gaan staken om het weg te halen op de rest van het netwerk.. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 10:17 |
De eerste DOO-treinen zijn halverwege de jaren 80 gaan rijden, toen British Rail te maken had met flinke krimp. Treinen waren korter, en er waren veel minder reizigers. Het was een noodzakelijke besparingsmaatregel. Er zijn destijds overeenkomsten gesloten met de vakbonden waarin staat dat er DOO wordt gereden op bepaalde trajecten. De vakbonden willen het liefste alle DOO-treinen afschaffen, dat steken ze ook niet onder stoelen of banken. Echter, vanwege die overeenkomsten kunnen ze niet zomaar het werk erbij neergooien. Machinisten wéten dat ze DOO rijden (de huidige generatie Thameslinkmachinisten weet niet anders), en elke rechter zal de vervoerder in het gelijk stellen. Uitbreiding van DOO is echter iets heel anders. Daar zijn geen overeenkomsten voor, en ASLEF is ook niet bereid om nieuwe te tekenen. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 10:23 |
Leeft dat ook zo bij Arriva en andere regionalen? | |
MTL | donderdag 26 mei 2016 @ 10:25 |
Een heel verhaal. Dank voor de uitgebreide uitleg ![]() Grappig dat je het een van de meest professionele organisaties vindt ![]() Toen ik er was vond ik het juist een behoorlijk bij elkaar geraapt zooitje. Qua materieel vond ik het op een paar nieuwe treinen na een ouderwets zooitje met treinen die nog in een bestickering van drie concessies terug rijden en de stoelen een behoorlijk plastic uitstraling hadden. Om nog maar te zwijgen over de 3+2 stoelopstelling. Een ouderwets netwerk waar zelfs elk station nog z'n eigen wisselbediener had, er eigenlijk zonder treinbeinvloeding werd gereden (ja, op de aanwezigheid van dat het AWS en TPWS systeem na (Automatic Warning System en Train Protection and Warning System), maar dat helpt niet als je uit de bocht vliegt... Een beetje à la Memor). Ook rijden er misschien drie treinen per dag op een aantal lijntjes. Om nog maar te zwijgen over het GSM-R netwerk daar, dat op vele plaatsen gewoon niet bestaat. Heb je een probleem in de middle of nowhere, dan heb je pech, want je hebt daar ook geen bereik met je eigen mobiele telefoon. Oh, en dan was ik nog vergeten over de deurvergrendeling op de treinen. Die is er in een aantal gevallen nog steeds niet, en als die er al is, dan heeft de machinist in veel gevallen niet eens een indicatie. Die moet wachten op de Guard tot die zegt dat alles dicht zit. Nou ja, misschien heb ik een andere definitie van een professioneel systeem ![]() Edit: overigens mogen we bij NS ook gewoon tot 10 bakken SLT zonder HC meenemen qua veiligheidsnorm. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 10:29 |
HC, weg ermee! | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 10:29 |
Dat is een goede vraag, waar ik je geen antwoord op kan geven. ![]() DOO komt op het Europese vasteland maar genoeg voor, ook met hele lange treinen. Het hele voorstadsnetwerk rond Stockholm (de Pendeltåg) rijdt DOO met treinen die net zo lang zijn als de Thameslinkstellen (2x6 bakken, 220 meter). Misschien weet Mono het wel? ![]() Daar heb je absoluut gelijk in, maar dat iets oud is betekent niet per sé dat het slecht is. Network Rail is wel bezig om dingen te verbeteren, een concentratie van seinhuizen gebeurt in het VK net zo hard als in België of Duitsland. ![]() Ik bedoelde met 'professioneel systeem' meer de sector als geheel. Rollen zijn duidelijk verdeeld en elke partij weet wat z'n rol is. HIer in Nederland loopt het nog wel eens door elkaar heen, dan zie je dat NS kroketten verkoopt op een station waar ze niet eens stoppen (zoals Zevenaar) of dat ProRail zich bezig houdt met de bankjes op een perron. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 10:32 |
Als kroketten bakken of bankjes de graadmeter is voor professionaliteit dan weet ik het ook niet meer | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 10:34 |
Bij Arriva weet men al niet beter sinds Noordnet dat er geen standaard conducteur aan boord zit. We rijden ook DOO. Zelf mis ik wel op avondtreinen een conducteur, daar heb je statistisch gezien meer kans op rottigheid (drank, drugs, aparte figuren). Onze langste combinatie is 8 bakken (2x3, 1x2). Op station Kropswolde heb je nul overzicht. Als je het vertrekproces moet doen volgens de regels, dien je daar naar buiten te stappen, te fluiten, alles goed bekijken, sluiten vanuit de cabine, weer naar buiten voor 2e kijkmoment, en dan pas vertrekken. Die tijd heb je gewoonweg niet. Wat ik het meest mis zijn portofoons. Al heb je een vliegende controleursbrigade, meldt het als je op de trein stapt, en meldt het als je weer afstapt. Ik kan er niet op letten want ik moet naar buiten kijken. Ook als er wel trammelant is kan je zo oproepen dat we blijven wachten op de blauwe petten bijvoorbeeld. Is een stuk veiliger, prettiger. Die cameras aan boord liggen regelmatig in de storing, dus echt 100% op vertrouwen lukt ook niet. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 10:36 |
Je weet best wat ik bedoel. | |
Mr_Klaasje | donderdag 26 mei 2016 @ 10:37 |
Ik vind een duidelijke rolverdeling wat anders dan professionaliteit. Professionaliteit zal zich wat mij betreft veel meer manifesteren in de vorm van de kennis en kunde zo gebruiken dat dat bijdraagt aan het functioneren van het systeem ten behoeve van de klantwens. Zo kan je zien dat als je naar NS kijkt het voor een deel een superprofessionele organisatie is waar het tegenovergestelde ook heel sterk in aanwezig is. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 10:38 |
Dat dus, en zo geldt het ook wel bij ProRail op bepaalde vlakken.. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 12:37 |
Nieuw van Eurostar: Snap. Een speciaal kaartje waarmee Eurostar restcapaciteit verkoopt tegen een bodemprijs. Voor £ 25 heb je een enkeltje tussen Londen en Parijs of Brussel. Tickets zijn te koop vanaf 7 dagen voor vertrek. Het addertje? Eurostar kiest de trein, je kunt alleen aangeven of je 's ochtends of 's avonds wil reizen. http://snap.eurostar.com Het scheelt nogal. Gewoon via Eurostar.com was dit het goedkoopste dat ik kon vinden: ![]() En via Snap: ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 26-05-2016 12:42:28 ] | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 13:37 |
Onlangs keerde loc 2424 terug uit het Belgische Raeren en ook loc 2454 zal terug naar Nederland komen, zo heeft mich op Somda laten weten | |
MTL | donderdag 26 mei 2016 @ 13:39 |
Het zal toch weer eens niet. Bezwaar van Siemens tegen de gunning van de IC NG aan Alstom. http://nieuws.ns.nl/voortgang-icng/ Kan er nou nooit een aanbesteding eens zonder bezwaren afgerond worden? | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 13:46 |
Alstom maakte bezwaar toen de Eurostar-order naar Siemens ging. Gevalletje van met gelijke munt terugbetalen? | |
boriq | donderdag 26 mei 2016 @ 13:55 |
| |
MTL | donderdag 26 mei 2016 @ 14:48 |
Zou wel heel erg kinderachtig zijn, mijns inziens. De klant is er dan de dupe van (in welke situatie van aanbesteden dan ook). Als het proces voor de ICNG echt niet correct zou zijn verlopen, dan is zo'n bezwaarprocedure natuurlijk prima, maar ik denk dat Stadler en Bombardier dan zich wel bij Siemens hadden geschaard in het bezwaar. | |
Ajaxfan | donderdag 26 mei 2016 @ 14:49 |
Dat is een niet onoverkomelijk addertje. ![]() | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 14:52 |
Geen idee of of je ziet welke ochtend trein je dan krijgt... Stel dat je vanuit Groningen moet komen en ze delen je in op een trein die rond achten vertrekt, das kut | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 15:11 |
Dat zit gewoon ingebakken in de termijn.. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 15:12 |
Als je dat risico neemt ben je ook gek natuurlijk | |
Ajaxfan | donderdag 26 mei 2016 @ 15:23 |
Ik hoop dat je niet zo impulsief bent om daar niet over na te denken. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2016 @ 15:34 |
En wie is die man? I.e. waarom zouden we aan zo'n bericht welke waarde dan ook hechten? | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 15:56 |
En wie zegt dat die man geen stemmetjes in zijn hoofd heeft... | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 15:57 |
Het was meer mijn vraag of je dat van te voren kon zien, maar ik begrijp dat dat niet zo is. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 16:02 |
Je krijgt 48 uur van tevoren te horen welke trein je hebt. Dus het kan best zo zijn dat je pas om half elf in Brussel aankomt. Dan ga jij geen trein naar Nederland meer halen. | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 16:04 |
Voor Nederlanders is dus eigenlijk alleen de middagoptie interessant... | |
spectrumanalyser | donderdag 26 mei 2016 @ 16:10 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 17:00 |
Oorzaak ontsporing ertstrein Kijfhoek is combinatie van factoren Nieuwsbericht | 26-05-2016 Onjuiste belading, samen met diverse andere factoren, was de oorzaak van een ontspoorde ertstrein op het emplacement Kijfhoek op 16 juni 2015. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) oordeelt dat de trein zorgvuldiger en meer gelijk beladen had moeten worden. Dit staat in het onderzoeksrapport dat de ILT op 26 mei 2016 heeft gepubliceerd. Van de trein, bestaand uit 2 locomotieven en 35 wagens, zijn negen wagens midden in de trein ontspoord. Bij de ontsporing vielen geen slachtoffers. Wel ontstond grote schade aan de spoorweginfrastructuur. Uit het onderzoek blijkt dat het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) door het defect raken van de automatische beladinginstallatie heeft gekozen voor belading met shovels. Dat heeft er voor gezorgd dat de lading zich niet goed verdeelde binnen de wagens. Hierdoor waren de wagens eenzijdig beladen. De vervoerder DB Schenker die op de hoogte was van het defect van de beladinginstallatie, heeft dit verzuimd door te geven aan zijn wagencontroleur. Tijdens de technische controle van de trein, voordat deze mag rijden, is de eenzijdige belading van de wagens niet opgemerkt. Daarmee heeft de vervoerder er onvoldoende zorg voor gedragen dat de trein in voldoende mate is onderzocht op gebreken die een veilig gebruik van de hoofdspoorweg in gevaar konden brengen. Tijdens het kortstondig remmen en loslaten van de remmen, op het moment dat de trein in een boog reed, zijn er grote krachten uitgeoefend. Vanwege de ongelijke belading kon de vering van de wagens deze krachten in de bocht niet volledig opvangen. Alles samengenomen heeft dit geleid tot de ontsporing. Document Bron: https://www.ilent.nl/actu(...)ijfhoek-is-comb.aspx ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2016 17:02:25 ] | |
Pinnenmutske | donderdag 26 mei 2016 @ 17:59 |
Ze staken morgen voort. | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2016 @ 18:29 |
HTFSIK | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 18:30 |
Er heeft weer eens een trein gereden over de IJzeren Rijn https://www.flickr.com/photos/johnybrauns/26990605670/ | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 19:16 |
In navolging van het gedoe bij de GTR in de UK, heeft het management besloten om managers op de trein te zetten als conducteur, gezien het ziekteverzuim en eventuele stakingen. Een manager in kwestie zei: "Iedereen kan een HC zijn, zo moeilijk is het niet!" Vervolgens sleutelde hij onveilig waardoor dankzij de oplettendheid van de meester de trein niet door rood ging. Het rapport is overigens verdwenen. ![]() | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 19:33 |
Is het tegenwoordig de verantwoordelijkheid van een HC om niet door rood te rijden? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 19:39 |
Onveilig sleutelen is niet toegestaan. Uitzonderingen zijn mogelijke dreiging van geweld etc. Maar dan dien je de meester direct in te lichten. In Nederland is men daar bijzonder streng op. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 19:44 |
Ik begrijp dat niet zo goed, het is toch de verantwoording van de machinist dat hij niet door rood rijdt, waar dan ook? Hij volgt toch alle seinbeelden op die hij ziet, als het rood stop je toch of trek je niet eens op? | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 19:50 |
Gouda, 2008 | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 19:53 |
Dat klopt ook wel. Echter, het is gebeurd dat de machinist afgeleid was, moe, verwachtingspatroon etc. Het is een extra'tje. 4 ogen zien meer dan 2. Ik kan het me voorstellen dat het menselijk is als je de hele dag stoptreinen rijdt, al voor de 4e keer die dag op het zelfde traject dat je concentratie voorin minder zou kunnen zijn. 1 keer niet opletten kan al fout gaan. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 20:08 |
![]() Machinist en conducteur zijn samen verantwoordelijk voor een veilig vertrekproces. Daar hoort door rood sleutelen niet bij. Als een HC in Nederland sleutelt terwijl het sein nog dicht is krijgt hij flink op z'n flikker. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 20:13 |
Ik begrijp dat echt niet maar goed.. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 20:29 |
"Vroegah" was de machinist bij British Rail als enige eindverantwoordelijk voor het vertrekproces. Na een frontale botsing in de jaren 80, waarbij 7 doden vielen nadat er door rood was gesleuteld, werden de regels aangepast. https://en.wikipedia.org/wiki/Ding-ding,_and_away | |
Okuliarnik | donderdag 26 mei 2016 @ 21:40 |
Nu het toch over conducteurs, trainmanagers e.d. gaat, de belgische stammen in de Benelux mogen uitsluitend gereden worden door belgisch personeel i.v.m. onduidelijkheid deurbediening. Belgische stammen zonder belgisch personeel worden zonder pardon geannuleerd. | |
James1988 | donderdag 26 mei 2016 @ 21:52 |
Wel bijzonder dat er nu ineens allerlei problemen mee zijn, terwijl dat vijf jaar geleden allemaal nog prima ging. Ik heb vaak zat die I6/I10-stammen gehad in de Benelux, en dat ging destijds allemaal prima. | |
Moira | donderdag 26 mei 2016 @ 21:53 |
Bijzonder. Mogen dus ook geen treinmanagers van NS mee alszijnde enkel controleurs ipv vertrekbevelgevers? | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2016 @ 21:53 |
![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 21:55 |
Oeps, Moira. stond nog ingelogd. Ik was het dus ![]() | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 21:55 |
Het sluiten van een Belgische deur zal ook wel heel wat lastiger zijn. Onderschat dat niet | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 21:56 |
Nooit geweten dat jullie een setje waren ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 21:58 |
![]() ![]() Nah, ze is een toppie, volgend jaar trouwen! | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 22:04 |
Oh zij is de lady die elk weekend halve liters mag halen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 mei 2016 @ 22:06 |
Zo is dat. Daarna weer braaf aan de ketting ![]() ![]() Nah, ik hou van d'r. Ze is mijn rots in de branding, mijn zon en maan ![]() | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 22:19 |
![]() ![]() | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 22:20 |
Clusterfuck aan seinen | |
Dr_Flash | donderdag 26 mei 2016 @ 22:23 |
gewoon gevaarsein. Maar "clusterfuck" is wel een leuk woord om te gebruiken ja. Trouwens ook een clusterfuck aan steigerhout. | |
b2py | donderdag 26 mei 2016 @ 22:25 |
http://www.gelderlander.n(...)f-jaar-uit-1.6051438 | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 22:27 |
En dat wordt daar niet gesloopt? | |
Peterselieman | donderdag 26 mei 2016 @ 22:28 |
vol | |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 22:28 |
Waarom die enkele houten toren? ![]() |