ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Weet iemand waarom de ICE tussen Utrecht en Arnhem er zonder tussenstops vandaag een kwartier langer over doet dan de gewone intercity die onderweg drie keer stopt? Er zijn werkzaamheden, maar ik kan niet zien of hij via een andere route rijdt.
Op zaterdag 21 mei 2016 11:09 schreef Kansenjongere het volgende: Weet iemand waarom de ICE tussen Utrecht en Arnhem er zonder tussenstops vandaag een kwartier langer over doet dan de gewone intercity die onderweg drie keer stopt? Er zijn werkzaamheden, maar ik kan niet zien of hij via een andere route rijdt.
Waar zijn de werkzaamheden? Als het tussen Utrecht en Arnhem is, rijdt hij nog wel eens over de Valleilijn, of onderlangs (Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem).
Waar zijn de werkzaamheden? Als het tussen Utrecht en Arnhem is, rijdt hij nog wel eens over de Valleilijn, of onderlangs (Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem).
Geen idee waar ze allemaal precies werken, het valt volgens mij onder de grootschalige werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal. Aangezien later op de dag met name tussen Utrecht en Rhenen treinen geschrapt worden, gok ik dat het voor Utrecht - Arnhem om dat deeltraject gaat.
Geen idee waar ze allemaal precies werken, het valt volgens mij onder de grootschalige werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal. Aangezien later op de dag met name tussen Utrecht en Rhenen treinen geschrapt worden, gok ik dat het voor Utrecht - Arnhem om dat deeltraject gaat.
Dan zullen ze hem wel onderlangs sturen denk ik Zie dat hij zelfs nog 20 minuten eerder uit Amsterdam CS en Utrecht vertrekt.
Een lang zonnig weekend, deel 2: (voor deel 1 klik hier).
Het kalkvervoer tussen Beverwijk en Jemelle (B) vindt voor een groot deel van de week 's nachts plaats; alleen op zondag wordt bij daglicht gereden. Op zondag 8 mei 2016 werd de trein omgeleid via de Oude Lijn en Dordrecht en vertrok (mede daarom) al voor 6:00 's ochtends uit Beverwijk. Door dit vroege vertrek was de trein al voor 10'en in Roermond en kon daarmee op dit fraaie punt even ten noorden van Roermond worden vastgelegd. We zien lok 1612 van DB Cargo met de gemengde lege kalk en beladen staaltrein 47613 ter hoogte van het dorp Leeuwen op weg naar Sittard.
Vaste prik op zondagochtend is de containershuttle tussen de Waalhaven Zuid en Nürnberg (D). Op zondag 8 mei 2016 reed de trein helaas met de logoloze 189 998 maar zat er wel een bekende op de bok. Trein 41757 heeft zojuist Boisheim gepasseerd en is op het verder enkelsporige baanvak Venlo-Viersen onderweg naar Dülken.
In het weekend van 7 en 8 mei 2016 werden de ICE-treinen tussen Amsterdam en Frankfurt door werkzaamheden aan het spoor bij Emmerich weer omgeleid via de grensovergang in Venlo. Op zondag 8 mei stond ik tussen Boisheim en Dülken langs het spoor en kwam stel 4607 als ICE 123 voorbij op weg naar Mönchengladbach Hbf.
Door de werkzaamheden aan het spoor tussen Emmerich en Oberhausen worden momenteel enkele goederentreinen omgeleid via Venlo. Een van de leukste (vast) omgeleide treinen betreft de op zondagochtend rijdende Rheincargo containertrein van de Maasvlakte Yangtzehaven naar Köln Niehl-Hafen. De tractie voor deze containertreinen wordt, in tegenstelling tot voor de kolentreinen, geleverd door een dieseltraxx. Rheincargo heeft er 4 van en ogen een stuk beter dan de vele zwarte of grijze Class 66'ers die ze rijk zijn. Lok DE802 heeft op zondag 8 mei 2016 trein 41775 op tijd de Kijfhoek verlaten maar is met ruim een half uur vertraging uit Venlo vertrokken door een defecte trein bij Horst-Sevenum en komt hier op het enkelsporige baanvak Boisheim-Dülken voorbij de drie fotografen.
Doordat Venlo de rest van de middag (gepland) rustig zou blijven zonder echt interessante treinen besloot ik langzaam weer richting het noorden te gaan. In Nijmegen kwam ik het treinpersoneel van een losse 1600 tegen op weg naar Bentheim waardoor ik besloot de rest van de dag in Twente te spenderen. Zondag 8 mei 2016 speelde FC Twente een thuiswedstrijd waardoor diverse composities in de 7900-serie versterkt reden. Trein 7962 bestond uit maar liefst drie stellen - de 3429, 3430 en 3446 - en komen hier langs Tusveld op weg naar Almelo en Zwolle. Op werkdagen rijdt er slechts 1 trein in de 7900 met drie stellen en dat is in de ochtendspits.
In heerlijk namiddaglicht passeert op zondag 8 mei 2016 met een klein kwartier vertraging NSR-loc 1739 met IC 144 uit Berlin Ostbahnhof ter hoogte van Zenderen op weg naar Amsterdam Centraal.
Door werkzaamheden aan het spoor bij Emmerich zijn de Styreentreinen tussen Oświęcim (beter bekend als Auschwitz) en de Rotterdamse Botlek de komende maanden vast geherrouteerd via Bad Bentheim. Op de super fraaie zondagavond van 8 mei 2016 reed DB Cargo-lok 1615 los naar Bentheim om daar een uit 32 lege Rail Polska Zakks'n bestaande ketelwagentrein van RBH over te nemen. Na een stop van zo'n anderhalf uur in Oldenzaal werd om 19:15 vertrokken richting de Kijfhoek. Op de foto zien we de passage van de fraaie trein in evenzo fraai licht te Zenderen.
Terwijl de 1619 op de vroege morgen van zondag 8 mei 2016 de vermoedelijk flink vertraagde beladen zaterdagtrein van Bad Bentheim naar Lage Zwaluwe reed kwam de reguliere zondagtrein wat later dan normaal de grens over. Captrain's 1621 passeert hier bij snel oprukkende schaduwen in Zenderen met trein 46270 naar Oosterhout.
Na een periode van onderhoud bij Nedmag in Veendam en de feestdagen van vorige week rijden de Dolimetreinen tussen Veendam en Hermalle (B) deze week weer volgens de normale dienstregeling. Sinds 1 januari 2016 verzorgt DB Cargo weer de tractie voor deze treinen, nadat HTRS en RRF dit de afgelopen drie jaar hebben gedaan. Op de prachtige maandagmorgen van 9 mei 2016 is de schone 1614 onderweg met 25 lege wagens als trein 47615 van Onnen naar Sittard als de boog bij Staphorst in zuidelijke richting wordt gepasseerd.
Op de zeer zonnige ochtend van maandag 9 mei 2016 was het net als de avond er voor kraakhelder. Reden genoeg om na de leeg dolime nog iets te gaan doen. Al bijna 11 jaar woon ik in Leeuwarden maar de nieuwe situatie in Harlingen heb ik nog nooit op de foto gezet. Vanaf een zelfde soort bruggetje over het spoor als even verderop te zien is, is zowel de Waddenzee als een deel van de haven te zien. Wie heel goed kijkt ziet zelfs Terschelling liggen!
De spoorsituatie in Harlingen Haven is compleet veranderd sinds de ombouw van de waterkering tussen 2009 en 2010. Hierdoor is er wel een compleet nieuw fotopunt ontstaan dat in de zomermaanden tot ongeveer 12:00 om te zetten is. Geheel rechts is de gedoofde vuurtoren van Harlingen te zien. Gebouwd in 1920 en tot 1998 in gebruik als vuurtoren. In 1998 zijn de vaargeulen en havenmond aangepast waardoor de vuurtoren zijn functie verloor. Vandaag de dag is er een eenkamerhotel in de vuurtoren gevestigd. Arriva stel 10317 heeft op 9 mei 2016 zojuist Harlingen Haven achter zich gelaten en is op weg terug naar Leeuwarden.
Het klassieke fotopunt bij Winsum heb ik al tweemaal gebruikt voor bijzondere treinen maar van de aardgascondensaat, die hier 3 á 4 maal per week goed voor de zon te maken is had ik nog geen plaat. Op maandagmiddag 9 mei 2016 was ik in de gelegenheid dit dorpje ten noorden van de stad Groningen te bezoeken en deze buurtgoederentrein van DB Cargo op te wachten. Lok 6411 heeft vijf ketelwagens aan de haak en is op weg van Roodeschool naar Onnen als trein 62333.
Op vrijdag 20 mei 2016 20:17 schreef greavy het volgende: [ afbeelding ] Alle treinen die door heel Albanië rijden, nadat er eerder dit jaar een ontsporing geweest is én men geen geld meer had voor diesel. De treindienst naar Kashar (voorstad bij Dürres) is teruggebracht van 7 naar 2 treinen per richting, en de trein Dürres-Rroghozine van 12:40 rijdt inmiddels weer door naar Elbasan en Librazhd, zoals verderop te zien is, maar rijdt wel later op de dag.
Om het even duidelijk te maken zonder zelf te puzzelen: Dürres v. 6:20 / 14:45 ri. Kashar Kashar v. 6:35 / 8:30 ri. Dürres Waarbij ik vermoed dat de treinen in Kashar overnachten en niet leeg teruggaan (want waarom anders geen reizigers meenemen als die er zijn?)
Shköder v. 5:45 ri. Dürres Dürres v. 13:00 ri. Shköder
Dürres v. 12:40 ri. Librazhd (via Rrogozhine en Elbasan) Librazhd v. 16:30 ri. Elbasan (pas volgende dag naar Dürres) Elbasan v. 7:45 ri. Dürres
Dürres v. 12:40 ri. Vlore (trein gekoppeld tot Rrogozhine met die voor Librazhd?) Vlore v. 5:50 ri. Dürres
Dürres v. 7:35 ri. Rrogozhine Rrogozhine v. 14:10 ri. Dürres
Even ter correctie: De treinen Dürres -> Librazhd rijdt maar tot Elbasan, en de trein Librazhd -> Elbasan rijdt niet. Dit vanwege een eerdere ontsporing en de slechte staat van het spoor hier door diverse verzakkingen. In Rrogozhine hadden ze het goed op de dienstregeling staan, maar wel creatief aangepast: Met een pen Librazhd doorgekrast en Elbasan van gemaakt. Foto's van een paar treintjes in Rrogozhine komen straks. Heb verder geen treintjes meer geklikt, maar uiteindelijk wel 3 verschillenden in Rrogozhine. Foto's volgen zo.
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 21-05-2016 16:39:08 ]
Terwijl een ezel staat te wachten tot zijn baasje terugkomt van spullen verkopen en inkopen, vertrekt er een trein richting Vlorë. De gemoderniseerde T669 1054 heeft het vandaag niet zwaar, want werd in opzending meegenomen met deze trein (ja, eerst ging de T669 1051 aan de kant, de T669 1054 daarna, en de T669 1051 weer terug naar de trein), en loopt hier om om de 2 rijtuigen verderop aan te haken en daarmee terug te rijden naar Dürres.
Waar je ook komt, je ziet overal ezels. Zelfs op de snelweg, gewoon langs de vangrail (is geen vluchtstrook aanwezig, en soms hebben ze er nog een kar achter ook). Dat is een vervoersmiddel voor de arme Albaniërs.
Op zaterdag 21 mei 2016 17:35 schreef Peterselieman het volgende: Geinig om te zien dat vanwege werkzaamheden in den lande de IC tussen Vlissingen en Lelydorp de hele dag doorrijdt naar Leeuwarden of Groningen.
De omroeper heeft daar wel even werk aan, al is de IC ten noorden van Zwolle niet de overal stoppende IC
Als Stinkmastwijkdam Hbf gewoon gesloten wordt maakt het nauwelijks meer uit ook
Op zaterdag 21 mei 2016 13:35 schreef Zug-Chef het volgende: Op werkdagen rijdt er slechts 1 trein in de 7900 met drie stellen en dat is in de ochtendspits.
Moah. Vanuit Enschede vertrek 6.04+ aankomst 8.26+vertrek 9.04 en vertrek 7.04u in de ochtenspits (=2 composities van 3 stellen) en in de middagspits vertrek Zwolle om 16.49 door naar Enschede. (=1 compositie van 3 stellen).
Op zaterdag 21 mei 2016 17:06 schreef greavy het volgende: Waar je ook komt, je ziet overal ezels. Zelfs op de snelweg, gewoon langs de vangrail (is geen vluchtstrook aanwezig, en soms hebben ze er nog een kar achter ook). Dat is een vervoersmiddel voor de arme Albaniërs.
Overal ezels en overal lavazh, dat domineert het Albanese straatbeeld wel idd. Vooral als je ook wat meer de bergregio's in het oosten bezoekt.
Goh, al die wasplaatsen. Echt niet te tellen hoeveel. Maarja, je koopt een hogedrukreiniger bij de bouwmarkt, wat borstels en wat zeep, en je hebt een lavazh. En een Gomisteri, een bandenboer zegmaar. Die vind je ook overal. Dat krijg je met die beroerde kleinere wegen, dan raken je banden versneld versleten. Maar tegenwoordig zie je ook steeds meer een brommer met daarvoor een bak rijden. Niet dat die snel gaan, maar altijd sneller als die ezels. En je vind ook elke 2 kilometer wel minstens één tankstation, zeker als je op de SH-wegen blijft (SH4 is bijvoorbeeld uitgebouwd naar 90 of 100km/h, maar er zijn ook SH-wegen waar je de gaten moet ontwijken en je amper met 2 auto's naast elkaar kan).
Moah. Vanuit Enschede vertrek 6.04+ aankomst 8.26+vertrek 9.04 en vertrek 7.04u in de ochtenspits (=2 composities van 3 stellen) en in de middagspits vertrek Zwolle om 16.49 door naar Enschede. (=1 compositie van 3 stellen).
Thanx.
Ok dan moet ik het iets anders schrijven, maar bedoelde van Enschede naar Zwolle (= 's middags goed voor de zon) rijdt er normaal gesproken geen compositie van 3 stellen.
Op zondag 22 mei 2016 11:33 schreef Jappie111 het volgende: Er reed woensdagavond een Eurostar door Hilversum, richting Amsterdam. Weet iemand wat hij daar doet?
Ok dan moet ik het iets anders schrijven, maar bedoelde van Enschede naar Zwolle (= 's middags goed voor de zon) rijdt er normaal gesproken geen compositie van 3 stellen.
;-)
Vrijdagmiddag altijd minstens één compositie van 3 stellen van Enschede naar om de studenten van de UT en Saxion af te voeren
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
amsterdam - Brussel - Londen. Je bent natuurlijk als reiziger niet verplicht het hele traject af te leggen.
Gaat Eurostar ook in Nederland rijden dan? Ik zie die Eurostar-trein de laatste tijd al regelmatig opgesteld staan bij Amsterdam centraal. Maar kan me niet voorstellen dat er vraag naar is gezien het grote aanbod aan goedkope vluchten tussen Schiphol en Londen
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen. Als je vliegt en je landt op Luton, moet je nog een klote eind reizen om in het centrum te komen.
En sommige mensen vinden met de trein reizen fijner als het vliegtuig. Ik ga waarschijnlijk in Januari een week snowboarden in Oostenrijk. Ga mooi (goedkoop) met de trein. Kan via collega's goedkoop aan 1e klas kaartjes komen. Vliegen is sneller en qua prijs ligt het volgens mij niet eens zo superver uit elkaar. Maar lekker in de trein, barvoertuig, lekker pilsje drinken, mooi uitzicht. Kijk er nu al naar uit Heeft toch meer 'sfeer' dan vliegen vind ik
Op zondag 22 mei 2016 11:45 schreef Monopoly het volgende: En sommige mensen vinden met de trein reizen fijner als het vliegtuig. Ik ga waarschijnlijk in Januari een week snowboarden in Oostenrijk. Ga mooi (goedkoop) met de trein. Kan via collega's goedkoop aan 1e klas kaartjes komen. Vliegen is sneller en qua prijs ligt het volgens mij niet eens zo superver uit elkaar. Maar lekker in de trein, barvoertuig, lekker pilsje drinken, mooi uitzicht. Kijk er nu al naar uit Heeft toch meer 'sfeer' dan vliegen vind ik
Meer vakantiegevoel ook. Aankomende woensdag ga ik trouwens naar Zuid-Duitsland en dan vlieg ik wel, 8:20 opstijgen, 10:00 in het hotel op het vliegveld.
Meer vakantiegevoel ook. Aankomende woensdag ga ik trouwens naar Zuid-Duitsland en dan vlieg ik wel, 8:20 opstijgen, 10:00 in het hotel op het vliegveld.
ik heb juist in het vliegtuig meer vakantiegevoel. In de trein zitten lijkt mij teveel op werken
Snuggere conductrices heeft NS in dienst, dit portofoongesprek hoorde ik net: Hc - hier de hc van trein 1234* voor de meester van trein 1234 Mcn - hier de machinist van trein 1234, zegt u het maar Hc - waar bevindt u zich? Mcn - op spoor 5 Hc - waar op spoor 5, aan de voor of achterzijde Mcn - voorin, ik ben namelijk de machinist....
En vervolgens zegt ze dat ze eigenlijk de tweede hc wou bereiken, want ze had tien bakken en die ging ze niet alleen meenemen...
* het treinnummer is gefingeerd
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In de categorie die kende ik nog niet gaan we vandaag naar het trajectdeel Alphen - Bodegraven. Daar lag deze week het treinverkeer 2.5 uur plat omdat niet de juiste borden langs het spoor waren geplaatst.
Uit een discussie op OpdeRails begrijp ik dat er bij een bovenleidingloze brug borden waren geplaatst van tractie uitschakelen en tractie inschakelen, terwijl er eerder borden stonden van pantograaf neerlaten en weer omhoog doen. Nu staan die borden er weer.
Gepruts. Ik begreep dat al tijden de constructie is aangepast zodat de VIRM nu ook zonder z'n stroomafnemers te verliezen er onderdoor kan, dus werd het tijd dat de nieuwe borden geplaatst werden. ProRail schijnt echter vergeten te zijn dit in de IAM en wegwijzertekeningen te publiceren, waardoor de wijziging dus niet bekend was bij machinisten. Omdat dat niet gebeurd is, heeft op een gegeven moment dus een machinist aan de bel getrokken die de nieuwe borden zag staan zonder daarover geïnformeerd te zijn. Omdat de treindienstleiding op de tekeningen dus inderdaad de oude borden zag staan is het treinverkeer stilgelegd tot de oude situatie weer hersteld was. Nu mag ProRail ergens in de komende tijd opnieuw een poging doen om die borden om te wisselen, en deze keer hopelijk niet te vergeten de wijziging te publiceren
Op zondag 22 mei 2016 13:29 schreef MTL het volgende: Gepruts. Ik begreep dat al tijden de constructie is aangepast zodat de VIRM nu ook zonder z'n stroomafnemers te verliezen er onderdoor kan, dus werd het tijd dat de nieuwe borden geplaatst werden. ProRail schijnt echter vergeten te zijn dit in de IAM en wegwijzertekeningen te publiceren, waardoor de wijziging dus niet bekend was bij machinisten. Omdat dat niet gebeurd is, heeft op een gegeven moment dus een machinist aan de bel getrokken die de nieuwe borden zag staan zonder daarover geïnformeerd te zijn. Omdat de treindienstleiding op de tekeningen dus inderdaad de oude borden zag staan is het treinverkeer stilgelegd tot de oude situatie weer hersteld was. Nu mag ProRail ergens in de komende tijd opnieuw een poging doen om die borden om te wisselen, en deze keer hopelijk niet te vergeten de wijziging te publiceren
Terecht van die machinist. Wijzigingen dienen ten alle tijden doorgegeven te worden.
Op zondag 22 mei 2016 13:45 schreef Maegrim het volgende: Stonden er ook niet de verkeerde borden? Tractie uitschakelen ipv Panto's neer
dat zegt peterseliemeneer toch?
De constructie van de bovenleiding is volgens mtl aangepast waardoor de panto niet meer omlaag hoeft. De panto neer borden waren vervangen door tractie uit alleen was die wijziging niet gepubliceerd en schijnbaar heeft een machinist aan de bel getrokken dat er andere borden stonden dan dat er volgens hem hoorden te staan
Er stonden inderdaad dus opeens de borden 'tractie uitschakelen' waar eerst 'stroomafnemers neer' stond. Ik hoorde van een collega dat de wijziging in de constructie al jaren geleden opgelost was en het eigenlijk dus al jaren niet meer nodig is om de stroomafnemers neer te laten. De geleiding van stroomafnemers tegen de bovenleiding begon net niet hoog genoeg. De begrenzing van de hoogte van de VIRM 4 zou net iets hoger afgesteld staan dan het andere materieel (ander type stroomafnemer), waardoor deze net bleef haken. Na het verhogen van het portaal van de begeleidings'rails' zou dat dus verleden tijd zijn. We gaan het wel weer zien Ik ben benieuwd of de nieuwe poging nog dit jaar plaats gaat vinden, maar dat zal wel weer niet
Met sandwich toevallig? Ik geloof dat ik morgen een sandwichdienstje heb en er ergens nog een uitwisseling van materieel plaats vindt. Edit: ik zou dan even vragen om een wijziging van bevoegdheidsbewijs Die 60 k/u scheelt niet veel, maar dat is toch apart
Nee dat had ik gisteren, ging alleen niet door waardoor het passagieren heen -> passagieren terug met koffie werd
Bevoegdheidsbewijs klopt, bij nedtrain word je aangenomen als BB, ook al komt men tegenwoordig als volledig bevoegd van de opleiding af. Dus puur een verzekeringskwestie dat ik geen 60 meer mag
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen.
Plus je hoeft niet door niet werkende security heen.
Toen ik vorige maand uit Schotland terugvloog was het trouwens heel eenvoudig; 40 minuten voor boarden begint aanwezig. Fantastisch, ff één biertje in de lounge en daarna gelijk naar binnen. JFK is ook zo'n vervelend vliegveld; Vriend van me moest een keer omboeken omdat hij 1h50m van tevoren aanwezig was en hij had er 2h van tevoren moeten zijn. Echt wtf? Nee, geef mij maar trein.
Het voordeel van de trein tegenover het vliegtuig is dat je niet zoveel tijd vantevoren aanwezig moet zijn. Plus als je uitstapt met de trein ben je in het centrum van Londen. Als je vliegt en je landt op Luton, moet je nog een klote eind reizen om in het centrum te komen.
En Heathrow is het grootste klotenvliegveld op aarde.
En Heathrow is het grootste klotenvliegveld op aarde.
Was er een paar weken terug nog, maar kan niet zeggen dat ik het klote vond. Stond ongeveer 5 minuten nadat ik het vliegtuig kon verlaten te wachten op de metro naar Londen centrum. Dat viel mij dus alles mee.
Was er een paar weken terug nog, maar kan niet zeggen dat ik het klote vond. Stond ongeveer 5 minuten nadat ik het vliegtuig kon verlaten te wachten op de metro naar Londen centrum. Dat viel mij dus alles mee.
Het kán allemaal wel goed gaan ja, maar het is veel te klein voor de volumes die het moet verwerken.
En de HSL ligt er weer eens uit... De Thalys naar Lille kwam net door Dordrecht en een lege IntercityDefect kwam ik op de brug tussen Dordrecht en Durkdorp tegen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Jep, het waait schijnbaar op de moerdijkbrug harder dan windkracht 12, dus is de HSL zuid-sectie gesloten.
Edit: aldus een collega via WhatsApp ("Voor dit zuchtje wind")
Edit 2: van andere collega een filmpje gezien van het windvaantje op Lage Zwaluwe, die hangt compleet slap. Geen zuchtje wind. Systeem dat die windwaarschuwingen afgeeft ietsiepietsie te enthousiast?
Op zondag 22 mei 2016 17:45 schreef MTL het volgende: Jep, het waait schijnbaar op de moerdijkbrug harder dan windkracht 12, dus is de HSL zuid-sectie gesloten.
Edit: aldus een collega via WhatsApp ("Voor dit zuchtje wind")
Edit 2: van andere collega een filmpje gezien van het windvaantje op Lage Zwaluwe, die hangt compleet slap. Geen zuchtje wind. Systeem dat die windwaarschuwingen afgeeft ietsiepietsie te enthousiast?
ik meen wel eens gehoord te hebben dat het meetstation niet bij de brug staat maar veel meer richting de kust?
Er staan op de Moerdijkbrug HSL twee kastjes met apparatuur die de actuele windsnelheid meet. Bij > Windkracht 11 wordt er automatisch een alarmoproep uitgezonden zodat de treinen de snelheid beperken en/of het treinverkeer stil te leggen. De treindienstleiding krijgt uiteraard ook een melding. Er zijn vanaf windkracht 10 een paar snelheidsstappen die hij/zij op kan leggen qua maximale snelheid: 300 km/u (geen beperking, < windkracht 10) 220 km/u (windkracht 10) 160 km/u (windkracht > 10) 80 km/u (windkracht > 11) 0 km/u (geen treinverkeer, > 12)
werkzaamheden betekenen niet altijd hinder. vanmorgen in de Sprinter van Alkmaar naar Uitgeest ging het prima per trein. blijkbaar waren de werkzaamheden tussen Castricum en Uitgeest.... niet tot 12:00 uur? zat in de trein van half 8. ik zag bussen rijden, bussen stonden zowel bij Castricum als Uitgeest. treinverkeer reed ook gewoon
De intercity van Amsterdam naar Dordrecht reed ook keurig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Serieus de grootste baggertrams waar ik ooit in heb gezeten. Met de trein rechtstreeks over de ballast rijden gaat soepeler, echt SportBeha warm aanbevolen.
Dit is echt je reinste bullshit. Ik vermoed dat die Vlaamse vriend van je gewoon last heeft van het Belgensyndroom; Te fucking dom zijn om te weten wat je rechten zijn.
Serieus, we hebben het over "Mijn stropdas heeft de verkeerde kleur en dat is mijn werkgevers' schuld dus we gaan staken"-land, waar het onmogelijk is om je medewerkers te ontslaan zelfs als ze van je stelen of gewoon niet op komen dagen.
Nee, t werkt echt zo, hier in Frankrijk ook. Heb veel Waalse collega's en die weten niet beter.
quote:
Op zaterdag 21 mei 2016 09:06 schreef J.B. het volgende: Je kunt je wel ziekmelden maar je moet inderdaad wel een ziekbriefje hebben nadien, overigens wordt daar massaal mee gefraudeerd. Op het moment staken bijvoorbeeld de Waalse en Brusselse cipiers (al een maand) en plotseling is het aantal ziekmeldingen meer dan verdubbeld, zieken krijgen volledig salaris doorbetaald terwijl salaris uit de stakingskas lager is; er zijn dus dokteren die daarvoor onterechte ziekteattesten geven
Mijn dokter hier in Frankrijk is een Vlaming, maar dat terzijde
Wat een amateuristisch gepruts in Deventer vanavond. De sprinter uit Enschede komt binnen om 20.25u op spoor 3b (vanwege een vertraagde IC naar Zwolle op spoor 4). De machinist neemt aan door te moeten naar Apeldoorn (de verstoring was immers al drie kwartier voorbij), maar de borden op beel spoor 3 gaven de sprinter naar Almelo aan. Uiteindelijk zou de trein met ander personeel dan toch de sprinter van 20.36u naar Almelo worden. Niet dus...
Om 20.35u wijzigt de bestemming op de CTA ineens naar Apeldoorn. Personeel kn de war, reizigers in de war. Even later komt op 3a de sprinter naar Almelo op het bord. Dat was dus de sprinter ut Apeldoorn, die gewoon door zou gaan naar Almelo (hoewel het personeel er af ging in Deventer).
Alle reizigers en het personeel moest dus 5 minuten na vertrektijd nog naar de juiste trein toe lopen. Uiteindelijke schade: +15 naar Apeldoorn en +10 naar Almelo....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het treinverkeer was voor mij niet verhinderd, de trein reed ondanks de werkzaamheden alsnog over het traject. Ondanks de meldingen en de bussen... ging mijn trein rijden alsof er niets aan de hand was. Je zou verwachten dat als er werkzaamheden zijn, en je ziet de bussen staan, dat de trein dan niet verder gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
te Rotterdam was het advies om via Duivendrecht / Lelystad te reizen (ja, daag), of via Arnhem (korte overstap Utrecht, naar Arnhem reed maar 2x p/u, Syntus rijdt slechts 1x pu en aansluiting op de bus is er dan niet, dus ook niet ideaal)
Dus maar de vervangende bus geprobeerd, welke al klaar stonden in Amersfoort. De eerste 3(!) gingen vol weg, rechtstreeks naar Deventer. De laatste ging zowel naar Apeldoorn als Deventer. Binnen een kwartier konden we weg (tja, bussen stonden klaar, maar die mensen zijn niet in een vingerknip in een hogevloers touringcar), na een omweg in Apeldoorn hadden we nog een kwartier in Deventer om over te stappen. 15 minuten extra op Amersfoort-Apeldoorn, 15 min extra op Apeldoorn-Deventer, 15 in Deventer en 15 min overtap levert een uurtje vertraging op. Ach, via Duivendrecht en via Arnhem was het langer of minder relaxt (veel overstappen)
te Rotterdam was het advies om via Duivendrecht / Lelystad te reizen (ja, daag), of via Arnhem (korte overstap Utrecht, naar Arnhem reed maar 2x p/u, Syntus rijdt slechts 1x pu en aansluiting op de bus is er dan niet, dus ook niet ideaal)
Dus maar de vervangende bus geprobeerd, welke al klaar stonden in Amersfoort. De eerste 3(!) gingen vol weg, rechtstreeks naar Deventer. De laatste ging zowel naar Apeldoorn als Deventer. Binnen een kwartier konden we weg (tja, bussen stonden klaar, maar die mensen zijn niet in een vingerknip in een hogevloers touringcar), na een omweg in Apeldoorn hadden we nog een kwartier in Deventer om over te stappen. 15 minuten extra op Amersfoort-Apeldoorn, 15 min extra op Apeldoorn-Deventer, 15 in Deventer en 15 min overtap levert een uurtje vertraging op. Ach, via Duivendrecht en via Arnhem was het langer of minder relaxt (veel overstappen)
Er ging toch gewoon een trein van Amersfoort naar Deventer?
Ik heb die van 21.53 genomen nog
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Ja, later wel. Ik kwam vanuit Dordrecht, wou met de Benelux naar Amsterdam en vanaf daar de pimpel naar Hengelo. De Benelux had last van een haperende loc en kwam met +55 in Rotterdam, met die vertraging zou ik in Amsterdam de pimpel missen. Daarom maar binnendoor gestoken via Gouda-Utrecht met de bedoeling om hem in Amersfoort weer op te pakken, maar door een stroomstoring bij Apeldoorn ging ie via de Hanzelijn en kwam dus niet in Amersfoort. Tel daarbij op de werkzaamheden Amersfoort-Zwolle en ik had weinig andere keus dan vanaf Utrecht via Arnhem te reizen, wat normaal een half uur extra kost. Maar door werkzaamheden was de dienstregeling Utrecht-Arnhem aangepast en werd de aansluiting naar Zwolle in Arnhem ineens 27 minuten in plaats van 12. Totale schade daardoor +60
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein?
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een STS-passage?
Huh? Volgens mij staat hier iets raars.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een STS-passage?
Op maandag 23 mei 2016 09:12 schreef James1988 het volgende: Wacht even, begrijp ik nou goed dat jij nu niet harder mag rijden dan 40 km/u omdat je voor NT werkt? Is dat niet juist de facto onveiliger, omdat ATB-EG dan niet meer werkt en je dus geen achtervang meer hebt in het geval van een rood sein?
heren, ik heb even een vraagje... Op de Hanzelijn, tussen de IJsselbrug en Zwolle in ligt een soort spoor in een spoor. Ik heb er even geen plaatjes van gemaakt, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.
De vraag: waar dient dat voor?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Je bedoelt de twee spoorstaven die tussen de twee normale spoorstaven ingelegd zijn? Dat wordt op meerdere plekken in Nederland toegepast voor het versterken van de spoorconstructie. de plek die jij bedoelt is als ik mij niet vergis vlak nadat je de brug af komt rijden in de bocht, klopt dat? Op die manier is er minder zijwaartse beweging mogelijk en zal je dus minder snel op één plek in een bocht een knik ontstaan. Soms wordt het ook op rechte stukken gebruikt, maar dan is het vaak bij viaducten om een zelfde soort reden: het verstevigen van de constructie om ernstige verzakking (vaak in veengrond) tegen te gaan ten opzichte van het viaduct. Op die manier voorkomt men dat je bij het viaduct een enorme hobbel omhoog en omlaag krijgt.
Op maandag 23 mei 2016 11:30 schreef MTL het volgende: Je bedoelt de twee spoorstaven die tussen de twee normale spoorstaven ingelegd zijn? Dat wordt op meerdere plekken in Nederland toegepast voor het versterken van de spoorconstructie. de plek die jij bedoelt is als ik mij niet vergis vlak nadat je de brug af komt rijden in de bocht, klopt dat? Op die manier is er minder zijwaartse beweging mogelijk en zal je dus minder snel op één plek in een bocht een knik ontstaan. Soms wordt het ook op rechte stukken gebruikt, maar dan is het vaak bij viaducten om een zelfde soort reden: het verstevigen van de constructie om ernstige verzakking (vaak in veengrond) tegen te gaan ten opzichte van het viaduct. Op die manier voorkomt men dat je bij het viaduct een enorme hobbel omhoog en omlaag krijgt.
Ja, precies die plek idd. Ik kende inderdaad wel de versteviging bij bruggen en viaducten, maar deze "binnensporen" kende ik nog niet. Ik begrijp dus dat het versteviging van de spoorbaan is (logisch: de zijwaartse krachten van de trein in de bocht worden nu over twee extra stalen balken verdeeld. En de vorm van de spoorstaaf is dus eerder toevallig: het had ook een andere vorm kunnen zijn.
Thanx!
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op maandag 23 mei 2016 11:03 schreef Goverman het volgende: heren, ik heb even een vraagje... Op de Hanzelijn, tussen de IJsselbrug en Zwolle in ligt een soort spoor in een spoor. Ik heb er even geen plaatjes van gemaakt, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.
De vraag: waar dient dat voor?
Anti-ontsporingrails. Als een trein daar ontspoort, zal deze achter die middelste rails haken met zijn wielen en dus niet snel van een viaduct afdonderen. Of zichzelf in een brugpijler boren.
Anti-ontsporingrails. Als een trein daar ontspoort, zal deze achter die middelste rails haken met zijn wielen en dus niet snel van een viaduct afdonderen. Of zichzelf in een brugpijler boren.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Ze liggen er trouwens wel, maar heel erg voor de brug (Vanaf de Zwolse kant iig op het filmpje, vanaf de andere kant weet ik het niet en ik word niet zo vrolijk van de NS wifi met het kijken van dat filmpje 144p )
Ja, die dingen ken ik (bij bruggen/viaducten), maar op de Hanzelijn zitten die extra spoorstaven daarvoor dus veel te ver van de normale spoorstaven af.
Het is wel ontsporingsbeveiliging en daarnaast extra gewicht, de bodem is daar nogal zompig dus klinkt sneller in heb ik me laten vertellen. Maar door wie was dat ook alweer.... Grmbl.
Averechts effect, het is puur de functie bij overgangen kunstwerken naar normale ondergrond. Die spoorstaven wegen 54kg/m1 en dan nog de bevestigingsmiddelen. Daarvan ga je alleen maar meer zakken dan dat je het op peil houdt.
Op maandag 23 mei 2016 12:40 schreef _JdM_ het volgende: En als we dat (extra spoorstaven) nou ook eens zouden doen op Woerden-Leiden en Woerden-Gouda?
Daar moet je onderheien zoals bij de HSL is gedaan denk ik