Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 19:18 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||
Tochjo | woensdag 11 december 2013 @ 19:20 | |
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. De sprinter tussen Utrecht en Breda bijvoorbeeld. De hele reis duurt 1:23, maar ik denk niet dat meer dan eenderde van de reizigers er langer dan een half uur mee reist. Dan is er dus geen enkele reden om die treinserie te knippen, want er hoeft dus geen toilet in volgens de staatssecretaris. | ||
Socios | woensdag 11 december 2013 @ 19:20 | |
Na mijn eerder pleidooi voor terugkeer restauratie- en slaapwagens pleit ik nu ook voor terugkeer bagagewagens. Of in ieder geval ruimte daarvoor vrijmaken zoals in Duitse ICE's en IC/EC's. Ten koste van zitplaatsen? Extra wagon of treinstel bevestigen. Zelden, maar dan ook echt zelden, ziet men tegenwoordig nog de volledige perronlengte benut worden. Vroeger waren 15 bakken heel gebruikelijk. Doe dan nu ook gewoon 14 bakken V-IRM of 15 bakken ICM. Het is allemaal niet zo moeilijk. | ||
#ANONIEM | woensdag 11 december 2013 @ 19:20 | |
Ja. En dus moet je (niet jij persoonlijk natuurlijk) daar rekening mee houden, en niet net doen alsof er in de spits geen fietsenmakers met koffers meereizen en de inrichting van de trein op die gedachte baseren. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2013 19:21:20 ] | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:22 | |
Bewijs met die gammele NS cijfers maar dat het minder dan 1/3 is. | ||
Tochjo | woensdag 11 december 2013 @ 19:23 | |
Nou, dat lijkt me met de OV-chipkaartgegevens straks niet bijzonder lastig eigenlijk. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:29 | |
Hoe vaak hebben we hier al benadrukt dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben? Waarom is er zo'n brand blus actie nodig van ROVER om die treinen te verlengen? | ||
Tochjo | woensdag 11 december 2013 @ 19:31 | |
Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 19:32 | |
Technisch wel ja. Maar zou het CBP dat okee vinden? Je bent dan wel op individueel niveau aan het monitoren wie precies wanneer van waar naar waar reist he. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:33 | |
Ook dan is het onnauwkeurig. Wie zegt dat iemand die incheckt, waarvan de trein over zeven minuten gaat, ook daadwerkelijk met die trein gaat? Zoveel onzekerheden.. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:33 | |
Dat hoeft toch niet? | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:34 | |
Of nee wat ik bedoel is: Dat doen ze toch al. Je kan die data anonimiseren en er je voordeel mee doen. | ||
Tochjo | woensdag 11 december 2013 @ 19:36 | |
Natuurlijk houd je een foutmarge, maar die handvol reizigers zullen het eindresultaat weinig beïnvloeden. Tegenover die reiziger die eerst nog een koffie en een broodje haalt, staat bijvoorbeeld de reiziger die dat een kwartier eerder deed. Zeker als je met gemiddeldes gaat werken over tientallen of honderden reisdagen, lijkt me dat die fouten weinig invloed hebben. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:36 | |
De onnauwkeurigheden worden alleen maar groter... | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:39 | |
Niet als je de reisbewegingen daadwerkelijk gaat volgen. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 19:39 | |
Dat zou je kunnen doen ja. Kom, laten we de NS op zijn blauwe ogen geloven dat hij dat inderdaad doet ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:39 | |
Alsof ik er vertrouwen mee heb dat dat nu wél gebeurt. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:40 | |
Klopt. Zie jij die database voor je? ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:44 | |
Jochie toch, het is niet alsof het een NP-hard vraagstuk is ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:45 | |
Ik denk dat ik te maken heb met grotere datasets eigenlijk. | ||
Mr_Klaasje | woensdag 11 december 2013 @ 19:52 | |
NS maakt reizigersprognoses o.a. op basis van chipkaartanalyses. Daarbij worden gemaakte geanonimiseerde reizen op de chipkaarten vergeleken met de reisplanner van dat moment inclusief de vertragingen van toen. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 19:53 | |
Zo simpel als het in twee regels zo staat, zo overvol is de trein in de ochtend altijd. | ||
Peterselieman | woensdag 11 december 2013 @ 19:55 | |
of dat het meer dan een derde is. Zoiets is ook niet te doen | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 19:57 | |
Onder andere. | ||
Mr_Klaasje | woensdag 11 december 2013 @ 19:58 | |
Inderdaad want er zijn meer gegevens van invloed op die prognoses. | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 20:02 | |
De NMBS kan je een boete opleggen van ¤50 als je in een drukke trein je koffers en tassen niet van de stoel naast je weghaalt. En ja, er zijn treinbegeleiders die die boetes serieus uit durven te schrijven. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 20:03 | |
Dan gelden die twee regels al niet meer die je net zei. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 20:03 | |
Via Darkwing:![]() | ||
arkkey | woensdag 11 december 2013 @ 20:04 | |
Misschien moeten ze eens wat van die belgen op de perrons hier neerzetten om dat "rookbeleid" te enforcen. Of schaf het gewoon af. Nu kan je gewoon overal met je peukje lopen en met beetje pech zegt eoa kerel er iets van waarna je hem maar uitmaakt en morgen gewoon doodleuk weer je peuk daar opsteekt. Heb echt nog NOOIT boetes gezien daarvoor. | ||
Socios | woensdag 11 december 2013 @ 20:05 | |
En terecht. Men komt bij NS veel te vaak weg als men in overtreding is. Plaatsnemen in de verkeerde klasse, geen (juist) verboerbewijs hebben om twee voor beelden te noemen. Meteen op de bon ermee. | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 20:06 | |
Ohja, bijna vergeten. Morgen voor 't eerst op pad met m'n nieuwe chipkaart. In de begeleidende brief staat dat ik nog even langs een kaartautomaat moet als ik met NS wil reizen. Is dat alles? Daarna kan ik gewoon inchecken en instappen en wordt binnen een paar dagen het eerste automatisch-opladen bedrag afgeschreven? | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:06 | |
Terecht, zouden ze hier ook moeten doen. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:09 | |
Ja ![]() | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 20:10 | |
Ook kan de NMBS je beboeten voor ¤60 per minuut verwijtbare vertraging. Als jij de trein ophoudt, en dat is volledig te verwijten aan jou, dan kan de Treinbegeleider / Ticket Controle Team je een boete van ¤60 / minuut opleggen. Als de politie erbij moet komen, kan het ook later nog geïncasseerd worden, omdat het dan vaak een Proces Verbaal wordt en via justitie loopt. Wordt niet vaak gedaan, maar het komt zo af en toe voor. Dan kiezen de meeste mensen wel eieren voor hun geld, en laten die trein niet ophopen. | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 20:11 | |
Tof! Wel grappig dat de Reisplanner denkt dat ik voor m'n lol een kwartier ga staan blauwbekken op het oneindig saaie station Tilburg West Universiteit. Dat wordt dus gewoon een station verder. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 20:11 | |
Voordeel is dan weer dat in België ongeveer de helft van de bekeuringen (ik overdrijf misschien maar dit was wel blijven hangen) nooit geïnd worden omdat ze niet zoiets hebben als een CJIB. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:11 | |
Dat was in Nederland in 2006 al 250 euro. | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 20:13 | |
Maar in Nederland hoor je ze daar nooit over :p NMBS kan je ¤60/minuut aanrekenen, via justitie (oid) weet ik het niet | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:21 | |
Nee? Ga maar eens aan de noodrem hangen. Komt iemand het je vast wel vertellen ![]() | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 20:21 | |
Maar in België kennen ze dan wel weer GAS-boetes, waarmee gemeentes vrijwel naar hartelust boetes kunnen uitdelen. Er zijn zelfs boetes uitgedeeld voor kritische reacties over een optreden van de politie op de website van een krant. ![]() | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 20:26 | |
Het ik gelezen maargoed, het blijft een derdewereldland en een politiestaat natuurlijk. | ||
arkkey | woensdag 11 december 2013 @ 20:28 | |
Derdewereldland met o.a. een betere gezondheidszorg dan het "superieure" nederland anders ![]() | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 20:28 | |
Maar dan krijg je toch niet per minuut vertraging ¤250? In België krijg je dus ook ¤60 per minuut als je weigert een kaartje te kopen, een boete te accepteren en de trein niet wilt verlaten. | ||
Pino112 | woensdag 11 december 2013 @ 20:28 | |
20:26:26 11-12-13 GROUP-1 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 1+) (GOEDERENTREIN) (TIS: 3.1) Amerikahavenweg , Australiehavenweg AMSTERDAM [ OVDN NET01 ALO AST HVT ASO ] TIS 3.1: aanrijding trein met een persoon, fiets, bromfiets of ander klein voorwerp. Meestal een persoon, maar vind het nu wel opvallend omdat het midden in het havengebied is + goederentrein. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 20:30 | |
Juist minder opvallend, de overwegen zijn veel minder goed beveiligd in het havengebied. En in het donker + dopjes in oren persoon helpen ook niet mee... | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 20:31 | |
http://www.zorgvisie.nl/K(...)van-Europa-1419618W/ Ok. Doei. | ||
KnightSolaire | woensdag 11 december 2013 @ 20:32 | |
Waarschijnlijk is er wel een reden voor dat die overstap wordt aangegeven en niet een andere, want de reisplanner geeft de optimale reisroute aan. (Daarvan afwijken mag ook niet altijd, trouwens.) | ||
Pino112 | woensdag 11 december 2013 @ 20:33 | |
Ohja dat is misschien ook wel zo. Zit niet in het goederenvervoerwereldje. | ||
arkkey | woensdag 11 december 2013 @ 20:33 | |
Dat is leuk en aardig, maar als grensbewoner met een grote familie met genoeg ervaring aan beide kanten weet ik wel waar ze mij mogen opnemen. Klinkt voor mij in ieder geval net zo betrouwbaar als de NS statistieken die bij 96,4% op tijd de prijzen mogen verhogen (oid) en verrek, precies 96,4% op tijd dat is toevallig! | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 20:35 | |
Ja, alsof dit onderzoek is uitgevoerd door de Nederlandse zorgverzekeraars en artsen, kom op zeg ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 11 december 2013 @ 20:37 | |
Mwa, zitten vaak genoeg overstappen in die beter kunnen hoor. Van Enschede naar Den Helder geeft hij in Amersfoort een overstap op de IC naar Enkhuizen, om dan op Amsterdam CS op de IC Den Helder te stappen. (Van spoor 14a (helemaal vooraan) naar spoor 7 oid). Terwijl je ook 1 halte kan blijven zitten en op Sloterdijk een crossplatform overstap kan pakken. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2013 20:37:35 ] | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 20:37 | |
Ik stap over van de sprinter Breda-Utrecht op de sprinter Tilburg Universiteit-Eindhoven. Mijn route verandert dus in ieder geval niet door op Tilburg ipv T-Universiteit over te stappen. | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 20:37 | |
Ik vermoed dat de NS reisplanner (ik weet om welke overstap het gaat, Sprinter Breda - Utrecht op Tilburg Universiteit - Weert) de eerste mogelijkheid om over te stappen geeft. Dat is dan Tilburg Universiteit. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:39 | |
Kan inmiddels best 300 zijn hoor, zo vaak maak ik het ook niet mee ![]() | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 20:39 | |
Ik ook niet, maar ben er toevallig een keertje doorheen gelopen naar een bedrijf dat aan een kade zit voor een excursie ;P | ||
KnightSolaire | woensdag 11 december 2013 @ 20:48 | |
Nee klopt maar hij geeft ook de optimale reis aan. In dit geval heb je misschien een ruimere overstap op Tilburg Universiteit en is dat optimaler. | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 20:50 | |
16 minuten op Universiteit vs. 15 minuten op Tilburg inderdaad ![]() ![]() | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 20:52 | |
Op Tilburg Universiteit staat de trein wel langer stil, waardoor je langer lekker warm binnen kan zitten. Met dit weer geen slecht idee ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 20:52 | |
Dat straalt natuurlijk wel een totaal gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen uit. "16 minuten is beter dan 15" ![]() | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 20:53 | |
De sprinter uit Breda komt om :09 en :39 binnen op Tilburg Universiteit, de sprinter uit Eindhoven doet dat om :11/:41. Vertrek naar Eindhoven is om :23/:53. Je staat dus maar 2 minuten uit te waaien i.p.v. 15 ![]() | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 20:53 | |
Hm, daar is nog wel wat voor te zeggen. Wel jammer dat die uit Eindhoven net wat later binnenkomt, nou kan ik niet tot Tilburg blijven zitten als'ie een keer vertraagd is. Tenzij ik de NS-app in de gaten ga zitten houden natuurlijk ![]() | ||
Peter | woensdag 11 december 2013 @ 20:55 | |
Daar had natuurlijk iets anders meegenomen moeten worden.. de hoeveelheid winkels=omzet van NS op het overstapstation ![]() | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 20:57 | |
Tilburg is ook weinig te beleven hoor ![]() | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 21:03 | |
True, maar tot het idee van de al na twee minuten binnenrollende vervolgtrein langskwam, leek het "grote" station me wel een aantrekkelijkere plek om een kwartier te moeten wachten. | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 21:04 | |
Nog een reden om bij Universiteit al in te stappen is dat de trein best druk is, dus dan heb je sowieso een goede zitplaats. Op Tilburg is het soms al dringen. | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 21:06 | |
Ja nou en? Op Tilburg Hbf kun je koffie en een broodje halen, er is zelfs een toilet! | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 21:07 | |
Op de lijn Tilburg Universidad - Weert rijdt volgens mij vrijwel altijd materieel met toiletten dus dat maakt niet uit ![]() | ||
KomtTijd... | woensdag 11 december 2013 @ 21:08 | |
GTBV aangevraagd. Dik 3 kwartier te laat thuis vandaag ![]() | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 21:09 | |
Tilburg - Weert is tegenwoordig gesplitst in Eindhoven, beide treintjes komen op kopspoortjes binnen | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 21:12 | |
Oh, wat rijdt er dan eigenlijk zoal? | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 21:13 | |
DDZ en Plan V. Weet alleen niet of dat wijzigt met de nieuwe dienstregeling. Oh en zo heel af en toe VIRM en SLT ![]() | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 21:14 | |
Het wordt wel een goeie test voor de Staatsschspoorwegen trouwens. Ik kies bewust voor de trein omdat de parallel lopende snelweg een hoerige file-ellende is. Benieuwd of ze van dit buitenkansje gaan profiteren. | ||
Peterselieman | woensdag 11 december 2013 @ 21:16 | |
volgens mij wordt Tilburg West - Eindhoven SLeT en Eindhoven - Weert Plan V | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 21:20 | |
Opvallend, komende jaren geen uitbreidingswerkzaamheden gepland op de A58 tussen Eindhoven en Breda. | ||
Ireyon | woensdag 11 december 2013 @ 21:21 | |
DDZ is nu al volledig verdwenen, Plan V en SGMm moet je het mee doen ![]() ![]() ![]() | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 21:23 | |
Tilburg Universiteit heeft dan wel weer de kleinste Kiosk van het land; https://twitter.com/NS_Stations/status/358223726795440128 | ||
spectrumanalyser | woensdag 11 december 2013 @ 21:24 | |
in het havengebied zitten kantoren waar mensen op de fiets naartoe gaan, vanaf 't pontje. nare situaties daar. de trein besturen ze op afstand, de machinist is mijlen ver en in de loc zit verder niemand. de wissel vereist handmatige bediening. op een paar plekken is een geluidssignaal het enige wat de komst van de trein aankondigt. er is al wel een hoop verbeterd afgelopen jaren, toch blijft het link daar. het amsterdamse havengebied..... de goederentreinen zijn daar lang en staan tientallen minuten stil om te keren of te wachten voor een rood sein, met als gevolg dat een overweg bezet blijft. dan ontstaan foute acties. fietsers die 'door' de trein heen gaan door de fiets op te tillen en tussen twee wagons te klouteren. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 21:30 | |
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)estelijk+Havengebied | ||
Viezze | woensdag 11 december 2013 @ 21:30 | |
Huh waar zit die? Nog nooit gezien ![]() | ||
ReisT | woensdag 11 december 2013 @ 21:48 | |
Zo te zien op die foto in het stationsgebouwtje (waar anders?) dat nu dus eindelijk weer een functie heeft. Het zou gaan om een proef op 5 kleine stations. Nu ben ik wel benieuwd waar we die andere 4 kleinste kioskjes kunnen vinden. | ||
JDude | woensdag 11 december 2013 @ 21:49 | |
Madame Schultz zal daar wel nooit rijden dan ![]() | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 22:00 | |
Een aantal Belgische rijtuigen worden vooralsnog als één homogene stam gebruikt. Er rijden er ook 2 of 3 rijtuigen in de rommel-stam (met allemaal diverse soorten rijtuigen). | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 22:06 | |
Dit heet "begrijpelijk communiceren" ![]() | ||
Surveillance-Fiets | woensdag 11 december 2013 @ 22:06 | |
Dát is knap. ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 11 december 2013 @ 22:07 | |
techniek staat voor niets tegenwoordig | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 22:07 | |
Verwacht je nu een uitleg? ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2013 @ 22:10 | |
Nee ![]() | ||
ReisT | woensdag 11 december 2013 @ 22:12 | |
Blijft toch raar dat wat voor NS onmogelijk was (april 2013) de HKX dus zomaar wel lukt?
| ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 22:13 | |
HKX kon zonder problemen 10 rijtuigen bij de NMBS leasen. Nog na het fiasco met de Benelux enzo. | ||
Ireyon | woensdag 11 december 2013 @ 22:16 | |
Het was altijd mogelijk maar NS wilde het niet. Tegen Wilma kun je dan zeggen dat het echt niet kan hoor en ze slikt die diarree aan flauwekul maar al te graag. | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 22:17 | |
Ik mis het UIC-nummer ![]() | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 22:18 | |
HKX moet, NS mag. | ||
ReisT | woensdag 11 december 2013 @ 22:20 | |
HKX moet helemaal niets. HKX wil, NS niet. | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 22:20 | |
Wie zegt dat het toen pas geregeld was? Voor hetzelfde geld was het in december al beklonken voor die rijtuigen... (Is niet bekend met HKX problemen) | ||
b2py | woensdag 11 december 2013 @ 22:21 | |
HKX moet wel, want enige inkomstenbron. | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 22:24 | |
HKX heeft al sinds het begin te maken met materieelproblemen, ze sprokkelen overal materieel vandaan. Soms zetten ze zelfs Desiro's in (van Hamburg naar Keulen!), of een enkel dubbeldeksrijtuig tussen twee Taurussen in dubbeltractie... | ||
DeaDLocK2K | woensdag 11 december 2013 @ 22:26 | |
Behalve dat is het geen Spaans en boeit het als bijschrift bij een foto al helemaal niet. In een computertopic gaat hij ook niet uitleggen wat IBM is. | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 22:27 | |
Die Desiro's waren uit nood, maar ze zetten wel Married-Pair-Wagens van de NordOstseeBahn in. Ook niet op deze verbinding te verwachten | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 22:36 | |
Dat is toch ook uit nood? HKX heeft naar mijn weten eigen materieel (overgenomen van ÖBB) maar kan dit lang niet altijd inzetten... | ||
greavy | woensdag 11 december 2013 @ 22:50 | |
Die MarriedPair-Wagens zijn ook tijdelijk, maar rijden inmiddels al een hele tijd mee in de omlopen. | ||
James1988 | woensdag 11 december 2013 @ 22:54 | |
HKX doet in ieder geval z'n best om de treinen te laten rijden ![]() | ||
Sandrvich | woensdag 11 december 2013 @ 23:30 | |
Had niet verwacht dat HKX het nog zo lang zou vol houden. ![]() Weet iemand trouwens of die Rheingold-panoramawagen nog steeds bij Veolia Fjärrtåg in Zweden rondrijdt? Want ik kom er wel wat foto's van tegen, maar die zijn vooral uit 2011. EDIT: ![]() Deze dus. | ||
dennistd | woensdag 11 december 2013 @ 23:40 | |
Nee, die is tegenwoordig van LTE volgens mij: | ||
Sandrvich | woensdag 11 december 2013 @ 23:41 | |
Hmm jammer! Maarem, wat moet LTE daar mee? ![]() | ||
WhiteJoker | donderdag 12 december 2013 @ 00:04 | |
Een snelle Google leert het volgende:Bron | ||
Regenjas | donderdag 12 december 2013 @ 00:29 | |
Vanuit de trein is er eentje te zien in dat zeshoekige gebouwtje bij station Diemen. | ||
_serial_ | donderdag 12 december 2013 @ 07:46 | |
Telegraaf kopte gisterenavond met dat treinen steeds vaker door rood rijden. http://www.telegraaf.nl/b(...)ker_door_rood__.html | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 07:48 | |
Godsgloeiende ijzerschuivers. Eerste dag gaat 't al mis. Benieuwd hoe lang het duurt voor ik een auto koop. | ||
Pino112 | donderdag 12 december 2013 @ 08:00 | |
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 08:05 | |
Lijkt wel alsof die maatregelen alleen maar averechts werken.. | ||
bork | donderdag 12 december 2013 @ 08:08 | |
Nice, per wanneer? | ||
MTL | donderdag 12 december 2013 @ 08:11 | |
Uit dat artikel blijkt wel weer mooi hoe goed onze volksvertegenwoordigers ingelicht zijn over de werking van het spoorwegnet. Groene golven voor treinen? Wat wat denken ze dat een "rijweg" precies is daar in Den Haag? En mobieltjes zijn al verboden, dus ik denk niet dat een dubbel verbod veel gaat uitmaken... | ||
Pino112 | donderdag 12 december 2013 @ 08:13 | |
Zit mobiel dus tweet van NS plaatsen gaat moeilijk. Vanaf vandaag, 14 stations. | ||
bork | donderdag 12 december 2013 @ 08:14 | |
thx! | ||
Pino112 | donderdag 12 december 2013 @ 08:18 | |
14 NS stations in Indoor Google Maps Op 14 NS stations kunt u digitaal door het station en de stationsomgeving navigeren. Hiermee kunt u nog beter uw weg vinden, buiten en binnen het station, voor en tijdens uw reis. Via Google Maps kunt u inzoomen op het stationsgebouw. Bijvoorbeeld met smartphone of tablet, onderweg of voorafgaand aan de reis. Snel overstappen en het vinden van voorzieningen op het station wordt zo nog gemakkelijker. De digitale plattegronden van 14 grote NS stations zijn beschikbaar gemaakt in samenwerking met Google. Indoor Maps laat zien waar winkels en stationsfaciliteiten zich bevinden en brengt u van en naar het juiste perron. Vanaf 12 december 2013 zijn van 14 grote NS stations in Nederland Indoor Maps beschikbaar: Amersfoort, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Delft, Den Haag Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Deventer, Groningen, Haarlem, Leiden Centraal, Nijmegen, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Mogelijk komen hier in de loop van 2014 nog meer stations bij. http://www.ns.nl/reiziger(...)onden-in-google-maps | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 08:23 | |
Waarom Leiden? Dat station is 1 passage en simpeler dan wat.. | ||
_serial_ | donderdag 12 december 2013 @ 08:25 | |
Omdat het kan. | ||
bork | donderdag 12 december 2013 @ 08:30 | |
Lijstje stations op google UK en Dublin: PTA / Treinentopic #658: Starbucks in de trein | ||
_serial_ | donderdag 12 december 2013 @ 08:30 | |
Ook niet de eerste keer, gisteren problemen Valleilijn door rijp http://www.gelderlander.n(...)-door-rijp-1.4134079 | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 08:38 | |
Het is sowieso nutteloos; de bebording fungeert uitstekend. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 08:40 | |
En dan is het ook nog eens oud nieuws... | ||
spectrumanalyser | donderdag 12 december 2013 @ 08:54 | |
hoeps, het was een Porsche die gisteren in Amsterdam Westpoort tegen de goederentrein aan zat. http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)estelijk+Havengebied | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 09:06 | |
Geen verstoringsinformatie door storing Door een storing verschijnen actuele verstoringen in de treindienst niet op de interactieve spoorkaart en in de lijst met actuele verstoringen. Huidige storingen: * Roosendaal-Breda: er rijden geen treinen maar bussen door een aanrijding met een persoon. Houdt u rekening met vertraging van ongeveer 15-30 minuten. Naar verwachting duurt deze verstoring tot 09:30 uur. De reisplanner is bijgewerkt. * Zuidhorn-Hurdegaryp: door een seinstoring rijden er geen treinen. Houdt u rekening met vertraging van meer dan 60 minuten. Naar verwachting duurt deze verstoring tot 10:30 uur. http://www.ns.nl/calamiteiten/actualiteiten/rode-regel.html | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 09:07 | |
Mja, NS kan er weinig aan doen als een of andere pipo het lollig vindt om zich voor de trein te gooien. Dat de sprinter Breda - Utrecht dan niet rijdt tussen Breda en Tilburg is jammer, maar te verwachten omdat er tijdelijk niet genoeg perroncapaciteit is in Breda voor nog een kerende treinserie. De IC Roosendaal - Zwolle heeft tussen Breda en Tilburg extra stops gemaakt om de stops van de sprinter over te nemen. ![]() Morgen gaat het vast beter ![]() | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 09:20 | |
Hoe werkt GtbV eigenlijk met zoeen chipkaart? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 09:21 | |
Want dan is het vrijdag de dertiende. ![]() | ||
bork | donderdag 12 december 2013 @ 09:22 | |
automagisch ![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 09:22 | |
Chipkaart aan je formulier nieten en opsturen? ![]() | ||
Fiorano | donderdag 12 december 2013 @ 09:24 | |
NS online account aanmaken (drama...) en dan je OV er aan koppelen. Dan kun je het fixen. | ||
_serial_ | donderdag 12 december 2013 @ 09:31 | |
Ging bij mij zonder enige problemen. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 09:32 | |
Of een klassiek GtbV-formulier pakken en daar je chipkaartnummer op invullen. | ||
MPG | donderdag 12 december 2013 @ 09:56 | |
8 bakken DDZ in de intercity van venlo naar den haag van 9.50 ![]() | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 10:00 | |
Echt een eitje inderdaad. Een rit aanvinken, claimen drukken en rekeningnummer invullen en klaar. Ze eisen wel IBAN tegenwoordig ![]() | ||
Fiorano | donderdag 12 december 2013 @ 10:02 | |
Ja dat gaat wel, maar het aanmaken van zo'n MijnNS account gaat via een middeleeuwse manier. | ||
_serial_ | donderdag 12 december 2013 @ 10:05 | |
Verklaar je nader? Zelfs mijn moeder kon het zonder problemen zonder enige hulp | ||
Fiorano | donderdag 12 december 2013 @ 10:07 | |
Achterlijke debiliteit dat je thuis een activatiecode krijgt thuis gestuurd om een online (!) account te activeren. Niet meer van deze tijd. | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 10:08 | |
Die heb ik al jaren, en het is veel makkelijker dan zo'n formulier. | ||
Fiorano | donderdag 12 december 2013 @ 10:09 | |
Klopt, als het werkt werkt het prima. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 10:10 | |
En snel, ik heb meestal binnen een week m'n geld ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 10:36 | |
te hard gereden? | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 10:52 | |
Hadden ze weer "nieuws" ja? ![]() | ||
spectrumanalyser | donderdag 12 december 2013 @ 11:15 | |
Onbekend. mogelijk was de trein in beweging op het moment dat de auto tegen de wagon aan knalde. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 11:46 | |
Mooi, ik heb weer wat te doen ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 11:52 | |
Nou, dat was dan weer dat. Een hoekig iets met 6 stippen waarvan er drie aantikbaar zijn. Wauw. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 13:26 | |
DB verwacht nog voor de kerst de eerste twee Velaro D's in dienst te kunnen nemen. In het voorjaar van 2014 zullen er naar verwachting nog 8 gaan volgen. Daarmee lijkt een einde te komen aan een soap die inmiddels al ruim 2 jaar duurt, de nieuwe Velaro's zijn bedoeld om materieel- en capaciteitstekorten in het Fernverkehr op te vangen. Bahnchef Rüdiger Grube vraagt om meer investering in het Duitse spoor, er zou een investering van tot 50 miljard euro nodig zijn. Grube wil hiervoor de winsten en dividenden gebruiken die nu jaarlijks aan de aandeelhouder, de Duitse overheid, worden uitgekeerd. De prijzen van de Fahrkarte gaan het komende jaar omhoog: Nahverkehr 3,6% (m.u.v. kaarten van Verkersberbunde), Fernverkehr tot 4%, Bahncard 25 + 1 euro, Bahncard 50 +6 euro, zitplaatsreserveringen + 50 cent Bron: Handelsblatt | ||
dennistd | donderdag 12 december 2013 @ 13:35 | |
Nieuws voor Mono en Ziggy uit de Op de Rails:
| ||
dennistd | donderdag 12 december 2013 @ 13:37 | |
En lok 1252 krijgt een nieuw kleurtje dat nog niet op 1200'en gezeten heeft (loc heeft nu nog in ACTS-kleuren) | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 13:40 | |
Sprinter, Spurt, InterCityDirect, ZoveelMogelijkVersneldeSneltrein, het gaat lekker bij de marketingmolen. Lul maar raak voor een knaak ![]() | ||
Viezze | donderdag 12 december 2013 @ 13:42 | |
Op welke stations gaat de sneltrein stoppen? | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 13:43 | |
Als het NS zou zijn...
![]() | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 14:19 | |
ik zou zeggen: in ieder geval Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek. En misschien ook wel Europapark, omdat dit in Groningen een belangrijk overstapstation wordt | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 14:22 | |
![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 14:39 | |
En natuurlijk Winschoten. En Bad Nieuweschans. En Weener. En Leer. Maar Martenswolde EN Kropshoek overgeslagen ![]() ![]() | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 14:43 | |
Gewoon alleen stoppen waar vroeger de internationale trein Groningen - Bremen stopte. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 14:44 | |
Hoe heette het ook weer? Badezug of zo? Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (evt Winschoten en/of Nieuweschans) - Leer - Oldenburg - Bremen. Met BR218. Knallen maar. | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 14:46 | |
Inselzug ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 14:47 | |
Oh ja. Nou ja dat dus ![]() | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 14:49 | |
Met omkleedhokjes erin waar Duitse toeristen in hun 'nette pak' instapte en zich tijdens de treinreis verkleedden in een strandpak. Ongelofelijk, maar het heeft echt bestaan. ![]() De latere internationale trein Groningen - Leer stopte alleen te Hoogezand-Sappemeer en Winschoten. Laten we dat voor deze sneltrein maar aanhouden. | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 14:51 | |
was bij Arriva iig geen succes omdat ze met drie aan elkaar geknoopte stoptreinen regelmatig in de plus reden. Kwam voornamelijk doordat de doorkoppeling in Groningen negatief qua tijd was en het stuk van/naar Harlingen ook veel te maken had met vertragingen. | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 14:51 | |
Nee joh, die is van een paar jaar terug. Was gewoon een kutspurt zonder omkleedhokjes en stopte op ieder station en ging maar tot Leer (D) ![]() | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 14:55 | |
Was ook pure onwil. Personeel dat niet eens wist dat de trein doorging naar Duitsland ("huh, komen we aan op spoor 5?" (te Leeuwarden)). Of de andere kant op waar personeel op spoor 2 stond te wachten om een trein naar Harlingen te rijden, maar verbaast opkeek als deze op spoor 5 uit Groningen aankwam. ![]() Echt belachelijk; doe een beetje moeite om een succes van zo'n doorgaande trein maken. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 14:57 | |
Als je gewoon een reëel haalbaar pad in plant heb je al dat gezeik natuurlijk niet ![]() | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 15:02 | |
Heb destijds een brief aan Deutsche Bahn geschreven met een reëel pad erin. Kwam erop neer de "Inselzug" als sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen te laten rijden. Ook voor de reizigers prettiger. Briefje teruggekregen dat de "Inselzug" weer zal verdwijnen. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 15:23 | |
Knap, kruisen op een station met 1 kopspoor en 1 doorgaand perronspoor. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 15:46 | |
Kan toch wel, met een wisseltje ![]() | ||
Mr_Klaasje | donderdag 12 december 2013 @ 15:47 | |
Daarom komt er naast het spoor waarop de fases gemaakt worden een extra spoor te liggen zodat er via de spoorfases gekruist kan worden. | ||
lyolyrc | donderdag 12 december 2013 @ 15:59 | |
Wat is een spoorfase? ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 16:01 | |
Zoals spoor 1a en 1b. | ||
lyolyrc | donderdag 12 december 2013 @ 16:04 | |
Da's duidelijk. ![]() | ||
Socios | donderdag 12 december 2013 @ 16:16 | |
Van Perron West en Perron Oost wel? ![]() | ||
dennistd | donderdag 12 december 2013 @ 16:37 | |
Je krijgt dus zoiets lijkt me:
| ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 16:44 | |
Oh ik dacht iets nog simpelers eigenlijk ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 16:45 | |
Winschoten heeft een eilandperron, dus het lijkt me dat op het spoor langs het stationsgebouw het juk komt te staan en dan bij het andere spoor een kruiswissel. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 12 december 2013 @ 16:46 | |
Ik weet niet zeker of er een kruiswissel komt of alleen een vast kruis maar het komt wel ongeveer op jouw idee neer ja. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 16:47 | |
teken dat eens uit dan? | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 16:48 | |
Zoiets? ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 16:52 | |
Zoals Dennistd het tekent, heb je maar één extra wissel nodig t.o.v. de huidige situatie. Lijkt me dus tot nu toe het meest logisch. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 16:52 | |
Er werd eerder trouwens gezegd dat 'half december' een rapport van Movares klaar zou zijn over de sneltrein naar Leer. Blijkbaar is dat dus nu, getuige het nieuwsbericht. Iemand enig idee of dat rapport ook als beleidsstuk van een of andere overheid te lezen valt? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 16:53 | |
Er liggen al drie doorgaande sporen, met tussen twee daarvan een perroneiland. Er zal dus inderdaad vast een kruiswissel worden gemaakt naar het spoor dat geen perron heeft. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 16:54 | |
Maar is dat derde spoor niet in z'n geheel nodig om (lange) goederentreinen te kunnen laten passeren? Anders had je net zo goed er een derde perronspoor van kunnen maken. | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 16:57 | |
Dit is denk ik een goedkopere oplossing. En de goederentreinen die er langs komen zitten op tijden dat Arriva niet rijdt. Anders was een uursdienst op Leer niet mogelijk geweest ![]() | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 17:37 | |
Wel ja. Trein terug ook opgeheven. Nu maar via Den Bosch. Zit ik tenminste warm. | ||
Litpho | donderdag 12 december 2013 @ 17:39 | |
![]() ![]() | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 18:01 | |
Not funny. Wel mooi vier streepjes op de materieelbingokaart ![]() | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 18:22 | |
Even snel wat getekend. Dit lijkt mij het meest kostenefficiënt, wissel 91A/B kan eventueel ook omgedraaid worden. Is even afhankelijk welke richting vaak het meest vertraagd is. ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 18:25 | |
O ja, er staat ook in het stuk iets over dat het onbeveilgde overpad naar het tweede perron wegvalt. Dan moet het idd wel zoiets zijn. | ||
Fiorano | donderdag 12 december 2013 @ 18:30 | |
Op Amersfoort staat een defecte Protos. Beide kanten sluitseinen aan, ziet er apart uit :-P | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 18:35 | |
Wat probeer je te rijden? Op NS.nl staan geen storingen momenteel. | ||
Anno1982 | donderdag 12 december 2013 @ 18:42 | |
Zo, dat zijn nog eens grootse plannen voor de metropool Winschoten! Leuk project, maar ik wist niet dat de reizigersaantallen daar de laatste tijd zo erg toegenomen waren. Maar volgens mij wordt er tussen Zuidbroek en Waterhuizen ook maar 100 gereden, zou mooi zijn om dat ook direct te verbeteren. En de trein van Veendam door te trekken naar Stadskanaal en Emmen, nog even elektrificeren en en en... ![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 19:14 | |
Ja, zoiets. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 19:15 | |
Volgens mij zijn er dit jaar pas 1 of 2 goederentreinen door Winschoten gekomen, dus om daar nou je infra op af te stemmen... | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 19:19 | |
Moest van Best naar Gilze-Rijen, maar de sprinter naar Tilburg Universiteit van 17:12 werd opgeheven. Dus de 17:28 naar Nijmegen gepakt en in Den Bosch de sprinter richting Breda. Daardoor niet eerder thuis dan wanneer ik op de 17:42 had gewacht, maar omreizen beats blauwbekken. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 19:22 | |
formuliertje schrijven ![]() | ||
JDude | donderdag 12 december 2013 @ 19:24 | |
En dat. | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 19:45 | |
De goederenpaden tussen Leer en Groningen (Onnen) zijn zelfs opgeheven (voor zover ik het begreep) om de uursdienst mogelijk te maken. Er werden voor lange tijd geen goederenpaden geclaimd. Wel heeft HUSA met de Dolimetrein uit Veendam dit jaar een aantal keer (stuk of 4-5x) via Leer het land verlaten, om via Aken weer naar België te cruisen. Kwam door werkzaamheden rond Zwolle. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 20:06 | |
Ja, er zijn alleen op zondag nog goederenpaden inderdaad. | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 20:15 | |
De BOB (Bayerische Oberlandbahn) heeft nog maar 20 van de 35 Flirt3'en toegelaten gekregen, en heeft hierdoor een mengelmoes van materieel her en der kunnen huren. De BOB gaat rond Rosenheim rijden. Totaal zijn er 23 treinen gehuurd: * Drie stammen BR111+Silberlingen (München - Salzburg gemengd met Flirts) * Twee treinstellen BR423 (München - Deisenhofen/Holzkirchen) * Twee CityShuttles van de ÖBB * Één KISS-treinstel van de Ostdeutsche Eisenbahn * Twee stammen van BahnTouristik Express * Een flexibele compositie van de NordOstseeBahn (eveneens een dochter van Veolia) * Zeven Desiro-treinstellen van Vogtlandbahn * Zeven Talent-treinstellen van Ostseeland Verkehr (eveneens Veolia-dochter, maar na 14 december geen reizigerstreinen-concessies meer). Wordt voorlopig dus een bont zootje daar. Bron: Drehscheibe-Online, diverse topics | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 20:21 | |
Goeie zaak. Opdonderen met die kutzooi ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 20:21 | |
Wat is er loos met die Integral-stellen van ze? ![]() | ||
Duvel | donderdag 12 december 2013 @ 20:22 | |
![]() | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 20:26 | |
Dit zijn nieuwe concessies, waar nieuw materieel heen moet, als ik mij niet vergis. | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 20:31 | |
BOB krijgt München - Salzburg erbij. En volgens mij nog wat kleine lijntjes ofzo. | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 20:37 | |
levert jou weer meer badslippers voor op de markt op ![]() | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 20:53 | |
Dus, wanneer kunnen wij van jou een lading foto's verwachten van al dit fraais? ![]() | ||
Ireyon | donderdag 12 december 2013 @ 20:57 | |
D'r liep daarnet toch een conductrice rond in de IC naar Breda.. man man man ik wil niet ordinair klinken maar ze zou op m'n gezicht mogen zitten totdat ik verdrink. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 21:06 | |
![]() | ||
Kentekenplaat | donderdag 12 december 2013 @ 21:19 | |
![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 21:20 | |
Nou hup, lekker een geilbrief naar Hartkloppingen ![]() ![]() | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 21:28 | |
Ik zit pas in April in die regio (en dat amper een halve dag), hopen dat ik dan nog iets van die meuk kan vinden ergens in de avond/ochtend. | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 21:33 | |
Maar zaterdag heb ik een nieuwe camera (body + lens). Wordt de Canon EOS 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Ga ik ver op vooruit met mijn "huidige" gear Wel een aanslag op de portemonnee ![]() | ||
Duvel | donderdag 12 december 2013 @ 21:35 | |
Vast brandpunt die lens? | ||
_JdM_ | donderdag 12 december 2013 @ 21:36 | |
Vanmiddag heeft er om ongeveer 13:30-14:00 een Arriva-GTW gekoppeld gestaan met een Veolia-GTW. Nu weet ik niet of het diesel of een elektrische variant waren, maar ik kan me voorstellen dat de ene is gebruikt als rangeerhulpje voor een elektrisch treinstel. | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 21:37 | |
Ho, foutje. Effe aangepast. Is de 17-55mm. Nee, absoluut geen kitlens. Tzt wil ik nog een vaste 35mm hebben. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 21:37 | |
ja, alleen een beetje speling. Zo tussen 17 en 55 mm denk ik ![]() Oh ninja-edit, nie gezien ![]() | ||
Duvel | donderdag 12 december 2013 @ 21:42 | |
Beestachtige lens! | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 21:45 | |
Den Helder, Vlissingen, Luttelgeest? | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 21:47 | |
Waren het allebei de Titus Brandsma's? ![]() | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 21:52 | |
Ja. Is een pareltje tegenover mijn huidige defecte lens (Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM) en body (Canon 1000D). Volgens diverse reviews en dergelijke zou hij zelfs beter zijn als de Canon EF-S 24-105 F/4L IS USM. Setje is tweedehands van een kennis van mij, die deze set één jaar heeft gebruikt (en nog geen 20.000 kliks), maar nu de Canon 5D MarkIII + EF 24-70mm f/2.8L II USM heeft. Dát is pas een set waar je U tegen zegt. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 21:58 | |
"nog geen 20.000 kliks" ![]() ![]() | ||
greavy | donderdag 12 december 2013 @ 21:59 | |
Exacte aantal kliks weet ik niet uit mijn hoofd (staat ergens in de mail), maar mijn 1000D heeft wel meer dan die 20.000 verdubbeld hoor. En werkt nog prima. Mogelijk zijn het wel minder, want hij heeft nog geen jaar met die camera gefotografeerd. Heb die body + lens al gebruikt, werkt heerlijk. | ||
_JdM_ | donderdag 12 december 2013 @ 22:03 | |
Blerick, bij Voith. ![]() | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 22:05 | |
Net facebook of Instagram ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 22:07 | |
huh wat ![]() | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 22:19 | |
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)enquete-veel-te-duur Ik weer even niet wat te zeggen. ![]() | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 22:20 | |
CDA hè.. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 22:24 | |
Misschien ligt het aan mij, maar is de scope niet veel te beperkt? "duidelijk maken wat er allemaal is mis gegaan rond de aanschaf van de hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda" kan ik ook: NS heeft zich onder druk laten zetten door Netelenbos, heeft beknibbeld op materieel en heeft veel te weinig toezicht gehouden ondanks de waarschuwingen voor en tijdens de bouw van die treinen. Dat weet zelfs een kleuter nog wel te vertellen. | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 22:27 | |
Er zijn al tientallen onderzoeken naar gedaan, een vijfenveertigste zal echt niet ineens andere informatie opleveren. Zeker als het door het ministerie wordt uitgevoerd. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 22:32 | |
Dat is ook weer waar, maar een onderzoek naar hoe de aanschaf van de V250 op zo'n fiasco uit kon draaien lijkt mij niet echt een goede vraag voor een parlementaire enquete. Met het grootste deel van de aanschaf had de regering/de politiek niets te maken. Wat je je hoogstens kunt afvragen is of de inspectie en/of de NoBo naar behoren hebben gefunctioneerd, maar dat is al helemaal een beperkte scope. | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 22:40 | |
EN zo verspillen we miljoenen aan het maken van plannen voor een onderzoek, net zo lang tot het onderzoek geen miljoenen meer kost "want dat is efficiënter" ![]() | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 23:01 | |
Alles waar het woord Fyra in voorkomt is al onderzocht. Die enquête is geld door een putje spoelen. Doe er alsjeblieft wat nuttigs mee. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 23:03 | |
Ja, eigenlijk wel mee eens. ...zoals het voorbereiden van een nieuwe tenderprocedure ![]() Of het vervangen van wat oude TL-verlichting door LED-lampen met bewegingsdetectors (waar nu een proef mee loopt in Beilen). | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 23:05 | |
Laat ze eerst het progamma van eisen concessie 2015 - 2025 afmaken. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 12 december 2013 @ 23:05 | |
ze zullen niet verder komen dan iets dat veel weg heeft van een beleidsnota | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 23:07 | |
Dat is op zich ook wel nuttig, ja. Kwalitatief verwacht ik niet al te veel van een HRN-PvE, ik verwacht vooral holle frases die niet SMART zijn. Bijvoorbeeld "NS zal zich maximaal inspannen om de informatie bij verstoringen te verbeteren", "NS doet al het redelijke om de kans op een zitplaats zo groot mogelijk te maken" en "NS zal zich inzetten om de punctualiteit op een acceptabel pijl te houden" ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 23:09 | |
NS zal zijn schouders ophalen en een beetje dweilen met de kraan open ja. | ||
b2py | donderdag 12 december 2013 @ 23:14 | |
Ik dacht eerder aan LEAN ipv SMART ![]() | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 23:27 | |
Geplukt van het web: What is Lean? Is weinig van te merken gezien de nevenactiviteiten van NS en de impact van een (soms kleine) verstoring. Als ik terugdenk aan Marjon Kaper en andere uitlatingen van de NS-top merk ik daar ook weinig van. Er zijn nog steeds genoeg zwartrijders en mensen die de trein laten staan ten faveure van de auto ![]() Is weinig van te merken Dat is allang mislukt ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2013 @ 23:34 | |
Thx James, ik had ook geen idee wat ik aan het lezen was ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 23:36 | |
Naar wat ik ervan begrijp, is `lean´ een filosofie om te schrappen in de dingen (en kosten) die niet iets opleveren waar de klant voor wil betalen. Maar bij NS is volgens mij net zo goed het omgekeerde nodig: een focus op datgene waar de klant wél voor wil betalen. Neem nou de HSL. Wie is bereid om daar een (relatief forse) toeslag voor te betalen? Niet zo moeilijk: een zakelijke reiziger, mits die daarmee twee activiteiten korter achter elkaar kan plannen en t.o.v. de gewone trein geen reistijd als werktijd verliest. Wat zijn dan dus de basiseisen aan de HSL-exploitatie: - Snelheid - Betrouwbaarheid (heel belangrijk!) - Stopcontacten en wifi (- En comfort natuurlijk) Pas als ze die minimale eisen halen kun je gaan nadenken of er misschien ook wat te schrappen valt om het wat meer `lean´ te maken. | ||
James1988 | donderdag 12 december 2013 @ 23:40 | |
Maar goed, zo ontzettend slecht doet NS het nou ook weer niet. De treinen rijden frequent, zijn redelijk punctueel en - zeker met abonnementen als Dal Vrij - nog redelijk goed te betalen. Het is vooral jammer dat het laaghangend fruit niet wordt geplukt (quick wins) en dat NS zo ontzettend vaak lijkt te falen in het aanvoelen/bespelen van de publieke opinie. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 december 2013 @ 23:46 | |
De NS doet het niet slecht maar ook niet goed. Als ze een reizigersgroei presenteren dan komt dat eigenlijk alleen door een toename van het verkeer in Nederland in het algemeen. Dat is geen verdienste van NS, maar dat ze meedelen in die mobiliteitsgroei is tenminste iets. Maar de SNCF eist bijvoorbeeld jaar na jaar een groter aandeel in de modal split op en is de NS in dat opzicht intussen voorbij. Die doen het dus blijkbaar toch nog een stukje beter. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 december 2013 @ 23:54 | |
Oh ja, "laaghangend fruit". Ik denk dat ik op het nieuwjaarsrondje bingokaarten ga uitdelen met dat soort termen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:06 | |
Beter zorgen jij en je collega's dat het tegen die tijd gewoon al geplukt is ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 december 2013 @ 00:07 | |
SNCF en NS kun je niet 1-op-1 vergelijken omdat de situatie anders is. In Frankrijk was er jarenlang sprake van een grote achterstand waar nu een inhaalslag gepleegd wordt. Er zijn LGV's opgeleverd (of in aanbouw), er zijn elektrificatiewerkzaamheden gaande en is er flink geïnvesteerd in nieuw rollend materieel voor zowel klassiek net als LGV. Er zijn meer treinen gaan rijden in een meer voorspelbaar patroon (gecadanseerd) en SNCF heeft meer aantrekkelijke productformules op de markt gezet (o.a. Ouigo, nieuwe kortingskaarten, e.d.). Als je NS wilt vergelijken met andere operators kun je dat beter doen met een regio die enigszins te vergelijken is. Bijvoorbeeld Zwitserland en het Ruhrgebiet (meerdere belangrijke kernen), in enige mate België (al is dat moeilijker vanwege de ruimtelijke ordening). Je kunt erom lachen, maar sommige dingen zijn echt té simpel. Als ik uit de reisplanner een reisadvies krijg waarin mij een crossplatform overstap wordt beloofd, dan is het uitermate zuur als de aansluitende trein z'n deuren dichtgooit terwijl de deuren van de trein waar ik uit stapte openen. Dit gebeurt met enige regelmaat in Den Haag HS: de intercity (van/naar Amsterdam) komt aan terwijl de sprinter (van/naar Den Haag Centraal) z'n deuren sluit. Het is maar +15 wat je dan oploopt, maar het is alsnog zuur. Ander voorbeeldje: over Tilburg - Utrecht doe je nu 58 minuten, terwijl dat echt sneller kan. De IC Tilburg - Zwolle komt (volgens de dienstregeling) om :10/:40 aan in 's-Hertogenbosch, terwijl de IC naar Utrecht en Amsterdam om :08/:38 vertrekt. Door die treinen beter op elkaar af te stemmen (laat de IC naar Zwolle 2 minuten vroeger binnenkomen en de IC naar Utrecht 1 minuut later vertrekken) bespaar je reizigers iedere dag 10 minuten, dat is een versnelling van 20%! Dit geldt ook in Rotterdam: de Fyra Breda - Amsterdam komt om :23/:53 binnen, de IC naar Delft/Den Haag HS vertrekt volgens dienstregeling om :22/:52. Bovendien is het geen crossplatform overstap, maar moet je door de reizigerstunnel. Nu is deze overstap vrij vaak haalbaar (de Fyra zit te ruim in z'n jasje, de IC iets te krap) maar het is niet gegarandeerd. De directe IC Breda - Delft doet 46 minuten over de rit. Door de tijden van die treinen licht aan te passen en de treinen naast elkaar binnen te laten komen kun je de rit op 40 minuten krijgen, wat een reistijdverkorting van 15% betekent. Dat noem ik laaghangend fruit. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:07 | |
Overigens gaat een bingokaart natuurlijk in het excursiegidsje, net zoals vorig jaar. Maar idd misschien met wat andere termen, dat is wel leuk voor de afwisseling natuurlijk ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:09 | |
De kaart van begin 2013: ![]() Ziggy, maak jij een nieuwe? ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 december 2013 @ 00:10 | |
Defecte trein hebben we kunnen afstrepen nog voor we een meter hadden gereisd. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:12 | |
Ik had er 5 destijds ![]() ![]() | ||
remcoP | vrijdag 13 december 2013 @ 00:12 | |
ipv met paint te kutten kan je ook hier bingokaarten maken: https://bingobaker.com/ | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 december 2013 @ 00:12 | |
Yup. En het ging mij niet zozeer om de inhoudelijke betekenis van de term, meer om de hipheid van dergelijke termen. Dus no offense, want ik ben het inhoudelijk er ook nog wel eens mee eens. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 december 2013 @ 00:13 | |
Ik gebruik voor alles Visio. ![]() | ||
_serial_ | vrijdag 13 december 2013 @ 00:16 | |
Is dat niet een voorbeeld wat straks via HSL gaat (voor zover je het HSL kunt noemen) | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:16 | |
Voegt weinig toe, maar bedankt voor het meedenken ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:17 | |
Wie gaan er nou uiteindelijk allemaal mee eigenlijk? | ||
James1988 | vrijdag 13 december 2013 @ 00:17 | |
Toevallig wel, maar dat is straks (2016+), dit zou je per het eerstvolgende wijzigingsblad al kunnen realiseren. | ||
remcoP | vrijdag 13 december 2013 @ 00:18 | |
Visio ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:21 | |
Ik heb nu staan: Greavy Peter Mono James Ziggy Fles Dennistd b2py Er gonst boven de markt dat Socios ook mee wil, maar goed, we weten inmiddels wat dat soort geluiden waard zijn ![]() ![]() | ||
Peter | vrijdag 13 december 2013 @ 00:22 | |
check ![]() | ||
Socios | vrijdag 13 december 2013 @ 00:23 | |
Echt hè, vind het ook een verschrikkelijke term die ineens door alles en iedereen krampachtig gebruikt wordt. | ||
James1988 | vrijdag 13 december 2013 @ 00:23 | |
Alternatieven zijn welkom hoor ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:24 | |
PSM zn schuld. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:24 | |
"quick win" ![]() | ||
Socios | vrijdag 13 december 2013 @ 00:27 | |
Klopt, hem heb ik er ook al eens op gewezen. Blij dat ziggyziggyziggy dat nu deed. | ||
Socios | vrijdag 13 december 2013 @ 00:29 | |
Haha, lekker pimpelen van Deventer naar Schiphol Airport waar iedereen na het uitstappen pardoes een andere kant op rende. ![]() Heb een Niederlande-Spezial Leeuwarden - Leer (D) leggen. Alleen overdraagbaar als iemand een BahnCard 25 1. heeft, dus grote kans dat ik meereis. ![]() | ||
remcoP | vrijdag 13 december 2013 @ 00:32 | |
https://bingobaker.com/play/190467 | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:33 | |
Wordt een flinke ploeg dan, 9 man zo ver. Tot nu toe waren we elk jaar met 7 ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 00:34 | |
Jezus wat lelijk. Dan maak ik er in Paint wel eentje ![]() ![]() | ||
James1988 | vrijdag 13 december 2013 @ 01:06 | |
Ik mis 'vanwege een gebrek aan koffie' | ||
AIex | vrijdag 13 december 2013 @ 02:15 | |
Uhh, DDZ is nu nog altijd het meestvoorkomende materieel tussen Weert en Tilburg uni, ook nu het gesplitst is. Vanaf zondag is integraal SLT gepland aan beide kanten. | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 06:32 | |
Ik heb nog geen ticket, en voorlopig staat deze op on-hold. | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 06:35 | |
LEAN kont uit de bouw, en is meer voor je eigen processen dan iets wat de opdrachtgever bepaald. Maar het klonk wel leuk ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 december 2013 @ 08:42 | |
De laatste tijd hoor je vaak "klein bier". En dat is op meerdere manieren gewoon heel slecht. | ||
Fiorano | vrijdag 13 december 2013 @ 08:57 | |
Tussen Amersfoort Vathorst en Nijkerk is een DDZ door midden gebroken :-P. | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 09:03 | |
Alweer? | ||
Fiorano | vrijdag 13 december 2013 @ 09:15 | |
Blijkbaar ![]() | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 09:36 | |
Optimistische hersteltijd trouwens... | ||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2013 @ 09:45 | |
hoe ver zullen de stukken uit elkaar staan? 1 meter? | ||
Fiorano | vrijdag 13 december 2013 @ 09:46 | |
Meter of vijftig volgens Twittert | ||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2013 @ 10:04 | |
![]() ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 december 2013 @ 10:07 | |
Waar is de rest dan? | ||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2013 @ 10:12 | |
de trein is weer aan elkaar gezet alleen mag deze trein niet verder rijden. de veiligheidsinspectie gaat een onderzoek doen. de treinstellen zijn 50 meter uit elkaar komen te staan volgens een reiziger in de trein.
| ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 10:14 | |
Koppelingbreuk dus.. | ||
Frozen-assassin | vrijdag 13 december 2013 @ 10:16 | |
Hup IL&T! Alle DDZ aan de kant! | ||
_serial_ | vrijdag 13 december 2013 @ 10:17 | |
Dat zal wel weer een gevolg kunnen zijn ja. Al is het maar voor extra inspecties. | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 10:19 | |
Of niet meer gekoppeld rijden, lijkt logischer ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 december 2013 @ 10:20 | |
Kwestie van leren gebruiken. Ik maak er verrijkte baanvaktekeningen en tijdwegdiagrammen mee voor mijn werk en dat gaat prima. Het spul zal vast in twee delen weggereden of weggesleept worden. Ligt eraan waar hij is gesplitst. | ||
Viezze | vrijdag 13 december 2013 @ 10:30 | |
Nee, lean komt uit de productie. Buiten dat het een redelijk loze term is en mensen er steeds meer op terug komen lijkt het me niet iets wat de NS moet gaan toepassen. Dan krijgen we echt het voorbeeld van De Speld van een tijdje geleden; treinen die nergens meer stoppen ![]() | ||
WhiteJoker | vrijdag 13 december 2013 @ 10:46 | |
Lean is op zich niet slecht. Het is bij Toyota bedacht om hun processen te verbeteren. Dat doen ze doormiddel van Kaizens. Dit zijn kleine verbeteringen die door de werkvloer worden bedacht en uitgevoerd. Oftewel het laaghangende fruit wat hier vaak genoemd wordt. Een kleine verbetering zou kunnen zijn dat een NS medewerker zorgt dat hij meer op de stationsvloer is en zo aanspreekbaar voor reizigers is. | ||
Hyman | vrijdag 13 december 2013 @ 10:47 | |
Haha ik zat er ook in ja. | ||
WhiteJoker | vrijdag 13 december 2013 @ 10:51 | |
Wat ik me trouwens afvraag is of de treinstellen losgekomen zijn, of dat twee bakken losgekomen zijn. Voorlopig denk ik het eerste, gezien de nieuwsberichten. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 10:53 | |
Welnee man. Zie Zwitserland. Aanhaken en doorkarren. Kutnederland met al zijn regeltjes en instanties en gezeik ![]() ![]() | ||
b2py | vrijdag 13 december 2013 @ 10:58 | |
Intern LEAN uitvoeren lijkt mij geen slecht plan ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 11:01 | |
Dat heb ik nog nooit gehoord. Klinkt ook helemaal niet als iets wat je na moet streven trouwens ![]() | ||
Duvel | vrijdag 13 december 2013 @ 11:10 | |
Dat sowieso! | ||
Viezze | vrijdag 13 december 2013 @ 11:19 | |
Nee zeker niet. Ik ken het, ook vanuit de praktijk. Het is erg lastig in te voeren omdat de hele bedrijfscultuur er vanaf gaat hangen (continu verbeteren). Dat is bij een groot bedrijf al lastig, en ik heb zo'n vermoeden dat dit bij de NS nog moeilijker wordt. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 11:21 | |
Ben je goed geïnformeerd? Hoe lang duurde het voordat jullie eruit mochten / moesten? Wist er iemand wat er aan de hand was? Kwamen er bussen? | ||
Hyman | vrijdag 13 december 2013 @ 11:23 | |
Het gebeurde rond 8:12, rond 9;00 kwam er een vrouwtje zeggen dat de trein stilstond (goh ![]() Om 9:45 moesten we door een weiland baggeren om naar wat bussen te komen, die waren er wel voldoende. Ik werd echter opgehaald door een klasgenoot. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 11:25 | |
Goed verhaal. Trouwens: In de stiltecoupé roepen ze ook gewoon om. ALS ze omroepen. | ||
Hyman | vrijdag 13 december 2013 @ 11:26 | |
Oh er werd idd pas na 45minuten ofzo bekend gemaakt dat er iets mis was. Mja dat wist ik toen ook wel ![]() | ||
bork | vrijdag 13 december 2013 @ 11:39 | |
Behalve die foto op twitter heb ik nog nergens een DDZ in de media gezien, wel: nu wel goed bij de NOS maar was een ICM, een VIRM bij RTV Utrecht en een SLT bij nu.nl | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2013 @ 12:17 | |
Niemand die hem vol maakt? Okee ![]() |