abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134159249
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134159302
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Komt op hetzelfde neer. Knippen.
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. De sprinter tussen Utrecht en Breda bijvoorbeeld. De hele reis duurt 1:23, maar ik denk niet dat meer dan eenderde van de reizigers er langer dan een half uur mee reist. Dan is er dus geen enkele reden om die treinserie te knippen, want er hoeft dus geen toilet in volgens de staatssecretaris.
pi_134159313
Na mijn eerder pleidooi voor terugkeer restauratie- en slaapwagens pleit ik nu ook voor terugkeer bagagewagens. Of in ieder geval ruimte daarvoor vrijmaken zoals in Duitse ICE's en IC/EC's. Ten koste van zitplaatsen? Extra wagon of treinstel bevestigen. Zelden, maar dan ook echt zelden, ziet men tegenwoordig nog de volledige perronlengte benut worden. Vroeger waren 15 bakken heel gebruikelijk. Doe dan nu ook gewoon 14 bakken V-IRM of 15 bakken ICM. Het is allemaal niet zo moeilijk.
pi_134159334
quote:
10s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als het druk is is alles een probleem. Koffers, mensen, fietsenmakers, toiletten, alles.
Ja. En dus moet je (niet jij persoonlijk natuurlijk) daar rekening mee houden, en niet net doen alsof er in de spits geen fietsenmakers met koffers meereizen en de inrichting van de trein op die gedachte baseren.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2013 19:21:20 ]
pi_134159399
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:20 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. De sprinter tussen Utrecht en Breda bijvoorbeeld. De hele reis duurt 1:23, maar ik denk niet dat meer dan eenderde van de reizigers er langer dan een half uur mee reist. Dan is er dus geen enkele reden om die treinserie te knippen, want er hoeft dus geen toilet in volgens de staatssecretaris.
Bewijs met die gammele NS cijfers maar dat het minder dan 1/3 is.
pi_134159429
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Bewijs met die gammele NS cijfers maar dat het minder dan 1/3 is.
Nou, dat lijkt me met de OV-chipkaartgegevens straks niet bijzonder lastig eigenlijk.
pi_134159618
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:23 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Nou, dat lijkt me met de OV-chipkaartgegevens straks niet bijzonder lastig eigenlijk.
Hoe vaak hebben we hier al benadrukt dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben? Waarom is er zo'n brand blus actie nodig van ROVER om die treinen te verlengen?
pi_134159695
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Hoe vaak hebben we hier al benadrukt dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben? Waarom is er zo'n brand blus actie nodig van ROVER om die treinen te verlengen?
Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
pi_134159737
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:31 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
Technisch wel ja. Maar zou het CBP dat okee vinden? Je bent dan wel op individueel niveau aan het monitoren wie precies wanneer van waar naar waar reist he.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134159794
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:31 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
Ook dan is het onnauwkeurig. Wie zegt dat iemand die incheckt, waarvan de trein over zeven minuten gaat, ook daadwerkelijk met die trein gaat? Zoveel onzekerheden..
pi_134159801
quote:
5s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Technisch wel ja. Maar zou het CBP dat okee vinden? Je bent dan wel op individueel niveau aan het monitoren wie precies wanneer van waar naar waar reist he.
Dat hoeft toch niet?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134159841
Of nee wat ik bedoel is: Dat doen ze toch al. Je kan die data anonimiseren en er je voordeel mee doen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134159900
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook dan is het onnauwkeurig. Wie zegt dat iemand die incheckt, waarvan de trein over zeven minuten gaat, ook daadwerkelijk met die trein gaat? Zoveel onzekerheden..
Natuurlijk houd je een foutmarge, maar die handvol reizigers zullen het eindresultaat weinig beïnvloeden. Tegenover die reiziger die eerst nog een koffie en een broodje haalt, staat bijvoorbeeld de reiziger die dat een kwartier eerder deed. Zeker als je met gemiddeldes gaat werken over tientallen of honderden reisdagen, lijkt me dat die fouten weinig invloed hebben.
pi_134159937
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:36 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Natuurlijk houd je een foutmarge, maar die handvol reizigers zullen het eindresultaat weinig beïnvloeden. Tegenover die reiziger die eerst nog een koffie en een broodje haalt, staat bijvoorbeeld de reiziger die dat een kwartier eerder deed. Zeker als je met gemiddeldes gaat werken over tientallen of honderden reisdagen, lijkt me dat die fouten weinig invloed hebben.
De onnauwkeurigheden worden alleen maar groter...
pi_134160022
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:36 schreef b2py het volgende:

[..]

De onnauwkeurigheden worden alleen maar groter...
Niet als je de reisbewegingen daadwerkelijk gaat volgen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134160030
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Of nee wat ik bedoel is: Dat doen ze toch al. Je kan die data anonimiseren en er je voordeel mee doen.
Dat zou je kunnen doen ja. Kom, laten we de NS op zijn blauwe ogen geloven dat hij dat inderdaad doet O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_134160052
quote:
14s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen doen ja. Kom, laten we de NS op zijn blauwe ogen geloven dat hij dat inderdaad doet O+
Alsof ik er vertrouwen mee heb dat dat nu wél gebeurt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134160095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Niet als je de reisbewegingen daadwerkelijk gaat volgen.
Klopt. Zie jij die database voor je? :P
pi_134160259
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Klopt. Zie jij die database voor je? :P
Jochie toch, het is niet alsof het een NP-hard vraagstuk is :D Deze databases zijn klein van inhoud en makkelijk te analyseren.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_134160300
Ik denk dat ik te maken heb met grotere datasets eigenlijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 11 december 2013 @ 19:52:23 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134160572
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Klopt. Zie jij die database voor je? :P
NS maakt reizigersprognoses o.a. op basis van chipkaartanalyses. Daarbij worden gemaakte geanonimiseerde reizen op de chipkaarten vergeleken met de reisplanner van dat moment inclusief de vertragingen van toen.
pi_134160632
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

NS maakt reizigersprognoses o.a. op basis van chipkaartanalyses. Daarbij worden gemaakte geanonimiseerde reizen op de chipkaarten vergeleken met de reisplanner van dat moment inclusief de vertragingen van toen.
Zo simpel als het in twee regels zo staat, zo overvol is de trein in de ochtend altijd.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 december 2013 @ 19:55:41 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_134160717
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Bewijs met die gammele NS cijfers maar dat het minder dan 1/3 is.
of dat het meer dan een derde is. Zoiets is ook niet te doen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_134160798
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Zo simpel als het in twee regels zo staat, zo overvol is de trein in de ochtend altijd.
Onder andere.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 11 december 2013 @ 19:58:07 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_134160825
Inderdaad want er zijn meer gegevens van invloed op die prognoses.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')