Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. De sprinter tussen Utrecht en Breda bijvoorbeeld. De hele reis duurt 1:23, maar ik denk niet dat meer dan eenderde van de reizigers er langer dan een half uur mee reist. Dan is er dus geen enkele reden om die treinserie te knippen, want er hoeft dus geen toilet in volgens de staatssecretaris.
Na mijn eerder pleidooi voor terugkeer restauratie- en slaapwagens pleit ik nu ook voor terugkeer bagagewagens. Of in ieder geval ruimte daarvoor vrijmaken zoals in Duitse ICE's en IC/EC's. Ten koste van zitplaatsen? Extra wagon of treinstel bevestigen. Zelden, maar dan ook echt zelden, ziet men tegenwoordig nog de volledige perronlengte benut worden. Vroeger waren 15 bakken heel gebruikelijk. Doe dan nu ook gewoon 14 bakken V-IRM of 15 bakken ICM. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Als het druk is is alles een probleem. Koffers, mensen, fietsenmakers, toiletten, alles.
Ja. En dus moet je (niet jij persoonlijk natuurlijk) daar rekening mee houden, en niet net doen alsof er in de spits geen fietsenmakers met koffers meereizen en de inrichting van de trein op die gedachte baseren.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2013 19:21:20 ]
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. De sprinter tussen Utrecht en Breda bijvoorbeeld. De hele reis duurt 1:23, maar ik denk niet dat meer dan eenderde van de reizigers er langer dan een half uur mee reist. Dan is er dus geen enkele reden om die treinserie te knippen, want er hoeft dus geen toilet in volgens de staatssecretaris.
Bewijs met die gammele NS cijfers maar dat het minder dan 1/3 is.
Nou, dat lijkt me met de OV-chipkaartgegevens straks niet bijzonder lastig eigenlijk.
Hoe vaak hebben we hier al benadrukt dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben? Waarom is er zo'n brand blus actie nodig van ROVER om die treinen te verlengen?
Hoe vaak hebben we hier al benadrukt dat ze het nog steeds niet voor elkaar hebben? Waarom is er zo'n brand blus actie nodig van ROVER om die treinen te verlengen?
Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
Technisch wel ja. Maar zou het CBP dat okee vinden? Je bent dan wel op individueel niveau aan het monitoren wie precies wanneer van waar naar waar reist he.
Nu is het lastiger omdat nog lang niet alle reizigers in- en uitchecken. Als straks die poortjes eens dichtgaan, verandert dat.
Ook dan is het onnauwkeurig. Wie zegt dat iemand die incheckt, waarvan de trein over zeven minuten gaat, ook daadwerkelijk met die trein gaat? Zoveel onzekerheden..
Technisch wel ja. Maar zou het CBP dat okee vinden? Je bent dan wel op individueel niveau aan het monitoren wie precies wanneer van waar naar waar reist he.
Dat hoeft toch niet?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ook dan is het onnauwkeurig. Wie zegt dat iemand die incheckt, waarvan de trein over zeven minuten gaat, ook daadwerkelijk met die trein gaat? Zoveel onzekerheden..
Natuurlijk houd je een foutmarge, maar die handvol reizigers zullen het eindresultaat weinig beïnvloeden. Tegenover die reiziger die eerst nog een koffie en een broodje haalt, staat bijvoorbeeld de reiziger die dat een kwartier eerder deed. Zeker als je met gemiddeldes gaat werken over tientallen of honderden reisdagen, lijkt me dat die fouten weinig invloed hebben.
Natuurlijk houd je een foutmarge, maar die handvol reizigers zullen het eindresultaat weinig beïnvloeden. Tegenover die reiziger die eerst nog een koffie en een broodje haalt, staat bijvoorbeeld de reiziger die dat een kwartier eerder deed. Zeker als je met gemiddeldes gaat werken over tientallen of honderden reisdagen, lijkt me dat die fouten weinig invloed hebben.
Op woensdag 11 december 2013 19:34 schreef DeaDLocK2K het volgende: Of nee wat ik bedoel is: Dat doen ze toch al. Je kan die data anonimiseren en er je voordeel mee doen.
Dat zou je kunnen doen ja. Kom, laten we de NS op zijn blauwe ogen geloven dat hij dat inderdaad doet
NS maakt reizigersprognoses o.a. op basis van chipkaartanalyses. Daarbij worden gemaakte geanonimiseerde reizen op de chipkaarten vergeleken met de reisplanner van dat moment inclusief de vertragingen van toen.
NS maakt reizigersprognoses o.a. op basis van chipkaartanalyses. Daarbij worden gemaakte geanonimiseerde reizen op de chipkaarten vergeleken met de reisplanner van dat moment inclusief de vertragingen van toen.
Zo simpel als het in twee regels zo staat, zo overvol is de trein in de ochtend altijd.
De NMBS kan je een boete opleggen van ¤50 als je in een drukke trein je koffers en tassen niet van de stoel naast je weghaalt. En ja, er zijn treinbegeleiders die die boetes serieus uit durven te schrijven.
Op woensdag 11 december 2013 20:02 schreef greavy het volgende: De NMBS kan je een boete opleggen van ¤50 als je in een drukke trein je koffers en tassen niet van de stoel naast je weghaalt. En ja, er zijn treinbegeleiders die die boetes serieus uit durven te schrijven.
Misschien moeten ze eens wat van die belgen op de perrons hier neerzetten om dat "rookbeleid" te enforcen. Of schaf het gewoon af. Nu kan je gewoon overal met je peukje lopen en met beetje pech zegt eoa kerel er iets van waarna je hem maar uitmaakt en morgen gewoon doodleuk weer je peuk daar opsteekt. Heb echt nog NOOIT boetes gezien daarvoor.
Op woensdag 11 december 2013 20:02 schreef greavy het volgende: De NMBS kan je een boete opleggen van ¤50 als je in een drukke trein je koffers en tassen niet van de stoel naast je weghaalt. En ja, er zijn treinbegeleiders die die boetes serieus uit durven te schrijven.
En terecht. Men komt bij NS veel te vaak weg als men in overtreding is. Plaatsnemen in de verkeerde klasse, geen (juist) verboerbewijs hebben om twee voor beelden te noemen. Meteen op de bon ermee.
Ohja, bijna vergeten. Morgen voor 't eerst op pad met m'n nieuwe chipkaart. In de begeleidende brief staat dat ik nog even langs een kaartautomaat moet als ik met NS wil reizen. Is dat alles? Daarna kan ik gewoon inchecken en instappen en wordt binnen een paar dagen het eerste automatisch-opladen bedrag afgeschreven?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 11 december 2013 20:02 schreef greavy het volgende: De NMBS kan je een boete opleggen van ¤50 als je in een drukke trein je koffers en tassen niet van de stoel naast je weghaalt. En ja, er zijn treinbegeleiders die die boetes serieus uit durven te schrijven.
Op woensdag 11 december 2013 20:06 schreef JDude het volgende: Ohja, bijna vergeten. Morgen voor 't eerst op pad met m'n nieuwe chipkaart. In de begeleidende brief staat dat ik nog even langs een kaartautomaat moet als ik met NS wil reizen. Is dat alles? Daarna kan ik gewoon inchecken en instappen en wordt binnen een paar dagen het eerste automatisch-opladen bedrag afgeschreven?
Ook kan de NMBS je beboeten voor ¤60 per minuut verwijtbare vertraging. Als jij de trein ophoudt, en dat is volledig te verwijten aan jou, dan kan de Treinbegeleider / Ticket Controle Team je een boete van ¤60 / minuut opleggen. Als de politie erbij moet komen, kan het ook later nog geïncasseerd worden, omdat het dan vaak een Proces Verbaal wordt en via justitie loopt. Wordt niet vaak gedaan, maar het komt zo af en toe voor. Dan kiezen de meeste mensen wel eieren voor hun geld, en laten die trein niet ophopen.
Wel grappig dat de Reisplanner denkt dat ik voor m'n lol een kwartier ga staan blauwbekken op het oneindig saaie station Tilburg West Universiteit. Dat wordt dus gewoon een station verder.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Voordeel is dan weer dat in België ongeveer de helft van de bekeuringen (ik overdrijf misschien maar dit was wel blijven hangen) nooit geïnd worden omdat ze niet zoiets hebben als een CJIB.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 11 december 2013 20:10 schreef greavy het volgende: Ook kan de NMBS je beboeten voor ¤60 per minuut verwijtbare vertraging. Als jij de trein ophoudt, en dat is volledig te verwijten aan jou, dan kan de Treinbegeleider / Ticket Controle Team je een boete van ¤60 / minuut opleggen.
Op woensdag 11 december 2013 20:11 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voordeel is dan weer dat in België ongeveer de helft van de bekeuringen (ik overdrijf misschien maar dit was wel blijven hangen) nooit geïnd worden omdat ze niet zoiets hebben als een CJIB.
Maar in België kennen ze dan wel weer GAS-boetes, waarmee gemeentes vrijwel naar hartelust boetes kunnen uitdelen. Er zijn zelfs boetes uitgedeeld voor kritische reacties over een optreden van de politie op de website van een krant.
Maar in België kennen ze dan wel weer GAS-boetes, waarmee gemeentes vrijwel naar hartelust boetes kunnen uitdelen. Er zijn zelfs boetes uitgedeeld voor kritische reacties over een optreden van de politie op de website van een krant.
Het ik gelezen maargoed, het blijft een derdewereldland en een politiestaat natuurlijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Nee? Ga maar eens aan de noodrem hangen. Komt iemand het je vast wel vertellen
Maar dan krijg je toch niet per minuut vertraging ¤250? In België krijg je dus ook ¤60 per minuut als je weigert een kaartje te kopen, een boete te accepteren en de trein niet wilt verlaten.
TIS 3.1: aanrijding trein met een persoon, fiets, bromfiets of ander klein voorwerp.
Meestal een persoon, maar vind het nu wel opvallend omdat het midden in het havengebied is + goederentrein.
Juist minder opvallend, de overwegen zijn veel minder goed beveiligd in het havengebied. En in het donker + dopjes in oren persoon helpen ook niet mee...
Op woensdag 11 december 2013 20:28 schreef arkkey het volgende: Derdewereldland met o.a. een betere gezondheidszorg dan het "superieure" nederland anders En dat geldt voor wel meer zaken.
Wel grappig dat de Reisplanner denkt dat ik voor m'n lol een kwartier ga staan blauwbekken op het oneindig saaie station Tilburg West Universiteit. Dat wordt dus gewoon een station verder.
Waarschijnlijk is er wel een reden voor dat die overstap wordt aangegeven en niet een andere, want de reisplanner geeft de optimale reisroute aan. (Daarvan afwijken mag ook niet altijd, trouwens.)
Juist minder opvallend, de overwegen zijn veel minder goed beveiligd in het havengebied. En in het donker + dopjes in oren persoon helpen ook niet mee...
Ohja dat is misschien ook wel zo. Zit niet in het goederenvervoerwereldje.
Dat is leuk en aardig, maar als grensbewoner met een grote familie met genoeg ervaring aan beide kanten weet ik wel waar ze mij mogen opnemen. Klinkt voor mij in ieder geval net zo betrouwbaar als de NS statistieken die bij 96,4% op tijd de prijzen mogen verhogen (oid) en verrek, precies 96,4% op tijd dat is toevallig!
Op woensdag 11 december 2013 20:33 schreef arkkey het volgende: Dat is leuk en aardig, maar als grensbewoner met een grote familie met genoeg ervaring aan beide kanten weet ik wel waar ze mij mogen opnemen. Klinkt voor mij in ieder geval net zo betrouwbaar als de NS statistieken die bij 96,4% op tijd de prijzen mogen verhogen (oid) en verrek, precies 96,4% op tijd dat is toevallig!
Ja, alsof dit onderzoek is uitgevoerd door de Nederlandse zorgverzekeraars en artsen, kom op zeg
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.