abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 november 2013 @ 01:04:05 #1
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133030873
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  vrijdag 8 november 2013 @ 01:07:06 #2
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133030945
Hammer! Long time no see :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 8 november 2013 @ 01:09:40 #4
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_133030977
Lekker zeg. Vind nu overal dat het een trein betreft van Syntus, maar andere bronnen melden: "Niet bekend of het een goederentrein betreft". Uhu

quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 01:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Hammer! Long time no see :)
Ja, te lang. Lees wel altijd trouw mee, vind dit een van de leukere draadjes op FOK!
pi_133031472
http://www.112oostgelderl(...)-belandt-in-de-berm/

Syntus Lint 40.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 00:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Één regel per station met een kolommetje met al het materieel gecombineerd, dus bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

Zo een stapje in de goede richting? Zit nog een beetje met de separator in m'n maag, kan geen goede kiezen.
http://ovtijden.com/infoplus/mat/1920/20131107/
pi_133031485
FUCK FUCKERDIE FUCK FUCK FUCK. hOE krijg JE HET VOOR ELKAAR.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 8 november 2013 @ 05:27:35 #7
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133032531
http://nos.nl/l/572323

En dan staat er bij de foto "Het spoor bij Loppersum". :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 8 november 2013 @ 06:06:25 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133032565
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 01:48 schreef Poepdoos het volgende:

[..]

Zo een stapje in de goede richting? Zit nog een beetje met de separator in m'n maag, kan geen goede kiezen.
http://ovtijden.com/infoplus/mat/1920/20131107/
Ziet er beter uit ja, stuk overzichtelijker.
pi_133032635
Ook echt tussen Deventer en Hengelo, waar geen trein rijdt. :')
  vrijdag 8 november 2013 @ 06:38:44 #10
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133032647
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 06:35 schreef b2py het volgende:
Ook echt tussen Deventer en Hengelo, waar geen trein rijdt. :')
Gewoon ergens in een tuin in Zutphen. Geen hinder voor het treinverkeer. Waar ze dat Deventer vandaan halen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 8 november 2013 @ 08:51:39 #11
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133033633
Boem is ho.



[ Bericht 9% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 08-11-2013 09:12:57 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133033986
quote:
Kolere....dat moet een klap geweest zijn... -O-
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 09:40:44 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133034567
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:13 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Kolere....dat moet een klap geweest zijn... -O-
bij elk tikje heb je al een stevige schade
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133034632
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

bij elk tikje heb je al een stevige schade
ja dat sowieso, maar als je ziet hoever de trein is doorschoten
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 8 november 2013 @ 09:44:24 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133034651
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:43 schreef _serial_ het volgende:

[..]

ja dat sowieso, maar als je ziet hoever de trein is doorschoten
Daar zijn stootjukken natuurlijk ook op ontworpen: de trein geleidelijker afremmen zodat er minder schade ontstaat. En dat kost wel wat afstand.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133034851
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:44 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Daar zijn stootjukken natuurlijk ook op ontworpen: de trein geleidelijker afremmen zodat er minder schade ontstaat. En dat kost wel wat afstand.
Gelukkig stond er een :) anders was de bovenleidingportaal ook neergegaan.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 8 november 2013 @ 09:58:38 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133034968
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 09:53 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Gelukkig stond er een :) anders was de bovenleidingportaal ook neergegaan.
Ik geloof niet dat er veel kopsporen zijn zonder juk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133035859
Misschien een gevalletje glad spoor in Zutphen?
  vrijdag 8 november 2013 @ 10:44:31 #19
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133035930
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 10:42 schreef lyolyrc het volgende:
Misschien een gevalletje glad spoor in Zutphen?
Zou zomaar kunnen. Het is er wel de periode voor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133038319
Staan niet echt bomen in de buurt daar :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 8 november 2013 @ 12:09:04 #21
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133038734
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Staan niet echt bomen in de buurt daar :N
Gladheid komt niet alleen door bomen, er zijn meer factoren. Industrie is er bijvoorbeeld eentje van.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133038922
Die meester moet opnieuw naar de keuringsarts staat op RTV Oost.
Wel klote voor hem. Dit soort dingen hebben wel een beste impact op je als machinist.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2013 12:15:36 ]
  vrijdag 8 november 2013 @ 12:23:59 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133039212
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133039387
Ik zie ook nergens de bok staan. Stond er wel een bok of hadden ze 2 bielzen gekruist staan in het spoor?
pi_133039433
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:29 schreef Monopoly het volgende:
Ik zie ook nergens de bok staan. Stond er wel een bok of hadden ze 2 bielzen gekruist staan in het spoor?
Ergens op de foto's op flickr zie je resten van het stootblok naast de trein (omgebogen)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_133039612
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:31 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ergens op de foto's op flickr zie je resten van het stootblok naast de trein (omgebogen)
Link ? :')
pi_133039646
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:37 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Link ? :')
Sorry was geen flickr maar 112gelderland, vanaf foto 8

http://www.112oostgelderl(...)-belandt-in-de-berm/
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_133039911
-O-
Juk heeft blijkbaar niet zoveel geholpen, hij is er dwars doorheen gereden...............met een Lintje...
pi_133041203
Staat mij bij dat dat spoor iets afloopt.
pi_133041547
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 12:47 schreef mc3347 het volgende:
-O-
Juk heeft blijkbaar niet zoveel geholpen, hij is er dwars doorheen gereden...............met een Lintje...
Nou idd, was dat juk van papier-maché of zo? -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133041557
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 13:27 schreef Bitlord het volgende:
Staat mij bij dat dat spoor iets afloopt.
Is dat waar die wegrollende VIRM ooit eens twee lintjes total loss gereden heeft?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 8 november 2013 @ 13:52:39 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133042110
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is dat waar die wegrollende VIRM ooit eens twee lintjes total loss gereden heeft?
Ohja, dat is waar ook... _O- Best treurig was dat toen. :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 13:52:46 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133042112
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is dat waar die wegrollende VIRM ooit eens twee lintjes total loss gereden heeft?
niet total loss, maar beiden hadden wel aanzienlijke schade en moesten langdurige reparatie ondergaan. Er staat me bij dat Syntus hiervoor tijdelijk extra DM'90 heeft moeten huren van de NS.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 8 november 2013 @ 14:00:46 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133042398
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 13:27 schreef Bitlord het volgende:
Staat mij bij dat dat spoor iets afloopt.
Dan krijg je normaal toch niet zo'n vaart dat je een juk helemaal wegdrukt?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133042514
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 14:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dan krijg je normaal toch niet zo'n vaart dat je een juk helemaal wegdrukt?
Niet met zo'n petfles op wielen nee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133043900
Dat is ook zo'n fixstop juk, die zijn sowieso veel minder snelheidsremmend dan de RAWIES die op stations gebruikt worden.
  vrijdag 8 november 2013 @ 15:04:00 #37
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133044892
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 14:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Niet met zo'n petfles op wielen nee.
:D Zit er nog statiegeld op?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133044904
Nu niet meer he, doppie is eraf :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133045894
Spoor Borne mogelijk later klaar


Het herstel van het beschadigde spoor
bij Borne in Overijssel gaat mogelijk
langer duren.Woensdag onspoorde er een
wagon van een goederentrein.Kilometers
spoor raakte beschadigd.

Eerder deze week ging ProRail ervan uit
dat aanstaande maandag alles hersteld
zou zijn.Maar brokstukken van kapotte
dwarsliggers leiden tot vertraging bij
het herstel.Veel dwarsliggers zijn
ernstiger beschadigd dan gedacht.

ProRail heeft nu 1200 meter beschadigd
spoor vervangen en zegt alles te doen
om het spoor op tijd af te krijgen.Als
de schade aan het resterende gedeelte
meevalt,lukt dat misschien alsnog.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 15:33:32 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133045995
Ze doen in ieder geval flink hun best om het zo snel mogelijk te herstellen :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133046208
Dat mag je toch aannemen ja :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 15:54:21 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133046734
Twee kilometer hebben ze al wel gedaan: Bij het Expocenter (Westermaatsweg Hengelo) was het spoor al vernieuwd, en om 13u ging de overweg bij het station dicht omdat de trein daar in de buurt was.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133047264
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 15:54 schreef dennistd het volgende:
Twee kilometer hebben ze al wel gedaan: Bij het Expocenter (Westermaatsweg Hengelo) was het spoor al vernieuwd, en om 13u ging de overweg bij het station dicht omdat de trein daar in de buurt was.
Hebben ze die niet gestropt of gesleutelt dan?
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 16:09:28 #44
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133047326
Dicht als in afgesloten met een omleiding voor mensen die aan de overkant moeten zijn (zoals buslijn 51 in dit geval)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133047806
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:09 schreef dennistd het volgende:
Dicht als in afgesloten met een omleiding voor mensen die aan de overkant moeten zijn (zoals buslijn 51 in dit geval)
Op die manier.
pi_133048080
Ik zie trouwens dat de "chassis" van de Fccpps al meer dan 51 jaar oud zijn. Zou die leeftijd ook van invloed zijn op de staat van de wagens?
  vrijdag 8 november 2013 @ 16:33:56 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133048373
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik zie trouwens dat de "chassis" van de Fccpps al meer dan 51 jaar oud zijn. Zou die leeftijd ook van invloed zijn op de staat van de wagens?
Eén getal: 1200.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 8 november 2013 @ 16:35:25 #48
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_133048430
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:27 schreef Bitlord het volgende:
Ik zie trouwens dat de "chassis" van de Fccpps al meer dan 51 jaar oud zijn. Zou die leeftijd ook van invloed zijn op de staat van de wagens?
Mits goed onderhouden lijkt me dat niet. Hoe oud denk je dat Mat '64 is?

Ik denk eerder dat het beperkt aantal assen in verhouding tot het gewicht en de gewichtsverdeling kan meespelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_133049150
quote:
Usain Bolt verliest van Nederlandse Sprinter

De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Zwolle heeft de 100 kilometer gewonnen van Usain Bolt. De Jamaicaanse atleet begon goed aan de wedstrijd, maar kon het hoge tempo niet volhouden. Hij werd vlak na station Almere Muziekwijk achterhaald, waarna zijn achterstand gestaag opliep.

Bolt beklaagde zich achteraf over het terrein. Een woordvoerder van de NS wuift die kritiek echter weg. “Ja, er lagen blaadjes op het spoor. Maar daar hadden beide sprinters last van. Bovendien had onze Sprinter vijf minuten vertraging, daar hoor je ons ook niet over.”
  vrijdag 8 november 2013 @ 16:54:15 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133049230
_O-
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 16:54:19 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133049235
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 november 2013 16:52 schreef remcoP het volgende:

[..]

_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133049400
:')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133049406
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 november 2013 15:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Spoor Borne mogelijk later klaar


Het herstel van het beschadigde spoor
bij Borne in Overijssel gaat mogelijk
langer duren.Woensdag onspoorde er een
wagon van een goederentrein.Kilometers
spoor raakte beschadigd.

Eerder deze week ging ProRail ervan uit
dat aanstaande maandag alles hersteld
zou zijn.Maar brokstukken van kapotte
dwarsliggers leiden tot vertraging bij
het herstel.Veel dwarsliggers zijn
ernstiger beschadigd dan gedacht.

ProRail heeft nu 1200 meter beschadigd
spoor vervangen en zegt alles te doen
om het spoor op tijd af te krijgen.Als
de schade aan het resterende gedeelte
meevalt,lukt dat misschien alsnog.
Tsja, dat een dwarsligger aan de bovenkant niet zoveel beschadigd is houdt niet in dat hij aan de onderkant ook niet gebroken is.
pi_133049739
aan de andere kant: Alles moet er sowieso uit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133049778
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:09 schreef Dr_Flash het volgende:
aan de andere kant: Alles moet er sowieso uit.
Het is goedkoper om alles te vervangen dan sommigen te laten liggen ;)
pi_133050138
In de IC Berlijn/Deventer vandaag: Wilkommen im ICE International.
pi_133050492
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Het is goedkoper om alles te vervangen dan sommigen te laten liggen ;)
Dat zeg ik. Gamma.

Wat rukt het dan of sommige stukker zijn dan andere? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 8 november 2013 @ 17:34:05 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_133050549
Misschien omdat het weghalen dan langer duurt, omdat de machine ipv één grote dwarsligger allemaal kleine stukjes moet pakken?
pi_133050641
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:34 schreef James1988 het volgende:
Misschien omdat het weghalen dan langer duurt, omdat de machine ipv één grote dwarsligger allemaal kleine stukjes moet pakken?
gewoon het ballast ook mee weghalen. 1 grote schuivert erop en Gehen mit der Banehen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133050815
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Gamma.

Wat rukt het dan of sommige stukker zijn dan andere? :?
Zo'n machine pakt met twee grijpers de dwarsligger uit het spoor, als die gebroken is kan hij hem niet goed oppakken. De dwarsligger valt er weer in en de machine moet stoppen. Zelfde geldt voor de kraagbouten, sommige zijn compleet vernield. Net alsof je sleutel afbreekt en de rest nog in het slot zit. Die bouten moeten er alsnog uit en dat kan niet machinaal omdat die alleen om kan gaan met hele bouten.
pi_133050850
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:42 schreef b2py het volgende:

kan niet machinaal omdat die alleen om kan gaan met hele bouten.
Dit klinkt als een bugje in het systeem. Oplossen gaarne.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133050871
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit klinkt als een bugje in het systeem. Oplossen gaarne.
Waarom? Die machine is ontworpen om heel spoor te vernieuwen, niet gesloopt spoor.
pi_133050925
Wel raar eigenlijk. Een machine bouwen om heel spoor te vervangen. Spoor wat heel is hoeft natuurlijk niet vervangen te worden he :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133051874
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel raar eigenlijk. Een machine bouwen om heel spoor te vervangen. Spoor wat heel is hoeft natuurlijk niet vervangen te worden he :P
Doorgaans worden er natuurlijk ook niet ruim 6000 dwarsliggers naar de kloten gereden. Dus normaal gesproken zal je niet snel tegen dit soort problemen aan lopen.
pi_133052264
Wel mazzel dat ze van die dwarsliggers er genoeg op voorraad hebben liggen. En niet dat het eoa buitengewoon uniek stuk wissel is dat eerst nog in India door kleine kindertjes in elkaar gezet moet worden of zo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133054248
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel mazzel dat ze van die dwarsliggers er genoeg op voorraad hebben liggen. En niet dat het eoa buitengewoon uniek stuk wissel is dat eerst nog in India door kleine kindertjes in elkaar gezet moet worden of zo.
:D Ook die kindertjes moeten eten :')
Maar inderdaad. Dat van die wissel is echt drama.
Is daar nog schot in de zaak gekomen qua voorraad ?
pi_133055013
Er rijdt in de (mijn) IC van Utrecht Centraal (VIRM) naar Maastricht een karretje van railcatering rond, is dat heringevoerd of zo?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2013 19:41:48 ]
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 19:45:08 #68
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133055157
Niet dat ik weet, er lopen wel mensen met rugzakken met koffie op Den Bosch-Utrecht.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 8 november 2013 @ 19:47:50 #69
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_133055278
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:45 schreef dennistd het volgende:
Niet dat ik weet, er lopen wel mensen met rugzakken met koffie op Den Bosch-Utrecht.
Wat? :')
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 19:50:10 #70
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133055382
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133055426
Al jaren trouwens. Heb ze ook weleens gezien dat ze in de zomer dat buikorgel vol hadden met blikken bier, zal ook wel als een tierelier lopen _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133055455
Zat op laatste slagje Winschoten achter een vertraagde trein aan. Hele rit op geel seinbeeld gereden :')
pi_133055479
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Al jaren trouwens. Heb ze ook weleens gezien dat ze in de zomer dat buikorgel vol hadden met blikken bier, zal ook wel als een tierelier lopen _O_
Was nog koud ook *).
Get stoned
pi_133055513
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:52 schreef Hinder het volgende:

[..]

Was nog koud ook *).
Dat is het betere werk _O_
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 19:53:35 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133055524
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:51 schreef Monopoly het volgende:
Zat op laatste slagje Winschoten achter een vertraagde trein aan. Hele rit op geel seinbeeld gereden :')
Die moet dan wel +28 of zo hebben denk ik?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133055550
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Al jaren trouwens. Heb ze ook weleens gezien dat ze in de zomer dat buikorgel vol hadden met blikken bier, zal ook wel als een tierelier lopen _O_
Hebben ze heel vaak op vrijdagmiddag mee :)
pi_133055604
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:54 schreef b2py het volgende:

[..]

Hebben ze heel vaak op vrijdagmiddag mee :)
Oog voor de behoefte van de reiziger. Kan NS niks mee te maken hebben dus :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133055620
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:53 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die moet dan wel +28 of zo hebben denk ik?
De stopper naar Veendam zou om .38 vertrekken en vertrok om .53
Was iemand onwel geworden in de trein. Ik moest om .52 naar Winschoten toe en vertrok om .56
Gewoon kut :')
pi_133055705
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:55 schreef Monopoly het volgende:

[..]

De stopper naar Veendam zou om .38 vertrekken en vertrok om .53
Was iemand onwel geworden in de trein. Ik moest om .52 naar Winschoten toe en vertrok om .56
Gewoon kut :')
Wat maakt het uit? Jij kan er toch niks aan doen?
pi_133055751
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat maakt het uit? Jij kan er toch niks aan doen?
Klopt. Maak me er ook niet druk om, maar de hele rit op geel rijden is gewoon klote :') Laatste ritje, lekker naar huis daarna, en dan wordt het later :')
pi_133057004
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:51 schreef Monopoly het volgende:
Zat op laatste slagje Winschoten achter een vertraagde trein aan. Hele rit op geel seinbeeld gereden :')
Ik rij nu ook continue op geel van Londen naar Brighton..
  Redactie Sport vrijdag 8 november 2013 @ 21:06:59 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_133059024
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:55 schreef Monopoly het volgende:

[..]

De stopper naar Veendam zou om .38 vertrekken en vertrok om .53
Was iemand onwel geworden in de trein. Ik moest om .52 naar Winschoten toe en vertrok om .56
Gewoon kut :')
Dan haalt ie zijn kering ook niet meer op Veendam lijkt me, of kun je veel tijd goed maken daar in het noorden?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_133061473
Railforum: investeer in railvervoer grote steden



Snellere intercity’s, snellere hogesnelheidstreinen, verbetering van het railvervoer in de grote steden en integratie van de OV-keten moeten Nederland klaar maken voor de toekomst. Dat maakte Railforum donderdag bekend bij de presentatie van de ‘Toekomstbeelden reizigersvervoer 2030’. Bestuurslid Maurits Schaafsma van Railforum: “De positie van de stad is afhankelijk van de kracht om zichzelf te ontwikkelen. Steden worden heel afhankelijk van openbaar vervoer.”

Schaafsma: “Nederland zal zich in 2030 opnieuw moeten positioneren tegenover de rest van de wereld. In 2030 worden de regionale verschillen groter. Tegelijkertijd wordt de toegang tot vervoermiddelen kleiner.” Daarom is volgens Railforum nodig nodig om de railnetwerken rond alle grote steden te verbeteren en uit te breiden. Dat kan door de integratie van stoptreinen en metro’s, aangevuld met HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Lightrail-projecten kunnen ook de positie van de steden aanzienlijk verbeteren.

Versterking regionale netwerken

Ook moet er worden ingezet op de versterking van regionale railnetten. Daarvoor is onder meer betere afstemming van de rol van de intercity nodig. 

De snelheid van intercity-treinen tussen grote steden moet worden verhoogd.

Het gaat daarbij met name om de railverbindingen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven en Den Haag – Rotterdam – Eindhoven (-Duitsland). De reistijd tussen Amsterdam en Eindhoven mag daarbij maximaal 45 minuten bedragen. Om dit te kunnen realiseren, dienen deze intercity-trajecten vrij van overwegen te zijn.

Verhoging reissnelheid

Verder wil Railforum dat de Hanzelijn wordt benut voor de versnelling van de treinen naar Groningen en Enschede – Hannover. Bij alle investeringen in het hoofdrailnet dient de sector en de politiek zich met name te richten op de verhoging van de reissnelheid voor de belangrijkste corridors van intercity’s en hogesnelheidstreinen.

Verder moet er worden ingezet op de versnelling en het verhogen van de punctualiteit van de ICE naar Frankfurt en dienen mainports zoals Schiphol goed aan te sluiten op het internationale netwerk van de hogesnelheidstreinen.

 Ook dient het spoor aan te sluiten op ander OV en ruimtelijke ordening. Er moeten meer P+R Plus-terreinen komen en op ieder station dient over de OV-fiets te beschikken.

Concurrentiekracht

Uit diverse studies blijkt dat het belang van steden voor de economie steeds groter is geworden en dat die steden internationaal met elkaar concurreren. Die concurrentiekracht van steden is van groot belang voor de kracht van de nationale economie. 

De Nederlandse steden staan er grotendeels goed voor maar zijn ook kwetsbaar. “We moeten keuzes maken in ruimtelijke ontwikkeling voor de BV Nederland”, legt Schaafsma uit.

Bron

Lees- en discussievoer.
  vrijdag 8 november 2013 @ 21:55:42 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133061861
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 23:28 schreef mschol het volgende:

[..]

nice...
ik vind die editor er niet bepaald beter op geworden, nergens heb ik indicaties hoe of waar de rails loopt voordat ik het neerleg (het is dus beetje op goed geluk neerleggen.)
Ja, dat heb ik ook. Ziggy, nog tips?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 22:00:26 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133062172
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 18:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel mazzel dat ze van die dwarsliggers er genoeg op voorraad hebben liggen. En niet dat het eoa buitengewoon uniek stuk wissel is dat eerst nog in India door kleine kindertjes in elkaar gezet moet worden of zo.
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 22:02:30 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133062314
De resultaten van AnsaldoBreda zijn zo belabberd dat moederbedrijf Finmeccanica over de eerste negen maanden van dit jaar verlies geleden heeft

http://www.treinreiziger.(...)_finmeccanica-145772
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_133062891
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 19:51 schreef Monopoly het volgende:
Zat op laatste slagje Winschoten achter een vertraagde trein aan. Hele rit op geel seinbeeld gereden :')
Een minuutje of twee a drie wachten (al dan niet in overleg met de TRDL)was dan wel een idee geweest wellicht. Zit er iets meer ruimte tussen jou en de trein voor je. Zit je ook niet steeds tegen geel aan te hikken.
pi_133063024
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:12 schreef GekkeHaan het volgende:

[..]

Een minuutje of twee a drie wachten (al dan niet in overleg met de TRDL)was dan wel een idee geweest wellicht. Zit er iets meer ruimte tussen jou en de trein voor je. Zit je ook niet steeds tegen geel aan te hikken.
Klopt. Ik heb op Hoogezand ook gewacht. Was net iets makkelijker op Zuidbroek. Bij combineren in Winschoten trdl gebeld dat ik me gereed zou melden als ik klaar was voor vertrek.
Kwam met +12 binnen op Groningen,
pi_133063384
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 november 2013 17:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel raar eigenlijk. Een machine bouwen om heel spoor te vervangen. Spoor wat heel is hoeft natuurlijk niet vervangen te worden he :P
Normaalgesproken zal die machine gebruikt worden om (bijna) versleten spoorstaven preventief te vervangen lijkt me, dat is toch wel wat anders dan compleet kapotgeroste dwarsliggers.
pi_133063572
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
De resultaten van AnsaldoBreda zijn zo belabberd dat moederbedrijf Finmeccanica over de eerste negen maanden van dit jaar verlies geleden heeft

http://www.treinreiziger.(...)_finmeccanica-145772
Ik weet niet of ik er heel enthousiast over ben dat de fabrikant van de fyra voortaan vliegtuigen en ruimteschepen wil gaan bouwen :')
pi_133063827
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:25 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik er heel enthousiast over ben dat de fabrikant van de fyra voortaan vliegtuigen en ruimteschepen wil gaan bouwen :')
Dat doen ze al. Vliegtuigen toch minstens :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_133064529
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:25 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik er heel enthousiast over ben dat de fabrikant van de fyra voortaan vliegtuigen en ruimteschepen wil gaan bouwen :')
Past wel bij het budget wat NASA tegenwoordig krijgt :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 8 november 2013 @ 22:49:25 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133064793
22:22 - Rest in Peace Klassiek Motorstel 204. Om 22:22 is de 204 platgegooit op Stockem Atelier, en zal niet meer op eigen kracht ritten rijden.
pi_133065003
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:49 schreef greavy het volgende:
22:22 - Rest in Peace Klassiek Motorstel 204. Om 22:22 is de 204 platgegooit op Stockem Atelier, en zal niet meer op eigen kracht ritten rijden.
Zet je nog een kaarsje in je icon? ;(
dag
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 22:57:21 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133065214
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:49 schreef greavy het volgende:
22:22 - Rest in Peace Klassiek Motorstel 204. Om 22:22 is de 204 platgegooit op Stockem Atelier, en zal niet meer op eigen kracht ritten rijden.
RIP aan de nabestaanden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 8 november 2013 @ 22:58:20 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_133065261
Vandaag wel even een allerlaatst ritje gemaakt:
Namen v. 11:19 Libramont a. 13:09. Hier bleef het stel ruim 2 uur staan voordat hij weer ingezet werd
Libramont v. 15:17 Stockem a. 15:50. Hier even de sloopstellen vastleggen, 204 ging even naar Arlon door.
Stockem v. 16:12 Namen a. 18:37. Om 19:27 ging het stel nog even naar Libramont en Arlon, en 21:58 eindigde daar de laatste reizigersdienst voor de 204. Om 22:22 werd hij afgesteld.
pi_133065346
Het is maar ijzer..
pi_133065373
En Belgisch ijzer...
dag
pi_133065383
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 22:53 schreef Peter het volgende:

[..]

Zet je nog een kaarsje in je icon? ;(
DEEL DIT MET AL JE VRIENDEN OF JE HEBT GEEN RESTEPC :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 8 november 2013 @ 23:05:19 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_133065593
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2013 23:00 schreef Peter het volgende:
En Belgisch ijzer...
dat al ver over de houdbaarheidsdatum heen was ...
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')