#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
KomtTijd... | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Er kwam eerst een heuse trein, maar die zou op het eerstvolgende stoptreinstation rond maken... sja dan toch maar de snelbus in. | |
Boomfluisteraar | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd. | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS. Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet. Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 19:48 |
Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje. | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil. | |
Boomfluisteraar | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Ik ga me eens aankleden en het vrouwtje zo naar het station brengen. Zal wat foto's maken en kijken hoe de situatie is op het station van Groningen. Tot zo! ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Het was een update van 19:25. | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
BNW is even verderop ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 19:50 |
Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR. Beetje realiteitszin zou niet gek wezen daar. | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 19:51 |
Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:51 |
De niet-optimale route naar de koffieautomaat. | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:52 |
Storing Zwolle-Groningen Maandag 28 Oktober 19:25 Oorzaak Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade. Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel. Verwachting | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 19:53 |
Dat zal beslist ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 19:53 |
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land. | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 19:53 |
Geen speld tussen te krijgen. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 19:54 |
Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid. | |
Panthera. | maandag 28 oktober 2013 @ 19:54 |
Two give my two cents. Ik moest vandaag van Dordrecht naar Den Haag met de trein, tussen Rotterdam en Den Haag ging dat niet. Dat was totaal niet anders geweest met normale dienstregeling, die boom was omgevallen, de gevolgen hetzelfde: geen treinen in plaats van wel treinen, aangepast of niets. Daar lost aanpassen dus niks aan op. Vervolgens roept de NS om dat ik om moet reizen via Gouda. Nu ging er vandaag 1 IC per half uur naar Gouda vanaf Rotterdam en één per half uur van Gouda naar Den Haag. Dat is mij te weinig, de kans dat ik dan 3 kwartier extra moet wachten ergens op een tochtgat is me te groot (afgezien nog van het feit dat ik dan niet meer op tijd zou zijn geweest), dus nam ik Randstadrail. Gelukkig was dat het alternatief hier, maar op veel trajecten is het niet zo makkelijk. Dus met andere woorden, die aangepaste dienstregeling maakt vallende bomen niet ongedaan, maar tegelijkertijd wordt onverwacht omreizen er wel veel lastiger door (dat kan ik niet van te voren plannen door kwartier eerder/later weg te gaan). Om maar te zwijgen over het feit dat je dan nog meer met capaciteit te maken krijgt, er rijden al minder treinen en de kans op omreizende reizigers is ook groter. Wat is dan het doel van die aangepaste dienstregeling? Puur personeelsroosters? Toch vind ik dat gek, bij een onverwachte breuk zal toch altijd grofweg de helft van het personeel aan de ene kant en de helft aan de andere kant zitten? Informatievoorziening was ook extreem slecht op het brutale af zoals ik hier al zei. | |
Luco | maandag 28 oktober 2013 @ 19:54 |
Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30. | |
Boomfluisteraar | maandag 28 oktober 2013 @ 19:55 |
Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus. | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 19:55 |
Zwolle-Groningen Maandag 28 Oktober 19:45 Oorzaak Tussen Groningen en Meppel rijden minder treinen door stormschade. Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 19:55 |
Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 19:56 |
![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 19:57 |
Yep. De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 19:58 |
Gelukkig moet ik morgen pas reizen. Maar via Drachten reizen is duurder dan wachten op Arriva ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 19:59 |
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:00 |
Sterker nog, ze zouden willen dat er een kerk paste op een perronnetje als Dronrijp ![]() | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 20:00 |
Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent. | |
Boomfluisteraar | maandag 28 oktober 2013 @ 20:02 |
Korte update: inmiddels rijden we net voor Assen achter de vertraagde stoptrein. | |
Koen66 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:02 |
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd? | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 20:02 |
Betaal die toeslag gewoon. | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 20:03 |
Dat er bij NS storingen zijn die langer duren heeft denk ik voor een groot deel ook te maken met het feit dat er bovenleidingen zijn. Daardoor duurt het herstel nou eenmaal langer. Bij die diesellijntjes haal je de boom van het spoor en dan ben je vaak al klaar. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:03 |
klopt, maar een probleem dat wel meespeelt is dat de NS dan op de standplaatsen in de brede Randstad eigenlijk meer personeel zou moeten hebben, dan zoals nu aan de randen ervan. Je zult dus altijd personeel hebben dat een eindje van de standplaats vandaan werkt, alleen zo ingewikkeld als de roosters nu zijn hoeft ook weer niet. Wil je dat veranderen, dan kost dat geld, veel geld volgens de NS, omdat de bedrijfsvoering er minder efficiënt door wordt. Er staat tegenover dat de bedrijfsvoering wel betrouwbaarder zou moeten kunnen worden. | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:04 |
Tot grofweg 10:00 was de infrastructuur wél beschikbaar, pas daarna raakte de olifantenpoep de industriële ventilator. Ik begrijp wat Driek wilt zeggen: tot ~10:00 was die LUD niet nodig geweest, dat zou ellende in de ochtendspits hebben bespaard. Echter, tot 10:00 de normale dienstregeling rijden en daarna overstappen op een LUD betekent waarschijnlijk nog veel meer ellende omdat ijzer en poppetjes op allerlei onhandige plekken staan (ver weg van standplaatsen). Zeer wisselend. Of zorg voor een internationaal vervoerbewijs, dan mag je ook toeslagvrij mee. | |
DeaDLocK2K | maandag 28 oktober 2013 @ 20:04 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:05 |
Aan welke uitingen moet ik dan denken eigenlijk? ![]() | |
Koen66 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:05 |
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben. Was benieuwd of ze geluk heeft gehad ![]() | |
DriekOplopers | maandag 28 oktober 2013 @ 20:05 |
Nee, jij moet lezen. ![]() Voor 10 uur armoededienstregeling met uitpuiltreinen. Pas na 10 uur ging het mis met de infra. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 20:05 |
"Stormschade" | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:06 |
Soberzo was dat ding toeslagvrij vandaag ![]() | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 20:06 |
Vandaag was 'ie toeslagvrij, dus dat verklaart het misschien ook wel ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:06 |
Fyra was vandaag toeslagvrij en heeft amper gereden, het rijdend personeel (zeker op de Fyra) gaat zich dan niet meer bezighouden met controleren. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 20:06 |
Is op dit moment niet te realiseren, maar goed, dat zou jij moeten weten. Jij praat regelmatig met NS. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:07 |
ja achteraf, smiddags. Niet toen besloten werd te gaan ludden. Toch? ![]() | |
Koen66 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:07 |
nee, was gisteren ![]() Eerst checkt ze verkeerd in elders (Arriva ipv NS paaltje) en in Breda de verkeerde trein. Ze wordt oud ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:07 |
Dan heeft ze mazzel gehad ja ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:08 |
Kans op controle in Fyra is 1/4e Rotterdam - Breda, 1/2e Rotterdam - Schiphol en 1/4e Schiphol - Amsterdam, ongeveer. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:08 |
*laat maar* | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 20:09 |
Dat zal waarschijnlijk enkele tienduizenden worden als je denkt aan de kosten voor je personeel om nieuwe roosters te maken, je personeel met evt taxi's op juiste plaats krijgen. Maar als je dan ziet dat in februari 2013 NS bekendmaakt 264 miljoen euro winst te hebben gemaakt vind ik het geen reden om het niet te doen. Juist op dit soort dagen win of verlies je je klanten | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 20:09 |
Even tussendoor, maar klopt het nu dat de V160's met stuurstanden uitgerust gaan worden? Ik dacht zoiets hier destijds (bij presentatie plan NS/NMBS voor de verbinding NL - België / HSL-Zuid) langs hebben zien komen. Zo ja, hoe lang zal dat gaan duren? | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:09 |
Dat is inderdaad het plan. Een plan dat ik niet zie lukken. ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 28 oktober 2013 @ 20:10 |
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen? | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:10 |
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:11 |
En waarom niet? Ik denk dat de NS het best bij de NMBS gedaan zou kunnen krijgen | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 20:11 |
Als de V250 nog had gereden was er vandaag toch minstens één wagon in het Hollands Diep terechtgekomen ![]() | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 20:11 |
Ik hoop het wel en dan ook z.s.m., dat komt de punctualiteit en betrouwbaarheid flink ten goede lijkt me. Helaas vrees ik dat het complex is. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:12 |
Oh ja omdat er een onweerswolkje aankwam he ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:12 |
Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:13 |
het had op zijn minst de corrosie nog iets versneld en de algengroei gestimuleerd ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:13 |
Regelgeving is per definitie een oplosbaar issue. | |
Boomfluisteraar | maandag 28 oktober 2013 @ 20:13 |
We staan nu stil in Assen. Er is volgens de machinist geen duidelijkheid of we mogen doorrijden van de dienstleiding. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:13 |
Niet. Dus moet die dienstregeling eenvoudiger. Dat NS regelmatig toegeeft niet precies te weten waar hun materieel en/of personeel is wil er bij mij niet in als "en dit is het beste wat we kunnen doen". | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 20:14 |
Vanochtend zag ik te Utrecht wel dat allerlei treinen fors waren verlengd (ca. 2x meer bakken dan normaal), en dat is de rest van de dag zo gebleven. Als je ergens tussendoor switcht naar een uitgedunde dienstregeling was dat denk ik niet gelukt. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:14 |
Het is bestaand materieel, dus dan zou er toch iets soepeler mee omgegaan moeten worden? Bovendien is het maar 160 km/h en niet 250+ waar andere normen gelden | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 20:14 |
Klinkt niet best voor Mono z'n vriendin. En voor jou uiteraard | |
gebrokenglas | maandag 28 oktober 2013 @ 20:15 |
't is flink stressen bij de verkeersleiding. Een logistieke uitdaging (dat zeg je als je manager in de buurt is), maar eigenlijk is het een logistieke nightmare. Een hele klus. Overal treinen die er niet horen te staan en niet de manschappen om de boel vannacht naar de juiste plek te dirigeren... | |
DeaDLocK2K | maandag 28 oktober 2013 @ 20:15 |
Ik kan me die dag nog heel goed herinneren ja.... | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:15 |
En ben er maar zeker van dat het veel vaker gebeurt dan ze toegeven ![]() | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:16 |
Ik ben er in ieder geval zeker van dat de keren die ze toegeven niet gelogen zijn. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:16 |
mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren. | |
gebrokenglas | maandag 28 oktober 2013 @ 20:17 |
Vind ik lastig voor te stellen, dat ze niet weten waar de boel staat. De computer houdt het toch allemaal bij? | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:18 |
Zie jij het gebeuren dat Nederlandse, Belgische én Europese normen worden aangepast omdat één lullige spoorwegmaatschappij 30 jaar oud materieel wil inzetten voor diensten waarvoor het niet is ontworpen? Ze willen er ook mee naar België, en daar zijn de BDs'jes nooit toegelaten. Een DVIS zal dat waarschijnlijk extra kritisch volgen na het V250-debacle. Het materieel moet ook berekend zijn op kruisende Thalyssen en voor een frontale botsing zal er ook wel e.e.a. zijn aan normen. Ik denk dat er niet veel overblijft van een BDs, mocht daar een Thalys aan volle snelheid tegenaan botsen. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:19 |
![]() Nou ja, bij een eerdere werkgever is een pallet diepvrieserwten ooit vier jaar over datum gegaan. Ze zijn dat ding meer dan acht jaar kwijt geweest. Dus in het wild is dat nog makkelijker. | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:19 |
SNCF looft beloning uit voor 150 verloren goederenwagons Zegt genoeg. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:19 |
Als we zo gaan beginnen: Je moet Darkwing maar eens vragen, maar er circuleert in Frankrijk een lijst met letterlijk honderden materieelnummers waarvan niemand weet waar ze zijn, soms al 10 jaar spoorloos. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 oktober 2013 @ 20:20 |
Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:20 |
tegenwoordig kunnen ze dat zo opzoeken, behalve als een stel helemaal dood is. vroeger werd het met de hand bijgehouden en kon het voorkomen dat je verwachtte dat een treinstel in Den Haag zou staan, maar in werkelijkheid in Enschede stond | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:20 |
James ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:20 |
Ook op een hogesnelheidslijn? IL&T kennende zou me dat zeer verbazen. | |
GlenSpey | maandag 28 oktober 2013 @ 20:20 |
Tja, ik denk dat ik mezelf toch wel aan de kant van de 'hardliners' kan scharen. Het rijden door het hele land, ookwel liefkozend 'pretparkroosters' genoemd door Driek, vormen een van de redenen waarom ik dit werk en dan met name de NS als -toekomstige- werkgever heb uitgekozen. Voordat ik aan de opleiding begon had ik een aanbod om te werken als buschauffeur. Voor rondjes om de kerk dus. Die kans heb ik voor de opleiding tot machinist verschiet laten gaan, omdat ik dit nou eenmaal een stuk interessanter vindt. Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord... Daarnaast moet gezegd worden, dat het op dagen zoals dit, waar alles in het honderd loopt en een groot deel van de trajecten niet langer bereden kan worden, prima zou moeten kunnen om een dagje te pendelen op een kort traject. Dit wordt waar mogelijk dan vaak ook al zo toegepast, omdat je als machinist anders een hele dag in de kantine doorbrengt. Tis dus niet zo dat dit idee compleet nieuw is en binnen het bedrijf als onbespreekbaar wordt gezien ![]() | |
gebrokenglas | maandag 28 oktober 2013 @ 20:21 |
Hoe werkt dat? met GPS + GSM met simkaart? Of met signalen die via het spoor verstuurd worden? | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:21 |
GlenSpey: hoe sta jij tegenover het idee 'iedere dag een ander traject, maar wel iedere dag dezelfde heen/terugritten op dát traject'? | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:22 |
vrijgesteld van crashnormen ![]() ![]() "ja alles moet veilig zijn want er moeten geen doden vallen bij een botsing!" "Maar als jouw ijzer niet veilig is, hey, vinden we ook prima!" ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:23 |
Nee man niet gaan marchanderen. Gewoon elke machinist een vast traject en lekker je hele leven lang op dat ene traject heen en weer pendelen. Scheelt giga veel in opleidingskosten want je hebt maar voor een paar kilometer wegbekendheid nodig. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:25 |
Waarna je die machinisten niet meer kan gebruiken bij verstoringen. Je lijkt ProRail wel met je "flexibiliteit is eng" ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 20:25 |
Maar die vakbonden doen dan boehoehoe, dat is zielig voor de machinisten en zulks en zulks.. NS heeft blijkbaar de ballen niet | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:25 |
dat eerste. zo kunnen ze op afstand zien welk stelnummer het betreft | |
DeaDLocK2K | maandag 28 oktober 2013 @ 20:27 |
Vrijgesteld van de vernieuwde crashnormen. Op wat GTW na voldoet er volgens mij op dit moment niets van het reizigersmaterieel aan de nieuwste crashnormen. Dat is gewoon onbetaalbaar. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:27 |
Is dat bij Arriva ooit een probleem dan? ![]() | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:27 |
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject! | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:29 |
Zou moeten ja. In de praktijk werkt het net andersom. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:29 |
Uiteraard niet. Maar bij een commercieel bedrijf worden dat soort dingen toch besproken om betere service te kunnen leveren aan de klant (binnen uiteraard parameters als arbeidstijdenwet). Het lijkt me ook meer een issue voor machinisten dan HCs. | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:31 |
Dat is uiteraard iets anders dan "de hele dag door maar het hele land op". Als een machinist zijn aandacht er binnen een dag al niet meer bij kan houden denk ik niet dat hij nog goed op zijn plek zit. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:33 |
Tussen Zuidbroek en Veendam reed al weer wat | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:39 |
Er zit een verschil tussen vrij recente crashnormen en normen die golden ten tijde van de bouw van ICRm (jaren '80) en de verbouwing tot BDs (eind jaren '90). Dat was goed te zien bij de botsing bij Amsterdam: de VIRM zat flink in de kreukels terwijl de SLT er vrijwel ongeschonden uit kwam. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:40 |
mja, die SLT is nog steeds niet weer in dienst. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:40 |
dat gezanik met die crashnormen waar gaat dat over joh. Worden mensen ineens kwetsbaarder of zo? ![]() | |
Luco | maandag 28 oktober 2013 @ 20:43 |
stage vergoed mijn reiskosten, geen probleem voor mij. | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 20:43 |
Wilden ze dat ding niet gaan gebruiken voor verschillende experimenten (waaronder een wc) 'nu hij er toch staat?' Streven naar een nog veiliger spoor. Gelukkig gaat het nog niet zo ver als in de VS. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 20:47 |
zou wel handig zijn | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 20:48 |
Het is wel interessant om die ontwikkeling te zien ja. Als je de huidige cabines vergelijkt met de blokkendozen of mat 35/36/46/X...![]() ![]() Disclaimer: in Winsum knalden beide blauwe engelen met ongeveer 160 kilometer per uur tegen elkaar op, in Amsterdam met maximaal 80 km | |
Litpho | maandag 28 oktober 2013 @ 20:49 |
Daar is reizigersspoor dan ook op sterven na dood. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:51 |
omlaag die veiligheidsnormen!! Is het maar meteen gebeurd ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 20:51 |
![]() Voor wie meer interesse heeft in botsveiligheid van treinen, nog een tip:
| |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 20:56 |
![]() Van vandaag, in de UK. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 20:57 |
Mooi man ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 28 oktober 2013 @ 20:59 |
diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 21:00 |
Communicatie tussen NS personeel was ronduit drama net. De één zei dat mijn vriendin kon wachten op de sprinter naar Zwolle, de ander zei dat de IC zou gaan rijden. Wij waren vol goede hoop want toen we heen liepen naar het station reed er een ICM richting Zwolle ons voorbij. Vervolgens lagen opeens allerlei overwegen in de storing/ ze gingen niet dicht ![]() Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat. | |
MPG | maandag 28 oktober 2013 @ 21:01 |
Klopt. Mannenkoor Karrespoor ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 21:04 |
Dus je vriendin moet nu morgenochtend om 5 uur vertrekken? Ook balen ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 21:04 |
Dat zal ze leren! | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 21:06 |
Ja is zuur voor d'r. 5 uur opstaan ipv 5 minuten fietsen naar werk ![]() Voor haar is het erger dan voor mij, maar ik irriteer mij altijd te hard aan dit soort dingen. Ik begrijp heel goed dat die NS'ers er echt wel zijn om je te helpen op zo'n dag. Maar die onderlinge communicatie is verschrikkelijk. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ze hebben geen idee wat nou de juiste informatie is. Dat is wel een kwalijke zaak. Moet vast wel beter kunnen dan dit. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 21:08 |
Even de dag resumeren. Begon om 07:30 met de trein naar Nijmegen die +5 had, met +5 aangekomen op Amstelstation te Amsterdam. Gedurende de dag werd het een puinhoop. Om 14:40 geraakte ik te Amsterdam C. Klaasje had al laten weten wat te willen drinken en aangezien de vooruitzichten niet veel beter water op het station dat gezellig gedaan. Rond de klok van 16:30 weer gearriveerd te Amsterdam C. Tientallen politiemensen te been. Kwam een SGM3 spoor 8a oprijden, normaal het spoor richting Zaandam dus iedereen sprong erin. Rond de klok van 16:20 kwam een SLT10 binnen rijden met Uitgeest op de borden, Erin gegaan, iPhone nog gevonden. Vervolgens rond 16:30 het bericht dat de treinen naar Zaandam voorlopig niet gingen rijden. iPhone afgegeven aan de machinist en toen weer die SGM3 in. Opgeheven, verwezen naar spoor 1 voor de sprinter naar Zandvoort, al wandelend hoorde ik dat de sprinter vanaf 10A zou vertrekken. En zo geschiedde rond 17:50, ik bewoog in een trein, richting huis. Om 18:32 vertrokken vanaf Haarlem naar Alkmaar en rond 19:26 stapte ik uit de trein. Uiteindelijke schade: +120. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 21:08 |
Nou en. Het reed. WEL. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 oktober 2013 @ 21:10 |
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 21:11 |
Die laatste ![]() | |
#ANONIEM | maandag 28 oktober 2013 @ 21:13 |
Die laatste ![]() ![]() ![]() | |
DriekOplopers | maandag 28 oktober 2013 @ 21:13 |
Niemand zegt dat personeel altijd hetzelfde rondje moet rijden. Maar wel binnen een werkdag. Dus iedere dag een ander rondje houdt gewoon variatie in het werk. Maar dat wordt door de bonden stelselmatig weggemoffeld. | |
Peter | maandag 28 oktober 2013 @ 21:22 |
Waarom zou je op de kwartiersdiensten niet op de grote stations 1 sprinter een kwartier kunnen ophouden en combineren met een achteropkomende sprinter? Dan speel je 1 machinist vrij die reizigers op het perron kan helpen. Als je daar met de trein en perronlengtes rekening mee houdt bij stormvoorspellingen kun je zonder veel rijpaden aan te passen toch uitdunnen mét dubbel lang materieel. | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 21:28 |
Dit heb ik ook nooit begrepen. Personeen houdt de afwisseling, en de personeelsroosters hebben veel minder invloed op verstoringen. Zou je eens goed achteraan moeten gaan, als je maar overduidelijk maakt dat je dus niet gaat voor rondje om de kerk, enfin je weet wel. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 21:29 |
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 21:35 |
het zou kunnen dat alles dan weer een klein beetje op tijd rijdt | |
DeaDLocK2K | maandag 28 oktober 2013 @ 21:36 |
Of zaterdag, dan moet ik om 6:15 naar Schiphol :| | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 21:36 |
Jij durft. | |
Kentekenplaat | maandag 28 oktober 2013 @ 21:43 |
Aan het eind van de morgen stond ik voor een gesloten overweg waar geen trein aan kwam. Kapot dus. Eerst dat nummer maar eens gebeld wat op de paal stond (voor de liefhebbers Poelmanweg Zuidhorn km 62,1) en daarna ben ik (waarschijnlijk hoogst illegaal) het verkeer maar gaan regelen tot er een trein aan kwam. Ik heb naar de bomen gewezen en gebaart dat ze plat lagen. Aan de reactie van de machinist wist ze het al. Dus toen ben ik maar weer verder gereden, ik stond er al een kwartier. ![]() Verder een hoop bomen, ik meende dat er bij station Zuidhorn ook iets op het spoor lag, maar gezien bovenstaande trein was dat niet veel soeps, | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 21:43 |
Morgen de hele dag om naar Alkmaar te komen, en woensdag de hele ochtend om naar Den Helder te komen. Even oma onder de grond stoppen. | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 21:44 |
Dat is minder leuk... | |
DriekOplopers | maandag 28 oktober 2013 @ 21:45 |
Daar gaan we ook telkens opnieuw weer achteraan. We vestigen onze hoop op Timo Huges. | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 21:45 |
Zal blij zijn als het voorbij is inderdaad ![]() | |
DriekOplopers | maandag 28 oktober 2013 @ 21:45 |
Gecondoleerd, fles! | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 21:55 |
Hoe vinden personeelsomlopen plaats in andere landen? Er moet daar toch het een en ander over te vinden zijn qua literatuur? Sta je gelijk sterker in je verhaal (althans als de literatuur een verbetering uitwijst). | |
greavy | maandag 28 oktober 2013 @ 21:58 |
Ook in Duitsland had de storm voor problemen gezorgd, voornamelijk Noord- en NoordWest Duitsland heeft veel hinder ondervonden. Ook diverse trajecten waren daar versperd. Morgen geen treinverkeer tussen Bremen - Oldenburg - Leer - Emden - Norddeich Mole. Ook Rheine - Leer en Rheine - Hannover heeft veel hinder, maar daar rijdt nog wel iets. Er is nog niet bekend wanneer deze trajecten weer open gaan. Bremen - Norddeich Mole is zeker de komende 3 dagen versperd. Ook in NordRheinWestfalen is er het nodige mis: zwischen Hilden und Solingen- Ohligs, zwischen Haltern und Bottrop, zwischen Münster Hbf und Greven. zwischen Nottuln / Appelhülsen und Münster Hbf geen treinverkeer mogelijk [ Bericht 34% gewijzigd door greavy op 28-10-2013 22:04:41 ] | |
Crientj | maandag 28 oktober 2013 @ 22:03 |
Hm, moet zeggen dat ik meer chaos had verwacht op Utrecht. Maar wellicht was die er wel, alleen vrijwel niet te merken aan "onze" kant. Zelf 1,5 uur gedaan om van Utrecht naar Bilthoven te reizen, kwam bij spoor 1 aan. "Sprinter Zwolle +20 minuten". Riep iets te hard 20 minuten?!, ja doei!, en ben omgekeerd om een bak thee te halen. EINDE. </Lief Dagboek> | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 22:03 |
gecondoleerd | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 22:04 |
het rijdt weer, dus ik kan morgen met een gerust gevoel op pad ![]() | |
Luco | maandag 28 oktober 2013 @ 22:04 |
2045 de stopbus gepakt naar Zwolle vanuit Groningen, in Assen eruit gezet omdat de trein verder reed. Ben nu bijna in Zwolle. | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 22:04 |
Hier iets wat ik zo snel even had gevonden. Niet in detail gelzen trouwens: https://drive.google.com/(...)Qnc/edit?usp=sharing http://www.engineering.le(...)ns/theses/kwan_a.pdf http://www.mistaconference.org/2009/papers/043-057-903-P.pdf [ Bericht 7% gewijzigd door Bitlord op 28-10-2013 22:12:31 ] | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 22:05 |
Nouja, 9 keer zo lange reistijd. Ik vind het nogal wat ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 22:06 |
Dank ![]() | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:08 |
Hee, bekend artikel die eerste ![]() ![]() ![]() | |
greavy | maandag 28 oktober 2013 @ 22:08 |
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 22:09 |
Wat?! ![]() | |
greavy | maandag 28 oktober 2013 @ 22:10 |
Ik kopieer het zo van de DB website ![]() | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:10 |
Overigens, dat paper over agent-technieken is 'oud nieuws', tegenwoordig is het ook al mogelijk om met exacte methoden (column generation etc) dagplanningen snel door te rekenen bij verstoringen. Ik had verwacht dat dit soort technieken deze winter al live zou gaan, maar het laat aardig lang op zich wachten. De koppeling van systemen is weer eens lastiger dan verwacht ... computationeel is het allang opgelost. | |
Peterselieman | maandag 28 oktober 2013 @ 22:11 |
toch mooi dat het laddertje zo goed vast zit | |
Crientj | maandag 28 oktober 2013 @ 22:11 |
Oh daar. ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:16 |
Mijn ervaringen van vandaag: 8:25: "hè kudt, de Fyra van Breda naar Amsterdam rijdt niet" 8:37: 3x ICMm komt voorrijden in Breda, keurig aan de maat 9:37 aankomst in Den Haag, stipt. 19:23 ICRm TD9 vertrekt keurig op tijd uit Den Haag 20:21 aankomst in Breda, met +1 Allemaal prima dus ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 28-10-2013 22:39:47 ] | |
Dr_Flash | maandag 28 oktober 2013 @ 22:21 |
Crientj ![]() ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 22:21 |
Knap dat je kan tijdreizen James! | |
KnightSolaire | maandag 28 oktober 2013 @ 22:22 |
Potverdrie dat ICRm blijft toch machtig materieel hè. In -2 minuten van Den Haag naar Breda. Daar kan geen Thalys tegenop. | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:23 |
Wat wat meer de state of the art benadert is o.a. het werk van Dollevoet (thesis hier), en verder is hier nog een hele waslijst aan relevante recente publicaties. | |
Bitlord | maandag 28 oktober 2013 @ 22:25 |
Tijdens reguliere dienstregelingdagen zou een vaste inzet van personeel per lijn waarschijnlijk te duur worden, aangezien je niet kan profiteren van enkele voordelen die het constant wisselen van traject biedt. Zo kunnen op dit moment bijvoorbeeld met 20 machinisten 17 treinen rijden over 4 lijnen (ik noem maar wat) Blijft iedereen de hele dag op een normale dag op dezelfde lijn, dan kun je met dezelfde 20 machinsten misschien maar 15 treinen rijden over dezelfde 4 lijnen, aangezien iedereen pauze moet hebben en de treinen soms even moeten bufferen. Maar tijdens een uitgedunde dienstregeling heb je geen extra personeel nodig, aangezien er dan al flink wat treinen uitvallen. En dan is het dus geen probleem om de hele dag op dezelfde lijn te blijven rijden. Dan kun je dus met dezelfde 20 machisten 14 treinen rijden over 4 lijnen. De 3 treinen die minder rijden zijn al planmatig geschrapt. Maar de kans op het niet beschikbaar zijn van machinist of conducteur wordt een stuk verkleind. | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:27 |
Juist! Dat legt het probleem goed uit. En zoals al gezegd: het wringt 'm in de materieelomloop, niet in de personeelsroosters. | |
WhiteJoker | maandag 28 oktober 2013 @ 22:37 |
Stel dat mijn dienstrooster er als volgt uitzag: Amsterdam -> Amersfoort Amersfoort -> Utrecht Utrecht -> Nijmegen Nijmegen -> Utrecht Utrecht -> Schiphol Maar Amersfoort -> Utrecht is verstoord. Hoe kan ik de rest van mijn dienst dan uitvoeren? Het ligt dan toch aan de dienstroosters en aan de materieelomlopen? | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:40 |
Als de materieelomloop er ook zo uit ziet heb je een groter probleem. Een vervangende machinist is sneller geregeld dan een vervangende trein. | |
WhiteJoker | maandag 28 oktober 2013 @ 22:42 |
Als dat in heel het land gebeurd zou ik zeggen dat de bijsturing vrijwel het overzicht over het personeel verliest. | |
greavy | maandag 28 oktober 2013 @ 22:43 |
Dat gebeurt ook. Bij een verstoring wordt het personeel bijgestuurd, en als ineens het halve land op zijn gat gaat, dan wordt het een chaos voor de bijsturing voor het personeel. | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 22:45 |
Daarom rondje om de kerk, dan hoef je het personeel niet te bijsturen.. Simpel zat | |
WhiteJoker | maandag 28 oktober 2013 @ 22:46 |
En dat probeerde ik te illustreren. Het is dus wel het probleem van personeelsomlopen tijdens verstoringen. | |
V2 | maandag 28 oktober 2013 @ 22:46 |
Punt blijft nog altijd: je moet zowel personeel als materieel bijsturen. Het tweede, daar zit het pijnpunt. Dat zie je ook goed aan de lengtes die soms echt niet goed kloppen in de spits: te korte treinen zijn een schoolvoorbeeld van falende materieelbijsturing. | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 22:46 |
Automatiseren die treinen, heb je ook geen machinist meer nodig. | |
Mr_Klaasje | maandag 28 oktober 2013 @ 22:47 |
Er zit altijd minimaal een half uur overstaptijd in. Je kan regulier ook over Hilversum passagieren. Of een taxi of whatever. | |
WhiteJoker | maandag 28 oktober 2013 @ 22:49 |
Ik hoor toch echt regelmatig dat treinen vertraagd zijn omdat de machinist uit een andere trein moet komen. Bovendien is dat met een grote verstoring (helemaal met sneeuw, waarbij ook het wegverkeer is verstoord) natuurlijk helemaal geen optie. | |
Frozen-assassin | maandag 28 oktober 2013 @ 22:52 |
Dat hoeft ook niet de pijnpunt zijn... Men heeft liever te korte treinen dan helemaal geen treinen. Je kunt het zodanig regelen dat de trein van punt A naar B rijdt en terug en de machinist en conducteur rijden hetzelfde traject. Dus die blijven gewoon in dezelfde trein of wisselen af met een ander duo die hetzelfde traject rijdt. Dus dan heb je materieel en personeel op de juiste plek. Gebrek aan materieel is geen excuus omdat je de dienstregeling op meeste plekken al gehalveerd hebt. | |
Darkwing_Duck | maandag 28 oktober 2013 @ 22:53 |
Ik sta er soms verbaasd over hoe snel ze in Ile de France na een verstoring de boel weer op de rails ( ![]() ![]() | |
b2py | maandag 28 oktober 2013 @ 23:04 |
Trein? Ja Rijweg? Ja Rijden maar ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 28 oktober 2013 @ 23:15 |
Ja, klopt maar er moet dus wel een hoop aan de hand zijn voor het fout gaat. | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 oktober 2013 @ 23:21 |
Mét cijferbord vangt dat best wel wat wind inderdaad. Waar heb je die foto vandaan? | |
Luco | dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:01 |
Groningen naar Amsterdam in 3 uur 15 minuten. Best acceptabel, er vanuit gaande dat ik vertrok tien de treinen nog niet reden en een deel met een bus heb gedaan ![]() | |
bork | dinsdag 29 oktober 2013 @ 01:47 |
Volgens mij is lopen bijna net zo snel, mwah 1 uur 51 volgens google, ik stap stevig door dus zal niet veel maken ![]() | |
AIex | dinsdag 29 oktober 2013 @ 03:13 |
Dat kun jij niet, maar op dat moment zijn er machinisten aan de utrechtse kant van de verstoring die utrecht -> amersfoort (en verder) hadden moeten rijden. Dat kan uiteraard ook niet, dus worden beide bijgestuurd om 'elkaars' treinen te gaan rijden. Dus machinist in utrecht gaat Utrecht -> Nijmegen Nijmegen -> Utrecht Utrecht -> Schiphol rijden, en machinist in amersfoort gaat datgene rijden wat machinist in utrecht oorspronkelijk zou moeten rijden. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 05:18 |
Als ik de mobiele site van NS kmoet geloven rijd alles weer ![]() | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 05:54 |
De Fyra-toeslag wordt afgeschaft voor Rotterdam-Breda, de spitsritten rijden meer in de spits (een uur later 's morgens naar Rotterdam, 's avonds een uur eerder naar Amsterdam), het Fyra-abonnement wordt afgeschaft (er blijft alleen nog een toeslagabonnement bestaan) en de toeslagpaaltjes op de perrons gaan in werking: http://locov.nl/Images/Lo(...)ed_tcm311-346695.pdf | |
Socios | dinsdag 29 oktober 2013 @ 07:04 |
NOS-TT 751 meldt droog: "De treinen rijden volgens plan." En zo hoort het. ![]() Post onder deze lijn mooie treinreisverslagen; bedankt. ______________________________________________ | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 07:05 |
Het is goed als dat geen nieuws is ![]() Hard gewerkt gisteren (en ongetwijfeld nog vannacht) ![]() | |
greavy | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:29 |
Kwam 'm op Facebook tegen | |
greavy | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:50 |
![]() | |
WhiteJoker | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:51 |
Ik moet wel zeggen dat ondanks alles het NS personeel ontzettend hard heeft gewerkt. Zowel voor en ongetwijfeld net zo hard, en mogelijk zelfs harder, achter de schermen. Ik heb gestrande NS'ers zien helpen bij de informatievoorziening en om alle reizigersstromen te dirigeren. Uiteraard heb ik als reiziger ook mijn steentje bijgedragen door een oudere dame die via Amersfoort naar Zwolle werd gestuurd op sleeptouw te nemen. Mevrouw werd door T&S in de Pimpel gestuurd, en dat was de trein die ik zelf ook wilde hebben. Op het perron met haar gepraat want er was een probleem. Op het vertrekspoor 10b stond een ICMm die er schijnbaar al een tijd stond. Mobiel er bijgepakt en de AV in de gaten gehouden. Dat trok de aandacht van andere reizigers want die kwamen ook kijken. Vertrektijd verstreek en de ICMm stond er nog. Inmiddels werd er een trein naar Utrecht aangekondigd en daar gingen veel mensen naar toe. Ik bleef staan en refreshte de AV. IC Berlijn had +10, dat is goed nieuws want dan rijdt hij tenminste. Oudere vrouw die naar de trap liep teruggeroepen, want het vertrekspoor werd omgeroepen als 11b. Uiteindelijk bleek ze naar Heerenveen te moeten. Ik heb de AV voor Amersfoort er nog even bijgepakt en de opties die ze had doorgenomen. Uiteindelijk heb ik haar nog even laten bellen met mijn mobiel naar haar zwager die haar kon ophalen in Zwolle. Ik vind dat wel zo sociaal, om ook als reiziger in deze tijden te helpen. Hoewel sommige mensen natuurlijk niet willen luisteren en blind gaan rennen als de omroep wat zegt. Ik hoop dat ze via Utrecht alsnog in Amersfoort zijn gekomen. | |
DriekOplopers | dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:59 |
Inderdaad. Daarom dit: Veel waardering voor betrokkenen bij NS en ProRail. http://www.voorbeterov.nl/131027.php | |
Pinnenmutske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:00 |
in de Ardennen blijft het slecht weer en de treinen zijn in de soep gedraaid ![]() | |
Duvel | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:02 |
Mooi contrast: een hele pagina vol al dan niet gefundeerde kritiek en dan één halve zin met waardering. Chapeau! | |
greavy | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:09 |
Railtime: Geen storingen In de vertrektijden van de stations vind ik ook niet veel speciaals. | |
WhiteJoker | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:16 |
Inmiddels rond Amersfoort steeds verder oplopende vertragingen door gladde sporen. Er gaan nog maar mondjesmaat treinen naar Amsterdam en die rijden met aangepaste snelheid. | |
James1988 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:20 |
Ik zit nu in een DDZ i.p.v. een SLT. Als dat een gevolg is van de LUD2 van gisteren mag dat van mij wel vaker gebeuren ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:37 |
wat is voor jou mondjesmaat? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:41 |
De cnl is weer eens vertraagd ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:41 |
Op grote stations (Utrecht en Amsterdam) zijn er inderdaad vooral vertragingen varierend van +2 tot +20 | |
WhiteJoker | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:42 |
Ik quote de conducteur. Mijn trein viel uit namelijk. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:56 |
Ik citeer:Er kan toch al van Londen naar Peking gereden worden? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:07 |
Lijkt me dat er ook wel ergens een tunnel door de Oeral loopt die Europa met Azië verbindt ja ![]() | |
Ireyon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:15 |
Wat een gedoe. Eerst was het voor Rotterdam - Breda ¤1.80, toen werd dat verhoogd naar ¤2.30 en nu komen ze er toch achter dat de tijdwinst dermate gering is dat er eigenlijk helemaal geen toeslag voor gevraagd zou moeten worden. Ben benieuwd hoe ze dit duidelijk aan willen geven aangezien er op Breda wel gewoon toeslagpaaltje komen te staan. | |
Koen66 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:20 |
Hoeveel sneller is Rotterdam - Breda via de HSL überhaupt vergeleken met via Dordrecht? | |
Ireyon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:23 |
Wanneer Fyra wordt omgeleid via Dordrecht komt-ie zonder ook maar één minuut vertraging aan in Breda of Rotterdam. | |
ReisT | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:25 |
Je betaalt ook helemaal geen toeslag omdat het sneller zou zijn. Dat ze nu toch de toeslag gaan afschaffen voor dat stukje heeft natuurlijk te maken met de toekomstplannen voor gewone (dus toeslagvrije) IC's Den Haag-Eindhoven via de HSL. | |
ReisT | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:26 |
Inderdaad, er kunnen nu ook al goederentreinen rijden tussen China en Duitsland. Die zijn dan wel meer dan twee weken onderweg maar goed, het kán. En veel sneller dan per boot. | |
Koen66 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:36 |
Wat dat betreft ben ik blij niet meer in Dordrecht te wonen en afhankelijk te zijn van de trein, verbindingen daar worden met het jaar kariger | |
James1988 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 10:54 |
Ik hoop dat dat niet doorgaat. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:00 |
Fles, jij dacht dat de limiet van de HAFAS 12 overstaps was, toch? Er is ook nog iets anders wat m begrenst, ik weet alleen niet wat... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:04 |
De ABS op de Arriva-treinen werkte vanochtend weer prima ![]() En verder nog een NS-trein met minimaal +15 gezien in Leeuwarden of eigenlijk niet gezien, want ik moest mijn trein halen ![]() | |
ReisT | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:24 |
Op basis van welke aannames hoop je dat? | |
James1988 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:29 |
Het levert weinig op terwijl het een grote groep reizigers nodeloos dupeert. | |
Pinnenmutske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:30 |
nog steeds slechte weersomstandigheden? | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:34 |
op een aantal plaatsen zijn de sporen nog zeer glad en daar komen de korte keringen van enkele treinen bij, waardoor vertragingen er niet snel uit te rijden zijn | |
_serial_ | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:34 |
En dan met name voor de reizigers die gedupeerd worden die niets aan de HSL hebben | |
Frozen-assassin | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:34 |
Nee hoor, alleen heeft de NS last van gladde sporen en de materieel is niet op de juiste plek | |
Dr_Flash | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:51 |
425 uur reisduur misschien? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:53 |
Maar dat komt omdat je 6 dagen keertijd hebt in Peking... ![]() | |
Pinnenmutske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 11:53 |
ach, dat hebben we hier ook en meer storingen aan overwegen. kan een overweg eigenlijk bevriezen? | |
Pinnenmutske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:08 |
inderdaad ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:52 |
Halt´s Maul, sei still, ich geh´ Heim wann ich will! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 12:55 |
Punctualiteit 28 oktober: 45,8%![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:13 |
Ik zat net in een VIRM die een partij begon te glijden op de Hollandse brug zeg.. Niet te zuinig. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:23 |
45,8 % van de uitgedunde dienst zeker ![]() | |
Bitlord | dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:32 |
Volgens mij was het hier nog niet langsgekomen: vandaag wordt Marmaray in Istanbul officieel geopend, waardoor er een belangrijke spoorverbinding bijkomt tussen Europa en Azië. Mijn Turks is helaas niet al te best, dus ik kan niet uit de teksten halen of de spoorlijn alleen wordt gebruikt voor voorstadsvervoer of dat er ook goederentreinen en internationale passagierstreinen doorheen gaan rijden.![]() | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 13:57 |
Even een quote van somda:Het pimpelrijtuig blijft dus een Restaurant ipv een Bistro | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:27 |
Wat is nou ookalweer precies het probleem met die rijtuigen dan? Dat ze in krappe bochten niet goed meer buffer-op-buffer staan met hun voor/achter-lopers ofzo? | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:43 |
Ze zijn 27,5m ipv de normale 26,4m. Dat levert in krappe wisselstraten een probleem op als de trein geduwd wordt. Als de afstand tussen de draaistellen gelijk is zwaaien de uiteinden meer uit, en hierdoor schieten de buffers aan de binnenbocht-kant naast elkaar, met ontsporingen tot gevolg. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:43 |
O ja, geduwde treinen. En daarom kan het ook prima in de Pimpel, want die rijdt toch alleen maar als getrokken trein! Dankje! | |
GlenSpey | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:02 |
Kan je beter in zo'n VIRM hebben dan in ander materieel, want daar helpt de ABI meestal nog een handje mee ![]() Vooral SGM (zonder magneetremmen) is berucht... | |
greavy | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:16 |
Een overzicht van de actuele versperringen op het spoor in Duitsland door de storm: http://bit.ly/bvL4Xk [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 29-10-2013 15:26:44 ] | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:32 |
Wat is 14x/24x ![]() | |
V2 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:34 |
En als ze 'm nou duwen tijdens het rangeren? | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:37 |
De treinserie 140/240, om precies te zijn te treinen 140 t/m 149 en 240 t/m 243. Dit zijn de IC's Berlijn-Amsterdam, op FOK! beter bekend als de Pimpel. | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:38 |
Dat gebeurd maar weinig | |
V2 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:39 |
Nou ja, hij hoeft maar 1x te ontsporen he ![]() | |
Ynske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:42 |
Wie o wie kan mij helpen. Kan iemand zich de trein herinneren die voldoet aan deze omschrijving? Ergens tussen 1997-2001 reed er tussen Heerlen en Eindhoven in de ochtend een treinstel welke donkerblauw was, van binnen ook veelal donkerblauw. Aan de ene kant van het gangpad 6-zitters met tafeltjes tussen, die je open kon klappen en dan had je een dam/schaakbord ter beschikking. Stroom en radio aansluitingen aanwezig. Aan de andere kant van het gangpad 2 zitters met een tafeltje ertussen. Halverwege het treinstel was meestal een kinderhoek met een tv'tje met tekenfilms op. Hoe heette deze trein? | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:44 |
IC plus? | |
Ynske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:45 |
Ja!!!! k zat wel te denken aan ICE+ maar IC+ thnx! | |
Ireyon | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:46 |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:48 |
En dat voor dit broekie, had Duvel al wel verwacht. Graag gedaan. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:59 |
Duuf heeft daarvan nog foldermeteriaal op zolder liggen.. ![]() | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:16 |
In een kast achter een kast ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:20 |
Zo, het lintje is geknipt en de hoogwaardigheidsbekleders (waaronder Erdogan, de Japanse premier Abe, en om een of andere reden de Somalische premier/president) hebben een eerste rit gemaakt. Ik kan ook geen Turks, maar van wat ik er zoal over gelezen heb: In eerste instantie is het een soort metro; de aansluitende bovengrondse trajecten zijn nog niet klaar omdat er gedoe was met de aannemer en de boel opnieuw moest worden aanbesteed. Of er andere treinen dan voorstadstreinen gaan rijden is de vraag. De tunnel zelf heeft maar twee sporen; de bovengrondse trajecten krijgen drie sporen met om de paar kilometer een passeerstation. Er schijnt onderzoek te worden gedaan naar mogelijkheden om goederentreinen door de tunnel te sturen. Volgens mij wordt er nog gediscussieerd over wat er precies met e.e.a. moet gebeuren. Gokje: overdag alleen forensentreinen door de tunnel; 's nachts goederentreinen; intercity's en hogesnelheidstreinen eindigen in Haydarpasa en Sirkeci / Yenikapi ofzo. Zoals gezegd: een gokje. | |
bork | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:02 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:09 |
Goedemorgen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:16 |
Vannacht wel een pittige nachtdienst gehad. Veel stond op plekken waar het toch niet thuis hoorde. Ipv van 2 uur 's nachts tot 4 uur lekker tv te kunnen kijken met een sigaretje, mocht ik nog 5 rangeerbewegingen maken. Wel jammer, maar goed. Dat hoort er ook bij. Geen schade aan treinen gezien van de storm. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:23 |
Vervelend hè, als je moet werken als je moet werken ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:30 |
Tror der er blade på sporet. Arriva toget bremser underligt og laver hjulspin. Pas på "alle" jer i #ic4 ;-) #pendlerliv #omdsb #arriva Wat is dit? Noors? Ik lees iets over bladeren op het spoor... | |
Janneke141 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:34 |
Arriva rijdt niet in Noorwegen. Denk dat het Deens is.
| |
Maegrim | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:37 |
![]() nachtdiensten op de binckhorst voor de benelux zijn ook zwaar ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:41 |
Jup, is Deens | |
#ANONIEM | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:51 |
Hehehehe, ![]() Ach is zeker geen ramp hoor. Het vervelende was dat men later op de nacht kwam met die rangeerbewegingen. In je hoofd heb je de klusjes zitten die je wilt gaan maken. En dan moet je ineens dat overhoop gooien. Da's wel matig ![]() | |
James1988 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 18:54 |
Nog even over die tunnel bij Istanbul, de technologie (waaronder ERTMS) is geleverd door Siemens. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:36 |
Siemens ![]() | |
Pinnenmutske | dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:43 |
dat is al een goed ding (geen schade aan de treinen) ik vroeg eerder in het topic of een overweg kan bevriezen maar denk het wel. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:48 |
Nee, een overweg bevriest niet, en ook niet de overwegbomen. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:13 |
Sterk staaltje treintjes rijden is belangrijker dan reizigers vervoeren. ic uit Leeuwarden richting den haag cs met +17 op Leiden. Trein daar keren, trein in den haag schrappen en in Leiden weer aan de terugrit beginnen. iedereen + minimaal 20. En wat winnen we er nu mee? | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:14 |
het antwoord is snel te geven: de trein gaat vrijwel in zijn eigen pad door de trechter tussen Hoofddorp en Almere | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:18 |
Simpelweg dat je dan weer op tijd rijdt. Die vertraging haal je anders nooit meer in. Als je met meer dan +10 de Flevolijn oprijdt wordt de vertraging alleen maar groter en haalt ie de kering in het Noorden weer niet. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:19 |
Van wat ik zeg dus, treintjes rijden belangrijker dan mensen vervoeren. | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:20 |
Wil je de kering in Leeuwarden missen dan moet je toch wel minimaal +45 hebben. In Groningen is het bijna +30 ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:26 |
Nee, je moet je treintjes goed laten rijden om reizigers fatsoenlijk te kunnen vervoeren. Niemand heeft iets aan een trein die +20 heeft wat langzaam oploopt naar +30. Want de reizigers van die trein hebben toch al bijna de vertraging van volledige uitval van die rit te pakken terwijl de reizigers van de volgende rit, die er geen last van hoeven te hebben het alsnog hebben. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:27 |
en de trein uit den haag van 8 uur gaat echt niet meer terug die avond. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:28 |
wat te denken van de mensen die in den haag staan te wachten? Sorry jongens, vandaag starten we in Leiden. Doei ! | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:30 |
Ik ben het met je eens dat het niet echt klantvriendelijk is en daarom juich ik het ook toe dat in de volgende dienstregeling er ingezet wordt op langere keringen. Helaas zorgt dat weer voor nog ingewikkeldere materieelomlopen. | |
_serial_ | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:31 |
Waarschijnlijk weegt vandaag ook nog een lastiger probleem, dat nog niet al het materieel overal op de juiste gewenste plaatst is. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:32 |
En nog meer materieeltekort. | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:33 |
door deze verschuiving hoeft dat niet per se | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:36 |
Lange keringen op zichzelf leveren per definitie meer materieelomlopen op. | |
James1988 | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:47 |
In België heel gebruikelijk. Op de Belgische variant op de CTA staat dan heel droog "vertrekt vanaf een ander station". | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:48 |
hier worden van een lange en een korte kering twee middellange keringen gemaakt. Is robuuster | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:50 |
Dat zei ik afgelopen week precies tegen jou. Ging nu alleen om treinen die op zichzelf keren en niet op elkaar. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:50 |
Ach.. Op het tijdstip dat de vertraagde trein zou vertrekken vertrekt dan een andere trein naar Leiden. Je kan het ook overdrijven.. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:00 |
Nouwja, dan had je nog op een trein naar leiden kunnen stappen. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:11 |
![]() De eerste meters spoor in OV-SAAL liggen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:13 |
Klopt. Robuuster kun je in dit geval niet tegen zijn, alleen de nog ingewikkelder materieelomloop blijft iets waar ik minder blij mee ben. klopt, af en toe een ander beginstation moet kunnen, het moet niet de standaard worden. | |
Peterselieman | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:14 |
mooi op tijd. Had laatst al het vermoeden dat het niet lang meer kon gaan duren toen mijn trein onderweg naar het noorden langs de werkzaamheden reed | |
DriekOplopers | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:14 |
Bezopen! Hoelaat wasda? | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:16 |
Man, laat je niet zo opfokken. De trein naar Den Haag Centraal zat er blokafstand achter, je kon zo overstappen. ![]() | |
Fiorano | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:20 |
Waarneer word het tunneltje bij Amersfoort in gebruik genomen? Zag dat de blokkades met de bielzen weg gehaald zijn. | |
dennistd | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:22 |
Gistermorgen is de IC naar Berlijn er al doorheen gegaan, dat schijnt voorlopig ook de enige te zijn die er gepland gebruik van maakt. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:24 |
Dienstregeling 2014 en voorlopig de pimpel. Bij bijsturingsacties is het overigens ook mogelijk dat hij gebruikt gaat worden. | |
Fiorano | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:24 |
Bijzonder... | |
Fiorano | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:25 |
Thanks! | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:28 |
die had +15 | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:28 |
Zolang SAAL (of eigenlijk AAL) er bij elk zuchtje van de Schipholtunnel uit ligt, kan ik er niet wild van worden. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:29 |
We waren geloof ik 8 uur in leiden. Dat ik dan daar na 3 uur die trein word uitgezet ergert mij meer dan de 6 uur vertraging van gister ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:31 |
Maarrrrrrrr... De reizigers vanaf Den Haag Centraal naar het Noordoosten? Hoe zat het daarmee? | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:31 |
Die hebben sowieso vertraging, of die trein nou wel of niet was doorgereden. En ze hebben een alternatief via Utrecht ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:32 |
Die waren sowieso al verstandig als ze over Utrecht zouden reizen. Want anders heb je al bij de start meteen +20. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:35 |
Ja dat vraag ik mij dus ook af. Het zou mij niet verbazen als niemand die even de IC naar utrecht in geschopt heeft. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:37 |
Maar is dat dan niet het echte probleem? De reisinfo werkt onvoldoende hinderbeperkend. Als ik zou zien dat mijn trein naar het noorden +5 heeft en ik zou in Zwolle over moeten stappen, dan zou ik sowieso al over Utrecht reizen. | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:37 |
Gaf de reisinformatie dat advies ook? Of was dit alleen voor de ervaren reiziger? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:41 |
Geen idee, ik was er niet bij. Maar ik heb waarschijnlijk hetzelfde vermoeden als jij. | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:42 |
"het is goed een ervaren reiziger te zijn"? ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:44 |
Ja en ik vind het zelf erg handig. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:46 |
Daar had ik gisteren niks aan, of ik ben gewoon nog steeds een noob ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:48 |
Gister.. Midden in de avondspits..: Nieuwmarkt, Amsterdam - Filmwijk, Almere. Binnen een uur. | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:52 |
Jij ging ook rechtsaf, ik links. De hoerenbuurt in. ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:54 |
Hoeren? | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:55 |
Ik wilde naar Centraal Station wandelen maar tijdens het wandelen kwam ik erachter dat ik dwars door het red light district naar Centraal liep ![]() | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:57 |
Smoesjes, dat stukje loop je het snelste als je niet langs de dames gaat | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:58 |
Ik ben trouwens weer aan het treinen geslagen, dus kom weer een beetje meeposten hier | |
b2py | dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:59 |
Gezellig, ik des te minder ![]() | |
Litpho | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:00 |
Gun het personeel nou dat stukje omlopen. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:02 |
Als ik van de faculteit naar het station loop kan ik het ook niet laten hoor, gewoon een beetje mensen kijken | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:04 |
Oudemanhuispoort? Dan liep ik altijd Kloveniersburgwal, Nes, Dam, toeristenvrije kant van Damrak. | |
Yreal | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:06 |
De poort ![]() Altijd naar de nieuwmarkt om wat te drinken bij de AH te halen, dan ergens doorsteken richting de burgerbar in de marnix ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:13 |
Doorgaans heb ik elders les. Maar soms kom ik daar. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:14 |
Vol! |