Er kwam eerst een heuse trein, maar die zou op het eerstvolgende stoptreinstation rond maken... sja dan toch maar de snelbus in.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:39 schreef sararaats het volgende:
[..]
de Haringen-in-een-tonnetje-Express?
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:
[..]
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
Het was een update van 19:25.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.
BNW is even verderopquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.
Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR. Beetje realiteitszin zou niet gek wezen daar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS.
Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet.
Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is.
Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussenquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Het was een update van 19:25.
De niet-optimale route naar de koffieautomaat.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed
Storingquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen
Dat zal beslistquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Het was een update van 19:25.
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed
Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR.
Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
tussen Leeuwarden en Groningen ligt het nog wel plat. Net als richting Veendam/Leer, dus er is nog werk aan de winkel
Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
Zwolle-Groningenquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:52 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Storing
Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:25
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
Verwachting
Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
Yep.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Boomfluisteraar het volgende:
[..]
Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.
De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.
Gelukkig moet ik morgen pas reizen. Maar via Drachten reizen is duurder dan wachten op Arrivaquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:54 schreef Luco het volgende:
[..]
Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30.
Sterker nog, ze zouden willen dat er een kerk paste op een perronnetje als Dronrijpquote:Op maandag 28 oktober 2013 19:57 schreef James1988 het volgende:
De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders.
Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:27 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En aan LUD heb je dan ook niets. Dus wat doet LUD? De dienst verslechteren terwijl de infra wel beschikbaar is.
Nou, hulde!
Korte update: inmiddels rijden we net voor Assen achter de vertraagde stoptrein.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:
[..]
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
Betaal die toeslag gewoon.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef Koen66 het volgende:
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd?
Dat er bij NS storingen zijn die langer duren heeft denk ik voor een groot deel ook te maken met het feit dat er bovenleidingen zijn. Daardoor duurt het herstel nou eenmaal langer. Bij die diesellijntjes haal je de boom van het spoor en dan ben je vaak al klaar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood
klopt, maar een probleem dat wel meespeelt is dat de NS dan op de standplaatsen in de brede Randstad eigenlijk meer personeel zou moeten hebben, dan zoals nu aan de randen ervan. Je zult dus altijd personeel hebben dat een eindje van de standplaats vandaan werkt, alleen zo ingewikkeld als de roosters nu zijn hoeft ook weer niet.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood
Tot grofweg 10:00 was de infrastructuur wél beschikbaar, pas daarna raakte de olifantenpoep de industriële ventilator.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.
Zeer wisselend.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef Koen66 het volgende:
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd?
Of zorg voor een internationaal vervoerbewijs, dan mag je ook toeslagvrij mee.quote:
quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
Aan welke uitingen moet ik dan denken eigenlijk?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:
de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS.
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.quote:
Nee, jij moet lezen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.
"Stormschade"quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Aan welke uitingen moet ik dan denken eigenlijk?
Soberzo was dat ding toeslagvrij vandaagquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:
[..]
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad
Vandaag was 'ie toeslagvrij, dus dat verklaart het misschien ook welquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:
[..]
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad
Fyra was vandaag toeslagvrij en heeft amper gereden, het rijdend personeel (zeker op de Fyra) gaat zich dan niet meer bezighouden met controleren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:
[..]
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad
Is op dit moment niet te realiseren, maar goed, dat zou jij moeten weten. Jij praat regelmatig met NS.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Nee, jij moet lezen.
Voor 10 uur armoededienstregeling met uitpuiltreinen. Pas na 10 uur ging het mis met de infra.
ja achteraf, smiddags. Niet toen besloten werd te gaan ludden. Toch?quote:
nee, was gisterenquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Soberzo was dat ding toeslagvrij vandaag
Dan heeft ze mazzel gehad jaquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:07 schreef Koen66 het volgende:
[..]
nee, was gisteren
Eerst checked ze verkeerd in elders (Arriva ipv NS paaltje) en in Breda de verkeerde trein. Ze wordt oud
Kans op controle in Fyra is 1/4e Rotterdam - Breda, 1/2e Rotterdam - Schiphol en 1/4e Schiphol - Amsterdam, ongeveer.quote:
Dat zal waarschijnlijk enkele tienduizenden worden als je denkt aan de kosten voor je personeel om nieuwe roosters te maken, je personeel met evt taxi's op juiste plaats krijgen. Maar als je dan ziet dat in februari 2013 NS bekendmaakt 264 miljoen euro winst te hebben gemaakt vind ik het geen reden om het niet te doen. Juist op dit soort dagen win of verlies je je klantenquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt, maar een probleem dat wel meespeelt is dat de NS dan op de standplaatsen in de brede Randstad eigenlijk meer personeel zou moeten hebben, dan zoals nu aan de randen ervan. Je zult dus altijd personeel hebben dat een eindje van de standplaats vandaan werkt, alleen zo ingewikkeld als de roosters nu zijn hoeft ook weer niet.
Wil je dat veranderen, dan kost dat geld, veel geld volgens de NS, omdat de bedrijfsvoering er minder efficiënt door wordt. Er staat tegenover dat de bedrijfsvoering wel betrouwbaarder zou moeten kunnen worden.
Dat is inderdaad het plan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef KnightSolaire het volgende:
Even tussendoor, maar klopt het nu dat de V160's met stuurstanden uitgerust gaan worden? Ik dacht zoiets hier destijds (bij presentatie plan NS/NMBS voor de verbinding NL - België / HSL-Zuid) langs hebben zien komen.
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?quote:
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
En waarom niet?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het plan.
Een plan dat ik niet zie lukken.
Ik hoop het wel en dan ook z.s.m., dat komt de punctualiteit en betrouwbaarheid flink ten goede lijkt me. Helaas vrees ik dat het complex is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het plan.
Een plan dat ik niet zie lukken.
Oh ja omdat er een onweerswolkje aankwam hequote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
En waarom niet?
Ik denk dat de NS het best bij de NMBS gedaan zou kunnen krijgen
het had op zijn minst de corrosie nog iets versneld en de algengroei gestimuleerdquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:11 schreef Bitlord het volgende:
Als de V250 nog had gereden was er vandaag toch minstens één wagon in het Hollands Diep terechtgekomen
Regelgeving is per definitie een oplosbaar issue.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.
Niet. Dus moet die dienstregeling eenvoudiger. Dat NS regelmatig toegeeft niet precies te weten waar hun materieel en/of personeel is wil er bij mij niet in als "en dit is het beste wat we kunnen doen".quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Vanochtend zag ik te Utrecht wel dat allerlei treinen fors waren verlengd (ca. 2x meer bakken dan normaal), en dat is de rest van de dag zo gebleven. Als je ergens tussendoor switcht naar een uitgedunde dienstregeling was dat denk ik niet gelukt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
Het is bestaand materieel, dus dan zou er toch iets soepeler mee omgegaan moeten worden? Bovendien is het maar 160 km/h en niet 250+ waar andere normen geldenquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.
Klinkt niet best voor Mono z'n vriendin. En voor jou uiteraardquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Boomfluisteraar het volgende:
We staan nu stil in Assen. Er is volgens de machinist geen duidelijkheid of we mogen doorrijden van de dienstleiding.
Ik kan me die dag nog heel goed herinneren ja....quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
En ben er maar zeker van dat het veel vaker gebeurt dan ze toegevenquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Litpho het volgende:
[..]
Niet. Dus moet die dienstregeling eenvoudiger. Dat NS regelmatig toegeeft niet precies te weten waar hun materieel en/of personeel is
Ik ben er in ieder geval zeker van dat de keren die ze toegeven niet gelogen zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En ben er maar zeker van dat het veel vaker gebeurt dan ze toegeven
mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:15 schreef gebrokenglas het volgende:
't is flink stressen bij de verkeersleiding. Een logistieke uitdaging (dat zeg je als je manager in de buurt is), maar eigenlijk is het een logistieke nightmare. Een hele klus. Overal treinen die er niet horen te staan en niet de manschappen om de boel vannacht naar de juiste plek te dirigeren...
Vind ik lastig voor te stellen, dat ze niet weten waar de boel staat. De computer houdt het toch allemaal bij?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.
Zie jij het gebeuren dat Nederlandse, Belgische én Europese normen worden aangepast omdat één lullige spoorwegmaatschappij 30 jaar oud materieel wil inzetten voor diensten waarvoor het niet is ontworpen?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Regelgeving is per definitie een oplosbaar issue.
Ze willen er ook mee naar België, en daar zijn de BDs'jes nooit toegelaten. Een DVIS zal dat waarschijnlijk extra kritisch volgen na het V250-debacle.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is bestaand materieel, dus dan zou er toch iets soepeler mee omgegaan moeten worden? Bovendien is het maar 160 km/h en niet 250+ waar andere normen gelden
quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.
Als we zo gaan beginnen: Je moet Darkwing maar eens vragen, maar er circuleert in Frankrijk een lijst met letterlijk honderden materieelnummers waarvan niemand weet waar ze zijn, soms al 10 jaar spoorloos.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik ben er in ieder geval zeker van dat de keren die ze toegeven niet gelogen zijn.
Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zie jij het gebeuren dat Nederlandse, Belgische én Europese normen worden aangepast omdat één lullige spoorwegmaatschappij 30 jaar oud materieel wil inzetten voor diensten waarvoor het niet is ontworpen?
tegenwoordig kunnen ze dat zo opzoeken, behalve als een stel helemaal dood is.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:17 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vind ik lastig voor te stellen, dat ze niet weten waar de boel staat. De computer houdt het toch allemaal bij?
Ook op een hogesnelheidslijn? IL&T kennende zou me dat zeer verbazen.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.
Tja, ik denk dat ik mezelf toch wel aan de kant van de 'hardliners' kan scharen. Het rijden door het hele land, ookwel liefkozend 'pretparkroosters' genoemd door Driek, vormen een van de redenen waarom ik dit werk en dan met name de NS als -toekomstige- werkgever heb uitgekozen. Voordat ik aan de opleiding begon had ik een aanbod om te werken als buschauffeur. Voor rondjes om de kerk dus. Die kans heb ik voor de opleiding tot machinist verschiet laten gaan, omdat ik dit nou eenmaal een stuk interessanter vindt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid.
Hoe werkt dat? met GPS + GSM met simkaart? Of met signalen die via het spoor verstuurd worden?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
tegenwoordig kunnen ze dat zo opzoeken, behalve als een stel helemaal dood is.
vrijgesteld van crashnormenquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.
Nee man niet gaan marchanderen. Gewoon elke machinist een vast traject en lekker je hele leven lang op dat ene traject heen en weer pendelen. Scheelt giga veel in opleidingskosten want je hebt maar voor een paar kilometer wegbekendheid nodig.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:21 schreef James1988 het volgende:
GlenSpey: hoe sta jij tegenover het idee 'iedere dag een ander traject, maar wel iedere dag dezelfde heen/terugritten op dát traject'?
Waarna je die machinisten niet meer kan gebruiken bij verstoringen. Je lijkt ProRail wel met je "flexibiliteit is eng"quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee man niet gaan marchanderen. Gewoon elke machinist een vast traject en lekker je hele leven lang op dat ene traject heen en weer pendelen. Scheelt giga veel in opleidingskosten want je hebt maar voor een paar kilometer wegbekendheid nodig.
dat eerste. zo kunnen ze op afstand zien welk stelnummer het betreftquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:21 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hoe werkt dat? met GPS + GSM met simkaart? Of met signalen die via het spoor verstuurd worden?
Vrijgesteld van de vernieuwde crashnormen. Op wat GTW na voldoet er volgens mij op dit moment niets van het reizigersmaterieel aan de nieuwste crashnormen. Dat is gewoon onbetaalbaar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
vrijgesteld van crashnormenSerieus, hoe kan zoiets bestaan?
![]()
"ja alles moet veilig zijn want er moeten geen doden vallen bij een botsing!"
"Maar als jouw ijzer niet veilig is, hey, vinden we ook prima!"
Is dat bij Arriva ooit een probleem dan?quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarna je die machinisten niet meer kan gebruiken bij verstoringen. Je lijkt ProRail wel met je "flexibiliteit is eng".
Zou moeten ja. In de praktijk werkt het net andersom.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef V2 het volgende:
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject!
Uiteraard niet. Maar bij een commercieel bedrijf worden dat soort dingen toch besproken om betere service te kunnen leveren aan de klant (binnen uiteraard parameters als arbeidstijdenwet). Het lijkt me ook meer een issue voor machinisten dan HCs.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef GlenSpey het volgende:
Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord...
Dat is uiteraard iets anders dan "de hele dag door maar het hele land op". Als een machinist zijn aandacht er binnen een dag al niet meer bij kan houden denk ik niet dat hij nog goed op zijn plek zit.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef V2 het volgende:
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject!
Tussen Zuidbroek en Veendam reed al weer wattwitter:Arriva_NL twitterde op maandag 28-10-2013 om 20:31:46Het treinverkeer tussen Groningen - Nieuweschans - Leer wordt weer hervat. reageer retweet
Er zit een verschil tussen vrij recente crashnormen en normen die golden ten tijde van de bouw van ICRm (jaren '80) en de verbouwing tot BDs (eind jaren '90).quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Vrijgesteld van de vernieuwde crashnormen. Op wat GTW na voldoet er volgens mij op dit moment niets van het reizigersmaterieel aan de nieuwste crashnormen. Dat is gewoon onbetaalbaar.
mja, die SLT is nog steeds niet weer in dienst.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen vrij recente crashnormen en normen die golden ten tijde van de bouw van ICRm (jaren '80) en de verbouwing tot BDs (eind jaren '90).
Dat was goed te zien bij de botsing bij Amsterdam: de VIRM zat flink in de kreukels terwijl de SLT er vrijwel ongeschonden uit kwam.
stage vergoed mijn reiskosten, geen probleem voor mij.quote:Op maandag 28 oktober 2013 19:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Gelukkig moet ik morgen pas reizen. Maar via Drachten reizen is duurder dan wachten op Arriva
Wilden ze dat ding niet gaan gebruiken voor verschillende experimenten (waaronder een wc) 'nu hij er toch staat?'quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, die SLT is nog steeds niet weer in dienst.
Streven naar een nog veiliger spoor. Gelukkig gaat het nog niet zo ver als in de VS.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
dat gezanik met die crashnormen waar gaat dat over joh. Worden mensen ineens kwetsbaarder of zo?
zou wel handig zijnquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wilden ze dat ding niet gaan gebruiken voor verschillende experimenten (waaronder een wc) 'nu hij er toch staat?'
Daar is reizigersspoor dan ook op sterven na dood.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:43 schreef James1988 het volgende:
Streven naar een nog veiliger spoor. Gelukkig gaat het nog niet zo ver als in de VS.
omlaag die veiligheidsnormen!! Is het maar meteen gebeurdquote:Op maandag 28 oktober 2013 20:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Daar is reizigersspoor dan ook op sterven na dood.
quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:48 schreef Bitlord het volgende:
Het is wel interessant om die ontwikkeling te zien ja. Als je de huidige cabines vergelijkt met de blokkendozen of mat 35/36/46/X...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Disclaimer: in Winsum knalden beide blauwe engelen met ongeveer 160 kilometer per uur tegen elkaar op, in Amsterdam met maximaal 80 km
quote:Op zondag 16 september 2012 01:27 schreef Igen het volgende:
Kwam een interessante documentaire tegen over de botsveiligheid van treinen:
(in het Frans; delen 2 t/m 5 kun je vast zelf wel vinden)
Een leuk weetje vond ik o.a. dat een constructie met jacobsdraaistellen blijkbaar kan bijdragen aan de veiligheid. En dat de Franse HSL's niet alleen volledig ongelijkvloers zijn maar ook een detectiesysteem hebben voor als er toch een obstakel op het spoor is.
Klopt.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor?
Dus je vriendin moet nu morgenochtend om 5 uur vertrekken? Ook balenquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:00 schreef Monopoly het volgende:
Communicatie tussen NS personeel was ronduit drama net.
De één zei dat mijn vriendin kon wachten op de sprinter naar Zwolle, de ander zei dat de IC zou gaan rijden.
Wij waren vol goede hoop want toen we heen liepen naar het station reed er een ICM richting Zwolle ons voorbij.
Vervolgens lagen opeens allerlei overwegen in de storing/ ze gingen niet dicht_!
Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat.
Dat zal ze leren!quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:00 schreef Monopoly het volgende:
Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat.
Ja is zuur voor d'r. 5 uur opstaan ipv 5 minuten fietsen naar werkquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dus je vriendin moet nu morgenochtend om 5 uur vertrekken? Ook balen
Nou en. Het reed. WEL.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor?
Die laatstequote:Op maandag 28 oktober 2013 21:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld.
Die laatstequote:Op maandag 28 oktober 2013 21:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld.
Niemand zegt dat personeel altijd hetzelfde rondje moet rijden. Maar wel binnen een werkdag. Dus iedere dag een ander rondje houdt gewoon variatie in het werk. Maar dat wordt door de bonden stelselmatig weggemoffeld.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat ik mezelf toch wel aan de kant van de 'hardliners' kan scharen. Het rijden door het hele land, ookwel liefkozend 'pretparkroosters' genoemd door Driek, vormen een van de redenen waarom ik dit werk en dan met name de NS als -toekomstige- werkgever heb uitgekozen. Voordat ik aan de opleiding begon had ik een aanbod om te werken als buschauffeur. Voor rondjes om de kerk dus. Die kans heb ik voor de opleiding tot machinist verschiet laten gaan, omdat ik dit nou eenmaal een stuk interessanter vindt.
Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord...
Daarnaast moet gezegd worden, dat het op dagen zoals dit, waar alles in het honderd loopt en een groot deel van de trajecten niet langer bereden kan worden, prima zou moeten kunnen om een dagje te pendelen op een kort traject. Dit wordt waar mogelijk dan vaak ook al zo toegepast, omdat je als machinist anders een hele dag in de kantine doorbrengt. Tis dus niet zo dat dit idee compleet nieuw is en binnen het bedrijf als onbespreekbaar wordt gezien
Waarom zou je op de kwartiersdiensten niet op de grote stations 1 sprinter een kwartier kunnen ophouden en combineren met een achteropkomende sprinter? Dan speel je 1 machinist vrij die reizigers op het perron kan helpen. Als je daar met de trein en perronlengtes rekening mee houdt bij stormvoorspellingen kun je zonder veel rijpaden aan te passen toch uitdunnen mét dubbel lang materieel.quote:Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Dit heb ik ook nooit begrepen. Personeen houdt de afwisseling, en de personeelsroosters hebben veel minder invloed op verstoringen. Zou je eens goed achteraan moeten gaan, als je maar overduidelijk maakt dat je dus niet gaat voor rondje om de kerk, enfin je weet wel.quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:13 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Niemand zegt dat personeel altijd hetzelfde rondje moet rijden. Maar wel binnen een werkdag. Dus iedere dag een ander rondje houdt gewoon variatie in het werk. Maar dat wordt door de bonden stelselmatig weggemoffeld.
het zou kunnen dat alles dan weer een klein beetje op tijd rijdtquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:29 schreef b2py het volgende:
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam
Of zaterdag, dan moet ik om 6:15 naar Schiphol :|quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:29 schreef b2py het volgende:
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam
Jij durft.quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Of zaterdag, dan moet ik om 6:15 naar Schiphol :|
Daar gaan we ook telkens opnieuw weer achteraan. We vestigen onze hoop op Timo Huges.quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:28 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Dit heb ik ook nooit begrepen. Personeen houdt de afwisseling, en de personeelsroosters hebben veel minder invloed op verstoringen. Zou je eens goed achteraan moeten gaan, als je maar overduidelijk maakt dat je dus niet gaat voor rondje om de kerk, enfin je weet wel.
Hoe vinden personeelsomlopen plaats in andere landen? Er moet daar toch het een en ander over te vinden zijn qua literatuur? Sta je gelijk sterker in je verhaal (althans als de literatuur een verbetering uitwijst).quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:45 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Daar gaan we ook telkens opnieuw weer achteraan. We vestigen onze hoop op Timo Huges.
gecondoleerdquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Morgen de hele dag om naar Alkmaar te komen, en woensdag de hele ochtend om naar Den Helder te komen. Even oma onder de grond stoppen.
het rijdt weer, dus ik kan morgen met een gerust gevoel op padquote:Op maandag 28 oktober 2013 21:43 schreef Kentekenplaat het volgende:
Aan het eind van de morgen stond ik voor een gesloten overweg waar geen trein aan kwam. Kapot dus. Eerst dat nummer maar eens gebeld wat op de paal stond (voor de liefhebbers Poelmanweg Zuidhorn km 62,1) en daarna ben ik (waarschijnlijk hoogst illegaal) het verkeer maar gaan regelen tot er een trein aan kwam. Ik heb naar de bomen gewezen en gebaart dat ze plat lagen. Aan de reactie van de machinist wist ze het al. Dus toen ben ik maar weer verder gereden, ik stond er al een kwartier.
Verder een hoop bomen, ik meende dat er bij station Zuidhorn ook iets op het spoor lag, maar gezien bovenstaande trein was dat niet veel soeps,
2045 de stopbus gepakt naar Zwolle vanuit Groningen, in Assen eruit gezet omdat de trein verder reed. Ben nu bijna in Zwolle.quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:06 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ja is zuur voor d'r. 5 uur opstaan ipv 5 minuten fietsen naar werk
Voor haar is het erger dan voor mij, maar ik irriteer mij altijd te hard aan dit soort dingen.
Ik begrijp heel goed dat die NS'ers er echt wel zijn om je te helpen op zo'n dag. Maar die onderlinge communicatie is verschrikkelijk. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ze hebben geen idee wat nou de juiste informatie is.
Dat is wel een kwalijke zaak. Moet vast wel beter kunnen dan dit.
Hier iets wat ik zo snel even had gevonden. Niet in detail gelzen trouwens:quote:Op maandag 28 oktober 2013 21:55 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Hoe vinden personeelsomlopen plaats in andere landen? Er moet daar toch het een en ander over te vinden zijn qua literatuur? Sta je gelijk sterker in je verhaal (althans als de literatuur een verbetering uitwijst).
Nouja, 9 keer zo lange reistijd. Ik vind het nogal watquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:03 schreef Crientj het volgende:
Hm, moet zeggen dat ik meer chaos had verwacht op Utrecht. Maar wellicht was die er wel, alleen vrijwel niet te merken aan "onze" kant. Zelf 1,5 uur gedaan om van Utrecht naar Bilthoven te reizen, kwam bij spoor 1 aan. "Sprinter Zwolle +20 minuten". Riep iets te hard 20 minuten?!, ja doei!, en ben omgekeerd om een bak thee te halen.
EINDE. </Lief Dagboek>
Hee, bekend artikel die eerstequote:Op maandag 28 oktober 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Hier iets wat ik zo snel even had gevonden. Niet in detail gelzen trouwens:
https://drive.google.com/(...)Qnc/edit?usp=sharing
http://www.engineering.le(...)ns/theses/kwan_a.pdf
toch mooi dat het laddertje zo goed vast zitquote:Op maandag 28 oktober 2013 22:08 schreef greavy het volgende:
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:
[ afbeelding ]
Oh daar.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:08 schreef greavy het volgende:
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:
[ afbeelding ]
Potverdrie dat ICRm blijft toch machtig materieel hč. In -2 minuten van Den Haag naar Breda. Daar kan geen Thalys tegenop.quote:Op maandag 28 oktober 2013 22:16 schreef James1988 het volgende:
Mijn ervaringen van vandaag:
8:25: "hč kudt, de Fyra van Breda naar Amsterdam rijdt niet"
8:37: 3x ICMm komt voorrijden in Breda, keurig aan de maat
9:37 aankomst in Den Haag, stipt.
19:23 ICRm TD9 vertrekt keurig op tijd uit Den Haag
19:21 aankomst in Breda, met +1
Allemaal prima dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |