abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132667227
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_132667248
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:39 schreef sararaats het volgende:

[..]

de Haringen-in-een-tonnetje-Express?
Er kwam eerst een heuse trein, maar die zou op het eerstvolgende stoptreinstation rond maken... sja dan toch maar de snelbus in.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:48:32 #3
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667253
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
pi_132667263
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS.

Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet.

Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is.
pi_132667283
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132667368
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:50:05 #7
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667370
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
pi_132667379
Ik ga me eens aankleden en het vrouwtje zo naar het station brengen. Zal wat foto's maken en kijken hoe de situatie is op het station van Groningen.

Tot zo! :W
pi_132667397
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.
Het was een update van 19:25.
pi_132667403
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.
BNW is even verderop :+
pi_132667404
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS.

Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet.

Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is.
Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR. Beetje realiteitszin zou niet gek wezen daar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:51:26 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132667451
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Het was een update van 19:25.
Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen
pi_132667473
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
pi_132667539
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen
Storing

Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:25
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
Verwachting
pi_132667549
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Het was een update van 19:25.
Dat zal beslist :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:53:42 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132667575
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
pi_132667576
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zal beslist :)
Geen speld tussen te krijgen.
pi_132667606
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR.
Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132667611
Two give my two cents. Ik moest vandaag van Dordrecht naar Den Haag met de trein, tussen Rotterdam en Den Haag ging dat niet.

Dat was totaal niet anders geweest met normale dienstregeling, die boom was omgevallen, de gevolgen hetzelfde: geen treinen in plaats van wel treinen, aangepast of niets. Daar lost aanpassen dus niks aan op.

Vervolgens roept de NS om dat ik om moet reizen via Gouda. Nu ging er vandaag 1 IC per half uur naar Gouda vanaf Rotterdam en één per half uur van Gouda naar Den Haag. Dat is mij te weinig, de kans dat ik dan 3 kwartier extra moet wachten ergens op een tochtgat is me te groot (afgezien nog van het feit dat ik dan niet meer op tijd zou zijn geweest), dus nam ik Randstadrail. Gelukkig was dat het alternatief hier, maar op veel trajecten is het niet zo makkelijk.

Dus met andere woorden, die aangepaste dienstregeling maakt vallende bomen niet ongedaan, maar tegelijkertijd wordt onverwacht omreizen er wel veel lastiger door (dat kan ik niet van te voren plannen door kwartier eerder/later weg te gaan). Om maar te zwijgen over het feit dat je dan nog meer met capaciteit te maken krijgt, er rijden al minder treinen en de kans op omreizende reizigers is ook groter.

Wat is dan het doel van die aangepaste dienstregeling? Puur personeelsroosters? Toch vind ik dat gek, bij een onverwachte breuk zal toch altijd grofweg de helft van het personeel aan de ene kant en de helft aan de andere kant zitten?

Informatievoorziening was ook extreem slecht op het brutale af zoals ik hier al zei.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:54:48 #20
164283 Luco
Buongiorno!
pi_132667623
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tussen Leeuwarden en Groningen ligt het nog wel plat. Net als richting Veendam/Leer, dus er is nog werk aan de winkel
Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:55:19 #21
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667653
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:55:41 #22
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132667669
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:52 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Storing

Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:25
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
Verwachting
Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:45
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden minder treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
pi_132667682
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 19:56:58 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132667739
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:57:28 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132667764
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.
Yep.

quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.
De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 19:58:27 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132667811
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:54 schreef Luco het volgende:

[..]

Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30.
Gelukkig moet ik morgen pas reizen. Maar via Drachten reizen is duurder dan wachten op Arriva ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:59:17 #27
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132667862
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood
pi_132667917
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:57 schreef James1988 het volgende:
De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders.
Sterker nog, ze zouden willen dat er een kerk paste op een perronnetje als Dronrijp :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132667958
quote:
11s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:27 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En aan LUD heb je dan ook niets. Dus wat doet LUD? De dienst verslechteren terwijl de infra wel beschikbaar is.

Nou, hulde! *O*
Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:02:00 #30
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132668007
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
Korte update: inmiddels rijden we net voor Assen achter de vertraagde stoptrein.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:02:19 #31
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_132668020
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd?
Same shit, different day
SC hopper present
pi_132668048
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef Koen66 het volgende:
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd?
Betaal die toeslag gewoon.
pi_132668068
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood
Dat er bij NS storingen zijn die langer duren heeft denk ik voor een groot deel ook te maken met het feit dat er bovenleidingen zijn. Daardoor duurt het herstel nou eenmaal langer. Bij die diesellijntjes haal je de boom van het spoor en dan ben je vaak al klaar.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:03:53 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132668110
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waarom is het daar geen probleem en bij de NS wel? Omdat je bij de NS wel van de ene naar de andere uithoek kan? Dat is belachelijk, op dit soort dagen zouden de conducteuren en machinisten zelf dondersgoed moeten beseffen dat het even niet gaat om hun plezier maar om de beste service voor de reizigers. Want juist die reizigers betalen hun brood
klopt, maar een probleem dat wel meespeelt is dat de NS dan op de standplaatsen in de brede Randstad eigenlijk meer personeel zou moeten hebben, dan zoals nu aan de randen ervan. Je zult dus altijd personeel hebben dat een eindje van de standplaats vandaan werkt, alleen zo ingewikkeld als de roosters nu zijn hoeft ook weer niet.

Wil je dat veranderen, dan kost dat geld, veel geld volgens de NS, omdat de bedrijfsvoering er minder efficiënt door wordt. Er staat tegenover dat de bedrijfsvoering wel betrouwbaarder zou moeten kunnen worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:04:25 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668138
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.
Tot grofweg 10:00 was de infrastructuur wél beschikbaar, pas daarna raakte de olifantenpoep de industriële ventilator.

Ik begrijp wat Driek wilt zeggen: tot ~10:00 was die LUD niet nodig geweest, dat zou ellende in de ochtendspits hebben bespaard. Echter, tot 10:00 de normale dienstregeling rijden en daarna overstappen op een LUD betekent waarschijnlijk nog veel meer ellende omdat ijzer en poppetjes op allerlei onhandige plekken staan (ver weg van standplaatsen).

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef Koen66 het volgende:
Even een stormvrije vraag: wordt er op Breda-Rotterdam via de HSL veel gecontroleerd?
Zeer wisselend.

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Betaal die toeslag gewoon.
Of zorg voor een internationaal vervoerbewijs, dan mag je ook toeslagvrij mee.
pi_132668160
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
_O-
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132668179
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:
de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS.
Aan welke uitingen moet ik dan denken eigenlijk? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:05:34 #38
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_132668199
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Betaal die toeslag gewoon.
gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad :)
Same shit, different day
SC hopper present
pi_132668208
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Lees nou wat ik zeg, de infrastructuur is niet beschikbaar. Dat is toch vrij duidelijk gecommuniceerd door ProRail en NS. Als je het niet kan begrijpen, doe dan niet alsof en ga ook niet doen alsof je er voor een reiziger bent.
Nee, jij moet lezen. ;)

Voor 10 uur armoededienstregeling met uitpuiltreinen. Pas na 10 uur ging het mis met de infra.
pi_132668212
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Aan welke uitingen moet ik dan denken eigenlijk? :?
"Stormschade"
pi_132668228
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:

[..]

gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad :)
Soberzo was dat ding toeslagvrij vandaag :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132668236
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:

[..]

gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad :)
Vandaag was 'ie toeslagvrij, dus dat verklaart het misschien ook wel ;)
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:06:32 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668250
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef Koen66 het volgende:

[..]

gaat niet om mij, m'n ma was toevallig ipv de trein naar Dordrecht in Breda in de "Fyra" gestapt en verbaasde zich hoe ze in Rotterdam kwam zonder Dordrecht uberhaupt gezien te hebben.
Was benieuwd of ze geluk heeft gehad :)
Fyra was vandaag toeslagvrij en heeft amper gereden, het rijdend personeel (zeker op de Fyra) gaat zich dan niet meer bezighouden met controleren.
pi_132668252
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Nee, jij moet lezen. ;)

Voor 10 uur armoededienstregeling met uitpuiltreinen. Pas na 10 uur ging het mis met de infra.
Is op dit moment niet te realiseren, maar goed, dat zou jij moeten weten. Jij praat regelmatig met NS.
pi_132668291
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:05 schreef b2py het volgende:

[..]

"Stormschade"
ja achteraf, smiddags. Niet toen besloten werd te gaan ludden. Toch? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:07:23 #46
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_132668306
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Soberzo was dat ding toeslagvrij vandaag :)
nee, was gisteren :)
Eerst checkt ze verkeerd in elders (Arriva ipv NS paaltje) en in Breda de verkeerde trein. Ze wordt oud :')
Same shit, different day
SC hopper present
pi_132668339
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:07 schreef Koen66 het volgende:

[..]

nee, was gisteren :)
Eerst checked ze verkeerd in elders (Arriva ipv NS paaltje) en in Breda de verkeerde trein. Ze wordt oud :')
Dan heeft ze mazzel gehad ja :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:08:30 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668377
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan heeft ze mazzel gehad ja :D
Kans op controle in Fyra is 1/4e Rotterdam - Breda, 1/2e Rotterdam - Schiphol en 1/4e Schiphol - Amsterdam, ongeveer.
pi_132668402
*laat maar*
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:09:05 #50
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132668425
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, maar een probleem dat wel meespeelt is dat de NS dan op de standplaatsen in de brede Randstad eigenlijk meer personeel zou moeten hebben, dan zoals nu aan de randen ervan. Je zult dus altijd personeel hebben dat een eindje van de standplaats vandaan werkt, alleen zo ingewikkeld als de roosters nu zijn hoeft ook weer niet.

Wil je dat veranderen, dan kost dat geld, veel geld volgens de NS, omdat de bedrijfsvoering er minder efficiënt door wordt. Er staat tegenover dat de bedrijfsvoering wel betrouwbaarder zou moeten kunnen worden.
Dat zal waarschijnlijk enkele tienduizenden worden als je denkt aan de kosten voor je personeel om nieuwe roosters te maken, je personeel met evt taxi's op juiste plaats krijgen. Maar als je dan ziet dat in februari 2013 NS bekendmaakt 264 miljoen euro winst te hebben gemaakt vind ik het geen reden om het niet te doen. Juist op dit soort dagen win of verlies je je klanten
pi_132668454
Even tussendoor, maar klopt het nu dat de V160's met stuurstanden uitgerust gaan worden? Ik dacht zoiets hier destijds (bij presentatie plan NS/NMBS voor de verbinding NL - België / HSL-Zuid) langs hebben zien komen. Zo ja, hoe lang zal dat gaan duren?
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:09:49 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668482
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef KnightSolaire het volgende:
Even tussendoor, maar klopt het nu dat de V160's met stuurstanden uitgerust gaan worden? Ik dacht zoiets hier destijds (bij presentatie plan NS/NMBS voor de verbinding NL - België / HSL-Zuid) langs hebben zien komen.
Dat is inderdaad het plan.

Een plan dat ik niet zie lukken. :)
pi_132668495
quote:
11s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:08 schreef Litpho het volgende:
*laat maar*
En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:10:42 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668538
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:11:00 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132668560
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het plan.

Een plan dat ik niet zie lukken. :)
En waarom niet?

Ik denk dat de NS het best bij de NMBS gedaan zou kunnen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132668580
Als de V250 nog had gereden was er vandaag toch minstens één wagon in het Hollands Diep terechtgekomen :Y
pi_132668614
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het plan.

Een plan dat ik niet zie lukken. :)
Ik hoop het wel en dan ook z.s.m., dat komt de punctualiteit en betrouwbaarheid flink ten goede lijkt me. Helaas vrees ik dat het complex is.
pi_132668643
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
Oh ja omdat er een onweerswolkje aankwam he :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:12:56 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132668692
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En waarom niet?

Ik denk dat de NS het best bij de NMBS gedaan zou kunnen krijgen
Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:13:01 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132668695
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:11 schreef Bitlord het volgende:
Als de V250 nog had gereden was er vandaag toch minstens één wagon in het Hollands Diep terechtgekomen :Y
het had op zijn minst de corrosie nog iets versneld en de algengroei gestimuleerd :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132668736
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.
Regelgeving is per definitie een oplosbaar issue.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:13:41 #62
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132668738
We staan nu stil in Assen. Er is volgens de machinist geen duidelijkheid of we mogen doorrijden van de dienstleiding.
pi_132668751
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Niet. Dus moet die dienstregeling eenvoudiger. Dat NS regelmatig toegeeft niet precies te weten waar hun materieel en/of personeel is wil er bij mij niet in als "en dit is het beste wat we kunnen doen".
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132668779
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
Vanochtend zag ik te Utrecht wel dat allerlei treinen fors waren verlengd (ca. 2x meer bakken dan normaal), en dat is de rest van de dag zo gebleven. Als je ergens tussendoor switcht naar een uitgedunde dienstregeling was dat denk ik niet gelukt.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:14:33 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132668804
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik zie uitdagingen in de technische haalbaarheid (engineeren van een stuurtafel + ERTMS-hardware + hardware België), de regelgeving (o.a. botsnormen), en het zou me niet verbazen als er een CFO voor gaat liggen omdat de kosten hoog zijn t.o.v. de winst, het spul is immers voorzien om tussen 2020 en 2025 aan de kant te gaan.
Het is bestaand materieel, dus dan zou er toch iets soepeler mee omgegaan moeten worden? Bovendien is het maar 160 km/h en niet 250+ waar andere normen gelden
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:14:35 #66
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132668806
quote:
15s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Boomfluisteraar het volgende:
We staan nu stil in Assen. Er is volgens de machinist geen duidelijkheid of we mogen doorrijden van de dienstleiding.
Klinkt niet best voor Mono z'n vriendin. En voor jou uiteraard
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:15:12 #67
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132668847
't is flink stressen bij de verkeersleiding. Een logistieke uitdaging (dat zeg je als je manager in de buurt is), maar eigenlijk is het een logistieke nightmare. Een hele klus. Overal treinen die er niet horen te staan en niet de manschappen om de boel vannacht naar de juiste plek te dirigeren...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_132668856
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden is dat in de zomer gedaan, 's middags vanaf 16:00 werd er ineens een LUD ingeschakeld. Dat was niet echt een succes meen ik me te herinneren: te korte treinen, overvol, veel vertraging.
Ik kan me die dag nog heel goed herinneren ja....
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132668867
quote:
6s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Litpho het volgende:

[..]

Niet. Dus moet die dienstregeling eenvoudiger. Dat NS regelmatig toegeeft niet precies te weten waar hun materieel en/of personeel is
En ben er maar zeker van dat het veel vaker gebeurt dan ze toegeven ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132668922
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En ben er maar zeker van dat het veel vaker gebeurt dan ze toegeven ;)
Ik ben er in ieder geval zeker van dat de keren die ze toegeven niet gelogen zijn.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:16:54 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132668953
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:15 schreef gebrokenglas het volgende:
't is flink stressen bij de verkeersleiding. Een logistieke uitdaging (dat zeg je als je manager in de buurt is), maar eigenlijk is het een logistieke nightmare. Een hele klus. Overal treinen die er niet horen te staan en niet de manschappen om de boel vannacht naar de juiste plek te dirigeren...
mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:17:55 #72
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132669014
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.
Vind ik lastig voor te stellen, dat ze niet weten waar de boel staat. De computer houdt het toch allemaal bij?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:18:06 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132669022
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Regelgeving is per definitie een oplosbaar issue.
Zie jij het gebeuren dat Nederlandse, Belgische én Europese normen worden aangepast omdat één lullige spoorwegmaatschappij 30 jaar oud materieel wil inzetten voor diensten waarvoor het niet is ontworpen?

quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is bestaand materieel, dus dan zou er toch iets soepeler mee omgegaan moeten worden? Bovendien is het maar 160 km/h en niet 250+ waar andere normen gelden
Ze willen er ook mee naar België, en daar zijn de BDs'jes nooit toegelaten. Een DVIS zal dat waarschijnlijk extra kritisch volgen na het V250-debacle.

Het materieel moet ook berekend zijn op kruisende Thalyssen en voor een frontale botsing zal er ook wel e.e.a. zijn aan normen. Ik denk dat er niet veel overblijft van een BDs, mocht daar een Thalys aan volle snelheid tegenaan botsen.
pi_132669099
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mag je nog blij zijn dat er track & trace in alle stellen zit. Was vroeger niet het geval en toen kwam het wel voor dat vermiste stellen pas enkele dagen later gevonden waren.
:D.

Nou ja, bij een eerdere werkgever is een pallet diepvrieserwten ooit vier jaar over datum gegaan. Ze zijn dat ding meer dan acht jaar kwijt geweest. Dus in het wild is dat nog makkelijker.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:19:48 #75
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132669153
quote:
6s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik ben er in ieder geval zeker van dat de keren die ze toegeven niet gelogen zijn.
Als we zo gaan beginnen: Je moet Darkwing maar eens vragen, maar er circuleert in Frankrijk een lijst met letterlijk honderden materieelnummers waarvan niemand weet waar ze zijn, soms al 10 jaar spoorloos.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:20:14 #77
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132669180
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zie jij het gebeuren dat Nederlandse, Belgische én Europese normen worden aangepast omdat één lullige spoorwegmaatschappij 30 jaar oud materieel wil inzetten voor diensten waarvoor het niet is ontworpen?
Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:20:15 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132669184
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:17 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Vind ik lastig voor te stellen, dat ze niet weten waar de boel staat. De computer houdt het toch allemaal bij?
tegenwoordig kunnen ze dat zo opzoeken, behalve als een stel helemaal dood is.

vroeger werd het met de hand bijgehouden en kon het voorkomen dat je verwachtte dat een treinstel in Den Haag zou staan, maar in werkelijkheid in Enschede stond
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132669185
James _O- Vluggerd :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:20:40 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132669201
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.
Ook op een hogesnelheidslijn? IL&T kennende zou me dat zeer verbazen.
pi_132669207
quote:
6s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid.
Tja, ik denk dat ik mezelf toch wel aan de kant van de 'hardliners' kan scharen. Het rijden door het hele land, ookwel liefkozend 'pretparkroosters' genoemd door Driek, vormen een van de redenen waarom ik dit werk en dan met name de NS als -toekomstige- werkgever heb uitgekozen. Voordat ik aan de opleiding begon had ik een aanbod om te werken als buschauffeur. Voor rondjes om de kerk dus. Die kans heb ik voor de opleiding tot machinist verschiet laten gaan, omdat ik dit nou eenmaal een stuk interessanter vindt.

Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord...

Daarnaast moet gezegd worden, dat het op dagen zoals dit, waar alles in het honderd loopt en een groot deel van de trajecten niet langer bereden kan worden, prima zou moeten kunnen om een dagje te pendelen op een kort traject. Dit wordt waar mogelijk dan vaak ook al zo toegepast, omdat je als machinist anders een hele dag in de kantine doorbrengt. Tis dus niet zo dat dit idee compleet nieuw is en binnen het bedrijf als onbespreekbaar wordt gezien ;)
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:21:20 #82
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132669227
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tegenwoordig kunnen ze dat zo opzoeken, behalve als een stel helemaal dood is.
Hoe werkt dat? met GPS + GSM met simkaart? Of met signalen die via het spoor verstuurd worden?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:21:35 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132669239
GlenSpey: hoe sta jij tegenover het idee 'iedere dag een ander traject, maar wel iedere dag dezelfde heen/terugritten op dát traject'?
pi_132669311
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Oud mat waar je wat aan wijzigt is vrijgesteld van die crashnormen. Je ziet spoken.
vrijgesteld van crashnormen :') Serieus, hoe kan zoiets bestaan? 8)7

"ja alles moet veilig zijn want er moeten geen doden vallen bij een botsing!"
"Maar als jouw ijzer niet veilig is, hey, vinden we ook prima!"

:'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132669359
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:21 schreef James1988 het volgende:
GlenSpey: hoe sta jij tegenover het idee 'iedere dag een ander traject, maar wel iedere dag dezelfde heen/terugritten op dát traject'?
Nee man niet gaan marchanderen. Gewoon elke machinist een vast traject en lekker je hele leven lang op dat ene traject heen en weer pendelen. Scheelt giga veel in opleidingskosten want je hebt maar voor een paar kilometer wegbekendheid nodig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132669427
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee man niet gaan marchanderen. Gewoon elke machinist een vast traject en lekker je hele leven lang op dat ene traject heen en weer pendelen. Scheelt giga veel in opleidingskosten want je hebt maar voor een paar kilometer wegbekendheid nodig.
Waarna je die machinisten niet meer kan gebruiken bij verstoringen. Je lijkt ProRail wel met je "flexibiliteit is eng" :P.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:25:22 #87
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132669440
Maar die vakbonden doen dan boehoehoe, dat is zielig voor de machinisten en zulks en zulks.. NS heeft blijkbaar de ballen niet
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:25:33 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132669446
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:21 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Hoe werkt dat? met GPS + GSM met simkaart? Of met signalen die via het spoor verstuurd worden?
dat eerste. zo kunnen ze op afstand zien welk stelnummer het betreft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132669529
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

vrijgesteld van crashnormen :') Serieus, hoe kan zoiets bestaan? 8)7

"ja alles moet veilig zijn want er moeten geen doden vallen bij een botsing!"
"Maar als jouw ijzer niet veilig is, hey, vinden we ook prima!"

:'(
Vrijgesteld van de vernieuwde crashnormen. Op wat GTW na voldoet er volgens mij op dit moment niets van het reizigersmaterieel aan de nieuwste crashnormen. Dat is gewoon onbetaalbaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132669541
quote:
10s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Waarna je die machinisten niet meer kan gebruiken bij verstoringen. Je lijkt ProRail wel met je "flexibiliteit is eng" :P.
Is dat bij Arriva ooit een probleem dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:27:45 #91
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132669546
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_132669606
quote:
4s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef V2 het volgende:
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject!
Zou moeten ja. In de praktijk werkt het net andersom.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132669637
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef GlenSpey het volgende:
Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord...
Uiteraard niet. Maar bij een commercieel bedrijf worden dat soort dingen toch besproken om betere service te kunnen leveren aan de klant (binnen uiteraard parameters als arbeidstijdenwet). Het lijkt me ook meer een issue voor machinisten dan HCs.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132669715
quote:
4s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef V2 het volgende:
Verlies ook niet het veiligheidsaspect uit het oog. In zowat elk IL&T-rapport lees je dat een situatie die afweek van het verwachtingspatroon genegeerd werd of tot een te late reactie heeft geleid. Dit wordt voorkomen door niet elke dag te pendelen op hetzelfde traject!
Dat is uiteraard iets anders dan "de hele dag door maar het hele land op". Als een machinist zijn aandacht er binnen een dag al niet meer bij kan houden denk ik niet dat hij nog goed op zijn plek zit.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:33:14 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132669840
Arriva_NL twitterde op maandag 28-10-2013 om 20:31:46 Het treinverkeer tussen Groningen - Nieuweschans - Leer wordt weer hervat. reageer retweet
Tussen Zuidbroek en Veendam reed al weer wat
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:39:04 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132670152
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:27 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Vrijgesteld van de vernieuwde crashnormen. Op wat GTW na voldoet er volgens mij op dit moment niets van het reizigersmaterieel aan de nieuwste crashnormen. Dat is gewoon onbetaalbaar.
Er zit een verschil tussen vrij recente crashnormen en normen die golden ten tijde van de bouw van ICRm (jaren '80) en de verbouwing tot BDs (eind jaren '90).

Dat was goed te zien bij de botsing bij Amsterdam: de VIRM zat flink in de kreukels terwijl de SLT er vrijwel ongeschonden uit kwam.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:40:17 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132670214
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Er zit een verschil tussen vrij recente crashnormen en normen die golden ten tijde van de bouw van ICRm (jaren '80) en de verbouwing tot BDs (eind jaren '90).

Dat was goed te zien bij de botsing bij Amsterdam: de VIRM zat flink in de kreukels terwijl de SLT er vrijwel ongeschonden uit kwam.
mja, die SLT is nog steeds niet weer in dienst.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132670247
dat gezanik met die crashnormen waar gaat dat over joh. Worden mensen ineens kwetsbaarder of zo? :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:43:03 #99
164283 Luco
Buongiorno!
pi_132670366
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Gelukkig moet ik morgen pas reizen. Maar via Drachten reizen is duurder dan wachten op Arriva ;)
stage vergoed mijn reiskosten, geen probleem voor mij.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:43:49 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132670396
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, die SLT is nog steeds niet weer in dienst.
Wilden ze dat ding niet gaan gebruiken voor verschillende experimenten (waaronder een wc) 'nu hij er toch staat?'

quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
dat gezanik met die crashnormen waar gaat dat over joh. Worden mensen ineens kwetsbaarder of zo? :{w
Streven naar een nog veiliger spoor. Gelukkig gaat het nog niet zo ver als in de VS.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 20:47:25 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132670597
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:43 schreef James1988 het volgende:

[..]

Wilden ze dat ding niet gaan gebruiken voor verschillende experimenten (waaronder een wc) 'nu hij er toch staat?'
zou wel handig zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132670635
Het is wel interessant om die ontwikkeling te zien ja. Als je de huidige cabines vergelijkt met de blokkendozen of mat 35/36/46/X...





Disclaimer: in Winsum knalden beide blauwe engelen met ongeveer 160 kilometer per uur tegen elkaar op, in Amsterdam met maximaal 80 km
pi_132670718
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:43 schreef James1988 het volgende:
Streven naar een nog veiliger spoor. Gelukkig gaat het nog niet zo ver als in de VS.
Daar is reizigersspoor dan ook op sterven na dood.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:51:41 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132670795
quote:
6s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:49 schreef Litpho het volgende:

[..]

Daar is reizigersspoor dan ook op sterven na dood.
omlaag die veiligheidsnormen!! Is het maar meteen gebeurd :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132670801
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:48 schreef Bitlord het volgende:
Het is wel interessant om die ontwikkeling te zien ja. Als je de huidige cabines vergelijkt met de blokkendozen of mat 35/36/46/X...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Disclaimer: in Winsum knalden beide blauwe engelen met ongeveer 160 kilometer per uur tegen elkaar op, in Amsterdam met maximaal 80 km
:Y

Voor wie meer interesse heeft in botsveiligheid van treinen, nog een tip:
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 01:27 schreef Igen het volgende:
Kwam een interessante documentaire tegen over de botsveiligheid van treinen:

(in het Frans; delen 2 t/m 5 kun je vast zelf wel vinden)

Een leuk weetje vond ik o.a. dat een constructie met jacobsdraaistellen blijkbaar kan bijdragen aan de veiligheid. En dat de Franse HSL's niet alleen volledig ongelijkvloers zijn maar ook een detectiesysteem hebben voor als er toch een obstakel op het spoor is.
pi_132671134

Van vandaag, in de UK.
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:57:06 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132671147
Mooi man O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 20:59:52 #108
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132671295
quote:
17s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Mooi man O+
diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor? :?
pi_132671323
Communicatie tussen NS personeel was ronduit drama net.
De één zei dat mijn vriendin kon wachten op de sprinter naar Zwolle, de ander zei dat de IC zou gaan rijden.
Wij waren vol goede hoop want toen we heen liepen naar het station reed er een ICM richting Zwolle ons voorbij.
Vervolgens lagen opeens allerlei overwegen in de storing/ ze gingen niet dicht :')_!

Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat.
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:01:44 #110
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_132671402
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor? :?
Klopt.
Mannenkoor Karrespoor _O_ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:04:12 #111
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132671574
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:00 schreef Monopoly het volgende:
Communicatie tussen NS personeel was ronduit drama net.
De één zei dat mijn vriendin kon wachten op de sprinter naar Zwolle, de ander zei dat de IC zou gaan rijden.
Wij waren vol goede hoop want toen we heen liepen naar het station reed er een ICM richting Zwolle ons voorbij.
Vervolgens lagen opeens allerlei overwegen in de storing/ ze gingen niet dicht :')_!

Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat.
Dus je vriendin moet nu morgenochtend om 5 uur vertrekken? Ook balen :(
pi_132671578
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:00 schreef Monopoly het volgende:


Ja sterf maar. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag met ze. Ze hebben zelf geen idee, iedereen doet maar wat.
Dat zal ze leren!
pi_132671698
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:04 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dus je vriendin moet nu morgenochtend om 5 uur vertrekken? Ook balen :(
Ja is zuur voor d'r. 5 uur opstaan ipv 5 minuten fietsen naar werk :')
Voor haar is het erger dan voor mij, maar ik irriteer mij altijd te hard aan dit soort dingen.

Ik begrijp heel goed dat die NS'ers er echt wel zijn om je te helpen op zo'n dag. Maar die onderlinge communicatie is verschrikkelijk. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ze hebben geen idee wat nou de juiste informatie is.
Dat is wel een kwalijke zaak. Moet vast wel beter kunnen dan dit.
pi_132671818
Even de dag resumeren.
Begon om 07:30 met de trein naar Nijmegen die +5 had, met +5 aangekomen op Amstelstation te Amsterdam.
Gedurende de dag werd het een puinhoop.
Om 14:40 geraakte ik te Amsterdam C. Klaasje had al laten weten wat te willen drinken en aangezien de vooruitzichten niet veel beter water op het station dat gezellig gedaan. Rond de klok van 16:30 weer gearriveerd te Amsterdam C. Tientallen politiemensen te been.
Kwam een SGM3 spoor 8a oprijden, normaal het spoor richting Zaandam dus iedereen sprong erin.
Rond de klok van 16:20 kwam een SLT10 binnen rijden met Uitgeest op de borden, Erin gegaan, iPhone nog gevonden. Vervolgens rond 16:30 het bericht dat de treinen naar Zaandam voorlopig niet gingen rijden. iPhone afgegeven aan de machinist en toen weer die SGM3 in. Opgeheven, verwezen naar spoor 1 voor de sprinter naar Zandvoort, al wandelend hoorde ik dat de sprinter vanaf 10A zou vertrekken. En zo geschiedde rond 17:50, ik bewoog in een trein, richting huis. Om 18:32 vertrokken vanaf Haarlem naar Alkmaar en rond 19:26 stapte ik uit de trein. Uiteindelijke schade: +120.
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:08:37 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132671819
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:59 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

diegene die dat zongen zaten toch niet in de trein maar op een tractor? :?
Nou en. Het reed. WEL. :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:10:09 #116
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132671896
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_132671987
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld.
Die laatste _O-
pi_132672086
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even een aantal boom-op-spoor-tweets verzameld.
Die laatste _O- _O- _O-
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:13:33 #119
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_132672100
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:20 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Tja, ik denk dat ik mezelf toch wel aan de kant van de 'hardliners' kan scharen. Het rijden door het hele land, ookwel liefkozend 'pretparkroosters' genoemd door Driek, vormen een van de redenen waarom ik dit werk en dan met name de NS als -toekomstige- werkgever heb uitgekozen. Voordat ik aan de opleiding begon had ik een aanbod om te werken als buschauffeur. Voor rondjes om de kerk dus. Die kans heb ik voor de opleiding tot machinist verschiet laten gaan, omdat ik dit nou eenmaal een stuk interessanter vindt.

Hierin sta ik zeker niet alleen, want ik denk dat het overgrote merendeel van het huidige NS-personeel (en daarmee dus ook de bonden) tegen de invoer van het rondje zijn. En terecht want het zou een behoorlijke opoffering zijn. Als je op een willekeurig kantoorbedrijf zou vragen of het personeel bereid is 90% van de werkdiversiteit in te leveren dan gaat men daar natuurlijk ook niet zomaar mee akkoord...

Daarnaast moet gezegd worden, dat het op dagen zoals dit, waar alles in het honderd loopt en een groot deel van de trajecten niet langer bereden kan worden, prima zou moeten kunnen om een dagje te pendelen op een kort traject. Dit wordt waar mogelijk dan vaak ook al zo toegepast, omdat je als machinist anders een hele dag in de kantine doorbrengt. Tis dus niet zo dat dit idee compleet nieuw is en binnen het bedrijf als onbespreekbaar wordt gezien ;)
Niemand zegt dat personeel altijd hetzelfde rondje moet rijden. Maar wel binnen een werkdag. Dus iedere dag een ander rondje houdt gewoon variatie in het werk. Maar dat wordt door de bonden stelselmatig weggemoffeld.
pi_132672662
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 20:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

En hoe denk jij midden op de dag zo'n complexe dienstregeling opeens over te schakelen?
Waarom zou je op de kwartiersdiensten niet op de grote stations 1 sprinter een kwartier kunnen ophouden en combineren met een achteropkomende sprinter? Dan speel je 1 machinist vrij die reizigers op het perron kan helpen. Als je daar met de trein en perronlengtes rekening mee houdt bij stormvoorspellingen kun je zonder veel rijpaden aan te passen toch uitdunnen mét dubbel lang materieel.
dag
pi_132673022
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:13 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Niemand zegt dat personeel altijd hetzelfde rondje moet rijden. Maar wel binnen een werkdag. Dus iedere dag een ander rondje houdt gewoon variatie in het werk. Maar dat wordt door de bonden stelselmatig weggemoffeld.
Dit heb ik ook nooit begrepen. Personeen houdt de afwisseling, en de personeelsroosters hebben veel minder invloed op verstoringen. Zou je eens goed achteraan moeten gaan, als je maar overduidelijk maakt dat je dus niet gaat voor rondje om de kerk, enfin je weet wel.
pi_132673032
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 21:35:58 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132673453
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:29 schreef b2py het volgende:
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam :')
het zou kunnen dat alles dan weer een klein beetje op tijd rijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132673473
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:29 schreef b2py het volgende:
Wordt er voor donderdag ook weer wind of onweer voorspelt? Dan mag ik weer naar Amsterdam :')
Of zaterdag, dan moet ik om 6:15 naar Schiphol :|
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_132673499
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Of zaterdag, dan moet ik om 6:15 naar Schiphol :|
Jij durft.
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:43:07 #126
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_132673877
Aan het eind van de morgen stond ik voor een gesloten overweg waar geen trein aan kwam. Kapot dus. Eerst dat nummer maar eens gebeld wat op de paal stond (voor de liefhebbers Poelmanweg Zuidhorn km 62,1) en daarna ben ik (waarschijnlijk hoogst illegaal) het verkeer maar gaan regelen tot er een trein aan kwam. Ik heb naar de bomen gewezen en gebaart dat ze plat lagen. Aan de reactie van de machinist wist ze het al. Dus toen ben ik maar weer verder gereden, ik stond er al een kwartier. :P

Verder een hoop bomen, ik meende dat er bij station Zuidhorn ook iets op het spoor lag, maar gezien bovenstaande trein was dat niet veel soeps,
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:43:17 #127
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132673887
Morgen de hele dag om naar Alkmaar te komen, en woensdag de hele ochtend om naar Den Helder te komen. Even oma onder de grond stoppen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132673930
Dat is minder leuk...
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:45:03 #129
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_132673983
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:28 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Dit heb ik ook nooit begrepen. Personeen houdt de afwisseling, en de personeelsroosters hebben veel minder invloed op verstoringen. Zou je eens goed achteraan moeten gaan, als je maar overduidelijk maakt dat je dus niet gaat voor rondje om de kerk, enfin je weet wel.
Daar gaan we ook telkens opnieuw weer achteraan. We vestigen onze hoop op Timo Huges.
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:45:18 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132673996
Zal blij zijn als het voorbij is inderdaad :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:45:29 #131
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_132674006
Gecondoleerd, fles!
pi_132674613
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:45 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Daar gaan we ook telkens opnieuw weer achteraan. We vestigen onze hoop op Timo Huges.
Hoe vinden personeelsomlopen plaats in andere landen? Er moet daar toch het een en ander over te vinden zijn qua literatuur? Sta je gelijk sterker in je verhaal (althans als de literatuur een verbetering uitwijst).
  maandag 28 oktober 2013 @ 21:58:09 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132674761
Ook in Duitsland had de storm voor problemen gezorgd, voornamelijk Noord- en NoordWest Duitsland heeft veel hinder ondervonden. Ook diverse trajecten waren daar versperd.

Morgen geen treinverkeer tussen Bremen - Oldenburg - Leer - Emden - Norddeich Mole. Ook Rheine - Leer en Rheine - Hannover heeft veel hinder, maar daar rijdt nog wel iets.
Er is nog niet bekend wanneer deze trajecten weer open gaan. Bremen - Norddeich Mole is zeker de komende 3 dagen versperd.

Ook in NordRheinWestfalen is er het nodige mis:
zwischen Hilden und Solingen- Ohligs,
zwischen Haltern und Bottrop,
zwischen Münster Hbf und Greven.
zwischen Nottuln / Appelhülsen und Münster Hbf
geen treinverkeer mogelijk

[ Bericht 34% gewijzigd door greavy op 28-10-2013 22:04:41 ]
pi_132675011
Hm, moet zeggen dat ik meer chaos had verwacht op Utrecht. Maar wellicht was die er wel, alleen vrijwel niet te merken aan "onze" kant. Zelf 1,5 uur gedaan om van Utrecht naar Bilthoven te reizen, kwam bij spoor 1 aan. "Sprinter Zwolle +20 minuten". Riep iets te hard 20 minuten?!, ja doei!, en ben omgekeerd om een bak thee te halen.
EINDE. </Lief Dagboek>
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 22:03:51 #135
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132675035
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Morgen de hele dag om naar Alkmaar te komen, en woensdag de hele ochtend om naar Den Helder te komen. Even oma onder de grond stoppen.
gecondoleerd
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 22:04:17 #136
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132675051
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:43 schreef Kentekenplaat het volgende:
Aan het eind van de morgen stond ik voor een gesloten overweg waar geen trein aan kwam. Kapot dus. Eerst dat nummer maar eens gebeld wat op de paal stond (voor de liefhebbers Poelmanweg Zuidhorn km 62,1) en daarna ben ik (waarschijnlijk hoogst illegaal) het verkeer maar gaan regelen tot er een trein aan kwam. Ik heb naar de bomen gewezen en gebaart dat ze plat lagen. Aan de reactie van de machinist wist ze het al. Dus toen ben ik maar weer verder gereden, ik stond er al een kwartier. :P

Verder een hoop bomen, ik meende dat er bij station Zuidhorn ook iets op het spoor lag, maar gezien bovenstaande trein was dat niet veel soeps,
het rijdt weer, dus ik kan morgen met een gerust gevoel op pad *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:04:22 #137
164283 Luco
Buongiorno!
pi_132675057
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:06 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja is zuur voor d'r. 5 uur opstaan ipv 5 minuten fietsen naar werk :')
Voor haar is het erger dan voor mij, maar ik irriteer mij altijd te hard aan dit soort dingen.

Ik begrijp heel goed dat die NS'ers er echt wel zijn om je te helpen op zo'n dag. Maar die onderlinge communicatie is verschrikkelijk. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ze hebben geen idee wat nou de juiste informatie is.
Dat is wel een kwalijke zaak. Moet vast wel beter kunnen dan dit.
2045 de stopbus gepakt naar Zwolle vanuit Groningen, in Assen eruit gezet omdat de trein verder reed. Ben nu bijna in Zwolle.
Ma come piove bene su'gli &lt;a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank"&gt;impermeabili&lt;/a&gt;
pi_132675065
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:55 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Hoe vinden personeelsomlopen plaats in andere landen? Er moet daar toch het een en ander over te vinden zijn qua literatuur? Sta je gelijk sterker in je verhaal (althans als de literatuur een verbetering uitwijst).
Hier iets wat ik zo snel even had gevonden. Niet in detail gelzen trouwens:
https://drive.google.com/(...)Qnc/edit?usp=sharing
http://www.engineering.le(...)ns/theses/kwan_a.pdf
http://www.mistaconference.org/2009/papers/043-057-903-P.pdf

[ Bericht 7% gewijzigd door Bitlord op 28-10-2013 22:12:31 ]
pi_132675091
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:03 schreef Crientj het volgende:
Hm, moet zeggen dat ik meer chaos had verwacht op Utrecht. Maar wellicht was die er wel, alleen vrijwel niet te merken aan "onze" kant. Zelf 1,5 uur gedaan om van Utrecht naar Bilthoven te reizen, kwam bij spoor 1 aan. "Sprinter Zwolle +20 minuten". Riep iets te hard 20 minuten?!, ja doei!, en ben omgekeerd om een bak thee te halen.
EINDE. </Lief Dagboek>
Nouja, 9 keer zo lange reistijd. Ik vind het nogal wat :P
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:06:32 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132675163
quote:
9s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:45 schreef DriekOplopers het volgende:
Gecondoleerd, fles!
quote:
15s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:03 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

gecondoleerd
Dank ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:08:15 #141
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132675270
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:04 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Hier iets wat ik zo snel even had gevonden. Niet in detail gelzen trouwens:
https://drive.google.com/(...)Qnc/edit?usp=sharing
http://www.engineering.le(...)ns/theses/kwan_a.pdf
Hee, bekend artikel die eerste :P :P niet van mijn hand overigens. Maar wel bekende namen :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:08:59 #142
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132675306
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:09:51 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132675355
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:58 schreef greavy het volgende:
Solingen- Ohligs
Wat?! :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:10:29 #144
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132675385
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat?! :')
Ik kopieer het zo van de DB website :D
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:10:50 #145
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132675402
Overigens, dat paper over agent-technieken is 'oud nieuws', tegenwoordig is het ook al mogelijk om met exacte methoden (column generation etc) dagplanningen snel door te rekenen bij verstoringen. Ik had verwacht dat dit soort technieken deze winter al live zou gaan, maar het laat aardig lang op zich wachten. De koppeling van systemen is weer eens lastiger dan verwacht ... computationeel is het allang opgelost.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 22:11:09 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132675411
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:08 schreef greavy het volgende:
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:
[ afbeelding ]
toch mooi dat het laddertje zo goed vast zit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132675452
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:08 schreef greavy het volgende:
Tussen Zwolle en Kampen Zuid was een sein omgeknikt:
[ afbeelding ]
Oh daar. :') - En ik maar kijken naar het linkersein, waar imo niets mis mee was. Ja, behalve dat onderste zwarte ding. :') Goeiedagschotel.
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:16:12 #148
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132675666
Mijn ervaringen van vandaag:

8:25: "hč kudt, de Fyra van Breda naar Amsterdam rijdt niet"
8:37: 3x ICMm komt voorrijden in Breda, keurig aan de maat
9:37 aankomst in Den Haag, stipt.
19:23 ICRm TD9 vertrekt keurig op tijd uit Den Haag
20:21 aankomst in Breda, met +1

Allemaal prima dus :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 28-10-2013 22:39:47 ]
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:21:33 #149
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_132675940
Crientj _O- :*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 22:21:35 #150
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132675942
Knap dat je kan tijdreizen James!
pi_132675986
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 22:16 schreef James1988 het volgende:
Mijn ervaringen van vandaag:

8:25: "hč kudt, de Fyra van Breda naar Amsterdam rijdt niet"
8:37: 3x ICMm komt voorrijden in Breda, keurig aan de maat
9:37 aankomst in Den Haag, stipt.
19:23 ICRm TD9 vertrekt keurig op tijd uit Den Haag
19:21 aankomst in Breda, met +1

Allemaal prima dus :s)
Potverdrie dat ICRm blijft toch machtig materieel hč. In -2 minuten van Den Haag naar Breda. Daar kan geen Thalys tegenop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')