Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:56 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | ||
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:56 | |
Topickaap! | ||
ReisT | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:57 | |
Klaasje raast in sneltreinvaart door PTA! | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:57 | |
Thijs mikte een bericht neer toen ik net "Vol" had ingetypt.. Hoezo kaap? | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:59 | |
Vandaag reed ik langs de Watergraafsmeer net nadat ik het persbericht van Ansaldo had gelezen. Op het spoor waar normaal allemaal DDZ's staan stond nu een V250. Die dingen zien er van dichtbij toch best solide uit. | ||
dennistd | dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:59 | |
Ik ga niet meer van Hengelo naar Enschede reizen denk ik: volgens Bahn.de doe ik daar vanaf 15 december 3 uur en 21 minuten over, en moet ik vooraan via Rheine en Münster | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:01 | |
![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:08 | |
"Dit reisadvies houdt geen rekening met verstoringen op de dag zelf" ![]() | ||
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:13 | |
Ik had andere tijden voor dezelfde trein bij PKP dan bij de DB-planner dan krijg je dit als antwoord: Da alle Fahrplanangaben ohne Gewähr sind, können die Fahrplandaten abweichen - zum Beispiel wegen Bauarbeiten Klaar, uitgepraat, er zijn geen weerkzaamheden maar ze nemen de moeite niet want ze kunnen zich achter dit regeltje verschuilen. | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:14 | |
Tsja. Nou en? Dat gaat al tientallen jaren zo. | ||
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:15 | |
Moet op FB kwakken bij de DB, ben benieuwd ![]() ![]() | ||
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:17 | |
Ik ben blij dat ik zelf de correcte reistijden uit kan zoeken, de meeste hier kunnen dit wel maar als je dat niet kan ben je wel de pisang met de DB-planner. | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:19 | |
Eurostar bevestigt: ook met rechtstreekse trein Amsterdam - Londen zullen reizigers een tijd in Brussel naar de tegeltjes moeten koekeloeren. http://www.treinreiziger.(...)n_overstappen-145692 | ||
HaverMoutKoekje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:26 | |
Dat wascte verwachten idd, als ze de overstap/aansluiting maar garanderen. Ik vond het maar stress gedoe om van ene eind naar andere eind van station te rennen en dan 2x in de rij | ||
dennistd | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:38 | |
Het komt gewoon omdat de NS nog geen dienstregeling gepubliceerd heeft, daarom kent DB de binnenlandse NL-treinen nog niet | ||
dennistd | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:57 | |
Voor de pimpel-liefhebber: er zijn wat minutenverschuivingen omdat deze de sprinter in gaat halen in Rijssen. Een overzichtje:![]() | ||
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:59 | |
Nog een minuut langer in Apeldoorn roken ![]() | ||
Socios | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:01 | |
Binnenkort zal ik met een uitgebreid verslag komen van de veranderingen in de ICE- en IC-dienst. Nu nog alles grondig aan het bestuderen. Doel is alle ICE- en EC/IC-trajecten in Duitsland bereden te hebben, moet voornamelijk nog de grensoverschrijdende diensten. BahnCard 100 wordt per 1 november omgezet in een BahnCard 25. | ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:26 | |
![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:29 | |
hangt er ook een aantrekkelijk prijskaartje aan? ![]() | ||
b2py | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:32 | |
![]() Spaarndammerbuurt & het spoor tussen CS en Singelgrachtaansluiting. (Eind jaren 70) | ||
greavy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:37 | |
Ja, en dan gaat die Splinter zeker die 12 minuten kamperen in Rijssen, 1x in de 2 uur planmatig (alleen in de ri. Nederland toch?) | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:44 | |
De Klomp CS of waar is dit? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:45 | |
nee, in de richting Duitsland is dat | ||
bork | dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:25 | |
Zal niet heel veel veranderen, wachten op oplevering VDE 8 dan krijg je pas nieuwe vette ritjes, en een onderdeel van Stuttgart 21, Neubaustrecke Stuttgart–Wendlingen en Neubaustrecke Wendlingen–Ulm. Vanaf 15 december wel nieuwe stations in Leipzig (Leipziger City Tunnel) ![]() | ||
remcoP | dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:27 | |
Toch ff iets in elkaar geknutseld:![]() | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:32 | |
Oeh.. Mooi! Wanneer? ![]() | ||
Bitlord | dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:56 | |
Maak er anders gelijk een beneluxvariant van | ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:02 | |
als de NS haar zin krijgt moet het een sprintervariant worden, anders is de IC-versie beter ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:03 | |
| ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:29 | |
Ik ben ook aan het knutselen... baantjes maken in Train Simulator 2014. Eens zien of ik Roodeschool - Groningen er een beetje berijdbaar in krijg. Ik heb de Nederlandse seinen in elk geval aan de praat. | ||
Darkwing_Duck | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:29 | |
Flinke storing tussen Cannes en Nice ![]() http://www.nicematin.com/node/1479959 | ||
Peter | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:37 | |
Soms is graffiti niet verkeerd op een trein. Héél soms..
| ||
Peterselieman | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:41 | |
![]() | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:41 | |
Dat is nu bijna een week geleden erop geverfd. Inmiddels is het al schoongemaakt. | ||
Peter | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:42 | |
Niet minder waar ![]() | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:50 | |
Lijkt erop dat we toch geen directe TGV Parijs - Barcelona gaan krijgen per drgl 2014, op Voyages-SNCF.com staat nu het volgende:![]() ![]() De directe Elipsos Trenhotel-nachttrein komt dus te vervallen, in plaats daarvan rijdt er een Franse binnenlandse nachttrein naar Port Bou waar reizigers kunnen overstappen voor Barcelona. | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:56 | |
Fijn jonge, anderhalf uur in de zon liggen bakken op het nogal bruisende Port Bou. Echt reizigersvriendelijk gedaan weer allemaal. | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:58 | |
Als de zon schijnt kan dat nog best aangenaam zijn. Maar dat geldt duidelijk niet voor de wintermaanden met vrieskou enzo. ![]() Ik vind het een beetje raar dat een paar dagen terug er een rechtstreekse TGV stond en men nu ineens aankomt met deze route. Doet me een beetje denken aan twee jaar terug toen er in allerijl ineens alsnog een Beneluxtrein moest worden ingepland omdat de V250 toch nog niet klaar voor dienst bleek te zijn. Of naar januari dit jaar toen die kruimeldief uit elkaar was gevallen en er ineens een alternatief bedacht moest worden. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:00 | |
nee joh donder op man. Je hebt natuurlijk de eerste 3 uur lekker in die bar zitten hijsen. Word je om 8 uur ff die trein uitgeflikkerd "ja tegen 10 uur gaat er weer een trein verder ![]() | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:02 | |
![]() Het kan nog alle kanten op, want er zijn nog geen officiële dienstregelingen gepresenteerd. Kan best zijn dat er morgen ineens weer een Elipsos uit komt rollen ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:05 | |
Better does. Want zo gaat het niet werken. Dacht je dat de CNL naar Zürich zo rendabel zou zijn als je reizigers er in Basel anderhalf uur uitgooit? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:06 | |
Zijn die nachttreinen eigenlijk een beetje rendabel? Steeds meer verbindingen sneuvelen... zo zal Parijs - Rome (Thello) eind dit dienstregelingsjaar ophouden te bestaan. Er komt wel een nachttrein Lyon - Milaan voor terug... edit: Thello-verhaal schijnt iets genuanceerder te liggen. http://www.railjournal.co(...)ins.html?channel=524 [ Bericht 19% gewijzigd door James1988 op 15-10-2013 22:16:36 ] | ||
greavy | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:12 | |
Nachttreinen zijn vaak de grootste problemen qua punctualiteit. Zo rijden er in Duitsland soms nachttreinen rond met vertraging van ruim 23 uur, of dergelijke. | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:15 | |
Dat lijkt me een veel te kort traject voor een nachttrein? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:17 | |
Ik zat fout, die trein gaat inderdaad niet rijden ![]() Zie het artikel. Vandaag is niet mijn beste dag. | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:19 | |
Alles beter dan opheffen ![]() Kijk bij een dagtrein is het kut als een trein een kwartier vertraging heeft. Een half uur is helemaal onaanvaardbaar. Bij nachttreinen gaat het gewoon anders. Dagtreinen worden makkelijker opgeheven. Nachttreinen kun je simpelweg niet opheffen. Dan is het gevolg dat die weleens een flinke vertraging oplopen. Maar dat boeit ook relatief weinig. Als een CNL een half uur of drie kwartier of een uur oploopt hoor je mij nergens over hoor ![]() ![]() | ||
Socios | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:37 | |
Onthoud dat treinen te allen tijde conform de dienstregeling dienen te rijden. | ||
Frenk3nstein | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:41 | |
Heerlijk, en terecht. ![]() Graffiti is normaal al niet mooi, maar in Fyra-uitmonstering wordt het wel heel opvallend en lelijk. | ||
Frozen-assassin | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:46 | |
Dit heb ik gemist ![]() | ||
Socios | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:50 | |
Gepost vanuit de op tijd rijdende V-IRM 8671. ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:59 | |
Ik ben in Boekarest en ben door pure toeval in hetzelfde hostel als medeforummer Sandrovich terecht gekomen Ö | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:10 | |
Best een leuke line-up van 189'igers: | ||
Frozen-assassin | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:14 | |
Bron: Televaag ![]() ![]() | ||
KnightSolaire | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:26 | |
Ja en op het moment dat de regel 'je moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs op het perron' niet wordt gehandhaafd en er zodoende overlast oid ontstaat hoor je de Telegraaf net zo hard. Next. | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:38 | |
Ah, Befehl ist Befehl Socios is terug ![]() | ||
Socios | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:38 | |
Vroeger kon men een perronkaartje kopen in zo'n geval. Nu dient men 'in te checken' het broodje op het bankje op te eten en binnen een uur weer 'uit te checken' ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:40 | |
Ik ben er niet trots op, maar mijn ouders wonen daar. Het lokale gooi- en smijtsufferdje moet er van uitpuilen. Ik zal er eens naar vragen ![]() | ||
Socios | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:40 | |
Haha ![]() ![]() | ||
James1988 | dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:55 | |
Een paar van mijn collega's zitten al een paar maanden voor een klus in Zwitserland. Dat lijkt mij als treinenliefhebber ook best wel tof ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 00:02 | |
Zwitserland is baas ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 00:33 | |
je zei Zwitserland? ![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 00:50 | |
Die luister ik nog regelmatig, maar dan deze versie: ![]() | ||
MPG | woensdag 16 oktober 2013 @ 01:05 | |
![]() | ||
Panthera. | woensdag 16 oktober 2013 @ 01:11 | |
Ja en wat geschreeuw van de Telegraaf is genoeg om maar een politiesamenleving te accepteren? Volgende keer vragen ze wat je denkt... | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 06:36 | |
Vraagje: Voor de HAFAS is dus naast de gebruikelijke updates nu ook opeens sinds vannacht de Updates Germany (Preview) en Germany/Europa (Preview (of Vorschau)) te downloaden. Doch ik kan niet verder dan 12 december 2013 plannen... Was dit vorig jaar ook al zo en iemand enig idee wat dit betekend? [ Bericht 1% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-10-2013 06:56:28 ] | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 06:39 | |
Edit: Ze zijn ook een stukje kleiner dan de normale updates Duitsland gewoon is 43 mb, tegen 19 mb Duitsland Preview; Duitsland Europa is 88mb tegen 34 mb voor de preview/vorschau update, wat het dan ook mogen zijn... [ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-10-2013 06:56:04 (Geen edit dus maar gewoon een post, gaaap.. ) ] | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 06:58 | |
3 op een rij.... Na een 2e herstart van HAFAS is het gefixt. met de updates kunnen er nu rondjes gepland worden tot half december 2014 voor heel Europa ![]() ![]() ![]() Edit: Hmm RER kan dan nog niet gepland worden voor volgend jaar... ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Darkwing_Duck op 16-10-2013 07:16:25 ] | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:00 | |
De nieuwe dienstregeling voor de "Jan Kiepura", inclusief een nieuwe rondrit door Berlijn:
Op Berlin Sudkreuz wordt de trein gesplitst, de koersrijtuigen van CNL 457 gaan er vanaf (en in tegenrichting er weer aan). Op Berlin Wannsee wordt er met EC41/40 gecombineerd of gesplitst. Op zondag rijdt EC40/41 niet, dan wordt deze actie niet op Berlin Wannsee uitgehaald. | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:04 | |
Waarom? ![]() | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:07 | |
Dan gaat de Jan Kiepura zelfstandig verder richting Warszawa. Waarom die EuroCity niet rijdt, weet ik niet. | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:08 | |
oh, op die manier ![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:12 | |
Wilde PKP niet juist van die intercity af? | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:13 | |
Klopt, maar met deze nieuwe opzet (rondrit door Keulen én een nieuwe rondrit door Berlijn) proberen ze het toch weer. Door het combineren met EC40/41 wordt het aanbod op de verbinding wel ingeperkt. Er werd altijd als losse trein gereden. | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:17 | |
Westtak. | ||
Mr_Klaasje | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:27 | |
In de jaren '80 al zelfs? Poeh. | ||
bork | woensdag 16 oktober 2013 @ 09:46 | |
rondrit door Keulen? Greavy, ik vraag het niet voor niks iedere keer, kun je ook doorgeven waar je deze informatie gevonden hebt? | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 10:07 | |
De nieuwe hafas? | ||
WhiteJoker | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:03 | |
uh
| ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:10 | |
knettergek die gast ![]() | ||
Salatrel | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:11 | |
heb je gesolliciteerd bij hispeed zit je nog tussen schiphol en enschede ![]() | ||
Mr_Klaasje | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:14 | |
Leg uit. Afgezien van de V250 is het best een aardig verhaal. | ||
DriekOplopers | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:19 | |
Ik zeg: Pimpel. ![]() | ||
Socios | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:21 | |
Sterker nog, sowieso in al gepland dat "IC Berlin" in de toekomst via de Hanzelijn gaat rijden. | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:23 | |
DB wil dat ding met ICE's gaan rijden toch? | ||
Peter | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:26 | |
Hanzelijn, Zwolle en dan? Kopmaken op Deventer? | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:28 | |
Dat is helemaal niet nodig, de spoorlijn van/naar Zwolle ligt ten westen van Deventer, voor Duitsland moet je naar het oosten. Gewoon doorrijden dus. De Pimpel rijdt nu soms al via de Hanzelijn als er werkzaamheden zijn ergens tussen Deventer en Hilversum. | ||
Peter | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:29 | |
Je hebt helemaal gelijk ![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:29 | |
Het tijdsverschil zit in minder stoppen: tussen Zwolle en Duivendrecht (?) rijdt dat ding dan nonstop. | ||
Mr_Klaasje | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:31 | |
De route over Deventer-Zwolle is inderdaad een stuk langer maar ondanks de huidige snelheden al net zo snel. Met hogere snelheid sneller. De route over Nijverdal (zonder stop daar) is ongeveer net zo lang als de bestaande route. Daar heb je echter meer profijt van een hogere snelheid. Dan moet er echter wel een draad boven Zwolle-Wierden komen en moet het spoor daar op delen verdubbeld worden. | ||
ReisT | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:32 | |
Op een route waar je nergens 300 kan rijden? Lijkt me niet. Er was wel sprake van dat er ICx zou komen te rijden maar de NL-geschikte versie is voorlopig geannuleerd. | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:32 | |
De provincie schijnt toch bezig te zijn met elektrificatie van Zwolle - Wierden? | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:32 | |
precies en dan wordt het een interessante verbinding met Amsterdam | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:33 | |
zeker. Om het nog aantrekkelijker te maken zou er hier en daar ook spoor verdubbeld moeten worden | ||
dennistd | woensdag 16 oktober 2013 @ 11:45 | |
Overigens zie ik dan wel problemen vanwege het regelmatig vertraagd zijn van de pimpel, zeker als er maar delen verdubbeld worden. | ||
#ANONIEM | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:02 | |
Een Amerikaanse kameraad van mij heeft vannacht de nachttrein genomen van Krakau naar Lviv en dat was kennelijk nogal een bijzondere ervaring. Voor de rit stond 14 uur en bij de grens heeft de trein 3 uur stilgestaan om de onderstellen te wisselen en voor de douanecontrole (hij heeft z'n beide tassen volledig moeten leeghalen). Tijdens de stop kwam er een monteur zijn cabine in die de vloer open schroefde en met een of ander olie besmeurd ding begon te klooien, bij gebrek aan beter maakte hij dat ding schoon met de bedlakens. Het mooiste is nog dat hij vervolgens geen nieuwe spullen kreeg en z'n cabine de rest van de rit naar olie stonk. ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2013 12:03:38 ] | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:03 | |
Amsterdam c. Maar ik zie een stop te Almere nog wel zitten overigens. | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:08 | |
Die Martinair en KLM-stellen wel. Daarna kwam Aegon (tot half jaren '90), en daarna Lage Landen. | ||
Mexicanobakker | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:18 | |
Geen stop in Almere C.? En anders Amsterdam C. lijkt me. | ||
Pinnenmutske | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:19 | |
wat is een Pimpel? ik heb nog niet bijgelezen ![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:19 | |
De eindbestemming blijft natuurlijk Amsterdam, maar dat ding stopt toch wel vaker? edit: zo te zien niet meer. | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:24 | |
IC Berlijn. | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 16 oktober 2013 @ 12:59 | |
En hij heet Pimpel omdat er een restauratie-rijtuig in zit waar je lekker kunt pimpelen ![]() ![]() Deventer - Amersfoort - Hilversum - Amsterdam rijdt die nu he, niet via Utrecht, dat zou best wel om zijn (en kopmaken in Utrecht) ![]() | ||
Fiorano | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:16 | |
![]() ![]() | ||
bork | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:22 | |
In de online DB- versie niet, wel in die bij die van Hispeed. Dat rondje Keulen waar hij op doelt, is rondje Ruhrgebiet, niks nieuws. Ik vind het niet leuk dat hij dingen op tafel smijt, zo van eet smakelijk wat het is dat weet ik alleen niet. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 16-10-2013 18:10:59 ] | ||
dennistd | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:27 | |
NS_online, voor al uw wiskundeproblemen:
![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:31 | |
![]() Terecht. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:33 | |
die gaat het vmbo niet halen | ||
mschol | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:33 | |
is dit echt? ![]() | ||
Pinnenmutske | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:36 | |
aha. daar heb ik nog niet mee gereden. misschien ooit een keertje en dan zal ik aan jullie denken. | ||
dennistd | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:39 | |
Klik maar op de datumlinkjes ![]() | ||
KomtTijd... | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:48 | |
Het heeft nog 288 'volgers' ook. | ||
jappas | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:49 | |
Kijk voor de grap die tweets eens door, gaat helemaal nergens over ![]() | ||
WhiteJoker | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:53 | |
What the fuck leren ze kinderen tegenwoordig op school? | ||
dennistd | woensdag 16 oktober 2013 @ 13:54 | |
Zou ze deze tabel er wel bij mogen houden? Of kan ze die ook niet begrijpen? http://www.ns.nl/binaries(...)s/tarieven-eret-2013 | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:05 | |
in ieder geval geen taal of rekenen:
| ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:08 | |
ketenring ![]() | ||
WhiteJoker | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:10 | |
* WhiteJoker loses faith in humanity... Tsja... | ||
DriekOplopers | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:12 | |
Ik vermoed dat dit een grap is. Kan niet waar zijn! | ||
Mr_Klaasje | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:12 | |
Wat erg.... ![]() Dit is nog veel erger dan dom. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:26 | |
HEUH! Dat dacht ik gisteren ook bij een post van iemand hier in deze prachtige topicreeks. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:29 | |
Wat een pareltje dat Twitter account. Aanrader om te volgen. | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 14:29 | |
Nee bedankt, ik ga liever kijken naar drogende verf ofzo. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:09 | |
Aanbieding 33e Voortgangsrapportage HSL-Zuid Geluid HSL-Zuid rijksoverheid.nl | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:29 | |
Het volgende station is Terborg. Resistance is futile ![]() | ||
mschol | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:30 | |
![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:32 | |
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:33 | |
Mooi dat het aantal storingen fors daalt ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:35 | |
Zeker, wordt ook expliciet genoemd in het stuk. Ook is de verbetering in aantal storingen significant, zelfs als je de verlaging in aantal treinen corrigeert. En de laatste interessante: | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:35 | |
Fixed your post. ![]() | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:38 | |
Stond die norm voor binnenlandse treinen in de HSL-concessie niet op 3 minuten? | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:43 | |
ze houden zich toch al niet aan de concessie, dus dit kan er ook nog wel bij | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 17:50 | |
Yup, en op vijf minuten voor internationaal. Joekel van een blunder.. ![]() | ||
Darkwing_Duck | woensdag 16 oktober 2013 @ 18:06 | |
Ik bedoelde eigenlijk de offline HAFAS waarik vanochtend over berichte dat die een preview update heeft gekregen voor 2014. Misschien heeft greavy het daar uit geplukt ![]() | ||
bork | woensdag 16 oktober 2013 @ 18:12 | |
Dat dacht ik vandaar dat ik zo specifiek was, volgens mij was ik verder wel duidelijk wat mijn punt is. | ||
DriekOplopers | woensdag 16 oktober 2013 @ 18:37 | |
Leuk die reizigersaantallen van de Thalys. Maar ik zou ook wel de aantallen van de Benelux willen zien, om eens even te kijken wat er de afgelopen twee jaar met het totale aantal treinreizigers tussen NL en B is gebeurd. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 18:40 | |
Die gaat toch niet over de HSL-Zuid gekkie. | ||
DriekOplopers | woensdag 16 oktober 2013 @ 18:58 | |
Klopt. Maar ik ben toch wel benieuwd hoe erg het generieke aantal treinreizigers tussen NL en B door al het gehannes is afgenomen. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:03 | |
Ik heb mijn I&M brievencreateur even aangeslingerd. "Doordat NS Internationaal de concessie voor het grensoverschrijdende vervoer heeft, en in de concessie is afgesproken dat de reizigersaantallen van het grensoverschrijdende vervoer (uitgezonderd HSL-Zuid, zie daarvoor Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 33) niet gepubliceerd zullen worden kan ik deze niet vrijgeven. In de hoop hiermee u voldoende van dienst geweest te zijn." | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:07 | |
Ik had trouwens nog wat gemist op rijksoverheid.nl: Uitstel besluitvorming pilot kleinschalig oderhoud door ProRail Besluitvorming Zwolle - Herfte én Mansveld wil geen overvolle treinen meer Er moet een eind komen aan treinen die altijd maar overvol zijn. Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt dat de NS er voor de invoering van de nieuwe dienstregeling eind 2014 voor moet zorgen dat de structurele problemen op sommige trajecten zijn opgelost. Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer. ''Overvolle treinen leiden tot een niveau van reiscomfort dat wat mij betreft onder het aanvaardbare basisniveau ligt dat reizigers mogen verwachten'', stelt Mansveld. Ze heeft er begrip voor dat treinen soms te vol zitten door storingen, incidenten of een plotselinge piek in het aantal reizigers. ''Maar aan treinen die structureel te vol zijn, moet de NS iets doen.'' De NS brengt op dit moment in kaart wat de oorzaken zijn van de volle treinen. Aan de hand van de uitkomsten moet de NS maatregelen nemen ''zodanig dat de problemen zich vanaf begin 2014 niet meer in deze mate en gedurende zo'n lange periode voordoen.'' Bron | ||
James1988 | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:15 | |
NS: "Jamaar dat kost geld ![]() ![]() ![]() Mansveld: "Oh, laat dan maar" | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:16 | |
Vanmiddag toch weer een fraai staaltje sabotage mee mogen maken van onze vingervervende vrienden, ongelofelijk ![]() 1. Om 18:00 staat op spoor 4 de stoptrein naar Tiel van 18:37 aangekondigd. Lees: Spoor 4 is in elk geval het komende half uur leeg, onbezet, beschikbaar, alles. Maar er staat nog iets bij. De stoptrein naar Tiel van 18:07 gaat van spoor 3. ![]() 2. En inderdaad, op spoor 3 staat de stoptrein naar Tiel aangegeven van 18:07. Met de mededeling dat de volgende trein de intercity naar Zwolle van 18:10 is. Je ziet hem al aankomen, letterlijk en figuurlijk. ![]() 3. De stoptrein naar Tiel vertrekt vrijwel stipt op tijd, kan je niks van zeggen. Maar die houdt natuurlijk wel al die tijd dat spoor 3 bezet waarop de intercity naar Zwolle ruim op tijd binnen had kunnen en moeten komen. Uiteindelijk komt de trein naar Zwolle binnen rijden. De geplande vertrektijd is dan al voorbij. ![]() 4. Er worden dus aansluitingen in Zutphen gemist, bussen in Deventer gemist, overstaps in Zwolle gemist, en ach waarom ook niet, ook de mensen voor de sprinter naar Apeldoorn zijn de klos. ![]() En waarom? Omdat één of andere omhooggevallen neukfout bij dat K****R prorail zo nodig even bijdehand moest doen, tegen ELKE noodzaak in. Dit soort onzin moet echt ZO zwaar afgelopen zijn he. ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:18 | |
Wacht even, ik mis het probleem een beetje? Raar, hij vertrekt alle dagen van de week van spoor vier en nu niet.. Is handmatig aangepast door TRDL iig. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:20 | |
Goedzo. En waarom? | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:21 | |
Wellicht een storing op spoor vier. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:24 | |
Oh, en om nog even terug te komen op een verhaal van gisteren, hier de first hand account. Welkom in grafdorp. Rechtop draaien is 2 klikjes in Adobe, sorry. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:24 | |
![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:25 | |
Dan kan je wel ' ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:26 | |
Gelukkig is er over een half uurtje Rail Away over Tunesië op NL2 ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:27 | |
Och ga je net als Deadlock2k worden ja? Nee natuurlijk geen storing op spoor vier, denk na. Anders geven ze toch die trein van 1837 niet aan dat ie WEL van spoor 4 kan rijden. Jezus. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:29 | |
Het is echt wel afgelopen met mijn begrip voor kutsmoezen nummers 1 tot en met weetikveeljoen. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:30 | |
Jij denkt dat ze direct de trein van 18:37 ook verplaatsen? Er werd per trein bekeken of het nodig is om de maatregelen te nemen, mogelijk is de storing (als het al een storing was) dan al opgelost. En inb4 er stonden geen mannetjes in het spoor, voor lang niet alle storingen geldt dat de mannetjes op locatie het spoor in hoeven. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:33 | |
Whatever joh. Het zag er aan alle kanten uit als unprovoked reizigertje pesten. Geen poging van omroep die daar wat tegenin probeerde ook. Het zal me rukken ook waardoor het komt eigenlijk, ik geloof er toch geen snars van ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:38 | |
De waarheid is niet wat het lijkt. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:40 | |
Nou, wat ik zei meende ik wel hoor ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:48 | |
het zou pas nieuws zijn als Mansveld wel op durft te treden tegen welke vervoerder dan ook die steken laat vallen | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:50 | |
Trouwens ik las op Teletekst weer een mooi verhaal ![]() ![]() De rest gaan ze dan omleiden via Venlo, denken ze. Stond niet bij of ze Venlo - Kaldenkirchen dan toch maar gaan verdubbelen. Waarschijnlijk kijkt men het een jaar of 5 aan en besluit dan dat het misschien toch wel handig geweest was ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:51 | |
er is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het verdubbelen van het spoor aldaar en die heeft een positief saldo opgeleverd | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:52 | |
En niet zo'n beetje ook, alllememaggies ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:53 | |
Leg er maar gelijk 4 neer dan, want de komende 10 jaar zit het dicht met goederentreinen op deze manier. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:53 | |
Tot zo ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:54 | |
morgen nog de schop de grond in ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:54 | |
Oei die Rail Away is een classic aflevering. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:55 | |
Vindt het beetje vreemd dat het bouwen 8 jaar moet duren. Gewoon baanvak op slot voor een jaar en je bent klaar. | ||
Zug-Chef | woensdag 16 oktober 2013 @ 19:57 | |
Oei fosfaat -en graantreinen in Tunesië ![]() | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:00 | |
Alleen het rondje Berlijn is nieuw, dat rondje Keulen doelde ik idd op Ruhrgebiet, misschien verkeerde naam gekozen ![]() En mijn info heb ik niet van het internet gehaald, maar van een kennis die bij DB werkzaam is op bahnhof Hannover Hbf (en waar ik zaterdagavond even ergens mee een "terrasje" opzoek). Zaterdagochtend met de eerste IC Berlijn naar Hannover vanaf Amersfoort (v. 7:37), zondag om 16:40 weer terug naar Nederland. Maar in zulke situaties zal ik ook wel even duidelijk omschrijven hoe ik aan mijn info kom hoor ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:03 | |
http://www.treinreiziger.(...)einen_via_hsl-145694 Hihi haha hoehoe. Wat een clown. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:09 | |
ze heeft wel degelijk goeie punten. Er moet gewoon alles aan gedaan worden om van die Benelux-trein een goede verbinding met België te maken | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:10 | |
Dat lijkt mij evident, maar niet met de maatregelen die zij noemt. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:14 | |
alleen het stukje tussen Amsterdam en Schiphol is een beetje onzin, al valt er door de dubbele vork bij Riekerpolder aansluiting wel iets te winnen. De rest van haar verhaal snijdt echt hout | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:15 | |
Er valt niks te winnen want de snelheid zal op de westtak niet stijgen of dalen. Alleen de theoretische capaciteit gaat omhoog. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:18 | |
het heeft wel degelijk met elkaar te maken, want je kunt die trein in een beter pad richting Den Haag krijgen, zodat die er niet 59 minuten over boemelt, maar het in 42 minuten doet. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:19 | |
Het bouwen van 42 centimeter extra spoor bij Dinslaken duurt ook al sinds Fred Flintstone geloof ik. Geen idee waar die duitsers mee bezig zijn hoor, maar er klopt niet veel van ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:20 | |
Ja, ziet er tof uit om daar eens heen te gaan ![]() Maar ik wil hem nog wel even op Uitzendinggemist zien als dat kan. | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:20 | |
Beter pad heeft niks te maken met een snelheidsverhoging, zoals jij suggereerde. Nvm ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:24 | |
het kan wel het verschil maken tussen achter een stopper aanhobbelen of zoals een normale IC tussen Schiphol en Amsterdam rijden. En snelheidsverhoging op dat stuk is de winst die je kunt behalen door de grotere capaciteit bij het in en uit kunnen voegen, omdat minder treinen op elkaar hoeven te wachten | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:28 | |
Ye ik had je bericht verkeerd begrepen. Inderdaad zou er een beter pad kunnen komen door de infra uitbreiding, zou mooi zijn. De boog westtak <-> Schiphol wordt niet verlegd en zal dus in de toekomst ook niet versneld worden. Zeker niet de krappe naar Schiphol vanaf Lelylaan. Blijft 80 km/h en vraag me überhaupt af of er andere wissels dan 80 km/h wissels komen vanaf Lelylaan. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:31 | |
die middensporen in Leiden zijn vreemd aangelegd. De ene kant op mag je 160 karren, maar de andere kant op staan er dwergseintjes ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:33 | |
daar kun je ook gewoon met 160 voorbij karren toch? ![]() | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:34 | |
Dat kan wel, maar volgens het seinreglement is voorbijrijden met maximaal 40 toegestaan. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:35 | |
Oh, da's wel een beetje sneu dan ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:37 | |
Dat is niet zo gek natuurlijk, want dan ga je tegen de natuurlijk richting in. | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:41 | |
mja, ze zou verwachten dat het ingericht is voor op normale wijze linkerspoor rijden | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:42 | |
Kan zijn dat dit uit bezuinigingsoverwegingen gedaan is. Scheelt namelijk ook weer ATB-code voor linkerspoor. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:43 | |
Kost dat geld dan? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:43 | |
Voorbeeldje van die dwergseintjes: en ook verderop in het filmpje zie je ze nog | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:45 | |
Ja. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:48 | |
Hoezo dan? ![]() | ||
Socios | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:53 | |
Vroeger was het leren lezen van het Spoorboekje met haar treintabellen een onderdeel van Nederlands. | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:54 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:55 | |
| ||
Socios | woensdag 16 oktober 2013 @ 20:57 | |
Kunst is om te achterhalen van welk spoor de trein van 18.37u _daadwerkelijk_ vertrokken is. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:02 | |
Dat weet niemand. NS weet zelfs niet eens of hij wel in Arnhem gestopt heeft ![]() | ||
bork | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:02 | |
thx Greavy fijne afspraak, top. Het was dus ook te vinden bij Hispeed en hafasversie op je PC (hoe noem je zoiets? offline?) | ||
greavy | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:13 | |
Hafas Online staat het nog niet, en ik heb nog niet in de offline-versie zitten neuzen (was ik nog wel van plan). | ||
Duvel | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:13 | |
Eh dat moet je aan een beveiligingsspecialist vragen, maar iets met relais of VPI. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:31 | |
Waar moet ik aan denken? Arbeidsloon voor het kloppen van een paar regels code of zo? ![]() | ||
b2py | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:33 | |
Engineering, uitvoering, onderhoud. En ik denk ook dat uit veiligheidsoverwegingen is gedaan. Mocht het sein falen, dan rijden de treinen niet met baanvaksnelheid 160 vol op elkaar. Voor zover zo'n situatie nu nog aan de orde is. | ||
ReisT | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:37 | |
Of anders gewoon hier: | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:41 | |
Dank je ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:43 | |
Ik moest het echt even terug zien. Vooral deze nogal in het oog springende verwijzing naar de Tweede Wereldoorlog verbaasde me. ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 21:45 | |
Ik ga al bijna niet meer vragen "Had nou niemand dat er even uit kunnen saneren?" Want het ziet er gewoon nogal opzettelijk uit. Raar verhaal. | ||
Peter | woensdag 16 oktober 2013 @ 23:13 | |
Deze hele aflevering ( En de vorige over Israël) gingen wel veel over de bijbelse geschiedenis en weinig over de spoorlijnen.. Echt in de EO-stijl nog. | ||
Dr_Flash | woensdag 16 oktober 2013 @ 23:29 | |
Ja die dark ages ken ik nog wel ja, toen het meer Hail Away was. Maar waar zo'n duidelijk in beeld gelegd blik WEHRMACHTbenzine voor nodig is? ![]() | ||
_serial_ | woensdag 16 oktober 2013 @ 23:46 | |
Mooi youtube accountje : https://www.youtube.com/user/undergroundseries/videos | ||
Ajaxfan | donderdag 17 oktober 2013 @ 07:20 | |
Waarom geloof ik hier erg weinig van:
| ||
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 07:54 | |
Eerst zien. Als Wilma trouwens toch tijd over heeft, het zou niet onaardig zijn als ProRail gestimuleerd wordt om werkzaamheden die al een half jaar gepland staan langer dan tien dagen van tevoren aan te kondigen. | ||
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 07:59 | |
Doet Wilma trouwens ook iets met het aanscherpen van de "nu we toch zo'n dienstregeling hebben, kan hij ook wel drie weken aanhouden voor het geval dát, ook als het twee weken dooit". | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:19 | |
"Slechts tien keer" ![]() ![]() | ||
Ajaxfan | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:20 | |
In plaats van 12x een week is het nu 10x 1 1/2 week. | ||
Pinnenmutske | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:22 | |
hier in Belgie schrappen ze gewoon treinen. | ||
Ajaxfan | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:29 | |
Dat doen ze hier dagelijks met complete treinstellen onder het mom van 'efficiënt' in zetten van treinstellen. Waardoor het net veevervoer word op de drukke trajecten en 3 man en een paardenkop een complete trein beschikbaar heeft. | ||
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:44 | |
Op NOS.nl staat een 'nieuw' kaartje. Ik weet alleen niet wat er veranderd is tov vorig jaar.. | ||
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:58 | |
Kaartje is nu op basis van dienstregeling 2013 maar eigenlijk is er niet veel veranderd. Op trajecten waar meer treinen zijn gaan rijden worden in de komende winter meer treinen geschrapt. | ||
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 09:59 | |
Waar zijn er meer gaan rijden dan? | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:02 | |
Hanzelijn ![]() | ||
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:15 | |
Het gaat zo te zien om Utrecht-Sittard. (Waarbij er alleen op Eindhoven-Sittard extra treinen zijn gaan rijden) | ||
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:17 | |
Bijvoorbeeld ja. Ook werd er eerst nog uitgedund op de Veluwelijn, nu daar geen voortreinen meer rijden is die lijn van het kaartje verdwenen. Ik zie nu pas dat zelfs op deze kaartjes nog een disclaimer staat... Dus zelfs op de speciale uitgedunde problemen-vermijdende dienstregeling mogen we niet vertrouwen. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:28 | |
Ik citeer wiki
| ||
mschol | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:31 | |
nogal logisch | ||
Sebastiaan92 | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:34 | |
De sprinter Utrecht-Woerden niet te vergeten. | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:36 | |
Zijn er niet een aantal mensen uit dit topic naar Tsjernobyl geweest? Ik ben van plan daar in een volgende vakantie naartoe te gaan, tips mbt tours e.d. zijn van harte welkom! ![]() | ||
V2 | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:44 | |
*steekt vinger omhoog* Ik heb een tour gedaan, Chernobyl en Pripyat inderdaad. Ging me vooral om het laatste. Heb de boel zelf niet geregeld, iemand anders heeft dat toen gedaan. Als je wil kan ik wel even uitzoeken met welke toko we toen gingen. Ik kan het aanraden, want wow wat vet zeg ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:45 | |
eerst zien dan geloven | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:46 | |
Iedereen de popcorn klaar voor vanmiddag? http://www.tweedekamer.nl(...)week=Donderdag&his=0 | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:47 | |
Ook in de winter springt er wel eens iemand voor de trein... | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:50 | |
Heee, thx voor de tip ![]() ![]() | ||
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:52 | |
Ohja. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 10:58 | |
Was de planning ja, niet gehaald. Heb op dag 5 van de 16 moeten omdraaien vanwege privé-omstandigheden. | ||
b2py | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:00 | |
Was je toen met de trein? Ik heb een rondtour oostblok met camper gepland staan voor volgend jaar. | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:01 | |
Maak zuur dat je zo'n beetje elk onderdeel aan dat ding zelf kunt vervangen ![]() | ||
Peter | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:10 | |
Een aardige gastenlijst ![]() Zijn die vergaderingen ergens terug te zien na afloop? | ||
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:10 | |
Maar die kans bestaat ALTIJD. En iedereen WEET dat. Het gaat mij erom dat we met aangepaste dienstregelingen, weerwaarschuwingen enzovoorts al genoeg gewaarschuwd zijn in de winter. Waarom moet daar nog zo'n nietszeggende extra disclaimer bij... | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:14 | |
Om het ambitieniveau te illustreren. Een extra staart tussen de poten, zeg maar. | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:22 | |
Je hebt onze kantine gehaald met je interview ![]() Het compliment over het bedrijf werd zeer gewaardeerd vernam ik. | ||
V2 | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:22 | |
We hebben een treintripje gemaakt, van Kiev naar Donetsk vv, met de nachttrein. Naar Kiev zelf met het vliegtuig, dat was prijs- en tijdtechnisch gewoon veel handiger toen. Tickets/reservering hebben we ter plekke met een local geregeld, er was alleen nog maar 1e klas (duur, maar wat een comfort ![]() ![]() | ||
Ajaxfan | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:28 | |
Dat ding staat er alleen vanwege eventuele verzoeken naar terugboeken kaartkosten denk ik? Zo van: 'Wij hebben u gewaarschuwd dus je hebt pech'. | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:39 | |
Je kunt tegenwoordig op de site van de UA zelf tickets en reserveringen boeken. Gewoon met credit card betalen, engelstalige interface, niks aan t handje. Even bij het loket je reservering omwisselen voor een kaartje en klaar is klara ![]() | ||
V2 | donderdag 17 oktober 2013 @ 11:43 | |
Ideaal ![]() ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:07 | |
Gouda gaat niet meer bediend worden in de nieuwe dienstregeling? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:08 | |
Zal mij benieuwen ook, die Goudse kut in Siberië ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:10 | |
Wel triest trouwens, altijd hetzelfde gedonderjaag tegen het eind van het jaar ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:10 | |
nope. station wordt verbouwd en gaat daarom tijdelijk dicht | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:11 | |
Gaat niet zo heel veel vandaan ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:12 | |
Je bedoelt mij, dat ik vorig jaar ook al liep de hameren of dat ik alsjeblieft treintijden mag hebben, of om het feit dat we uberhaubt daar zelf naar op zoek moeten? | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:14 | |
Vandaag een korte dienst (tot vreugde van mijn vriendin die op mijn kamer wacht op mijn terugkeer) Slag Delfzijl en 2 slagen Winschoten. Op Winschoten combineren en met 8 bakken terug, altijd wel spannend bij Sappermeer Oost ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:19 | |
Stomme vraag misschien, maar, waarom? ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:20 | |
Perron is niet zo heel erg lang. Je moet de trein neerzetten met de neus voorbij het perron, anders vallen de achterste reizigersop in het grindbed ![]() | ||
dennistd | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:21 | |
Acht bakken is 2x 2/8 + 1x 2/6? Dat is 152,7 meter, terwijl het perron op spoor 1 maar 151 meter lang is ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:22 | |
Parachute neerleggen op het achterste balkon ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:24 | |
2x3 baken en 1x8 En geen idee of het mag. Ik weet alleen dat als ik hem goed neer zet, iedereen fatsoenlijk kan in- en uitstappen. Al zal het met instappers wel mee vallen op Sappermeer Oost ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:24 | |
Overigens, wat betreft die nieuwe Hafas. Als je gaat kijken bij stations als Rotterdam of Utrecht vind je wel treinen die naar gouda rijden, en zo kan je wel aan tijden komen, maar je kan dus niet vanaf gouda kijken dus... Zelfde voorbeeld voor bijvoorbeeld Vlaardingen en Hoek van Holland, die kan je in principe raadplegen als je Rotterdam CS neemt... | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:25 | |
In Frankrijk krijg je een bandje te horen die zegt: "wie daar uitstapt, moet daar niet zijn".... bij zo een situatie... | ||
Dr_Flash | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:28 | |
Nee natuurlijk bedoel ik jou niet. Dat gekut met dat steeds pas ZO laat bekend worden van die nieuwe dienstregelingen en dat je gewoon geen reizen kunt plannen ook maar een paar weken van tevoren. | ||
#ANONIEM | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:29 | |
Dat hebben wij op een andere manier. Wij hebben één rit die van Groningen naar Leer gaat, en op Winschoten een wat bakken achterlaat omdat er op Winschoten veel mensen uitstappen. Dan rijdt de trein verder met een drietje of een tweetje. Voor het station van Winschoten roept er dan een bandje in het Nederlands en Duits om, dat alleen het voorste treinstel door rijdt naar Duitsland. Nu wil het zo zijn dat ons omroepsysteem wel eens moeite heeft. De meester roept dan zelf om dat het voorste treinstel door gaat, nog voor het bandje afspeelt. En nu is er dus iemand geweest die daar over heeft geklaagd, dat de machinist omroept en het bandje ook. Teveel informatie enzo ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:32 | |
Is dat gewoon via een microfoon of een oerwoudkreet uit de kabine met de deur open? In het laatste geval hebben de reizigers er achterin nog niks aan ![]() | ||
mschol | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:34 | |
die speakertjes zijn in 90% van de gevallen ook niet te verstaan (te zacht, te onduidelijk gepraat, storend geluid zoals gekraak en wegvallen van woorden) | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:36 | |
Ik heb het weleens eerder verteld en een discussie met fles erover gehad hiero. Intercom in Frankrijk is van levensbelang in sommige situaties....Het ding werkt ook dan altijd... (Al weet ik dus niet meer over welke situatie Fles en ik gediscussieerd hebben dat het belachelijk was dat je in die situatie afhankelijk was van de omroep) | ||
Litpho | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:45 | |
Of juist handen-op-de-oren-laat-dit-snel-afgelopen-zijn volume. | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:48 | |
Gelukkig zitten de deuren niet helemaal voor/achteraan de trein dus is het wat dat betreft geen probleem om aan beide kanten van het perron een stukje je trein uit te laten steken ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:49 | |
Behalve als de meester natuurlijk even een bakkie pleur wil halen ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:50 | |
Dat gaat 'm ook echt lukken op Sappermeer-Oost ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:51 | |
Oh,dat weet ik niet, ik ken alle stationsfaciliteiten niet die er bijgekomen zijn sinds de laatste keer dat ik daar was... ![]() (2006 geloof ik) | ||
mschol | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:51 | |
ik had het specifiek over nederland, in frankrijk zou ik niet weten, heb er nooit echt op gelet.. hier valt het gewoon op hoe slecht ze zijn... | ||
dennistd | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:51 | |
Een GTW heeft alleen geen cabinedeuren naar buiten toe | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:55 | |
En zo te zien kan je er ook helemaal geen bakkie pleur halen.... ![]() | ||
mschol | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:56 | |
tuurlijk wel, even bij dat huis aankloppen ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:56 | |
Wel een Kia-koekblikje! ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:58 | |
![]() Zijn er stations die nog schraler zijn dat dit in het Nederlandse territorium? Edit: En niet Marnehuizen; dat telt niet... ![]() | ||
Mexicanobakker | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:59 | |
Ik vind de Eschmarke ook niet om aan te gluren hoor. Je kunt dat niet eens fatsoenlijk op maps zien ![]() Als je dat niet bij Duitsland vindt horen. | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 17 oktober 2013 @ 12:59 | |
Geerdijk? Dat heeft niet eens twee perrons ![]() | ||
Mexicanobakker | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:02 | |
Jawel, 2 perrons aan hetzelfde spoor. | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:02 | |
Onze Lieve vrouwe ter nood. Dat perron heeft zelfs geen tegels meer ![]() Anderen zijn Leeuwarden Achter de Hoven en Heerenveen IJsstadion die ook nul voorzieningen hebben | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:03 | |
We hebben beeld. Onder meer Driek zal zijn zegje mogen doen ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:05 | |
En geen sleutels ![]() | ||
V2 | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:09 | |
Stationsfaciliteiten die er bij komen? Niet zulke baandoorbrekend innovatieve dingen roepen hoor zeg. Uitdunnen, dat is trendy. Dingen er bij laten komen, hoe kom je erop. Je zou maar aan de klant denken ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:15 | |
Wat was dat nou weer voor kutopmering tegen Driek "Eenmansbedrijfje op een zolderkamertje". Waar is zo een opmerking nou voor nodig... ![]() | ||
V2 | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:17 | |
Dat is alleen nodig bij gebrek aan betere argumenten denk ik. Dus in die zin is het een mooi compliment voor Driek, dat mensen zo laag moeten zinken om wat negatiefs te zeggen ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:26 | |
omdat hij niet beter wil weten | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:29 | |
He, Berend Brulboei is er ook ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:29 | |
Berend Brulboei komt zo weer aan het woord ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:30 | |
Ook echt tegelijkertijd op de seconde af hetzelfde gepost ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:33 | |
knappe prestatie ![]() | ||
Frozen-assassin | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:34 | |
Wie zei dat? | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:35 | |
Berend Brulboei: "De verhoogde rittijd is jullie fout" (Naar de tweede kamer) | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:35 | |
Geen idee, er is geen cameraman en ik schakelde m net in...alles is op postzegelformaat want we krijgen alleen maar een vaststaand beeld van de tafel... | ||
Mr_Klaasje | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:36 | |
Niet van Berend zelf zeker? NMBS wil gewoon zo min mogelijk treinen de grens over. Dan is het kiezen: Of Breda links laten liggen of over Breda met doorgaande reizigers. | ||
Frozen-assassin | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:37 | |
Ah okee, handig ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:42 | |
Bashir natuurlijk ![]() | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:44 | |
Spreekt die stokbroodvreter nou Engels? Bestaat dat? | ||
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:45 | |
Frengels vind ik het meer. | ||
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:45 | |
Waar is dit spektakel te bekijken / beluisteren? | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:45 | |
http://www.tweedekamer.nl(...)Thorbecke_Extern500k | ||
Darkwing_Duck | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:46 | |
http://downloadhq.kpnstre(...)Thorbecke_Extern500k | ||
MPG | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:48 | |
![]() | ||
Frozen-assassin | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:49 | |
Dat die man in politiek zit is echt bizar | ||
ReisT | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:49 | |
Dan kan je beter de NMBS links laten liggen en zelf met treintjes de grens over gaan. | ||
bork | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:50 | |
Wat is het alternatief van Arriva? (buiten de lage landen lijn) | ||
Mexicanobakker | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:50 | |
Waarom? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:52 | |
ik hoorde iets over het rijden met treinen van 300 km/h eind 2016. De rest van de plannen ken ik helaas niet | ||
Peterselieman | donderdag 17 oktober 2013 @ 13:52 | |
vol |